(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 28 مهر 1392 - شماره 20620

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ولایت و حکومت(بخش پنجم)
در واکنش به مذاکرات ژنو
سناتورهای آمریکایی: اکنون زمان تشدید تحریم‌ها علیه ایران است نه تضعیف آنها
درمکتب امام
بروجردی: غرب بدون لغو تمام تحریم‌ها نمی‌تواند به نتیجه مذاکرات امیدوار باشد
رئیس بسیج دانشجویی کشور:خط امام(ره) با ژنتیک منتقل نمی‌شود
خوان حکمت
مراسم عقد با آب تربت و شيريني در كربلا
سلیمی‌نمین:دولت نباید منتقدین خود را با مارک افراطی‌گری منکوب کند
رضایی: حداقل انتظار ایران از 1+5 لغو تمامی تحریم‌ها است
بررسی پرونده‌های فساد در فوتبال و معدن گل گهر در دادسرای دیوان محاسبات
   


خطبه سیاسی پیامبر اسلام(ص) در غدیر خم
حادثه غدير‌خم يك حادثه بسيار مهم و تعيين‌كننده تاريخ اسلام است، به اين حادثه از دو ديدگاه و از دو بُعد مى‌شود نگاه كرد. يك بُعد مخصوص شيعه است، يك بُعد متعلق به همه فِرَق اسلامى است. با توجه به بُعد دومِ اين حادثه، بايد اين روحيه و اين احساس در همه مسلمان‌هاى عالم به‌وجود بيايد كه عيد غدير كه يادآور اين حادثه بزرگ است، فقط متعلق به شيعه نيست. من به اختصار به اين دو بُعد اشاره مى‌كنم و درباره بُعد دوم، قدرى مطلب را باز خواهم كرد.
بُعد اولِ حادثه همان‌طور كه گفته شد مخصوص شيعيان است، زيرا در اين حادثه اميرالمؤمنين به‌وسيله پيغمبر به خلافت منصوب شده است و در همان روز و در همان ماجرا، كسانى از رسول خدا پرسيدند كه اى رسول خدا، آيا اين اعلام ازطرف توست يا ازطرف خدا؟ فرمود: «مِنَ اللهِ وَ رَسولِهِ»(تفسیر نورالثقلین/ذیل آیه 67 مائده) ‏يعنى هم امر الهى است و هم از سوى من است. اين حادثه را از اين ديد، شيعيان بزرگ مى‌دارند كه اعتقاد شيعه، يعنى خلافت بِلافصل اميرالمؤمنين بيشتر از همه دلايل، مستند به اين حادثه است.(1) و البته بحث در باب استنباط و استدلال به اين حادثه در كتاب‌هاى فراوان و متعدد در طول تاريخ اسلام، از روز اول تا امروز ادامه داشته و من قصد ندارم درباره اين مطلبى كه هزاران زبان و قلم درباره آن گفته اند و نوشته‌اند، چيزى بر آن‌‌ها بيفزايم.
و اما بُعد دوم حادثه كه از لحاظ اهميت كمتر از اين بُعد نيست، يك امر مشترك بين شيعه و سنى است؛ كه آن را قدرى بيشتر تشريح خواهم كرد. اولاً حادثه را به‌طور اجمال بيان كنم تا در ذُكر(یاد) شنوندگان عزيز باشد. حادثه عبارت است از اينکه رسول خدا در سال دهم بعد از هجرت به حج مشرّف شدند، با جمعى از مسلمانان از مدينه و از ساير نقاط جزيره العرب كه مسلمان شده بودند. در اين سفر پيغمبر اكرم از حج خانه خدا براى بيان مفاهيم اسلامى، چه سياسى، چه نظامى، چه اخلاقى و چه اعتقادى استفاده كامل و شايان توجهى كردند. دو سخنرانى از رسول خدا در مِنى نقل شده است كه يكى، ظاهراً در روز دهم يا همان حول‌وحوش روز دهم است و يكى در پايان ايام تشريق(2) كه تصريح شده. و به نظر مى‌رسد كه اين، دو سخنرانى است و نه يك سخنرانى. در اين سخنرانى‌‌ها رسول خدا همه مطالب عمده‌اى را كه مسلمانان بايد به آن توجه عميق بكنند، تقريباً بيان كردند، و عمدتاً مسائل سياسى است. انسان به خوبى درك مى‌كند، اين كسانى كه امروز در دنياى اسلام حج را جداى از مسائل سياسى قلمداد مى‌كنند و تصور مى‌كنند كه در حج فقط بايد عبادت به‌معناى رايج و عادى آن داشت و هر كار سياسى را خارج از قواره حج به‌حساب مى‌آورند، چقدر از تاريخ اسلام و از سيره نبى اكرم دور و بيگانه‌اند.
مطالبى رسول خدا در اين سخنرانى‌‌ها بيان كردند كه در نوع كتب شيعه و سنى هم نقل شده، اجمالى از اين مطالب، اينهاست: اولاً درباره جهاد حرف مى‌زنند و جهاد با مشركين و كفار را مطرح مى‌كنند، و اعلام مى‌كنند كه اين جهاد ادامه خواهد داشت تا وقتي که كلمه لا الـه اِلّا الله همه‌گير بشود. درباره وحدت اسلامى، رسول خدا در اين سخنرانى‌‌ها مطالبى را بيان فرمودند و تصريح كردند كه مسلمان‌‌ها مبادا دچار جنگ داخلى بشوند و بر وحدت مسلمين و انسجام مسلمين اصرار ورزيدند. در مورد ارزش‌هاى جاهليت با بيان صريحى تصريح كرده‌اند كه اين ارزش‌‌ها از نظر اسلام ناچيز و صفر محسوب مى‌شود و ارزش نيست؛فرمودند هر ارزشى، هر شرافتى كه در جاهليت ارزش محسوب مى‌شد را من در اين لحظه زير پاى خودم قرار دادم. ارزش‌هاى جاهلى را به‌كلى نفى كردند، اختلافات مالى‌اى كه بين مسلمان‌‌ها از دوران جاهليت باقى مانده بود، مثلاً كسى به كسى قرض داده بود و از او بهره پول خودش را و رباى مال خودش را طلبكار بود نفى كردند، نسخ كردند. «اَلا وَ كُلُّ رِباً كانَ مِنَ الجاهِليَّه فَهُوَ مَوضوعٌ»، و اولين بهره پولى، اولين طلب ربوى‌اى كه من برمى‌دارم طلب‌هاى رَبَوى عمويم عباس است، كه در جاهليت ايشان قرض مى‌داده و طلبكار بوده از خيلي‌ها، فرمودند اين‌ها را من برداشتم، نسخ كردم. ارزش تقوا را به‌عنوان برترين ارزش اسلامى باز تكرار كردند و تصريح كردند كه هيچ‌كس بر هيچ‌كس ديگر، جز به بركت تقوا و پرهيزگارى ترجيحى ندارد. لزوم نصيحت ائمه‌المسلمين، يعنى دخالت در مسائل سياسى و اعلام نظر به زمامداران و پيشوايان را مطرح كردند و آن را به‌عنوان يك فريضه اعلام كردند؛ كه همة مسلمين موظفند به زمامداران اسلامى نظرات خيرخواهانه خودشان را بيان و اعلان كنند.
