(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 01  آبان 1392 - شماره 20623

10 هزار پرسنل وزارت جنگ رژیم صهیونیستی با کاهش بودجه نظامی اخراج می‌شوند
استقرار واحدهای نظامی لبنان برای مهار ناآرامی‌های شهر طرابلس
بازداشت 43 دانشجو در دانشگاه الازهر
مردم مصر:‌ اعتراض‌ها را ادامه می‌دهیم
جزئیات تازه از حامیان تروریست‌ها
بشار اسد: آمریکا ، عربستان و قطر پای القاعده را به سوریه باز کردند
درخواست دیدبان حقوق بشر از جهان به رژیم بحرین گاز اشک‌آور نفروشید
واکنش‌ها به رسوایی جاسوسی آمریکااز میلیون‌ها فرانسوی
اعتراض مردمی علیه حضور شرکت‌های خارجی در صنعت نفت برزیل
سیاستمدار لبنانی رئیس اینترپل شد
در پی حملات پهپادها
عفو بین‌الملل سران آمریکا را جنایتکار جنگی خواند
افشاگری عضو شورای استان هرات
آمریکا با هلی برن، تجهیزات نظامی به طالبان می‌دهد
آغاز اعتصاب 3 روزه در دانشگاه‌های اسپانیا
گفت‌وگوهای عمر البشیر با سالواکر در پایتخت سودان جنوبی
   


وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در پی کاهش بودجه امنیتی این رژیم درصدد است 10 هزار کارمند دستگاه امنیتی را اخراج و طرح تولید تانک «مرکاوا4» را متوقف کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از روزنامه صهیونیستی معاریو، دستگاه امنیتی اسرائیل به دلیل کاهش بودجه امنیتی در آستانه تغییر و تحولات جدی قرار دارد.این روزنامه صهیونیستی افزود، اخراج‌ها پیش از پایان سال 2013 میلادی آغاز خواهد شد.این اخراج شامل هزاران نیروی شاغل در بخش خدمات و نیروهای قراردادی و شاغل در شرکت‌های وابسته به دستگاه‌های امنیتی خواهد بود.معاریو نوشت، این کاهش بودجه به ناچار طرح تولید تانک‌های «مرکاوا4» با مشارکت 200 شرکت را متوقف خواهد کرد.صدها طرح و پروژه در عرصه ارتباطات نظامی نیز با کاهش بودجه امنیتی رژیم صهیونیستی متوقف خواهد شد.

 


با شروع درگیری‌ها در شهر طرابلس لبنان میان هواداران و مخالفان نظام سوریه و مجروح شدن دست‌کم شش نفر ارتش لبنان در خیابان‌ها مستقر شد تا ثبات و آرامش را به این شهر بازگرداند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از بیروت، روز گذشته درگیری‌های شدیدی بین مناطق باب التبانه و جبل محسن طرابلس صورت گرفت. این درگیری‌ها زمانی آغاز شد که اهالی علوی‌نشین جبل محسن از حضور بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه المیادین شادمانی کردند و با واکنش شدید مخالفان نظام سوریه مواجه شدند.در این درگیری‌ها طرفین از خمپاره و بمب‌های دست‌ساز علیه یکدیگر استفاده کردند و تیراندازی شدیدی میان دو طرف صورت گرفت.نیروهای ارتش لبنان بلافاصله در خیابان‌های شهر به‌ويژه مناطق درگیری حضور یافتند تا اوضاع را به حالت اول بازگردانند.

