(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 23 مهر 1392 - شماره 20617

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حکومت و ولایت
اژه‌ای در جمع خبرنگاران: قرار نیست در عید قربان و عید غدیر هیچ فتنه‌گری عفو شود
درمکتب امام
شوراي نگهبان استفساريه برنامه پنجم توسعه را با موازين شرع مغاير ندانست
رئیس سازمان بسیج دانشجویی: ۱۳ آبان امسال با حضور دانشجویان کشور پرشورتر از هر سال برگزار می‌شود
واکنش فعالان سیاسی درباره ادعای موافقت امام(ره)با حذف شعار «مرگ بر آمریکا»
افتخاری: دادگاه عمومی درباره پرونده «ستار بهشتی» تصمیم‌گیری می‌کند
مراسم برائت از مشرکان در صحرای عرفات برگزار شد
نظر ولایتی درباره تماس تلفنی اوباما - روحانی: آمریکایی‌ها سوءاستفاده تبلیغاتی کردند
شعار مرگ بر آمریکا سخنرانی هاشمی در کرمانشاه را قطع کرد
تذکر هاشمی به مسئولان سایت خود
خاطره‌ام بدون هماهنگی منتشر شده بود
گری سیک: هیچ مدرکی دال بر تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد
   


مصداق اولي‌الامر (بخش دوم)
ببينيد كه تدبر در قرآن چقدر آدم را روشن مى‌كند. نسبت به اين مسائلى كه فكر مى‌كرديد قرآنى نيست، قرآن چگونه رسا حرف مى‌زند؛ روابط خارجى را گفت، پيوندهاى داخلى را گفت، حالا قلب پيوندهاى داخلى را بيان مى‌كند؛ يعنى پيشوا را، رهبر را، امام را مى‌گويد «اِنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ‏» ولىّ و قائمِ امر، آن كسى كه تمام نشاط‌‌ها و فعاليت‌هاى جامعه و امت اسلامى به او بايد برگردد و از او بايد الهام بگيرد، خداست. خُب خدا كه مجسم نمى‌شود بيايد بين مردم بنشيند امر و نهى كند، ديگر كه‌؟ «وَ رَسولُهُ‏»؛ پيداست كه بين رسول و بين خدا هرگز رقابت و تنازع و تناقض هم نيست؛ رسول، رسول اوست. خداست و رسولش، خُب رسول كه هميشه باقى نمى‌ماند؛ «اِنَّكَ مَيِّتٌ وَ اِنَّهُم مَيِّتونَ»(زمر /30) بعد از رسول چه؟20/7/1353
امامان، مومنان واقعی
وقتي كه پيغمبر خدا مثل همه انسان هاي ديگر از دنيا رفت و جان  به  جان آفرين تسليم كرد، آنجا چه کار كنيم؟ باز آيه قرآن پاسخ مي دهد به اين مطلب؛ «وَ الَّذينَ آمَنوا»(مائده/55) مؤمنان وليِّ شما هستند. كدام مؤمنان؟ هركه به مكتبِ دين ايمان آورد، او ولي و حاكم جامعه اسلامي است؟ اينكه لازم مي شود كه به عدد همه نفوسِ مؤمن، حاكم داشته باشيم! چه کار کنيم در اينجا؟ مؤمناني که نشانه خاصي دارند. پيداست که آيه قرآن، ضمن اينكه مي خواهد يک کسي را معين بکند، مي خواهد يك انسانِ معلومِ مشخصي را، رويش انگشت بگذارد و بگويد حاکم شما اين است؛ ضمناً مي خواهد معيار را هم به دست بدهد. مي خواهد آن انساني را كه در نظر شارع و قانون‌گذار اسلام مشخص است، او را مي خواهد بر مردم حكومت بدهد، اما درضمن، معيار را هم مي خواهد بگويد، علت اينکه ما گفتيم حاکم شما اين باشد، معيار اين است. اين است علت انتخاب او ازطرف پروردگار، يا انتصاب او ازطرف پروردگار؛ لذا مي گويد «وَ الَّذينَ آمَنوا»آن كساني كه ايمان آورده اند، ايمان درست آورده اند، كه لازمه اطلاق(تعمیم) «آمَنوا» اين است كه ايمان درست مراد باشد، نه ايمان هاي ظاهري. آن کساني که در طول زندگي خود نشان دادند که ايمان آوردند، آن كساني كه با عمل خود، ايمانشان را امضا كردند؛ پس «الَّذينَ آمَنوا»، شرط اول اين است كه واقعاً مؤمن باشد. شرايط ديگري هم دارد، «الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاه »آن مؤمنيني كه نماز را اقامه مي كنند، نه اينکه نماز مي خوانند، نماز خواندن يك چيز است، نماز را به پاداشتن يک چيز ديگر است.اگر مي خواستند بگويند نماز مي خوانند، مي توانستند بگويند يُصَلّونَ؛ تعبيري است هم کوتاه تر، هم موجزتر.
برکات اقامه نماز در جامعه
اقامه صلات در يك جامعه، معنايش اين است كه روح نماز در جامعه زنده بشود، جامعه جامعه نماز خوان بشود؛ و مي دانيد كه جامعه نماز خوان، يعني آن جامعه اي كه در تمام گوشه و كنارهايش، ذكر خدا و ياد خدا، به طوركامل موج مي زند و جامعه اي كه ذكر خدا و ياد خدا در آن موج بزند، در اين جامعه هيچ فاجعه اي انجام نمي گيرد، هيچ جنايتي، هيچ خيانتي، هيچ لگدي به ارزش هاي انساني در اين جامعه انجام نمي گيرد. آن جامعه اي كه در آن ذكر خدا موج مي زند، مردم متذكر خدا هستند، جهت گيري، جهت گيري خدايي است، در اين جامعه، همه كارِ مردم، براي خدا انجام مي گيرد.
