(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 06 آبان 1392 - شماره 20626

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
 امنیت ، نعمت نامرئی(یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
اتوبوس(گفت و شنود)
آغاز دوازدهمین دور مذاکرات ایران و آژانس
دیدار عراقچی و آمانو امروز در وین
در ادامه فضاسازی‌ها پیش از دور جدید مذاکرات
اشتون: گفت‌وگو با ایران باید در کنار فشارها ادامه پیدا کند!
بروجردی:تعطیلی فردو جزو خطوط قرمز ایران است
توضیحات عراقچی درباره ترکیب هیئت کارشناسی ایران در مذاکرات با 1+5
نشنال اینترست: نفع اسرائیل در سازش ایران و آمریکاست(خبر ویژه)
74 درصد مردم آمریکابه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بی‌اعتماد شده‌اند(خبر ویژه)
دست برتر ایران در سوریه آمریکا را مجبور به واگذاری امتیاز می‌کند(خبر ویژه)
دیپلمات انگلیسی: کنار اسرائیل هستیم(خبر ویژه)
نماینده ملت یا وکیل‌مدافع فتنه‌گران؟!(خبر ویژه)
 


یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آتش، سرایت سریع آن است. گمان کنید در مجتمعی مسکونی ساکنید که طعمه حریق شده است. طبقه‌های بالا و پایین و به‌خصوص واحدهای مجاور به شدت در آتش می‌سوزند. بدون‌شک دور نگه داشتن چنین خانه‌ای از لهیب آتش کار دشواری است. آتش‌سوزی‌ها اغلب چند ساعتی بیشتر به طول نمی‌انجامند، اما گمان کنید بحران آتش‌سوزی در این مجتمع، همیشگی است! در امان بودن در چنین مجتمعی اگر نگوییم معجزه، کاری است کارستان.
حکایت ایران و محیط پیرامونش نیز چنین است. جمهوری اسلامی از دو سو در معرض تهدیدات امنیتی جدی است؛ یکی غرب و شمال‌غرب و دیگری شرق و جنوب شرق کشور. در هر دو سوی ایران، متاسفانه همسایگانمان گرفتار بلایی عظیم و خانمان‌سوز هستند؛ ناامنی.
کافی است نگاهی به آمار تلفات چهار کشور پیرامونی خود – در شرق و غرب- در 10 ماه نخست سال جاری میلادی بیندازیم. افغانستان طی مدت مذکور شاهد بیش از 22 عملیات تروریستی بوده که بر اثر آنها، حدود 300 غیرنظامی کشته و 350 تن مجروح شده‌اند. البته این آمار به جز تلفات کشته و مجروحی است که حمله اشغالگران خارجی در این مدت به دنبال داشته است.
در همسایه شرقی دیگر ما اوضاع وخیم‌تر بوده است. پاکستان طی این مدت شاهد نزدیک به 30 عملیات تروریستی بوده که بیش از 500 کشته و دو برابر این تعداد مجروح بر جای گذاشته است.
عراق در مرزهای غربی کشورمان، وضعیتی اسفناک‌تر را شاهد است؛ بیش از 50 عملیات تروریستی که 2500 نفر را به کام مرگ فرستاده و بیش از 6000 تن را زخمی کرده است.
ترکیه نیز که در شمال‌غرب ایران واقع است، از سه عملیات تروریستی ضربه خورده که بر اثر آنها نزدیک 70 نفر کشته و 170 تن مجروح شده‌اند.
جمهوری اسلامی ایران حدود 6000 کیلومتر مرز خشکی دارد که نزدیک به دو سوم این میزان، با چهار کشور فوق است. این داده‌های به‌ظاهر ساده را اگر کنار هم بگذارید، گوشه‌ای از نعمت امنیت در این مرز و بوم نمایان می‌شود.
در این مدت تقریبا هیچ غیرنظامی ایرانی، قربانی حوادث تروریستی نشده است. آیا دست‌های آشکار و پنهانی که غرب و شرق ایران را به آتش کشیده‌اند، علاقه‌ای به انجام عملیات‌های مشابه در جمهوری اسلامی ندارند؟
نگاهی به حوادث سال‌های اخیر نشان می‌دهد ایران یکی از اصلی‌ترین اهداف تروریستی بوده است؛ از مردم عادی گرفته تا چهره‌های شاخص و حتی دانشمندان ایرانی.
بیگانگان و در راس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی از هیچ اقدامی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی فروگذار نکرده و به جز حمایت مالی، رسانه‌ای، اطلاعاتی و لجستیکی از گروه‌های معاندی مانند ریگی و پژاک و ... در مواردی از انجام عملیات تروریستی مستقیم نیز رویگردان نیستند.
اهمیت امنیت و ضرورت بنیادین آن به گونه‌ای است که ذات آن بی‌نیاز از هرگونه شرح و تفسیری است و همین بس که خداوند متعال در قرآن کریم، ویژگی شهر خوب را امن بودن آن معرفی می‌کند.
امنیت امروز ما مدیون مردانی است که برای آسایش این مرز و بوم نه فقط خواب و آسایش را بر خود حرام کرده‌اند بلکه در این راه حتی از نثار خون خویش نیز هراسی نداشته و دریغ نکرده‌اند.
اواسط مهرماه در غرب کشور پنج پاسدار در درگیری با ضدانقلاب به شهادت رسیدند و چند روز پیش نیز 14 تن از مرزبانان کشور در جنوب شرق کشور جان خویش را بر سر پیمان امنیت فدا کردند.
