(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 28 مهر 1392 - شماره 20620

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
وزیر امور خارجه برای توضیح به مجلس می رود
اعتراض نمایندگان مجلس به محرمانه بودن مذاکرات ژنو
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
كارشناس اندیشکده بروکینگز : تحريم هاي جديد مانع پیشرفت مذاكرات هسته اي با ايران مي شود
برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره قرآنی دانشگاه‌های کشور
توضیحات ظریف و عراقچی درباره محرمانه بودن مذاکرات ژنو
بازگشت خادمینی که حج انجام نداده‌اند به کشور
امیر شهرام خبر داد
دستیابی پدافند هوایی به سامانه منحرف‌کننده سلاح‌های لیزری
ضریح جدید حضرت ابوالفضل(ع) بوشهر را کربلایی کرد
گفت‌وگوی اشتون با وزیر خارجه سوئیس در خصوص نتایج مذاکرات هسته‌ای
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد
توافق دولت و مجلس برای حذف یارانه ثروتمندان تا پایان امسال
یکی از مجروحان درگیری‌های بانه به شهادت رسید
ایران به جمع کشورهای تولیدکننده داروی درمان سکته قلبی می‌پیوندد
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس:حادثه انفجار مین و زخمی شدن کودکان مریوانی در مجلس پیگیری می‌شود
استقرار سومین دکل حفاری در فاز 13 پارس جنوبی
ایران سومین تولیدکننده سنگ در جهان است
   


رهبر معظم انقلاب: از دهان گرگ طعمه را با مذاکره نمی‌شود گرفت، با قدرت باید گرفت.

 


