(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 01  آبان 1392 - شماره 20623

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
سخنگوی وزارت خارجه:تصمیم درباره پروتکل الحاقی بر عهده مجلس است
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت همسر آیت الله حائری شیرازی
تشکیل ۳ شعبه جدید در دیوان عالی کشور
واکنش خانواده شهدا به مواضع مؤسسه نشر آثار امام (ره)
کسانی که وقیحانه از خانواده شهدا طلبکار شده‌اند بدانند به امام شکوه می‌کنیم
تمدید مهلت ثبت نام آزمون دکتری تخصصی علوم پزشکی
 ولایتی:حفظ حقوق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها باید در دستور کار تیم مذاکره‌کننده ایران باشد
صادق خرازی:ذوق‌زدگان رابطه با آمریکا مراقب باشند شرمنده تاریخ نشویم
وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی:کانادا از نفوذش برای ممانعت از لغو تحریم‌های ایران استفاده کند
7 آبان آغاز مسابقات روباتیک جام امیرکبیر
توصیه 21 فرمانده آمریکایی به اوباما درباره ایران
رایزنی مقامات آمریکا و روسیه در مسکو درباره برنامه هسته‌ای ایران
رئیس سازمان چای خبر داد
خرید80 هزار تن برگ سبز چای در شمال
رئیس سازمان انرژي اتمی خبر داد
راه‌اندازی قریب‌الوقوع خطوط UO2 هسته‌ای اصفهان
خاکسپاری پیکر شهید یگان حفاظت شیلات بوشهر در زادگاهش
نماینده مجلس:تشدید توفان‌های نمکی در اطراف دریاچه ارومیه نگران‌کننده است
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس خواستار شد
جدیت در پاکسازی مناطق مرزی کردستان از مین
رئیس سازمان بسیج خبر داد
بازسازی واقعه غدیر در 122 شهر کشور
تولید پارچه ضد آب و لک توسط محققان کرجی
راه‌اندازی شبکه ولایت 2 به زبان عربی همزمان با عید سعید غدیر
بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان پایان یافت
راه‌اندازی اینترنت پرسرعت در 8 هزار روستای کشور
   


حضرت امام خمینی(ره): این علی، همه چیز است یعنی در همه ابعاد انسانیت درجه یک است.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت که تصمیم‌گیری درباره پروتکل الحاقی در دست مجلس است که متناسب با روند مذاکرات و پیشرفت مباحث، در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.
مرضیه افخم دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص ورود مجلس شورای اسلامی به پرونده هسته‌ای ایران، با بیان اینکه تعامل بسیار خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد و رئیس مجلس در جریان روند مذاکرات و مباحث مربوطه است، خاطرنشان کرد: مباحث مطرح شده به نمایندگان مجلس و کمیسیون‌ها منتقل می‌شود و تماس‌ها و ارتباطات، فضا را برای اطلاع نمایندگان فراهم کرده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: تصمیم‌گیری درباره پروتکل الحاقی در دست مجلس است که متناسب با روند مذاکرات و پیشرفت مباحث در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش از مذاکرات ژنو طرح پیشنهادی ایران به 1+5 در اختیار مقامات کشور به‌ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفته است یا نه گفت: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 به طور کامل در هماهنگی دائمی با مقامات عالی کشور است و این هماهنگی از طریق رئیس‌جمهور با مقام معظم رهبری انجام می‌شود. هم‌چنین همه چارچوب‌‌ها و سیاست‌ها در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌شود و در همین جا باید از نقش شورای عالی امنیت ملی در ایجاد هماهنگی با دستگاه‌‌های ذیربط تشکر کنیم.
به گزارش خبرگزاری‌ها، افخم درباره زمان و مکان مذاکرات کارشناسی بین نمایندگان ایران و 1+5، گفت: در نشست ژنو توافق شد قبل از برگزاری دور بعدی مذاکرات در ژنو گروه کارشناسی مذاکراتی داشته باشند. هنوز درباره زمان و مکان آن تصمیم‌گیری نشده است. طبعا مذاکرات کارشناسان با فاصله زمانی قبل از مذاکرات بعدی در ژنو خواهد بود. گفت‌وگوهای کارشناسان به طور منظم و دقیق باید منتقل شود و پس از آن نشست ژنو برگزار شود.
افخم در پاسخ به پرسش دیگری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران در غرب، گفت: مطابق پایان یافتن مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو برخی اخبار در رسانه‌‌های غربی و به طور مشخص رسانه‌‌های آمریکایی درباره آزاد کردن دارایی‌های مسدود شده ایران منتشر شد. این مطالب کاملا گمانه‌زنی رسانه‌ای است. از هیچ کانال سیاسی این موضوع منتقل نشده و در صورتی که از طریق کانال‌های سیاسی این مسئله به طور رسمی منتقل و اعلام شود ما به طور طبیعی پس از دریافت این پیشنهاد رسمی آن را بررسی و نسبت به آن اعلام نظر خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره آخرین پیگیری‌های ایران نسبت به سرنوشت نوراحمد نیکبخت، دیپلمات ایرانی ربوده شده در صنعا، اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعاتی که داریم وضعیت سلامتی ایشان خوب است. در عین حال از دولت یمن می‌‌خواهیم براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی و دیپلماتیک به مسئولیت‌های خود عمل کند. هیئت‌های پیگیری در یمن و تهران موضوع را دنبال می‌کنند و ما جزئیات را با حساسیت دنبال می‌‌کنیم و تماس‌هایی هم با دولت یمن در این زمینه داشته‌ایم که امیدواریم به اطلاعات بیشتر و در نهایت به آزادی ایشان منجر شود.
افخم درباره روابط ایران و کانادا نیز گفت: عمان به عنوان حافظ منافع تهران در کانادا و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران مشخص شد.
وی همچنین درباره سفر اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل و اتحادیه عرب به تهران برای رایزنی درباره حل بحران سوریه، گفت: اخضر ابراهیمی سفرهای منطقه‌ای خود را دنبال می‌کند. به منظور رایزنی درباره مباحث مربوط به سوریه دیدارهایی انجام داده است. اول هفته آینده وی به تهران سفر خواهد کرد و مذاکراتی با مقامات کشورمان انجام خواهد داد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره شعار مرگ بر آمریکا و تلاش برای کمرنگ کردن آن، گفت: این شعاری است که برخاسته از احساسات عمیق ملت ایران نسبت به دشمنی‌هایی است که در طول تاریخ ایران از سوی دولت‌های مختلف آمریکا اعمال شده است. در هر حال دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا دیوار بلند و قطوری است. تغییر لحن گامی نیست که بتوانیم بگوییم با آن ذهنیت، احساسات و تمام تاریخ مناسبات می‌تواند تغییر یابد.

