(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 05 مهر 1392 - شماره 20625

درخواست از 50 کشور برای تحریم شهرک‌های صهیونیست‌نشین
بازداشت 85 تروریست در کراچی به دست نیروهای امنیتی پاکستان
طرح مشت آهنین ارتش لبنان در شهر طرابلس به اجرا درآمد
تشکیل جبهه جهانی برای توقف جاسوسی آمریکا
درگیری شدید معترضان با پلیس در یک شهر بزرگ برزیل
سازمان ملل : 2000 گروه مسلح در حال جنگ با دولت سوریه هستند
چهار سوی پنج قاره
مردم بحرین در تظاهرات منامه: تسلیم آل‌خلیفه نخواهیم شد
شمار کشته‌شدگان حومه دمشق به 210 نفر رسید
خبرهای ضد و نقیض از مرگ علی عبدالله صالح
آغاز گفت‌وگوهای ملی در تونس پشت درهای بسته
خطاب به مخالفان
اردوغان: مرا با صندوق رای برکنار کنید نه با کوکتل مولوتف
   


تشکیلات خودگردان فلسطین از 50 کشور جهان خواست از شرکت‌های فعال خود بخواهند تا روابط تجاری با شهرک‌های صهیونیستی را قطع کنند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه خبری فلسطین الیوم، وزارت خارجه فلسطین با ارسال نامه‌هایی به کشورهای خارجی از آنها خواست تا روابط تجاری خود را با شهرک‌های صهیونیستی واقع در کرانه باختری و قدس شرقی قطع کنند زیرا این روابط غیرقانونی و نقض قانون بین‌المللی است.وزارت خارجه فلسطین از این کشورها خواست به شرکت‌های فعال خود دستور دهند تا سرمایه‌های خود را از شهرک‌های صهیونیستی خارج سازند و در امر شهرک‌سازی به رژیم صهیونیستی کمک نکنند. گفتنی است برخی از این شرکت‌ها از جمله شرکت‌ زیرساخت فرانسه (والیه) در حال اجرای پروژه‌های ساختمان‌سازی در قدس شرقی وکرانه باختری است.

 


نیروهای امنیتی پاکستان 85 تروریست از جمله یک عضو ارشد القاعده را در شهر بندری کراچی بازداشت کردند.
به گزارش ایرنا مقام‌های پلیس کراچی به خبرنگاران گفتند: عملیات گسترده و مشترک نیروهای تکاور و پلیس با یورش به مخفیگاه‌های تروریست‌ها و بازرسی منازل مسکونی در مناطق مختلف این شهر همراه بود.نیروهای امنیتی پاکستان با دریافت گزارش محرمانه نهادهای اطلاعاتی این کشور در شهر کراچی موفق به بازداشت «شیخ عادل» تروریست خطرناک وابسته به گروه القاعده شدند.
عادل در بازجویی‌های اولیه به دست داشتن در حمله تروریستی به هواداران حزب مردم در شهر کراچی اعتراف کرده است.

 


