(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 06 آبان 1392 - شماره 20626

برژینسکی: دوره سلطه آمریکا بر جهان پایان یافته است
مقام پاکستانی: حمله پهپادها ادامه یابد مسیر تدارکاتی ناتو را می‌بندیم
هزاران نفر در واشنگتن مقابل کنگره تجمع کردند
درخواست مردم آمریکا از اوباما به جاسوسی‌ها پایان دهید
ابراز نگرانی سازمان ملل از نقض گسترده حقوق بشر در بحرین
62 شهید و 144 مجروح در سلسله انفجارهای عراق
تظاهرات ضد دولتی در لیسبون و 13 شهر دیگر پرتغال
اعتراض خیابانی علیه نظامیان حاکم در سراسر مصر
پلیس ترکیه 26 دانشجوی معترض را بازداشت کرد
درگیری‌های شمال لبنان با چراغ سبز رژیم سعودی از سر گرفته شد
یک منطقه استراتژیک دیگر سوریه به محاصره ارتش درآمد
درگیری مخالفان با پلیس در بنگلادش 3 کشته برجای گذاشت
   


مشاور سابق امنیت ملی آمریکا اذعان کرد دوره تسلط این کشور بر جهان پایان یافته است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، زبیگنیو برژینسکی در سخنرانی در دانشگاه «جان هاپکینز» گفت: نظریه «تسلط بر جهان» جذابیت خود را از دست داده و دوره حکومت آمریکا بر جهان پایان یافته است.
برژینسکی افزود: دوره تسلط آمریکا بر جهان پس از جنگ سرد هم به علت از بین رفتن مشروعیت آن در چند سال اخیر، پایان یافته است.وی به شدت از سخنان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که ملت این کشور را «استثنایی» توصیف کرده بود انتقاد کرد.
به عقیده ناظران سیاسی بحران مالی، بدهی کلان و افشای جاسوسی‌های اخیر موقعیت آمریکا را در جهان متزلزل کرده است.

 


یک مقام ایالتی پاکستان هشدار داد اگر حملات پهپادها به پاکستان ادامه یابد، وی مسیر تدارکاتی ناتو را قطع خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌«پرویز ختک» سروزیر ایالت «خیبر پختونخواه» طی یک کنفرانس مطبوعاتی در پیشاور اعلام کرد: اگر حمله پهپادهای آمریکایی به (نوار قبایلی شمال غرب) پاکستان قطع نشود، این دولت ایالتی جلو ارسال تدارکات ناتو (به افغانستان) را می‌گیرد. در صورت اجرایی شدن این تهدیدات، عملاً راه زمینی تدارکاتی به ناتو بسته خواهد شد. خودروها و تانکرهای تدارکاتی ناتو در بندر کراچی بارگیری می‌کنند و پس از عبور از قلمرو پاکستان به ایالت خیبر پختونخواه می‌رسند و از این منطقه وارد خاک افغانستان می‌شوند.

 


