(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 01  آبان 1392 - شماره 20623

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نیاز ضروری جامعه به امامت (بخش پایانی)
با رای نمایندگان
رئیس قوه قضائیه می‌تواند مستقیما لوایح را به مجلس ارسال کند
درمکتب امام
خارج از دستور
فرمانده نیروی هوایی روسیه: تحریم‌ها بر نیروی هوایی ایران هیچ تاثیری نداشته است
سردار جلالی خبر داد
عملیات ناکام آمریکا برای انهدام سازمان هسته‌ای ایران
در جلسه کمیسیون انرژی مجلس مطرح شد
فانی: از فتنه‌گران در آموزش و پرورش استفاده نخواهم کرد
در همایش امر به معروف مطرح شد
شعار مرگ بر آمریکا از سفره انقلاب برچیده نمی‌شود
در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور
بهمنی : خزانه خالی نیست ، دولت را با 100میلیارد دلار ذخیره ارزی و 34 میلیارد دلار در صندوق توسعه تحویل دادیم
توضیحات احمدی نژاد درباره ممنوع الخروجی خاتمی
اصلاحیه قاضی سراج درباره ماموریتش در پرونده فساد بانکی
   


تمام انبيا مبارزه سياسى كردند كه در قرآن اين مبارزات سياسى منعكس است؛ مبارزه موسى با فرعون، مبارزه ابراهيم با نمرود. حتى مبارزات نظامى كردند، در حديثى هست كه «اَوَّلُ‏ مَن‏ قاتَلَ‏ في سَبيلِ اللهِ اِبراهيمُ»(بحار/کتاب النبوه/ابواب قصص ابراهیم/باب 3) اول‌ كسى كه در راه خدا جنگ مسلحانه كرد ابراهيم بود. در قرآن درباره پيغمبران ديگر هم هست «وَ كَاَيِّن مِن نَبِيٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبّيّونَ كَثيرٌ»(آل عمران/146)بسيارى از پيامبران بودند كه در راه خدا جنگيدند و با آنان خداپرستانِ بسيارى جنگيدند. اين جنگ مسلحانه، جنگ نظامى و جنگ سياسى براى چيست؟ جز براى اين است كه مى‌خواهد نظامى را براندازد، رژيمى را از بين ببرد، سيستم جديدى براى حكومت و براى زندگىِ اجتماعى مردم به‌وجود بياورد؟پيغمبر‌ها شأنشان اين است؛ و لذا مى‌بينيد كه پيغمبر اسلام در مكه دعوت مى‌كرد، اما زمينه را براى اينکه در مدينه بتواند حكومتى را به‌وجود بياورد، آماده مى‌كرد. نه فقط مدينه، هرجا مى‌شد پيغمبر اين نظام سياسى و نظام حكومتى و اجتماعى را به‌وجود مى‌آوردند، ولى بالاخره در مدينه شد.
تلاش ائمه(ع)برای تشکیل حکومت اسلامی
امام يكى از كار‌ها و مشاغل و شئونش اين است كه اگر نظام سياسى و اجتماعى اسلام بر سر كار است آن را حفظ كند و اگر نيست كوشش كند كه آن را به‌وجود بياورد. شما به زندگى ائمه ما نگاه كنيد، امام اميرالمؤمنين على‌بن‌ابي‌طالب در شرايطى به حكومت و قدرت رسيد كه نظام اسلامى بر سر كار بود، منتها با نواقص؛ امام سعى كردند كه اين نواقص را برطرف كنند و نظام اسلامى را حفظ كنند و آن را تجديد حيات بدهند، برگردانند به‌شكل زمان پيغمبر، اسلام خالص و ناب.
