(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 01  آبان 1392 - شماره 20623

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آنجا که قهرمانان پا پس کشیدند (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
1392 (گفت و شنود)
پیشنهادکیهان به تیم هسته‌ای کشورمان
مذاکره با حضور وندی شرمن را تحریم کنید
عراقچی: مذاکرات ایران و آژانس هفته آینده برگزار می‌شود
اقامه نماز جمعه این هفته به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی
نگرانی اقتصاددان اصلاح‌طلب از بازتولید سیاست‌های ناکام دولت سازندگی (خبر ویژه)
اکونومیست: یک امتیاز و دو امتیاز آمریکا را از ایران راضی نمی‌کند! (خبر ویژه)
سی‌ان‌ان: تندروهای آمریکا مانع اصلی توافق با ایران هستند (خبر ویژه)
فایننشال‌تایمز: جان کری می‌گفت تعلیق غنی‌سازی ایران مسخره است (خبر ویژه)
تسلیت به همکار
 


داستان دارد آن شب هراس‌انگیز که دشمنان پیامبر(ص) برای ترور او نقشه ریختند تا کار را تمام کنند. داستان دارد آن شب که خداوند نقشه سرّی کافران را برای پیامبر(ص) فاش کرد و حضرت ماجرا را با علی(ع) درمیان گذاشت. آن شب، داستانی بود در زمین و داستانی شد در عالم بالاتر. پس از آن چون و چرا که فرشتگان بر سر خلیفه‌اللهی انسان با خداوند کردند، اکنون پای آزمون در میان بود و خداوند صحنه را چنان چید تا فرشتگان به پاسخ سوال خویش برسند و راز پاسخ کوتاه خداوند برملا شود که «انّی اعلم ما لاتعلمون. همانا من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید». آن شب بزرگ پا که نه، پر و بال جبرئیل و میکائیل هم به ماجرا باز شد. اگر حکیم میرفندرسکی می‌گوید «صورتی در زیر دارد، آنچه در بالاستی» و دست‌کم برای خوبی‌های زمینی، نمونه و مثالی در عالم بالاتر باید جست، آن شب روی زمین ماجرایی رفت که منحصر به زمین ماند و در عالم بالا تکرار نشد.
انسان‌ها دو گروهند. گروهی قابل خرید و فروش و معامله‌اند. برخی از اینها را می‌توان با درهم و دینار و دلار خرید و فروخت و فقط نرخشان فرق می‌کند و برخی دیگر از همین گروه اول قابل خریدن و تملک هستند اما نه الزاما با پول و مال. خیلی‌ها رام و خام و آدم دیگری شدند بی‌آن که دیناری بگیرند. بعضی‌ها با جاه و مقام معامله شدند و دیگرانی با شهرت‌طلبی و سر زبان‌ها بودن و به هر قیمت تحسین شدن. بعضی‌ها را می‌شود با تملق و تعریف و تمجید چنان نرم کرد که رگ خواب خود را دست ستایندگان بدهند و بشوند آدم کوکی. ساده‌لوحی خواص که به تسامح می‌گوییم صرفا از سر بی‌خبری نیست بلکه هیجان‌های ناسالم و حب و بغض‌های نابجا و نخوت و تعصب‌های باطل و لجاجت‌های کور که با هم جمع می‌شود، از خواص به ظاهر زیرک، احمق تمام عیار می‌سازد و کاری می‌کند که در انظار عموم از جامه تقوا برهنه شوند و زشتی‌‌های انباشته در قلب‌شان آشکار شود... اما این همه داستان انسان‌ها نیست. انسان‌ها دو گروهند و گروه دوم قابل خرید و معامله نیستند. نیستند چون خود را پیش فروش کرده‌اند. و چون قابل تملک از سوی ابوسفیان‌ها و ابوجهل‌ها و معاویه‌ها و عمروعاص‌ها نیستند، مغضوب همین جماعت می‌شوند. آنها مغضوب‌ترین انسان‌ها از نگاه طاغوت‌ها هستند. بیشترین تهمت و ترور شخصیت‌ و ملامت و سرزنش‌ها متوجه همین بندگان محبوب خدا و مغضوب طواغیت است. امیرمؤمنان(ع) به تأسی از پیامبر اعظم(ص)، نمونه مثالی مردمانی است که پای سند معامله با خداوند را با جان خویش امضا کرده‌اند.
آن شب هول‌انگیز که داستان در داستان و گره در گره دارد، همین جا به اوج می‌رسد. جایی که خداوند ماجرای پیامبر و علی را با ماجرای جبرئیل و میکائیل تقاطع می‌دهد. و آنگاه که حقیقت آشکار شد، جبرئیل «حق‌الیقین» را به عنوان آیت الهی بر پیامبر اکرم(ص) نازل می‌کند که « و من‌الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رئوف بالعباد. و از زمره مردم کسی است که جان خویش را در راه رضایت خداوند می‌فروشد و خداوند نسبت به بندگان مهربان است» (آیه 207 سوره بقره). کتاب «زندگانی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»- به قلم آیت‌الله رسولی محلاتی- از «ثعلبی در تفسیر خود، صفوری در نزهه المجالس، غزالی در احیاءالعلوم، جرزی در اسدالغابه، حموی در ثمرات الاوراق، ابن صباغ مالکی در فصول المهمه و جمع زیاد دیگری در کتاب‌های خود» روایت می‌کند که مقارن گفت‌وگوی رسول اکرم(ص) و امیرمؤمنان درباره ماموریت آن شب تاریخ‌ساز هجرت، ماجرایی میان جبرئیل و میکائیل اتفاق افتاد. آن هنگام خداوند به این دو فرشته مقرب وحی کرد که من در میان شما دو فرشته، پیوند برادری منعقد ساختم و عمر یکی را بیش از دیگری مقرر داشتم، اکنون کدام از شما زندگی و عمر بیشتر را به برادر خود ایثار می‌کند؟ هر دو در پاسخ، عمر بیشتر را برای خود اختیار نمودند! در این هنگام بود که خداوند فرمود «چرا مانند علی‌بن ابی‌طالب نشدید که من میان او و پیامبرم محمد(ص) برادری برقرار کردم و علی در بستر محمد خوابید و جان خود را فدای او کرد و زندگی خود را برای او ایثار نمود.»
