(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 05 مهر 1392 - شماره 20625

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دست‌ها پائین ! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
صداقت ! (گفت و شنود)
در آستانه مذاکرات ژنو-2 صورت می‌گیرد
رایزنی فشرده اخضر ابراهیمی در تهران
رویترز: ایران غنی‌سازی 20درصدی خود را متوقف نکرده است
رئیس مجلس اعلام کرد
مغایرت 4 مصوبه دولت‌ یازدهم با قانون
تا حالا 15 اتوبوس بقیه با قطار می‌‌آیند! (خبر ویژه)
نیکلاس برنز: ادبیات روحانی آمریکا را تحت تأثیر قرار نخواهد داد (خبر ویژه)
بقیه جابه‌جایی استانداران پس از رأی اعتماد مجلس (خبر ویژه)
وزارت علوم نشد به شورای انقلاب فرهنگی تحمیل می کنیم! (خبر ویژه)
توضیحات 7 ساعته کری به نتانیاهو درباره مذاکره با ایران! (خبر ویژه)
کمک یک میلیون دلاری آمریکا به سازمان تروریستی منافقین (خبر ویژه)
برداشتن تحریم‌ها به روش روباه پیر (خبر ویژه)
 


پیش از این هم- چند سال قبل- به این داستان عبرت‌انگیز از مثنوی مولوی اشاره داشته‌ایم و امروز تکرار آن را با توجه به برخی از مسائل این روزها بی‌مناسبت نمی‌دانیم. ملای رومی نقل می‌کند که «مجنون» در تب و تاب دیدار «لیلی» بر پشت ناقه‌ای نشسته و آهنگ کوی «لیلی» کرده بود. شتر، اما در شهر «کره»ای داشت که به غریزه‌مادری و رابطه فرزندی، دل از او برنمی‌داشت. مجنون در این اندیشه که به کوی لیلی برود «هِِِِی» می‌زد و «ناقه» در اضطراب که از کره خود جدا نشود، پای رفتن نداشت.
همچو مجنون در تنازع با شتر
گَه شتر چربید و گَه مجنون حر
میل مجنون پیش آن لیلی روان
میل ناقه، پس سوی کره دوان
یکدم ار مجنون از او غافل شدی
ناقه گردیدی و واپس آمدی
یک دو روزه ره بدین منوال‌ها
مانده مجنون در تردد سال‌ها
مجنون به قول ملای رومی، چاره کار را در فرود آمدن از ناقه ناهمراه می‌بیند و اگرچه سختی می‌کشد و تلخی می‌چشد ولی به پای خویش راه می‌پیماید و در کوی لیلی به آرامش می‌نشیند، در حالی که از فرصت سوخته، این درس را آموخته که هرگز با ناقه ناهمراه، راهی کوی لیلی نشود.
شاید آنچه در این وجیزه آمده است و شرح بیشتر آن فرصتی دیگر می‌طلبد، در نگاه اول خوشایند جناب دکتر روحانی، رئیس‌جمهور محترم کشورمان نباشد ولی همه شواهد محسوس و ملموس به وضوح حکایت از آن دارند که شماری از همراهان کنونی ایشان، همراهان همدلی نیستند و به شتر مجنون شبیه‌اند که هرچند ادعای هماهنگی دارند ولی آهنگ کوی لیلی ندارند. این جماعت در ماجرای فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 پرده از هویت واقعی خود برداشته و به وضوح نشان داده‌اند که نه فقط کمترین پیوندی با ملت و مردم این مرز و بوم ندارند بلکه با سازی که از آن سوی مرزها کوک می‌شود به رقص می‌آیند! و سؤال این است که آیا همین جماعت در جریان فتنه 88، آشکارا و بی‌نقاب به حمایت از پروژه مشترکی که آمریکا، انگلیس و اسرائیل علیه اسلام و انقلاب تدارک دیده بودند، به صحنه نیامدند؟ آن خیانت که قابل انکار نیست پس امید جناب روحانی به همراهی آنان در راهی که ایشان پیش ‌روی دارد برای چیست؟! و این قصه اگرچه سر دراز دارد ولی امروز، تنها به ماجرای دیروز اشاره می‌رود و آن عصبانیت و برافروختگی این جریان از نصب بیلبوردهایی است که «صداقت آمریکا» را به سوال و چالش کشیده بود. جماعت یاد شده با مشاهده این بیلبوردها چنان برافروخته و به خشم آمدند که گویی نصب‌کنندگان بیلبوردها به عزیزترین، گرامی‌ترین و مقدس‌ترین باورها و اعتقادات آنان اهانت کرده‌اند؟! به گونه‌ای که با شتابزدگی آمیخته به اضطراب برای برچیدن بیلبوردها از خیابان‌های تهران دست به فشار هماهنگ و همه‌جانبه‌ای زدند و متأسفانه شهردار محترم تهران در اقدامی که از ایشان به عنوان یکی از سرداران سپاه اسلام در جنگ تحمیلی 8 ساله بعید و دور از انتظار بود، دستور جمع‌آوری و برچیدن بیلبوردهای مورد اشاره را صادر کرد! چرا؟! انتقاد به شهردار تهران، تسلیم غیرقابل توجیه ایشان در مقابل فشارهاست، آنهم شهرداری که پیش از این در هنگامه آتش و دود ایستاده و خم به ابرو نیاورده بود. اما، در این عرصه چرا تسلیم شد؟ اگر تسلیم نمی‌شد، چه می‌شد؟!