امام حسن ‌مجتبى هم در مدت شش‌ماه خلافتى كه كردند، سعيشان همين بود؛ البته ناكامي‌‌ها چه در زمان اميرالمؤمنين و چه در زمان امام حسن دلايلى دارد كه اين‌ها بحث‌هاى تاريخى بسيار مفصلى است كه هركدام شايسته گفتگو‌ها و مذاكرات زيادى است و اما ائمه ديگر؛ يعنى خود امام حسن بعد از آتش‌بس با معاويه در مدت ده سال كه امام حسن بعد از او زنده بودند و بعد امام حسين باز در مدت ده سالى كه ايشان امامت كردند در زمان معاويه و بعد در طول مدت قريب دويست سال زندگى ائمه تا شهادت امام حسن عسكرى ـ سال دويست‌وشصت ظاهراً ـ ائمة ما در طول اين دوران طولانى، سعيشان اين بود كه حكومت اسلامى را بر سر كار بياورند. عين همان مبارزاتى كه شما مردم يا گروه‌هاى مبارز از ما مردم، در دوران رژيم گذشته مى‌كردند، همان پنهان‌كاري‌ها، همان مبارزات سياسى، همان آسيب‌زدن به دشمن، همان تبليغات حادّ سياسى و فكرى و متقابلاً همان ضربت‌خوردن‌ها، همان زندان ‌رفتن‌ها، همان تبعيد شدن‌ها، همان مؤاخذه ‌شدن‌ها. تمام آنچه كه شما در زندگى روزمره‌تان ديديد، مردم ايران از نزديك ديدند، عيناً در زندگى ائمه ما منعكس است و اين همانى است كه گفتم در اول صحبت كه برخلاف تصور قديمى و برداشت غلطى [است] كه از زندگى ائمه مردم ما داشتند؛ مردم خيال مى‌كردند كه ائمه‌ هدى‌عليهم‌السلام مردمان عالم دانشمند معصوم بزرگوارى بودند كه در گوشه خانه نشسته بودند، دشمن‌‌ها هم به اين‌ها حسودى مى‌كردند و نمى‌گذاشتند كه اين‌ها درس بگويند، بحث كنند، مسئله بگويند، دور خانه اين‌ها را محاصره مى‌كردند، گاهى هم اين‌ها را مؤاخذه مى‌كردند، اين‌ها هم يك عذرخواهى مى‌كردند و همين‌طور بود تا مسموم مى‌شدند. اين برداشت قديمى است كه بسيار غلط است، درحالى‌كه مسئله اين نبود، ائمه ما گروه مبارزى بودند، رهبران مبارزى بودند كه يك شبكه عظيم تبليغاتى و سياسى را در سراسر كشور عظيم اسلامى اداره مى‌كردند.
اگر شما بدانيد كه در همين استان‌هاى ايران، در خراسان، در سيستان، در مازندران، در رى و در بسيارى از بلاد ديگر و همچنين در عراق، در يمن، در حجاز، در مصر، چه تبليغات عظيمى عليه دستگاه‌هاى قدرت اموى و عباسى در زمان ائمه ما انجام مى‌گرفت؛ تبليغات بسيار شكننده‌اى! و همان‌‌ها بود كه وضع حكومت را متزلزل مى‌كرد و گروه‌‌ها را به جان اين‌ها مى‌انداخت. اين مبارزات سياسى براى چه انجام مى‌گرفت؟ براى اين بود كه مى‌خواستند حكومت اسلامى را، حكومت علوى و نبوى را، حكومت قرآن را در جامعه پياده كنند؛ يعنى به ايدئولوژى اسلامى تحقق بدهند؛ چون حكومت اسلامى در زمان منصور و هارون و عبدالملك و متوكل در معناى واقعى‌اش نبود و ائمه مى‌خواستند آن را به‌وجود بياورند.
در همه زمان‌‌ها اگر جامعه اسلامى بخواهد متحول باشد، بخواهد پويا باشد، بخواهد مبارزه كند، بخواهد اسلامى بشود و اگر اسلامى هست، اسلامى بماند، احتياج به امامت است؛ البته امامت كه مى‌گويم منهاى معصوميت، عصمت مخصوص ائمه دوازده‌گانه است.(1). 1358
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1)امام معصوم، بهترين فرد براي اداره جامعه: دو آفت، هم دینداري را تهديد مي‏کند و هم سياست را. يکي از آفت‌هاي دينداري اين است که دينداري يک جامعه يا يک شخص، با انحراف يا بي‏مبالاتي ياتحجر و جمود يا فراموش کردن نقش عقل يا التقاط و از اين چيز‌ها همراه شود. آفت ديگر دينداري اين است که دين به زندگي شخصي محدود شود؛ عرصه وسيع زندگي جمعي انسان‌‌ها و جامعه را فراموش يا درباره آن سکوت کند و از آن کناره بگيرد. دو خطر هم سياست را تهديد مي‏کند: يکي اين است که سياست از اخلاق فاصله بگيرد و از معنويت و فضيلت خالي شود؛ يعني شيطنت‌‌ها بر سياست غلبه پيدا کند؛ هواهاي نفساني اشخاص، سياست را قبضه کند؛ منافع طبقات زورگو و زرسالاران جوامع، سياست را به‌‌دست گيرد و به اين ‌سمت و آن ‌سمت بکشاند. اگر اين آفت به سياست خورد، آنگاه همه صحنه اجتماعي انسان‌‌ها دچار عيب و آفت مي‏شود. آفت ديگر سياست اين است که انسان‌هاي کوته‏بين، کودک‏منش و ضعيف، سياست را در دست گيرند و زمام سياست از دست‌هاي پُرقدرت خارج شود و به‌‌دست انسان‌هاي بي‏کفايت بيفتد.
