(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 01  آبان 1392 - شماره 20623

کوتاه اقتصادی
رفع محدودیت ارائه خدمات تامین اجتماعی به فرزند چهارم
انجمن جهانی فولاد:تولید فولاد ایران بیش از 10 درصد رشد داشته است
نوبخت: امسال کسری بودجه نداریم
رئیس کل بانک مرکزی:مشکل گشایش ال‌سی 30 درصدی حل شد
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:حذف یارانه پردرآمدها ابتدا با خود اظهاری است
رئیس کل گمرک:کالاهای لوکس با پرداخت تعرفه 2 برابری اجازه ترخیص دارند
یک مقام مسئول:کارخانجات سرب و روی با 35 درصد ظرفیت کار می‌کنند
برنامه بازگشت حجاج به کشور با پروازهای «هما»
با توجه به کاهش 50 درصدی حجم سدها
ساکنین تهران در مصرف آب صرفه‌جویی کنند
   


* شاخص بورس تهران در معاملات دیروز به فاز استراحت رفت و تا کانال 72هزار واحد عقب‌نشینی کرد. در جریان معاملات دیروز دماسنج بازار سرمایه برای دومین بار در هفته جاری به مدار نزولی رفت و با افت 638 واحدی و بازگشت به کانال 72 هزار واحدی به کار خود پایان داد. به این ترتیب افت تقاضا و فشار فروش در بورس تهران موجب شد تا تالار شیشه‌ای پس از چند روز حرکت طوفانی به فاز استراحت رفته و تا سطح 72 هزار و 997 واحدی عقب‌نشینی کند.
* شرکت عمران شهر جدید پردیس اعلام کرد: ثبت‌‌‌نام مسکن مهر برای تکمیل ظرفیت در فازهای مختلف شهر جدید پردیس، متوقف شده و انجام نمی‌شود لذا متقاضیان برای ثبت‌نام مراجعه نکنند. شرکت عمران شهر جدید پردیس در جدیدترین اطلاعیه‌اش اعلام کرده به دلیل تکمیل ظرفیت، متقاضیانی که به هر دلیل فرم ج آن‌ها بررسی نشده است و ثبت‌نام آن‌ها تایید یا رد نشده و به مرحله افتتاح حساب نرسیده است، فعلا امکان بررسی فرم ج و اختصاص شماره حساب به آنها مقدور نیست.همچنین در ادامه این اطلاعیه آمده است، نقل و انتقال امتیاز مسکن مهر، ممنوع است لذا توصیه می‌شود متقاضیان از انتقال و فروش امتیاز مسکن مهر خود خودداری کنند؛ بر این اساس هرگونه تبعات و عواقب ناشی از انجام این امر متوجه متقاضی مسکن مهر و خریدار است.
* مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر کم‌فروشی در جایگاه‌‌های عرضه‌کننده سوخت از سوی سازمان ملی استاندارد به این شرکت ارسال نشده است. محمدرضا مظلومی با اشاره به این که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران شرکتی تازه تاسیس نیست و 70 سال عملیات سوخت‌رسانی را انجام داده است، گفت: از زمانی که تلمبه‌های جایگاه‌های سوخت دستی بود تا تلمبه‌های کنونی بر سیستم سوخت‌رسانی به خودروها به طور مستمر نظارت می‌شود. وی با اشاره به این که جایگاه‌داران عرضه‌کننده سوخت نیز موظف هستند سوخت مورد نظر را با بهترین کمیت و کیفیت تحویل مشتری دهند، خاطرنشان کرد: بازرسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به طور مستمر بر چگونگی عرضه سوخت و تجهیزات جایگاه‌داران نظارت می‌کند.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 7627، 4440 الی 4449 و 4460 الی 4462 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای به واحدهای اجرایی این سازمان در سراسر کشور محدودیت‌های مربوط به ارائه خدمات به فرزند یا فرزندان چهارم به بعد بیمه‌شدگان را برطرف کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین‌اجتماعی، در بخشنامه صادر شده از سوی دکتر سیدتقی نوربخش آمده است:
نظر به اینکه به استناد «قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده» مصوب 20/3/92 مجلس شورای اسلامی مقرر شده «از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون کلیه محدودیت‌های مقرر در قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب 26/2/72 و اصلاحات آن و سایر قوانین که براساس تعداد فرزند برای والدین شاغل یا فرزندان‌ آنان ایجاد شده است، لغو می‌شود» لذا از تاریخ 29/4/92 وصول حق سرانه درمان برای فرزند یا فرزندان چهارم و به بعد کلیه بیمه‌شدگان، مستمری بگیران و مقرری‌بگیران فاقد موضوعیت خواهد بود. ضمناً از تاریخ مذکور 29/4/92 اجرای آن بخش از مفاد بخشنامه‌های مورخ 15/12/72 و مورخ 27/9/74 و مورخ 11/6/88 و دستورهای اداری مرتبط که مغایر موضوع این بخشنامه است، متوقف می‌شود.