علت دزدي ها، علت زبوني ها، علت ظلم ها، علت تن به ظلم دادن ‌ها ـ از دو طرف ـ علت تعدي هايي كه انجام مي گيرد، همچنين علت تن به تعدي دادن هايي كه انجام مي گيرد، تماماً دوري از ياد خدا و ذكر خداست.
آن جامعه اي كه ذكر خدا را دارد، حاكمش مثل علي بن ابي طالب(ع) است. كه ظلم نمي كند و ظلم را مي كوبد. محكومش مثل ابي ذر غفاري است كه با اينكه كتك مي خورد، با اينكه تبعيد مي شود، با اينكه تهديد مي شود، با اينكه غريب و بي كس مي ماند، اما زير بار ظلم نمي رود، از راه خدا برنمي گردد. اين جامعه اي است كه در آن ذكر خدا هست، اين جامعه اي است كه در آن اقامه صلات هست.
مؤمني كه در جامعه اقامه صلات کند، جهت جامعه را به سوي خدا قرار دهد، ذكر الهي را در جامعه رايج و مستقر بكند، «الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاه». به اينجا هم خاتمه پيدا نمي كند وليّ، «وَ يُؤتونَ الزَّكاه» تقسيم عادلانه ثروت بكنند، زكات بدهند، اهل انفاق در راه خدا باشند، دنبالش مي گويد «وَ هُم راكِعونَ» يعني درحالي كه راكع هستند زكات را بدهند. ..«وَ يُؤتونَ الزَّكاهَ وَ هُم راكِعونَ»؛ يعني يك انسان، آنقدر دلبسته به مساوات باشد، بقدري علاقه‌مند به انفاق باشد، بقدري برايش ديدن فقر و فقير دردآور باشد كه صبر نكند نمازش تمام شود، اين سائل برود، فقير ديگري بيايد. انگشترِ تنها و منحصر خودش را ندهد، بگويد بگذار بعد مي دهم. بقدري جاذبه اين انسان زياد است براي انفاق، آنقدر اين آدم محوِ در راه انجام اين تکليف است كه امان ندارد که صبر كند، مجال ندارد كه تحمل كند. فقيري ديده، فقري ديده، جلوه اي ديده كه خدا آن جلوه را دوست نمي دارد، او هم دوست نمي دارد، لذا چيزي هم ندارد جز انگشتر؛ در حال نماز، درمي آورد و مي دهد به سائل. اين اشاره به يك ماجراي مخصوص و مشخصي است در تاريخ كه اميرالمؤمنين(ع) به وجود آورده است؛ يعني اين بزرگوار در حال نماز بوده، فقيري آمده و اين بزرگوار انفاق كرده، آيه نازل شد.
پس همان طوري‌كه ملاحظه مي كنيد، آيه دارد به طور اشاره اي علي بن ابي طالب(ع) را به عنوان ولي امر معين مي كند؛ ولي نه به صورت معين كردن زورگويان تاريخ، كه وقتي معاويه، مثلاً فرض کنيد مي خواست براي خودش جانشين معين بكند، مي گويد اين پسر جانشين من است؛ فرزند من که هست، بايد به اين مقام، او بعد از من برسد. اما خداي متعال اين جوري براي پيغمبر جانشين معين نمي كند؛ مي گويد که علي بن ابي طالب بايد بعد از پيغمبر به حکومت برسد، اما چون ملاك حكومت در او هست؛ به‌نحو شديد. چيست؟ ايمانِ كامل به خدا، اقامه صلات در جامعه، دلبستگي به انفاق و ايتاء زكات تا حدّ ازخودبي خود شدن. ضمن اينكه نصب مي كند خليفه را، ضمن اينکه معين مي كند خليفه را كه علي بن ابي طالب عليه السلام است، ملاك را، فلسفه خلافت او را هم روشن مي‌كند. اين آيه قرآن است.
(1) آينده در صورت استمرار حکومت نبوي و علوي: اگر جامعه اسلاميِ زمان پيغمبر، پنجاه سال ادامه پيدا مي‌كرد، همان رهبري بر سر كار مي‌ماند. يا بعد از پيغمبر، علي‌بن‌ابي‌طالب(ع) با همان رهبري اي كه پيغمبر معين كرده بود، جاي پيغمبر مي‌نشست، شما اين را مطمئن باشيد، بعد از پنجاه سال، همه آن منافقين تبديل مي‌شدند به مؤمنين ِواقعي. اگر مي‌گذاشتند كه حكومت نبوي و علوي دنبال يكديگر ادامه پيدا بکند، آن جامعه انسان‌ساز، به‌طور قهري، همه آدم‌هاي غش‌دار(عيب دار) را هم بي‌غش مي‌كرد، همه دل‌هاي منافق را هم مؤمن مي‌ساخت، همه كساني ‌كه روحشان با ايمان آشنا نبود نيز آشنا با خدا و باايمان مي‌شدند؛ اين طبع جامعه اسلامي است. پيغمبر‌ها مي‌آيند يك‌چنين چيزي درست كنند. وقتي اين درست شد، مثل كارخانه انسان‌سازي، يکي‌يکي نه، ده‌تا ده‌تا نه، صدتا ‌صدتا نه، گروه‌گروه و خيل‌خيل، مردم مسلمان مي‌شوند؛ هم مسلمان ظاهري، در ظاهر امور مسائل اسلامي و هم مسلمان و مؤمن قلبي و واقعي و باطني. پس پيغمبر براي چنين كاري مي‌آيد. 19/7/1353