اما، گناه و جرم اصلی را کسانی مرتکب شده‌اند که «قدرت» در دست خویش، یعنی همان «امانت» مردم را علیه عزت و حرمت صاحبان امانت به کار گرفته و با «زبان حال» که در بسیاری از موارد گویاتر از «زبان قال» است به شیطان بزرگ اطمینان داده‌اند؛ «اجازه نمی‌دهیم کسی به ابروی بالای چشم شما اشاره‌ای داشته باشد»!
بدیهی است، جمع‌آوری بیلبوردهایی که غیر از هشدار نسبت به بی‌صداقتی آمریکا، مضمون و پیام دیگری نداشت، نمی‌توانست و نمی‌تواند برای مردم خون داده و خون دل خورده و کسانی که سی‌و‌چند سال طعم تلخ دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌های آمریکا را با پوست‌و گوشت و همه وجود خود چشیده‌اند قابل توجیه باشد. از این روی جماعت یاد‌شده برای توجیه این اقدام سوال برانگیز خود، دست به کار شده و بهانه تراشیدند که اشاره به بی‌صداقتی آمریکا در آستانه مذاکرات ژنو می‌تواند به روند مذاکرات آسیب جدی برساند! که باید پرسید، مگر به قول بر و بچه‌های تهران، وسط برف زردآلو پیدا کرده‌اید؟! و مگر آمریکا با روی کارآمدن دولت موسوم به اعتدال، دست از کینه‌توزی و دشمنی کشیده و برای مردم ایران به «یار گرمابه و گلستان» تبدیل شده است؟! دشمنی آمریکا و متحدانش با ایران اسلامی و مردم آن سی و چند سال است که با شدت ادامه دارد و در طول زمان نه فقط رو به کاستی نگذاشته، بلکه شتاب بیشتری نیز داشته است و معلوم نیست مسئولان محترم در مقابل کدام چراغ سبز آمریکا دستور جمع‌آوری بیلبوردهایی را داده‌اند که فقط نسبت به بی‌صداقتی حریف هشدار می‌داد؟! این هشدار در ماهیت واقعی خود نه فقط تضعیف تیم هسته‌ای محترم کشورمان نیست بلکه کفه آنان را در چالشی که پیش‌روی دارند سنگین‌تر نیز می‌کند.
توجیه عجیب و غریب ارائه شده برای جمع‌آوری بیلبوردها در حالی است که مسئولان و مقامات آمریکایی برخی از نرمش‌های دولت کنونی را به حساب ضعف و نیاز ایران اسلامی نوشته و ماهیت کینه‌توزانه خود را بیشتر از پیش نشان داده‌اند.
اوباما بعد از مکالمه تلفنی با آقای روحانی انجام این گفت‌وگو - که تا آن روز بی‌سابقه بود- را ناشی از فشار تحریم‌ها دانست و کنگره آمریکا با استناد به این برداشت، نتیجه گرفت که باید بر شدت تحریم‌ها افزوده شود. وزارت خارجه آمریکا بلافاصله بعد از بازگشت هیئت ایرانی از نیویورک با صدور بیانیه‌ای به اسرائیل اطمینان داد هرگز اقدامی نخواهد کرد که با منافع اسرائیل منافات داشته باشد! همین دو روز پیش دولت آمریکا مبلغ یک میلیون دلار برای کمک به سازمان منافقین اختصاص داد. خانم وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا و مسئول ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور با کمال وقاحت اعلام کرد که فریب و نیرنگ بخشی از DNA ایرانیان است! هفته گذشته، «شلدون آدلسون» میلیاردر معروف آمریکایی و یکی از حامیان مالی و سیاسی حزب جمهوریخواه طی سخنانی در دانشگاه «یشیوا» در نیویورک به اوباما پیشنهاد کرد، قبل از مذاکرات ژنو، ایران را بمباران کند! دو روز قبل «نیکلاس برنز» در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «بوستون گلوب» سخنان آقای روحانی را دلنشین، اما ناشی از ضعف ایران ارزیابی کرده و به دولت آمریکا توصیه می‌کند، تحت تاثیر این سخنان قرار نگرفته و بر فشارها بیفزاید. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» از قول یکی از مقامات ارشد تیم مذاکره‌کننده آمریکا نوشت «در ژنو متوجه شدیم که فقط باید ایران را تحت فشار قرار داد» و...
اکنون باید از کسانی که شهرداری تهران را با فشار همه‌جانبه، وادار به جمع‌آوری بیلبوردها کرده‌اند، پرسید؛ در مقابل کدام نرمش و یا تغییر موضع آمریکا، بیلبوردهای هشداردهنده نسبت به بی‌صداقتی آمریکا را از خیابان‌ها برچیده و با این اقدام ناپسند و سؤال‌برانگیز، دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا برده‌اید؟! ملت که طی سی و چند سال گذشته نشان داده‌اند اهل تسلیم در برابر زورگویی و باج‌خواهی آمریکا و متحدانش نبوده و نخواهند بود و صد البته، دست جماعتی که دیروز به نشانه تسلیم بالا رفته بود را پایین خواهند کشید. مردم دست‌های آلوده به خیانت این جماعت را در فتنه 88 به وضوح دیده و می‌شناسند، و حق دارند نگران حضور برخی از آنان در برخی از مراکز قدرت باشند. آنها شتر مجنون‌اند و رئیس جمهور محترم نباید از آنان انتظار حرکت به کوی لیلی را داشته باشند.