30 نفر از علما و محدثین و تفسیرنویسان اهل سنت نقل کرده‌اند که آیه شریفه 207 سوره بقره در شأن علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السلام و ماجرای بیتوته کردن او بر بستر پیامبر نازل شده است. آنجا گفت‌وگوی کوتاهی میان پیامبر(ص) و علی(ع) رد و بدل شد. «یا علی درباره این ماموریت چه می‌گویی و چه می‌کنی؟». علی هیچ نپرسیده و چون و چرا نکرد؟ چرا! فقط یک سوال! «آیا با خوابیدن من بر بستر شما، شما به سلامت خواهید بود؟». چه شیرین بود پاسخ «آری» شنیدن و همان جا به سجده افتادن و شکر گفتن! همین! نه، جمله دیگری هم گفت تا سزاوار وحی الهی شود. «امض لما اُمِرتَ فداک سمعی و بصری و سویداء قلبی... ماموریت خویش را به انجام برسان، فدای تو باد گوش و چشم و سویدای قلب من! و به من نیز فرمان ده آنچه خواهی. و موفقیت من جز با خدا نیست.» لابد جناب حافظ لسان‌الغیب اجازه می‌دهد از قول او عرض کنیم «جلوه‌ای کرد رخش دید ملک عشق نداشت- عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد» و؛ «فرشته‌عشق نداند که چیست ای ساقی- بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز». به روایت تاریخ، محاصره کنندگان خانه پیامبر در آن شب هول‌انگیز، سنگ‌ها بر پیکر مردی که بر بستر خوابیده بود، زدند. اما علی بی‌تابی نکرد تا صبح. صبح اگر به ابوجهل،‌ عقبة ابن‌ابی معیط، ابی بن خلف، طعمه بن عدی و دیگر تروریست‌های تنومند چاقو می‌زدی، خونشان نمی‌آمد؛ چندان که خشمگین بودند.
آن شب بزرگ و در آن پیچ بزرگ تاریخ، رسول خدا(ص) چون خواست از مکه عازم مدینه شود و هجرت آغاز کند، عبارتی فرمود برای همه آنها که سرنوشت تاریخ انسان را خدایی رقم می‌زنند. فرمود «یا علی تو را با خبر می‌کنم که خداوند بلندمرتبه اولیای خود را به اندازه ایمان و جایگاه دین آنان امتحان می‌کند. پس سخت‌ترین بلاها و آزمون‌ها در میان مردم برای پیامبران است و سپس هر که به آنان شبیه‌تر و نزدیک‌تر است. ای فرزند مادرم! خداوند تو را امتحان کرد و مرا نیز درباره تو امتحان کرد با همان امتحان که خلیل خود ابراهیم و اسماعیل ذبیح را آزمود. پس صبور باش و بردبار که همانا رحمت خداوند به نیکوکاران نزدیک است» و سپس علی را به سینه خود چسباند.
رسول خدا(ص) جان خویش، علی(ع) را بارها به سینه خود فشرده بود. 10 سال بعد، زمان آن بود که پیامبر(ص) بر سینه امیرمؤمنان جان به جان آفرین تسلیم کند و روحش به ملکوت اعلا پر بکشد. امیر مؤمنان در خطبه 197 نهج‌البلاغه روایت می‌کند که «و لقد قبض رسول‌الله صلی‌الله علیه واله و انّ راسه لعلی صدری... پیامبر خدا جان به جان آفرین تسلیم کرد در حالی که سر او بر سینه من بود. پس چه کسی از زنده و مرده به او سزاوارتر از من است. بر مبنای بصیرت حرکت کنید و نیت‌های خویش را در جهاد با دشمنانتان خالص نمایید که به خداوند بی‌همتا سوگند من بر جاده حقم و آنان بر لغزشگاه باطل». شروع همین خطبه شریف روایت داستان «مواسات» علی با پیامبر است برای آنها که نمی‌دانند و آنها که می‌دانند و کتمان می‌کنند. «همانا امانتداران از میان اصحاب محمد(ص) می‌دانند که من حتی برای ساعتی از فرمان خدا و پیامبر او سرپیچی نکردم. و همانا در موقعیت‌های متعدد که قهرمانان به عقب برمی‌گشتند و پا پس می‌کشیدند، من با جان خویش با پیامبر مواسات کردم و یاری او نمودم؛ با شجاعتی که خداوند به واسطه آن مرا گرامی داشته است.» علی، فدایی و پیشمرگ پیامبر بود و در این پاک‌باختگی نظیر نداشت. او مولا شد چون رسم ولایت را با مولای خویش تمام کرده بود.
مردی با چنین شرح صدر و استقامت، به شگفت می‌آمد آن هنگام که بی‌طاقت‌ها را می‌دید. به طلحه و زبیر پس از بیعت‌شکنی‌شان فرمود «لقد نقمتما یسیراً. به امری ناچیز، نارضایتی و خشم نشان دادید و امور بسیاری را برعهده تاخیر نهادید. آیا به من نمی‌گویید در چه چیزی حق داشتید که شما را از آن بازداشتم یا در کدام سهم و بهره، خود را بر شما ترجیح داده‌ام؟ ... به خدا سوگند مرا در امر خلافت هیچ رغبت و در امر ولایت هیچ سودی نبود اما شما مرا به آن خواندید و وادار به پذیرش آن کردید (و حملتمونی علیها)... خداوند دلهای ما و شما را به سوی حق برگرداند و به ما و شما صبر الهام فرماید. رحمت خدا بر کسی که حق را دید و به یاری آن پرداخت و جور و ستم را دید و دفع کرد» (خطبه 205 نهج‌البلاغه). و به برخی اصحاب ناهمراه پس از ماجرای صفین و حکمیت فرمود «نظر من و شما یکی بود همان‌گونه که می‌پسندیدم تا اینکه جنگ شما را خسته و ناتوان کرد. به خدا سوگند این جنگ برخی از شما را گرفت و برخی را باقی گذاشت اما همین جنگ دشمن شما را خسته‌تر و ناتوان کرد. من دیروز امیر بودم و امروز فرمان بر. و دیروز ناهی بودم و امروز نهی می‌شوم. شما ماندن و زندگی را دوست می‌دارید و بر من نیست که شما را به آنچه ناگوار می‌شمارید، وادار کنم» (خطبه 208).
او «شاه کلید» گشایش‌ها و پیروزی‌های شیرین را می‌شناخت و در تمام عمر شریف و پرمخاطره خویش به کارگشایی آن کلید بزرگ ایمان آورده بود. اما دریغ که ولی امر مسلمین پس از پیامبر اطاعت نشد حال که حکم الهی بود «ای کسانی که ایمان آورده‌اید خدا و رسول او و اولی‌الامر را اطاعت کنید و اگر در چیزی منازعه و اختلاف کردید، آن را به خدا و رسول او برگردانید اگر که به خداوند و روز آخرت ایمان دارید» (آیه 59 سوره نساء). شاه کلید همه قفل‌ها و گره‌های سخت در نگاه امیر مؤمنان صبر بود و تقوا. «هرکس تقوا پیشه کند، سختی‌ها و شداید از او دور می‌شود پس از آن که نزدیک شد؛ و امور پس از آن که به تلخی گرائید، شیرین می‌شود؛ و امواج بلا پس از آن که متراکم گردید، گشوده و شکافته می‌شود؛ سختی‌ها بعد از مشقت، آسان می‌شود؛ و کرامت پس از قحطی باریدن می‌گیرد» (خطبه 198).
تاریخ، داستان دارد از لیلة المبیت تا یوم الغدیر؛ و از تدفین پیکر پاک پیامبر(ص) تا 30 سال بعد. اوج ماجرا آنجاست که وفا یا بی‌وفایی، راست قامتی یا سست عنصری، بر سر پیمان ماندن یا بدعهدی با مولا سر پیچ حوادث مهم، ریل تاریخ را تغییر داد. فردا روز نبی و وصیّ خداست، مقتدا و جانشین او که نجات بشر را به قیمت خون دل خوردن و پای خدا نوشتن تضمین کردند. و باید پرسید با وجود نزول وحی الهی در روز غدیر که «الیوم یئس الذین کفروا» کدام اتفاق تلخ باعث شد شیاطین در امت پیامبر(ص) طمع کنند؟ آیا جز این است که امت دچار اولیای گوناگون شدند و چشم از انگشت اشاره تنها ولیّ بر حق خدا برداشتند؟!