 


روز غدیر، روز اکمال دین
و اتمام نعمت بر جهانیان
قرآن کریم:
... امروز (روز غدیر)، دین شما را (با ولایت علی(ع)) کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آئین (جاودان) شما پذیرفتم.
سوره مائده
آیه 3

 


بی‌مهری به یک فیلم
دفاع مقدسی
فیلم «بزرگمرد کوچک» با موضوع رشادت‌های یک قهرمان ملی (شهید بهنام محمدی) در سکوت کامل و با حداقل امکان نمایش در سینماها اکران شده است.
صادق دقیقی کارگردان فیلم «بزرگمرد کوچک» در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان گفت: با وجود گذشت 60 سال از جنگ جهانی دوم هنوز هم در هالیوود با حمایت مستقیم دولت آمریکا درباره این جنگ فیلم‌هایی ساخته می‌شود. اما در کشور ما متأسفانه فیلم‌های دفاع مقدس با حداقل حمایت ساخته می‌شوند و به نمایش در می‌آیند.
وی افزود: فیلم «بزرگمرد کوچک» با هزینه شخصی تهیه کننده و حداقل کمک‌های دولتی ساخته شده است. انتظار ما این است که اگر مسئولان سینمایی در تولید به این فیلم کمک نکردند، حداقل در اکران کمک کنند.
صادق دقیقی بیان کرد: «فیلم «بزرگمرد کوچک» فقط در سانس‌های صبح سینماها نمایش داده می‌شود. متأسفانه فیلم‌های ارزشی حمایت نمی‌شوند! مسئولان سینمایی ما در شعار دم از ارزش‌ها می‌زنند. تنها باید از آقای ضرغامی تشکر کنم که با پخش 100 تیزر رایگان برای این فیلم از سیما موافقت کرد.»
شاعران به احترام
سمبل مقاومت فلسطین برمی‌خیزند
مراسم پاسداشت ادبی «مرحوم شیخ مصطفی رهنما» روحانی مبارز و سمبل مبارزه مادام‌العمر در راه مقاومت فلسطین، بیستم آبان برگزار می‌شود.
ناصر ضرابی مدیر دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری در خصوص کم و کیف برگزاری مراسم پاسداشت ادبی «مرحوم شیخ مصطفی رهنما» در حوزه هنری گفت: در مراسم پاسداشت ادبی شیخ مصطفی رهنمان قصد داریم برای آن دسته از افرادی که با این شخصیت فرهنگی آشنایی دارند و یا خواهند داشت فرصتی را فراهم کنیم تا ایده‌ها و طرح‌ها و برنامه‌های خود را ارائه دهند. همچنین در نظر داریم برای سال آتی فراخوانی را در خصوص شخصیت فرهنگی و مقاومتی این فقیه نستوه اعلام کنیم تا پژوهشگران و هنرمندان بتوانند آثاری را در خصوص این فقیه نستوه ارائه دهند.
مراسم پاسداشت «شیخ مصطفی رهنما» فقیه و مجاهد نستوه، روز دوشنبه 20 آبان ماه در حوزه هنری برگزار خواهد شد.
حضور 2 فیلم ضد ایرانی
در جشنواره ابوظبی
دو فیلم ضدایرانی در جشنواره فیلم ابوظبی امارات نمایش داده می‌شود.
این دو فیلم که توسط فیلمسازان گمنام و ناشناخته و با حمایت برخی دولت‌های غربی از جمله سوئد ساخته شده‌اند سعی دارند تا نظر مردم کشورهای عرب منطقه را درباره بیداری اسلامی و قیام علیه حکومت‌های دیکتاتوری منفی کنند.
گفتنی است، سال گذشته نیز فیلم ضد ایرانی «یک خانواده محترم» به تهیه کنندگی محمد آفریده با مضمونی مشابه این دو فیلم در جشنواره ابوظبی شرکت کرده بود.
دبیر و سخنگوی خانه موسیقی
استعفا داد
سخنگو و دبیرخانه موسیقی پس از اظهارات غیرعلمی و پرحاشیه در جشن چهاردهمین سال تأسیس خانه موسیقی ایران از سمت دبیری و سخنگویی خانه موسیقی استعفا داد.
داریوش پیرنیاکان در توضیح دلیل این استعفا با اشاره به خستگی در این سمت اظهار داشت: چند سالی دبیر و سخنگوی این نهاد بودم، اما به دلایلی از جمله برای استراحت کناره‌گیری کردم.
داریوش پیرنیاکان در چهاردهمین جشن خانه موسیقی که هفته گذشته برگزار شد، درباره عدم اجازه زنان برای تک‌خوانی گفت: موسیقی باید به رسمیت شناخته شود و فقها باید پاسخگو باشند که چرا می‌گویند موسیقی حرام است؟ پیرنیاکان در این جشن خواستار آزاد شدن صدای بانوان شد.
شاعر قطری
به 15 سال زندان محکوم شد
شاعر معروف کشور قطر به اتهام تحریک علیه حکومت، به 15 سال زندان محکوم شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری فرانس 24، دیوان عالی قطر محمد بن راشد العجمی شاعر سرشناس این کشور معروف به «ابن الذیب» را به اتهام تحریک علیه حکومت به 15 سال زندان محکوم کرد که قابل اعتراض نیست.
«نجیب النعیمی» وکیل این شاعر در واکنش به این حکم دادگاه گفت: حکم دادگاه سیاسی است و قانونی به حساب نمی‌آید.
یک دادگاه قطری پیشتر این شاعر را به حبس ابد محکوم کرده بود که دادگاه تجدید نظر این حکم را به 15 سال زندان کاهش داده بود.
جشنواره
برای جشنواره؟
مراسم اختتامیه بیست و دومین جشنواره تئاتر سراسری سوره ماه در حالی در حوزه هنری برگزار شد که دکور این برنامه متشکل از حروف و اعداد و لوگوی طراحی شده با حروف انگلیسی طراحی و اجرا شده بود حال آنکه این جشنواره میزبان گروه‌های تئاتر دانشجویی و شهرستانی است و اصولاً مهمان خارجی و بین‌المللی ندارد. این اتفاق در حالی رخ داد که در دکور طراحی شده یک کلمه هم فارسی دیده نمی‌شد!
انتظار از حوزه هنری به عنوان متولی اندیشه و هنر انقلابی این است که در دام فضاسازی‌های روشنفکرمابانه نیافتد و صفا و انقلابی بودن خود را حتی در برگزاری جشن‌های هنری نیز حفظ کند آنهم در شرایطی که نیازمند تقویت روحیه خودباوری ملی و اعتماد به نفس عمومی هستیم ضرورت چنین اقدامی مشخص نیست.
ضمن اینکه برگزاری جشنواره ملی در یک هفته با بودجه 300 میلیون تومانی و حضور 7 گروه نمایشی از 7 استان کشور و 19 گروه از تهران شاید نیاز به بازبینی مجدد برای برگزاری و هزینه کردن از بیت‌المال داشته باشد آن هم در این شرایط خاص اقتصادی.