حسین شریعتمداری

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* غرب به خوبی می‌داند ما به دنبال تسلیحات کشتار جمعی در بحث انرژی هسته‌ای نیستیم فقط می‌خواهد زمان را از ما بگیرد تا به امور مهم‌تر نپردازیم. دیپلماسی کشور از مسائل اساسی غفلت نکند.
88580---0912
* چهره ملکوتی و الماس درخشانی به نام حضرت امام خمینی(ره) را که در ملکوت اعلی می‌درخشد کسی نمی‌تواند با حرفهای کذب و از خود باخته خدشه‌دار کند. هر چند منتسب به این خاندان باشد. اما این نگرانی وجود دارد که چنین دست و پا زدن‌هایی افراد را بیشتر در منجلاب خودخواهی‌های‌شان فرو برد.
4891---0912
* خداوند در سوره آل عمران آیه 150 می‌فرماید برای مسلمین از کافرین یاری نجویید که خدا یار شماست و او بهترین یاری کننده است. ما نگرانیم مبادا برخی دولتمردان ما از موضع ضعف دست به سوی جبهه باطل دراز کرده باشند. ما را از نگرانی بیرون بیاورید.
4893---0939
* با توجه به نوع مذاکرات هسته‌ای که باید به تشخیص تیم مذاکره کننده و وزیر خارجه کشورمان محرمانه باقی بماند پیشنهاد می‌کنیم افرادی از سوی مجلس به نمایندگی از ملت این تیم را در مذاکرات همراهی بکنند. در این صورت نگرانی‌ها کاهش خواهد یافت.
شاه صاحبی
* آقای نعمت‌زاده وقتی در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد ارز به 3 هزار تومان رسید همگی داد و فریاد برآورده بودید که این هم شد مملکت‌داری و شروع می‌کردید به مقایسه با ارز 100 و 150 تومانی زمان جنگ، حال که خود بر مسند قدرت تکیه زده‌اید، از یک زاویه دیگر به مسائل نگاه می‌کنید و می‌گویید اگر ارز از 3 هزار تومان پایین بیاید زنگ خطری است برای کشور!
رضا سرابی
* میرزاآقاسی به مقنی‌ها دستور داده بود در کویر چاه حفر کنند یکی از مقنی‌ها گفت اینجا آب ندارد میرزاآقاسی گفت اگر آب ندارد برای شما که نان دارد. حال داستان کسانی که قول داده بودند صد روزه مشکل گرانی و تورم را حل کنند. ولی خبری که نشد هیچ حتی برخی اجناس گران‌تر هم شد ولی از مرحمت این دولت 700 تا 800 مدیر جدید به نان و نوایی رسیدند!
3024---0919
* برخی از خادمان آستان امامزادگان(ع) تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند. این عزیزان که اکثراً میانسال هستند هیچ پشتوانه مالی- درمانی و معیشتی ندارند. از سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تأمین اجتماعی خواستار توجه بیشتر هستیم.
اکبری بری اشرقی
* در آخر هفته مسافرت به شهرهای شمالی کشور زیاد می‌شود اگر تعطیلات هم در کار باشد این وضعیت تشدید می‌شود. از آنجا که تعداد اتوبوس‌های این خطوط جوابگو نیستند سر و کار مردم به مسافرکش‌ها می‌افتد در نتیجه بازار سیاه درست می‌کنند. درخواست سر و سامان دادن به این وضع نابسامان را داریم.
7902---0919
* آموزش و پرورش شهرستان تهران نزدیک به هشت ماه می‌شود که حق‌الزحمه عوامل اجرایی سالن‌ها و کانون‌های ورزشی مناطق تهران را علی‌رغم اینکه بودجه آن را از وزارتخانه دریافت کرده نمی‌پردازد.خواهشمند است رسیدگی شود.
6138---0912
* دارندگان مدارک دانشگاهی مقطع بعد از سال 77 آرزوی ادامه تحصیل دارند از وزارت علوم تقاضا داریم وسیله تحصیلات تکمیلی ما را فراهم سازد.
6568---0911