برخی نمایندگان مجلس با انتقاد به محرمانه خواندن مذاکرات هسته‌ای، تاکید کردند مسائل مربوط به منافع ملی کشور را نباید محرمانه دانست و ملت ایران باید در جریان روند گفت‌وگو‌ها و تصمیم‌گیری راجع به منافع ملی کشورشان قرار بگیرند.
در همین رابطه، سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی از نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به منظور بررسی نتایج مذاکرات ژنو خبر داد.
وی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بنا دارد موضوع مذاکرات ژنو را با حضور محمدجواد ظریف؛ وزیر امور خارجه پیگیری کند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه این هفته (30 مهرماه) به منظور پاسخ‌گویی به سوال دو نفر از نمایندگان در این کمیسیون حاضر خواهد شد و به احتمال زیاد موضوع مذاکرات ژنو نیز در این جلسه  مطرح خواهد شد.
وی در ادامه به موضوع محرمانه بودن طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات ژنو اشاره کرد و گفت: این که ما مطرح کنیم مباحث مذاکرات محرمانه است، این واقعا اعلام خوبی نیست.
وی افزود: اولا به جهت این که مباحثی که در نشست مطرح می‌شود هیچ وقت محرمانه نمی‌ماند، اگر ما هم سعی کنیم که مطالب را مطرح نکنیم دیگران مطرح می‌کنند.
نقوی‌حسینی گفت: ثانیا نمی‌شود مسائل مربوط به منافع ملی کشورمان را محرمانه نگه داریم، مگر چنین چیزی می‌شود! بالاخره ملت ما باید در جریان روند گفت وگو‌ها و تصمیم‌گیری راجع به منافع ملی کشورشان قرار بگیرند.
وی تاکید کرد: مگر ما می‌توانیم بگوییم مردم، ما در مورد منافع ملی کشور تصمیم می‌گیریم محرمانه است و شما خبر نداشته باشید! بعد از سایت‌های غیررسمی بشنویم مطالبی مطرح می‌شود که ملت ایران برای حفظ آن‌‌ها سال‌های سال خون دل خوردند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ادعای محرمانه بودن خوب نیست، نه به لحاظ این که محرمانه بودن حفظ شود و نه به لحاظ این که ما مردم را نامحرم بدانیم بنابراین بهتر است با مردم شفاف و روشن صحبت کنیم، ما از حقوق ملت‌مان می‌خواهیم دفاع کنیم و حقوق ملت نیز صریح و روشن است و این‌‌ها خطوط قرمز نظام است، بار‌ها مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و حتی وزیر امور خارجه در مورد آن‌‌ها تاکید کرده‌اند و برای حفظ این حقوق هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم و به هر شکلی مقاومت می‌کنیم.
وی افزود: به نظر من طرح محرمانه بودن گفت وگو‌ها خیلی بد است و انعکاس خوبی ندارد.
نقوی‌حسینی اظهار داشت: سایت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی ریز مطالب را فاش می‌کنند و این‌‌ها مواردی نیست که محرمانه بماند بنابراین مسئولان مذاکره‌کننده شفاف و روشن با مردم خودشان صحبت کنند،‌ وقتی دشمنان ما می‌دانند چه چیزی را باید محرمانه نگه داریم، مردم ما نامحرم هستند! بنابراین وقتی دشمنان در جریان گفت وگو‌ها قرار دارند ملت ما باید نسبت به موضوعات اطلاع پیدا کند.
وی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران تاکید کرد: معتقدم بحث محرمانه بودن اصلا درست نیست و باید مردم ما که 35 سال در مقابل فشارها، تحریم‌‌ها و تهدید‌ها مقاومت کردند در جریان ریز مسائل قرار بگیرند.
همچنین محمد‌ صالح جوکار نماینده یزد در مجلس در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: مسئولان مذاکرات 1+5 باید به طور حتم اطلاعات و نتایج مذاکرات هسته‌ای را به گوش رسانه‌های ملی برسانند و این در حالی است که باید از مسئولان ذی ربط پرسید آیا بهتر نیست مردم به جای رسانه‌‌های غربی، نتیجه مذاکرات را از رسانه‌های خودی بشنوند.
وی در گفت وگو با فارس ادامه داد: شفاف‌سازی در کلیت مذاکرات هسته‌ای نمی‌تواند ضرری به منافع امنیتی کشور وارد کند.
منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل، نمین و سرعین در مجلس نیز با بیان اینکه ما به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و وزارت خارجه اعتماد کامل داریم، گفت: اگر بنا است مردم ایران از جزئیات مذاکرات هسته‌ای مطلع نشوند وزارت امور خارجه باید توجیهات لازم را در این باره داشته و به مردم ارائه کند و به طور شفاف با مردم صحبت کند. عضو کمیسیون امنیت ملی خاطر نشان کرد:از محتوای بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5 هیچ کدام از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس حتی رئیس کمیسیون و رئیس مجلس هم با خبر نیستند.
وی افزود: وزارت خارجه و دولت باید یا دلیل قانع‌کننده‌ای را برای عدم اطلاع‌رسانی در خصوص مذاکرات هسته‌ای را به مردم ارائه کند و یا قید محرمانه را از مذاکرات برداشته و مردم را در جریان جزئیات آن قرار دهد.
بحث درباره پذیرش پروتکل الحاقی منوط به لغو کامل تحریم‌‌ها و پذیرش حقوق کامل هسته‌ای ایران است
برخی نمایندگان مجلس در همین رابطه با اشاره به روند مذاکرات ایران و 1+5، پذیرش پروتکل الحاقی را تنها در صورتی امکان پذیر دانستند که تمام تحریم‌های اعمالی علیه ملت ایران لغو شود.
عباسعلی منصوری آرانی نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس در خصوص مذاکرات ژنو گفت: مذاکرات 1+5 با خردمندی رئیس‌جمهور ایران و کادر امور خارجه کشورمان نمره قابل قبولی گرفت و این در حالی است که گام بعدی مذاکرات باید برگرفته از رفع کل تحریم‌های اقتصادی و بازپس گرفتن اموال بلوکه شده ما در خارج از کشور باشد.
وی ادامه داد: آمریکا باید با صداقت وارد میدان شود و با گام‌های دیپلماتیک، تمام تحریم‌های اعمالی علیه ملت ایران را لغو کند.
منصوری آرانی با بیان اینکه بررسی پروتکل الحاقی تنها در حد گمانه زنی است، افزود: مسئله پروتکل الحاقی اگر جدی شود، مطمئناً مجلس با رویکردهای کارشناسانه خود در راستای همفکری با دولت  ورود می‌کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ظریف از مواضع هسته‌ای ایران به شدت در جوامع بین‌المللی دفاع کرده است، افزود: نبض مذاکرات 1+5 با گفتمان‌های دیپلماتیک موثر امور خارجه ایران منظم‌تر می‌زند.
همچنین احمد بخشایش نماینده مردم اردستان در مجلس درباره واکنش مجلس شورای اسلامی نسبت به ارائه طرح پذیرش پروتکل الحاقی از سوی وزارت امور خارجه و واکنش مجلس به آن گفت: این مسئله به نحوه ارائه اطلاعات توسط وزارت امور خارجه از سوی مذاکره‌کنندگان هسته‌ای بستگی دارد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: باید به این نکته توجه کرد که بحث پذیرش پروتکل الحاقی در مراحل پایانی مذاکرات هسته‌ای مطرح شده است و باید دید که چه امتیازاتی در قبال این مسئله به ایران داده می‌شود.
بخشایش در ادامه تصریح کرد: ‌اگر تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ایران برداشته شود، پرونده هسته‌ای ایران بار دیگر از شورای امنیت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازگردد و پول‌های بلوکه شده کشور به ایران بازگردد، می‌توان پروتکل الحاقی را در مراحل پایانی بررسی کرد.
وی افزود: ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که ایران هیچ گاه به دنبال ساخت سلاح اتمی نبوده است و بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب ساخت سلاح هسته‌ای حرام است.
وی افزود:‌ با این حال اگر حقوق ملت ایران به رسمیت شناخته شود ایران حاضر است بنابر شروطی پذیرش پروتکل الحاقی را مورد بررسی قرار دهد.
عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا در مجلس نیز با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با یک بسته پیشنهادی مشخص که در شورای عالی امنیت ملی به جمع‌بندی رسیده بود، در مذاکرات ژنو حضور یافت.
وی افزود: مذاکرات ژنو در یک فضای دوستانه و برای حل مسئله انجام شد و نه مذاکره برای مذاکره و محور اولیه در این دور از مذاکرات نیز تعیین زمان‌بندی دقیق برای حل و فصل موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود و تیم مذاکره‌کننده موفق شد این تقویم زمانی را برای یک سال آینده مشخص کند تا در طول این یک سال به نتیجه جامع و کاملی برسد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه یادآور شد: یکی از محورهای مورد بحث در مذاکرات ژنو، تحریم‌‌ها بوده و به صورت جدی مطرح شده است لذا ابتدا باید تحریم‌هایی که به بهانه مسائل هسته‌ای بر ملت ایران تحمیل شده، لغو شود.
به گفته وی، تحریم‌‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران سه دسته هستند، یکی قطعنامه 1929 شورای امنیت، دیگری تحریم‌هایی که کنگره آمریکا تصویب کرده و سومی تحریم‌هایی هستند که رئیس‌جمهور آمریکا امضاء و علیه جمهوری اسلامی عملیاتی کرده است.
وی ادامه داد: لغو تحریم‌های مصوب کنگره آمریکا هم در مذاکرات ژنو مورد بحث و بررسی قرار گرفته و از آنان خواسته شده پرونده جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت به آژانس انرژی اتمی منتقل شود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در ژنو بحث شده که آیا ایران می‌پذیرد بنا به دستور 1+5 برخی اقدامات را انجام دهد که باید بگوییم جمهوری اسلامی ایران بر اساس کنوانسیون NPT موظف است خارج از نیازمندی‌های تحقیقاتی، پزشکی، کشاورزی و تولید انرژی فعالیت هسته‌ای نداشته باشد، تمام اقدامات ایران در راستای نیازمندی‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بوده است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر همین اساس متذکر شد: ما گفته‌ایم که آژانس انرژی اتمی مجاز است و می‌تواند نظارت کاملی بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران داشته باشد و در آنجا تأکید کردیم که فقط فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران قابل نظارت و کنترل است اینکه بگویند می‌خواهند از پارچین بازدید کنند، در حالی که پارچین هیچ ربطی به انرژی اتمی ندارد، قابل قبول نیست، پارچین جزء صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران است.
وی اضافه کرد: البته سایت فردو قابل بازرسی و نظارت است، اما به هیچ وجه ایران نمی‌تواند آن را تعطیل کند، فردو برای تهیه اورانیوم 20 درصد است که برای رآکتور تهران سوخت تهیه می‌کند، اما اگر آنان تضمین کنند که می‌توانند سوخت رآکتور تهران را تأمین کنند، شاید ضرورتی نبینیم که غنی‌سازی 20 درصد داشته باشیم.
حیدرپور با بیان اینکه اگر 1+5 انتظار داشته باشند خارج از مقررات NPT از مراکز نظامی ما بازدید کنند، این شدنی نیست به موضوع پروتکل الحاقی اشاره کرد و توضیح داد: پروتکل الحاقی یک کنوانسیون جدید است، فرآیند ادامه بررسی و تصویب پروتکل در داخل ایران به این صورت است که پس از انجام بررسی‌های مختلف برای طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود، پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این پروتکل، نیازمند مصوبه مجلس است و ایران نیز تا قبل از تصویب مجلس، نمی‌تواند به آن بپیوندد.