 


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت همسر آیت الله حائری شیرازی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسمه تعالی
جناب مستطاب حجه الاسلام والمسلمین آقای حائری شیرازی دامت برکاته
درگذشت سیّده‌ مکرّمه، همسر بزرگوار و بردبار آن جناب و صبیه‌ عالم مجاهد مرحوم آیت الله سیّد نورالدین شیرازی طاب ثراهما را به جنابعالی و فرزندان محترم و دیگر بازماندگان تسلیت عرض می‌کنم و مغفرت و رحمت‌الهی را برای آن مرحومه و صبر و اجر برای جنابعالی و دیگر مصیبت‌دیدگان مسألت می‌نمایم.
سید علی خامنه‌ای
30 مهر 1392

 


رئیس دیوان عالی کشور از تشکیل ۳شعبه جدید در این دیوان جهت رسیدگی به درخواست‌های اعاده دادرسی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دیوان عالی کشور، آیت‌الله محسنی گرکانی در جلسه دیروز هیئت عمومی دیوان عالی‌کشور ضمن قدردانی از قضات دیوان‌عالی به ویژه قضاتی که در شهریور ماه امسال بیشترین میزان گزارش و شرکت در رای را داشته‌اند گفت: من از شما قضات دیوان که با آراء متقن قضایی مردم را قانع و راضی می‌کنید و باعث اعتلاء و آبروی دیوان عالی کشور هستید صمیمانه تشکر می‌کنم.
وی از تشکیل 3 شعبه در دیوان عالی کشور جهت رسیدگی به درخواست‌های اعاده دادرسی خبر داد و افزود: انتظار همه ما این است که با تشکیل این شعب، آمار رسیدگی به درخواست‌های اعاده دادرسی بالا رود و با دقت و استحکام بیشتری نسبت به این درخواست‌ها تصمیم‌گیری و نسبت به احقاق حق و جلوگیری از مطامع احتمالی سودجویان و متجاوزان به حقوق مردم اقدام شود.

 


موضع‌گیری دیرهنگام و عجیب مؤسسه حفظ و نشر آثار امام (ره) در برابر توهین نعیمه اشراقی به امام (ره) و شهدا، با واکنش اعتراضی خانواده‌های شهدا روبرو شد.
زهرا همایونی‌ مادر شهیدان شاه‌آبادی با اشاره به اظهارات حمید انصاری که منتقدان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) را افراطی خوانده است، گفت: ایشان خودش افراطی است زیرا جگرش از داغ فرزند جوانش نسوخته است.
وی با بیان اینکه انصاری نباید هم از چنین تهمت‌هایی دلش بسوزد و به آنها واکنش نشان دهد، خاطرنشان کرد: من برای او متأسفم و دعا می‌کنم که خدا هدایتش کند.
مادر شهیدان شاه‌آبادی با بیان اینکه فرزند من در راه امام حسین(ع) تکه‌تکه شده است و با انتقاد از افراطی خواندن خانواده‌های شهدا، خطاب به حمید انصاری گفت: فردای قیامت به هم می‌رسیم.
شهلا غیاثوند همسر شهید ایوب بلندی نیز با تاکید بر اینکه بنده اطلاعیه قائم‌مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) را خواندم، افزود: توهین‌کنندگان به امام (ره) در حقیقت اساس انقلاب، نظام و امام (ره) را نشانه گرفتند.
همسر شهید بلندی با تاکید بر اینکه حرفی که نوه امام مطرح کرده اشتباه خیلی بزرگی بود، گفت: ما نیز اشتباه کردیم که در اعتراض به این موضوع تظاهرات نکردیم و کوتاه آمدیم چرا که اگر یک قدم عقب‌نشینی کنیم آنها ده قدم جلو می‌آیند.
سیدرضا صنیع‌خانی فرزند سردار شهید سیدمحمد صنیع‌خانی هم در این رابطه گفت: این اولین باری نیست که این افراد افراطی‌گری خود را به گردن دیگران می‌اندازند.
وی با اشاره به سکوت این مؤسسه در مقاطع مختلف زمانی از قبیل حوادث سال 88 و توهین‌های اخیر به امام خمینی‌(ره) خاطرنشان کرد: این افراد تاب انتقاد را نداشته و همیشه منتقدین خود را افراطی می‌خواندند.
وی در پایان با انتقاد از بیانیه‌نویسی قائم‌مقام این مؤسسه متذکر شد اگر حمید انصاری بیانیه‌نویسی بلد بود چرا در برابر توهین به امام سکوت کرد؟
به گزارش فارس، سمیه بروجردی فرزند سردار شهید محمد بروجردی نیز در واکنش به اظهارات انصاری تاکید کرد: عملکرد دفتر تنظیم و نشر آثار امام(ره) غیرمنطقی است و نمی‌توان موضع خانواده‌های شهدا را افراطی دانست؛ محکوم کردن خاطراتی که آن را به امام منتسب می‌کنند نه کار سیاسی است و نه سیاسی‌کاری؛ بلکه باید گروهی که دست‌نوشته‌های امام (ره) به عنوان امانت در اختیار آنهاست صیانت کامل از آن داشته باشند.
همچنین خواهر شهیدان درخشان‌راد در این خصوص نوشت؛ می‌خواستم از نعیمه اشراقی و مؤسسه به اصطلاح حفظ آثار امام بپرسم پس از 24 سال بعد از رحلت امام در پی چه هستید؛ یادم افتاد این جماعت خود را مبرا از پاسخ دادن می‌داند و وقتی از آنها سؤال کنی به تندروی متهمت می‌کنند و لابد می‌خواهند بگویند قصد و غرض سیاسی داشته‌ای، همانطور که مؤسسه امام، خانواده شهدا را به شکایت تهدید کرد.
ما جوان‌داده‌ها، خواهر شهیدها، مادران شهدا هیچ‌ گله و شکایتی از مؤسسه‌ای که باید از کیان حضرت روح‌الله دفاع کند و نمی‌کند، نداریم و حساب امام برایمان از همه اینها جداست، اما از کسانی که وقیحانه از خانواده شهدا به خاطر «اعتراض مقدس» طلبکار شده‌اند و حق شکایت را برای خود محفوظ می‌دانند به امام شکوه می‌کنیم و می‌گوییم شاهد باش که در برابر این جسارت‌ها و اهانت‌ها ساکت نماندیم و کار زینبی خود را از ترس هجمه تسلیم‌طلبان نیمه‌کاره رها نکردیم.
شکایت خانواده شهیدان عرب‌سرخی
به دادسرای تهران
در همین حال، مسئول روابط عمومی ستاد بزرگداشت شهیدان عرب‌سرخی اعلام کرد که به نمایندگی خانواده این شهیدان از حمید انصاری قائم‌مقام مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) به دادسرای تهران شکایت کرده است.
وی با بیان اینکه افراطی خواندن منتقدان مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی غیرقابل قبول است، افزود: آقایان به جای سرزنش هتاکان، منتقدان را به افراطی‌گری متهم کرده‌اند.
مسئول روابط عمومی ستاد بزرگداشت شهیدان عرب‌سرخی اعلام کرد که شکایت خود را به طور مکتوب تقدیم دادسرای تهران کرده است.