* در روزنامه کیهان 25 مهر صفحه 11 خانم حشمتیان معاون آموزش و پرورش از کمک 58 میلیارد تومانی خانواده‌ها برای مدارس خبر داده‌اند که باید عرض کنم اغلب نحوه کمک چنین بوده که اگر پرداخت نمی‌شد دانش‌آموزان ثبت‌نام نمی‌شدند!
0648---0918
* 2 هفته است به شهرداری و شورای شهر قرچک به خاطر جمع‌آوری سدمعبر یک دستفروش جلوی منزل مسکونی‌ام در خیابان محمد‌آباد- مهدیه 5 مراجعه کردم. شاکی خصوصی هستم ولی متأسفانه واحد سدمعبر در شهرداری و شورای شهر در این مورد اغماض می‌کند.
محمدی
* پیشنهاد می‌کنم بانک ملی چهار راه نبرد با اینکه فضای بسیار بزرگی در اختیار دارد و علی‌رغم درآمد زیادی که از ناحیه عملیات بانکی کسب می‌کند دستگاه خودپرداز خود را از یک دستگاه به دو دستگاه برساند در تمام ساعات روز جلو این یک دستگاه صف تشکیل می‌شود.
صباغیان
* یک بازنشسته کشوری هستم، حقوق ما نصفه پرداخت شده است نه به کسی بدهکار هستم و نه ضامن کسی هستم که کسورات شامل حال بنده شود لطفاً صندوق بازنشستگی کشوری در این زمینه پاسخگو باشد.
محمدرضا زینتی
* از مسئولان فرهنگی و دستگاههای مسئول تقاضا داریم به وضعیت حجاب در بیمارستانهای خصوصی رسیدگی کنند.
قاسمی
* اکثر مدیران و مسئولین دولت گذشته با کلید دولت جدید که از تیغ تیزتر است برکنار شده‌اند. ای کاش با این جابه‌جایی پرهزینه لااقل ارزانی می‌شد ولی برعکس قیمت خیلی از خدمات و اجناس که هیچ ربطی به دلار ندارد افزایش یافته است.
4958---0916
* در اسلامشهر- خیابان نواب‌صفوی- روبروی اداره گاز، زمین‌هایی است که برای برخی مجوز ساخت با تراکم 180 درصد صادر شده و برای برخی دیگر مجوز با تراکم 120 درصد و این در حالیست که ابعاد زمین‌ها یکسان است و نمونه آن ساختمان موجود در کوچه 1 و 2 و 3 و 5 خیابان نواب‌صفوی است. از شورای شهر و شهرداری اسلامشهر تقاضا داریم شرایطی را فراهم سازند تا ما کارمندان صاحب زمین در همین خیابان بتوانیم با تجمیع دو قطعه زمین، از تراکم 180درصدی بهره‌مند شویم.
از تماس‌های چند کارمند اسلامشهری
* در داخل کوچه خدابخش منشعب از خیابان امین در تهرانپارس به صورت آشکار مواد مخدر به فروش می‌رسد. متاسفانه کلانتری 144 این منطقه اقدامی نمی‌کند. از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ انتظار اقدام داریم.
9921---0933
* مسئول سازمان بازنشستگی کل کشور از بیمه‌های تکمیلی برای کارکنان شاغل خبر دادند در صورتی که این مطلب اصلا از وظایف ایشان نیست انتظار از ایشان حل مشکلات بیمه تکمیلی بازنشستگان است. اقدام نمایند و در صورت نداشتن مشکل آنگاه به امور شاغلین بپردازند.
سلیمی بازنشسته کشوری
* از وزیر راه و شهرسازی و مسئولین استان البرز درخواست می‌شود نسبت به پروژه‌های مسکن مهر استان البرز (ماهدشت) نظارت کامل داشته باشند متاسفانه امکانات زیربنایی، رفاهی و آموزشی مهیا نیست. انتظار رفع مشکلات یاد شده را داریم.
9423---0933
* سالهاست در پونک خیابان نفت کوچه 20 همراه اول آنتن‌دهی ندارد. متاسفانه در پیگیری‌های صورت گرفته کسی پاسخگو نیست. چرا؟ شایسته است همراه اول نسبت به رفع مشکلات مشترکان خود اقدام موثر و فوری انجام دهد.
4256---0912
* نیمه تعطیل بودن واحد انتقال خون در خیابان پیروزی تهران مشکلات زیادی برای اهداکنندگان خون به وجود آورده است. از مسئولین محترم سازمان انتقال خون درخواست رسیدگی داریم.
8949---0912