ارتش لبنان برای مهار ناآرامی‌های خونین طرابلس طرح مشت آهنین را برای سرکوب تروریست‌ها به اجرا گذاشت.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه الجمهوریه، فرماندهی ارتش لبنان برای پایان دادن به درگیری‌ها بین دو منطقه علوی‌نشین جبل‌محسن و سنی‌نشین باب‌التبانه طرح امنیتی با عنوان طرح مشت آهنین به مرحله اجرا گذاشت. این طرح امنیتی با طرح‌های سابق تفاوت دارد و مطابق این طرح ارتش موانع ایست و بازرسی در ورودی‌های مناطق درگیری ایجاد می‌کند و با حضور بیشتر نیروهای ارتش در خیابان‌ها به هر تیراندازی واکنش مناسب داده می‌شود.
روزنامه السفیر با اشاره به درگیری‌های اخیر در طرابلس نوشت که اوضاع طرابلس، لبنان را در برابر چالشی بزرگ قرار داده است و به همین دلیل فرمانده عملیات ارتش لبنان با حضور مقامات نظامی جلسه‌ای تشکیل داده و طرح امنیتی خاصی را مورد بررسی قرار داده است. به نوشته این روزنامه با اجرای این طرح کار عناصر مسلح یکسره خواهد شد و درگیری‌ها به پایان خواهد رسید.
منابع امنیتی لبنان از کشته شدن چهار تن دیگر در جریان درگیری‌های جمعه شب در شهر طرابلس خبر دادند.
این در حالی است که روز پنجشنبه نیز دست کم پنج نفر کشته و 50 تن مجروح شده بودند.
درگیری‌ها در طرابلس از روز دوشنبه هفته پیش و پس از آن آغاز شد که افراد مسلح منطقه جبل محسن پس از مصاحبه بشاراسد رئیس‌جمهور سوریه با شبکه تلویزیونی المیادین در خیابان‌ها به شادمانی پرداختند و اقدام به تیراندازی هوایی کردند که این امر با واکنش افراد مسلح منطقه باب‌التبانه که مخالف بشاراسد هستند روبه‌رو شد.
از سوی دیگر، روزنامه النباء چاپ لبنان نوشت، آشوب‌ها در طرابلس به دستور مستقیم بندربن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان صورت می‌گیرد. به نوشته این روزنامه هدف عربستان از ایجاد آشوب در لبنان فشار بر سوریه و ایجاد درگیری میان سوریه، عراق و لبنان است.

 