ملاحظه مى‌كنيد، تمام اين مطالب، مطالبى سياسي است‌ كه لابد اگر پليس رژيم سعودى در آن حادثه حضور مى‌داشت، بايد حمله مى‌كرد به اجتماعى كه رسول خدا مشغول صحبت و نطق هستند و آن حضرت و مستمعين را تار و مار مى‌كرد، كه اين‌ها دارند سياست را داخل حج مى‌كنند!
مسائل عمده سياسى و اجتماعى جهان اسلام را پيغمبر اكرم در اين سخنرانى‌‌ها بيان كردند و در همين سخنراني‌‌ها حديث ثقلين را هم ذكر كردند. حديث ثقلين اين است كه فرمودند: من وقتى از ميان شما رفتم، دو چيز گران‌بها در ميان شما مى‌گذارم؛ «كِتابَ اللهِ وَ عِترَتي»(همان)قرآن را و عترتم را. بعد دو انگشت سبابه‌شان را پهلوى هم قرار دادند و فرمودند: آن دو مثل اين دو هستند كه دو انگشت سبابه هيچ تفاوتى با همديگر ندارند. بعد فرمودند مثل اين دو نيستند، انگشت سبابه و وُسطاى يك دستشان را بلند كردند، گفتند: من عترت و كتاب را مثل اين دو نمى‌دانم كه انگشت سبابه و وُسطى يكى از يكى بلندتر است، بلكه مثل دو انگشت سبابه‌اند كه هيچ‌كدام بر آن ديگرى ترجيحى ندارد و مسئله عترت را مطرح كردند. بعد از اينکه اعمال حج انجام گرفت، بلافاصله راه افتادند طرف مدينه، در بين راه بر سر يك سه‌راهى كه بايد قوافل مدينه و قوافل يمن از هم جدا مى‌شدند، محلى به‌ نام غديرخم، حضرت ايستادند و درحالى‌كه نقل مى‌كنند شاهدان و حاضران حادثه كه هوا بقدرى داغ بود كه اگر گوشت را روى زمين مى‌انداختند، كباب مى‌شد، در يك‌چنين وضعيتى حضرت مى‌روند روى بلندى مى‌ايستند تا مردم تدريجاً جمع مى‌شوند. وقتى مى‌بينند همه جمع شدند، بعد مسئله ولايت را، «مَن‏ كُنتُ‏ مَولاهُ‏ فَهَذا عَليٌّ مَولاه» را اعلان مى‌كنند و دست اميرالمؤمنين را مى‌گيرند بلند مى‌كنند، جوري كه همه ببينند. در روايات متعدد است كه زير بغل پيغمبر و زير بغل على‌بن‌ابي‌طالب ديده شد، وقتى‌كه دست را بلند كردند، براى اينکه به همه نشان بدهند. اين اجمالى از حادثه است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) استمرار ارزش‌هاي وجودي پيغمبر: در باب غدير، انسان از ابعاد گوناگونى مى‌تواند نظر بيندازد و بهره معنوى و فكرى بگيرد. يكى اصل و موضوع ولايت، به‌عنوان استمرار نبوت است. اين موضوع مهمى است. نبوت عبارت است از گزاردن پيغام پروردگار در ميان بشر در برهه‌اى از زمان و تحقق اراده الهى به‌وسيله شخصى كه مبعوث و برگزيدة پروردگار است. بديهى است اين دوره هم تمام مى‌شد و مى‌گذشت، كه «اِنّكَ مَيِّتٌ وَ اِنّهُم مَّيِّتونَ»(زمر/30) اما اين حادثه الهى و معنوى، با رفتن پيغمبر منقطع نمى‌شود؛ بلكه هر دو جنبه‌اش باقى مى‌ماند. يكى جنبه اقتدار الهى، حاكميت دين و اراده پروردگار در ميان بشر است. انبيا مظهر اقتدار پروردگار در ميان بشر بودند. انبيا نيامدند که مردم را فقط نصيحت كنند. نصيحت و تبليغ، بخشى از كار پيغمبران است. پيغمبران همه آمدند تا جامعه‌اى را بر اساس ارزش‌هاى الهى به‌وجود آورند؛ يعنى در واقعيتِ زندگىِ مردم تأثير بگذارند. بعضى توانستند و مبارزاتشان به نتيجه رسيد؛ بعضى هم نتوانستند. اين جنبه از زندگى پيغمبر كه مظهر قدرت خدا در زمين و در ميان بشر و مظهر حاكميت و ولايت الهى در ميان مردم است، استمرار پيدا مى‌كند؛ براى اينكه معلوم شود دين در هيچ زمانى نمى‌تواند اثر خود را ببخشد، مگر اينكه زمامدارى، حاكميت و اقتدار در آن وجود داشته باشد.
جنبه دومِ موضوع كه آن‌هم به همين اندازه مهم است، اين است: حال كه اين حاكميت با رفتن نبى قطع نمى‌شود و استمرار پيدا مى‌كند، نمى‌تواند يك حاكميت برهنه و بى‌نصيب از معنويات پيغمبر باشد. درست است كه پيغمبر داراى مقام ممتازِ استثنايى است و هيچ‌كس ديگر با او مقايسه نمى‌شود؛ اما استمرار وجود او، بايد متناسب با او باشد. ارزش‌هاىِ وجود مقدس پيغمبر، بايد در كسى كه استمرار وجود اوست، بقدر ظرفيت آن شخص حفظ شود. در آن دوره و فصل مهم از تاريخ نبوت و ولايت، كه بايستى معصوم مى‌بود تا انحراف پيش نيايد، جز در وجود مقدس اميرالمؤمنين، على‌بن‌ابى‌طالب(ع) چنين چيزى متحقّق و متبلور نبود. ماجراى غدير، اين دو چيز را باهم، در تاريخ اسلام ثبت كرده است.28/2/1374
(2)سه روز پس از عيد قربان در موسم حج. در لغت به معناي خشک کردن گوشت است و از اين جهت به آن سه روز تشريق گفته مي شود که در آن گوشت قرباني ‌ها را خشک مي کرده اند.