اگر این روز‌ها تورم و مباحث اقتصادی با چاشنی دیپلماسی نقل هر محفل و مجلسی است –کسی هم نمی‌تواند منکر معضلاتی اینچنینی باشد- اما به گفته معصومین علیهم‌السلام «دو نعمت مجهولند، سلامتی و امنیت» و به قول سعدی؛ «قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید» و چه مصیبتی بالاتر از ناامنی؟
اگر مرزداران جان برکف نیروی انتظامی که حافظان امنیت این سرزمین در سرحدات هستند، جلوی خرابکاران و عوامل استکبار را نگیرند، ناامنی حتی تا قلب پایتخت و بیخ گوشمان هم خواهد آمد. سریع‌تر و راحت‌تر از آنچه که بتوانیم حتی تصورش را بکنیم.
در این مورد می‌توان به چند نکته اشاره کرد؛
1-‌ ناامنی‌هایی از جنس بمب‌گذاری و تیراندازی و ... را در زمره تهدیدات نیمه سخت عنوان می‌کنند. برخورد با این گونه از تهدید‌ها نمی‌تواند محدود به کارهای امنیتی و نظامی شود و علاوه بر اقدامات نیمه سخت، باید از رویکردهای نرم نیز برای خشکاندن بسترهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این تهدید‌ها استفاده کرد. شهید بزرگوار سردار شوشتری را می‌توان قافله‌سالار این رویکرد دانست. این شهید بزرگوار در حالی که در برابر اشرار و ضدانقلاب در جنوب شرق قاطعیتی سخت داشت، اما با مردم بومی منطقه چنان عجین و دم‌خور بود که حتی خانواده معدومان امنیتی نیز از گرمای محبت و توجه ایشان برخوردار بودند و در این راه چنان صادقانه و خالصانه پیش رفت که در نهایت خونش با خون مردم بلوچ آمیخته شد.
حساب اشرار و تروریست‌هایی که تبدیل به آلت دست بیگانگان شده‌اند، از مردم بومی منطقه جداست و دولتمردان استان و منطقه هر قدر برای اشتغال، آموزش، بهداشت و ... در این منطقه تلاش و سرمایه‌گذاری کنند، جا دارد.
2- از آنجا که عملیات تروریستی اخیر مانند بسیاری از موارد گذشته از داخل خاک پاکستان انجام شده، دستگاه دیپلماسی کشور باید قاطعیت بیشتری از خود نشان دهد و جمهوری اسلامی نیز حق انجام اقدامات لازم برای تامین امنیت مرزهایش را محفوظ بداند. آمریکا از هزاران کیلومتر آنسوتر به بهانه مبارزه با تروریسم، شهروندان پاکستانی را روزانه با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به خاک و خون می‌کشد و رسماً از این اقدام خود نیز دفاع می‌کند و حتی مدعی است که این اقدامات با هماهنگی اسلام‌آباد است. حال سوال اینجاست که آیا احضار کاردار این کشور به وزارت خارجه دولتی که دیپلماسی را نقطه قوت خود می‌داند، کافی است؟
3- طرح انسداد مرز‌ها مدت‌هاست که در جریان بوده و متاسفانه به بهانه کمبود بودجه تا کنون به سرانجام مطلوب نرسیده است. مجلس و دولت در اقدامی هماهنگ و با در نظر گرفتن همه جوانب این قضیه باید عزمی جدی به خرج داده و حتی به قیمت کاستن از سایر حوزه‌ها، به این بخش توجهی جدی کنند. وقتی امنیت لنگ باشد، ورزش و هنر و فرهنگ و اقتصاد و دیپلماسی و ... یعنی هیچ!
4- مورد آخر بیشتر یک نکته دردآمیز است. اهالی هنر سینما که شأن خود را اجل از آن می‌دانند که حماسه پاسداران مرز‌ها را به تصویر بکشند و از این طریق هم نعمت امنیت را به مردم گوشزد کرده و هم قدردان گوشه‌ای از زحمات بی‌نظیر این عزیزان باشند. اما گله از کارهای فرهنگی نهادهای مسئول است که چرا گوشه‌ای از اینهمه ایثار و فداکاری را در قالب‌های هنرمندانه و بویژه فیلم و سریال به میدان دید همگان نمی‌آورند. اگرچه مردم شریف و پاکباخته این مرز و بوم، هم قدر امنیت می‌دانند و هم، قدر شهدای والاقدر و سایر از جان گذشتگان نیروی انتظامی را که پاسداران و حافظان این امنیت هستند.
محمد صرفی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* بخشی از وصیتنامه شهید مجید محمدی: ما که رفتیم. مادری پیر دارم فردا یقه شما را می‌گیرم اگر ولایت فقیه را تنها بگذارید.
0042---0939
* با پیشنهاد کیهان درخصوص حذف نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای موافق هستیم. چرا که هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد رژیمی که هر روز در سراسر جهان جنایت می‌کند و حتی مرتکب جنایت هسته‌ای شده در موضوعات پرونده هسته‌ای ورود پیدا کند.
5180---0935
* به وندی شرمن آمریکایی باید گفت چرا از DNA خودشان یعنی آمریکایی‌ها نمی‌گوید که قتل و جنایت است. اساس و پایه آمریکا با جنایت علیه سرخ‌پوستان شکل گرفته است.
2474---0912
* با این تحریف‌هایی که متأسفانه بعضی از منتسبان به حضرت امام خمینی(ره) از امام کرده و می‌کنند ضرورت دارد وصیت‌نامه سیاسی- الهی آن حضرت مرتب در مساجد و برنامه‌های رسانه‌ ملی به عنوان یک کار فرهنگی و انقلابی مورد توجه قرار بگیرد.
8949---0912
