(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 05 مهر 1392 - شماره 20625

سیدحمید روحانی : موسسه نشر و تنظیم آثار امام از مسیر خود منحرف شده است
گزارش دانشمند آمریکایی از توان موشکی ایران
«سجیل» می‌تواند از گنبد آهنین اسرائیل عبورکند
تروریسم پروری امریکا برای مهار ایران (قسمت دوم)
   


موسسه حفظ و نشر آثار امام یک موسسه خنثی‌ شده و آن رسالت و ماموریتی که مرحوم حاج ‌سیداحمدآقا دنبال می‌کرد به کلی فراموش شده و به شکل باندی درآمده است. اگر موسسه حفظ و تنظیم آثار امام واقعا به مسئولیت خود پایبند بود، حضور فردی چون آقای عبدالله نوری در آنجا معنا نداشت.
حجت الاسلام سیدحمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی درباره ادعاهای هاشمی درباره مخالفت امام با شعار مرگ بر آمریکای ملت ایران اظهار داشت: اهداف،‌ آرمان‌ها و رهنمودهای امام ریشه در احکام اسلام داشت و برگرفته از قرآن بود. امام هیچ وقت سخن و مطلبی منهای موازین اسلامی و احکام الهی بیان نکردند آنچه را که دستور می‌دادند و بر روی آن تاکید داشتند و پا می‌فشردند برگرفته از قرآن بود.
روحانی ادامه داد: مسئله مرگ بر آمریکا به حقیقت دستور قرآن است. خداوند دوست ندارد کسی صدا به ناسزاگویی بلند کند و مگر آن کسی که مورد ظلم قرار گرفته است. آمریکا به عنوان شیطان بزرگ به ملت ایران ظلم‌های فراوانی کرد که در تاریخ انقلاب محفوظ است، بنابراین مبارزه با آمریکا و شعار مرگ بر آمریکا یک دستور قرآنی است که امام نیز بر آن تاکید داشتند.
* عاشقان یقه چاک آمریکا در داخل به دنبال فرار آمریکا از مخمصه هستند
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که احساس می‌شود تلاش آگاهانه‌ای در جهت تحریف برخی اظهارت امام(ره) به بهانه مذاکره با آمریکا صورت می‌گیرد، تصریح کرد: به نظر من اصل جریان برمی‌گردد به اینکه آمریکا در منطقه به بن‌بست رسیده است. شکست آمریکا در سوریه آخرین و اولین شکست نبود و تلاش می‌کند خود را نجات دهد از این رو مطرح کردن حذف مرگ بر آمریکا در داخل از سوی کسانی که عاشقان یقه چاک آمریکا هستند برای این صورت می گیرد که می‌خواهند آمریکا بدون آبروریزی از این مخمصه فرار کند.
وی درباره علت تلاش های هاشمی برای محو شعار مرگ بر آمریکا یادآور شد: آقای هاشمی به چند علت موضوع حذف شعار مرگ برآمریکا را مطرح می‌کند؛ علت اول این است که آقای هاشمی هیچ وقت یک مرد انقلابی نبود و خود آقای هاشمی در کتاب آقای زیباکلام تحت عنوان هاشمی بدون روتوش صریحاً می‌گوید که اگر شاه به اصل دوم متمم قانون اساسی عمل می‌کرد و مقداری فشار و استبداد را کم می‌کرد احتیاجی به انقلاب نبود. بنابراین ایشان روحیه انقلابی نداشت و در حقیقت در هاشمی رفسنجانی بیشتر اندیشه‌های لیبرالیستی پررنگ بود تا روحیه انقلابی که در نهایت خواه و ناخواه با یک انقلاب مواجه شد.
«عامل دیگری که آقای هاشمی را به این ورطه کشیده است آن است که وی احساس می‌کند در میان مردم پایگاهی ندارد. از انتخابات مجلس ششم تا انتخابات ریاست جمهوری سال 84، اینها نشان داد که آقای هاشمی پایگاه مردمی را از دست داده است بنابراین کسانی که پایگاه مردمی ندارند بالاخره می‌خواهند به جایی چنگ بزنند و همیشه مطرح باشند.»
