(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 05 مهر 1392 - شماره 20625

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در حاشیه بازگشت برخی بازیگران سینمای فیلمفارسی به سینمای انقلاب
سینما ضربدر فیلمفارسی مساوی با صفر
شهادت 14 مرزبان نیروی انتظامی در حمله اشرار مسلح
درمکتب امام
تاکید رئیس‌جمهوری بر رسیدگی به حادثه سراوان
شرح خطبه 224 نهج البلاغه ـ (2)
رشوه به حضرت امیر (ع)به نام هدیه!
جلسه مشترک هیئت تطبیق مصوبات مجلس با حقوق‌دانان دولت
نمایندگان مجلس مطرح کردند
برائت از فتنه شرط رای اعتماد به 3 وزیر پیشنهادی
به دنبال انتشار یادداشت موهن درباره امام علی(ع)
روزنامه بهار موقتاً منتشر نمی‌شود
حجت الاسلام علوی : وزارت اطلاعات باید زمینه‌های ضدامنیتی را کاهش دهد
جوابیه موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) و پاسخ کیهان
افتخاری خبر داد
ادامه رسیدگی به پرونده اختلاس از بیمه ایران نیمه دوم آبان‌ماه
   


سعید مستغاثی
به نظر می‌آید مدتهاست این واقعیت تلخ روشن شده که برای اذهان واداده و حافظه‌های تخلیه شده باید مدام تکرار کرد: یکی از اهداف مبارزات مردم مسلمان و مقاصد انقلاب اسلامی، شاکله فرهنگی و هنری رژیم طاغوت بود که بخش مهمی از آن در سینمای آن روزگار تبلور یافته بود. متاسفانه باید تکرار کنیم که وجه اصلی انقلاب ما، جنبه فرهنگی بود و دعوای اصلی ما با شاه و اربابان آمریکایی‌اش اساسا مقوله فرهنگ بود که در روزگار آن رژیم به فاجعه کشانده شده بود.
اذعان به ابتذال حاکم بر سینمای پیش از انقلاب تقریبا در کمتر نوشته و نقد و سخن درباره آن سینما چه پیش و چه بعد از انقلاب ابراز نشده و واژه فیلمفارسی همواره برای سخیف‌ترین آثار آن سینما به کار گرفته شده است. شگفتا که شبه روشنفکران و جماعت به اصطلاح اصلاح‌طلب که زمانی خود را چپ می‌پنداشتند و ژست‌های چپ‌گرایانه به خود می‌گرفتند و پز روشنفکری خود را بر روی همین ژست‌ها بنا کرده بودند، دیگر مدتهاست به اصطلاح شرمگین و پشیمان، شیفته سرمایه‌داری و آمریکا و هالیوود و اسکار و هر آنچه که در واقع از خصوصیات جبهه راست وابسته به نظر می‌آمد، شده‌اند اما طرفه آنکه هنوز خود را چپ می‌دانند! همین شبه روشنفکران بودند که مرزهای ساختگی مابین فیلمفارسی و سینمای شبه روشنفکری را (که زمانی خود القا کرده بودند) درهم ریختند و به اصطلاح هر دو روی سکه را با یک نقش، ضرب زدند. (می‌توان گفت در واقع به اصل خود بازگشته‌اند؛ چون در تاریخ سینمای ایران نیز شبه روشنفکرانی مانند اسماعیل کوشان و پرویز خطیبی و علی دریابیگی و... بنیانگذار فیلمفارسی شدند و بت‌های روشنفکری همچون احمد شاملو برای سمبل‌های فیلمفارسی مثل ایرج قادری، فیلمنامه نوشتند و سوپر روشنفکرانی مانند کیارستمی هم جوایز خود را به عصاره‌های فیلمفارسی همچون بهروز وثوقی تقدیم کردند!!).
حضرت امام خمینی(ره) در همان سخنرانی ابتدای ورودشان به وطن در بهشت زهرا با توجه به همین نکات، فرمودند که با فحشا در سینما مخالف هستند، همان فحشایی که سینمای پیش از انقلاب را فرا گرفته بود و از همین روی مردم مسلمان در جریان مبارزات خود، در کنار مشروب‌فروشی‌ها و بانک‌ها (به عنوان مراکز فساد اجتماعی و اقتصادی رژیم شاه) سینماها را نیز به آتش می‌کشیدند.
اما سوال اینجاست که آیا فحشا و ابتذال در سینمای پیش از انقلاب یک موضوع فضایی و تجریدی بود و موضوعیت فیزیکی و شکلی نداشت؟ آیا پدیده فیلمفارسی، یک توهم بود؟ چه عناصر و عواملی باعث شده بودند که سینمای پیش از انقلاب رنگ و بوی فساد و فحشا و ابتذال به خود بگیرد؟ کدام پارامترها در محتوا و ساختار، آن سینما را به عنوان پیشخوان ضد فرهنگی رژیم طاغوت مورد نفرت مردم قرار داده بود؟ آیا فقط موضوع این بود که سینمای طاغوت توسط نوکران شاه مدیریت می‌شد؟ یا اساس ساختار و محتوایش، چنین محصولی را به تاریخ هنر این سرزمین تحمیل کرد که علی‌رغم تسامح و تساهل برخی از وزرای ارشاد و معاونانشان، به جز یکی دو مورد استثنا (فیلم‌های «گاو» و «شیر خفته») هیچ یک از فیلم‌های آن دوران، نتوانست مجوز نمایش عمومی در سینماها و رسانه‌های این کشور را دریافت نماید، در حالی که حداقل بخشی از سایر محصولات هنری و رسانه‌ای تولید شده در آن دوران مانند موسیقی و کتاب و تئاتر و...، در این سالها مجوز پخش در رسانه‌های عمومی را دریافت کردند.
به نظر می‌آید پاسخ پرسش‌های فوق نیاز به هوش سرشار و درک عمیق ندارد و بسیار سرراست و ساده است. اما متاسفانه همپای آن قشر شرمگین شبه روشنفکر، بخشی از هنرمندان و مسئولین نیز ماهیت مبتذل هنر و سینمای پیش از انقلاب را درک نکرده و یا نادیده گرفتند و با اتخاذ مواضع به اصطلاح آوانگارد و بدون توجه به نظرات حضرت امام خمینی(ره) و بزرگان انقلاب همچنین کنار نهادن اهداف نظام جمهوری اسلامی و حتی حرف‌های پیشین خود، سینمای انقلاب را به فیلمفارسی آلوده ساختند.
البته این فقره سالهاست که در سینمای ایران جریان داشته و به نظر می‌آید که کمتر کارشناس و منتقدی وجود داشته باشد که به جریان قوی و مبتذل فیلمفارسی در سینمای امروز ایران قائل نباشد. خیلی آثار موسوم به فیلمفارسی، امروزه سینماها و شبکه‌های خانگی و متاسفانه رسانه ملی ما را هم فرا گرفته و کار به جایی رسیده که کارگردانان برای ساخت فیلم‌های تقلیدی نعل به نعل از فیلمفارسی‌های دوران طاغوت و حتی استفاده از نام آنها، بر یکدیگر سبقت می‌گیرند! (و متاسفانه در این تقلید مضحک حتی نمی‌توانند فیلمی در حد آن آثار مبتذل نیز ارائه دهند و فیلم‌هایی بسیار سخیف‌تر تولید می‌کنند!!)
