(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 04 آبان 1392 - شماره 20624

لزوم توجه به متخصصان بومی (یادداشت خبرنگار)
مدیرکل ارشاد خراسان رضوی خبر داد
برپایی پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ناشران در مشهد
ایران در کیهان
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش خبر داد
هدایت سرمایه‌گذاری در کیش از خانه‌سازی به سمت احداث اماکن گردشگری
80 درصد جویندگان کار در کشور فاقد مهارت هستند
تولد نخستین نوزاد آزمایشگاهی به روش IVE در اردبیل
انتقاد عضو شورای شهر اهواز از بی‌توجهی به تخصص افراد در شورا
گرما برداشت گردو و بادام‌زمینی را در یزد 20درصد کاهش داد
سنگ نورد قزوینی قهرمان جهان شد
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی: هویت شهدای گمنام شناسایی می‌شود
اختصاص 60 میلیارد ریال اعتبار به خلیل‌آباد
بهره‌برداری از مرحله نخست تأسیسات روشنایی گردنه الماس در اردبیل
ادارات اراک پنجشنبه‌ها تعطیل شد
راه‌اندازی خانه گردشگری در البرز
راه‌اندازی قرارگاه عملیاتی فوریت‌های پلیس 110 در گنبدکاووس
نفتی که رفاه نیاورد
اعزام دانش‌آموزان گنبدی به مناطق عملیاتی غرب کشور
   


استان بوشهر دارای نخبگان، متخصصان، و مدیران تحصیل‌کرده‌‌ای است که می‌توانند استان را مدیریت کرده و به اوج برسانند.
یکی از علت‌های اصلی عدم رشد حقیقی و شایسته دیار نخل و آفتاب استفاده‌نکردن از شخصیت‌های متخصص و متعهد بومی است. البته در برخی موارد از این شخصیت‌ها به صورت معدود استفاده شده است. مسئولان غیربومی که به بوشهر آمده‌اند زحمات فراوانی کشیده‌اند اما به دلیل اشراف نداشتن به مسائل منطقه و عدم دریافت اطلاعات کافی از وضعیت مردم و توانایی‌های استان بوشهر، موفقیت چندانی نداشته‌اند.
اگرچه افراد غیربومی با استاندارهای غیربومی به بوشهر آمده، سرانجام آنان نیز پس از استخدام و اخذ ردیف حقوقی چندسالی در استان ماندگار شده و پس از اینکه مدت ماموریت استاندار تمام شد این افراد هم به زادگاه اولیه خود بازگشت می‌کنند. بدین ترتیب تمام انتظارات برای شکوفایی بوشهر معطل مانده و نابود می‌شود. لذا بهتر است مسئولان پس از مشورت با مقامات و شخصیت‌های برتر استانی، شایسته‌ترین افراد بومی را انتخاب کرده و مسئولیت پست‌های حساس منطقه را به او بسپارند.
علی نجفی

 


مشهد- خبرنگار کیهان:
مدیرکل ارشاد خراسان رضوی از برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ناشران ایران از 3 لغایت 9 آبان ماه در مشهد خبر داد.
سعید سرابی با اشاره به حضور 650 ناشر داخلی و خارجی در این نمایشگاه گفت: 17 ناشر به نمایندگی از 50 ناشر خارجی از 23 کشور دنیا در نمایشگاه مشهد حضور پیدا می‌کنند. این ناشران 25 هزار عنوان کتاب را برای عرضه به نمایشگاه می‌آورند.
وی افزود: همزمان با مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران، برگزیدگان دهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی نیز معرفی می‌شوند.
سرابی با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصاد نشر در کشور، خاطرنشان کرد: متاسفانه طی سالهای اخیر شاهد کاهش چشمگیر شمارگان کتاب‌های به چاپ رسیده در استان بودیم به طوری که این رقم از 30 میلیون کتاب در سال 89 به 17 میلیون کتاب در سال 91 کاهش یافته از این رو برگزاری نمایشگاه ناشران ایران، فرصت مناسبی برای ناشران جهت استفاده از تسهیلات نمایشگاه است.