 


سخنگوی قوه قضائیه در پنجاه و سومین نشست خبری خود با خبرنگاران به تشریح تازه‌ترین پرونده‌ها و مسائل قضایی از جمله درباره سخنان فائزه هاشمی، دادگاه جهرمی، روند خروج خاوری از کشور، صفحه فیس بوک برخی مسئولان، گمانه زنی پیرامون سران فتنه، عفو زندانیان امنیتی، و فساد برادران «ر» پرداخت.
حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در ابتدای جلسه خطاب به نمایندگان رسانه‌های جمعی گفت: ‌من از شما می‌خواهم اخبار را به نحوی منتقل کنید که در جامعه شایعه‌پراکنی و حرف‌های بی‌پایه و اساس ایجاد نشود.
وی افزود: متاسفانه این روز‌ها چندین شایعه ایجاد شد که بر اساس تحقیق‌‌ها مشخص شد که این‌ها خلاف واقعه است.
محسنی اژه‌ای گفت: در شایعه اول نام تعدادی از افراد دولت یازدهم در فیس‌بوک پیدا شد و صفحه‌ای به نام آن‌ها باز شده بود و با تصویر خود آن‌ها مطالبی به نقل از این افراد منتشر شد که هر کدام یکی پس از دیگری تکذیب شد و افراد دولت یازدهم اظهار کردند که نیازی به صفحه فیس‌بوک ندارند.
سخنگوی دستگاه قضایی ادامه داد: ‌بر اساس پیگیری‌های سیستم‌های اطلاعاتی فردی که این کار متقلبانه را انجام می‌داد دستگیر شد و در حال حاضر در زندان است و باید پیگیری شود که انگیزه این فرد از این اقدام چه بوده که باعث شد چند هفته فضای کشور متشنج شود.
وی افزود: البته فعلا یک فرد بازداشت شده و ممکن است افراد دیگری مرتبط با این پرونده وجود داشته باشند.
سخنگوی دستگاه قضایی شایعه دوم را مربوط به اس‌ام‌اس‌های استامینوفن کشنده دانست و گفت: عامل این کار شناسایی شده و در مرحله تحقیقات است البته فعلا از یک نفر تحقیق شده و ممکن است افراد دیگری هم باشند.
وی نکته بعدی را کلاهبرداری‌هایی دانست که در جامعه صورت می‌گیرد و گفت: اینگونه کلاهبرداری‌‌ها هم بار قوه قضائیه و هم بار ناجا را سنگین می‌کند.
دادستان کل کشور ادامه داد:‌ اخیرا افرادی شرکت‌هایی را تاسیس کردند و مدعی می‌شدند که می‌توانند با سند از بانک وام بگیرند و در این زمینه با فرد صاحب سند صحبت کردم اما در مرحله اولیه فرد کلاهبردار نمی‌گوید که باید سند به نام وی شود و تنها می‌گوید باید وثیقه‌گذاری صورت گیرد.
وی افزود: در مرحله بعدی فرد کلاهبردار به صاحب سند می‌گوید که بانک اظهار داشته که تا زمانی که سند به نام شما باشد، وامی نمی‌دهد بنابراین صاحب سند باید سند ملک یا مغازه خود را به نام فرد کلاهبردار کند و با این تصور که این یک انتقال صوری است انتقال سند صورت می‌گیرد اما پس از مدتی به مشکل برمی‌خوریم.
سخنگوی دستگاه قضایی ادامه داد: بر این اساس از یک سو سند به نام فرد کلاهبردار شده حتی اگر قسط‌‌ها پرداخت شده باشد، فرد نمی‌آید سند را به نام صاحب آن کند و از سوی دیگر گاهی هم پیش می‌آید که هم سند ملک از بین می‌رود و هم فرد با قسط‌های بانک و جریمه مواجه می‌شود.
پرونده فساد در فوتبال به دستگاه قضایی
ارجاع نشده است
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه یقه‌سفید‌ها کیستند و چرا معرفی نمی‌شوند، گفت: گاهی افرادی به دلیل پست و جایگاهی که دارند خود را مصون می‌دانند اما ما نباید هر مطلب و شایعه‌ای که می‌شنویم بلافاصله آن را مطرح کنیم.
وی افزود: ما قانون داریم که تا پرونده‌ای قطعی نشده نباید اعلام شود و حتی در پرونده فساد سه هزار میلیاردی هم کسانی در حد وزیر مطرح شدند اما پرونده آن‌ها هنوز بسته نشده چرا که جرم آن‌ها ثابت نشده است.
محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه معاون اول قوه قضاییه اطلاع‌رسانی در مورد پرونده فساد در فوتبال را به شما واگذار کرده آیا دستگاه قضایی در این زمینه ورود کرده است یا نه، گفت:‌ من پرونده‌‌ها را پیگیری کرده‌ام اما موردی که فردی از فردی شکایت کرده باشد را پیدا نکردم.
دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: در بحث فساد در فوتبال شکایتی به دستگاه قضایی تا این لحظه نشده اما دستگاه‌های نظارتی اعم از مجلس و قوه قضاییه همچنان موضوع را بررسی می‌کنند.
گمانه زنی پیرامون سران فتنه درست نیست
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا پرونده موسوی، کروبی و رهنورد از قوه قضائیه گرفته شده و به شورای عالی امنیت ملی سپرده شده است، گفت: اتفاق خاصی نیفتاده و پرونده نیز به جایی محول نشده است.
وی ادامه داد: در جریان فتنه 88 ظلم بزرگی به مردم و نظام وارد شد که در آن افرادی دخالت داشتند که بعضی از آنها به خارج از کشور رفته و برخی هم در داخل حضور دارند.
اژه‌ای تاکید کرد: آنهایی که در داخل بر مظان اتهام قرار دارند باید نسبت به جبران ظلمی که به نظام و مردم کرده‌اند اقدام کنند و ضمن توبه خسارتهایی که زده‌اند را تامین کنند که تاکنون در این زمینه اتفاق خاصی نیفتاده است.
