(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 05 مهر 1392 - شماره 20625

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
چرا بیلبوردهای ضد آمریکایی را جمع‌آوری کردند؟!
مدعیان اصلاحات : صداقت آمریکا را زیر سوال نبرید!
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
نماینده کمیته دانشجویی مراسم 13 آبان: دانشجویان با جریان خاطره‌سازی از امام(ره) مقابله خواهند کرد
جنگ زرگری کنگره و دولت اوباما در اعمال تحریم‌های ضد ایرانی
قاضی سراج: تحقیقات بازرسی پرونده برنج‌های آلوده محرمانه است
تصویب 5 بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص مصلحت
پرده‌برداری از سردیس دکتر قریب
وزیرکشور: استفاده از بازنشستگان در استانداری‌ها ممنوع است
توضیح مقام آگاه وزارت اطلاعات درباره ملاقات هفتگی زهرا رهنورد با فرزندانش
معاون وزیر خارجه بلاروس: ایران شریک کلیدی بلاروس است
مهار نشت خط لوله نفت مارون
مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران: مافیا درصدد گرانی کاغذ در کشور است
سرتیپ فضلی خبر داد
اعزام 6 میلیون نفر به مناطق عملیاتی دفاع مقدس
اسکان موقت زلزله‌زدگان روستای سنگک ساوه در کانکس
معاون دیوان محاسبات کشور: عملکرد مدیران از طریق سامانه «سنا» نظارت می‌شود
انتقاد شدید امام جمعه سراب از مداحان چند میلیون تومانی
برای نخستین‌بار در کشور انجام شد
تزریق سلول‌های بنیادی به بیمار ضایعه نخاعی
تندیس 7 تن از مشاهیر ایران به زیر‌ آب رفت!
سرکنسول جدید ترکیه در ارومیه: ترکیه علاقه‌مند به گسترش سطح مبادلات تجاری با ایران است
معاون سازمان دامپزشکی کشور: مراکز عرضه شیرخام غیر پاستوریزه مجوز بهداشتی ندارند
   


رهبر معظم انقلاب: می‌نشینند آقایان به وراجی کردن و حرف زدن و استدلال کردن که نبود رابطه با آمریکا برای ما خطر است. نه آقا، نبود رابطه با آمریکا برای ما مفید است.

 


