(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 28 مهر 1392 - شماره 20620

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کدام مصلحت؟!(یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
طفیلی(گفت و شنود)
در دیدار سفیر جدید سوئیس
روحانی: دوران زورگویی به پایان رسیده است
سناریوی جدید رسانه‌های غربی
آزادسازی بخشی از اموال،جایگزین لغو تحریم‌ها می‌شود!
مرغ آمریکا یک پا دارد حتی اگر انتقاد هم نکنید!(خبر ویژه)
موتور روشن و چراغ خاموش افزایش تعرفه‌ها(خبر ویژه)
انتشار یک طنز با اعتراض گسترده خانواده‌ شهدا روبرو شد(خبر ویژه)
جروزالم پست: برای اغلب ایرانیان برنامه هسته‌ای نماد حاکمیت ملی است(خبر ویژه)
مذاکرات محرمانه ژنوو تور خبرنگاران با هزینه بیت‌المال!(خبر ویژه)
 


یادداشت پیش‌روی درصدد نیست صلاحیتی برای خود جعل نماید و به بهانه بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی بر کرسی قضاوت بنشیند و حکمی براند و غیر از آن را جعلیات یا به دور از صواب بداند.
موضوع یادداشت هم بحث پردامنه مبارزه با مفاسد اقتصادی به بهانه اخبار داغی که این روزها جسته و گریخته در رسانه‌ها و مطبوعات منتشر می‌شود نیست.
موضوع اصلی که این نوشته تلاش می‌کند آن را مورد واکاوی قرار دهد نقد دلسوزانه نگاه و رویکردی است که بدون ضرورت عنصر «مصلحت» را در حوزه مسایل قضایی بر صدر می‌نشاند و بدون هیچ استدلالی این اتفاق نامبارک را قدر می‌داند و این در حالی است که خطر بزرگ و در کمین، آن است که این نگاه و رویکرد - که بدان اشاره خواهیم کرد - متأسفانه به یک رویه و بدعت تبدیل شود.
اخیرا رئیس محترم دیوان عالی کشور مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌ها داشته‌اند و درباره چند پرونده مهم که در دیوان عالی در دست بررسی و رسیدگی است توضیحاتی ارائه کردند. آیت‌الله محسنی گرکانی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره علت تأخیر در اجرای حکم متهمان اصلی پرونده فساد 3هزار میلیاردی می‌گویند؛ «اینطور نیست که این احکام اجرایی نشود بلکه اجرای احکام به صورت علنی و آشکار صحیح نیست».
رئیس محترم دیوان عالی کشور همچنین با تاکید بر اینکه؛ «احکام اجرا می‌شود و اموال از کسانی که اختلاس کرده‌اند و میلیون‌ها تومان از بیت‌المال به جیب‌شان رفته است پس گرفته می‌شود» تصریح می‌کنند: «اما به مصلحت نیست که این موضوع در جامعه بیش از این باز شود.»
درباره این بخش از مصاحبه آیت‌الله گرکانی در مقام ریاست دیوان عالی کشور نکاتی قابل اعتناست چرا که گفته ایشان را نمی‌توان در مقام یک کارشناس قضایی یا اظهارنظری حقوقی فروکاست بلکه جایگاه خطیر و ارزشمند دیوان عالی کشور از چنان اهمیتی برخوردار است که اتخاذ مواضع ریاست دیوان عالی در سطح عام و افکار عمومی و همچنین در سطح خاص و نخبگان حقوقی دارای اثر و بازخوردهای فراوان است.
1- اینکه آیت‌الله گرکانی گفته‌اند اجرای احکام بصورت علنی و آشکار درباره پرونده فساد 3 هزار میلیاردی صحیح نیست مورد نقد حقوقی است. چرا؟ چون قانون تکلیف را معین کرده است.
گفتنی است؛ در پرونده فساد 3 هزار میلیاردی، 4 حکم اعدام صادر شده است و در احکام اعدام متهمان قید علنی یا غیرعلنی بودن اجرای حکم وجود ندارد.
برهمین اساس، دادسرای اجرای احکام درباره چگونگی اجرای حکم تصمیم خواهد گرفت و صلاحیت تشخیص علنی یا غیرعلنی بودن اجرای احکام پرونده مورد اشاره با دادسرای مجری حکم است.
بنابراین اینکه ریاست محترم دیوان عالی کشور حکم به صحیح نبودن اجرای احکام بصورت علنی را داده‌اند معلوم نیست براساس چه مستندات قانونی است. و این در حالی است که طبق قانون، امکان حقوقی اجرای احکام پرونده فساد بزرگ بانکی بصورت علنی وجود دارد.
در همین جا تأکید می‌شود که این یادداشت در مقام دفاع از علنی بودن یا غیرعلنی بودن اجرای احکام پرونده فساد 3 هزار میلیاردی نیست و طبق قانون نظر و تشخیص دادسرای مجری احکام فصل‌الخطاب است.
