(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 06 آبان 1392 - شماره 20626

واکسن‌های دوران بارداری
نزدیک ترین شهاب سنگ به زمین
سردرد را جدی بگیرید
علایم دیسک کمر
گرم ترین شهر زمین
کتان، دانه‌ای شگفت‌انگیز برای سلامتی
اثرات مخرب فلوراید
   


آیا واکسیناسیون در زمان حاملگی بی‌خطر و ایمن است؟ یا چرا باید زنان حامله واکسینه شوند؟ این سؤال ها از جمله سؤالاتی هستند که آگاهی از آن برای همه زنان باردار ضروری است.
به گزارش ایسنا، بسیاری از زنان ممکن است در مورد ایمن‌سازی و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی که می‌تواند به آنها یا جنین‌شان آسیب برساند، اطلاعات زیادی نداشته باشند، در صورتی که واکسیناسیون به موقع می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های عفونی قابل انتقال به جنین پیشگیری کند.
بهتر است زنان به منظور بررسی وضعیت ایمنی در برابر بیماری‌های عفونی و تنظیم برنامه واکسیناسیون خود، قبل از اینکه حامله شوند، با پزشک خود مشورت نمایند.
آیا واکسن‌ها ایمن و بی‌خطرند؟
همه واکسن‌ها از نظر ایمنی توسط انجمن غذا و دارو مورد آزمایش قرار می‌گیرند. کلیه واکسن‌ها از نظر استریل بودن و کارایی و بی‌ضرر بودن کنترل می‌شوند و مرکز مبارزه با بیماری‌های ایمنی کلیه واکسن‌ها را در طول مدت استفاده مورد پایش قرار می‌دهد. ممکن است برخی از مردم به برخی از اجزای واکسن حساسیت داشته باشند (به عنوان مثال حساسیت به تزریق واکسن آنفلوآنزا به دلیل کشت روی تخم مرغ). این افراد قبل از تزریق واکسن باید با پزشک معالج مشورت نمایند.
آیا واکسن می‌تواند به جنین آسیب برساند؟
تعدادی از واکسن‌ها به ویژه آنها که از ویروس زنده تهیه شده‌اند نباید به زنان باردار تزریق شوند، زیرا ممکن است این واکسن‌ها برای جنین مشکل‌آفرین باشند. بعضی از واکسن‌ها می‌توانند به زنان باردار در سه ماهه دوم یا سوم بارداری تزریق شوند ولی عده‌ای معتقدند بهتر است تزریق واکسن‌ها حداقل سه ماه قبل از تولد یا بلافاصله بعد از تولد صورت گیرد.
چه واکسن‌هایی را در دوران حاملگی می‌توان تزریق کرد؟
- هپاتیتB: زنان بارداری که تست منفی هپاتیت دارند می‌توانند این واکسن را دریافت کنند. این واکسن برای محافظت مادر و جنین علیه عفونت استفاده می‌شود. تزریق این واکسن سه مرحله‌ای بوده و قبل و بعد از زایمان صورت می‌گیرد. زمان تزریق مرحله اول است.
- آنفلوآنزا: این واکسن می‌تواند از بیماری‌های جدی مادر طی دوران بارداری جلوگیری کند. همه زنان بارداری که وارد سه ماهه دوم یا سوم بارداری می‌شوند، طی بروز آنفلوآنزای فصلی باید واکسن را دریافت نمایند. افرادی که وضعیت پزشکی حادی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا هستند. بنابراین می‌توانند واکسن را در هر مرحله از بارداری دریافت نمایند. اگر این مشکل در شما وجود دارد، حتما با پزشک مشورت کنید.
- کزاز/ دیفتری: این ترکیب از واکسن‌ها به طور معمول برای زنان باردار توصیه می‌شود، این واکسن ایمنی دائم ایجاد نمی‌کند و حتما باید دوز یادآور هر 10 سال یک بار تزریق شود.
چه واکسن‌هایی را نمی‌توان به زنان باردار تزریق کرد؟
ممکن است واکسن‌های زیر توانایی انتقال بیماری به جنین را داشته باشند یا باعث بروز زایمان زودرس، سقط جنین و نقایص مادرزادی شوند. بنابراین فعلا تزریق آنها در دوران بارداری به طور معمول توصیه نمی‌شود.
هپاتیتA: بی‌ضرر بودن این واکسن در بارداری تعیین نشده و باید طی این دوران از تزریق آن اجتناب کرد. زنانی که در معرض ابتلا به این ویروس هستند، باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.
MMR (سرخک، سرخجه، اوریون): زنان باید حداقل سه ماه بعد از تزریق این واکسن باردار نشوند.
آبله مرغان: این واکسن برای جلوگیری از آبله مرغان تزریق می‌شود و باید زمان تزریق آن حداقل سه ماه قبل از بارداری باشد.
پنوموکوک: چون بی‌خطر بودن این واکسن ناشناخته است، باید از تزریق آن اجتناب شود، به جز برای زنان در معرض خطر یا زنان مبتلا به بیماری‌های مزمن.
فلج اطفال و فلج اطفال تزریقی: هیچ کدام از انواع این واکسن‌ها (ویروس زنده یا ویروس کشته شده) برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.
تاثیرات و عوارض پس از واکسیناسیون
هپاتیتA: درد، سفتی و قرمزی در محل تزریق، سردرد، در موارد نادر واکنش آلرژیک شدید
هپاتیتB: درد در محل تزریق، تب
آنفلوانزا: قرمزی و تورم در محل تزریق
کزاز- دیفتروئید: تب خفیف، سفتی و تورم در محل تزریق
MMR: دانه‌های قرمز رنگ پوست، تورم غدد لنفاوی گردن، درد، محدودیت حرکت مفاصل یک تا دو هفته بعد از واکسیناسیون
آبله مرغان: تب، سفتی و قرمزی در محل تزریق، راش و برآمدگی‌های کوچک تا سه هفته بعد از واکسیناسیون
پنوموکوک: تب، سفتی در محل تزریق
واکسن فلج اطفال خوراکی (OPV): هیچ عارضه جانبی با این واکسن شناخته نشده است.
واکسن فلج اطفال تزریقی(IPV): قرمزی، ناراحتی در محل تزریق مشاهده شده است .