 


انجمن جهانی فولاد از رشد بیش از 10درصدی تولید فولاد خام ایران در شهریورماه گذشته خبر داد.
این انجمن جهانی در تازه‌ترین گزارش خود، تولید فولاد خام ایران را در 9 ماه گذشته 11 میلیون و 318 هزار تن اعلام کرد.
ایران در ماه سپتامبر 2013 (شهریورماه) با تولید یک میلیون و 364 هزار تن فولاد بیش از یک ماه قاره آفریقا (یک میلیون و 292 هزار تن) فولاد تولید کرد.
نرخ رشد تولید فولاد خام ایران نیز در سپتامبر سال 2013 از سایر کشورهای عمده تولیدکننده فولاد خام در جهان مانند هند، ژاپن، کره‌جنوبی، آمریکا، اوکراین، روسیه، ترکیه، آلمان و ایتالیا بالاتر بوده است.
در همین حال بیشتر کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد خام در سپتامبر سال 2013 میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2012 با کاهش تولید مواجه شدند.
کشورهای ترکیه با کاهش 2/1درصدی، کره‌جنوبی با کاهش 7/8درصدی، روسیه با کاهش 6 درصدی و ایتالیا با کاهش 4/10درصدی در تولید این محصول روبرو شدند.
بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام در 65 کشور جهان در 9 ماه گذشته میلادی با رشد 7/2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2012 به یک میلیارد و 186 میلیون و 214 هزار تن رسید.
در سپتامبر سال 2013 نیز تولید فولاد خام جهان به 132 میلیون و 547 هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 1/6 درصدی همراه شد.

 


معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تاکید کرد: امسال هیچ‌گونه کسری بودجه نخواهیم داشت.
محمدباقر نوبخت در حاشیه همایش روز ملی آمار در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کسری بودجه سال جاری تا چه حد پیش‌بینی می‌شود، گفت: با توجه به لایحه اصلاحیه قانون بودجه 92 که با همکاری واقع‌بینی در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسید توانستیم سقف بودجه را تا حد واقعی تقلیل داده و تا پایان سال هیچ‌گونه کسری تا پایان سال وجود نخواهد داشت.
وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که سقف بودجه سال آینده نسبت به سال جاری چه تغییری خواهد کرد، افزود: در سال جاری 210 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه پیش‌بینی شده بود که با توجه به لایحه تقدیمی به مجلس و کاهش سقف درآمدها به 150 هزار میلیارد تومان قطعا از آنجایی که بودجه سال آینده بر همین اساس تهیه می‌شود، می‌توان گفت که نسبت به 150 هزار میلیارد سال 92 سقف بودجه سال 93 رشد خواهد داشت.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور درپاسخ به سوالی مبنی بر تعیین نرخ ارز در بودجه سال آینده افزود: دولت هنوز به جمع‌بندی در این مورد نرسیده است و بعد از این که ستاد بودجه جمع‌بندی نهایی را در مورد میزان فروش نفت، قیمت هر بشکه نفت و نرخ تسعیر برابری ریال و دلار به عنوان سه مولفه اصلی تعیین کننده درآمدهای نفتی و یا واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای انجام داد نرخ ارز مشخص خواهد شد.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مربوط به این که نظر دولت در مورد نرخ تسهیلات و سپرده‌ها در شورای پول و اعتبار چیست؟ گفت:‌ در این زمینه شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیرنده اصلی است و باید متناسب با واقعیت‌ها و اقدامات کارشناسی تصمیم‌گیری خود را انجام دهد اما اکنون هیچ جمع‌بندی مشخصی در دولت نسبت به اعداد و ارقام در دولت نهایی نشده است.
نوبخت در مورد حذف سه دهک پردرآمد از دریافت یارانه نقدی گفت: با تشکیل کارگروه‌های مختلف و بحث‌های کارشناسی مفصل در حال بررسی این موضوع هستیم اما هیچ‌گونه اقدامی را حتی اگر فرصت کافی تا پایان سال برای حذف دهک‌ها نداشته باشیم، بدون نظر قطعی و کارشناسی انجام نخواهیم داد.
وی افزود: ارقام و اطلاعات کافی برای شناسایی و حذف دهک‌های مورد نظر وجود ندارد و برای انجام چنین کار حساس و مهمی باید تقویت و پردازش کافی انجام شود. این در حالی است که دولت معتقد است به هیچ عنوان نباید اقداماتش موجب ایجاد تنش و چالش برای مردم شود.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در مورد این‌که آیا مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش 38 درصدی قیمت حامل‌های انرژی در لایحه بودجه سال جاری و یا آینده اعمال خواهد شد، تاکید کرد: دولت در جایگاه قوه مجریه باید قوانین و مصوبات مجلس را رعایت کند و با توجه به اصلاحاتی که در روند اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به وجود آمده تلاش خواهیم کرد تا به گونه‌ای مناسب اقدام کنیم که کمترین چالش برای جامعه ایجاد شود.
وی در پاسخ به سوال فارس در مورد اینکه آیا دولت امسال برای حذف سه دهک پردرآمد اقدام می‌کند، گفت:‌ دولت نهایت تلاش خود را برای اجرای قانون خواهد کرد و وقتی که قانون برای دولت زمان تعیین می‌کند ما هم قطعا در سقف تعیین شده در قانون عمل می‌کنیم.
حذف کاغذ از آمارگیری
رئیس مرکز آمار ایران هم در همایش روز ملی آمار از حذف کاغذ در عملیات آمارگیری در آینده نزدیک خبر داد.
عادل آذر گفت: در هر طرح آمار سطحی بالغ بر 170 طرح میدانی انجام می‌شود. از این رو در تلاش هستیم که به زودی استفاده از کاغذ را کنار گذاشته و تمامی طرح‌ها را از مرحله اجرا، تدوین، پردازش و استخراج براساس فناوری آی‌تی انجام دهیم.
رئیس مرکز آمار ایران گفت: اگر انتظار داریم که گردش اطلاعات اقتصادی فردی، مکانی و ملی به خوبی انجام و نظام آماری شکل گیرد باید همان‌طور که هر فردی دارای کد ملی و شناسه است فعالیت‌های اقتصادی نیز شناسنامه‌دار شده و کد داشته باشد.
آذر با اشاره به اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در سال آینده گفت:‌ در این سرشماری نزدیک به 12 تا 16 هزار نفر فعالیت داشته و تلاش بر این است تا در تمامی استان‌ها این سرشماری به وسیله تبلت انجام شود.
وی هم‌چنین قول داد که در سال 95 سرشماری نفوس و مسکن با تبلت انجام شود.
آذر در ادامه با اشاره به گلایه‌مندی دستگاه‌ها مبنی بر تاخیر در ارائه آمار گفت: همواره ارائه اطلاعات به موقع از محورهای کاری مرکز آمار است و از علائم آن می‌توان به کاهش فاصله زمانی اعلام نرخ تورم از 12 به هفت روز در پایان هر ماه اشاره کرد. این در حالی است که در صورت استفاده از تبلت استخراج اطلاعات سریع‌تر انجام شده و تا پایان سال 93 نرخ تورم شهری، روستایی، ملی و هم‌چنین دهکی را با کمتر از دو روز فاصله بعد از هر ماه اعلام خواهیم کرد.
رئیس مرکز آمار ایران هم‌چنین با دفاع از عملکرد این مرکز تاکید کرد: از افتخارات این مرکز آن است که در 40 سال فعالیت آن هیچ‌گونه اطلاعاتی از اشخاص افشا نشده و نگرانی مراکز امنیتی از عدم حفظ محرمانگی همواره برطرف بوده است.
آذر با اشاره به ایجاد سامانه یکپارچه جمع‌آوری الکترونیکی داده‌ها که طی مراسمی با حضور نوبخت از آن رونمایی شد، گفت: این سامانه بستری را فراهم می‌کند که برای هر بار استفاده نیازی به این نیست که از ابتدا کدنویسی شود و با وجود این که تمام اطلاعات را پوشش می‌دهد هر فردی می‌تواند با کمترین دانسته و امکانات از آن استفاده کند.