هزاران نفر در واشنگتن در اعتراض به جاسوسی گسترده دولت ایالات متحده از مردم این کشور و سران دیگر کشورها تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، هزاران شهروند آمریکایی شنبه گذشته مقابل کنگره این کشور تظاهرات کردند. در این تظاهرات معترضان خشمگین علیه برنامه‌های جاسوسی دولت و آژانس امنیت ملی آمریکا شعار دادند. تظاهرکنندگان از دولت خواستند به جاسوسی خود از مردم پایان دهد. برخی معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود:‌«ادوارد اسنودان، از تو متشکریم.» اسنودان کسی است که برنامه‌های جاسوسی دولت آمریکا از مردم این کشور و از سایر کشورها را فاش کرده است و هم‌اکنون در روسیه به سر می‌برد، سازمان‌دهندگان این تظاهرات قصد دارند که در اعتراض به قانون «میهن‌پرستی» توماری را با بیش از 570 هزار امضا به کنگره ببرند. این قانون به دولت حق جاسوسی علیه شهروندان را می‌دهد.
افشاگری اسنودان، علاوه بر اعتراضاتی که در داخل آمریکا برانگیخته، تاکنون کشورهای مختلفی را مقابل واشنگتن قرار داده است که مکزیک، برزیل، آلمان و فرانسه از جمله این کشورها هستند. اکنون تنش‌های میان آمریکا و آلمان به اوج خود رسیده است؛ طبق آخرین اسناد افشا شده، دستگاه اطلاعاتی «سیا» حتی گفت‌وگوهای تلفنی «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان را نیز از سال 2012 تاکنون شنود می‌کرده است.
مرکل در واکنش به این خبرها گفت: آلمان و آمریکا ده‌ها سال است که دوست و همپیمان هستند و شنود مکالمات رئیس یک دولت دوست نباید صورت پذیرد. مرکل افزود: این اقدام عمیقاً موجب سلب اعتماد خواهد شد.
این در حالی است که «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمریکا از شنود مکالمات مرکل اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که اگر از این موضوع خبر می‌داشت، فوراً دستور توقف آن را صادر می‌کرد.
در همین حال، شبکه «فرانس- 24» گزارش نشریه «اشپیگل» در مورد شنود تلفن‌های مرکل توسط آمریکایی‌ها را تایید و اعلام کرد که این شنود بیش از یک دهه سابقه دارد. ظاهراً سفارت آمریکا در برلین مدیریت کسب اطلاعات از مرکل و انتقال آن به آمریکا را بر عهده داشته است.
طبق گزارش شبکه «راشاتودی»، هدف اصلی آمریکا، جاسوسی اقتصادی از همپیمانان اروپایی‌اش بوده است. به هر حال، افشای این جاسوسی مردم آلمان را به شدت عصبانی کرده است.
علاوه بر مرکل، «اولی ماورر» رئیس‌جمهور سوئیس نیز به شنودهای تلفنی آمریکا اعتراض کرده است.
ماورر گفت: این قضیه هرگونه همکاری توام با اعتماد را از بین می‌برد و آمریکا واقعاً باید در این زمینه تامل کند. وی دستور داد که در ارتباط با شنود تلفنی سیا در سوئيس تحقیق شود.
خبرهای تکمیلی حاکی است که آلمان از آمریکا خواست اطلاعات کاملتری در بار شنود تلفنی از مرکل به دولت برلین بدهد.«هانس پیتر فرد ریش» وزیر کشور آلمان، با اعلام این خبر افزود:اگر آمریکایی ها تلفن شهروندان آلمانی را شنود کرده باشند، قانون آلمان را نقض کرده اند و این جرم است.
مطبوعات آلمان نیز در آخرین گزارشات خود فاش کرده اند که بر خلاف ادعای اوباما ، وی از سال 2010 مکالمات مرکل را شنود می کرده است.
روزنامه «بیلد ام سونتاک»در این باره نوشت:به گفته منابعی در سرویس های مخفی آمریکا، «کیت الکساندر» رئیس آ ژانس امنیت ملی این کشور، از سال 2010 اوباما را درجریان عملیات شنود تلفنی مرکل قرار داده بود.
هم اکنون مرکل و برخی از اعضای کابینه اش در ارتباط بارسوایی جاسوسی شدیدا تحت فشار محافل سیاسی ورسانه ای آلمان قرار دارند.

 