اژه‌ای در ادامه در مورد گمانه‌زنی‌‌ها برای آزادی سران فتنه به مناسبت عید قربان، گفت: قرار نیست همچین اتفاقی بیفتد چون قبلاً به مناسبت‌های مختلف عفو برای زندانیان امنیتی داشته‌ایم دیگر عفوی برای آن‌ها در این دو عید نخواهیم داشت.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا قرار است دادگاه مربوط به دانشگاه ایرانیان با دادگاه آذرماه محمود احمدی‌نژاد ادغام شود، گفت: اگر چنانچه اتهامی متوجه شخصی باشد و در مرحله رسیدگی به آن مورد دیگری نیز به آن اضافه شود هردوی این اتهام‌‌ها در صورت صلاحیت دادگاه با هم تلفیق شده و در یک دادگاه به آن رسیدگی می‌شود.
اژه‌ای تاکید کرد: اما اینکه آیا این دو اتهام با یکدیگر همزمان رسیدگی می‌شود یا خیر، بسته به این دارد که پرونده دانشگاه ایرانیان تا زمان دادگاه آذرماه تشکیل شده باشد بنابراین باید تا آن زمان صبر کنیم.
سخنگوی قوه قضائیه همچنین در مورد بازداشت یکی از افراد رده بالای دولت گذشته به همراه فرزندش گفت: خود من هم این خبر را شنیده‌ام اما هرچه جست‌وجو کردم به موردی نرسیدم.
خروج خاوری از کشور با حکم مأموریت
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که جهرمی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود نحوه خروج خاوری از کشور را باید از اژه‌ای پرسید، گفت: ما باید برای پرداخت این موضوع به زمان حادث شدن اتفاق بازگردیم، روزی که خاوری قصد خروج از کشور را داشت اتهامی متوجه او نبود چرا که پرونده در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برد.
وی تاکید کرد: خاوری برای خروج از کشور از طرف دولت مأموریت داشت و دولت رسماً به ما اعلام کرد که خاوری برای انجام ماموریت از کشور خارج می‌شود.
اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد سرنوشت پرونده جهرمی و اینکه وی مدعی شده است که بی‌گناه است گفت: باید بدانیم که هیچکس نمی‌گوید من متهم هستم؛ دادگاه جهرمی انشاالله بزودی برگزار می‌شود چرا که کیفرخواست به دادگاه رفته است.
مجرمیت مهدی هاشمی
اژه‌ای در مورد پرونده مهدی هاشمی و اینکه خواهر او فائزه مدعی شده بود که اتهامات به مهدی پوچ هستند، گفت: همانگونه که قبلاً گفتم از هر متهمی که سؤال کنید می‌گوید من بی‌گناه هستم.
وی ادامه داد: پرونده مهدی هاشمی یک بار با صدور کیفرخواست به دادگاه رفت اما به دلیل نقص در پرونده باردیگر به دادسرا بازگشت.
سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: زمانیکه کیفرخواست صادر می‌شود قاضی دادسرا فرد را مجرم شناخته که برای او کیفرخواست صادر کرده است.
محسنی اژه‌ای همچنین از جلسه روز گذشته بازپرس با مهدی هاشمی خبر داد و گفت: پرونده به زودی تکمیل می‌شود و به دادگاه می‌رود و هرچه دادگاه حکم کند ما مطیع نظر دادگاه خواهیم بود.
وی در مورد حادثه بزرگراه تهران قم نیز گفت: این حادثه دارای چند بعد است که یکی از آن مربوط به دستگاه قضا و ما باید مقصر حادثه را شناسایی کنیم.
سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: دادستان قم را مسئول رسیدگی به این پرونده کرده‌ایم.
زندانیان امنیتی به خاطر عفو آزاد شدند
محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در خصوص آزادی زندانیان در اعیاد قربان و غدیر گفت: من نمی‌توانم تعداد مشخصی را ذکر کنم و بگویم که دقیقا چه تعداد از افراد مشمول آزادی اعیاد قربان و غدیر می‌شوند اما مطمئن هستم که تعدادشان بالاتر از هزار نفر است.
وی افزود: من قبلا هم گفته بودم که به مناسبت‌های مختلف عفو زندانیان را داریم اما در مورد زندانیان امنیتی چون برخی از آن‌ها به تازگی آزاد شده‌اند و برخی دیگر هم پرونده‌شان در حال بررسی است آزادی نداریم ضمن اینکه کسانی که آزاد می‌شوند تنها مختص تهران نیستند بلکه زندانیان کل کشور را شامل می‌شوند.
خبرنگار دیگری در خصوص اتمام دوره ممنوع‌الخروج شدن خاتمی از سخنگوی دستگاه قضایی سؤال کرد و دلیل آن را پرسید که اژه‌ای گفت: در هر صورت کسانی در جریان فتنه 88 ظلم کرده‌اند از جمله شخصی که شما نام بردید اما در حال حاضر هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و تنها گمانه‌زنی است.وی افزود: هر چیزی که قبلا بوده بر همان مبنا پابرجا است و هیچ اتفاق تازه‌ای نیفتاده است.
به گزارش فارس، محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر ارائه آخرین جزئیات پرونده برادران «ر» گفت: حجم فساد در این پرونده بالا بوده اما هنوز کیفر خواستی صادر نشده و پرونده به دادگاه نرفته است.

