(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 04 آبان 1392 - شماره 20624

جهاد اسلامی: گزینه مقاومت تنها سلاح مبارزه با صهیونیست‌‌هاست
5 کشته و 50 مجروح در ناآرامی‌های دو روزه شمال لبنان
چهار سوی پنج قاره
افشای شنود مکالمات مرکل
اروپا: دیگر به آمریکا اعتماد نداریم
درگیری‌ خیابانی با ماموران آل خلیفه در غرب پایتخت بحرین
سلسله انفجارها در عراق 11 کشته بر جای گذاشت
دور تازه اعتراض‌ها در اسپانیا علیه سیاست ریاضتی دولت مادرید
اسلامگرایان تونس خشونت‌طلبی مخالفان دولت را محکوم کردند
با اجرای عملیات پاکسازی تروریست‌‌ها چند منطقه مهم سوریه به دست ارتش افتاد
40 کشته و 90 مجروح در عملیات تروریستی حومه دمشق
یورش نیروهای امنیتی مصر به تظاهرات طرفداران مرسی
گفت‌وگوهای اخضر ابراهیمی با مقامات ترکیه و مخالفان سوری در آنکارا
وزیر خارجه لیبی: 61 هزار مجرم لباس انقلابی به تن کرده‌اند
   


جنبش جهاد اسلامی فلسطین بار دیگر بر پایبندی به گزینه مقاومت تاکید کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد هندی عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی ضمن تاکید مجدد بر پایبندی بر مقاومت از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست مذاکرات را متوقف کند و راهبرد ملی جایگزینی را در پیش بگیرد.وی افزود، مذاکره‌کننده فلسطینی نباید در برابر اصول ملی نرمش نشان دهد و در مقابل یهودی‌سازی مسجد‌الاقصی، تجاوزات رسمی و غیررسمی شهرک‌سازی‌ها در کرانه غربی اشغالی و تقسیم قدس و ساخت هیکل سلیمان بی‌تفاوت باشد.این در حالی است که رژیم صهیونیستی در تجاوز جدید به شمال نوار غزه دست‌کم دو نفر را شهید و چندین نفر دیگر را مجروح کرد.در این حمله موشکی و توپخانه‌ای به شمال نوار غزه علاوه بر تلفات جانی خسارات زیادی به ساختمان‌ها و خودروهای فلسطینی‌ها وارد شد.

 


منابع خبری لبنان گزارش دادند در حوادث خشونت‌بار پنج‌شنبه شب در طرابلس دست‌کم پنج نفر کشته و 50 نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری لبنان، شمار کشته‌های درگیری‌های شدید میان دو منطقه باب‌التبانه و جبل محسن در شهر طرابلس به پنج نفر و مجروحان به 50 نفر رسیده است.در دومین روز درگیری میان شیعیان منطقه جبل محسن و اهل سنت منطقه باب‌التبانه طرفین از سلاح‌های سنگین و خمپاره علیه یکدیگر استفاده کردند.در همین رابطه نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان اعلام کرد به منظور برقراری آرامش در شهر طرابلس، تدابیر امنیتی سختی در این شهر برقرار خواهد شد.وی از طرف‌های درگیر خواست با ارتش و دستگاه‌های امنیتی همکاری کنند و امنیت و آرامش را به شهر بازگردانند.

 


درگیری در بادغیس
درگیری میان شبه نظامیان طالبان با نیروهای دولتی در ولایت بادغیس 11 نفر کشته و 15 مجروح برجای گذاشت.از این 11 نفر شش نفر شبه‌نظامی و پنج نفر هم نیروهای دولتی افغان بودند.
انتخابات ریاست جمهوری در ماداگاسکار
انتخابات ریاست جمهوری در کشور فقیر ماداگاسکار دیروز جمعه آغاز شد تا این کشور را از بحران سیاسی پس از کودتای سال 2009 خارج کند.مردم ماداگاسکار، این کشور جزیره‌ای اقیانوس هند، امروز برای انتخاب رئیس‌جمهور خود از میان 33 نامزد ریاست جمهوری به پای صندوق های رای رفته‌اند تا کشورشان را از بحران سیاسی پس از کودتای سال 2009 خارج کنند.بعید به نظر می رسد مرحله نخست برنده‌ای داشته باشد و بنابراین به احتمال زیاد انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد که هشت هفته بعد برگزار می‌شود.
درگیری در لیما
درگیری میان دانشجویان و پلیس ضدشورش در شهر لیما پایتخت پرو ده‌ها زخمی برجای گذاشت.دانشجویان معترض خواستار کناره‌گیری رئیس یک دانشکده به خاطر سوء مدیریت شدند. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن دانشجویان گاز اشک آور پرتاب کردند. به دنبال این درگیری‌ها، کلاس‌های دانشکده تا روز دوشنبه تعطیل اعلام شد.
حمله موشکی به وزیرستان
درحمله موشکی به یک منطقه در پاکستان نزدیک مرز افغانستان نه پاکستانی از جمله سه زن زخمی شدند. مسئولان محلی در منطقه قبیله‌ای وزیرستان دیروز از شلیک هشت موشک از طرف افغانستان و اصابت به روستایی در منطقه وزیرستان و زخمی شدن 9 نفر شامل سه زن و شش مرد و انتقال آنان به بیمارستان خبر دادند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده نگرفته است.