یکی از این فیلمسازان با فیلمی مبتذل ملهم از «شب‌ نشینی در جهنم» به نام «پوست موز»، در کمال تاسف به سینمای ایران آمد و البته اثری زیر خط فقر استاندارد سینما روی پرده برد که حتی با فیلم مورد تقلیدش، به لحاظ قوت ساختاری، فرسنگ‌ها فاصله داشت!!! و باز هم متاسفانه اگر در سال 1337، فیلم «شب نشینی در جهنم» که توسط یک بهایی به نام مهدی میثاقیه تهیه شده بود، به دلیل برخی توهین‌ها به باورها و اعتقادات مردم، مورد اعتراض محافل دینی قرار گرفت، فیلم «پوست موز» که دهها بار سخیف‌تر و موهن‌تر و به همان شیوه، عقاید مذهبی ملت را به سخره گرفته بود، مورد کمترین انتقادی قرار نگرفته و اگرچه پروانه نمایش روی پرده را دریافت نکرد ولی مستقیما به شبکه خانگی راه یافت!!!
فیلم‌های مبتذل‌تری مثل «دموکراسی تو روز روشن» (که باز هم معاد و آخرت و باورهای مذهبی را مضحکه کرده بود)، در «امتداد شهر» (که اساسا بیش از یک فحش تصویری نبود!)، «تلفن آقای رئیس‌جمهور» (که علاوه بر ابتذال ساختاری و محتوایی نشانی هم از سینما و هنر هفتم نداشت و البته باز هم برخی اعتقادات دینی و اخلاقی مردم را مورد هجمه قرار داده بود) فیلم‌های بعدی این شبه فیلمساز بودند.
اما در خبرها بود که یکی از نقش‌های دست دوم تازه‌ترین فیلم این کارگردان کم استعداد ولی پرسروصدا به نام «نقش و نگار»، به یکی از هنرپیشگان سینمای شاهنشاهی به نام ناصر ملک مطیعی سپرده شده است!
لازم به ذکر است که اساسا بحث نگارنده در اینجا بر سر حضور یا عدم حضور فردی به نام ناصر ملک مطیعی در فیلم یاد شده نیست. به هر حال وی نیز یک شهروند ایرانی است و مثل هر شهروند دیگری می‌تواند در هر حرفه و شغل و عرصه‌ای که قانون اجازه دهد، حضور یابد و ایرادی بر آن مترتب نیست. اما سوال اینجاست که مقصد و مقصود سازندگان فیلم «نقش و نگار» از حضور این بازیگر (با سابقه طولانی در سینمای فیلمفارسی) در این فیلم چیست؟
آیا می‌خواهند در سن هشتاد و چند سالگی از توانایی‌های این بازیگر استفاده کنند؟! (که البته در دوران اوج بازیگری‌اش و در فیلمفارسی‌های معلوم‌الحال هم چندان بروز نیافت!!) آیا هیچ بازیگر دیگری نمی‌توانست در این نقش دست چندم بازی کند؟!! آیا قصد سازندگان فیلم به جز دلجویی و تجلیل از بازیگری بوده که کارنامه مبتذلی در عرصه سینمای ایران داشته و خودش در مصاحبه با برنامه هفت، از مردم ایران خواست که وی را ببخشند؟!! به راستی این دلجویی سازندگان فیلم «نقش و نگار» از یک بازیگر فیلمفارسی (که از همین روی جشنی هم برایش برپا ساختند) به خاطر چیست؟ شاید حضرات معتقدند حقی از وی در طول این سال‌ها ضایع شده که از اوج بازیگری در سینمای مبتذل فیلمفارسی به خانه‌نشینی کشیده شده؟ یعنی وی به ناحق از صحنه سینمای ایران کنار گذاشته شده و می‌بایست به همان روال در سینمای پس از انقلاب نیز حضور می‌یافت؟!!!
پاسخ این سوالات نیز از سوی دست‌اندرکاران فیلم یاد شده روشن است و حتی از محتوا و ساختار فیلمفارسی و مبتذل آثار قبلی کارگردان محترم نیز می‌توان دریافت که وی مانند برخی دیگر دوستان به اصطلاح فیلمسازشان (برخلاف آرمان‌های انقلاب و رهنمودهای امام) داغ هجران فیلمفارسی‌های طاغوتی بر دل دارد و شاید می‌خواهد از طریق ورود عناصر اریژینال فیلمفارسی به آثارش، در واقع برای خود و برای سینمایی که از استانداردهای هنر هفتم بسیار دور است، به اصطلاح اعتباری بتراشد!!!
البته همان‌طور که گفته شد عملکردهایی اینچنین در طول سالیان گذشته، سابقه‌ای پررنگ داشته و سخن تازه‌ای نیست که همپای موضوعات و ساختار مبتذل و سخیف فیلمفارسی، برخی از عناصر و عوامل پیشانی‌ سفید آن نیز به دلیل مدیریت شتر گاو پلنگی این سینما، ساحت آن را آلوده ساختند. اما پرداختن سوال‌برانگیز رسانه ملی به چنین موضوعی (حداقل در دو برنامه شبکه 3 یعنی «هفت» و «ویتامین 3» که بنده فرصت دیدنش را داشتم) آن هم با لحن خوش‌آمد‌گویی و تبریک و تهنیت! و بدون هیچ‌گونه نقد و تحلیل و روشنگری، در واقع خدشه‌دار کردن حرمت این رسانه مردمی بود. انتظار می‌رفت رسانه ملی که از بیت‌‌المال هزینه می‌کند و مدعی دانشگاه انقلاب اسلامی است، با نقد و بررسی صحیح چنین موضوعی را انعکاس می‌داد تا لااقل پاسخی باشد برای نسل امروز که متاسفانه به یمن تسامح و کم‌‌کاری‌های امثال این رسانه‌ها، هیچ پس‌زمینه یا ایده روشن و تحلیلی درست از دوران پیش از انقلاب و سینمایش ندارد!!
آن وقت مرتب این سوال مطرح می‌شود که چرا مخاطب سینمای ایران عطایش را به لقایش بخشیده است؟ چرا سالن‌های سینما خالی است؟ ‌چرا تولیدات این سینما، پی در پی ورشکسته می‌شوند؟ در حالی که برخلاف آنچه حضرات مطرح می‌کنند از قضا ورشکستگی این سینما از همان دوران آغاز شد که همه خطوط قرمز را زیر پا گذاردند و هر نوع ابتذالی را در این سینما به نمایش درآوردند!
نکته جالب اینکه در همان دوران، علی‌رغم تسامح و تساهل وزیر ارشاد وقت (عطاالله مهاجرانی) و قول و قرار با برخی هنرپیشگان طاغوتی مانند پوری بنایی اما مرحوم سیف‌الله داد که معاونت سینمایی وقت بود، با قاطعیت از ورود هر یک از عناصر سینمای فیلمفارسی طاغوت به عرصه سینمای ایران ممانعت ورزید تا دوران دولت نهم که در کمال تاسف با فیلم «محاکمه» این باب، مجددا باز شد.
بد نیست برای تشریح ابعاد حضور عناصر سینمای شاهنشاهی در سینمای انقلاب، یکی از صحبت‌های سیدمحمد خاتمی، در دورانی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود را یادآوری کنم:
در سال 1363 و در حاشیه سومین جشنواره فیلم فجر خبرنگاری از آقای خاتمی پرسید: «آیا افرادی که در عرصه فرهنگ و هنر آلوده به فساد بوده‌اند، می‌توانند دوباره به این عرصه بازگشته و فعالیت کنند»؟
و خاتمی پاسخ داد: «به نظر اینجانب کسانی که مروج پلیدترین جنبه‌های فرهنگ ضد اسلامی بوده‌اند، نباید کارهای فرهنگی و از جمله وجهه فرهنگی سینما را به آنان سپرد، هرچند اگر مدعی باشند که توبه کرده‌اند. بسیار خوب، در جامعه می‌توانند به فعالیت‌های مختلفی مشغول شوند ولی در صحنه فرهنگ، و هنر جایی برای آنان نیست. این اصل، صرف‌نظر از این که خود، یکی از مصادیق بارز پالایش فرهنگی است، حداقل احترامی است که به انقلاب خونبار اسلامی می‌گذاریم».

