(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 06 آبان 1392 - شماره 20626

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
روحانی در دیدار با اخضر ابراهیمی: ایران از هیچ تلاشی برای بازگشت آرامش به سوریه دریغ نمی‌کند
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
توفنده‌تر و پرصلابت‌تر از گذشته سر خواهیم داد
فریاد مرگ بر آمریکا و اسرائیل در روز 13 آبان مقابل لانه جاسوسی آمریکا
با ارسال طوماری به قوه قضائیه
خانواده شهدا خواستارمجازات نعیمه اشراقی شدند
لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی چین: متن مذاکرات هسته‌ای نیاز به شفاف‌سازی دارد
شهدای مرزبانی در زاهدان تشییع شدند
تقدیر معاون دبیرکل سازمان ملل از ایران برای پشتیبانی از راه حل سیاسی در بحران سوریه 
محمدنبی حبیبی: جمع‌آوری بیلبوردهای ضدآمریکایی جنایات آمریکا را از ذهن مردم پاک نمی‌کند
محمد هاشمی رفسنجانی: طبق اساسنامه؛ رئیس مجمع تشخیص
رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد
آغاز ثبت‌نام‌ اولویت‌های حج تمتع از ۱۷ ربیع‌الاول
صفدر حسینی:صندوق توسعه ملی، موتور محرکه رشد اقتصادی کشور خواهد شد
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:برداشت دولت از منابع صندوق توسعه ملی غیرقانونی است
با شرکت مراجع تقلید
مراسم بزرگداشت همسر آیت‌الله حائری شیرازی در قم برگزار شد
در محورهای مواصلاتی کشور
واژگونی 5 دستگاه اتوبوس جان 8 نفر را گرفت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد
استفاده از حساب‌های بانکی و حقوق دریافتی راهی برای شناسایی دهک‌های برخوردار
از امروزمحور آزاد راه رشت- قزوین3 روز مسدود می‌شود
 فلامینگوها به دریاچه ارومیه بازگشتند
طرح توانمندسازی 70 هزار خانوار کمیته امداد در دست اجراست
   


حضرت امام خمینی(ره): آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند... ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم.

 


در ادامه رایزنی‌‌های فشرده اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که در تهران به سر می‌برد، وی در دیدارهای جداگانه‌ای با رئیس‌جمهور و دبیر شورای امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، گفت: باعث امیدواری است که کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده‌اند بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی حل و فصل شود و این بهترین مسیر برای به پایان رسیدن سریع‌تر خشونت‌ها در این کشور است.
وی با ابراز امیدواری برای به ثمر رسیدن تلاش‌ها در راستای برقراری ثبات و امنیت در سوریه، افزود: جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای توقف درگیری‌ها و احیاء آرامش در سوریه دریغ نخواهد کرد.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه به نظر می‌رسد درباره دو مسئله در سوریه اشتراک نظر بیشتری وجود دارد، اظهار داشت: نکته اول این است که تقریبا همه طرف‌های دخیل در این بحران، شرایط کنونی، حضور تروریست‌ها از کشورهای مختلف در سوریه، کشته شدن روزانه مردم در درگیری‌ها، آوارگان میلیونی و تخریب عمومی سوریه را غیرقابل قبول دانسته و معتقدند این درگیری‌ها تاثیرات نامطلوبی در کشورهای منطقه نیز داشته است.
روحانی افزود: مسئله دوم اتفاق نظر عمومی بر این نکته است که آینده سوریه باید بر مبنای رای و نظر مردم و در یک انتخابات آزاد با حضور همه طرف‌ها تعیین شود، اما مشکل اصلی این است که چگونه باید از وضع موجود به نقطه مطلوب رسید؟
روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا در عرصه‌های مختلف در جریان هر تحرک و تلاشی برای ثبات در سوریه نقشی مثبت ایفا کند و تفاوتی ندارد که این تلاش تحت عنوان اجلاس ژنو 2 یا هر تحرک دیگری صورت گیرد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: آمادگی کامل داریم تا برای تقویت اشتراک نظر بین همسایگان سوریه جلساتی برگزار شود و این مسئله را به برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه نیز اعلام کرده‌ایم.
اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز در این دیدار با اشاره به سفر خود به کشورهای مختلف پیش از برگزاری نشست اجلاس ژنو 2، گفت: هدف از برگزاری این نشست، ایجاد بستری برای دیدار و گفت‌وگوی طرفین منازعه در سوریه و کمک به پایان دادن به خشونت‌های جاری برای برپایی سوریه جدید است.
نماینده سازمان ملل با اشاره به دیدار پیشین خود با دکتر روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار داشت: بنده همواره قویا از حضور ایران در نشست ژنو 2 دفاع کرده‌ام و البته امید دارم در صورت حضور و یا عدم حضور ایران در این نشست، همکاری‌های تنگاتنگ ما با ایران در جریان برگزاری این نشست و پس از آن برای صلح در سوریه تداوم یابد.
دیدار شمخانی با اخضر ابراهیمی
دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با اخضر ابراهیمی با اشاره به فجایع انسانی در سوریه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا راه حل سیاسی را تنها مسیر حل بحران سوریه دانسته و از اینکه برخی طرفها البته با تاخیر به همین نتیجه رسیده‌اند استقبال می‌کند.
علی شمخانی با اشاره به طرح برگزاری نشست ژنو 2 گفت‌وگوی بدون پیش شرط طرف‌های درگیر برای تنظیم سازوکار رجوع به آرای مردم را با اهمیت دانسته و بر راه حل سوری - سوری و لزوم احترام به حق رای تمام سوری‌ها تاکید کرد.
وی با اشاره به اهمیت نقش نهادهای بین‌المللی برای کمک به مردم سوریه خواستار ایفای نقش بی‌طرفانه و فعال‌تر مجامع بین‌المللی جهت تحقق راه حل سیاسی در این کشور شد.
نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز با اشاره به نقش ارزنده ایران در تحولات منطقه‌ای به‌ویژه سوریه درخواست کرد جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل برای حل سیاسی بحران سوریه و جلوگیری از تداوم فجایع انسانی مساعدت نماید.
اخضر ابراهیمی حضور ایران در نشست ژنو 2 را مهم و موثر دانست و اظهار امیدواری کرد این نشست بتواند زمینه توافق سیاسی همه گروه‌های سوری را تسهیل کند.