* چند شب قبل در خبر 21 سیما از تغییر دکوراسیون اطاق سرپرست یکی از وزارتخانه‌ها مطلبی پخش شد جدای از اینکه هنوز رأی اعتماد ایشان صورت نگرفته، در شرایطی که مردم در زیر بار گرانی‌ها کمرشان خم شده با چه مجوزی از بودجه بیت‌المال این گونه بذل و بخشش و اسراف می‌شود؟
1281---0913
* خدا وکیلی اگر در ایام تبلیغات انتخاباتی موضع‌گیری‌های اخیر در انتقاد از مسکن مهر مطرح می‌شد آیا نتایج انتخابات همین می‌شد؟
0643---0911
* آقای نوبخت وقتی به عنوان نماینده آقای هاشمی در سال84 در برابر آقای خوش‌چهره قرار گرفت اعلام کرد ما به هر ایرانی ماهانه صدهزار تومان یارانه نقدی می‌دهیم حال چطور شد که ایشان از یارانه‌های نقدی 45هزار و 500تومانی انتقاد می‌کند؟
2644---0916
* آمریکا در شرایط بحرانی کنونی خود چگونه قادر است که مشکلات دیگر کشورها به ویژه ما را حل کند؟ چرا برخی حفظ عزت ایران را در زدن دست رد به سینه غرب نمی‌بینند؟ مگر تا به حال توانستند با تحریم ما را به زانو درآورند؟
7906---0912
* ضمن اینکه از اهانت «شرمن» بسیار ناراحت شدم ولی متأسفم از اینکه روزنامه‌های زنجیره‌ای تلاش می‌کنند این اهانت‌ها را لاپوشانی کنند چرا که خواست اربابانشان است و به دریوزگی عادت کرده‌اند اگر این کار را نکنند جایی برای گدایی خود و دوستانشان مثل مهاجرانی، کدیور، سازگارا، حقیقت‌جو و... در انگلیس و آمریکا و... باقی نمی‌ماند.
عبدالله نظری از کرج
* روزنامه کیهان که در میان این همه پنهان‌کاری و خوش‌خیالی بدون توجه به ملامت‌کنندگان واقعیات را منعکس می‌کند تشکر می‌کنم. والله یحب‌الصادقین.
263---0919
* جهادگری کیهانی‌ها بر دلسوزان نظام امری پوشیده نیست و ما خدا را به واسطه برخورداری انقلاب از چنین نیروهایی سپاسگزاریم.
0916-6979
* این روزها کلمه افراطی از زبان بعضی‌ها که خود را در قدرت می‌بینندنمی‌افتد. به این جماعت باید گفت اگر افراطی کاسه‌لیس نبودن غرب و غربی‌ها است پس چه بهتر است که همیشه افراطی باشیم و انقلابی باقی بمانیم.
0911-6333
* فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) دارای نمازخانه زیباو شیکی است ولی کتاب قرآن و مفاتیح در آن وجود ندارد. از مدیریت فرودگاه می‌خواهیم به این مسئله توجه داشته باشد.
0936-6374
* متأسفانه هواپیمایی جمهوری اسلامی مصوبات درخواست بازنشستگی و آخرین حکم مسئولیتی را اجرا نمی‌کند و دیوان عدالت اداری نیز توجهی به آن نمی‌کند.
جانباز جنگ تحمیلی (یوسفی)
* دولت تدبیر و امید در مهرماه 92 اقدام به کسر 10 درصد از حقوق فرهنگیان نمود و با این کار امید فرهنگیان را در آغاز سال جدید ارج نهاد بایداز دولت تشکر کرد!
بنی‌اسد
* از مسئولین امر درخواست می‌شود نسبت به حل مشکلات رفاهی و آموزشی پروژه‌های مسکن مهر تکسام ماهدشت استان البرز که از سال 86 تا به حال مرتفع نشده اقدام نمایند.
0933-9423
* ما ساکنین شهرستان پاکدشت به ویژه شهروندان ساکن منطقه شهرداری از خدمات الکترونیکی اینترنت محروم هستیم امیدواریم مسئولین مخابرات برای حل این مشکل قدمی بردارند. مشکل دیگر اینکه لامپ‌های روشنایی پشت ساختمان شهرداری پاکدشت سوخته و از اولین دقایق شب، تاریکی اهالی را دچار مشکل می‌کند.
0919-7642
* کتاب گام به گام چهارم ابتدایی را برای فرزند دانش‌آموزم تهیه کردم با اینکه کتاب توسط آموزش و پرورش منتشر گردیده است، ولی در کمال تعجب پشت جلد آن تبلیغ نمادهای کارتونی غربی مثل باب اسفنجی شده است.
0919-7902
* چهارشنبه شب(شب عید غدیر) بیمار 37 ساله‌ای را به تنها بیمارستان تأمین اجتماعی شهریار رساندیم و از ساعت 9 شب تا 2 بامداد در این بیمارستان بودیم و از بی‌توجهی و کم‌اهمیتی مسئولین اورژانس تعجب کردیم گویا اصلا اینکه بیمار بمیرد یا زنده بماند برایشان تفاوتی نداشت از مسئولین سازمان تأمین اجتماعی و بیمارستان فوق درخواست می‌شود به این موارد رسیدگی کنند.
خانم سرهنگی
* بزرگراه امام علی(ع) به دلیل پیش‌بینی مسیر اتوبوس شرکت واحد (تندرو) دیگر بزرگراه نخواهد بود همانند سایر معابر تهران خواهد شد چرا که ترافیک عبور به کندی انجام می‌شود. آقایان مسئول تدبیر کنند.
0912-6712
* چرا آقای دکتر علی مطهری که در برابر رفتارهای دولت قبل فریاد وااسلام سرمی‌داد در برابراظهار نظر وقیحانه زهرا اشراقی که دلسوزان زیادی موضع گرفتند هیچ عکس‌العملی از ایشان دیده نشد؟
دلیری از تهران
* بعضی از موسیقی‌هایی که از شبکه «شما» رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود به سبک موسیقی‌های مبتذل غربی است. چه کسی باید پاسخگو باشد؟
0917-2810