 


در حمله اشرار مسلح به مرزبانان هنگ مرزی سراوان 14 مرزبان شهید شدند که پیکر آنان تحویل پزشک قانونی زاهدان شد.
مدیرکل امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان به خبرنگار تسنیم در زاهدان گفت: در جریان درگیری عصرجمعه در نقطه صفر مرزی بخش کوهک شهرستان سراوان که بین نیروهای مرزی و اشرار مسلح رخ داد 14نفر از نیروهای جان برکف انتظامی و مرزبان به شهادت رسیدند. هادی مرعشی افزود: پس از این درگیری مهاجمان مسلح به خاک پاکستان متواری شدند لذا اطلاعاتی از چگونگی تلفات اشرار دردست نیست. نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی به همین منبع خبری گفت: در جریان این درگیری 6 نفر بطور سطحی مجروح شدند که یک نفر از آنان تحت عمل جراحی قرار گرفت. هدایت‌الله میرمراد زهی افزود: فرماندار سراوان اعلام کرده که گروهک تروریستی جیش العدل مسئولیت این حادثه تروریستی را به عهده گرفته اما این خبر تاکنون تأیید نشده است.
به گزارش خبرنگار فارس از زاهدان در اثر این عملیات تروریستی 14 نفر از مرزبانان به نام‌های: محمد قرایی، امید پارادال، امین آبراش، مهدی عارفی، حامد عبدالهی، مهدی زبردست، پژمان شاهوند، حمید لزگی، محمد صادق‌نژاد، احمد لنگری، سعید فتنقریی، مسعود معصومی، سیدعلی سیادت، محمد سلیمانی به شهادت رسیدند.‌به گفته یک عضو شورای تامین استان سیستان و بلوچستان، 12 تن از شهداء سرباز وظیفه بودند که در این منطقه خدمت می‌کردند.
همچنین حمید یزدان‌پناه، محسن فرهادی، محمد جمشیدی و حسین هزارجریب مجروح و در بیمارستان بستری شدند و علی رحمتی پارسی مجروح دیگر حادثه به دلیل شدت جراحات به زاهدان اعزام شده است.
محکومیت حادثه تروریستی از سوی امام‌جمعه اهل سنت سراوان
امام جمعه اهل سنت سراوان در واکنش به حمله اشرار مسلح به مرزبانان گفت: این عملیات مذبوحانه که موجب تاثر مردم شیعه و سنی سراوان شد مورد محکومیت تمام اقوام بلوچ و اهل‌سنت است. مولوی عبدالصمد ساداتی به خبرنگار مهر اظهار داشت: افرادی که کمین نیروهای حافظ امنیت و صلح می‌نشینند تا آنان را بدون داشتن هیچ گناهی به شهادت برسانند، درکی از انسانیت، عقلانیت و حقوق بشر نداشته و به دلیل مزدوری برای ایادی استکبار دست به چنین جنایات غیرانسانی می‌زنند.
ورود کمیسیون امنیت ملی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از ورود این کمیسیون به حادثه تروریستی سراوان خبر داد و گفت: به لحاظ اهمیت موضوع جلسه‌ای با مسئولان ذی‌ربط در این رابطه برگزار خواهیم کرد تا علت و چرایی حادثه پیگیری شود. محمدصالح جوکار تاکید کرد: این جلسه در اولین فرصت برگزار خواهد شود تا موضوع اطلاع‌رسانی شود.
اعدام 16 تن از اشرار
دادستان عمومی و انقلاب زاهدان گفت: 16 تن از اشرار متصل به گروهک‌های معاند صبح دیروز اعدام شدند.
محمد مرزیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: با توجه به هشدارهایی که از قبل به عوامل اشرار و گروهک‌های معاند نظام داده بودیم مبنی بر اینکه اگر هر گونه اقدامی که سبب آسیب رسیدن به مردم بی‌گناه و عوامل امنیتی و انتظامی صورت بگیرد اقدام مقابله به مثل می‌کنیم، صبح شنبه در پاسخ به شهادت مرزبانان شهرستان سراوان، 16 نفر از اشرار متصل به گروهک‌های معاند نظام را اعدام کردیم. دادستان زاهدان ادامه داد: دستگاه قضایی به هیچ‌وجه در مقابل این حرکات کوتاه نخواهد آمد.

