(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 05 مهر 1392 - شماره 20625

کوتاه اقتصادی
یک مقام مسئول خبر داد
اجرای طرح باروری ابرها برای تامین آب تهران
مصباحی مقدم: ذخایر ارزی و طلای کشور 100 میلیارد دلار است
شاخص بازار سهام 519 واحد رشد کرد
با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام شد
موجودی صندوق توسعه ملی 1/18میلیارد دلار
مدیرعامل شرکت ملی نفت: تولید گاز کشور تا پایان سال افزایش می‌یابد
پلمب 10 مرکز صنفی عرضه و کشتار دام زنده در ایام عید قربان
وزیر نیرو: افزایش قیمت انشعاب برق از نیمه دوم مهرماه اعمال می‌شود
میزان عیدی سال آینده کارگران و کارمندان مشخص شد
بیمه ایران از تحریم اتحادیه اروپا خارج شد
در دیدار با وزیر کار مطرح شد
درخواست کارگران درباره دستمزد سال آینده
وزارت جهاد کشاورزی خبر داد
خرید 7 میلیون تن گندم توسط دولت و بخش خصوصی
وزارت اقتصاد 1000 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر می‌کند
   


*عضو اتاق بازرگانی،‌ صنایع و معادن ایران گفت: بانک‌های دولتی نسبت به اجرای مصوبه پیش‌دریافت حداکثر 30 درصدی گشایش ال‌سی مقیدتر هستند. مسعود دانشمند در مورد اجرای مصوبه دریافت حداکثر 30 درصد برای پیش‌پرداخت ال‌سی، اظهار داشت: بانک‌ها هنوز نسبت به اجرای این مصوبه تردید دارند.
* در راستای توسعه خدمات‌رسانی به هموطنان از سوی شرکت حمل و نقل ریلی رجاء، قطار مسافری تهران - یزد - بندرعباس و بالعکس راه‌اندازی شد. قطار مسافری تهران - یزد - بندرعباس با حرکت یک روز در میان ساعت 11 و 30 دقیقه از تهران و برگشت از بندرعباس ساعت 16 و 10 دقیقه با مدت زمان سیر حدود 20 ساعت تردد خواهد داشت.این قطار از نوع درجه یک شش تخته با ظرفیت جابه‌جایی 360 نفر مسافر در هر سیر و قیمت 330 هزار ریال برای هر نفر اقدام به خدمات‌د‌هی به هموطنان خواهد کرد.
* مدیر پذیرش و بازاریابی بورس کالا گفت: برای اولین بار سلاپس واکس شرکت پالایش نفت شیراز در تالار محصولات چند کالایی بورس کالا عرضه می‌شود. «منوچهر میرزایی» افزود: سلاپس واکس شرکت پالایش نفت شیراز که در شصت‌وششمین جلسه هیات پذیرش این بورس مورد تصویب قرار گرفت، یک فرآورده جانبی پالایشگاهی است که در صنایع قیرسازی و تولید عایق‌های رطوبتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
* علاوه بر افزایش 20 درصدی ارزش معاملات فرابورس، روند رو به رشد شاخص فرابورس در مهر ماه سال جاری نیز ادامه داشت و طی آن این شاخص 6/20 درصد نسبت به ماه قبل رشد کرد. در پایان مهر ماه تغییر 140 واحدی شاخص فرابورس ثبت شد و این شاخص از 680 واحد در آخرین روز ماه شهریور به 820 واحد در آخرین روز مهر ماه رسید که افزایشی معادل 6/20 درصد داشت. با این حال بازه تغییر شاخص در ماه مهر 161 واحد بود، به طوری که کمترین مقدار ثبت شده برای این شاخص 687 و بیشترین مقدار آن 848 واحد است. ارزش معاملات بازار فرابورس نیز در مهر ماه امسال نسبت به ماه قبل(شهریور) 2/20 درصد افزایش یافت و از 67 هزار و 954 به 81 هزار و 680 میلیارد تومان رسید که رشد 13 هزار و 726 میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.

