(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 04 آبان 1392 - شماره 20624

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه‌های نمازجمعه تهران:
ایران در غنی‌سازی اورانیوم کوتاه نیامده و نخواهد آمد
در پرتو وحی
آغاز توزیع برگ سهام عدالت بین کارگران
غبارروبی ضریح حضرت فاطمه معصومه(س)
با حضور آیات عظام صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی
آیین عمامه‌گذاری طلاب ایرانی و غیرایرانی برگزار شد
به مناسبت عید غدیر انجام شد
طبخ 50 دیگ آش در سیرجان
معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح: ایران پیشرفته‌ترین قانون اساسی جهان با محوریت اسلام را دارد
تشییع پیکر پدر شهیدان نژادفلاح درساوجبلاغ
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد
توزیع سیم‌کارت‌های خبرنگاری با تعرفه کم بین اصحاب رسانه
توسط محققان دانشگاه ارومیه صورت گرفت
تولید پروتئین از پساب خروجی استخرهای پرورش ماهی
فرمانده نیروی انتظامی خبر داد
پایش مستمر طرح ارتقای امنیت اجتماعی
10 هزار اهوازی بر سر سفره اطعام علوی نشستند
دیدار سفیران صلح ژاپن با جانبازان شیمیایی همدان
اختراع مخترعان دانشگاه سمنان تاییدیه علمی گرفت
اخبار ادبی و هنری
امام جمعه قم: ایرانیان ژن استکبارستیزی و مقاومت در برابر زورگویی دارند
با حضور در راهپیمایی نمازگزاران تهرانی خواستار عذرخواهی آمریکا از نژادپرستی و فریبکاری شدند
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: تحریم‌های اصلی علیه ایران برداشته نمی‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی: امام خمینی(ره) به بحث حجاب توجه بسیار ویژه‌ای داشتند
برگزاری جشن‌های باشکوه عید غدیر در سراسر کشور
مراسم ازدواج 200 زوج دانشجو در دانشگاه علامه
جان کری: حل دیپلماتیک برنامه هسته‌ای ایران برای همه بهتر است
   


مرحوم آیت‌الله سیدعلی قاضی (ره): دعای کمیل را در شب‌های جمعه بخوانید و زیارت جامعه را در روزهای جمعه.

 


خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه ایران در غنی‌سازی اورانیوم کوتاه نیامده و نخواهد آمد، گفت: ما اگر قدرت داشته باشیم کشورهای دیگر را هم خلع سلاح اتمی می‌کنیم.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی خطیب موقت نماز جمعه تهران در سخنانی در خطبه دوم ضمن توصیه همگان به رعایت تقوا و پرهیز از گناهان، اظهار داشت: اعتمادسازی؛ ما این حرف را دور از حقیقت می‌دانیم، ایران از ابتدای حرکتش، انقلابش، جهادش، انتخاباتش، امامش، امتش، آیینه شفاف و آب زلال بوده و ابهامی در حرکت ما نبوده است.
وی افزود: ما تاکنون کسی را فریب نداده‌ایم، انقلاب ما، انقلاب افشای فریب‌ها و مقابله با دغل‌ها بود ولی چه اعتمادی؟ هیچ امری که مخل به اعتماد جهان باشد، تاکنون از سوی ایران رخ نداده است. اعتمادی بالاتر از فتوای رهبر امت وجود ندارد.
خطیب موقت نماز جمعه تهران اضافه کرد: وقتی اسلام استفاده از سلاح اتمی را حرام کرده است و رهبر معظم انقلاب و مقتدر امت اسلامی به صراحت این امر را نه تنها حرام می‌دانند بلکه اگر قدرت داشته باشیم، دیگران را هم خلع سلاح می‌کنیم و این شاخ‌هایی را که گاوها برای خودشان درست کردند، باید شکست تا امت‌ها با آرامش زندگی کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع ادامه غنی‌سازی در ایران گفت: غنی‌سازی اورانیوم حق مسلم ماست، استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای رفع نیازهای پزشکی و زندگی مردم حق همه امت‌ها و ملت ما است و استفاده از سلاح اتمی برای همه ممنوع است و ما هم در این مسئله کوتاه نیامدیم و نخواهیم آمد و استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق مسلم خودمان می‌دانیم.
وی با اشاره به موضوع تحریم‌های ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، متذکر شد: مسئله بعدی موضوع لغو کامل همه تحریم‌هاست، این تحریم‌ها مبنای انسانی، عرفی، قانونی، شرعی و عاطفی ندارد، تحریم‌ها کاملا ظالمانه، یک طرفه و بی‌مبناست و اگر غربی‌ها به دنبال اعتماد‌سازی هستند، باید تحریم‌های بی‌توجیه و بدون عذر را لغو کنند، اگر این اقدامات را انجام دادند، آن زمان نوبت یک هماهنگی جهانی است که در مراحل بعدی باید مطرح شود.
خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین تاکید کرد: اگر مذاکره‌ای مطرح شد، از موضع انفعال و ضعف نبوده، ضعف متعلق به آنهاست و امروز ایران از هر زمان دیگری قوی‌تر است و آمریکا امروز در دوره آمریکا بودنش از هر زمانی ضعیف‌تر است.
امام‌جمعه موقت تهران در ادامه خطبه دوم به پیام مقام معظم رهبری خطاب به حجاج بیت‌الله‌الحرام اشاره کرد و افزود: بخشی از این پیام مخصوص حجاج نیست و اینها درس‌هایی است که همیشه برای جهان اسلام، درس برون‌رفت از بن‌بست‌ها است.
وی گفت: ایشان با تذکراتی درباره آثار معنوی حج که روح حاجیان را جلا می‌دهد و انسان را الهی می‌کند تذکر دادند که امروز، روز هویت‌یابی ملت ایران است.
صدیقی ادامه داد: تجربه انقلاب اسلامی هم در دنیا پیشرفت بوده و هم از نظرسیاسی، معنوی و فرهنگ مستقل و اخلاق الگو شده است و در عین حال بیداری اسلامی را به دنبال داشت.
امام‌جمعه موقت تهران، انقلاب اسلامی را آغاز یک جهش و حرکت رو به پیش در بین ملت‌های مسلمان توصیف کرد و گفت: در این شرایط دشمنان انقلاب اسلامی با همه امکانات و ترفندها برای سرکوب کردن حرکت‌های استکبار برانداز، از روش‌های اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و تبلیغاتی استفاده کردند تا امت اسلامی را در درون، به خود مشغول کرده و بیداری اسلامی را خنثی و به بن‌بست برسانند.
وی افزود: در شرایطی که بیداری اسلامی به پیش می‌رود، بر ماست که به دو مسئله کلیدی توجه کنیم؛ نکته اول حفظ وحدت و اتحاد است، از این رو مقام معظم رهبری و سایر مراجع تقلید هر صدایی که به ایجاد اختلاف بین مذاهب مختلف اسلامی بیانجامد، صدای شیطانی، حرام و نامشروع می‌دانند و حتما ریشه آن در جامعه صهیونیستی و دنیای سلطه و استکبار است.
صدیقی با بیان اینکه برخی از آخوندهایی که ملبس به لباس روحانیت هستند، چماق تکفیر را بلند کرده و احساسات جامعه اسلامی را علیه یکدیگر مخدوش می‌کنند، یادآور شد: هدف آنها اجرای ماموریت دنیای استکبار است که اساسی‌ترین مسئله و مصیبت جهان اسلام نیز مسئله اشغال فلسطین است.
خطیب موقت تهران خاطرنشان کرد: آنها می‌خواهند با اختلافات داخلی بین مسلمانان، برای صهیونیست‌ها حصار امنیت ایجاد کنند و این کار از طرف هر گروهی که صورت گیرد، نامشروع و خلاف مصالح امت اسلامی است.
وی در ادامه به لزوم شناخت دشمن و تاکتیک‌های آن اشاره کرد و گفت: امروز باید بدانیم که دشمن اصلی ما استکبار جهانی و صهیونیست‌هایی هستند که به صورت غده سرطانی سرزمین مسلمانان را غصب کرده و به مسجدالاقصی نیز اهانت می‌کنند.
حجت‌الاسلام کاظم صدیقی همچنین در خطبه اول نماز جمعه تهران نیز در سخنانی همگان را به رعایت تقوای الهی دعوت کرد و با اشاره به عید بزرگ شیعیان، عید غدیر خم، اظهار داشت: غدیر حیات احکام الهی و حقیقت قرآن است، غدیر سنگر حفاظت از ارزش‌هاست، غدیر پرچم، علم، عزت، سرافرازی، حفاظت اصالت و نورانیت دین است.
وی افزود: غدیر استمرار حرکت انبیا، نقشه راه، امید موحدان و یأس دشمنان خداست، غدیر همه ارزش‌ها، مرز و مرزبان است، غدیر چراغ و آفتاب، چشمه جوشان حقیقت، ماموریت خدا و رسالت عظیم پیامبر(ص)، آغاز اسلام و پایان حقیقت تبلیغ نبوی است، غدیر نهادینه کردن رهبری و الگوی انسان‌های خداجوست.
خطیب موقت نمازجمعه تهران در پایان خاطرنشان کرد: اسلام آسمانی، اسلام مدیریت است، اسلام زندگی، جهاد، دفاع، اقتصاد و ریشه‌کن کردن فقر در همه ابعاد است.
همچنین قبل از خطبه‌ها سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به فرمان تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در دوم آبان ماه سال 1382 ادامه داد: بعد از جنگ هر چقدر ما تجربه 8 سال جنگ را داشتیم و هرچند که دولت‌های ما دولت‌های برخاسته از جنگ بودند ولی برنامه توسعه کشور جدا از موضوعات دفاعی دنبال می‌شد.
سردار جلالی گفت: پدافند غیرعامل به دنبال پایش تهدیدات است و اینکه اصول و کارکردها را بشناسد و با نگاهی پیش دستانه قبل از آنکه تهدید متوجه کشور شود، آن را خنثی کند و آسیب‌پذیری‌های کشور را به سمت صفر هدایت و تعادل و بازدارندگی را کنترل کند.
وی افزود: از آنجا که تهدیدات به دو دسته طبیعی و غیرطبیعی تقسیم می‌شود، باید برای هرکدام برنامه جداگانه‌ای را تدوین کرد، تهدیدات طبیعی بدون هیچ دشمنی خاصی صورت می‌گیرد اما تهدیدات غیرطبیعی با انگیزه دشمنی و استفاده از فناوری صورت می‌گیرد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: پدافند غیرعامل به معنای سپر حفاظتی در تمام حوزه‌هاست و ما توانسته‌ایم در تمام حوزه‌ها راه حل اجرایی را ارائه دهیم، پدافند غیرعامل به معنای پایدارسازی حوزه توسعه است؛ ما می‌توانیم توسعه بلوری داشته باشیم اما این بلور می‌تواند با یک تهدید درهم بشکند.