2- رئیس محترم دیوان عالی کشور در ادامه صحیح ندانستن اجرای احکام پرونده مجرمان فساد 3 هزار میلیاردی بصورت علنی، تصریح کرده‌اند که؛ «به مصلحت نیست که این موضوع در جامعه بیش از این باز شود.»
البته ایشان در خصوص اینکه چرا به مصلحت نیست توضیحاتی ارایه نکرده‌اند و در این‌باره گفتنی‌هایی هست:
الف- پرونده‌ای به ابعاد پرونده فساد بزرگ بانکی که بالغ بر 20 هزار صفحه بوده و ماهها کارشبانه‌روزی از سوی قوه قضاییه در قالب دهها گروه کارشناسی، بازرسی و قضایی بر روی آن انجام شده است چرا نباید درباره آن اطلاع‌رسانی شود؟ و چرا این دیدگاه باید وجود داشته باشد که این موضوع در جامعه باز نشود؟
ب- از نیمه مرداد سال 90 که پرونده فساد بزرگ بانکی گشوده شد و به مانند یک بمب خبری در صدر اخبار رسانه‌ها و مطبوعات قرار گرفت و توجهات افکار عمومی را برانگیخت؛ حجم انبوهی از گزارش‌ها و اخبار و تحلیل‌ها از سوی ضد انقلاب، اپوزیسیون خارج‌نشین و شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های معاند به فضای رسانه‌ای و مجازی پمپاژ شد که جمهوری اسلامی قدرت برخورد با متهمان و عوامل فسادی مالی در ابعاد 3 هزار میلیارد تومان را ندارد و خلاصه آنکه دانه‌درشت‌ها از چنگال قانون، دستگاه قضا و نظام فرار خواهند کرد.
اما برخلاف آتش تهیه سنگین شایعات و شبهات پیرامون به فرجام نرسیدن این پرونده، قوه قضائيه- همچنان‌که مستحضر هستید- در 6 ماه کار شبانه روزی، تحقیقات مقدماتی این پرونده را انجام داد و کیفرخواست متهمان صادر شد و پرونده به دادگاه رفت و اولین جلسه دادگاه 29 بهمن 90 برگزار شد.
در ادامه همین روند، تیر ماه سال 91 احکام دادگاه درباره متهمان پرونده فساد بزرگ بانکی صادر شد و بهمن ماه سال گذشته احکام متهمان به تایید دیوان‌ عالی کشور رسید و به این ترتیب بخش اول رسیدگی به متهمان این پرونده تاریخی به اتمام رسید.
خب، چرا نباید این اقدامات ارزشمند دستگاه قضایی برای مردم باز شود؟
4 متهم این پرونده به اعدام محکوم شده‌اند و متهمان دیگری به مجازات‌های سنگین از رد مال‌های میلیاردی تا حبس‌های بلند مدت محکوم گردیده‌اند و این نشان‌دهنده آن است که پروژه دشمن در مخدوش کردن سیمای قوه قضائيه با شکست مواجه شده است. با این توصیف، این چه مصلحتی است که نباید شکست دشمن را به تصویر کشاند.
پ- قوه قضائيه متکفل استقرار «عدالت» است و این گزاره‌ای است که نقطه وفاق همه صاحبنظران و اهل فن است.
بنابراین انتظار به حق این است که مسئولان ارشد قوه قضائیه «عدالت» را بر صدر بنشانند و اگر قرار هم بر مصلحت باشد مصلحتی بالاتر از اجرای عدالت نیست.
ناگفته پیداست شاخص اینکه چه چیزی به «عدالت» نزدیک است، «قانون» است و بنابراین اگر در مواردی ضرورت بر «مصلحت» هم باشد باید دو ضلع دیگر ماجرا یعنی «عدالت» و «قانون» مورد لحاظ قرار بگیرد.
بدون تردید در مسائل قضایی نمی‌توان از «مصلحت» گفت و به «عدالت» و «قانون» اشاره‌ای نکرد و بلکه به نظر می‌رسد «عدالت» و «قانون» اولویت دارد و انتظار افکار عمومی هم همین است.
3- پرونده فساد بزرگ بانکی یک پرونده تاریخی و آزمون بزرگ دستگاه قضایی است تا به مصداق «کار را که کرد، آن که تمام کرد» احکام متهمان هر چه زودتر به مرحله اجرا دربیاید.
هر چند آیت‌الله گرکانی بر اجرای احکام متهمان این پرونده تاکید کرده‌اند ولی انتظار بود که بحث «مصلحت» را در این پرونده به پیش نمی‌کشیدند.
شاید در ادبیات فعالان سیاسی استفاده از واژه «مصلحت» خیلی غیرمنتظره و عجیب نباشد اما در ادبیات مسئولان قضایی این واژه می‌تواند برای افکار عمومی بار منفی پیدا کند و اعتماد و اقتدار دستگاه قضایی را تحت‌الشعاع قرار دهد. آنچه که اشاره شد نقدی مشفقانه با ریاست محترم دیوان عالی کشور بود و بدون شک به معنای نادیده گرفتن زحمات و تلاش‌های ارزشمند دیوان‌ عالی در رسیدگی نهایی به پرونده فساد 3‌هزارمیلیاردی نیست.