 



اسلام رعایت حقوق همه را کرده است
در اسلام، ما بین اقشار ملتها هیچ فرق نیست، در اسلام، همه ملتها مراعات شده است.
- حقوق مسیحیین مراعات شده است.
- حقوق یهود و زرتشتیین مراعات شده است
(اسلام) تمام افراد عالم را بشر می‌داند، و حق بشری برای آنها قائل است.
آئین انقلاب اسلامی - ص 319

 


رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پیامی شهادت جمعی از مرزداران خدوم و جان برکف نیروی انتظامی در منطقه سراوان استان سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت و خواهان رسیدگی وزارت کشور و وزارت خارجه به این موضوع شد.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری در این پیام آمده است: عزت، استقلال و سرزمین ایران عزیز همواره مورد طمع بدخواهان و دشمنان بوده و مرزداری و پاسداری از این آب و خاک، شرافت و شجاعت را جایگاه و معنا بخشیده است.
روحانی در این پیام افزود: دریافت خبر شهادت جمعی از مرزداران خدوم و جان برکف نیروی انتظامی در درگیری با اشرار مایه تاسف و تاثر است، اما یقین دارم قطرات خون بر زمین ریخته این عزیزان، سرو سرافراز عزت، امنیت و معنویت قهرمانان این ملت را سربلندتر خواهد کرد.
رئیس‌جمهوری در ادامه تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران مصمم است با تکیه بر حمایت‌های بی‌دریغ مردم عزیز در پاسداری از مرزهای میهن اسلامی با اینگونه شرارت‌های هدایت شده برخورد نماید و لذا از وزیر کشور می‌خواهم تا در اسرع وقت با تشکیل کمیته‌ای ویژه با همکاری نیروی انتظامی جهت رسیدگی این امر با این شرارت‌ها برخورد کند.
روحانی همچنین از وزیر کشور خواست تا گزارش آن را در اسرع وقت ارائه کند و وزارت امور خارجه نیز موظف است اقدامات لازم جهت اجرای موافقتنامه امنیتی با پاکستان را پیگیری و نتیجه را گزارش نماید.
رئیس‌جمهوری افزود: اینجانب ضمن تبریک و تسلیت شهادت این سربازان وطن به ملت شهیدپرور ایران اسلامی، رهبرمعظم انقلاب، خانواده بزرگ نیروی انتظامی و خانواده معزز آنان، از خداوند منان برای آن عزیزان طلب غفران و رضوان الهی و برای خانواده‌هایشان طلب صبر جمیل و اجر جزیل دارم.
پرونده شهادت مرزبانان انتظامی روی میز کمیسیون امنیت مجلس
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه نیروهای مسلح باید برای نابودی اشرار وارد خاک پاکستان شوند، گفت: وزارت خارجه باید با احضار سفیر پاکستان خواستار دستگیری و مجازات اشرار جنایتکار شود.
علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، درباره حمله به نیروهای هنگ مرزی شهرستان سراوان و به شهادت رسیدن مرزبانان نیروی انتظامی، گفت: متأسفانه تروریست‌ها در جنایت جدید خود با پنهان شدن در کشور همسایه، تعدادی از نیروهای جان بر کف مرزی کشور را به شهادت رساندند.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ضمن محکوم کردن شدید جنایت جدید تروریست‌ها معتقد هستم که نیروهای مسلح ما با توجه به ناتوانی پاکستان در تامین امنیت مرزهای خود، نیروهای مسلح ایران باید برای تعقیب اشرار در داخل خاک این کشور اقدام کند و اجازه ندهند که نیروهای زحمت‌کش مرزی ما از سوی جنایتکاران به شهادت برسند.
وی با اعلام اینکه پرونده شهادت رسیدن مرزبانان انتظامی در جنوب شرق سیستان و بلوچستان در نشست روز (دوشنبه 6 آبان) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی می‌شود، تصریح کرد: به طور حتم تمام مسئولان ارگان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط به ویژه مسئولان وزارت اطلاعات، مرزبانی، سپاه‌پاسداران، وزارت کشور و مسئولان استان سیستان و بلوچستان در نشست روز دوشنبه حاضر شده و گزارشی را درباره این حادثه ارائه می‌کنند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: از طرف دیگر وزارت امور خارجه کشور باید هر چه سریع‌تر با احضار سفیر پاکستان از این دولت بخواهد که این جنایتکاران را دستگیر و به مجازات برساند.
هیچ یک از مرزبانان
به گروگان گرفته نشدند
نماینده مردم سراوان در مجلس ضمن تشریح جزئیات حادثه شب گذشته سراوان و به دنبال آن کشته شدن 14 نفر از مرزبانان ناجا گفت که در این حادثه هیچ فردی به گروگان گرفته نشده است.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری خانه ملت؛ هدایت‌الله میرمرادزهی اظهار کرد: شب گذشته بنابر اطلاع دیده‌بان یکی از مناطق مرزی در سراوان مبنی بر حمله اشرار مسلح مرزبانان به سمت منطقه اعلام شده حرکت کردند که در منطقه صفر مرزی با این اشرار مسلح که به کمین نشسته بودند روبرو شدند و به دنبال درگیری خونین رخ داده 14 نفر شهید و 6 نفر مجروح شدند.
وی با تاکید بر این که در این حادثه موضوع حمله به پاسگاه مطرح نبوده است گفت که اطلاعات درست حکایت از آن دارد که هیچ یک از مرزبانان به گروگان گرفته نشدند.
به گفته نماینده مردم سراوان هنوز هیچ گروهی مسئولیت این درگیری خونین را نپذیرفته است.
میرمرادزهی همچنین با بیان اینکه مسئولان امنیتی استان سیستان و بلوچستان در حال پیگیری این حادثه هستند گفت که بررسی خود را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه کرده است تا طبق این گزارش از مسئولان مربوطه توضیحات لازم خواسته شود.
نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت فعلی حاکم بر این منطقه به ایسنا گفت: در حال حاضر وضعیت عادی است و مهاجمان به خاک کشور مقابل (پاکستان) متواری شده‌اند.
وی از ارائه پیشنهاد اعلام عزای عمومی در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: اطلاعاتی از تعداد کشته‌شدگان و زخمی‌شدگان نیروهای مهاجم در دست نیست.
وی حمله به نیروهای هنگ مرزی این شهرستان را تروریستی خواند و گفت: اهل تسنن سیستان و بلوچستان حادثه تروریستی سراوان را محکوم می‌کنند.
میرمرادزهی درباره حمله به نیروهای هنگ مرزی شهرستان سراوان، گفت: این اقدام به شدت محکوم است، زیرا اهل سنت ساکن در این منطقه ملیتی ایرانی داشته و برای آنها سنی و شیعه تفاوتی ندارد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: خوشبختانه در حال حاضر بیشترین نیروی سپاه در مرزهای سراوان از اهل سنت بوده و به طور حتم می‌توان با تعامل و همکاری با نیروهای امنیتی و آنهایی که آشنا به منطقه هستند از اینگونه اقدامات جلوگیری کرد.

