(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 28 مهر 1392 - شماره 20620

نواز شریف برای امضای قرارداد هسته‌ای به واشنگتن رفت
مقاومت فلسطین خواستار آزادی اسیران از زندان اسرائیل شد
در اعتراض به شرایط نامناسب کاری
کارکنان راه‌آهن سانفرانسیسکو دست از کار کشیدند
چرخش سیاسی عربستان در بحران سوریه ریاض به مجمع عمومی طرح صلح داد
درگیری طرفداران و مخالفان مبارک همزمان با محاکمه فرعون در قاهره
عملیات تروریستی در منطقه مسیحی‌نشین دمشق
شهادت 3 جوان بحرینی با گلوله ماموران آل‌خلیفه
پس از 17 ماه
تروریست‌ها در سوریه 9 زائر لبنانی را آزاد کردند
حمله هوایی ارتش تونس به مقر تکفیری‌های مسلح در مرز الجزایر
اوج‌گیری اعتراض‌های ضد دولتی در پایتخت ایتالیا
جنگ قدرت در دربار قطر شیخ تمیم به روی پدر شلیک کرد
پنتاگون پایگاه نظامی ماناس را به خاک رومانی منتقل می‌کند
اعتراض نهادهای داخلی و خارجی به قانون منع برگزاری تظاهرات در مصر
   


نخست‌وزیر پاکستان به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات واشنگتن امروز راهی آمریکا می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، «نواز شریف» طی یک سفر چهار روزه، امروز برای دیدار با اوباما به واشنگتن می‌رود. این نخستین سفر یک مقام بلندپایه پاکستانی پس از پنج سال به آمریکا است. نواز شریف را در این سفر یک هیئت بلندپایه پاکستانی همراهی می‌کند. وی به محض ورود به واشنگتن، با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا دیدار می‌کند و دیدار میان شریف و «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا نیز چهارشنبه صورت می‌گیرد. در این سفر یک قرارداد هسته‌ای میان طرفین منعقد می‌شود که براساس آن، پاکستان نیز مانند هند از آمریکا تجهیزات هسته‌ای می‌خرد. مسئله حمله پهپادهای آمریکایی به پاکستان و همکاری پاکستان درباره مذاکره طالبان با دولت افغانستان از جمله موضوعات مهم مورد گفت‌وگو میان طرفین در این سفر نواز شریف است.

 


جنبش حماس و گردان‌های عزالدین قسام نسبت به آزادی تمامی اسیران فلسطینی متعهد شدند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، در هشتمین سالروز امضای قرارداد وفاداری به آزادگان جنبش حماس و گردان‌های عزالدین قسام خواستار آزادی تمامی اسیران فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی شدند.ابوعبیده سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس در سخنانی تأکید کرد قرارداد وفاداری به آزادگان اولین و آخرین قرارداد برای آزادی اسیران فلسطینی نیست بلکه آغاز عملیات آزادی اسیران فلسطینی است.وی اظهار داشت: مقاومت فلسطین هرگز اسیران خود در زندان‌های رژیم صهیونیستی را فراموش نخواهد کرد. ابومجاهد سخنگوی رسمی کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز تأکید کرد، تبادل اسیران به همه جهانیان این پیام را داد که مقاومت فلسطین با وجود امکانات کم هرگز از خواسته‌های خود کوتاه نخواهد آمد.

 


