(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 07 آبان 1392 - شماره 20627

پلیس قاهره تظاهرات طرفداران مرسی را سرکوب کرد
20 کشور برای صدور قطعنامه علیه جاسوسی کاخ سفید به توافق رسیدند
در یک نگاه
افشای جاسوسی آمریکا از میلیون‌ها نفر در اسپانیا و ایتالیا
وزیر خارجه روسیه خبر داد
تلاش کشورهای حامی تروریست‌ها در سوریه برای به شکست کشاندن کنفرانس ژنو 2
شکست کاندیدای غربگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری گرجستان
جروزالم پست: گنبد آهنین در برابر موشک فلسطینی‌ها کارایی ندارد
با منفجر کردن یک مینی‌بوس تروریست‌های طالبان 18 غیرنظامی افغان را به قتل رساندند
راهپیمایی گسترده مردم اسپانیا علیه آزادی 2 جنایتکار گروه باسک
سید حسن نصرالله: جبهه عربی و غربی در سوریه شکست خورد
در آستانه ماه محرم به اجرا درآمد
تدابیر ويژه امنیتی در عراق برای حفاظت از زائران کربلا
تشدید ناآرامی‌های خونین در شمال لبنان
ارتش کنگو 3 شهر را از شورشیان پس گرفت
   


نیروهای امنیتی مصر تظاهرات صدها دانشجوی طرفدار محمد مرسی که در دانشگاه الازهر برگزار شده بود، را سرکوب کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر،عصر دیروز صدها دانشجوی طرفدار اخوان المسلمین در دانشگاه الازهر به طرفداری از رئیس جمهور بر کنارشده این کشور شعار دادند. تظاهر کنندگان همچنین،دولت فعلی مصر را رژیم کودتایی خواندند وخواستا ر کناره گیری نظامیان از قدرت شدند.نیروهای امنیتی مصر نیز برای متفرق کردن دانشجویان معترض وارد عمل شدند و ازگاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی استفاده کردند.طرفداران مرسی در واکنش به حملات پلیس اعلام کردند که به اعتراضات خود ادامه می دهند. از شمار زخمی های احتمالی این درگیری گزارشی نرسید.

 


20 کشور جهان برای تصویب قطعنامه علیه جاسوسی آمریکا در شورای امنیت به توافق رسیدند.
به گزارش فارس به نقل از «فارین پالیسی»، آلمان و برزیل به همراه 18 کشور دیگر برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت با هدف توقف جاسوسی‌های آمریکا به اجماع رسیدند.این پایگاه خبری نزدیک به وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده این کشورها در تلاشند تا با صدور یک قطعنامه اقدامات کاخ سفید در شنود مکالمات تلفنی کشورهای جهان را محکوم کنند.کشورهای متحد آمریکا مثل فرانسه، آلمان و مکزیک در کنار کشورهای مخالف آمریکا مثل ونزوئلا و کوبا از جمله حامیان این قطعنامه بوده و از آن حمایت کرده‌اند.در بخشی از گزارش «فارین پالیسی» آمده، «احترام به حقوق شهروندان و کسب اطمینان از احترام به حریم شخصی کشورها، از جمله خواسته‌های آنهاست.»

 


گرجستان
نام کشور: جمهوری گرجستان
جمعیت: بیش از 5/4 میلیون نفر
نام پایتخت: تفلیس
زبان رسمی: گرجی
نوع حکومت: جمهوری دموکراتیک
گرجستان 26 ماه مه 1918 از امپراتوری روسیه جدا شده و در 25 فوریه 1921 شوروی مجددا این کشور را تصاحب کرد. در 9 آوریل 1991 این منطقه اعلام استقلال کرد و در نهایت 25 دسامبر 1991 به طور کامل مستقل شد.
این کشور از شمال با فدراسیون روسیه هم مرز است. این مناطق مرزی از نظر نظامی اهمیت بسیار زیادی دارد. گرجستان در شرق نیز با جمهوری آذربایجان هم مرز است. گرجستان از شرق به غرب نیز به ترتیب با ارمنستان و ترکیه هم‌مرز است. گرجستان با 7/69 هزار کیلومترمربع مساحت، دومین جمهوری قفقازجنوبی از نظر مساحت و جمعیت (بعد از جمهوری آذربایجان) به شمار می‌رود.