محمد ایمانی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* در جلسه مجلس شورای اسلامی به تاریخ 28/7/92 پس از سخنان متین رئیس مجلس شعار «مرگ بر آمریکا» در مجلس طنین‌انداز شد که از درک صحیح نمایندگان ملت که به وظیفه خود عمل کردند تشکر می‌کنم.
علیمردانی
* از اعلام مواضع شفاف رئیس محترم مجلس از تریبون صحن مجلس در برابر صحبت نسنجیده آقای هاشمی آن هم از صحن مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنیم. همه بدانند دشمن بیگانه در تدارک فتنه جدیدی است. خواص نباید ساکت بنشینند بلکه باید با اعلام مواضع شفاف بر بصیرت مردم بیفزایند.
نیک‌نام از قم
* از نمایندگان مجلس تقاضا داریم از حقوق ما در برابر این گرانی‌ها دفاع کنند؟ چرا نمایندگان سکوت کرده‌اند.
انصاری
* هر روز خبر‌های ضد و نقیضی از قطع یارانه‌در شبکه‌های مختلف صدا و سیما به گوش ملت می‌رسد ولی از قطع دست واسطه‌ها، ارزان کردن قیمت اجناس و... سخنی شنیده نمی‌شود.
2572---0918
* با آنکه مفاد پیشنهادات ایران در 1+5 محرمانه شد ولی یقین داریم که جمهوری اسلامی ایران ارزشهای دینی را به هیچ‌وجه و تحت هیچ شرایطی قربانی منافع سلطه‌جویانه غربی‌ها و دشمنان انسانیت نخواهد کرد ولو به قیمت از دست دادن پاره‌ای از منافع اقتصادی برای کشورمان تمام شود.
بلغار
* از مسئولین دولتی می‌خواهم که آیه شریفه «لن ترضی عنک الیهود و لا النصاری حتی تتبع ملتهم» را از یاد نبرند. با این آیه شریفه تکلیف ما با طرف مذاکره‌‌کننده معلوم می‌شود یعنی تا مطیع آنها نشویم و تمام خواسته‌های غیرقانونی آنان را برآورده نکنیم از ما راضی نمی‌شوند و اعتمادسازی مورد نظرشان صورت نخواهد گرفت.
8598---0914
* 1+5 +اسرائيل در مقابل ایران اسلامی هر یک نقش خود را بازی می‌کنند، دولتمردان بدانند ملت ایران با رهبری بی‌نظیر مثل کوه پشت آنها هستند شجاع باشند و از مواضع عزت‌مندانه نظام کوتاه نیایند.
4175---0936
* چقدر خوب شد که آقای نجفی وزیر آموزش و پرورش نشد. یکشنبه‌شب در برنامه «پایش» شبکه یک رسانه ملی از کشیدن قلیان حتی دختر خانم‌ها دفاع و اعلام کرد که منعی برای آن نیست و ما در تدارک «دهکده قلیان» هستیم؟! گویا تمام مشکلات جوانان ما مرتفع شده فقط این یک مشکل مانده بود که دکتر آن را بلامانع اعلام کرد؟!
خانم فهیمی - فرهنگی
* اعلام خالی بودن خزانه درست در روز قبل از مذاکرات ژنو کمک ناخواسته به دشمن بود یا روحیه دادن به جبهه خودی؟! ملت کدام تقاضای غیرقابل اجرای اقتصادی را از شما مطالبه کرده؟ آیا شما نبودید که قول حل صد روزه مشکلات را می‌دادید؟! ما می‌خواهیم در مقابل شیطان بزرگ بایستیم و هزینه و بهای آن را هم همچون گذشته می‌پردازیم.
9785---0935
* یکی از بزرگان در خاطرات جنگ تحمیلی آورده که در یک مقطع زمانی فقط برای سه روز کشور در سیلوها گندم داشتیم ولی به مردم چیزی گفته نشد. با بیان این خاطره می‌خواهم گلایه بکنم که چرا در چنین شرایطی به صورت آشکار صحبت از خالی بودن خزانه شد؟
اصغر کردبچه - راننده اتوبوس بین شهری
* نمی‌توان با لبخند و خوش‌آمدگویی تفکر شیطان بزرگ و اذنابش را عوض کرد اگر مسئولین امر بصیرتی که معارف ما و رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند داشته باشند متوجه خواهند شد که شیطان و شیطان‌صفتان چه دام‌هایی برای ما پهن کرده‌اند.
8074---0912
* اگر بنده به جای حاج حسن آقای خمینی بودم به خاطر توهینی که توسط یکی از اقوام نزدیک ایشان به خانواده محترم شهدا صورت گرفته بلافاصله با یک روزنامه یا خبرگزاری مصاحبه کرده و معذرت‌خواهی می‌کردم ولی عجیب است که ایشان سکوت اختیار کرده و چیزی نمی‌گوید. آیا به جریحه‌دار شدن قلب هزاران خانواده شهید توجه ندارند؟
گلرنگی از قم
* مادرم از موقعی که فهمیده نوه امام به خانواده شهدا اهانت کرده دائم گریه می‌کند و چشم به راه دستگاه قضایی است تا ان‌شاءالله امثال اشراقی‌ها را محاکمه کند. آیا دادستان و مدعی‌العموم که شاهد این هجمه‌ها و توهین‌های دوم خردادی‌ها به امام و شهدا هستند موظف به اقدام نیستند؟
زمانی از پردیس و6293---0919
* از ایستادگی کیهان و کیهانی‌ها روی اصول و ارزش‌ها تشکر می‌کنیم. الحق مقاومت شما در راه انقلاب ستودنی است.
حامی‌زاده
* از مسئولین امر درخواست می‌شود نسبت به ساخت پل شهدای اقتدار ابتدای جاده ملارد اهتمام داشته باشند. متاسفانه مدتی است که پل به حال خود رها شده و اقدامی برای ساخت آن مشاهده نمی‌شود.
اکبریان
* طی 30 سال با سختی و مرارت و با جمع‌آوری سوابق بیمه به تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه اختیاری پس از آن که با قرارداد 27 درصد بالاترین نرخ بیمه قرارداد بود اکنون با حقوق 478 هزار تومان بازنشسته شده‌ام. این میزان حقوق با این سنگینی هزینه‌ها کجای زندگی را تامین می‌کند؟ مسئولین محترمی که با خرج روزمره مردم همراهند قضاوت کنند و اگر انصافی هست دست به کار رفع این گونه معضلات برای همه خاصه بازنشستگان بی‌سرپناه شوند. سری به پرونده‌های تامین اجتماعی بزنید.
محمودی
* هیچ کدام از سرعت‌گیرهای نصب شده در جاده‌های استان مازندران و گلستان به طرف خراسان با رنگ شاخص مشخص نیستند فلذا برای رانندگان عبوری مشکل‌ساز شده‌اند. از مسئولین امر درخواست داریم برای رفع این نقص مساعدت بکنند.
آب پیکر