 


فقط برای رضای خدا کار کنید
و فقط به لطف او دل ببندید
قرآن کریم:
هر رحمتی را خداوند به روی مردم بگشاید، کسی نمی‌‌تواند جلوی آن را بگیرد.
و هرچه را (از هرکس) امساک کند، کسی جز او قادر به فرستادن آن نیست؛
و او، عزیز و حکیم است.
سوره فاطر آیه2

 


انحصارطلبی دوباره خانه منحله سینما؛ شورای پروانه ساخت فقط مال ماست!
مشاور مدیرعامل خانه منحله سینما، با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیس سازمان سینمایی از انتصاب یک فیلمساز خوشنام و متعهد در شورای پروانه ساخت شکایت کرد و خواستار ممانعت از ورود افرادی که منتقد تشکیلات غیرقانونی حاکم بر خانه سینما هستند به این شورا شد!
به گزارش خبرنگار کیهان، در این نامه که به قلم محسن هاشمی (مشاور مدیرعامل خانه سینمای منحل شده) نوشته شده، با لحنی عصبانی و مملو از کینه و نفرت، از «جمال شورجه» به عنوان فردی تندرو یاد شده که انتصاب وی در شورای پروانه ساخت، ناسپاسی در مقابل رأی مردم محسوب می‌شود! البته این مشاور محترم(!) توضیح نداد که چرا خانه منحل شده سینما در سال 88 نه‌تنها هیچ اعتراضی به بی‌احترامی سران زر و زور و تزویر به رأی مردم نکرده که حتی در این بی‌احترامی نیز شریک شدند؟
گفتنی است، همواره در شورای پروانه ساخت، نمایندگانی از طیف‌های گوناگون سینمایی حضور داشته‌اند. اما گویا هدایت‌کنندگان طیف ضدصنفی سینمای ایران، تاب حضور افرادی با اندیشه‌ای متفاوت از خود را ندارند.
ذوق‌زدگی مشترک رسانه‌های زنجیره‌ای و دولتی از بازگشت یک هنرپیشه بدنام!
بازگشت بازیگر بدنام سینمای فاسد قبل از انقلاب، ذوق زدگی مشترک رسانه‌های زنجیره‌ای و دولتی را برانگیخت، تا آنجاکه حتی برنامه تلویزیونی «هفت» هم به استقبال این نماد فیلمفارسی رفت!
براساس گزارش ندای انقلاب، در مراسمی که در یکی از رستوران‌های تهران برگزار شد، شماری از بازیگران سینما و نیز محمد رویانیان و هدایتی مدیرعامل و سرمایه‌گذار باشگاه پرسپولیس و بابک زنجانی از دلالان نفتی و اقتصادی حضور داشتند.
ملک مطیعی در حالی پس از ۳۱ سال به سینما بازگشته که از سال ۱۳۲۸ تا ۱۳۵۷در100 فیلم در قالب‌های مبتذل و لمپنی بازی کرده و تنها پس از انقلاب در سال ۱۳۶۱ در فیلم برزخی‌های ایرج قادری به ایفای نفش پرداخته است.
بر پایه این گزارش، روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب دیروز با ذوق‌زدگی به انتشار مصاحبه‌‌ها و اخباری از حضور وی پرداختند.
روزنامه زنجیره‌ای شرق در گزارش خود از حضور این بازیگر سینمای رژیم پهلوی از نقش پررنگ حجت الله ایوبی معاون وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی برای بازگشت وی خبر داده و نوشته است:« در بازگشت دوباره این بازیگر قدیمی به سینما - پس از ۳۱ سال کناره‌گیری بعد از بازی در فیلم برزخی‌های ایرج قادری- نباید نقش رئیس سازمان سینمایی دولت تدبیر و امید «حجت‌الله ایوبی» را نادیده گرفت که با رایزنی‌های متعدد زمینه فعالیت مجدد وی را فراهم کرده است».
همچنین سایت روزنامه دولت (شبکه ایران) در مصاحبه با این بازیگر سینمای رژیم پهلوی تلاش کرد وی را جزو غول‌های سینمای ایران! معرفی کند و درباره او نوشت:« شبکه ایران بعد از اندکی پرس و جو دریافت که عطشانی توانسته بعد از مدت‌ها رایزنی نظر یکی از غول‌های سینمای فارسی را برای حضور در فیلمش جلب کند. این غول کسی نیست به جز ناصر ملک مطیعی بازیگر شاخص دهه‌های 40 و 50 که همچنان سرپاست و در گفتگوهای گاه و بیگاهش هم از بازگشت به عشق دیرینه‌اش سخن گفت».
متولی بیلبوردهای «صداقت آمریکایی»:
فعالیت ضدآمریکایی را ادامه می‌دهیم
متولی بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» تأکید کرد که به رغم حذف این آثار از سطح معابر عمومی اما به فعالیت رسانه‌ای – هنری خود علیه آمریکا تداوم خواهند بخشید.
احسان محمدحسنی، مدیرعامل موسسه اوج که با تولید بیلبوردهای ضدآمریکایی «صداقت آمریکایی» و نصب آن‌‌ها در سطح شهر تهران خبرساز شده بود، در واکنش به حذف این بیلبورد‌ها توسط دولت گفت: سازمان هنری- رسانه‌ای اوج با دیدن این واکنش‌‌ها و هجمه‌‌ها برای ادامه این راه و مبارزه مصمم‌تر شده و تمرکز بخشی از تولیدات رسانه‌ای و هنری خود را در زمینه تولیدات سینمایی، تلویزیونی، انیمیشن، مستند، برنامه‌های ترکیبی و دیگر آثار هنری بر محور مقاومت در برابر آمریکا و دشمن متمرکز کرده است. وی در گفت وگو با فارس افزود: تولیدات مستندی به همراه سه سرود با مفاهیم ضد‌آمریکایی نیز آماده رونمایی است و در زمینه تبلیغات شهری و گرافیک نیز مناسبت محرم را در پیش داریم که برای رونمایی طرح‌های ماه محرم اقدام می‌کنیم.
او تأکید کرد: ما از اتفاقی که برای این آثار افتاد ناراحت نیستیم. اما در عین حمایت از روند مذاکرات دولتمردان کشورمان، اعلام می‌کنیم که اگر فرجام آن چه در رسانه‌‌ها در جریان است به انباشت و انفجار خشم انقلابی فرزندان این آب و خاک در راه پیمایی 13 آبان و شکوه هر چه بیشتر مردم در این حماسه ملی بیانجامد، به همه رسانه‌های ضد‌انقلاب، دشمنان و شبکه‌های تلویزیونی معارض اعلام می‌کنیم که بر طبل‌های خود بیشتر بکوبید و به دوستان خودمان هم که دلسوزانه پای این حرکت ایستادند و اعلام حمایت می‌کنند، اعلام می‌کنیم که کشور در حال حاضر برای برون رفت از مشکلات تلنبار شده بر دوش مسئولان نیاز به آرامش و ثبات دارد و از این جهت روشن است که چه کسانی و برای چه منافعی می‌خواهند آرامش ملی را از بین ببرند و مشخص است که هجمه رسانه‌ای دشمن برای چیست.
احسان محمدحسنی در ادامه سخنان خود درباره هدف هجمه‌های رسانه‌ای در این موضوع گفت: دشمن با هجمه رسانه‌ای به دنبال مرعوب کردن خروش آحاد امت مسلمان ایران و ایجاد جو خفقان و سرکوب باورهای اعتقادی و میهنی مردم است، دومین هدف آن‌‌ها نیز انجام عملیات روانی برای سرگرم سازی و به نوعی زمین گیر کردن رسانه‌های انقلاب و همچنین مشغول کردن آن‌‌ها به حاشیه و دور باطل جوابیه و تکذیبه نویسی است.
وی تصریح کرد: این موضوع بسیار پیش پا افتاده بود و روند ساده، طبیعی و قانونی خود را برای نصب در سطح شهر طی کرده است ولی عده‌ای دوست داشتند که این موضوع ساده در تبلیغات شهری را به موضوعی تنش زا تبدیل کنند.
علیرضا قزوه:
سلمان از آغازگران شعر اعتراض مسلمانی بود
نخستین جایزه ادبی مرحوم سلمان هراتی با عنوان «سلمان سلام» با حضور 100 شاعر ایرانی و خارجی در استان مازندران پنج‌شنبه 9 آبان برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار کیهان، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در نشستی خبری، جشنواره اسلام سلمان را یکی از بزرگترین جشنواره ادبی دانست و گفت: شاعران خارجی شعر مقاومت و باران غدیر در این جشنواره از کشور افغانستان، تاجیکستان، هند و پاکستان به همراه 90 شاعر ایرانی حضور می‌یابند.
وی ادامه داد: مجتمع فرهنگی «سلمان هراتی» به همت مقامات استان مازندران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نهادهای فرهنگی و حمایت حوزه هنری در این استان بنا خواهد شد.
قزوه، سلمان هراتی را زاییده و روییده جلسه ادبی شعر حوزه هنری دانست و گفت: بنده از سال 65 که سلمان را می‌دیدیم هر بار با دفتری از شعر، ترانه و سرود که این اشعار شیعی و اعتراض مسلمانی بود که به حوزه هنری می‌آمد.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: سلمان هراتی از آغازگران شعر اعتراض مسلمانی در ایران بود، اعتراض به کسانی که می‌خواستند انقلاب را منحرف کنند و به نفع شخصی خودشان آن را تمام کنند اما او در سه محور انقلاب، امام و شهیدان حرکت کرد و از بیش از هر شاعری به دفاع از آنها پرداخت چرا که دغدغه او انقلاب بود.
سیدصادق رضایی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به دیدار شاعران با رهبران معظم انقلاب در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب امسال به شعر کودک و نوجوانان و پرداختن به زبان آنها با توجه به مضامین دارای حکمت اسلامی و ایرانی تاکید بسیاری داشتند و درباره استعدادیابی و کشف استعداد جوانان نیز بیاناتی را فرموده‌اند.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که به زبان نوجوانان برسید و با آن مضامین برای آنها شعر بگویید، همایش سلمان هراتی بر این مبنا برپا می‌شود، در این راستا شورای سیاست‌گذاری و سپس هیئت علمی و در نهایت داورانی انتخاب شده‌اند.