 


بعد از جريان جنگ جمل عدّه‌اي پيشنهاد دادند كه وجود مبارك امير المؤمنين يك مقداري با تسامح و تساهل كشور را اداره كند. حضرت سخنراني مبسوطي داشتند؛ آنچه كه در اين خطبه 224 هست، گوشه اي از آن سخنراني است. وجود مبارك حضرت امير جريان عقيل را مشخص كرد كه برادرم عقيل با اينكه برادرم بود و نيازمند بود و سهمي هم از بيت المال داشت؛ از من يك وامي مي خواست كه اين وام را از بيت المال به او بپردازم و او در موقع مقرّر پرداخت كند و چون اين وام اختصاصي به او يافت، من معذور بودم.
عمل نابخردانه اشعث و برخورد امير مؤمنان (ع)
فرمود: شگفت انگيز‌تر از جريان عقيل، اين است كه: وَ اَعجَبُ مِنْ ذلِكَ طارِقٌ طَرَقَنَا. «طارق» يعني كسي كه شب مي رسد. فرمود: من ديدم شبانه كسي در زد و به منزل ما آمد و ظرفي هم در دست اوست كه اين را پيچيده، بِمَلفُوفَهٍ فِي وِعائِهَا؛ «مَلفُوف »يعني پيچيده و آن، حلواي گوارائي بود كه اشعث بن قيس چون فردا در دادگاه پرونده اي داشت، بايد محاكمه بشود؛ شبانه آمده خدمت حضرت امير كه اين حلواي شيرين را به حضرت بپردازد، به بهانه اينكه مثلاً در فردا حضرت در پرونده او اغماض كند! لذا وجود مبارك حضرت امير از اين به عنوان شگفت انگيز‌تر از جريان عقيل ياد كرد. بِمَلفُوفَهٍ فِي وِعائِهَا وَ مَعجُونَهٍ شَنِئْتُهَا؛ حلوائي ساخته كه من از آن مُشمئز بودم، بدم مي آمد، متنفّر بودم. فرمود: كَاَنَّمَا عُجِنَتْ بِرِيقِ حَيَّهِ اُو قِيئِهَا؛ كه گويا دو باراز مسير سم گذشت. يك غذائي را كه مار مي خورد، از كانال سمّ عبور مي كند. وقتي به دستگاه گوارشش مي رسد، دوباره بر مي گردد؛ از مسير سمّ بر مي گردد!
پاسخ اوّليه امير مؤمنان (ع) به اشعث
حضرت فرمود: باطن اين كار، اين بود. من به او گفتم: اين حلواي پيچيده و ظرف حلوا را كه آوردي، منظورت چيست؟ 4 قسمت است؛ يك قسمت را اصلاً حضرت به زبان نياورد، 3 قسمت را ذكر كرد. آن 3 قسمتي كه ذكر كرد، فرمود: اَ صِلَهٌ اَمْ زَكاهٌ اَمْ صَدَقَهٌ؛ يا بايد صله رحم باشد، من با تو اشعث بن قيس رحامت وخویشی ندارم، ارتباطي هم ندارم، ارحام ما نيستي! اگرصدقه مستحب باشد، به ما نمي رسد؛اگر صدقه واجب باشد، به ما نمي رسد؛ اين را براي چه آوردي؟! احتمال ديگركه من هديه آوردم و هديه قبول كردم را حضرت اصلاً ذكر نكرده؛ براي اينكه هديه دادن به مسئولين قضائي و امثال قضائي، اين ظاهرش هديه است، باطنش رشوه است! فرمود: يا بايد صله باشد كه ما با هم ارحام نيستيم، يا صدقه مستحب است كه به ما نمي‌رسد، يا زكات است كه صدقه واجب است كه بر ما حرام است.
پاسخ مزورانه اشعث و برخورد قاطع
حضرت امير (ع)
اشعث بن قيس عرض كرد: لا ذَا وَ لا ذاكَ؛ نه صدقه واجب است، نه صدقه مستحب؛ وَ لكِنَّهَا هَدِيَهٌ. هديه را پيغمبر قبول كرده، شما هم قبول مي كنيد. وجود مبارك حضرت امير فرمود: هَبِلَتْكَ الهَبُول؛ «هَبول »آن مادري را گویند كه بچه اش نمي ماند و لذا بچه اش كه بميرد خيلي داغديده است و زياد گريه مي كند. يعني مادرت در مرگ تو گريه كند، به عزاي تو بنشيند؛ اين چه حرفي است كه مي زني؟! تو نمي داني كه رشوه با تغيير نام، حرام خدا حلال نمي شود! هَبِلَتْكَ الهَبُول، اَعَنْ دِينِ اللهِ اَتَيْتَنِي لِتَخْدَعَنِي؛ فرمود: آمدي كه ما را از دين خدا با فريب جدا كني، مگر رشوه با تغيير نام حلال مي شود؟! حالا آمدي، گفتي هديه، گفتي حقُّ الزَّحمه؟!! اَمُختَبِطٌ اَمْ ذو جِنَّهٍ اَمْ تَهجُر؛ بالأخره يا هذيان مي گوئي يا ديوانه اي؛ ديوانه يعني اينكه ديو زده است. جن يك موجود واقعي است، اثر هم دارد، در خيلي ‌ها هم اثر مي گذارد. فرمود: /!يا مُخبَّطي، عقلت را از دست دادي؛ يا ديو در تو اثر كرده يا داري هذيان مي گوئي!
بيان امير مؤمنان (ع) در نزاهت خويش
از عصيان الهي
فرمود: وَ اللهِ لُو اُعطيتُ الاَقالِيمَ السَّبعَهَ بِمَا تَحتَ اَفلاكِهَا عَلي اَنْ اَعصِيَ اللهَ فِي نَملَهٍ اَسلُبُهَا جُلبِ شَعيرَهٍ مَا فَعَلْتُهُ؛ قسم به خدا اگر اين اقاليم هفت گانه را با همه آنچه كه زير آسمان است به من بدهند، كه من بخواهم يك كاهي را كه يك مُور براي تأمين آذوقه زمستانش مي خواهد ببرد در لانه اش، پوست اين جو را از دهانش بكشم، حاضر نيستم اين اندازه ظلم بكنم! و نشان داد كه حاضر نبود.
حقارت دنيا از منظر علوي (ع)
بعد فرمود: وَ اِنَّ دُنياكُمْ عِندِي لَاَهوَنُ مِنْ وَرَقَهٍ فِي فَمِ جَرادَهٍ تَقْضَمُهَا؛ دنياي شما پيش من كم ارزش‌تر از آن برگي است كه يك ملخ دارد آن را تكه پاره كرده و تغذيه مي كند. در خطبه شقشقيّه فرمود :‌دنياي شما پيش من از آب بيني بز پست‌تر است؛ عَفطة عَنز(1). بعد فرمود: مَا لِعَلِيٍّ‌ وَ لِنَعيمٍ يَفنَي. علي چه كار با نعمت زود گذر و فاني شونده دارد! ما يك موجود باقي و ابدي هستيم، بايد يك ره توشه دائمي تهيه كنيم. وَ لَذهٍ لا تَبقَي، چيزي كه نمي ماند.
پناه بردن امير مؤمنان (ع) به خداوند
از غفلت و لغزش
بعد فرمود: خدايا! ما به تو پناه مي بريم از اينكه عقل ما تعطيل بشود، فكر ما بخوابد و كار نكند. نَعوذ بِاللهِ مِنْ سُباتِ العَقل وَ قُبحِ الزَّلَل؛ از بدي لغزش ‌ها به تو پناه مي بريم، وَ بِهِ نَستَعين؛ به خدا مراجعه مي كنيم براي درخواست كمك.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه) در جلسه درس تفسير نهج البلاغه در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم؛ قم ـ 2/ 2/ 1389
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) ر.ك: نهج البلاغه/ خ 3
خوان حکمت روزهای یکشنبه منتشر می‌شود.