 


سناتورهای جمهوریخواه آمریکا تنها چند روز پس از مذاکرات ژنو و ارائه طرح ایران که مورد استقبال گروه 5+1 قرار گرفت با ارائه طرحی خواستار وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان شدند.
سناتورهای جمهوریخواه آمریکا با ادعای اینکه رویکرد جدید ایران در مذاکرات هسته‌ای با غرب ثابت می‌کند که تحریم‌های فعلی تأثیرگذار بوده‌اند و تهدید تحریم‌های بیشتر ایران را به برچیدن تأسیسات هسته‌ای‌اش متقاعد خواهد کرد، خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ایران شدند.
به گزارش ایسنا روزنامه «یواس‌ای‌تودی» با اعلام این خبر گزارش داد: سناتورهای جمهوریخواه آمریکا با بی‌توجهی به درخواست باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفتند که در تلاشند طرحی را که برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران ارائه شده است بی‌توجه به اعتراضات کاخ سفید درباره اینکه هرگونه قانون جدیدی باید تا پایان دور مذاکرات هسته‌ای با ایران به تعویق بیافتد، پیش ببرند.
سناتور مارک کرک، یکی از اعضای کمیته بانکداری سنای آمریکا مدعی شد که پایان مذاکرات هفته گذشته در ژنو که به ادعای وی تغییری در رفتار ایران را به همراه نداشت، به این مفهوم است که سنا باید با وجود مخالفت‌های کاخ سفید تشدید تحریم‌ها را به پیش ببرد. کرک در واکنش به گزارش روزنامه نیویورک تایمز درباره اینکه دولت اوباما در حال بررسی کاهش تحریم‌ها علیه ایران از طریق رفع انسداد دارایی‌های ایران در خارج از کشور است، بیانیه‌ای را با مشارکت لیندسی گراهام، سناتور کارولینای جنوبی و کلی آیوت، سناتور نیوهمپشایر منتشر کرد.
این سناتورهای آمریکایی گفتند: اکنون زمان تشدید تحریم‌های بین‌المللی و آمریکایی است، نه تضعیف آنها. تا زمانی که ایران فعالیت‌های غنی‌سازی هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق در نیاورد آمریکا نباید تحریم‌های جدید را به تعلیق بیاندازد و یا رفع انسداد دارایی‌های مسدود شده را مد نظر قرار دهد.
کاخ سفید گزارش روزنامه نیویورک تایمز را انکار نکرد، ولی برنادت میهان، یک سخنگوی شورای امنیت ملی باراک اوباما گفت: گفت‌وگو درباره روشهای مشخص لغو تحریم‌ها زودهنگام و همراه با گمانه‌زنی است.
میهان گفت که در زمانی که مذاکرات دلگرم کننده هستند، تحریم‌های جدید باید به تعویق بیافتند و کنگره باید اقداماتش را با استراتژی مذاکراتی کاخ سفید تطبیق دهد.
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: به عقیده ما مفید است که پیش از این که هرگونه قانونی را در زمینه تحریم‌های جدید مد نظر قرار دهیم، اجازه دهیم مذاکرات دیپلماتیک فعلی به جلو حرکت کند. ما به مشورت خود با کنگره ادامه خواهیم داد تا هرگونه اقدامی از جانب کنگره با استراتژی مذاکراتی ما در آینده مطابقت داشته باشد.
این در حالی است که سناتورهای جمهوریخواه آمریکا نظر متفاوتی دارند. سناتور مارک روبیو گفت که چنین لایحه‌ای برای جلوگیری از رسیدن دولت ایران به هدفش در زمینه لغو تحریم‌ها و حفظ برنامه هسته‌ای‌اش که به ادعای وی می‌تواند زمانی به تولید سلاح هسته‌ای منجر شود، لازم است.
روبیو در گفت‌وگو با خبرنگار یواس‌ای‌تودی مدعی شد: ایران با هدف بسیار مشخصی وارد مذاکرات شده است؛ اینکه کاری کند بدون از دست دادن چیز قابل توجهی تحریم‌ها لغو شوند.
این سناتور آمریکایی علاوه بر آن گفت که وی و سایر سناتورهای آمریکایی هرگونه توافقی با ایران برای تعلیق یا لغو تحریم‌های اضافی را رد خواهند کرد، «مگر اینکه آنها با کنار گذاشتن کامل غنی‌سازی اورانیومشان موافقت کنند.»
میهان گفت: پیش از اینکه ما بتوانیم به طور جدی اتخاذ گام‌هایی برای کاهش تحریم‌ها را در نظر بگیریم، ایران باید با اقدامات معنادار، شفاف و قابل راستی‌آزمایی موافقت کند.