کارگران و کارمندان خطوط ریلی «سانفرانسیسکو» در اعتراض به شرایط نامناسب کاری دست از کار کشیدند.
پس از چندین هشدار سرانجام روز جمعه کارکنان خطوط ریلی «سانفرانسیسکو» تهدیدات خود را عملی کردند و سر کار خود حاضر نشدند.
این اعتصاب که برای دومین بار در سال جاری میلادی صورت می‌گیرد، پس از گفت‌وگوهای بی‌نتیجه نمایندگان معترضان با مدیران شرکت مربوطه آغاز می‌شود. معترضان در ماه ژوئیه نیز چهار روز و نیم دست از کار کشیده و مردم این منطقه را با مشکلات عدیده رو‌به‌رو کرده بودند.
آنطور که منابع خبری نوشته‌اند، این شرکت ریلی روزانه بیش از 400 هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند و اعتصاب روز جمعه باعث سرگردانی شمار زیادی از مردم شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز مدیریت این خط سریع‌السیر و اتحادیه کارکنان چندین ماه است که بر سر پرداخت مزایای بیش از 2000 راننده قطار و دیگر کارکنان اتحادیه که افزایش دستمزد خود را خواستار هستند، درگیرند.
این اعتصاب یک روز پس از توافق کنگره و دولت اوباما بر سر افزایش سقف بدهی دولت آغاز شده است. مخالفت جمهوریخواهان برای افزایش سقف بدهی دولت باعث تعطیلی 16 روزه و پرهزینه دولت فدرال و آوارگی 800 هزار کارمند دولتی این کشور شده بود. این تعطیلی به شدت مردم آمریکا و مقامات کشورهای مختلف را نگران کرده بود.
در همین رابطه کارشناسان اعلام می‌کنند، بسیاری از مردم آمریکا از عملکرد دولت این کشور به «ستوه» آمده‌اند. نظرسنجی‌های صورت گرفته در ایام بحران دولت فدرال آمریکا نیز حاکی است بسیاری از مردم این کشور هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات را مسئول چنین وضعی می‌دانند.
خبر دیگر اینکه چند روز پس از اخراج دو ژنرال برجسته آمریکایی از حساس‌ترین مراکز نظامی - امنیتی آمریکا خبر می رسد، ژنرال «کیث الکساندر»، مدیر آژانس امنیت ملی این کشور نیز در آستانه کناره‌گیری قرار گرفته است. به گزارش «راشاتودی» این مقام بلند پایه اطلاعاتی آمریکا اوائل سال آینده میلادی از این سمت کناره‌گیری می‌کند. این ژنرال که بیشترین دوران مدیریت را در این آژانس داشته، در جاسوسی‌های بی‌سابقه آمریکا از سرتاسر جهان نقش ویژه‌ای داشت. جاسوسی‌هایی که «ادوارد اسنودان» مامور سابق سیا آن را افشا کرد و دولت اوباما را با دردسرهای جدی مواجه ساخت. هرچند دلیل واقعی این برکناری اعلام نشده اما بسیاری از کارشناسان می‌گویند افشاگری‌های اسنودان با این مسئله مرتبط است.
«جرج لیتل»، سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون نیز روز جمعه گفت در ماه نوامبر از سمتش کناره‌گیری می‌کند.
به گزارش فارس لیتل دو سال پیش به عنوان سخنگوی مطبوعاتی لئون پانتا، وزیر دفاع وقت آمریکا انتخاب شد و پس از انتخابات چاک هاگل برای وزارت دفاع آمریکا هم در این سمت باقی ماند. وی پیش از این سخنگوی سازمان سیا بود.

 