سرویس سیاسی-
در حالی‌که طی روزها و هفته‌های اخیر مقامات آمریکایی در اظهارنظرهای مختلفی از یکسو بر سیاست فشارها و خط ابقای تحریم‌های ضدایرانی تاکید کرده و از سوی دیگر برخی از این مقامات در توهینی آشکار به مردم کشورمان، فریب و نیرنگ را بخشی از دی‌ان‌ای ایرانیان دانسته‌اند؛ برخی جریان‌های سیاسی و مدعیان اصلاحات، اعتراضی برخاسته از خواسته بحق مردم نسبت به بی‌صداقتی آمریکا را برنتافتند!
طی روزهای گذشته در سطح شهرتهران، بیلبوردهایی با عنوان «صداقت آمریکایی» نصب شد که عکس‌ها و نوشته‌های این بیلبوردها، سیاست دوگانه آمریکایی‌ها و عدم صداقت آنها را نشان می‌داد.
پیام این بیلبوردها تاکید بر ماهیت غیرقابل اعتماد آمریکایی‌ها بود که همواره در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران رویکردی خصمانه و کینه‌توزانه داشته است.
آمریکایی‌ها در حالی بر گزینه دیپلماسی و مذاکره تصریح می‌کنند که به موازات آن گزینه نظامی و تهدیدهای پی در پی را نیز به پیش کشیده‌اند. حال اگر در بیلبوردی این منطق آمریکایی‌ها را که اظهر من الشمس است و در تمامی سه دهه گذشته علیه ملت ایران بکار گرفته‌اند به تصویر کشیده شود اشتباهی رخ داده و به مذاکرات در پیش روی با 5+1 لطمه می‌زند؟ یا این اقدام تنها گوشزد کردن و هشدار دادن است که مبادا سیمای رتوش شده حریف، باعث فریب شود.
سوالی که به میان می‌آید این است که چرا در پی این اعتراض و انتقاد به حق مردمی به سیاست‌های فریبکارانه و دوگانه آمریکا، یک هجمه گسترده و سازمان یافته از سوی مطبوعات، رسانه‌ها و سایت‌های زنجیره‌ای به میدان می‌آید تا هیچ صدایی جز ذوق‌زدگی و وادادگی شنیده نشود.
این در حالی است که آحاد مردم و شهروندان رفتارها و سابقه سراسر شرارت آمیز آمریکایی‌ها علیه ایران را فراموش نکرده‌اند.
گفتنی است؛ رسانه‌های زنجیره‌ای به همراه رسانه‌های ضدانقلاب و شبکه‌های ماهواره‌ای تلاش کردند تا با فضاسازی و جنجال‌پراکنی نصب بیلبوردها و بنرها با عنوان «صداقت آمریکایی» را در راستای تخریب مذاکرات در پیش روی ایران و 5+1 القاء نمایند و این در شرایطی است که این حداقل انتقاد به رفتارهای توهین‌آمیز آمریکایی‌ها علیه ایران و مردم کشورمان است که همین اواخر از سوی سناتورهای آمریکایی تا مقامات رسمی مذاکره‌کننده این کشور همچون وندی شرمن تکرار شد و بر آن اصرار کردند!
نکته قابل تامل این است که مردم و افکارعمومی انتظار داشتند شهرداری محترم تهران در برابر این هجمه رسانه‌ای مدعیان اصلاحات و پمپاژ رسانه‌های ضدانقلاب و معاند ایستادگی می‌کرد و به جمع‌آوری این بیلبوردها اقدام نمی‌کرد.
تلاش رسانه‌ها و سایت‌های زنجیره‌ای مدعیان اصلاحات در واکنش به اقدام ارزشی نصب بیلبوردها چیزی جز آن بود که می‌خواستند «صداقت آمریکا» زیر سوال نرود؟ با این توصیف، انتظار می‌رفت شهرداری جانب مردم و آحاد ملت ایران را می‌گرفت نه ذوق‌زدگانی که تفسیرشان از منافع ملی تنها لبخند به حریف است!
از همین روی، برخی از نمایندگان شورای شهر، مجلس، فعالان فرهنگی و تشکلات دانشجویی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها به این ماجرا پرداختند که تلاش پشت پرده جریانی که کوشید این بیلبوردها از سطح شهر جمع‌آوری شود را نشان می‌دهد.
در همین حال، پرویز سروری عضو شورای شهر تهران در این خصوص اظهار داشت: اخیراً تابلوهای تبلیغاتی زیبایی توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران با عنوان صداقت آمریکایی در سطح شهر نصب شد که موجب خشنودی مردم تهران شد. بیلبوردهایی که هوشمندانه طراحی شده و تذکراتی را در خصوص اینکه آمریکا به دنبال نتیجه در مذاکرات نیست و صادقانه نیز در این مذاکرات حاضر نمی‌شود به دنبال داشت.
به گفته این عضو شورای شهر تهران اما ناگهان مشاهده می‌کنیم که هجوم گسترده‌ای علیه این اقدامات که صرفاً منوط به این تابلوها هم نیست در کشور ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد:  این عده با فشار به صدا و سیما به دنبال این هستند که سرود «آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو» روز 13 آبان از تلویزیون پخش نشود. عده‌ای واگرا و منفعل که مرعوب دشمن هستند در برخی مناصب حضور دارند که سعی می‌کند فضای داخلی را به فضای قبرستان تبدیل کرده و اجازه ندهند هیچ صدای اعتراضی علیه آمریکا شنیده شود.
سروری تاکید کرد: این افراد  اقدامات آمریکا در 8 سال جنگ تحمیلی، ترور هسته‌ای دانشمندان و هماهنگی کامل با اسرائیل را در مقابله با جریان‌های اسلامی و ریختن میلیونها خون پاک در منطقه نادیده می‌گیرند و در نقشی کرنش مابانه سعی می‌کند مذاکره را به کرنش کاملی در مقابل دشمن تبدیل کنند.
وی در گفت وگو با مهر با قدردانی از شهرداری به خاطر نصب این تابلوها افزود: نقدی هم به مسئولان شهرداری داریم که چرا مقابل این فشارها کمر خم کرده و اقدام به جمع‌آوری این تابلوها کرده‌اند. امروز در ایام  13آبان قرار داریم و باید شهرداری بار دیگر این تابلوها را در سطح شهر نصب کند.
همچنین محسن پیرهادی عضو دیگر شورای شهر تهران در خصوص نصب بیلبوردهای مخالفت مذاکره با آمریکا در خیابان‌های تهران و برخی حواشی مطرح‌شده درباره آن، گفت: اشکالاتی به این موضوع وارد است که این اشکالات، اشکالات خوبی نبود. یعنی اگر می‌خواهیم به دولت و تیم مذاکره‌کننده کمک کنیم، باید از گفتمان انقلاب اسلامی که همان ظلم‌ستیزی است، صیانت کنیم.
پیرهادی خاطرنشان کرد: باید به نیروهای مؤمن و انقلابی خود اعتماد کنیم. اینکه عده‌ای از دوستان ما به‌ صورت خودجوش از سوی تشکل‌های مردم ‌نهادی مثل سازمان فرهنگی اوج  و یا خانه طراحان انقلاب اسلامی این اقدام را انجام داده‌اند و این پوسترها و بنرها را طراحی کردند، قابل تقدیر است.
وی بیان کرد: موضوع طراحی این پوسترها فراتر از حاشیه‌هایی است که بعضی از بدخواهان برای آن درست می‌کنند و ما کاری نداریم چه‌کسی مجوز نصب این بنرها را صادر کرده است، مهم این است که این اقدام، اقدام بسیار ارزشمندی بوده است.  این یک اقدام در راستای سیاست‌های کلی نظام بوده است و شیطنت برخی برای پایین آوردن ارزش این کار صورت گرفته است.
احسان محمد حسنی مسئول سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» نیز در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه سازمان فرهنگی هنری اوج به صورت خودسرانه اقدام به نصب بیلبوردها و بنرهای ضدآمریکایی در سطح شهر تهران کرده است، گفت: خیر، اصلاً اینگونه نبوده و کاملاً با هماهنگی این کار انجام شده است.
وی افزود: در این اقدام ما، نماینده سازمان زیباسازی شهرداری تهران کاملاً در جریان کار بوده و با هماهنگی این سازمان، نصب بیلبوردها صورت گرفته است.
محمد حسنی گفت: طرح هنری- تبلیغاتی «صداقت آمریکایی» که برخاسته از بدبینی تاریخی ملت ایران نسبت به سردمداران ایالات متحده آمریکاست توسط هنرمندان با استعداد رشته گرافیک در خانه طراحان انقلاب اسلامی به اجرا درآمده بود.
اهانت‌های اوباما و نتانیاهو را
فراموش نکرده‌ایم
همچنین مجتبی شاکری عضو شورای شهر تهران با اشاره به جمع‌آوری بیلبوردهای ضدآمریکایی در خیابان تهران و برخی حواشی مطرح شده درباره آن، گفت: بنده از اینکه این بیلبوردها را چه کسی نصب کرده مطلع نیستم، اما جمله‌ای که بر روی این بیلبورد نوشته شده بود، گفته به حق مردم ایران است. از این رو باید بدانیم با برداشتن این بیلبورد شعار مرگ بر آمریکا تضعیف نمی‌شود.
شاکری با بیان اینکه افرادی که گمان می‌کنند با برداشتن این بیلبورد می‌توانند شعار مرگ بر آمریکا را تضعیف کنند سخت در اشتباه هستند، افزود: اگر می‌خواهیم دست برتری در مذاکرات داشته باشیم، باید اصول و خط قرمز خود را رعایت کنیم. اصول و خط قرمز ما شعار انقلابی «مرگ بر آمریکا» است. معتقدم شعار مرگ بر آمریکا می‌تواند به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کمک کند. این شعار نشان می‌دهد که مردم ما همچنان پای اصول و اعتقادات خود ایستاده‌اند و همچنان از آمریکا نفرت دارند.
وی تاکید کرد: ما اهانت‌های اوباما و نتانیاهو را فراموش نکرده‌ایم. رئیس‌جمهور آمریکا گفته است گزینه‌های مختلفی روی میز است. ما نمی‌توانیم جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی را فراموش کنیم و با برداشتن بیلبوردها جنایات آمریکا فراموش نمی‌شود.
مجلس حمایت می‌کند
همچنین جمشید جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به جمع‌آوری بیلبوردهای ضد آمریکایی از سطح شهر تهران، گفت: طبیعتاً سازمان‌های مردم‌ نهاد به عنوان بخشی از جامعه می‌توانند در خصوص مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نظرات خود را ابراز کنند. البته این اعلام نظرها باید در چارچوب ضوابط و مقررات شهری انجام شود.
جعفرپور خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی معتقد است باید خیلی محتاطانه با کشوری مانند آمریکا که سابقه طولانی از دشمنی و عناد با جمهوری اسلامی ایران را دارد برخورد کنیم و اگر مصلحت در جایی ایجاب می‌کند مذاکره‌ای انجام شود، نباید با خوش‌بینی و ساده‌لوحی وارد مذاکرات شویم. بنابراین اگر در بیلبوردها یا اثرات هنری این دیدگاه رعایت شود، حتما مجلس حمایت لازم را انجام می‌دهد.
وی تاکید کرد: بیلبوردهای نصب شده در سطح شهر به ما نشان می‌دهد که باید در هر مذاکره‌ای مخصوصا با دشمن ذاتی خود اصل احتیاط و بی‌اعتمادی به آنها را فراموش نکنیم و فکر نمی‌کنم که کسی بتواند محتوای بیلبوردهای نصب شده در سطح شهر را کتمان کند. شاید تنها بتوانند بگویند که چارچوب‌های قانونی رعایت نشده، اما بهانه دیگری نمی‌توانند بگیرند و محتوای بیلبوردهای نصب شده درست بوده است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه ورود نیروهای انقلابی به عرصه هنری برای بیان دیدگاه‌ها و نظرات مردم بسیار مهم است، گفت: بنده فکر می‌کنم حتی افرادی که با مذاکره با آمریکا موافق هستند، باید از وجود افرادی که مذاکره را مورد نقادی قرار می‌دهند، استقبال کنند، چرا که دست مذاکره کننده در هنگام مذاکره تقویت می‌کند. یعنی اگر دشمنان نخواهند به ما امتیازی بدهند، چنین نیروهایی وجود دارند که اساس مذاکره را به هم بزنند و این می‌تواند به نفع تیم مذاکره کننده کشور باشد.
دانشجویان: پوسترهای ضد آمریکایی پخش می‌کنیم
از سوی دیگر، علیرضا کریمی دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور با اشاره به جمع‌آوری بیلبوردهای ضدآمریکایی از سطح خیابان‌های تهران و برخی حواشی مطرح شده درباره آن، گفت: از آنجا که شهرداری دست به جمع‌آوری بیلبوردهای ضدآمریکایی زده است، ما دانشجویان تصمیم گرفته‌ایم پوسترهای ضدآمریکایی را در سطح وسیع‌ و گسترده‌تر منتشر و در سطح دانشگاه‌ها و شهر تهران پخش‌کنیم.