 


اراک- خبرنگار کیهان: عملیات گازرسانی به 3 روستای زرندیه در استان مرکزی آغاز شد. برای گازرسانی به روستاهای تیره، ورچند و جناقچی سفلی از توابع زرندیه در استان مرکزی 11 میلیارد و 442 میلیون ریال پیش‌بینی شده است. با گازرسانی به این روستاها 270 خانوار از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.
صومعه‌سرا- خبرنگار کیهان: همایش پیاده‌روی به مسافت 3 کیلومتر در شهرستان صومعه‌سرا برگزار شد. در این همایش که از سوی سپاه پاسداران صومعه‌سرا و با همکاری اداره ورزش و جوانان این شهرستان به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد 600 نفر از نیروهای سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، بازنشستگان و خانواده‌های آنان به همراه دیگر مسئولان شهرستان از مقر سپاه تا میدان شهر صومعه‌سرا و از آنجا تا پارک ابریشم این شهرستان را به صورت پیاده طی کردند.
گنبدکاووس- خبرنگار کیهان: به مناسبت دهه امامت و ولایت و نیز بزرگداشت هفته پیوند اولیاء و مربیان، نمایشگاهی از آثار خوشنویسی هنرمند گنبدی در محل اداره آموزش و پرورش این شهرستان برپا شد.
در این نمایشگاه تعداد 14 اثر خوشنویسی حسین فدایی دارنده درجه عالی در خط نستعلیق و نستعلیق شکسته، که به صورت سیاه‌مشق نگارش شده و در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شده است.
نایین- خبرنگار کیهان: رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان نایین گفت: روز عید قربان یک خیر نایینی پنج هزار و 200 کیلو گوشت قربانی به نیازمندان اهدا کرد. حسین نصیریان افزود: این مقدار گوشت به یک هزار و 300 نیازمند کمیته امداد اهدا شد. ارزش ریالی این نذورات 169 میلیون تومان بوده است.
کوثر - خبرنگار کیهان: مدیرجهاد کشاورزی شهرستان کوثر در استان اردبیل از افزایش 15 درصدی تولید عسل در این منطقه خبر داد.
غفار شعبانی افزود: میزان تولید عسل در این شهرستان 131 تن است که نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: در این منطقه از هر کندوی عسل بومی به طور میانگین سه کیلوگرم و از هر کندوی مدرن 10 کیلوگرم عسل برداشت می‌شود.
خلخال- خبرنگار کیهان: همزمان با روز جهانی تخم‌مرغ جشنواره تزیین تخم مرغ در شهرستان خلخال برگزار شد. در این جشنواره فرزندان کارکنان ودانشجویان دانشکده علوم پزشکی تخم‌مرغ‌های تزیین شده خود را در معرض نمایش قرار دادند.
تبریز- خبرنگار کیهان: نایب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تأمین روشنایی مسیر کنار گذر غربی توسط اداره برق ضروری است. علی محدث افزود: این کنار گذر سهم مهمی در تبادل و انتقال بار ترافیکی خودروهای عبوری از تبریز به صوفیان و مرند را دارد و تأمین آن خطرات این کنارگذر را کم می‌کند.
همدان- خبرنگار کیهان: فرهادتیموری مدیرکل استاندارد استان همدان در مورد برگزاری نمایشگاه کالاهای استاندارد گفت: در این نمایشگاه 90 واحد استان شامل 70 واحد تولیدی، 8 واحد آزمایشگاهی، 5 واحد بازرسی خدماتی و 7 واحد آموزشی، فعالیتها و تولیدات استاندارد خود را به نمایش گذاشتند.
وی افزود: تمامی واحدهای حاضر در نمایشگاه دارای پروانه استاندارد بوده و دوواحد بازرسی که در سایر نقاط کشور نیز حضور فعال داشته‌اند، در آن حضور یافتند.
وی ادامه داد: همچنین مرکز محک عیار طلا برای شهروندان در یکی از غرفه‌های نمایشگاه دائر شده بود و بازدیدکنندگان به صورت رایگان می‌توانستند عیار طلاهای خود را تعیین کنند.
خرم‌دره- خبرنگار کیهان: جاده محمودآباد با حضور خانمحمدی نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی و مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان، فرماندار، مدیران شهرستانی و کشاورزان افتتاح شد.
فرماندار خرم‌دره در این مراسم با بیان اینکه ایجاد جاده‌های بین مزارع یکی از اولویت‌های کاری شهرستان می‌باشد تصریح کرد: احداث جاده‌های بین مزارع از مطالبات مردم و کشاورزان بوده که ساخت این راه‌ها رفت و آمد آسان، انتقال به موقع محصولات کشاورزی و گردشگری آسان را برای این منطقه مهیا می‌کند.