 


رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی بر سر دادن فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل در مراسم روز 13آبان تاکید کرد.
سرهنگ علی صابر ماهانی دیروز در یک نشست خبری در محل لانه جاسوسی سابق آمریکا در آستانه سالروز فتح لانه جاسوسی آمریکا و هفته بسیج گفت: در 13آبان در مراسم باشکوهی که با حضور سازمان یافته دانش‌آموزان بسیجی در مقابل لانه جاسوسی سابق ام‌الفساد جهان آمریکا برگزار خواهد شد توفنده‌تر و پرصلابت‌تر از گذشته شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را سر خواهیم داد.
وی تاکید کرد: البته مراسم امسال ویژگی خاصی نیز دارد و همزمان با این برنامه در کنار مزار شهید علم‌الهدی که از فاتحان لانه جاسوسی است، برنامه دیگری خواهیم داشت، ضمن اینکه دانش‌آموزان از خیابان طالقانی به سمت هویزه حرکت می‌کنند و با آرمان‌های شهدای پیرو راه امام(ره) تجدید میثاق خواهند داشت و در مسیر راهپیمایی نیز برای دانش‌آموزان دبستانی مسابقه نقاشی با موضوع مرگ بر آمریکا را برگزار می‌کنیم.
رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی ادامه داد: در هفته بسیج دانش‌آموزی فیلم «بزرگمردان کوچک» که در سینماهای کشور اکران شده است، به صورت نیم‌بها برای دانش‌آموزان خواهد بود؛ این فیلم درباره زندگی شهید دانش‌آموز بهنام محمدی است.
وی درباره کتاب «فهمیده‌های مدارس» نیز گفت: این کتاب درباره شهدای 13ساله است و توسط معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تهیه شده که از هر استان یک شهید 13ساله معرفی شده است.
وی به برنامه‌های هفته بسیج دانش‌آموزی اشاره کرد و افزود: اولین روز هفته بسیج دانش‌آموزی که 7 آبان است با عنوان «دانش‌آموز بسیجی، بصیرت و ولایتمداری» نام دارد که دیدار شوراهای بسیج دانش‌آموزی مدارس با نمایندگان ولی فقیه پیش‌بینی شده است؛ ضمن اینکه در این روز طبق توافق با مرکز استعدادهای درخشان، افتتاحیه اردوهای راهیان نور مراکز تیزهوشان را تحت عنوان طلایه‌داران علم و بصیرت خواهیم داشت.
این مقام مسئول در بسیج دانش‌آموزی به مراسم تجدید میثاق دانش‌آموزان بسیجی با آرمان‌های امام خمینی(ره) اشاره کرد و ادامه داد: دانش‌آموزان در این روز در کنار مزار شهید فهمیده حضور خواهند داشت.
ماهانی از هشتم آبان در این هفته به نام «دانش‌آموز بسیجی، شجاعت و آرمانخواهی» و از روز نهم آبان با نام «دانش‌آموز بسیجی، ایثار و تعالی معنوی» یاد کرد و گفت: در این دو روز یادواره‌ای در کرج تحت عنوان یادواره شهید فهمیده برگزار و در مزار شهدا مراسم عطرافشانی و غبارروبی خواهیم داشت.
بنابراین گزارش در روز دهم آبان‌ماه دانش‌آموزان دبیرستانی به کوهپیمایی می‌روند و سپس در مراسم عبادی- سیاسی نمازجمعه شرکت خواهند کرد.
به گفته ماهانی در روز یازدهم دانش‌آموزان نخبه علمی با مسئولان دیدار می‌کنند و در روز دوازدهم آبان نیز طرح رهروان شهید فهمیده با همکاری نیروی دریایی سپاه در پنج استان بوشهر، سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان و فارس برگزار می‌شود.
رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی به شهدای شاخص امسال بسیج دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: شهید احمدرضا عباسی و شهیده سیده طاهره هاشمی، شهدای شاخص امسال بسیج دانش‌آموزی هستند که در طول سال در جهت معرفی آنها برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.
وی در پایان به طرح آیه‌های تمدن اشاره کرد و گفت: امسال نیز این طرح که در جهت کادرسازی اعضای آینده هیئت علمی دانشگاه‌ها راه‌اندازی شده است گفت: دانش‌آموزان اول راهنمایی و بالاتر که دارای معدل 5/19 هستند شناسایی و تحت پوشش آموزش‌ها، آزمون‌ها و مشاوره قرار خواهند گرفت.
گفتنی است: 8 نفر از برترین‌های کنکور امسال از دانش‌آموزان عضو آیه‌های تمدن بودند.