 


خداوند صدقات را تحویل می‌گیرد
قرآن کریم:
از اموال آنها صدقه‌ای (به عنوان زکات) بگیر، تا به وسیله آن، آنها را (از مال‌پرستی، بخل و خساست) پاکسازی و پرورش دهی و (موقع دریافت زکات) برایشان دعا کن، زیرا دعای تو مایه آرامش آنهاست و خداوند شنوای دانا است. آیا نمی‌دانستند که فقط خداوند توبه بندگانش را می‌پذیرد و صدقات را می‌گیرد و خداوند توبه‌پذیر و مهربان است؟!!
سوره توبه
آیات 104 و 103

 


معاون مدیرکل دفتر امور سهام تخصصی سهام عدالت کشور، از اهدای نمادین توزیع برگه‌های سهام عدالت به سه تن از کارگران فصلی و ساختمانی در مازندران و توزیع آن میان حدود 7میلیون و 500 هزار کارگر فصلی و ساختمانی کشور خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایرنا از ساری، اسماعیل مختاری دولت‌آبادی سه‌شنبه شب در همایش مدیران شرکت‌های تعاونی سهام عدالت مازندران و مراسم نمادین توزیع برگه‌های سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی این استان در آمل گفت: تاکنون دعوتنامه‌های سهام عدالت 14 استان کشور توزیع شده است و اهدای نمادین نخستین برگه‌های سهام عدالت در مازندران آغاز شده است.وی افزود: در زمان حاضر به غیر از توزیع برگه‌های سهام کارگران فصلی و ساختمانی، هیچ ثبت‌نام جدیدی از افراد نخواهد شد و ثبت‌نام‌های جدید فقط با مجوز و دستورالعمل خاص انجام خواهد شد.معاون مدیرکل دفتر امور سهام تخصصی سهام عدالت کشور با بیان اینکه در زمان حاضر از افراد درخواست داریم که در فروش و یا انتقال برگه سهام به فرد دیگری خودداری و این برگه‌ها را به عنوان یک سند اوراق بهادار نزد خود نگه‌دارند، تصریح کرد: در مدت 8 سال از فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت ارزش برگه‌های سهام توزیع شده افزایش یافته و پس از ورود به بازار بورس نیز افزایش بیشتری خواهد یافت.

 


آیین غبارروبی مضجع نورانی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) همزمان با عید غدیر خم با حضور آیت‌الله صافی گلپایگانی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، همزمان با عید سعید غدیر خم مزار مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی و تولیت این آستان مقدس غبارروبی شد.
این مراسم با آیین خطبه‌خوانی خادمان کریمه اهل بیت(ع) آغاز شد، پس از آیین غبارروبی، آیت‌الله صافی گلپایگانی در دفتر یادبود آستان مقدس حضرت معصومه(س) مطالبی ارزشمند، درباره جایگاه بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) نوشت.