 


اگر خیانت کنی
سرگردانت می‌کنم!
امیرالمومنین علی(ع) خطاب به فرماندار بصره:
همانا من به راستی قسم می‌خورم که:
اگر به من گزارش کنند که در اموال عمومی خیانت کرده‌ای، کم یا زیاد، چنان بر تو سخت می‌گیرم که کم‌بهره شده و (حتی) در هزینه عیال (و خانواده‌ات) درمانده و ذلیل و خوار و سرگردان شوی!
نهج‌البلاغه
نامه 20

 


تلاش‌های مشکوک
برای بازگشایی انتشارات هتاک!
با فضای به وجود آمده در دولت یازدهم عده‌ای تلاش می‌کنند تا امکان فعالیت نشر چشمه ایجاد شود.
به گزارش برخی از منابع خبری، با توجه به سیاست‌های فرهنگی دولت یازدهم که تلاش می‌کند در مقابل جریان‌های تندرو سکولار با تساهل و تسامح روبه‌رو شود عده‌ای از حامیان جریان روشنفکری غربزده شروع به رایزنی‌هایی برای بازگشایی مجدد نشر چشمه کرده‌اند. این در حالی است که نشر چشمه در سال 90 به دلیل ارائه کتاب‌هایی به وزارت ارشاد برای اخذ مجوز که عموما از جهت فرهنگی، دینی و سیاسی با آرمان‌های مردم و انقلاب اسلامی مغایرت داشت تعطیل شد.
شاخص‌ترین کتابی که باعث لغو امتیاز این انتشاراتی شد نمایشنامه «روز حسین» بود که سراسر توهین به ساحت مقدس اهل بیت(ع) است.
لزوم ورود نهادهای قضایی و امنیتی
به پروژه «لاله» و برخی تولیدات دولتی
مدیران فعلی و سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در یک برنامه تلویزیونی به گونه‌ای سخن گفتند که باید نسبت به اتفاقات رخ داده در این مرکز در دوره‌های مختلف و همچنین، برخی از پروژه‌های سینمایی که با هزینه هنگفت بیت‌المال تولید شده‌اند رسیدگی اساسی صورت گیرد.
به گزارش خبرنگار کیهان، شفیع آقامحمدیان و مهدی طباطبایی‌نژاد، مدیران سابق و فعلی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بامداد شنبه با حضور در برنامه تلویزیونی «هفت» به موضوعات تکان‌دهنده‌ای پرداختند.
طباطبایی‌نژاد در بخشی از این برنامه، با اشاره به بریز و بپاش‌های عجیبی که در پروژه «لاله» صورت گرفته است گفت: شمقدری به مدیریت بنیاد فارابی گفته بود که یک میلیارد پول به حساب کارگردان فیلم لاله (اسی نیک‌نژاد) واریز کنند تا دو روز بعد آن را از دفتر آقای مشایی بگیرد. اما فارابی قبول نکرد تا اینکه 350 میلیون تومان با برخورد جدی آقای شمقدری بالاخره به نیک‌نژاد پرداخت شد. چک این پرداخت هم وجود دارد. وی تصریح کرد: چه اتفاقی افتاد که از دو و نیم میلیارد سال گذشته، الان به حدود هشت میلیارد رسیده است؟ تهیه‌کننده قرار بوده 100 میلیون دستمزد بگیرد و مشاوره او هم 100 میلیون. من نمی‌دانم این مشاور دیگر چیست؟ در برآورد جدید چندماه بعد قرار بوده به تهیه کننده 200 میلیون بدهند و به مشاور هم 100 میلیون. متوجه نمی‌شوم این رقم‌ها دیگر چیست؟
با این حال، آقامحمدیان رئیس سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم در این برنامه به عملکرد مدیریت اسبق این مرکز (محمد آفریده) اشاراتی کرد که به نظر می‌رسد نهادهای امنیتی و قضایی برای رسیدگی به فرایندهای مالی و اقتصادی صورت گرفته در پروژه «لاله» و برخی دیگر از پروژه‌های دولتی در دوره‌های مختلف مدیریتی باید ورود پیدا کنند.
کیهان مخالف جدی ساخت فیلم سینمایی لاله بود و نسبت بکارگیری برخی عناصر در سازمان سینمایی فعلی نیز دارای انتقادهای جدی است.
جايزه بهترین كاريكاتور جشنواره ضدجنگ صربستان به «شجاعي طباطبايي» رسید
مراسم اهداي جوايز هفدهمين مسابقه بين‌المللي كاريكاتور صربستان با عنوان «ضد جنگ» برگزار شد و جايزه بزرگ اين مسابقه به سيد مسعود شجاعي طباطبايي، کاریکاتوریست مطرح ایرانی اهدا شد.
در مراسمي که در شهر کراگویواتس صربستان به مناسبت تقدیر از برگزیدگان مسابقات بین‌المللی کاریکاتور ضد جنگ برپا شد، سيد مسعود شجاعي طباطبايي جایزه بزرگ این رویداد مهم را دریافت كرد و مورد تحسین برگزارکنندگان جشنواره و هیات داوران این جشنواره قرار گرفت.
شجاعی طباطبایی در اين مراسم گفت: با ارائه کاریکاتور، پیام صلح را به جهان فرستادم و نشان دادم که کشورمان خواستار گسترش صلح در جهان است.
میودراگ ستوییلوویچ؛ رئیس جشنواره کاریکاتور ضد جنگ صربستان هم در این مراسم اظهار داشت: کاریکاتور ارائه شده طباطبایی نشان داد که جنگ بسیار خطرناک است و جز نابودی و سیاهی، حامل هیچ نوع پیامی نیست.
سید مسعود شجاعی طباطبايي در طول اقامت خود با استقبال گرم مدیران جشنواره، شهردار و مسئولان محلی کراگویواتس و جامعه هنری صربستان مواجه شد و دیدار‌های متعددی با برجستگان هنری این کشور داشت.
پوستر هفدهمين مسابقه كاريكاتور صربستان با عنوان «ضد جنگ» و نیز طرح روی جلد کاتالوگ جشنواره بر اساس اثر برگزیده سید مسعود شجاعی طباطبايي طراحي و منتشر شده است و علاوه بر این تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر کراگویواتس کاریکاتور ارزشمند شجاعی طباطبايي را در ابعادی بزرگ به تصویر کشیده بودند، به گونه‌ای که تصور می‌شد همه شهر به استقبال کاریکاتور شجاعی رفته است.
طبق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی ستاد مسابقه كاريكاتور صربستان، در سال آینده مجموعه‌ای از کاریکاتورهای شجاعی طباطبایی با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوري اسلامي ايران در صربستان در شهر کراگویواتس که محل برگزاری مسابقه است و همچنین شهر‌های زرنیانین و اوژیتسا به نمایش گذاشته می‌شود.
قائم‌مقام سپاه محمد رسول‌الله(ص):
خیرین وارد حوزه فرهنگ شوند
قائم مقام سپاه محمد رسول الله (ص) گفت: در حوزه فرهنگ دفاع‌مقدس نیازمند افراد خَیر هستیم تا بتوانند ما را در نشر ارزش‌های دفاع مقدس کمک کنند.
به گزارش خبرنگار کیهان، احمد ذوالقدر قائم‌مقام سپاه محمد رسول‌الله(ص) در نشست خبری چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع گفت: با اینکه 34 سال از حمله رژیم صدام می‌گذرد، تشنگانی در داخل کشور هستند که می‌خواهند حقایق دفاع مقدس را بدانند؛ گروهی نیز به بیرون از این مرز‌ها مربوط می‌شوند و می‌خواهند از عملیات‌های بزرگی مثل «والفجر هشت» اطلاع پیدا کنند که چگونه این عملیات‌‌ها طراحی و پشتیبانی شد؛ و چگونه این جوان‌‌ها با دست خالی و ابزار کم دست به چنین کارهایی زدند.
معاون ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه نیز در ادامه بیان داشت: امسال به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شده است و پس از محقق شدن حماسه سیاسی این روز‌ها همه منتظر حماسه اقتصادی هستیم که این نمایشگاه می‌تواند الگویی برای این موضوع باشد. این نمایشگاه با هدف بازکردن بحث پیرامون دفاع مقدس در میان مردم و نسل امروز شکل گرفته و سعی داریم به واسطه آن بگوئیم که اگر ساز و کار حضور مردم در تمامی عرصه ‌ها فراهم شود می‌توانیم بار دیگر شاهد رخداد حماسه‌ای تازه باشیم.
سردار علی ناظری با بیان اینکه شعار چهارمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس الگوی حماسه‌ساز است خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس زمینه توانمندی مردم مقابل تجاوز فراهم شد و مردم مقابل دشمن حضور پیدا کردند و پیام اصلی دفاع مقدس نیز شناخت قدرت مردم برای حل مشکلات است.
ناظری ادامه داد: امسال 95 ناشر خصوصی و 25 ناشر دولتی در نمایشگاه حاضر هستند. البته تعداد ناشران دفاع مقدس ما هم بیشتر از این نیست ولی مسئله این است که در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی زمینه فعالیت بسیاری از ناشران که ابتدا با موضوع دفاع مقدس کارشان را شروع کرده‌اند، تغییر کرده است..
همچنین در این نشست خبری حسین صفری به نمایندگی از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نگاه وزارت ارشاد به این نمایشگاه نگاهی تخصصی است، گفت: این نمایشگاه فرصت خوبی برای ناشران دفاع مقدس فراهم می‌کند تا بتوانند آثار چاپ اول خود را برای نخستین بار در آن ارائه کنند به همین خاطر این نمایشگاه باید به عنوان مبدا تقویم فعالیت این ناشران قرار بگیرد.
چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس روز دوشنبه ششم آبان از ساعت 15:30 در محل مصلای امام خمینی (ره) آغاز به کار می‌کند.
بزرگترین گروه سرود جهان
پیام انقلاب اسلامی را به گوش جهانیان می‌رساند
مدیر مركز موسیقی حوزه هنری گفت: برای اولین بار در دنیا بزرگترین گروه سرود جهان با حضور 100 هزار نفر با مشاركت چند نهاد، پیام انقلاب اسلامی را به گوش جهان می‌رساند.
به گزارش خبرنگار کیهان پیروز ارجمند در گفت‌وگو با رسانه‌ها، با اشاره به بزرگترین گروه سرود جهان با حضور 100 هزار نفر در بیست و دوم بهمن گفت: دبیرخانه این گروه در مركز موسیقی تشكیل شده و قرار است همزمان با ایام پیروزی انقلاب اسلامی این گروه سرود در میدان آزادی برنامه اجرا نماید و بعد از آن در یك ساعت مشخص یك میلیون دانش‌اموز به طور همزمان این سرود را در سراسر کشور بخوانند. این مدیر در بخش دیگری از صحبت هایش به جشنواره موسیقی بین‌المللی فلك الافلاك نیز اشاره كرد و گفت: این جشنواره برای اولین بار با موضوع «ستایش» در اردیبهشت سال آینده در شهر كرمان برگزار می‌شود. این جشنواره، موسیقی سنتی كشورهای شرقی را با موضوع ستایش بیان می‌كند .