 


سرویس خارجی -
اسناد جاسوسی‌های آمریکا از میلیون‌ها شهروند اسپانیایی و ایتالیایی نیز منتشر شد که با واکنش‌های زیادی مواجه شده است.
این بار نوبت به رسانه‌‌های اسپانیایی و ایتالیایی رسید تا با انتشار اسناد مربوط به شنود مکالمات تلفنی میلیون‌ها تن از مردم این کشورها از سوی سازمان‌های جاسوسی آمریکا، فشارها علیه کاخ سفید را بیش از پیش افزایش دهند.
دیروز رسانه‌‌ها اعلام کردند آژانس امنیت ملی آمریکا تنها در ظرف یکماه اقدام به شنود و ضبط مکالمات تلفنی بیش از 60 میلیون شهروند عادی و سیاستمدار اسپانیایی کرده‌اند. بر اساس اسنادی که از سوی «ادوارد اسنودان»، افشاگر معروف آمریکایی در اختیار این رسانه‌ها قرار گرفته، آمریکایی‌ها طول زمان هر تماس تلفنی، شماره تماس گیرنده و شماره کسی که با او تماس گرفته شده را ثبت و ضبط کرده‌اند. از محتوای این تماس‌ها گزارشی منتشر نشده است.
وزارت خارجه اسپانیا بلافاصله پس از رسانه‌ای شدن این خبر، سفیر آمریکا را احضار کرد.
بر اساس گزارش‌های رسانه‌‌های ایتالیایی، آمریکایی‌ها در طول یک دوره زمانی یک‌ماهه از مردم و سیاستمداران ایتالیایی نیز جاسوسی کرده‌اند.
آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) در این مدت کوتاه 46 میلیون مکالمه تلفنی در ایتالیا را شنود و ضبط کرده است.
دور تازه افشای جاسوسی‌‌های گسترده آمریکا از مردم و رهبران کشورهای جهان هفته گذشته با انتشار گزارش روزنامه «لوموند» فرانسه درباره جاسوسی آمریکا از 5/7 میلیون شهروند اسپانیایی آغاز و با خبر «شنود مکالمات تلفنی صدراعظم آلمان» به اوج خود رسید.
مرکل در واکنش به این جاسوسی گفت اروپا اعتماد سابق را به آمریکا ندارد و آمریکایی‌ها باید این اعتماد را «بازسازی» کنند.
هفته گذشته هیأتی از اروپا به آمریکا سفر کرد تا کاخ سفید در این باره به آنها توضیح دهد. افشای جاسوسی آمریکا از شهروندان ایتالیا و اسپانیا در حالی صورت می‌گیرد که این هیئت در آمریکا حضور دارد. بر اساس اسنادی که «اسنودان» مامور سابق سیا منتشر کرده، مقامات کاخ سفید، وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا شماره تلفن‌های 35 رهبر جهان را نیز مدت‌هاست شنود می‌کنند. در رسانه‌های آلمانی حتی خبری منتشر شده مبنی بر اینکه، برخی از این رهبران سیاسی مثل صدراعظم آلمان از سال‌ها پیش و قبل از اینکه به این جایگاه سیاسی برسند تحت جاسوسی‌های آمریکا قرار داشته‌اند!
رهبران 28 کشور عضو اتحادیه اروپا هفته گذشته با شرکت در یک نشست در بروکسل خشم و نارضایتی خود از آمریکایی‌ها را ابراز داشتند.