 


هوای نفس خودت را کنترل کن!
امیر‌المومنین(ع) خطاب به مالک اشتر فرماندار مصر:
پس ای مالک بدان! من تو را به سوی شهرهایی فرستادم که پیش از تو دولت‌های عادل یا ستمگری بر آن حکم راندند؛ و مردم در کارهای تو چنان می‌نگرند که تو در کارهای حاکمان پیش از خود می‌نگری؛ و درباره تو آن می‌گویند که تو نسبت به زمامداران گذشته می‌گویی، و همانا نیکوکاران را به نام نیکی توان شناخت که خدا از آنان بر زبان بندگانش جاری ساخت.
پس نیکوترین اندوخته تو باید اعمال صالح و درست باشد؛ هوای نفس را در اختیار گیر، و از آنچه حلال نیست خویشتن‌داری کن، زیرا بخل ورزیدن به نفس خویش، آن است که در آنچه دوست دارد، یا برای او ناخوشایند است، راه انصاف پیمایی.
نهج‌البلاغه
نامه 53

 


علیرضا قزوه:
شبه روشنفکر‌ها با مطرح شدن «طاهره صفارزاده» مخالف بودند
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: جامعه (شبه)روشنفکری دنبال این نبود که زنی که پایبند به اندیشه مسلمانی است او را بزرگ کند.
علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در نشست خبری اولین جشنواره سراسری «طنین بیداری؛ بزرگداشت زنده‌یاد طاهره صفارزاده» گفت: طاهره صفار‌زاده شجاع و در شعر اعتراض انقلاب پرچمدار بود. سلمان هراتی، محمدرضا عبدالملکیان، علی محمد مؤدب و من معلم خود را زنده‌یاد صفارزاده می‌دانستیم. او به عنوان چهره‌ای که نوآور در شعر بود شناخته می‌شد و در کنار آن حق مسلمانی و اسلام را مدنظر داشت.
وی ادامه داد: صفارزاده یک دین‌مدار بود، بدین سبب بهای سختی‌های بسیاری را پرداخت کرد. صفارزاده با تفکر، صبر و زبان شعری دست کم چیزی در حد فروغ فرخزاد بود اگر چه در اندیشه و تفکر بالاتر بود اما جامعه روشنفکری دنبال این نبود که زنی که پایبند به اندیشه مسلمانی است او را بزرگ کند. صفارزاده به عنوان چهره زن دانشمند جهان اسلام معرفی شد در شکل‌گیری حوزه هنری نقش مهمی داشت، این تفکر را داشت که باید پایگاه اندیشه و هنر در حوزه انقلاب شکل گیرد او در نخستین جلسات شعر که در حوزه برگزار می‌شد سهیم بود.
به گفته قزوه مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به مناسبت پنجمین سالگرد درگذشت طاهره صفارزاده، شاعر، قرآن‌پژوه، مترجم و پژوهشگر ادبی، جشنواره «طنین بیداری» را در سه بخش شعر، مقاله و پایان‌نامه اول آبان ماه در حوزه هنری برگزار می‌کند .
رضا اسماعیلی دبیر جشنواره طنین بیداری نیز در این نشست با اشاره ششمین سالگرد طاهره صفارزاده گفت: پس از انتشار فراخوان طی یک ماه شاهد استقبال از جشنواره بودیم در این زمان 500 قطعه شعر از شاعران جوان، پیشکسوت و شهرستانی و 25 عنوان مقاله و پایان‌نامه واصل شد این آثار به قلم افرادی تحریر شده بود که در حوزه علمی و ادبی صفارزاده کار کرده و آثار ارزنده‌ای ارائه کرده بودند.
وی ادامه داد: در این مراسم قرار است از میان شش شاعر که به عنوان نامزد دریافت جایزه ادبی طاهره صفارزاده معرفی شدند، با نظر کارشناسی در نهایت یک بانوی فرهیخته به عنوان برگزیده جایزه ادبی طاهره صفارزاده معرفی می‌شود. اسامی این شش بانوی برگزیده عبارتند از: مرضیه محمدزاده، چیتا یثربی، پروین سلاجقه، مژگان عباسلو، مریم سقلاتونی، وحیده افسری.
تذکر شورای نظارت بر صداوسیما
به رادیو به خاطر موسیقی‌زدگی
شورای نظارت ضمن تقدیر از توجه ویژه رادیو به موسیقی نواحی و اقوام ایرانی، از پخش موسیقی‌های سبک و بی‌معنا و موسیقی‌زدگی در برنامه‌های رادیو انتقاد کرد.
شورای نظارت بر سازمان صداوسیما چندی پیش ضمن تقدیر از توجه ویژه و در خور تقدیر به پخش موسیقی نواحی و اقوام گوناگون ایران و همچنین بهره‌گیری مناسب از آثار باکلام و بی‌کلام ویژه‌ مناسبت‌های دینی و ملی، از پخش موسیقی‌های سبک، جلف و بی‌معنا در برنامه‌های گوناگون صدا، موسیقی‌زدگی و موسیقی محوری برنامه‌‌ها و استفاده افراطی از آن، تقلید و تکرار آهنگ‌‌ها و ترانه‌های پیش از انقلاب اسلامی (اعم از سبک/شعر و مضمون/لحن/ و...) انتقاد کرد.
شورای نظارت همچنین راهکارهایی را در راستای استفاده مناسب از موسیقی در برنامه‌های شبکه‌های رادیویی به صدا پیشنهاد کرده است.
جکی چان: کشورم را به هالیوود نمی‌فروشم
جکی ‌چان بازیگر مشهور سینمای اکشن برخلاف برخی از بازیگران که با سودای شهرت و ثروت به کشور و ارزش‌های ملی خود پشت کردند، می‌گوید که حاضر نیست کشورش را به نفع هالیوود ر‌ها کند به هیچ وجه در فیلم‌های غیراخلاقی بازی نمی‌کند. این بازیگر 69 ساله هنگ کنگی در مصاحبه با هالیوودریپورتر گفت: به مدیر برنامه، تهیه‌کنندگان و کارگردانان فیلم‌هایم گفته‌ام فیلم‌نامه‌هایی را به من پیشنهاد کنید که در آن‌ها جایی برای عریان‌گرایی و صحنه‌های ناجور وجود ندارد. من در هیچ صحنه بدی بازی نکرده و نخواهم کرد.
جکی چان که سابقه بازی در فیلم‌های هالیوودی را هم دارد اظهار داشت: در هالیوود به پول بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت می‌دهند. پول در این محل حرف اول را می‌زند و هنر پس از آن قرار دارد. اما در صنعت سینمای ما این طور نیست. البته در آسیای جنوب‌شرقی هم پول اهمیت زیادی دارد، ولی این طور نیست که همه چیز در آن خلاصه شود. چیزهای دیگری هم هست که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای مثال، به خوبی متوجه این نکته شده‌ام که در هالیوود برعکس صنعت سینمای ما، اهمیت زیادی به تخصص داده نمی‌شود و تهیه کنندگان و کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی، به آدم‌‌ها به عنوان یک شیء نگاه می‌کنند.
وی تصریح کرد: خودم همیشه اصرار داشتم که به عنوان یک بازیگر اخلاق‌گرا شناخته شوم و خوشحالم که رسانه‌های گروهی، منتقدان و تماشاگران معمولی سینما، مرا با این لقب می‌شناسند و به خاطر می‌آورند. در تمام این سال‌ها به مدیر برنامه‌هایم یک موضوع را همیشه یادآوری کرده‌ام. به او، تهیه کنندگان و کارگردانان فیلم‌هایم گفته‌ام فیلم‌نامه‌هایی را به من پیشنهاد کنید که در آن‌ها جایی برای عریان‌گرایی و صحنه‌های ناجور وجود ندارد. من در هیچ صحنه بدی بازی نکرده و نخواهم کرد. این اولین اصل اخلاقی من است.فیلم‌های مرا که نگاه کنید می‌بینید در آن‌ها هیچ صحنه ناجوری که باید سانسور شود، وجود ندارد. اکثر تماشاگران فیلم‌های من کودکان و نوجوانان هستند و افتخار می‌کنم که آن‌‌ها مرا دوست دارند و کارهایم را تماشا می‌کنند. بچه‌هایی که مرا دوست دارند و به تماشای فیلم‌هایم می‌نشینند،هیچ نیازی به تماشای صحنه‌های آن چنانی ندارند. آن‌‌ها از کمدی و اکشن کارهایم لذت می‌برند و برایم همین کافی است.
شیخ‌طادی نماینده خانه سینمای ایرانیان در شورای پروانه ساخت معرفی شد
پرویز شیخ طادی به عنوان یکی از نمایندگان اصناف قانونی سینمای ایران برای عضویت در شورای پروانه ساخت معرفی شد.
در نامه‌ای از سوی «خانه سینمای ایرانیان» به رئیس سازمان سینمایی، پرویز شیخ طادی و سیدجمال ساداتیان برای عضویت در شورای پروانه ساخت معرفی شدند. در متن این نامه که با امضای حبیب‌الله کاسه‌ساز خطاب به حجت‌الله ایوبی نوشته شده، آمده است: پیرو آئین نامه هیئت وزیران درخصوص حضور دو نماینده از خانه سینمای قانونی به شورای پروانه ساخت، بدینوسیله آقایان پرویز شیخ طادی و سید جمال ساداتیان بعنوان نمایندگان خانه سینما ایرانیان از دو صنف قانونی کانون کارگردانان و جامعه صنفی تهیه‌کنندگان برای حضور در شورای پروانه ساخت معرفی می‌شوند.
براساس این گزارش، در ساعات ابتدایی صبح روز شنبه 27 مهر نیز از سوی «خانه منحله سینما» منوچهر شاهسواری و همایون اسعدیان برای عضویت در شورای پروانه ساخت معرفی شدند که با این وضعیت حجت‌الله ایوبی پس از بازگشایی خانه سینما به نظر می‌رسد با چالش جدیدی روبرو شده است.
اعتراض رهبران شیعه مصر
به توزیع کتاب تفرقه‌آمیز
توزیع کتاب موهن توسط وهابیون مصر با اعتراض رهبران شیعه مصر مواجه شد. آن‌ها اعتقاد دارند که این کتاب با هدف ایجاد تفرقه میان مسلمانان منتشر شده است.
توزیع این کتاب توسط سلفی‌ها و وهابی‌های مصر تحت عنوان «ائتلاف دفاع از صحابه و اهل‌بیت» باعث شده تا رهبران شیعه مصر نسبت به توزیع آن در این برهه زمانی اعتراض کرده و آن را نگران کننده و برنامه‌ریزی شده، خواندند.
احمد راسم النفیس، از رهبران شیعه مصر می‌گوید: این اقدام برنامه‌ریزی شده برای ایجاد فتنه طائفه‌ای و مذهبی است تا افکار عمومی به بهانه خطر تشیع از خشونت‌های سلفی‌ها و اخوانی‌ها دور شود.
به گزارش فارس، وی با طرح این سوال که چرا باید در چنین وقتی این کتاب‌ها توزیع شود، افزود: جواب به این سوال معلوم است، باید دید چه کسانی بودجه این اقدام را تامین کرده‌اند و رابطه آنها با بیگانگان چیست و آن را به مردم معرفی کرد.
الطاهر الهاشمی دیگر رهبر شیعیان مصر، معتقد است: توزیع این کتاب استمرار سیاست افراطی‌گری و وهابی‌گری و تبلیغ آن در مصر است و هدف از آن فتنه‌انگیزی بین شیعه و سنی است تا مسلمانان و ملت‌های مسلمان از دشمن حقیقی خود دور شوند.
وی با بیان اینکه بین سلفی‌های تکفیری مصر و وزارت اوقاف این کشور هماهنگی وجود دارد، افزود: سوال این است که چرا کتابی درباره اصلاح بین مسلمانان توزیع نمی‌شود و یا به داد مسلمانان گرسنه آفریقا نمی‌رسند؟