 


هزار خانواده شهید وده‌ها گروه و تشکل و هیئت مذهبی با امضای طوماری خواستار برخورد قوه‌قضائیه با نعیمه اشراقی شدند.
طی روزهای گذشته و به دنبال اظهارات هتاکانه «نعیمه اشراقی» نوه دختری حضرت امام(ره) و اعتراض تعدادی از خانواده‌های شهدا، بیش از هزار خانواده شهید و صد موسسه، گروه، تشکل، مسجد و هیئت مذهبی با امضای طوماری ضمن محکوم کردن این اظهارات و منتسب نمودن آن به حضرت امام‌خمینی(ره) از قوه قضائیه، مجازات نعیمه اشراقی را خواستار شدند.
به گزارش سایت شهدای ایران، متن این طومار به شرح زیر است:
«متاسفانه این روزها خاطره‌سازی‌های دروغ و منسوب کردن آن به حضرت امام‌خمینی(ره) به اتفاقی عادی در عرصه سیاسی کشور تبدیل شده است و کسانی که مدعی قرابت و نزدیکی با امام امت هستند، نارواترین اظهارات را به ایشان نسبت می‌دهند.
گفتار نسنجیده و هتاکانه نعیمه اشراقی (نوه دختری حضرت امام) و توهین به شهدا، همسران شهدا، پاسداران و امام‌خمینی(ره) و سکوت به همراه جوابیه دفتر حفظ آثار معمار انقلاب دل‌های ما خانواده‌های شهدا و فعالان فرهنگی را آزرده خاطر کرد لذا ما امضاکنندگان ذیل، خانواده شهدا و گروه‌های فرهنگی ضمن محکوم کردن این اظهارات از قوه قضائیه و مدعی‌العموم درخواست می‌کنیم که با کسانی که به ساحت امام راحلمان و جایگاه خانواده‌های شهدا خدشه وارد می‌کنند، شدیدا برخورد نمایند.»
نامه عذرخواهی یا طلبکاری؟!
در همین حال پس از گذشت 10 روز، نعیمه اشراقی نامه‌ای خطاب به خانواده شهدا صادرکرد. نامه‌ای که در آن معترضان به خود را «مغرضان و بی‌خبران» و دارای «مقاصد و اهداف شوم» خوانده است!
در بخشی از این نامه آمده است؛ «عزیزان من، خانواده محترم شهدا، خود بهتر می‌دانید آنهایی که به دنبال اجرای مقاصد و اهداف شوم خود هستند هدفشان حمایت از شما و سرکوب من نیست بلکه مقصود اصلی آن‌ها امام شماست.
آنان کسانی هستند که اعتقادی به اندیشه‌های امام ندارند و در جهت تحریف شخصیت امام، مصادره اندیشه‌های ایشان به نفع خود و خانه‌نشین کردن یاران و خانواده امام، هدف‌گذاری می‌کنند و در راه رسیدن به این هدف به هیچ اصول اخلاقی و دینی پای‌بند نیستند. آنهایی که به نام شما و کام خود پا روی شانه‌های خسته اما ستبر شما می‌گذارند و هر روز فربه و فربه‌تر می‌شوند، بدانید و مطمئن باشید هرجا موافق آن‌ها بودید شما را فرزند خلف پدر و هرکجا خلاف میلشان حرف زدید و عمل کردید شما را نیز فرزند نوح خطاب می‌کنند. همانطور که تا امروز بر همین مرام بوده‌اند...
در انتها از مردم صبور و نجیب ایران به ویژه خانواده‌های زجر کشیده شهیدان عاجزانه خواهشمندم فریب این دسیسه بزرگ را نخورند و مرا بابت ایجاد فضایی که منجر به سوءاستفاده مغرضان و از خدا‌ بی‌خبران شد، ببخشند.

 


رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران کاملا جدی است تصریح کرد اما از همه مهمتر متن مذاکرات است که به شفاف‌سازی نیاز دارد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فونیکس» چین درباره سفرش به پکن، گفت: این اولین سفر بنده به چین نیست، بلکه در گذشته سفرهایی به این کشور داشته‌ام.
وی با اشاره به اینکه فکر می‌کنم در مجموع مذاکرات سازنده‌ای با کشور چین داشته باشیم، افزود: این مذاکرات می‌تواند در راستای مراودات اقتصادی، همکاری‌های فرهنگی و رایزنی‌های سیاسی باشد، لذا روابط ما با دولت چین ابعاد مهمی را دربر دارد.
لاریجانی در پاسخ به این سوال که دور بعدی مذاکرات 1+5 نزدیک است، ارزیابی شما از مذاکرات اخیر چیست؟ تصریح کرد: بنده نگاه منفی به مذاکرات ندارم، مسیر مذاکرات در مجموع سازنده بوده و به دلیل اینکه گفت‌وگوها در فضایی انجام شد که جدیت بر تعامل حاکم بود، لذا نگاه بنده به مذاکرات ایران و غرب مثبت است.
وی درباره سوالی مبنی بر اینکه بعضی منابع خبری اعلام کرده‌اند که ایران در قبال برداشتن تحریم‌ها حاضر به ارائه امتیازاتی به غرب شده و همچنین به طور مثال غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، نظر شما در این باره چیست؟ افزود: مذاکرات هسته‌ای ایران کاملا جدی است، اما نباید به فرمان رسانه‌ها اعتنا کرد، زیرا حدس و گمان نیز در رسانه زیاد است، بنابراین از همه مهمتر، متن مذاکرات است که به شفاف‌سازی نیاز دارد و ایران یک طرف مذاکره است و باید برای این معادله یک راه حل پیدا کرد.
رئیس مجلس ادامه داد: بقیه مسائل حاشیه‌ای در مذاکرات ایران با غرب موضوعاتی هستند که افراد را از محل اصلی خود دور می‌کند. جدیت باشد، مذاکرات هسته‌ای در کمتر از یک سال نیز به نتیجه می‌رسد.
لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا رفع مسائل هسته‌ای در طول یک سال که مد نظر ظریف است، ممکن خواهد بود، افزود: رفع مسائل هسته‌ای بستگی تام به رویکردها دارد، اگر رویکرد مثبتی در مذاکرات حاکم باشد و جدیت نیز وجود داشته باشد در کمتر از یک سال نیز می‌توان به رفع مسائل مذکور امیدوار بود.
لاریجانی در پاسخ به این سوال که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات برنامه ایران چه خواهد بود نیز گفت: اگر مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد رویکرد و راهی که در حال حاضر پیش گرفتیم را ادامه می‌دهیم و مسیر برای ما بسیار روشن است که ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نمی‌رود.
لاریجانی تاکید کرد: ما به پیمان‌هایی که بسته‌ایم پایبند هستیم اما بر روی دانش هسته‌ای و تکنولوژی‌های نوین کار خواهیم کرد. لذا اگر مذاکرات به نتیجه برسد با یک فرمت دیگری کار خواهیم کرد.

 


مراسم تشییع پیکر شهدای مرزبانی سراوان در زاهدان برگزار شد.
به گزارش فارس از زاهدان، پیکر این شهیدان از محل مسجد جامع زاهدان تا مصلای قدس این شهرستان بر روی دستان مردم متدین سیستان و بلوچستان تشییع شد. در این مراسم مسئولان کشوری و استان سیستان و بلوچستان حضور داشتند. امام‌جمعه زاهدان با بیان اینکه وحدت و همبستگی اقوام و مذاهب در این استان دشمنان را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشته است گفت: شیعه و سنی در کنار هم در برابر اشرار و تروریست‌ها می‌ایستند. وی از ائمه‌جمعه شیعه و سنی خواست در خطبه‌های نمازجمعه این اقدام اشرار را محکوم کنند.
در حاشیه این مراسم رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران زاهدان گفت: از 14 شهید، 11 نفر به خراسان‌رضوی، یک نفر به خراسان‌جنوبی و یک نفر به خراسان‌شمالی و یک نفر به خوزستان برای تدفین اعزام شدند.
همچنین در این مراسم مردم با شعارهای «عزا، عزاست امروز، روز عزاست امروز، مهدی صاحب زمان(عج) صاحب عزاست امروز» و «چه کربلاست امروز، چه قتلگاست امروز» شهدا را بدرقه کردند و ادارات نیز با صدور بیانیه‌هایی این حرکت تروریستی را محکوم کرده و مجازات عاملین را خواستار شدند.

 


معاون سیاسی دبیرکل سازمان‌ملل در نامه‌ای به دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی از پشتیبانی ایران از درخواست دبیرکل سازمان‌ملل در زمینه راه سیاسی برای بحران سوریه تقدیر کرد.
جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیرکل سازمان‌ملل متحد،  ضمن ارسال نامه‌ای برای دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی، از پشتیبانی فکری و پیگیریهای این مجمع در زمینه منع تهدید نظامی و فرایند سیاسی برای متوقف کردن درگیری و حل وضعیت بحران در سوریه سپاسگزاری کرد.
فلتمن همچنین در نامه خود آورده است که خشونت‌های فرقه‌ای و هجوم مهاجمین خارجی از موجبات تخریب میراث فرهنگی غنی و زیرساخت‌های اجتماعی سوریه شده است.
وی همچنین افزوده است: ما قویاً از پشتیبانی ایران از درخواست دبیرکل در زمینه ‌راه‌ سیاسی برای این بحران تقدیر و سپاسگزاریم. فلتمن در نامه فوق، اطمینان داده است که به رغم وضعیت پر هراس در این زمینه، اطمینان سازمان‌ملل‌متحد به همه اقدامات ممکن برای کمک به مردم سوریه و خاتمه دادن به خشونت و دستیابی به راه حل سیاسی و همچنین تلاش‌های بی‌وقفه برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به کلیه نیازمندان در سراسر سوریه ادامه خواهند داد.
مجمع جهانی صلح اسلامی ماه گذشته با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان‌ملل‌متحد، از تهدیدهای آمریکا و برخی دولتهای غرب در زمینه مداخله نظامی در سوریه ابراز نگرانی کرده و اقدام سریع سازمان‌ملل‌متحد در متوقف کردن این تهدیدها را خواستار شده بود؛ در پاسخ به این نامه جفری فلتمن، همسویی دبیرکل سازمان‌ملل‌متحد با نگرانیهای این مجمع در مورد تمامیت ارضی سوریه را اعلام کرد.
به گزارش مهر، این مجمع که یکی از نهادهای مردم‌ نهاد بین‌المللی و فعال در پیگیری گفتمان صلح عادلانه در جهان است، در نامه مذکور نسبت به پیامدهای این تهدیدها بر نقض صلح و تشدید وخامت اوضاع در منطقه و جهان هشدار داده بود.

 


دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: با جمع‌آوری بیلبوردهای ضدآمریکایی جنایت‌های آمریکا از ذهن ملت ایران خارج نمی‌شود.
محمدنبی حبیبی با اشاره به جمع‌آوری بیلبوردهای ضدآمریکایی از خیابان‌های تهران و برخی حواشی مطرح شده درباره آن، گفت: من در مصاحبه‌های گوناگون به این نکته تاکید کردم که «آمریکایی‌ها هر کاری که علیه ما نکردند، نتوانسته‌اند که نکرده‌اند» در مذاکراتی هم که در این چند هفته اخیر مطرح بود خط و نشان کشیدن‌های آمریکایی‌ها را دیدیم، بنابراین آمریکا هیچ وقت مورد اعتماد نیست.
وی به افشاگری که اخیرا درباره جاسوسی آمریکا در کشورهایی مثل فرانسه و آلمان اعلام شد اشاره کرد و افزود: این اقدام در کشورهایی انجام شد که متحد آمریکا هستند. بنابراین اقدام اخیر، این علامت را می‌دهد که دولت‌مردان آمریکایی حتی به متحدان خود هم رحم نمی‌کنند. به همین جهت معتقدم تا زمانی که آمریکایی‌ها قدم‌های اطمینان‌بخشی برای اعلام تغییر روش گذشته خود برندارند باید به عنوان طرف غیرقابل اعتماد به او نگاه کنیم. تا به حال هم به نظر من هیچ اقدامی در این رابطه از سوی دولت‌مردان آمریکایی انجام نشده است.
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: فضای ضدآمریکایی در کشور ما را خود آمریکایی‌ها به وجود آوردند و در ایجاد این فضا مقصر بودند و تا به حال قدمی هم برای اعتمادسازی برنداشتند.
حبیبی با توجه به عملکرد و جنایات گذشته آمریکا علیه انقلاب اسلامی، ادامه مقابله و مقاومت مردم در داخل کشور با آمریکا را ضروری عنوان کرد و در عین حال گفت: مگر اینکه طرف مقابل با اعتمادسازی خود را اثبات کند که تا به حال در این رابطه هیچ شروعی را نداشته است و همچنان برای ما غیرقابل اعتماد است.
وی همچنین نسبت به جمع‌آوری بیلبوردهای ضدآمریکایی واکنش نشان داد و به تسنیم گفت: معتقد نیستم جنایت‌های آمریکا با این جور کارها از ذهن ملت ایران خارج شود، هرگز آن جنایت‌ها فراموش نخواهد شد.

 


رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک نیز هست
مسئول دفتر هاشمی رفسنجانی گفت: براساس اساسنامه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک نیز هستند، پس اگر کسی را برای این مسئولیت تعیین کنند باید به او تفویض اختیار کنند و هنوز کسی را انتخاب نکرده‌اند.
محمد هاشمی با بیان اینکه «اساسنامه مرکز تحقیقات استراتژیک اینگونه است که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک نیز هست»، توضیح داد: رئیس مجمع می‌تواند برخی اختیاراتش را در حوزه‌هایی به معاونان یا اشخاصی به عنوان قائم مقام تفویض اختیار کند و در گذشته هم همین طور بوده است.
وی با بیان اینکه «در گذشته نیز آیت‌الله هاشمی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک بوده‌اند»، به ایسنا گفت: ایشان مدتی قائم مقام داشتند و در زمانی اختیارات بیشتری را به آقای روحانی تفویض کرده بودند و در زمانی هم که دکتر روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند، به عنوان قائم مقام آیت‌الله هاشمی در مرکز تحقیقات استراتژیک فعالیت می‌کردند و حدوداً از سال 85 به عنوان رئیس مرکز فعالیت داشتند.
هاشمی با اشاره به اعطای حکم رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای غلامرضا فروزش به عنوان معاونت اجرایی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع طی روزهای گذشته، گفت: ایشان در حال حاضر امور اجرایی را عملیاتی می‌کنند. ممکن است فرد دیگری حکم قائم مقامی را دریافت کند، یا بقیه معاونان نیز تعیین شوند اما هنوز دقیقاً این موضوع مشخص نشده است، پس در هر صورت هرکس تعیین شود، باید حکم تفویض اختیارات را بگیرد یا اینکه بخشی از مسئولیت‌ها بستگی به نظر آیت‌الله هاشمی دارد.
مسئول دفتر هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه «برطبق اساسنامه، آیت‌الله هاشمی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک نیز هست»، گفت: ممکن است ایشان برای فرد دیگری یا حوزه‌های معاونت دیگر یا حتی قائم مقام، احکامی صادر کند، ‌ولی براساس اساسنامه ایشان رئیس مرکز تحقیقات هستند و نیازی نیست برای خودشان حکمی صادر کنند.
گفتنی است ابتدا از عارف به عنوان نامزد ریاست این مرکز نام برده می‌شد که پس از منتفی شدن آن، نام دری نجف‌آبادی مطرح شد. دری نجف‌آبادی نیز چندی پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرد با وی در این مورد صحبتی نشده است.

 


رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از ۱۵ ماه محرم ثبت‌نام‌ اولویت‌های عمره و از ۱۷ ربیع‌الاول ماه ثبت‌نام‌ اولویت‌های حج تمتع آغاز می‌شود.
به گزارش فارس، سعید اوحدی پس از بازگشت از موسم حج امسال در فرودگاه مهرآباد گفت: حج امسال حج بسیار خوب و توأم با آرامش بود و خدماتی که از طرف سازمان حج و زیارت ارائه شد باعث شد تا بهره‌گیری از ظرفیت معنوی سرزمین الهی افزایش پیدا کند.
وی اظهار داشت: آمار تأخیر‌ها در پروازهای امسال به طور میانگین 13 دقیقه بود و در پروازهای برگشت نیز تقریبا این وضعیت حفظ شده است که البته به دلیل حجم بالای پرواز‌ها ممکن است پروازهای برگشت با تأخیر بیشتری انجام شود.
اوحدی با اشاره به عمره سال آینده گفت: در ملاقات‌هایی که با وزیر حج عربستان داشتیم توانستیم سهمیه عمره را 50 درصد افزایش دهیم و تلاش ما این است که در سال جاری حداقل 750 هزار نفر را اعزام کنیم.
رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: از پانزدهم ماه محرم ثبت‌نام‌ عمره  و از 17 ربیع‌الاول ماه ثبت‌نام‌ حج تمتع آغاز می‌شود و 50 درصد از ثبت‌نام‌های عمره کاملا به صورت اینترنتی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: افرادی که سالهای گذشته در بانک‌‌ها برای حج تمتع ثبت نام کرده‌اند می‌توانند از 17 ربیع الاول همزمان با میلاد پیامبر اکرم (س) تا 22 بهمن در کاروان اعلام شده از طرف سازمان حج و زیارت نام نویسی کنند.
گفتنی است نام نويسي مورد اشاره رئیس سازمان حج مربوط به اولويت‌هاي از پيش تعيين شده است كه متقاضيان در سال‌هاي گذشته برای عمره وتمتع نام نويسي داشته‌اند و اين ثبت‌نام‌‌ها به معناي انتخاب كاروان‌هاي حج تمتع است نه اينكه سازمان حج وزيارت بخواهد ثبت‌نام جديدي از متقاضيان داشته باشد.