 


گفت: در جلسه علنی دیروز مجلس در حالی که وزرای پیشنهادی و یا نمایندگان موافق و مخالف سخنرانی می‌کردند، بسیاری از نمایندگان مشغول صحبت کردن با یکدیگر بودند.
گفتم: شاید از قبل می‌دانستند که سخنرانان می‌خواهند چه چیزی بگویند!
گفت: مرد حسابی! از کجا می‌دانستند؟! باید به حرف‌ها دقت می‌کردند تا برای رای دادن اطلاع کافی داشته باشند، ولی انگار‌نه‌انگار که سخنران برای آنها حرف می‌زند.
گفتم: چه عرض کنم؟! نیمه شب بود و اتوبوس در جاده حرکت می‌کرد. یکی از مسافران وقتی دید بیشتر مسافرها خوابیده‌اند، پیش راننده رفت و گفت: داداش! همه خوابیده‌اند، تو برای کی اینجور با دقت داری رانندگی می‌کنی؟!

 


دوازدهمین دور مذاکرات فنی و حقوقی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز به مدت دو روز در وین برگزار می‌شود.
رضا نجفی نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در این دور از مذاکرات گفت: مذاکرات امروز در ادامه مذاکرات پنج مهر میان ایران و آژانس برگزار می‌شود و احتمال دارد روز سه‌شنبه (فردا) نیز ادامه پیدا کند.
رئیس هیأت مذاکره کننده ایران درباره دستور کار مذاکرات فنی و کارشناسی با آژانس نیز گفت: قرار است در این گفت‌وگوها بر روی مباحث «محتوایی» صحبت کنیم.
نجفی در پاسخ به این سؤال که احتمال توافق بر سر موضوعاتی مثل درخواست آژانس برای بازدید سایت نظامی پارچین یا بازرسی از کارخانه آب سنگین اراک و راکتور اراک احتمال توافق وجود دارد؟ اظهار کرد: ما در این مذاکرات درباره همه چیز صحبت می‌کنیم اما این که در مذاکرات توافق حاصل شود یا نه، مشخص نیست. برای رسیدن به توافق باید یک سری شرایط تأمین شود.
یازدهمین دور مذاکرات ایران و آژانس به سرپرستی رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس و هرمان ناکارتس معاون مدیر کل آژانس در امور پادمان‌ها پنجم مهر ماه در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد.
بلافاصله بعد از مذاکرات ایران و آژانس مذاکرات کارشناسی میان هیئت‌های ایران و 5+1 نیز در وین در روزهای هشتم و نهم آبان ماه (چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری) در مقر سازمان ملل در وین برگزار می‌شود.
این مذاکرات در سطح مدیران کل ایران و 5+1 برگزار می‌شود و حمید بعیدی ‌نژاد، مدیر کل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه ریاست هیأت ایرانی را برعهده دارد. قرار است نتایج این مذاکرات پس از بازگشت هیأت‌های کارشناسی به پایتخت‌هایشان، به اطلاع هیأت‌های مذاکره کننده برسد.
دور بعدی مذاکرات ایران و 5+1، 16 و 17 آبان ماه در ژنو برگزار خواهد شد. دو طرف با استقبال از رویکرد طرف مقابل در مذاکرات ژنو که 23 و 24 مهرماه برگزار شد توافق کردند تا پیش از مذاکرات بعدی متخصصان و کارشناسان دو طرف در زمینه‌های هسته‌ای، اقتصادی و علمی با یکدیگر گفت‌وگو کنند تا ابعاد موضوعات و دستور کار مذاکرات بعدی روشن‌تر شود.

