(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 07 آبان 1392 - شماره 20627

ایران – نیجریه امشب در مرحله یک هشتم نهایی مسابقات جام جهانی به مصاف هم می روند
ماموریت دشوار نوجوانان فوتبال ایران
دونده المپیکی ایران تهدید به شکایت شد
شائبه تبانی این بار در لیگ دوومیدانی!
ماجرای مسابقات انتخابی و پاسخ مربی سابق تیم ملی به بنا
   


تیم فوتبال نوجوانان ایران امشب در شرایطی به مصاف نیجریه می رود که شاگردان علی دوستی مهر از انگیزه بالایی برای صعود به جمع هشت تیم برتر جهان برخوردار هستند.
بازی های مرحله یک هشتم نهایی مسابقات فوتبال نوجوانان جهان امشب با برگزاری چهار دیدار در امارات به پایان می‌رسد و تیم نوجوانان کشورمان از ساعت 30/19 در ورزشگاه شهر العین رودرروی نیجریه قرار می‌گیرد. عملکرد تیم نوجوانان ایران در مرحله گروهی جام جهانی امارات و صعود به مرحله حذفی نشان می دهد فوتبالی که نوجوان‌های ما بازی می‌کنند وابستگی زیادی به دوندگی و درگیری فیزیکی دارد. شاگردان علی دوستی مهر این کار را بسیار خوب انجام می‌دهند و سعی دارند از این طریق حریف را تحت فشار قرار دهند. آنها در حمله هم به دنبال تعویض بازی هستند.البته در بازی مقابل تیم‌هایی از جمله نیجریه که مثل خودمان فیزیکی هستند کارمان سخت می‌شود و می توان در لحظات تعیین کننده و روی ویژگی فردی بازیکنان به گل ‌رسید.
وحشتی از نیجریه نداریم
سرمربی تیم فوتبال نوجوانان ایران با تاکید بر این‌که ایران وحشتی از نیجریه ندارد، گفت: به مردم قول می‌دهیم مثل شیر به نیجریه حمله کنیم و به هیچ وجه با ترس به بازی دفاعی روی نیاوریم.
علی دوستی‌مهر درباره آخرین وضعیت تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران پیش از بازی با تیم نیجریه در مرحله‌ی یک هشتم نهایی جام جهانی اظهار کرد: خدا را شکر تیم ما الان شرایط خوبی دارد. فیلم بازی‌های نیجریه را در مرحله گروهی هم تهیه و بازی حریف مقابل عراق را آنالیز کردیم. به هر حال همه‌ تیم‌های حاضر در جام جهانی حریفان سرسختی هستند. ما مسابقات جام جهانی را با یکی از سخت‌ترین حریفان یعنی آرژانتین شروع کردیم و آماده‌ رویارویی با تیم‌های بزرگ هستیم. عملکردمان مقابل آرژانتین بد نبود و حتی می‌توانستیم برنده باشیم.
وی افزود: هرچه حریفان سخت‌تر می‌شوند انگیزه‌ی بازیکنان ما بیشتر می‌شود. هر بازی شرایط خاص خودش را دارد و سبک مربوط به خودش را می‌طلبد. امیدواریم با آمادگی بالا و تمرکز کافی در یک شرایط روحی و روانی عالی به مصاف نیجریه برویم.
دوستی‌مهر درباره‌ تیم نیجریه گفت: نیجریه با بسیاری از تیم‌های جام جهانی فرق می‌کند. این تیم سالیان سال قهرمان این رقابت‌ها شده است و کار سختی مقابل آنها خواهیم داشت. امیدوارم با دعای مردم و یاری اهل بیت (ع) با یک عزم ملی و حمایت همه‌جانبه بتوانیم نیجریه را پشت سر بگذاریم.
سرمربی تیم نوجوانان ایران تاکید کرد: بردن تیم نیجریه سخت نیست به شرط آن‌که انسجام و وحدت تیمی داشته باشیم. بازی با این تیم دو برابر دویدن می‌خواهد و باید خیلی مقتدرانه‌تر از گذشته عمل کنیم.
وی در پاسخ به این‌که آیا وضعیت جسمانی همه‌ بازیکنان از جمله یوسف سیدی خوب است، گفت: خدا را شکر تیم پزشکی ما خوب کار می‌کند. هم‌چنین آقای پهلوانی که یکی از ماساژورهای قهار و کاربلد است به جمع ما اضافه شده و از او استفاده می‌کنیم. خوشبختانه بازیکنان هیچ مشکل جسمانی ندارند و پای یوسف سیدی هم کاملا خوب شده است.