کرج- خبرنگار کیهان: مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) استان البرز از نصب و توزیع صندوق‌های صدقه و تجهیز آن به سیستم ضدسرقت در این استان خبر داد. علی سالارکیا افزود: پس از اجرای این طرح ضریب ایمنی صندوق‌هایی که به این سیستم مجهز شده‌اند به شکل مطلوبی افزایش یافته است.
سمنان- خبرنگار کیهان: فرمانده انتظامی شهرستان سمنان از راه‌اندازی یگان عملیاتی مرکز فوریتهای پلیسی 110 در این شهرستان خبر داد.
معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سمنان در مراسم افتتاح یگان عملیاتی مرکز فوریت‌های پلیسی 110 گفت: این اقدام به منظور ارائه خدمات با سرعت بیشتر به مردم انجام شد.
سیدموسی حسینی افزود: پیگیری به موقع و رسیدگی سریع‌تر به تماس‌های مردم با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 به طور مستمر در دستور قرار داشته که با این اقدام سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.
* مدیرکل دفتر دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مراسم تجلیل از رتبه‌های برتر دبیرستان دخترانه شاهد سمنان گفت: پژوهش و تحقیق در راس برنامه‌های نظام تعلیم و تربیت قرار دارد.
منوچهر فضلی‌خانی با اشاره به کسب موفقیت‌ها و رتبه‌های مختلف دانش‌آموزان افزود: کسب 6 رتبه برتر جشنواره نانو، 3 رتبه در جشنواره فناوری اطلاعات و ارتباطات، قبولی با رتبه‌های بالای کنکور سراسری توسط دانش‌آموزان استان سمنان را از جمله موفقیت‌های دانش‌آموزان، معلمان و آموزش و پرورش مناطق تابعه این استان است.
بوشهر- خبرنگار کیهان: مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: منابع آبی استان بوشهر که در منطقه خشک وکم‌بارش قرار دارد از استانهای فارس و کهگیلویه و بویراحمد تامین می‌شود. بشیر مکارم با بیان اینکه تامین آب شرب مشترکین با خطوط طولانی انتقال آب صورت می‌گیرد افزود: فرسودگی خطوط و شبکه توزیع، موجب هدررفت آب شرب می‌شود که لازم است این مهم با تامین اعتبار در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت: هم‌اکنون 350 کیلومتر از شبکه توزیع آب شهر بوشهر فرسوده شده است که برای کاهش هدر رفت آب، نوسازی و اصلاح شبکه در اولویت کار قرار دارد.
بندرعباس- خبرنگار کیهان:عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در مراسم تجدید میثاق با شهدای دفاع مقدس گفت: نهادهای فرهنگی و اجتماعی بویژه سازمان فرهنگی و ورزشی درخصوص اینکه تا چه میزان توانسته‌اند جامعه شهری را با مفهوم شهید و شهادت و آرمانهای شهداء آشنا کنند پاسخگو باشند.
پرویز سالاری افزود: تنها نباید به نامگذاری کوچه‌ها و معابر شهر به نام شهداء اکتفا کرد بلکه باید برنامه‌های عملی، مبتکرانه و جذاب، طراحی و پیاده کرد و پیام شهداء را با مفاهیم ارزشی و هنرمندانه به مردم انتقال دهیم.
یزد- خبرنگار کیهان: معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شهرک بیوتکنولوژی مهریز می‌تواند جزو 5 شهرک بهداشت کشور قرار گیرد.
مسعود فلاحی در جلسه هماهنگی اجرای طرح شهرک بیوتکنولوژی و دانش و سلامت مهریز با یادآوری تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص خودکفایی کشور با در نظر گرفتن اقتصاد دانایی محور و با توجه به وضعیت تحریم‌های بین‌المللی، تصریح کرد: مشکل اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کمبود برخی از داروها است و راه‌اندازی شهرک بیوتکنولوژی مشکلات دارویی را بهبود می‌بخشد.
* قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه کنگره ملی وحشی بافقی در یزد با تاکید بر اینکه رویکرد وزارت ارشاد، ارائه تصویری از شکوه و عظمت ایران اسلامی است، گفت: عظمت ایران اسلامی به نوابغ، شعرا، اندیشمندان، دانشمندان و انسان‌های فرهیخته آن است و وحشی بافقی یکی از این اندیشمندان بوده است.
محمدمهدی مظاهری با بیان اینکه وحشی بافقی برای جوان‌ترها و عامه مردم، شخصیتی ناشناخته است افزود: مسئولان و پژوهشگران باید در این زمینه قدم‌های بیشتری بردارند و وحشی بافقی و امثال او را از مهجوریت خارج کنند.