 


نزدیکترین شهاب سنگ به زمین را دانشمندان اوکراینی کشف کرده‌اند و آژانس فضانوردی روسیه از احتمال برخورد آن با زمین خبر داده است. کارشناسان روس که این شهاب سنگ را رصد کرده‌اند، معتقدند 410 متر طول دارد و با سرعت نزدیک به 94 کیلومتر در ثانیه در حال حرکت است.
روسیا الیوم نوشت: احتمال برخورد شهاب سنگ با زمین یک در 63 هزار است، اما اگر این برخورد صورت گیرد نیرویی معادل انفجار همزمان 2500 بمب هسته‌ای ایجاد خواهد شد. این شهاب سنگ که اتفاقی توسط یکی از پژوهشگران اوکراینی کشف شده است، درصدر شهاب سنگ‌های خطرناکی قرار دارد که احتمال دارد طی 100 سال آینده با زمین برخورد کند.
کارشناسانی از رصدخانه‌های اسپانیا، ایتالیا و روسیه اطلاعات محققان اوکراینی راتایید کرده‌اند.
هر جرم آسمانی که طولی بیش از 150 متر دارد، برای سیاره زمین یک خطر محسوب می‌شود.
شهاب سنگ «چلیابینسک» که فوریه سال گذشته در استان «چلیابینسک» روسیه سقوط کرد، اگرچه اندازه‌ای بسیار کوچک داشت اما خسارت‌های بسیاری را به جا گذاشت. جمعه 27 بهمن سال 1931 شهاب سنگ چند تنی درسواحل دریاچه‌ای در نزدیکی شهرک «چبارکول»، واقع در 200 کیلومتری جنوب «یکاترینبورگ» روسیه سقوط کرد. که لرزشی مانند زمین لرزه احساس شد.
کارشناسان گفتند پس از ورود این شهاب به جو زمین، بخش عمده آن سوخت و قسمت‌هایی از بدنه اصلی درنقاط مختلف پراکنده شد. حتی تا 200 کیلومتری محل اصابت قطعه اصلی شهاب سنگ نیز برخی شیشه‌های ساختمان‌ها ترک برداشت و گفته می‌شود قطعات کوچک تر این جرم آسمانی تا نواحی سیبری هم پراکنده شد.
دانشمندان می‌گویند شهاب سنگی که ممکن است در سال 2032 با زمین برخورد کند، بسیار کوچکتر از شهاب سنگی است که 65 میلیون سال قبل با زمین برخورد کرده و نسل دایناسورها را منقرض کرده است.