 


گفت: مگر روی بیلبوردهایی که در خیابان‌های تهران نصب شده بود چی نوشته بودند که دیروز همه را جمع کردند؟
گفتم: در این بیلبوردها تاکید شده بود که آمریکا صداقت ندارد و نباید به آن اعتماد کرد.
گفت: یعنی آنها که بیلبوردها را جمع کرده‌اند معتقدند آمریکا صداقت دارد؟!
گفتم: ولی الان دولت‌های اروپایی که همپیمان سنتی و دیرینه آمریکا هستند هم به خاطر جاسوسی آمریکا از مقامات اروپایی، آمریکا را بی‌صداقت می‌دانند.
گفت: پس چرا، ما که اینهمه شاهد کینه‌توزی آمریکایی‌ها بوده‌ایم برای اعلام صداقت آنها جوش می‌زنیم؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! یارو دنبال دزد کرده بود، وقتی بهش رسید به جای اینکه دزد رو بگیره، ازش جلو زد!

 


تکاپوی کشورهای درگیر بحران سوریه برای برگزاری نشست ژنو 2، پس از ناکامی محور عربی- غربی در ساقط کردن حکومت این کشور در حالی شدت گرفته است که دیروز نماینده سازمان ملل در امور سوریه رایزنی فشرده‌ای با مقامات کشورمان برای حضور و ایفای نقش مؤثر در این نشست انجام داد.
«اخضر ابراهیمی» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه دیروز پس از دیدار و گفت‌وگو با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک درباره نشست ژنو 2 گفت: هنوز دعوتنامه‌ها برای هیچ کس از جمله ایران ارسال نشده ولی دبیر کل سازمان ملل، اینجانب و بسیاری از مردم به این چشم دوخته‌اند که جمهوری اسلامی در این اجلاس شرکت کند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تلاش‌ها برای به تعویق افتادن این نشست عنوان کرد: خبر ندارم کسی برای به تعویق افتادن این نشست تلاش کند اما ما در سازمان ملل برای برگزاری اجلاس خیلی عجله داریم و فکر می‌کنم بسیاری از مردم نیز با نظر ما موافقند.
نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه سفرش به تهران را در چارچوب سفرهای دیگرش به منطقه برشمرد و افزود: آنچه از ایران درخواست می‌کنم همانند سایر کشورها یعنی کمک و همکاری برای پایان دادن به این بحران خطرناک در سوریه.
اخضر ابراهیمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اقدامات سازمان ملل برای جلوگیری از کشتار مردم بی‌گناه توسط گروه‌های تروریستی در سوریه خاطرنشان کرد: آنچه در سوریه رخ می‌دهد دردناک و باعث تأسف است و هیچ ارتباطی با حقوق بشر و وجدان انسانی ندارد چه رسد به قوانین بین‌المللی.
اخضر با بیان اینکه این رفتارهای زشت را نمی‌توان به یک طرف محدود کرد، یادآور شد: کلیه طرف‌ها چنین فجایعی را مرتکب می‌شوند.
وی بر مسئولیت دولت سوریه و وظایف آن برای جلوگیری از ارتکاب این امور تأکید کرد و گفت: دولت سوریه باید در حل مشکلات سوریه و پایان دادن به این وقایع کمک کند.
اخضر ابراهیمی با اشاره به اوضاع اسفناک مردم سوریه یادآور شد: این اوضاع پایان نمی‌یابد مگر اینکه کل بحران خاتمه داده شود و همه باید در راستای حل مسالمت‌آمیز این بحران کمک کنند.
محمدجواد ظریف، ‌وزیر خارجه کشورمان نیز در این نشست گفت: اگر از ایران دعوت شود با عزم یافتن راه حل سیاسی در این نشست حضور خواهیم یافت.
وی درباره حضور ایران در نشست «ژنو 2» با بیان این که هنوز دعوت‌نامه‌ای برای هیچ یک از کشورها ارسال نشده است، اظهار کرد: ایران تمایل دارد به پایان دادن وضعیت بسیار ناگوار در سوریه کمک کند و اگر از ایران برای حضور در این نشست دعوت شود با عزم کمک کردن به یافتن راه حل سیاسی در کنفرانس شرکت خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه درادامه نشست مطبوعاتی مشترک خود با اخضر ابراهیمی اضافه کرد: همکاری ما در گذشته در موضوعات مختلف با اخضر ابراهیمی به ویژه در افغانستان دستاوردهای بسیار خوبی برای منطقه ما داشته است. نقشی که ابراهیمی برای ایجاد صلح در گوشه و کنار منطقه به ویژه افغانستان ایفا کرد نقشی است که ایجاد امیدواری برای ما می‌کند که در موضوع دردناک فاجعه انسانی در سوریه نیز بتواند نقش مؤثری داشته باشد و به پایان دادن به جنگ و رسیدن به راه حل قابل قبول که باعث ثبات در منطقه و جلوگیری از خشونت و افراط است کمک کند و این جنگ خانمان‌سوز به پایان برسد.
وی با اشاره به مذاکراتش با نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه اظهار کرد: در گفت‌وگوها با اخضر ابراهیمی بر اهتمام ایران به حل وضعیت سوریه در بعد انسانی و نیاز به حل آن از طریق گفت‌وگو بین جهات مختلف سوری تأکید شد.
بهانه مخالفان برای عدم حضور در نشست ژنو2
به دنبال اقدام شورای مخالفان سوریه مبنی بر مشروط کردن حضورش در مذاکرات ژنو2، این بار ائتلاف مخالفان سوریه شرط‌های خود را برای شرکت در این کنفرانس اعلام کرد.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، «هیثم المالح»، رئیس کمیته قانونی ائتلاف مخالفان سوریه در مصاحبه‌ای شرط‌های ائتلاف مخالفان را برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 اعلام کرد.
وی موافقت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با برکناری از قدرت را اولین شرط ائتلاف مخالفان سوریه برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 خواند.
المالح در ادامه اعلام کرد، عدم مشارکت ایران در کنفرانس ژنو 2 دومین شرط ائتلاف برای حضور در این کنفرانس است.
رئیس کمیته قانونی ائتلاف مخالفان سوریه بدون اشاره به جنایات وحشیانه گروه‌های مسلح تروریستی در سوریه مدعی شد: ائتلاف مخالفان سوریه تنها با آن دسته از شخصیت‌های نظام سوریه مذاکره می‌کند که دستشان به خون مردم سوریه آلوده نیست.
«احمد الجربا»، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه نیز به نوبه خود با اعلام اینکه ائتلاف مخالفان بر دیدگاه‌ها و خواسته‌های خود برای شرکت در ژنو 2 پایبند است تأکید کرد: موفقیت ژنو 2 بدون تحقق این خواسته‌ها یعنی ایجاد گذرگاه‌های انسانی در مناطق جنگی، آزادی زندانیان سوری تا پیش از آغاز مذاکرات و نیز انتقال کامل قدرت به دولت انتقالی ممکن نیست.