 


کیش- خبرنگار کیهان:
رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: سرمایه‌گذاری در این جزیره را از خانه‌سازی به سمت و سوی ساخت اماکن گردشگری سوق خواهیم داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، «علی اصغر مونسان» در دیدار با اعضای هیأت مدیره جامعه بازاریان و بازرگانان کیش افزود: نباید در حوزه سرمایه‌گذاری به سمت و سوی خانه‌سازی قدم برداریم بلکه قصد داریم با سیاست تشویقی، سرمایه‌گذاران را به سمت ایجاد جاذبه‌های گردشگری رهنمون کنیم. مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: قیمت و کیفیت اجناس در بازارهای کیش می‌بایست مورد بررسی قرار گیرد و رویه ورود کالا به این منطقه مورد بازبینی قرار گیرد تا گردشگر با خیال آسوده بتواند در بازارهای کیش کالاهای اصل و با کیفیت را با قیمت مناسب خریداری کند.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش از برنامه‌ریزی این سازمان برای کاهش هزینه سفر به این جزیره خبر داد.

 


همدان- خبرنگار کیهان:
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: 80 درصد جویندگان کار در کشور فاقد هرگونه مهارتی هستند.
سعید سیاری در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: ماهر نبودن افراد جویای کار به ویژه برای اشتغال در بخش صنعت و معدن، باعث افزایش تعداد بیکاران شده است و دستگاه‌های مربوط به امور اشتغال از جمله ادارات کار و تعاون باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهند.
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب صنعت کشور به علت شرایط ویژه اقتصادی، اظهار داشت: در استان همدان نیز مشکلات بخش صنعت و تولید باعث رکود شده اما با تلاش‌های فراوان طی نیمه اول امسال، از هرگونه تعطیلی واحدهای فعال موجود و بیکاری نیروها جلوگیری شده است.
سیاری ضعف استان را در جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی یادآور شد و اعلام کرد: از محل اعتبارات صندوق ذخیره ارزی سابق و صندوق توسعه ملی فعلی، فقط 130 میلیون دلار برای همدان جذب شده است که این مبلغ ناچیزی بوده و در شأن استان ما نیست.

 


اردبیل- خبرنگارکیهان:
نخستین نوزاد آزمایشگاهی در مرکز ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی اردبیل با روش درمانی IVF متولد شد.
دکتر رویا گسیلی پزشک معالج این مرکز گفت: روش IVF باروری در شرایط آزمایشگاهی شامل مراحلی از قبیل فریز و نگهداری اسپرم، فریز و نگهداری تخمک و فریز و نگهداری جنین است.
وی افزود: نوزاد به روش سزارین و با وزن 3کیلو و 350گرم به دنیا آمده و از سلامتی کامل برخوردار است.
والدین اولین کودک متولد شده به روش IVF در مرکز ناباروری قفقاز اردبیل نام فرزند خود را محمد انتخاب کردند.