 


افشای اسناد تازه مربوط به جاسوسی‌های آمریکا از سران کشورهای دنیا از جمله شنود مکالمات تلفنی صدراعظم آلمان، خشم اروپایی‌ها را برانگیخته است.
«آمریکا غیرقابل اعتماد است» پیام نخستین واکنش رسمی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به خبر شنود مکالمات تلفنی وی از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا بود. انتشار این خبر آن هم فقط چند روز پس از افشای رسوایی شنود مکالمات تلفنی بیش از 70 میلیون شهروند عادی و غیرعادی فرانسوی باعث شد رهبران دو کشور فرانسه و آلمان به فکر چاره بیفتند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، مرکل پنجشنبه شب پس از ابراز نارضایتی از اینکه آمریکا حتی به دوستان خود نیز رحم نمی‌کند، از فرانسه خواست برای مقابله با سازمان‌های جاسوسی آمریکا توافقنامه «جاسوسی نه» امضا کنند.
صدراعظم آلمان پس از گفت‌وگو با رهبران سایر کشورهای اروپایی در بروکسل در بین خبرنگاران حاضر شد و گفت «ما خواستار اقدام عملی از سوی باراک اوباما هستیم و عذرخواهی خشک و خالی را نخواهیم پذیرفت. 28 رهبر عضو اتحادیه اروپا با مواضع فرانسه و آلمان در این زمینه موافقت کردند.
بر اساس این گزارش، آمریکا توافقنامه‌ای تحت عنوان «5 چشم» در زمینه عدم جاسوسی با کشورهای انگلیس، استرالیا، نیوزیلند و کانادا بعد از جنگ جهانی دوم امضا کرده است.
آنگلا مرکل همچنین گفت: دوستی و شراکت کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان با آمریکا خیابان یک طرفه نیست. ما به آن وابسته هستیم اما واضح است که واشنگتن نیز نیاز به دوستانی در جهان دارد.
وزارت خارجه آلمان نیز در اقدامی کم سابقه سفیر آمریکا را احضار کرد تا وی درباره کنترل تلفن همراه صدر اعظم آلمان از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا توضیح دهد.
به گزارش شبکه تلویزیونی «الجزیره»، گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان پس از احضار سفیر آمریکا گفت «جاسوسی آمریکایی‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست.»
وی افزود: اینگونه اقدامات باعث «تضعیف اعتماد» شده به دوستی بین دو کشور «آسیب» می‌زند.
شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی نیز روز گذشته اعلام کرد سران اروپا به دنبال چندین ساعت گفت‌وگو درباره رسوایی جدید آمریکایی‌ها علیه این اقدام کاخ سفید بیانیه صادر کردند. سران اروپا در این بیانیه ضمن اعلام اینکه طرح‌های جاسوسی آمریکا باعث نگرانی عمیق شهروندان اروپایی شده افزودند، به باور آنها شرکت دو طرف باید مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل باشد.
رئیس شورای اروپا نیز در واکنش به این رسوایی بر لزوم «بازگرداندن اعتماد» بین اروپا و آمریکا تاکید کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، «هرمن ون رمپوی» گفت دو کشور آلمان و فرانسه که جاسوسی‌های آمریکا از آنها به تازگی افشا شده می‌خواهند با آمریکایی‌ها گفت‌وگو کنند تا مناقشه‌ها تا پایان سال جاری پایان یابد.
مامور سابق سیا نیز با حضور در برنامه خبری «سی‌ان‌ان» حق را به آلمانی‌ها داد و گفت آنها چاره‌ای جز واکنش نشان دادن ندارند. آنها واقعا عصبانی هستند چرا که از خود می‌پرسند دلیلی برای کنکاش در امور داخلی کشورشان از سوی آمریکا وجود ندارد. «باب بایر» در ادامه گفت، اسنادی که ادوارد اسنودان در اختیار روزنامه گاردین قرار داده نشان می‌دهد واشنگتن به جاسوسی از متحدان خود نیز علاقه‌مند است.
واکنش کاخ سفید