روحانی ضمن بیان این مطلب ادامه داد: : آقای هاشمی رفسنجانی درحال حاضر می‌خواهد آن اندیشه‌های سازشکارانه لیبرالیستی خود را پیش ببرد و بالاخره یک سکوی پرشی و توجیهی برای خود درست کند و حال چه بهتر اینکه از امام راحل خرج کند. و به خیال خودش امروز نه امام است نه احمدآقایی وجود دارد که این ادعاها را تکذیب کند بنابراین با بیان چنین اظهاراتی به نقل از بزرگانی همچون امام سعی می‌کند راه توجیهی برای روش خود پیدا کند.
* موسسه حفظ و نشر آثار امام رسالت حاج احمد را فراموش کرده است
این تاریخ نویس معاصر کشورمان در ادامه این گفت وگو درباره علت سکوت موسسه حفظ آثار امام درباره تحریفات اندیشه های امام راحل گفت: اگر حقیقت را بخواهید موسسه حفظ و نشر آثار امام یک موسسه خنثی‌ شده و آن رسالت و ماموریتی که سید احمد آقا دنبال می‌کرد به کلی فراموش شده و به شکل باندی درآمده است. اگر موسسه حفظ و تنظیم آثار امام واقعا به مسئولیت خود پایبند بود حضور فردی چون آقای عبدالله نوری در آنجا معنا نداشت.
وی تاکید کرد: واقعاً موسسه از مسیر خود به کلی منحرف شده است و در حقیقت باید یک فکر اساسی شود و این موسسه از چنگ افرادی که آنجا را به عنوان دکان و محلی برای پیشبرد اهداف انحرافی خود درست کرد‌ه‌اند خارج شود.
روحانی درباره سکوت این موسسه در قبال توهین نوه امام به شهدا و امام شهدا گفت: مؤسسه حفظ آثار امام به موسسه‌ای خنثی تبدیل شده است که در جهت منافع یک باند خاص حرکت می‌کند و اگر در خط امام قرار داشت، به پاتوق دشمنان انقلاب و طرفداران مهدی هاشمی و شیخ حسینعلی منتظری تبدیل نمی‌شد و معلوم است هدف آنها این است که خط امام را به انحراف بکشند و از اول به دنبال این بودند که بعد از رحلت امام اینطور جلوه دهند که خط امام با خود امام دفن شده است.
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی تاکید کرد: ملت ما آگاه‌تر از این است که با این جوسازی‌ها و خاطره‌سازی‌ها فریب بخورد اما به هر حال این نوع گفتارها و خاطره‌گویی‌ها، دروغ، خیانت و اهانت به امام (ره)، پاسداران و خانواده معظم شهداست که دستگاه قضایی باید به صورت جدی با آن برخورد کند در غیر این صورت آنها جری‌تر شده و بیشتر به مقدسات توهین می‌کنند.
این نشان‌دهنده استیصال و بدبختی آنهاست که وقتی راهی برای منزوی کردن و به بیراهه کشاندن خط امام پیدا نکرده‌اند، به این اهانت‌ها روی آورده‌اند.
روحانی در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه همجواری با امام آیا در آن دوران موضوعی پیش آمده بود که حضرت امام با شعار مرگ بر آمریکا مخالفتی کنند؟گفت: امام هیچ چیز را به هیچ‌کس در گوشی نمی‌گفت و اگر حرفی داشت با مردم حرف می‌زد. یکی از ویژگی‌های برجسته امام هم همین بود که امام با مردم صادق بود و مردم را محرم راز می‌دانست و با آنان با صداقت حرف می‌زد. هیچ وقت این گونه نبود که امام نیتی داشته باشد و آن را بخواهد در گوشی به کسی بگوید، آن هم به آدمی مثل هاشمی.
* امام هرگز به شعار مرگ بر آمریکا نظر منفی نداشت
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با بیان اینکه هرگز اینگونه نبود که امام به شعار مرگ بر آمریکا نظر منفی داشته باشد تصریح کرد: ویژگی امام این بود که با مردم خیلی صادق بود و رشید و قاطع حرف خود را می‌زد.
