(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 25 مهر 1392 - شماره 20618

سئول مدعی شد
پیونگ‌یانگ آماده انجام آزمایش هسته‌ای جدید
گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد
استثمار بومیان کانادا از سوی دولت اوتاوا
در اعتراض به نابرابری‌های اجتماعی
مردم خشمگین در آفریقای‌جنوبی ساختمان‌های دولتی را به آتش کشیدند
آمریکا برسر دوراهی توافق دولت و کنگره یا فاجعه؟
مراسم عید قربان در مصر به تظاهرات ضد دولتی تبدیل شد
اعتراض شدید چین به مداخله آمریکا در قرارداد تسلیحاتی پکن-‌آنکارا
اسپانیایی‌ها در اعتراض به مصادره منازل خود تظاهرات کردند
سرکوب تظاهرات علیه قانون منع تظاهرات در بانکوک
14 شهید و 26 مجروح بر اثر انفجار بمب میان نمازگزاران کرکوک عراق
هلاکت 100 تروریست مسلح در ادامه پیشروی ارتش سوریه
40 شورشی بوکوحرام به دست نیروهای دولتی نیجریه کشته شدند
طنین فریاد «مرگ بر شاه حمد» در خیابان‌های بحرین
500 هزار نفر قربانی توسعه دموکراسی آمریکا در عراق! ( پرونده)
   


کره‌جنوبی اعلام کرد اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد پیونگ‌یانگ آماده انجام یک آزمایش هسته‌ای جدید است.
واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه کره‌ای «آریرانگ نیوز» نوشت، نماینده ارشد هسته‌ای کره‌جنوبی هشدار داد پیونگ‌یانگ آماده انجام یک آزمایش هسته‌ای جدید است و در این راستا فعالیت‌هایی را نیز آغاز کرده است.این مقام کره‌جنوبی که در یک کنفرانس خبری در «سئول» سخن می‌گفت افزود: نشانه‌هایی وجود دارد که کره‌شمالی رآکتور پنج مگاواتی خود را در تاسیسات هسته‌ای «یانگ بیونگ» مجددا راه‌اندازی کرده و مراحل ساخت یک رآکتور آب سبک را نیز ادامه می‌دهد. مقام کره‌ای افزود: «صراحت کره شمالی در جاه‌طلبی‌های هسته‌ای‌اش باعث شده بزرگترین متحد این کشور یعنی چین نیز به آن پشت کند و احتمالا پکن رسیدگی‌های ویژه خود به پیونگ‌یانگ را متوقف کند.»

 


سازمان ملل از دولت کانادا به خاطر نقض حقوق بومیان این کشور به شدت انتقاد کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد، دولت کانادا بومیان این کشور را به شدت استثمار می‌‌کند.
براساس این گزارش، بومیان که حدود یک میلیون و 400 هزار نفر (3/4 درصد) از جمعیت کانادا را تشکیل می‌‌دهند، به شدت از وضعیت خود ناراضی هستند و با مشکلات درمانی، بیکاری و آوارگی دست و پنجه نرم می‌کنند.
آنها همواره نسبت به نقض حقوق شهروندی خود معترض بوده و بارها علیه دولت «اوتاوا» به سازمان ملل شکایت کرده‌اند. بومیان که صاحبان اولیه و اصلی سرزمین کانادا هستند، از طرف سفیدپوستان مهاجر مورد انواع و اقسام خشونت و جنایت قرار می‌گیرند. رسانه‌‌‌های غربی اعتراضات بومیان کانادایی را منعکس نمی‌کنند.

