(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 13 آبان 1392 - شماره 20632

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نقش مرگ بر آمریکا در سرنوشت ما (نگاه)
با تصویب مجلس حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی تا پایان سال 92 منتفی شد
درمکتب امام
13 آبان؛ از مرگ «ظلم»
تا زندگی «آزادی»!
با صدور بیانیه‌‌های جداگانه صورت گرفت
فراخوان سازمان‌ها و تشکل‌های سیاسی برای حضور در مراسم 13 آبان
سفیر ایران در عراق: ورود غیرقانونی زائران به عراق 2 تا 6 سال زندانی دارد
مطهری و محجوب تاکید کردند
شعار مرگ بر آمریکا تقویت‌کننده مواضع ما در مذاکرات است
دومین سالگرد شهادت سردار طهرانی‌مقدم برگزار شد
رئیس سازمان بازرسی کل کشور خبر داد
54 میلیارد و 500 میلیون دلار جمع موجودی صندوق توسعه ملی
ابراز تمایل اتریش برای گسترش روابط با ایران
   


محمداسماعیل امام‌زاده
«جوان‌ها مطمئن باشند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».
این عبارت، نوید بزرگ مردی بود که عمر خود را در این راه مبارزه با استعمار و امپریالیزم و استقرار حکومت اسلامی سپری کرد و با کوله‌ باری از تجربه‌های ارزنده و مستند به وعده‌های قطعی الهی، این حقیقت را به جوانان و همه مبارزان بشارت داد که شیاطین به طلایه‌داری آمریکای صهیونیستی با همه ساز و برگ و عده و عدّه نمی‌توانند در مقابل ملتی آگاه و ولایی هیچ غلطی بکنند.
حضرت روح‌الله، که بزرگ‌ترین انقلاب دینی را با اضمحلال نظام وابسته و پوسیده شاهنشاهی و استقرار حکومت اسلامی رهبری و زعامت کرد، با توصیف حرکت دانشجویان در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در 13 آبان 1358 به «انقلاب دوم» و انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول، سه روز پس از این رخداد تاریخی (16/8/1358)، می‌فرمایند: «در ایران انقلاب است، انقلابی بزرگ‌‌تر از انقلاب اول... شما می‌بینید که الان مرکز فساد آمریکا را جوانها رفته‌اند گرفته‌اند و آمریکائیها هم که در آنجا بودند گرفتند و آن لانه فساد را بدست آوردند و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و جوانها مطمئن باشند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».
اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی آمریکا نشان می‌دهد که شیطان بزرگ با دخالتهای آشکار و پنهان، سعی در ایجاد جریانهای انحرافی در نهضت داشت و در سفارتخانه‌های خود واحدی به نام «مرکز عملیاتی» را به وجود آورده بود که روسای این مراکز، رهبری عملیات گوناگون جاسوسی، سازماندهی مخالفان و برنامه‌ریزی برای عملیاتهای تخریبی در حوزه مأموریت‌‌شان را بر عهده دارند. این گونه افراد، عموما در پوشش دیپلماتیک فعالیت می‌کنند و از مصونیتهای دیپلماتیک برخوردار هستند. در سفارتخانه‌های آمریکا، دفاتری برای ثبت فعالیت مأمورانی که زیرنظر سفارتخانه به کار جاسوسی اشتغال دارند، وجود دارد. در این دفاتر تمام عملیات موفق و ناموفق مأموران و عوامل نفوذی آمریکا در مراکز دولتی یا نظامی و... با حروف و علائم رمز ثبت، و به وزارت خارجه آمریکا منعکس می‌شود و سندهای موجود در این دفاتر از جمله اسنادی است که سفارتخانه‌های آمریکا در جهان به محض احساس خطر مبادرت به مخفی کردن و یا انهدام آنها می‌کنند.
«ویلیام کیسی»، رئیس‌ پیشین سیا، در اسفند 1361 گفته بود: سازمان سیا در تمامی کشورهایی که برای آمریکا اهمیت حیاتی داشته باشند، فعالیتهای جاسوسی شدیدی را به منظور ارزیابی میزان ثبات سیاسی و اقتصادی این کشورها اعمال می‌کند.
وی «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا را به خاطر عدم آگاهی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور جلوگیری از سقوط شاه ایران مورد نکوهش قرار داد و گفت: «چنین اتفاقی علیه منافع آمریکا در هیچ کجای جهان اتفاق نخواهد افتاد».