 


خبرگزاری رویترز در واکنش به انتشار نادرست یک نقل قول از سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی بر این که تهران غنی‌سازی 20درصد را متوقف کرده است؛ عدم صحت این خبر را تایید کرد.
رسانه‌های غربی روز جمعه، به اشتباه به سخنانی از «سید حسین نقوی حسینی»، سخنگوی کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس استناد کرده و مدعی شدند ایران تولید اورانیوم با غنای 20 درصد را متوقف کرده است.
نقوی حسینی در مصاحبه‌ای با فارس تاکید کرد اخباری که از قول وی منتشر شده صحت ندارد و جمهوری اسلامی ایران کماکان اورانیوم با غنای 20درصد را تولید می‌کند.
خبرگزاری رویترز طی مصاحبه‌ای با دیپلمات‌های آژانس در این باره نوشت: شواهدی مبنی بر توقف غنی‌سازی 20درصدی ایران وجود ندارد.
دیپلمات‌های غربی همچنین به رویترز گفته‌اند هر اقدامی از جانب ایران برای متوقف کردن تولید اورانیوم با غنی بالا اقدامی عجیب خواهد بود چون ایران می‌خواهد از این موضوع به عنوان یک برگه چانه‌زنی در دور بعدی مذاکرات ژنو که در روزهای 7 و 8 نوامبر (16 و 17) آبان‌ماه برگزار می‌شود استفاده کند.
علی‌رغم این، آنها این اظهارنظر که طبق نوشته خبرگزاری رویترز، «احتیاط‌ آمیز» بوده را هم مطرح کرده‌اند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حدودا هفته‌ای یک بار از تاسیسات غنی‌سازی ایران بازدید می‌کنند و ممکن است آژانس هنوز متوجه تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از طرف ایران نشده باشد.

 


علی لاریجانی4 مصوبه دولت یازدهم را مغایر با قانون اساسی اعلام کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی به مصوبه ۲۱ شهریور ماه دولت حجت‌الاسلام روحانی با موضوع رفع موانع تولید و اشتغال ۳ ایراد قانونی گرفت و تشکل کارگروه جهت تسهیل ترخیص کالاها را غیر قانونی اعلام کرد.
در نامه لاریجانی به رئیس جمهور آمده است: بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.

 


برکناری مدیران دولتی ظرف 2 ماه گذشته حاکی از تغییر و به‌کارگماری اتوبوسی مدیران جدید است.
سایت نیمروز با اشاره به برکناری و تغییر حداقل 685 مدیر دولتی در کمتر از 2 ماه نتیجه گرفته این تعداد بالغ بر سرنشینان 10 اتوبوس و 13 مینی‌بوس یا به تعبیری 15 اتوبوس و یک مینی‌بوس می‌شوند.
دکتر روحانی در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرده بود با تغییرات اتوبوسی موافق نیست و اینکه «ما گفتیم با کلید آمده‌ایم و نه با داس».
بنا بر گزارش نیمروز، تعداد تغییرات در دستگاه‌هایی که طبیعتا هر تغییر به صورت خوشه‌ای به چند تغییر دیگر در زیرمجموعه‌ها تسری می‌یابد، به این شرح است: نهاد ریاست‌جمهوری 93 نفر، وزارت نفت 74 نفر، وزارت بهداشت 69 نفر، وزارت اقتصاد و دارایی 53 نفر، وزارت صنعت، معدن و تجارت 50 نفر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 43 نفر، سازمان مناطق آزاد 38 نفر، وزارت راه و شهرسازی 38 نفر، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی 30 نفر، معاونت میراث فرهنگی 28 نفر، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 20 نفر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 15 نفر، وزارت جهاد کشاورزی 14 نفر، وزارت نیرو 11 نفر، وزارت ورزش و جوانان 11 نفر، وزارت آموزش و پرورش 10 نفر، معاونت بنیاد شهید و امور ایثارگران 9 نفر، معاونت محیط زیست 8 نفر، وزارت امور خارجه 8 نفر و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی 6 نفر.
با این اوصاف و با در نظر گرفتن تغییرات خوشه‌ای بعدی به نظر می‌رسد باید به جای اتوبوس و مینی‌بوس از واحد واگن و قطار برای تغییر مدیران استفاده کرد.