راهکار چيست؟ بهترين شکل و راهکار اين است که در رأس سياست و اداره امور جوامع، کساني قرار گيرند که دينداري و سياستگذاري آن‌ها اين دو آفت را نداشته باشد؛ يعني کساني اداره امور جوامع را بر عهده گيرند که ديندار و داراي معنويت باشند، فکر ديني آن‌ها بلند باشد، از انحراف و خطا و التقاط و کج‏بيني در دين مصون باشند، از تحجر و جمود و متوقف ‌ماندن در فهم دين برکنار باشند، دين را ملعبه ‌دست زندگي خود نکنند، از لحاظ سياست، انسان‌هاي باکفايت و باتدبير و شجاعي باشند و سياست را از معنويت و اخلاق و فضيلت جدا نکنند. چنين کساني اگر زمام امور يک جامعه را به‌دست گرفتند، آنگاه جامعه از بيشترين خطراتي که ممکن است براي آن پيش آيد، محفوظ خواهد ماند. اوج چنين وضعيتي کجاست؟ آنجاست که يک انسان معصوم از خطا و اشتباه در رأس قدرت سياسي و ديني قرار گيرد. امام يعني اين.
پيغمبر، ابدي و دائمي نيست. جوامع، هدايت‌کننده لازم دارند. اين هدايت‌کننده را اسلام پيش‏بيني کرده است: معصومين در نسل‌هاي متعدد پشت‌ سر ‌هم بيايند، زمام امور را به ‌دست گيرند، جامعه را با تعليمات قرآني ناب و خالص در طول چند نسل و چند قرن هدايت کنند و در واقع همه افکار و خصوصيات و رفتار‌ها و خلقيات اسلامي را در جامعه اسلامي نهادينه کنند. البته بعد از آن، باز حجت خدا در ميان مردم زنده مي‏ماند؛ چون دنيا و بشريت، بدون قيامِ حجت امکان ندارد؛ اما بشريت راه خود را پيدا مي‏کرد، که اين البته اتفاق نيفتاد. نقشه و طرح کلي اسلام اين است.
امام معصوم، انسان والايي است که از لحاظ ديني، قلب او آينه تابناک انوار هدايت الهي است. روح او به سرچشمه وحي متصل است. هدايت او، هدايت خالص است. از لحاظ اخلاق انساني، رفتار و اخلاق او صددرصد همراه با فضيلت است. هواي‌نفس در او راهي ندارد. گناه بر او چيره نمي‏شود. شهوت و تمايلات انساني، او را مغلوب خود نمي‏کند. خشم و غضب، او را از راه خدا دور نمي‏کند. از لحاظ سياسي، بينش وسيع او آنچنان است که آرام‌ترين حرکات و ريزترين حوادث را در صحنه زندگي جامعه، با چشم تيزبين خود مي‏بيند ـ که اميرالمؤمنين(ع) فرمود: «واللهِ‏ لا اَكونُ‏ كَالضَّبُعِ تَنامُ عَلى طولِ اللَّدَمِ»(نهج البلاغه /خ6) يعني من کسي نيستم که بشود با لالايي او را خواب کرد ـ  در مواجهه با حوادث زندگي و وقايع کمرشکن، از خود شجاعت و اقتدار روحي و معنوي نشان مي‏دهد؛ جانش براي او ارزشي ندارد، اما براي جان انسان‌ها، حتي مردم دوردست، حتي زناني که جزو پيروان دين او نيستند، ارزش قائل است و مي‏گويد اگر کسي از غصه دق کند، حق دارد.12/12/1380
توضیح ضروری: در پاسخ به تماس و درخواست علاقه‌مندان گفتنی است آنچه در این ستون طی 8 شماره از نظر خوانندگان گذشت، فصلی از کتاب «ولایت و حکومت» است که اخیراً از سوی مؤسسه جهادی مرکز صهبا - با شماره تماس 09102115776- منتشر شده است.

