(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 01  آبان 1392 - شماره 20623

عدالت حلقه گمشده اشتغال کیش
دبیر انجمن نجات دریاچه ارومیه:روند پسروی آب دریاچه ارومیه را می‌توان کندتر کرد
ایران در کیهان
دوقلوهای آبدانان در فراموشی
استاندار:رفع مشکلات زیست‌محیطی اولویت اول مازندران است
قائم مقام وزیر ارشاد:فرهنگ بومی کشور نیازمند تقویت است
فعالیت گمرک تمرچین پیرانشهر 24 ساعته شد
جمع‌آوری هفت میلیارد ریال زکات
پسماندهای ساختمانی اصفهان 6 برابر زباله‌های شهری است
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان:کشتارگاه بندرعباس غیراستاندارد است
عضو شورای اسلامی شهر بابل پیشنهاد کرد
ارائه فهرست اموال اعضای شوراهای اسلامی به مراجع قانونی
اعتراض به استخدام خویشاوندان
لمعه دشت روستایی تشنه
   


در حالی‌که تعدادی از جوانان تحصیل‌کرده بومی و ساکن کیش بیکار و در کنج خانه نشسته‌اند، ده‌ها نفر طی 8 سال گذشته به‌ویژه دو سال اخیر با سفارش و توصیه از تهران با بهترین امکانات حقوقی و مزایا، مسکن و خودروهای مدل بالا در سازمان منطقه آزاد کیش استخدام شده و می‌شوند.
جوانان بومی کیش به‌خاطر نبود امکانات از جمله دبیرستان و دانشگاه مجبور به جدایی از خانواده شده و به سرزمین اصلی رفتند تا درس بخوانند و در توسعه و سازندگی کیش بکوشند. آنان پس از تحمل سال‌ها سختی و مشقت به جزیره کیش بازگشتند اما هنوز هیچ سازمانی مایل به بکارگیری آنان نشده است. نگاه جوانان کیش به مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد است. آنان انتظار دارند که مدیریت جدید نیمه‌نگاهی هر چند کوچک به آنها بیندازد تا جوانان بومی کیش همانند پدر و مادر خود سهمی در توسعه و سازندگی جزیره‌ای داشته باشند که در آن متولد شده‌اند.
جا دارد مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد کیش روند استخدام در این سازمان را طی 8سال گذشته مورد بررسی قرار داده و نسبت به کارایی مفید کارکنان سفارشی و حقوق و مزایای آنان تأملی بکند.
کیش- خبرنگار کیهان

 


تبریز- خبرنگارکیهان:
با خشک شدن دریاچه ارومیه توده‌ای عظیم به وزن 8میلیارد تن نمک، فلزات سنگین و مواد سمی تا شعاع 100 کیلومتررا تهدید خواهد کرد.
دبیر انجمن نجات دریاچه ارومیه گفت: تبعات منفی چنین توده‌ای در چنین شعاعی غیرقابل کنترل خواهد بود.
مصطفی قنبری در جلسه هماهنگی برگزاری همایش تأثیر پسروی آب دریاچه ارومیه بر منابع خاک و آب افزود: این وضع تأثیر بسیار مخربی برروی اراضی زیرکشت استان‌ها، روستاها و شهرها خواهد داشت.
وی خواستار برنامه‌ریزی کارشناسی شده به منظور کنترل اتمسفر و بارورسازی ابرها، تأسیس مرکز تحقیقات هواشناسی حوضه آبریز دریاچه، انسداد مجاری اتلاف آب در سطح آذربایجان شرقی در حوزه کشاورزی با توسعه الگوی کشت، توجه جدی به تغییرات در روش‌های تولید غذا در منطقه و نیز توسعه ترویج و آموزش بهره‌برداران بخش‌های باغی و زراعی شد و از آن‌ها به عنوان بخشی از راهکارهای عملی نام برد.
عضو هیئت موسس و دبیر انجمن نجات دریاچه ارومیه یادآور شد:با اجرای پروژه‌های بازدارنده می‌توان روند تخریبی ناشی از پسروی آب دریاچه را کاهش داد.
وی گفت: می‌توان با تعامل و ارتباط با دانشمندان اکوسیستم جهان، ایجاد و توسعه فضای سبز و بسترسازی برای کشت موزائیکی و نیز استفاده از دانش و فناوری روز دنیا، این روند مخرب را کندتر کرد.