 


رئیس کل بانک مرکزی از رفع مشکل گشایش ال‌سی 30 درصدی خبر داد.
ولی‌الله سیف در پاسخ به سوال مهر در مورد بازنگری در دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های بانک مرکزی گفت: این کار در شرف انجام است. در بحث 30 درصد ال‌سی ابهاماتی برای بانک‌ها وجود داشت. بر این اساس، جلساتی برای رفع ابهامات تشکیل شد و ابهامات و موانعی که وجود داشت، به سرعت برداشته شد و هم‌اکنون دستورالعمل گشایش اعتبار به صورت شفاف بر اساس ابلاغ بانک مرکزی قابل اجرا است.
وی در این باره توضیح داد: در مورد گشایش ال‌سی 30 درصدی توسط بانک‌ها ابهاماتی در بخش بانک‌ها وجود داشت که در جلسه‌ای که در بانک مرکزی دو روز پیش با حضور معاونت ارزی برگزار شد، این ابهامات برطرف شد و دیگر مشکلی در مورد نحوه تامین ارز که در ال‌سی‌ها وجود داشت، به چشم نمی‌خورد.
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال دیگری در مورد جلسه اخیر مدیران بانکی و وزرای اقتصادی با معاون اول رئیس‌جمهور گفت: موضوع بحث این جلسه تجهیز امکانات در جهت حمایت از تولید بود و تمامی بانک‌ها امکانات خود را در این راستا به کار خواهند گرفت، زیرا یکی از سیاست‌های اصلی اقتصادی دولت این است که بتواند هرچه زودتر زمینه‌های رشد تولید را ایجاد کنیم و یک حرکت جدی در این زمینه انجام ‌دهیم و در این زمینه نظام بانکی از تمام توان خود استفاده خواهد کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار بازنگری خواهد شد؟ گفت: جلسه شورای پول و اعتبار هفته آینده برگزار می‌شود. در عین حال، نرخ سود بانکی جزو دستور کارهای شورای پول و اعتبار است و هر زمان که اعضای شورا اقناع شوند، تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ خواهند کرد.
وی با تاکید بر اینکه همت اصلی و تلاش در جهت کاهش تورم است، تصریح کرد: در این مسیر کنترل نقدینگی و استفاده بهینه از نقدینگی موجود از بحث‌های اساسی است. در حال حاضر که نمی‌توانیم سیاست انقباضی به کار بگیریم، با زمینه‌ای که ایجاد خواهیم کرد، جهت رشد تولید و حل مشکلات تولید اقدام خواهیم کرد.
رئیس کل بانک مرکزی در مورد میزان نقدینگی با احتساب فعالیت موسسات پولی که تحت نظارت بانک مرکزی نیستند، افزود: ما فعالیت‌های بانکی داریم که تحت نظارت بانک مرکزی نیستند و بانک مرکزی تلاش می‌کند که با اقدامات جدی که در آینده انجام دهد، بخشی از فعالیت‌هایی را که زیر چتر نظارتی این بانک نیست را تحت پوشش قرار دهد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر آماری از نظام پولی کشور منعکس می‌شود که بخشی را دربر می‌گیرد که زیر چتر نظارتی بانک مرکزی است و بخشی از فعالیت‌ها که بانک مرکزی به آن اشراف ندارد، در این آمارها جایی ندارد. بنابراین پیش‌بینی می‌‌شود که 20 درصد آمارهایی که اعلام می‌شود، آمارهایی است که زیر چتر بانک مرکزی نیست.
سیف در پایان درباره کاهش نرخ ارز طی روزهای اخیر، تاکید کرد: روند تغییر نرخ ارز را تایید می‌کنیم.