 


نمایندگان مجلس ضمن اصلاح قانون اختیارات رئیس قوه قضائیه مصوب کردند که رئیس قوه قضائیه می‌تواند مستقیما لوایح این قوه را به مجلس ارسال کند.
در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی که به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۰۱ نفر از وکلای ملت برگزار شد، طرح الحاق یک تبصره به ماده(۳) قانون اختیارات رئیس قوه قضائیه مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و در ادامه محمدعلی اسفنانی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح را ارائه کرد.
در طرح پیشنهادی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس آمده است که در صورتی که رئیس‌جمهور لوایح قوه قضائیه را پس از ۳ ماه به مجلس تقدیم نکند، رئیس قوه قضائیه بتواند به صورت مستقیم آن لایحه را تقدیم مجلس کند.
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه، در دفاع از طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳ قانون اختیارات رئیس قوه قضائیه، اظهار داشت: با توجه به وظیفه‌ای که قانون اساسی برای قوه قضائیه مبنی بر تهیه لوایح قضایی مشخص کرده، لوایح قضایی تهیه می‌شوند، اما در برخی موارد وقتی به دولت ارسال می‌شوند، زمان طولانی بر آن می‌گذرد تا تقدیم مجلس شود.
وی با اشاره به تکلیف نمایندگان مجلس بر قوه قضائیه مبنی بر تهیه لایحه پلیس قضایی خاطر نشان کرد: لوایحی از این دست در زمان خودش تهیه و به دولت ارسال می‌شود اما اینکه دولت این لوایح را به مجلس تقدیم کند ضمانت اجرایی ندارد. لذا بحث ما این نیست که دولت این لوایح را نبیند و حتی دولت فرصت اظهارنظر نسبت به این لایحه را به مدت ۳ ماه دارد اما اگر سه ماه گذشت تقدیم این لایحه چه ضمانت اجرایی دارد؟
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه اگر این ضمانت اجرایی را مصوب نکنیم، قانون مصوب مجلس بدون ضامن اجرایی می‌ماند، گفت: به طور مثال اگر قوانین را رئیس جمهور بعد از مدت زمانی ابلاغ نکرد، قانون این اجازه را به رئیس مجلس داده است که مستقیما آن قانون را ابلاغ کند. در این مورد نیز باید چنین تمهیداتی اندیشیده شود.
رئیسی با بیان اینکه لوایح مختلف در دولت گیر کرده است، گفت: درست است که این مشکل در دولت قبل وجود داشت و دولت فعلی بر روابط بین قوا تاکید دارد، اما این ماده فقط مربوط به دولت فعلی نیست، بلکه باید به صورت کلی ابلاغ لوایح قوه قضائیه ضمانت اجرایی پیدا کند. لذا امیدواریم نمایندگان به این ماده رای مثبت بدهند.
این طرح سرانجام با ۱۵۶ رای موافق، ۳۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه پارلمان، با جزئیات طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه موافقت کردند.
وکلای ملت با تصویب ماده واحده این طرح مقرر کردند که یک تبصره به ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه مصوب ۸ اسفندماه ۱۳۸۷ به این شرح الحاق شود: در صورتی که دولت در مدت مذکور نتواند نسبت به تصویب و ارسال لایحه به مجلس اقدام نماید و ۳ ماه دیگر از مهلت قانونی آن بگذرد، رئیس قوه قضائیه می‌تواند مستقیما لایحه را به مجلس ارسال کند.
در همین رابطه، علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به اخطار محمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان در مجلس گفت: اگر قوه‌ای معطل ماند و دولت لایحه قوه قضائیه را به مجلس ارسال نکرد، آنگاه تکلیف قوه قضائیه چیست؟
میرمحمدی در پاسخ به سخن لاریجانی گفت: این موضوع سبب نمی‌شود که ما قانون اساسی را نادیده بگیریم.
لاریجانی بر همین اساس گفت:‌ اگر اشکالی در این زمینه بوجود بیاید، مجمع تشخیص مصلحت نظام باید آن را رفع کند.
در ادامه نمایندگان به استماع گزارش کمیسیون عمران در مورد زلزله‌های ۲۰ فروردین امسال استان بوشهر، ۲۷ فروردین ۹۲ استان سیستان و بلوچستان و ۲۱ اردیبهشت استان هرمزگان پرداختند.
در ادامه دستور کار جلسه علنی روز گذشته مجلس، دو فوریت لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون اصلاح قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت که هم دو فوریت و همچنین یک فوریت این قانون رای نیاورد.
بعد از رای نیاوردن دو فوریت این لایحه محمدرضا باهنر خطاب به محمدرضا خباز معاون تقنینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام ناصری معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش گفت: این آقایان پیام نمایندگان را به دولت برسانند که دولت زودتر به فکر باشد، چرا که تمدید مدت اجرای آزمایشی قوانین در راه است و این بار سوم است که به دولت این نکته را عرض می‌کنیم.
نمایندگان خانه ملت همچنین دو فوریت طرح نحوه تامین غیرنقدی مطالبات پیمانکاران پروژه‌های عمرانی حمل و نقل و آب و فاضلاب را مورد بررسی قرار دادند.
پیش از پایان جلسه روز سه شنبه خانه ملت، ابتدا تذکرات شفاهی وکلای ملت در صحن علنی قرائت شد و در ادامه ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان را قرائت کرد.
در همین رابطه، قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: علی‌رغم ارادتی که به نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی دارم، اما وی بحث آزاد بودن قلیان‌کشی برای خانم‌ها را مطرح کرد.
وی ادامه داد: پزشکان یک پک قلیان را برابر ۴۰ نخ سیگار می‌دانند و این موضوع به جای کمک به بخش سلامت آسیب جدی به سلامت می‌زند، لذا خواستار شفاف سازی رئیس سازمان میراث فرهنگی در این خصوص هستم.
همچنین مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس طی تذکر شفاهی در صحن علنی اظهار داشت: متاسفانه بالاترین مقام اجرایی کشور که شخصاً وی را دعا می‌کنم سخنانی در مورد خالی بودن خزانه کشور که عملا مغایر منافع ملی و موجب تضعیف مواضع هسته‌ای می‌شود، مطرح کرد که باید اصلاح کند.
تقدیر از اقدامات سپاه
در مورد تامین امنیت غرب کشور
در پایان جلسه علنی خانه ملت، بیانیه‌ ۲۶۴ نماینده در مورد تقدیر از فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مناطق غرب کشور توسط اعضای هیئت رئیسه مجلس قرائت شد.
محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان جلسه را به صدا درآورد و زمان جلسه بعدی را چهارشنبه اول آبان‌ماه ساعت ۸ صبح با دستور کار هفتگی اعلام کرد.