حسام‌الدین برومند

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* چندی پیش رئیس جمهور محترم اعلام کردند که اولین دولتی است که هیچ بدهی به کشاورزان ندارد و چند روز پس از آن صدای گلایه کشاورزان و چایکاران در آمد که هنوز معوقه و طلب خود را از دولت دریافت نکرده‌اند. چرا در شروع راه برخی با آمار و ارقام ناصحیح جو بی‌اعتمادی به دولت امید و اعتدال به وجود می‌آورند و چرا در روز قبل از مذاکره در دانشگاه تهران دولت امید با صدای رسا و بلند اعلام می‌کند که خزانه کشور خالی است؟ آیا ادامه این سبک مدیریت می‌تواند اعتماد و امید مردم را جلب و سنگربندی در برابر دشمن باشد؟ و چرا مذاکرات 1+5 برای همه غیر محرمانه است الا ملتی که با سی و چند سال مقاومت نتایج خوبی به‌دست آورده و هیچ کرنشی در برابر استکبار نکرده است؟
طالعی
* چرا ملت نباید از جزئیات مذاکرات 1+5 باخبر باشند؟ ما آمادگی داریم در برابر ابرقدرت‌ها و تحریم‌های آنها تا پای جان ایستادگی کنیم.
0014---0912
* کاندیداهای ریاست جمهوری و اعضای دولت و نمایندگان به هنگام کسب رای از کرامات و بزرگواری و دانستن حق مردم است و غیره سخن می‌گویند ولی وقتی پای مذاکراتی از قبیل 1+5 پیش می‌آید دشمنان این مردم می‌شوند محرم و ملت می‌شود نامحرم؟
احمدزاده
* از مذاکرات ژنو بوی خوشی به مشام نمی‌آید اما امت بیدار تسلیم نمی‌شود.
5404---0937 و 4652---0912
* از آقای روحانی انتظار نداشتیم در سخنرانی خود در جمع دانشجویان بگویند خزانه خالی است. ایشان باید طبق شعار دولت امید، مردم و به خصوص نسل جوان را امیدوار کند نه آنکه آیه یأس بخواند.
کاظمی و 3700---0912
* اگر امثال آقای هاشمی فراموش کرده‌اند که نظر امام (ره) در مورد آمریکا چه بوده است ولی امت حزب‌الله هرگز فراموش نکرده ‌است و مایه تعجب است که آقای انصاری نماینده دفتر نشر آثار امام سخنان آقای هاشمی را توجیه می‌کند.
محسن نوروزی از شهر اهرم بوشهر
* ما نسلی هستیم که هر ‌زمان حضرت امام خمینی(ره) سخنرانی داشتند، پای تلویزیون می‌نشستیم و تا پایان به بیانات ایشان گوش می‌دادیم. آقای هاشمی فکر کرده‌اند که این سخنان گهربار مربوط به چند سال قبل است که شاهدان آن از دنیا رفته باشند؟
گلرنگی- قم
* چطور مؤسسه حفظ و نشر آثار امام در برابر تحریف سخنان امام راحل(ره) هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد؟
علیمردانی
* جالب است که آقای هاشمی همگان را دعوت به آرامش و وحدت می‌کند، اما چیزی که وحدت مردم را می‌شکند و جامعه را ملتهب می‌کند اظهارات شخص خود ایشان است!
ستاری
* اگر کسی فکر کند با لبخند زدن به دشمن، دشمنان دست از سر ما برمی‌دارند این یک خیال واهی است و مشکلات اقتصادی ما به خام‌فروشی، فرهنگ مصرف و سبک زندگی غربی برمی‌گردد تا می‌توانیم باید بر تولیدات داخلی تکیه کنیم.
یک هموطن
* چند سال پیش از خانم زهرا و نعیمه اشراقی سخنانی در مورد ضرورت حجاب با چادر شنیدیم بعد از گذشت چند سال انتظار شنیدن حرف‌های جدیدی از آنان داشتیم نه اینکه حرف‌هایی بی‌پایه و سخیفی را تکرار کنند.
6333---0911
* آیا بهتر نیست مسئولین آموزش و پرورش ساخت مدارس توسط خیرین را به سمت مناطق محروم سوق دهند تا شاهد صحنه دردناک تشکیل کلاس درس در کپر نباشیم؟
0348---0919
* نمی‌دانم چرا کتابخانه‌‌های عمومی هر سال برای تمدید عضویت عکس جدید و مدارک جدید می‌خواهند؟ ده‌ها هزار کارت هر ساله بیهوده باطل می‌شود. در حالی که می‌توان با عضویت در کامپیوتر و ثبت اطلاعات کارت‌ها تمدید اعتبار شود.
یک شهروند
* در شهرستان جم استان بوشهر به اجبار در دبستان امید ایران از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده می‌شود. مگر اعلام نشد که این کار ممنوع است؟
0869---0936
* بانک‌های کشورمان 28 درصد سود و 34 درصد دیرکرد می‌گیرند یک وام 50 میلیونی گرفتم 60 میلیون پرداخت کردیم به ما می‌گویند 98 میلیون و 500 هزار تومان بدهکار هستید. لطفا یک گزارشی از مسائل اقتصادی و بانکداری اسلامی تهیه کنید .
7352---0911
* مسئولین نیروی انتظامی سری به فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) بزنند تا از نزدیک شاهد و ناظر بد‌حجابی بعضی از خانم‌ها باشند.
8024---0912
* مشکل عمده ترافیک شهرستان آمل دو چیز است یکی قرار گرفتن ساختمان مرکزی بانک کشاورزی در مرکز شهر که باید به حاشیه شهر منتقل بشود. مسئله دیگر فقدان پل هوایی در مرکز شهر است. با رفع این دو مشکل از ترافیک سنگین شهر نجات پیدا خواهیم کرد.
6988---0936
* مسئولین برق منطقه‌ای تهرانپارس در قبال سرقت کابل‌های فشار قوی که حدود یک تن فقط آلومینیوم دارد چرا اقدام بازدارنده‌ای انجام نمی‌دهند؟ وقتی به اداره برق اطلاع داده شد که کابل‌ها از ابتدای اتوبان شهید بابایی ضلع شرقی تا پارک لویزان انتهای خیابان 242 روبروی بهزیستی شهرداری در حال سرقت‌اند با خونسردی برخورد کردند و هنگامی که در محل حاضر شدند سارقین به جنگل گریختند. انتظار می‌رود در قبال اموال بیت‌المال جدیت بیشتری از خود نشان دهند.
خاکی از ساکنین محل
* یک ماه تمام است که خیابان سلمان فارسی (نادری) شهرستان اهواز در حال خاک‌برداری می‌باشد. با تردد شهروندان سراسر خیابان مذکور پر از گرد و خاک شده و سلامتی مردم به خطر افتاده است چرا مسئولین شهر نسبت به رفع این مشکل کاری انجام نمی‌دهند و بی‌توجه شده‌اند؟
7665---0916
* سال گذشته کانون وکلا، امتحان کارآموزی وکالت گرفت و حدود 42هزار نفر شرکت‌کننده بودند و حدود 2هزار نفر پذیرش شدند امسال هم ثبت‌نام انجام شد و اول آذر امتحان آن خواهد بود و شرکت‌کنندگان قطعا بیشتر است. لذا از ریاست قوه قضائیه می‌خواهیم بررسی شود و فارغ‌التحصیلان حقوق چقدر باید پشت این درها معطل بمانند و تازه پس از پذیرش یک سال و نیم طرح را بگذرانند؟! تقاضا داریم این موانع هر چه سریع‌تر برطرف شود.
3722---0912
* علاقه زیادی به دیدن برنامه «سمت خدا» دارم. مدتی است که پخش این برنامه در شب و صبح روز بعد قطع شده از مسئولین رسانه ملی کشور درخواست داریم مساعدت کنند این برنامه آموزنده در ساعات ذکر شده مجددا روی آنتن برود.
6857---0912
پاسخ روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه با عنوان «مقرری بیمه بیکاری» در تاریخ 31/6/92 به آگاهی می‌رساند: «طبق ماده 6 قانون بیمه بیکاری، بیمه شده بیکار مکلف است در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی که توسط واحد کار و امور اجتماعی تعیین می‌شود شرکت نموده و هر دو ماه یکبار گواهی لازم در این مورد را به شعب تامین‌اجتماعی تسلیم نمایند. بنابراین سازمان تامین اجتماعی مکلف است با رعایت تشریفات مذکور و ارائه گواهی لازم (که هر دو ماه یکبار ارائه می‌شود) نسبت به پرداخت مقرری بیمه بیکاری اقدام نمایند.»
پاسخ روابط عمومی شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه «مترو»
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه 26/6/92 با عنوان پله برقی ایستگاه شیخ‌الرئیس به اطلاع می‌رساند: نصب پله‌های برقی در ایستگاه‌های فاقد این تجهیزات جزو اولویت‌های مترو است و با توجه به سفارش و تامین قطعات موردنظر و انتقال آن به انبار، مراحل ساخت پله‌های برقی ایستگاه شیخ‌الرئیس نیز در دست انجام بوده و طبق برنامه‌ زمان‌بندی، در آینده نزدیک نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