 


آیین عمامه‌گذاری طلاب ایرانی و غیرایرانی با حضور آیات عظام صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی برگزار شد.
در آیین عمامه‌گذاری طلاب غیرایرانی مدرسه اباصالح(ع) قم آیت‌الله صافی گلپایگانی با تاکید بر ضرورت مطالعه و گام برداشتن در راه ائمه اطهار(س) گفت: طلاب علوم دینی در راه خشنودی حضرت ولی‌عصر(عج) قدم بردارند.
این مرجع تقلید اظهار کرد: برگزاری جشن‌های عید غدیر خم و شرکت‌ در این اجتماعات از توفیقات جامعه مسلمین است.
در این آیین 35 نفر از طلاب غیرایرانی از کشورهای جمهوری آذربایجان، بروندی، بورکینافاسو، گینه، پاکستان، هند، نیجریه، غنا و افغانستان توسط آیت‌الله صافی گلپایگانی با قرار دادن عمامه بر سرشان، به لباس روحانیت ملبس شدند.
به گزارش ایرنا در مراسم دیگر عمامه‌گذاری که در بیت آیت‌الله مکارم شیرازی برگزار شد، 130 طلبه حوزه علمیه قم به دست آیت‌الله مکارم شیرازی معمم شدند.
سخنرانی ویژه غدیر توسط یکی از خطبا و مراسم مولودی‌خوانی مداحان اهل بیت از برنامه‌های این مراسم بود.
در اعیاد بزرگ مذهبی شیعیان مراسم عمامه‌گذاری طلاب در بیوت مراجع تقلید در قم برگزار می‌شود.

 



به مناسبت روز عید غدیر خم، 50 دیگ آش و همچنین کیک 300 کیلویی در شهرستان سیرجان طبخ و توزیع شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان همزمان با عید سعید غدیر خم، 50 دیگ آش نذری طبخ و در جوار حرم امامزاده علی بین زائران توزیع شد.
فرمانده سپاه ناحیه مقاومت سیرجان گفت: به مناسبت جشن غدیر مراسم غدیرخوانی در امامزاده علی سیرجان برگزار و همچنین آش نذری و کیک در بین ارادتمندان اهل بیت توزیع شد.
یکی از قنادان خوش‌ذوق سیرجانی کیکی به وزن 300 کیلوگرم را آماده و به مناسبت جشن غدیر در بین مردم توزیع کرد.

 


همدان- خبرنگار کیهان:
معاون نظارت و بازرسی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: ایران پیشرفته‌ترین قانون اساسی جهان با محوریت اسلام را دارد.
محمود صفری در مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم سازمان قضایی نیروهای مسلح همدان در محل پایگاه سوم شکاری شهید نوژه افزود: از آنجا که در تدوین قانون اساسی ایران، مسائل و قوانین اسلامی محور قرار داده شده، لذا به صراحت می‌توان گفت که پیشرفته‌ترین آنها در دنیا است.
وی ادامه داد: یکی از نکات برجسته قانون اساسی ما، پرداختن به امور و قوانین مرتبط با پیشگیری از وقوع جرم است که اهمیت آن را می‌رساند.
صفری یاد‌آور شد: توجه به پیشگیری از وقوع جرم در جامعه اسلامی از جمله لزوم کوتاه کردن فرآیند دادرسی و به روز شدن رسیدگی پرونده‌ها در دستگاه قضایی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است.
معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح خواستار قرار گرفتن اصل پیشگیری از جرم در اولویت فعالیت مسئولان و متولیان امر شد.
به گزارش فارس از اردبیل همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق معاون سازمان قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: در سال‌های اخیر میزان جرایم در بین نیروهای مسلح به شدت کاهش یافته و هر سال نیز شاهد کاهش 10 تا 30 درصدی این جرایم هستیم.
وی عصر چهارشنبه در مجمع پیشگیری از وقوع جرم در بین نیروهای مسلح افزود: از اوایل دهه 80 در قالب مجامع پیشگیری از وقوع جرم در استان‌ها سعی کردیم اهداف و برنامه‌های پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهیم. وی تصریح کرد: از همان سال‌ها تاکنون با مراقبتی که از رفتار و سکنات نیروهای مسلح داشتیم، زمینه را برای کاهش تخلفات و بهبود و اصلاح وضعیت خدمت‌رسانی مطلوب نیروهای مسلح فراهم کردیم.

 


پیکر مرحوم عباسعلی نژادفلاح پدر شهیدان قیاسعلی، شعبانعلی، رضا و اسدالله نژادفلاح پس از آیین نماز جمعه بر دوش مردم ساوجبلاغ تشییع شد.
مراسم تشییع پیکر آن مرحوم با حضور پرشور اقشار مختلف مردم شهیدپرور و مسئولان استان البرز برگزار شد.
پس از آیین تشییع، پیکر این اسوه جهاد، صبر و مقاومت در گلزار شهدای روستای خور شهرستان ساوجبلاغ به خاک سپرده
شد.
مرحوم حاج عباسعلی نژادفلاح چهارشنبه شب در سن 89 سالگی در زادگاهش روستای خور استان البرز بر اثر کهولت سن به دیار باقی شتافت.
وی دارای نشان درجه ایثار کشوری بود.

 


سیم‌کارت‌های خبرنگاری با تعرفه کمتر و تخفیف مکالمه درون شبکه بین اصحاب رسانه در کشور توزیع می‌شود.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران با اعلام این خبر به خبرنگار ایرنا در بندرعباس گفت: تعرفه مکالمه دارندگان این سیم کارت حدود 12درصد ارزان‌تر از سیم کارت معمولی است و در صورت مکالمه درون شبکه تخفیف جداگانه دیگری نیز به آنان تعلق می‌گیرد.
وحید صدوقی افزود: این سیم‌کارت‌ها پس از هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان امور رسانه‌ای بین اصحاب رسانه در کشور توزیع خواهد شد و یا شماره‌های فعلی آنان به عنوان سیم‌کارت‌ خبرنگاری ثبت می‌شود.
وی درباره تشعشعات زیان‌آور آنتن‌های تلفن همراه گفت: شبکه تلفن همراه شبکه‌ای سالم است.
وی دلیل قطع شبکه در مسیر ریلی و جاده‌ای را سرقت تجهیزات مخابراتی در جاده اعلام کرد و در مورد نوسازی شبکه همراه اول گفت: نوسازی شبکه در 7 استان پایان یافته و در 15 استان دیگر در حال اجراست.

 


رئیس دانشگاه ارومیه گفت: محققان این دانشگاه پروتئینی را تولید کردند که می‌تواند در چرخه غذایی ماهیان قرار گیرد.
حسن صدقی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: پساب خروجی استخرهای ماهیان دارای مواد زائد زیادی از قبیل نیتروژن، فسفر، غذاهای خورده نشده و فلور میکروبی روده‌ماهی است که با رها شدن در طبیعت موجب ایجاد آلودگی زیست محیطی، رشد جلبک‌ها و تغییر ساختار اکوسیستم‌های رودخانه‌ها و دریاچه‌ها می‌شود.
وی گفت: با جداسازی پروتئین و مواد زاید موجود در پساب استخرهای ماهیان می‌توان از مواد پروتئینی برای خوراک ماهیان استفاده کرد.صدقی کاهش 90 درصدی آب مصرفی و 50 درصدی جیره غذایی در استخرهای پرورشی ماهیان کپور را از مزیت‌های مهم این طرح تحقیقاتی اعلام و یادآوری کرد: با کاهش بار مواد آلی پساب خروجی و حذف مواد سمی نیتروژنی به وسیله باکتری‌های هترتروف، می‌توان صنعت آبزی‌پروری را توسعه داد، بدون آن که اکوسیستم دچار آلودگی شود.رئیس دانشگاه ارومیه افزود: این طرح در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندس فریده بخشی انجام شده است.