 


نیروهای امنیتی مصر در جریان سرکوب اعتراض دانشجویان، 43 نفر از آنها را در محوطه دانشگاه الازهر دستگیر کردند.
واحد مرکزی خبر با اعلام این خبر به نقل از «اسکای نیوز» عربی افزود: دادستانی قاهره اتهام این دانشجویان را «ایجاد آشوب، راه‌بندان، آسیب به اموال عمومی و حمله به پلیس» اعلام کرده است.
آخرین خبر‌‌ها حاکی است، به‌رغم سرکوب این اعتراض‌ها، دانشجویان دانشگاه الازهر روز دوشنبه نیز به اعتراض‌های ضددولتی خود ادامه دادند.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، علاوه بر دانشجویان الازهر، دانشگاه‌‌های سایر شهرها نیز ناآرام است و دانشجویان در محکومیت اقدامات نیروهای امنیتی تظاهرات می‌کنند. آنطور که خبرگزاری ایسنا نوشته شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با سر دادن شعارهایی بار دیگر تاکید کردند با «کودتای نظامی» در مصر مخالفند.
تظاهرکنندگان در ادامه آزادی دانشجویان و استادان بازداشت‌شده توسط نیروهای امنیتی مصر را خواستار شدند.
بازگشت مرسی به قدرت، کناره‌گیری ارتش از اداره امور کشور و برکناری شیخ الازهر از جمله مهمترین خواسته‌های دانشجویان معترض در این اعتراض‌ها بوده است.
از سوی دیگر خبر می‌رسد، دادستانی کل مصر حکم قرار بازداشت محمد مرسی را برای چندمین بار و به مدت 30 روز دیگر تمدید کرد. به نوشته روزنامه مصری الیوم، دلیل بازداشت مرسی، «رسیدگی به تحقیقات درباره پرونده جاسوسی برای حماس» و «فراری دادن زندانیان زندان وادی النطرون در جریان انقلاب 25 فوریه» است. دادستان مصر قرار بازداشت محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین مصر را نیز به اتهام «دست داشتن در کشتارتظاهرکنندگان» به مدت 15 روز دیگر تمدید کرد.
سایر رویدادها
* ژنرال «عبدالفتاح السیسی» به رهبر مسیحیان مصر به خاطر کشته شدن 13 تن مقابل کلیسای «العذرا» قاهره تسلیت گفت. چندی پیش افراد ناشناس به مراسم عروسی که در این کلیسا برگزار شده بود آتش گشودند و شماری از آنها را به خاک و خون کشیدند.
* «جرج اسحاق»، فعال مصری و عضو ارشد جبهه نجات مصر در گفت‌وگو با فارس، قانون منع برگزاری تظاهرات را محکوم کرد. از نظر وی این قانون «غیر قابل قبول» بوده و آزادی‌های مشروع مردمی را محدود می‌کند.
* پایگاه‌های خبری «مصری الیوم» به نقل از منابع نزدیک به اخوان‌المسلمین نوشت، دبیر کل جدید این حزب در دوحه قطر چندین نشست با اعضا برگزار کرده است. خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس و «عزت الرشق»، عضو دفتر سیاسی حماس در این نشست‌‌ها شرکت کرده‌اند.

 