 


نماینده کمیته دانشجویی ستاد برگزاری مراسم 13 آبان تاکید کرد: دانشجویان برای حفظ جایگاه حضرت امام با جریان خاطره‌سازی از امام‌خمینی مقابله خواهند کرد.
محمدجواد خضرایی نماینده کمیته دانشجویی ستاد برگزاری مراسم 13 آبان با حضور در نشست خبری که در لانه جاسوسی برگزار شد، برنامه‌های کمیته دانشجویی 13 آبان را اعلام کرد.
وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه امروزه بحث شنود آمریکا از مقامات اروپایی در رأس خبرها است، گفت: از این به بعد خوشحال هستیم که 30 سال پیش نگذاشتیم که چنین اتفاقی در جمهوری اسلامی نیز بیفتد. شما شاهد هستید که دستگاه‌های جاسوسی و استراق سمع آمریکایی‌ها در لانه جاسوسی وجود دارد که ما توانستیم به برکت انقلاب اسلامی این لانه جاسوسی را تسخیر کنیم.
خضرایی با بیان اینکه ریشه جمهوری اسلامی استکبارستیزی آن است، افزود: اگر از جمهوری اسلامی استکبارستیزی آن را بگیریم چیزی از این انقلاب نمی‌ماند و ما باید بدانیم که امروزه استکبار در رژیم صهیونیستی و آمریکا متبلور است.
نماینده کمیته دانشجویی ستاد برگزاری مراسم 13 آبان با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و مذاکرات هسته‌ای دولت اظهار داشت: بر همین اساس 13 آبان امسال از اهمیت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برخوردار است ما امسال از 4 آبان تا 13 آبان را «دهه برائت» اعلام کردیم و براساس اطلاعیه‌ای که دیروز در خبرگزاری‌ها منتشر شد 10 روز این دهه را به یکی از ویژگی‌های استکباری آمریکا نام‌گذاری کردیم.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: مردم و دانشجویان تا زمانی حامی دولت هستند که این دولت حافظ حقوق ملت و به دنبال خدمت به انقلاب باشد.
محمدجواد خضرایی در ادامه افزود: برنامه‌های این کمیته به صورت ستادی و همچنین فراتشکلی انجام می‌شود برنامه 13 آبان که با هماهنگی سازمان تبلیغات نیز برگزار خواهد شد. همچنین ما تجمع دسته‌های عزدارای دانشجویی را از دانشگاه امیرکبیر به سمت لانه جاسوسی نیز داریم.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ در ادامه سخنان خود با خطرناک دانستن جریان خاطره‌سازی از امام(ره) گفت: امام خمینی خط قرمز ما دانشجویان هستند و بر همین اساس ما به شدت در مقابل این جریان خاطره‌ساز می‌ایستیم البته باید بدانیم که این حرکت ما جناحی نیست چرا که اساس انقلاب ما امام(ره) است.
وی با انتقاد از موسسه تنظیم و نشر آثار امام، افزود: البته در این قضیه موسسه تنظیم و نشر آثار امام کوتاهی کرده است و باید به وظیفه خود عمل کند و صحنه را تبیین کند.
به گزارش فارس، نماینده کمیته دانشجویی ستاد برگزاری مراسم 13 آبان در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: اگر موسسه تنظیم و نشر آثار امام در این قضیه کوتاهی کند ما دانشجویان وارد میدان خواهیم شد و خط و مشی امام را تبیین خواهیم کرد. البته دبیرخانه‌ای با عنوان اندیشه امام(ره) در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شده که به تبیین اندیشه امام و مقابله با تحریفات اقدام می‌کند.