حتی برخی کشورها مثل آلمان و برزیل اعلام کردند باید علیه این‌گونه جاسوسی‌ها به سازمان ملل متوسل شد و با صدور قطعنامه یا ایجاد سازوکارهایی مانع از ادامه چنین اقداماتی شد.
وزارت خارجه کره‌جنوبی نیز اعلام کرده در صورتی که اثبات شود رهبران این کشور نیز از سوی آمریکایی‌ها کنترل می‌شوند، علیه متحد کلیدی خود به شدت وارد عمل خواهد شد.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ایالات متحده آمریکا علاقه عجیبی به جاسوسی حتی از نزدیک‌ترین متحدین خود دارد و این کشور اصلا قابل اعتماد نیست.
در این میان اما واکنش‌های رسمی ایالات متحده به این رسوایی‌ها نیز به اندازه همان رسوایی موجب خشم کشورهای دنیا شده است.
در تازه‌ترین واکنش‌هایی که از سوی مقامات سیاسی آمریکا در این باره منتشر شده نه تنها همچون گذشته اثری از عذرخواهی دیده نمی‌شود بلکه برخی حتی از موضعی بالا و طلبکارانه به این مسئله واکنش نشان داده‌اند.
رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا یعنی از این افراد است که در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفته اروپایی‌ها باید به خاطر این کار آمریکا خوشحال باشند و از ما تشکر هم بکنند!
این نماینده برجسته جمهوریخواه آمریکایی در تکمیل اظهارات خود می‌‌گوید: آمریکا با شنود مکالمات تلفنی مردم و رهبران کشورها امنیت آنها را تامین می‌کند و این کار خوبی است!
«دیک چنی»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مصاحبه با شبکه «ای.بی.سی» گفت برنامه جاسوسی آ‌مریکا مسئله تازه‌ای نیست چرا که وی هم در تمام دورانی که در دولت آمریکا مسئولیت داشته با این مسئله درگیر بوده است.
وی در عین حال از اینکه «اسنودان» با رسوا کردن آمریکا وجهه این کشور را در دنیا تخریب کرده‌، ابراز تاسف کرد. «دیک چنی» این را هم گفت که وقتی وزیر دفاع بود، یکی از مصرف‌کنندگان اطلاعات به دست آمده از طریق این جاسوسی‌‌ها بوده است. «دیک چنی» این را هم گفت که همپیمانان آمریکا دیگر به این کشور اعتماد ندارند.
گفتنی است به‌رغم واکنش‌های منفی جهانی به این اقدامات آمریکایی‌ها، کاخ سفید و کارشناسان سیاسی آمریکا تلاش گسترده‌ای را برای «عادی» جلوه دادن این اقدامات آغاز کرده‌اند. موضع رسمی دولت اوباما در این باره این است که «همه کشورها از هم جاسوسی می‌کنند.»
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان ضمن رد این‌گونه توجیهات می‌گویند ایالات متحده با بسیاری از این کشورها قراردادهایی امضا کرده مبنی بر اینکه از آنها جاسوسی نکند.