بشار اسد در مصاحبه با شبکه المیادین جزئیات تازه‌ای را از پشت پرده حامیان تروریست‌ها در سوریه برملا کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس جمهور سوریه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین با تأکید بر نقش کشورهای خارجی در بحران سوریه اعلام کرد، عربستان مجری کامل طرح‌های آمریکا در منطقه و حامی گروه‌های تروریستی است و قطر حمایت مالی و ترکیه حمایت لجستیکی از این گروه‌ها را به عمل می‌آورد.
وی تأکید کرد، این کشورها عامل اصلی جنایات و خونریزی‌ها در سوریه هستند و باید از دخالت در امور داخلی سوریه و حمایت از تروریست‌ها دست بردارند.
بشار اسد گفت، کسانی که دل در گرو دولت آمریکا بسته‌اند دچار توهم شده‌اند و سرنوشت شاه ایران و پرویز مشرف و برخی دیگر از سران کشورهای عربی درس خوبی برای این کشورها است.
وی خاطرنشان کرد، آمریکا مسئول تأمین پوشش سیاسی برای سازمان القاعده و هرج و مرج و تروریسم در سوریه است و برخی از کشورهای عربی و غربی و منطقه‌ای مسئول آوردن القاعده به سوریه هستند. رئیس جمهور سوریه افزود، سوریه درگیر مبارزه‌ای مستمر با تروریسم است و هیچگاه پشتیبان تروریسم نبوده است.
وی تأکید کرد، دمشق به دلیل راهبرد مشخص خود هدف قرار گرفته و چندین دهه است که تحت فشار قرار دارد.
بشار اسد همچنین در این مصاحبه اظهار داشت حمایت ایران و حزب‌الله از سوریه دفاع از مقاومت است.
رئیس جمهور سوریه اتحادیه عرب را نیز مبلغ سیاست‌های آمریکا معرفی کرد و گفت، اتحادیه عرب از زمان اجلاس کمپ‌دیوید سیاست‌های آمریکا را تبلیغ می‌کند.
وی درباره رابطه با حماس نیز گفت، دمشق بیشترین بها را برای جنبش مقاومت حماس پرداخت کرد و اکنون مواضع آنها نسبت به سوریه را بی‌وفایی و نداشتن صداقت نسبت به سوریه می‌دانیم.
بشار اسد تصریح کرد، اردوغان و اخوان‌المسلمین نیز با بهره‌برداری تحریک‌آمیز از این فرصت به دنبال قدرت هستند و اردوغان تلاش کرد که اخوانی‌ها را در سوریه به قدرت برساند.
وی تعامل با قطر، ترکیه و عربستان را نیازمند رضایت سوری‌ها عنوان کرد و افزود، مردم سوریه باید برای رابطه با این کشورها موافقت داشته باشند.
رئیس جمهور سوریه همچنین تأکید کرد، برخی از اعضای ارتش آزاد با نیروهای ارتش سوریه همکاری خوبی دارند و در کنار آنان با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند. وی ضمن استقبال از همکاری نیروهای ارتش آزاد با دولت اظهار داشت، مخالفان واقعی دارای پایگاه مردمی هستند و برنامه سیاسی مشخص دارند و مزدور و تحت امر بیگانگان نیستند.
جلسه سه جانبه
در آستانه افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای برگزاری ژنو-2 سران سه کشور عربستان، اردن و امارات در جده عربستان دیدار کردند.
در این جلسه پادشاه عربستان، میزبان عبدالله دوم پادشاه اردن و محمد بن زاید آل‌نهیان ولیعهد ابوظبی بود.
در این دیدار اوضاع سوریه و خلاصه‌ای از رخدادها و تغییرات جهان اسلام و عرب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این دیدار همچنین سلمان بن‌عبدالعزیز ولیعهد و وزیر دفاع، محمد بن نایف وزیر کشور عربستان و بندر بن‌ سلطان رئيس دستگاه اطلاعاتی عربستان نیز حضور داشتند.
این دیدار همزمان با دیدارهای اخضر ابراهیمی در منطقه برای برگزاری کنفرانس ژنو-2 برگزار شد. از سوی دیگر، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان با همتای آمریکایی خود در پاریس دیدار کرد.
آخرین تحولات منطقه به ویژه مسئله سوریه محور گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان بود. جان‌کری در تلاش است تا از تنش‌ها میان واشنگتن و ریاض که موجب شد عربستان کرسی شورای امنیت در سازمان‌ ملل را نپذیرد بکاهد.
عملیات آزادسازی ارتش
ارتش سوریه عملیات آزادسازی منطقه استراتژيک قلمون در نزدیکی مرز لبنان را آغاز کرد.
این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است و تروریست‌ها در طول چند ماه گذشته این منطقه را به یکی از پایگاه‌های فعالیت‌های تروریستی خود تبدیل کرده‌اند.
ارتش سوریه همچنین به محل تجمع تروریست‌ها در حومه لاذقیه یورش برد و شمار زیادی از آنان را به هلاکت رساند.
نیروهای ارتش همچنین یک انبار مهمات و سلاح عناصر مسلح در شهر درعا را نابود کردند.
در این انبار علاوه بر مهمات، شش موشک و هفت دستگاه بی‌سیم ساخت رژیم صهیونیستی را کشف کردند.
سایر رویدادها
* سخنگوی رسمی دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد هنوز به صورت رسمی زمان برگزاری نشست ژنو 2 تعیین نشده است.
* سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد کارشناسان این سازمان تاکنون تجهیزات 14 پایگاه در سوریه را منهدم کرده‌اند.
* کویت با درخواست سازمان ملل مبنی بر میزبانی نشست حامیان مالی آوارگان سوری موافقت کرد.
* تروریست‌های مسلح با قطع گاز استان حلب در شمال سوریه باعث قطع کامل برق در این استان شدند.
* نخست وزیر عراق گفت، گزینه نظامی درباره سوریه با بن‌بست مواجه شده است.
* عمر البشیر رئيس‌جمهور سودان با ابراز نگرانی نسبت به حوادث سوریه گفت که شورای امنیت سازمان ملل تحت تاثیر رژيم صهیونیستی قرار دارد.
* اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در ادامه سفر دوره‌ای خود به منطقه به کویت عزیمت کرد.
* مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، دیپلماسی تنها راه‌حل بحران سوریه است.
* مخالفان سوری در داخل سوریه آمادگی خود را برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 اعلام کردند.
* رادیو بین‌المللی فرانسه اعلام کرد بشار اسد در موضع قدرت قرار دارد.