 


کرج- خبرنگار کیهان: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج از تولید روزانه 300 تن زباله خبر داد. همایون رضا مدنی گفت: سالانه در کرج 88 هزار تن زباله تولید می‌شود که نیمی از این زباله‌ها بازیافت می‌شود. وی افزود: روزانه 300 تن زباله در کرج تولید می‌شود که کارخانه کمپوست کرج 250 تن از این زباله‌ها را در روز بازیافت می‌کند.
زرین‌شهر- خبرنگار کیهان: سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه لنجان گفت: زمین کشاورزی بابت کشف و شناسایی موقوفات لنجان وقف شد.
محمدرضا ترحمی تصریح کرد: خانم فرخنده امینی یک هشتم از 38 هزار مترمربع زمین کشاورزی خود در شهرستان لنجان را وقف و تولیت آن را برعهده اداره اوقاف گذاشت.
وی افزود: ارزش این زمین کشاورزی متری 250 هزار تومان برآورد شده است.
اراک- خبرنگار کیهان: مجتمع آموزشی خیریه آیت‌الله اشعری در زندیه استان مرکزی به بهره‌برداری رسید. این فضای آموزشی 6کلاسه در زمینی به مساحت 2500 مترمربع و زیربنای 955 مترمربع با هزینه 6میلیارد و 500 میلیون ریالی توسط یک خیر مدرسه ساز ساخته شده است.
* در راستای توسعه شبکه توزیع آب در مناطق توسعه یافته شهرک حمید اراک اجرای 2کیلومتر شبکه توزیع آب در دست اجراست. مدیر امور آب و فاضلاب اراک گفت: برای اجرای پروژه توسعه شبکه آبرسانی بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون ریال از محل اعتبارات داخلی مشارکتهای مردمی هزینه شده است.
رشت- خبرنگار کیهان: رئیس انجمن صنفی دامداران گیلان گفت: طی یکسال گذشته تعداد دامداری‌های صنعتی گیلان از 16 واحد به 10 واحد صنعتی کاهش یافته است.
حسین متقی در ادامه به وضعیت نامطلوب صنعت دامداری گیلان اشاره کرد و افزود: این وضعیت نامطلوب نه تنها بین دامداران بلکه در بین کشاورزان نیز به همین شکل است از این‌رو باید در کنار تولید گوشت سفید در استان به افزایش تولید گوشت قرمز نیز توجه شود.
سمنان- خبرنگار کیهان: از سوی استاندار سمنان دانشگاه این شهر به عنوان دستگاه برتر در امور ایثارگران انتخاب شد. رسیدگی و توجه مضاعف به خانواده معظم شهدا، اجرای دستورالعمل‌های مربوط و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مجموعه اداری، برگزاری مراسم در مناسبت‌های مختلف و همکاری با ستادهای مرتبط با حوزه دفاع‌مقدس از جمله دلایل انتخاب دانشگاه سمنان به عنوان دستگاه برتر در امور ایثارگران بوده است.
اهواز- خبرنگار کیهان: مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: اردوهای راهیان نور با حضور 53هزار دانش‌آموز، راوی و مربی خوزستانی در این استان آغاز شد.
رحمان فلاحی اردوهای راهیان نور را برای تکمیل اعتقاد و ایمان نسبت به وظایف گذشته و آینده در دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی ضروری دانست و گفت: اردوهای راهیان نور صرفا یک گردش علمی و تکمیل درس آمادگی دفاعی نیست، بلکه یک ضرورت برای تکمیل اعتقاد و ایمان ما نسبت به وظایف گذشته و آینده در دفاع از ارزش‌ها و انقلاب اسلامی است.
اردبیل- خبرنگارکیهان: آبرسانی به سه روستای شهرستان کوثر به بهره‌برداری رسید. در مراسمی با حضور استاندار اردبیل پروژه‌های آبرسانی به روستاهای زناب، ناطور و افشار شهرستان کوثر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