در میان اعتراضات گسترده اروپایی‌ها اما واکنش رسمی کاخ سفید قابل تامل است. نوع واکنش‌های آمریکایی‌ها نشان می‌دهد آنها به دنبال توجیه جاسوسی‌ها حتی بدون عذرخواهی هستند و این مسئله خود بر خشم اروپایی‌ها می‌افزاید.
به گزارش تلویزیون دویچه وله، آنچه که به نگرانی مقامات اروپایی در خصوص جاسوسی‌های سازمان امنیت ملی آمریکا در اروپا می‌افزاید، امتناع دولت این کشور از پاسخ دادن به سوالات است. آمریکا حاضر نیست بگوید که آیا تماس‌های تلفنی مرکل را شنود کرده است یا نه. این طفره رفتن آمریکا برلین را به خشم آورده است. نگرانی از این که آمریکا اعتماد متحدان با ارزش اروپایی خود را از دست بدهد، موضوع بحث رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی بوده است. خبرنگار این شبکه در گزارشی گفت: کاخ سفید از پاسخ دادن به سوالی که موجب تیرگی روابط برلین و واشنگتن شده است، طفره می‌رود. البته ناظران معتقدند که پاسخ‌های مبهم کاخ سفید نشانه اعتراف به گناه است. حتی مردم آمریکا نیز مخالف جاسوسی از متحدان خود هستند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این نیز در واکنش به این رسوایی گفته بود جاسوسی کشورها از یکدیگر امری «عادی» است و همه از هم جاسوسی می‌کنند!
«لیزا موناکو»، مشاور اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اما افشای جاسوسی‌های آمریکا از سوی «ادوارد اسنودان» را به ضرر آمریکا توصیف کرد و گفت این مسئله چالش‌های «مهمی» در روابط آمریکا و متحدانش به وجود آورده است. دستیار اوباما در امور امنیت داخلی و مبارزه با تروریسم در مقاله خود در روزنامه «یواس‌ای‌تودی» نوشت: «به رغم اینکه ما همان نوع اطلاعاتی را که همه کشورها جمع‌آوری می‌کنند، جمع می‌کنیم ولی جامعه اطلاعاتی ما در مقایسه با هر کشور دیگری در تاریخ، با محدودیت‌ها و نظارت بیشتری مواجه است». وی افزود افشاگری‌های ماه‌های گذشته، «چالش‌های مهمی در روابط ما با برخی از نزدیک‌ترین شرکای خارجی ما به وجود آورده است.»
شرح ماجرا
روز پنجشنبه گذشته بود که روزنامه انگلیسی گاردین خبر شنود مکالمات تلفنی صدر اعظم آلمان از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا را منتشر کرد. اما این جاسوسی چگونه صورت گرفته سوالی است که «توماس کلینگر»، خبرنگار آلمانی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی به آن اینگونه پاسخ داده است: مرکل تلفن همراه امنی در اختیار دارد. این سیستم به حدی از اطلاعات رمزگذاری شده استفاده می‌کند که حک کردن آن غیرقابل انجام است. اما مشکل در اینجاست که وی با افرادی که صحبت می‌کرد، معمولا همه افراد امکان استفاده از سیستم‌های رمزگذاری پیشرفته را نداشته‌اند. بنابراین می‌شد از طرف دیگر به محتوای اطلاعات و مکالمه‌های وی دسترسی یافت.
به گفته این خبرنگار آلمانی، مرکل زیاد از تلفن همراهش استفاده می‌کرد و احتمالا با این جاسوسی، از این پس با دقت بیشتری این کار را خواهد کرد.
یک رسوایی دیگر
به گزارش خبرگزاری فارس، در شرایطی که گزارش‌هایی از شنود تلفنی مکالمات صدر اعظم آلمان، رئیس‌جمهور مکزیک و شهروندان فرانسوی، فشارها بر دولت اوباما به خاطر رسوایی جاسوسی‌های دولت را شدت بخشیده است، روزنامه انگلیسی گاردین سند دیگری از اسناد افشاگرانه ادوارد اسنودان منتشر کرد که نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا نه فقط از مرکل بلکه مکالمات 35 رهبر جهان را شنود کرده است! در این اسناد به نام رهبران اشاره نشده است.