 


مهلت مجدد برای ثبت نام، ویرایش فرم ثبت‌نام و تکمیل مدارک برای آزمون دکتری تخصصی گروه علوم پزشکی از دیروز آغاز شد و داوطلبان تا پنجشنبه فرصت دارند در این مرحله ثبت‌‌نام کنند. فرصت داده شده به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود.
آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت، طب سنتی، تاریخ علوم پزشکی، مواد دندانی، سلامت دهان، دندانپزشکی اجتماعی در 16 آبان‌ماه برگزار می‌شود.
آن دسته از داوطلبان شرکت در آزمون Ph.D سال تحصیلی 93-92 که تاکنون موفق به ثبت‌نام نشده‌اند یا می‌خواهند اطلاعات فرم ثبت‌نام خود را ویرایش کنند و همچنین می‌خواهند مدارک ارسالی خود را تکمیل و یا ویرایش کنند می‌توانند در این مرحله شرکت کنند.
داوطلبان از ساعت 18 روز دوشنبه 29 مهرماه تا ساعت 23 روز پنجشنبه 2 آبان‌ماه می‌توانند به منظور ثبت‌نام، ویرایش اطلاعات و تکمیل مدارک به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی مراجعه کنند.
این فرصت به هیچ وجه قابل تمدید نیست.
ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) رشته‌های مختلف گروه پزشکی سال تحصیلی 93-92 در مجموع دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، شعب بین‌الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی یک هزار و 168 نفر است.

 


مشاور عالی رهبرمعظم انقلاب در امور بین‌الملل تاکید کرد: حفظ حقوق هسته‌ای کشور و تلاش برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به صورت توامان در دستور کار گروه مذاکره‌کننده ایران با 1+5 قرار بگیرد.
علی‌اکبر ولایتی، مشاور عالی مقام معظم رهبری در حاشیه نشست خبری همایش هزاره تالیف کتاب «قانون» ابن‌سینا در پاسخ به سوال مهر در مورد مذاکرات اخیر صورت گرفته میان ایران و گروه 1+5 در ژنو اظهار داشت: آنچه ما می‌دانیم این است که گروه مذاکره‌کننده ایرانی بسیار بسیار فعال هستند و تلاش می‌کنند در جهت منافع کشور حرکت کنند.
وی تاکید کرد: مطمئنم که تلاش هیئت ایرانی بدون شک در راستای حفظ حقوق هسته‌ای کشور و رفع تحریم‌ها خواهد بود.
ولایتی همچنین در پاسخ به سوال دیگر مهر در مورد اطلاعش از متن پیشنهاد ارائه شده از سوی ایران به گروه 1+5 نیز گفت: من این متن پیشنهادی را ندیده‌ام.
به گزارش مهر، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد امکان ارائه و تصویب طرحی مشخص در مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد بازنگری در قوانین ممیزی کتاب گفت: قاعده‌ای که هست، این است که در مصوبه‌‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی مجلس ورود نمی‌کند و در مصوبات مجلس نیز شورا وارد نمی‌شود. بنابراین اگر شورا وارد موضوع و مقوله‌ای شد و تصویب کرد، مجلس دیگر در آن ورودی ندارد و به آن تعریضی نخواهد داشت. به هر حال اگر متناسب با شرایط تازه کشور، موضوعی وارد شورای عالی انقلاب فرهنگی شود، در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

 


صادق خرازی معاون پیشین وزارت خارجه در دولت اصلاحات با هشدار درباره ذوق‌زدگی نسبت به رابطه با آمریکا گفت: باید مواظب باشیم شرمنده تاریخ نشویم.
صادق خرازی در مراسم رونمایی از کتاب چند پرده از داستان روابط ایران و آمریکا، یکی از مشکلات بزرگ امروز جامعه را عدم فهم و درک صحیح نسبت به ماهیت آمریکا دانست و اظهار داشت: ما فهم و درک صحیحی از واقعیت‌های طرف مقابل نداریم و نگاهمان نسبت به مسائل سیاسی خارجی و تحولات بین‌المللی ژورنالیستی است.
خرازی افزود: هنگامی که دشمن بدترین دشنام‌ها و هتاکی‌ها را در کادویی به ما بزند وقتی کادو را می‌بینیم تصورمان این است که حرفهای خوبی به ما زده اما واقعیت چیز دیگری است.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سیاست خارجی دولت یازدهم گفت: ما فکر می‌کنیم روزهای خوبی در رابطه ایران و آمریکا شروع شده است؛ اما وقتی به کنه و عمق این ماجرا نگاه کنیم قصه پرغصه هفت افلاک است.
به گزارش مهر، این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ما نگاهمان نسبت به آمریکا سطحی و ژورنالیستی است ادامه داد: امروز همه از یک تلفن خوششان آمده اما کسی نمی‌پرسد که مابه‌ازای این دیپلماسی تلفنی چه بوده است؟
وی گفت: متأسفانه در این 10-20 روزی که از این دیپلماسی تلفنی گذشته است بسیاری از صاحب‌نظران و دانشمندان ما نیز از این اتفاق خوش‌شان آمده و راضی هستند اما نمی‌شود که ما بعد از 34 سال نه گفتن یک دفعه آری بگوییم.
خرازی ذوق‌زدگی برخی نسبت به رابطه ایران و آمریکا را ناشی از عدم آگاهی دانست و اضافه کرد: بسیاری از صاحب‌نظران امروز ایران عمق دانش‌شان یک وجب است.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه باید مراقب این ذوق‌زدگی‌ها باشیم تا اتفاقی رخ ندهد که شرمندگی‌اش در تاریخ برای ما بماند افزود: این ذوق زدگی‌ها ممکن است ما را در مسیر و جهت دیگری قرار دهد که نقطه مقابل استقلال کشور باشد و ممکن است به استقلالمان ضربه بزند.
خرازی همچنین در مطلبی در صفحه فیسبوک خود نوشت: آقای روحانی شخصیتی با سابقه ملی و دینی است ولی متأسفانه افراد پرحاشیه به دور ایشان جمع شده‌اند. مشاورانی که رئیس جمهور را وادار به گفت‌وگوی تلفنی کردند باید پاسخگو باشند. اگر نتوانند حاشیه خود را تطهیر کنند نتیجه‌اش این می‌شود که افرادی که نه دارای سابقه سیاسی و نه قدرت ذهنی و فهم مسائل بیت‌الملل هستند مسیر انحرافی را به ایشان تحمیل کنند و نتیجه‌ این می‌شود که بحث سیاست خارجی عزت‌گریز و عزت‌ستیز در ذهن‌ها متبادر شود. اینک همه می‌دانند چه کسانی رئیس جمهور عزیزمان را در آمپاس قرار دادند تا اقدامی غیرقابل مابه‌ازاء به ایشان تحمیل شود.
جناب رئیس جمهور محترم می‌دانند که در سیستم سیاسی ایران آنچه عامل موفقیت ایشان در دسترسی به اهداف متعالی و آرمان‌های رئیس جمهور می‌شود، اعتمادی است که رهبری و ارکان قدرت به ایشان دارند. وجود حلقه مشاورین که گهگاه به ایشان خلاف بگویند، ‌نتیجه‌اش کاهش نقش قدرت و کارایی دولت و شخص رئیس جمهور می‌شود.