 


در ادامه فضاسازی‌ها و پیگیری‌ خط فشار‌ها علیه کشورمان در آستانه دور جدید مذاکرات با گروه 1+5 در ژنو، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی سخنانی در موسسه «وودروویلسون» گفت: باید گفت‌وگو با ایران در کنار فشارها ادامه یابد.
کاترین اشتون طی نشستی در موسسه تحقیقاتی وودروویلسون در واشنگتن پیرامون مذاکرات با ایران افزود: همواره گفته‌ام که اگر بتوانیم راه‌حلی دیپلماتیک برای این مسئله پیدا کنیم، باید هر کاری که می‌توانیم انجام بدهیم تا این کار انجام شود. اما ما این کار را با توجه به حفظ اصول و عزم خود انجام می‌دهیم. ما رویکرد موسوم به رویکرد دو‌سویه را دنبال کرده‌ایم بطوریکه می‌خواهیم این مسئله به صورت دیپلماتیک حل شود اما در عین حال، آماده هستیم به فشارها ادامه بدهیم تا اینکه از این طریق، دیپلماسی به نتیجه برسد. به نظر من، باید حرکت در این مسیر به این صورت ادامه پیدا کند. ما باید آماده باشیم حرکت کنیم البته اگر آنها آماده حرکت باشند. اما آماده نیستیم حرکت کنیم تا زمانیکه آنها آماده باشند و کارهایی انجام بدهند و ثابت کنند و ما به آنها اعتماد کنیم. همانطور که به خود آنها گفته‌ام آنها باید اعتمادسازی کنند. اما اگر این کار انجام شدنی باشد ما این کار را انجام خواهیم داد.
وی در پاسخ به این سوال که این فشارها علیه ایران چرا حائز اهمیت است گفت: این کار بنابه چندین دلیل اهمیت بسیار دارد. به همین علت است که می‌گوییم باید در این خصوص به صراحت اظهارنظر کنیم. مذاکرات ژنو فرصتی برای مذاکره و تعامل و پی بردن به دیدگاه‌های طرف مقابل و تبیین نگاه‌های ما است. اگر فرصتی برای حل مسئله از این طریق وجود داشته باشد ما این کار را انجام می‌دهیم.
اشتون در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگوهای 1+5 نیز گفت: محمدجواد ظریف به علت نقشی که قبلا در مذاکرات داشته است می‌داند که در مذاکرات به این مسئله می‌پردازیم که می‌خواهیم آنها چه کارهایی انجام بدهند و در مقابل، آنها چه خواسته‌هایی دارند. او با دقت بسیار زیادی در این زمینه عمل می‌کند. به هر حال، می‌توان با قاطعیت گفت که طرف ایرانی با انرژی و شور و هیجان زیادی وارد این گفت‌وگوها شده است. نظر من این است که ظریف واقعا می‌خواهد مذاکرات مسائل را حل کند. گفت‌وگوهای ژنو فرصتی برای انجام دادن این کار است و می‌توان در گفت‌وگوها به مسائلی از قبیل فردو امثال آن پرداخت.
گفتنی است؛ پیش از این نیز وندی شرمن‌ عضو ارشد مذاکره‌کننده هیئت آمریکایی در مذاکرات ژنو و برخی از سناتورهای آمریکایی بر ادامه خط فشارها و تحریم‌ها علیه کشورمان تصریح کردند.

 


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سایت فردو صدها متر داخل کوه قرار دارد و به هیچ وجه قابل بمباران نیست.
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه ترسیم شرایطی که امروز در برابر 1+5 قرار داریم بسیار مهم است، گفت: البته تجربه دوم خرداد نیز در برابر ما وجود دارد که آنها در برابر آمریکایی‌ها لبخند زدند و سعی کردند نرمش داشته باشند اما آمریکایی‌ها به آنها پاسخ داده و گفتند که ایران محور شرارت است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها باید حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسند، تصریح کرد: ما هیچ‌گاه منتظر غربی‌ها نماندیم بلکه هزینه استقلال کشورمان را خودمان پرداخته و قطعنامه‌ها را تحمل کردیم ولی در عین حال کارمان هم جلو رفت؛ فکر می‌کنیم آنها باید با توجه به ان‌پی‌تی حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسند.
بروجردی، یکی از انتظارات ایران را در مذاکره با 1+5 لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه عنوان کرد و افزود: طبیعی است که آنها یک شبه تحریم‌ها را برنمی‌دارند اما یکی از شرایط الزامی ما این است که تحریم‌ها باید سیر نزولی را آغاز و به صفر برسد.
وی با اشاره به اظهارنظر برخی از مقامات آمریکایی و غربی مبنی بر اینکه سایت هسته‌ای فردو باید تعطیل شود، اظهار داشت: سایت فردو قطعا بسته نخواهد شد. ما دو هفته پیش از این سایت بازدیدی داشتیم و مشاهده کردیم که مصوبات پدافند غیرعامل در آن اعمال شده و شرایطی ایجاد شده که اگر آمریکا و یا رژیم صهیونیستی بخواهند حماقتی انجام دهند، این سایت مقاوم باشد. سایت فردو صدها متر داخل کوه قرار دارد و به هیچ وجه قابل بمباران نیست. غربی‌ها باید این دندان طمع را بکشند که تصمیم به حمله به تاسیسات هسته‌ای ما بگیرند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه جنگ تحمیلی به هیچ وجه به دشمنان اجازه نمی‌دهیم که هوس حمله به تاسیسات ایران را داشته باشند، البته توان موشکی ایران نیز بازدارنده است. ایران قصد تعرض به هیچ کشوری را ندارد و سیاست کشور هم برپایه داشتن رابطه خوب با کشورهای منطقه و همسایگان استوار است، باید باز هم تاکید کرد که تعطیلی فردو جزو خطوط قرمز ایران است و این سایت تعطیل نخواهد شد.
وی در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به این سوال که آیا قرار است تغییری در شعار «مرگ بر آمریکا» روی دهد، گفت: تحول جدی این است که شعار مرگ بر آمریکا پررنگ‌تر مطرح خواهد شد چرا که این شعار ملی ماست و قرار نیست با 4 مذاکره حذف شود.