 


گفت: هر روزی که می‌گذرد نظر آقای زیباکلام درباره ضرورت مذاکره و رابطه با آمریکا بیشتر اثبات می‌شود!
گفتم: مرد حسابی! چرا پرت و پلا می‌گویی؟ اتفاقاً هر روز که می‌گذرد پرده جدیدتری از کینه‌توزی و خباثت آمریکا علیه ایران و مردم ایران آشکار می‌شود.
گفت: ولی ایشان گفته بود که می‌تواند دهها نمونه از فواید رابطه با آمریکا را بشمارد!
گفتم: راست می‌گوید! مثلاً همین دیروز نمایندگان مجلس از وزارت خارجه خواسته بودند به خاطر اهانت وندی شرمن به مردم ایران، سفیر سوئیس را احضار کند. خب! اگر خودمان با آمریکا رابطه داشتیم و سفیر آمریکا را احضار می‌کردیم که خیلی راحت‌تر بود!
گفت: ولی آقای زیباکلام اهانت وندی شرمن را محکوم کرده است!
گفتم: سهواللسان بوده! نباید فراموش کرد که آمریکا خیلی از ما جلوتر است. مثلاً؛ آنها در سال 2013 هستند و ما هنوز سال 1392 را هم تمام نکرده‌ایم!

 