گزارشگر ویژه سازمان ملل با هشدار نسبت به اعمال شکنجه در زندان‌های آل‌خلیفه اعلام کرد مسئولان بحرینی بار دیگر از سفرش به این کشور جلوگیری کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «خوان مندز» گزارشگر سازمان ملل تایید کرد که مسئولان بحرینی بار دیگر سفرش به این کشور را به تاخیر انداخته‌اند، بدون اینکه زمان جدیدی برای اجرای این سفر پیشنهاد بدهند.
وی در نشست کمیته حفاظت از حقوق بشر نسبت به بدرفتاری و شکنجه نسبت به زندانیان هشدار داد و گفت: متاسفانه اطلاعات جدیدی درباره بازداشت، شکنجه و بدرفتاری با زندانیان سیاسی دریافت کرده است.
از سوی دیگر 47 کشور با صدور بیانیه‌ای از نقض شدید حقوق بشر در بحرین ابراز نگرانی کردند. در همین رابطه سخنگوی احزاب و جمعیت‌های مخالف بحرینی تاکید کرد مخالفان آزادی خلیل‌المرزوق مرد شماره 2 جمعیت الوفاق ملی اسلامی مخالف را کافی نمی‌دانند و از این رو به شرکت نکردن خود در جلسات گفت‌وگو در بحرین ادامه خواهند داد.
مخالفان بحرینی از چندی پیش در اعتراض به جدی نبودن دولت و احزاب و جمعیت‌های طرفدار آن و تداوم سرکوبگری و نقض حقوق بشر در این کشور حضور در جلسات گفت‌وگوها را به تعلیق درآوردند. احزاب و جمعیت‌های مخالف تاکنون نزدیک به 30 جلسه گفت‌وگو را با نمایندگان دولت و احزاب و جمعیت‌های طرفدار آن موسوم به «ائتلاف الفاتح» برگزار کرده‌اند که دستاورد قابل ذکری نداشته است. در همین رابطه جمعیت الوفاق اسلامی بحرین از شکل‌گیری ابرهای مرگ روی سر عزاداران بحرین به خاطر استفاده گسترده از گازهای اشک‌آور خبر داد.
این جمعیت اعلام کرد نیروهای امنیتی در پایان مراسم عزاداری شهید علی‌الصباغ در روستای بنی‌جمره به طور گسترده از گازهای اشک‌آور و خفه‌کننده استفاده کرده‌اند.
جمعیت الوفاق این صحنه را به ابرهای مرگ روی سر عزاداران بحرینی توصیف کرد.
این جمعیت افزود، این حادثه به تنهایی کافی است تا به علت درخواست سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری برای توقف ارسال محموله بزرگ این گازها از کره‌جنوبی به بحرین پی برده شود.
این در حالی است که با وجود انتقادهای سازمان‌های حقوق بشری رژیم بحرین از استفاده از گاز اشک‌آور علیه معترضان دفاع کرده است! در بیانیه‌ای که توسط یکی از مقامات دولتی بحرین منتشر شده آمده است: گاز اشک‌آور غیرکشنده است و به صورت متناسب توسط پلیس استفاده می‌شود و این گاز مطابق قوانین است!

 


انفجار 10 خودروی بمب‌گذاری شده در مناطق شیعه‌نشین پایتخت عراق 62 شهید و 144 زخمی برجای گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، مناطق شیعه‌نشین بغداد دیروز هدف 9 انفجار خودروی بمب‌گذاری شده قرار گرفتند. بمب دهم نیز در یک منطقه سنی‌نشین رخ داد. محله‌های «نهروان»، «جمیله»، «البیضاء» و «سبع النور» از جمله مناطقی است که شاهد انفجار بمب بوده‌اند.
در این حملات غیرنظامیان هدف قرار گرفتند و طبق آمارهای رسمی 50 نفر در این انفجارها جان خود را از دست دادند و بیش از 120 تن دیگر زخمی شدند. تروریست‌های فعال در عراق به دستور اربابان خود، مناطق شیعه‌نشین و سنی‌نشین را به طور هدفمند هدف قرار می‌دهند تا جنگ مذهبی در این کشور راه بیندازند. سران عربستان و شخص «بندر بن‌سلطان» رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور برای ساقط کردن دولت عراق، از تروریست‌های بعثی و وهابی عراق حمایت تسلیحاتی و مالی می‌کنند.
دیروز علاوه بر بغداد، در شهر شمالی موصل نیز یک انفجار انتحاری با خودروی بمب‌گذاری شده رخ داد. این انفجار نیز جان 12 عراقی را گرفت و 24 زخمی برجای گذاشت.
اظهارات مالکی
به گزارش باشگاه خبرنگاران، «نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق دیروز طی سخنانی در بغداد، مخالفان روند سیاسی در این کشور را به فساد اقتصادی متهم کرد و گفت: اظهارات و تبلیغات ضددولتی این افراد باعث خواهد شد که در انتخابات آتی (سال آینده) عراق شاهد نتایج بد باشیم.
منظور مالکی از این اظهارات، تبلیغاتی است که شخصیت‌هایی مثل «صالح مطلک»، «اسامه النجیفی» و «ایاد علاوی» در مناطق سنی‌نشین عراق علیه دولت بغداد راه انداخته‌اند.معمولا مناطق سنی‌نشین عراق شاهد تظاهرات ضد دولتی است.
سفر به آمریکا
مالکی فردا در رأس یک هیئت بلندپایه به آمریکا می‌رود. به گفته «علی موسوی» مشاور مطبوعاتی نخست‌وزیر عراق، مالکی در این سفر در ارتباط با خریدهای تسلیحاتی کشورش از آمریکا و همچنین در مورد سوریه با «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا و «جو بایدن» معاون وی مذاکره می‌کند. آخرین دیدار مالکی و بایدن دسامبر سال 2011 (دی 1389) صورت گرفت. موسوی سردی روابط میان آمریکا و عراق را رد کرد و گفت که دلیلی وجود ندارد که روابط میان طرفین سرد باشد.