 


نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مرحله نخست حذف یارانه پردرآمدها را خوداظهاری دانست.
محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که آیا یارانه سهامداران بورسی حذف خواهد شد، اظهار داشت: شناسایی افراد از طریق دارایی‌های بورسی‌شان کار صحیحی نیست.
وی با بیان اینکه بورس اجازه‌ای به مسئولان برای تجسس در دارائی‌های آنان را نخواهد داد، گفت: حذف یارانه‌ها باید در مرحله اول با خوداظهاری باشد. شناسایی دهک‌های پردرآمد نیازمند، بانک اطلاعاتی دقیق از میزان درآمد افراد است.
پورابراهیمی ادامه داد: دولت برای حذف یارانه دهک‌ها نمی‌تواند از طریق دارایی‌های سهامداران تصمیم بگیرد، چرا که بسیاری از شرکت‌های دولتی از طریق منابع محدود سهامداران تأمین مالی شده و پروژه‌ها عملیاتی می‌شوند.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا، حذف یارانه سهامداران موجب خروج آنان از بورس نخواهد شد، گفت: بسیاری از سهامداران با ورود به بورس، متضرر هم شده‌اند و تصمیم‌گیری درباره درآمد آنان از طریق بورس کار درستی نیست. پورابراهیمی همچنین با اعلام اینکه به زودی در شورایعالی بورس تغییراتی انجام خواهد شد، گفت: حسین عبدوتبریزی به عنوان گزینه وزیر اقتصاد در شورایعالی بورس، مطرح شده است.
عضو حقیقی شورایعالی بورس ادامه داد: طبق تصمیم وزیر اقتصاد و کانون‌ها تغییراتی در شورایعالی بورس انجام خواهد شد؛ این اقدام برای حرکت سریع در اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صحیح در سطح بورس و پویایی بیشتر در سطح مدیران، انجام خواهد شد.

 