 


یک متخصص مغز و اعصاب گفت: انواع سردردها به طور کلی به سردردهای اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند.
دکتر غلام‌رضا شمسایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: سردردهای اولیه، ضایعه‌ای ندارند یعنی علتی برای سردرد وجود ندارد.
شایع ترین این سردرد‌ها، سردردهای میگرنی هستند که در جامعه آمریکا نزدیک به 18 درصد خانم‌ها و 8 تا 9 درصد آقایان آن را تجربه کرده‌اند.
وی ادامه داد: سردرد میگرنی معمولا در خانم‌ها از 10 تا 30 سالگی و در آقایان از 10 تا 40 سالگی اتفاق می‌افتد و شیوع این گونه سردرد در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.
این متخصص مغز و اعصاب افزود: سردردهای ثانویه، سردردهایی هستند که علتی موجب درد در ناحیه سر می‌شود به طور مثال بیماری که دچار تومور مغزی یا بیماری که دچار انسداد وریدهای مغزی است، با سردرد مواجه می‌شود.
شمسایی با بیان این که شیوع سردردهای ثانویه نسبت به سردردهای اولیه نادر است، اظهار داشت: گاهی سردردهای ثانویه ممکن است در نتیجه بالا رفتن فشار داخل مغز رخ دهند. فشار داخل مغز به دلایلی بالا می‌رود و در نهایت منجر به سردردهای ثانویه می‌شود.
وی گفت: در میان سردردهای اولیه، یک نوع سردرد تنشی وجود دارد که شیوع آن بالا است و در نتیجه استرس و فشارهای عصبی اتفاق می‌افتد. در اصطلاح عامیانه به سردردهای تنشی، سردردهای عصبی گفته می‌شود. علل سردردهای تنشی مختلف است از جمله اضطراب شدید، افسردگی یا انواع بیماری‌های روحی و روانی.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بیان کرد: انواع سردردها تنها با علایم همراه هستند، یعنی هیچ‌گونه کمیتی وجود ندارد که به وسیله آن، توانایی تشخیص سردردها را داشته باشیم وتنها می‌توان از علایم بالینی بیمار، متوجه شویم که فرد دچار سردرد شده است. همچنین زمانی فرد مشخص می‌شود دچار سردرد است که کارهای روزانه در محل کار و خانه را نتواند به طور صحیحی انجام دهد. در این صورت می‌توان از روی علائم و نشانه‌های بیمار به سردرد و شدت آن پی برد.
شمسایی عنوان کرد: هیچوقت نمی‌توانیم سردرد را «سردرد معمولی» بنامیم بلکه همه سردردها علتی دارند و یک پدیده غیرطبیعی محسوب می‌شوند. این که سردرد معمولی در فرد اتفاق می‌افتد تعبیر درستی نیست و باید سردرد همیشه به عنوان یک علامت خطر در افراد به خصوص در افرادی که تازه سردردهای آنها آغاز شده است، در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: برای افرادی که همیشه دچار سردرد هستند، این مورد اورژانسی نیست ولی در افرادی که برای اولین بار دچار سردرد می‌شوند، به عنوان یک علامت خطر محسوب می‌شود و باید حتما علت سردرد بررسی شود. در هر صورت اگر افراد از 50 سالگی به بعد دچار سردرد شوند یا افرادی که به طور ناگهانی دچار سردرد می‌شوند، باید به پزشک مراجعه کنند.
این متخصص مغز و اعصاب افزود: سردردهای فوق‌العاده شدید و ناگهانی در هر سنی و سردردهای بعد از بیدار شدن از خواب صبح می‌تواند به عنوان یک علامت خطر برای افراد باشد و در این صورت باید به پزشک مراجعه کنند. البته افراد مبتلا به میگرن نیز ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب سردرد داشته باشند.
شمسایی درباره نحوه شیوع سردرد میگرنی، عنوان کرد: سردرد اولیه میگرنی جنبه‌ای ارثی و ژنتیکی دارد و از خانواده مادری به فرزند منتقل می‌شود. در واقع سردرد میگرنی با فاکتورهایی مانند نور شدید آفتاب، گرما همراه با رطوبت (شرجی)، بی‌خوابی، کم‌خوابی و پرخوابی اتفاق می‌افتد و هر کدام از این عوامل می‌تواند موجب تشدید میگرن شود.
وی ادامه داد: تغییر زمان خواب، بوی عطرها و ادکلن، بوی مواد غذایی مانند پنیر، ترشی‌جات، غذاهای چرب، قهوه و نوشابه از دیگر فاکتورهایی هستند که موجب تشدید سردرد میگرن می‌شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز درباره درمان سردردها گفت: درمان سردردها به صورت دارویی پیشگیری طولانی‌مدت و سردردهای حاد صورت می‌گیرد. درمان دارویی پیشگیری برای پیشگیری طولانی‌مدت از سردرد استفاده می‌شوند ولی برای سردردهای حاد، داروهایی مصرف می‌شود که سردرد بیمار در لحظه آرام می‌شود.
شمسایی ادامه داد: درمان پیشگیری دارویی مانند داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای و آنتی اپی‌لپتیک هستند. داروهای درمان حاد نیز تقریبا تمام مسکن‌ها را شامل می‌شود مانند ایبوپروفن و استامینوفن.
وی توصیه کرد: سردردتان را جدی بگیرید و حتما در افرادی که به تازگی دچار سردرد ناگهانی شده‌اند یا افرادی که سابقه سردرد داشته‌اند ولی الگو وکیفیت سردرد آنها طی زمان تغییر وشدت یافته، باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