 


هزاران تن از مردم پرتغال در 14 شهر علیه سیاست ریاضتی دولت لیسبون تظاهرات کردند.
معترضان روز شنبه در مرکز قدیمی شهر لیسبون، ‌پایتخت پرتغال و 13 شهر دیگر گرد هم آمدند و با راهپیمایی به سمت پارلمان، به کاهش جدید دستمزدها و حقوق خود که در بودجه سال 2014 پیش‌بینی شده، اعتراض کردند.
این طرح بودجه شامل کاهش هزینه‌هایی می‌شود که دولت پرتغال براساس بسته کمکی 78 میلیارد یورویی خود با آنها موافقت کرده است.
تظاهرکنندگان با در دست داشتن پلاکارد خواستار استعفای دولت و برگزاری همه‌پرسی در مورد استفاده این کشور از پول یورو شدند.
اعتراضات مشابهی در شهر پورتو،‌واقع در شمال پرتغال و 12 شهر دیگر این کشور برگزار شد.
این تظاهرات توسط جنبشی مدنی به نام «سه‌گانه، گم‌شو» سازماندهی شد منظور از سه گانه، سه وام دهنده بین‌المللی یعنی صندوق بین‌المللی پول، اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا است. آنها خواستار خروج پرتغال از حوزه یورو شدند.
این جنبش مدنی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تنها هدف سیاست‌های ریاضتی کاهش دستمزدها و حقوق بازنشستگی، فقیر کردن جمعیت و از بین بردن خدمات عمومی است.»
معترضان پرتغالی همچنین علیه وام دهندگان بین‌المللی این کشور شعار سر داده و گفتند «نه به این سه نهاد بین‌المللی، نه به گرسنگی».
بحران دیرینه بدهی در حوزه یورو که در اواخر سال 2008 در یونان آغاز شد و سپس گریبان ایتالیا،‌اسپانیا، فرانسه، پرتغال، انگلیس، ایرلند و قبرس را گرفت،‌تهدیدی نه صرفاً برای اروپا بلکه برای تمام کشورهای توسعه یافته جهان محسوب می‌شود.