 


گفت: یکی از مدعیان اصلاحات که در سال‌های گذشته مدیریت و سردبیری چند روزنامه زنجیره‌ای را به عهده داشت و به خاطر دروغ‌پردازی‌ها و تخلفات فراوان همه آنها را به توقیف کشانده بود، اخیرا مجوز انتشار یک روزنامه دیگر را گرفته است.
گفتم: همان که مطابق اسناد موجود برای ایجاد چالش در عرصه مطبوعات از آمریکایی‌ها کمک مالی دریافت کرده بود؟
گفت: آره، خودشه!... تازه گفته می‌شود از یک روزنامه‌نگار فراری و پناهنده به انگلیس هم برای همکاری با روزنامه‌اش دعوت کرده است.
گفتم: شخصی به میهمانی دعوت شده بود. وسط راه یکی از دوستان مفت‌خورش با او همراه شد و گفت؛ اگر صاحبخانه پرسید او کیست؟ بگو طفیلی. یکی دیگر هم اضافه شد و قرار شد بگوید قفیلی است. چند دقیقه بعد یکی دیگر از مفت‌خورها از راه رسید و گفت؛ درباره من نگران نباش، صاحبخانه خودش مرا می‌شناسد. وقتی صاحبخانه در را باز کرد، با تعجب پرسید؛ این دو نفر کی هستند؟ و یارو گفت؛ طفیلی و قفیلی. صاحبخانه به سومی اشاره کرد و با عصبانیت پرسید؛ این مرتیکه عوضی دیگه کیه؟ و یارو گفت؛ دیدی گفتم صاحبخانه مرا می‌شناسد؟!

 