 


هزاران تن از مردم بحرین با برگزاری تظاهرات و سر دادن شعار «مرگ بر حمد» خواستار قصاص خون شهدای بحرین شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در این تظاهرات شرکت‌کنندگان شعار «مرگ بر حمد» و سرنگون باد نظام آل خلیفه سر می‌دادند و خواستار محاکمه عاملان کشتار مردم بی‌گناه بحرین شدند.در این تظاهرات که پس از مراسم تشییع پیکر «علی خلیل‌الصباغ» یکی از شهدای بحرین در غرب منامه برگزار شد نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان حمله کردند و با پرتاب گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی عده‌ای را مجروح و تعداد دیگر را بازداشت کردند.الصباغ پیشتر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی از ناحیه سر کشته شد این در حالی است که وزارت کشور بحرین در بیانیه‌ای مدعی شد که وی توسط بمبی که حمل می‌کرد کشته شده است.رژیم آل خلیفه از آغاز انقلاب فوریه 2011 مردم را به شدت سرکوب کرده و تاکنون139 نفر شهید و هزاران نفر مجروح شده‌اند این در حالی است که جمعیت بحرین به یک میلیون نفر هم نمی‌رسد.مجامع بین‌المللی و حقوق بشری نیز از رژیم آل‌خلیفه خواسته‌اند از سرکوبگری‌های خود نسبت به مردم دست بردارد و زندانیان سیاسی را آزاد کند.
آزادی المرزوق
در همین رابطه خلیل المرزوق یکی از رهبران جمعیت الوفاق بزرگترین گروه سیاسی شیعیان در بحرین تحت فشار 58 نماینده کشورهای اروپایی و سازمان عفو بین‌الملل از زندان آزاد شد.دادگاه جنایی بحرین تاریخ محاکمه وی را به 18 نوامبر (27 آبان) موکول کرد.المرزوق به اتهام اقدام علیه نظام آل خلیفه و تحریک مردم دستگیر شده بود.وی پس از آزادی از زندان گفت، همه اتهامات علیه وی ساختگی است و انتقام‌گیری از فعالان سیاسی راه‌حل بحران بحرین نیست.

 


بر اثر انفجارهای متعدد در مناطق مختلف عراق دست کم 11 نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، بر اثر انفجار 9 بمب در شهر بعقوبه در شمال بغداد دست‌کم هفت نفر کشته شدند.یک بمب دیگر نیز در نزدیک بازاری در یوسفیه درجنوب بغداد منفجر شد که دست‌کم چهار نفر جان خود را از دست دادند.در این انفجار 14 تن دیگر نیز زخمی شدند و به ساختمان‌های اطراف خسارت وارد شد.همچنین بر اثر حمله افراد مسلح ناشناس در منطقه عامریه بغداد چهارنفر کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند. قربانیان این حمله افراد غیرنظامی بودند.
این در حالی است که فرماندهی عملیات مشترک در عراق از کشته شدن پنج عامل انتحاری که قصد رسیدن به مقر فرماندهی عملیات در نینوا را داشتند خبر داد.در همین رابطه کارشناسان امور امنیتی عراق اعلام کردند گروه‌های تروریستی مسلح در سوریه هم ‌اکنون به سمت عراق سوق پیدا کرده‌اند تا این کشور به دلیل ضعف امنیتی بیش از پیش آماج حملات آنان قرار گیرد.این در حالی است که نیروهای امنیتی عراق عملیات گسترده‌ای را به منظور تعقیب و دستگیری تروریست‌های مسلح در استان الانبار که در نزدیکی مرزهای سوریه قرار دارد انجام می‌دهند.