 


اعتراضات ضددولتی هزاران نفری در دو شهر «مالاموله‌له» و «ژوهانسبورگ» آفریقای‌جنوبی به خشونت کشیده شد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، حدود 20 هزار نفر درشهر «مالاموله‌له» واقع در 450 کیلومتری «پرتوریا» پایتخت آفریقای‌جنوبی تظاهرات ضددولتی برپا کردند. در این تظاهرات مردم علیه مقامات و مسئولان شهرداری شعار دادند. مردم به بی‌توجهی مسئولان شهرداری نسبت به خواسته‌های خود اعتراض داشتند.
در این تظاهرات معترضان خشمگین چندین ساختمان دولتی و مغازه را به آتش کشیدند. دیروز غرب شهر ژوهانسبورگ نیز شاهد آشوب‌های خیابانی بود و مردم در اعتراض به نبود خدمات شهری، اقدام به آتش زدن لاستیک و بستن خیابان‌ها کردند.
پلیس برای متفرق کردن مردم، از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد.نابرابری اجتماعی و فساد اعتراضات زیادی را طی سال‌های اخیر در آفریقای‌جنوبی به دنبال داشته است. این اعتراضات هرچه زمان می‌گذرد گسترده‌تر می‌شود.

 


سرویس خارجی-
ایالات متحده آمریکا فقط چند ساعت فرصت دارد تا بین یک فاجعه«تمام عیار» اقتصادی یا توافق جمهوریخواهان و دموکرات ها، یکی را انتخاب کند.
دولت فدرال آمریکا از اول اکتبر به دلیل تصویب نشدن لایحه بودجه از سوی گنگره، رسما وارد فاز «تعطیلی» و گسیل صدها هزار کارمند دولتی به مرخصی اجباری بدون حقوق شد. تا اینجای ماجرا اتفاق غیر معمولی در این کشور رخ نداده چرا که این کشور طی سالیان گذشته بارها با چنین معضلی برخورد کرده است. آنچه بحران 2013 آمریکا را از بحران‌های قبلی متمایز کرده این است در سال های گذشته تقریبا همه کارشناسان به راحتی پیش بینی می کردند که طرفین در نهایت به توافق رسیده و با تصویب بودجه، مشکل را به صورت موقت هم که شده حل خواهند کرد. اما تعلل یا موضع‌گیری های محکم باراک اوباما، به نمایندگی از دموکرات ها و جان بینر به نمایندگی از جمهوری‌خواهان باعث شده، بحران بودجه امسال آمریکا جدی تر از گذشته نمود پیدا کرده و هشدارهای پی در پی بالاترین مقامات و شخصیت های سیاسی و اقتصادی جهان را در پی داشته باشد.
آخرین دور مذاکرات جمهوریخواهان و دموکرات ها دیروز (چهارشنبه) در حالی برگزار شد که چشم بسیاری از مردم آمریکا به آن دوخته شده بود.
تاکنون خبری از نتایج این نشست منتشر نشده، اما موضع‌گیری‌های اخیر اوباما که گفته بود، تنها به شرطی به مذاکرات ادامه می دهد که طرف مقابل بدون «هیچ پیش شرطی»، سقف بدهی ها را افزایش دهد، نشان می دهد این بار آمریکایی ها بر خلاف دوران قبل، شرایط سختی را خواهند داشت.
تا این لحظه اکثر ادارات دولتی در واشنگتن به حال تعطیل و نیمه تعطیل درآمده اند و برگزاری تظاهرات گسترده مقابل کنگره و کاخ سفید برای «پایان لج بازی‌های سیاسی» نیز نتوانسته مقامات این کشور را مجاب کند. قانونگذاران کنگره روز سه‌شنبه با ایما و اشاره‌ اعلام کردظطه بودند که رهبران سنا در صدد برآمده اند توافقنامه‌ای را برای افزایش سقف بدهی و بازگشایی دولت فدرال آمریکا ارائه کنند تا بدین ترتیب با به تعویق انداختن بحران، دولت فدرال نفسی تازه کند!