 


سازمان دیدبان حقوق بشر از کشورهای مختلف خواست تا به بحرین گاز اشک‌آور نفروشند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، مسئول سازمان دیدبان حقوق بشر اعلام کرد، بحرین تاکنون از گاز اشک‌آور برای سرکوب مخالفان استفاده کرده و از آن کشورهای تولیدکننده گاز اشک‌آور خواست این گاز را به رژیم آل خلیفه نفروشند.
همچنین سازمان دیدبان حقوق بشر درباره اسناد فاش شده از وزارت کشور بحرین برای خرید یک میلیون و 600 هزار گلوله گاز اشک‌آور توسط رژیم آل خلیفه ابراز نگرانی کرد و اعلام کرد که احتمال دارد از این گازها سوء استفاده شود.
این سازمان تاکید کرد نیروهای امنیتی بحرین در بسیاری از موارد گازهای اشک‌آور را به طرز خطرناکی مورد استفاده قرار داده‌اند و تاکنون ده‌ها تن بر اثر آن کشته شده‌اند.
از سوی دیگر مردم بحرین همچنان به تظاهرات خود علیه سیاست سرکوب رژیم آل خلیفه ادامه می‌دهند و بر سرنگونی این حکومت تاکید می‌کنند.
معترضان بحرینی روز گذشته نیز همچون روزهای قبل در خیابان‌های این کشور تظاهرات کردند و ابراز خشم خود را نسبت به جنایات آل خلیفه نشان دادند.
شرکت‌کنندگان در این تظاهرات در حالی که پرچم ملی بحرین را در دست داشتند شعارهایی علیه حکومت سر دادند.
آنها با زندانیان اعلام همبستگی کردند و یاد قربانیانی را گرامی داشتند که توسط عمال حکومت بحرین کشته شدند.
دادگاه استیناف بحرین نیز به رغم اعتراف صریح قاتل علی مشیمع جوان بحرینی حکم صادره علیه وی را از هفت سال به سه سال کاهش داد.
دادگاه کیفری عالی در 21 ژانویه سال گذشته این عضو پلیس را به هفت سال زندان محکوم کرده بود.
وی اعتراف کرده بود که یک گلوله ساچمه‌ای را به سمت علی مشیمع شلیک کرده بود.
این جوان بحرینی از نخستین شهدای اعتراض‌ها در بحرین از 14 فوریه سال 2011 به شمار می‌رود.