 


سیاست‌های جدید ریاضتی در بخش‌های آموزشی و دانشگاهی هزاران دانشجو و دانش‌آموز اسپانیایی را به خیابان‌ها کشانده است.
«مادرید»، پایتخت اسپانیا از روز پنجشنبه شاهد دور تازه‌ای از اعتراض‌های خیابانی علیه سیاست‌های جدید ریاضتی است. براساس گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده هزاران دانش‌آموز و دانشجوی اسپانیایی به محض مواجه شدن با «شهریه‌‌های سنگین» و «حذف بخش زیادی از بودجه‌‌های حمایتی» که به اسم «قوانین جدید آموزشی» و تحت عنوان «ال‌او‌ام‌سی‌ای» اجرا می‌شود، دست به اعتصاب زدند.اعتصاب اما باعث فروکش کردن خشم دانشجویان و دانش‌آموزان نشد و این عده با ریختن به خیابان‌ها به شدت با پلیس ضدشورش درگیر شدند.پلیس برای متفرق کردن معترضان، ضمن سرکوب آنها شماری از دانشجویان را بازداشت کرد. معترضان با استفاده از بمب‌های آتش‌زا با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

 


ده‌ هزار نفر از اسلامگرایان تونس با حضور در خیابان‌ها قتل نیروهای پلیس و حمله به دفاتر النهضه را محکوم کردند.
به گزارش آسوشیتدپرس، اسلامگرایان طرفدار جنبش النهضه ضمن سر دادن شعارهایی به حمایت از دولت حاکم اعتراض‌های خیابانی مخالفان دولت را عامل بی‌ثباتی در کشور دانستند.روز چهارشنبه هزاران نفر از مخالفان دولت با حمله به دفاتر النهضه آنها را آتش زدند و خواستار برکناری دولت حاکم شدند.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، تظاهرکنندگان خشمگین روز پنج‌شنبه ساختمان حزب اسلامگرای النهضه را در شهر الکاف در شمال غرب تونس به آتش کشیدند.شهر الکاف تونس دیروز شاهد تشییع جنازه یکی از افسران گارد ملی بود که به همراه پنج تن دیگر از همکاران خود در شهر سیدی بوزید توسط گروهی مسلح کشته شدند.دیوارهای ساختمان حزب النهضه کاملا سیاه شده است و تظاهرکنندگان تجهیزات داخل آن را تخریب و اسناد آنجا را به آتش کشیدند.تظاهرکنندگان همچنین به ساختمان استانداری الکاف حمله بردند.گفته می‌شود که مردم استان الکاف در غرب تونس تهدید به نافرمانی مدنی کرده‌اند.مخالفان خواستار برکناری فوری دولت حاکم هستند.طبق توافق قبلی قرار است دولت ظرف سه هفته کناره‌گیری خود را اعلام کند.خبرگزاری مهر گزارش داد که در جریان ناآرامی‌های اخیر در تونس یک نفر کشته شده است. در جریان درگیری مردم با نظامیان چند نفر هم مجروح شده‌اند.

 