شبکه تلویزیونی «سی ان ان» در آخرین ساعات روز سه شنبه اعلام کرد، سناتورهای آمریکا برای آماده کردن پیش‌نویس لایحه تلاش زیادی کرد ه اند و یکی از سخنگویان رئیس اکثریت دموکرات‌های سنا اعلام کرده که «هری رید» و «میچ مک کونل» رئیس جمهوری‌خواهان سنا امیدوارند که به زودی به توافق دست پیدا کنند.
سنا تا ظهر چهارشنبه به وقت محلی جلسه نداشت اما رسانه های آمریکایی خبرهایی «احتمال» توافق درباره افزایش سقف بدهی را مطرح کردند، احتمالی که طی چند روز گذشته بارها و بارها تکرار شده بود!
با تمام این تفاسیر اگر لایحه جدید سناتورهای آمریکا برای افزایش سقف بدهی باز هم تصویب نشود، آمریکا برای اولین بار با کسری بودجه و بحران بدهی نزدیک به 17تریلیون دلاری سقوط می‌کند.
این اوضاع حتی چین، رقیب جدی آمریکا را هم به طمع انداخته طوری که انتشار تحلیل‌ها و گزارش‌های متعدد در رسانه‌های دولتی این کشور به خوبی از خوشحالی آنها حکایت دارند، چرا که معتقدند با سقوط امپراتوری اقتصادی آمریکا، آنها می توانند نظم نوین جدیدی تعریف کنند که در آن آمریکا به اصطلاح همه کاره نیست.
انتشار چنین تحلیل هایی، از دید رسانه های آمریکایی نیز دور نمانده طوری که «واشنگتن تایمز» روز گذشته طی گزارشی با عنوان «چین به جهانیان یادآور شد: وقت آمریکازدایی فرا رسیده است» به مخاطبان خود نوشت که چینی ها از اوضاعی که آمریکا در آن گرفتار شده خوشحالند.
یادآور می شود، آنچه آمریکا را این روزها دچار بحران کرده، به توافق نرسیدن جمهوریخواهان و دولت دموکرات بر سر نحوه تصویب بودجه و طرح بیمه های درمانی رایگان اوباما است. جمهوریخواهان می گویند حاضر به تصویب بودجه به شکل افزایش سقف بدهی نیستند و تصویب طرح بیمه رئیس جمهور را هم فعلا به صلاح نمی دانند. اوباما اما اولین قدم برای رسیدن به توافق را تصویب بودجه از سوی کنگره برای بازگشایی دولت می داند.
سرنوشت بحران بودجه 2013 آمریکا، امروز معلوم می شود. این کشور یا با رسیدن به یک توافق بحران را به تعویق می اندازد یا آنطور که رئیس بانک جهانی چند روز پیش اعلام کرد، با خود و سایر کشورها را با یک فاجعه اقتصادی تمام عیار درگیر می کند.
آخرین خبرها
شب گذشته، منابع خبری از توافق اولیه سناتورهای آمریکا برای پایان دادن به تعطیلی دولت فدرال و افزایش سقف بدهی دولت خبر دادند. آنطور که شبکه خبری
بی بی سی نوشته، رهبران جمهوریخواه و دموکرات آمریکا برسر تهیه یک لایحه جهت خروج موقت از بحران تعطیلی به توافق رسیده‌اند. این لایحه برای تصویب نهایی به مجلس نمایندگان فرستاده می شود. احتمالا گروه کوچکی از جمهوریخواهان با پیوستن به دموکرات ها این لایحه جدید را تقدیم اوباما خواهند کرد.