 


دولت فرانسه در واکنش به جاسوسی آمریکا، اقدام کاخ سفید را «غیرقابل قبول» عنوان کرد و گفت آنها از نزدیک‌ترین همپیمان خود هم جاسوسی می‌کنند!
افشاگری تازه «ادوارد اسنودان»،‌ مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا این بار رابطه آمریکا با فرانسه را نشانه گرفته است.
اگرچه بلافاصله پس از انتشار خبر این رسوایی از سوی روزنامه «لوموند» پاریس سفیر آمریکا را احضار کرد، اما آخرین خبرها حاکی است، کاخ الیزه هنوز آرام نشده و «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه طی گفت‌وگویی تلفنی با «اوباما»، اعتراض خودرا رسما به اطلاع وی رسانده است.
آنطور که خبرگزاری «ایسنا» به نقل از «شین‌هوا» نوشته رئیس‌جمهور فرانسه در این مکالمه تلفنی که از سوی اوباما صورت گرفته، ضمن اعلام اینکه «جاسوسی علیه شهروندان فرانسوی غیرقابل قبول است» از همتای آمریکایی خود «توضیح» خواسته است. «اوباما» نیز به «اولاند» اطمینان داده در حال بازبینی قوانین جمع‌آوری اطلاعات برای برقراری تعامل میان موضوع امنیت ملی و حریم خصوصی افراد و متحدانش است.
واحد مرکزی خبر هم در این باره نوشت: دولت فرانسه اعلام کرده «می‌خواهد بداند چرا آمریکا از نزدیک‌ترین هم‌پیمان خود جاسوسی کرده است؟»
«لوران فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه هم در نشست وزرای اروپایی از دولت آمریکا خواست «فورا» به ادعاهای مطرح شده در روزنامه «لوموند» پاسخ دهد.
در این بین واکنش «گیدووستروله» وزیرخارجه آلمان که کشورش قربانی جاسوسی‌های آمریکاست نیز جالب است، «وستروله» در «لوکزامبورگ» پس از شنیدن خبر این رسوایی گفت: «به شما اطمینان می‌دهم که می‌توانم خشم فرانسه را درک کنم. شرکا با یکدیگر چنین رفتاری نمی‌کنند.
دو دوست نیز با هم چنین نمی‌کنند. به همین علت اهمیت دارد که همه چیز درباره آنچه رخ داده روشن شود. این شامل حال فرانسه و دیگر کشورها از جمله کشور آلمان هم می‌شود.»
واکنش آمریکایی‌ها به این رسوایی اما جالبتر است. به گزارش فارس سخنگوی کاخ سفید پس از افشای این رسوایی گفته جاسوسی از دیگر کشورها موضوعی «عادی» است و همه از هم جاسوسی می‌کنند.
«ماری هارف»، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد از طریق کانال‌های دیپلماتیک با «دوستان فرانسوی‌مان گفت‌وگو خواهیم کرد»!
اما آنچه در این میان اهمیت دارد اینکه آمریکایی‌ها تا این لحظه حاضر به «عذرخواهی» از دوستان فرانسوی‌شان نشده‌اند و به اعتقاد برخی کارشناسان و رسانه‌های حتی آمریکایی، این جاسوسی‌ها باز هم ادامه خواهد داشت.
در این رابطه «استوارت استاجل»، تحلیلگر آمریکایی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی گفت: «اینکه آمریکا از فرانسه یا هر کشور دیگری جاسوسی می‌کند تازگی ندارد. این کشور سال‌هاست که به این کار مشغول است و این بار این مسئله فقط علنی شده است، آمریکا چندین دهه است که مشغول جاسوسی از کشورهاست و به نظر نمی‌رسد در آینده نیز تفاوتی کند.»
خبرنگار شبکه «فرانس 24» نیز با اعلام اینکه «کاخ سفید تلاش می‌کند جاسوسی از فرانسه را کم اهمیت جلوه دهد، افزود: این کشور حتی حاضر به عذرخواهی از فرانسوی‌ها هم نشده است. خبرنگار فرانس 24 در ادامه گزارش به تاثیر این جاسوسی‌ها در روابط بین آمریکا و سایر کشورها پرداخت و گفت: پرونده مشابهی در انگلیس برملا شده بود اما مشخص شد که جاسوسی آمریکا از شهروندان انگلیسی با توافق پارلمان انگلیس صورت گرفته است اما پرونده مشابه در آلمان بدون موافقت مسئولان این کشور صورت گرفته بود. مکزیک و برزیل نیز از جاسوسی‌های آمریکا ابراز ناخرسندی کرده‌اند و حتی این مسئله باعث تنش دیپلماتیک بین آمریکا و برزیل شده بود. روزنامه لوموند این خبر را دقیقا زمانی منتشر کرد که جان کری وزیرخارجه آمریکا در فرانسه بود و به نظر می‌رسد تاریخ انتشار این‌گونه مطالب کاملا محاسبه شده باشد. قطعا محافل سیاسی مجبور به واکنش شدید هستند اما بعید است که این مسئله تاثیری در روابط دو جانبه بگذارد مگر آنکه روزنامه لوموند در روزهای آینده اقدام به افشاگری‌های جدیدی بکند.
شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» نیز طی گزارشی اعلام کرد به نظر نمی رسد آمریکا برنامه جدی برای مهار جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا داشته باشد! روزنامه «فیگارو» نیز ضمن تکرار گزارش سی‌ان‌ان نوشت این کشور نشان داده قصد توقف جاسوسی‌ها از همپیمانانش را هم ندارد.