سرویس خارجی -
«گسترده‌تر شدن ابعاد رسوایی جاسوسی آمریکا» جامعه جهانی را به فکر یافتن یک راهکار برای متوقف کردن جاسوسی کاخ سفید انداخته است.
پس از اینکه اسناد «ادوارد اسنودان» معلوم کرد آمریکا برای رسیدن به منافع خود دوست و دشمن نمی‌شناسد و در این راه حتی به نزدیک‌ترین متحد خود مثل آلمان نیز «رحم» نمی‌‌کند، برخی از این کشورها به فکر یافتن راهکاری برای ایمن ماندن از شر جاسوسی‌های آمریکا افتاده‌اند.
آنطور که خبرگزاری‌ها به نقل از «رویترز» نوشته‌اند، آلمان و برزیل به عنوان آخرین قربانیان اهداف جاسوسی آمریکا به فکر کشاندن این مسئله به سازمان ملل هستند. بر اساس این گزارش رهبران این دو کشور به دنبال تصویب قطعنامه‌ای علیه «جاسوسی آمریکا» در مجمع عمومی سازمان ملل هستند. حتی گزارش‌هایی از آماده شدن پیش‌نویس این قطعنامه منتشر شده است.
«آسوشیتدپرس» نیز در این باره نوشت: برزیل اعلام کرده با همکاری دیگر کشورها پیش‌نویس این قطعنامه را آماده کرده است تا با به تصویب رساندن آن شاید بتوانند حریم خصوصی مردم و سیاستمداران را حفظ کنند.
دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند پیش‌نویس قطعنامه حق تضمین حریم خصوصی را بر اساس کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که در سال 1976 به مورد اجرا گذاشته شده گسترش خواهد داد.
این قطعنامه اگرچه الزام‌آور نخواهد بود ولی ابراز ناخرسندی دیگری از جاسوسی‌های آمریکا و مردود شناختن آن خواهد بود.
دولت چین نیز در واکنش به این رسوایی‌ها ضمن انتقاد از سیاست‌های کاخ سفید از جامعه جهانی خواست به فکر ایجاد یک ساختار بین‌المللی علیه این‌گونه فعالیت‌ها باشند.
به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه چین جمعه شب در اظهاراتی با اشاره به جاسوسی آمریکا از طریق شنود مکالمات کشورهای دیگر گفت: گزارش‌ها و اخبار ناخوشایندی به گوشمان رسیده است.
«خواچون اینگ» افزود: این وضعیت نشان می‌دهد کشورهای جهان باید بر ایجاد یک ساختار جدید و راهنما در فضای سایبری متمرکز شوند. وی تاکید کرد که این کار باید در چارچوب سازمان ملل متحد صورت گیرد و به شکلی شفاف و امن باشد.
گفتنی است چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قربانیان جاسوسی آمریکا به شمار می‌رود و پیش از این نیز به کاخ سفید لقب «امپراتور حملات سایبری» داده است. این کشور بارها از ناامنی ایجاد شده در فضای سایبری توسط واشنگتن ابراز نگرانی کرده است.
روزنامه انگلیسی گاردین در آخرین سلسله گزارش‌های خود درخصوص جاسوسی‌های گسترده آمریکا از سایر کشورهای جهان با استناد به اسناد افشا شده از سوی «اسنودان» اعلام کرد، آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) تلفن همراه صدراعظم آلمان را هم شنود می‌کرده است.
روزنامه لوموند هم قبل از این اعلام کرده بود سازمان‌های جاسوسی آمریکا در یک دوره زمانی 30 روزه ارتباطات مخابراتی بیش از 70 میلیون شهروند عادی و غیرعادی فرانسوی را شنود و ضبط کرده است.
این مسئله خشم کلیدی‌ترین متحدین آمریکا را نیز برانگیخته است.
در همین رابطه سخنگوی دولت آلمان یک روز پس از احضار شدن سفیر آمریکا به وزارت خارجه آلمان اعلام کرد به زودی تنی چند از مقامات اطلاعاتی این کشور برای شنیدن توضیحات کاخ سفید به آمریکا سفر خواهند کرد.
«گئورگ اشتریتر» گفت: «در حال حاضر، درباره تاریخ دقیق این سفر و چگونگی و نحوه برگزاری مذاکرات و همچنین افراد شرکت‌کننده دراین مذاکرات نمی‌توانم چیزی بگویم. اما در آینده نزدیک از آن مطلع خواهید شد چرا که ما برای برگزاری سریع این جلسات پافشاری کرده‌ایم.» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا این خبر را تأیید کرد.
افشاگری‌های خطرناک
گستردگی جاسوسی‌های آمریکا که حیطه آن از مردم عادی گرفته تا بالاترین مقامات سیاسی را در برمی‌گیرد، موضوعی است که کاخ سفید را با یک دردسر تمام عیار مواجه ساخته است. به اعتقاد برخی کارشناسان این افشاگری‌ها برای آمریکا خطرناک است و می‌تواند این کشور را در معرض مشکلات بسیار جدی قرار دهد.
«مایکل مورل»، معاون سابق رئیس سازمان سیاحتی پا را فراتر گذاشته و معتقد است، این افشاگری‌ها «خطرناک‌ترین مسئله اطلاعاتی در تاریخ آمریکا» است. این مقام سابق اطلاعاتی آمریکا که با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت‌وگو کرده می‌گوید به نظر او خطرناک‌ترین بخش اطلاعات افشا شده از سوی «اسنودان» مربوط به میزان بودجه سازمان‌های جاسوسی آمریکاست که می‌تواند کاخ سفید را با چالش‌های جدی مواجه سازد!
همین جا یادآوری می‌کنیم که «ادوارد اسنودان» در تشریح سازمان‌های جاسوسی آمریکا دولت این کشور را به یک «ماشین بزرگ جاسوسی«‌تشبیه کرده بود که وی دیگر نمی‌توانست آن را تحمل کند!
مقامات روسیه نیز که با دادن پناهندگی به «اسنودان»‌خشم آمریکایی‌ها را برانگیخته‌اند، در تازه‌ترین واکنش‌ها درباره برنامه‌های جاسوسی آمریکا اعلام کردند نگران این جاسوسی‌ها نیستند و این مسئله چیزی نیست که باعث قطع روابط دو کشور شود! سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت مسکو پیش از این درباره افشاگری‌های اسنودان موضع گرفته است. افشاگری‌های وی تاثیری بر روابط دو کشور نخواهد داشت.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان روسیه با وجود در اختیار داشتن منبع اطلاعاتی با ارزشی مثل اسنودان، طبیعی است نگرانی زیادی از این مسئله نداشته باشد.

