(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 04 آبان 1392 - شماره 20624

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رازها و رمزهای سوریه (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
شتر (گفت و شنود)
آیا شرمن شایستگی مذاکره با ایران را دارد؟
اهانت وندی شرمن به ایرانی‌هاآمریکا تایید می‌کند، داخلی‌ها تکذیب!
در ژنو صورت می‌پذیرد
مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری
پیام تسلیت مقامات کشوری به مناسبت درگذشت پدر 4 شهید
خرازی و ظریف همان حرف کیهان را می‌زنند (خبر ویژه)
با ایران نمی‌شود جنگید امید پرز به بازسازی فتنه سبز (خبر ویژه)
تناقض صهیونیستی در ذات نظام آمریکا نهادینه شده (خبر ویژه)
DNA بی‌غیرتی در جماعت توجیه‌گر اهانت مقام آمریکایی (خبر ویژه)
بی‌بی‌سی: بسیاری از سیاستمداران ایرانی آمریکا را غیرقابل اعتماد می‌دانند (خبر ویژه)
تسلیت به همکار
 


بحران سوریه به یک تابلو منطقه‌ای تبدیل شده است نه به این معنا که سوریه در منطقه‌ای از دشمن قرار گرفته و نیز نه به این معنا جبهه داخلی سوریه یک جبهه واقعی منطقه‌‌ای است. در منطقه ما نیمی از سواحل خلیج‌فارس تا سواحل‌شمالی مدیترانه اکثر کشورها و دولت‌های آن‌ها با سوریه و دولت آن در مواجهه فعال با تروریزم هماهنگ هستند و مقاومت دولت را در برابر این جریان تحسین می‌کنند، در حال حاضر بجز دولت‌های عربستان، ترکیه و رژیم صهیونیستی، سوریه با یک مخاصمه منطقه‌ای مواجه نیست. در عین حال وقایع سوریه بسیاری از رازهای منطقه‌ای را افشا کرده است.
وقایع سوریه به خوبی نشان داد که عربستان سعودی به دلیل عملکرد ضدانسانی‌اش در شرایط رو به شکست و انزوا قرار گرفته است. سعودی‌ها ضمن اینکه از هر حرکتی که به سقوط دولت دمشق منجر شود، حمایت می‌کند در عین حال بطور خاص بعنوان مهمترین حامی «جبهه النصره» نیز شناخته می‌شود. جبهه النصره یک جریان تکفیری وهابی است که در عین برخورداری مالی، سیاسی و اطلاعاتی از عربستان، تحت امر رهبری القاعده ایمن الظواهری قرار دارد. «الجولانی» فرمانده این گروه حدود 4 ماه پیش در بیانیه‌ای رسمی و در واکنش به مواضع «ابوبکر البغدادی» رهبر شاخه عراقی القاعده اعلام کرد که تحت بیعت الظواهری قرار دارد و نمی‌تواند به «داعش» - دولت اسلامی عراق و شام - بپیوندد پس از آن ما شاهد شدت گرفتن درگیری‌ها میان داعش و النصره بودیم و خبرها بیانگر آن است که در طول این چند ماه دست کم هزار نفر از طرفین در منطقه حلب به دست یکدیگر کشته شده‌اند. از آن طرف حمایت سعودی از یک شاخه القاعده در عراق سبب نگرانی‌هایی در ترکیه، قطر، آمریکا، انگلیس و فرانسه گردید چرا که این حمایت به معنای بر هم زدن بازی و نادیده گرفتن و محوریت شورای مخالفین سوریه و شاخه نظامی آن - ارتش آزاد- به حساب می‌آید.
درگیری داعش و النصره با یکدیگر از یک سو و درگیری این دو با عناصر ارتش آزاد به خوبی نشان داد که شکاف‌های عمده‌ای میان کشورهای مخالف اسد وجود دارد و در واقع جز درباره سرنگونی دولت دمشق، توافق دیگری میان آنان وجود ندارد و در اینجا بود که برگزاری نشست ژنو 2 در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و خود به یک نقطه اختلافی تبدیل گردید. ژنو 2 و ژنو 1 اساساً یک ابتکار آمریکایی و انگلیسی بود و دو هدف عمده را دنبال می‌کرد. هدف اول آن این بود که به اختلافات رو به افزایش مخالفان خاتمه داده و بار دیگر آنان را ذیل یک فرمول معین و فرماندهی واحد قرار دهد و نقطه فرمان این فرماندهی هم پنتاگون باشد. هدف دوم این بود که جدی بودن تغییر رژیم در سوریه که پس از پیروزی‌های وسیع ارتش سوریه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود را یادآوری نماید.
در حالی که زمان برگزاری اجلاس ژنو 2 آبان‌ماه اعلام شده اما هیچ نشانه‌ای از کاهش اختلافات و درگیری‌ها میان مخالفان مسلح دولت سوریه دیده نمی‌شود. اختلاف نظر سعودی‌ها و آمریکایی‌ها هم به اوج رسیده و مذاکرات جان کری وزیر خارجه آمریکا با مقامات سعودی به نتیجه‌ای نرسیده و دولت ریاض برای اولین‌بار و بطور رسمی از کاهش سطح روابط عربستان و آمریکا خبر داده است. سعودی‌ها معتقدند از یک سو محوریت شورای مخالفین و ارتش آزاد در مذاکرات ژنو 2 به محوریت آینده ترکیه در سوریه منجر می‌شود و محوریت یک کشور غیرعرب در سوریه با منافع عربی سازگاری ندارد. بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان که بطور کلی هدایت پرونده سوریه را از سوی ریاض در دست دارد به کری گفته است ما به همان دلایلی که نفوذ گسترده‌ ایران در سوریه را نمی‌پذیریم، زیر بار نفوذ ترکیه در سوریه هم نخواهیم رفت. از سوی دیگر سعودی‌ها می‌گویند مذاکرات ژنو 2 مذاکره برای حل و فصل بحران سوریه به نفع جانشینان اسد نیست بلکه مذاکراتی است برای بازسازی وجهه مخالفان و این می‌تواند موفقیت دولت اسد و ایران را تحکیم بیشتری ببخشد چرا که در نتیجه این بازسازی چهره و مشروعیت، مخالفان متعهد می‌شوند که در روش‌های مواجهه با هواداران دولت سوریه، اقدامات خشن را کنار بگذارند. سعودی‌ها در یک جمعبندی معتقدند که آمریکایی‌ها هیچ طرح واقعی منسجمی‌ برای آینده سوریه ندارند و نمی‌توانند برنده بحران سوریه باشند از این رو به مرور و در چند گام، دولت کنونی سوریه را بار دیگر می‌پذیرند و مخالفان آن را در میانه میدان رها می‌کنند.