 



فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: طرح ارتقای امنیت اجتماعی به طور مستمر مورد پایش و ارزیابی کارشناسان این نیرو قرار می‌گیرد.
به گزارش ایرنا از ایلام، سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم چهارشنبه در نشست با رسانه‌های ایلام اظهار داشت: ویژگی‌های اجرایی این طرح در مناطق و استان‌های مختلف بوده و پلیس با توجه به رعایت این موارد اقدام به اجرای آن در سراسر کشور می‌کند.
وی افزود: ارزیابی‌های پلیس نشان می‌دهد با اجرای این طرح در یک دهه گذشته مقدار وقوع جرائم به ویژه در زمینه‌های زورگیری، آدم‌ربایی، سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف و قتل روند کاهشی داشته است.
فرمانده نیروی انتظامی کشور تصریح کرد: طرح ارتقای امنیت اجتماعی مقطعی نبوده و به طور مستمر مورد ارزیابی کارشناسان این نیرو قرار می‌گیرد تا ضمن برطرف کردن نواقص و مشکلات زمینه اجرای هرچه بهتر آن فراهم شود.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
به مناسبت بزرگداشت عید غدیرخم 10‌هزار نفر از شهروندان اهوازی بر سر سفره اطعام حضرت علی(ع) نشستند.
مدیر طرح بزرگ ضیافت علوی در این زمینه گفت: این طرح سال گذشته در اهواز اجرا و 7 هزار پرس غذا در بین شهروندان توزیع شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین امین حزباوی افزود: تجربه موفق سال گذشته ما را بر آن داشت که این آمار را اضافه کنیم و به 10 هزار نفر
برسانیم.
وی افزود: در اجرای طرح بزرگ ضیافت علوی 5 پیر غلام و 10 آشپز به صورت افتخاری با ما همکاری کردند. همچنین 100 جوان و نوجوان در بخش‌های تدارکات، تبلیغات و انتظامات با این طرح همکاری داشتند.
حزباوی درباره هزینه این اطعام 10 هزار نفری گفت: بیش از 30 میلیون تومان در این زمینه هزینه شده که تمام این مبلغ توسط مردم تامین شده است.
به منظور اجرای طرح بزرگ ضیافت علوی 70 دیگ غذا بار گذاشته شد.

 


همدان- خبرنگار کیهان:
سفیران صلح ژاپنی در محل باغ موزه دفاع مقدس همدان با 25 جانباز شیمیایی استان دیدار کردند.
در مراسم دیدار هیئت سفیران صلح ژاپنی با این جانبازان شیمیایی یک فرمانده دوران دفاع مقدس اظهار داشت: استان همدان 8 هزار شهید والامقام را تقدیم انقلاب کرده و تعدادی نیز جانباز شدند.
حمید حسام افزود: بسیاری افراد خبر ندارند که گازهای خردل از سال 1362 تا سال 1367 علیه ایران استفاده شد.
وی خاطرنشان ساخت: ژاپنی‌ها متوجه شده‌اند؛ چه فاجعه بزرگی بر اثر به کارگیری بمب‌های شیمیایی علیه ایران در شهرهایی مثل سردشت، سرپل ذهاب، گیلانغرب و... روی داده است و فهم این موضوع بسیار امیدوارکننده است.
در ادامه تعدادی از جانبازان شیمیایی استان همدان به نمایندگی از سایر جانبازان شیمیایی ایران به بیان دردها و آلام خود پرداختند و خواستار اطلاع‌رسانی بیشتر در زمینه فاجعه بزرگ عوارض بمب‌های شیمیایی مورد استفاده در جنگ عراق و ایران به تمامی جهانیان شدند.
خانم شیزوکو نیسویا رئیس انجمن صلح هیروشیما و حمایت از مجروحان شیمیایی ژاپن نیز در این دیدار گفت: ما سالانه تعداد 10 نفراز جانبازان شیمیایی ایران را در سالروز بمباران اتمی هیروشیما به ژاپن دعوت می‌کنیم که نتیجه بازگشت این جانبازان به ایران راه اندازی موزه صلح بوده که در سال گذشته بیش از 30 هزار نفر دیدارکننده داشته است.

 


سمنان- خبرنگار کیهان:
اختراع مخترعان دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان که با همکاری پارک علم و فناوری این دانشگاه انجام شد از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تأییدیه علمی دریافت کرد.
این اختراع «مدل‌سازی و تحلیل حلقه فولادی تعبیه شده در مهاربند دروازه‌ای با هدف افزایش شکل‌پذیری مهاربند»‌ است که با همکاری محمد بزاز، دکتر علی خیرالدین، دکتر محمدعلی کافی و زهرا عندلیب از اعضای هیئت علمی و پژوهشگران دانشگاه سمنان، انجام شده است.این گزارش حاکی است؛ اخذ تأییدیه علمی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بالاترین اعتبار برای اختراع در ایران است و فقط طرح‌های خاص دارای قابلیت اجرایی که برای اولین بار در جهان ساخته شده باشند و نمونه مشابه‌ای نیز نداشته باشند در طی داوری‌های بسیار تخصصی و دقیق می‌توانند تأییدیه علمی این سازمان را دریافت کنند.

 


انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی
از اظهار نظرات درباره تک‌خوانی زنان
آیت‌الله مکارم شیرازی از طرح مسئله خوانندگی زنان توسط مسئولین فرهنگی کشور انتقاد کرد.
پس از اظهارات سخیف سخنگوی مستعفی خانه موسیقی مبنی بر لزوم آزادسازی خوانندگی زنان(!) و اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید قم از اظهارنظر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد در حمایت از تک‌خوانی زنان انتقاد کرد و گفت: «وزارت ارشاد بداند تکرار این کار‌ها سبب می‌شود که مردم فاصله بگیرند.»
این مرجع تقلید در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، این طرز سخن گفتن مسئولان وزارت ارشاد را بی سابقه دانست.
داریوش پیرنیاکان، دبیر و سخنگوی سابق خانه موسیقی هفته گذشته از مراجع تقلید خواسته بود توضیح دهند که چرا موسیقی را حرام اعلام کرده و مخالف تک‌خوانی زنان هستند. پس از این اظهار نظرات، خانه موسیقی اعلام کرد که سخنان داریوش پیرنیاکان سخنگوی خانه نظرات شخصی وی بوده و دیدگاه رسمی خانه موسیقی نیست!! و به دنبال آن، پیرنیاکان از سمت خود استعفا داد.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره تک‌خوانی خوانندگان زن گفت که برخی مراجع با تک‌خوانی زنان در صورتی که مفسده‌ای نداشته باشند مخالفتی ندارند، اما نکته جالب این بود که نام هیچ یک از مراجعی که با این موضوع مشکلی ندارند را بیان نکرد.
معرفی اعضای شورای پروانه ساخت سینما
اعضای جدید شورای پروانه ساخت معرفی شدند.
جمال شورجه، مجید رضابالا، حسین کرمی، اکبر نبوی، محمدباقر قهرمانی، همایون اسعدیان و منوچهر شاهسواری، هفت عضو شورای پروانه ساخت هستند که از این پس پروانه ساخت آثار سینمایی را صادر می‌کنند.
گلریز: جای خالی انقلاب در جشنواره موسیقی فجر
محمد گلریز، خواننده پیشکسوت سرودهای انقلابی از بی‌توجهی مسئولان به این سرودها شکوه کرد و گفت: مدت‌‌ها پیش من و اسفندیار قره‌باغی پیشنهاد کردیم سرودی برای مقاومت لبنان به دو زبان فارسی و عربی بخوانیم. تیتر روزنامه‌‌ها هم شده ‌بود. اما با این که حتی با آقای شاه‌آبادی معاون هنری سابق هم تماس گرفتیم به ایده ما اهمیتی داده نشد. در شرایط کنونی کاری ماندگار که هم عربی و هم فارسی اجرا شود اثرات مثبتی بر مقاومت بگذارد؛ خلق نشده است.
این خواننده سرودهای انقلاب و دفاع مقدس درباره عدم وجود سرود در جشنواره موسیقی فجر گفت: این جشنواره اثری از انقلاب ندارد و به نظر می‌رسد بهتر است نام فجر را از آن بردارند. گلریز از فعالان حوزه موسیقی و خواننده سرودهای انقلاب و دفاع مقدس درباره عدم وجود بخش سرود در جشنواره موسیقی فجر بیان داشت: سال‌هاست که این مسئله را با مسئولان مطرح می‌کنیم اما به نظر می‌رسد که آن‌ها هیچ اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند.
وی تاکید کرد: اگر مسئولان قادر نیستند برداشت درستی از جشنواره فجر و فجر پیروزی انقلاب داشته باشند؛ بهتر است در نام جشنواره تجدید نظر کنند.
این خواننده سرودهای انقلابی تاکید کرد: در شرایطی که برای برپایی جشنواره از اسم فجر بهره‌مند می‌شوند؛ حاصل جشنواره محتوایی از فجر ندارد. جشنواره فجر باید نشان دهنده موسیقی اثرگذار و سرودهای حماسی باشد و مردم را به یاد پیروزی انقلاب و خاطرات تاریخی یک ملت بیاندازد. نام جشنواره فجر چنین مختصاتی ندارد و حتی برخی از ژانرهای موسیقی انقلابی و دفاع مقدس در این جشنواره مد نظر قرار نمی‌گیرد. به گفته گلریز؛ اگر مضامین موسیقی در دوران انقلاب عنوان نشود این چه جشنواره‌ای است که رنگی از انقلاب ندارد؟ بی‌مهری است که از سرمایه و عنوان و امکاناتی که نظام در اختیار ارگان‌ها قرار می‌دهد استفاده کنیم اما از ارزش‌های انقلاب سخن نگوییم. متاسفم و این تاسف من به دولت حاضر هم مربوط نیست. دولت قبلی هم به سرود بی‌اعتنا بود.
وی با بیان این نکته که امروزه خبری از سرودهای وطنی نیست، درباره آخرین اجراهای سرود ‌انقلاب به صورت رسمی می‌گوید: از 10 سال قبل که برای سرود‌ها برنامه داشتم دیگر خبری از سرودهای وطنی ندیدم.
در یازدهمین اجلاس پیرغلامان
از مداحان و مرثیه‌سرایان برتر داخلی و خارجی تجلیل می‌شود
یازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان از هفت تا 10 آبان امسال در استان گلستان برگزار می‌شود.
محمدحسین صوفی معاون صدای سازمان صدا و سیما روز گذشته در نشستی خبری گفت: به منظور پاسداشت مقام مداحان، شاعران و هنرمندان عاشورایی و با هدف تکریم شعرا و مداحان مراسم پیرغلامان را برگزار می‌‌کنیم.
وی اظهار داشت: در یازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان از یک فیلمساز برتر در حوزه عاشورا نیز تجلیل می‌کنیم. به گفته صوفی مراسم افتتاحیه روز چهارشنبه صبح برگزار می‌شود و در کنار آن دو کارگاه آموزشی با حضور مداحان و شعرا برگزار خواهد شد. همچنین پژوهشگران و محققان و علما و نویسندگانی که در عرصه مداحی و عاشورا تحقیق داشته‌اند در این مراسم حضور خواهند داشت. وی ادامه داد: امسال 15 نفر از مداحان و مرثیه‌سرایان برجسته کشور تجلیل می‌شوند. در کنار آنها از 11 مداح و سخنور در استان گلستان که پنج تن از آنها اهل سنت هستند نیز تجلیل خواهیم کرد. همچنین تجلیل از پنج مداح و فعال در حوزه عاشورا و کربلا که از خارج از کشور آمده‌اند نیز در دستور کار ما قرار دارد. ما امسال میزبان 600 نفر از پیرغلامان و هنرمندان عاشورایی در کشور و خارج از کشور نیز هستیم که 24 نفر آنها مداحان خارجی از 14 کشور نظیر لبنان، افغانستان، هند، مصر، آذربایجان، عراق، تاجیکستان، ماداگاسکار، پاکستان و بنگلادش است که امکان افزایش آنها نیز وجود دارد.
پژمان‌فر نماینده مجلس:
مجلس مانع حضور سازندگان فیلم‌های ضدایرانی در مدیریت می‌شود
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به رصد تمامی رویدادهای فرهنگی توسط این کمیسیون، از پی‌گیری وضعیت سازندگان «یک خانواده محترم» خبر داد و گفت: مانع از حضور سازندگان آن در مناصب مدیریتی خواهیم شد.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با فارس، درباره تحرکات اخیر برخی برای ورود مجدد تهیه کننده فیلم ضد ایرانی «یک خانواده محترم» به مدیریت سینمایی گفت: از نظر ما تهیه‌کننده این فیلم یک فرد کاملاً منحرف از نظر مسائل اعتقادی است و با توجه به فیلم‌هایی که ساخته‌اند نشان دادند که با اصول نظام و اسلام مخالفت دارد و با تصدی ایشان در جایگاه‌هایی که خلاف اصول نظام است قطعاً مخالفیم. وی افزود: همچنان پی‌گیر وضعیت «یک خانواده محترم» و سازندگان آن هستیم چرا که ما نسبت به این فیلم اعتراضات خودمان را داشتیم و همچنان نیز پی‌گیر این اعتراضات هستیم و امیدواریم در فضای فعلی کسانی که مسئله‌ساز بودند و باورهای دینی و ملی مردم را زیر سؤال بردند دیگر فرصتی برای بازگشت به عرصه مدیریت پیدا نکنند.
جایزه بزرگ مرگ بر آمریکا برگزار می‌شود
اولین جشنواره جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا» در دو بخش اصلی و جانبی برگزار می‌شود.
بخش اصلی و بین‌المللی این جایزه شامل عکس، پوستر و کاریکاتور و بخش جانبی شامل مستند و کلیپ، سرود، مقاله و وبلاگ است.
«چرا مرگ بر آمریکا؟»، «چرا آمریکا غیرقابل اعتماد است؟»، «آمریکا و عهدشکنی»، «آمریکا و خودبرتربینی»، «آمریکا و حقوق بشر»، «آمریکا و ظلم»، «آمریکا و اسلام‌هراسی»، «آمریکا و ایران‌هراسی»، «آمریکا در چنبره صهیونیسم جهانی»، «آمریکا و استعمار فرانو»، «دموکراسی دروغین در آمریکا»، «آمریکا و دیکتاتوری» و «آمریکا و جنبش 99درصد» موضوعات مختلف این جایزه هستند. سایت رسمی دبیرخانه دائمی این جشنواره، به‌نشانی www.dw-usa.com در دسترس است. مهلت ارسال آثار تا اول آذر 1392 است و 16 آذر اعلام نتایج خواهد بود.
داوران بخش اصلی این جایزه بزرگ در بخش عکس محمود عبدالحسینی، در بخش پوستر محمدحسین نیرومند و در بخش کاریکاتور استاد مازیار بیژنی هستند. این جشنواره به‌ همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج، خبرگزاری تسنیم، حزب‌الله سایبر، شبکه نصر‌ تی‌وی، سازمان بشارت و سازمان فضای مجازی سراج برگزار می‌شود.
همچنین یازدهمین اجتماع بزرگ حزب‌الله سایبر با محوریت «مرگ بر آمریکا» با حضور فعالان فضای مجازی نیز ساعت 15 روز شنبه 11 آبان برگزار می‌‌شود. این مراسم با سخنرانی حسن عباسی و جمع کثیری از علاقمندان و فعالان فضای مجازی، شبکه‏‌های اجتماعی و وبلاگ‌نویسان حزب‌اللهی در عرصه سایبر و محوریت استکبار‌ستیزی در تالار بصیرت لانه سابق جاسوسی آمریکا واقع در خیابان طالقانی برگزار می‌شود.