 


عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد که در دیدار با آمانو درباره ادامه همکاری‌ها و ارائه رویکرد جدید ایران در مذاکرات با آژانس گفت‌وگو می‌کند.
سیدعباس عراقچی درباره دیدارش با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در دیدار با یوکیا آمانو در وین درباره ادامه همکاری‌ها با آژانس و ارائه رویکرد جدید ایران در مذاکره با آژانس و حل و فصل ابهام‌ها و سوال‌ها میان دو طرف گفت‌وگو می‌کنم.
وی همچنین درباره مذاکرات کارشناسی میان ایران و 1+5 به ایسنا گفت: مذاکرات کارشناسی میان ایران و 1+5 روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (8 و 9آبان) در وین مقر سازمان ملل صورت می‌گیرد.
عراقچی درباره ترکیب هیئت کارشناسی ایران در این مذاکرات نیز تصریح کرد: کارشناسانی از وزارتخانه‌های «نفت»، «صنعت، معدن و تجارت»، «راه و شهرسازی»، «بانک مرکزی» و «سازمان انرژی اتمی کشورمان» این هیئت را همراهی می‌کنند.
وی همچنین افزود که آخرین وضعیت مذاکرات ایران و 1+5 در این گفت‌وگوها بحث خواهد شد.
عراقچی قرار است امروز با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از شروع مذاکرات کارشناسی ایران و آژانس دیدار و گفت‌وگو کند.

 


یک مجله آمریکایی معتقد است اگر میان آمریکا و ایران سازش صورت گیرد به نفع اسرائیل خواهد بود.
مجله نشنال اینترست در این زمینه نوشت: آشتی دوباره تهران و واشنگتن نه تنها به نفع آمریکا و غرب بلکه به نفع اسرائیل خواهد بود.
این نشریه در توضیح ادعای خود می‌افزاید: نتانیاهو مشکوک است. بی‌تردید ایران متخاصم اما غیرهسته‌ای بیش از ایران هسته‌ای و متخاصم به نفع اسرائیل و غرب است. اما وجود ایرانی مصلحت‌گرا اما غیرهسته‌ای بیشتر از دو گزینه قبلی به نفع اسرائیل خواهد بود.
ایران مصلحت‌گرا که با غرب رابطه دارد، حتی در صورتی که روابطی دوستانه و نزدیک با اسرائیل نداشته باشد همچون بسیاری از دولت‌های عربی با اسرائیل کنار خواهد آمد و حتی اگر روابطش با اسرائيل کاملا دوستانه نباشد، دشمنی هم نخواهد کرد.
نشنال اینترست خاطرنشان کرد: ایران هسته‌ای اما مصلحت‌گرا حتی ممکن است شرایط بهتری برای اسرائیل و آمریکا نسبت به ایران غیرهسته‌ای اما متخاصم به وجود آورد زیرا با برقراری ارتباط بین ایران و غرب، به لحاظ منطقی این کشور خواه به سلاح هسته‌ای مجهز باشد یا نباشد، تمایلی به تهدید اسرائیل نخواهد داشت.
تحلیل‌گر این نشریه همچنین نوشته است:‌آشتی آمریکا و ایران به نفع آمریکا و غرب و حتی اسرائیل است هرچند که نتانیاهو این موضوع را درک کند.
به کارگیری واژه «مصلحت» از سوی رسانه آمریکایی اشاره به جریان غربگرایی دارد که به نام مصلحت قائل به عقب‌گرد از انقلاب هستند و مدعی‌اند «ما سر جنگ با اسرائیل نداریم». این جریان در فتنه 88 کاملا دست خود را رو کرد و با تمجیدهای بلند بالا از سوی سران رژیم صهیونیستی - پرز و نتانیاهو - مواجه شد.