 


اخوان‌المسلمین مصر در ایام عید قربان در میان تدابیر شدید امنیتی تظاهرات ضددولتی برگزار کردند.
به گزارش پایگاه «الیوم السابع»، همزمان با آغاز ایام عید قربان در مصر شمار زیادی از طرفداران مرسی و اخوان‌المسلمین به رغم حضور گسترده نیروهای امنیتی، پس از شرکت در مراسم این روزها، در حمایت از «مرسی» تظاهرات کردند.
این گزارش می‌افزاید، ارتش مصر با تجهیزات کامل زرهی و شمار زیادی نیرو در مناطق مهم و حساس شهرهای مختلف به ویژه قاهره به حال آماده‌باش درآمده بود تا در صورت وقوع شورش آن‌را در همان «نطفه» خفه کند!
کسانی که قصد ورود به میادین «طلعت حرب»، عبدالمنعم ریاض» و برخی دیگر از مناطق مهم قاهره را داشتند، پیش از ورود مورد بازرسی بدنی قرار می‌گرفتند.
پیش از این ائتلاف حمایت از مشروعیت که از طرفداران مرسی است اعلام کرده بود طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، مصادف با ایام عید قربان علیه «کودتاچیان» و ارتش تظاهرات خواهد کرد. طرفداران دولت موقت و ارتش نیز در همین ایام در حمایت از حاکمان فعلی کشورشان راهپیمایی کردند.
برخلاف دفعات قبل، به رغم برگزاری دو راهپیمایی همزمان از سوی دو طیف مختلف مصر، این راهپیمایی به خشونت کشیده نشد.خبر دیگر اینکه جنبش «تمرد» ضمن حمایت از ژنرال «السیسی»، وزیر دفاع مصر اعلام کرد در صورتی که وی برای ریاست‌جمهوری نامزد شود، از او حمایت می‌کند.
«محمود بدر»، موسس این جنبش که مقدمات سقوط مرسی را فراهم کرد افزود: اگر اوضاع امنیتی در کشور به همین منوال باشد، آنها از ژنرال السیسی برای رسیدن به ریاست‌جمهوری حمایت می‌کنند در غیر این‌صورت از یک فرد غیرنظامی حمایت خواهند کرد. «بدر» یکی دیگر از دلایلی که باعث حمایت جنبش تمرد از السیسی شده است را نیز اینگونه عنوان کرد: «السیسی فردی است که نشان داده می‌تواند مقابل اخوان‌المسلمین بایستد» !
اظهارات ضد آمریکایی قاهره
دو تن از چهره‌های بلندپایه مصری طی اظهاراتی ضد آمریکایی علیه این کشور موضع‌گیری کردند. عمروموسی، رئیس کمیته پنجاه نفره تدوین قانون‌اساسی مصر با اعلام اینکه «آمریکا درحال حمایت از اخوان‌المسلمین است» از این کشور به شدت انتقاد کرد. نکته جالب توجه این است که اخوان‌المسلمین مصر نیز آمریکا را به حمایت از نظامیان حاکم بر این کشور متهم می‌کنند. مواضع ضد‌آمریکایی دو طیف سیاسی مصر می‌تواند به دلیل رویکرد ریاکارانه و متناقض آمریکا در برخورد با تحولات مصر باشد.
«نبیل فهمی» وزیرخارجه مصر نیز روابط «قاهره واشنگتن» را «آشفته خواند و گفت: این آشفتگی می‌تواند بر کل منطقه اثر بگذارد.
یادآور می‌شود چند روز پیش آمریکا بخشی از کمک‌های نظامی خود به مصر را قطع کرد.
«نقض حریم هوایی مصر از سوی جنگنده‌های اسرائیلی» یکی دیگر از خبرهای مهم اخیر این کشور مهم آفریقایی است.
یک روزنامه مصری از تجاوز 18 فروند جنگنده رژیم صهیونیستی به حریم هوایی مصر خبر داد. به گزارش پایگاه اینترنتی المختصر، روزنامه المصریون به نقل از شاهدان در «العریش»، «رفح» و «شیخ زوید» در شمال منطقه سینا اعلام کرد 18 فروند جنگنده اف 16 اسرائیل دوشنبه شب حریم‌هوایی مصر را نقض کردند و در آسمان این شهرها به پرواز درآمدند. شاهدان تاکید کردند هواپیماهای اسرائیلی را در آسمان منطقه سینا و در ارتفاع پایین مشاهده کردند. این روزنامه افزود: «منابع امنیتی مصر از تایید یا رد این خبر خودداری کرده‌اند.»