 


اینها زیربنا است
زیربنا:
- توحید است.
- زیربنا عقاید حقه الهی است، نه زیربنا شکم باشد.
اینهایی که اقتصاد را زیربنا می‌دانند، اینها منحط کردند انسان را از حد انسانیت به حد یک حیوانی مثل سایر حیوانات.
آئین انقلاب اسلامی- ص 456

 


شوراي نگهبان طرح دو فوريتي استفساريه بند(ب) ماده (44) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران را مغاير با موازين شرع و قانون اساسي ندانست.
طرح دو فوريتي استفساريه بند(ب) ماده (44) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران مصوب جلسه مورخ 17 مهرماه 1392 مجلس شوراي اسلامي در شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه مغاير با موازين شرع و قانون اساسي شناخته نشد.

 


رئیس سازمان بسیج دانشجویی اعلام کرد با توجه به اهمیت موضوع استکبارستیزی، از سوم تا سیزدهم آبان دانشجویان دانشگاه‌های تهران و کشور دهه برائت از مستکبرین را با ویژه‌برنامه‌هایی برپا می‌کنند.
محمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور در جمع نمایندگان دانشجویان بسیجی تهران، گفت: امسال دانشجویان در یوم‌الله ۱۳ آبان این مراسم را پرشورتر از هر سال برگزار می‌کنند.
وی با اشاره به مباحث مطرح شده در رسانه‌ها در خصوص زیر سوال بردن ماهیت استکبارستیزی مردم ایران، اظهار داشت: جنایات ۶۰ ساله آمریکا از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تاکنون از حافظه تاریخی ملت بزرگ ایران به هیچ‌وجه پاک نمی‌شود.
رئیس سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع استکبارستیزی، از سوم تا سیزدهم آبان‌ دانشجویان دانشگاه‌های تهران و کشور دهه برائت از مستکبرین را با ویژه ‌برنامه‌هایی برپا کرده و انزجار خود را از استکبارجهانی اعلام می‌کنند.

 