*اگر هاشمی از سکوت امام تلقی موافقت داشت در بوق می کرد
وی بر همین اساس به ماجرای نامه هاشمی برای رابطه با آمریکا در سال 66 و سکوت حضرت امام در قبال آن اشاره کرد و گفت: اینکه آقای هاشمی رفسنجانی ادعا می‌کند که امام با سکوتش این را تایید کرد، نفهمیده است؛ البته فهمیده است اما اعمال غرض می‌کند. اگر او از سکوت امام چنین برداشتی می‌کرد، به هر نحوی بود همان زمان آن را در بوق می‌کرد.
* امام درباره پیشنهادات پوچ بی اعتنا بود
وی افزود: یکی از ویژگی‌هایی که امام داشت و من در نجف به آن پی بردم، این بود که ایشان در مقابل سوالات و پیشنهادات پوچ و بی‌مایه اصلا اعتنایی نداشت و جواب نمی‌داد.
* اگر امام موافق حذف شعار مرگ بر آمریکا بودند در اعلام آن درنگ نمی‌کردند
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی درباره اینکه چرا موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام تا به حال این موارد را رسما اعلام نکرده است و به نوعی مدعی این هستند که امام موافق حذف شعار بودند؟تصریح کرد: همچین چیزی نبوده است اینها تنها ادعا است اگر امام واقعا موافق بودند درنگ نمی‌کردند امام چیزی را که موافق بودند به سرعت اجرا می‌کردند، امام اگر موافق بودند که این شعار مرگ بر آمریکا باید حذف شود درنگ نمی‌کردند و اعلام می‌کردند.
روحانی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا واقعاً دشمنی آمریکا با ایران به خاطر شعار مرگ بر آمریکا و تسخیر سفارت است و چه مسائلی باعث شد که امام آمریکا را شیطان بزرگ معرفی کند؟خاطرنشان کرد: واقعیت این است که آنهایی که فکر می‌کنند دیگر ما مرگ بر آمریکا نگوییم و پرچم آمریکا را آتش نزنیم آمریکا با ما کنار می‌آید یا آمریکا را نشناخته‌اند و یا از الفبای سیاست به آن صورت که باید اطلاع داشته باشند، خبر ندارند. آمریکا یک سلسله منافعی در سطح جهانی دارد که انقلاب ایران و راه و خط امام آن منافع را به خطر انداخته است و تمام تلاش آمریکا این است که به یک نحوی ما را از آن راهی که امام برای ما مشخص کردند باز بدارند.
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با اشاره به مذاکره تلفنی روحانی و اوباما متذکر شد: آمریکا به دنبال این است که به دنیا القا کند ایران در راه خود شکست خورد، همین ملاقاتی که وزیر خارجه ما با جان کری کرد و یا همان چند دقیقه‌ای که رئیس‌جمهور ایران با رئیس‌جمهور آمریکا حرف زد که آنها بلافاصله به تبلیغات امپریالیستی خود در بوق و کرنا دمیدند که ایران به سازش[تن داد ] و تسلیم شد لذا اینکه مقام معظم رهبری اشاره کردند که برخی کارها به جا نبود به دلیل همین سوء استفاده آمریکایی‌ها از آن اقدامات بود.
وی با اشاره به موضع گیری تند اوباما درباره روی میز بودن گزینه نظامی، تصریح کرد: اینگونه ملاقات‌ها، گفت‌وگوها و گرایش‌ها باعث می‌شود که آمریکا در مسیر استعماری،‌استبدادی و فاشیستی خودش بیش‌تر تقویت شود و سعی کند فشارها را تشدید که در نتیجه ملت‌ها را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.
*گفت وگوی تلفنی با اوباما باعث تشدید فشارها شد
«به نظر من همین گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور ما با اوباما و مذاکرات آقای ظریف با جان کری علیرغم اینکه نتیجه‌ای در برنداشت بلکه باعث شد آمریکایی‌ها بر تحریم و تحت فشار قرار دادن ایران مصمم‌تر شوند».