مواضع سعودی در مورد بحران سوریه نه فقط سبب نارضایتی غرب بلکه نارضایتی ترکیه و قطر را هم در پیش داشته و در داخل سوریه نیز با واکنش اکثر مخالفان اسد مواجه شده است این در حالی است که جدیت و اصرار عربستان بر حمله آمریکا به سوریه و اعلام رسمی پذیرش هزینه‌های آن نارضایتی شدیدی را در میان مسلمانان منطقه و حتی طیف‌هایی نظیر طالبان که از متحدان عربستان به حساب می‌آمدند، پدیدآورده است. امروز می‌توان زمزمه مخالفت با سعودی از بلندگوهای مساجد تحت حمایت سعودی در منطقه و از زبان ائمه‌جمعه و جماعت این مساجد شنید. این موارد بخوبی نشان می‌دهند که سعودی‌ها رو به انزوا هستند.
از یک منظر دیگر تحولات سوریه حقانیت مواضع جبهه مقاومت را نشان داد. تا پیش از این از یک سو گمان می‌شد که ایران و حزب‌الله در مقابل «تغییر مسالمت‌آمیز» در سوریه قرار داشته و بر ادامه حیات دولت سوریه بر مبنای حفظ منافع خود تأکید دارند. بر این اساس وقتی حزب‌الله لبنان در یک نبرد جانانه و در طی 4 هفته هزاران عنصر ورزیده جبهه النصره و داعش را در شمال استان حمص- منطقه استراتژیک القصیر- شکست داد، مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی از آن به عبور حزب‌الله از خط قرمزهای خود- عدم ورود به درگیری‌های داخلی- تعبیر کرده و با خوشحالی از پایان یافتن اقتدار آن خبر دادند. امروز از سیطره این دو جریان تروریستی در حمص خبری نیست و ارتش سوریه با سیطره بر این منطقه مانع پشتیبانی لجستیکی و تسلیحاتی سعودی‌ها از طریق آب‌های مدیترانه و خاک لبنان می‌شوند. درگیری‌های داخلی مخالفان در سوریه و کشته شدن شمار زیادی از عناصر تکفیری سعودی نشان داد که ورود حزب‌الله به صحنه امنیتی سوریه برای مهار حرکت جریانی است که اگر بر سوریه حاکم شود، امنیتی برای ملت‌های منطقه و بخصوص مردم سوریه باقی نمی‌گذارد. یک نظرسنجی بیان کننده آن است که طی هفته‌های گذشته بر میزان محبوبیت اسد و نصرالله در منطقه افزوده شده است. سنی‌های منطقه در این نظرسنجی‌ها به نصرالله حق داده‌اند که برای مهار النصره و داعش وارد عمل شود. در همین هفته‌های گذشته گروه‌های زیادی از ارتش آزاد به ارتش سوریه پیوسته‌اند. اگر سران امنیتی تل‌آویو امروز به جمعبندی بنشینند حتماً جمعبندی مرداد خود را کنار می‌گذارند و خواهند گفت که حزب‌الله از خطوط قرمز خود عبور نکرد و وارد درگیری‌های داخلی نشد بلکه وارد یک درگیری شد که طرف مقابل آن به هیچ وجه معرف و نماینده یک جریان داخلی به حساب نمی‌آید. نه جبهه النصره مواضع سنی‌های سوریه را پشتیبانی می‌کنند و نه «داعش» معرف ملت‌های منطقه است و در این میان مقابله حزب‌الله با جریانهای محلی و منطقه‌ای القاعده نه تنها از محبوبیت آن نمی‌کاهد بلکه بر محبوبیت داخلی و منطقه‌ای آنان می‌افزاید و از این رو وقتی حزب‌الله در القصیر بر هزاران عنصر کارکشته القاعده پیروز شد، بسیاری از مخالفان نصرالله، اهمیت آن را از پیروزی تاریخی حزب‌الله در جنگ 33 روزه بزرگتر دانستند. آنان گفتند حزب‌الله با پیروزی خانه به خانه و کوچه به کوچه بر چریک‌هایی که از عناصر ارتش اسرائیل قوی‌تر می‌باشند، نشان داد که به راحتی می‌تواند مناطق شمالی فلسطین را آزاد کند و به تل‌آویو برسد.
از یک منظر دیگر، بحران سوریه آینده مقاومت را روایت کرد. حتماً شنیده‌اید که دولت‌های سطح سوم و دوم اتحادیه اروپا گفتگوهایی را با دولت دمشق برای احیاء روابط سیاسی و دیپلماتیک انجام داده و اعلام کرده‌اند که به زودی دیپلمات‌های خود را به سوریه اعزام می‌نمایند و احیانا شنیده‌اید که همه کشورهای اروپایی، تماس‌های امنیتی را با دولت سوریه برقرار کرده و مخالفت خود را با تغییرات سیاسی در سوریه از طریق توسل به شیوه‌های قهرآمیز و یا با محوریت سیاسی کشورهای خارجی اعلام کرده‌اند و حتما از تماس‌های دولت‌های قطر و ترکیه با دمشق به بهانه کمک به آزادی گروگان‌های لبنانی و خلبان‌های ترکیه‌ای خبر دارید. این مسائل به خوبی سرنوشت بحران سوریه را به تصویر می‌کشند. در واقع این‌ها اعتراف عملی غرب به این است که قدرت تغییر حتی در یک چارچوب توافق شده بین‌المللی و منطقه‌ای را هم ندارد و در نهایت پس از حدود 30 ماه هزینه و البته تحمیل خسارت و درد به ملت مظلوم سوریه، ناچار است به عقب برگردد. این صحنه تا حد زیادی در جریان تهدیدات نظامی شهریورماه علیه سوریه به تصویر درآمد در آن مقطع آمریکایی‌ها نتوانستند درستی منطق و روش خود را حتی برای شرکای خود جا بیاندازند. این موضوع بعدا نه به صورت مخالفت با حمله نظامی بلکه به صورت موافقت با ادامه حیات دولت بشار اسد خود را نشان داد و البته سوریه و جبهه مقاومت حالا می‌تواند و باید برای برقراری روابط مجدد و بازسازی مناسبات شرایطی را تعیین کنند.
البته بحران سوریه طبعا در ماه‌های آینده هم به نوعی تداوم پیدا می‌کند ولی دیگر از این حرف که بشار اسد به سقوط نزدیک شده خبری نیست. تابلو سوریه برای ما هم حامل درس‌هایی است: مقاومت هزینه دارد ولی میوه آن بسیار شیرین و عزت‌آفرین است در حالی که سازش هزینه‌های بسیار بیشتری دارد و میوه آن هم نوعا بسیار تلخ خواهد بود. کسانی که در مقابل ما قرار دارند با مقاومت ما قطعا عقب می‌نشینند ولی با کم آوردن ما حتما جری‌تر می‌شوند و به استدلال‌ها و التماس‌ها و... ما توجه نخواهند کرد و شرایط را برای ذلت بیشتر ما پیچیده‌تر می‌کنند، پس بایستیم تا از میوه‌های شیرین پیروزی استفاده کنیم.