سفرای جدید کشورهای سوئیس و کوبا طی دیدارهای جداگانه با رئیس جمهور کشورمان استوارنامه‌های خود را به وی تقدیم کردند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در دیدار با سفیر جدید سوئیس با اشاره به مذاکرات ایران با 5+1 در ژنو سوئیس گفت: دولت سوئیس این ظرفیت را دارد که بالاتر از حد یک میزبان عمل کرده و در جهت پیشرفت و پیشبرد مذاکرات هم قدم‌های لازم را بردارد.
وی با بیان اینکه احساس می‌کنم که همه طرف‌های مذاکره کننده در موضوع هسته‌ای قانع شده‌اند که راه گذشته، راه مناسبی نبوده است، افزود: اگر هدف ما ایجاد اعتماد دوجانبه است راه حل‌های بسیار بهتری نیز وجود دارد.
روحانی ابراز داشت: معتقدم در شرایط دنیای امروز بازی برد-باخت هرگز موفق نبوده و همه باید به فکر بازی برد-برد باشیم و در این راستا اراده سیاسی لازم در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
وی تصریح کرد: معتقدم در اجلاس ژنو اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای طرفین آشکار شده است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همه تلاش خود را می‌کند تا به جامعه بین‌الملل اعلام کند که همه اقدامات این کشور در چارچوب قانون است و هیچ موردی برای پنهان کردن وجود ندارد.
وی افزود: ملت ایران خواستار حقوق حقه خود در چارچوب مقررات بین‌المللی است و دولت سوئیس به عنوان دولتی مستقل و بی‌طرف که امروز جایگاه خاصی در جهان دارد می‌تواند نقش خود را در این مسئله به بهترین شکل که به نفع همگان خواهد بود، ایفا کند.
روحانی اظهار امیدواری کرد تا سفیر جدید سوئیس در ایران به عنوان حافظ منافع آمریکا بتواند حسن نیت جمهوری اسلامی را به طرف آمریکایی منتقل کند.
در ادامه این دیدار، جولیو هاز سفیر جدید سوئیس در ایران ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس جمهوری اسلامی ایران و با اشاره به اینکه حدود 140 سال از برقراری اولین روابط میان ایران و سوئیس می‌گذرد، گفت: بنده همه تلاش خود را در جهت ارتقا و گسترش سطح روابط اقتصادی دو کشور انجام خواهم داد.
سفیر جدید سوئیس همچنین تصریح کرد: معتقدیم که می‌شود از روند تحریم‌ها علیه ایران با توجه به اوضاع اقتصاد جهانی کاسته شود و لذا تمام تلاش خود را برای کمک به جمهوری اسلامی ایران در این جهت به کار خواهیم بست.
همچنین رئیس جمهور کشورمان در دیدار با سفیر جدید کوبا با بیان اینکه بین جمهوری اسلامی ایران و کوبا در مسایل مهم بین‌المللی اشتراک نظر وجود دارد، اظهار داشت: ایران روابط خوبی با کشورهای آمریکای لاتین بویژه کوبا دارد.
وی افزود: روابط دو کشور در سطح سیاسی بالاست و باید تلاش کنیم که همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و فناوری را نیز توسعه دهیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه همواره قدرت‌های بزرگ بین کشورهای مستقل از جمله ایران و کوبا مشکلاتی را بوجود آوردند، تأکید کرد: ما باید با وحدت و نزدیکی بیشتر، به قدرت‌های بزرگ بفهمانیم که دوران زورگویی به پایان رسیده و آنها را وادار کنیم که در روابط با سایر کشورها برابری و عدالت را مد نظر قرار دهند.
روحانی افزود: ایران و کوبا با همکاری‌های یکدیگر می‌توانند نقش مهمی در سازمان‌های بین‌المللی از جمله در جنبش عدم تعهد ایفا کنند.
همچنین ولادیمر اندرس گزاس کسادا سفیر جدید کوبا در تهران نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت روابط هاوانا- تهران، آمادگی کشور متبوعش را برای توسعه هرچه بیشتر روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف اعلام کرد.
وی روابط دو کشور را تاریخی با پیوندهای مستحکم دانست و گفت: مأموریتم در ایران این است که بیش از پیش روابط دوجانبه را گسترش و تقویت نمایم.

 


فضاسازی رسانه‌های غربی حاکی از آن است که غرب در صدد است آزادسازی بخشی از اموال مسدود شده ایران را در بانک‌های اروپا و آمریکا نه به عنوان یک وظیفه بلکه به عنوان یک امتیاز جایگزین لغو تحریم‌ها در قبال رویکرد مثبت ایران در مذاکرات ژنو بکند.
در حالی که در روزهای اخیر خبرگزاری بلومبرگ و روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا به نقل از مقامات ارشد کاخ سفید خبر دادند که آمریکا در صدد است آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده کشورمان در بانک‌های این کشور را جایگزین لغو تحریم‌ها کند، دیروز پایگاه صهیونیستی دبکا نیز گزارش داد که آمریکا و اروپا 50 میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران را آزاد می‌کند.
دبکا نوشت: اگر دولت آمریکا تصمیم بگیرد دوازده میلیارد دلار دارایی ایران در آمریکا را از حالت مسدود شده خارج کند، اروپا نیز 35 میلیارد دلار دیگر را آزاد می‌کند و به این ترتیب ایران به حدود 50 میلیارد دلار دسترسی پیدا می‌کند.
پایگاه خبری دبکا به نقل از منابع اطلاعاتی‌اش گزارش داد: این طرح راهی را پیش پای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا قرار می‌دهد تا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند و در عین حال از دشواری‌های سیاسی و دیپلماتیک در کنگره و از جانب تل‌آویو که حاصل تلاش برای لغو یا اصلاح قانون تحریم‌ها خواهد بود اجتناب کند.
این پایگاه خبری گزارش داد: حتی پیش از برگزاری کنفرانس ژنو بین ایران و کشورهای عضو گروه 1+5، کاخ سفید در حال طراحی برنامه‌ای برای لغو تحریم‌ها از طریق آزاد کردن دارایی‌های مسدود شده ایران بود و به همین دلیل هیئت آمریکایی در مذاکرات برای اولین بار شامل آدام زوبین، مدیر دفتر کنترل درآمدهای خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا بود.
آسوشیتدپرس نیز در این باره گزارش داد: پیشنهاد طرح آزاد کردن میلیاردها دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران با چالش کنگره شکاک این کشور روبرو شده است که مصمم است تا به فعالیت غنی‌سازی اورانیوم ایران به عنوان شرطی برای هرگونه کاهش تحریم‌ها علیه تهران، پایان دهد.
براساس این گزارش طبق طرح کاخ سفید، ایران قادر خواهد بود به پول حاصل از فروش نفت خود در خارج از کشور دسترسی داشته باشد زیرا هم‌اکنون به واسطه تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های بین‌المللی ایران تنها می‌تواند با آن داد و ستد کند. مشاوران سنا مجموع این پول را بین 50 تا 75 میلیارد دلار تخمین زده‌اند. هنوز مشخص نیست که ایران باید در قبال این اقدام دولت اوباما که اجازه آزاد شدن پول این کشور را می‌دهد، چه اقداماتی انجام دهد.
«برنادت میهن» سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: قبل از آن که ما بتوانیم گام‌هایی را برای کاهش تحریم‌ها بررسی کنیم، ایران باید با اقدامات معنی‌دار، شفاف و قابل تایید، موافقت کند.
لغو تحریم‌ها یکی از درخواست‌‌های اصلی ایران در مذاکرات ژنو بود و به نظر می‌رسد اروپا و آمریکا با ترفند آزادسازی اموال به جای لغو تحریم‌ها در صدد هستند که تیم مذاکره‌کننده کشورمان را به نوعی دور بزنند.