 


معاون سابق وزارت خارجه آمریکا می‌گوید «کلمات دلنشین رئیس جمهور ایران، واشنگتن را تحت تأثیر قرار نخواهد داد و آمریکا باید فشار بر ایران را برای گرفتن امتیاز حفظ کند».
نیکلاس برنز که سابقه نمایندگی آمریکا در ناتو را نیز دارد، اکنون استاد دانشگاه هاروارد است، او ضمن تحلیلی که توسط روزنامه بوستون گلوب منتشر شده، تأکید می‌کند دولت آمریکا برای هر نوع توافق خوب با ایران، نیازمند همراهی کنگره و اسرائیل است و به همین دلیل باید از اهرم فشارهای اقتصادی تحریم‌ها استفاده کند.
برنز خاطرنشان کرد: «تنها راه رسیدن به توافق با ایران آن است که آمریکا فشار قابل توجهی را بر ایران حفظ کند.
کلمات دلنشین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، واشنگتن را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. افسونگری به تنهایی، هر چند مطلوب، اما به‌ندرت می‌تواند توازن را در دیپلماسی تغییر دهد. اما قدرت و اهرم می‌توانند از عهده این کار برآیند. آمریکا و اتحادیه اروپا نباید تحریم‌های اصلی را لغو کنند، مگر آن که تهران با آینده‌ای که در آن از سلاح هسته‌ای خبری نیست موافقت کند.»
وی به سیاق ادبیات صهیونیست‌ها افزود: در واقع همانطور که دولت نیز گفته است، توافق نکردن بهتر از توافقی نامطلوب و سهل‌گیرانه نسبت به ایران است. تنها دلیلی که ایران را پای میز مذاکره کشاند، تأثیر مخرب تحریم‌هاست.
معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر اینکه دولت آمریکا، کنگره و اسرائیل نقش پلیس خوب و بد را علیه ایران بازی می‌کنند، نوشت: کنگره در تصویب تحریم‌ها علیه ایران قاطعانه عمل کرده است. اسرائیل نیز در این راه نقش مهمی دارد. نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با اظهارات تند علنی، تهدید توسل به زور علیه ایران را عینیت بخشیده است. از دیرباز این واقعیت دیپلماتیک مورد اذعان بوده که در بیشتر موارد مذاکره برای به نتیجه رسیدن نیازمند مؤلفه تهدید نظامی است. کنگره و اسرائیل در این میان نقش مهم و حیاتی پلیس بد را در مقابل ایران بازی کرده‌اند.

 



با پیشنهاد برخی مشاوران روحانی، معرفی استانداران به مدت دو هفته به تعویق افتاد تا جلسه رأی اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی برگزار شود.
به گزارش «مشرق» استدلال پیشنهاد دهندگان این بود؛ معرفی استانداران پیش از جلسه رأی اعتماد، یقیناً با مخالفت برخی نمایندگان مواجه خواهد شد که این امر می‌تواند تأثیر منفی بر رأی نمایندگان به سه وزیر پیشنهادی بگذارد. گفته می‌شود با پایان رأی‌گیری در روز یکشنبه، تعداد قابل توجهی از استانداران منصوب خواهند شد.
یادآور می‌شود موضوع معرفی استانداران به یکی از عوامل کش و قوس در ائتلاف‌های انتخاباتی برخی استان‌ها تبدیل شده است.

 


فتنه‌گران و افراطیون درصدد نفوذ دادن سرپرست ناکام وزارت علوم به شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.
نقش جعفر توفیقی در فتنه سال 88 و عملکرد افراطی وی در مدت سرپرستی وزارت علوم باعث دافعه‌های شدید در میان نمایندگان مجلس شده بود و عدم اعتماد نمایندگان به وی در صورت معرفی شدن به مجلس تقریبا قطعی به نظر می‌رسید. به همین دلیل هم به جای توفیقی، فرجی دانا به مجلس معرفی شد و البته گفته می‌شود توفیقی نقش بولدوزر را در برخی عزل و نصب‌ها ایفا کرد.
اکنون خبر می‌رسد که افراطیون در تلاشند توفیقی را به عنوان «دبیر» به شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس‌جمهور تحمیل کنند.
برخی سایت‌های نزدیک به جریان‌های افراطی (نظیر سلام نو و امید) دراین‌باره خبر داده‌اند که توفیقی یکی از گزینه‌های دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی است و حتی صحبت‌هایی هم با وی دراین‌باره انجام شده است.
به نظر می‌رسد وقوع چنین اشتباهی از سوی دکتر روحانی - ولو تحت فشار شدید افراطیون باشد - باعث بی‌اعتمادی مجلس و سایر نهادهای حاکمیتی خواهد شد ضمن اینکه افراطیون را در فهرست طلبکاری‌هایشان گستاخ‌تر می‌کند.