 


اسلام و آزادی
در اسلام دموکراسی مندرج است و مردم آزادند در اسلام.
هم در بیان عقاید و هم در اعمال.
مادامی که توطئه در کار نباشد و مسائلی را عنوان نکنند که نسل ایران را منحرف کنند.
آئین انقلاب اسلامی - ص 330

 


انتصاب نمایندگان به سمت‌های دولتی منوط به رای مجلس شد
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد طبق مصوبات هیئت رئیسه مجلس نمایندگان اگر بخواهند پستی به غیر از وزارت را برعهده بگیرند، باید استعفا دهند و استعفای آنها به رای مجلس گذاشته شود.
محمد دهقان در خصوص مصوبات جلسه هیئت رئیسه گفت: پیش از این ابهاماتی وجود داشت مبنی بر اینکه در صورتیکه نمایندگان مجلس بخواهند مسئولیتی به غیر از وزارت بپذیرند، آیا نیازمند استعفا هستند یا خیر؟‌وی ادامه داد: پیش از این نظری وجود داشت که نیاز به استعفا نیست و نماینده‌ای که مسئولیت اجرایی بپذیرد خود به ‌خود مستعفی تلقی می‌شود، بنابراین نیاز به رای‌گیری و استعفای وی نیست، به جز مواردی که  نماینده‌ای به سمت وزارت انتخاب شود، رای اعتماد به وی به معنای استعفا است.
دهقان در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: طبق نظر جدید هیئت رئیسه اگر نماینده‌ای بخواهد برای سایر مناصب اجرایی مسئولیتی را برعهده بگیرد باید استعفا داده و استعفای وی به رای نمایندگان مجلس گذاشته شود.
اصلاح بودجه ۹۲ سه‌شنبه آینده
به صحن می‌آید
عضو هیئت رئیسه مجلس از بررسی لایحه اصلاح بودجه ۹۲ در جلسه علنی روز سه‌شنبه هفته آینده خبر داد.
حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی لایحه اصلاح بودجه ۹۲ در صحن علنی مجلس، گفت: لایحه اصلاح بودجه ۹۲ در کمیسیون برنامه و بودجه نهایی شده، اما می‌‌بایست پیش از بررسی در صحن علنی، چاپ شده و در اختیار نمایندگان قرار گیرد، ولی هنوز این لایحه چاپ نشده و در اختیار نمایندگان قرار نگرفته است.
وی ادامه ‌داد: قرار بود بررسی لایحه اصلاح بودجه ۹۲ خارج از دستور عادی و به صورت ویژه در دستورکار جلسه علنی چهارشنبه مجلس قرار گیرد، اما با توجه به اینکه لایحه اصلاح بودجه امسال هنوز چاپ و منتشر نشده و نمایندگان به آن دسترسی ندارند؛ بنابراین این لایحه اول آبان در دستورکار مجلس قرار ندارد.
عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با تسنیم با بیان زمان دقیق بررسی لایحه اصلاح بودجه ۹۲ در صحن علنی مجلس، گفت: با توجه به اینکه بررسی صلاحیت ۳ وزیر پیشنهادی کابینه دولت در دستوکار روز یک‌شنبه هفته آینده صحن علنی قرار دارد، بنابراین بررسی لایحه اصلاح بودجه ۹۲ سه‌شنبه آینده در دستورکار صحن علنی مجلس قرار گرفته است.

 


فرمانده نیروی هوایی روسیه تاکید کرد: توانمندی نیروی هوایی ارتش در ساخت قطعات و تجهیزات و باز‌آماد هواپیما نشان می‌دهد که تحریم‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های این نیرو هیچ تاثیری نداشته است.
به گزارش روابط عمومی نهاجا، سرلشکر خلبان ویکتور نیکلایویچ بوندارف فرمانده نیروی هوایی فدراسیون روسیه روز گذشته پس از بازدید از پایگاه شهید بابایی اصفهان، گفت: توانمندی نیروی هوایی ارتش در ساخت قطعات و تجهیزات و بازآماد هواپیماها حاکی از آن است که تحریم‌ها هیچ تاثیری بر این نیرو نداشته است.
وی افزود: در بازدیدهایی که از دو پایگاه نیروی هوایی ارتش و دانشگاه هوایی شهید ستاری داشتم به این نتیجه رسیدم که نیروی هوایی ارتش ایران از ظرفیت و توانمندی بسیار بالایی برخوردار است و سطح آمادگی خلبانان و کارکنان فنی این نیرو در حد بسیار خوبی است.
بوندارف با اشاره به رژه جنگنده‌های اف14 و اف 7 در دسته‌های سه فروندی در پایگاه هشتم شکاری، خاطرنشان کرد: پرواز گروهی هواپیماها نیاز به آموزش خاص و مستمر دارد که این اجرا توسط خلبانان ایرانی حاکی از آموزش‌های خوب و سطح بالای آنان است.
فرمانده نیروی هوایی ارتش روسیه با اشاره به بازآماد هواپیماها در پایگاه اصفهان تصریح کرد: من از نزدیک شاهد تلاش کارکنان فنی در بخش اورهال هواپیماهای شکاری و ترابری بودم و به‌عنوان یک متخصص هوایی ضمن خوشحالی از این همه پیشرفت در این زمینه متعجب شدم.
بوندارف ادامه داد: توانمندی نیروی هوایی ارتش ایران در ساخت قطعات و تجهیزات و بازآماد انواع هواپیماها و هلی‌کوپترها نشان می‌دهد که تحریم‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های این نیرو تاثیرگذار نبوده است.