جمعی از فعالان و چهره‌های سیاسی در اظهاراتی جداگانه نسبت به ادعای موافقت امام(ره) با حذف شعار «مرگ بر آمریکا» واکنش نشان داده و آن را مغایر خط‌مشی سیاسی ایشان دانستند.
آیت‌الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری درباره شعار مرگ بر آمریکا در اندیشه و سیره عملی حضرت امام اظهار داشت: شعار مرگ بر آمریکا در واقع مرگ بر ظلم و جنایت، استعمار و استکبار و استبداد بین‌المللی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شعار مرگ بر آمریکا را یک شعار اصولی و مبنایی بر ضد استبداد جهانی عنوان کرد و گفت: این شعار در واقع به 60 سال ظلم و جنایت دولت آمریکا اشاره دارد و بر همین اساس مردم در 13 آبان این شعار را رساتر سر خواهند داد.
وی درخصوص برخورد سیاسی با شعار مرگ بر آمریکا از سوی موسسه حفظ آثار امام خاطر نشان کرد: هویت انقلاب اسلامی با روحیه استکبارستیزی قرین شده و کسی نمی‌تواند این هویت را از ملت ایران بگیرد.
آیت‌الله کعبی با تأکید بر اینکه من سراغ ندارم که حضرت امام مخالف شعار مرگ بر آمریکا بوده باشند، یادآور شد: اگر بخواهیم براساس صحیفه و وصیت‌نامه حضرت امام عمل کنیم باید بدانیم که شعار مرگ بر آمریکا یک موضع اصولی و مبنایی است که مورد تأکید امام راحل بوده است و با منظومه فکری و ارزشی ایشان قرابت دارد.
مردم باور نمی‌کنند
به گزارش فارس، محمد کوثری نماینده مردم تهران در مجلس نیز درباره نقل قول‌های هاشمی از امام(ره) گفت: اشتباه هاشمی این است که فکر می‌کنند از همه علما به امام بیشتر نزدیک بوده است در حالی که چنین ادعایی درست نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه نقل قول‌های اخیر هاشمی از امام، جفا در حق بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: حضرت امام(ره) حرف‌هایشان را علنی مطرح کردند و حرف پنهانی با کسی نداشتند. اما اگر آقای هاشمی مدعی است که امام حرف‌های خصوصی‌شان را به ایشان می‌گفتند باید سند حرف‌هایشان را منتشر کند.
کوثری با اشاره به نامه هاشمی به امام که برخی از عدم پاسخ به نشانه رضایت امام تلقی می‌کنند، گفت: ممکن است علت عدم پاسخگویی امام به نامه هاشمی، بی‌ارزش بودن آن نامه باشد. خیلی‌ها به امام نامه می‌نوشتند و قرار نبود که امام یک به یک نامه‌ها را پاسخ دهد لذا این تصور غلط است که چون امام به نامه هاشمی پاسخ نگفته پس محتوای آنرا قبول داشته است.
وی با تاکید بر اینکه ملت ایران، حضرت امام را به خوبی می‌شناسند، گفت: تردید نداریم که مردم نه تنها نقل‌قول‌های آقای هاشمی را باور نمی‌کنند بلکه جواب هاشمی را هم خواهند داد.
خلاف وحدت ملی
احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه قصدی برای تکذیب اظهارنظر آقای هاشمی رفسنجانی ندارم، اظهار داشت: سخن اصلی این است که اظهارنظرهای این‌چنینی به وحدت ملی کمکی نمی‌کند.
توکلی ادامه داد: اگر کسی بخواهد در آستانه مذاکرات ژنو منافع ملی را در نظر بگیرد، هیچگاه چنین اظهارنظری که نشان‌دهنده موضع ضعف باشد را بیان نمی‌کند.
وی با ابراز تأسف نسبت به بیان چنین مواضعی از سوی برخی سیاستمداران خاطر نشان کرد: چند روزنامه اصلاح‌طلب درباره این موضوع مطالبی نوشتند و موضع غیرملی اتخاذ کردند که همین باعث کاهش قدرت چانه‌زنی دولت می‌شود، البته آنها براساس منافع و خواستشان حرکت می‌کنند اما از سیاستمدارانی که سال‌ها در انقلاب بوده و زحمت کشیده‌اند، بعید است چنین مواضعی اتخاذ کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که همگان به خصوص سیاستمداران در شرایط فعلی که دولت در آستانه مذاکرات است فضا را درک کرده و از اظهارنظرهایی که قدرت چانه‌زنی دولت را کاهش می‌دهد، خودداری کنند.
مهدی فضائلی، کارشناس مسائل سیاسی هم درباره نقل قول ‌هاشمی ‌گفت: این مطلب چندین بار توسط سایت اطلاع‌رسانی ایشان بازنشر شده بود که منتشر کردن دوباره این سخنان در شرایط فعلی، خود جای سؤال دارد.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: حضرت امام(ره) به روشنی نحوه نقل مطلب از خود را روشن کرده‌اند که می‌توان به سخنانی که از صدا و سیما منتشر و یا مطالبی که توسط خود ایشان نگاشته شده، اشاره کرد.
فضائلی گفت: حضرت امام(ره) نیز هیچ استثنایی در سخنان خود در این باره مطرح نکرده‌اند که نقل قولی از ایشان خارج از این موارد مطرح شود.
دنباله‌روهای شعار «نه غزه نه لبنان»
محمد زارع فومنی دبیر کل جبهه مردمی اصلاحات گفت: در چند ماه اخیر شاهد هستیم کسانی که پیش از این شبهاتی را در خصوص مسائل مختلف مطرح می‌کردند به جعل مطالبی در مورد مواضع امام(ره) در قبال آمریکا می‌پردازند که هیچ سنخیتی با روحیه امام ندارد و نقل‌قولهای این افراد از امام(ره) از سندیت برخوردار نیست و اینها همان افرادی هستند که پیش از این شعار «نه غزه نه لبنان» را مطرح می‌کردند.ایرج ندیمی نیز در این مورد گفت: اگر بپذیریم که نقل و قول بیان شده از امام خمینی(ره) صحیح است باید این سؤال را مطرح کنیم که چرا وی در همان برهه این موضوع را مطرح نکرده است، یعنی امام(ره) ضرورتی ندیده است که آن مسئله در آن برهه مطرح شود در نتیجه این موضوع قابلیت تبدیل شدن به سیاست‌های اجرایی را ندارد.
نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جنجال‌های رخ داده طی بیان این نقل و قول فایده‌ای برای کشور ندارد، اظهار داشت: اگر به نظر امام(ره) آن موضوع در آن برهه کاربردی نداشته است طرحش در زمان فعلی جای سؤال دارد.
سکوت جایز نیست
محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس نیز با بیان اینکه ماهیت انقلاب اسلامی ماهیت ضدآمریکایی بوده، هست و خواهد بود و هیچ کس نمی‌تواند این موضوع را نفی کند، تصریح کرد: در تمام صحبت‌های امام(ره) حتی یک سخنرانی هم نمی‌توانیم از ایشان پیدا کنیم که از آمریکا نام نبرده باشند و علیه حکومت آمریکا صحبت نکرده باشند.
وی با اشاره به اینکه مردم از این شیوه موضع‌گیری مؤسسه حفظ و نشر آثار امام(ره) ناراضی هستند، خاطرنشان کرد: از یک گروه خاص با یک تفکر خاص سیاسی در این مؤسسه حضور دارند که حتی حاضرند در مقابل ذبح روش، منش و شیوه بیانات امام(ره)، سکوت کنند؛ این موضوع واقعاً جای سؤال و تأمل دارد، مطالبه همه مردم این است که مؤسسه حفظ و نشر آثار امام(ره) موضع‌گیری شفافی در این مورد اتخاذ کند.
بیژن مقدم مدیر مسئول روزنامه جام جم هم در این مورد گفت: نقل قول‌های موجود درباره سخنان امام راحل که از سوی آقای هاشمی منتشر شده است، مطلب جدیدی نیست و در کتاب خاطرات ایشان نیز نقل شده است.این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه پایگاه اطلاع‌رسانی آقای هاشمی با بدسلیقگی این اظهارنظر را در شرایط فعلی منتشر کرد که به نظر من واقعاً جای سؤال دارد، اظهار داشت: البته نقل قول‌های فعلی از حضرت امام(ره) حتی در صورت صحت، باید در شرایط خود بررسی شود، نه این که به تمام شرایط تعمیم داده شود.
مقدم تأکید کرد: در شرایط فعلی، با توجه به حضور ولی امر مسلمین، حرف ایشان تمام کننده است.