مثل شیر به آنها
حمله می کنیم
دوستی‌مهر در پاسخ به این‌که آیا بازیکنانتان از نام بزرگ نیجریه که توانسته در مرحله‌ی گروهی سه گل به سوئد، پنج گل به عراق و شش گل به مکزیک بزند وحشتی ندارند، گفت: ما از نیجریه وحشتی نداریم. فکر می‌کنم عراق هم مقابل این تیم غافلگیر شد. حتی مکزیک هم تا حدودی همین‌طور بود. تیم ایران برای مبارزه با نیجریه مصمم است. ما روزی که ایران را به مقصد جام جهانی ترک کردیم با آمادگی کامل آمدیم و مقابل تیم‌های بزرگ وا نمی‌دهیم.
سرمربی تیم فوتبال نوجوان ایران خطاب به مردم ایران تاکید کرد: مردم بدانند در بازی با نیجریه این ما هستیم که به نیجریه حمله می‌کنیم و از دقیقه یک تا انتهای بازی می‌خواهیم به این تیم حمله کنیم. آن‌طور نخواهد بود که از نام نیجریه بترسیم و به زمین خودمان رفته و دفاع کنیم. من قول می‌دهم که ما مثل شیر حمله کنیم. با دعای مردم و تلاش فراوان بازیکنان مقابل این تیم بزرگ می‌ایستیم.
ایران در صورت صعود به مرحله یک چهارم نهایی، به مصاف برنده بازی اروگوئه و اسلوواکی می رود.
نيجريه پرافتخارترين تيم
بعد از برزيل
تيم ملي زير17 سال نيجريه حريف تيم ملي ايران در مرحله يک هشتم نهايي جام جهاني 2013 امارات، پس از برزيل پر افتخارترين تيم تاريخ جام هاي جهاني نوجوانان است.
اين تيم که در رنکينگ مسابقات پس از برزيل و در رده دوم قرار گرفته است، تا کنون در 9 جام جهاني حاضر بوده و در سال هاي 1985، 1993 و 2007 قهرمان جهان شده است. پيش‌از حضور در جام جهاني 2013 امارات، اين تيم 49 بازي درجام جهاني انجام داده است و اگر سه بازي که اين تيم در مرحله گروهي را محسوب کنيم از 52 بازي، داراي 36 برد، 11 تساوي و فقط 5 باخت دارد.114 گل به ثمر رسانده و 37 گل خورده است. بهترين نتيجه اي که اين تيم در تاريخ جام جهاني نوجوانان کسب کرده پيروزي 8 بر صفر مقابل کانادا در جام جهاني 1993 بوده است. نيجريه در اين جام جهاني در بازي اول مقابل مکزيک قهرمان جهان در دوره گذشته 6 بر يک پيروز شده، مقابل سوئد به تساوي سه بر سه رسيده و عراق را با 5 گل بدرقه کرده است و به عنوان تيم اول گروه ششم به مرحله يک هشتم نهايي صعود کرده است.
نکته جالب در مورد نيجريه اين است که سه قهرماني که اين تيم در تاريخ جام جهاني به دست آورده در آسيا بوده است. نيجريه در جام جهاني 1985 چين، 1994 ژاپن و 2007 کره جنوبي قهرمان جام جهاني شده است. تيم ملي نوجوانان نيجريه يک رکورد منحصر به فرد دارد. اينکه بيشترين تعداد حضور در فينال جام جهاني را دارد که سه بار آن را برده و سه بار در سال هاي 1987، 2001 و 2009 که خودش ميزبان جام جهاني نوجوانان بود، باخته است. پس از نيجريه برزيل با 5 بار حضور در فينال دوم است.
اما نيجريه از جهت بردن کاپ اخلاق هم رکورد دارد. اين تيم در جام هاي جهاني 1993، 2001 و 2009 جايزه بازي جوانمردانه را به خودش اختصاص داده است. در جام جهاني 2009 نيجريه، آقاي گل مسابقات با 5 گل زده از نيجريه بود. نيجريه يکي از غايبين جام جهاني 2011 مکزيک بوده است و مهاجم اين تيم به نام ساني امانوئل در جام جهاني 2009 و در بازي نيمه نهايي مقابل اسپانيا 100 امين گل تاريخ نيجريه را به ثمررسانده است.
نيجريه در رقابت هاي قهرماني آفريقا در فينال مقابل ساحل عاج، پس از اينکه بازي در وقت90 دقيقه با نتيجه يک بر يک به پايان رسيد، در ضربات پنالتي مغلوب تيم ساحل عاج شد و به عنوان تيم دوم به جام جهاني 2013 امارات صعود کرد.
نيجريه در رقابت هاي مقدماتي جام جهاني و قهرماني آفريقا 18 گل به ثمررسانده و تا اين لحظه در جام جهاني 14 گل زده است.