*اگر نتیجه نظرسنجی خلاف خواسته شان باشد می‌گویند تقلب شده است
روحانی در گفت وگو با فارس در خصوص نظرسنجی در مورد رابطه با آمریکا اظهار داشت: ملت‌ ما در طول این سی و چند سال همواره با حضور در تظاهرات و راهپیمایی‌ها نظر خود را در خصوص چنین نظرسنجی‌هایی اعلام کرده‌اند. و قطعا در روز 13 آبان امسال مجدد نظرشان را در این خصوص بیان می‌کنند.راهپیمایی 13 آبان بهترین نظرسنجی در این باره است. البته این را هم عرض کنم که این آقایانی که امروز از نظرسنجی سخن میگویند اگر فردا روزی نظرسنجی صورت بگیرد می‌گویند تقلب شد چراکه نتیجه نظرسنجی به نفع آنان نیست باشد و در غیر این صورت می‌گویند تقلب صورت گرفته است. اگر آن‌ها به دنبال نظرسنجی هستند مردم در همین تظاهرات خیابانی نظر خود را اعلام می‌کنند.

 


کارشناس علوم نظامی آمریکا، سجیل را موشکی ‌می‌داند که زمان درگیری نظامی میان صهیونیست‌ها و ایران، این رژیم‌ را فلج خواهد کرد و سرعت در پرتاب و دقت این موشک را برگ برنده سجیل در برابر سامانه گنبد آهنین می‌خواند. یکی از قدرتمندترین موشک‌های نظامی سوخت جامد ایران سجیل است و ما به بررسی‌های پوستل کارشناس علوم دانشگاه فنی ماساچوست درباره موشک سجیل از دید مقایسه‌ای می‌پردازیم.
ماهواره‌بر "سفیر"
کارشناس علوم نظامی آمریکا بر این باور است که براساس ابعاد این موشک می‌توان برد آن را نیز حدس زد و بر این اساس صحت گفته ایران پیرامون برد و میزان حمل کلاهک جنگی آن توسط ایران تایید می‌شود.
وی می‌افزاید که برد ۲۰۰۰ کیلومتری و کلاهک ۱۰۰۰ کیلوگرمی آن برای این برد کاملا واضح است.
برد موشک شهاب ۳ اولیه با وزن کلاهک ۸۰۰ کیلوگرم حدود ۱۰۰۰ کیلومتر است و این در حالی است که شهاب ۳ ارتقا یافته با همین وزن کلاهک می‌تواند ۱۲۵۰ کیلومتر را بپیماید.
البته موشک سوخت جامد سجیل قادر است، کلاهکی به وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم را تا برد ۱۷۵۰ کیلومتری منتقل و هدف را نابود کند.
همچنین نکته دیگری که پوستل به آن اشاره می‌کند، ماشین‌های حمل و پرتاب سجیل هستند که از دید وی ایران توانایی ساخت ماشین‌های حمل و پرتاب موشک‌های سه مرحله‌ای نیز دارد.
وی اذعان می‌کند که ایران در ردیف برترین کشورهای جهان در زمینه طراحی و ساخت ماشین‌های حامل موشک است و قطعا موفقیت این کشور در ساخت ماشین‌هایی با طول دو برابر فعلی برای پرتاب موشک‌هایی بلندتر و سنگین‌تر دور از دسترس نیست.
پوستل در بخش دیگری از گزارش خود می‌گوید که آنچه از بررسی‌های فنی موشک سوخت جامد سجیل بدست آمد، نشان می‌دهد ایران قادر است انواع پیشرفته‌تری از موشک‌های سوخت جامد برای برد ۲۰۰۰ کیلومتر و کلاهک ۱۰۰۰ کیلوگرم یا حتی سنگین‌تر طراحی کند اما ایران نیاز نمی‌بیند که در این راستا برد موشک‌های خود را افزایش دهد.
در ادامه گزارش این کارشناس امنیتی و نظامی آمریکا با تصویری به بررسی ابعاد موشک سجیل در کنار تصویر اصلی آن می‌پردازد.
البته پوستل در ادامه گزارش خود شعاع برد موشک‌های مختلف ایران را در مقاله خود به مرکزیت پرتاب مرکز ایران به تصویر کشانده و بار دیگر نیات مغرضانه خود را در برآورده کردن خواست صهیونیست‌ها تکرار می‌کند.
اما پوستل کیست و مقالات او در اندیشکده‌های نظامی آمریکا چه تاثیری دارد؟
تئودور پوستا استاد یهودی‌الاصل دانشگاه ام.آی.تی آمریکا دارای مدرک دکترای مهندسی هسته‌ای است و تخصص او مطالعه پیرامون موشک‌ها و بررسی تخصصی آنها و همچنین بررسی سامانه‌های ضدموشک بالستیک است.