 


عضو هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین اعلام کرد برنامه‌ریزی شده تا این هیئت، جلسه مشترکی با حقوق‌دانان دولت در آینده نزدیک داشته باشد.
سید جواد زمانی، عضو هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین از برگزاری جلسه مشترک این هیئت با حقوق‌دانان دولت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده تا در آینده نزدیک جلسه مشترکی بین این هیئت و حقوق‌دانان دولت جهت بررسی بیشتر مصوبات برگزار شود.
وی افزود: یکی از اهداف برگزاری این جلسه مشترک، این است که روند کار در دولت و مجلس تسهیل شده و اگر مصوباتی وجود دارد که از طریق تبادل‌نظر با حقوق‌دانان دولت قابل حل است، این کار را انجام دهیم.
عضو هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین در ادامه تأکید کرد: در این جلسه مشترک قصد داریم تا هم کمکی به دولت باشد و هم اینکه نیازی به نامه‌نگاری به عنوان مغایرت اعلام نشود. یعنی اگر مشکلی باشد که با حقوق‌دانان صحبت کنیم و آن‌ها مشکلات را بپذیرند، در جهت تعامل مثبت و سازنده بین دولت و مجلس، نامه‌هایی که با عنوان ملغی‌الاثر از سوی مجلس برای قوانین صادر می‌شود را به حداقل برسانیم.
زمانی اضافه کرد: همواره برخی از قوانین و مصوبات دولت، ایرادات جزئی دارد که در نشست با حقوق‌دانان دولت قابل حل است که از این طریق نیازی نیست که مغایرت آن با قوانین در روزنامه رسمی اعلام شود که برگزاری این جلسه از نامه‌نگاری‌های متعدد در این زمینه جلوگیری می‌کند. البته این منوط به این است که دولت مغایرت‌ها با قوانین را بپذیرد.
عضو هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین در گفت وگو با تسنیم با بیان اینکه هیئت تطبیق نمی‌تواند سازوکاری برای جلوگیری از نامه‌نگاری‌های متعدد در جهت ملغی‌الاثر کردن مصوبات داشته باشد، افزود: هیئت تطبیق هیچ سازوکاری جز تطبیق مصوبات با قانون ندارد و این‌طور نیست که بتواند چیزی را به قانون اضافه و یا کم کند، بلکه این هیئت مصوبات دولت را با قانون می‌سنجد و اگر مغایرت داشته باشد، آن را اعلام می‌کند.

 


برخی از نمایندگان مجلس تاکید کردند که اعلام برائت جستن از فتنه 88 یکی از خطوط قرمز و بدیهی مجلس برای دادن رای اعتماد به 3 وزیر پیشنهادی می‌باشد.
در همین رابطه محمداسماعیل کوثری نماینده تهران در مجلس درباره شاخص‌های نمایندگان برای رای اعتماد به سه وزیر معرفی شده علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان اظهار داشت: یکی از شاخصه‌‌هایی که نمایندگان برای رای اعتماد مد نظر دارند برخورداری افراد از سابقه خوب در مسئولیت‌های مختلفی است که برعهده داشته‌اند.
کوثری بحث‌های تخصصی و مدیریتی وزرای معرفی شده را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: وفاداری این افراد به نظام بسیار مهم است و از این رو نباید جزو کسانی که در فتنه فعال بوده‌اند، باشند لذا مجلس قطعا به موضوع فتنه توجه دارد.
محمد سلیمانی نماینده مردم تهران و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری نیز موضع روشن افراد پیشنهاد شده در فتنه 88 را یکی از خطوط قرمز و بدیهی نمایندگان برای رای اعتماد برشمرد و تاکید کرد: نمایندگان همچنان بر موضوع فتنه و موضع شفاف پس از 4 سال در قبال آن حساسیت دارند.
وی درباره افراطی خواندن نمایندگان در صورت رای ندادن به یک وزیر پیشنهادی گفت: این بازی‌ها و مطالب کلیشه‌ای شده و نمی‌توان رای ندادن به وزرای معرفی شده را افراطی‌گری قلمداد کرد.
سلیمانی با تاکید بر اینکه مرزبندی شفاف با فتنه 88 نمی‌تواند جزو اصول اصلی ما قرار نگیرد، افزود: در جریان انقلاب ممکن است برخی دچار نوساناتی بوده باشند که مردم تأیید او را به عنوان وزیر از سوی نمایندگان نمی‌پذیرند.
از سوی دیگر، آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با اشاره به جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به سه وزیر باقیمانده که امروز برگزار خواهد شد، گفت: نمایندگان مجلس در رای دادن آزاد هستند و این‌گونه نیست که بتوانیم با دخالت دادن نظرهای شخصی آنها را در رای و یا عدم رای اعتماد به وزرای پیشنهادی افراطی بخوانیم.
وی پیروی از ولایت ‌فقیه و حساسیت به حضور افراد در فتنه 88 را از معیارهای اصلی مجلس در رای اعتماد به سه وزیر باقیمانده نام برد و افزود: نمایندگان باید طبق تشخیص خود وزرای باقیمانده را به دولت بفرستند.
به گزارش فارس، عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت که این مجلس مجلسی نیست که با وعده و وعید استقلال خود را از دست بدهد و هیچ احدی نیز نمی‌تواند چنین اتفاقی را باور کند؛ در نتیجه نمایندگان استقلال خود را حفظ کرده و با آزادی کامل در جلسه رای اعتماد شرکت خواهند کرد.
رئیس‌جمهور در نامه‌ای به مجلس علی‌اصغر فانی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، رضا فرجی دانا را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم و صالحی امیری را به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد که مجلس امروز درخصوص این افراد تصمیم‌گیری می‌کند.