 


74 درصد مردم آمریکا معتقد نیستند که دو حزب عمده این کشور نمایندگان مناسبی برای مردم و حل مشکلات آنها هستند.
بر اساس نظرسنجی جدید مرکز گالوپ، بیشتر مردم آمریکا می‌گویند این کشور به یک حزب سوم بزرگ نیاز دارد زیرا دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نماینده خوبی برای مردم نیستند.
به گزارش پرس‌تی‌وی، این نظرسنجی نشان می‌دهد، 60 درصد آمریکایی‌ها از نحوه حکومت و کشورداری دو حزب اصلی در این کشور ناراضی هستند؛ این بالاترین میزان نارضایتی مردم از احزاب اصلی آمریکا در تاریخ نظرسنجی‌های مرکز گالوپ است.
تنها 26 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعتقاد دارند که دو حزب اصلی در آمریکا نمایندگان مناسبی برای مردم هستند که این پایین‌ترین میزان در نظرسنجی‌های گالوپ است.
گالوپ می‌گوید: از زمان تعطیلی دولت در آغاز ماه جاری میلادی، اقبال عمومی به هر دو حزب عمده در آمریکا کاهش پیدا کرده است و «اکثر مردم آمریکا برای حل این مسئله تشکیل یک حزب سوم را ترجیح می‌دهند.»
52 درصد از حامیان حزب جمهوری‌خواه و 49 درصد از حامیان حزب دموکرات می‌گویند که به یک حزب سوم نیاز است. در واقع، این اولین بار است که اکثریت حامیان یکی از احزاب جمهوری‌خواه یا دموکرات گفته‌اند که آمریکا به یک حزب سوم بزرگ احتیاج دارد.
از سوی دیگر، 71 درصد افراد مستقل- کسانی که حامی هیچ یک از احزاب اصلی آمریکا محسوب نمی‌شوند- همواره گفته‌اند که این کشور نیاز به حزب سوم دارد.
تعطیلی فعلی دولت آمریکا اول اکتبر (9مهر) آغاز شد؛ علت این تعطیلی عدم توافق اعضای کنگره آمریکا بر سر قانونی جهت تامین سرمایه عملیات دولت فدرال بود

 


ایران در تحولات سوریه دست برتر را دارد و آمریکا مجبور است در آستانه کنفرانس ژنو 2 این موقعیت برتر را به رسمیت بشناسد.
رادیو آمریکایی «فردا» که به سازمان سیا تعلق دارد با اشاره به شرط‌گذاری‌های آمریکا و برخی محافل غربی برای حضور ایران در نشست ژنو 2 (مربوط به سوریه) تاکید کرد: ایران در خصوص تحولات سوریه نسبت به گذشته دست برتر را پیدا کرده و آمریکایی‌ها مجبورند به ایران امتیاز بدهند.
رادیو فردا به این سخنان دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که «ایران شیفته شرکت در کنفرانس ژنو 2 نیست و تنها زمانی در آن شرکت می‌کند که مبنای کار راه‌حلی دیپلماتیک مبتنی بر رای مردم سوریه باشد.»
رادیو فردا گفت: جمهوری اسلامی از مدتها قبل درصدد این بوده که خود را به عنوان یک بازیگر اصلی در خاورمیانه جا انداخته و کشورهای غربی را مجبور کند که در معادلات خاورمیانه، نقش ایران را به رسمیت بشناسند. در مقابل آمریکا چون معتقد بوده که نقش ایران نقشی منفی در پرونده‌های خاورمیانه بوده به همین دلیل با حضور ایران در مذاکرات مربوط به سوریه یا دیگر نقاط خاورمیانه مخالفت می‌کرده است اما اکنون ایران دست بالا‌تر را دارد و آمریکایی‌ها مجبور هستند به نوعی به ایران امتیاز داده و حضور این کشور در کنفرانس‌هایی مثل ژنو 2 را به رسمیت بشناسند.
تحلیگران رادیو فردا افزود: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم دو هفته پیش اعلام کرده بود که شرط آمریکا را برای حضور در نشست ژنو 2 نمی‌پذیرد.

 