 


قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از تلاش برای باروری ابرها در تهران خبر داد.
محمدرضا امیر کمالی در گفت‌وگو با ایسنا، افرود: طرح مبانی باروری ابرها برای استان تهران انجام شده و نتایج آن مثبت بوده است.
وی با اشاره به این که شرکت آب منطقه‌ای تهران مسئولیت باروری ابرهارا برعهده دارد، گفت: یکی از راهکارهای تامین آب تهران، استان و یا سایر استانهای کشور که دارای بحران هستند پتانسیل باروری ابرها است.
وی با اشاره به این که براساس نتایج مبانی باروری ابرها در تهران چه در شرایط خشکسالی و چه در شرایط ترسالی حدود 10 تا 15 درصد به میزان بارش‌ها اضافه خواهد شد، گفت: دنبال موضوع باروری ابرها هستیم تا با هماهنگی مجوز آن گرفته شود.
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: در صورت امکان از باروری ابرها برای استان تهران تا پایان سال استفاده خواهد شد.
امیر کمالی در پایان خاطرنشان کرد: هر چه قدر که به منابع آب استان به‌ویژه در بخش‌ آب‌های سطحی اضافه شود به کاهش بحران در تهران کمک می‌کند.

 


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه کشور بیش از 100 میلیارد دلار ذخایر خارجی دارد، گفت: این منابع نقدینگی بالقوه است.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با مهر، در خصوص اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر خالی بودن خزانه کشور گفت: از دو وجه می‌توان این اظهارات را بررسی کرد، آیا خزانه کشور نقدینگی است که به صورت ریالی در اختیار دولت قرار می‌گیرد؟ یا علاوه بر نقدینگی ذخایر ارزی است که دولت در اختیار دارد؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر خزانه دولت را علاوه بر نقدینگی، ذخایر ارزی درنظر بگیریم که در اختیار دولت است، باید گفت خیر، خزانه دولت نه تنها خالی نیست بلکه بسیار هم سرشار است.
وی تاکید کرد: کشور بیش از 100 میلیارد دلار ذخایر خارجی و طلای نگهداری شده دارد و این علاوه بر منابع صندوق توسعه ملی است که بالای 30 میلیارد دلار است.
مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه در حال حاضر این منابع به صورت نقدی در اختیار دولت نیست، گفت: نقدینگی که در اختیار دولت قرار می‌گیرد صرفا از راه درآمدهای نفتی است که تبدیل به ریال می‌شود و البته امسال این منابع نسبت به هزینه‌ها کاهش یافته است.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به کاهش درآمدهای دولت در سال جاری اضافه کرد: علاوه بر این برای درآمدهایی که از راه مالیات وصول می‌شود امسال تحقق 100درصدی پیش‌بینی نشده و بخشی از منابعی که می‌توانست از واگذاری‌های دولتی به بخش غیردولتی تحقق پیدا کند عملا در شش ماهه اول سال بسیار پایین بود، بدین معنا اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر خالی بودن خزانه کشور درست است.
وی با تقسیم منابع نقدینگی کشور به بالفعل و بالقوه تصریح کرد: در صورتی که منابع ارزی که در خارج از کشور داریم و به خاطر تحریم‌ها مسدود شده با دیپلماسی آزاد شود نه تنها مشکلی نداریم، بلکه بسیاری از مشکلات نیز قابل حل است.
مصباحی مقدم ادامه داد: در حال حاضر هم بخشی از پروژه‌های عمرانی که تامین مالی خارجی دارند و از سوی شرکت‌های خارجی برای اجرا قرارداد دارند سهم ایران از پرداخت هزینه‌های اجرایی آن 5/7درصد و 90 درصد هزینه‌های اجرایی آن را باید شرکت‌های خارجی پرداخت کنند. به عبارت دیگر با فعال شدن شرکت‌های خارجی و جذب منابع آنها می‌توانیم پروژه‌های عمرانی را فعال کنیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که به نظر شما دیپلماسی دولت از مهمترین راهکارهای حل مشکلات اقتصادی است، گفت: قبول کنیم که ما نباید مبنای حل مشکلات اقتصادی کشور را با نگاه به خارج دنبال کنیم، نباید ناامید بود، اما دل نباید بست.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: توانایی‌های داخلی ما بهتر می‌تواند مشکلات اقتصادی ما را حل کند تا اینکه نیم نگاهی به خارج داشته باشیم.
وی تاکید کرد: مطمئنا ما وضعیت بهتر را مطلوب‌تر می‌دانیم اما به معنای این نیست که از موضع و ناتوانی در مذاکرات با غرب حاضر شویم باید در موضع قدرت باشیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه ایران در گفت‌وگو با غرب از جایگاه معتبری وارد شده تصریح کرد: در حال حاضر هم آثار این گفت‌وگوها در رفتار حاشیه‌ها مشخص است، مانند حضور نمایندگان پارلمان خارجی، حضور شرکت‌های خارجی که منتظرند اتفاق مناسبی بیافتد و وارد پروژه‌های عمرانی شوند و حتی تقاضای بیشتر برای خرید نفت توسط کشورهایی که پیش از این تحریم‌ها را مطرح می‌کردند.
مصباحی مقدم در پایان تاکید کرد: همه این موارد نمایانگر ایجاد فضای مناسب است که ما باید از آن استقبال کنیم، اما نباید به این فضای جدید دل بست.