عربستان سعودی تحت فشار افکار عمومی از سیاست‌ قبلی خود در قبال سوریه دست کشید و در یک چرخش سیاسی 180درجه‌ای طرح جدیدی برای حل بحران سوریه ارائه داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه اسکای‌نیوز، عربستان سعودی به تازگی طرحی را درباره حل بحران سوریه به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه داده است که نشان دهنده چرخش کامل مواضع سیاسی آل‌سعود در قبال بحران سوریه است.
مهم‌ترین بند طرح عربستان محکوم کردن دخالت عناصر مسلح خارجی و غیرسوری در جنگ و بحران داخلی این کشور است.
همچنین ریاض خواستار حمایت از خواسته‌های مردم سوریه برای ایجاد جامعه‌‌ای سالم و دموکراتیک و تشکیل دولت انتقالی تام‌الاختیار که خواسته‌های مردم سوریه را محقق سازد شده است.
در این طرح بر آزادی تمامی زندانیان سیاسی، بازگشت پناهجویان سوری همکاری کامل با کمیته تحقیق و بازرسی سازمان ملل برای بازدید از مراکز ذخیره سلاح‌های شیمیایی و محاکمه کسانی که مرتکب جنایات ضدبشری شده‌اند تاکید شده است.
تحلیلگران معتقدند، پیروزی‌های پی‌درپی ارتش و تضعیف مخالفان چه در داخل و چه در خارج از کشور و ناتوانی قدرت‌های بزرگ فرامنطقه‌ای برای برکناری بشاراسد و حمایت مردمی از نظام سوریه موجب این چرخش ناگهانی شده است. عربستان و قطر از جمله کشورهایی هستند که از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کنند.
این در حالی است که سخنگوی اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه اعلام کرد وی از روز گذشته سفرهای خود به برخی کشورهای منطقه با هدف آماده‌سازی مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو 2 را آغاز کرده است.
ابراهیمی پس از سفر به قاهره و دیدار با مقامات این کشور به سوریه، ترکیه و ایران نیز سفر خواهد کرد تا مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو 2 را فراهم کند و پیش از کنفرانس ژنو 2 دیداری نیز با جان‌کری وزیرخارجه آمریکا خواهد داشت.
علاوه بر این، پیش از کنفرانس ژنو 2 دیداری سه‌جانبه میان نمایندگان روسیه، آمریکا و سازمان ملل و نیز نشستی با حضور اعضای گروه به اصطلاح دوستان سوریه در انگلیس برگزار خواهد شد.
وزارت خارجه روسیه اعلام کرده نشستی سه‌جانبه میان روسیه، آمریکا و سازمان ملل به احتمال زیاد اوایل ماه آینده میلادی برگزار خواهد شد.
اولین کنفرانس ژنو، ژوئن 2012 برگزار شد که در پی آن حاضران بر تشکیل دولتی انتقالی در سوریه توافق کردند. در این توافق به سرنوشت بشاراسد، رئیس‌جمهوری سوریه در دوره انتقالی اشاره‌ای نشده است.
همچنین کشورهای عضو گروه به اصطلاح دوستان سوریه روز سه‌شنبه (پس‌فردا) نشستی را در لندن پایتخت انگلیس برگزار می‌کنند. نمایندگان رهبران ائتلاف ملی سوریه قرار است در کنفرانس لندن حضور یابند.
گروه لندن 11 شامل کشورهای، آمریکا، فرانسه،‌ عربستان سعودی، انگلیس، مصر، آلمان، ایتالیا، اردن، قطر، ترکیه و امارات متحده عربی می‌شوند.
روسیه، هم‌پیمان اصلی سوریه قرار نیست در مذاکرات لندن شرکت کند.
در همین رابطه شبکه خبری المنار لبنان در گزارشی اعلام کرد همه شواهد مربوط به گفت‌وگوی آمریکا و روسیه درباره فراهم آوردن مقدمات نشست ژنو 2 و دستاوردهای به دست‌آمده در این زمینه نشان می‌دهد که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای میان واشنگتن و مسکو برای رسیدن به توافق درباره آینده اوضاع سوریه به دست آمده است.
روزنامه حریت چاپ ترکیه نیز از سفر سه روزه داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه درباره اوضاع سوریه به کشورهای منطقه خبر داد.
وی قرار است پس از شرکت در نشست به اصطلاح دوستان سوریه در لندن به عمان و کویت نیز سفر کند و درباره بحران سوریه به رایزنی بپردازد.
این درحالی است که روزنامه آیدنیدیک چاپ ترکیه با انتقاد شدید از سیاست‌های جنگ‌افروزانه دولت این کشور تاکید کرد دولت اردوغان با همکاری شبکه تروریستی القاعده در ریختن خون سوری‌ها و همچنین غارت و چپاول ثروت‌ها و اموال آنها شریک است.
این روزنامه خاطرنشان کرد: ریختن خون سوری‌ها به منبع درآمد و کسب سود برای دولت ترکیه و شخص اردوغان تبدیل شده است. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز فاش کرد سازمان اطلاعات ترکیه مسئول حمایت از گروه‌های تروریستی تکفیری در سوریه است.
به نوشته این روزنامه، مقامات آمریکایی بر تمایل خود برای ادامه همکاری با سازمان اطلاعات ترکیه تاکید دارند چراکه این سازمان تروریست‌ها را به سوی سوریه هدایت می‌کند و سلاح و مهمات در اختیار آنها قرار می‌دهد.
از سوی دیگر، درگیری ها بین ارتش سوریه و گروه‌ های مسلح در شمال، شرق وجنوب سوریه همچنان ادامه دارد و ارتش به افراد مسلح تلفات سنگینی واردکرده است.
شمار زیادی از تروریست‌ها در درگیری با نیروهای ارتش در حومه دمشق، حمص، ادلب و لازقیه به هلاکت رسیدند که تعدادی از آنها غیرسوری بودند.
همچنین ارتش سوریه با محاصره گروه‌های مسلح در منطقه غوطه شرقی آخرین خطوط امداد و کمک‌رسانی تروریست‌ها در این منطقه را قطع و تلفات سنگینی به آنها وارد کردند.
سایر رویدادها
* سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد 14 مرکز از 20 مرکز موجود در سوریه تفتیش و بازرسی شده است.
*‌آژانس آوارگان سازمان ملل از اتحادیه اروپا و سایر کشورهای جهان خواست تا برای تامین پناهگاه‌های امن برای آوارگان سوری تلاش بیشتری داشته باشند.
* دو فرمانده ارشد نیروهای القاعده در درگیری با ارتش سوریه در منطقه تدمر در استان حمص کشته شدند.
* نماینده سوریه در سازمان ملل با اشاره به موارد متعدد نقض حقوق‌بشر در عربستان، قطر و فرانسه گفت، این کشورها مشروعیتشان رابرای عضویت در شورای امنیت از دست داده‌اند.