 


یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان اینکه در برخی موارد درد دیسک کمر می‌تواند همراه با احساس گزگز، بی‌حسی و خواب‌رفتگی پاها باشد، گفت: در مواردی که آسیب به رشته‌های عصبی شدید باشد می‌تواند احساس ضعف و کاهش قدرت در عضلات پاها یا اختلال در راه رفتن همراه این علائم مشاهده شود.
دکتر لیلا بیدکی در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه بیرون‌زدگی و فتق دیسک بین مهره‌های کمری معمولا با احساس درد همراه است،گفت: این درد می‌تواند به طور ناگهانی و شدید شروع شود یا در برخی موارد دردی است که به طور مزمن و تدریجی شدت آن افزایش می‌یابد.
وی گفت: معمولا این درد همراه با احساس خشکی در ناحیه کمر است و در بعضی موارد با اسپاسم عضلات اطراف کمر هم ممکن است همراه باشد.
این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: در صورتی که فتق دیسک بین مهره‌های کمری باعث وارد شدن فشار و آسیب به رشته‌های عصبی نخاع در ناحیه کمر شود این بیماری می‌تواند همراه با احساس درد تیر کشنده به ناحیه باسن، پشت ران‌ها، پشت ساق و حتی کف پاها بروز کند.
دکتر بیدکی گفت: در بعضی موارد این دردها می‌توانند همراه با احساس گزگز، بی‌حسی و خواب‌رفتگی پاها باشند و در مواردی که آسیب به رشته‌های عصبی شدید باشد، می‌تواند احساس ضعف و کاهش قدرت در عضلات پاها یا اختلال در راه رفتن همراه این علائم مشاهده شود.
این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در خصوص درمان‌های فتق دیسک کمر گفت: درمان براساس شدت بیماری دیسک کمر فرق می‌کند. در موارد شدید که بیرون‌زدگی دیسک بزرگ است و سبب فلج اندام‌های تحتانی یا بی‌اختیاری در دفع ادرار یا مدفوع می‌شود، جراحی باید به سرعت انجام شود.
وی همچنین افزود: در مواردی که با فتق دیسک کمر فلج مختصری ایجاد شده است، اما به تدریج میزان فلج‌رو به افزایش است نیز باید فوری جراحی صورت گیرد. در سایر موارد بیماران دیسک کمر، معمولا با استراحت نسبی به مدت یک هفته تا 10 روز، بهبودی حاصل می‌شود.
راه‌های درمان
این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یادآور شد: طی این مدت بیمار باید حتی‌الامکان از نشستن پرهیز کند. خم و راست نشود و اشیای سنگین را بلند نکند. طی این مدت به بیمار داروهای مسکن تجویز می‌شود.
دکتر بیدکی گفت: اغلب بیماران مبتلا به دیسک کمر 10 روزه، بهبود قابل توجهی پیدا می‌کنند. وی افزود: بیماران همچنین می‌توانند پس از 10 تا 14 روز از زمان شروع بیماری، ورزش‌های مخصوصی مانند آب درمانی و راه رفتن در قسمت‌های کم عمق استخر را انجام دهند، انجام نرمش‌های کششی برای عضلات کمر و شکم نیز برای بیماران مبتلا به دیسک کمر مفید است.
وی افزود: براساس تجویز پزشک معالج، فیزیوتراپی نیز در بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر سودمند است. تاثیر روش‌های درمانی نظیر طب سوزنی، حجامت، استفاده از زالو و داغ کردن ثابت نشده است.
دکتر بیدکی در خاتمه خاطر نشان کرد: روش‌های درمانی «کایروپراکتیک» در دیسک کمر ممکن است خطرناک باشد و در تعداد کمی از بیماران ممکن است سبب تشدید علایم شود. اگر 4 تا 6هفته از درمان بیمار مبتلا به فتق دیسک کمر بگذرد و بیمار همچنان درد شدیدی به خصوص در پاها احساس کند یا فلج خفیف، اما پایداری در اندام تحتانی وجود داشته باشد به طوری که بیمار نتواند فعالیت‌های روزمره خود را به خوبی انجام دهد، انجام جراحی توصیه می‌شود.