 


طرفداران ملی شدن صنعت نفت در برزیل در اعتراض به حضور چند شرکت نفتی خارجی در مناقصه بهره‌برداری از میدان نفتی آب‌های ساحلی این کشور، علیه دولت شوریدند.
ماجرا از این قرار است که دولت برزیل روز دوشنبه اعلام کرد کنسرسیومی متشکل از پتروبراس برزیل، شل، توتال فرانسه و دو شرکت چینی در مناقصه برای بهره‌برداری از میدان نفتی در آب‌های ساحلی برنده شدند. این مناقصه، 11 شرکت‌کننده داشت و پیشنهاد کنسرسیوم پذیرفته شد.
شرکت نفت دولتی پتروبراس برزیل، 40درصد از کل سهام کنسرسیوم را در اختیار دارد. بعد از آن نیز شل و توتال، 20 درصد سهام را در اختیار دارند. نهایتا هر کدام از دو شرکت چینی نیز 10 درصد از کل سهام کنسرسیوم را به خود اختصاص داده‌اند.
به گزارش شبکه خبر، دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل، این مناقصه را فرصتی اقتصادی برای کشور و مردم خود دانست. روسف گفت: «باید از ثروت نهفته در اعماق دریا که به تازگی کشف شده بهره‌برداری کنیم. وی همچنین اعلام کرد مناقصه میدان نفتی لیبرا، نقطه عطف مهمی در تاریخ برزیل است.
بخشی از مردم برزیل اما به بهره‌برداری کنسرسیوم از میدان نفتی کشورشان نظر متفاوتی دارند. این تصمیم با نارضایتی هر دو گروه منتقدان و تظاهرکنندگان چپگرا در برزیل همراه شده است. گروه اول معتقد است قوانین، سرمایه‌گذاران بالقوه را فراری می‌دهد و گروه دوم نیز خواستار توقف فروش میادین نفتی است.
معترضان که خواستار ملی شدن صنعت نفت هستند ابتدا با تجمع صلح‌‌آمیز مقابل دفتر شرکت پتروبراس، ملی شدن صنعت نفت در کشورشان را خواستار شدند. اما رفته رفته این اعتراض‌ها به خشونت کشیده شد و معترضان با سنگ و چوب و آتش به زد و خورد با پلیس ضد شورش پرداختند.