 


وزیر خارجه روسیه اعلام کرد برخی از کشورهای حامی گروه‌های تروریستی در سوریه تلاش دارند برگزاری کنفرانس ژنو 2 را با شکست مواجه کنند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از راشاتودی، سرگئی لاوروف با اعلام کارشکنی برخی از کشورهای حامی تروریست‌ها برای شکست کنفرانس ژنو 2 تهدیدهای برخی گروه‌های مخالف دولت سوریه برای شرکت نکردن در این کنفرانس بین‌المللی را خجالت‌آور دانست.
وزیر خارجه روسیه بار دیگر تاکید کرد بحران سوریه باید از طریق راهکار سیاسی حل و فصل گردد.
گفتنی است روسیه همواره تلاش کرده است تا کنفرانس ژنو 2 با حضور کلیه طرف‌های درگیر در سوریه برگزار شود.
در همین رابطه وزیر خارجه روسیه با مقامات کشورهای مختلف درباره برگزاری این کنفرانس رایزنی کرده است.
اظهارات وزیر خارجه روسیه در شرایطی صورت می‌گیرد که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی از طرح عربستان برای تحرکات بیشتر مخالفان علیه سوریه خبر داد.به نوشته این روزنامه بندربن سلطان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی اعلام کرده قصد دارد تروریست‌های بیشتری را به سوریه برای مقابله با نظام این کشور اعزام کند.
نیویورک تایمز افزود، ریاض نسبت به سیاست‌های دولت آمریکا نسبت به سوریه خشمگین است و تنش میان دو کشور شدت پیدا کرده است به همین دلیل عربستان در صدد است روابط خود با آمریکا را محدود سازد.
این روزنامه آمریکایی نوشت بندربن سلطان می‌خواهد تعداد تروریست‌‌هایی که مستقیما زیر نظر عربستان فعالیت می‌کنند به دو برابر برساند.
منابع امنیتی سوری نیز با اشاره به ادامه اختلاف میان تروریست‌ها در سوریه از فروش روزانه 40 هزار بشکه نفت از سوی تروریست‌های موسوم به دولت اسلامی عراق و شام به ترکیه برای تامین نیازهای مالی و تسلیحاتی این گروه خبر دادند.
از سوی دیگر اخضر ابراهیمی فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در راستای سفرهای منطقه‌ای خود وارد سوریه شد.
وی در این سفر با جمعی از مسئولان بلندپایه سوری از جمله ولید المعلم وزیر خارجه این کشور درباره مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو 2 دیدار و گفت‌وگو کرد.
ابراهیمی شنبه گذشته سفرهای خود به منطقه را آغاز کرد و تاکنون به مصر، ایران، عمان، عراق، کویت، ترکیه، اردن، لبنان و سوریه سفر کرده است.
وی پس از این سفر با نمایندگان روسیه و آمریکا دیدارهای سه‌جانبه در ژنو برگزار خواهد کرد.
پیشروی‌های ارتش سوریه
ارتش سوریه برای آزاد کردن شهر سفیره و مناطق اطراف آن در حلب به پیشروی خود ادامه می‌دهند.
ارتش سوریه پس از درگیری شدید با تروریست‌ها و به هلاکت رساندن تعداد زیادی از آنها به سمت سفیره در جنوب شرقی حلب پیشروی کرد.
یکی از نیروهای ارتش سوریه که در این عملیات شرکت دارد تاکید کرد که به اهالی شریف حلب و سفیره قول می‌دهم که به زودی تروریست‌‌های مزدور را از این منطقه بیرون خواهیم کرد.
توپخانه ارتش سوریه نیز مقرهای تجمع تروریست‌ها در حومه دمشق را هدف قرار داد.
این در حالی است که درگیری‌هایی نیز میان تروریست‌ها و یگان‌های ارتش در شهر السیده زینب در جریان است و ارتش با همکاری‌ مردم تعداد زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت رسانده است.
سایر رویدادها
* رسانه‌های تاجیکستان به نقل از مفتی اعظم سوریه اعلام کردند که حدود 100 هزار تروریست اجیر شده از 83 کشور علیه حکومت سوریه در حال جنگ هستند.
* تروریست‌ها به یک کلیسا در نزدیک مرزهای سوریه و ترکیه حمله کردند.
* فرمانده سابق ارتش استرالیا اعلام کرد، شهروندان استرالیایی که در سوریه می‌جنگند حق بازگشت به استرالیا را ندارند.

 


کاندیدای حزب «رویای گرجستان»، جریان مخالف حزب حاکم گرجستان با کسب 64 درصد آرا پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شد.
کمیته مرکزی انتخابات گرجستان صبح روز گذشته پس از شمارش 2621 حوزه انتخاباتی «گئورگی مارگویلا شویلی»، کاندیدای حزب «رویای گرجستان» و رقیب سرسخت حزب «میخائیل ساکاشویلی» رئیس‌جمهوری فعلی این کشور را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد.
براساس این گزارش «مارگویلا شویلی» با کسب حدود 64 درصد از آرا بر «داود بکراوزه»، نامزد مورد حمایت «ساکاشویلی» غربگرا پیروز شد. رئیس‌جمهور منتخب گرجستان بلافاصله پس از اعلام این نتایج با حضور مقابل دفتر مرکزی حزب خود در میان هوادارانش سخنرانی کرد.
به گزارش یورونیوز، «ساکاشویلی» که اکتبر سال 2012 و به دنبال شکست در انتخابات پارلمانی مجبور به تقسیم قدرت با مخالفان شده بود، نتیجه این انتخابات را پذیرفت.
ساکاشویلی در سال 2003 و به دنبال وقوع انقلاب رنگی موسوم به «انقلاب رنگی» و با حمایت‌های گسترده غرب و آمریکا جای «ادوارد شوارد نادزه» را گرفت. وی پس از شکست روز گذشته اقامتگاه خود در نهاد ریاست‌جمهوری را هم تخلیه کرد. ساکاشویلی تاکنون دوبار رئیس‌جمهور گرجستان بوده و نمی‌توانست برای سومین‌بار در این انتخابات شرکت کند.