 


یافته‌های یک تحقیق دانشگاهی نشان می‌دهد چنانچه برنامه‌ریزی‌ها برای جلوگیری از افزایش دمای کره زمین تا پیش از سال 2020 میلادی به شکست بینجامد، شهری در اندونزی، نخستین شهر جهان خواهد بود که طعم گرمای زیاد را خواهد چشید.
این تحقیق را محققان دانشگاه هاوایی آمریکا انجام دادند و روزنامه اندونزیایی جاکارتا پست جزئیاتی از یافته‌های آن را منتشر کرد. براساس یافته‌های این تحقیق، شهر «مانوکواری» در استان «پاپوای» غربی در شمال شرقی اندونزی، نخستین شهر جهان لقب خواهد گرفت که در صورتی که نتوان مانع افزایش دمای کره زمین شد، دمای محیط شهر افزایش قابل توجهی خواهد یافت و ساکنان این منطقه از آسیب‌های ناشی از آن در امان نخواهند بود.
این تحقیق همچنین به این نتیجه رسیده است که اگر برنامه‌ریزی‌ها برای جلوگیری از افزایش دمای زمین موفقیت‌آمیز نباشد، بسیاری از شهرهای جهان تا پیش از سال 2020 میلادی با پدیده افزایش دما روبه‌رو خواهند شد.
یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد، جاکارتا پایتخت اندونزی از دیگر شهرهایی خواهد بود که تا سال 2029 میلادی در نتیجه شکست برنامه‌های جلوگیری از افزایش دمای زمین، با پدیده افزایش دمای قابل توجه روبه‌رو خواهد شد.
نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری از افزایش دمای زمین، اجرای برنامه‌هایی را به دولت‌ها برای کاهش دی‌اکسید کربن موجود در هوا پیشنهاد داده‌اند که اجرای صحیح این برنامه‌ها، مانع افزایش دمای زمین خواهد شد.
مقام های سازمان ملل متحد تاکنون بارها درباره پیامدهای گرم شدن زمین هشدار داده‌اند و خواستار اقدام فوری اعضای این نهاد بین‌المللی برای جلوگیری از این پدیده شده‌اند.
گاز دی‌اکسید کربن که عمدتا از کاربرد سوخت‌های فسیلی ناشی می‌شود، یکی از عوامل افزایش دمای زمین است.
سازمان ژئوفیزیک و هواشناسی اندونزی دمای فعلی هوای شهر مانوکواری را از 23 تا 33 درجه سانتیگراد در نوسان گزارش کرد و در شهر جاکارتا پایتخت اندونزی نیز دمای هوا بین 24 تا 31 درجه سانتیگراد در نوسان است و در صورت افزایش دمای هوا در این دو شهر، ساکنان آن آسیب‌های فراوانی خواهند دید.
سازمان صلح سبز اندونزی پیشتر اعلام کرد که دستکم 20‌درصد تنوع زیستی جهان در اندونزی وجود دارد و بیش از 30 هزار گونه گیاهی و بیش از سه هزار گونه پرندگان، خزندگان، دوزیست‌ها و پستانداران در اندونزی زندگی می‌کنند. برخی دانشمندان معتقدند فعالیت‌های صنعتی در ایجاد پدیده گرمای زمین موثر است.
پیش‌بینی می‌شود تا سال 2014 زمین شاهد رکورد بی‌سابقه گرم شدن باشد و تا پایان قرن 21 خشکسالی، گرمای سوزان و طوفان‌های سهمگین درنتیجه پدیده گرمای زمین محقق شود.
نهادهای بین‌المللی راهکارهای جلوگیری از افزایش گرمای زمین را در ارتقای آگاهی‌های عمومی، مصرف بهینه سوخت و انرژی، افزایش سطح فضای سبز و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها، بازیافت مواد و استفاده از انرژی‌های جایگزین سوخت‌های فسیلی مانند باد و خورشید می‌دانند.
درنشست آب و هوا در شهر کانکون مکزیک در دسامبر سال 2010 میلادی 193 کشور شرکت‌کننده تصمیم گرفتند تا صندوقی 100 میلیارد دلاری با هدف کمک به کشورهای در حال توسعه درمبارزه با گرمایش زمین تاسیس کنند.
به استناد برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌هایی که از تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن زمین ناشی می‌شود، هر ساله باعث مرگ 80 هزار نفر درکشورهای آسیایی می‌شود.