ارتش سوریه در چارچوب عملیات پاکسازی کامل حومه دمشق موفق شد روستای استراتژیک ترکمان را به طور کامل در اختیار گیرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از المیادین، ارتش سوریه موفق شد روستای حتیحه ترکمان در حومه دمشق را به صورت کامل پاکسازی کند، عملیات پاکسازی 48 ساعت به طول انجامید و ده‌‌‌ها تروریست در این عملیات کشته شدند.
در این روستا استراتژیک تاسیسات ضدهوایی و سکوهای شلیک موشک و سامانه رادار قرار دارد.
با پاکسازی این منطقه در حومه دمشق، حلقه محاصره عناصر مسلح در غوطه شرقی تنگ‌تر شده است. ارتش سوریه همچنین طی عملیاتی کنترل کامل شهرک السخنه از توابع شهر حمص را پس گرفت.
در جریان عملیات ارتش سوریه در حومه حمص که به آزادسازی کامل شهرک السخنه منجر شد ده‌ها تن از تروریست‌های مسلح کشته شدند این شهرک از یک سال گذشته به کانون حضور افراد مسلح تبدیل شده بود.دو مقر فرماندهی افراد مسلح در مناطق نوی و انخل از توابع درعا نیز در عملیات توپخانه ارتش سوریه منهدم شد.
نیروهای ارتش همچنین توانستند در یک عملیات کمین موفقیت‌آمیز یک گروه مسلح تروریستی موسوم به لواءالاسلام را متشکل از 40 نفر در اطراف دریاچه العتیبه در حومه دمشق قلع و قمع کنند.
ارتش سوریه مقادیر زیادی آر‌پی‌جی و موشک‌های ساخت اسرائیل از افراد مسلح مصادره کرد.
نبرد بین نیروهای ارتش و عناصر تروریستی گروهک امارت شام و عراق (داعش) در روستای الدره از توابع حومه لازقیه به کشته شدن بیش از 20 تن از افراد مسلح از جمله یکی از سرکردگان این گروه منجر شد.
از سوی دیگر، تروریست‌ها یک خودروی بمب‌گذاری شده را در خیابان الاهرام در شهر حمص منفجر کردند که بر اثر آن دست‌کم یک شهروند سوری جان خود را از دست داد و 40 نفر از جمله چندین زن و کودک نیز زخمی شدند.
این در حالی است که رئیس سازمان ضدجاسوسی انگلیس به مشارکت انگلیسی‌ها در عملیات تروریستی در سوریه اعتراف کرد.
وزارت خارجه سوریه نیز با بیان اینکه ملت این کشور با دخالت بیگانگان در امور کشورشان مخالفند از اروپایی‌ها خواست به جای ریختن اشک تمساح برای مردم سوریه،‌تحریم‌های ظالمانه را لغو کرده و به حمایت از تروریست‌ها پایان دهند.
وزارت خارجه سوریه همچنین آمادگی خود را برای حضور در کنفرانس ژنو و تلاش برای موفقیت آن بدون هرگونه پیش‌شرط یا دخالت خارجی اعلام کرد.
انفجار در خط لوله گاز
تروریست‌ها خط لوله‌ای را که یک نیروگاه برق جنوب این کشور را تغذیه می‌کند مورد حمله قرار دادند که به قطع برق بیشتر استان‌های این کشور منجر شد.
وزیر برق سوریه عماد خمیس به خبرگزاری سانا گفت که تلاش‌ها برای تغییر خط لوله در جریان است.
یکی از شاهدان عینی گفت که شاهد یک توده آتش در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق بوده است و صدای شلیک تیربار سنگین به گوش می‌رسیده است.
در همین حال یک گروه انگلیسی دیدبان حقوق بشر اعلام کرد انفجار ناشی از اصابت گلوله توپخانه شورشیان به خط لوله گاز در نزدیکی فرودگاه دمشق بوده است.
سایر رویدادها
* فرمانده ناوگان دریایی آمریکا اعلام کرد واشنگتن بخشی از ناوهای خود را از سواحل سوریه به پایگاه‌های اصلی خود بازگردانده است.
* رئیس شورای مخالفان سوریه شرکت در کنفرانس ژنو 2 را مشروط کرد.
* منابع آگاه از اختصاص 300 میلیون دلار از سوی سعودی‌ها برای متحد کردن مخالفان سوریه در نشست ژنو 2 خبر داد.
* سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد که سوریه در حال آماده شدن برای ارائه طرحی مفصل برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی است.
* پایگاه صهیونیستی دبکا اعلام کرد محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اولین رهبر عربی است که از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه حمایت کرده است.
* وزرای خارجه ترکیه و کویت نسبت به تبدیل شدن سوریه به کشوری شکست‌خورده و پایگاهی برای گروه‌‌های تند تروریستی هشدار دادند.

 


گروه های تروریستی فعال در سوریه، با انفجار خودرو های بمب گذاری شده در حومه دمشق دستکم 40غیر نظامی را کشته و 90تن را نیز مجروح کردند.
تروریست های مورد حمایت غرب و عربستان سعودی، تازه‌ترین جنایت خود را دیروز با انفجار دو خودروی بمب گذاری در منطقه «وادی البردی» در حومه دمشق، مرتکب شدند. 13 تن از کشته شدگان این انفجارها کودک هستند.
به گزارش سایت شبکه خبر،  طی روزهای گذشته، پس از شکست های سنگین گروه‌های مسلح تروریستی در اطراف دمشق، آنها ناامید از پیروزی، مردم عادی را هدف قرار داده‌اند که حمله به وادی البردی، یکی از نمونه های آن به شمار می رود.
 هفته گذشته، تروریست های جبهه النصره، به یک مرکز ایست و بازرسی نزدیک شهر حماه حمله کردند. 3 شب پیش نیز گروه تروریستی «لواء الاسلام»، نزدیک به بندر بن سلطان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی، با هدف قرار دادن خط لوله گاز و نیروگاه برق دمشق، برق بسیاری از مناطق این کشور را قطع کرد.