وقایع و رخدادهای متعدد و فراوان و از جمله دخالتهای آشکار و نهان آمریکا در اقصی نقاط جهان و جابه‌جایی قدرتها در کشورهای مختلف‌گویای این واقعیت است که به گفته «ویلیام کیسی»، نظام آمریکا برای حفظ منافع نامشروع خود در تمام کشورها، از هیچ دخالت و جنایتی حتی استراق سمع از صمیمی‌ترین هم‌پیمانان خود اباء و اکراه ندارد.
حضرت امام خمینی(ره) با اعتقاد وثیق و عالمانه این حقیقت که: همه گرفتاری که ما داریم از دست آمریکا داریم، پس از اینکه احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران مطرح گردید، با صلابت و قاطعیت فرمودند: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند...، مگر آمریکا می‌تواند دخالت نظامی در این مملکت بکند. امکان برایش ندارد. تمام دنیا توجهشان الان به اینجاست... غلط می‌کند دخالت نظامی بکند. نترسید و نترسانید. همین تعبیر که جوانان ما از روی احساسات جوانی کردند که اگر چنانچه آمریکا بخواهد دخالت نظامی بکند ما چه خواهیم کرد، اصلا این اگر را هم نباید بگویید. آمریکا عاجز از این است که دخالت نظامی بکند ما چه خواهیم کرد... اگر آنها می‌توانستند دخالت نظامی بکنند شاه را نگه می‌داشتند.»
آمریکا هیچ‌گاه در طول حیاتش این‌گونه تحقیر نشده بود. با فتح لانه جاسوسی ماهیت چهره‌های سازشکار که در صحنه سیاسی کشور ظاهر شده بودند، افشاء شد و روحیه بیداری و هوشیاری و وحدت در امت دمیده شد و از همه مهم‌تر، ابهت پوشالی آمریکا در جهان شکسته شد. مردم قهرمان و انقلابی و ولایتمدار ایران 444 روز کارکنان جاسوس سفارت را در پنجه قدرت خود نگه داشته و در مقابل تمامی فشارها ایستادگی کردند و هیات حاکمه آمریکا «ابرقدرت و ببر کاغذی قرن» را به خفت کشاندند.
پانزده سال قبل از 13 آبان 58، این رادمرد بزرگ تاریخ (امام خمینی(ره)) با هدف قرار دادن آمریکا و رژیم غاصب و سفاک اسرائیل در جریان مصوبه ننگین دولت و مجلسین شورای ملی و سنای ایران در زمینه اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی، علیرغم دریافت این پیام از سوی دربار شاه که: «باید خیلی مواظب باشند که به دولت آمریکا برخوردی نداشته باشد که خیلی خطرناک است و با عکس‌العمل تند و شدید آنان مواجه خواهد شد. دیگر هر چه بگویند (حتی حمله به شخص شاه)، چندان مهم نیست»؛ در تاریخ 4/8/1343 نطق تاریخی خود را در افشاء آمریکا چنان بیان داشت که در شب 13 آبان 1343، صدها کماندو و چترباز مسلح به همراه مزدوران ساواک بیت امام در قم را محاصره کرده و پس از اشغال بیت و ضرب و جرح طلاب، امام را دستگیر و به تهران انتقال دادند و هنوز آفتاب 13 آبان از افق بیرون نیامده بود که رهبر بزرگ نهضت را با یک هواپیمای نظامی به ترکیه تبعید کردند. یکی از نتایج این تبعید را در 13 آبان 57 میان دانش‌آموزان و دانشجویانی که از مکتب امام زلال حریت و آزادگی و عزت اسلامی را چشیدند، می‌توان دید که حماسه‌ای در تأسی از مولا و مقتدای خود خلق کردند و رژیم وحشت‌زده پهلوی با به خاک و خون کشیدن نوجوانان و جوانان پاکباخته‌ای که پایان سلطه آمریکا بر کشور را هدف خود قرار داده بودند، سعی کرد مسبب اصلی همه نکبتها و بدبختیهای ملت ایران و همه ملل تحت ظلم یعنی آمریکا را از دایره توجه اصلی مردم و جوانان انقلابی کشورمان دور کند، غافل از آنکه پرونده پر برگ و قطور آمریکا سیاه‌تر از آن‌ است که با هر لطائف الحیلی مکتوم بماند و با آب اقیانوس‌های جهان قابل تطهیر باشد، حتی اگر امروز و این روزها عده‌ای