 


سرویس خارجی-
با اصابت چهار فروند موشک از غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی مقام‌های رژیم صهیونیستی به ناکارآمدی گنبد آهنین اعتراف کردند.
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت روز گذشته از شلیک چهار فروند موشک از غزه به سمت عسقلان خبر داد و متعاقب آن صدای آژیر خطر در این شهر به صدا درآمد.
روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست هم نوشت، مقام‌های اسرائیلی پس از حدود سه سال از راه‌اندازی سامانه موشکی موسوم به گنبد آهنین برای دفاع در برابر شلیک موشک به ناکارآمدی آن اعتراف کردند.
این سامانه موشکی با تبلیغات فراوان صهیونیست‌ها اوایل 2011 با ماموریت هدف قرار دادن موشک و گلوله‌های توپ شلیک شده در فاصله 4 تا70 کیلومتری طراحی و راه‌اندازی شد، اما این سامانه هیچ‌گاه نتوانست امنیت صهیونیست‌ها را در برابر این موشک‌ها تامین کند.
در این حال به گزارش شبکه خبری العالم «جروزالم‌پست»، به نقل از «ناتان فابر» کارشناس سامانه‌های موشکی رژیم صهیونیستی نوشت: این سپر موشکی در یک جنگ تمام عیار به طور کامل شکست خورده است.
فابر تصریح کرد: راهبرد رژیم صهیونیستی در به کارگیری سپر چند لایه موشکی نقاط ضعفی دارد که ممکن است در یک جنگ تمام عیار اسرائیل را با مشکل مواجه کند.
وی که 30 سال در صنعت هوایی فعالیت کرده و 10 سال هم به نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی مشاوره داده، تاکید کرد سامانه موشکی اسرائیل به تنهایی قادر به پاسخگویی به حملات علیه مراکز استراتژیک نیست، به طوری که در جریان جنگ هشت روزه غزه در نوامبر 2012، این سامانه نتوانست موشک‌های شلیک شده از سوی مقاومت فلسطین را رهگیری کند.
همچنین رئیس پروژه سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با کانال 10 تلویزیون این رژیم به ناکارآمدی این سامانه در برابر مقاومت اذعان کرد.
«یوسی دروکر» تاکید کرد: نباید به عملکرد سامانه ضد موشکی گنبد آهنین اعتماد کامل داشت.
همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعتراف کرده که اسرائیل نمی‌تواند از طریق سامانه گنبد آهنین امنیت فلسطین اشغالی را تامین کند.
فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرد: در صورت وقوع جنگ، سامانه گنبد آهنین قادر به محافظت از صهیونیست‌ها نیست.
«عمیر ایشل» فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی گفت: سامانه گنبد آهنین در قبال حملات موشکی ضعیف است و نمی‌تواند به موقع در برابر حملات موشکی و راکتی عکس‌العمل مناسب نشان دهد.
از سوی دیگر، روزنامه صهیونیستی «معاریو» هم با اذعان به ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین در رهگیری موشک‌های مقاومت فلسطین نوشت: گنبد آهنین حتی یک موشک را هم سرنگون نکرده است.
همزمان با شلیک موشک‌های مقاومت به سرزمین‌های اشغالی رژیم صهیونیستی در واکنش به این اقدام به شمال نوار غزه حمله کرد.
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی روز گذشته یک سکوی پرتاب موشک در زمین زراعی در شمال نوار غزه را هدف قرار دادند.
هنوز خبری درباره تلفات یا خسارت احتمالی این حمله هوایی مخابره نشده است.
سایر رویدادها
* رژیم صهیونیستی با آزادی 26 اسیر فلسطینی موافقت کرد. این افراد جزو اسیران قدیمی فلسطینی هستند که سال‌های بسیار در زندان‌های صهیونیستی به سر می‌برند.
* بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت، فلسطینی‌ها برای تحقق صلح باید از تمام خواسته‌های ملی خود چشم‌پوشی کنند!
* رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره مذاکرات صلح خاورمیانه با نماینده آمریکا در رام‌الله دیدار کرد.