 


گیاه کتان، بومی قاره اروپاست. دانه کتان و روغن آن از سوی محققان در فهرست 10 غذای مفید قرار گرفته است.
دانه کتان ماده غذایی جدیدی نیست بلکه قدیمی است و به دلیل دارا بودن خاصیت درمانی از آن استفاده می‌شود.
از آن جا که این روغن عمر مصرف کوتاهی دارد و هزینه تولید، حمل و انبار کردن آن نسبت به روغن‌های دیگر سنگین‌تر است، تولیدکنندگان از تولید آن صرف‌نظر می‌کنند.
* روغن کتان برای بیماران مبتلا به پروستات مفید است. کتان غنی از امگا3 است که در درمان ناراحتی‌های قلبی و لوپوس موثر است.
* دانه کتان توانایی آن را دارد که تاثیر باکتری و قارچ‌ها را در بدن خنثی کند. باکتری و قارچ‌ها بیماری‌های مختلف را در بدن شما به وجود می‌آورند که بهتر است خیلی زود درمان شود.
* یکی از مهم ترین بیماری‌های امروزی فشار خون است. دانه کتان فشار خون بالا را کنترل می‌کند.
* در کاهش کلسترول خون موثر است. از بدن در برابر آنژین محافظت می‌کند و مانع از بروز حمله قلبی دوم می‌شود.
* بعد از ورزش‌های سخت و طاقت‌فرسا درد بدن را تسخیر می‌کند ولی دانه کتان شدت درد مفصل و ورم مفصل را کاهش می‌دهد.
* از دیگر خواص دانه کتان به اختصار می‌توانیم این موارد را یاد کنیم: به طور موثر یبوست را کنترل می‌کند. امگا3 آن برای سلامت مو، ناخن و پوست موثر است. روند پیری را به تاخیر می‌اندازد. ماده‌ای به نام «لیگنانز» موجود در آن با سرطان مقابله می‌کند.

 