سرویس سیاسی-
علی‌رغم رویکرد مثبت ایران به مذاکرات هسته‌ای، اظهارات و مواجهه طرف آمریکایی نشان می‌دهد آنها سیاست کینه‌توزانه خود را دنبال می‌کنند.
وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده این کشور در 1+5 از جمله مقامات آمریکایی است که طی روزهای اخیر تحرکات دسیسه‌آمیز خودش علیه جمهوری اسلامی را شدت بخشیده است. وندی شرمن در حالی این هفته در جلسه‌ای محرمانه به کنگره آمریکا درخصوص گفت‌وگوهای 1+5 و ایران که هفته گذشته در ژنو برگزار شد، گزارش‌ می‌دهد که صریحا خط باقی ماندن تحریم‌ها بر ضد کشورمان را پیگیری می‌کند.
شرمن در اظهاراتی که در روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس‌تایمز بازتاب یافته است، با بیان اینکه ما به دنبال حذف تحریم‌های وسیع علیه ایران نخواهیم بود و تنها به ایران فرصت می‌دهیم برای از بین بردن نگرانی‌های ما، مدتی «استراحت» کند، در توهینی علنی به مردم کشورمان ادعا کرد که فریب و نیرنگ قسمتی از DNA ایرانیان است!
روز گذشته نیز یکی از اعضای ارشد مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به ادامه یافتن تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد: وندی شرمن نمایندگان را مطمئن کرده است که تحریم‌های ضد ایرانی کاهش نمی‌یابد.
«الیوت انگل» به نقل از شرمن گفت: کنگره اطمینان دارد دولت آمریکا تا زمانی که تغییر قابل مشاهده‌ای در روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده، کاهشی در تحریم‌های ضد این کشور اعمال نکند.
بنابراین، با توجه به پیگیری تحریم‌های ضدایرانی از سوی وندی شرمن و همزمان اظهارات توهین‌آمیز او علیه ملت بزرگ ایران، شایسته است تیم هسته‌ای کشورمان با این عنصر غیرقابل اعتماد آمریکایی به مذاکره ننشیند و این کمترین برخورد با رویکرد خصمانه و کینه‌توزانه اوست.
در همین حال، برخی نمایندگان مجلس موضع‌گیری مقامات آمریکایی را مهر تاییدی بر بی‌اعتمادی ایرانیان به آمریکا دانستند و تاکید کردند: دستگاه دیپلماسی کشورمان می‌بایست در مذاکرات هسته‌ای به این نکته توجه داشته باشد و بدانند که نمی‌توان به آن‌‌ها اعتماد کرد.
اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات «وندی شرمن» معاون وزیر امورخارجه آمریکا که در توهینی، ملت ایران را دارای ژن فریبکارانه دانسته بود، گفت: خانم شرمن عقل، فهم و درکش در همین اندازه است که به ملت بزرگ ایران این چنین تهمتی بزند.
وی ادامه داد: اینگونه اظهارات نشان‌ می‌دهد که ما باید همچنان تابع سخنان رهبر معظم انقلاب باشیم که ایشان بار‌ها فرموده‌اند که نمی‌توان به آمریکایی‌‌ها اعتماد کرد. اینگونه اظهارات از سوی مقامات آمریکایی مهر تأییدی بر بی‌اعتمادی ملت ایران به غرب و به خصوص آمریکاست.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه افزود: بیان چنین حرف‌‌ها و لحن‌هایی از سوی معاون وزیر امورخارجه آمریکا نشان می‌دهد که آن‌‌ها هنوز نتوانسته‌اند حسن نیت‌شان را به ملت ایران ثابت کنند. بیان چنین سخنانی عمق بی‌اعتمادی ملت ایران را به آمریکا افزایش می‌دهد.
کوثری تصریح کرد: خانم شرمن با بیان ادبیات توهین‌آمیز علیه ملت ایران نشان داد که دستگاه دیپلماسی آمریکا به قدری ضعیف شده که در برابر ملت ایران از هر هجمه و توهینی استفاده می‌کند.
وی در همین زمینه اظهارداشت: اینکه معاون وزیر امورخارجه آمریکا، ملت ایران را دارای ژن فریبکارانه می‌‌خواند، نشان‌دهنده خودخواهی و گستاخی آن‌هاست.
رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد:کسانی این حرف‌‌ها را می‌زنند که خودشان در درجه اول چنین اقداماتی را انجام داده‌اند. البته جنایات و فریبکاری آن‌‌ها همواره وجود داشته و به مردم دنیا نیز ثابت شده‌ است.
کوثری افزود: آن‌‌ها به دلیل اینکه خودشان جنایاتی را علیه ملت‌‌ها و به خصوص ملت ایران مرتکب شده‌اند، بنابراین اینگونه اظهارات را مطرح و تهمت‌هایی را به ملت ایران وارد می‌کنند.
وی با بیان اینکه وزارت امورخارجه باید موضع‌گیری قاطعی نسبت به این اظهارات معاون وزیر امورخارجه آمریکا داشته باشد، گفت: وزارت امورخارجه و دستگاه دیپلماسی کشورمان می‌بایست در مذاکرات هسته‌ای به این نکته توجه داشته باشد و بدانند که با انسان‌های حیوان صفتی روبرو هستند و نمی‌توان به آن‌‌ها اعتماد کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با تسنیم خاطر‌نشان‌کرد: مجلس از وزارت امورخارجه و دستگاه دیپلماسی کشورمان می‌خواهد که اقدامی جدی و عملی در پاسخ به این اظهارات گستاخانه «وندی شرمن» داشته باشد.
همچنین محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به توهین وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا به ملت ایران که گفته بود «فریب و نیرنگ در ژن ایرانی‌‌ها است» واکنش نشان داد و با بیان اینکه معتقدم باید جواب دشمن را با زبان خودش داد، گفت: این اولین بار نیست که دولت‌مردان آمریکایی چنین مطالبی را علیه مردم ایران بیان می‌کنند، اما با این حال باید پاسخ محکمی به این توهین اخیر داده شود.
وی گفت: انتظار داریم دستگاه‌های مربوطه مواضع خود را در قبال توهین معاون جان کری اعلام کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه نباید در قبال این توهین که به ملت ایران روا شده است سکوت کرد، اظهارداشت: دولت آمریکا می‌خواهد با زور و تزویر در دنیا حکم‌رانی کند، اما دولت‌مردان آن‌‌ها از جمله شرمن بدانند ملت ایران هیچگاه زیر بار زور و تزویر آنان نمی‌رود، پیروزی از آن ملت ایران است.
جوکار تاکید کرد: سیاست زر و زور و تزویر برچیده خواهد شد و توهین اخیری که از سوی معاون وزیرخارجه آمریکا صورت گرفت، متعلق به خودشان است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: وزارت خارجه باید بیانیه‌ای صادر کند و به این توهین «وندی شرمن» واکنش تندی نشان دهد یا اینکه در اسرع وقت سفیر سوئیس در ایران که حافظ منافع آمریکا در کشورمان است را احضار و اعتراض دولت و ملت ایران را به او اعلام کند.
محمد حسن آصفری عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به توهین «وندی شرمن» معاون وزیرخارجه آمریکا به ملت ایران، گفت: معتقدم باید دولت آمریکا، دولتمران خود را کنترل کنند تا چنین مواضع تند و توهین آمیزی را بیان نکنند. جمهوری اسلامی ایران حسن نیت خود را نشان داده از این رو اگر آنان همچنان سیاست خشونت و دو رویی خود را ادامه دهند، ایران سیاستش را که مبتنی بر نرمش قهرمانانه است تغییر خواهد داد.
وی تاکیدکرد: دولتمردان آمریکایی باید بدانند دیوار بی‌اعتمادی که بین این کشور با ملت ایران ایجاد شده به این سادگی‌‌ها از بین نمی‌رود از این‌رو باید مسئولان بلندپایه آمریکا مواظب و مراقب موضع‌گیری‌‌ها و اقدامات خود باشند، آن‌‌ها با این اقدامات و موضع‌گیری‌های تند و توهین‌آمیز خود علیه مردم ایران، دیوار بی‌اعتمادی را بیشتر و بیشتر خواهند کرد.
عضو هئیت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: دولت آمریکا و معاون وزیر خارجه این کشور باید بدانند که با چه ملتی طرف هستند، ملت ایران صداقت و حسن نیت خود را همواره نشان داده و اثبات کرده که هیچ‌گاه به دنبال درگیری نبوده و نخواهد بود اما اگر رویه گذشته خود را ادامه دهند پاسخ محکمی را از سوی ایران دریافت خواهند کرد. ضمن اینکه شرمن به چه حقی به ایران و ایرانیان توهین کرده است؟
آصفری با بیان اینکه وزارت خارجه کشورمان نباید در قبال این موضع گیری معاون جان کری سکوت کند، تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی باید نسبت به این موضع گیری ورود و پیگیری کنند چرا این مقام مسئول در وزات خارجه آمریکا چنین موضعی را بیان کرده است. وزارت خارجه نباید در این‌باره سکوت کند.