 


هزاران معترض با برگزاری تظاهرات در سراسر مصر، خواستار بازگشت محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور به قدرت شدند.
به گزارش پرس‌تی‌وی تظاهرات روز شنبه توسط «ائتلاف ضد کودتا»، گروهی وابسته به اخوان‌المسلمین که یکی از بزرگترین تشکیلات سیاسی در مصر است، سازماندهی شد.
معترضان در این تظاهرات شعارهایی علیه ارتش سر داده و تصاویر اعضای اخوان‌المسلمین را که در جریان سرکوب تظاهرات ضد کودتا در این کشور کشته شدند، در دست داشتند.
این تظاهرات در حالی برگزار شد که شمار زیادی از نیروهای امنیتی در سراسر مصر مستقر شده بودند.
یکی از معترضان با اشاره به فرمانده ارتش این کشور که مرسی را از قدرت برکنار کرد،‌گفت: «عبدالفتاح السیسی یک خیانتکار است و به خواست خدا پایان وی بسیار نزدیک است.»
وی افزود: «السیسی صدای ما را خاموش کرد و فرزندان ما را کشت. ما تا زمان بازگشت مرسی به قدرت، به تظاهرات خود ادامه خواهیم داد.»
یک معترض دیگر گفت: «السیسی در خدمت اسرائیل و منافع آن است. کودتا علیه دولت مرسی، توسط خیانتکاران به مردم مصر طراحی و هدایت می‌شود.»
طرفداران و مخالفان مرسی در چندین نقطه با یکدیگر درگیر شدند و به روی هم سنگ پرتاب کردند.
در عین حال، ائتلاف ضد کودتا با انتشار بیانیه‌ای در اینترنت، خواستار برگزاری اعتراضات گسترده در 4 نوامبر (13 آبان) همزمان با آغاز محاکمه مرسی شده است.
مرسی و اعضای اخوان‌المسلمین با اتهام «تحریک کشتار و شکنجه معترضان» در جریان درگیری‌هایی که نوامبر سال گذشته رخ داد، رو‌به‌رو هستند.
کشور مصر از سوم ژوئیه (12 تیر) زمانی که ارتش، مرسی را از ریاست جمهوری برکنار، قانون اساسی را تعلیق و پارلمان را منحل کرد، عرصه درگیری و خشونت است.
حکم زندان برای حامیان مرسی
دادگاهی در مصر، 16 نفر از حامیان رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر را به سه سال زندان محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری شبستان، دادگاهی در مصر حکم زندان برای 16 نفر از طرفداران مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر صادر کرد.
این 16 نفر به اتهام شرکت در خشونت‌ها و اختلال در امنیت عمومی به سه سال زندان محکوم شدند.این افراد از جمله تظاهرکنندگانی بودند که حرکت اعتراضی ضد کودتا در روز ششم نوامبر، سالگرد جنگ 1973 شرکت داشتند.
دادگاه دیگری نیز قرار است در روز دوم نوامبر به پرونده 150 نفر از حامیان رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر رسیدگی کند.

 


نیروهای امنیتی ترکیه تظاهرات ضد دولتی را در آنکارا سرکوب و 26 معترض را بازداشت کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، صدها تن از دانشجویان دانشگاه «خاورمیانه» آنکارا دراعتراض به قطع شدن درختان اطراف دانشگاه دست به تظاهرات زدند و شعارهای ضد دولتی سردادند. این تظاهرات به درگیری نیروهای ضد شورش با معترضان انجامید. درگیری زمانی رخ داد که دانشجویان قصد داشتند وارد یکی از خیابان‌های اصلی شهر شوند. پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد. 26 دانشجوی معترض نیز به دست نیروهای پلیس بازداشت شدند.
درچارچوب طرح جاده‌سازی دولت آنکارا حدود 3000 اصله درخت در مسیر این جاده‌سازی قطع می‌شود. به اعتقاد کارشناسان مردم و دانشجویان ترک نسبت به همسویی دولت با سیاست‌های ناتو و آمریکا در منطقه معترض هستند و برای بیان اعتراض‌های خود، به هر بهانه‌ای متوسل می‌شوند.
بهار گذشته نیز شهر اسلامبول شاهد اعتراض به تبدیل پارک «گزی» به یک مرکز خرید بود که خیلی زود این اعتراضات به تظاهرات ضد دولتی و ضد سیاست‌های مداخله آنکارا در امور سوریه تبدیل شده بود.
همسویی دولت آنکارا با غرب باعث شده است که این دولت پایگاه اجتماعی خود را از دست بدهد. به همین خاطر، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند حزب «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه در انتخابات سال آینده این کشور احتمالاً شکست خواهد خورد.