 


وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی از نخست‌وزیر کانادا خواست از نفوذ خود بر کشورهای متحدش برای جلوگیری از لغو تحریم‌ها علیه ایران بهره بگیرد.
به گزارش جروزالم پست، «یووال استینیتز» در سفر خود به آمریکای شمالی؛ جایی که قرار بود با مقامات کانادایی و آمریکایی دیدار کند، به استفان هارپر گفت: ظرفیت غنی‌سازی ایران باید متوقف شود و اعمال فشار تنها راه برای دست یافتن به این موضوع است.
وی افزود: جهان باید به آنها بگوید، اگر می‌خواهید به پروژه نظامی هسته‌ای خود ادامه دهید، اقتصاد ایران را نابود خواهید کرد و خود را در برابر حمله نظامی قرار می‌دهید.
استینیتز در ادامه ادعاهای خود گفت: هر چقدر فشار بیشتر باشد، شانس موفقیت بیشتر خواهد بود. این مؤثرترین ابزار و در واقع،‌تنها ابزار است.
وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی همچنین در گفت‌وگو با روزنامه «گلوب اند میل» گفت: کانادا بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند از نفوذ خود در اروپا، چین، آمریکا، روسیه و جاهای دیگر استفاده کند. این بسیار مهم است.
وی در ادامه مدعی شد: اسرائیل، دموکرات،‌قابل اعتماد و قابل اتکاست و این ایران است که موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند نه ما.
یووال استینیتز گفت: ایران بدون توجه به فشارها، در تلاش است اقتصاد و برنامه هسته‌ای خود، هر دو را نجات دهد و کشورهای غربی نباید اجازه چنین کاری را به آن بدهند. راه سوم یا راه میانه‌ای وجود ندارد.
وی همچنین با جان برد، وزیر خارجه کانادا نیز دیدار کرد و قرار است امروز نیز با مقامات آمریکایی دیداری داشته باشد.

 


همزمان با برگزاری چهارمین دوره مسابقات روباتیک جام امیرکبیر در روز 7 آبان ماه، روبات‌های 70 تیم داخلی و خارجی در 9 لیگ به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر سروش صادق‌نژاد دبیر فنی چهارمین دوره مسابقات روباتیک جام امیرکبیر با اشاره به جزئیات برگزاری این مسابقه گفت: در این مسابقه 175 تیم دانشجویی و آزاد ثبت نام کردند.
وی با بیان اینکه این مسابقه به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد، گفت: در این دوره از مسابقات تیم‌هایی از کشورهای هند،‌ مالزی و ترکیه حضور خواهند داشت.
صادق‌نژاد، با تأکید بر اینکه این مسابقه در 9 لیگ برگزار می‌شود، گفت: تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ‌های روبات‌های امدادگر زمینی و هوایی، روبات‌های پزشکی، روبات‌های شهری، روبات‌های انسان‌نما، سرویس‌رسان، مین‌یاب، انباردار، صنعتی و روبات‌های فوتبالیست سایز کوچک به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.
دبیر کمیته فنی چهارمین دوره مسابقات روباتیک جام امیرکبیر با اشاره به نحوه پذیرش تیم‌ها، خاطرنشان کرد: مدارک فنی ارسال شده از سوی تیم‌های شرکت کننده از سوی هیأت داوران مورد ارزیابی قرار گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه لیگ روبات‌های پزشکی برای اولین بار در این مسابقات وارد شده است، توضیح داد: در این لیگ روبات‌های پزشکی برای شناسایی در حوزه پزشکی عرضه می‌شود که این لیگ در بخش‌های روبات جراح، ریز روبات‌های شناسایی و درمان و آزمایشگاه، حسگرها و زیست حسگرها، روبات‌های تن پوش الکتریکی و روبات‌های دستیار پزشکی و درمان برگزار می‌شود.
صادق‌نژاد ادامه داد: علاوه بر آن، در این لیگ بخش آزاد نیز در نظر گرفته شده است به طوری که تیم‌ها می‌توانند هر نوع روبات پزشکی را در آن عرضه کنند.
وی با تأکید بر اینکه در لیگ روبات پزشکی 14 تیم حضور دارند، خاطرنشان کرد: این تیم‌ها از دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس، ‌صنعتی شریف، مالایای مالزی، دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر، ایلام،‌ پیام نور واحد خراسان و یک تیم از آموزش و پرورش استان ایلام می‌باشند.
دبیر کمیته فنی چهارمین دوره مسابقات روباتیک جام امیرکبیر زمان برگزاری این مسابقات را از 7 تا 11 آبان ذکر کرد و گفت: مراسم افتتاحیه رسمی این مسابقات در روز 8 آبان ماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار خواهد شد.

 


«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا قبل از سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک، طی نشستی مشورتی با 21 فرمانده ارشد پنتاگون، به بررسی ابعاد منطقه‌ای و نظامی رابطه با ایران پرداخته است.
پیش از سفر آقای «حسن روحانی» رئيس‌جمهور کشورمان به نیویورک، «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمریکا در جلسه مشورتی با 21 فرمانده ارشد پنتاگون در مورد روابط با ایران به بررسی موضوع پرداخته است.
عادی‌سازی روابط با ایران ضروری است
در این جلسه اکثر فرماندهان عالی‌رتبه ارتش آمریکا، عادی سازی روابط با جمهوری اسلامی ایران را برای منافع ملی آمریکا ضروری ارزیابی نموده‌اند.
فرماندهان ارتش آمریکا در این نشست به اوباما توصیه کرده‌اند روند مذاکره با ایران باید با سرعت طی شود.
به گزارش فارس بعد از سفر آقای روحانی به نیویورک و برگزاری نشست‌هایی دوجانبه در حاشیه جلسه وزرای خارجه ایران و 1+5، بحث گفت‌وگوهای دوجانبه بین ایران و آمریکا سرعت بیشتری به خود گرفته و مقامات آمریکایی چندین تماس با همتایان ایرانی خود برقرار کرده‌اند.