 


يك كارشناس آمريكايي گفت: تصويب هرگونه تحريم جديد از سوي كنگره آمريكا عليه ايران در اين مقطع موجب خراب شدن فضاي مثبت كنوني و ايجاد مانع در روند مذاكرات هسته اي خواهد شد.
به گزارش ايرنا، سوزان مالوني كارشناس انديشكده آمريكايي بروكينگز در گفتگو با پايگاه اطلاع رساني شوراي روابط خارجي تصريح كرد: بسيار محتمل است كه قدرت هاي جهان و ايران ظرف مدت حدود يك سال درباره برنامه هسته اي ايران به توافق برسند اما اين مساله حتمي نيست.
وي افزود: علاوه بر نگراني ها درباره سطح غني سازي، مذاكره كنندگان گروه1+5 در ماه هاي آينده برمساله توسعه فن آوري سانتريفيوژهاي پيشرفته و رآكتور آب سنگين ايران نيز متمركز خواهند شد.
مالوني درعين حال تاكيد كرد:تصويب هرگونه تحريم جديد ازسوي آمريكاعليه ايران كه قرار است درآينده اي نزديك در مجلس سناي آمريكا مورد بحث و بررسي قرار گيرد، مذاكرات هسته اي را با مانع رو به رو خواهد كرد.
اين كارشناس آمريكايي درباره موضوع غني سازي در ايران گفت : اكنون مدتي است كه بخش بزرگي از جامعه بين الملل به اين درك رسيده اند كه تعليق تمام فعاليت هاي مرتبط با غني سازي در ايران گزينه اي عملي نيست. اما نگراني هايي درباره سطح مياني غني‌سازي - در حدود 20 درصد - وجود دارد. به نظر مي‌رسد كه ايراني ها در اين زمينه حداقل آمادگي دارند كه برخي امتيازهاي اوليه را بدهند.
به گفته وي، براساس گزارش هاي رسيده از ژنو اين بحث وجود دارد كه ايران ممكن است آماده تعليق غني‌سازي (20درصدي) براي دوره اي شش ماهه باشد.
مصاحبه كننده پايگاه اطلاع رساني شوراي روابط خارجي سوال كرد: چندين طرف از بهبود فضا خشنود نيستند. بسياري از اعضاي كنگره آمريكا تمايل به تصويب تحريم هاي بيشتر عليه ايران دارند و نيز اسرائيلي ها از پيشرفت در مذاكرات بسيارعصبي هستند.
مالوني افزود: بسياري هنوز متقاعد شده اند كه در اين مرحله يك توافق واقعي مطرح است. بسياري در كنگره اعتقاد دارند كه فشار بر ايران كارساز بوده و براي دستيابي به بهترين توافق بايد فشارها تشديد شود. به نظر من اين تصوري خطرناك است كه چون فشار كارساز بوده، فشار بيشتر بهتر است. درحقيقت، بسيار محتمل است كه درصورت تصويب تحريم هاي جديد كنگره كه قرار است درچند هفته آينده در مجلس سنا مطرح شود، موانعي واقعي براي حفظ نيرو و توان ايجاد شده در مسير مذاكرات ايجاد كند.