 


منابع مصری از وقوع درگیری بین طرفداران و مخالفان حسنی‌مبارک رئیس‌جمهور مخلوع مصر در محل برگزاری دادگاه مبارک خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از الیوم السابع، دادگاه جنایی شمال قاهره روز گذشته به ریاست قاضی محمود الرشیدی در آکادمی پلیس تشکیل جلسه داد تا به پرونده مبارک و پسرانش، وزیر کشور اسبق و شش نفر از معاونان سابق وی در رابطه با قتل تظاهرکنندگان در جریان انقلاب 25 ژانویه رسیدگی کند.
براساس این گزارش در جریان دادگاه مشاجره لفظی بین طرفداران و مخالفان مبارک در گرفت و پس از آن دو طرف در بیرون از ساختمان دادگاه به سمت یکدیگر سنگ پرتاب کردند.
جلسه دادگاه طی روزهای 19، 20 و 21 اکتبر (27، 28 و 29مهر) برگزار می‌شود.
بنا به دستور قاضی دادگاه پخش زنده تلویزیونی جلسات دادگاه مبارک لغو شده است.
مبارک از هنگام نخستین حضور خود در دادگاه در اوت 2011 به علت ابتلا به بیماری‌هایی چون بیماری قلبی و افسردگی تحت درمان قرار گرفته است.

 


بر اثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه جرمانا که یک ایست و بازرسی ارتش قرار داشت دست‌کم 74 نفر کشته و مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، بر اثر یک انفجار انتحاری در یکی از ورودی‌های شهرک مسیحی‌نشین جرمانا از توابع دمشق دست‌کم 18 تن کشته و 56 نفر مجروح شدند.عامل انتحاری خودروی بمب‌گذاری شده خود را در ورودی این شهرک منفجر کرد که بر اثر آن تعدادی سرباز و شهروندان بی‌گناه کشته یا مجروح شدند.
به گفته منابع آگاه هدف از این حمله انتحاری هدف قرار دادن ایست و بازرسی ارتش و کشتن نیروهای ارتش بود.این انفجار به غیر از تلفات جانی خسارات مادی سنگین بر جای گذاشت و تعدادی خودرو و مغازه‌های تجاری در آتش سوختند.شبکه خبری بی‌بی‌سی اعلام کرد دست‌کم 16 سرباز سوری در این انفجار کشته شدند و هدف مخالفان مسلح مقابله با نیروهای ارتش بوده است.منطقه مسیحی‌نشین جرمانا پیش از این نیز هدف حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها قرار گرفته بود.انفجار یک دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده در جنوب سوریه نیز جان شش شهروند سوری از جمله چند تن از اعضای کمیته‌های مردمی را گرفت.حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها به منطقه شیعه‌نشین «المزه 86» در منطقه مرکزی دمشق نیز چند کشته و زخمی بر جای گذاشت.

 


سرویس خارجی -
در ادامه سیاست سرکوب رژیم آل‌خلیفه سه جوان معترض بر اثر اصابت گلوله‌های ماموران آل‌خلیفه به شهادت رسیدند.
در پی واکنش شدید نیروهای امنیتی و ضد شورش آل‌خلیفه نسبت به برگزاری تظاهرات ضد حکومتی در مناطق مختلف بحرین سه جوان بحرینی بر اثر اصابت مستقیم گلوله شهید شدند.
شاهدان عینی تاکید کردند نیروهای حکومتی بحرین قبل از تیراندازی مستقیم به سوی جوانان، یکی از آنها را با ضربات چاقو نیز مجروح کرده بودند.
تظاهرات عصر روز جمعه که با دعوت ائتلاف جوانان 14 فوریه برگزار شده بود از روستاهای اطراف منامه پایتخت آغاز و به این شهر کشیده شده بود.
وزارت کشور بحرین پیشتر هشدار داده بود که با هرگونه تظاهرات برخورد می‌کند. نیروهای امنیتی آل‌خلیفه با پرتاب بمب‌های صوتی و گاز اشک‌آور به تظاهرکنندگان حمله کردند.
این در حالی است که معترضان با سر دادن شعار «مرگ بر آل‌خلیفه» بر ادامه انقلاب تا تحقق تمامی خواسته‌هایشان تاکید کردند.
ماموران آل‌خلیفه همچنین با صدها نیرو و ده‌ها خودرو امنیتی به تظاهرات یورش بردند و تعدادی از معترضان را نیز دستگیر کردند.
در همین رابطه جمعیت الوفاق بحرین اعلام کرد، رژیم آل‌خلیفه قراردادهای جدیدی برای خرید گلوله‌های گاز سمی به امضا رسانده که پول این گازهای سمی و کشنده از خود مردم تامین می‌شود.
این جمعیت خاطرنشان کرد در برخی از موارد بیش از 600 گلوله گاز سمی در منطقه‌ای که مساحت آن از 100 متر مربع تجاوز نمی‌کند استفاده شده است و این امر بیانگر مجازات جمعی بحرینی‌ها از سوی مسئولان آل‌خلیفه است.