 


معاونین وزیر امور خارجه روسیه و آمریکا در مسکو پیرامون برنامه هسته‌ای ایران با توجه به مذاکرات هفته گذشته در ژنو را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.
به گزارش ریانووستی «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و «ویلیام برنز» معاون اول وزیر خارجه آمریکا که به مسکو سفر کرده است، روز دوشنبه به بررسی مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران پرداختند. وزارت امور خارجه روسیه با انتشار این خبر یادآور شد که توجه اصلی در این مذاکرات روی حل و فصل اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، با توجه به برگزاری مذاکرات 16-15 اکتبر نمایندگان ایران و گروه 1+5 در ژنو معطوف بود.
معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با بلومبرگ نیز اعلام کرد ایران و قدرت‌های جهانی می‌توانند به توافقی دست یابند که بر اساس آن جمهوری اسلامی غنی‌سازی 5 درصدی اورانیوم را ادامه دهد و در این صورت دلیلی بر ادامه تحریم‌ها وجود ندارد.
وی با اشاره به رویکرد سازنده ایران در مذاکرات هسته‌ای افزود این رویکرد ایران بدان معناست که گفت‌وگوها باید به سمتی حرکت کند که مسیر دستیابی به توافقی هسته‌ای برگشت‌ناپذیر شود.

 


رئیس سازمان چای کشور از خرید تضمینی 80 هزار تن برگ سبز چای از چایکاران گیلان و مازندران خبر داد.
علی محرر در جریان خرید تضمینی برگ سبز چای از چایکاران به خبرگزاری فارس در لاهیجان، اظهار کرد: تاکنون 80 هزار تن برگ سبز چای از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شده است.
وی، با بیان اینکه 30 مهر آخرین روز خرید تضمینی برگ سبز چای از چایکاران است، افزود: این تاریخ طبق مصوبه دولت تعیین شده است.
رئیس سازمان چای کشور 40 درصد برگ سبز خریداری شده را درجه یک و 60 درصد نیز درجه دو ذکر کرد و گفت:‌ تاکنون خرید برگ سبز چای درجه یک تا این اندازه بی‌سابقه بوده است.وی درباره خرید آزاد برگ سبز چای، تصریح کرد: تاکنون 9 هزار و 500 تن خرید برگ سبز چای به صورت آزاد انجام شده که 40 درصد درجه یک و 60 درصد درجه دو بوده است.محرر از چایکاران خواست تا برگ سبز و با کیفیت را برداشت کنند و به فروش رسانند.وی درباره پرداخت مطالبات چایکاران، خاطرنشان کرد: مطالبات چایکاران به زودی پرداخت می‌شود.

 


رئیس سازمان انرژي اتمی کشورمان با تقدیر از سخت‌کوشی کارکنان صنعت هسته‌ای کشور، مراحل و روند خطوط تولید و آماده‌سازی UO2 طبیعی و غنی‌شده را خوب ارزیابی کرد.
رئيس سازمان انرژي اتمی در بازدید از بخش‌های مختلف یوسی اف اصفهان ابراز داشت که تا چند ماه آینده خطوط طبیعی و غنی شده UO2 به طور کامل راه‌اندازی می‌شوند.
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژي اتمی کشورمان با تقدیر از سخت‌کوشی کارکنان صنعت هسته‌ای کشور، مراحل و روند خطوط تولید و آماده سازی UO2 طبیعی و غنی‌شده را خوب ارزیابی کرد.
وی کمک به طرح‌های عمرانی روستاهای اطراف مناطق هسته‌ای را یکی از رسالت‌های سازمان انرژی اتمی کشور عنوان کرد و افزود: در این سفر چند طرح عمرانی که با مشارکت سازمان انرژي هسته‌ای کشور ساخته شده، افتتاح شد.
وی گفت: اکنون صنعت هسته‌ای کشور به جایگاهی رسیده است که باید رشد تحقیقاتی، تولید علم و فناوری و ارتقای سطح کیفی و زندگی را در دستور کار خود قرار دهد.
در پایان این بازدید یک مجموعه بزرگ فرهنگی ورزشی در یکی از روستاهای اطراف منطقه هسته‌ای اصفهان افتتاح شد.
صالحی در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص خطوط تولید UO2 اینگونه توضیح داد: در سایت هسته‌ای اصفهان سه نوع سوخت تولید می‌کنیم که یکی برای راکتور تهران و به صورت صفحات سوخت با اورانیوم 20 درصد است و دو نوع سوخت دیگر برای راکتورهای بوشهر و آب‌سنگین اراک است.
صالحی تصریح کرد: سوخت راکتور اراک، اکسید اورانیوم طبیعی(UO2) و سوخت نیروگاه اتمی بوشهر اکسید اورانیوم غنی شده (UO2) است که بصورت قرص در داخل میله‌های سوخت قرار دارند.
به گفته رئیس سازمان انرژي اتمی، هر قرص سوخت حدود 15 گرم وزن دارد و سوخت نیروگاه اتمی بوشهر نیز با غنای حدود سه تا چهار درصد است.
وی تاکید کرد: برای اینکه گاز یو.اف شش تولید شده در نطنز تبدیل به U3O8 به منظور تولید سوخت راکتور تهران یا تبدیل به UO2 اکسید اورانیوم طبیعی یا غنی شده برای راکتورهای اراک و بوشهر گردد، هر یک نیاز به خطوط تولید ویژه خود دارند که خط تولید اکسید اورانیوم غنی شده برای تولید سوخت نیروگاه بوشهر تا سه ماه آینده بطور کامل راه‌اندازی می‌شود.
به گفته صالحی، پیش از این مراحل تحقیقاتی و پایلوت تولید اکسید اورانیوم غنی‌شده با موفقیت سپری شده و مراحل راه‌اندازی نیز به‌خوبی در حال انجام است.
رئیس سازمان انرژي اتمی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره انتقال ساکنان روستاهای هلیله و بندرگاه از حاشیه نیروگاه اتمی بوشهر گفت: در قانون بودجه، ردیف خاصی برای این منظور در نظر گرفته شده که وزارت کشور عهده‌دار این مسئله است و باید این موضوع را مدیریت کند.در همین حال بیش از 1100 تن از دانشجویان کشور در نامه‌ای خطاب به صالحی از عملکرد مطلوب سازمان انرژي اتمی تقدیر کردند. در بخشی از این نامه آمده است: «اتفاقات و عملکردهای مثبت سازمان انرژی اتمی در ماه‌های اخیر و از مقابله با خرابکاران هسته‌ای تا راه‌اندازی خطوط (UO2) هسته‌ای در آینده نزدیک، نشان داد سربازان امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در راه دفاع و صیانت از حقوق حقه ملت ایران ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهند کرد و تاریخ ثابت کرد هر جا که در مقابل زیاده‌خواهان بین‌المللی ایستادگی کردیم اقتدار و استقلال سیاسی کشور، دشمن را در حالتی کاملاً منفعل و ضعف قرار داد.»