 


رسانه‌ها و مقامات غربی می‌گویند با وجود تغییر لحن هیئت مذاکره کننده ایرانی و عدم انتقاد از غرب، پیشرفت در مذاکرات و کاهش تحریم‌ها نزدیک نیست!
در این زمینه صدای آمریکا از قول باربارا اسلاوین پژوهشگر ارشد «شورای آتلانتیک» نوشت: اعضای هیئت ایرانی در مذاکرات ژنو از وزیر خارجه گرفته تا بقیه هیئت همراه در گفت‌وگوها به انگلیسی صحبت کردند و وقتی صرف کار دشوار ترجمه نشد و مفاد پیشنهاد جدید برای دستیابی به راهکار «نهایی» در مورد برنامه مناقشه‌آمیز اتمی ایران ارائه شد، نمایندگان ایران از شکایت‌ها و گلایه‌های معمول خود از تحریم‌های غرب علیه این کشور دست برداشتند و دیگر از «استاندارد دوگانه» که نمایندگان کشورهای غربی را به آن وادار می‌کرد که بیش از سایر کشورهای امضا کننده «پیمان منع سلاح‌های کشتار جمعی» مفاد آن را اجرا کند، انتقاد نکردند.
با این وجود خبرگزاری رویتر در گزارشی خاطرنشان کرد: پیشرفت درباره تفاهم بر سر برنامه هسته‌ای ایران نزدیک نیست و انتظارات از توافق در دور بعدی مذاکرات را باید تعدیل کرد.
به گزارش رویتر برخی دیپلمات‌ها به رغم بهبود جو مذاکرات گفتند: هنوز اختلاف‌های عمده‌ای میان دولت‌های غربی و تهران باقی‌مانده است زیرا طرف اول با بدگمانی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران، می‌گوید این کشور دارای اهداف پنهانی نظامی است و طرف دیگر نیز با انکار این مطلب خواستار لغو تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده علیه خود است.
همچنین نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید و دولت اوباما نوشت: فعلاً بحث درباره تسهیل تحریم‌ها زودرس است و ایران قبل از هر چیز باید اقدام‌های شفاف و قابل تأیید انجام دهد.
رادیو فردا نیز در همین زمینه می‌نویسد: دولت اوباما، حتی در صورت داشتن رغبت رسیدن به توافق با دولت روحانی،‌ ناگزیر از جلب حمایت کنگره برای خودداری از تصویب تحریم‌های تازه، و همچنین لغو تدریجی تحریم‌های جاری است. دولت باراک اوباما تنها در شرایطی قادر به جلب حمایت کنگره نسبت به توافق احتمالی با تهران خواهد شد که در مفاد توافق تمامی نگرانی‌های اسرائیل مورد ملاحظه قرار گرفته باشد.(!)
از سوی دیگر یونایتدپرس به نقل از یک مقام بلندپایه آمریکایی مدعی شد: احتمال دارد واشنگتن از ایران بخواهد به جای غنی‌سازی و تولید سوخت اتمی در داخل، آن را از خارج وارد کند.
این مقام آمریکایی می‌افزاید: ما برای گفت‌وگو درباره آنچه اوباما در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد، آماده هستیم. اوباما گفت که به حقوق ملت ایران در زمینه دستیابی به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز احترام می‌گذارد. برای درک معنای این سخنان، باید بحث و گفت‌وگو کرد.
وی افزود: واشنگتن و هم‌پیمانانش مایلند شاهد برداشتن گام‌های واقعی‌تری از جانب ایران برای تحدید سرعت و دامنه برنامه هسته‌ای، محدود کردن ذخایر رو به رشد اورانیوم غنی‌شده و شفافیت بیشتر در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای این کشور باشند.
وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا پیش از این در توضیح سخنان اوباما در سازمان ملل تصریح کرده که اوباما مخالف غنی‌سازی در ایران است.