 


معترضان برزیلی در اعتراض به افزایش هزینه کرایه اتوبوس‌ها خیابان‌های سائوپائولو را به آشوب کشیدند.
ماجرا از جمعه شب و با راهپیمایی آرام گروهی از معترضان به افزایش هزینه اتوبوسرانی در شهر سائوپائولو شروع شد. آنطور که سایت شبکه تلویزیونی الجزیره نوشته، این عده به دعوت «جنبش عبور آزاد» به سمت سالن تئاتر شهرداری حرکت و در یکی از ایستگاه‌های اتوبوس تجمع کردند اما با حضور پلیس ضد شورش، این تجمع در عرض چند ساعت به صحنه درگیری‌های شدید بین طرفین تبدیل شد.
در جریان این درگیری‌ها معترضان چندین اتوبوس را به آتش کشیده و به اموال عمومی خسارت زدند، نیروهای ضدشورش نیز با شلیک گاز اشک‌آور به مقابله با معترضان پرداختند. در این بین شماری از نیروهای امنیتی مجروح و 60 نفر از معترضان نیز بازداشت شدند.
براساس این گزارش مردم برزیل خواهان خدمات اتوبوسرانی بهتر و بازگشت هزینه‌ها به قیمت‌های قبلی هستند.

 


سازمان ملل متحد اعلام کرد، در حال حاضر 2000 گروه مسلح در سوریه در حال جنگ با دولت دمشق هستند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «والری‌آموس» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در شورای امنیت اظهار داشت که در حال حاضر 2000 گروه مسلح در سوریه حضور دارند که در حال جنگ با نظام بشاراسد هستند.
وی افزود، این گروه‌های مسلح علاوه بر جنگ با نظام سوریه با یکدیگر نیز در حال درگیری هستند و برخورد میان آنها تبدیل به امری عادی شده است.
آموس گفت، وجود این گروه‌های مسلح موجب شده که راه‌های ارتباطی برای انتقال کمک‌های انسانی به مردم سوریه مسدود شود و هزاران شهروند این کشور از کمک‌های بشردوستانه محروم هستند. این گروه‌ها از حمایت عربستان، ترکیه، قطر و کشورهای غربی برخوردار هستند.
این در حالی است که سازمان دیدبان حقوق‌بشر سوریه اذعان کرد که نیروهای دفاع مردمی کردهای سوریه روز گذشته پس از سه روز درگیری با گروه‌های افراطی وابسته به القاعده کنترل گذرگاه مرزی «الیعربیه» در استان حسکه در مرز مشترک با عراق را به کنترل خود در آوردند.
دیدبان حقوق‌بشر افزود، نیروهای کرد روز جمعه وارد این منطقه شدند و در جریان درگیری‌ها شمار زیادی از نیروهای دو طرف کشته شدند.
تلویزیون سوریه نیز در خبری فوری از هلاکت ابومحمد الجولانی سرکرده جبهه النصره در درگیری‌های لاذقیه خبر داد.
این در حالی است که جبهه تروریستی النصره با صدور بیانیه‌ای خبر منتشر شده را تکذیب کرد.
با این حال منابع آگاه اظهار داشتند که قبل از پخش خبر هلاکت الجولانی تصاویری از وی در شبکه‌های تلویزیونی منتشر می‌شد در حالی که پس از این خبر تصویری که اثبات کننده زنده بودن وی باشد منتشر نشده است.
دو سرکرده گروه تروریستی داعش نیز در جریان عملیات ارتش به هلاکت رسیده‌اند.
ارتش سوریه همچنین کنترل بخش‌هایی از شهر «رستن» در شمال حمص را به دست گرفت.
گروه‌های مسلح این شهر را ویران و به شهر تونل‌ها و کانال‌های زیرزمینی تبدیل کرده بودند.
یک محموله موشک‌های دست‌ساز تروریست‌های مسلح در عملیات ارتش سوریه در حومه لاذقیه منهدم شد.
در جریان عملیات ارتش در حومه این شهر همچنین 42 فرد مسلح کشته و 19 تروریست دیگر مجروح شدند.
نیروهای امنیتی سوریه با مساعدت شهروندان این کشور موفق شدند دو خودروی بمب‌گذاری شده را در حومه دمشق کشف و خنثی کنند.