 


مقامات بیروت اعلام کردند، 9 زائر لبنانی ربوده شده در سوریه آزاد شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت عمومی لبنان اعلام کرد، 9 زائر لبنانی پس از 17 ماه اسارت در سوریه، آزاد شدند، ولی فعلا در جای امنی در داخل سوریه نگهداری می‌شوند و به زودی به لبنان انتقال می‌یابند. خانواده‌های این لبنانی‌های آزاد شده ضمن ابراز خوشحالی، به خبرنگاران گفتند که خوشحالی آنها وقتی کامل می‌شود که عزیزان خود را در لبنان ببینند. آنها همچنین از «بشار اسد» به خاطر پذیرفتن خواسته‌های ربایندگان قدردانی کردند. بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر خارجه قطر برای آزادی این افراد با فرماندهان افراد مسلح وارد مذاکره شده بود. برخی منابع نیز اعلام کردند دو خلبان ترک که اوت گذشته (مرداد) در بیروت ربوده شده بودند، به زودی آزاد می‌شوند. به عبارت دیگر، آزادی 9 زائر لبنانی با آزادی قریب‌الوقوع دو خلبان ترکیه ارتباط دارد و این دو با هم مبادله می‌شوند. مقامات رسمی سوریه، لبنان، ترکیه و قطر در ارتباط با انجام چنین معامله‌ای، اظهارنظر نکرده‌اند.

 


ارتش تونس به تلافی حملات پی‌درپی تروریست‌های تکفیری مواضع این افراد مسلح را بمباران کرد.
در نتیجه این بمباران تعداد زیادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند و چند مقر آنها به دست نظامیان تونسی افتاد.
به گزارش فارس، عملیات هوایی ارتش تونس در مرز با الجزایر انجام شده است. «لطفی‌بن جدو» وزیر کشور تونس ضمن تأیید این عملیات ارتش به خبرگزاری فرانسه گفت تعداد زیادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند.
المیادین در گزارشی با اشاره به افزایش حملات گروه‌های تندرو سلفی به نیروهای امنیتی تونس تأکید کرد که این اقدامات باعث امنیتی شدن فضای جامعه تونس شده است.
عناصر مسلح تروریستی اخیراً به دو مرکز پلیس در شهر غار الدماء در استان جندوبه در نزدیکی مرز با الجزایر حمله کردند اما اوج درگیری بین نیروهای امنیتی با افراد مسلح در قبلات بوده است که در تیراندازی تروریست‌ها به نیروهای امنیتی دو نفر از جمله یک افسر بلندپایه تونسی کشته شدند.
ارتش هم در مقابل دو شبه نظامی را کشت و یکی را نیز درحالی که تلاش داشت فرار کند در قبلات دستگیر کرد، همچنین ارتش تونس تدابیر امنیتی گسترده‌ای را در غرب این کشور به اجرا درآورده و نیروهای نظامی و خودروهای زرهی تونس در این مناطق مستقر شده‌اند.
وزارت دفاع و وزارت کشور تونس به‌طور مشترک عملیات خود برای مقابله با شبه نظامیان مسلح را آغاز کرده‌اند که علاوه بر غرب کشور، در جنوب این کشور نیز ادامه دارد.