کالاهای اولویت 10 (لوکس) طبق مصوبه دولت با پرداخت تعرفه 2 برابری اجازه ترخیص دارند.
مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که شنیده شده برخی تجهیزات ارتباطی و مخابراتی در گمرک انباشت شده و به آنها اجازه ترخیص داده نمی‌شود، توضیح داد: به صلاح گمرک نیست کالایی در گمرک بماند و ترخیص نشود. این دسته از کالاها یا نیاز به مجوزهای خاص دارند که باید بگیرند یا اینکه باید مسائل ارزی این دسته از کالا برطرف شود و یا اینکه بعضا شاهدیم واردکنندگان این دسته از کالاها هنوز برای ترخیص کالای خود مراجعه نکرده‌اند تا زمانی که ارز آنها وصول شود.
وی افزود: اینکه کالا در گمرک بماند یا نماند موضوع مهمی نیست. مهم سرعت ورود و خروج کالا از گمرک است. در حال حاضر با همراهی دولت در سریع‌ترین زمان ممکن کالاهای اساسی و دارو را از گمرک ترخیص می‌کنیم اما نمی‌توانیم همین شرایط را برای سایر کالاها نیز داشته باشیم و به هرحال سایر کالاها باید مشکلات مربوط به ترخیص خود را حل و فصل کنند.
کرباسیان درباره ترخیص خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی نیز عنوان کرد: خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی اگر ثبت سفارش شده باشند از نظر ما قابل ترخیص هستند.
به گفته وی کالاهای اولویت 10 نیز که ثبت سفارش شده و دارای قبض انبار هستند طبق مصوبه دولت با پرداخت تعرفه دو برابری به آنها اجازه ترخیص از گمرک داده می‌شود.
رئیس کل گمرک ایران افزود: برخی واردکنندگان نگران این بودند که ممکن است مصوبه دولت درباره ترخیص کالاهای اولویت 10 مجددا تغییر کند که ما این نگرانی را برطرف کردیم.
وی با اشاره به تاثیر منفی ایران کد بر تجارت خارجی کشور گفت: در دنیا از کدهای هماهنگ شده که کالا را ردیابی می‌کنند به منظور مقابله با قاچاق کالا استفاده می‌شود.
کرباسیان درباره تصمیم اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره حذف طرح‌های شبنم و ایران کد گفت: در 190 کشور دنیا از ابزاری به نام تعرفه (HS) برای شناسایی کالاهای وارداتی استفاده می‌شود که ما نیز این سیستم را در سال 1373 پذیرفتیم و هر کشوری این سیستم را بپذیرد به منزله یک قانون فراملی است که باید آن را اجرا کند.
وی افزود: همچنین در بسیاری از کشورهای دنیا از کدهای هماهنگ شده که ردیابی بین‌المللی می‌کنند یا UCR استفاده می‌شود که ما نیز باید از آن تبعیت کنیم.
او با اشاره به اینکه طرح شبنم ارتباطی با گمرک ندارد، گفت: طرح‌های شبنم و ایران کد روی تجارت خارجی کشور تاثیر منفی گذاشته و من پیشتر نیز به ضرورت رفع این مشکل تاکید کرده بودم.

 