 


رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: این صندوق در دوره جدید فعالیت خود، موتور محرکه رشد اقتصادی کشور و تقویت‌کننده بخش خصوصی خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سید صفدر حسینی، روز یکشنبه در حاشیه نخستین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی در کیش در جمع خبرنگاران افزود: این صندوق بخشی از اعتبارات طرح‌هایی که به صورت فاینانس و در ارتباط با طرف خارجی یا بخش خصوصی داخلی تامین مالی می‌شود، تامین خواهد کرد.
وی بیان داشت: سیاست جدید صندوق توسعه ملی در دولت یازدهم این است که به ازای هر یک دلار از منابع این صندوق، دستکم دو دلار در سرمایه‌گذاری‌ها وارد کشور کند.
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: باید با اصلاح سازوکارها، این صندوق به نقطه امید بخش خصوصی مبدل شود و ضمن حفظ دارایی‌های کشور برای نسل‌های آتی، در ثبات اقتصادی نقش موثری ایفا کند.
حسینی در ادامه، برپایی همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی در کیش را ابتکار نظام جمهوری اسلامی ایران برای بهره‌گیری از تجارب سایر صندوق‌های توسعه و بانک‌های بین‌المللی در جهان بیان کرد و گفت: برگزاری این همایش فرصت‌های دوجانبه یا چند جانبه‌ای را برای گسترش همکاری‌ها و اعتلای اقتصاد کشور فراهم می‌کند.

 


رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه برداشت دولت از منابع صندوق توسعه ملی غیرقانونی است، گفت: سهم صنعت پرداخت نمی‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم تبریز در مجلس، رضا رحمانی با اشاره به اینکه سهم 10درصدی بخش صنعت و معدن از منابع صندوق توسعه ملی و 37درصدی از منابع بانک مرکزی به طور کامل در اختیار این واحدها قرار نگرفته است، اظهار کرد: درخواست ما از وزیر اقتصاد و دارایی در جلسه هفته گذشته کمیسیون صنایع و معادن این بود که سهم تولید و صنعت به طور کامل و بر اساس آنچه که مصوب می‌شود، پرداخت شود.
وی با اشاره به اینکه منابع صندوق توسعه ملی برای بخش خصوصی و تعاونی است و طبق ضوابط صندوق، دولت نمی‌تواند از این منابع برداشت کند، ادامه داد: در این صندوق منابعی برای حمایت بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی، تولید و سایر بخش‌ها پیش‌بینی شده است.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه صنعت و معدن به صورت بالقوه داریم، بالفعل شود؛ به ویژه در حوزه معدن ظرفیت‌های استفاده نشده زیادی وجود دارد که لازمه تقویت آنها ارائه تسهیلات
است.
این مسئول تصریح کرد: طبق پیگیری‌های صورت گرفته، مقرر شد سهم صنعت و معدن هم از محل صندوق توسعه ملی و هم سهم بخش تولید از منابع بانک مرکزی که 37درصد بود به طور کامل در اختیار واحدهای صنعتی و معدنی قرار گیرد.
رحمانی با بیان اینکه بر اساس بخشنامه ابلاغی باید 37 درصد از منابع بانک مرکزی به واحدهای تولید اختصاص می‌یافت، اذعان داشت: البته عملکرد بسیار کمتر از این میزان بوده است.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: انتظار ما این است که باید نگاه واقعی به تولید داشته باشیم؛ به طوری که صنعت پیشقراول توسعه است، بنابراین به آنچه که تصمیم می‌گیرند، عمل کنند.
وی با اشاره به اینکه سهم 10درصد صنعت و معدن از منابع صندوق توسعه ملی نیز پرداخت نشد، متذکر شد: درخواست ما از وزیر اقتصاد و دارایی در جلسه هفته گذشته کمیسیون صنایع و معادن این بود که این 10درصد پرداخت
شود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان تاکید کرد: پرداخت سهم صنعت و معدن از منابع صندوق توسعه ملی را به پایان سال موکول می‌کنند و در پایان سال منابع به پایان می‌رسد و در نهایت در اختیار صنعت و معدن قرار
نمی‌گیرد.

 


مراسم بزرگداشت مرحومه بانو حسینی الهاشمی همسر آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی با حضور علما، فضلا و اقشار مختلف مردم در حسینیه شهدای قم برگزار شد.
در این مراسم آیات عظام مراجع تقلید ناصر مکارم شیرازی، عبدالله جوادی آملی و جعفر سبحانی، همچنین آیات خرازی، خاتمی و حسینی بوشهری و جمعی از اعضای جامعه مدرسین، علما، فضلا، مسئولان اجرایی و اقشار مختلف مردم شرکت کردند.
به گزارش ایرنا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد مهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در این مراسم با بیان اینکه مرحومه بانو حسینی الهاشمی همواره دغدغه دین و تربیت فرزندانی که در مسیر احیای مکتب اهل بیت(ع) گام بردارند را داشت، تصریح کرد: امیدواریم زنان و دختران جامعه ما همواره در حفظ و حراست از آموزه‌های دینی، بزرگانی همچون حضرت زینب کبری(س) را الگوی خویش قرار دهند.
گفتنی است مراسم تشییع و تدفین همسر آیت‌الله حائری شیرازی از اعضای مجلس خبرگان رهبری با قرائت پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب روز اول آبان‌ماه با حضور انبوه مردم و مسئولان در شهر شیراز برگزار شد.

 


سرویس شهرستان‌ها -
طی روز گذشته شاهد بروز سانحه برای اتوبوس‌های مسافربری بودیم که موجب مرگ 8 تن و جراحت حدود 100 نفر از سرنشینان شد.
به گزارش خبرنگار کیهان از خرم‌آباد در اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس بر اثر لغزندگی 2 نفر از مسافران آن جان سپردند و 26 تن دیگر از سرنشینان مجروح شدند که به مراکز درمانی اراک انتقال یافتند.
اتوبوس مسافربری که از رومشکان عازم تهران بود در حوالی پل دو آب واقع در 20 کیلومتری اراک بر اثر لغزندگی ناشی از بارش باران واژگون شد.
به گفته راننده این خودرو نشت قیر ناشی از آسفالت غیراستاندارد به سطح جاده در فصل گرما و بارش باران بر روی آن موجب لغزندگی جاده و واژگونی اتوبوس شده است.
واژگونی اتوبوس در محور بروجرد - اراک
همچنین به گزارش ایرنا واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور بروجرد - اراک 2 نفر را به کام مرگ فرستاد و 32 نفر را مجروح و راهی بیمارستان کرد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی در مورد روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان این واژگونی گفت: بلافاصله پس از حادثه پنج دستگاه آمبولانس و خودروی نجات و 13 نفر عوامل امدادی این جمعیت از شهرستان‌های اراک و شازند به محل اعزام شدند.
مرتضی سلیمی در مورد وضعیت مجروحان این حادثه اظهارنظری نکرد.
همچنین به گزارش فارس از شهرستان ساری، تصادف شب یکشنبه اتوبوس با کامیون در محور سوادکوه - تهران سبب فوت 3 مسافر و مجروح شدن 33 مسافر اتوبوس شد.
مجروحان حادثه به بیمارستان‌های شهدای زیرآب و تعدادی نیز به دیگر شهرهای مازندران منتقل شدند.
براساس گزارش ایرنا واژگونی 2 دستگاه اتوبوس در مسیر سمنان - گرمسار که بامداد دیروز رخ داد، منجر به مرگ یک تن و جراحت 8 تن دیگر شد.