 


تظاهرات طرفداران «مرسی» پس از اقامه نماز جمعه با یورش نیروهای امنیتی مصر به خشونت کشیده شد.
روز گذشته هزاران نفر از اخوانی‌های طرفدار «محمد مرسی»، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر طبق وعده داده شده و پس از برگزاری نماز جمعه در نقاط مختلف قاهره تظاهرات ضد «کودتا» برگزار کردند.
پیش از برگزاری این تظاهرات انبوهی از نیروهای امنیتی به همراه خودروهای زرهی در مراکز و میادین مهم قاهره و سایر شهرهای این کشور مستقر شده بودند.آن طور که رسانه‌ها به نقل از «الجزیره» نوشته‌اند، تظاهرکنندگان پس از اینکه شعارها علیه «ارتش» و «وزارت کشور» را آغاز کردند با نیروهای امنیتی به شدت درگیر شدند.
براساس این گزارش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند. تظاهرات دیروز تحت عنوان «پایداری سوئز راه ما به سوی قدس» برگزار شد.این تظاهرات به دنبال اعتراض‌های دانشجویی هفته گذشته برای برکناری شیخ الازهر و دولت موقت برگزار شد. به نوشته الجزیره نیروهای امنیتی در هفته گذشته به قلع و قمع دانشجویان حتی در محوطه دانشگاه الازهر پرداختند. ده‌ها تن از دانشجویان دانشگاه الازهر و سایر دانشگاه‌های مصر در چند روز گذشته دستگیر و راهی زندان شدند. تظاهرات دانشجویی به مدت 6 روز پی‌در‌پی برگزار شد.
پنجشنبه گذشته بود که دولت موقت مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ساعات ممنوعیت آمد و شد در قاهره و 13 استان این کشور کاهش می‌یابد. تظاهرات روز گذشته مصری‌ها پس از صدور این بیانیه برگزار می‌شود.
ائتلاف حمایت از مشروعیت در عین حال بیانیه‌ای صادرو اعلام کرد روز محاکمه مرسی یعنی 13 آبان نیز تظاهرات گسترده‌ای برگزار خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، این ائتلاف در بیانیه خود از تمام مردم مصر دعوت کرد در این روز علیه «کودتاگران» قیام کنند.
در این بیانیه همچنین آمده «سازمان‌دهندگان کودتا می‌خواهند اراده انقلابی ملت را بشکنند و ما از همه آزادگان در داخل و خارج مصر می‌خواهیم در کنار اراده انقلابی که با کودتای نظامی مقابله می‌کند، بایستند.»ائتلاف مذکور همچنین تاکید کرد که فعالیت‌ها همانند سابق و به صورت مسالمت‌آمیز ادامه یابد.قرار است محاکمه مرسی و 14 تن دیگر از رهبران اخوان‌المسلمین روز چهارم نوامبر در مقابل دادگاه جنایی قاهره به اتهام تحریک به قتل تظاهرات‌کنندگان در مقابل کاخ ریاست جمهوری الاتحادیه در دسامبر گذشته، برگزار شود.در همین حال خبر می‌رسد، دادستانی شهر «کفرالشیخ» مصر روز پنجشنبه اعلام کرد حبس 140 عضو اخوان‌المسلمین را تمدید کرده است. آن‌طور که پایگاه خبری «الشرق» نوشته، این برای چهارمین بار است که حبس این افراد تمدید می‌شود. دادستانی این شهر اعلام کرد حبس این افراد که به اتهام «مشارکت و تحریک به خشونت و اغتشاش» دستگیر شده‌اند 15 روز دیگر تمدید شده است.معاون مستعفی رئیس‌جمهور موقت مصر اما در تازه‌ترین واکنش خود به تحولات مصر گفت انقلاب این کشور درنهایت به پیروزی خواهد رسید.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از الاهرام، «محمد البرادعی» در تماس تلفنی با «شکری فؤاد» نایب رئیس حزب الدستور گفت که هنوز هم بر این باور است که انقلاب جوانان مصر در نهایت در تحقق اهداف مورد نظر خود با وجود همه سختی‌ها و موانع، موفق خواهد شد.وی افزود که همه طیف‌های ملت مصر می‌دانند که مصر جدید جامعه‌ای خواهد بود که ارزش‌های انسانی و ذهن‌های روشن بر آن حکومت خواهند کرد.البرادعی که موسس حزب الدستور است، اظهار داشت که نقش وی در مرحله کنونی این است که در خارج از چارچوب رسمی فعالیت داشته باشد.البرادعی در تاریخ 14 اوت گذشته به دنبال اجرای عملیات ارتش علیه هواداران مرسی که در دو میدان رابعه العدویه و النهضه تحصن کرده بودند و در این عملیات دستکم 800 نفر کشته شدند، از سمت خود استعفا کرد.