 


کناره‌گیری استراو از سیاست
جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس اعلام کرد در سال 2015 برای همیشه از سیاست کناره‌گیری می‌کند. وی اکنون نماینده پارلمان از حزب کارگر است. وی که 67 سال سن دارد نگفت پس از پایان دوره نمایندگی به چه کاری مشغول خواهد شد.
انتخابات پارلمانی در جمهوری چک
مردم جمهوری چک برای انتخاب احزاب مورد نظر خود در انتخابات پارلمانی شرکت کردند.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب سوسیال دموکرات نسبت به دیگر احزاب جلوتر است.
خشونت در مرز 2 سودان
شورای امنیت موج تازه خشونت‌ها در مناطق مرزی میان سودان و سودان جنوبی را محکوم کرد. این شورا خواستار توقف خشونت‌ها شده است.
سفر اخیر عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان به جوبا پایتخت سودان جنوبی نتوانسته به خشونت‌ها پایان دهد.
ترور در لیبی
افراد ناشناس در لیبی یک سرهنگ ارتش را در شهر بنغازی ترور کردند. «فرج بالروین» سرهنگ ارتش لیبی به ضرب گلوله افراد ناشناس در منطقه الحدائق شهر بنغازی کشته شد. اخیرا وزیر خارجه لیبی گفته بود که 61 هزار مجرم در کشور لباس انقلابی به تن کرده‌اند.

 


بحرینی‌ها با برگزاری تظاهراتی تحت عنوان «مقاومت می‌کنیم و هرگز تسلیم نخواهیم شد» تاکید کردند حاضر به عقب‌نشینی در مقابل رژیم آل‌خلیفه نیستند.
به گزارش خبرگزاری فارس، معترضان بحرینی با برگزاری تظاهرات در منامه پایتخت این کشور و روستاها و شهرهای دیگر این کشور بار دیگر خواستار برکناری خاندان آل‌خلیفه از قدرت شدند.
تظاهرکنندگان با سر دادن شعار «مرگ بر آل‌خلیفه»، «مقاومت خواهیم کرد»، «تسلیم نخواهیم شد»، خواستار پایان سرکوب‌ها در بحرین شدند.
مردم بحرین همچنین همبستگی خود را با زندانیان سیاسی از جمله حسین حبیل خبرنگار و تصویربردار مستقل بحرینی که نزدیک به سه ماه در بازداشت رژیم آل‌خلیفه به سر می‌برد اعلام کردند.
درگیری‌هایی نیز میان معترضان و نیروهای امنیتی آل‌خلیفه ایجاد شد که عده‌ای بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور دچار خفگی شدند. از سوی دیگر فعالان حقوق بشر بحرین در مقابل سفارت کره‌‌جنوبی در لندن علیه فروش گاز اشک‌آور دولت سئول به منامه تظاهرات کردند.
شیخ عیسی قاسم از رهبران برجسته بحرینی نیز در خطبه‌های نماز جمعه از کشورهای جهان خواست تا به رژیم آل‌خلیفه گاز اشک‌آور و سلاح برای سرکوب معترضان نفروشند.
مردم بحرین از نیمه فوریه 2011 میلادی با برپایی تظاهرات در خیابان‌های بحرین خواستار برکناری خاندان آل‌خلیفه از قدرت هستند.
نیروهایی از عربستان سعودی و امارات در 14 مارس 2011 میلادی، برای کمک به رژیم آل‌خلیفه در سرکوب معترضان وارد بحرین شدند.
به گفته منابع محلی، از زمان شروع اعتراضات در بحرین 139 نفر کشته و هزاران تن دیگر زخمی شده‌اند.
طبق اعلام سازمان «پزشکان مدافع حقوق بشر»، پزشکان و پرستاران بحرینی صرفا به دلیل این که «مدارکی از جنایات مقام‌های دولتی، نیروهای امنیتی و پلیس ضدشورش در سرکوب معترضان در اختیار دارند، بازداشت، شکنجه و یا ناپدید شده‌‌اند.