وی مسئول بخش یکی از مهمترین آزمایشگاه‌های نظامی آمریکا، یعنی آزمایشگاه طراحی و ساخت موشک فوق سنگین ام.ایکس ۹۶ تنی است و تخصص فراوانی در بررسی عملکرد کشورها در توسعه کارهای موشکی دارد.
البته پوستل تمرکزی نیز بر سامانه‌های موشکی دریایی آمریکا داشته و سامانه گنبد آهنین را نیز به دقت رصد کرده است.
وی در گزارش خود نه تنها بر توانایی فراوان ایران بر توسعه موشک‌های خودچه با سوخت مایع و چه جامد تاکید کرده بود بلکه عنوان داشته است که ماهواره‌برهای ایرانی طی سال‌های آینده توانایی خواهند داشت که از موشک‌های ماهواره‌بر ساخت هند یا کره‌شمالی پیشی بگیرند.
چرا سجیل مورد توجه کارشناسان نظامی آمریکایی است؟
سوخت جامد و امکان توسعه پرسرعت این موشک و ساختار جالب دو کره‌ای آن از مهمترین عواملی است که پوستل و همکارانش را متوجه سجیل ساخت.
ضمن اینکه ساختار این موشک و امکان سنگین‌تر کردن و سه مرحله‌ای شدن این موشک آن را قادر ساخته که بنابه اذعان کارشناسان ام.آی.تی این موشک از برترین موشک‌های سوخت جامد در برد ۲۰۰۰ کیلومتر باشد.بنابراین کلاهک سنگین‌تر برای این موشک اصلا بعید نیست و امکان طراحی متفاوت برای آن این امکان را برای طراحان موشک در ایران امکان‌پذیر خواهد کرد تا موشکی را طراحی کنند که برای برد دو هزار کیلومتر کلاهک سنگین‌تری را حمل کند.
به گزارش تسنیم، پوستل سجیل را موشکی ‌می‌داند که زمان درگیری نظامی میان صهیونیست‌ها و ایران، رژیم‌صهیونیستی را فلج خواهد کرد و سرعت در پرتاب و دقت این موشک را برگ برنده سجیل در برابر سامانه گنبد آهنین می‌خواند.
نکته مهم از دید پوستل
وی علاوه بر بررسی تخصصی موشک، توانایی ایران را در پرتاب موشک‌های برد ۲۰۰۰ کیلومتر به صورت از راه دور و از سیلو را می‌ستاید و عنوان می‌دارد که ماشین‌های حامل موشک در ایران قابلیت‌های متفاوتی با نمونه‌های خارجی خود دارند.

 


ارسلان مرشدی
در اسفندماه سال 85 و در جریان حمله به مأموران نیروی انتظامی در تقاطع بلوارهای بزرگمهر و معلم شهر زاهدان ۴ مأمور پلیس و یک نفر غیرنظامی به شهادت رسیدند. ده روز پس از این حادثه، حمله دیگری توسط این گروهک شکل گرفت که در جریان آن اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با خودروی حامل مواد منفجره در بلوار ثارالله زاهدان مورد سوءقصد قرار گرفت. در جریان این عملیات تروریستی نیز ۱۳ تن به شهادت رسیده و 30 تن دیگر زخمی شدند. با این حال، اولین واکنش جهانی به حملات تروریستی این گروهک پس از این حادثه رخ داد که سازمان ملل طی بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد. گروهک ریگی این حمله را عملیاتی تلافی‌جویانه در قبال اعدام اعضای گروهک نامید، اما نصرالله شنبه ‌زهی، دیگر عضو این گروهک در ۳۰ بهمن همان سال به جرم دخالت در بمب‌گذاری در محل انفجار اعدام شد. البته 3 روز پیش از این نیز بمب صوتی در بلوار جمهوری