 


معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هفته آینده بعد از مذاکرات ایران و آژانس مذاکرات فنی و تخصصی ایران و 5+1 برگزار خواهد شد.
سید عباس عراقچی در حاشیه مراسم روز بزرگداشت سازمان ملل در تهران درباره اظهارات اخیر شیمون پرز درباره برنامه هسته‌ای ایران و الزام حذف کردن دانشمندان هسته‌ای کشورمان گفت: صحبت‌های وی برای ما هیچ ارزشی ندارد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره زمان اعلام اسامی کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس گفت: ظرف 7 و 8 و 10 روز آینده کاردار ایران و کاردار انگلیس معرفی خواهند شد و اما هنوز اسم نهایی کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس مشخص نشده است.
عراقچی درباره برگزاری نشست‌های فنی ایران و 5+1 گفت: ان‌شاءالله هفته آینده بعد از مذاکرات ایران و آژانس مذاکرات فنی و تخصصی ایران و 5+1 را خواهیم داشت و تا قبل از برگزاری مذاکرات بعدی ژنو میان ایران و 5+1 دو جلسه نشست فنی و تخصصی برگزار می‌شود.

 


مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی ستاد نماز جمعه تهران، مراسم این هفته نماز جمعه از ساعت 10:45 دقیقه روز جمعه، با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و قرائت زیارت آل یاسین در دانشگاه تهران شروع خواهد شد. در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین وطن‌خواه پیرامون واقعه غدیر خم، و پس از آن سرتیپ پاسدار دکترغلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور پیرامون فعالیت‌های این سازمان به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

 


یک اقتصاددان اصلاح‌طلب نسبت به تکرار سیاست بحران‌زای دولت سازندگی در زمینه اقتصادی هشدار داد.
دکتر حسین راغفر در مصاحبه با سایت اصلاح‌طلب فرارو ضمن بیان این مطلب که «نابسامانی‌های امروز محصول سیاست‌های اقتصادی دهه 70 است»، اظهار داشت: این سیاست‌ها کاملاً ناموفق بود و بسیاری از نابسامانی‌های اجتماعی و اقتصادی امروز، محصول آن دوره است. از اقدامات و سیاست‌های دولت علائمی دیده می‌شود که موجب تشدید نگرانی‌ها درباره اجرای دوباره سیاست‌های تعدیل اقتصادی در دهه 70 می‌شود.»
وی با بیان اینکه یکی از این اقدامات مخالفت رئیس کل بانک مرکزی با کاهش قیمت ارز است گفت: «یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های تعدیل ساختاری کاهش ارزش پول ملی به بهانه رونق صادرات است.»
این استاد دانشگاه اظهار کرد: شواهد نشان می‌دهد که دولت به دنبال اجرای دوباره سیاست‌های تعدیل اقتصادی است. البته به نظر من هنوز زود است و باید دید آیا اصلاً دولت می‌تواند این کار را انجام دهد یا خیر.»
وی ادامه داد: «تیم اقتصادی دولت فعلی تقریباً همان تیم اقتصادی دوره آقای هاشمی است که به اقتصاد بازار گرایش دارند. اینها برای حل مسائل اقتصاد کشور طرحی ندارند. طرح آنها همین واگذاری همه چیز به انگیزه‌های شخصی و مکانیسم عرضه و تقاضا است، در حالی که این دست نامرئی از روز اول آرتروز داشته است.»
راغفر خاطرنشان کرد: «این انگیزه‌های شخصی در برخی جاها کار نمی‌کند. از جمله اینکه بخش خصوصی همواره انگیزه برای ایجاد فساد دارد. یعنی براساس این منطق افراد حاضرند برای آنکه سود بیشتری ببرند رشوه دهند و قراردادی را بدست آورند.»
راغفر درباره سیاست‌های اقتصادی دهه 70 گفت: ایران برای اولین بار در این دوره از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، استقراض قابل توجهی کرد؛ به طوری که تا دوره آقای خاتمی هزینه‌های آن استقراض را پرداخت می‌کرد. یعنی بازپرداخت آن استقراض به دولت بعدی موکول شد و سالیانه حدود 4 میلیارد دلار اصل و فرع بدهی دولت قبلی پرداخت می‌شد.»
این استاد دانشگاه اظهار کرد: «موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد هزینه‌های اجتماعی حاصل از اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری است. یعنی آنچه در این دوره تخریب شد اخلاق اجتماعی و عمومی و سرمایه‌های فرهنگی جامعه بود. به عبارت دیگر در فرایندی به اسم خصوصی‌سازی، نابرابری‌های عظیمی ایجاد شد که اصلی‌ترین دلیل فرسوده شدن اخلاق عمومی بود.»