کارخانجات سرب و روی کشور با 35 درصد ظرفیت کار می‌کنند، در حالیکه توانایی افزایش صادرات 700 میلیون دلاری را دارند.
اعضای هیئت مدیره تشکل‌های سرب و روی در دیدار با رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مسائل و مشکلات خود را به بحث و بررسی گذاشتند.
یوسف مرادلو، رئیس انجمن صنعت سرب و روی ایران در این جلسه با استقبال از تدوین استراتژی توسعه معدن و صنایع معدنی، گفت: درخواست‌ها و پیشنهادهای اعضای این انجمن در اطلاعات ارائه شده برای تدوین استراتژی مذکور مطرح شده و امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: در حال حاضر، ظرفیت شمش سرب و روی در کشور 425 هزار تن است که تنها 35 درصد ظرفیت کارخانه‌‌های موجود فعال است. مرادلو بر ضرورت ورود معدن مهدی‌آباد به تولید تاکید کرد و افزود: با توجه به ظرفیت بالای واحدهای تولیدی، میزان استخراج معدن انگوران و میزان تحویل ماده اولیه معدنی به کارخانه‌های مذکور افزایش یابد.
وی ساماندهی صنعت سرب و روی، ساماندهی صادرات و ثبات قیمت صادراتی این صنعت، مشارکت درجلسات قیمت‌گذاری ماده معدنی و نیز ساماندهی تامین ماده معدنی در کشور را از جمله فعالیت‌های انجمن سرب و روی ایران طی مدت فعالیت برشمرد.
همچنین ابراهیم جمیلی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران و از فعالان صنعت سرب و روی در این جلسه گفت: این صنعت توانایی افزایش ارزش صادراتی به 700 میلیون دلار را دارد و ما همواره تلاش کرده‌ایم بازارهای صادراتی را حفظ کرده و بر میزان آن بیفزاییم. همچنین در این صنعت، 30 هزار نفر اشتغال پایدار دارند.
وی پیشنهاد کرد نشست کارشناسی برای تعیین قیمت خاک انگوران برگزار و فرمولی مناسب معین شود. جمیلی با بیان اینکه صنعت سرب و روی به دلیل مشکلات زیست محیطی با تعطیلی مواجه شده تصریح کرد: در بیشتر کشورها، کارخانه‌های سرب و روی در کنار شهرها فعالیت می‌کنند و آلودگی ندارند. بنابراین باید به جای تعطیلی کارخانه‌ها، درصدد رفع مشکل آنها برآمد چرا که با روش‌های نوین، می‌توان آلودگی این نوع کارخانه‌ها را رفع کرد.
به گزارش مهر، مهدی کرباسیان رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز در این جلسه با اشاره به اینکه عقب‌ماندگی در زنجیره اکتشاف، استخراج، فرآوری و تولیدات معدنی باید جبران شود، گفت: 18 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه حوزه ایمیدرو به نهادهای شبه‌دولتی غیر تخصصی واگذار شده است.
وی افزود: به‌رغم ظرفیت بالای کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی برای توسعه اقتصادی، اما در زنجیره‌های مختلف آن (زمین‌شناسی، اکتشاف، استخراج و فرآوری) عقب‌ماندگی داریم و برای حرکت و توسعه این حوزه، نیاز به تدوین نقشه راه جدید هستیم.
وی ادامه داد: ایمیدرو از همه تشکل‌های معدنی و صنایع معدنی برای بازتعریف استراتژی توسعه معدن و صنایع معدنی دعوت به عمل می‌آورد تا بتوانیم این استراتژی را با نقص کمتر تدوین کنیم.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان اینکه اجرای نامناسب اصل 44 قانون اساسی چند سال گذشته، سبب واگذاری غیرکارشناسی شرکت‌های تحت پوشش ایمیدرو شد، گفت: این امر موجب واگذاری 18 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه حوزه ایمیدرو به نهادهای شبه‌دولتی غیرتخصصی شد.
کرباسیان همچنین با اشاره به اینکه طبق قانون، باید رویه‌های حضور پخش خصوصی را برای تولید در صنعت و معدن مشخص کنیم، تصریح کرد: اولویت ایمیدرو برای جذب سرمایه‌‌گذاری به ترتیب بخش خصوصی داخلی، سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج و سرمایه‌گذاران خارجی است.

 


هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» برنامه پروازهای بازگشت حجاج بیت‌الله الحرام را از فرودگاه جده به تهران در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه و شنبه اول، دوم، سوم و چهارم آبان‌ماه سال جاری به شرح ذیل اعلام می‌نماید:
گفتنی است پروازهای بازگشت حجاج از روز 28 مهرماه سال جاری به کشور آغاز شده است. در مدت بازگشت حجاج به کشور، روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در طول هفته از ساعت 7:30 الی 18:45 با شماره تلفن 46625151 پاسخگوی سوالات هموطنان در زمینه روز و ساعت پروازهای «هما» می‌باشد.
همچنین اطلاعات پروازهای بازگشت «هما» در پایگاه اینترنتی
http://haj.iranair.com موجود می‌باشد.