 


تلفات انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده در منطقه وادی البردی در حومه دمشق به 210 کشته و 250 زخمی رسید.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از آناتولی، تلفات انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده در برابر یک مسجد در منطقه وادی البردی که روز جمعه صورت گرفت به 210 کشته و 250 زخمی رسید.
در این انفجار تروریستی تعداد زیادی زن و کودک نیز کشته یا مجروح شدند.، سازمان دیدبان حقوق‌بشر اعلام کرد با توجه به وخامت حال برخی از مجروحان آمار تلفات بیشتر نیز خواهد شد.
در این انفجار 40 خودرو در آتش سوختند و به ساختمان‌های اطراف خسارات زیادی وارد شد.
خبرگزاری سوریه (سانا) در گزارش خود اعلام کرد در این حادثه تروریستی برخی از تروریست‌ها نیز که در حال نصب بمب در خودرو بودند به دلیل انفجار سریع بمب به هلاکت رسیدند. تروریست‌ها در سوریه از حمایت آمریکا، قطر و عربستان برخوردار هستند.

 


منابع وابسته به حزب کنگره ملی یمن خبر بیماری شدید عبدالله صالح دیکتاتور سابق یمن را در حالی تأیید کردند که برخی منابع از مرگ وی در یکی از بیمارستان‌های سوئد خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، برخی منابع یمنی آگاه اعلام کردند، عبدالله صالح به دلیل سکته مغزی در یکی از بیمارستان‌های سوئد بستری شد و به کما رفت. این منابع افزودند، عبدالله صالح هنوز به هوش نیامده و احتمالاً دچار مرگ مغزی شده است.
این در حالی است که خانواده وی این خبر را تکذیب کرده‌اند، منابع مذکور اعلام کردند تدابیر امنیتی ویژه‌ای در مقابل درهای ورودی بیمارستان سوئد اتخاذ شده است و دو نفر از اعضای خانواده وی در این بیمارستان حضور دارند.
دیکتاتور پیشین یمن در دومین روز از تعطیلات عید قربان با هواپیمای یک میلیاردر به نام شاهر عبدالحق به سوئد اعزام شد. دلیل اعزام وی سکته مغزی بود. هنوز منبع رسمی خبر مرگ علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن را تأیید نکرده است.

 