 


در حالی که دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 قرار است آخر هفته آینده در ژنو از سر گرفته شود کاخ سفید در یک جنگ زرگری با کنگره آمریکا و با هدف مدیریت تحریم‌ها از یک سو و فضاسازی رسانه‌ای برای مذاکرات آتی از سوی دیگر، از کنگره خواست که بررسی طرح جدید تحریم‌های ضدایرانی را به تعویق بیندازد.
در این جنگ زرگری کنگره آمریکا قرار است نقش «پلیس بد» و وزارت خارجه آمریکا نقش «پلیس خوب» را بازی کند و به اذعان سخنگوی وزارت خارجه دولت اوباما در صورت شکست مذاکرات و عدم پایبندی کشورمان به تعهدات خود؛ دست کنگره در اعمال تحریم‌های بیشتر باز خواهد بود.
پایگاه اینترنتی نیوز درباره این جنگ زرگری کاخ سفید و کنگره نوشت: دولت «باراک اوباما»‌ رئيس‌جمهور آمریکا از کنگره درخواست کرده است که تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را به حالت تعویق درآورد زیرا توقف در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به مذاکره‌کنندگان درگفت‌وگوهایی که در این روزها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد.
نیوز در ادامه نوشت: در حالیکه برخی از مقامات آمریکایی بر این باورند که تحریم‌های سخت و شدید بود که ایران را در وهله اول به میز مذاکرات آورد اما کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کردند که دولت اوباما از قانونگذاران کنگره می‌خواهد تا فرصت دهند مذاکرات (درباره ایران) پتانسیل و کشش لازم را به دست آورد و تصویب تحریم‌های جدید را به تعویق بیاندازند.
«جن ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که تیم امنیت ملی دولت «باراک اوباما» با یکدیگر اتفاق نظر دارند که توقف در تحریم‌های ایران بسیار مفید است و انعطاف‌پذیری بیشتری در گفت‌وگوها می‌دهد و ما می‌توانیم شاهد این مطلب باشیم که آیا در مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل می‌شود یا خیر.
ساکی این اظهارات را در دیدار با نمایندگان و مشاوران کنگره در نشست روز پنجشنبه هفته گذشته کاخ سفید مطرح کرد و به خبرنگاران گفت: ما این مسئله را ابلاغ کردیم که در حالیکه به جلو حرکت می‌کنیم، هرگونه اقدام کنگره باید در راستای راهبرد مذاکره‌ای ما باشد. بنابراین فکر می‌‌کنیم که هم‌اکنون زمان توقف (تحریم‌ها علیه ایران) است، تا ببینیم که مذاکرات می‌تواند پتانسیل و کشش لازم را به دست آورد یا خیر؟
وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد که اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند باز هم می‌توان تحریم‌های بیشتری را علیه کشورمان اعمال کرد.
در واقع راه‌آورد چنین اظهاراتی این است که: «پلیس خوب از پلیس بد می‌خواهد که در راهبرد او حرکت کند و اگر متهم همکاری نکرد، وی را به پلیس بد خواهد سپرد تا مجازات بیشتری علیه‌اش اعمال شود.» با چنین دیدگاهی مشخص است که طرف آمریکایی اجزای مختلف حکومتی خود را در یک مسیر واحد بسیج کرده تا یا از ایران امتیاز بگیرد یا آن‌قدر به این کشور فشار وارد کند تا از پا درآید.
«وندی شرمن»، رئیس هتاک تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گروه 1+5 قبل از آغاز مذاکرات ژنو به کنگره اعلام کرده بود که اگر ایران با اقدامات منسجم و جامع و حقیقی برای عقب‌نشینی از برنامه هسته‌ایش، به گفت‌وگوهای ژنو نیاید، دولت آمریکا از تحریم‌های شدیدتر علیه ایران حمایت می‌کند.
شرمن روز جمعه نیز در گفت‌وگو با سرویس خبری صدای آمریکا به کنگره آمریکا توصیه کرد اقدام علیه تحریم‌های جدید را تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات به تعویق اندازد.
روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز با این ادعا که کاخ سفید و کنگره آمریکا درباره تحریم‌های ایران دچار اختلاف شدید هستند نوشت: دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است زمان بیشتری لازم است تا تلاش‌های دیپلماتیک در مهار کردن برنامه هسته‌ای به نتیجه برسد اما تعدادی از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا می‌خواهند تا اواخر هفته آینده طرح تحریم‌های جدیدی را علیه صادرات نفت ایران و درآمدهای مالی این کشور در سنا به رای گذارند.
این روزنامه از قول «اریک کانتور» نماینده جمهوری‌خواه و رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد: ایران باید فورا به عدم تبعیت نظام‌مند خود از درخواست‌های مکرر سازمان ملل متحد پایان دهد. ما همگی می‌خواهیم مذاکرات به موفقیت برسد اما بدیهی است که زمان رو به پایان است.
این در حالی است که بسیاری از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه به ویژه رژیم اسرائیل و عربستان نیز این استدلال را مطرح کرده‌اند که برای اینکه دیپلماسی در محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به موفقیت برسد، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باید افزایش و نه کاهش یابد.
نشریه تخصصی کنگره آمریکا نیز در گزارشی مدعی شد دموکرات‌های سنا بعد از درخواست کاخ سفید برای تعلیق تحریم‌های ضد ایرانی در دو راهی سختی قرار گرفته‌اند.
هیل نوشت: درخواست کاخ سفید؛ هری‌رید، رهبر حزب اکثریت سنا و رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی این مجلس را در برابر تصمیم سختی قرار داده است. کاخ سفید خواستار زمان بیشتری است تا با ایرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای این کشور گفت‌وگو کند و دموکرات‌های سنا هم تحت‌فشار هستند تا به سرعت تحریم‌های جدیدی وضع کنند که انتظار می‌رود بخش نفتی و درآمدهای ارزی ایران را هدف قرار دهند.
مجلس نمایندگان آمریکا در ماه جولای لایحه مشابهی را تصویب کرد و جمهوری‌خواهان سنا اکنون به این مجلس فشار می‌آورند تا آنها هم به سرعت روند جمهوری‌خواهان را ادامه دهند.
گفتنی است در حالی که پنج‌شنبه و جمعه هفته آینده (16 و 17 آبان ماه) قرار است دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو از سرگرفته شود کمیته بانکداری سنای آمریکا سه‌شنبه 14 آبان‌ماه قرار است پیش‌نویس تحریم‌های جدید علیه ایران را درست به محض بازگشایی دولت فدرال آمریکا ارائه کند که این لایحه بسیار شبیه به لایحه مجلس نمایندگان آمریکا است که با 400 رای موافق در مقابل 20 رای مخالف در ماه ژوئیه به تصویب رسید و بخش معادن و ساخت‌وساز ایران را تحریم کرد و همچنین خواستار توقف فروش نفت ایران تا پایان سال 2015 شد.
لایحه سنا احتمالا این چارچوب زمانی را کاهش می‌دهد و سرمایه‌گذاری بین‌المللی در بخش‌های اقتصادی ایران را تحریم می‌کند و حساب‌های خارجی ایران را مسدود می‌کند و توانایی دولت اوباما برای مستثنی کردن همپیمانان و شرکای تجاری که به تجارت با ایران ادامه می‌دهند، محدود می‌کند.