 


بیست‌وهشتمین جشنواره قرآنی دانشگاه‌های کشور به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی، 8 آبان در واحد قزوین این دانشگاه برگزار می‌شود و تا 11 آبان نیز ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «بابک فرزانه» رئيس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد در نشست خبری گفت: بیست‌وهشتمین جشنواره قرآنی دانشگاه‌های کشور به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی 8 آبان در واحد قزوین این دانشگاه برگزار می‌شود و تا 11 آبان نیز ادامه دارد.
وی افزود: این جشنواره در دو بخش کتبی و شفاهی برگزار می‌شود به طوری که در بخش کتبی 315 نفر و در بخش شفاهی 252 نفر شرکت کردند.
فرزانه ادامه داد: در بخش کتبی رشته‌های قرآن‌شناسی، آشنایی با مفاهیم قرآنی، آشنایی با سیره معصومان علیه‌السلام، ترجمه موضوعی قرآن و حدیث‌شناسی و همچنین در بخش شفاهی رشته‌های قرائت و حفظ، مداحی برادران و دکلمه خواهران دایر است.
رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اظهار داشت:‌ در بخش هنری نیز آثار دانشجویان در حوزه‌های خطاطی، نقاشی، شعر، نرم‌افزار، کتاب مقاله‌نویسی، وبلاگ‌نویسی و... ارائه شده است.
وی اضافه کرد: در هر رشته 63 نفر شرکت کردند که از هر رشته 5 نفر انتخاب می‌شوند و نفرات اول تا پنجم مورد تقدیر قرار می‌گیرند.
فرزانه گفت: در این جشنواره، دانشجویان از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی شرکت کرده‌اند که در بخش کتبی 45 نفر از دانشگاه‌های وزارت بهداشت، 55 نفر از وزارت علوم، 55 نفر از دانشگاه آزاد، 50 نفر از پیام نور، 35 نفر از دانشگاه علمی کاربردی، 25 نفر دانشگاه معارف، 25 نفر دانشگاه فنی حرفه‌ای و 25 نفر آموزش و پرورش حضور دارند.
به گفته وی، همچنین در بخش شفاهی از دانشگاه‌های آزاد، وزارت بهداشت و وزارت علوم هر کدام 6 نفر، دانشگاه پیام نور 3 نفر، دانشگاه جامع علمی کاربردی 5 نفر، دانشگاه معارف 3 نفر، دانشگاه فنی حرفه‌ای 2 نفر و آموزش و پرورش نیز 3 نفر در مسابقه شرکت کرده‌اند.

 


به دنبال افزایش انتقادات از محرمانه بودن جزئیات مذاکرات ژنو وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با ال‌مانیتور از محرمانه بودن مذاکرات دفاع و آن را نشانه جدی بودن و حسن‌نیت ایران دانست.
محمدجواد ظریف در گفت‌وگوی اختصاصی با ال‌مانیتور با اشاره به جزئیات طرح ایران به گروه 5+1 که رسانه‌های مختلف آن را منتشر کرده‌اند اصالت آن را رد کرد و گفت:‌اینها گمانه‌زنی هستند و تشابه کمی با واقعیت دارند. ظریف تاکید کرد که محرمانه بودن طرح نشانه جدیت و حسن‌نیت ما است.
به گزارش فارس ظریف در پاسخ به سؤالی راجع به اینکه یکی از افراد آگاه به طرح ایران به شرط ناشناس ماندن با رسانه‌ها مصاحبه کرده است گفت: در تیم مذاکره‌کننده ایران هیچ یک از مقامات به صورت ناشناس صحبت نمی‌کنند و ما فقط با حفظ هویت خود مصاحبه می‌کنیم.
مجید تخت روانچی از اعضای تیم مذاکره‌کننده و معاون ظریف نیز اظهارات وزیر خارجه ایران را تایید کرد.
روانچی به ال‌مانیتور گفته است: آنچه که در رسانه‌ها گفته شده است یک گمانه زنی صرف است و با واقعیت فاصله دارد. ما در گذشته گفتیم و الان هم می‌گوییم؛ تاکید ما بر محرمانه بودن طرح یکی از نشانه‌های جدی بودن ما است.
درخواست عراقچی از مردم
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان نیز در واکنش به انتقادات فزاینده از محرمانه بودن مذاکرات گفت: از مردم خواهش می‌کنم به فضاسازی‌های رسانه‌ای توجه نکنند. مذاکرات با جدیت انجام می‌شود و هدف آن تبلیغاتی نیست.
معاون بین‌الملل وزارت امور خارجه افزود: در زمان خود جزئیات به اطلاع مردم شریف خواهد رسید و آنها خواهند دید که ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و مذاکرات با چه صلابتی صورت گرفته است.
وی در خصوص برخی از اخبار حاشیه‌ای از کسالت وزیر خارجه در این اجلاس به احوال‌پرسی‌ها در حین مذاکرات از وزیر امور خارجه اشاره کرد و گفت: بحث کمر درد آقای ظریف یک موضوع انسانی بود و همه هیئت‌ها از ایشان احوالپرسی می‌کردند و احساس هم‌دردی نسبت به مشکل کمر ایشان داشتند.
سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با بیان اینکه گمانه‌زنی‌ها در رابطه با جزئیات پیشنهاد ایران به 5+1 هیچ ارتباطی نه در شکل و نه در محتوا با پیشنهادات ندارد، تاکید کرد: ایران کاملاً جدی و منطقی مذاکرات را برای احقاق حقوق هسته‌ای خود و حفظ برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش آغاز کرده است.
خانم مرضیه افخم گفت:‌ تیم ایران کاملاً جدی و منطقی مذاکرات را برای احقاق حقوق هسته‌ای خود و حفظ برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران آغاز کرده و با تکیه بر اجماع داخلی و حمایت مردمی مذاکرات را به پیش می برد.
افخم تصریح کرد: افکار عمومی داخلی هم با هوشمندی این جوسازی‌ها و القائات را که در جهت ممانعت از خارج شدن از بن‌بست مذاکراتی و بی‌نتیجه بودن مذاکرات برد- برد انجام می‌شود بی‌نتیجه خواهند گذاشت.