 


اختیارات ولی فقیه
در زمان غیبت، در تمام اموری که امام معصوم در آنها حق ولایت دارد، فقیه دارای ولایت است.
از جمله آنها است: خمس (چه سهم امام باشد چه سهم سادات) انفال و آنچه که بدون لشکرکشی به دست مسلمانان رسیده و به «فئ» موسوم است.
آئین انقلاب اسلامی - ص 467

 


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: لغو تمام تحریم‌ها می‌تواند نشانه گام‌های عملی باشد در غیر این صورت نمی‌توان به نتیجه امیدوار بود.
علاالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مذاکرات ایران و 5+1 در ژنو گفت: برخی از کشورها به خصوص رژیم اشغالگر قدس به دنبال عدم نتیجه‌گیری مذاکرات هستند.
وی با بیان اینکه شیطنت برخی رسانه‌های متصل به صهیونیست‌ها درباره مذاکرات ژنو قابل پیش‌بینی بود، تصریح کرد: آنها به دنبال عدم نتیجه‌گیری مذاکرات هستند که باید در این زمینه هوشیار بود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید منتظر اقدامات 5+1 در رابطه با مذاکرات باشیم، اظهار داشت: آنچه در مذاکرات حائز اهمیت است به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی است.
بروجردی با تأکید بر اینکه منحنی نزولی رفع تحریم‌ها دیگر اقدامی است که باید 5+1 در دستور کار قرار دهد، تصریح کرد: در چنین شرایط ما هم در جهت رفع ادعای غربی‌ها درباره عدم شفافیت و اطمینان بخشی اقدامات هسته‌ای پیش خواهیم رفت؛ البته اقدامات ایران تحت نظارت آژانس بوده و کاملاً شفاف است.
وی با بیان اینکه در روند مذاکرات باید حقوق حقه ملت ایران به رسمیت شناخته شود، خاطرنشان کرد: طی مذاکرات تا حصول نتیجه بایستی غنی‌سازی که محور فعالیت هسته‌ای است به رسمیت شناخته شود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه قرار نیست ایران از حق غنی‌سازی عدول کند، اظهار داشت: در واقع به تعبیر مقام معظم رهبری ما باید نرمش قهرمانانه داشته باشیم اما اصل غنی‌سازی حق ملت ایران است که مجلس نیز به آن حساس بوده و برایش مصوبه دارد.
وی بر لزوم رفع تحریم‌ها از سوی 5+1 تأکید کرد و گفت: لغو تمام تحریم‌ها می‌تواند نشانه گام‌های عملی باشد و در غیر اینصورت نمی‌توان به نتیجه امیدوار بود.
بروجردی درباره پذیرش پروتکل الحاقی هم تأکید کرد: ما در مجلس عدم پذیرش پروتکل را به تصویب رساندیم و چون این موضوع مصوبه مجلس است طبیعی است که برداشتن هر گامی در این زمینه از سوی دولت باید با مصوبه مجلس باشد.
وی با اعلام اینکه در جلسه سه‌شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با محمد جواد ظریف مسئله را پیگیری خواهیم کرد، گفت: هنوز گزینه‌های مد نظر مجلس انتخاب نشدند و ما به دنبال اصل قضیه هستیم.

 