 


رئيس سازمان بازرسي کل کشور اعلام کرد پرونده برنج‌هاي آلوده در دستور کار سازمان قرار گرفته، اما تحقیقات بازرسی محرمانه است و ما آن‌ها را منعکس نخواهیم کرد.
«ناصر سراج» با اشاره به آخرین وضعیت پرونده برنج‌های آلوده گفت: این پرونده در دستور کار ما قرار گرفته و بررسی‌های لازم در خصوص این پرونده انجام خواهد شد، اما تحقیقات بازرسی محرمانه است و ما آن‌ها را منعکس نخواهیم کرد.
گفتني است؛ طبق ماده 233 آئین‌نامه داخلی مجلس پس از آنکه گزارش کمیسیون کشاورزی درخصوص آلوده بودن برنج‌های وارداتی در صحن مجلس قرائت شد، مقرر شد تا درخصوص این گزارش یک سری پیشنهادات در کمیسیون رای‌گیری شود و سپس به همراه گزارش مذکور مجدداً به صحن مجلس ارائه شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، بررسی پرونده برنج‌های آلوده در دستور کار کمیسیون بهداشت قرار داشت که با حضور مسئولان وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و همچنین سازمان بازرسی کل کشور این موضوع بررسی و در نهایت آلوده بودن برنج‌های وارداتی برای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز محرز شد.
پس از آنکه گزارش مذکور در دستور کار صحن قرار گرفت پرونده مذکور به قوه قضائیه ارسال و هم اکنون در دستور کار سازمان بازرسي کشور است.

 


در جلسه روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام 5 بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید.
در این جلسه که علاوه بر اکثریت اعضا، وزیر اقتصادی و دارایی و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی نیز حضور داشتند، پس از طرح موارد پیشنهادی کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام و بحث و بررسی اعضا، موارد ذیل به عنوان سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید.
- اصلاح هدفمندسازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید و بهره‌وری، کاهش شدت انرژی و استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی.
- سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، با تأکید بر افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقای آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه.
- افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی (بویژه در اقلام وارداتی) و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص.
- تأمین نیازمندی‌های ضروری و حیاتی کشور به ویژه امنیت غذایی و درمانی و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید.
- مدیریت مصرف با تأکید براجرای سیاست‌های کلی اصلاح‌الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی.
براساس این گزارش، ادامه تدوین این سیاست‌ها به جلسات آتی مجمع موکول شد.

 



سردیس دکتر محمد قریب در پارک علم و فناوری پردیس پرد‌ه‌برداری شد.
مراسم پرده‌برداری از سردیس دکتر محمد قریب، پدر طب اطفال ایران دیروز با حضور وزیر بهداشت برگزار شد.
دکتر محمد قریب در سال 1288 در تهران متولد شد. وی از پزشکان متخصص طب اطفال ایران و بنیانگذار طب نوین اطفال و بیمارستان مرکز طبی کودکان است.
پدر طب اطفال ایران لقبی است که بر اساس خدمات ارزنده وی در راستای ارتقای سلامت کودکان و ابداع روش‌های جدید به وی تعلق گرفته است.
دکتر محمد قریب به دریافت نشان دانش از دانشگاه تهران و نشان درجه اول فرهنگ از وزارت آموزش و پرورش و نشان عالی لژون دونور از دولت فرانسه نائل شده است.
بنابه گفته مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس تا پایان سال 1400 ، هفتاد سردیس در پارک علم و فناوری نصب خواهد شد.

 


وزیرکشور تاکید کرد: به کارگیری نیروهای بازنشسته از سطح معاون استاندار به پایین در استانداری‌ها ممنوع خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» در جلسه شورای معاونین در وزارت کشور، گفت: در انتصاب کلیه نیروهای زیر مجموعه وزارت کشور اعم از بخشداران، فرمانداران، مدیران کل و معاونین استانداری‌ها، باید از نیروهای جوان و با تجربه وزارت کشور استفاده شود.
وی با بیان اینکه استفاده از نیروهای بازنشسته از سطح معاون استاندار به پایین ممنوع است، افزود: البته حتی‌الامکان در همان رده‌ها هم شایسته است که از نیروهای بازنشسته استفاده نشود.

 


یک مقام آگاه در وزارت اطلاعات تاکید کرد: متاسفانه شماری از رسانه‌های ضدانقلاب متاثر از فضاسازی خلاف واقع عناصر بدخواه و برخی فرزندان خانم رهنورد مطالب کذبی را دستمایه خبری خود قرار داده و اصل ماجرا را وارونه منعکس کردند.
این مقام آگاه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: متاسفانه پس از اتمام ملاقات، یکی از دختران ایشان دست به اقدامی خلاف ضابطه و مقررات زد و در واکنش به تذکر مامور مربوطه، نسبت به توهین به وی و همچنین ضرب و شتم او با همکاری دو تن دیگر از منسوبین اقدام نمود. وی افزود: هرچند که این موضوع با پا درمیانی خانم زهرا رهنورد در همان مکان خاتمه یافت، لیکن متاسفانه شماری از رسانه‌های ضدانقلاب و بیگانه، متاثر از فضاسازی خلاف واقع عناصر بدخواه و برخی فرزندان خانم رهنورد، مطالب و مواضعی کذب و ناصواب را دستمایه خبری خود قرار داده و اصل ماجرا را وارونه منعکس کردند.
این منبع آگاه خاطرنشان کرد: ضمنا وزارت اطلاعات وظیفه خود می‌داند که موضوع را کاملا بررسی نموده و در صورتی که در حین انجام ماموریت از ناحیه مامورین، قصور یا تقصیری صورت گرفته باشد، آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 


معاون وزیر امور خارجه بلاروس در سفر به تهران با قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درباره روند مناسبات دو کشور در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی مذاکره کرد.
والنتین ریباکوف در این دیدار با تأکید بر اهمیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران، آمادگی دولت بلاروس را در جهت توسعه و تعمیق هر چه بیشتر مناسبات دو کشور در تمامی زمینه‌ها اعلام کرد.
وی ایران را شریک کلیدی بلاروس خواند و اظهار کرد: مقامات بلاروسی هیچ محدودیتی برای توسعه مناسبات دوستانه با جمهوری اسلامی ایران قائل نیستند.
مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به روند مطلوب روابط در سال‌های اخیر، بلاروس را از کشورهای دوست و ثابت قدم در دوستی با ملت ایران خواند و بر اراده دولت و مردم ایران در توسعه همکاری‌های دو کشور تأکید کرد.