 


در معاملات اولین روز هفته شاخص بورس تهران به رشد آرام خود ادامه داد و با 519 واحد افزایش به نیمه 73 هزار واحد رسید.
دماسنج بازار سرمایه حرکت صعودی خود را در حالی آغاز کرد که تا کانال 73 هزار و 843 واحد رشد یافت اما در نیمه معاملات از حرکت خود برگشت و تا سطح 73 هزار و 549 واحد عقب‌نشینی کرد.
در بازار دیروز، شرکت‌های پالایشگاه بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، مخابرات، همراه اول، بانک ملت، پاسارگاد، تاپیکو، فولاد، مپنا، توسعه معادن و فلزات، بانک پارسیان، اقتصاد نوین و صنایع شیمیایی ایران بیشترین تاثیر را در رشد شاخص بورس گذاشتند و در مقابل شرکتهای هلدینگ خلیج‌فارس، ملی مس، سایپا، ایران خودرو، گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با افت خود مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند.
در بازار روز شنبه بانکهای سینا، پاسارگاد و صنایع شیمیایی ایران از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و تایدواتر، ایران خودرو، چینی ایران و آبسال بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.
همچنین بیش از 682 میلیون سهم به ارزش 351 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 358 هزار میلیارد تومان رسید.

 


موجودی صندوق توسعه ملی در شروع کار دولت یازدهم 1/18میلیارد دلار بود.
صندوق توسعه ملی به منظور پایان دادن به ارائه آمارهای متفاوت از منابع و مصارف این صندوق در رسانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای مجموع منابع قابل تخصیص این صندوق در شروع به کار دولت یازدهم را 1/18 میلیارد دلار اعلام کرد.
در این اطلاعیه که صندوق توسعه ملی منتشر کرد، آمده است: با توجه به اینکه در روزهای اخیر آمار متفاوتی از منابع و مصارف صندوق در رسانه‌های گروهی مطرح شده به منظور تنویر افکار عمومی آخرین عملکرد منابع و مصارف صندوق تا پایان تیرماه سال 1392 اعلام می‌شود.
در این اطلاعیه کل منابع واریزی به حساب صندوق تا تاریخ 31 تیرماه سال جاری 9/52 میلیارد دلار اعلام شد که پس از کسر مجموع پرداخت‌ها اعم از تسهیلات ارزی و ریالی در دولت دهم که میزان آن 8/34 میلیارد دلار است، مانده قابل تخصیص در شروع به کار دولت یازدهم به 1/18 میلیارد دلار رسید.
بر اساس این گزارش؛ مجموع پرداخت‌ها اعم از تسهیلات ارزی و ریالی به شرح ذیل است: سپرده‌گذاری ارزی و... صندوق در دولت دهم (با احتساب نتیجه نوسانات ارزها) 1/20 میلیارد دلار، تعهدات صندوق بابت طرح‌های ارزی مصوب در دولت دهم 7/14میلیارد دلار، مجموع پرداختی‌ها و تعهدات صندوق در دولت دهم (با احتساب نتیجه نوسانات ارزها) 8/34 میلیارد دلار و مانده قابل تخصیص در شروع به کار دولت یازدهم 1/18 میلیارد دلار است.