برای اجرای این پروژه‌ها بیش از یک میلیارد و 500میلیون ریال هزینه شده است.
میاندوآب- خبرنگارکیهان: رئیس اوقاف و امور خیریه میاندوآب گفت: دو هزار نفر در سی‌وششمین دوره مسابقات قرآن در مرحله شهرستانی ثبت‌نام کرده و 300 نفر برای حضور در مرحله استانی انتخاب شدند.
بردسکن- خبرنگارکیهان: مدیر کاروان حج تمتع شهرستان بردسکن گفت: کاروان 19069 از شهرستان بردسکن در راستای سیره مولای متقیان حضرت علی(ع) در اقدامی خداپسندانه قبل از حرکت خود به سرزمین وحی مبلغ 6میلیون ریال کمک نقدی خود را به مؤسسات خیریه تحت حمایت اداره بهزیستی این شهرستان اهداء کردند.
چهاردانگه- خبرنگارکیهان: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران چهاردانگه گفت: همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی، نخستین مدرسه شاهد ویژه فرزندان ایثارگران و جانبازان در بخش چهاردانگه شهرستان اسلامشهر، افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
سیدمحمدرضا صالحی تصریح کرد: با تلاشها و پیگیریهای آموزش‌وپرورش چهاردانگه و همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران این منطقه، مدرسه پسرانه شهدای گمنام در مقطع ابتدایی شهر چهاردانگه راه‌اندازی شد.
صومعه‌سرا- خبرنگارکیهان: به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس دهمین دوره مسابقات لوتکارانی و کایاک رانی با حضور 12 شرکت‌کننده و سومین دوره مسابقات شنا با حضور25 شرکت‌کننده در 2 مقطع سنی 15 و 10سال زیرنظر اداره ورزش و جوانان این شهرستان در مرداب سیاه درویشان برگزار شد.
اوز- خبرنگارکیهان: 80 میلیارد ریال تسهیلات برای طرح توسعه کشاورزی شهرستان لارستان در جلسه توسعه بخش کشاورزی این شهرستان مصوب شد.
الیاس زارع معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری ویژه لارستان با اعلام این خبر گفت: برای توسعه کشاورزی، دامداری و صنایع تبدیلی این مبلغ تسهیلات به تصویب رسیده است.
ارومیه- خبرنگارکیهان: معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی گفت: با تصویب در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، همه سردخانه‌های استان زیرنظر اداره کل استاندار فعالیت خواهند کرد.
غلامرضا دیزج‌نژاد در جلسه ساماندهی سردخانه‌های استان با اعلام اینکه تا پیش از این سردخانه‌های با ظرفیت پایین‌تر از یک هزار تن زیر نظارت اداره کل استاندارد فعالیت نمی‌کردند افزود: با این مصوبه تمام سردخانه‌ها زیرنظر اداره کل استاندارد فعالیت خواهند کرد و ملزم به دریافت پروانه استاندارد هستند.
خوی- خبرنگارکیهان: مدیر حوزه علمیه خواهران خوی گفت: 24 بانوی مبلغ حوزوی با مدارس قرآن این شهرستان برای ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی کلام وحی به دانش‌آموزان همکاری می‌کنند.
زهرا رجاییان، تصریح کرد: درحال حاضر 24 نفر از بانوان مبلغ این مرکز حوزوی در اجرای دوره‌های آموزش قرآن با آموزش‌وپرورش شهرستان همکاری دارند و در مدارس قرآن مشغول آموزش کلام وحی به دانش‌آموزان هستند.