 


از مجموع یک هزار و 820 نفر، فقط 546 نفر یعنی حدود 30 درصد خادمان ضیوف‌الرحمن توانسته‌اند حج تمتع انجام دهند و 70 درصد دیگر مشغول خدمت‌رسانی به زائران بیت‌الله‌الحرام بوده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، این خادمان بی‌پیرایه که در بین آنها از همه قشری اعم از پزشک، معلم، مهندس، آشپز، راننده،‌ تکنسین و... حضور دارند، در زمانی که زائران در ایام تشریق می‌روند که حج تمتع انجام دهند، آنها هم به مشاعر مقدسه می‌آیند اما خدمت‌رسانی به ضیوف‌الرحمن، مهمترین وظیفه و شاید پربارترین عبادتشان در این روزها باشد.
با وجود وظیفه سنگین و اجر عظیمی که خداوند برای خادمان ضیوف‌الرحمن قرار داده است اما اغلب این خادمان متواضع، که ممکن است در دوره‌های مختلف به منظور خدمت به حجاج به سرزمین وحی عازم شوند فقط یک بار می‌توانند حج گزارند و در دوره‌های بعد تشرف به سرزمین وحی براساس توانایی‌ها، مهارت‌ها و عشق و علاقه‌ای که دارند صرفا در خدمت حجاج هستند و خود احرام حج نمی‌بندند.
دست‌اندرکاران ستاد مدینه منوره، ستاد مکه مکرمه، عوامل ثابت اقامتگاه‌ها، دست‌اندرکاران مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر،‌کارکنان آشپزخانه‌های زین، الدخیل، ابوجدایل و قحطانی و اعضای کاروان ذابحین از جمله دست‌اندرکاران اجرایی هستند که آنها با وجود اینکه در موسم حج به سرزمین وحی مشرف شده و در ایام تشریق هم در مشاعر مقدسه حضور دارند اما اکثرشان در این ایام، احرام نبسته و در لباس خادمی حجاج به آنها خدمت‌رسانی می‌کنند.
نگاه آماری به بخش‌های مختلف اجرایی عملیات حج نشان می‌دهد که فقط 4 نفر از 45 نیروی اجرایی ستاد مدینه منوره، 9 نفر از 27 نیروی آشپزخانه زین و 10 نفر از 35 نیروی آشپزخانه دخیل که امور طبخ متمرکز و مکانیزه غذای زائران کشورمان در مدینه منوره را انجام می‌دهند، در حج امسال، اعمال حج تمتع را به جای آورده و بقیه نیروهای این ستاد اجرایی و آشپزخانه‌های متمرکز در مدینه، احرام برای حج تمتع نبستند.
بر اساس این گزارش، فقط 35 نفر از مجموع 400 نیروی اجرایی ستاد مکه مکرمه، آشپزخانه ابوجدایل و آشپزخانه قحطانی در مکه مکرمه توفیق انجام اعمال حج تمتع را داشته و بقیه به انجام عمره مفرده بسنده کرده‌اند.
گزارش ولید دنده‌بر، معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر نیز حاکیست که از 230 نیروی این مرکز در مدینه، 90 نفر اعمال حج تمتع را به جا آورده و بقیه احرام حج تمتع نبستند. گفتنی است آمار درج شده به نام مرکز پزشکی حج و زیارت، مربوط به کلیه عوامل اعم از متخصصان، پزشکان عمومی، کادر پرستاری، امداد، پیراپزشکی، آزمایشگاه‌ها، رادیولوژی، داروخانه و... است.
همچنین به گفته غلامرضا رضایی، رئیس دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان، از مجموع یک هزار و 13 نفر عوامل ثابت اقامتگاه‌های زائران ایرانی در مدینه و مکه، 393 نفر آنها حج تمتع به جا آورده‌اند.
گفتنی است از 64 ذابح عضو کاروان ذابحین فقط 5 نفرشان احرام حج تمتع بسته‌اند. این 5 نفر هشتمین سفرشان به حج است. آنها در سفرهای قبلی‌شان حج انجام نداده بودند و امسال برای نخستین بار حج گزاردند.

 


معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) تاکید کرد: سلاح های لیزری به راحتی قابل انحراف هستند و پدافند از این توانمندی برخوردار است.
امیر «شاهرخ شهرام» معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص تجهیز برخی ناوهای آمریکایی به توپ‌های لیزری، گفت: توپ‌های لیزری یک سلاح پدافندی محسوب می‌شوند و این گونه توپخانه‌ها می‌توانند در ابعاد کوچکتر به عنوان یک «سلاح آفندی» روی هواپیما و یا در ابعاد بزرگتر روی زمین به عنوان سلاح پدافندی نصب شود، پس در هر دو حوزه قابل استفاده است.
وی با بیان اینکه «این توانمندی صنعت جدیدی نیست و مدت‌هاست که از لیزر برای درمان برخی بیماری‌ها و عرصه‌های نظامی استفاده می‌شود»، افزود: مقابله با لیزر چیز جدیدی نیست. البته سلاح لیزری به راحتی قابل انحراف است و پدافند هوایی هم از این توانمندی برخوردار است.
معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه مقابله بستگی به آمادگی و درصد غافلگیر نشدن دارد، تصریح کرد: این بحث‌های سلاح لیزری و صحبت‌ها در این باره موضوع جدیدی نیست و مقابله با توپ‌های لیزری حتی با حضور نیروهای مردمی، شدنی است چه برسد به نیروهای قرارگاه پدافند که متخصص هستند.
امیر شهرام در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی توان تولید توپ‌های لیزری برای نصب روی ناوهای خود را دارد یا خیر، تاکید کرد: قطعا این توانمندی را داریم و هم در حوزه دفاع و هم در حوزه آفند، این سلاح، سلاح خیلی جدیدی نیست.