 


دونده المپیکی 400 متر ایران می گوید پس از پایان لیگ دوومیدانی از باشگاه پیکان پیامکی با مضمون این که از او به خاطر تبانی شکایت می شود دریافت کرده است.
سجاد هاشمی درباره علت غیبت خود در لیگ دوومیدانی گفت: در مرحله آخر لیگ سرماخوردگی شدیدی داشتم چون در تبریز که هوا سرد بود تمرین می کردم و دچار سرماخوردگی شدم به همین دلیل نتوانستم به این مرحله از لیگ برسم. وی ادامه داد: دو روز پیش از مسابقه از باشگاه تماس گرفتند که گفتم نمی توانم به این رقابت‌ها بیایم و گفتند که مشکلی نیست اما پس از مسابقه پیامکی به دستم رسید و صحبت هایی را شنیدم که موجب دلخوری ام شد. حرف هایی که برخی از ورزشکاران می زنند در شرایطی است که خود در تیم پیکان هستند و همین طور ورزشکار ملی بودند اما نمی دانم چرا این حرف ها را می زنند. من برای خودم متاسف هستم که چرا در تیم پیکان بودم و بعد از زحمت هایی که کشیدم و هرچه که از دستم برمی آمد، برای این تیم کردم حالا تنها به خاطر حضور نداشتن در یک مرحله از لیگ چنین حرف هایی را می شنوم.این دونده المپیکی ایران خاطرنشان کرد: نه در شان باشگاه و نه در شان مسوولان آنها و نه در شان ورزشکاران است که بگویند موضوع تبانی بوده است. در دوومیدانی تبانی معنایی ندارد. اگر تیم نفت اول شود براساس تدبیر آنها و ورزشکارانشان بوده است. هیچ ربطی ندارد تبانی بخواهد صورت گرفته باشد.
هاشمی گفت: روح الله عسگری هم با من تماس گرفت و گفت که چنین مطلبی به او گفته اند و حتی عنوان کرده اند که شکایت می کنند. عسگری از مسابقات هند مصدوم بوده و نیامدنش به لیگ چه ربطی به تیم نفت دارد؟وی با بیان اینکه پس از مسابقه کسی به ما زنگ نزده که عنوان کند مساله ای پیش آمده، گفت: تنها یک پیامک به دستم رسید با این مضمون که به خاطر تبانی از شما شکایت می شود. ما هم منتظر هستیم که ببینیم مسوولان فدراسیون در رابطه با این موضوع چطور برخورد می کنند.
این دونده المپیکی ایران خاطرنشان کرد: از آقای داوری می خواهم به این موضوع محکم رسیدگی کند. پیکان، تیم بسیار خوبی است اما چون اولین سالی است که به دو ومیدانی می آید نباید کاری کند که دیگر تیم ها به این رشته نیایند. اگر ما تبانی کرده ایم فدراسیون باید با ما برخورد کرده و حتی محروم مان کند و اگر باشگاه ها چنین تهمتی زده اند، باید به این موضوع رسیدگی شود.
درخواست پیکان از فدراسیون
رئیس فدراسیون دوومیدانی می‌گوید باشگاه پیکان به صورت کتبی چیزی درباره تبانی گزارشی نداده، اما به صورت شفاهی این موضوعات مطرح شده که اگر مستنداتی ارائه شود این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.
افشین داوری درباره جلسه با نمایندگان تیم‌های پیکان و نفت برای مشخص شدن قهرمان لیگ دوومیدانی، گفت: با توجه به این که هر کدام از تیم‌ها نزدیک به 1000 امتیاز کسب کرده‌اند احتمال دارد که یکی، دو روز طول بکشد تا قهرمان لیگ مشخص شود.
وی در پاسخ به این که مشخص نشدن قهرمان لیگ پس از پایان مسابقات بی سابقه است، گفت: ممکن است چنین موضوعی سابقه نداشته است، اما یک حسن داشته است. در سال‌های گذشته رقابت چندان بین تیم‌ها وجود نداشت و معمولا نفت با اختلاف 200 تا 300 امتیاز قهرمان می‌شد ، اما امسال نه تنها رقابت نزدیک بود، بلکه در مرحله‌های آخر چند رکورد لیگ هم شکسته شد. این موضوع نشان می‌دهد که رقابت‌ها سنگین بوده است به طوری که تیم‌های پیکان و نفت با امتیازات بسیار نزدیک مسابقات خود را به پایان رساندند.
وی درباره این که شائبه تبانی برخی از ورزشکاران پیکان نیز در لیگ مطرح شده است آیا موضوعی در این باره به فدراسیون گزارش شده است؟ گفت: اعتراضی از سوی باشگاه پیکان مبنی بر این که یک تعداد از ورزشکاران‌شان به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند، به صورت کتبی به دستمان رسیده است و این باشگاه باید اگر مستنداتی دارد در این باره ارائه کند تا موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد.داوری گفت: اگر چنین موضوعی وجود داشته باشد قطعا با ورزشکاران خاطی برخورد خواهد شد، البته امیدواریم چنین چیزی در دوومیدانی اتفاق نیفتاده باشد.