وابسته و یا فریب خورده و مفتون سعی کنند با مهندسی معکوس خود شعار «مرگ بر آمریکا» را از راهپیمایی 13 آبان، که حیاتش بواسطه ضداستکباری بودن آن است، حذف کنند. این متوهمین تصور می‌کنند شعار «مرگ بر آمریکا»، ابلاغی و دولتی در میان مردم فرهنگ شده که با ابلاغ نیز بتوانند آن را حذف کنند. این شعار راهبردی به صورت خودجوش و به تأثیر از چند دهه جرم و جنایت آمریکا، که از ذات این نظام سلطه و زیادت طلب نشأت می‌گیرد، از میان مردم خروشید، امسال پرفروغ‌تر و پرصلابت‌تر از سالهای قبل، ارکان پوشالی آمریکا را در 13 آبان 92 به لرزه درخواهد آورد؛ چرا که در حافظه تاریخی ایرانیان هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود توبه گرگ، مرگ است و پس از رفتن زمستان زودگذر، سیاهی برای ذغالی باقی می‌ماند، همچنان که فتنه سال 88، چهره رسوای نقاب زدگان را افشاء و برملا کرد و برای همیشه آنان را از نگاه مردم کشورمان بواسطه خیانت به منافع ملی و خدمت به بیگانگان ساقط کرد. باشید و با چشمان باز ببینید حماسه جوانان و مردم ولایی‌مان در 13 آبان‌ماه امسال را.

 


پیشنهاد حذف تبصره‌های الحاقی لایحه اصلاحیه قانون بودجه 92 در حالی به تصویب مجلس رسید که در اثر آن بررسی پیشنهاد حذف 30 درصد یارانه‌بگیران در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 92 نیز منتفی شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه پارلمان بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه سال جاری را ادامه دادند.
جابه‌جایی اعتبارات هزینه‌ای بودجه ۹۲
وکلای ملت در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه سال 92 تبصره ۱۰ لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۲ را بررسی و به تصویب رساندند.
براساس این مصوبه مجلس، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور مجاز است کسری اعتبارات دستگاه‌های اجرایی برای تامین هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر قانونی پرسنلی (حقوق و مزایا) را بدون الزام به رعایت محدودیت‌های جابه‌جایی اعتبارات هزینه‌ای تامین نماید. معاونت مذکور مکلف است حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۳ نسبت به ارائه گزارش جابه‌جایی‌های انجام یافته به مجلس شورای اسلامی اقدام نماید.
همچنین نمایندگان مجلس در بند ب تبصره ۱۱ لایحه اصلاح قانون بودجه که براساس بند ۷۲ از قانون بودجه سال جاری اصلاح می‌شد، دولت را مکلف کردند از طریق سازمان امور مالیاتی و گمرک جمهوری اسلامی ایران در مقاطع سه ماهه درآمد حاصل از افزایش ۱۵ درصد قیمت نوشابه گازدار قندی تولید داخل و ۲۰ درصد قیمت نوشابه‌ گازدار قندی وارداتی را دریافت و به حساب ردیف درآمدی ۱۶۰۱۲۳ واریز نماید.
حذف ۳۰درصد یارانه‌بگیران منتفی شد
در ادامه جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس و نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس پیشنهاد حذف تمام تبصره‌های الحاقی اصلاحیه بودجه سال ۹۲ را ارائه کردند.
در همین رابطه، علی لاریجانی رئیس مجلس با بیان اینکه «از نماینده‌‌ها می‌خواهم که پیشنهادات الحاقی را برای سال ۹۳ بگذاریم»، گفت: اصلاحیه بودجه باید با حداقل زمان انجام شود اما تبصره‌های الحاقی وارد پیشنهادات جزیی شده است که زمان زیادی را از مجلس می‌گیرد. اگر موافق هستید که از آن‌ها گذر کنیم و برای سال ۹۳ منتقل کنیم اما اگر اصرار دارید که بررسی شوند پس باید از وقت جلسه بگذاریم.