سعدالله زارعی

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* در اخبار آمده بود که آمریکا سالها اقدام به شنود تلفن از شهروندان کشورهای متحد خود می‌کرده به طوری که دولت فرانسه اعتراض کرده است. وقتی آمریکایی‌ها با متحدین خود این‌گونه رفتار می‌کنند معلوم ا ست که با مردم کشوری مثل ایران چه خواهند کرد. غرض اینکه می‌خواستم خطاب به مسئولین کشور به‌ویژه مدیران وزارت خارجه بنویسید ساده نباشند و دشمن را دوست نبینند.
شعورا
* به عنوان یک برادر شهید به دستگاه‌ دیپلماسی عرض می‌کنم هرگونه معامله بر سر ارزش‌های انقلاب خیانت به خون شهدا، جانبازان و خانواده آنان است.
0144-0912
* اینکه آقای نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی پک زدن بر قلیان را برای خود و خانواده‌اش جایز دانسته، دنبال چه چیزی است؟ آیا این طور بی‌پروا در مورد قلیان کشیدن جوانان دختران و پسران به همراه خانواده‌ها صحبت کردن از رئیس میراث فرهنگی جایز است؟
رضا محمودیان
* آقای نجفی رئیس سازمان گردشگری در آخرین اظهارات خود گفته قلیان کشیدن پدر و مادر و فرزندان در دور هم هیچ اشکالی ندارد. تصور بفرمایید چنین فردی با داشتن این دیدگاه اگر وزیر آموزش و پرورش می‌شد چه مصیبتی بر سر دانش‌آموزان می‌آمد. در این صورت سر هر کلاس معلم‌ها به عنوان پدر و مادران معنوی با دانش‌آموزان قلیان می‌کشیدند!
علیمردانی
* ما اصلا به مذاکره با غربی‌ها خوشبین نیستیم و امیدواریم خبرهایی که گفته می‌شود هیئت ایرانی بی سر و صدا چراغ سبز نشان داده که ایران پروتکل الحاقی را می‌پذیرد دروغ باشد. پروتکل الحاقی، پروتکل جاسوسی است چون در تمام مکان‌های حساس کشور ما در تمام زمینه‌ها را به روی بازرس نمای جاسوس غربی باز می‌کند هیچ کشوری زیر بار چنین کاری نمی‌رود.
سیدضیا حسینی
* برقراری مجدد رابطه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌‌های ایران و انگلیس یک خطای راهبردی است و نباید به صورت احساسی آن را وارد مسائل تنش‌زدایی کرد. انگلیس خبیث سابقه چند قرن قابل ارائه‌ای در شرارت و خباثت و تلاش برای نابودی تمامیت ارضی و هویت ایرانی‌ها دارد. ملت ایران هرگز دوستی با انگلیس را نمی‌خواهد. بازگشایی مجدد سفارت انگلیس خطای بزرگی است و به هیچ عنوان نباید به بهانه تنش‌زدایی و سازش بحث قطع ارتباط با انگلیس را مطرح کنیم.
محمد فیضی
* چرا دولت در بحث هزینه‌‌های جاری مردم اعتدالی را که گفته بود رعایت نمی‌کند؟
قاسمی
* مسئولین و اعضا تیم مذاکره‌‌کننده پرونده هسته‌ای کشورمان توجه داشته باشند که اگر خدای ناکرده در کار خود با مردم صادق نباشند مطمئن باشند که بر اساس سنت الهی موفق نمی‌شوند.
8911---0915
* اگر موسسه نشر و تنظیم آثار امام راحل(ره) از بودجه دولتی استفاده می‌کند باید مجلس از آن موسسه و هزینه‌کردهای آن و اینکه چه کسانی با آن همکاری می‌کنند تحقیق و تفحص کند.
3014---0912
* همان گونه که مشکل تولید بنزین در داخل کشور با تکیه بر نیروهای متخصص خودی مرتفع شد و خودکفا شدیم با توجه به مواهب خدادادی و نیروهای فراوانی که داریم سایر مشکلات نیز حل خواهد شد و به خواست خداوند با به کارگیری منابع داخلی و متخصصان متعهد خودمان از موانع تحریم‌ها عبور می‌کنیم.
8580---0912
* روش ما در اسلام باید همچون روش پیامبر اعظم(ص) باشد که با تمام سختی‌ها و دشواری‌ها 13 سال در مکه که چند سال آن در محاصره شعب ابیطالب(ع) تحمل کردند و خداوند نیز گشایشی در کار آنها ایجاد کرد که مقدمه تشکیل حکومت دینی در مدینه و سپس جهان‌گیری اسلام شد. ان تنصرالله ینصرکم... پیامبر و یارانش از مواضع اصولی هرگز کوتاه نیامدند.
4162---0935
* آقای ظریف! هرچه شما می‌خواهید نتیجه گفت‌وگوی خود را با گروه 1+5 مخفی نگاه دارید، طرف مقابل یعنی آمریکا صراحتا می‌گوید اکنون زمان تشدید تحریم‌هاست، نه تضعیف آنها، باز هم خوش‌بین هستید؟!
عونی
* بر اساس یک ضرب‌المثل قدیمی ایرانی‌ها چاه باید از خودش آب داشته باشد نه اینکه از بیرون داخل آن آب بریزند. لذا هنر دولت تدبیر و امید باید چنان باشد که مشکلات اقتصادی را از داخل حل بکنند و دل به خشنودی بیگانگان نداشته باشند.
9005---0913
* در تعدادی از شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی مطالب و توصیه‌هایی مربوط به سلامت روحی و جسمی شهروندان مانند آثار و تبعات استعمال دخانیات به صورت زیرنویس فرهنگ‌سازی می‌شود ضمن تقدیر و تشکر خواستار انجام این کار در تمام شبکه‌های رسانه ملی هستیم.
6263---0938
* یکی از کشاورزان منطقه قزوین هستم. کسانی که در دولت‌های قبل در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کردند با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند که قابل جبران نیست چون کسی به فکر کشاورزان نیست. از یک طرف قیمت گندم را یک هزار و 50 تومان کردند و از سوی دیگر کشاورزان با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند از جمله گرانی کود، که در دولت قبل 20 تومان می‌خریدیم، الان باید 60 تومان بخریم. با این شرایط به نظر می‌رسد دولت دید خوبی نسبت به کشاورزی ندارد.
5072---0912
* مسئولان در حذف سه دهک بالای جامعه باید ملاحظه هیچ نوع شخصی را نکنند چون مسئله بیت‌المال در میان است. چون مولای متقیان حضرت علی(ع) توجه ویژه‌ای به بیت‌المال داشتند لذا ضروری است مسئولان با تأسی از امامان بزرگوار رفتار و گفتار آنها را نصب‌العین خود قرار دهند.
محمدرضا بلغاری
* یک جانباز شیمیایی هستم. هر ماه از آذربایجان شرقی برای درمان به همراه پزشک معالج و مراقب به تهران می‌آیم. قبلا با نشان دادن کارت جانبازی عوارض نمی‌دادم اما الان گفته‌اند دولت یازدهم بخشنامه کرده همه باید عوارض دهند خدا کند درصد جانبازی‌مان حذف نشود.
1732---0914
* در مورد خیانت و مردم فریبی و وابستگی گردانندگان روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاح‌طلبی که «دانستن» را حق مردم می‌دانستند همین بس که در مقابل محروم نمودن مردم از دانستن پیشنهادات تیم مذاکره‌کننده دولت آقای روحانی توسط وزارت خارجه نه تنها هیچ اعتراضی ننمودند بلکه از دانستن مردم هم با جوسازی و متهم نمودن دیگران به شدت جلوگیری می‌نمایند.
عبدالله درخشنده
* چطور برای ارسال پیامک استقبال از آقای هاشمی در کرمانشاه بودجه وجود دارد، ولی برای تأمین هزینه‌های دارو برای درمان ما جانبازان با کمبود بودجه مواجه هستیم؟!
یک جانباز
* با توجه به اینکه مردم در سراسر کشور از عاشقان و علاقه‌مندان حضرت امام خمینی(ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران هستند آیا بهتر نیست خادمان آستان مقدس آن حضرت از حالت صرفاً استخدامی خارج شوند و این مکان مقدس به صورت مردمی و توسط نیروی داوطلبی اداره گردد؟
1022---0917