 


روزنامه ارگان حزب حاکم چین در واکنش به اعتراض آمریکا به قرارداد تسلیحاتی 4 میلیارد دلاری پکن-‌آنکارا، این کشور را به نقض قوانین بین‌المللی محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم چین با اشاره به مداخله آمریکا در امور داخلی کشورهای دیگر و مداخله در مناسباتی که میان کشورها جریان دارد، این نوع رفتار واشنگتن را ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی دانست.
روزنامه مردم در ادامه به دخالت آمریکا در معامله‌ای که اخیراً میان آنکارا و پکن برای خرید سامانه موشک‌های دوربرد صورت داده بود، اشاره کرد و نوشت: این نوع معاملات به دولت آمریکا هیچ ربطی ندارد.
پس از اینکه ترکیه اعلام کرد این سامانه موشکی را از شرکت «پریسیژن» چین خریده است، دولت آمریکا نیز اعلام کرد، آنکارا نباید با شرکت چینی این معامله را انجام می‌داد.
این روزنامه افزود: دخالت‌های آمریکا به روابط پکن و واشنگتن لطمه می‌زند و مانع اعتماد متقابل می‌شود.آمریکا و ناتو از اینکه ترکیه کشور چین را به‌عنوان طرف قرارداد چهار میلیارد دلاری سامانه موشکی هوایی دوربرد انتخاب کرده بود، به خشم آمدند.
ناظران بر این باورند که آنکارا قصد دارد به تدریج خود را از زیر بار غرب بیرون بکشد و بازارهای دیگری را برای خریدهای نظامی خود انتخاب کند.

 


هزاران نفر از قربانیان بحران اقتصادی اسپانیا که خانه‌های خود را از دست داده‌اند تظاهرات کردند.
روز گذشته منطقه «سالت» بارسلون مملو از جمعیتی بود که به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره یا اقساط خانه و به امید پیدا کردن راهی برای حفظ سرپناه خود تظاهرات کردند.
آن‌طور که خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشته، دادگاه «استراسبورگ» تا 29 اکتبر 2013 به این افراد فرصت داده چاره‌ای برای ادامه زندگی خود بیابند. بانک اسپانیا نیز اعلام کرده پس از این تاریخ افرادی را که نمی‌توانند اقساط خانه‌هایشان را پرداخت کنند، اخراج می‌کند.
«اخراج از خانه‌ها را متوقف کنید» عنوان دستنوشته‌های قربانیان بحران اقتصادی در اسپانیا را تشکیل می‌داد.
گفتنی است از زمان آغاز بحران اقتصادی در این کشور اروپایی، شمار زیادی از مردم این کشور به دلیل اعمال سیاست‌های ریاضتی از سوی دولت شغل و خانه‌هایشان را از دست داده‌اند.
شماری از کارکنان شرکت آمریکایی - فرانسوی «آلکاتل» نیز، روز سه‌شنبه در اعتراض به سیاست «تعدیل نیرو» این شرکت بزرگ مخابراتی در پاریس تظاهرات کردند.
به گزارش ایرنا، جمع کثیری از حقوق‌بگیران این شرکت بین‌المللی تجهیزات مخابراتی روز سه‌شنبه ضمن برگزاری تظاهرات اعتراضی و همچنین حمل دست‌نوشته‌هایی با خود، خواستار بازبینی مدیران شرکت در طرح ساختاری جدید مورد نظر که بر اساس آن صدها نفر از کارکنان «آلکاتل» در سطح شرکت‌های فرانسوی تابعه تعدیل می‌شوند، شدند.
دولت سوسیالیست فرانسه نیز در حالی که موج برکناری و تعدیل شاغلان در برخی از واحدهای صنعتی، تولیدی و شرکت‌های فعال اقتصادی کشور فشارها و اعتراض‌هایی را از سوی اتحادیه‌های صنفی مربوطه متوجه خود می‌بیند، وعده داده است به تلاش‌های خود برای کاستن از شمار افراد قرار گرفته در لیست برکناری شرکت آلکاتل همچنان ادامه دهد.
قرار است در اجرای طرح تعدیل نیرو از سوی آلکاتل، تعداد 900 نفر از پرسنل این شرکت بین‌المللی در فرانسه فرصت شغلی خود را از دست دهند.
این شرکت فعال در زمینه تجهیزات مخابراتی آمریکایی که در سطح اکثر کشورهای جهان فعالیت دارد اخیرا اعلام کرده است که در نظر دارد با به اجرا گذاشتن یک طرح ساختاری تعدیل نیز و اجرای اصل هدف بهر‌ه‌وری، 10 هزار نفر از پرسنل خود را در سطح کشورهای جهان برکنار کند.
شرکت مشترک آمریکایی - فرانسوی آلکاتل که با ضرر و زیاندهی سنگین ظرف سال‌های اخیر مواجه شده است، روز سه‌شنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مدیریت شرکت در نظر دارد با هدف کاستن از هزینه‌های جاری خود تا سال 2015 این تعداد از پست‌های شغلی را در سطح برخی از شرکت‌ها و تولیدهای وابسته خود در بسیاری از کشورها جهان حذف کند.
این شرکت در نظر دارد در مجموع با اجرای این طرح، 15 درصد از هزینه‌های عمومی خود را کاهش داده و بتواند رقابت‌پذیری و حضورش در عرصه جهانی را حفظ کند.
این شرکت تنها در سال 2012 حدود 3/1 میلیارد یورو ضرر و زیان متحمل شده است.