 


درگیری‌ها در طرابلس لبنان با چراغ سبز عربستان باردیگر از سر گرفته شد و بیش از 60 کشته و زخمی بر جای گذاشت.
به گزارش روزنامه الاخباریه لبنان، یک منبع امنیتی فاش کرد رژیم سعودی از فرماندهان گروه‌های مسلح تکفیری در طرابلس خواسته است تا حملات خود را از سر بگیرند.
به نوشته این روزنامه، هدف عربستان از تلاش برای ناامنی در لبنان و عراق جبران ناکامی‌های آن کشور در سوریه است.
الاخباریه همچنین نوشت، رژیم سعودی می‌خواهد با ادامه ناآرامی در لبنان و عراق نقش خود را در آینده منطقه تضمین کند.
این منبع امنیتی در گفت‌وگو با الاخباریه افزود، عربستان پول و سلاح برای گروه‌های مسلح تندرو در طرابلس ارسال کرده است زیرا نگران منزوی شدن خود در منطقه است. این در حالی است که در درگیری‌های شنبه شب در شهر طرابلس به ویژه در مناطق باب‌التبانه و جبل محسن دست‌کم 11 نفر کشته و 50 نفر مجروح شدند.
درگیری‌ها در شرایطی از سر گرفته شد که نیروهای ارتش لبنان به تقویت مواضع خود در این شهر پرداخته و طرح امنیتی ویژه‌ای را با عنوان طرح مشت آهنین به مرحله اجرا گذاشته‌اند.

 