شهر زاهدان منفجر شد که تلفاتی در برنداشت. پس از این و در 8 اسفند 1385 طی حمله به پاسگاه مرزی نگور ۲ مامور مرزبانی به شهادت رسیده و ۴ نفر دیگر به اسارت گرفته‌شده و به پاکستان منتقل شدند. 28 تیر 1386 نیز طی شبیخون به جمعی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روستای دومک در منطقه کورین ۱۱ مأمور سپاه پاسداران کشته و ۹ تن دیگر زخمی شدند. حمله به خودروهای عبوری در 28 مرداد در جاده چابهار به ایرانشهر که به گروگان‌گیری ۲۱ غیرنظامی و انتقال آن‌ها به پاکستان انجامید، دیگر عملیات تروریستی این گروه بود. اما در پی همکاری اطلاعاتی و امنیتی ایران و پاکستان ظرف ۱۲ ساعت نیروهای نظامی پاکستان به محل انتقال گروگان‌ها یورش برده و با به هلاکت رساندن سرکرده و جمعی از اعضای گروهک ریگی گروگان‌ها را آزاد کردند. ترور روحانی شیعه مهدی توکلی در دهم مهرماه در روستای افتخار آباد شهرستان خاش توسط دو راکب اقدام دیگر گروهک ریگی بود. آخرین حادثه تروریستی این گروهک در سال 1386 واقعه درگیری مسلحانه در مدرسه علمیه روستای چاه‌ جمال شهرستان ایرانشهر بود. شش ماه بعد و در 23 خرداد 1387 اعضای این گروهک عملیات دیگری را ترتیب دادند که با حمله به پاسگاه مرزی منطقه سراوان اقدام به گروگان‌گیری ۱۶ مأمور مرزبانی و انتقال آن‌ها به پاکستان نمودند که بعدها 15 نفر از آن‌ها به شهادت رسیده و تنها یک نفر آزاد شد. چهار روز پس از این حمله نیز ابراهیم کریمی معاون دادگستری سراوان طی یک عملیات تروریستی به شهادت رسید. با تشدید عملیاتهای ضدتروریستی جمهوری اسلامی ۳ عضو این گروهک دستگیرشده و یکی از اعضای آن به نام علیرضا براهویی در زاهدان اعدام شد. در 6 مهر نیز فضل‌الله شهبازی دادستان عمومی و انقلاب خاش هدف ترور این گروه قرار گرفت که البته وی تنها زخمی شد. اما در 20 آبان مولوی شیخ علی دهواری امام جمعه مسجد صدیق اکبر شهرستان سراوان در یک عملیات تروریستی توسط گروهک ریگی به شهادت رسید.
پس از این حادثه نیز در 9 دی ماه، حمله انتحاری به صبحگاه مشترک نیروی انتظامی شهرستان سراوان توسط عبدالغفور ریگی برادر کوچک عبدالمالک رخ داد که طی آن وی با انفجار بمب همراه خود ۴ نفر از پرسنل نیروی انتظامی را شهید و ۱۲ نفر دیگر را نیز مجروح کرد. در 6 بهمن نیز شبیخون به وانت تدارکات نیروهای نظامی انجام شد. انفجار بمب صوتی در مسجد الغدیر زاهدان در 30 بهمن، عملیات دیگر گروهک جندالله بود که تنها خسارات اندکی به ساختمان مسجد رسید. پس از این حجم وسیع حملات تروریستی در 7 خرداد 1388 حمله انتحاری به مسجد علی ‌بن ‌ابیطالب شهر زاهدان حادثه دیگری بود که طی آن ۲۵ نمازگزار شهید و 120 تن دیگر زخمی شدند. رهبر انقلاب اسلامی، آمریکا را در این بمب‌گذاری دخیل دانست. رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز مسئولیت انفجار را از اهل سنت دور دانسته و به آمریکا نسبت داد.