 


امروزه از گردشگری به عنوان یک صنعت و هم به عنوان یک پدیده فرهنگی یاد می‌شود که با مدیریت علمی می‌توان ضمن کسب درآمد به ارتباط و حفظ فرهنگ محلی کمکی ارزشمند و پایدار کرد. بنابراین به صنعت گردشگری می‌شود به عنوان یک محور توسعه نگاه کرد.
بی‌گمان هرگاه نامی از مناطق گردشگری استان ایلام به میان می‌آید نام چشمه‌های دوقلوی «سیاه گاو» آبدانان در ذهن نقش می‌بندد. این پدیده شگفت‌انگیز در 35کیلومتری جنوب شرقی شهر آبدانان قرار دارد و جلوه‌ای از خلقت خدا را به نمایش گذاشته است. هر چقدر ابهت این دو جفت آبی مایه بهت همگان و عظمت و شوکت آنها مایه عزت و شکوه است اما محرومیت و مظلومیت آنها کاملا مشهود و محسوس است و بسان طفلانی یتیم مورد بی‌مهری واقع شده‌اند. این اکوتوریسم آبی با اینکه اثری ملی است ولی مورد غفلت قرار گرفته و محروم مانده است.
نامناسب بودن جاده دسترسی، نبود علائم و تابلوهای راهنمای مسیر، نداشتن برق، عدم پوشش آنتن تلفن همراه و نیز با وجود آب موجود دریغ از حتی درختی سایه‌گستر و از همه مهم تر عدم برخورداری از سرویس بهداشتی و سطل‌های زباله که فضای پیرامون دریاچه‌ها را ناخوشایند و تحمل گردشگران را بی‌تاب و در نتیجه موجب تنهایی همیشگی دوقلوها شده است. اما اینک تنها کاربرد دوقلوهای آبی فقط در فصل تابستان و گرما آن هم به عنوان استخری برای شنای جوانان تبدیل شده است. همچنین متولیان امر می‌توانند از طریق تعاونی‌ها و یا با کمک بخش خصوصی قسمتی از تپه‌های اطراف دوقلوهای آبی را هموار و با کاشت درخت پارکی سرسبز برای استراحت و استفاده خانواده‌ها احداث کرده و نیز با تجهیز امکانات رفاهی و ترمیم راه‌های ارتباطی راهی برای جذب گردشگر و گامی در جهت شناساندن جاذبه‌های این دیار برداشت. حال که بسیاری آرزوی دیدن این اکوسیستم طبیعی را دارند ظاهرا مسئولان برنامه‌ای برای رسیدگی به دوقلوهای آبی آبدانان ندارند.
آبدانان- خبرنگار کیهان

 


قائمشهر- خبرنگار کیهان:
کارفرما و پیمانکار پروژه کارخانه کمپوست قائمشهر موظف به تسهیل و تسریع در اجرای این پروژه شدند.
استاندار جدید مازندران در بازدید از کارخانه کمپوست شهرستان قائم‌شهر خواستار بررسی و ارائه گزارش آخرین وضعیت این پروژه برای ادامه و تکمیل کارخانه کمپوست شد.
ربیع فلاح گفت: مازندران با داشتن طبیعت زیبا و آب و هوای منحصر بفرد متاسفانه یکی از استان‌های دارای معضل زیست‌محیطی در حوزه پسماندها و دفع زباله است.
وی افزود: حفظ محیط‌زیست و رفع آلودگی‌ها و حفظ زیبایی‌های مازندران از اولویت نخست برنامه‌های استانی خواهد بود.
استاندار مازندران بر ضرورت تعامل و توجه بیشتر شهرداری‌ها و شورای اسلامی و پیمانکار در تکمیل و بهره‌برداری هر چه زودتر کارخانه‌های کمپوست تاکید کرد.
لازم به ذکر است کارخانه کمپوست قائمشهر با ظرفیت تبدیل روزانه 500 تن زباله به کمپوست در سال 1388 عملیات اجرایی آن آغاز شد و تاکنون با گذشت 5 سال و با صرف 32 میلیاردریال اعتبار 70 درصد بخش سازه‌ای و 90 درصد خرید و ورود ماشین‌آلات پیشرفت داشته و برای تکمیل و تجهیز نهایی کارخانه کمپوست قائم‌شهر به 30 میلیارد ریال اعتبار جدید نیاز است.

 


یزد- خبرنگار کیهان:
هرچه فرهنگ بومی خود را تقویت کنیم، در مقابل فرهنگ بیگانه ایمن‌تر خواهیم بود.
قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه کنگره ملی وحشی بافقی با بیان این مطلب افزود: عظمت ایران اسلامی به نوابغ، شعرا، اندیشمندان، دانشمندان و انسان‌های فرهیخته آن است و وحشی بافقی یکی از این اندیشمندان بوده است.
محمدمهدی مظاهری با بیان اینکه وحشی بافقی برای جوان‌ترها و عامه مردم، شخصیتی ناشناخته است گفت: مسئولان و پژوهشگران باید در این زمینه قدم‌های بیشتری بردارند و وحشی بافقی و امثال او را از مهجوریت خارج کنند.
وی با بیان اینکه شخصیت‌های عظیمی در مقاطع گوناگون در شهرستان بافق فعالیت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: نمونه‌ای از این افراد، وحشی بافقی و محمدتقی بافقی بودند که برای پاسداشت آنان، از سوی وزارت ارشاد حمایت‌های جدی انجام خواهد شد.
کتاب‌های آتش جانسوز در شرح آثار وحشی بافقی، شرح پریشانی نگاهی به زندگانی و آثار وحشی بافقی، تصحیح جدید دیوان وحشی بافقی، دیوان نفیس وحشی بافقی و یزد در عصر صفویه همچنین تمبر یادبود این کنگره توسط محمدمهدی مظاهری رونمایی شد.