 


معاون سابق نخست‌وزیر لبنان به ریاست پلیس بین‌الملل (اینترپل) منصوب شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان، «الیاس المر» معاون سابق نخست‌وزیر لبنان به عنوان رئیس جدید اینترپل در یک دوره هفت ساله انتخاب شد.
وی از شخصیت‌های برجسته سیاسی در لبنان محسوب می‌شود و پسر «میشل المر» است که در سال 2005 از یک عملیات ترور جان سالم به در برد.
اینترپل یک سازمان بین‌المللی برای مبارزه با مجرمان بین‌المللی و برقرار کردن امنیت عمومی در کشورهای عضو است. اینترپل 80 سال پیش (1923) در وین پایتخت اتریش ایجاد شد.
هدف اصلی این سازمان،‌ همکاری بین پلیس کشورهای عضو و هماهنگ کردن مراجع قضایی این کشورها برای مبارزه با مجرمان و جرم‌های بین‌المللی است. مقر این سازمان اکنون در شهر لیون فرانسه است.

 


عفو بین‌الملل حملات پهپادهای آمریکایی را جنایت جنگی دانست و خواستار محاکمه مقامات واشنگتن شد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، سازمان عفو بین‌الملل طی گزارشی اعلام کرد: کشتار مردم با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) در برخی موارد تا حد جنایت جنگی بالا می‌رود و اقدامی غیرقانونی است.
عفو بین‌الملل در این گزارش 25 فقره از حملات پهپادهای آمریکایی به منطقه وزیرستان شمالی طی سال 2012 و هشت ماه نخست سال جاری میلادی را به طور دقیق بررسی کرده و قتل مردم بی‌گناه را در این منطقه مستندسازی کرده است.
در این گزارش آمده است: تحقیقات انجام شده سوالات جدی در مورد نقض قوانین بین‌المللی توسط آمریکا ایجاد کرده است.
طبق گزارش فوق، در میان قربانیان حملات پهپادها، نوجوانان و کودکان هم وجود دارند.
بسیاری از کشته‌شدگان نه تنها تروریست نبوده‌اند، بلکه برای هیچ کس تهدید محسوب نمی‌شده‌اند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، عفو بین‌الملل خواستار محاکمه مقامات آمریکایی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی شد.
در ادامه این گزارش آمده است: مخفی‌کاری حاکم بر عملیات هواپیماهای بدون سرنشین تاکنون باعث شده است که آمریکا بدون هرگونه مجازات و تنبیهی به اقدامات خود ادامه دهد و راه‌های اجرای عدالت را برای قربانیان این حملات غیرقانونی مسدود کند. تا آنجا که ما مطلع هستیم تاکنون هیچ مقام آمریکایی به خاطر این حملات و قتل غیرقانونی مردم در مناطق مرزی پاکستان، مورد بازخواست قرار نگرفته است.
این گزارش در حالی منتشر شده است که «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان هم‌اکنون در واشنگتن به سر می‌برد و قرار است امروز با «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند. وی قبل از عزیمت به واشنگتن به مردم پاکستان قول داده بود که درباره حملات پهپادها با مقامات آمریکایی گفت‌وگو کند.
به اعتقاد کارشناسان، اگر آمریکا به این حملات همچنان ادامه دهد، شرایط برای ادامه فعالیت دولت نواز شریف در پاکستان سخت خواهد شد.

 