 


گفت: نماینده سابق اصفهان در مجلس ششم گفته است تمام مذاکرات ژنو باید محرمانه باقی بماند تا کسی نتواند علیه کشور جوسازی کند!
گفتم: ولی آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان و اسرائیل و... که از متن مذاکرات باخبرند.
گفت: چه عرض کنم؟! ایشان همان کسی است که در مجلس ششم و در حالی که آمریکا ادعا می‌کرد ایران در برنامه هسته‌ای خود پنهان‌کاری می‌کند! پشت تریبون رفت و برای خوش‌آمد آمریکا و اسرائیل گفت؛ 19 سال است که درباره برنامه هسته‌ای خود به دنیا دروغ گفته‌ایم! یادت که هست؟
گفتم: مگر آن خیانت فراموش شدنی است؟ کروبی که آن موقع رئیس مجلس بود با عصبانیت به او گفت؛ چرا سخنگوی اسرائیل شده‌ای؟
گفت: پس چی شده که حالا می‌گوید حتی مذاکرات ژنو هم که همه دشمنان از آن با خبرند، باید محرمانه بماند؟!
گفتم: یکی رفته بود خواستگاری، بهش گفتند برای این که خودت رو مهم نشون بدی، حرفهای گنده بزن و یارو وسط صحبت‌ها گفت؛ فیل! شتر! نهنگ! دایناسور! و...

 