رئیس بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه خط امام(ره) با ژنتیک منتقل نمی‌شود، تاکید کرد: از سید حسن خمینی می‌خواهیم که به مسئله تحریف خاطرات و خط رهبر کبیر انقلاب ورود کند.
محمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور در نشست خبری که روز گذشته در محل این سازمان برگزار شد، درباره تحریف خاطرات امام(ره) که اخیرا روی می‌دهد، گفت: حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است و هرچه که امروز اعم از ارتقای سطح علمی و معرفتی و پیشرفت انقلاب اسلامی داریم مرهون تبعیدها، زندانی شدن‌ها و زحمات این مرد بزرگ است.
وی تصریح کرد: مجموعه بیانات، نگاه‌ها و خط و مشی‌های ایشان که امروزه از آن به عنوان خط امام تعبیر می‌کنیم چیزهایی است که ایشان در سال‌های حیات خود قبل از انقلاب و عمدتا بعد از انقلاب در مجموعه سخنرانی‌های رسمی در مکتوبات خود آورده‌اند و خط امام همان چیزی است که در صحبت‌های حضرت امام خامنه‌ای نیز ظهور و بروز داشته و شاخصه‌های خط امام را ایشان تبیین کردند.
رئیس سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه هنوز 25 سال از رحلت امام نمی‌گذرد، شاهد انحرافات و تحریف‌هایی در مورد خاطرات و خط امام هستیم، گفت: نگاهی که به خط امام داریم نگاهی جناحی و سیاسی به هیچ وجه نیست و امام را باید همان گونه که بوده تعریف کنیم و از ایشان بگوییم و بر همان مبنا عمل کنیم اما متاسفانه برخی برای توجیه وضعیت امروز خود تفسیرهایی از خط امام می‌کنند و یا ذکر بیانات و خاطراتی از امام می‌کنند که مردم اینها را از امام نشنیده‌اند و برای تبیین و توجیه وضعیت امروز خود از امام خرج می‌کنند.
حیدری با تاکید بر اینکه امام را آن گونه که بودند باید شناخت و از ایشان پیروی کرد، اظهار داشت: خط امام نه با نگاه چپ و نه نگاه راست نگریسته شود و خط امام با ژنتیک منتقل نمی‌شود. ما از سید حسن خمینی به عنوان بزرگتر بیت امام توقع داریم که سازمان و سامان درستی را در بیت امام داشته باشد و ایشان بیت امام را متناسب با آنچه که مردم از امام می‌فهمند، همراه کند.
وی ادامه داد: اگر دیدگاه‌های شخصی خود را به امام منتسب کنیم جفا به این مرد الهی و بزرگ است و حتی حضرت امام در فرمایش خود دارند که مجموعه سخنرانی‌های رسمی و یا مکتوبات ایشان جزو مواردی باشد که از ایشان نقل می‌شود و برعهده موسسه حفظ و نشر آثار ایشان است که به این موضوعات ورود پیدا کند و حامی تفکرات اصیل و اصلی خط امام باشد.
رئیس سازمان بسیج دانشجویی تصریح کرد: مردم توقع دارند و بیت امام را محترم می‌شمارند و این احترام به علت جایگاهی است که نسبت به امام راحل قائل هستند و حفظ جایگاه بیت امام از مفروضات است و حفظ احترام بیت امام را ما در دستور کار خود داریم و حفظ جایگاه خط امام و احترام به خط امام و جلوگیری از انحراف آن را برای خود اولویت می‌دانیم و امیدواریم با ورود مناسب سید حسن خمینی این موضوع حل شود و تداوم انتساب موضوعات مختلف به امام که برخلاف فهم مردم از ایشان است باعث عرض اندام فرزندان معنوی امام در داخل و خارج از کشور می‌شود. امام غیر از فرزندان انتسابی و ژنتیکی خود فرزندان متعددی را در داخل و خارج دارد که خود را حافظان خط امام می‌دانند.
حیدری با تاکید بر اینکه فرزندان معنوی امام خمینی(ره) فقط در مجموعه بسیج دانشجویی خلاصه نمی‌شود گفت: ما خط امام را جناحی نمی‌دانیم و خط امام حتی در اصولگرایی و حتی در دانشگاه کشور خلاصه نمی‌شود.
وی در خصوص نوع ورود فرزندان معنوی امام نسبت به تحریف خط امام گفت: تا زمانی که زبان و منطق وجود دارد هیچ دستور کار دیگری در بسیج دانشجویی و در تشکل‌ها و دستگاه‌های دیگر وجود ندارد و زد و خورد و حضور فیزیکی در دستور کار هیچ مجموعه‌ای نیست.
به گزارش تسنیم، رئیس سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه توضیحات موسسه نشر آثار امام را ناکافی می‌دانیم، گفت: مردم از این موسسه توقع عرض اندام بهتری را در این خصوص دارند البته مصاحبه آقای انصاری بد نبود اما مجددا برخی رسانه‌ها به صورت غیرمنصفانه فقط بخش‌هایی از آن را منتشر کردند.

 