 


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: مردم باید 5/21 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا آب‌رسانی حالت پایدار داشته و 3 ماه پیش‌رو را پشت‌سر بگذاریم.
محمد پرورش در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این که حجم ذخایر سدها 50 درصد منفی است و میزان بارندگی‌ها نیز نسبت به سال گذشته32 درصد منفی می‌باشد، گفت: 3 ماه پیش رو را باید با صرفه‌جویی 5/21 درصدی پشت‌سر بگذاریم و در انتظار بارش در ماه‌های بعد تا پایان سال باشیم چرا که اگر در آن زمان نیز بارندگی نداشته باشیم از لحاظ منابع آب شرایط خوبی نخواهد بود.
وی با اشاره به این‌که بر اساس پیش‌بینی‌ها در 3 ماهه اول نیمه دوم سال میزان بارندگی‌ها زیاد نخواهد بود، گفت: ذخیره سدها نیز کاهش پیدا کرده و برای وجود شرایط پایدار لازم است که 5/21 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر این که صرفه‌جویی مذکور باید در تمام طبقات مصرف باشد، گفت: در حال حاضر انرژی را روی مدیریت مصرف غیرمسکونی یعنی در بخش‌های تجاری، نظامی، اداری و سایر گذاشته‌ایم اما باید توجه کرد که 83 درصد مصرف آب مربوط به بخش مسکونی است بنابراین همه باید مصرف را مدیریت کنند چرا که راه دیگری در حال حاضر وجود ندارد.
پرورش با تاکید بر این که 70 درصد از آب تهران از طریق آب‌های سطح و بارندگی‌ها تامین می‌شود و 30 درصد مابقی از طریق چاه‌ها به دست می‌آید، گفت: اگر میزان تامین آب از طریق آب‌های سطحی کمتر بود، چالش کمتری نیز پیش می‌آید اما با توجه به این که 70 درصد از‌آب‌های تهران از طریق آب‌های سطحی به دست می‌آید مردم باید مصرف را مدیریت کنند تا بدون مشکل ماه‌های آتی را پشت‌سر بگذاریم.
وی با اشاره به این که سرانه مصرف آب در کشور به ازای هر نفر در شبانه روز 190 لیتر است، گفت: در تهران سرانه مصرف آب به ازای هر نفر 240 لیتر در شبانه روز است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: حتی اگر صرفه‌جویی به میزانی باشد که به اندازه سرانه مصرف افراد در کشور، در تهران نیز آب مصرف شود شرایط کنونی را پشت‌سر می‌گذاریم.
بارش تهران 100 درصد منفی است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران نیز با تاکید بر این که میزان بارش در سال آب جاری (از ابتدای مهر) تاکنون صفر بوده است، گفت: با وجود پیش‌بینی هواشناسی برای داشتن وضعیت نرمال، بارندگی تاکنون 100 درصد منفی بوده و حجم ذخایر سدها نیز 258 میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته منفی است.
خسرو ارتقایی با تاکید بر این که یک ماه از سال آبی جاری می‌گذرد گفت: بارندگی مهرماه صفر بوده در حالی که سال گذشته که سال کم‌آبی نیز بوده، میزان بارش در مهر 6/3 میلیمتر و میزان بارش مهر در درازمدت 5/11 میلیمتر بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به عدم اتمام پروژه تصفیه خانه هفتم توسط شرکت ‌آب و فاضلاب آب سد ماملو فقط برای کشاورزی استفاده می‌‌شود و قابل شرب نیست بنابراین باید ببینیم بارندگی در 2 ماه آینده به چه صورت خواهد بود.
ارتقایی با اشاره به این که حجم ذخایر سدهای حوزه تهران در سال گذشته 713 میلیون متر مکعب در زمان مشابه بوده گفت: در سال آبی جاری در پایان مهرماه میزان ذخایر سدها 455 میلیون متر مکعب است و حجم ذخایر نسبت به کل مخازن نیز در حال حاضر یک سوم کمتر است.
وی تصریح کرد: برای تامین آب با توجه به خشکسالی، چاه‌های جدید در تهران حفر می‌شوند و چاه‌های موجود نیز آماده خواهند شد تا در صورت نبود بارندگی در ماه‌های آتی سهم آب‌های زیرزمینی در تامین آب شرب تهران از 25 تا 30 درصد کنونی به 40 درصد برسد و 60 درصد از آب شرب از طریق آب‌های سطحی تامین شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10