 


ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) به بوشهر منتقل شد و این شهر شور و هوای عاشورا را به خود گرفت.
ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) که کارگاه ساخت آن به بوشهر منتقل شده است به بوشهر وارد شد و با استقبال پرشور مردم هوای این شهر را به کربلا تبدیل کرد.
در مراسم استقبال از این ضریح که نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه بوشهر، مسئولان و مردم بوشهر حضور داشتند رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر با بیان اینکه ساخت ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) از هفته جاری در کارگاه ویژه این ضریح آغاز می‌شود تصریح کرد: ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) در نوع خود بی‌نظیرترین طرح بازسازی عتبات عالیات عراق محسوب می‌شود.
عبدالرضا مطاف، حضور هنرمندان بوشهری، اصفهانی و شیرازی در ساخت ضریح را مورد اشاره قرارداد و گفت: 25 درصد ساخت ضریح در شیراز انجام شده است و 75 درصد دیگر در استان بوشهر انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه در ساخت این ضریح 250 کیلوگرم نقره و 2 کیلوگرم طلا به کار برده می‌شود تاکید کرد: برای ساخت این ضریح متبرک 20 میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.


 


کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیدیه بورکهالتر وزیر خارجه سوئیس در خصوص نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1، با هم گفت‌وگو کردند.
به گزارش ایرنا، اشتون و بورکهالتر یک روز پس از پایان مذاکرات ژنو در نوشاتل زادگاه وزیر امور خارجه سوئیس، با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار طرفین درخصوص نتایج مذاکرات ژنو گفت‌وگو و بر حل موضوع هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک تاکید کردند.
پیش از این وزیر امور خارجه سوئیس با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود در ژنو دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
آن‌گونه که وزارت امور خارجه سوئیس در بیانیه مطبوعاتی خود در این زمینه آورده، موضوع بیشتر در زمینه برنامه‌ریزی مرحله بعدی مذاکرات بین ایران و گروه پنج به علاوه یک در ژنو بود.
درجریان این دیدار همچنین وزیران امور خارجه دو کشور در زمینه روابط فی‌مابین و نقش سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران گفت‌وگو کردند.
وزیر امور خارجه سوئیس در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای گفت که به نتایج مذاکرات ایران و گروه 5+1 در ژنو خوشبین است.
دیدیه بورکهالتر تصریح کرد که برن خواستار تحول مثبت در مذاکرات ایران وگروه 5+1 است.
وزیر خارجه سوئیس در پاسخ به این سؤال که سوئیس برای دستیابی ایران و گروه 5+1 به یک توافق چگونه می‌تواند کمک کند؟ گفت: ایورسیه قائم‌مقام وزارت امور خارجه ما اخیراً در ایران بود و ما نیز آمادگی لازم برای بر عهده گرفتن میانجیگری را داریم البته اتحادیه اروپا نیز در اینجا نقش مهمی دارد.

 


رئیس کل بانک مرکزی از توافق دولت و مجلس برای حذف یارانه ثروتمندان تا پایان سال خبر داد.
ولی‌الله سیف در حاشیه بازدید از شهر نهاوند در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: بودجه سال 1393 در حال شکل‌گیری است که در اولین قدم، بودجه سال 92 ترمیم و از 210 هزارمیلیارد تومان به 157 هزارمیلیارد تومان کاهش یافت.
وی از توافق مجلس و دولت تا پایان سال جاری برای حذف یارانه بعضی از دهک‌های ثروتمند و مرفه جامعه خبر داد و گفت: مردم ایران نیز پذیرش این امر را به خوبی درک کرده‌اند و زمینه اجتماعی این اقدام فراهم شده است.
سیف اظهار داشت: شعار اقتصاد بدون نفت در کشور به مرحله عملی رسیده و درحال حاضر واردات و صادرات کشور بدون اتکا به فروش نفت درحال انجام است که این اتفاق یک قدم اساسی و مهم در اقتصاد و تولید کشور است.
رئیس کل بانک مرکزی، گفت: برای احیای اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی مردم باید به بخش تولید و صادرات کشور توجه و اهمیت بیشتری داشت.
وی افزود: برای توسعه و رشد اقتصاد و صنعت تولید در شهرستان نهاوند می‌توان از دو کانال و مجرای ارز چین و صندوق توسعه ملی استفاده و پروژه‌ها و طرح‌های مختلف تولیدی را در نهاوند اجرا کرد.

 


فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان گفت: یکی از مجروحان درگیری هفته گذشته بانه در بیمارستان به شهادت رسید.
سرتیپ محمدحسین رجبی افزود: یکی از مجروحان درگیری هفته گذشته بانه به نام زانا محمودپور به دلیل شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت رسید.به گزارش ایرنا، وی اظهار کرد: این شهید اهل شهرستان بانه است و پیکر وی صبح دیروز با حضور مردم قدرشناس بانه در این شهر تشییع و به خاک سپرده شد.در درگیری‌های هفته گذشته پاسداران سپاه بیت‌المقدس کردستان با مزدوران ضدانقلاب در منطقه ساوان بانه، پنج نفر شهید و دو نفر دیگر هم زخمی شده بودند که متاسفانه زانا محمودپور به دلیل شدت جراحات به شهادت رسید.حاج مطلب احمدیان، فتاح محمدی، جلال مصطفایی، لقمان حسینی و منصور مخدومی پاسدارانی بودند که در این درگیری به فیض شهادت نائل آمدند.

 


رئیس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان در اصفهان از مذاکره با سرمایه‌گذاران برای تولید داروی درمان سکته قلبی (TPA) خبر داد و گفت: با این کار ایران به کشورهای تولیدکننده این دارو می‌پیوندد.
محمد حسین نصراصفهانی روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار علمی ایرنا در اصفهان افزود: تولید این دارو اکنون در انحصار چند کشور معدود دنیا قرار دارد و ایران با تولید این دارو نخستین کشور در منطقه خاورمیانه است که به این موفقیت می‌رسد.
وی اظهار کرد: پژوهشگاه رویان اصفهان برای تولید داروی درمان سکته قلبی (TPA) مذاکرات خوبی با چند سرمایه‌گذار دارویی کشور انجام داده است و به زودی نتایج آن مشخص می‌شود.
رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری جانوری پژوهشگاه رویان در اصفهان گفت: در صورت وقوع سکته قلبی با تزریق سریع داروی TPA به بیمار، امید بهبودی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و عوارض جانبی سکته مانند ناکارآمدی قلب نیز رفع می‌شود.
وی گفت: وجود فاکتور داروی TPA در شیر بزهای تراریخته تولید شده در پژوهشگاه رویان تأیید شده است.
وی درباره طرح تولید اعضای بدن انسان در حیوانات نیز گفت: این طرح اکنون به صورت یک ایده اولیه و آزمایشگاهی در پژوهشگاه رویان مطرح است و به عنوان فناوری محسوب نمی‌شود.
وی در پاسخ به انجام پیوند سلول‌های بنیادی توسط پژوهشگاه رویان گفت: این کار نیز در زمان حاضر در تهران و برای پوست، غضروف و قلب صورت می‌گیرد.
وی گفت: با احداث مرکز درمانی پژوهشگاه رویان در اصفهان عمل پیوند سلول‌های بنیادی در این شهر انجام خواهد شد.