شرح خطبه 224 نهج‌البلاغه - (1)
حساسیت شدید امير مؤمنان (ع) به بیت‌المال
بعد از جريان جمل و نهروان، پيشنهادي به حضرت امير دادند كه شما يك مقداري با اين‌ها كنار بيائيد، يك مقداري از اموال بيت المال را بدهید تا اين‌ها راضي باشند؛. بعد از اينكه حضرت اين پيشنهاد‌ها را شنيد، شروع كرد به اين كلام نوراني. پيشنهاد دهنده‌ها بزرگان اصحاب حضرت بودند. حضرت در طليعه پاسخ فرمود: شما می‌خواهيد من بگويم هدف وسيله را توجيه می‌كند، يعني از هر راهي می‌توان به مقصد رسيد؛ اينچنين نيست! مقصد صحيح راه مستقيم می‌خواهد، كجراهه انسان را به مقصد سالم نمي‌رساند. بين مقصد و مسير يك پيوند تكويني است؛ نه هر راهي انسان را به مقصد صحيح می‌رساند، نه مقصد صحيح را می‌شود با هر راهي طي كرد!
تمثيل امير مؤمنان (ع) در تبيين عدالت علوي
آنچه كه در طليعه اين كلام به عنوان 224 آمده اين است: وَ اللهِ لَاَنْ اَبيتَ عَلي حَسَكِ السَّعدانِ مُسَّهَداً وَ اُجَرَّ فِي الاَغلالِ مُصَقداً اَحَبُّ اِلَيَّ مِنْ اَنْ اَلقَي اللهَ وَ رَسُولَهُ يُومَ القِيامَهِ ظالِماً لِبَعضِ العِبادْ وَ غاصِباً لِشِيءٍ مِنَ الحُطام. اگر شب تا صبح مرا روي اين تيغ‌ها بيدار نگه بدارند و با زنجير‌ها مرا ببندند، نگذارند من بخوابم، كشان كشان با اين زنجير‌ها مرا عقاب بكنند؛ براي من بهتر است كه در قيامت خدا و پيغمبر را ملاقات كنم، در حالي كه برخي از بندگانش را ظلم كرده باشم، بيت المال را بيجا مصرف كرده باشم؛ به بعضي‌ها بدهم، به بعضي‌ها ندهم و چيزي از حُطام و مطاع بي ارزش دنيا را غصب كرده باشم! «حُطام »كاه را می‌گويند، اين كاه زود می‌شكند. فرمود: آنچه كه براي ديگران خيلي خرّم نشان می‌دهد، اين حُطام است؛ مثل كاه خشك است كه زود می‌گذرد.
نقد ناصواب ابن أبي الحديد
بعد فرمود: وَ كيفَ اَظلِمُ اَحَداً؛ من چگونه به كسي ستم بكنم، براي چه ستم بكنم؛ لِنَفسٍ يُسرِعُ اِلَي البِلَي قفُولهَا. «قفُول »به قافله اي می‌گويند كه برگشت. اين كارواني كه می‌رود، نمي گويند قافله؛ وقتي كاروان برگشت، می‌گويند ( قافله )؛ چون ( قَفَلَ ) يعني رَجَعَ. جناب ابن أبي الحديد روي همان تفكر ناصوابي كه داشت، خيال كرد که انسان بعد از مرگ نابود می‌شود؛ انسان می‌ميرد، بعد دوباره در معاد زنده می‌شود. اينچنين نيست؛ مرگ به معناي تخلّل عدم بين متحرّك و مقصد نيست كه متحرّك بيايد، بعد از يك مدّتي معدوم بشود، دوباره سر از قبر در بياورد! انسان اِنَّمَا تَنتَقِلُ مِنْ دارٍ إلَي دار(1)، در هيچ لحظه معدوم نمي شود؛ يك لحظه در دنياست، يك لحظه در برزخ است، يك لحظه در صحنه قيامت است، يك لحظه هم إن شآءَ الله در بهشت؛ «قفُول »يعني رجوع.
نمونه اي از عدالت علوي در برخورد با بستگان خويش
وَ يَطُولُ فِي الثَرَي حُلُولُهَا؛ «ثري »يعني خاك، حالا كه رفته در خاك، به اين زودي‌ها كه سر از خاك بر نمي دارد؛ من چرا اين كار را بكنم ؟! بعد نمونه اش را ذكر كرد؛ به اين‌ها پيشنهاد داد كه من با اعضاء خانواده خودم هم همين طور رفتار كرده ام. وَ اللهِ لَقَدْ رَاَيتُ عَقيلاً؛ سوگند به خدا من برادرم عقيل را ديدم، عقيل چند سال از حضرت بزرگتر بود. وَ قَدْ اَملَقَ؛ در قرآن دارد لا تَقتُلُوا اُولادَكُمْ خَشيَهَ اِملاق(2)، «اِملاق »به معني فقر نيست؛ ولي چون فقر و تنگدستي و تهي دستي انسان را به مَلَق يعني تملّق می‌كشاند.از فقر به اِملاق ياد شده است چون به مَلَق و تملّق می‌كشاند؛املاق اگر به معناي فقر معنا شده، روي اين نكته است. اينجا حضرت می‌فرمايد: من ديدم عقيل قَدْ اَملَقَ، يعني فقر او را به تملّق كشاند.
حَتَّي اسْتَمَاحَنِي مِنْ بُرِّكُمْ صاعاً؛ از من خواست كه از گندم شما، يعني گندم بيت المال يك مَن به او وام بدهم. گفتم: من حاضرم از سهم خودم به تو وام بدهم، امّا از بيت المال بگيرم، به تو وام بدهم؛ اين كار را نمي كنم. وَ رَأيْتُ صِبيانَهُ شُعثَ الشُّعُورِ غُبْرَ الاَلوانِ مِنْ فَقرِهِم؛ من ديدم بچه هاي او، يعني برادر‌زاده هاي من اَشعث و اَغبر اند؛ غبار آلودند، ژوليده اند، مدّتي حمام نرفتند، فقر و فلاكت اين‌ها را اَشعث و اَغبر كرده؛ «اَشعث »يعني ژوليده، «اَغبر »يعني غبار آلود. كَاَنَّمَا سُوِّدَتْ وُجُوهُهُمْ بِالعِظْلِم؛ گويا اين‌ها را با اين رنگ سياه، رنگ كرده‌اند؛ برخي‌ها گفته‌اند: «عِظلِم »همان نيل است. بعضي گفتند: نه، يك رنگ سياهي است كه شديدتر از نيل است.
وَ عاوَدَنِي مُؤكَّداً وَ كَرَّرَ عَلَيَّ القُولَ مُرَدَّداً؛ چند بار رفت و آمد، گفت يك مَن گندم به من از بيت المال بدهيد. فَاَصغَيْتُ اِلِيهِ سَمعِي؛ من گوش دادم، چيزي به او نگفتم؛ بالأخره حُسنُ الرَّد يكي از آداب و اخلاقيات ماست. فَظَنَّ اَنّي اَبيعُهُ دينِي؛ او خيال كرد كه من كه گوش می‌دهم، عمل هم می‌كنم! وَ اَتَّبِعُ قِيادَهُ؛ و خيال كرد كه مُنقاد او می‌شوم. مُنقاد شدن يعني او بشود قائد، ما بشويم مُنقاد؛ اين نيست! ما قيادت او را قبول نمي كنيم. مُفارِقاً طَريقي؛ خيال كرد كه من می‌شوم مُنقاد، او می‌شود قائد؛ قائد يعني كسي كه زمام آدم را می‌كشد. او هم كه نابينا بود، من ديدم هيچ چاره اي ندارم، فَاَحمَيْتُ لَهُ حَديدَهً؛ اين آهن را يك مقداري داغ كردم.وقتي كه او آمد، ثمَّ اَدْنَيْتُهَا مِنْ جِسمِهِ؛ اين آهن گداخته را يك مقداري نزديك دست او يا پاي او، جسم او گذاشتم. لِيَعتَبِرَ بِهَا، تا عبرت بگيرد. وقتي اين آهن گداخته را من به بدن او نزديك كردم، فَضَجَّ ضَجيجَ ذِي دَنِفٍ مِنْ اَلَمِهَا؛ فريادش بلند شد. «دَنِف »يعني مريض؛ برادرم عقيل مانند يك انسان بيمار كه از درد فرياد بر می‌آورد، فرياد بر آورد. وَ كادَ اَنْ يَحتَرِقَ مِنْ مِيسَمِهَا. «مِيسَم »يعني جائي كه سِمِه شده، اين وَسمِه، سِمِه، مُوسُوم؛ يعني علامت. سيما به معني صورت نيست، سيما يعني علامت. وَسَمَهُ، موسوم كرد، سِمِه كرد؛ يعني علامت گذاري كرد. فرمود: من اين آهن داغ را كه آنجا گذاشتم، علامت اين‌ها هم افتاد؛ مثل اينكه داغ شده باشد، از مِيسَم يعني از جاي علامت گذاري دادش بلند شد.
فَقُلْتُ لَهُ ثكَلَتكَ الثواكِل يا عَقيل؛ گفتم زن‌ها در مرگ تو گريه بكنند،آخر چرا دست بردار نيستي ؟! يك بار، دو بار، چند بار گفتي؛ دلت می‌خواهد من به جهنّم بروم، از بيت المال چيزي به تو بدهم! من به تو گفتم از سهميه خودم، اوّل ماه كه شد؛ هر چه به من رسيد، آن را به تو وام می‌دهم. حالا تو می‌خواهي از مال مردم به تو وام بدهم! اَتَئِنُّ مِنْ حَديدَهٍ اَحما‌ها اِنسانُهَا لِلَعِبِهِ؛ تو از يك تكه آهني كه بشر آن را داغ كرده، آن هم براي آزمون، از اين می‌نالي. وَ تَجُرُّنِي اِلَي نارٍ سَجَرَهَا جَبّارُهَا لِغَضَبِه؛ ما را می‌خواهي به آتشي بكشاني كه ذات أقدس إله آن را افروخته! اَتَئِنُّ مِنْ الاَذَي وَ لا اَئِنُّ مِنْ لَظَي؛ آيا تو از اذيت زود گذر می‌نالي، من از لَظَي و جهنّم ننالم! اين چه پيشنهادي است كه به من دادي؟!
دشواري تحمّل عدالت در زمان ظهور ولي عصر (عج)
ما اگر چنانچه زمان حضرت امير بود، خيلي سخت بود كه طاقت بياوريم! الآن هم كه دعا می‌كنيم براي وجود مبارك ولي عصر (أرواحنا فداه)، بايد بخواهيم كه خداي سبحان ما را آن ثبات قدم، آن استقامت عطا كند كه هرگز رفاه طلبي خود را بر عدل علي ترجيح ندهيم.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه) در جلسه درس تفسير
نهج البلاغه در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم؛ قم 26/ 1/ 1389
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بحار الأنوار/ 37/ 146 (2) اسراء/ 31
خوان حکمت روزهای یکشنبه منتشر می‌شود.