 


پیرانشهر- خبرنگار کیهان:
با هدف روان‌سازی امور در بخش ترانزیت و مسافری، فعالیت گمرک تمرچین پیرانشهر 24 ساعته شد.
ناظر گمرکات آذربایجان غربی با بیان این مطلب گفت: 24 ساعته شدن گمرک تمرچین پیرانشهر سبب تسهیل و تسریع در ارائه خدمات و افزایش حجم فعالیت‌های ترانزیتی و کاهش ترافیک کامیون‌های حامل سوخت در این گمرک می‌شود.
میرهاشم سیداحمدی افزود: با این اقدام تعداد کامیون‌های ترانزیتی ورودی و خروجی از این گمرک 100 درصد افزایش یافته و از 100 دستگاه کامیون به 200 دستگاه رسیده است.

 


گنبدکاووس- خبرنگار کیهان:
کارشناس زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) گنبدکاووس از جمع‌آوری 7 میلیارد و 177 میلیون و 389 هزار ریال زکات در نیمه نخست امسال در این شهرستان خبر داد.
حاجی داشلی ایگدری گفت: این میزان زکات توسط عوامل جمع‌آوری زکات کمیته امداد از مناطق مختلف شهرستان به ويژه روستاها، جمع‌آوری شده است. وی افزود: از مجموع زکات جمع‌آوری شده، مبلغ 5 میلیارد و 402 میلیون و 961 هزار و 600 ریال برای کمک به نیازمندان بويژه در تهیه جهیزیه، درمان، تحصیل، مسکن و معیشت آنان هزینه شده است.
ایگدری تصریح کرد: بقیه مبلغ زکات جمع‌آوری شده نیز در بخش عمرانی شامل تعمیر و بهسازی مساجد روستایی، احداث حسینیه، خانه عالم و غسالخانه و شن‌ریزی معابر هزینه شده است.

 


اصفهان- خبرنگارکیهان:
روزانه 950 تن پسماند در اصفهان تولید می‌شود به‌طوری که حجم پسماندهای ساختمانی 6 برابر پسماندهای شهری است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اعلام این مطلب اظهار داشت: پسماندهای ساختمانی روزانه به 6هزار تن می‌رسد. در صورت همکاری شهروندان روزانه 150 تا 200تن از وزن پسماند شهر کاهش یافته و این همکاری منجر به کاهش هزینه‌های جمع‌آوری و حمل‌ونقل خواهد شد.
«تیمور باجول» اظهار داشت: حدود 20درصد پسماند روزانه به صورت شیرابه است، نفوذ شیرابه در خاک علاوه بر آلوده کردن آب‌های زیرزمینی، اثرات نامطلوب زیادی بر محیط‌زیست دارد و یک لیتر شیرابه یک هزار لیتر آب را مسموم می‌کند.
وی افزود: رطوبت در زباله‌ها سبب آلودگی زباله‌های خشک نیز شده و آلودگی را در محدوده وسیع‌تری گسترش می‌دهد، درحالی که با تفکیک زباله‌ها از یکدیگر در مبدا علاوه بر ارزش افزوده می‌توان به مباحث زیست‌محیطی نیز کمک کرد.

 


بندرعباس- خبرنگار کیهان:
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان از غیراستاندارد بودن کشتارگاه بندرعباس انتقاد کرد.
ذبیح الله غریب با بیان اینکه بیش از 60درصد کشتار دام در بندرعباس صورت می‌گیرد، اظهار داشت: این کشتارگاه از لحاظ بهداشتی و تجهیزات غیراستاندارد است. وی با تأکید بر اینکه تجهیز و استانداردسازی کشتارگاه مزبور وظیفه شهرداری بندرعباس است، تصریح کرد: در این رابطه فشارهای زیادی از سوی اداره دامپزشکی هرمزگان به شهرداری بندرعباس وارد شده اما شهرداری تنها به اصلاحات جزیی اقدام کرده است.
دکتر غریب تأکید کرد: در صورتی شهرداری بندرعباس طی 6 ماه آینده نسبت به وضعیت این کشتارگاه اقدام اساسی انجام ندهد کشتارگاه بندرعباس پلمب خواهد شد.
وی از ساخت کشتارگاه دیگری توسط بخش خصوصی در بندرعباس خبر داد و گفت: این کشتارگاه نزدیک به 90درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به دلیل مشکل دریافت تسهیلات ساخت آن متوقف شده است.
دکتر غریب ادامه داد: هرمزگان به جز این دو کشتارگاه صنعتی به کشتارگاه دیگری نیاز ندارد و در برخی شهرستان‌ها مانند بندر لنگه کشتارگاه تیپ5 کفایت می‌کند.