 


گزارش نشریه اکونومیست از اشتهای سیری‌ناپذیر آمریکا و اسرائیل در زمینه توقف تمام برنامه هسته‌ای ایران حکایت می‌کند.
اکونومیست با بیان اینکه وزیر خارجه ایران در نشست نمایندگان 1+5 در ژنو خواستار به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران و کاهش تحریم‌ها در ازای پذیرش محدودیت در برنامه هسته‌ای ایران بود، نوشت: دشواری‌های زیادی بر سر راه توافق وجود دارد. ظریف امیدوار است اولین مرحله طرح وی 6 ماه تا یک سال طول بکشد. بعد از آن مرحله دوم است که ایران در مورد بعضی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش توقف یا کاهش فعالیت را می‌پذیرد که با کاهش گام‌به‌گام تحریم‌های غربی‌ها همراه است؛ به ویژه تحریم نفت و گاز ایران و تدابیر مالی که دادوستدش با جهان را به کلی کاهش داده است.
این نشریه ادامه می‌دهد: اوباما باید کنگره مردد را راضی کند. کلید دست یافتن به هر تعاملی پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایران است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر مبنای آن می‌تواند با نظارت‌های بیشتر و نوبه‌ای تاسیسات هسته‌ای ایران را زیر نظر بگیرد. این امر شامل حق دسترسی به سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده‌ای است که برای اهداف مخفی از آنها استفاده می‌شود. بعضی از منتقدان مانند «دیوید آلبرایت» ناظر پیشین تسلیحاتی و رئیس موسسه علم و امنیت بین‌الملل در واشنگتن معتقد است ایران همچنین باید در مورد فعالیت‌های گذشته‌اش برای ساخت سلاح هسته‌ای نیز توضیح بدهد و تا زمانی که این کار را نکند اعتبار نیات فعلی‌اش زیر سوال خواهد رفت.(!)
اکونومیست نوشت: از این گذشته معلوم نیست ایران تا چه اندازه آماده است نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای فعلی‌اش را رفع کند. برای نمونه تنها از کار انداختن تعدادی سانتریفیوژ کافی نیست. ایران در کمتر از دو سال توانایی غنی‌سازی اورانیوم خود را دو برابر کرده است.
اکونومیست آنگاه به مطالبات و توقعات بعدی آمریکا و صهیونیست‌ها می‌پردازد و می‌نویسد: «دو سایت غنی‌سازی ایران نیز دردسرساز هستند. تاسیسات غنی‌سازی فردو که در نزدیکی قم و در زیر زمین حفر شده است، تقریبا دو هزار و 700 سانتریفیوژ دارد و تنها در هر ماه می‌تواند 40 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصدی تولید کند. با در نظر گرفتن اینکه فردو قابل تخریب نیست و تنها سنگرشکن‌های زرادخانه‌های آمریکا می‌تواند آن را بمباران کند، تعطیلی همیشگی آن اولویت مهمی است به ویژه برای اسرائیل. پیشنهاد تعلیق تولید در تاسیسات فردو قطعا رد خواهد شد. آینده رآکتور آب سنگین اراک نیز مسئله‌ای حساس است. تاسیسات اراک تا اواخر سال 2014 میلادی مسیر جایگزینی با تولید پلوتونیوم در اختیار ایران قرار می‌دهد.»
این نشریه خاطرنشان کرد: «تعلیق تولید و سوخت‌رسانی به تاسیسات اراک به تنهایی مذاکره‌کنندگان آمریکایی و غربی را راضی نمی‌کند. انتظار می‌رود آنها یا در مورد تعلیق همیشگی یا تبدیل این رآکتور به نوع دیگری از رآکتور تحقیقاتی[!!] اصرار کنند که بتواند از ذخایر اورانیوم غنی شده 5/3 درصدی ایران استفاده کند.»

 


یک مجله آلمانی معتقد است تحریم‌های غرب علیه ایران به این زودی‌ها لغو نخواهد شد و خوش‌باوری ممکن است به زودی از میان ایرانیان رخت برببندد.
هفته‌نامه اشپیگل درباره مذاکرات ژنو نوشت: مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران که هفته گذشته در ژنو برگزار شد، برای رئیس‌جمهور ایران با لبخند ملایمی که بر لب دارد، یک چالش بزرگ محسوب می‌شود با وجود فضای دوستانه مذاکرات ممکن است بزودی خنده از لب‌ها برود زیرا غرب به آن سرعتی که اغلب ایرانی‌ها انتظار دارند، تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد.
این مطلب می‌افزاید: ایران در صورتی حاضر است کاری انجام دهد که ابتدا طرف مقابل قدمی به جلو برداشته باشد و از این بابت تغییری مشاهده نمی‌شود.
اشپیگل نوشت: مذاکره‌کنندگان ایران پس از گفت‌وگوهای ژنو اعلام کردند که می‌توانند متصور شوند «در مرحله آخر» مذاکرات، بازرسی‌های اعلام نشده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجاز گردند، چه دست و دلبازی فراوانی!
اشپیگل با بیان اینکه شفافیت کامل برنامه هسته‌ای پیش‌شرط لغو تحریم‌هاست، نوشت: این حرفی نیست که فقط بنیامین نتانیاهو بگوید، گرچه او تنها کسی است که آن را به صراحت بیان می‌کند.
سیاستمداران غربی دهه گذشته مراد خویش از شفافیت کامل را معلوم کرده‌اند، آنجا که پس از تعلیق 5/2 ساله فعالیت‌های هسته‌ای ایران که قرار بود موقت و در جهت رفع ابهامات باشد، اعلام کردند بهترین تضمین، همین تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران است!
درباره کوچک شمردن بازرسی‌های سرزده (براساس پروتکل الحاقی) نیز باید خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورها حاضر نیستند این پروتکل را تصویب و به اجرا بگذارند اما با این وجود ایران 10 سال پیش برای اعتمادسازی به طور اختیاری اجازه برخی بازرسی‌های سرزده را داد که با قدرنشناسی و گستاخی مضاعف طرف آمریکایی و اروپایی مواجه شد.
در همین حال وبسایت سی‌ان‌ان در تحلیلی خاطرنشان کرد: ‌درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 باید واقع‌بین بود، در حقیقت، مانع اصلی پیش روی توافق هسته‌ای احتمالاً ایران نیست، بلکه تندروها در کنگره آمریکا هستند، اکنون زمان آن است که آمریکا به ایران نشان دهد که مایل است و می‌تواند به یک توافق «برد-برد» دست یابد.
سی‌ان‌ان افزود: لازم است واشنگتن در مورد هدف توافق، واقع‌بین باشد. آنها که از ایران می‌خواهند برنامه هسته‌ای‌اش را برچیند و تمامی فعالیت‌ها در زمینه غنی‌سازی اورانیوم را کنار گذارد، یا ساده‌لوح یا ریاکار هستند. اگرچه ممکن است این مسئله، راهکار کاملی برای دیدگاه جلوگیری از گسترش سلاح‌های اتمی باشد، بندرت مصالحه‌ای است که مذاکره‌کنندگان بتوانند آن را به خورد ایران دهند.
سی‌ان‌ان خاطرنشان کرد: کوتاهی در لغو تحریم‌ها، ممکن است پیام نادرست به ایرانی‌ها درباره جدیت آمریکا برای توافق ندهد. مذاکرات قرار است 2 هفته دیگر از سر گرفته شود و نباید با خواست‌های غیر واقع‌بینانه این فرصت را از دست بدهیم.