 


مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران از افزایش تولید گاز کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: تمرکز افزایش تولید گاز بر فازهای 12، 15 و 16 میدان مشترک پارس جنوبی است.
رکن‌الدین جوادی اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بخش عمده افزایش ظرفیت تولید گاز از میدان پارس جنوبی محقق خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد، تولید گاز در فاز 12 پارس جنوبی به صورت زنجیره‌ای (چاه تا خروجی پالایشگاه) تا پیش از پایان سال جاری عملیاتی شود.
پیشرفت فیزیکی فاز 12 میدان مشترک پارس جنوبی هم‌اکنون به بیش از 5/92 درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود از ماه آینده (آذرماه) گاز ترش از 12 حلقه چاه این فاز تولید و به پالایشگاه این فاز منتقل شود.
با توجه به پیش راه‌اندازی و تست بخش‌های مختلف فاز 12، امید به این فاز پارس‌جنوبی برای تامین سوخت زمستانی پررنگ‌تر از قبل شده و پیش‌بینی می‌شود تا پیش از شروع فصل سرما، روزانه حداقل به صورت آزمایشی 500 میلیون فوت مکعب گاز به خطوط لوله سراسری گاز کشور تزریق و به مرور به این تولید افزوده شود.
براساس این گزارش: در یک ماه گذشته گوی شناور فاز 12 تکمیل، نصب و به زودی آماده کار خواهد شد. همزمان سکوی A این فاز در دریا در دست راه‌اندازی بوده و قرار است با 12 حلقه چاه حداقل روزانه یک میلیارد فوت مکعب (27 میلیون مترمکعب) گاز ترش را به سمت خشکی ارسال کند، که این تولید با 13 میلیون مترمکعب شروع و طی دو ماه به حداکثر ظرفیت خواهد رسید.
براساس زمانبندی‌های صورت گرفته، تولید اولیه گاز در فاز 12 میدان پارس جنوبی آذرماه امسال آغاز خواهد شد؛ برای این منظور هم‌اکنون همزمان بخش خشکی و دریا به همراه خط لوله دریایی درحال تست و راه‌اندازی است.
براساس این گزارش: سکوی A فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی در مرحله تست و راه‌اندازی بوده و کار ساخت سکوهای B و C این فاز نیز به ترتیب با پیشرفت فیزیکی بیش از 95 و 93 درصد در خرمشهر در حال انجام است؛ این دو سکو نیز کمتر از 3 ماه آینده بارگیری و در دریا نصب خواهد شد.
پیش‌بینی می‌شود با ورود این دو سکو به مدار، تولید از این فاز به روزانه 70 میلیون مترمکعب در روز برسد.

 


مدیرکل دامپزشکی استان تهران گفت: در راستای ابلاغ دستورالعمل سازمان دامپزشکی جهت ممنوعیت عرضه و کشتار دام زنده در واحدهای صنفی و دامداری‌ها، 10 مرکز صنفی عرضه و کشتار دام زنده استان تهران پلمب شد.
محمدرضا هسته‌ای در گفت‌وگو با ایرنا افزود: براساس قانون برای رعایت مسائل بهداشتی جامعه، عرضه و کشتار دام زنده توسط دامداری‌ها و صنوف ممنوع است و این موضوع در مراسم ملی و مذهبی بیش از روزهای عادی مورد تاکید سازمان دامپزشکی کشور قرار دارد.
وی اظهار کرد: حدود یک هفته قبل از مراسم ملی مذهبی عیدسعید قربان از سوی سازمان دامپزشکی کشور ممنوعیت عرضه و کشتار دام زنده به شبکه‌های دامپزشکی، اتحادیه سراسری دامداران و اصناف کشور ابلاغ شده بود.
وی تصریح کرد: در همین راستا 73 مرکز بهداشتی عرضه و کشتار دام زنده تحت نظر سازمان دامپزشکی در استان تهران فعال شد تا کشتار دام زیر نظر کارشناسان این سازمان به صورت بهداشتی صورت گیرد.
به گفته هسته‌ای در روز عید سعید قربان بازرسان بهداشتی سازمان دامپزشکی استان تهران به صورت ثابت و 36 اکیپ سیار در کل استان تهران بر فعالیت مراکز تحت نظارت، دامداری‌ها و قصابی‌ها نظارت داشتند.
وی ادامه داد: طبق گزارش بازرسان سازمان دامپزشکی استان تهران 10 مرکز به دلیل تخلف پلمب شده و به دستگاه قضایی استان ارجاع داده می‌شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران با تاکید بر این که این قانون و دستورالعمل برای بهداشت عمومی جامعه است، گفت: در روز عید قربان 3 هزار قطعه از احشام آلوده دام رنده در 73 مرکز تحت نظارت سازمان دامپزشکی استان شناسایی و از دسترس مردم خارج شد.
وی تاکید کرد: برخورد با متخلفان به منظور حفظ بهداشت عمومی جامعه است که انتظار می‌رود دامداری‌ها و اصناف طبق قانون عمل کنند.
هسته‌ای افزود: تشدید نظارت بر فعالیت دامداری‌ها و صنوف منجر به ساماندهی فعالیت‌ها در ایام ملی و مذهبی می‌شود.