 


سرپرست دادگاه کیفری استان تهران اعلام کرد دادگاه عمومی جزایی تهران درباره پرونده ستار بهشتی تصمیم‌گیری می‌کند.
قاضی محسن افتخاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده ستار بهشتی در دادگاه کیفری استان و به صورت علنی رسیدگی می‌شود، گفت: این پرونده به دادگاه کیفری استان نیامده و با توجه به کیفرخواست صادره پرونده به دادگاه عمومی جزایی ارسال شده است.
سرپرست دادگاه کیفری استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اختلاف نظر بازپرس و دادستانی و اعتراض وکیل پرونده به کیفرخواست صادره، امکان ارجاع پرونده به دادگاه کیفری استان وجود دارد، اظهار کرد: براساس اطلاعاتی که از رسانه‌ها کسب کردم در کیفرخواست صادره عنوان اتهامی قتل شبه عمد است و به همین دلیل پرونده به دادگاه عمومی ارسال شده است.
وی در گفت وگو با ایسنا افزود: اگر قاضی دادگاه عمومی تشخیص دهد که قتل عمدی بوده و رسیدگی به پرونده در صلاحیت این دادگاه نیست، قرار عدم صلاحیت صادر می‌کند و تصمیم دیگری می‌گیرد.

 


مراسم برائت از مشرکان با حضور انبوه زائران ايراني و غيرايراني خانه خدا، در صحرای عرفات آغاز شد و با قرائت متن پیام رهبر معظم انقلاب به پایان رسید.
این مراسم با حضور انبوه زائران ايراني و غيرايراني خانه خدا، نماينده ولي‌فقيه در امور حج و زيارت، نمايندگان بعثه‌هاي مراجع عظام تقليد، سفير و مسئولان كنسولگري ايران در جَده و رياست سازمان حج و زيارت در صحراي عرفات برگزار شد.
زائران در حالی‌که صدها پرچم کوچک و بزرگ «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آمریکا» و «یا ایها المسلمون اتحدو اتحدو» در رنگ‌ها و زبان‌های مختلف در دست داشتند، وارد چادرهای بعثة مقام معظم رهبری شدند و در جایگاه‌های خود قرار ‌گرفتند.
زائران ایرانی شرکت‌کننده در مراسم برائت از مشرکان، در پایان مراسم با قرائت قطعنامه‌ای، بار دیگر بر محکومیت جسارت به پیامبر عظیم‌الشان اسلام (ص) و حمایت از ملت‌های مظلوم و مسلمان عالم، به‌ویژه مسلمانان فلسطین و بر استقامت ملت‌های مسلمان تا حصول پیروزی نهایی تأکید کردند.

 


مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، تنها اثر تماس تلفنی اوباما - روحانی را سوءاستفاده تبلیغاتی دشمن ذکر کرد.
علی‌‌اکبر ولایتی درباره مذاکره ایران و آمریکا و آینده روابط دو کشور گفت: باید توجه داشت نفس مذاکره تعیین‌کننده آینده وضعیت ایران در منطقه، صحنه بین‌المللی و رابطه با آمریکا نیست، چرا که این اولین بار نبود که مذاکره‌ای انجام می‌شد، گرچه مذاکره مستقیم دو طرف برای اولین بار بود که صورت می‌گرفت، در نوبت‌های قبلی نمایندگان ایران بر روی موضوع افغانستان یا عراق در جلساتی که معمولا زیر چتر سازمان ملل متحد انجام می‌گرفت شرکت می‌کردند که آمریکا نیز یکی از کشورهایی بود که به همراه برخی کشورهای دیگر در این مذاکرات مشارکت داشت.
وی در گفت‌وگو با فارس افزود: نمونه دیگر همین مذاکرات 1+5 است. آنها 6 کشورند که یکی از آنها آمریکا و طرف دیگر ایران است. حالا اینکه بین رئیس‌جمهور آمریکا و ایران مذاکره تلفنی صورت گرفته است، به خودی خود نمی‌تواند مسئله‌ای را حل کند؛ جز آنکه آنها بهره تبلیغاتی خود را می‌برند که لزوما به نفع ما نیست. یعنی می‌خواهند به دیگران بگویند که ایران هم که از مذاکره با ما امتناع می‌کرد، بالاخره به این کار تن داد.
ولایتی درباره تماس تلفنی روسای‌ جمهور دو کشور نیز اظهار داشت؛ مطمئنا صرف مذاکره برای مذاکره نه تنها اثر مثبتی ندارد که برخی آثار منفی هم بر آن مترتب است که همان سوءاستفاده تبلیغاتی طرف مقابل است که همین کار را هم انجام داد. یعنی از یک طرف در گفت‌وگوی تلفنی مطالب مثبتی را بیان کرد، اما بعد رجزهای بیهوده‌ای را که ما‌ه‌ها نخوانده بودند یعنی گزینه نظامی روی میز را تکرار کردند.
محتوای مذاکره تلفنی معمولی بود و مطلب جدیدی در این مذاکره مبادله نشد و تنها صحبت‌هایی که دو طرف با واسطه به هم منتقل می‌کردند، مستقیم به یکدیگر انتقال دادند، هر چند که پیش از این گفتم که آنها از آن بهره تبلیغاتی بردند و ما هم باید تدابیر لازم را در این زمینه پیش‌بینی می‌کردیم. باید توجه داشت که طوری نباشد که آمریکایی‌ها به هر شکلی که می‌خواهند صحنه را بگردانند. البته آقای دکتر روحانی با توجه به سوابق ارزشمندی که در کار دیپلماسی و روابط خارجی دارد، خوشبختانه مواضع بسیار محکم، قوی و روشنی را در چارچوب اصول جمهوری اسلامی ایران داشتند.