فلوراید یکی از عناصر معدنی موجود در طبیعت است که از طریق سفره‌های زیرزمینی وارد آبهای آشامیدنی می‌شود و غلظت بالای آن می‌توانند خطراتی مانند کاهش ضریب هوشی کودکان، پوسیدگی دندان، تأثیر منفی بر رشد مغز و دردهای استخوانی را منجر شود.
به گزارش ایرنا، فلوراید به لحاظ بهداشتی یک ماده مهم برای سلامتی است، ولی اگر اندازه آن کم زیر 5 میلی‌گرم در لیتر یا زیاد 1/5میلی‌گرم در لیتر باشد، برای سلامت بدن بویژه دندانها مضر است.
برخی کارشناسان بهداشت محیط بر این باورند که برخی مناطق کشور دارای فلوراید کم یا زیاد هستند که از طریق آبهای آشامیدنی مشکلات جسمی برای مردم ایجاد کرده است.
رامین نبی‌زاده متخصص بهداشت محیط در این‌باره نسبت به اینکه آب‌های مناطق جنوب شرقی و غربی کشور دارای فلوراید بالایی است، هشدار داد.
وی گفت: وجود فلوراید بالا در آبهای آشامیدنی این مناطق، منجر به بروز مشکلات پوسیدگی دندان و دردهای استخوانی مردم می‌شود.
نبی‌زاده توضیح داد: باتوجه به اینکه فلوراید یکی از یون‌های مهم در زمین است و از طریق آبهای زیرزمینی مورد مصرف قرار می‌گیرد، باید دارای اندازه‌ای باشد تا مشکلات دندانی و جسمانی ایجاد نکند.
وی اظهار داشت: مناطقی مانند طبس، برازجان، بوشهر و خراسان دارای فلوراید بالای 1/5میلی‌گرم در لیتر هستند، که از طریق آب آشامیدنی وارد بدن شده و زیان‌آور هستند.
نبی‌زاده ادامه داد: فلوراید بالا باعث می‌شود تا مینای خال‌دار در دندان ایجاد شود و هنگامی که در درازمدت این یون از طریق آب مورد استفاده قرار می‌گیرد، نقاط سفید مایل به زرد در مینای دندان تبدیل به رنگ قهوه‌ای شده و منجر به پوسیدگی دندان می‌شود.
وی تصریح کرد: دردهای استخوانی نیز از عوارض فلوراید بالا در آب آشامیدنی است.
نبی‌زاده با بیان اینکه به دلیل شرایط بافت خاک برخی مناطق کشور، سفره‌های آب زیرزمینی سرشار از فلوراید است گفت: ایران جزو کشورهایی بوده که دارای محدودیت منابع آب همراه فلوراید بالا است.
وی این موضوع را چالشی مهم برای کشور دانست که باید وزارت نیرو اقدام به تصفیه آب در مناطق یاد شده کند.
این کارشناس بهداشت محیط افزود: درحال حاضر وزارت بهداشت از طریق مکمل‌های خمیر دندان در جامعه اقدام به پیشگیری از پوسیدگی دندان می‌کند که این امر به تنهایی کافی نیست و باید تصفیه آب برای حذف 1/5میلی‌گرم فلوراید در لیتر انجام شود.
رئیس انجمن بین المللی تحقیقات فلوراید نیز در این‌باره گفت: نتایج مطالعات این انجمن در کشورهای مختلف دنیا نشان می‌دهد فلوراید با غلظت بالا در آبهای آشامیدنی، روی رشد مغز تأثیر منفی گذاشته و ضریب هوشی به ویژه کودکان را پایین می‌آورد.
دکتر بروث اسپیت (bruce spittle) افزود: نتایج 26 مطالعه در کشورهای دنیا نشان می‌دهد ارتباط معنی داری میان غلظت بالای فلوراید و ضریب هوشی کودکان وجود دارد.
وی با تأکید بر حذف فلوراید از آب‌های آشامیدنی مردم دنیا، اظهار داشت: تحقیقات این انجمن نشان می‌دهد که فلوراید با غلظت بالا بیشتر در مناطق روستایی و دور افتاده هند و آفریقا وجود دارد و باید سیستم‌های جذب برای عبور فلوراید از بسترهای آبهای زیرزمینی نصب شوند.
اسپیت با بیان اینکه ناهنجاری در استخوان‌بندی بدن نیز از عوارض فلوراید با غلظت بالا در آب آشامیدنی است، ادامه داد: این موضوع حالت تعادل بدن را به هم می‌زند و ناهنجاری‌هایی را به دنبال دارد.
وی تصریح کرد درحال حاضر انجمن بین‌المللی تحقیقات فلوراید به بررسی تأثیر فلوراید بر بروز امراض دیگر می‌پردازد.
اسپیت با اشاره به اینکه اضافه کردن فلوراید به آب درست نیست، گفت: این ماده سمی است و تأثیر منفی بر منابع آبی می‌گذارد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10