 


اهواز - خبرنگار کیهان:
عضو شورای شهر اهواز از بی‌توجهی به تخصص و شایسته‌سالاری در تصمیمات این شورا انتقاد کرد.
حسین حیدری در جلسه شورای شهر اهواز گفت: فلسفه وجودی کمیسیون‌ها در شوراهای شهر برمبنای تخصص و انجام کارهای کارشناسی است اما در اهواز چنین چیزی محقق نشده است.
وی خواستار بازنگری اعضای شورا در عضویت کمیسیونها شد و گفت که تشکیل کمیسیون‌ها بدون در نظر گرفتن تخصص افراد باعث می‌شود تا در آینده طرح‌ها و لوایحی که به کمیسیون‌ها ارجاع می‌شود به دلیل عدم آگاهی اعضا به صورت کارشناسی بررسی نشوند.
وی تصریح کرد: که رئیس شورا نه تنها انتقادات را بررسی نکرده است و از این اعضا انتقادی نکرده بلکه 14 عضو را مورد حمایت و تبرئه قرار داده است.
حیدری با بیان اینکه شورای شهر هیچ گزینه‌ای را برای شهرداری به شورا دعوت نکرده بود از مصاحبه نادرست نائب رئیس شورا با خبرنگاران در این باره انتقاد کرد.
وی خطاب به رئیس شورای شهر اهواز گفت: که شما هیئت رئیسه 21 عضو هستید نه 14 عضو، باید مصاحبه‌ها و صحبت‌های انتقادی را مورد توجه قرار دهید و عملکرد این ‍14 عضو را بررسی کنید.

 


یزد- خبرنگار کیهان:
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی یزد از کاهش 20درصدی برداشت گردو در سال جاری به علت گرمای بی‌سابقه در تابستان خبر داد.
محمدرضا ابراهیمی گفت: هزار و 750 هکتار سطح زیر کشت گردو در استان یزد وجود دارد که بیشترین سطح زیر کشت آن هزار و 280 هکتار است و مناطق سانیج، علی‌آباد و نصرآباد دارای بالاترین سطح زیر کشت گردو در شهرستان تفت هستند.
وی افزود: بعد از شهرستان تفت، مهریز و خاتم و بهاباد بیشترین سطح زیر کشت گردو را دارا هستند و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری هزار و 200 تن گردو از باغ‌های این استان برداشت شود که شامل ارقام کاغذی و بومی محلی است.
مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی یزد به تولید بادام در سطح 10هزار هکتار شامل 8هزار هکتار سطح بارور و 2هزار هکتار سطح غیربارور اشاره و تصریح کرد: پیش‌بینی برداشت بادام از این سطح زیر کشت 4500 تا 5هزار تن است که این کاهش عملکرد ناشی از خشکسالی‌های پیاپی و افت کرم مغزخوار است.
وی افزود: در حال حاضر 7500 هکتار یعنی 70درصد سطح زیر کشت بادام استان یزد در شهرستان تفت است و شهرستان های مهریز و خاتم نیز در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.
بر اساس این گزارش خشکسالی و آفتهای گوناگون در سال جاری گرما، برداشت گردو و بادام را با کاهش همراه کرده است به طوری‌که میزان تولید این محصولات در استان یزد به دلیل افت بسیار کاهش یافته است. اما این بار گرما تولیدات گردو و بادام استان یزد را کاهش داده است.