رئیس فدراسیون دوومیدانی در پاسخ به این که اگر شائبه تبانی ثابت نشود، آیا با باشگاه پیکان هم برخورد خواهید کرد؟ گفت: البته باشگاه پیکان عنوان نکرده که بحث تبانی بوده، بلکه در گزارش خود اعلام کرده است ورزشکاران مورد نظر، آنها را در برخی مراحل لیگ تنها گذاشته‌اند و به قراردادشان عمل نکرده‌اند، اما به صورت شفاهی گفته می‌شود که با این ورزشکاران صحبت شده و به آنها گفته اند که در لیگ شرکت نکنند. آنها اگر می‌خواهند چنین موضوعاتی ثابت شود باید مستنداتی ارائه دهند و توسط کمیته‌ حقوقی فدراسیون به آن رسیدگی خواهد شد. فدراسیون نمی گذارد که حقوق کسی پایمال شود.

 


مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی معتقد است که باید برای انتخاب ملی‌پوشان یک قانون منطقی تدوین شود.
ناصر نوربخش اظهار کرد: برای رقابت‌های انتخابی تیم ملی باید معیارهای خاصی را در نظر بگیریم و در درجه اول فدراسیون با کمک یک کار گروه تخصصی قانون منطقی و علمی برای انتخاب ملی‌پوشان تدوین کند که مورد قبول همه باشد و هر کس که سرمربی تیم ملی شد، از این قانون تبعیت کند.
وی افزود: در انتخاب ملی‌پوشان نباید خودمحوری وجود داشته باشد و یک نفر تنها دیدگاه‌های شخصی خود را مدنظر قرار دهد. این یکی از نقاط ضعف فدراسیون بوده و هنوز هم هست. ما همیشه یا از آن طرف بام افتاده‌ایم یا از این طرف. مثلا یک زمان هیچ رقابت انتخابی برگزار نمی‌شود و سرمربی تیم ملی با روش دیکتاتوری هر کسی را که خودش دوست داشته باشد، انتخاب می‌کند و زمانی دیگر در طول دو ماه پنج مسابقه انتخابی برگزار می‌کند که این با علم طراحی تمرینات هم خوانی ندارد.
نوربخش ادامه داد: فکر می‌کنم رسول خادم یک انسان با فکر و با شعور است که بتواند تدوین قانون انتخابی تیم ملی را انجام دهد. این کار تا به حال صورت نگرفته و اگر انجام شود، مشکل خاصی وجود نمی‌آید، چون از این به بعد هر کس که سرمربی تیم ملی باشد، می‌داند که باید طبق قانون مدون فدراسیون پیش رود و خودمحوری ، دیدگاه‌ها و منافع شخصی را کنار بگذارد.
وی با اشاره به این که در بعضی از موارد استثناهایی وجود دارد، اضافه کرد: درست است که بعضی اوقات استثناهایی وجود دارد که این مساله هم می‌تواند در همان قانون لحاظ شود، ولی این نباید موجب این شود که قانون زیر پا گذاشته شود.
مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی در پایان اظهار کرد: برای تشکیل کارگروه تدوین قانون انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی باید از کسانی که علم این کار را دارند، استفاده شود تا کسی نتواند منافع خود را لحاظ کند.
به نظر می رسد صحبت های نوربخش پاسخی به اظهارات چند روز پیش بنا در خصوص نحوه انتخاب ملی پوشان در صورت بازگشت وی به تیم ملی کشتی فرنگی باشد. بنا درباره رقابت‌های انتخابی تیم ملی گفته بود: من با انتخابی مشکلی ندارم اما اگر روزی محمد بنا بازگردد به هیچ وجه تفکراتش با گذشته تفاوتی نمی‌کند. من دست روی کشتی‌گیر می‌گذارم و می‌گویم این خوب است یا نه.مثلا در وزن 84 کیلوگرم وقتی تشخیص می‌دادم طالب نعمت‌پور، حبیب‌الله اخلاقی، داوود عابدین‌زاده و داوود اخباری کشتی‌گیران خوبی هستند به آنها می‌گفتم که باید در رقابت‌های جایزه بزرگ باکو کشتی بگیرید و برنده‌تان به رقابت‌های جهانی اعزام شود. اما وقتی می‌بینم تفاوت کشتی‌گیری مثل حمید سوریان با سایرین از زمین تا آسمان است اگر کل دنیا هم بگویند انتخابی بگذار این کار را انجام نمی‌دهم.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10