 


وزیر نیرو گفت: متقاضیانی که تا نیمه نخست مهرماه امسال، برای خرید انشعاب برق درخواست داده‌اند، مشمول افزایش قیمت نخواهند شد. افزایش قیمت انشعاب برق از نیمه دوم مهرماه اعمال می‌شود.
حمید چیت‌چیان با بیان این که آن دسته از متقاضیان که پیش از 15 مهرماه سال جاری نسبت به درخواست انشعاب برق اقدام و فیش دریافت کرده‌اند، شامل افزایش قیمت خرید انشعاب برق نمی‌شوند، گفت: با این متقاضیان، طبق سال‌های گذشته عمل و انشعاب آنان با نرخ‌های پیشین محاسبه می‌شود.
وزیر نیرو با بیان این که هزینه انشعاب به هیچ وجه افزایش نیافته، بلکه قیمت‌ها ساماندهی شده است، افزود: با ساماندهی نرخ جدید برق، از اجحاف حقوق و تبعیض بین مشترکان جلوگیری شده است.
چیت‌چیان بیان داشت: وقتی یک متقاضی برق روستایی با شبکه برق حدود 200متر فاصله دارد، هزینه هنگفتی برای شرکت توزیع برق خواهد داشت تا برق موردنیاز این متقاضی تأمین شود که این هزینه‌ها به نام هزینه نیرورسانی بوده و شامل تمامی لوازم اندازه‌گیری و شبکه است که در گذشته نیز از مشترک دریافت می‌شد.
وی افزود: بنابراین در دستورالعمل جدید، هزینه انشعاب افزایش نیافته بلکه هزینه نیرورسانی به صورت مساوی در مناطق مختلف از مشترکان دریافت می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، وزیر نیرو درخصوص افزایش هزینه نیرورسانی توضیح داد: تاکنون هزینه نیرورسانی به عهده شرکت‌ها بود و برخی شرکت‌ها نیز این کار را به پیمانکار محول می‌کردند، لذا برای جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌های مالی، دستورالعمل جدید صادر شد تا از این پس متقاضیان بدون مراجعه به پیمانکار به شرکت‌های توزیع برق مراجعه و هزینه‌ها را به صورت ثابت به شرکت‌های توزیع نیروی برق پرداخت کنند.
وی در ادامه یادآور شد، از سال1383 تا 15 مهرماه سال جاری هزینه‌های برقراری انشعاب افزایش نداشته و براساس جداول گذشته یعنی 75هزار تومان برای انشعاب روستایی و 130هزار تومان برای انشعاب شهری و 130هزار تومان نیز بابت تجهیزات موردنیاز برای برقراری انشعاب برق از مراجعان اخذ شده و هیچ مبلغ مازادی از متقاضی دریافت نمی‌شد، دولت به وزارت نیرو یارانه انرژی پرداخت می‌کرد که باتوجه به افزایش قیمت 10 برابری لوازم اندازه‌گیری، دستورالعمل جدید صادر شد.
وی افزود: استان خراسان رضوی بیشترین مصرف برق را در بخش کشاورزی دارد که معادل 30درصد است درحالی که این میانگین مصرف در سطح کشور از 16/7درصد تجاوز نمی‌کند، همچنین فروش انرژی در استان خراسان رضوی حدود 260ریال است که 166ریال به عنوان هدفمندی یارانه‌ها به مردم باز می‌گردد و حدود 100ریال به حساب وزارت نیرو واریز می‌شود.
وی ادامه داد: این درحالی است که بابت تولید یک کیلووات ساعت برق بدون هزینه سوخت، 680ریال و با احتساب هزینه سوخت یک هزار ریال هزینه می‌شود که با این ارقام، تولید برق برای وزارت نیرو به صرفه نیست.
وی درخصوص تأمین آب روستایی نیز گفت: تأمین آب روستاها با مشکلاتی مواجه است و این برای ما قابل قبول نیست که پس از 35سال، هنوز 6400 روستا به وسیله تانکر آبرسانی شود البته درصورت تخصیص اعتبار پیش‌بینی شده، این مشکلات قابل حل است.
چیت‌چیان ادامه داد: انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر به جز مسایل اجتماعی و امنیتی، با مسایل اقتصادی نیز روبه‌روست درحالی که می‌توان با کمی صرفه‌جویی در مصارف کشاورزی، کمبود آب موردنیاز را جبران کرد.
وی با بیان این که کار انتقال حوضه ای آب بسیار پرهزینه است، خاطرنشان کرد: سد دوستی با هزینه بالایی احداث شده، 167کیلومتر خط لوله و ایستگاه‌های پمپاژ متعدد ساخته شده است اما با این همه سرمایه‌گذاری، تأمین آب مشهد از اطمینان 100درصدی برخوردار نیست و برای حصول اطمینان، بایستی هر حوضه به منابع آبی داخل همان حوضه اتکا داشته باشد.
وی با بیان اینکه تاکنون نشست‌های متعددی درخصوص مشکلات آب خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد برگزار شده است، گفت: سعی خواهیم کرد در نشست‌های بعدی از حضور نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی و همچنین نماینده استانداری خراسان رضوی بهره‌مند باشیم.
وزیر نیرو در ادامه افزود: با اصلاح الگوی کشت و اصلاح الگوی آبیاری و کشاورزی به روش گلخانه‌ای می‌توان به صرفه‌جویی مدنظر رسید.
وی تأکید کرد: اگر هر کشاورز یک سوم آب مصرفی خود را صرفه‌جویی کند، وزارت نیرو حق آبه آن یک سوم را برای مصارف دیگر از وی خریداری می‌کند.
این مقام مسئول درخصوص افزایش نرخ آب نیز توضیح داد: براساس بند76 قانون بودجه بابت هر مترمکعب مصرف آب شهری 10تومان افزایش یافته است که این مبلغ از مشترکان دریافت و به حساب شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی واریز می‌شود.