 


قزوین- خبرنگار کیهان:
سنگ نورد قزوینی در رقابت‌های جام جهانی چین مقام نخست این رقابت‌ها را بدست آورد.
دبیر هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان قزوین گفت: رضا علیپور در رقابت‌های جام جهانی چین مقام قهرمانی سنگ‌نوردی را کسب کرد و نخستین مدال جهانی رشته سنگ نوردی را برای ایران به ارمغان آورد.
به گفته این مسئول، مسابقات سنگ نوردی چین با حضور برترین سنگ نورد‌های جهان چهارشنبه هفته گذشته با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
هویت شهدای گمنام با استفاده از تکنولوژی آزمایشگاه ژنتیک موسوم به «دی‌ان‌آ» در تبریز، شناسایی می‌شود.
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با اعلام این خبر گفت: آزمایشگاه ژنتیک DNA تبریز هفتمین آزمایشگاه از نوع خود در کشور است که در این‌شهر راه‌اندازی شده است.
بهرام صمدی‌راد به خبرنگاران در محل این اداره کل یادآور شد: تهران، خراسان رضوی، فارس و مازندران پیشتر دارای چنین مرکزی بودند.
وی دقت آزمایشگاه ژنتیک DNA تبریز را بیش از 99/8 درصد اعلام کرد و هدف از بانک ژنتیک ایرانیان را، جمع‌آوری بانک ژن برای تحقق برنامه‌های این بانک خواند.

 


خلیل‌آباد- خبرنگار کیهان:
فرماندار خلیل‌آباد در جلسه شورای اداری این شهرستان گفت: با توجه به اینکه اعتبارات سال 92 مشخص و تصویب شده است مسئولین کارهای خود را با جدیت پیگیری کنند.
علی‌اصغر مرادزاده تصریح کرد: در سال جاری 25 طرح عمرانی و خدماتی با اعتبار بالغ بر 30 میلیارد ریال در سطح شهرستان به بهره‌برداری رسید که نقش بسزائی را در توسعه منطقه داشته است.
وی از اختصاص حدود 60 میلیارد ریال اعتبارات سال جاری شهرستان که صرف اجرای طرح‌های دارای اولویت خواهد شد خبر داد و افزود: با اختصاص این اعتبارات 85 پروژه در شهرستان تکمیل و اجرا خواهد شد.

 


اردبیل- خبرنگار کیهان:
فاز اول تأسیسات روشنایی گردنه برفگیر و مه‌گیر الماس واقع در محور خلخال-اسالم مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
این پروژه با هدف ایمن کردن این گردنه به طول 13 کیلومتر از 3 سال پیش آغاز شده و فاز اول آن به طول یک کیلومتر در صعب‌العبورترین نقطه گردنه الماس مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
در مراسم افتتاح این پروژه که با حضور مسئولان استان برگزار شد معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی اردبیل گفت: عملیات اجرایی یک کیلومتر دیگر از سیستم روشنایی این گردنه درچند روز آینده تکمیل خواهد شد.
علی یوسف‌زاده افزود: عملیات اجرایی فونداسیون 8 کیلومتردیگر نیز اجرا شد، و تلاش می‌شود قبل از شروع فصل سرما از روستای مجره تا گردنه کرمان در حوزه استحفاظی استان گیلان سیستم روشنایی آماده بهره‌برداری شود.
وی گفت: برای اجرای این پروژه تاکنون بیش از 10 میلیارد ریال هزینه شده است.

 


اراک- خبرنگار کیهان:
براساس اعلام استانداری، ادارات و نهادهای شهر اراک در روزهای پنجشنبه تعطیل شد.
دبیر شورای اداری استاندار مرکزی گفت: از سیزدهم مهر ماه جاری ساعات کار ادارات شهر اراک 7 تا 30/15 تعیین شده است.
کورانی‌فر افزود: این ساعت کار و تعطیلی روزهای پنجشنبه در اراک تا پایان سال جاری اجرا می‌شود.
وی اظهار داشت: این تعطیلی شامل مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، یگان‌های امدادرسانی، شهرداری، بانک‌ها و پلیس نمی‌شود.
وی تصریح کرد: تعطیلی روزهای پنجشنبه به منظور کاهش آلایندگی هوای اراک، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش ترددهای درون‌شهری انجام شده است.