 


امام جمعه قم گفت: آن گروه که از مکالمه تلفنی میان رئیس‌جمهور ایران و آمریکا ذوق‌زده شده بودند، امروز باید توهین‌های مسئولان غربی را ببینند و بدانند با چه کسانی طرف هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد از سخنان خود به توهین اخیر یکی از مسئولان آمریکایی به ملت ایران اشاره کرد و متذکر شد:‌ او گفته است ژن فریبکاری در خون ایرانیان است، امروز آن‌گروه که از مکالمه تلفنی میان رئیس‌جمهور ایران و ایالات متحده ذوق‌زده شده بودند باید دریابند که با چه کشور و دولتی طرف هستند و آنها چه نظری نسبت به ملت سربلند ایران دارند.
وی عنوان داشت: این‌‌گونه توهین‌‌ها و جنایات در تاریخ آمریکا و حتی در زمان معاصر نیز بی‌سابقه نیست؛ اخیرا معلوم شده آمریکا مکالمات تلفنی صدراعظم آلمان، مسئولان و مردم فرانسه را شنود می‌کرده درحالیکه این دو کشور جزو هم‌پیمانان غرب و ایالات متحده محسوب می‌شوند و این امر توهین بزرگی به آنهاست.
سعیدی با بیان اینکه عجیب است با این همه آشکار شدن جنایات و توهین‌های آمریکا گروهی در داخل هنوز فهم و درک غیر صحیح از این کشور دارند گفت: در این میان رهبر معظم انقلاب است که خوی استکباری و سیاست توهین‌آمیز آمریکا را شناخته‌اند و به همین دلیل فرمودند آمریکا هیچ‌گاه قابل اطمینان نبوده و نخواهد بود.
امام جمعه قم خطاب به مسئولان آمریکایی و دشمنان ایران، ابراز کرد: بدانید که این‌گونه اظهارنظرها بی‌اعتمادی نسبت به شما را افزایش می‌دهد و علاوه بر این باید به خاطر داشته باشید که ژنی که در خون ایرانیان است در حقیقت ژن استکبارستیزی، مقاومت در برابر زورگویی و ایستادگی در مقابل قلدرمآبی است.
خطیب جمعه قم در خطبه دوم نیز با اشاره به مناسبت‌های هفته جاری، خاطرنشان کرد: سالروز درگذشت آیت‌الله آخوند خراسانی صاحب کفایه، سالروز شهادت میثم تمار صحابی حضرت امیر(ع) و نیز سالروز درگذشت محدث بزرگوار، آیت‌الله عباس قمی صاحب مفاتیح‌الجنان، سالروز مباهله حضرت محمد(ص) با مسیحیان که البته آنان با مشاهده پیامبر و اهل بیت(ع) او از این کار منصرف شدند و سالروز شهادت حسین فهمیده نوجوان بسیجی 13 ساله در دوران دفاع مقدس از جمله این مناسبت‌ها هستند که یاد و خاطره همه آنها را گرامی می‌داریم.
وی عید سعید غدیر خم را روز اکمال دین و اتمام نعمت بر مسلمانان دانست.

 


نمازگزاران تهرانی بعد از اقامه نماز عبادی- سیاسی جمعه با حضور در راهپیمایی «جمعه عذرخواهی آمریکا از نژادپرستی و فریبکاری» با سردادن شعار مرگ بر آمریکا خشم و انزجار خود را از آمریکا و اسرائیل اعلام کردند.
به گزارش فارس، نمازگزاران تهرانی بعد از اقامه نماز عبادی-سیاسی جمعه با حضور در راهپیمایی «جمعه عذرخواهی آمریکا از نژادپرستی و فریبکاری» با سردادن شعار مرگ بر آمریکا خشم و انزجار خود را از آمریکا و اسرائیل اعلام کردند.
راهپیمایان تهرانی همچنین ضمن اعتراض به اظهارات اخیر شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا پرچم آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند و خشم خود را به جهان استکبار نشان دادند.
در این راهپیمایی که از مقابل درب اصلی جنوب دانشگاه تهران به سمت میدان انقلاب انجام شد، نمازگزاران با شعارهایی همچون «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آمریکا»، «آمریکای فریبکار عذرخواهی» و حمایت بی‌چون و چرا از ولایت فقیه، بی‌صداقتی آمریکا را در محیط بین‌الملل محکوم کردند.