سرویس سیاسی-
در حالی که مقامات آمریکایی سخن توهین‌آمیز وندی شرمن درباره ایرانی‌ها را نتوانستند انکار یا تکذیب نمایند برخی رسانه‌های داخلی می‌کوشند آن را صرفاً یک سوءتفاهم ناشی از ترجمه بد توصیف کنند!
ماجرا از جلسه «وندی شرمن» با کمیته روابط خارجی سنا آغاز شد. جلسه‌ای برای بررسی موضوع هسته‌ای ایران و مذاکرات هسته‌ای سناتورها از معاون وزیر خارجه آمریکا صرفاً درباره ایران می‌پرسند و او پاسخ می‌دهد. یکی از سؤال‌های سناتورها این است؛ چرا باید به روحانی اعتماد کنید؟ شرمن در جواب می‌گوید: من به کسانی که در این مذاکرات دور یک میز می‌نشینیم اعتماد نمی‌کنم. شرمن بلافاصله و بی‌هیچ وقفه‌ای اضافه می‌کند: ما می‌دانیم فریب و نیرنگ بخشی از «دی‌ان‌ای» است!
خب، کاملاً روشن است که جمله شرمن ناظر به ایرانی‌ها بوده آنهم در جلسه‌ای که موضوع آن برنامه هسته‌ای ایران می‌باشد.
حتی روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در انعکاس و بازتاب سخنان وندی شرمن به نقل از او می‌نویسد؛ فریب و نیرنگ قسمتی از DNA ایرانیان است!
این اظهارنظر توهین‌آمیز، چهارشنبه هفته گذشته تیتر یک روزنامه کیهان شد و پیشنهاد گردید به دلیل این توهین آشکار، مذاکرات هسته‌ای با حضور وندی شرمن تحریم شود.این تیتر با واکنش‌های بسیاری در داخل و خارج مواجه شد.
سایت بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی به این ماجرا پرداخت و نتوانست جمله شرمن را انکار کند. و به نقل از ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تلاش کرد بگوید منظور وندی شرمن دی‌ان‌ای ایرانی‌ها نبود!
بی‌بی‌سی با حمله به کیهان و تندرو خطاب کردن آن به نقل از یکی از خبرگزاری‌های داخلی مدعی شد؛ نقل قول شرمن ناشی از ترجمه بد است. البته بی‌بی‌سی مشخص نکرد منظور شرمن دی‌ان‌ای چه کسانی بوده و از چنین جمله‌ای در جلسه‌ای که کاملاً به موضوع ایران اختصاص داشته است، چه برداشت دیگری می‌توان داشت؟!
نکته جالب‌تر اظهارات آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکاست.
خبرگزاری «مهر» که از ابتدا به شکل ناشیانه‌ای تلاش کرد اثبات کند قضیه سوءتفاهمی بیش نیست به سراغ ایر رفته و در این مورد از وی سؤال کرده است که آیا شرمن چنین سخنی گفته است یا نه؟ آلن ایر در اظهارنظری جالب، بدون رد کردن این نقل‌قول، توپ را به زمین ایران انداخته و مدعی می‌شود؛ بدون شک، هر دو طرف طی این 30 سال گذشته حرف‌هایی زدند که باعث رنجش طرف دیگر شده‌اند، و هر دو طرف هم به کرات در مورد بی‌اعتمادیشان به طرف دیگر صحبت کرده‌اند. اما سیاه‌نمایی و تمرکز بر اختلافات به جای اشتراکات، ما را به جایی نمی‌رساند!
تلاش برای سرپوش گذاشتن بر رفتار توهین‌آمیز آمریکایی‌ها در حالی که با اندکی تأمل در منابع غربی می‌توان به ابعاد ماجرا پی برد. مجدداً تأکید می‌شود؛ یکی از این منابع لس‌آنجلس تایمز است. این روزنامه در پایان گزارش خود از جلسه شرمن و سنا می‌نویسد؛ او (شرمن) درباره ایرانی‌ها گفت: «ما می‌دانیم فریب و نیرنگ ‌‌بخشی از دی‌ان‌ای است»!
واشنگتن پست نیز مصاحبه آسوشیتدپرس با یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا (ماری هارف) را انتشار داده است. به نوشته آسوشیتدپرس موضوع این مصاحبه نقل قول شرمن مبنی بر «فریب و نیرنگ بخشی از دی‌ان‌ای سران ایران است.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این مصاحبه درباره سخنان اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل سخن می‌گوید ولی از پاسخ صریح درباره این قضیه به نوعی طفره می‌رود.
بخش اصلی سؤال و جواب مصاحبه یاد شده بدین شرح است:
* سؤال: شما می‌گوئید که ایشان (خانم شرمن) در این اظهارات (اظهارات ضدایرانی) دچار خطا شده است؟
* خانم هارف: نه، نه. به هیچ وجه. رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که (بین ایران و آمریکا) ده‌ها و به اندازه یک تاریخ طولانی بی‌اعتمادی وجود دارد. این بی‌اعتمادی دارای ریشه‌های عمیقی است، و ما تصور نمی‌کنیم این (مسئله) یک شبه حل شود. اما ما هفته گذشته در ژنو به پیشرفت‌هایی دست یافتیم، و ما امیدواریم این پیشرفت‌ها ادامه پیدا کند، از جمله از طریق جلو بردن دیدارهای دوجانبه.
* سؤال: بسیار خوب، اما، بین بی‌اعتمادی عمیق و این که گفته شود فریبکاری در «دی‌ان‌ای» آنهاست تفاوت وجود دارد، این (فریبکاری در دی‌ان‌ای) یعنی هرگز نمی‌توانند تغییر کنند. درست است؟
* خانم هارف: من نمی‌دانم- فکر می‌کنم بیشتر از (آنچه که گفتم) توضیحی ندارم.
این اسناد و توضیحات غیرقابل انکار در حالی است که برخی جریان‌های سیاسی تلاش کردند اظهارات توهین‌آمیز وندی شرمن را تکذیب کنند و یا به نوعی القاء نمایند که منظور او «ایرانی‌ها» نبوده است.
ذوق‌زدگی برخی سایت‌های مدعی اصلاح‌طلبی و اپوزیسیون خارج‌نشین نیز قابل تامل است که بلافاصله این خط را در پیش گرفتند که با انعکاس جهت‌دار، وندی‌ شرمن را تبرئه کنند اما آنچه که به وضوح روشن است توهین مذاکره‌کننده ارشد آمریکا به ملت ایران است که بدون شک شایستگی مذاکره با ایران را ندارد.

 


مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 چهارشنبه و پنج‌شنبه (هشتم و نهم آبان) و پس از مذاکرات فنی و حقوقی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار می‌شود.
براساس توافقات حاصله در مذاکرات اخیر ایران و گروه 1+5 (آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلستان، روسیه و چین) در ژنو قرار شد پیش از نشست بعدی که قرار است 16 و 17 آبان (7 و 8 نوامبر) در همین شهر برگزار می‌شود، کارشناسان هسته‌ای، علمی و امور تحریم 6 کشور و جمهوری اسلامی ایران برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدم‌های عملی تشکیل جلسه دهند.
به گزارش فارس، پس از رایزنی‌های صورت گرفته، در نهایت توافق شد که مذاکرات کارشناسی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه (هشتم و نهم آبان‌ ماه) در وین پایتخت اتریش برگزار شود و سیدعباس عراقچی در این باره اعلام کرد که حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان ریاست تیم هفت نفره کارشناسی ایران را بر عهده دارد.
مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیش از این در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفته بود که مذاکرات کارشناسان با فاصله زمانی قبل از مذاکرات بعدی ژنو برگزار و نتایج گفت‌وگوهای کارشناسان به طور منظم و دقیق به مقامات عالی‌رتبه کشور منتقل و پس از آن نشست ژنو برگزار خواهد شد.
افخم با بیان اینکه یک گروه کارشناسی، علمی و تحریم پیش‌بینی شده، عنوان کرد: تماس و مذاکره با نهادها و مراجع رسمی مسئول این امور آغاز شده که کارشناسان در بحث بیمه، بانک و تحریم در تیم حضور داشته باشند که با تعیین زمان دقیق و مکان مذاکرات، اسامی گروه کارشناسی در صورت لزوم اعلام می‌شود.
همچنین شهر وین دوشنبه و سه‌شنبه (ششم و هفتم آبان‌ ماه) میزبان دوازدهمین دور مذاکرات فنی و حقوقی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و پیش از آغاز این نشست قرار است سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کند.
در همین حال، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان هدف از سفرش به وین و دیدار با آمانو، مدیرکل آژانس را آغاز روند جدیدی از همکاری بین ایران و آژانس دانست.
معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رویکرد جدید ایران و کشورهای 1+5 برای ورود به مذاکرات جدی و واقعی در ژنو، اظهار امیدواری کرد: ایران و آژانس نیز با یک رویکرد جدید، همراه با حسن‌نیت، در مدت زمان کوتاهی به حل و فصل ابهامات باقی مانده از گذشته پرداخته و بیش از پیش به همکاری‌های آتی برای مقابله با اشاعه هسته‌ای و تضمین جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای متمرکز شوند.