 


مسئولان روزنامه‌ «بهار» به دنبال انتشار یادداشت موهن درباره امام علی(ع) در بیانیه‌ای اعلام کردند که این روزنامه موقتاً منتشر نمی‌شود.
روزنامه‌ «بهار» چهارشنبه‌ گذشته (اول آبان‌) مقاله‌ای اهانت‌بار  را با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» منتشر کرد که به همین ‌دلیل مجبور به عذرخواهی شد. اکنون نیز مسئولان این روزنامه، با انتشار یک نامه از توقف انتشار «بهار» تا مدتی خبر داده‌اند.
انتشار این مقاله که آموزه های اصیل اسلامی و شیعی را هدف قرار داده با واکنش اعتراض آمیز مردم و بخصوص اندیشمندان اسلامی حوزه و دانشگاه مواجه شده است.   
در همین رابطه قاضی ناصر سراج رئیس هیئت نظارت بر مطبوعات درباره اینکه مسئولان روزنامه بهار اقدام به متوقف کردن انتشار این روزنامه کرده‌اند گفت: ما به این موضوع توجهی نداشته و در روز دوشنبه به پرونده این روزنامه رسیدگی خواهیم کرد.

 


حجت‌الاسلام علوی گفت: وزارت اطلاعات باید بستر های امنیت را تامین کند و زمینه های ضد‌امنیتی را کاهش دهد و باید به نوعی عمل شود تا در فکر ها ناامنی از بین برود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت اطلاعات،‌ مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان اطلاعات تهران صبح دیروز با حضور وزیر اطلاعات، استاندار تهران و اعضای شورای تامین استان برگزار شد.
حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات با اشاره به اهمیت مقوله امنیت در جامعه اظهار داشت: امنیت مساله مهمی است اما همه ما باید تلاش کنیم اضافه بر تولید امنیت احساس امنیت را هم به مردم هدیه کنیم.
علوی افزود: باید علاوه بر وجود امنیت، احساس امنیت هم در جامعه باشد تا همگان از برکات آن بهره مند شوند و زمینه های شکوفایی در عرصه های مختلف اجتماعی فراهم شود.
وی گفت: در تمام عرصه‌ها شکوفایی از ذهن نخبگان منشأ می‌گیرد و این نوآوری‌های ذهنی فقط در فضایی که در آن احساس امنیت شود، بروز می‌کند.
وزیر اطلاعات افزود: کسانی که دل به مهر نظام مقدس جمهوری اسلامی بسته‌اند و علاقمند به رشد این نظام هستند باید در جهتی حرکت کنند که همه ملت احساس امنیت کنند و البته در این رابطه پیشگیری مقدم بر درمان است.
علوی خاطرنشان کرد: نباید بگذاریم زمینه‌های ناامنی به وجود آید تا بعد با پدیده‌های ضدامنیتی و ناامنی مبارزه کنیم. ‌علوی گفت: نیروهای اطلاعاتی حق ندارند وابستگی سیاسی خود را در کار بیاورند و فقط باید تحت سیاست‌های مقام معظم رهبری عمل کنند و وقتی سیاست ایشان حمایت از دولت برای پیشبرد کارهاست ما حق نداریم به گونه‌ای دیگر عمل کنیم.
وزیر اطلاعات افزود: در تامین امنیت باید به کارهای اصلی بپردازیم و در جامعه باید برای تامین امنیت مسائل اصلی مانند نیاز جامعه به آزادی و پویایی در عرصه های مختلف علمی و اجتماعی را در نظر گرفت.
علوی خاطرنشان کرد: وزارت اطلاعات باید بسترهای امنیت را تامین کند و زمینه‌های ضد امنیتی را کاهش دهد و باید به نوعی عمل شود تا در فکر ها ناامنی از بین برود و این کار سختی است اما ان‌شاءالله انجام خواهیم داد. اینکه با امنیتی کردن فضا ناامنی را کاهش دهیم هنری محسوب نمی شود.

 