 


بابل- خبرنگار کیهان:
عضو شورای اسلامی شهر بابل پیشنهاد کرد: اعضای شوراهای اسلامی فهرست اموال خود را داوطلبانه در اختیار مراجع قانونی قرار دهند.
«محمدحسین منصف» در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر بابل اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم اعضای شورای اسلامی شهرهای کشور هم داوطلبانه از قانون از کجا آورده‌اند پیروی کنند و فهرست اموال خود را در اختیار مسئولان ذی ربط قرار دهند. عضو شورای اسلامی شهر بابل با اعلام آمادگی خود برای ارائه فهرست اموالش به مراجع قانونی گفت: اگر ما مدعی خدمت شفاف و پاک‌دستانه هستیم باید خودمان داوطلب ارائه فهرست اموال خود به مراجع قانونی باشیم تا شهروندان با اعتماد بیشتری به اعضای شورای اسلامی نگاه کنند.

 


قاین- خبرنگارکیهان:
در اقدامی تأمل برانگیز مسئولان آموزشکده فنی و حرفه‌ای امام‌خمینی(ره) قاین اقدام به استخدام دو نفر از خویشاوندان خود کردند.
یکی از افراد مطلع در دانشکده مذکور در تماس با کیهان ضمن اعتراض به این موضوع خواستار انعکاس این خبر جهت پیگیری و جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان جویای کار در شهرستان قاین شد.

 