 


دستگاه‌های دولتی با وجود افزایش قیمت تعرفه‌های آب و گاز و برق می‌گویند فاز دوم هدفمندی از سال آینده اجرا خواهد شد!
سایت «خبر آن‌لاین» در گزارشی نوشت: با وجود افزایش قیمت آب، برق و گاز، دولت همچنان خود را از ِآغاز اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها مبرا می‌کند.
این گزارش می‌افزاید: از دوازدهم مردادماه که حسن روحانی امور اجرایی کشور را به طور رسمی به دست گرفت تا امروز، قیمت آب، برق و گاز با افزایشی هر چند ناچیز همراه بوده است. نکته قابل توجه اینجاست که به رغم آنکه سخنگوی دولت بارها اعلام کرده که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال صورت نمی‌گیرد، و از سوی دیگر اجرای قانون هدفمندی به معنای افزایش قیمت حامل‌های انرژی است، پس این اقدام دولت چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟
سیدعماد حسینی که به تازگی به عنوان معاون وزیر نفت معرفی شده، در گفت‌وگو با خبر آنلاین، اعلام کرد: نمی‌توان گفت هم فاز دوم را متوقف کردیم و هم جداگانه قیمت حامل های انرژی را افزایش دهیم. در واقع با این حساب می‌توان گفت که دولت وارد فاز دوم هدفمندی شده و باید منتظر آثار تورمی آن نیز باشد.
وی در خصوص افزایش 10 تومانی قیمت گاز مصرفی بخش خانگی، تجاری و صنایع می‌گوید: دولت باید به شکل شفاف اعلام کند که فاز دوم هدفمندی آغاز شده است. البته وظیفه مجلس است که به این موضوع ورود پیدا کند و موضع لازم را بگیرد. چرا که مطابق تکلیف قانون قیمت حامل‌های انرژی باید متعادل با افزایش یارانه‌های نقدی افزایش پیدا کند. البته او معتقد است بعید نیست که دولت به دلیل کمبود اعتبار برای پرداخت یارانه‌های نقدی، تصمیم به چنین اقداماتی گرفته است.
اواخر شهریورماه بود که به فاصله دو روز قیمت برق و گاز در قبض‌های مشترکان افزایش یافت. به این ترتیب در حالی که دولت تاکید کرده فاز دوم هدفمندی را اجرا نخواهد کرد، اما به نظر می‌رسد بدون آنکه قصد افزایش یارانه‌ نقدی را داشته باشد یک به یک حامل‌های انرژی را افزایش می‌دهد.
خبرمی‌نویسد: «میزان مصرف گاز در کشور به طور متوسط 364 میلیون مترمکعب است. با محاسبه‌ای ساده می‌توان دریافت با گران شدن 10 تومانی هر مترمکعب گاز، دولت ماهانه رقمی حدود 110 میلیارد تومان از این طریق افزایش درآمد خواهد داشت. گفته می‌شود در حال حاضر شدت مصرف انرژی در ایران به دلیل قیمت ارزان و همچنین راندمان پایین صنایع و دیگر مصرف‌کنندگان انرژی، بسیار بالا و چند برابر متوسط کشورهای پیشرفته و حتی بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. بیست و یکم مهرماه بود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از افزایش 10 تومانی هر مترمکعب آب مصرفی شهری براساس بند 76 قانون بودجه خبر داد. این سومین افزایش قیمتی بود که در یک ماه گذشته حادث شده بود و این در حالی است که دولت همچنان مصر است که فاز دوم قانون هدفمندی هنوز اجرا نشده و تا پایان سال هم اجرا نمی‌شود و این افزایش‌های ناچیز قیمتی تنها عوارض جزئی هستند که به سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی کمک خواهند کرد. با همه این اوصاف، دولت هنوز معتقد است فاز دوم هدفمندی‌ سال آینده اجرا خواهد شد و مردم نگران افزایش قیمت‌ها نباشند.
گفتنی است برخی مراکز دولتی نام این افزایش را، اصلاح تعرفه‌ها گذاشته‌اند!

 


نعیمه اشراقی که مانند خواهرش زهره اشراقی از انتساب به حضرت امام خمینی(نوه امام) سوءاستفاده می‌کند اخیرا با انتشار لطیفه‌ای زشت به ساحت خانواده‌های معظم شهدا جسارت کرده بود و همین امر موجب اعتراض‌های گسترده به ویژه از سوی خانواده، همسران و فرزندان سرداران شهید نظیر فرزند شهید همت شد.
به گزارش سایت اصلاح‌طلب عصر ایران در پی بروز این اعتراض‌های گسترده و حواشی و واکنش‌های تند خانواده شهدا به اظهارنظر صفحه فیس‌بوک نعیمه اشراقی، وی عازم اصفهان می‌شود تا از خانواده‌شهید همت دلجویی کند.
این گزارش می‌افزاید: از سوی دیگر به دلیل ناراحتی شدیدی که در میان دوستداران امام و انقلاب به خصوص خانواده معظم شهدا ایجاد شده بود، سیدحسن خمینی در تماسی با نعیمه اشراقی به وی دستور داده و تاکید کرده علاوه بر انتشار بیانیه دلجویی، صفحه فیس‌بوک خود را نیز مسدود کند که وی به این کار مبادرت ورزیده است.
پیش از این نیز زهرا اشراقی همسر رضا خاتمی ضمن مصاحبه‌ای موهن با العربیه فارسی علیه حجاب و چادر لفاظی کرده و ضمنا به تجلیل از برخی خواننده‌‌های کاباره‌خوان دوره طاغوت پرداخته بود.
افتضاح به بار آمده توسط نعیمه و زهرا اشراقی باعث شد سایت اصلاح‌طلب آینده در واکنشی بنویسد: بی‌تدبیری و شهرت‌طلبی این دو نفر قابل تأمل است. واقعیت آن است که اگر این دو خواهر نوه امام خمینی نبودند، به هیچ‌وجه این میزان مورد توجه نبودند. این موضوع البته فرصت‌هایی را برای آنها ایجاد کرده و طبعا محدودیت‌هایی نیز ایجاد می‌کند. نمی‌توان هم خدا را خواست و هم خرما. اما گاه به نظر می‌رسد آنان به دنبال چنین روشی هستند و طبیعی است همین پیامدها را دارد. اقدامات آنها بوی شهرت‌طلبی و هنجارشکنی می‌دهد.
آینده افزود: موضوع جوک درباره همسران شهدا، اولین موضوع از این دست نیست. انتشار تصاویر خاص و آرایش کرده و غیرمنطبق با احکام اسلامی، تمجید از برخی خوانندگان دوران طاغوت و ابراز علاقمندی به آنها، تخطئه پوشش چادر، نحوه انتشار تصویر دخترخانم نعیمه اشراقی و فتوشاپی کردن آن و... از مواردی است که در چند مدت اخیر، باعث سوژه‌سازی شده است. معمولا برخی طیف‌های ناهمسو با ارزشهای دینی و انقلابی از این موارد استقبال می‌کنند. این دو دختر مرحوم اشراقی، هر دو با دو آقازاده دیگر وصلت کرده‌اند؛ زهرا اشراقی با سیدمحمدرضا خاتمی، نعیمه اشراقی با فرزند مرحوم آیت‌آلله طاهری، امام جمعه اصفهان که همسر او هم روحانی است.
رسانه ضدانقلابی خودنویس نیز در این زمینه ضمن هتاکی علیه حضرت امام خمینی تأکید کرد که کسانی چون نعیمه اشراقی سوژه‌های خوبی هستند!