 


لحن مقامات و رسانه‌های غربی حاکی از این است که با وجود تلاش هیئت مذاکره‌کننده ایرانی برای شکستن بن‌بست مذاکرات هسته‌ای، طرف غربی مایل به اتخاذ سیاست انعطاف‌ متقابل نیست و به تشدید فشارها تمایل دارد.
لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه هنوز برای نتیجه‌گیری از مذاکرات ژنو بسیار زود است، گفت: هرگونه اقدامی در قبال ایران باید محتاطانه باشد.
«جک لو»، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز گفت: هنوز برای صحبت در مورد کاستن از فشارها و تحریم‌ها علیه ایران زود است.
«جک لو» این مطلب را در مصاحبه با برنامه «دیدار با مطبوعات» شبکه تلویزیونی آمریکایی ان‌بی‌سی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز شرکت داشت، عنوان کرد و افزود: «تحریم‌ها وضع شدند تا دیدگاه حکومت ایران نسبت به گزینه‌هایی که دارد را تغییر دهند و از طریق فشار اقتصادی باعث شوند تا آنها بر سر میز بیایند و برنامه هسته‌ای‌شان را تغییر دهند.»
وی در ادامه گفت: «به نظر من تحریم‌ها موثر واقع شده و برای همین هم هست که گفت‌وگوها از سر گرفته شده است.»
همزمان موسسه بروکینگز در تحلیلی به قلم سوزان مالونی تأکید کرد: «مذاکرات ژنو آغاز راه بود و نه یک مصالحه. اخبار محدودی که از مذاکرات ژنو به بیرون درز کرده، حاکی از آن است که احتمال پذیرش پروتکل الحاقی بخشی از بسته پیشنهادی ایران در این مذاکرات است. برخی رسانه‌ها نیز از کاهش کمیت و کیفیت غنی‌سازی سخن می‌گویند. اما در نهایت مذاکره‌کنندگان ایران و غرب توافق کرده‌اند که محتوای مذاکرات را محرمانه نگاه دارند. برخی کارشناسان می‌گویند».
این تحلیل خاطر نشان می‌کند: تمامی تلاش‌ها برای آن است که ایران به باشگاه هسته‌ای ملحق نشود.
شایان ذکر است برخلاف توقع هیئت ایرانی برای محرمانه ماندن مذاکرات، وندی شرمن (معاون وزیر خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده آمریکایی) در گفت‌وگوی تلفنی با یعقوب عمیدور رئیس شورای امنیت رژیم صهیونیستی وی را در جریان جزئیات مذاکرات ژنو و پیشنهادهای هیئت ایرانی گذاشت.
براساس گزارش هاآرتص که گزارش شرمن به عمیدور را منتشر کرده، هیئت انگلیسی شرکت کننده در مذاکرات ژنو نیز پنج‌شنبه گذشته مستقیماً از ژنو به تل‌آویو رفته و گزارش مذاکرات را ارائه کرده است. هیئت‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی معمولاً در مذاکرات ادوار گذشته نیز به صهیونیست‌ها گزارش کامل داده‌اند.
روزنامه‌ هاآرتص پس از انتشار مذاکره شرمن و عمیدور می‌نویسد: « ایرانی‌ها گفتند که آمادگی توقف غنی‌سازی به میزان 20 درصد و تبدیل ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده به میزان 20 درصد به سوخت هسته‌ای نیروگاه‌های تحقیقاتی در تهران را خواهند داشت. سومین کاری که ایرانی‌ها پیشنهاد دادند، اعلام آمادگی آنها برای انجام مذاکرات درباره مقدار و حجم غنی‌سازی اورانیوم به میزان 5 درصد است و تعداد سانتریفیوژهایی که از آنها در تأسیسات غنی‌سازی استفاده می‌شود»
هاآرتص همچنین نوشت: طرح پیشنهادی ایران با وجود اینکه کلی است و ابهامات زیادی دارد، نشان دهند. خواست تهران برای محدود کردن میزان غنی‌سازی اورانیوم و مذاکره بر سر مواردی است که پیش‌تر از این غیرقابل مذاکره می‌دانست.
اما در این میان گزارش روزنامه فایننشال تایمز جالب توجه است. این روزنامه با اذعان به اینکه نمی‌توان حق غنی‌سازی را از ایران سلب کرد، نوشت: البته هر گونه توافقی با ایران در زمینه به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی با مخالفت جمهوری‌خواهان و اسرائيل مواجه می‌شود اما باید توجه داشت که ایران بدون به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی هیچ توافقنامه‌ای را امضا نمی‌کند. جان ‌کری، ‌وزیر خارجه آمریکا در سال 2009، زمانی که یک سناتور بود، در گفت‌وگو با فایننشال تایمز به این نکته اشاره کرد. او تأکید کرد اینکه از ایران بخواهیم به طور کامل از برنامه‌های غنی‌سازی‌اش صرفنظر کند، مسخره است.

 


با نهایت تاسف مطلع شدیم همکارمان آقای قدرت‌الله خسروی‌‌پور در غم از دست دادن پدر گرامی‌اش به سوگ نشسته است، ضمن تسلیت به ایشان و دیگر خانواده‌‌های عزادار برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزو داریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10