 


فرماندار شهرستان مریوان گفت: انفجار یک مین به جای مانده از دوران جنگ در شهرستان مریوان هفت کودک را زخمی کرد.
عبدالله رشیدی‌پور افزود: یکی از کودکان روستا، این مین را که در یک پایگاه متروکه در نزدیکی روستا به جا مانده بود، پیدا می‌کند و آن را به داخل روستا می‌برد و با شش نفر دیگر آن را دستکاری می‌کنند که در این حین، مین منفجر می‌شود.به گزارش ایرنا وی، کودکان زخمی شده را چهار پسر و سه دختر عنوان کرد و گفت: انگشتان پای یکی از این کودکان قطع شده و چشم یک کودک دیگر نیز بشدت آسیب دیده است.به گفته وی، حال عمومی دیگر زخمی‌های این انفجار رضایتبخش است و هم اکنون تمامی این کودکان در بیمارستان‌های فجر و بوعلی مریوان تحت مداوا هستند.فرماندار مریوان گفت: این انفجار در حالی روی داده است که پیشتر،‌ پایگاه متروکه روستای نکشاش از وجود مین پاکسازی شده بود. نشکاش در 25 کیلومتری شهرستان مرزی مریوان واقع شده است.همچنین به گزارش فارس نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه انفجار مین در مریوان اظهار کرد: در حادثه زخمی شدن کودکان مریوانی در انفجار مین،‌کوتاهی از جانب وزارت دفاع مشهود و محرز بوده و باید به ملت پاسخگو باشند.امید کریمیان افزود: در خانه ملت قطعاً از وزیر کشور و وزیر دفاع سؤال شده و تذکر شفاهی به آنان داده می‌شود.

 


مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران گفت: 25 درصد شیر تولیدی در کشور به دلیل کاهش سرانه مصرف آن تبدیل به شیر خشک می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین چمنی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: افزایش قیمت نهاده‌های دامی و ارائه آن با ارز مبادله‌ای می‌تواند منجر به افزایش دوباره قیمت محصولات لبنی و کاهش دوباره سرانه مصرف شیر کشور شود.وی با بیان اینکه بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، سالانه بیش از 6 میلیون و 600 هزار تن شیر در کشور تولید می‌شود، گفت: با این وجود سرانه مصرف شیر و لبنیات مردم حدود 70 کیلوگرم است که این میزان یک چهارم متوسط جهانی است. چمنی اظهار کرد: میانگین مصرف شیر و لبنیات در اروپا 300 کیلوگرم است.به اعتقاد وی بر اساس آمارها 90 درصد جمعیت کشور دچار کمبود کلسیم هستند که این روند موجب افزایش کاهش تراکم استخوانی به ویژه در بانوان شده است.چمنی تاکید کرد: هرچند صنعت شیر ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه دارد، اما جایگاه آن در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور مورد غفلت قرار می‌گیرد.وی خاطرنشان کرد: ارتقای جایگاه صنعت شیر کشور می‌تواند چهار میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد کند که این موضوع بر ضرورت توجه ویژه به این حوزه می‌افزاید.چمنی با بیان اینکه بر اساس آمارها مردم ایران 20 سال زودتر از سالمندان دیگر نقاط جهان از کار افتاده و زمین‌گیر می‌شوند، افزود: کاهش مصرف شیر هزینه‌های قابل توجهی را به بخش‌های بهداشت و درمان کشور تحمیل کرده و این موضوع بر اقتصاد کلان کشور و تولید ناخالص ملی نیز تاثیر منفی می‌گذارد.چمنی گفت: در هدفمندی یارانه‌ها، نباید برخورد یکسانی همچون آنچه با یارانه بنزین شد را با این حوزه داشت.مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران همچنین با اشاره به شایعاتی مبنی بر واردات شیر خشک غیراستاندارد از چین، با تکذیب قاطع این شایعه اظهار کرد: بر اساس مدارک ارائه شده توسط گمرکات کشور، تاکنون هیچ وارداتی در این باره نبوده است.به گفته چمنی این شایعات برای منحرف کردن ذهن مردم ساخته شده و در کنار دیگر تبلیغات منفی باعث افزایش میزان مصرف شیر فله‌ای و در نهایت افزایش آمار بیماری‌های مشترک انسان و دام شده است.

 


سومین دکل حفاری فاز 13 پارس جنوبی در موقعیت بلوک 13C و روی جکتی که در گذشته غرق و با تلاش متخصصان بازیابی شد، مستقر شده است.
به گزارش روز شنبه ایرنا، با استقرار سومین دکل حفاری در فاز 13 پارس جنوبی، عملیات حفاری بلوک 13C در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌شود.طبق برنامه پیش‌بینی شده در موقعیت بلوک 13C، یک حلقه چاه توصیفی و 10 حلقه چاه تولیدی حفر خواهد شد.سومین دکل حفاری فاز 13 پارس جنوبی، عملیات حفاری اولین چاه توصیفی موقعیت بلوک 13C را در آینده‌ای نزدیک محقق می‌کند.با بهره‌برداری از پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی در عسلویه روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین، روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی، دو هزار و 900 تن گاز مایع LPG، دو هزار و 750تن اتان به منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی و روزانه 400 تن گوگرد تولید می‌شود.

 


اراک - خبرنگار کیهان:
دبیر ستاد سنگ کشور گفت: ایران با تولید 14 میلیون و 500 هزار تن انواع سنگ بعد از هند و چین سومین تولیدکننده سنگ در جهان است.
محسن گلی‌جانی در ششمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معدن و صنایع وابسته که در اراک برگزار شد افزود: بیش از 5 هزار واحد معدنی در کشور وجود دارد که از این تعداد یکهزار و 437 معدن سنگ است که یکهزار و 50 معدن آن فعال است. وی با اشاره به تشکیل ستاد سنگ گفت: هدف از راه‌اندازی این ستاد، بررسی مشکلات دست‌اندرکاران صنعت سنگ است.گلی‌جانی با تاکید بر اینکه تولید سنگ در کشور باید برای صادرات هدف‌گذاری شود، گفت: از 115 میلیون متر مربع تولید سنگ، حدود 85 تا 90 میلیون متر مربع آن در کشور مصرف می‌شود و اگر تولید به سمت صادرات هدف‌گذاری نشود، صنعت سنگ با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10