 


رئیس سازمان پدافند غیرعامل از عملیات ناکام آمریکا برای انهدام سازمان هسته‌ای ایران خبر داد.
سردار غلامرضا جلالی رئیس پدافند غیرعامل کشور به مناسبت آغاز هفته پدافند گفت: زمانی پدافند فقط متمرکز بر تهدیدات نظامی بود اما با گذشت زمان و دور شدن تهدیدات نظامی، تهدیداتی مثل تهدید زیستی، پرتویی و... با منشأ انسان به وجود آمد بنابراین ضرورت داشت که ما این مفاهیم را نوسازی کنیم.
وی برگزاری همایش‌های تخصصی، انتشارات نشریات، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی، فضاسازی تبلیغات، دیدار از مسئولین و مقامات کشوری و برگزاری رزمایش‌های تخصصی پدافند را از محورهای اصلی هفته پدافند عنوان کرد و افزود: در این راستا برگزاری 8 رزمایش‌های مختلف را در برنامه داریم.
جلالی رزمایش آمادگی مولدهای برق اضطراری را از رزمایش‌های مهم پدافند در هفته پیش‌رو اعلام و خاطرنشان کرد: در این رزمایش برق سایت‌های جماران، صدا و سیما و سایت هسته‌ای نطنز را قطع خواهیم کرد، تا میزان آمادگی دستگاه‌ها محک بخورد و ارزیابی خوبی از عملکرد آنها به دست آید.
وی با بیان اینکه سه قرارگاه پدافند سایبری، قرارگاه پرتوی، قرارگاه زیستی و شیمیایی در سازمان پدافند غیرعامل کشور فعالیت می‌کنند، گفت: این سه قرارگاه به مدت 2 سال است که در حال فعالیت هستند و قرارگاه چهارم نیز به نام قرارگاه پدافند اقتصادی در حال تشکیل است.
جلالی با اشاره به اقدامات سازمان پدافند غیرعامل در حوزه هسته‌ای و سایبری گفت: حریف در طرف مقابل ما بیکار ننشسته و به دنبال آسیب زدن به ساختارهای داخلی کشور است اما اقدامات پدافند سایبری کشور توانست با حربه‌های آنها مقابله کند. مثلا اوباما با رمز عملیات المپیک فکر کرد که می‌تواند سازمان هسته‌ای ایران را منهدم کند اما توانستیم با این اقدامات مقابله کنیم.
وی افزود: آماده‌سازی تیم‌های آماده پدافند سایبری برای امداد و پشتیبانی سایبری در برابر تهدیدات و حملات دشمن و آماده‌سازی تیم‌های ایمنی‌سازی پدافند سایبری نیز در قرارگاه پدافند سایبری انجام گرفته است. به طور مثال تیم‌های پدافند سایبری کشور در حوزه نفت آسیب‌شناسی انجام دادند و آمادگی کامل برای مقابله با تهدیدات را دارند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر لزوم ابزارهای دفاعی برای مقابله با تهدیدات سایبری گفت: ما در این زمینه اسکادای بومی را تولید کردیم و آن را در طرح‌های اجرایی به کار گرفته‌ایم. امروز آمریکا موضوع اسکادا را جدی گرفته و حتی سهام کارخانه اسکادای زیمنس را خریده و بر آن متمرکز شده است. ما همچنین از تولید ضدبدافزارهای بومی یعنی همان آنتی‌ویروس‌ها حمایت کردیم و بعد از تولید چندین نسخه، آن را آزمایش کردیم و به دستگاه‌ها توصیه کردیم به جای استفاده از آنتی‌ویروس‌های خارجی از آنتی‌ویروس‌های داخلی استفاده کنند.
وی در ادامه نشست خبری خود در خبرگزاری تسنیم در مورد برنامه‌های عمده در دست اقدام پدافند سایبری سازمان پدافند غیرعامل گفت: طراحی نظام دفاع حقوقی سایبری فضای بین‌المللی، تهیه دکترین پدافند سایبری کشور، تهیه برآورد راهبردی تهدیدات دشمن و... از جمله اقداماتی است که در حوزه پدافند سایبری غیرعامل انجام می‌شود.
جلالی با بیان اینکه ما 12 استان هسته‌ای داریم، تصریح کرد: 3 استان اراک، بوشهر و اصفهان در اولویت قرار دارند که ویژگی‌های خاص‌‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارند. برای همین، اول ساختاری را تنظیم کردیم که مثلا چگونه باید اعلام هشدار شود، چه کسی باید اقدام کند.
وی در مورد نیاز پدافند غیرعامل به بخش موضوعات دانش نیز گفت: دولت در وزارت علوم و 2 دولت گذشته بسیار خوب عمل کرده و توانستیم در این زمینه، دانش تولید کنیم. ما در حال حاضر در دنیا در دانش پدافند غیرعامل جزو 5 کشور دنیا هستیم.