 


نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در دیدار با مقامات ترکیه و مخالفان سوری در این کشور درباره برگزاری کنفرانس ژنو 2 رایزنی کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، اخضر ابراهیمی با هدف مذاکره درباره بحران سوریه و برگزاری کنفرانس ژنو 2 روز پنجشنبه به آنکارا رفت و با مقامات این کشور و جمعی از مخالفان سوری دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در سفر دوره‌ای خود به منطقه به مصر، اردن، کوپت و عراق نیز سفر کرده و با مقامات این کشور درباره بحران سوریه رایزنی کرده بود. نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه امروز قرار است با مقامات کشورمان درباره سوریه گفت‌وگو و تبادل نظر کند و امشب نیز به بیروت سفر خواهد کرد.
اخضر ابراهیمی با تاکید بر اینکه بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و فقط از راه دیپلماتیک حل و فصل می‌شود به سفرهای دوره‌ای خود به منطقه پرداخته است و قرار است پس از لبنان به سوریه سفر کند و با مقامات دمشق نیز به رایزنی بپردازد.

 


وزیر خارجه لیبی گفت مشکل کنونی کشور این است که مجرمان لباس انقلابی به تن کرده‌اند.
وی افزود: ‌در حال حاضر 61 هزار تن از مجرمان لباس انقلابی به تن کرده و سلاح به دست گرفته‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمد عبدالعزیز، وزیر خارجه لیبی در اظهاراتی به روزنامه شرق‌الاوسط چاپ لندن درباره ناامنی‌ها در کشورش گفت: سلاح در دست گروه‌های غیردولتی مشکل‌ساز شده است اما یک نقطه نظر مثبت هم وجود دارد و آن اینکه امروز تنها پلیس و یا ارتش نیست که مسئولیت تامین امنیت را برعهده دارد بلکه گروه‌هایی که برای رسیدن لیبی به آزادی هم با نظام قذافی جنگ کردند، ‌امروز به کمک ما آمده‌اند.
عبدالعزیز گفت: نباید فراموش کنیم که سال گذشته دستکم 61 هزار جنایتکار از زندان بیرون آمدند و آنها اکنون در لباس انقلابیون برای کشور ایجاد مشکل می‌کنند.
وزیر خارجه لیبی تاکید کرد: ما ساختن دستگاه پلیس و امنیتی لیبی را کامل کرده‌ایم و می‌توانیم این انقلابیون را در این دستگاه‌ها جذب کنیم. وی درباره عدم کنترل کامل مرزها و گسترش سلاح و انتقال این سلاح‌ها به کشورهای همسایه که یکی از دغدغه‌های اصلی منطقه شده است، گفت: لیبی حدود 4000 کیلومتر مرز زمینی و 2000 کیلومتر مرز دریایی دارد و به دلیل همین طولانی بودن مرزها به دو امر اساسی نیاز داریم؛ نخست اینکه عناصر متخصص در زمینه نیروی دفاعی و یا نیروهای پلیس و امنیتی را آموزش دهیم و دوم اینکه تجهیزات پیشرفته‌ای را برای نظارت بر مرزها به دست آوریم.
وزیر خارجه لیبی همچنین تاکید کرد که کشورش به کمک شرکای بین‌المللی خود به منظور تقویت نهاد ارتش خود نیاز ضروری دارد. اخیرا اعلام شد که دولت لیبی آموزش نیروهای امنیتی خود را به ناتو سپرده است.
خبر دیگر اینکه یک افسر ارشد نیروی هوایی لیبی به دست افراد ناشناس ترور شد. هنوز عامل یا عاملان این ترور شناسایی نشده‌اند.
همچنین دادگستری لیبی اعلام کرد که 30 نفر از مسئولان رژیم قذافی از جمله پسر وی سیف‌الاسلام قذافی به اتهام سرکوب قیام سال 2011 تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند. هنوز تاریخ محاکمه این افراد اعلام نشده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10