 


صدها نفر از مردم تایلند در اعتراض به ممنوعیت برگزاری تظاهرات، مقابل پارلمان اجتماع کردند و با پلیس درگیر شدند.
طبق قانون امنیت داخلی تایلند که مجلس‌ آن را تصویب کرد، مردم حق ندارند در سه منطقه اطراف پارلمان اجتماع کنند.
مردم معترض نیز برای نقض این قانون و اعتراض به آن، در منطقه ممنوع شده اجتماع کردند و طولی نکشید که اطراف پارلمان به صحنه کشمکش نیروهای امنیتی و مردم تبدیل شد.

 


انفجار بمب در جمع نمازگزاران عید قربان در کرکوک عراق 14 شهید و 26 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش ایسنا، تروریست‌ها سه‌شنبه غیرنظامیان را در شهر شمالی کرکوک با انفجار بمب هدف قرار دادند. انفجار زمانی رخ داد که مردم پس از ادای نماز عید قربان، از مسجد در حال خروج بودند. این حمله تروریستی طبق آمارهای رسمی 14 شهید و 26 مجروح برجای گذاشت. سه کودک، یک افسر ارتش و سه مامور پلیس در میان شهدای این حادثه مشاهده شدند.
در پی وقوع این حادثه، مردم علیه تروریست‌ها شعار دادند و از مقامات دولتی نیز خواستند با افراد مسلح و دستجات تروریستی مقابله کنند.
در کرکوک بعثی‌های سابق بیشتر حملات تروریستی را انجام می‌دهند و هدف آنها راه‌اندازی جنگ مذهبی و قومی در این شهر و کل عراق است.