یک مقام استان هرات افغانستان فاش کرد نیروهای آمریکایی از طریق هلی برن کمک‌های نظامی در اختیار شبه‌نظامیان طالبان قرار می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «نورمحمد ظریفی» عضو شورای استان هرات گفت، نظامیان آمریکایی از طریق هلی ‌برن به شبه‌نظامیان طالبان در شهرستان‌های «ادرسکن» و «شیندند» واقع در غرب شهر هرات کمک نظامی می‌‌کنند. به گفته وی، مردم نسبت به نیروهای خارجی بی‌اعتماد شده‌اند.
ظریفی افزود: نیروهای ویژه ارتش آمریکا از طریق هوایی کانتینرهای سنگینی را در مناطق اطراف شهرستان ادرسکن رها کرده‌‌اند. این کانتینرها مملو از تجهیزات نظامی و لباس نیروهای امنیتی افغان بودند که با هماهنگی طالبان به این مناطق ارسال شده‌اند.
این عضو شورای استان هرات در ادامه گفت‌وگو با فارس افزود، در شیندند (134 کیلومتری غرب هرات) نیروهای آمریکایی تجهیزات نظامی را در اختیار طالبان قرار داده‌اند.
ظریفی گفت استاندار هرات این مسئله را به آمریکا و ناتو گزارش داد، ولی آنها تاکنون به این مسئله واکنش نشان نداده‌‌اند. وی نظامیان اشغالگر را دورو خواند و گفت: نیروهای خارجی به خصوص آمریکایی‌ها در رفتار خود در قبال افغانستان صادق نیستند. وی گفت که مقامات کابل نیز بارها حوادث مشابه را به آمریکایی‌ها گوشزد کرده‌اند. مردم افغانستان به نیروهای خارجی و برنامه‌‌های آنها اعتماد ندارند. 10 سال حضور در افغانستان نشان داده که آمریکایی‌‌ها بیشتر نگران منافع خود هستند.
شیندند و ادرسکن از مناطق دور افتاده استان هرات هستند و شبه‌نظامیان طالبان نیز در این مناطق حضور دارند.
خبر دیگر اینکه هشت شبه‌نظامی طالبان در عملیات نیروهای دولتی افغان کشته و 20 نفر از آنها نیز دستگیر شدند.

 


دانشجویان اسپانیایی از دیروز در اعتراض به حذف بودجه نظام آموزشی دولتی این کشور، اعتصاب سه روزه خود را آغاز کردند.
واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری شین‌هوا گزارش داد، این دانشجویان همچنین به یکی از طرح‌های دولتی که دانشجویان را مجبور می‌کند قبل از ورود به دانشگاه، مسیر تحصیل یا شغل خود را انتخاب کنند، معترض بوده‌اند.
این اعتصاب که به درخواست اتحادیه دانشجویان آغاز شده است همچنین در اعتراض به افزایش هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های اسپانیا برنامه‌ریزی شده است. دانشجویان همچنین به سیاست دولت این کشور برای محدود کردن کمک‌های بلاعوض به دانشجویان،‌معترضند. روز سوم این اعتصاب (روز پنجشنبه) بااعتصاب عمومی سراسری نظام آموزشی این کشور همراه خواهد شد. این اعتصاب عمومی به دعوت اتحادیه‌های مدرسان دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. دانشجویان دانشگاه‌ها معتقدند تغییر در قانون هزینه‌های مربوط به تحصیل در اسپانیا بدین معناست که بسیاری از دانشجویان نمی‌توانند تحصیلات عالیه داشته باشند به طوری که حدود 3500 نفر از دانشجویان قادر نخواهند بود هزینه‌های ثبت‌نام خود را در دانشگاه‌ها بپردازند.

 


عمر البشیر در دیدار با رئیس‌جمهور سودان جنوبی درباره مسائل مورد اختلاف دو کشور بحث و تبادل نظر کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان در سفر یک روزه به جوبا پایتخت سودان جنوبی اعلام کرد هدف از این سفر گفت‌وگو با مقامات سودان جنوبی برای حل اختلاف‌هاست.
از زمان تجزیه سودان در هفدم ژوئیه سال 2011 خارطوم با چالش‌های زیادی مواجه شده است.
منطقه مورد مناقشه «آبی» و منطقه صفر مرزی از موارد اختلاف میان دو کشور است که هر دو 200 کیلومتر مرز مشترک دارند.
تعدادی از وزیران و مقامات بلندپایه سودان عمرالبشیر را در این سفر همراهی می‌کنند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10