 


رؤسای قوای مجریه و مقننه طی پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت مرحوم حاج عباسعلی نژادفلاح پدر چهار شهید دفاع مقدس را تسلیت گفتند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان، در پیامی درگذشت پدر شهیدان نژادفلاح، چهار شهید دفاع مقدس را تسلیت گفت.
همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی از پیام خود در خصوص درگذشت پدر چهار شهید تاکید کرد: مرحوم حاج عباسعلی نژادفلاح به واقع یکی از اسوه‌های ایمان، ایثار و مقاومت در دفاع از ارزش‌های انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی بود که توانست با شکیبایی و اعتقاد راسخ خود همچون دیگر خانواده‌های شهدا بر عزت و افتخار این ملت بیفزاید و با تربیت فرزندانی سلحشور درس غیرت و عزتمندی را به جهانیان بیاموزد.
سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز طی پیامی درگذشت پدر شهیدان نژادفلاح را تسلیت گفت.

 


«اکنون صادق خرازی معاون وزارت خارجه در دولت خاتمی درباره مذاکره با آمریکا همان را می‌گوید که حسین شریعتمداری در ابتدا مطرح کرد و دیپلماسی تلفنی را کار نفوذی‌های اصلاح‌طلب دانست که روحانی را مقابل کار انجام شده قرار داده‌اند».
علی افشاری از نفوذی‌های گروهک نهضت آزادی در دفتر تحکیم که اکنون متواری است، با بیان این مطلب نوشت صادق خرازی با اتخاذ مواضعی غیرمترقبه، به جمع منتقدین سیاست خارجی دولت پیوست. او همچنین با تفکیک روحانی از مجموعه نزدیکانش با دولت نیز مرزبندی نمود. وی از طرفداران دولت اعتدال و کسانی بود که در اقناع مردم به رای دادن و ظهور گفتمان اعتدال بر سپهر سیاسی کشور نقش داشت.
وی در خودنویس می‌افزاید: صادق خرازی به لحاظ سیاسی وابستگی به دو جناح سیاسی کشور ندارد و در عین حال رابطه‌اش با طیف میانه هر دو طرف خوب است. از این جهت، مشی سیاسی او نیز شبیه حسن روحانی است که ترجیح می‌دهد مواضعش را در حد وسط دو جناح تنظیم کند. خرازی از مشاوران نزدیک سیدمحمد خاتمی است و با رئیس‌جمهوری اسبق در زمینه گسترش گفتمان گفتگوی تمدن‌ها همکاری دارد اما در عین حال موضع منفی نسبت به عملکرد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب دارد. این نگاه منفی در نامه اولیه وی در خصوص «مطلب موهن» منتشر شده در صفحه فیس‌بوک نعیمه اشراقی کاملا هویدا است.
افشاری با اشاره به موضع صریح صادق خرازی سفیر سابق ایران در فرانسه نوشت: خرازی با وجود اعلام حمایتش از روحانی و سابقه رفاقت با وی، برخی نزدیکان روحانی را تخطئه کرده و می‌نویسد «آقای روحانی شخصیتی با سابقه ملی و دینی است ولی متاسفانه افراد پرحاشیه به دور ایشان جمع شده‌اند. مشاورانی که رئیس‌جمهور را وادار به گفت‌وگوی تلفنی کردند باید پاسخگو باشند. اگر نتوانند حاشیه خود را تطهیر کنند نتیجه‌اش این می‌شود که افرادی که نه دارای سابقه سیاسی و نه قدرت ذهنی و فهم مسائل بین‌الملل هستند مسیر انحرافی را به ایشان تحمیل کنند و نتیجه این می‌شود که بحث سیاست خارجی عزت‌گریز و عزت‌ستیز در ذهن‌ها متبادر شود.»
افشاری افزود: معلوم نیست مخاطبان خرازی چه کسانی هستند. وی در صفحه فیس‌بوک خود تصریح کرده است که منظورش ظریف نیست و خبر داده است دل ظریف نیز خون است. اما غیرمستقیم حملاتی را به اصلاح‌طلب‌ها کرده است.
یادآور می‌شود پیش از این دکتر ظریف وزیر امور خارجه نیز ضمن حضور در کمیسیون امنیت ملی تصریح کرده بود منظور رهبر معظم انقلاب از برخی اقدامات نابه‌جا در سفر نیویورک، مکالمه تلفنی رئیس‌جمهور با اوباما و ملاقات طولانی وی (ظریف) با جان کری وزیر خارجه آمریکا بوده است. با این وجود ظریف پس از تحمل برخی فشارهای افراطیون - و با وجود فایل صوتی که مجبور به انکار گفته‌های خود شده است - به همین دلیل صادق خرازی تاکید می‌کند که «سر بسته می‌گویم، حتی دل ظریف هم خون است.»
صادق خرازی در نوشته انتقادی خود تاکید کرده است: اگر بدانید پس از آن که تلفن [تماس روحانی با اوباما] تحمیل شد چه اتفاقاتی افتاد برخی دوستان این گونه ذوق زده نمی‌شدند اگر یک روز مناسبات ایران و آمریکا بر اساس احترام متقابل و منافع متقابل درست بشود من مقاله حمایتی می‌نویسم. من حرکت‌های ژورنالیستی در سیاست خارجی را آفت می‌دانم.
خرازی تاکید می‌کند: حتما بسیار خوب و مهم است که مذاکرات تلفنی انجام بشه ولی آشکارا به مردم درست گفته بشود نه اینکه اول گفته شود آمریکایی‌ها درخواست مذاکره تلفنی دارند و بعد تکذیب از جانب آمریکا شود این کف ما رو باز می‌کنه و کرد که توان مدیریت یک تلفن رو نداریم نکته دیگر محتوای گفتگوست. دلال‌هایی که این وسط بودند با مشاورین بی‌تجربه و برخی فرصت‌طلب؛ رئیس‌جمهوری ما رو هزینه رودربایستی‌های خودشان کردند در حالی که اگر کار رو به حرفه‌ای کار می‌سپردند مسلما به گونه‌ای دیگر می‌شد.