سه نفر در ارتباط با این بمب‌گذاری، پیش از خاک‌سپاری قربانیان به اتهام افساد فی‌الارض 2 روز پس از این انفجار اعدام شدند. دو تن دیگر نیز در ۱۶ خرداد اعدام شدند. عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک و ۱۵ عضو دیگر گروهک ریگی نیز 25 خرداد دستگیر شدند. پس از این حادثه یکی از خونین‌ترین حوادث تروریستی سال‌های اخیر توسط گروهک جندالله به وقوع پیوست. حجم وسیع عملیاتهای تروریستی گروهک جندالله علیه ایران را وزارت امور خارجه امریکا نیز می‌پذیرد. چنانچه بیانیه وزارت امور خارجه آمريکا تاکید دارد که عمليات انتحاری این گروه در مهرماه سال ۱۳۸۸ که دست کم 40 کشته بر جای گذاشت، يکی از مرگبارترين حملات تروريستی از دهه ۱۹۸۰ به بعد در ايران است. این حادثه با حمله انتحاری به نمایشگاه صنایع‌دستی شهرستان سرباز در 26 مهرماه 1388 صورت گرفت که طی آن 41 تن شهید و 150 تن دیگر مجروح شدند. در اين حادثه علاوه بر سردار سرتيپ پاسدار نورعلي شوشتري و سردار سرتيپ پاسدار محمد زاده، فرمانده سپاه پاسداران سیستان و بلوچستان، فرمانده سپاه ايرانشهر و سردار علي علويان فرمانده تيپ پياده صاحب‌الزمان سپاه ثارالله به همراه بسیاری از سران قبایل و طوایف سیستان و بلوچستان نيز به شهادت رسيدند. پس از این حادثه رئیس‌جمهور ایران، محمود احمدی‌نژاد پاکستان را به کوتاهی در دستگیری اعضای این گروهک متهم کرد و وزیر کشور مصفی محمد نجار برای انجام مذاکراتی در جهت دستگیری اعضای گروهک ریگی توسط نیروهای پاکستانی به این کشور سفر کرد. دیگر حادثه خونین ترویستی این گروهک 24 تیرماه در حمله انتحاری به مسجد جامع زهدان رخ داد که طی آن 27 نفر شهید و 169 نفر دیگر مجرح شدند. این بمب‌گذاری در روز تولد امام حسین(ع) و روز پاسدار صورت گرفت. اولین انفجار در حالی رخ داد که مردم در حال خواندن دعای کمیل بودند و در جلوی درب ورودی مسجد عامل انتحاری خود را منفجر کرد. انفجار بعدی زمانی که مردم برای کمک‌رسانی به قربانیان انفجار اول آمده بودند، صورت گرفت. در انفجار اول تعدادی از مأمورین سپاه پاسداران که برای بازرسی در درب مسجد ایستاده بودند به شهادت رسیدند. این حملات انتحاری را دو عضو گروهک ریگی با نام‌های محمد ریگی و عبدالباسط ریگی انجام دادند. این در حالی بود که بامداد سه ‌شنبه 4 اسفند 1388 طی یک عملیات پیچیده اطلاعاتی و امنیتی عبدالمالک ریگی به همراه نفر دوم این گروهک دستگیرشده بودند. پس از آن نیز عبدالمالک ريگی، رهبر گروهک جندالله ۳۰ خردادماه به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض در زندان اوين به دار آويخته شده است. دادسرای انقلاب اسلامی درباره اقدامات گروه جندالله گفته بود که اين گروه به رهبری عبدالمالک ريگی از سال ۱۳۸۲ تاکنون ۳۵ مورد گروگان‌گیری از اتباع داخلی و خارجی و ۲۵‬ مورد اخاذی و 40 فقره عملیات راه‌بندی مسلحانه توأم با انفجار انجام داده است. با این وجود ایران علیه گروهک ریگی رویکرد مسالمت‌جویانه توأم با رافت اسلامی در پیش گرفته بود. به شکلی بود که پس از دست‌گیری ریگی توسط وزارت اطلاعات، به پیشنهاد دولت، عفو عمومی در قبال این گروه به اجرا درآمد. دولت پیشنهاد عفو عمومی را به شرط خلع سلاح اعضای گروه و دست ‌کشیدن از ترور و خشونت ارائه داد و که البته با استقبال نیز همراه شد؛ چنان که تا اردیبهشت 1389 حدود ۱۱۰ نفر از اعضای گروه این پیشنهاد را پذیرفته و تسلیم شدند.