 


مردم با سر دادن شعار « مرگ بر آمریکا» سخنرانی هاشمی رفسنجانی را در مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت آیت‌الله اشرفی اصفهانی قطع کردند.
هاشمی در این مراسم که در مسجد جامع کرمانشاه برگزار شد، گفت: در فرصتی که در کرمانشاه صحبت می‌کنم به سه موضوع کرمانشاهیان، شهید محراب آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی و شرایط امروز کشور و منطقه در جهان اسلام می‌پردازم.
هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: به مردم غرب کشور و استان کرمانشاه توصیه می‌کنم سعی کنید فضای کشور را آرام نگه‌ دارید.وی با بیان اینکه مصر، عراق و کشورهایی که در آن‌ها بهار عربی رخ داده به شرایط قبل بازگشته‌اند، افزود: ایران منطقه‌ای آرام و رو به پیشرفت است و احتیاج به وحدت و همدلی داریم و هر اقدامی که وحدت را بر هم بزند، به نفع دشمنان است.به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سایه انقلاب، اسلام و ولایت فقیه آرامش در کشور وجود دارد و نباید با اظهارات نادرست و درگیری‌های کودکانه و جاهلانه مردم به زحمت بیفتند.
به گزارش فارس، در این میان برخی با سر دادن شعار «درود بر خاتمی سلام بر هاشمی» و سوت زدن فضای مسجد را به هم ریختند و حاضران در واکنش شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند و به همین دلیل سخنرانی هاشمی رفسنجانی متوقف شد و محافظین، وی را از مسجد خارج کردند. از جمله همراهان آیت الله هاشمی رفسنجانی در این مراسم یاسر و مهدی هاشمی رفسنجانی بوده‌اند.
همچنین در این مراسم پوستر هایی تقسیم شد که از زبان امام (ره) نوشته شده بود "هاشمی زنده است تا نهضت زنده است" و نیز از زبان مقام معظم رهبری آورده شده بود که "هیچ کس برای من هاشمی نمی شود".

 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسئول سایت بدون هماهنگی اقدام به انتشار طرح «حذف شعار مرگ بر آمریکا» در این زمان کرده که اقدامی نادرست بود.
به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی،‌ هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح موضوع امکان حذف شعار مرگ بر آمریکا در شرایط کنونی آیا اقدامی غیرلازم و در زمان نامناسب بود، گفت: این طرح مربوط به سالها قبل است.
وی افزود: مسئول سایت بدون هماهنگی اقدام به انتشار آن در این زمان کرده که اقدامی نادرست بود.
هاشمی همچنین گفت که به دفتر تاکید کرده‌ام افراد بدون هماهنگی و اطلاع قبلی از انتشار مطالب منتسب به من خودداری کنند.

 


عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا تاکید کرد: هیچ مدرکی که دلالت بر تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد وجود ندارد.
گری سیک، عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا و از تحلیلگران برجسته مسائل ایران در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری تحلیلی ایران ریویو به تشریح دیدگاه‌های خود درباره اظهارات ضدایرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مذاکرات هسته‌ای ایران و روابط بین کشورمان و آمریکا پرداخت.
وی در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره اختلافات آمریکا و اسرائیل درباره ایران گفت:«واقعیت این است که نه اسرائیل و نه آمریکا هیچ حمله نظامی علیه ایران انجام نداده‌اند و اوباما بر موضع آمریکا تأکید کرده است که بهترین راه برای پرداختن به این موضوع دیپلماسی است. این موضعی است که من و بسیاری نیز از آن یقینا حمایت می‌کنیم. به نظر من مردم آمریکا هیچ علاقه‌ای به جنگی دیگر در خاورمیانه ندارند زیرا این جنگ بسیار مخرب‌تر از دو جنگ اخیر خواهد بود.»
گری سیک در پاسخ به سوالی درباره اعتراف سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: «جامعه اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد که برنامه هسته‌ای ایران از سال 2003 دارای اهداف نظامی نبوده است. این یک کشف بسیار برجسته بود و این واقعیت که همه جامعه اطلاعاتی آمریکا به آن اذعان داشتند، بسیار با اهمیت بود».
وی با اشاره به مطلب فوق و اینکه هم‌اکنون هیچ مدرکی دال بر تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد اعلام کرد که ایران باید به غرب ثابت کند که برنامه هسته‌ای‌اش به همین شیوه ادامه خواهد یافت.
گری‌سیک درباره آینده مذاکرات هسته‌ای با توجه به نتیجه‌بخش نبودن مذاکرات قبلی در مسکو، استانبول و آلماتی گفت: «من با نظر آقای روحانی موافق هستم که سخنرانی پاسخی برای مسائل مذاکره‌ای نیست و ما نیازمند گام‌های عملی هستیم... ما اکنون صفحه‌ای جدید داریم و احتمال آغازی جدید و نیز مقدمات برای پیشرفت وجود دارد. بنابراین من معتقد هستم که در چند ماه آینده تماس‌هایی ابتدایی را شاهد خواهیم بود که امیدوار هستم منجر به برخی مذاکرات جدی خواهند شد، و بنابراین، این رویداد چیزی بسیار رضایت‌بخش خواهد بود. عناصر یک گشایش در روابط بین دو طرف، آماده هستند و من بسیار امیدوار هستم که این امر واقعیت یابد.»به گزارش تسنیم، عضو سابق شورای امنیت آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اقدامات رژیم صهیونیستی علیه ایران اعم از ترور دانشمندان هسته‌ای، خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای و نیز تأمین مالی گروهک منافقین گفت: «نظر شخصی من این است که ایران تحت فشار بسیار سختی قرار گرفته که برخی از آنها از هر نوع اقدام عادی‌ فراتر رفته‌اند. واقعیت این است که برای خروج از این وضعیت باید به یک راه‌حل مذاکره‌ای دست یافت که در آن هر دو طرف درباره عناصر یک مصالحه به توافق دست یابند.»

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10