* گزارش از: خبرنگار کیهان در اردبیل
هر تازه‌واردی به این روستا با اولین نگاه متوجه تابلویی بزرگ می‌شود که در آن بزرگ ترین و مهم‌ترین خواسته روستاییان یعنی تأمین آب کشاورزی مورد نیاز روستا از سد در دست احداث کوثر نقش بسته است. همین تابلو نشان می‌دهد که با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر این روستای زیبا و پرجمعیت با مشکل آب کشاورزی دست به گریبان است. روستای لمعه دشت با شهر کوثر 10کیلومتر فاصله دارد.
چند سالی است که مردم روستای لمعه‌دشت علاوه بر مبارزه با کمبود آب با مشکل دیگری از جمله ملی شدن بخشی از زمین‌های روستا معروف به پیکستان و به تازگی با اقدام مسئولان برای واگذاری این زمین‌ها به افراد غیر از اهالی روستا روبه‌رو شده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین کریم اسدی، روحانی ساکن تهران و از اهالی این روستا که پیگیر مشکلات مردم این منطقه است می‌گوید: ساکنان روستای لمعه دشت به رغم همه کمبودها و مشکلات همچنان در روستا مانده‌اند و به کار و تلاش مشغولند.
وی می‌افزاید: یکی از عمده‌ترین مشکلات منطقه کمبود آب است. اراضی این روستا در قسمت پایین و بالادست قرار دارد که اراضی واقع در پایین دست به نام پیکستان معروف است.
زمین‌های پیکستان زمین‌های مرغوبی هستند که در صورت وجود آب محصولات قابل توجهی در آن قابل تولید است. برای احقاق حق روستاییان تلاش و دوندگی‌ها و نامه‌نگاری‌های متعددی صورت پذیرفته است که امیدواریم این امر مورد توجه مسئولان محلی قرار گیرد و با احداث سد نسبت به اختصاص آب مورد نیاز لمعه‌دشت اقدام کنند.
اسدی در ادامه می‌گوید: به دلیل وجود خشکسالی پیاپی و از رونق افتادن کشاورزی در زمین‌های پیکستان در سال 63 منابع طبیعی خلخال با چاپ اطلاعیه‌ای در یکی ار روزنامه‌ها کل منطقه پیکستان را ملی اعلام کرد بدون اینکه اهالی این روستا را در جریان بگذارد و به جرأت می‌توان گفت که تا نیمه اول سال 92 همه اهالی روستا از اقدام منابع طبیعی بی‌اطلاع بوده‌اند. منابع طبیعی خلخال در حالی به این امر اقدام می‌کند که برای زمین‌های پیکستان از سال 1349 سند رسمی صادر شده و حدود و مشخصات زمین هر یک از اهالی در سند رسمی مشخص شده است.
این روحانی که در جمع مردم روستا این مسائل را با خبرنگار ما مطرح کرد در ادامه می‌گوید: این سؤال مطرح می‌شود که منابع طبیعی براساس کدام قانون و تبصره زمین زراعی سنددار مردم را جزو منابع ملی اعلام و چگونه همچنان بر پایمال کردن حق طبیعی مردم زحمتکش این منطقه پافشاری می‌کند.
وی می‌افزاید: برای تحت فشار گذاشتن هرچه بیشتر روستاییان لمعه‌دشت روش دیگری را در روزهای اخیر اتخاذ کرده‌اند و آن اینکه با حمایت برخی‌ها تلاش می‌شود حدود 200 هکتار از زمین‌های سنددار لمعه‌دشت در قالب افرادی به ظاهر بیکار ساکن تهران به یک شخص واگذار شود.
متأسفانه براساس رابطه، برخی از نزدیکان آن فرد که همگی ساکن در تهران هستند از اداره کار خلخال کارت بیکاری گرفته‌اند و براساس اقدامات انجام یافته در نظر دارند به هر یک از این افراد 5هکتار از زمین‌های پیکستان را که در مجموع 200هکتار می‌شود واگذارکنند.
وی ادامه می‌دهد: با برملا شدن این امر مراجعات مکرری توسط اعضای شورای روستا و مردم به مسئولان محلی انجام پذیرفته ولی متأسفانه مسئولان حتی فرصت گوش کردن به حرف دل این مردم زجر کشیده را نداشته‌اند.
بخشعلی شنوایی که پدر شهید و از کشاورزان این روستاست می‌گوید: آنهایی که در تکاپو هستند که به هر نحو ممکن بخشی از زمین‌های سنددار مردم را به ساکنان در تهران واگذار کنند. چه فکری به حال این روستاییان کرده‌اند. اگر آنها توان تأمین آب این منطقه را آن‌هم با دستور ضرب‌الاجل دارند چرا این کار را فقط برای جلب رضایت یک فرد انجام می‌دهند و در عوض سال‌ها ما را در این گوشه به حال خود رها کرده و قدمی در ارتباط با رفع بزرگ ترین مشکل ما برنداشته‌اند؟!
موسی مجیدی از خانواده معظم شهداست . او که 57 سال دارد و از رزمندگان دوران دفاع مقدس بوده و برادرش در جنگ تحمیلی به درجه رفیع شهادت رسیده است می‌گوید: سال‌هاست با کشاورزی و دامداری خود و خانواده‌ام امرار معاش می‌کنیم. روستای ما از امکانات رفاهی و تفریحی بی‌بهره است و تنها دلخوشی ما کار بر روی زمین و دامداری است.
وی گفت: روا نبوده و نخواهد بود که زمین متعلق به ما در مقابل چشمانمان و در حضور ما در اختیار دیگران قرار داده شود.
* هوشنگ محمدی فرماندار خلخال در جواب سوال خبرنگار ما در ارتباط با زمین‌های لمعه دشت می‌گوید: در راستای طرح توسعه کشاورزی و جذب سرمایه‌گذار برای توسعه هرچه بیشتر منطقه بحث واگذاری زمین‌های پیکستان به بخش خصوصی مطرح بود که به دنبال اعتراض اهالی و عدم تامین آب مورد نیاز این کار منتفی شده است.
وی می‌افزاید: کل زمین‌های پیکستان 980 هکتار است که از این مقدار 208 هکتار در صورت تامین آب قابل بهره‌برداری بوده و اعتراض‌ اهالی منطقه نیز به واگذاری این زمین‌ها است.
وی ادامه می‌دهد: در راستای تامین خواست اهالی از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طی نامه‌ای از اهالی درخواست شده است که مدعیان مالکیت اراضی با در دست داشتن اسناد به آن اداره مراجعه کنند تا نسبت به راهنمایی آنها به شعبه ویژه مستقر در استان اقدام شود که متاسفانه اهالی مراجعه نکرده‌اند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10