 


هزاران نفر از مردم ایتالیا در دومین روز از اعتراض‌های ضددولتی خود، اعتصاب و تظاهرات کردند.
ساکنان شهر «رم»، روز جمعه و در دومین روز از اعتراض‌های ضد دولتی خود ضمن دست کشیدن از کار، در خیابان‌های پایتخت تظاهرات کردند. این اعتصاب باعث ایجاد اختلالات جدی در ارائه خدمات به مردم «رم» شد.
به گزارش یورونیوز، این اعتراض‌ها با فراخوان اتحادیه کارگری «کوباس» و با مشارکت کارکنان بیمارستان‌ها، بخش حمل و نقل عمومی و خدمات عمومی ایتالیا آغاز شده است. معترضان به بودجه جدیدی که دولت «انریکو لتا» به مجلس ارائه کرده اعتراض دارند. گزارش شده که بخشی از بودجه 2014 میلادی ایتالیا، کاهش حقوق کارکنان دولتی را شامل می‌شود و این مسئله فشارها به زندگی مردم را بیش از پیش افزایش خواهد داد.
یکی از ماموران آتش‌نشانی که در تحصن روز جمعه به نشانه اعتراض روی زمین دراز کشیده بود گفت: «آنها ما را به فقر هدایت می‌کنند. از ما می‌خواهند که تا سن 60 سالگی در موقعیت‌های اضطراری کار کنیم. ما منابع کافی برای انجام وظایف خود نداریم. تجهیزات و ساختمان‌های ما غیرقابل استفاده هستند.»
اعتصاب و اعتراض‌های سراسری اخیر، آزمون دیگری برای دولت متزلزل انریکو لتا است که در دوران کوتاهی که از عمرش می‌گذرد بارها تا مرز فروپاشی پیش رفته است. گفتنی است ایتالیایی‌ها دیروز هم تظاهرات کردند. گفتنی است حدود 4000 نیروی امنیتی روز جمعه مسئولیت تامین امنیت شهر رم در جریان برگزاری تظاهرات را برعهده داشتند.
گفتنی است ایتالیا یکی از کشورهای مهم اروپا است که همچون بسیاری از کشورهای این قاره دچار بحران اقتصادی شده است.
کارگران اسپانیایی نیز روز جمعه در اعتراض به «تصمیم کارفرمایانشان برای تعدیل نیرو» تظاهرات کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، شرکت بزرگ «فاگور»، تولیدکننده وسایل برقی اعلام کرده در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و قصد دارد کارگرانش را اخراج کند. این تظاهرات گسترده در شهر «موندراگون» واقع در شمال این کشور برگزار شد.
معترضان در پارچه نوشته‌هایی که با خود حمل می‌کردند نوشته بودند این تظاهرات را برای جلوگیری از بیکار شدن خود سازماندهی کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از موندراگون، تظاهرکنندگان در پایان این تظاهرات نسبت به پیامدهای ویرانگر تعطیلی این شرکت و بیکار شدن کارکنان آن هشدار دادند. شرکت «فاگور» 5700 پرسنل در سراسر دنیا دارد. این شرکت روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد در نظر دارد برای کاهش بدهی 800 میلیون دلاری خود بخشی از کارکنان خود را اخراج کند.

 


شیخ تمیم‌بن حمد آل‌ثانی امیر قطر در پی‌ درگیری شدید با پدرش امیر پیشین این کشور و حمدبن‌جاسم آل‌ثانی وزیر خارجه، دستور بازداشت آنان را صادر کرد.
به گزارش عصر امروز، پایگاه اینترنتی «6 اکتبر» به نقل از شاهدان عینی خبر داد: در داخل دربار پادشاهی قطر در دوحه، درگیری شدیدی بین شیخ تمیم بن‌حمد ‌آل‌ثانی امیر کنونی با شیخ حمد‌بن خلیفه آل‌ثانی پدر خود و امیر پیشین این کشور روی داد تا جایی که شیخ تمیم هفت‌تیر خود را درآورده و مستقیم به سمت پدرش شلیک کرده است.
بر اساس این خبر، بالا گرفتن درگیری «شیخ تمیم» و «شیخ حمد» به دلیل سفرهای زیاد شیخ حمدبن جاسم بن جابر آل‌ثانی نخست‌وزیر پیشین قطر و «موزه» همسر امیر پیشین قطر که آخرین آن سفر به تل‌آویو بوده، انجام گرفته است. خاطرنشان می‌شود، شیخ تمیم پادشاهی قطر را از شیخ حمدبن خلیفه آل‌ثانی در ماه ژوئن گذشته دریافت کرد که برخی‌ها آن را کودتای پسر علیه پدر با همکاری «موزه» مادر شیخ تمیم می‌دانند و این موضوع در خاندان حاکم در قطر که تاکنون شاهد کودتاهای داخلی برای کسب قدرت بوده تازگی ندارد.