ارتش سوریه با تصرف بخش‌های زیادی از شهر تاریخی «صدر» در حومه حمص زمینه محاصره منطقه استراتژیک القلمون را فراهم آورد.
به گزارش خبرگزاری فارس، منطقه تاریخی صدر در حومه جنوبی حمص به عرصه درگیری بین ارتش سوریه و مخالفان مسلح تبدیل شده و نیروهای ارتش موفق شدند با کنترل بخش وسیعی از شهر تاریخی صدر تروریست‌ها در منطقه القلمون را به محاصره درآورند.در این درگیری شدید که از چند روز قبل آغاز شده ده‌ها تروریست کشته و تعدادی دیگر مجروح شدند.
تاکنون بخش اعظم منطقه «صدر» که 5000 نفر از ساکنان آن مسیحی هستند در اختیار ارتش سوریه قرار گرفته است اهمیت این منطقه به این دلیل است که منطقه استراتژیک القلمون از این شهر تحت محاصره ارتش قرار می‌گیرد.ارتش سوریه همچنان به عملیات پاکسازی خود علیه تروریست‌ها در سراسر کشور ادامه می‌دهد.
نیروهای ارتش با یورش به پایگاه‌‌های شورشیان در حومه استان لاذقیه در غرب این کشور ده‌ها تن از آنان را از پا درآوردند.
واحدهای ارتش عملیات مشابهی را در شمال غرب یبرود در حومه دمشق بر علیه تروریست‌ها اجرا کردند.
ده‌ها تروریست در درگیری با نیروهای ارتش سوریه در چند منطقه استان درعا کشته شدند.
شبکه خبری العالم از کشته شدن 26 فرد مسلح از جمله دو تبعه سعودی و انهدام شش دستگاه خودروی مجهز به تیربار در حومه لاذقیه خبر داد.
این در حالی است که تروریست‌ها همچنان از حمایت مالی و لجستیکی کشورهای خارجی استفاده می‌‌کنند و عربستان سعودی اخیرا 300 میلیون دلار به تروریست‌های سوری اختصاص داده است.
رژیم سعودی به گروه‌های مسلح در سوریه وعده داده است در صورتی که حمایت خود را از ائتلاف ملی مخالفان اعلام کنند سلاح‌های جدید در اختیار این گروه‌ها قرار خواهد داد.
از سوی دیگر، شبکه سی‌‌ان‌ان ترک که پیگیر اخبار مربوط به آوارگان سوری در مرز ترکیه با سوریه است افشا کرد عربستان چهار بیمارستان در مرزهای بین ترکیه و سوریه ساخته است که به مداوای تروریست‌ها می‌پردازند.
این شبکه خبری افزود، کسانی که در این بیمارستان‌ها اسکان داده شده‌‌اند آوارگان سوری نیستند بلکه تروریست‌هایی هستند که برای معالجه به این اماکن آورده می‌شوند.
کنفرانس ژنو 2
قادری جمیل معاون نخست‌وزیر سوریه گفت، وظیفه کنفرانس ژنو 2 جلوگیری از دخالت خارجی و ایجاد یک گفت‌وگوی سوری، سوری با نظارت بین‌المللی است.
در همین رابطه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل در امور سوریه مذاکراتی انجام داد و اوضاع سوریه را مورد بررسی قرار داد. وزرای خارجه روسیه و آمریکا نیز در تماس تلفنی درباره مقدمات برگزاری کنفرانس صلح ژنو 2 گفت‌وگو کردند.
ارتش آزاد سوریه اعلام کرد تنها در صورتی در نشست ژنو 2 شرکت خواهد کرد که ضمانت‌هایی از سوی جامعه جهانی به آنها داده شود. اخضر ابراهیمی قرار است امروز به سوریه سفر کند و با مقامات سوری درباره مقدمات ژنو 2 گفت‌وگو کند.
وی تاکنون به برخی از کشورهای منطقه سفر کرده است تا شرایط را برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی ژنو 2 فراهم سازد.
اخضر ابراهیمی معتقد است بحران سوریه راهکار نظامی ندارد.
سایر رویدادها
* نخست‌وزیر سوریه گفت، با وجود جنگ در شهرها مسئله فلسطین نگرانی ملی سوریه است.
* وزیر خارجه لبنان بر ضرورت مشارکت کشورش در نشست ژنو 2 درباره سوریه تاکید کرد.
یک روزنامه سوئیسی از احتمال دستیابی جبهه تروریستی النصره به سلاح بیولوژیکی خبر داد.
* سرویس اطلاعات و امنیت داخلی آلمان اعلام کرد تاکنون بیش از 210 تبعه این کشور به تروریست‌‌ها در سوریه پیوسته‌اند.
* حمله خمپاره‌ای افراد مسلح به دو منطقه مسکونی دمشق چند شهروند سوری از جمله چهار زن را مجروح کرد.
* مسیحیان سوریه در دمشق برای آزادی بستگان خود که در گروگان تروریست‌ها هستند تظاهرات کردند.

 


اعتراض‌های ضد دولتی در بنگلادش به خشونت کشیده شد و در جریان آن سه تن جان خود را از دست دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، در درگیری میان مخالفان دولت که خواستار استعفای نخست‌وزیر و برگزاری انتخابات زودهنگام تحت مدیریت یک دولت موقت هستند حداقل سه نفر کشته شدند.
به گفته شاهدان عینی نیروهای امنیتی در غرب شهر «ناگاراکاندا» به روی معترضان آتش گشودند.
مخالفان دولت همچنین از روز شنبه اعتصاب 3 روزه‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌اند. اعتصاب مخالفان با انفجار یک اتوبوس همزمان شد.
به دنبال شکست مذاکرات میان شیخ حسینه واجد نخست‌وزیر بنگلادش و «خالد ضیا» رهبر مخالفان برای پایان دادن به بحران، حزب ناسیونالیست‌های بنگلادش و متحدان این حزب دستور حمله به مخالفان را صادر کرده‌اند.
خالد ضیا درخواست شیخ حسینه واجد برای پایان دادن به اعتصاب مخالفان را رد کرده است. مخالفان نیز خواستار استعفای شیخ حسینه واجد در آستانه انتخابات عمومی این کشور در ژانویه 2014 هستند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10