 


انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در استان «غزنی» افغانستان 18 سرنشین یک مینی‌بوس را به کام مرگ فرستاد. 14 تن از این قربانیان زن هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس، تروریست‌های طالبان دیروز یک بمب کنار جاده‌ای را در مسیر مینی‌بوسی که از مراسم عروسی برمی‌گشت، منفجر کردند. این انفجار که در منطقه «اندر» رخ داد، جان 14 زن، سه مرد و یک کودک را گرفت و پنج زخمی برجای گذاشت. هرچند کسی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته، ولی عناصر طالبان در استان غزنی فعال هستند.
«حامد کرزای» رئیس‌جمهور افغانستان بمب‌گذاری در معابر عمومی را کار دشمنان مردم افغانستان دانست.
علاوه بر طالبان، اشغالگران آمریکایی نیز معمولا غیرنظامیان را می‌کشند.
صلیب سرخ جهانی اخیرا طی گزارشی، از افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان ابراز نگرانی کرد.
ارتش افغانستان نیز طی عملیات گسترده در هفت استان افغانستان، 19 شبه نظامی طالبان را کشتند، 11 شبه نظامی طالبان نیز در استان «ننگرهار» خود را تسلیم نیروهای دولتی افغانستان کردند.

 


ده‌ها هزار اسپانیایی در اعتراض به آزادی دو زندانی جدایی‌طلب باسک در پایتخت این کشور تظاهرات کردند.
صدور حکم آزادی دو زندانی باسک (اتا) از سوی دادگاه اروپا خشم و اعتراض ده‌ها هزار نفر از اسپانیایی‌ها و خانواده‌های قربانیان خشونت‌های این گروه جدایی‌طلب را به همراه داشت.دادگاه حقوق‌بشر اروپا در «استراسبورگ» به تازگی حکم آزادی «اینس دل‌ریو» که به دلیل قتل 24 نفر به 3827 سال زندان محکوم شده بود را صادر کرد.«دل ریو» از سال 1980 میلادی در زندان است.
معترضان خواستار جلوگیری از آزادی این زندانیان هستند و می‌گویند در صورت اجرای حکم دادگاه حقوق‌بشر اروپا، مسیر برای آزادی سایر «جنایتکاران» نیز هموار خواهد شد.
معترضان دست نوشته‌هایی حمل می‌کردند که روی آنها تصاویر این فرد با جمله «این آدم‌کش آزاد خواهد شد» نوشته شده بود.

 


دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار داشت،عربستان به علت تحقق نیافتن اهدافش در سوریه بسیار ناراحت است وجبهه عربی وغربی که به دنبال سرنگون کردن نظام این کشور بود شکست خورد.
به گزارش خبرگزاری فارس، سید حسن نصرالله عصر دیروز طی مراسمی که به مناسبت بیست و پنجمین سال تاسیس بیمارستان رسول اعظم(ص) در«ضاحیه» بیروت برگزار شد،گفت: گروه های مسلح از ایجاد تغییر در موازنه قدرت در سوریه ناتوان شده‌اند و راه حل مقبول و آماده راه حل سیاسی است‬ و راه رسیدن به این راه‌حل سیاسی همان گفت ‌وگو اما بدون پیش شرط است‬.
نصرالله ادامه داد : مخالفان سوری از وحدت صفوف خود ناتوان شده‌اند‬ . تحولات میدان نبرد به نفع ارتش سوریه و نیروهای مردمی این کشوراست. همه باید در راستای راهکار سیاسی در سوریه حرکت کنند .اما یک کشور در منطقه وجود دارد که از تحولات سوریه ناراحت است و این کشور عربستان است‬.
دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد، عربستان به علت تحقق نیافتن اهدافش در سوریه بسیار ناراحت است. جبهه‌ای که به دنبال سرنگون کردن نظام سوریه بود، دست به هر کاری زد اما موفق نشد و به همین خاطرخشمگین است و برای جلوگیری از رسیدن به هرگونه راه حل سیاسی در سوریه تلاش می کند.نصرالله افزود: نتیجه مانع تراشی در مسیر راه حل سیاسی ، کشتار و قربانی شدن بیشتر مردم و ویرانی سوریه و تبعات بیشتر برای کشورهای همجوار است.
نصرالله در سخنرانی خود گذری نیز به تحولات داخلی لبنان زد و اضافه کرد: خشم یک کشور(عربستان) نمی‌تواند باعث شود که منطقه همچنان شعله ور باقی بماند‬. به کسانی که ارکان کشور لبنان را به تعطیلی کشانده‌اند می گویم که ادامه دادن به این کار شرایط و موضع و جایگاه گروه مقابل شما را تقویت خواهد کرد‬.دبیرکل حزب الله با اشاره به مانع تراشی جریان«۱۴ مارس» در تشکیل دولت لبنان گفت: ما خواهان تشکیل دولت براساس مبنای 9+9+6 برای جلوگیری از توقف و تعطیل شدن امور دولت شدیم.
وی گفت: پیش روی ما دو گزینه است یکی ادامه بافتن تعطیلی امور است و دیگری تشکیل دولتی براساس مبنای 9+9+6 است .
نصرالله افزود: گروه 14 مارس به دلایل سیاسی فعالیت مجلس لبنان را به تعطیلی کشانده است.
نصرالله افزود: می توان تصمیماتی را که ممکن است باعث توقف و تعطیلی امور کشور می شود، مورد بحث قرار داد و درباره آن به تفاهم رسید.‬ فشار سیاسی زیادی از طرف عربستان و گروه«المستقبل» بر رئیس دولت در راستای جلوگیری ازشکل‌گیری دولت وجود دارد.
دبیرکل حزب الله لبنان به درگیری های اخیر در طرابلس لبنان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تحویل مسئولیت امنیت طرابلس به ارتش لبنان و کمک به آن تنها راه حل است نه فراخواندن جبهه النصره یا گروه داعش. ما همه انفجارها در ضاحیه و یا طرابلس را محکوم می کنیم.
نصرالله تاکید کرد، امروز همه ملت‌های منطقه اعم از مسلمان و مسیحی در معرض تهدید قرار دارند.
دولت نباید در پرونده انفجارها تعلل به خرج دهد و مسئولیت ملی جلوگیری از وقوع انفجارها را ایجاب می‌کند.

 


در شرایطی که عناصر القاعده در عراق خود را برای حملات تروریستی به شیعیان آماده می‌کنند، نیروهای امنیتی نیز برای مقابله با این حملات بسیج شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، ماه محرم امسال نیروهای دولتی عراق و عناصر تروریستی خود را برای یک زورآزمایی همه‌جانبه آماده کرده‌اند؛ عناصر وابسته به جریان‌های سلفی، وهابی و تکفیری که با انفجارهای تروریستی اخیر، قدرت خود را به نمایش گذاشته‌اند، برای حمله به شیعیان در ماه محرم از هم‌اکنون خود را آماده می‌کنند. بخش‌های زیادی از موصل و حومه آن تحت نفوذ القاعده است. در استان الانبار تروریست‌های القاعده حتی مراکز آموزشی مخفی دارند. یک مقام امنیتی خبر داد، «امارات اسلامی عراق و شام» موسوم به «داعش» که وابسته به القاعده است و در سوریه فعالیت تروریستی دارد، 100 عنصر انتحاری را از کشورهای عربی و اسلامی وارد استان الانبار کرده است. این افراد هم‌اکنون سرگرم گذراندن دوره آموزشی برای حملات انتحاری طی ماه محرم هستند.
هرچند به زعم تروریست‌ها همه چیز برای حمله به زائران شیعه مهیاست، ولی از طرف دولت نیز هزاران نیروی ارتش و پلیس بسیج می‌شوند تا طی روزهای محرم از زائران امام حسین(ع) در برابر تروریست‌ها محافظت کنند. سه‌شنبه هفته آینده (14 آبان) روز اول محرم است.
علاوه بر ده‌ها هزار نیرویی که به کار گرفته می‌شود، چند فروند‌ هلی‌کوپتر نیز برای نظارت و عملیات سریع به نیروهای امنیتی سرویس می‌دهند.
اقدامات امنیتی پر حجم دولت در سال گذشته، جلوی عملیات تروریستی پر تلفات علیه شیعیان را گرفت.
عربستان از تروریست‌های فعال در عراق حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند.