 


نیروهای دولتی سوریه 100 تروریست مسلح را در منطقه «دیرالزور» به هلاکت رساندند. این در حالی است که پیشروی ارتش در مناطق مختلف ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای دولتی سوریه در یک خیابان شهر «دیرالزور» و سه نقطه اطراف آن با تروریست‌های مسلح القاعده درگیر شدند و طی این درگیری 100 نفر از آنها را کشتند.
علاوه بر «دیرالزور»، ارتش در «معظمیه»، «حماهًْ»، «ادلب» و «درعا» نیز با تروریست‌های القاعده درگیر شدند. در همه این درگیری‌ها تروریست‌ها از خود تلفاتی بر جای گذاشتند، ولی آمار دقیق این تلفات گزارش نشد. در حومه «حماهًْ»، نیروهای ارتش پس از آن که بر مواضع عناصر تروریستی مسلط شدند، چند دستگاه فرستنده ماهواره‌ای ساخت آمریکا را کشف کردند. انهدام شماری خودروهای مسلح به تیربار و کشف و ضبط سلاح و مهمات از دیگر دستاوردهای پیشروی جدید ارتش است.
براساس گزارشات موجود، ارتش آزاد هم‌اکنون عملا در سوریه وجود خارجی ندارد و الان جنگ فقط میان ارتش و القاعده جریان دارد. البته القاعده گروه‌های بیشماری را در سوریه در برمی‌گیرد. مقر «جبهه النصره» که یکی از شاخه‌های القاعده است، در استان «الحسکه» بر اثر چند انفجار مهیب لرزید و ستونی از دود در آسمان این منطقه مشاهده شد. در مورد علت این حادثه و شمار احتمالی تلفات آن تاکنون گزارشی نرسیده است.
در حالی که درگیری‌های شدیدی میان نیروهای کرد و عناصر «امارت اسلامی عراق و شام» (داعش) در شمال شرق سوریه ادامه دارد، در پایتخت نیز مبارزان فلسطینی در حال آزادسازی اردوگاه فلسطینی «یرموک» از دست شورشیان مسلح هستند. به گفته فلسطینی‌ها، این اردوگاه به زودی آزاد می‌شود.
تروریست‌ها طبق عادت همیشگی خود دیروز نیز غیرنظامیان را در حومه «درعا» هدف انفجار بمب قرار دادند. براساس اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، تروریست‌ها در مسیر خودروهای غیرنظامی بمب منفجر کردند. این انفجار جان 22 نفر را گرفت و 15 مجروح بر جای گذاشت.
چهار تن از قربانیان این انفجار کودک بودند.
دیده‌بان حقوق بشر همچنین طی بیانیه‌ای اعلام کرد 20 گروه شبه‌نظامی در جنایت مردادماه «لاذقیه» دست داشتند. در این جنایت 190 غیرنظامی در طور جمعی اعدام شده بودند. در میان این گروه‌های تروریستی نام «احرار الاسلام»، «داعش»، «جبهه النصره»، «جنبش المهاجرین»، «الانصار» و «صفور‌العز» به چشم می‌خورد. همه این گروه‌ها از شاخه‌های القاعده هستند.
سایر رویدادها
* «اسماء اسد» همسر رئیس‌جمهور سوریه اخبار مربوط به خروج خود از این کشور را تکذیب کرد و گفت که در کنار شوهر و فرزندانش می‌ماند.
* در پی ایجاد اختلاف میان گروه‌های مسلح سوری، بیش از 100 گروه مسلح و غیرمسلح این کشور ائتلاف جدیدی تحت نام «اتحادیه آزادگان سوریه» تشکیل دادند.
* وزیر خارجه روسیه اعلام کرد پس از پیوستن دمشق به پیمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، بارقه امیدی برای حل بحران سوریه نمودار شده است.
* مخالفان مسلح دولت دمشق مدعی شدند، در مناطق تحت کنترل آنها تسلیحات شیمیایی وجود ندارد.