 


پیکر شهیدی از نیروهای یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان بوشهر در زادگاهش روستای چاه خانی از توابع دشتستان بوشهر تشییع و به خاک سپرده شد.
به گزارش ایرنا، از بوشهر بر اثر درگیری که شنبه - 27 مهر - میان صیادان متخلف با نیروهای یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان بوشهر رخ داد، حافظ دوم حسن زمانی به شهادت رسید و یکی دیگر از همکارانش مجروح شد.
این حادثه در هنگام انجام وظیفه نیروهای یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان بوشهر در مقابله با صیادان متخلف که در 32 مایلی جنوب غربی بندر دیر در حال صید میگو و ماهی به روش ممنوعه ترال بودند، رخ داد.
هم‌اکنون حال نیروی مجروح یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات که در این درگیری آسیب دید، رضایت بخش است.
بندر دیر در جنوب استان بوشهر واقع است و یکی از بزرگترین بندرهای صیادی جنوب کشور است.
صید میگو در این فصل و استفاده از تور صیادی ترال (کف روب) که موجب تخریب زیستگاه‌های آبزیان می‌شود در فصل زادآوری ماهیان از سوی شیلات ایران ممنوع اعلام شده است.

 


توفان‌های نمکی در اطراف دریاچه ارومیه ایجاد شده که با وضعیت موجود، امکان تشدید این پدیده وجود دارد.
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: وضعیت دریاچه ارومیه شدیداً نگران‌کننده است چرا که خشکی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، فرا رسیدن فصل سرما و افزایش بادهای فصلی خطر به راه افتادن توفان نمک را تشدید می‌کند.
مهدی عیسی‌زاده تاکید کرد: به راه افتادن توفان نمک تهدید‌کننده سلامت جان مردم ساکن مناطق مجاور دریاچه ارومیه و مناطق کشاورزی است که نهایتاً کوچ ساکنان را به دنبال دارد.این نماینده مجلس افزود: با خشکی دریاچه ارومیه شاهد نابودی منطقه گردشگری ارومیه، مراتع و مزارعی خواهیم بود که حاصل دسترنج چند ساله کشاورزان زحمت‌کش آذربایجان‌غربی است.وی با بیان نگرانی خود از وضعیت کنونی دریاچه ارومیه گفت: امکان عدم تعلق اعتبار لازم به طرح احیای دریاچه ارومیه از معضلات فکری مسئولان است چرا که خشکی دریاچه ارومیه وضعیت زندگی چند میلیون نفر را محدود کرده است و چه بسا هیچ بودجه‌ای در اختیار پروژه‌های احیایی قرار داده نشده و باعث نابودی کامل دریاچه ارومیه شود.

 


نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری جدی‌تر عملیات پاکسازی مناطق مرزی استان کردستان از مین‌های به جای مانده از دوران دفاع‌مقدس از سوی وزارت کشور و وزارت دفاع شد.
امید کریمیان روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا با ابراز تاسف از حادثه زخمی شدن هفت کودک مریوانی بر اثر انفجار مین به جا مانده از دوران دفاع مقدس در روستای نشکاش مریوان، از وزیران کشور و دفاع خواست به پاکسازی مناطق مرزی از مین‌های باقیمانده توجه جدی‌تر داشته باشند.
وی افزود: این خواسته در قالب سوال از وزیران مربوطه تحویل هیئت رئیسه مجلس شده و پس از اعلام وصول توسط هیئت رئیسه بلافاصله به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارسال شده است و وزیران حداکثر ظرف مدت 10 روز باید در کمیسیون حاضر و به سوال پاسخ دهند.
به گفته کریمیان در صورت عدم قانع شدن نماینده سوال کننده در سطح کمیسیون، موضوع به صحن علنی مجلس برای پاسخگویی وزیران ارجاع می‌شود.
نماینده مردم شهرستان‌های سروآباد و مریوان در مجلس شورای اسلامی، علت عدم پاکسازی کامل و دقیق میادین مین پس از گذشت 24 سال از جنگ تحمیلی را یکی از سوال‌های مطرح شده از وزیران دفاع و کشور عنوان کرد.
کریمیان علت عدم تضمین صددرصدی مین روبی پایگاه‌های متروکه نظامی، علت کوتاهی مسئولین در نحوه برخورد با خانواده متوفیان و مجروحان انفجار مین و در رسیدگی به پرونده شهادت یا جانبازی آنها، بررسی حادثه انفجار روستای نشکاش و رسیدگی به وضعیت مجروحان، علت عدم استفاده از امکانات و تجهیزات پیشرفته و مین‌کوب در حین پاکسازی را از دیگر سوالات مطرح شده برای وزیران مربوط اعلام کرد.
عصر روز جمعه 26 مهرماه جاری، هفت‌ کودک هنگام بازی در اطراف روستای نشکاش از توابع کانی دینار مریوان بر اثر انفجار مین زخمی و برای مداوا به بیمارستان‌های مریوان منتقل شدند.

 


رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: واقعه غدیر خم در 122 شهر کشور بازسازی می‌شود.
سرتیپ محمدرضا نقدی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در یزد افزود: این فعالیت فرهنگی و ارزشی در سال‌های اخیر با استقبال مردم افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه این برنامه در سال 1390 در 73 نقطه کشور برگزار شد، اظهار کرد: این برنامه در سال 1391 در 83 نقطه برگزار شد که امسال 19 نقطه نیز به آن اضافه شده و در هر برنامه 300 هنرور به اجرای نمایش و قرائت خطبه می‌پردازند.
وی افزود: در این باره ستاد بازسازی غدیر تشکیل شد و با نظر و حمایت مراجع عظام تقلید اجرای این برنامه فرهنگی و محتوایی با جدیت بیشتر پیگیری شده است.
رئيس سازمان بسیج مستضعفین کشور، غدیرخم را اوج دلبستگی به امامت و ولایت حضرت علی(ع) و ائمه هدی(ع) دانست که باید همواره به آن پرداخته شود.