تحریم‌های ضد ایرانی نتیجه مدیریت ماست
دولت انگلیس به صهیونیست‌ها اطمینان داد هرگز به یک توافق بد با ایران در مذاکرات هسته‌ای رضایت نخواهد داد و پای اسرائیل می‌ایستد.
متیوگولد سفیر انگلیس در تل‌آویو که در یک کنفرانس در بیت‌المقدس سخن می‌گفت، مدعی شد: ایران فقط مشکل اسرائیل نیست بلکه آرزوها و برنامه هسته‌ای این کشور و حمایتش از تروریسم، تهدیدی برای منطقه و جهان است.
وی بی‌آنکه متعرض تسلیحات اتمی رژیم اشغالگر قدس شود، گفت: ما به صراحت گفته‌ایم که یک ایران هسته‌ای باعث شروع مسابقه هسته‌ای در منطقه می‌شود و نه تنها اسرائیل بلکه جهان را تهدید می‌کند. به همین دلیل ما یکی از قوی‌ترین تحریم‌های مالی را علیه ایران در جهان مدیریت کردیم و به همین دلیل هم ما ارزش زیادی را برای همکاری‌های خود با اسرائیل در مقابله با برنامه هسته‌ای ‌ایران قائل شده‌ایم.
وی اظهار داشت: ما این موضوع را روشن کرده‌ایم که ضمن استقبال از لحن مثبت رئیس جمهوری ایران، با چشمانی باز خواستار اقدامات واقعی و عملی ایران در مورد برنامه هسته‌ای‌اش هستیم. روحانی باید بداند که اراده ما در ممانعت از دسترسی ایران به برنامه تسلیحات هسته‌ای، قوی‌تر از هر زمان دیگری است.
گولد خاطرنشان کرد: همگان باید بدانند که تعهد ما به امنیت اسرائیل غیرقابل نقض است.
وی در این سخنرانی که متن آن از سوی وزارت خارجه انگلیس منتشر شده، با بیان اینکه «ما چشمان خود را به روی تهدیدهای ایران نبسته‌ایم»، می‌گوید: ما و متحدان‌مان یکی از سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده‌ایم و علت تغییر لحن دولت ایران هم همین فشارهاست. ما نگرانی‌های اسرائیل را درک می‌کنیم که مربوط به گردش سانتریفیوژها در ایران است. تا زمانی که سانتریفیوژها می‌چرخند، تا زمانی که امکان دسترسی کامل بازرسان به سایت‌های اتمی ایران وجود ندارد و تا زمانی که ایران به هر طریقی تعهدات خود را نقض می‌کند، ما به حفظ تحریم‌های سنگین اعمال شده، ادامه خواهیم داد. ما ساده لوح نیستیم و تجارب فراوانی درباره تعامل با رژیم ایران داریم و به همین دلیل با چشمانی باز وارد مذاکره می‌شویم. ما نه عجله خواهیم کرد و نه به ایران اجازه می‌دهیم با زمان بازی کند. ما با ایران توافق بد نیز انجام نخواهیم داد. ما اسرائیل را در قبال ایران تنها نمی‌گذاریم.
گفتنی است گولد 13 سال پیش سفیر انگلیس در تهران بوده و به گفته خودش تجربه زیادی در آن دوران مبنی بر آسیب‌پذیری اقتصاد ایران اندوخته است.
اظهارات گستاخانه و نوکرمآبانه سفیر انگلیس در تل‌آویو نشان می‌دهد پذیرش مبادله کاردار غیرمقیم با دولت انگلیس، اقدامی شتابزده بوده و در خصلت‌های خباثت‌آمیز روباه پیر هیچ اثری نگذاشته است.
شایان ذکر است اعضای هیئت مذاکره کننده انگلیسی در مذاکرات با ایران قبل یا بعد از هر دور مذاکره با ایران به هماهنگی با مقامات صهیونیستی می‌پردازند که نشست اخیر ژنو نیز از این قاعده مستثنی نبود.

 


چند روزی بیشتر از اظهار نظر مجعول علی‌ مطهری درباره علت عدم معرفی توفیقی به‌عنوان وزیر علوم به مجلس نگذشته که وی در مصاحبه‌ای در مقام قضاوت نیز نشست و البته همزمان نقش وکیل‌مدافع فتنه‌گران را نیز بازی کرد.
مطهری در مصاحبه با روزنامه قانون، بدون اطلاع کافی از کم و کیف ماجرای ادعایی دختر یکی از سران فتنه مدعی شده است؛ خانواده زندانیان سیاسی به اندازه کافی در رنج هستند، نباید رنج آن‌ها را مضاعف کنیم. حتی اگر جرم یک متهم به اثبات برسد کسی حق آزار رساندن به او چه رسد به خانواده‌اش را ندارد و تعرضی غیر از اعمال مجازات او جایز نیست.
باید از آقای مطهری پرسید کدام آزار و با کدام ادله؟!
وی در ادامه در نقش مدیر بحران نیز ظاهر شده و محاکمه سران فتنه به همراه احمدی‌نژاد را راهکار قضیه عنوان می‌کند و می‌گوید در این صورت همه نتیجه را می‌پذیرند. البته جناب مطهری تغافل می‌کنند چرا که اساساً اگر سران‌ فتنه اهل قانون و پذیرش حق بودند امروز کارشان به اینجا نمی‌کشید و آن ظلم‌ها نیز به نظام و مردم بی‌گناه نمی‌شد.
وی در پایان چشم خود را بر همه بی‌قانونی‌ها و مظالم فتنه‌گران بسته و قضیه را در حد تبلیغات و اتهامات وارده، تنزل می‌دهد و مدعی می‌شود؛ «من فکر می‌کنم آقایان به دنبال محاکمه علنی نیستند چرا که در آن صورت حقایق روشن خواهد شد و همگان متوجه می‌شوند که بسیاری از تبلیغات و اتهامات وارده به افراد در ۴ سال اخیر پایه و اساس درستی نداشته است و خود آن‌ها زیر سوال می‌روند. اما تنها راه ممکن همین محاکمه علنی است که باید برگزار شود.»
البته ما نیز تنها در این مورد با جناب مطهری موافقیم که باید سران‌ فتنه محاکمه و جزای سنگین بی‌قانونی و ظلم خود را بپردازند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10