 


میزان عیدی کارمندان برای سال 93 در ضوابط مالی ناظر بر بودجه سال آینده کل کشور همچون سال 92 تعیین شد.
در ضوابط مالی ناظر بر بودجه سال 93 کل کشور، عیدی کارمندان برای سال آینده 402 هزار و 500 تومان پیش‌بینی شده است.
به گزارش مهر، در ضوابط مالی ناظر بر بودجه سال 93 کل کشور خطاب به دستگاه‌های اجرایی آمده است: مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) را در بودجه سال 93 معادل سال 92 منظور نمایید. مبلغ قطعی پاداش پایان سال به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
مبلغ پاداش پایان سال 92 کارمندان 402 هزار و 500 تومان بود.
حداقل و حداکثر عیدی کارگران و مشمولان قانون کار طی 15 سال اخیر براساس فرمولی است که از سوی مجلس تصویب و تاکنون نیز اجرایی شده است.
2 برابر حداقل حقوق و حداکثر 3 برابر آن به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود؛ فرمول روشنی است که برای تعیین میزان عیدی پایان سال کارگران و مشمولان قانون کار در نظر گرفته می‌شود.
بر همین اساس، مصوبه شورای عالی کار مبنای تعیین عیدی پایان سال مشمولان قانون‌کار مشخص است. با توجه به حداقل دستمزد 487 هزار و 125 تومان تومانی سال‌جاری، حداقل عیدی پایان سال کارگران مشمولان قانون کار حداقل 974 هزار و 250 تومان و حداکثر 1 میلیون و 461 هزار و 375 تومان خواهد بود.

 