 


عضو کمیسیون انرژی مجلس از سوال یکی از اعضای این کمیسیون از علی‌اصغر فانی و وعده وزیر پیشنهادی در رابطه با عدم استفاده از فتنه‌گران در این وزارتخانه خبر داد.
امیرعباس سلطانی نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه امروز کمیسیون انرژی خانه ملت گفت: در این جلسه آقای فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جمع اعضا حضور داشت.‌وی اضافه کرد: در ابتدا نمایندگان مجلس دغدغه و مباحث خود ازجمله سؤال پیرامون برنامه‌های وزیر پیشنهادی، افزایش حقوق معلمان و مسائل رفاهی فرهنگیان را مطرح کردند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در همین زمینه یادآور شد: پس از سخنان نمایندگان، آقای فانی گزارشی از عملکرد و سوابق خود به نمایندگان ارائه کرد و گفت که بر مباحث رفاهی و ساماندهی معلمان به صورت جدی تاکید دارد.
سلطانی افزود: در این جلسه یکی از نمایندگان سؤالی درباره فتنه مبنی بر اینکه آیا احتمال دارد شما از افراد فعال در فتنه در وزارتخانه استفاده کنید، پرسید که آقای فانی پاسخ داد من از چنین افرادی استفاده نخواهم کرد.
جزئیات نشست کمیسیون بودجه
با ۳وزیر پیشنهادی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز از بررسی برنامه‌‌ها و دیدگاه‌های وزرای پیشنهادی در جلسه روز سه شنبه این کمیسیون خبر داد.
سیدسعید زمانیان عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه این کمیسیون، گفت: در این جلسه، وزرای پیشنهادی علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در کمیسیون حضور یافتند.
وی افزود: در این جلسه ۳ وزیر پیشنهادی دولت، برنامه‌‌ها و دیدگاه‌های خود را نسبت به حوزه کاری خود تشریح کردند. در این جلسه آشنایی نسبی بین اعضای کمیسیون با وزرای پیشنهادی صورت گرفت.
زمانیان تصریح کرد: در بخش دیگری از جلسه وزرای پیشنهادی متعهد شدند که پس از اخذ رأی اعتماد از مجلس، برنامه‌هایی را که تشریح کرده‌اند، اجرا کرده و به تعهداتشان پایبند باشند.
وی در گفت وگو با تسنیم خاطرنشان‌کرد: با توجه به اینکه زمان کافی برای این جلسه وجود نداشت، بنابراین بسیاری از اعضا نتوانستند موارد خود را مطرح کنند که قرار شد در صورت امکان پیش از جلسه رأی اعتماد، جلسه دیگری در کمیسیون با حضور وزرای پیشنهادی برگزار شود.
همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به جلسه دیروز فراکسیون اصولگرایان به فارس گفت: درخصوص صالحی‌امیری برای تصدی وزارتخانه ورزش و جوانان ابهامات و سوالاتی برای اعضا وجود داشت که از جمله آن می‌توان نحوه برکناری وی از استانداری خوزستان، نامه وی در جریان فتنه 88 به مقام معظم رهبری و وارد کردن اتهاماتی به نظام در این نامه را نام برد که در نهایت این ابهامات و سوالات نظر منفی اعضای فراکسیون را برای وزارت وی در وزارت ورزش و جوانان به همراه داشت.

 


مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه محمد رسول‌الله تهران تاکید کرد: آمریکایی‌ها هنوز به عنوان دغل‌کاری و غیرقابل اعتماد هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه محمد رسول‌الله تهران در همایش امر به معروف و نهی از منکر که به همت ناحیه مقاومت بسیج عمار یاسر برگزار شد گفت: امام‌خمینی به واسطه امر به معروف و نهی از منکر انقلاب کرد تا ظلمی را بردارد و مظلومین و مستضعفین را نجات دهد و آنقدر ظلم و تباهی و ستم به مردم روا داشته شده بود که انقلاب کردند.
وی در ادامه با اشاره به اظهارات دیگری که به امام‌خمینی(ره) منتسب شده گفت: آن فرد دیگر می‌آید و به امام اهانت سیاسی می‌کند این ظلم به امام(ره) است که کلمات ایشان را این‌طور تحریف می‌کنند و اگر سکوت کنیم فردای قیامت باید جواب دهیم.
مسئول نمایندگی ولی‌فقیه سپاه حضرت محمد رسول‌الله اظهار داشت: افراد این طور فضا را آلوده می‌کنند، آیا امام با مرگ بر آمریکا مخالف بود؟! امام(ره) همیشه می‌گفت آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و ذکر مرگ بر آمریکا مانند تعقیبات نماز است. ما در تعقیبات نماز در مقابل وسوسه‌های شیطان استغفار می‌کنیم و امروز ابلیس زمان ما آمریکا است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام‌ گواهی تصریح کرد: ممکن است در مسائل سیاسی مذاکراتی باشد اما مگر می‌شود شعار مرگ بر آمریکا از سر سفره انقلاب حذف شود، آمریکایی‌ها هنوز به‌خاطر دغل‌کاری غیرقابل اعتماد هستند.