 


برخی رسانه‌های زنجیره‌ای درباره مواضع مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران اخبار خلاف واقع منتشر می‌کنند و آدرس غلط می‌دهند.
این رسانه‌ها به بهانه ملاقات وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شدند بین آمریکا و اسرائیل شکاف عمیقی افتاده است!
برخلاف این ادعا، آمریکا و اسرائیل در مقابل ایران با هماهنگی کامل رفتار می‌کنند و نوعی تقسیم کار حساب شده میان آنان در جریان است. کری و نتانیاهو در آخرین ملاقات به مدت 7 ساعت درباره نحوه فشار با ایران هماهنگی کرده‌اند. هماهنگی 7 ساعته را شبکه بی‌بی‌سی از قول یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده و افزوده است: کری در این دیدار به تفصیل درباره مذاکرات 1+5 با ایران توضیح داده است.
بی‌بی‌سی ادعا می‌کند وزیر خارجه آمریکا بر استقبال از گشایش دیپلماتیک با ایران تاکید کرده اما در سوی دیگر نتانیاهو خواستار توقف کامل غنی‌سازی است.
برخلاف ادعای بی‌بی‌سی سران رئیس هیئت مذاکره‌کننده آمریکا پیش از این تاکید کرده که از نظر اوباما ایران حق غنی‌سازی اورانیوم را ندارد و تنها می‌تواند به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز دسترسی داشته باشد. همین مضمون را یووال دیسکیئر وزیر صهیونیست نیز اخیرا تکرار کرد.
در هماهنگی با مقامات صهیونیستی است که جان کری پس از ملاقات با نتانیاهو می‌گوید: برای لغو تحریم‌ها هنوز خیلی زود است. وی گفت: با وجود گشایشی که در سیاست ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش بوجود آمده، ولی این کشور باید بداند که حرف جای عمل را نخواهد گرفت و هنوز خیلی زود است که بتوان تحریم‌ها را کاهش داد.
جان کری تاکید کرد «ما باید مطمئن شویم که اقداماتی که ایران انجام می‌دهد واقعا روشن و کاملا شفاف‌اند. چرا که امنیت جهان به این موضوع بستگی دارد.» او اضافه کرد که در عین حال ما باید مطمئن شویم که فعالیت‌های فعلی اتمی ایران نیز در چارچوب اقدامات صلح‌آمیز قرار دارد.
جان کری اضافه کرد در مقابل تغییراتی که پس از انتخابات در ایران به وجود آمده باید «محتاط» بود.
او با ادبیات نتانیاهو اضافه کرد که «یک توافق بد، از یک عدم توافق بدتر است».
همچنین به گزارش رویتر بن رودز مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: آمریکا فعلا هیچ برنامه‌ای برای لغو یا کاهش تحریم‌ها ندارد.
بنابر گزارش نشریات آمریکایی، «کاخ سفید، کنگره و رژیم صهیونیستی» در مقابله با ایران تقسیم کار کرده و نقش پلیس خوب و بد را بازی می‌کنند تا فشارها بر ایران وسیع‌تر شود.

 


آمریکا یک میلیون دلار به سازمان تروریستی منافقین اختصاص داد. بهانه این کمک مالی هنگفت، اسکان اعضای این گروهک تروریستی برای خروج از عراق عنوان شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه این حمایت یک میلیون دلاری از سوی وزارت خارجه آمریکا انجام می‌شود و رسما از سوی این وزارت اعلام شده است. مری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد این پول برای تضمین رفاه و امنیت ساکنان اردوگاه لیبرتی اختصاص یافته است.
آمریکا در سال 2012 سازمان منافقین را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کرد. این سازمان در ترور و قتل عام بیش از 12هزار شهروند و مقام ایرانی دست داشته و در این حال در جنایت‌های صدام علیه کردها و شیعیان عراق مشارکت داشته است. سازمان سیا از این سازمان بارها برای دروغ‌پراکنی علیه برنامه هسته‌ای ایران استفاده کرد، تا مستقیما اعتبار خود را زیر سوال نبرد. منافقین همچنین در سوریه و در کنار سایر تروریست‌های سلفی و القاعده فعالیت می‌کنند.

 


لغو تحریم میدان گازی رام، صرفا به دلیل نیاز انگلیس به انرژی است.
پیش از این برخی رسانه‌های عوام فریب مدعی شده بودند که اقدام دولت انگلیس در این زمینه یک امتیاز به ایران است اما بی‌بی‌سی‌ فارسی از قول یک کارشناس انرژی مقیم لندن اذعان کرد: برداشتن تحریم میدان گازی «رام» توسط دولت انگلیس، به دلیل نیاز به انرژی است چرا که این میدان نقش به سزایی در تأمین سوخت داخلی انگلیس دارد.
از زمانی که اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌هایی را بر علیه ایران وضع کرده‌اند و به واسطه آن فعالیت شرکت‌های نفتی ایران و بانک‌ها مختل شد، انگلیس درصدد بود کار این میدان گازی مختل نشده و شامل این تحریم‌ها نشود چرا که این میدان نقش مهمی در تامین سوخت دارد.
میدان گازی «رام» در دریای شمال بین نروژ و شمال انگلیس قرار دارد و گاز آن با یک خط لوله 390 کیلومتری به خاک انگلیس می‌رسد.
شرکت ملی نفت ایران قبل از انقلاب نصف مالکیت این میدان را خریده و نصف دیگر میدان متعلق به شرکت بریتیش پترولیوم است.
این میدان گازی در سال 1977 یعنی تقریبا 36 سال پیش کشف شد، میدان رام 23 میلیارد مترمکعب گاز قابل بهره‌برداری دارد، بهره‌برداری از دسامبر سال 2005 یعنی هشت سال پیش شروع شد ولی سال 2010 به علت تحریم‌ها متوقف شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10