 


رسانه‌های غربی معتقدند غنی‌سازی اورانیوم و برنامه هسته‌ای با روح ملی ایرانیان عجین شده و تعطیل‌بردار نیست.
صدای آمریکا از قول مارک فیتز پاتریک کارشناس مؤسسه مطالعات استراتژيک در لندن گفت: «ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نمی‌کند. این امر بخشی از روح ملی آنان شده است.»
همچنین روزنامه جروزالم‌پست در تحلیلی نوشت: مقامات ایرانی توقف غنی‌سازی را که خواسته آمریکا و اسرائیل است، رد می‌کنند. اکثر ایرانی‌ها، از هر گرایش سیاسی که باشند، داشتن برنامه هسته‌ای را معادل حاکمیت ملی، مدرن‌گرایی و عنصری برای برابری با غرب می‌دانند.

 


همراه بردن ده‌ها خبرنگار همراه هیئت ایرانی مذاکره کننده و در عین حال به «کلی محرمانه» اعلام کردن مذاکرات ژنو و عدم انتشار کمترین اطلاعات درباره جزئیات مذاکره به این سؤال در میان ناظران دامن زده که اگر آن هزینه هنگفت درست بوده، چرا مذاکرات محرمانه اعلام شده و اگر محرمانه بودن مذاکرات اقدام سنجیده‌ای بوده پس چرا این همه خبرنگار در کنار هزینه هنگفت بیت‌المال سرکار رفته‌اند.
بنابر برخی گزارش‌ها 50 نفر و بنابر برخی گزارش‌های دیگر 34 نفر همراه هیئت مذاکره کننده به ژنو برده شده‌اند که البته اغلب آنها وابسته به طیف نشریات زنجیره‌ای اصلاح‌طلب بوده‌اند.
سایت بولتن نیوز در این زمینه نوشت خوب است وزارت خارجه توضیح دهد که همراه کردن 34 خبرنگار دارای کدام توجیه کارشناسانه و معقول و منطقی بوده است؟ کدام کشور ثروتمند دنیا برای یک مذاکره دو روزه این تعداد خبرنگار را با خرج دولت با خود همراه می‌کند؟ مسلماً این مذاکرات همچنان و شاید تا مدت‌ها و حتی سالها ادامه پیدا کند کما اینکه تاکنون هم چندین سال از قدمت این مذاکرات گذشته است، آیا برای هر نوبت این لشکرکشی رسانه‌ای می‌تواند توجیه مطبوعاتی و حتی اقتصادی داشته باشد؟ با شرایط وخیم اقتصادی کنونی چگونه می‌شود این حاتم بخشی را توجیه کرد؟ جالب اینکه این دوره از مذاکرات محرمانه بوده و تمام خبرنگاران اعزامی بجز مخابره محدود چند حاشیه غیرمهم مثل ویلچرنشینی آقای ظریف اصلاً چیزی برای مخابره نداشته و هنگام بازگشت هم حتی اگر به نکته‌ای از درون مذاکرات پی برده باشند حق انتشار آن را نداشته و ندارند!
بولتن نیوز همچنین به نوشته صفحه فیس‌بوک یک روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب فراری به نام امید معماریان اشاره می‌کند که ضمن آن معماریان مدعی شده پیشنهاد همراه بردن این خبرنگاران به ژنو را در سفر نیویورک به دکتر ظریف داده و «آقای ظریف با یکی از همکارانشان همان جا مطرح کردند و بعد از چند دقیقه‌ای صحبت قول دادند از این بعد در سفرهای خارجی که خبرنگاران رسمی هیأت را همراهی می‌کنند دو خبرنگار از روزنامه‌های مستقل همراه خود آورد. از ایشان اجازه گرفتم که این خبر را به اطلاع خبرنگاران ایرانی برسانم. این موضوع را با یکی دیگر از اعضای بلند پایه هیأت ایرانی هم مطرح کردم و ایشان هم گفتند در این زمینه طرحی را با روزنامه‌نگاران داخلی پیگیری خواهند کرد که خبرنگاران نشریات مستقل (مثل شرق و اعتماد و بهار و مجلاتی مانند آسمان و مهرنامه و تجارت فردا و همچنین نشریات دست راستی...) بتوانند در سفرهای رسمی همراه هیأت باشند.»

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10