 


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: در مذاکرات ژنو توافقی درباره تسهیل یا برداشتن تحریم‌ها علیه ایران حاصل نشده و بحث در این مورد زودهنگام است!
پایان مذاکرات ژنو با جنجال و ذوق‌زدگی‌های فراوانی همراه بود اما هر روز که می‌گذرد، واقعیت‌ها بیش از پیش خود را نمایان می‌کنند. واقعیت‌هایی که نشان می‌دهد غرب همچنان راه گذشته را می‌رود و تغییری در نگاه و عملکرد آن دیده نمی‌شود.
آخرین برگ از این واقعیت‌ها را سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا رو کرده است.
آلن ایر، درباره اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های آمریکایی به نقل از «مقامات ارشد دولت آمریکا» در خصوص ارائه طرحی برای آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران در آمریکا و بررسی آن‌‌ها در کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا گفت: در مورد تسهیل یا برداشتن تحریم‌ها، در مذاکرات ژنو هیچ توافقی حاصل نشده است. پیش از آن که ما گام‌هایی به سوی برداشتن تحریم‌ها را به طور جدی در نظر بگیریم، ایران باید با انجام اعمال معنی‌دار، شفاف و قابل راستی‌آزمایی موافقت کند. بحث در مورد انواع خاصی از تسهیل تحریم‌ها زودهنگام است.
ایر هم‌چنین درباره علت حضور کارشناسان حوزه تحریم، در هیأت آمریکایی تصریح کرد: هدف حضور کارشناسان امور تحریم‌ها در هیأت ما در ژنو این بود که ایران خواستار رفع تحریم‌هاست. پس ایران باید گستره تحریم‌های ما را درک کند و همچنین الزامات آن‌ها، طرز کار آنها و مقدمات لازم برای رفع آن‌ها را بداند. همچنین ایران باید بداند کدام تحریم‌ها به نظر ما باید فعلاً باقی بمانند و چرا ما معتقدیم تحریم‌های محوری ما باید سرجایش بمانند تا ایران کاملاً به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای‌اش بپردازد.
به گزارش ایسنا وی با بیان این که ما قبل از آن که برداشتن گام‌ها برای کاهش تحریم‌ها را آغاز کنیم کارهای زیادی پیش‌رو داریم و می‌خواهیم ایران آنچه را که لازم است درک کند، افزود: ایشان (هیأت مذاکره کننده ایرانی) افکار و ایده‌های‌شان را به ما داده‌اند و ما هم افکار و ایده‌های‌مان را به آن‌ها داده‌ایم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: در مورد هر نوع رفع تحریمی که مد نظر ماست، آن‌چه اهمیت دارد این است که اقدامات ما محدود و متناسب با اقداماتی که ایران در مورد برنامه هسته‌ای‌اش انجام دهد باشد. ما به طور زودهنگام هیچ گامی که نظام و ساختار کلی تحریم‌های‌مان را تضعیف کند برنخواهیم داشت.
یک مقام ارشد کاخ سفید هم در اظهاراتی مشابه گفت: آمریکا به دنبال لغو تحریم‌ها علیه ایران در ابتدای مذاکرات هسته‌ای نیست.
بن رودز مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا افزود قبل از اینکه واشنگتن تحریم‌ها را کاهش دهد جمهوری اسلامی ایران باید گامهای مشخصی پیرامون برنامه هسته‌ای خود بردارد.
در همین حال منابع خبری از جلسه مقامات سنا با کاخ سفید در خصوص ایران خبر دادند.
جلسه‌ای که موضوع آن تحریم‌های ایران است، اما نه کاهش تحریم‌ها بلکه به ادعای مقامات کاخ سفید متقاعد کردن سنا برای تشدید نکردن تحریم‌ها!
پشت پرده این بازی کاخ سفید و سنا را می‌توان در یادداشت، نیکلاس برنز- دیپلمات برجسته سابق آمریکا- در بوستون گلوب جست. به گزارش فارس، برنز در این یادداشت تنها راه تحقق به توافق با ایران را ادامه فشارهای آمریکا می‌داند و با ادعای اینکه دستیابی به توافق دیپلماتیک به تهدید نظامی نیازمند است، از نقش اسرائیل و کنگره به عنوان «فرد خشن» داستان که با تهدید به اقدام نظامی و اعمال تحریم، به پیشرفت روند دیپلماسی کمک کرده‌اند، تمجید کرده است.
در همین حال منابع دیپلماتیک کشورهای عضو اتحادیه اروپا خبر دادند، علی‌رغم حکم دادگاه عمومی اروپا مبنی بر لغو تحریم‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این دولت‌ها گام‌های اولیه برای اعمال مجدد این تحریم‌ها را برداشته‌اند.
منابع دیپلماتیک گفتند: دولت‌های اروپایی هفته جاری بر سر ارسال نامه‌هایی به خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) و برخی از شعبه‌های آن به منظور آگاه کردن آنها از تصمیم این کشورها به توافق رسیده‌اند.
این تصمیم که هنوز نهایی نشده است، بخشی از تلاش‌های گسترده اتحادیه اروپا در جهت مخالفت با تعدادی از احکام لغو تحریم‌های علیه ایران توسط دادگاه عمومی اروپا است. پیش از این، این دادگاه تحریم‌های چند بانک ایرانی را نیز لغو کرده بود.
ادامه بازیگری وندی شرمن
از سوی دیگر؛ وندی شرمن نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران همین خط را پیش گرفت و بار دیگر به کنگره آمریکا توصیه کرد دستکم فعلاً بررسی تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را متوقف کند.
البته این اظهارنظر وندی شرمن در مصاحبه با تلویزیون صدای آمریکا، مسئله جدیدی نیست و ادامه همان محوری است که می‌کوشد جا بیندازد ایران باید اعتمادسازی کند و در قبال آن آمریکا تحریم‌های جدید تصویب نمی‌کند! این در حالی است که طرف غربی باید در برابر رویکرد مثبت ایران و اعتمادسازی، لغو تحریم‌های ضد ایرانی را در دستور کار قرار دهد.

 