 


منابع وابسته به پنتاگون خبر دادند ایالات متحده پایگاه هوایی لجستیکی خود را از قرقیزستان به رومانی انتقال می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس، مقامات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به رسانه‌های غربی اعلام کردند، با پایان یافتن مهلت استفاده واشنگتن از پایگاه لجستیکی و هوایی «ماناس» در قرقیزستان، دولت آمریکا درنظر دارد، از این پس خدمات لجستیکی به نظامیان خود در افغانستان را از طریق رومانی انجام دهد. البته مدتی است که پایگاه‌های هوایی رومانی به هواپیماهای نظامی آمریکایی سرویس می‌دهند.
قرارداد فعلی واشنگتن- بیشکک در مورد استفاده آمریکا از ماناس تا تیرماه آینده به پایان می‌رسد.
منابع آمریکایی نگفته‌اند که آیا آمریکا قصد دارد یک پایگاه هوایی در رومانی ایجاد کند یا خیر.
در همین حال، پنتاگون با صدور بیانیه‌ای، نقش قرقیزستان را در اجرای طرح‌های امنیتی آمریکا برجسته دانست.
در این بیانیه تصریح شده است که ایالات متحده به تصمیم قرقیزستان در مورد پایان دادن به همکاری در استفاده آمریکا از ماناس پس از 12 سال احترام می‌گذارد. فرودگاه بین‌المللی ماناس در سال 2001 در اختیار آمریکا قرار گرفته بود.
نمایندگان پارلمان قرقیزستان 29 تیر گذشته با اکثریت مطلق آرا (91 درصد) به لایحه دولت این کشور در مورد انصراف از همکاری با آمریکا رای مثبت دادند.
سرهنگ دوم «کتی ویلکیسیون» سخنگوی پنتاگون نیز اخیرا اعلام کرده بود، عملیات لجستیکی آمریکا در افغانستان دیگر از طریق پایگاه ماناس انجام نمی‌گیرد و از این پس عملیات مشابه از طریق فرودگاه «میخائیل کوگلینجانو»ی رومانی انجام می‌شود.
ناظران سیاسی منطقه می‌گویند یک عامل خروج آمریکا از قرقیزستان گسترش اعتراض ضد آمریکایی در این کشور بوده است.

 