 


رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در واکنش به اظهارات روحانی رئیس جمهور و برخی مسئولان دولت یازدهم درباره خالی بودن خزانه و صندوق توسعه ملی تاکید کرد : اصلا خزانه خالی نیست واتفاقاً این حساب پُر بوده و دولت را با ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی و 34 میلیارد دلار در صندوق توسعه تحویل دادیم.
محمود بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی در گفت‌وگو با تسنیم درباره اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور و برخی مسئولان دولت یازدهم مبنی بر خالی بودن خزانه کشور و صندوق توسعه ملی،گفت: خوشبختانه ذخایر ارزی کشور بسیار خوب است و در عین حال وضعیت درآمدهای ارزی‌مان نیز بسیار مطلوب است.
وی با اشاره به اینکه موجودی صندوق توسعه ملی ۳۲ الی ۳۴ میلیارد دلار است، افزود: “اصلاً خزانه خالی نیست، اتفاقاً خزانه کشور پُر است و همیشه هم پُر خواهد بود”.
رئیس کل سابق بانک مرکزی ضمن تأکید براینکه ذخیره ارزی کشور بالای ۱۰۰ میلیارد دلار است، تصریح کرد: اینکه آقایان می گویند چیزی در ذخیره ارزی وجود ندارد غلط است.
در ادامه، بهمنی در واکنش به اظهارنظری مبنی بر بدهی‌های بالای دولت قبل نیز این توضیح را داد که در دولت دهم حجم بدهی‌های خارجی به شدت کاهش یافت؛ در دولت قبل ۲۷.۵ میلیارد دلار از میزان بدهی‌های خارجی کشور کم شد.
این عضو کابینه دولت دهم ضمن اشاره به اینکه عدم گشایش ال‌سی ریالی موجب کاهش حجم بدهی‌های خارجی در کشور شد، ادامه داد: “اینکه خارجی‌ها فکر کنند خزانه کشورمان خالی است اصلاً به نفع کشور نیست”.

 


محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق کشورمان در گفت‌وگو با تسنیم ، در واکنش به اظهارات منتشره از  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در روزنامه لوموند که گفته بود، ممنوع الخروج بودن محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات جزو عادات بد دولت احمدی‌نژاد بوده است، اظهار داشت: ممنوع الخروجی؟ احمدی‌نژاد؟ این موضوع قضایی است، چه ربطی به ما دارد؟ من حتی اگر این اختیار را داشتم هرگز این کار را نمی‌کردم.
وی افزود: محمد خاتمی 8 سال در کشور رئیس‌جمهور بوده؛ گرچه ما ممکن است در شیوه اداره کشور اختلاف نظر داشته باشیم ولی به‌هرحال فردی رئیس کشور بوده و اینکه رئیس‌جمهور بعدی بیاید بگوید او ممنوع الخروج شده چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟
احمدی‌نژاد با بیان “فکر نمی‌کنم موضوع مطرح‌شده حرف درستی باشد”، گفت: این درست نیست؛ ما هرچقدر هم اختلاف نظر و اختلاف سلیقه داشته باشیم، بالاخره اصول و خطوطی را رعایت می‌کنیم. وی در پاسخ به این سؤال “آیا شما قویاً این موضوع را رد می‌کنید؟” گفت: من از شما و از این طرف و آن طرف شنیدم؛ بالاخره خوب است بعضی چیزها رعایت شود، حالا...، من تازه شنیدم این حرف را، این در اختیار رئیس‌جمهور نیست؛ بلکه یک مسئله قضایی است و ربطی به رئیس‌جمهور ندارد؛ من تعجب می‌کنم.
رئیس‌جمهور سابق کشورمان اضافه کرد:من قضاوت نمی‌کنم و این چیزی است که ربطی به رئیس‌جمهور ندارد.
احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات اخیر حجت‌الاسلام حسن روحانی مبنی بر اینکه دولت را با خزانه خالی و انبوهی از بدهی تحویل گرفته است، خاطرنشان کرد: این را مسئول مربوطه پاسخ می‌دهد و به‌زودی پاسخ داده می‌شود.
گفتنی است ؛ بهمنی رئیس سابق بانک مرکزی دیروز در این باره پاسخ گفت
رئیس‌جمهور سابق توضیح درباره دانشگاه ایرانیان را نیز به آینده موکول کرد .

 


در حالی که رئیس سازمان بازررسی کل کشور روز دوشنبه در گفت وگویی از پایان ماموریت خود در پرونده رسیدگی به فساد بزرگ بانکی کشور خبر داده بود، روز گذشته اعلام کرد ماموریتم در رسیدگی به پرونده 3 هزار میلیاردی همچنان ادامه دارد.
قاضی ناصر سراج در این خصوص اظهار داشت: رسیدگی به پرونده موسوم به سه هزار میلیاردی همچنان ادامه دارد و ما به نوبت قسمت‌های این پرونده را رسیدگی می‌کنیم.
وی تصریح کرد: در حقیقت به قسمت‌های اصلی پرونده رسیدگی شده و اینگونه نیست که بگوییم رسیدگی به این پرونده به اتمام رسیده است.
قاضی سراج در گفت وگو با ایسنا تاکید کرد که ماموریتم همچنان در این پرونده ادامه دارد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10