نمایندگان 21 حزب سیاسی تونس به همراه نمایندگان دولت نخستین جلسه گفت‌وگوهای ملی را برای حل بحران سیاسی جاری پشت درهای بسته آغاز کردند.
هدف از آغاز گفت‌وگوهای ملی پایان دادن به بحران سیاسی و اجرای نقشه راه کشور است.
به گزارش فارس، تشکیل دولت مستقل ظرف سه هفته، تدوین قانون اساسی جدید کشور ظرف یک ماه و مقدمه چینی برای برگزاری انتخابات است تا از این طریق بحران سیاسی شدید در تونس که از اواخر ژوئیه و با ترور محمد البراهمی از نمایندگان مخالف پارلمان آغاز شده است، به پایان برسد.
راشد الغنوشی رئیس النهضه تونس اعلام کرد، گفت‌وگوی ملی برای حل بحران سیاسی داخلی کشور که از روز جمعه آغاز شده است ظرف چند ماه آینده به پایان خواهد رسید و با برگزاری انتخابات آزاد و شفاف در کشور انقلاب سال 2011 مردم تونس به اهداف اصلی خود خواهد رسید و در آن صورت تونس اولین کشور دموکراتیک در جهان عرب خواهد بود.
احزاب سیاسی شرکت‌کننده در گفت‌وگوی ملی در جلسه مقدماتی این گفت‌وگو که در سیزدهم اکتبر برگزار شد توافق کردند که سه کمیته برای بررسی راه‌های عملی کردن نقشه راه مندرج در طرح گفت‌وگوی ملی تشکیل شود.
بر این اساس، سه کمیته تشکیل کمیسیون عالی مستقل انتخابات و روند تدوین قانون اساسی و روند تشکیل دولتی فن سالار را بررسی می‌کند.
احمد نجیب الشابی از اعضای جبهه نجات ملی تونس که دعوت به اعتراضات خیابانی کرده بود، در این باره گفت: این جبهه پس از قبول تعهد کتبی نخست‌وزیر برای استعفای دولت ظرف سه هفته از آغاز گفت‌وگوهای ملی در این گفت‌وگوها شرکت کرد.
راشد الغنوشی، رئیس حزب النهضه، احمد نجیب الشابی، رهبر حزب جمهوریخواه تونس، الطیب البکوش، دبیرکل حزب ندای تونس و زیاد الاخضر، نماینده جبهه مردمی از جمله شرکت‌کنندگان در نخستین نشست گفت‌وگوی ملی تونس بودند.
21 حزب تونسی که در پارلمان نماینده دارند و طرح گفت‌وگوی ملی را به امضا رسانده‌اند در این گفت‌وگوها شرکت کرده‌اند.
با وجود تلاش مسئولان برای حل بحران سیاسی مخالفان دولت دو روز پیش به خیابان‌ها ریختند و برخی از دفاتر النهضه را آتش زدند.
حزب حاکم اسلامگرای النهضه تونس در این باره تاکید کرد حمله به دفاتر النهضه در جریان اعتراضات خیابانی روزهای اخیر توطئه‌ای از پیش طراحی شده از سوی ائتلاف معارض جبهه نجات ملی بود.
حزب حاکم اسلامگرای النهضه تونس حملات اخیر به دفاتر این حزب در چند استان را اقدامی از پیش طراحی شده و نه خودجوش خواند.
خبر دیگر اینکه یک مقام تونسی فاش کرد امارات متحده برای براندازی حکومت اسلامی در تونس میلیاردها دلار هزینه کند.
شیخ‌نشین امارات به جریان‌های معارض وعده حمایت مالی داده تا از راه‌های گوناگونی زمینه سرنگونی حکومت اسلامگرایان را فراهم سازند.
این مقام تونسی خاطرنشان کرد که بخشی از کمک‌ها در اختیار معارضان قرار گرفته است.

 


نخست‌وزیر ترکیه کسانی که وی را دیکتاتور می‌دانند در انتخابات آینده به مبارزه طلبید.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «جیهان»، «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه کسانی را که وی را دیکتاتور توصیف می‌کنند، برای رقابت در انتخابات محلی آینده این کشور به مبارزه طلبید.
انتخابات محلی 5 ماه دیگر برگزار می‌شود.
وی طی سخنانی در کنفرانس رهبران حزب عدالت و توسعه در مرکز این حزب در آنکارا، گفت: از مخالفان می‌خواهیم در انتخابات آینده شرکت کنند و بکوشند که حزب عدالت و توسعه را از طریق صندوق‌های رای کنار بزنند.
اردوغان تصریح کرد: کسی که می‌گوید در ترکیه یک دیکتاتور حکومت می‌کند در انتخابات محلی آینده در مقابل مردم حاضر و با برگه‌های برنده خود برای کنار زدن ما از طریق صندوق‌های رای وارد عمل شود.
وی افزود: آنها در داخل و خارج به ما می‌گویند که ما دموکرات نیستیم اما تنها 5 ماه دیگر تا انتخابات باقی مانده است. پس بهتر است کسی که این حرف را می‌زند، از طریق انتخابات ما را حذف کند. ما به خواسته مردم خود اگر طی انتخابات کس دیگری را غیر از ما انتخاب کنند، احترام می‌گذاریم. کسی که می‌خواهد با ما مبارزه کند در انتخابات خود را نشان دهد نه با سنگ و کوکتل مولوتف و...
این در حالی است که طی سال گذشته، بسیاری از مردم ترکیه در اعتراض به سیاست‌های داخلی و خارجی اردوغان، به خیابان‌ها ریخته و خواستار برکناری حزب حاکم شده‌اند. دولت آنکارا با دخالت در امور سوریه و روی برگرداندن از جریان مقاومت در منطقه، موجی از اعتراض را میان مردم خود ایجاد کرده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10