 


در ادامه درگیری‌های شبانه در طرابلس که با استفاده از سلاح‌های نیمه‌سنگین همراه بود پنج نفر دیگر جان باختند و عده‌ای مجروح شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، درگیری‌ها در شهر طرابلس یکشنبه شب هم شدت گرفت و افراد مسلح دو منطقه متخاصم جبل‌محسن و باب‌التبانه با استفاده از تیربار، آر‌پی‌جی و دیگر سلاح‌های نیمه سنگین به یکدیگر تیراندازی کردند.
در جریان این تیراندازی شماری از افراد کشته و زخمی شدند و یوسف کمال از سربازان ارتش نیز بر اثر اصابت گلوله تک‌تیراندازها جان خود را از دست داد.یک منبع امنیتی اعلام کرد تیراندازی‌ شب‌ها آغاز می‌شود و تنش‌ها در مناطق درگیری افزایش می‌یابد.
به گفته این منبع خیابان‌های شهر طرابلس به رغم حضور نیروهای ارتش و ایجاد موانع ایست و بازرسی شاهد تنش‌هایی میان افراد مسلح است و هر یک از طرفین دیگری را مسئول بحران ایجاد شده در این شهر می‌داند.
در همین رابطه شبکه تلویزیونی المنار با پخش گزارشی از اوضاع ناآرام شهر طرابلس اعلام کرد تک‌تیراندازها با استقرار بر پشت‌بام ساختمان‌ها در مناطق واقع‌بین قبه، جبل‌محسن و باب‌التبانه شهروندان بی‌گناه را مورد اصابت گلوله قرار می‌دهند.
در این گزارش آمده است طرابلس اکنون بین آتش تیراندازها و محاسبات سیاسی گرفتار شده است و اگرچه ارتش برای پایان دادن به درگیری‌ها تلاش می‌کند هنوز کسی نمی‌داند این حملات چه موقع به پایان می‌رسد. گفته می‌شود که رژیم سعودی با هدف راه انداختن جنگ مذهبی در لبنان به این ناآرامی‌ها دامن می‌زند.

 


ارتش کنگو پس از سه روز درگیری خونین کنترل سه شهر را از شورشیان پس‌گرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیروهای مسلح جمهوری دموکراتیک کنگو روز یکشنبه کنترل سه شهر در شرق این کشور را از شورشیان «ام-23» پس گرفتند.
سخنگوی ارتش کنگو گفت: ارتش کنگو با پشتیبانی نیروهای سازمان ملل توانست کنترل سه شهر را که در منطقه مرزی با روآندا واقع شده‌اند در درگیری‌های جدید با شورشیان به دست گیرد.
نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در این درگیری‌ها شرکت نداشتند اما مجهز به زره‌پوش‌های نفربر، جیپ‌های نظامی مجهز به سلاح خودکار، چندین کیلومتر در پشت نیروهای ارتش کنگو مستقر شده‌اند.
درگیری‌های شورشیان
«ام-23» با ارتش کنگو در سال گذشته باعث آواره شدن بیش از دو میلیون و 600 هزار نفر از مردم این کشور در خود کنگو شده است.
درگیری‌های خونین در جمهوری کنگو باعث نگرانی جامعه جهانی شده و به همین خاطر فرانسه خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت شده است.هنوز گزارشی از تلفات این درگیری‌های خونین مخابره نشده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10