آقای حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در پاسخ به انتقاداتی که این روزها نسبت به کوتاهی این موسسه در انجام وظایف قانونی خود صورت گرفته است، جوابیه‌ای تهیه و برای انتشار به رسانه‌های منتقد، از جمله کیهان ارسال داشته است که فقط بخشی از این جوابیه طولانی بدون اشاره به نام کیهان به موضوع مورد بحث اختصاص دارد. کیهان ضمن درج بخش‌هایی از جوابیه موسسه محترم تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) که متاسفانه جوابگوی سکوت این موسسه در مقابل تحریف‌های صورت گرفته نسبت به حضرت امام(ره) نیست، توضیح این نکته را ضروری می‌داند که سخن کیهان و بسیاری دیگر از منتقدان روشن‌تر و گویاتر از آن است که به تفسیرها و تحلیل‌های پیچیده نیازی داشته باشد. سخن این است که بند پنجم از قانون مصوب 14/8/68 درباره وظایف این موسسه آمده است:
«نظارت مستمر بر آنچه که به نام حضرت امام تدوین و یا توسط هنرمندان تولید می‌شود، جلوگیری از تحریف سخنان، نوشته‌ها و وقایع منتسب به امام، پاسخگویی به مراجعین و طالبان آثار به عنوان مرکز رسمی جمع‌آوری و نگهداری اسناد و آثار امام در جهت تامین اهداف یاد شده»
براساس این ماده قانونی، موسسه ملزم به موضع‌گیری صریح در مقابل تحریف سخنان حضرت امام(ره) و انتساب‌های ناروا به حضرت ایشان است. یعنی وظیفه‌ای که موسسه تنظیم و نشر آشکارا از انجام آن سر باز زده است.
همانگونه که مشاهده می‌شود، موضوع مورد بحث نه پیچیده است و نه پنهان و از موسسه محترم انتظار می‌رود که به جای توضیح واضحات و تکرار مطالب غیرضرور، در یک کلمه پاسخ بدهد که چرا وظیفه قانونی خود را در مقابل تحریف سخنان امام راحل(ره) و انتساب‌های ناروا به ایشان انجام نداده است. همین!
در بخشی از این جوابیه آمده است: «موسسه یک حزب و تشکل سیاسی نیست که طبق مقتضای سیاست و خواسته جریانهای سیاسی با افراطیون همصدا شود و هر روز علیه این و آن بیانیه بدهد. همچنین موسسه یک نهاد قضایی که وظیفه‌اش محاکمه و صدور حکم و اجرای آن باشد نیست. حدود اختیارات و وظایف موسسه و اصول حاکم بر آن را بارها و اخیرا نیز بیان کرده‌ایم و تکرار نمی‌کنم. اگر ادعای اهانتی مطرح شد متناسب با حد و حجم آن باید به دقت چگونگی وقوع آن را بررسی کند و از نهادهای ذیربط بخواهد تا عامل یا عاملین درج آن را شناسایی کنند و نتیجه را به نهادهای امنیتی و قضایی ذی‌ربط منعکس کند. مطمئنا نهادهای مذکور مساله اخیر و تبعات و بازتاب‌های آن را زیر نظر داشته و طبعا به وظایف خویش عمل خواهند کرد. اما همزمان با آن، جا دارد که مسئولین نظام و هیئت عالی نظارت بر مطبوعات و دایره نظارت بر فعالیت خبرگزاریها و رسانه‌های دیجیتالی یکبار برای همیشه تکلیف استفاده جریانهای افراطی از چند سایت و خبرگزاری و روزنامه‌ای که با هزینه بیت‌المال اداره می‌شوند را مشخص کنند که بدون هیچگونه پایبندی به قوانین کشور و بدون رعایت اصول اخلاقی، خود را مجاز می‌شمارند تا به هر بهانه‌ای و هراز چند روزی یکبار علیه نهادهای رسمی و تخریب و تضعیف آن و علیه خدمتگزاران ملت جنجال‌آفرینی کنند و در انبوه مطالبی که منتشر می‌کنند انواع عناوین مجرمانه همچون نشر اکاذیب و افترا و توهین را مرتکب شوند، این رفتار خلاف اخلاق و قانون از سوی عده‌ای معدود، به اعتماد مردم به رسانه‌ها و قشر عظیم خدمتگزاران صادق در عرصه مطبوعات و نظام اطلاع‌رسانی کشور آسیب می‌زند.»
در بخش دیگری از این جوابیه تصریح شده است: «موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام همصدا با دیگر نهادهای دلسوز نظام و همصدا با اکثریت قاطع ملت شریف ایران بر این باور است که امروز مهمترین اولویت کشور، فراهم‌سازی فضایی آرام، متحد و منسجم و به دور از جنجال‌ و افراط و تفرقه برای کمک به دولت منتخب مردم در ساماندهی امور اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم و تقویت و حمایت از موضع منطقی و خردمندانه نظام و دولت برای احقاق حقوق ملت ایران در مذاکرات بین‌المللی و در عرصه سیاست خارجی است. در چنین شرایطی هر اقدام و نغمه‌ای که مسیر افکار عمومی جامعه را از وحدت و انسجام ملی منحرف کند انحراف از خواست عمومی ملت است و برخلاف تذکرات و منویات رهبرمعظم انقلاب اسلامی است. دولت محترم در پیشبرد اهداف مهم خویش نیازمند آرامش و همراهی عموم ملت و تمامی ارگانهای نظام است.»
«در پایان این جوابیه آمده است: تحقق این امر مستلزم خویشتنداری، صبوری، و حتی در مراحلی مستلزم فداکاری و گذشت از حقوق شخصی و سازمانی خویش برای تحقق اهداف مهمتر است. این رسانه‌های معترض، سکوت گذشته و آینده موسسه را حمل بر تأیید خلاف‌گویی‌های خویش نکنند. برای یکایک اتهام‌ها و مطالب خلاف واقعی که در این ایام از سوی مغرضان منتشر شد ناگفته‌های مستند و مدارک فراوانی داریم، اما - ضمن محفوظ بودن حق شکایت موسسه - بازگویی آن را خلاف اقتضای امروز جامعه می‌دانیم. به خاطر رضای خدای متعال و رعایت حال مردم کریم و بزرگواری که متأسفانه به اندازه کافی درگیر مشکلات فراوان می‌باشند در مقابل تهمت‌ها و خلاف‌گویی‌ها همچنان سکوت می‌کنیم و به بانی این موسسه مرحوم حاج‌احمد آقا تأسی می‌کنیم که طبق سفارشات موکد امام در برابر سیل تهمت‌ها و بدخواهی‌ها سکوت کرد و سکوت، تا برای همیشه لب فرو بست، بدگویان را به خدا واگذار می‌کنیم.»

 


سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران اعلام کرد نیمه دوم آبان ماه پرونده متهمان اختلاس از بیمه ایران رسیدگی می‌شود.
«محسن افتخاری» در مورد آخرین وضعیت ادامه رسیدگی به پرونده اختلاس بیمه ایران، اظهارداشت: پس از رسیدگی به این پرونده طی چندین جلسه دادگاه احکام متهمان صادر شد.
وی ادامه داد: با اعلام احکام نهایی، اتهامات برخی متهمان که حکم آنها در دیوان عالی کشور نقض شده، مجدداً به شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شد که به ریاست قاضی کشکولی رسیدگی می‌شود.
سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران خاطرنشان کرد: زمان رسیدگی به این پرونده نیمه دوم آبان ماه تعیین شده است.
گفتنی است؛‌ پرونده «اختلاس از بیمه ایران» پس از صدور آرای متهمان در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران با اعتراض متهمان به دیوان عالی کشور ارجاع شد که دیوان نیز 29 مردادماه جاری از طریق دفتر سخنگوی قوه قضائیه، احکام قطعی گروهی از متهمان این پرونده را منتشر کرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10