 


کرج - خبرنگار کیهان:
محققان پژوهشگاه مواد و انرژی کرج موفق به تولید پارچه‌های ضد آب و لک با استفاده از فناوری نانو شدند.
امیر حسنجانی روشن کارشناس پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به اینکه فرآیند تولید محلول ضدآب برای نخستین بار در کشور صورت گرفته است، گفت: پژوهشگران این مرکز توانستند با استفاده از نانو فناوری، پوشش‌هایی را در بافت پارچه ایجاد کنند که علاوه بر آب‌گریزی پارچه، می‌تواند مانع از لک شدن پارچه شود.
وی افزود: در داخل کشور نمونه‌های دیگری از پارچه‌های ضدآب نیز وجود دارد با این تفاوت که آنها محلول ضد آب را از کشورهای خارجی تهیه کرده‌اند ولی ما توانستیم با استفاده از فناوری نانو این محلول را برای نخستین بار در کشور تولید کنیم.وی با اشاره به مزایای این محلول اظهار داشت: روش اعمال این محلول روی انواع پارچه به سادگی قابل اجرا بوده و باعث تغییر رنگ و فرم در پارچه نمی‌شود و استفاده آن در صنعت نساجی بسیار مفید و به صرفه است.کارشناس پژوهشگاه مواد و انرژی تصریح کرد: نتیجه آزمایش این محلول روی قالی‌های قدیمی ‌نیز مثبت بوده و استفاده از آن با کنترل رطوبت موجود در قالی و مانع نفوذ باکتری‌ها به بافت ‌قالی و پوسیدگی آن می‌شود.

 


مشاور عالی شبکه جهانی ولایت گفت: شبکه ولایت دو یا الولایه به زبان عربی با 24 ساعت برنامه عربی در شب عید غدیر راه‌اندازی می‌شود به طوری که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق ماهواره نایل ست از برنامه‌های این شبکه استفاده کنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد کیانی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به برنامه‌های شبکه جهانی ولایت اظهار کرد: برنامه‌های این شبکه از طریق ماهواره نایل‌ست برای چهار قاره پخش می‌شود و علاوه بر مسلمانان، برخی مسیحیان نیز در زمینه پاسخگویی به شبهات، مخاطب این شبکه
هستند.
وی خاطرنشان کرد: پاسخگویی به شبهات روز و مطرح شده از سوی وهابیت مهم‌ترین هدف برنامه‌های شبکه جهانی ولایت است.
مشاور عالی شبکه جهانی ولایت عنوان داشت: شبکه جهانی ولایت تبیین حقایق ناب دین اسلام و معارف قرآن را پیگیری می‌کند و پیوند عمیقی بین شیعیان و اهل سنت به وجود می‌آورد.
وی با اشاره به برنامه‌های ویژه عید غدیر شبکه جهانی ولایت گفت: همه برنامه‌های این شبکه در این ایام سمت و سوی پاسخ به سوالات و شبهات مطرح شده در زمینه واقعه غدیر دارد و برنامه‌های مهدوی و اعتقادی به این سمت و سو گرایش پیدا کرده است.
کیانی ادامه داد: برنامه‌های معمول مانند تریبون آزاد گامی به سوی ظهور شبکه جهانی ولایت با رویکرد غدیر و ولایت در این ایام از این شبکه پخش می‌شود.
وی به برنامه آفتاب غدیر اشاره کرد و افزود: این برنامه در ایام دهه ولایت به صورت زنده از این شبکه پخش می‌شود و به تبیین مسائل غدیر از دیدگاه شیعه و اهل سنت و پاسخ به شبهات شبکه‌های وهابی می‌پردازد.

 


همدان - خبرنگار کیهان:
بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قرائت پیام وزیر، به پایان رسید.
در اختتامیه این جشنواره، ابتدا شهرام کرمی دبیر جشنواره بیستم گفت: در این دوره 49 نمایش طی 7 روز و در 6 بخش شامل خردسال، کودک، نوجوان، بین‌الملل، خیابانی، ویژه همدان در 16 سالن و نیز اماکن عمومی به اجرا درآمد و مسابقه نمایشنامه نویسی و برپایی کارگاهها و نشست‌های تخصصی، در 2 بخش دیگر جشنواره بودند.وی افزود: گروه‌های شرکت‌کننده مجموعا 144 اجرا در سالن‌ها واماکن عمومی و شهرستانها داشتند و روزانه 15 هزار نفر نمایش‌های اجرا شده را تماشا کردند.وی ادامه داد: در بخش بین‌الملل جشنواره نیز 6 گروه نمایشی از کشورهای اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، لهستان، آلمان و هلند به اجرا پرداختند.در پایان این جشنواره از برگزیدگان تجلیل شد.سپس علی مرادخانی معاون هنری وزیر به قرائت پیام علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت، در این پیام آمده است: «حضور در صحنه تئاتر اعتماد به نفس کودکان را تقویت می‌کند.
جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان بستر ظهور و بروز استعدادهای فراوان عرصه نمایش به ویژه در تئاتر کودک و نوجوان است و می‌تواند یکی از زمینه‌های رشد و پویایی نسل آینده‌ساز باشد و بخشی از آرمان‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی را محقق سازد.»به گزارش خبرنگار کیهان رئیس خانه تئاتر کودک فرانکفورت از تلاش برای برگزاری هفته هنری ایران در این شهر خبر داد.گوردون واین افزود: با برگزاری این جشنواره، زمینه‌های مشترک فرهنگی بین همدان و فرانکفورت شناخته شده و این امر برپایی هفته هنر ایران را در آلمان تسهیل می‌کند.وی ادامه داد: وجود باباطاهر در همدان و گوته در آلمان و توجه به آثار این دو شاعر و همچنین وجود بوعلی سینا چهره شناخته شده جهانی در عرصه علم و به ویژه فلسفه، تعامل بین همدان و فرانکفورت را تقویت می‌کند.

 


مدیرعامل شرکت ارتباطات ثابت ایران از تجهیز هشت هزار روستای کشور به اینترنت پرسرعت خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، «علی کارگزار» روز سه‌شنبه در مراسم معارفه رضا خضردوست مدیرعامل جدید شرکت مخابرات استان گیلان افزود: شرکت ثابت ارتباطات کشور آمادگی دارد در کمتر از هشت ماه هشت هزار روستای کشور را به اینترنت پرسرعت مجهز کند.
وی اظهار کرد: پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت فناوری و ارتباطات، مرحله اول این طرح در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت خدمات تلفن‌های ثابت و همراه و زیرساخت‌های ICT گفت: امروز با گذشت 18 سال از راه‌اندازی شبکه تلفن همراه، بیش از یکصد میلیون سیم کارت در کشور فعال است.
وی تعداد مشترکان تلفن ثابت کشور را 28 میلیون خط با ضریب نفوذ 34 درصد ذکر و تصریح کرد: این رقم به نسبت میانگین ضریب نفوذ 16درصدی کشورهای جهان دو برابر است.
مدیرعامل شرکت ارتباطات ثابت ایران همچنین ضریب نفوذ تلفن همراه را در کشور 113 درصد عنوان کرد و گفت: این میزان با میانگین آمار ضریب نفوذ کشورهای جهان برابری می‌کند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10