 


رئیس رژیم صهیونیستی تلویحاً اظهارات نتانیاهو در تهدید ایران را یاوه ارزیابی کرد.
شیمون پرز در مصاحبه با فرانس 24 و درباره ناممکن بودن درگیری نظامی اسرائیل با ایران گفت: اجازه دهید یک مطلب را روشن کنم. ایران موشک‌های دوربردی در اختیار دارد که نه تنها تهدیدی برای اسرائیل، بلکه تهدیدی برای امنیت سراسر جهان است. بر این اساس است که معتقدم چرا اسرائیل خود را به خطر اندازد و تنهایی وارد جنگ با ایران شود. اصلاً چرا تنهایی؟ هیچ دلیلی وجود ندارد که اسرائیل بخواهد به تنهایی خود را به خطر اندازد و با ایران وارد جنگی تمام عیار شود. اگر لازم به اقدام نظامی باشد، ما از همپیمانان نظامیان کمک خواهیم گرفت.»
مجری فرانس 24 گفت اما بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نظری مخالف نظر شما دارد و پرز در پاسخ اظهار داشت: من درباره واقعیات سخن می‌گویم نه سخنرانی‌ها و اظهارنظرها. البته فشارهای بین‌المللی بر ایران برای دست کشیدن از برنامه هسته‌ای زیاد است.
او که 4 سال پیش اعلام کرده بود جنگ با ایران از درون مرزهای ایران آغاز می‌شود و جنبش سبز به نیابت از اسرائیل می‌جنگد، در مصاحبه با جروزالم پست گفته است رژیم ایران نباید تغییر کند. مشکل بزرگ‌تر از برنامه هسته‌ای ایران،‌نظام اسلامی است. من امیدوارم بهار عربی به ایران برسد. مردم ایران زیر فشار سنگینی هستند.
گفتنی است پس از شکست فتنه سبز، برخی دست‌اندرکاران فتنه 88 ضمن مشورت‌دهی به مقامات آمریکایی و صهیونیستی اعلام کردند که علت شکست این پروژه عدم درگیر شدن مردم با ماجرا و باقی ماندن تصویری کاریکاتوری از جنبش بوده است. در این مشورت‌ها تأکید بر این موضوع شد که باید معیشت مردم ایران را به واسطه «تحریم‌های فلج کننده» تحت فشار قرار داد و بر نارضایتی عمومی دامن زد.

 


روزنامه زنجیره‌ای بهار پس از چند هفته القای اختلاف میان آمریکا و اسرائیل اذعان کرد، آمریکا در پنجه صهیونیست‌ها مدیریت می‌شود.
روزنامه‌های زنجیره‌ای و از جمله همین روزنامه اصلاح‌طلب طی چند هفته اخیر کوشیدند با ادعای تقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی، سازش و نرمش یکطرفه با آمریکا را موجه جلوه دهند و منتقدان را به اسرائیل بچسبانند. با این وجود روزنامه بهار با اشاره به اینکه آمریکا اکنون فاقد خوش‌نامی است نوشت: رابطه غلط آمریکا با دموکراسی در مقاطعی به اوباما هم تحمیل شد. کودتای نظامیان در مصر علیه یک حکومت قانونی که آشکارا با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت، یکی از ده‌ها نمونه سیاست متناقض این کشور در خاورمیانه بود. حرکت نظامیان در مصر چیزی نبود که از دید جهانیان پنهان بماند و در هیچ خم رنگرزی رنگ قیام مردمی به خود بگیرد. توجیهات و ابهام‌گویی آمریکا درباره مصر، حتی متحد دیرینش، ترکیه را هم قانع نکرد. اوباما خود بیش از همه متوجه این تناقض شد و دریافت که با آن رویه‌ای که در پیش گرفته است، قادر به اقناع افکارعمومی و برگشت از مسیر جورج بوش و اصلاح آن مسیر نخواهد بود.
روزنامه بهار افزود: این توجه و وقوف در بعضی گفتارهای او خصوصا در مجمع عمومی سازمان ملل کاملا آشکار است. «آمریکا مگر پلیس جهان است؟» اما صد افسوس که او و هر کس دیگری که به کاخ سفید راه می‌یابند، درون یک سیستم پارادوکسیکال آمریکایی صهیونیستی، مدیریت می‌شوند. پارادوکسیکال از این جهت که در ظاهر منادی دموکراسی و حق و حقوق ملت‌ها هستند، ولی در عمل غلط‌ترین رابطه را با آن دارند. این تناقض در ذات نظام آمریکا نهفته است و اسرائیل آن را تشدید می‌کند.

 