 


نشت نفت یکی از خطوط انتقال شرکت نفت و گازمارون از شرکتهای تابع مناطق نفتخیزجنوب با حضور به هنگام واحدهای عملیاتی در کمتر از دو ساعت کنترل شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت نفت مناطق نفتخیزجنوب مدیرتولید این شرکت گفت: این اتفاق صبح پنجشنبه در خط لوله کمکی انتقال نفت در ساحل غربی رودخانه جراحی واقع در منطقه رامشیر رخ داد.
به گزارش ایرنا رامین حاتمی افزود: با اعزام ماشین‌آلات و تجهیزات ویژه خطوط لوله و کنترل آلاینده‌ها به محل در گام نخست، کنترل نشت و ترمیم فوری آن انجام شد.
وی تصریح کرد: همزمان با ترمیم لوله، با نصب تجهیزات لازم نسبت به جمع‌آوری نفت‌خام منتشر شده در محل نیز اقدام شد.
حاتمی با اشاره به این که میزان نشت نفت از این خط حدود 250 بشکه برآورد می‌شود، اظهار کرد: با استقرار و نصب تجهیزات لازم از جمله بوم‌های جذبی و اسکیمرهای جمع‌آوری نفت از سطح‌ آب، پاک‌سازی کامل سطح رودخانه در حال اجرا است.
وی افزود: هم‌اکنون کارکنان واحدهای تعمیرات و عملیاتی ستاد، ترابری و شرکت نفت و گاز مارون، در حال ایمن‌سازی این خط هستند.
همچنین به گزارش مهر مدیرکل بحران‌سازی استانداری خوزستان از آغاز عملیات پاکسازی رودخانه جراحی خبر داد و گفت: برای جلوگیری از خسارت بیشتر با اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان و شیلات جلسه‌ای برگزار شده است.
محمدرضا آملازاده با اشاره به اینکه آب تعدادی از روستاهای مشاگر از این رودخانه تامین می‌شود افزود: با اطلاع‌رسانی به روستائیان آبرسانی از طریق رودخانه متوقف شده و از طریق تانکر انجام می‌شود.

 


ساری- خبرنگار کیهان:
مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: مافیای کاغذ درصدد گرانی بازار کاغذ در کشور است.
ابوالفضل روغنی گلپایگانی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: همواره گروهی پرقدرت بر بازار کاغذ نفوذ دارند که از آنها می‌توان به عنوان مافیای کاغذ نام برد. وی با بیان اینکه نیاز کشور به کاغذ سالانه 2 میلیون تن است افزود: 20درصد سهم کاغذ در بازار کشور مربوط به صنایع چوب و کاغذ مازندران است که تاکنون موفق به دریافت ارز مبادله‌ای نشده‌ایم. مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در خصوص طرح تنفس جنگل گفت: در صورت اجرای این طرح شرکت‌هایی که با صنایع سلولزی در ارتباط هستند با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.
مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه طرح تنفس جنگل در دولت دهم مصوب شد گفت: این طرح در دولت یازدهم متوقف شد و مقرر شد این طرح بازنگری شود.
روغنی خاطرنشان کرد: در صورتی که مجریان طرح از جنگل خارج شوند مشکلات زیادی برای جنگل‌ها به وجود خواهند آمد و قاچاق چوب رونق می‌یابد.
وی افزود: بسیاری از کارشناسان منابع طبیعی با طرح تنفس جنگل به صورت جدی مخالف هستند.
مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه ویلاسازی به صلاح جنگل نیست گفت: تا چند سال آینده از شمال چیزی جز ویلاها باقی نمی‌ماند.

 


جانشین سازمان بسیج مستضعفین کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود که 6 میلیون نفر در سال تحصیلی جاری به مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس اعزام شوند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سرتیپ، «علی فضلی» روز شنبه در یادواره شهدای کارمند ادارات کل مازندران در ساری افزود: پارسال چهار میلیون و 860 هزار نفر به مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس اعزام شدند که همگی جوان بودند و 90 درصد آنها برای بار اول اعزام می‌شدند.وی ادامه داد:‌ اعزام کاروان‌های دانش‌آموزی راهیان نور به مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس نیز امسال از سیزدهم مهر آغاز شد.فضلی گفت: تا سال گذشته کاروان‌های دانش‌آموزی فقط به استان خوزستان اعزام می‌شدند، اما امسال در یک هزار و 350 کیلومتر از مناطق عملیاتی دوران دفاع‌مقدس در استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و خوزستان حضور پیدا می‌کنند.
جانشین سازمان بسیج مستضعفین کشور به شهدای شاخص سال جاری اشاره کرد و گفت: شهید «علیرضا نوری» به عنوان شهید شاخص قشر کارمند و شهید «سیده طاهره هاشمی» به عنوان شهید شاخص قشر زنان در سال جاری هستند که نه تنها ایران بلکه تمامی جهان از آنها الگو می‌گیرند.وی افزود: در کشور 21 هزار شهید کارمند داریم که در راه حق احساس تکلیف کردند.او ادامه داد: امروز در مسیر بازسازی راه شهدا، مردم بسیاری عازم کربلاهای ایران می‌شوند که نشان دهنده این است که مردم به ارزش‌ها بیش از گذشته روی آورده‌اند.

 


اراک- خبرنگار کیهان:
زلزله‌زدگان روستای سنگک ساوه به طور موقت در کانکس‌های تدارک دیده شده اسکان داده می‌شوند.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، در جریان بازدید از بناهای ویران شده روستای سنگک ساوه گفت: کارهای اداری و رایزنی‌ها برای بازسازی خانه‌های ویران شده این روستا از طریق بنیاد مسکن در حال انجام است و زلزله‌زدگان به طور موقت در کانکس‌هایی که برایشان تدارک دیده شده است اسکان داده می‌شوند.
شهلا میرگلو بیات افزود: برای بازسازی بناهای ویران شده نماینده‌ای از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منطقه آمد و گزارش خوبی تهیه شد.
وی ادامه داد: این گزارش برای تصمیم‌گیری و تصویب بودجه به هیات دولت تقدیم می‌شود.
میرگلو بیات با اشاره به دیدار خود با رئیس کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: مهندس علیرضا تابش قول مساعد داد که کارها را پیگیری کند تا بودجه مورد نیاز بازسازی روستای سنگک هرچه سریع‌تر تصویب شود.

 


معاون حقوقی، امور مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور از راه‌اندازی سامانه سنا (سیستم نظارت آنلاین بر عملکرد مدیران) تا پایان سال جاری خبر داد.
«حمید تیموری» روز شنبه در حاشیه آیین تودیع و معارفه مدیر کل دیوان محاسبات خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طراحی و اجرای پروژه سنا (سامانه نظارت آنلاین) در دیوان محاسبات کشور در دست پیگیری است.
وی با بیان اینکه با راه‌اندازی پروژه سنا تخلف‌‌های ناشی از عدم اطلاع مدیران از قانون به طور چشمگیری کاهش می‌یابد، افزود: فعالیت‌های سخت‌افزاری این سامانه به طور کامل به پایان رسیده و این پروژه در مرحله طراحی و تدوین نرم‌افزار است.
تیموری گفت: تاکنون بیش از سه هزار و 500 نقطه حادثه خیز مالی در کشور شناسایی و به سامانه دیتای مرکزی در دیوان محاسبات کشور متصل شده است.
وی افزود: از طریق این سامانه هنگام وقوع هر رویداد مالی اطلاعات آن به صورت آنلاین مشاهده و در صورت مغایرت و انحراف موضوع بلافاصله به مدیر دستگاه اعلام می‌شود.