 


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حساب‌های بانکی، حقوق دریافتی و پرداخت مالیات را از جمله معیارهای تشخیص دهک‌ها اعلام کرد و گفت: با این معیارها می‌توان میزان درآمد واقعی افراد را تا 80 درصد تخمین زد.
غلامرضا اسداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: هدفمند کردن یارانه‌ها با وجود آنکه مورد قبول مجلس و دولت بود اما در عمل خوب اجرا نشد.
وی افزود: در دولت نیز به دلیل عدم اجرای مطلوب این قانون نتیجه این شد که کسانی هم که موافق دریافت یارانه‌ها بودند (دهک‌های پایین) پس از مدتی وضعیت قبل را به دلیل تورم و قیمت‌های بالای فعلی در جامعه در حال حاضر ترجیح دادند.
اسداللهی تاکید کرد: قرار بر این بود که دو دهک پایین جامعه به ویژه دهک اول که زیر پوشش کمیته امداد بودند بیشتر از یارانه برخوردار شوند اما در حال حاضر سه دهک بالای جامعه (10-9-8) عملاً 60 درصد از حجم پرداخت یارانه‌های دولت در بخش انرژی را دریافت می‌کنند زیرا امکانات بیشتر در اختیار این سه دهک بالا است.
وی افزود: باید 60 درصد یارانه را از سه دهک بالای جامعه حذف کرده و یارانه حامل‌های انرژی، دارو و غیره را به دهک‌های پایین به صورت پلکانی از دهک اول تا دهک هشتم بپردازیم.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون که یارانه‌ها یکسان پرداخت می‌شود نتیجه‌ای جز نقدینگی بیشتر و تورم به لحاظ اقتصادی در برنداشته و قدرت خرید نیازمندان هم پایین می‌آید.
وی افزود: در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید یارانه بخش کشاورزی، صنعت، بیمه و خدمات درمانی به صورت پلکانی پرداخت شود؛ در غیر این صورت دولت باید تصمیم به پرداخت نکردن یارانه‌ها گرفته و این پول را برای مردم سرمایه‌گذاری کند.این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین در رابطه با تشخیص صحیح دهک‌ها گفت: ممکن است تا 15 درصد اشتباه کنیم اما این موضوع در طول زمان قابل اصلاح است.

 


محور آزاد راه رشت - قزوین از امروز به مدت سه روز بین ساعت هشت صبح تا 17 عصر به دلیل راه‌سازی مسدود می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان ظهر دیروز در جلسه این اداره کل با اشاره به وضعیت محور آزاد‌راه رشت - قزوین گفت: این آزاد راه در حد فاصل، تنکابن -رودبار باند رفت در صورت مساعد بودن وضعیت جوی و به دلیل اجرای عملیات مرمت آسفالت از امروز دوشنبه 6 آبان‌ماه تا چهارشنبه هشتم آبان ماه جاری بین ساعات هشت صبح تا 17 عصر مسدود می‌شود.
حجت شعبان‌پور از رانندگان محور مذکور خواست تا مسیر جاده قدیم رستم‌آباد به رودبار را به عنوان محور جایگزین استفاده کنند.

 


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی مژده بازگشت فلامینگوها به دریاچه ارومیه را داد و این مهاجرت و جوجه‌آوری پرندگان را نشانه‌ای مثبت در شرایط زیست‌محیطی دریاچه دانست.
حسن عباس‌نژاد افزود: پارک ملی دریاچه ارومیه در سال‌های پرآبی آن میزبان هزاران پرنده فلامینگو و پلیکان بود که در مسیر مهاجرت در این زیستگاه امن استراحت کرده و بعد از بازیابی توان و قوای جسمانی دوباره به مهاجرت خود ادامه داده و حتی تخم‌گذاری کرده و جوجه‌آوری نیز می‌کردند.
وی افزود: در سال‌های اخیر به دلیل افزایش غلظت نمک در آب دریاچه و به تبع آن کریستالیزه شدن و بلور بستن بال و پر پرندگان، دیگر این دریاچه میزبان هیچ پرنده‌ای نبوده است. اما اخیرا شاهد حضور هر چند کمتر این پرندگان مهاجر در دریاچه هستیم که این را باید به فال نیک گرفت.
گفته می‌شود در سال‌های دور، یک بار دریاچه ارومیه خشک شده بود و در آن زمان فلامینگوها و پلیکان‌ها دیگر به دریاچه ارومیه نمی‌آمدند، ولی ناگهان و با وجود خشکسالی، در آسمان دریاچه ظاهر شده و در حاشیه و جزایر آن اقامت گزیده و جوجه‌آوری کردند. پس از ورود آنها بود که ساکنان حاشیه دریاچه ارومیه شاهد احیای نگین فیروزه‌ای ایران شدند.
اهالی منطقه معتقدند این پرندگان زیبا دارای حسگرهای بسیار قوی هستند و بازگشت آنها به هیچ وجه بی‌دلیل نبوده و نوید بخش احیای مجدد دریاچه ارومیه است و اطمینان دارند که دریاچه ارومیه در سال‌های آینده به تدریج احیاء خواهد شد.

 


معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: طرح توانمندسازی 70 هزار خانوار روستایی زیر پوشش این نهاد در 13 استان کشور در دست اجراست.
سعید ستاری، در گفت‌وگو با ایرنا در بندر گناوه بوشهر افزود: این طرح در 6 محور شامل فرهنگ و ارتقای وضعیت فرهنگی، اشتغال، ازدواج، ساخت مسکن، حل مشکلات معیشت، توانمندی و خودکفایی خانواده‌های زیر پوشش از دو سال پیش آغاز شده است و در مدت پنج سال اجرا می‌شود.
وی تصریح کرد: از زمان آغاز این طرح تاکنون نزدیک به هشت هزار واحد با همکاری 750 موسسه خیریه و 12 دستگاه اجرایی کشور هدف‌گذاری شده است.
ستاری بیان کرد: از مجموع یک هزار و 300 واحد مسکونی که در منطقه زلزله‌زده شنبه بوشهر در دست احداث است 300 واحد آن متعلق به مددجویان زیر پوشش کمیته امداد است و امیدواریم تا پایان امسال از مجموع این واحدها نزدیک به 410 واحد آنها با کمک خیرین به پایان برسد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10