 


کرج- خبرنگار کیهان:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری البرز از تشکیل و راه‌اندازی خانه گردشگری این استان در هفته گردشگری خبر داد.
احدالله شریفی با اعلام این خبر گفت: این خانه در محل کاروانسرای شاه‌عباسی کرج با هدف ایجاد اتاق فکر برای توسعه صنعت گردشگری البرز و نیز ایجاد ارتباط منسجم بخش خصوصی با بخش دولتی تشکیل و راه‌اندازی شده است.
وی افزود: در این خانه واحدهای پذیرایی، اقامتی، انجمن صنفی، خدمات گردشگری و شورای آموزش، مؤسسات خدمات مسافربری و گردشگری و نیز انجمن صنفی و آموزشی راهنمایان تور استان فعال خواهند بود.

 


گنبدکاووس- خبرنگارکیهان:
فرمانده انتظامی گنبدکاووس از راه‌اندازی قرارگاه عملیاتی فوریت‌های پلیس 110 طی هفته ناجا در این شهرستان خبر داد.
سرهنگ محمدعلی عسگری در نشست با خبرنگاران و تشریح برنامه‌های هفته ناجا گفت: این قرارگاه با هدف ساماندهی و تسریع در ارائه خدمات مطلوب‌تر به شهروندانی که با پلیس 110 تماس می‌گیرند، راه‌اندازی شده است.
وی افزود: در استان گلستان فقط دو شهرستان گرگان و گنبدکاووس دارای قرارگاه عملیاتی فوریت‌های پلیس 110 هستند که قرارگاه گنبدکاووس در نخستین روز از هفته ناجا افتتاح شد.

 