متولی آستان مقدس امام خمینی(ره) در جلسه درس اصول خود در مدرسه دارالشفاء قم گفت: امام خمینی به بحث حجاب و اختلاط نامحرم توجه بسیار ویژه‌ای داشتند.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی افزود: در خانواده ما وقتی نوه‌های پسری به سن بلوغ می‌رسیدند امام آنها را از نشستن سر یک سفره با نوه‌های دختری منع می‌کردند و این تقیدات بسیار سنگینی که امام به ظواهر دینی داشتند را نمی‌توان در تحلیل شخصیت ایشان نادیده گرفت.
وی با تاکید بر تقید رهبر کبیر انقلاب اسلامی به تمام جزئیات دین، گفت: در بحث موسیقی هم، امام شب‌ها که رادیو‌های بیگانه را گوش می‌کردند، به محض آنکه صدای موسیقی از رادیو بلند می‌شد، آن را قطع می‌کردند.
حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی ادامه داد: خیلی اوقات ما نسبت به در نظر گرفتن یک ظاهر دینی برمی‌آشوبیم، اما وقتی کسی جلوی ما غیبت می‌کند حساس نمی‌شویم. وای به حال ما اگر خودمان غیبت کنیم، خودمان تهمت بزنیم و خودمان بد دیگران را بخواهیم! اگر کسی جلوی امام غیبت می‌کرد، ایشان از جا بلند می‌شد و می‌رفت یا او را نهی می‌کرد. از آن سو، ظواهر دینی را هم نمی‌شد مقابل امام فراموش کرد، زیرا عده‌ای درگیر ظواهر می‌شوند و در نقطه مقابل آن عده‌ای به بهانه اخلاقیات، ظواهر را کنار می‌گذارند. لذا همه افراد باید مراقب باشند که خدای نکرده امام را به گونه‌ای تحلیل نکنند که بعد عنایت ایشان به فقه و احکام فقهی، بخصوص مظاهر اجتماعی و فرهنگی دین، کمرنگ جلوه داده شود. قدم به قدم زندگی امام آمیخته به تقیدات کامل و بدون تسامح به احکام دینی است. البته در رفتار ایشان با کسانی که احیانا در نکاتی تقیدات لازم را ندارند، برخوردی کاملا انسانی، تربیتی بود؛ نه اینکه به صرف یک لغزش کسی را از دایره دین‌داران خارج کنند و با تهمت‌های ناروا او را برانند.

 


همزمان با دهه ولایت و عیدسعید غدیر، جای‌جای ایران اسلامی روز 5شنبه شاهد برگزاری جشن‌های باشکوه گرامیداشت انتصاب امام علی(ع) به امامت و خلافت بود.
مردم ولایتمدار و شیفته اهل بیت(ع) با آذین‌بندی معابر و چراغانی کوچه‌ها و خیابانها و توزیع شیرینی و حضور در مساجد و بقاع متبرکه، این روز را گرامی داشتند و ارادت و عشق خود را به مولای متقیان علی(ع) به نمایش گذاشتند.
در این روز باشکوه که به روز سادات معروف است عاشقان اهل‌بیت(ع) از صبح به دیدار خانواده‌های سادات شتافتند و این روز را به آنها تبریک گفتند. همچنین مراسم عروسی در شهرهای مختلف کشور به مناسبت عیدغدیر و ایام با برکت امامت و ولایت از رونق زیادی برخوردار بود و بسیاری از زوج‌های جوان به یمن این روز به خانه بخت رفتند.
در تهران نیز مراکز فرهنگی و مساجد شاهد برگزاری آئین‌های باشکوهی بود که یکی از آنها جشن بزرگ غدیر در مهدیه تهران بود.
در این مراسم که با حضور انبوه دوستداران امام علی(ع) برگزار شد مداحان اهل بیت(ع) به ذکر مناقب و فضایل اهل بیت بویژه امیرمومنان(ع) پرداختند.
تواشیح‌خوانی و مدیحه‌سرائی و توزیع شربت و شیرینی از دیگر برنامه‌های این جشن بود.
جشن عید غدیر خم
در سه حرم اهل بیت
برگزار شد
ویژه برنامه عید غدیر خم در بارگاه منور رضوی، حرم کریمه اهل بیت و صحن حرم حضرت شاهچراغ برگزار شد.
به گزارش ایرنا، مراسم روز عید غدیر در تالار متبرکه حرم مطهر رضوی برگزار شد و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با مدیحه‌سرایی و مولودی‌خوانی عید سعید غدیر خم، عید ولایت امام و ولایت را جشن گرفتند.
بر اساس این گزارش خطبه پر فیض غدیر توسط حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شجاع در حرم مطهر رضوی قرائت شد.
شهر قم و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) نیز در این روز میزبان عاشقان و شیفتگان خاندان ولایت و زائرانی بود که از سراسر کشور وارد این حرم شده و این روز را در کنار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) جشن گرفتند.
حرم مطهر این بانو حال و هوای ویژه‌‌ای به خود گرفته بود و برنامه‌های جشن و سرور با مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت(ع) و قرائت ادعیه و همخوانی گروه‌‌های تواشیح برگزار شد.
صحن حرم مطهر حضرت شاهچراغ نیز به مناسبت عید سعید غدیر مملو از زائرانی بود که از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اقصی نقاط میهن اسلامیمان برای عرض ارادت و تبریک سالروز ولایت و امامت حضرت علی(ع) به شیراز سومین حرم اهل بیت سفر کرده بودند.

 


دانشگاه علامه به مناسبت عید غدیر خم مراسم ازدواج 200 زوج دانشجو را در دانشگاه با عنوان «جشن ولایت علوی و آسمانی‌ترین پیوند زمینی» برگزار کرد.
به گزارش ایسنا، مراسم ازدواج 200 زوج دانشجو در دانشگاه علامه با حضور دکتر سلیمی سرپرست دانشگاه علامه، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و همچنین مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد. بنا به این گزارش، همچنین در این مراسم برنامه‌های گوناگونی از جمله اجرای گروه موسیقی اشعار الهی حواشی لیله‌القدر، سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سرلک و اجرای گروه دستان گویا اجرا شد. در این مراسم که با حضور زوجین و خانواده‌های آنها و همچنین حضور باشکوه دانشجویان برگزار شد، با دو سفره عقد و عکس‌های پی درپی از زوجین جوان و اهدای جوایز نقدی از آنها استقبال به عمل آمد.
همچنین یکی از جالب‌ترین نکات این مراسم تزیین خودروی دکتر سلیمی، سرپرست دانشگاه علامه به عنوان نماد این مراسم بود که این موضوع برای تمامی دانشجویان حاضر جالب توجه بود.
در این برنامه دکتر شهمیری، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب، گفت: هدف از برگزاری این مراسم از میان بردن موانع و مشکلات پیش روی جوانان است، چرا که در حال حاضر جوانان با مسائل و مشکلات فرهنگی بسیاری در ابتدای زندگی روبه‌رو می‌شوند. وی افزود: دانشگاه علامه طباطبایی برای ایجاد الگویی از ازدواج آسان درصدد این برآمد که جشنی را به مناسبت عید غدیر خم برگزار کند و قصد دارد که این مراسم را در سال‌های آینده نیز ادامه دهد.

 


وزیر خارجه آمریکا حل و فصل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران را گزینه‌ای دانست که به نفع همه است.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا که به ایتالیا سفر کرده است درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت. مهم است که اقدامات ایران نشان دهد برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است.
جان کری گفت: «لازم خواهد بود ما بدانیم اقداماتی انجام شوند که این موضوع را کاملا به طرز غیرقابل انکار و غیرقابل اشتباه برای دنیا مشخص کنند که هر برنامه‌ای که دنبال می‌شود، برنامه‌ای صلح‌آمیز است.»
وی افزود: برای همه بهترین گزینه این است که مسائل برنامه هسته‌ای ایران به صورت دیپلماتیک حل شوند.
مذاکرات کشورهای 5+1 برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران هفته گذشته در ژنو برگزار شد. طرح ایران در این نشست با استقبال گروه 5+1 روبرو شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10