سازمان عفو بین‌الملل ضمن انتقاد از قانون منع برگزاری تظاهرات در مصر اعلام کرد این قانون راه را برای خونریزی بیشتر در این کشور هموار می‌کند.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه با صدور بیانیه‌ای نسبت به امضای قانون منع برگزاری تظاهرات از سوی «عدلی منصور» رئیس‌جمهور موقت مصر هشدار داد. در این بیانیه آمده «کانون مذکور حق آزادی تجمع مسالمت‌آمیز مردم را محدود می‌کند و به نیروهای امنیتی اجازه می‌دهد با افراط علیه تظاهرات مردمی این کشور وارد شده تا سر حد مرگ آنها را سرکوب کند.» به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، عفو بین‌الملل همچنین خواستار انجام تحقیقات بی‌طرفانه و دقیق و مستقل درباره حوادث همراه با تظاهرات روز ششم اکتبر جاری در مصر شد. این سازمان اعلام کرد که اظهارات مسئولان امور پزشکی و شاهدان عینی حاکی است که نیروهای امنیتی مصر به صورتی افراطی و بدون هیچ توجیه منطقی از خشونت مرگبار برای متفرق کردن تظاهرکنندگان استفاده می‌کنند.این سازمان یادآور شد که توسل افراطی به خشونت به یک اقدام عادی و رایج در فعالیت‌های نیروهای امنیتی مصر تبدیل شده است.
گفتنی است این کانون علاوه بر اعتراض جریان‌های اسلامگرا و اخوانی، با مخالفت جریان‌های نزدیک به دولت موقت مصر و ارتش نیز مواجه شده است.
در همین رابطه جبهه نجات ملی از مخالفان اخوان‌المسلمین مصر اعلام کرده در اعتراض به قانون منع تظاهرات دولت موقت مصر تظاهرات می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «الیوم السابع»، «مجدی حمدان» یکی از رهبران «جبهه نجات ملی» از احزاب مخالف دوران حاکمیت «محمد مرسی» رئیس‌جمهور برکنار شده مصر، اعلام کرد که این جبهه در اعتراض به طرح قانون جدید تظاهرات از سوی دولت موقت، تظاهرات خواهد کرد.
وی افزود: قانون جدید با ماده 10 قانون اساسی که اجازه تظاهرات مسالمت‌آمیز را به شهروندان بدون دخالت وزارت کشور می‌دهد در تعارض است و همه جریان‌های انقلابی برای تظاهرات اعتراضی به این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.
در همین راستا «محمد عبدالعزیز» مسئول ارتباطات سیاسی جریان «تمرد» اعلام کرد که هر قانونی که بخواهد حق تظاهرات مردم مصر که در جریان 25 ژانویه و 30 ژوئن ایجاد شده را سلب کند، قانونی ناعادلانه است.
در واکنش به این اعتراض‌ها «شریف شوقی» سخنگوی دولت موقت مصر اعلام کرد دولت از اجرای قانون «سازماندهی تظاهرات» عقب‌نشینی نخواهد کرد.
گفتنی است ساعاتی پس از انتشار خبر این انتقادها و اعتراض‌ها منابع دولتی در مصر اعلام کردند «عدلی منصور» این قانون را امضا کرد!خبر دیگر اینکه منابع نظامی مصر اعلام کردند در جریان عملیات نظامی در صحرای سینا دست‌کم 400 نفر از شبه نظامیان دستگیر شدند. این منابع می‌گویند 100 نفر از دستگیرشدگان از اعضای گروه‌های جهادی فلسطین هستند. اتهامی که پیش از این نیز بارها مطرح شده و به همین میزان نیز از سوی مقامات فلسطینی تکذیب گردیده است.
منابع نظامی مصر این را هم گفتند که موفق شده از 97درصد از تونل‌های موجود در صحرای سینا را تخریب کنند. برخی خبرها حاکی است، ارتش مصر در عملیات جنگی صحرای سینا از کمک‌های رژیم صهیونیستی بهره می‌برد.
گفتنی است، از زمان برکناری محمد مرسی از قدرت از سوی ارتش مصر، ناآرامی‌ها در صحرای سینا نیز به شدت افزایش یافته است.
علاوه بر صحرای سینا، شهرهای مختلف این کشور نیز ماه‌هاست شاهد برگزاری تظاهرات «ضدکودتا» از سوی طرفداران مرسی و اخوان‌المسلمین است و تصویب قانون منع تظاهرات نیز تاکنون نتوانسته مانع از برگزاری این اعتراض‌ها شود روز جمعه و شنبه نیز اخوانی‌ها در شهرهای مختلف مثل قاهره، اسکندریه، نصر، و... با وجود تدابیر شدید امنیتی تظاهرات کردند و خواستار بازگشت «مرسی» به قدرت شدند.
انفجار در سازمان اطلاعات جنگ
منابع مصری روز گذشته اعلام کردند در نزدیکی مقر سازمان اطلاعات جنگ استان اسماعیلیه یک خودروی بمب‌گذاری شده منفجر شد که بر اثر آن شماری کشته و زخمی شدند.بنا به گفته منابع مصری پس از این انفجار مهیب، صدای تیراندازی نیز در محل حادثه شنیده شده که به احتمال زیاد به دلیل درگیری نیروهای امنیتی و ارتش با مهاجمان ناشناس است.
خبرنگاران نیز از اعزام آمبولانس‌ها و خودروهای امدادی به محل حادثه خبر دادند تا کشته‌ها و زخمی‌های این انفجار را به بیمارستان منتقل کنند.
خبر دیگر اینکه، رئیس سابق مرکز «الاهرام» مصر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از دولت مصر خواست در روابط خود با آمریکا و غرب بازنگری کند.
«عبدالمنعم سعید»، رئیس سابق مرکز مطالعات سیاسی الاهرام ضمن تاکید بر لزوم بازنگری در روابط با آمریکا، اظهار داشت: باید از کمک‌های اقتصادی آمریکا نیز بی‌نیاز شد.وی افزود: با توجه به روند تحولات در سطح بین‌المللی و منطقه‌‌ای، دولت مصر نه تنها باید در روابط خود با آمریکا بلکه به طور کلی با کشورهای غربی تجدیدنظر کند.وی در توضیح این مطلب افزود: نباید برای بهره‌مندی از این کمک‌ها در برابر شروط آمریکا سر تسلیم فرود آورد، بلکه باید عزت مصری‌‌ها را حفظ کرد، به ویژه اینکه کمک‌های آمریکا به طور مستقیم دخالت آن را در مسائل مصر به دنبال دارد و این به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10