خبرنگار کیهان در اهواز
شهرستان مسجدسلیمان با 112 هزار و 518 نفر جمعیت در شمال‌شرقی استان خوزستان و در 125 کیلومتری اهواز واقع شده است این شهر از شمال‌غرب به شهرستان شوشتر، از شمال تقریبا به شهرستان‌های لالی و اندیکا، از جنوب‌شرق به شهرستان ایذه، و از جنوب‌غرب به شهر اهواز ارتباط دارد.
شهرستان مسجدسلیمان یکی از شهرهای مهم کشور است که با فوران نفت در روز پنجم خردادماه 1287 خورشیدی تمام امکانات شهرنشینی اولین‌های کشور از جمله تصفیه‌خانه آب، کارخانه برق، لوله‌کشی فاضلاب، تصفیه‌خانه فاضلاب، راه‌آهن، فرودگاه، باشگاه تفریحی، باشگاه سوارکاران، سینما،گلف و غیره از آن این شهرستان شد و این شهر رونق گرفت اما با گذشت سالها، هم‌اکنون مردم این شهرستان از کمبود امکانات اظهار نارضایتی می‌کنند و کار به جایی رسیده است که مردم برای کار درمانی خود به اهواز مراجعه می‌کنند، فرسوده بودن بیمارستان 22بهمن مسجدسلیمان و به طول کشیدن بیش از 10سال از ساخت بیمارستان جایگزین، منجر به نارضایتیهای مردم و مسئولان بهداشت و درمان این شهرستان شده است. زن 35ساله که به علت تصادف و شدت جراحات وارده برای ادامه درمان از بیمارستان 22بهمن مسجد سلیمان به بیمارستان گلستان اهواز اعزام شده است اظهار کرد: بیمارستان 22بهمن توان جوابگویی به بیماران تصادفی را ندارد و بیماران تصادفی با وجود وضعیت نامطلوب جسمی و طولانی بودن مسیر انتقال بیماران به بیمارستان گلستان اهواز منتقل می‌شوند.
خانواده‌ای که همراه بیمارشان از شهرستان مسجد سلیمان به بیمارستان گلستان اهواز مراجعه کرده‌اند اظهار کردند، به علت نبود امکانات و بیمارستان خوب و استاندارد از شهرستان مسجدسلیمان به بیمارستان گلستان اهواز مراجعه کردیم که علاوه بر هزینه‌های بیمارستان باید هزینه مهمانسرا، را نیز پرداخت کنیم، این در حالی است که اگر بیمارستان جایگزین 22بهمن مسجد سلیمان با پزشکان متخصص شروع به کار می‌کرد مردم متحمل هزینه‌های اضافی نمی‌شدند.
مرد جوانی که در اثر وارد آمدن ضربه از ناحیه سر دچار خونریزی مغزی شده بود و توسط خانواده‌اش به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شده است اظهار کرد: خانواده من نزدیک به 2 هفته در اهواز هستند که علاوه بر هزینه درمان هزینه مهمانسرا و ایاب ذهاب زیادی متحمل شده‌اند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان درگفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: در حال حاضر روند کاری ساخت بیمارستان جایگزین مسجد سلیمان کند است و لازم است که مسئولان امر در این باره توجه لازم را به این شهرستان داشته باشند.
دکتر احمد رحیم‌پور با بیان اینکه بیمارستان 22 بهمن مسجدسلیمان بسیار فرسوده و قدیمی است و تنها بیمارستانی است که علاوه بر بیماران این شهرستان به بیماران شهرستانهای لالی و اندیکا خدمات‌دهی می‌کند اظهار کرد: بیمارستان شرکت نفت با بیش از 100 سال قدمت یکی از بیمارستانهای این شهرستان است که فقط پزشک عمومی و متخصص داخلی در آنجا مستقر است.
وی بیمارستان 22 بهمن مسجدسلیمان را جوابگوی بیماران ندانست و تصریح کرد: در شهرستانهای لالی و اندیکا بیمارستان وجود ندارد و بیماران این دو شهرستان برای درمان خود به بیمارستان 22 بهمن مسجدسلیمان مراجعه می‌کنند.
رحیم‌پور، عدم وجود راه مناسب به علت کوهستانی بودن شهرستانها و دسترسی نامناسب به بیمارستان را از مشکلات اصلی شهرستانهای اندیکا و لالی اعلام کرد و گفت: بیمارستان 22 بهمن مسجدسلیمان جوابگوی بیماران این شهرستان و شهرستان‌های اطراف نیست و کارکنان این بیمارستان با وجود سختی کار سعی می‌کنند به همه بیماران رسیدگی کنند که این کار بسیار سخت و دشوار است.
دکتر ساسان رجبی درباره تیم‌های سلامت این شهرستان اظهار کرد: در برخی مواقع تیم‌های سلامت به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن مسیر از قایق برای خدمت‌رسانی به این مناطق استفاده می‌کنند.
رجبی گفت: در منطقه اندیکا به دلیل مشکلات جاده‌ای و بعضا کوهستانی بودن برخی روستاها، پزشکان و ماماهای مراکز بهداشت ساعتها پیاده‌روی می‌کنند تا بتوانند خدمت‌رسانی مطلوب ارائه دهند.
وی سلامت مادران باردار و واکسیناسیون کودکان را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: پزشکان و ماماهای مراکز بهداشت برای اینکه بتوانند واکسیناسیون کودکان و وضعیت سلامت مادران باردار را پیگیری کنند با دشواریها و سختی‌های خاص مواجه می‌شوند.
رجبی خواستار احداث بیمارستان مجهز در این شهرستان شد و گفت: بیماران این شهرستان برای درمان و مراجعه به پزشک یا به اهواز و یا به بیمارستان 22 بهمن مسجدسلیمان مراجعه می‌کنند.

 


گنبدکاووس- خبرنگارکیهان:
مدیر آموزش‌وپرورش گنبدکاووس از اعزام دانش‌آموزان دختر و پسر سال دوم متوسطه و سوم هنرستان به مناطق عملیاتی غرب کشور خبر داد.
نبی‌الله آخوندی در جلسه هماهنگی اعزام کاروان راهیان نور دانش‌آموزان این شهرستان گفت: اعزام دانش‌آموزان با همکاری ناحیه مقاومت بسیج و در قالب درس آمادگی دفاعی، طی چند مرحله در سال تحصیلی جاری انجام خواهد شد. وی تصریح کرد: در مرحله نخست اعزام‌ها، یکهزار و 600 دانش‌آموز شامل 800 دانش‌آموز پسر طی آبان‌ماه و 800 دانش‌آموز دختر طی آذرماه امسال به مناطق عملیاتی غرب کشور اعزام خواهند شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10