 


امام جمعه سراب با انتقاد شدید از مداحان چند میلیونی و نرخ‌های کذایی برخی مداحان گفت: مداحی که برای مدح اهل بیت پول پیش مطالبه کند صلاحیت مداحی و تریبون‌داری مجلس حسینی را ندارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از سراب، حجت‌الاسلام علی‌‌‌اکبر اکرمی صبح دیروز در جمع جوانان شهرستان سراب اظهار کرد: آیین‌های ویژه محرم و صفر باید طوری برنامه‌ریزی و اجرا شود که در آن فلسفه و هدف اصلی از قیام حسینی در متن قرار داشته باشد.وی با انتقاد شدید از مداحان چند میلیونی و نرخ‌های کذایی برخی مداحان گفت: اخیرا با کمال تاسف شنیده شده که گروهی از مداحان شهر اردبیل که به شهرهای همجوار نیز مداح می‌فرستند هزینه و نرخ 10 میلیون تومان تعیین کردند.امام جمعه سراب با ابراز تاسف و ناخرسندی از این وضع اظهار کرد: مداحی که برای مداحی اهل بیت پول پیش مطالبه کند صلاحیت مداحی و تریبون‌داری مجلس حسینی را ندارد.
امام جمعه سراب به نقل قولی از حجت‌الاسلام عاملی نماینده ولی‌فقیه در اردبیل اشاره کرد و گفت: در بیان دغدغه خود در این زمینه آقای عاملی به صراحت تاکید کرد که مردم از راه دادن چنین مداحانی به مجالس جلوگیری کنند.امام جمعه سراب به چشم و هم‌چشمی برخی هیئت‌های عزاداری در این زمینه هم اشاره کرد و یادآور شد: در یکی از محله‌های فقیرنشین سراب مداحی برای نیم ساعت 5/1 میلیون تومان از آن هیئت گرفته بود در حالی که افرادی در آن محله محتاج چند 10 هزار تومان هستند.رئیس شورای فرهنگ عمومی سراب به ضرورت اجتناب از حاشیه‌ها در عزاداری‌ها تاکید کرد و گفت: نباید حاشیه‌ها بر متن غلبه کند که در این صورت از اهداف عالی محرم و صفر فاصله گرفته‌ایم.وی نماز را روح برنامه‌های عزاداری‌‌ها دانست و افزود: چگونه می‌توان در وقت اذان و نماز همچنان به مداحی و عزاداری پرداخت در حالی که نماز اول وقت در بحبوحه میدان جنگ در عاشورا الگویی برای مومنان و دوستداران اهل بیت است.

 


یزد- خبرنگارکیهان:
عضو هیئت علمی دانشگاه یزد از انجام عمل موفقیت‌آمیز تزریق سلول‌های بنیادی به نوجوان 16 ساله یزدی خبر داد.
حمید حبوباتی اظهار داشت: علیرضا شفیق، بیمار 16 ساله‌ای است که بر اثر تصادف دچار آسیب‌ شدید در ناحیه گردن و قطع نخاع از این ناحیه شده بود و حس و حرکت اندام‌های گردن و دست همچنین کنترل ادرار و مدفوع خود را نداشت.
وی افزود: با تزریق سلول‌های بنیادی که از لگن این بیمار گرفته شد، کنترل ادرار، مدفوع و حرکت دست و گردن به وی بازگشت.
حبوباتی عنوان کرد: در این تزریق که برای نخستین‌بار در کشور انجام شد، سلول‌های بنیادی در محیط کشت جدید و با تکثیر سلولی تا پنج میلیون سلول‌، عمل با موفقیت انجام شد.
پزشک جراح این بیمار یادآور شد: این عمل، تزریق سلول‌های بنیادی «مزانشیمال» نام داشت که در بیمار ضایعه نخاع گردن انجام شد.
این جراح مغز و اعصاب یزدی عنوان کرد: پس از گذشت 25 روز، این سلول‌ها داخل مایع مغزی نخاعی بیمار تزریق شد که خوشبختانه بعد از دو هفته حس بیمار از ناحیه گردن به پایین 80 درصد بهبود پیدا کرد؛ همچنین بعد از گذشت یک ماه، کنترل ادرار و مدفوع نیز به میزان 80 درصد برگشت و تنفس وی نیز کاملا بهبود یافت.

 


تندیس هفت تن از مشاهیر ایران در قالب نخستین موزه زیرآبی کشور به نام غدیر خلیج‌فارس در اعماق آب‌های جزیره قشم به نمایش گذاشته شد.
مدیر اجرایی این موزه هدف از راه‌اندازی آن را آشنا ساختن گردشگران داخلی و خارجی با مشاهیر ایران اعلام کرد و گفت: وزن هر یک از این تندیس‌ها که از بتن مخصوص ساخته شده افزون بر یک هزار و 500 کیلوگرم است.
«اسماعیل دلشاد» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این تندیس‌ها شامل فردوسی، زکریای رازی، پروفسور حسابی، جهان پهلوان تختی، امیرکبیر، شهریار و حسین فهمیده است و غواصان می‌توانند از آنها دیدن کنند.
به گفته رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان استان فارس این تندیس‌ها با مشارکت 6 نفر از جانبازان این استان در طول یک ماه ساخته شده است.
این موزه در زیر آب‌های ساحلی پارک زیتون جزیره قشم واقع در ساحل جنوبی این جزیره قرار گرفته و نگهداری و نظافت تندیس‌ها به عهده باشگاه غواصی پارک زیتون قشم گذاشته شده است.

 


سرکنسول جدید ترکیه در ارومیه بر افزایش سطح مبادلات تجاری ایران و ترکیه تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه مهمت بولوت پیش از ظهر دیروز در دیدار با رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی بر گسترش روابط بین ایران و ترکیه تاکید کرد و اظهار داشت: فضای خوبی برای گسترش روابط اقتصادی بین ایران و ترکیه ایجاد شده است.
وی با اشاره به رغبت سرمایه‌‌گذاران ترک برای سرمایه‌گذاری در ایران، تصریح کرد: با توجه به امنیت موجود در استان آذربایجان غربی، رغبت سرمایه‌‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این استان افزایش یافته است.
بولوت بر همکاری هرچه بیشتر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی تاکید کرد و گفت: امید می‌رود مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان آذربایجان غربی همکاری لازم را با سرمایه‌گذاران ترک داشته باشد.
وی به ظرفیت‌های آذربایجان غربی اشاره کرد و اظهار داشت: این استان دارای ظرفیت‌های مختلفی از جمله گردشگری و پروژه‌های سرمایه‌گذاری است که این امر می‌تواند رغبت سرمایه‌‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این استان بالا ببرد.

 


معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: مراکز عرضه شیر خام غیر پاستوریزه فاقد مجوز بهداشتی بوده و رسمیت ندارند.
به گزارش ایرنا، «محسن مشکوه»، روز شنبه در چهاردهمین همایش ملی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، در همدان افزود: مجوز عرضه شیر خام فقط به دامداری‌هایی داده می‌شود که دارای همه شرایط بهداشتی باشند که تاکنون مجوزی برای هیچ دامداری صادر نشده است.
وی ادامه داد: پوشش کامل بهداشتی دام‌ها در برابر بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از مهمترین برنامه‌های بهداشتی در برنامه پنجم توسعه کشور است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10