مدیرعامل بیمه ایران با اشاره به برگزاری دادگاه‌هایی در اروپا عنوان کرد: با توجه به دفاعیاتی که داشتیم تحریم‌های بیمه ایران از سوی اتحادیه اروپا برداشته شد.
جواد سهامیان مقدم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما برای برداشته شدن این تحریم‌ها پیگیری‌های حقوقی زیادی داشتیم و عنوان کردیم که بیمه مانند یک صندوق تعاونی است که مردم پول خود را در آن به امانت می‌گذارند تا در زمان خسارت از آنها حمایت شود.
وی افزود: قرار است دادگاه تجدید نظری نیز در آینده نزدیک برگزار شود که ما دفاعیات خود را فرستاده‌ایم و منتظر نظر آن دادگاه خواهیم بود.
سهامیان مقدم با بیان این که شرکت بیمه متبوعش نقش موثری در صنعت بیمه کشور دارد، گفت: بیمه ایران در حوزه‌ امنیت‌های اقتصادی کشور بسیار فعال است و بر اصل تعاون پا برجاست و وجوه مردم در این صندوق‌ها امانت است تا بر اساس احتمال در صورت آسیب دیدن این خسارت‌ها جبران شود، لذا دلیلی نداشت اتحادیه اروپا این شرکت بیمه را تحریم کند.
مدیرعامل بیمه ایران خاطرنشان کرد، این تحریم‌ها موجب شده بود تا ال.سی‌هایی که از سوی بیمه ایران ضمانت می‌شد مورد قبول دیگر کشورها قرار نگیرد که با رفع آن از این به بعد بیمه ایران می‌تواند هم‌چنان به بیمه کردن ال.سی‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله باربری فعال باشد.
وی افزود: البته ما با استراتژی‌هایی که داشتیم توانستیم تحریم‌ها را تا حد زیادی کنترل کنیم و همین امر منجر شد با مدیریت شرایط تحریم نه تنها آسیب جدی به صنعت بیمه وارد نشود، بلکه بتوانیم رشد قابل توجهی را داشته باشیم.

 


نمایندگان کارگران کشور از وزیر کار، تعاون و رفاه خواستند در تعیین دستمزد سال آینده کارگران هزینه‌های واقعی و وضعیت سبد معیشت آنان در نظر گرفته شود.
نمایندگان کارگران کشور در اولین دیدار رسمی خود با وزیر کار از وی خواستند در تعیین حداقل مزد 12 میلیون مشمول قانون کار، نرخ تورم واقعی و سبد هزینه‌های خانوار مد نظر قرار گیرد.
اسفند ماه امسال، اولین دستمزد کارگران در دولت تدبیر و امید مصوب می‌شود؛ دولتی که رئیس آن پیش‌تر اعلام کرده بود حق کارگران است که دستمزد واقعی دریافت کنند.
به گزارش مهر، به تازگی نمایندگان کارگران کشور با علی ربیعی دیدار کردند و از نزدیک با برنامه‌ها و مواضع وی درباره مسائل مرتبط با وزارت تعاون، کار و رفاه آشنا شدند.
یکی از وعده‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نمایندگان کارگران این بود که سعی خواهد کرد به صورت ماهیانه دیدارها و نشست‌هایی را با این گروه درباره مسائل بازار کار داشته باشد و از این طریق مباحث مطرح در روابط بین دولت و کارگران را پیگیری کند.
همچنین ربیعی به کارگران قول داد تا در اولین فرصت موضوع حق مسکنی که در دولت دهم عنوان شد افزایش یافته را پیگیری کند. وزیر کار به نمایندگان کارگران گفت: از دولت خواهد خواست تا در صورت وجود سوابقی در این زمینه، مستندات را در اختیار وی قرار دهند.
وی از سویی عنوان کرد، در صورت وجود مستندات تصویب افزایش حق مسکن کارگران از 10 به 20 هزار تومان آن را برای اجرا به واحدهای مشمول قانون کار کشور ابلاغ می‌کند و در غیر این صورت این موضوع را از طریق هیئت وزیران پیگیری خواهد کرد.
علاوه بر موارد مطرح شده در دیدار کارگران با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ برخی از نمایندگان کارگران درباره مسائل معیشتی و افت قدرت خرید کارگران نیز سخن گفتند و نمایندگان کارگران از ربیعی درخواست کردند در این باره چاره‌اندیشی شود.
ابوالفضل فتح‌الهی؛ نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در گفتگو با مهر با بیان اینکه وی به نمایندگی بخشی از جامعه کارگری کشور درباره لزوم توجه به معیشت کارگران مطالبی را عنوان کرده است گفت: از ربیعی درخواست شد تا در تعیین حداقل دستمزد سال آینده میلیون‌ها کارگر و مشمول قانون کار؛ هزینه‌های واقعی و وضعیت سبد معیشت کارگران در نظر گرفته شود.
پیش‌تر نیز دکتر حسن روحانی؛ رئیس جمهوری درباره دستمزدهای پایین کارگران گفته بود: این حق کارگران است که از حقوق مناسب برابر با هزینه‌ها و نرخ تورم برخوردار باشند و این را قانون می‌گوید.
رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: دولت تدبیر و امید تلاش می‌کند تا در این باره تصمیمات مناسبی برای بهبود وضعیت معیشتی کارگران بگیرد.
بزودی و در ماه‌های آینده اولین حداقل دستمزد سالیانه کارگران در دولت تدبیر و امید به تصویب خواهد رسید. کارگران امیدوارند روال تعیین دستوری و مصلحتی تعیین حداقل دستمزد سالیانه کارگران در 8 سال گذشته متوقف شود.
آنها می‌گویند مصلحت‌اندیشی‌های مکرر به جای اجرای دقیق ماده 41قانون کار در تعیین حداقل دستمزد سالیانه کارگران باعث ایجاد شکاف واقعی بین هزینه‌ها و درآمد کارگران شده است. همچنین کمبود درآمد کارگران باعث افت شدید قدرت خرید آنان شده است.