حمایت‌های خارجی از جنایت‌های تروریستی:
بازخوانی موضع‌گیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در قبال اقدامات تروریستی گروهک جندالله نشان می‌دهد که این جنایت‌ها همواره با استقبال حامیان غربی و عربی این گروهک همراه شده است. گستره این استقبال هم همواره طیف وسیعی از بسته‌های حمایتی ـ پشتیبانی مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای را شامل می‌شود. البته این مسئله در مورد کشورهای منطقه نظیر عربستان با شور و اشتیاق خاصی دنبال می‌شود؛ چنانکه پوشش و پخش منظم فعالیت‌های تروریستی گروهک جندالله از سوی شبکه العربیه سبب شده تا این شبکه هم‌نوای با شبکه‌های آمریکایی، اروپایی و اسراییلی این اقدامات تروریستی را «اقداماتی انقلابی و آزادی خواهانه» توصیف کند. اگر چه العربیه در این میان همواره گوی سبقت را از دیگر رسانه‌ها ربوده و در پوشش خبری این فعالیت‌ها بیش‌ترین و بهترین زمان را اختصاص می‌دهد. از این رو پیشینه این حمایت‌ها نیز به خوبی تایید کننده وابستگی این گروهک به خارج از کشور است. ملاقات ملاجلیل قنبرزهی با مپکو ژنرال آمریکایی در فرودگاه قندهار و انفجار 7 بمب در یک هفته بعد در 7 نقطه زاهدان، دیدار یک سال بعد مولوی محمود و مولوی صلاح‌الدین با 5 تن از نیروهای اطلاعات و امنیت ارتش پاکستان (آی.اس.آی) در کویته و اخذ پول و مقادیر قابل‌توجهی تجهیزات و مهمات، گوشه دیگری از دخالت‌های آشکار خارجی و دست‌های مخرب امنیتی است. البته حمایت این دست‌های پیدا و پنهان را اعضای این گروهک نیز تأیید کرده‌اند. چنانچه عبدالحمید برادر بازداشت‌شده و معدوم ریگی نیز در دادگاه به ارتباط عبدالمالک با نیروهای آمریکایی اذعان کرد. از سوی دیگر، مجاورت نیروهای آمریکایی در آن سوی مرزهای مشترک ایران با افغانستان و پاکستان به بهانه مقابله با القاعده و طالبان، زمینه دخالت و حمایت هر چه بیشتر از گروهک‌های‌ تروریستی که علیه ایران فعالیت دارند، را فراهم کرده است. اعترافات عبدالمالک در زندان نیز تأییدی دیگر بر این مسئله است، بنا بر اعترافات عبدالمالک ریگی در زندان، آمریکا به او و گروهش قول همکاری و حمایت داده بود. با این حال حامیان این جنایت‌ها نیز در اعترافاتی این حمایت‌ها و پشتیبانی از گروهک ریگی را تأیید کرده‌اند. چنانکه ژنرال اسلم بیگ رئیس سابق ستاد ارتش پاکستان در یک گفت و گو اظهار داشته بود که روستای مرزی مند، محل ارتباط آمریکائی‌ها و اعضای گروهک جندالله بوده و کمک‌های آمریکائی‌ها از طریق دو بندر پاکستانی «کوت کلمت» و «جیوانی» وارد منطقه می ‌شده ‌است. این اعتراف رئیس سابق ستاد ارتش پاکستان تأیید نکته‌ای است که بارها مقامات ایران بر آن تاکید داشته‌اند؛ ایران همواره اظهار داشته که مختصات حملات تروریستی صورت گرفته توسط این گروه با حمایت و پشتیبانی خارجی صورت می‌گیرد. تهران انگشت این همکاری مغرضانه را به سوی سیا، اس.آی.اس، موساد، آی.اس.آی و البته نیروهای ناتو (ایساف) نشانه گرفته است. واین مارسن افسر سابق نیروی دریایی آمریكا نیز با انتشار اطلاعاتی از نقش شركت خصوصی و امنیتی بلك واتر در حملات گروهك تروریستی جندالله در ایران پرده برداشته است. وی که اکنون پیشه خبرنگاری را در پیش‌گرفته و پایگاه اطلاع‌رسانی واین مارسن ریپورت را اداره می‌کند در گفته‌هایی اعتراف کرده است که شركت خصوصی و امنیتی بلك واتر در حملات گروهك تروریستی جندالله در ایران و حملات تروریستی بر ضد شیعیان پاكستان، عراق و همچنین در حملات افغانستان و مناطق دیگر دست دارد.
ادامه دارد

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10