 


در مراسمی كه در بين الحرمين برگزار شد يك زوج تهراني به عقد يكديگر در آمدند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج زائران حسيني شاهد برگزاري يك مراسم عقد كوچك و بي تكلف در بين الحرمين بودند.
در اين مراسم كه در بين الحرمين برگزار شد يك زوج تهراني به عقد يكديگر در آمدند.
نكته جالب توجه، سفره عقد اين مراسم بود كه تنها در آن پارچه متبرك حرم، آب تربت، دو حلقه، قرآن و تسبيح بود.
مهدي رضواني داماد اين مراسم در گفتگو‌یی هدف از اين كار را آغاز يك زندگي مشترك با استعانت از خدا وتوجه ائمه اطهار دانست و گفت: دليل انتخاب اين مكان براي برگزاري مراسم عقدمان، تشويق زوج‌هاي جوان براي برگزاري مراسم عقد با هزينه‌ كم و شروع زندگي مشترك آن‌‌ها در جوار بارگاه ملكوتي امام حسين (ع) و حضرت عباس (ع) است.
وي در ادامه با انتقاد از برگزاري مراسم هاي پرهزينه و تجملاتي گفت: خوشبختي و شادكامي در پول و تجملات نيست و اين معنويات است كه يك زندگي را شيرين مي سازد.

 