 


مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: حدود 7 میلیون تن از گندم‌های تولیدی کشاورزان از سوی بخش‌های خصوصی و دولتی خریداری شده است.
دلاور حیدرپور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال زراعی 91-92 حدود هفت میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد که حدود پنج میلیون تن آن به صورت تضمینی از سوی دولت و دو میلیون تن دیگر از سوی بخش خصوصی خریداری شده است.
وی افزود: میزان تولید گندم مورد مناقشه بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و تجارت است اما آمارهای تولید و برداشت گندم از استان‌های مختلف در حال جمع‌آوری و تایید نهایی از سوی وزارت جهاد کشاورزی است که به زودی اعلام خواهد شد.
به گفته مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی، میزان خرید گندم برای مصرف حیوانی و به عنوان خوراک دام در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما سال گذشته بیشترین میزان خرید گندم برای مصرف خوراک دام نسبت به سال‌های پیش از آن بوده است چرا که نرخ خرید تضمینی گندم در سال 90-91 کیلویی حدود 400 تومان بود و باعث شد تا دلالان آن را برای مصارف انسانی و غیره بیشتر از دیگر سال‌ها بخرند.
حیدرپور ادامه داد: با توجه به برآوردهای صورت گرفته امسال یک میلیون تن از گندم تولیدی به عنوان خوراک دام خریداری شد.
وی اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی گندم که ابتدا حدود 700 تومان بود باعث شد تا قیمت خرید این محصول از سوی دلالان در بخش خصوصی تا بیش از هزارتومان نیز افزایش یابد و گندم‌کاران تمایل بیشتری برای تحویل محصول خود به بخش خصوصی داشته باشند اما در ادامه با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی این محصول به 800 تومان، تفاوت نرخ خرید این محصول بین بخش خصوصی و دولتی کمتر شد و کشاورزان رغبت بیشتری برای تحویل گندم به دولت داشتند.
مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از برخی نوسانات در سال جاری برای تحویل گندم به دولت گفت: برای تسهیل خرید گندم از سوی دولت در سال آینده باید تدابیری اندیشیده شود تا مراکز خرید به اندازه کافی در مناطق مختلف کشور گسترده شود و کشاورزان برای تحویل محصول خود به دولت به زحمت نیفتند.

 


طبق مصوبه اخیر دولت، وزارت اقتصاد برای اجرای طرحهای تملک دارائیهای سرمایه‌ای انتفاعی 1000 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر می‌کند.
هیئت وزیران در جلسه 28 مهرماه امسال بنا به پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و به استناد بند (39) قانون بودجه سال 1392 کل کشور دو پیشنهاد زیر را تصویب کرد:
1- وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است به نمایندگی از دولت نسبت به انتشار اوراق مشارکت ریالی تا مبلغ ده هزار میلیارد ریال برای اجرای طرحهای تملک داراییهای سرمایه‌ای انتفاعی موضوع بند (39) قانون بودجه سال 1392 کل کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.
2- بازپرداخت اصل و سود علی‌الحساب و سود تحقق یافته و هزینه‌های مترتب بر این اوراق توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تضمین می‌گردد تا از محل اعتبارات ردیف‌های خاصی که توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در قوانین بودجه سالانه پیش‌بینی می‌شود، با رعایت مقررات مربوط پرداخت گردد.
به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور مصوبه فوق را برای اجرا به وزارت اقتصاد، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10