 


نیروهای دولتی نیجریه 40 شورشی وابسته به گروه «بوکوحرام» در استان «بورنو» را کشتند.
به گزارش خبرگزاری فارس، ارتش نیجریه طی عملیاتی در استان «بورنو» 40 شورشی بوکوحرام را به هلاکت رساند. بوکوحرام از شاخه‌های «القاعده» در غرب آفریقاست و تاکنون جنایات زیادی را علیه غیرنظامیان مرتکب شده است.
در عملیات فوق، شورشیان بوکوحرام در مناطق «باما»، «جوزا» و «بولکا» غافلگیر شدند و نیروهای دولتی آنها را عقب راندند.
در این عملیات نیروهای دولتی توسط جنگنده‌ها مراکز بوکوحرام را بمباران کردند. یک کامیون بمب‌گذاری شده توسط بوکوحرام نیز در منطقه فوق قبل از انفجار توسط نیروهای دولتی خنثی شد.
استان «بورنو» از جمله سه استان شمالی نیجریه است که در آنجا حالت فوق‌العاده اعلام شده و به همین خاطر، دستیابی به اخبار این مناطق با تاخیر صورت می‌گیرد.

 


مردم مناطق مختلف بحرین با برپایی تظاهرات و سر دادن شعار «مرگ بر شاه حمد» سرکوبگری‌های رژیم آل‌خلیفه را محکوم کردند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، مردم شهرها و روستاهای مختلف بحرین طی دو روز گذشته بار دیگر با ریختن به خیابان‌ها علیه رژیم دیکتاتوری حاکم بر کشورشان تظاهرات کردند و شعار مرگ بر پادشاه سر دادند. معترضان همچنین شعارهایی علیه شکنجه زندانیان سر دادند.
در برخی مناطق ماموران امنیتی رژیم بحرین برای سرکوب معترضان وارد عمل شدند و با آنان درگیر شدند.
در تظاهرات سه‌شنبه بحرین یکی از معترضان به شدت زخمی و به بیمارستان منتقل شد.
به گزارش شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» روز چهارشنبه (دیروز) نیز معترضان بحرینی با نیروهای امنیتی درگیر شدند. معترضان شعارهایی در حمایت از «یوسف النشمی»، آخرین قربانی سرکوب‌های رژیم آل‌خلیفه سردادند.
نیروهای آل‌خلیفه در این تظاهرات با گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و باتوم به سرکوب انقلابیون بحرینی پرداختند.
گزارش‌های منتشر شده حاکی است، نظامیان آل‌خلیفه وقتی با گلوله‌های ساچمه‌ای به سمت معترضان شلیک می‌کردند، چند نفر از جمله یک نوجوان به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. ناآرامی‌های بحرین از اواسط ماه فوریه سال 2011 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

 


محققان غیردولتی در آمریکا و کانادا اعلام کردند از زمان حمله تفنگداران آمریکایی به عراق در سال 2003 تاکنون حدود 500 هزار تن در این کشور کشته شده‌اند.
محققان دانشگاه‌های آمریکا و کانادا با همکاری دولت بغداد مطالعه گسترده‌ای را در مورد شمار تلفات حمله ایالات متحده به عراق و پس از آن انجام داده‌اند.
پیش از این یک گروه موسوم به «آمار اجساد عراق» که در انگلیس مستقر است، شمار کشته‌شدگان طی مدت مذکور را 115 هزار تن اعلام کرده بود؛ ولی تحقیقات دانشگاه‌های مذکور که از رسانه‌ها، بیمارستان‌ها، سردخانه‌ها، منابع دولتی و غیردولتی صورت گرفته است نشان می‌دهد که شمار کشته‌شدگان در عراق از 2003 به بعد به حدود 500 هزار تن می‌رسد و این آمار جدید از آمارهای قبلی بسیار بیشتر است.با این حال، برخی کارشناسان معتقدند ارقام واقعی تلفات عراق از این هم بیشتر است.
گفتنی است آمریکا به بهانه نابودی سلاح‌های کشتار جمعی، توسعه دموکراسی و مقابله با القاعده، به عراق حمله کرد.
این در حالی است که «صدام» دیکتاتور سابق عراق سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار نداشت و با عناصر القاعده نیز اصولا میانه‌ای نداشته است.
مقامات رسمی در آمریکا بعدها اعتراف کردند که صدام حسین در آن برهه تسلیحات کشتار جمعی نداشت!

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10