کارشناس مسائل سیاسی، با بیان اینکه دولت نباید منتقدین خود را با مارک افراطی‌گری منکوب و ساکت کند، تاکید کرد دولت‌ها نباید مرجع تشخیص افراط قرار بگیرند.
«عباس سلیمی‌نمین» با بیان این که دولت‌ها نباید مرجع تشخیص افراط قرار بگیرند، گفت: قطعا در جامعه ما نیروهای افراطی در طیف‌های مختلف سیاسی حضور دارند و افراط هم از دیدگاه اسلام تخطئه شده است و هر نوع افراطی‌گری می‌تواند به جامعه لطمات زیادی بزند اما دولت‌ها نباید ملاک تشخیص این افراطی‌گری قرار بگیرند.
وی افزود: اگر دولت‌ها مرجع این تشخیص قرار گیرند به راحتی می‌توانند به منتقدین خود برچسب افراطی‌گری بزنند و به این شیوه منتقدان را منکوب و وادار به سکوت کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر این که وجدان عمومی جامعه باید ملاک تشخیص افراطی‌گری و یا اعتدال قرار بگیرند، گفت: جامعه ما جامعه معتدلی است و خود می‌تواند تشخیص دهد که چه افراد و یا گروه‌هایی مفرط هستند و یا چه گروه‌هایی جانب اعتدال را رعایت می‌کنند. سلیمی نمین با اشاره به افراط‌گرایی در جریان اصلاحات افزود: وقتی مردم دیدند افراط‌گرایان بر جریان اصلاحات حاکم شدند و درصدد ایجاد بحران‌های سیاسی در جامعه هستند به این جریان رای ندادند.
این کارشناس مسائل سیاسی، تصریح کرد: وجدان عمومی جامعه ملاک است، بنابراین دولت‌ها خودشان به دنبال این نباشند که هر کسی که در نقد آنان برآمد را با مارک افراط‌گری طرد کند و دولت باید در این زمینه جانب اعتدال را نگه دارد.
وی در گفت‌وگو با مهر خاطرنشان کرد: حتی اگر گروه‌هایی جانب انصاف را در نقد دولت رعایت نکردند دولت نباید در پی ساکت کردن آنان باشد؛ بلکه باید با استدلال و منطق برخوردهای جامع نسبت به منتقدین داشته باشد.

 


دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: حداقل انتظار ما از غربی‌ها لغو تمامی تحریم‌ها علیه کشورمان است.
محسن رضایی دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با فارس درخصوص دیپلماسی دولت یازدهم گفت: در بحث مذاکرات دو نوع دستاورد قابل پیش‌بینی است. از لحاظ دستاوردهای مستقیم حداقل انتظار ما لغو تمامی تحریم‌ها است و حداکثر به این نتیجه برسیم که باید کلیه سلاح‌های شیمیایی در منطقه از بین برود و دستاورد دوم اینکه در دموکراسی تبعیض قائل نشوند مثل مردم بحرین که حکومت مردمی می‌خواهند.
در مورد دستاوردهای غیرمستقیم مذاکرات نیز باید گفت در دنیا طی هشت سال گذشته فضایی ایجاد کردند که ایران به دنبال جنگ و کشتار است.
در این دوره از مذاکرات چهره واقعی ایران شفاف شد و ما توانستیم کشورهایی مثل رژیم صهیونیستی را به شدت عصبانی کنیم و نشان دهیم که ایران به دنبال صلح و بیزار از بمب هسته‌ای و شیمیایی است.
این را باید به تیم مذاکره‌کننده بگویم که نباید در مذاکرات هیجان زده و ذوق‌زده شوند.
وی افزود: منافع جناحی و شخصی گاهی می‌تواند در تقابل با منافع ملی باشد و منافع ملی در کشور همان منافع اسلام و نظام است.
دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عملکرد دولت یازدهم در زمینه نرمش قهرمانانه اظهار داشت: در تمام دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، سیاست خارجی تحت نظارت ایشان بوده و البته این بدان معنا نیست که دولت‌ها اشتباه نکردند و این اشتباه به میزان بصیرت دولت‌ها متغیر بوده است؛ هر جا بصیرت باشد میزان تندروی و کندروی کاهش می‌یابد.
به عنوان مثال در زمان آقای احمدی‌نژاد چرا به توافق آقای لاریجانی با سولانا عمل نشد یا توافقاتی که با پوتین بسته شد چرا عمل نشد و پشت پا زده شد و این کندروی و تندروی‌ها مشکلاتی را بوجود آورد.
امیدواریم دولت یازدهم تجربه‌های گذشته را با توسل به مشی اعتدال خود بکار گیرد.

 


معاون رئیس کل دیوان محاسبات از بررسی پرونده فساد در فوتبال و پرونده تخلفات در واگذاری معدن گل‌گهر در دادسرای دیوان محاسبات خبر داد.
رحمت‌الله شریفی با بیان اینکه بسیاری از گزارشات نمایانگر تخلف در حسابرسی‌ها است که به دادسرای دیوان محاسبات ارجاع شده است،‌ گفت: دو پرونده مهم در دادسرای دیوان محاسبات در حال بررسی است.
معاون رئیس کل و مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات ادامه داد: هرگونه عدم تطبیق عملکرد مالی دستگاه‌های دولتی با قوانین کشور تخلف تلقی شده و به دادسرا فرستاده می‌شود و در حال حاضر دو پرونده فساد در فوتبال و تخلف در واگذاری معدن گل‌گهر در دادسرای دیوان محاسبات در حال بررسی است.
به گزارش مهر، کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از ابتدای ماه جاری بررسی پرونده رشوه در فوتبال را با حضور مسئولان وزارت اطلاعات و فدراسیون فوتبال در دستور کار قرار داده است.
علاوه بر این مرداد ماه سال جاری پس از واگذاری معدن گل گهر به سازمان تامین اجتماعی در روزهای پایانی دولت دهم، ناظر مجلس در شورای عالی معادن این واگذاری را غیرقانونی خواند و گفت: هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین این مصوبه را خلاف قانون تشخیص خواهد داد چرا که برخلاف قانون جدید معادن و قانون بودجه 92 است.
داریوش اسماعیلی نماینده خرامه در مجلس به واگذاری اخیر «معادن شماره 2 و 3 گل‌گهر سیرجان» به سازمان تامین اجتماعی بابت پرداخت مطالبات این سازمان اشاره و اظهار داشت: این اقدام دولت غیرقانونی بود.
ناظر مجلس در شورای عالی معادن افزود: در قانون بودجه سال جاری، واگذاری معادن در لایحه پیشنهادی دولت آمده بود ولی مجلس آن را حذف کرد بنابراین معادن جزو موارد بودجه‌ای دولت محسوب نمی‌شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10