با توجه به غیرقابل انکار بودن سخنان معاون وزیرخارجه آمریکا علیه ایران، بررسی این پرسش مهم به نظر می‌رسد که چرا محافلی در داخل اصرار به ماست‌مالی و انکار سخنان شرمن دارند.
شرمن در یکی از کمیته‌های سنای آمریکا گفته بود فریبکاری بخشی از DNA ایرانیان است اما برخی رسانه‌های داخلی به همراهی شماری از رسانه‌های فارسی زبان بیگانه کوشیدند با تحریف سخنان وی، اهانت این مقام آمریکایی را لاپوشانی کنند. شرمن که به محافل صهیونیستی نزدیک است پیش از این گزارش بسیاری از مذاکرات 1+5 با ایران را به مقامات رژیم صهیونیستی، اطلاع داده است.
انکار ناشیانه سخنان شرمن که از سوی بی‌بی‌سی فارسی و برخی سایت‌های وابسته به جریان فتنه نظیر آینده و... صورت گرفت در حالی است که روزنامه لس‌آنجلس تایمز دراین‌باره می‌نویسد«She said of the Iranians: we know that deception is part of the DNA» یعنی «او [شرمن در پاسخ سوال سناتور آمریکایی ] درباره ایرانیان گفت: ما می‌دانیم که فریبکاری بخشی از DNA است».
یادآور می‌شود خانم افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این اظهارنظر گستاخانه تأکید کرده است: خانم شرمن مسائل ایران را اشتباه درک کرده است. این اظهارات نه تنها با اصل احترام متقابل در تضاد است، بلکه نشان از بی‌اطلاعی ایشان از اوضاع ایرانیان دارد. برخلاف اظهارات ایشان، آنچه در DNA ایرانیان وجود دارد، مقاومت در برابر هرگونه قلدری و زورگویی است.
اکنون بر مبنای سخنان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به درستی مقاومت در برابر زورگویی را در DNA ایرانیان دانسته، باید پرسید در DNA تحریف‌کنندگان و توجیه‌کنندگان ایرانی اظهارات موهن وندی شرمن کدام ویژگی‌های انحطاط اخلاقی وجود دارد؟ به نظر می‌رسد در DNA این عناصر حتما بتوان رگه‌هایی از خیانت، خودفروشی، وطن‌فروشی یا حداقل بلاهت و ساده‌لوحی پیدا کرد و الا دلیلی ندارد گزارش رسمی مطبوعات آمریکایی را تحریف و تلطیف کنند.
البته در این میان یک ملاک مشخص دیگر نیز وجود دارد و آن اینکه مقامات آمریکایی رسما اعلام کنند چنان توهینی را به ملت ایران روا نمی‌دانند.
گفتنی است مشابه اظهارات اهانت‌آمیز شرمن بارها در سخنان مقامات صهیونیستی و برخی اعضای کنگره علیه ملت ایران و نیز رئیس‌جمهور (دکتر روحانی) تکرار شده بود اما این اولین‌بار است که یک مقام مذاکره‌کننده در حین مذاکرات اقدام به اهانت می‌کند.

 


«آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران احتمالا نزد بسیاری از رهبران جهان، آمریکا‌ستیزترین شخصیت یک کشور اسلامی است، اما به نظر می‌رسد که بدبینی او به آمریکا بر اساس ریشه‌های تاریخی است و چه بسا بر خلاف تصور، ایدئولوژی بر عمل‌گرایی او غلبه ندارد».
وب سایت بی‌بی‌سی فارسی ضمن انتشار این تحلیل می‌نویسد: هاشمی رفسنجانی که در سال‌های ریاست‌جمهوری‌اش می‌گفت آزادسازی اموال مسدود شده ایران را نشانه حسن‌نیت آمریکا تلقی خواهد کرد، در یادداشت روزانه‌اش در خرداد سال 1368 نوشته که «غربی‌ها از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای خوشحال‌اند و امیدوارند اعتدال حاکم باشد و رادیکال‌ها منزوی شوند.» اما چند هفته بعد در یادداشت روز 24 مرداد می‌نویسد «در گزارش‌ها اظهارات دیروز آیت‌الله خامنه‌ای در مورد آمریکا آنها را دلسرد کرده و تفسیر به اختلاف‌نظر و تقویت موضع رادیکال‌ها کرده‌اند.» آیت‌الله خامنه‌ای در این روز برای اولین بار در دوران رهبری‌اش، در مواضعی ضدآمریکایی گفته بود «دولت آمریکا پس از رژیم اشغالگر قدس منفورترین دستگاه حکومتی نزد ملت ایران است»
بی‌بی‌سی با اشاره به مواضع رهبر انقلاب مبنی بر این که ما هیچ احتیاجی نداریم به این که دشمن سوگند خورده ما مثل آمریکا برای ما دل بسوزاند، ‌می‌نویسد: انتقاد رهبر ایران از رفتار متناقض آمریکا منطقی عملگرایانه دارد؛ «اگر پیشنهاد دوستی می‌دهید، اقدامات خصمانه چه معنایی دارد؟» تازه‌ترین گفته‌های او پس از سفر حسن روحانی به آمریکا و گفت‌وگوی تلفنی او و اوباما نشان می‌دهد که الگوی رفتاری آمریکا و واکنش ایران علی رغم گذشت 35 سال از قطع رابطه دو کشور، تاکنون ثابت مانده است: «ما به هیئت دیپلماسی دولت عزیزمان خوشبین هستیم، ولی به آمریکایی‌ها بدبینیم. دولت آمریکا غیرقابل اعتماد و خودبرتربین و عهدشکن است.»
این تحلیل می‌افزاید: مفهوم «آمریکاستیزی» در ایران انقلابی، طرفدارانی جدی در کشورهای اسلامی دارد و بهبود رابطه ایران با آمریکا، به معنای از دست رفتن بخشی از نفوذ و اعتبار ایران در این کشورها خواهد بود. برای جمهوری اسلامی بسیار گران است که این سرمایه را پایه معامله‌ای ناپایدار خرج کند. چنان‌که از گفته‌ها و سخنرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای در آن مقطع هم پیداست، او و کثیری از سیاست‌سازان ایران بر اساس نشانه‌های متضاد و حتی متناقضی که آمریکا به سوی ایران می‌فرستد، باور ندارند که در صورت نشان دادن تمایل به برقراری رابطه، دولت آمریکا اقدامی شگفتی‌ساز انجام ندهد. انجام اقدامات اطمینان‌ساز در برابر آمریکا که پیش از این از جمله در زمان حمله آمریکا به افغانستان و ساقط کردن طالبان امتحان شده، تاکنون در عمل ناکام مانده است. پاسخ وارونه جورج بوش به ایران (گنجاندن ایران در محور شرارت در کنار عراق و کره‌شمالی) در سال‌های بعد مانع هرگونه به ثمر نشستن احتمالی ابتکارات ایران شد و موضع مخالفان رابطه با آمریکا در حکومت ایران را تقویت کرد.
در پایان این تحلیل آمده است: در ذهن و خاطر رهبر ایران و بسیاری از سیاست‌سازان ایرانی، آمریکا به دلیل واکنش‌های غیرقابل انتظارش به کنش‌های ایران، کشوری «عهدشکن و غیرقابل اعتماد» است. هر واکنشی شبیه به واکنش‌های دو دهه اخیر دولت آمریکا یا راه دادن‌ به بازیگران دیگر (همچون اسرائیل) می‌تواند برای مدت غیرقابل پیش‌بینی، این اراده سیاسی ماهیتاً شکننده را تضعیف یا تعطیل کند.

 


با نهایت تاسف مطلع شدیم همکارمان آقای عشقعلی محمد علیزاده در غم از دست دادن پدر گرامی‌اش به سوگ نشسته است، ضمن تسلیت به ایشان و دیگر خانواده‌‌های عزادار برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزو داریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10