وی خاطرنشان کرد: ما که نمی‌خواهیم تمام مشکلات دنیای اسلام را رفع کنیم. دولت نیز به تبصره‌های الحاقی مایل نیست و با این تبصره‌‌ها اصلاحیه بودجه «چاق و چله» می‌شود که باید وقت زیادی برای آن بگذاریم و با توجه به اینکه دولت موظف است که تا ۱۵ آذرماه بودجه سال آینده را تقدیم کند، پس تبصره‌های الحاقی را به سال ۹۳ موکول کنیم.
همچنین به پیشنهاد نادر قاضی‌پور، تبصره‌های الحاقی به لایحه بودجه که تعداد آن پنج تبصره بود با موافقت نمایندگان از لایحه حذف شد.
نادر قاضی‌پور در این خصوص گفت: دولت یازده تبصره و پنج تبصره الحاقی به لایحه بودجه سال جاری افزوده است که این خود نوعی قانون‌نویسی جدید است. این تعداد تبصره به معنای تغییرات 62 درصدی قانون بودجه سال جاری است.
نماینده مردم ارومیه یادآور شد: ماده 7 قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، دولت را مکلف به پرداخت حداقل 50 درصد درآمد ناشی از این محل برای اختصاص یارانه نقدی و غیرنقدی با لحاظ میزان درآمد خانوار کرده است.
وی گفت: حذف 30 درصدی دهک‌های درآمدی یعنی انداختن توپ در زمین مجلس، چرا این‌چنین کنیم؟
محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نیز به‌عنوان نماینده دولت پشت تریبون اظهار داشت: با توجه به عملکرد پنج‌دوازدهم و شش‌دوازدهم که نشان‌دهنده عدم تحقق بودجه کشور بود، برای ایجاد انضباط مالی اصلاحیه بودجه را تقدیم مجلس کردیم و در آن ۲ نکته مورد توجه بود که در مورد مکانیزم تخصیص بود که در مورد مسائل عمرانی نظر دولت اصلاح نشد و مورد دیگر بحث ۶ درصد صندوق توسعه ملی بود که مجلس تشخیص داد این منبع در اختیار دولت قرار نگیرد.
وی با بیان اینکه «ماه آینده لایحه بودجه سال ۹۳ را تقدیم مجلس خواهیم کرد»، گفت: پیشنهاداتی که نماینده‌‌ها و کمیسیون‌‌ها به‌عنوان تبصره الحاقی دارند، تسلیم بنده کنند تا در لایحه بودجه سال ۹۳ تا جایی که امکان داشته باشد به آن‌ها رسیدگی و لحاظ کنیم و به ما نیز اجازه بدهید که برویم و به لایحه بودجه سال آینده برسیم و دولت با پیشنهاد ارائه‌ شده موافق است.
پس از مذاکرات انجام شده 125 نفر از 209 نماینده حاضر در جلسه با پیشنهاد قاضی‌پور موافقت کردند. به این ترتیب حذف 30 درصد از یارانه‌بگیران طی مدت سه ماه و افزایش 20 درصدی قیمت گاز برای تامین هزینه‌های توسعه و نگهداری شبکه ریلی که در بندهای الحاقی مندرج شده بود حذف شد.
بنابراین با تصویب مجلس تا پایان سال 92 قانون هدفمندی یارانه‌‌ها طبق روال قبل ادامه خواهد داشت و دولت این اختیار را دارد که به افرادی که درآمد بالایی دارند یارانه کمتری پرداخت کند.
همچنین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشنهاد حذف تبصره ۸ اصلاحیه این قانون را در صحن علنی مطرح کرد، یکی از نمایندگان پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت را مطرح کرد که این پیشنهاد از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر با ۵۱ رای موافق، ۸۷ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع رای نیاورد.
در تبصره ۸ لایحه اصلاح بودجه دولت آورده شده بود که بند ۱۳۹ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۲ کل کشور حذف می‌شود و به این علت که نمایندگان با درخواست بازگشت به لایحه دولت مخالفت کردند، این تبصره حذف شد.
نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه همچنین ماده واحده لایحه اصلاح قانون بودجه 92 را با 162 رای موافق، 18 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر تصویب کردند.  
 براساس مصوبه مجلس سقف بودجه عمومی دولت از 210 هزار میلیارد تومان به 171 هزار و 400 میلیارد تومان کاهش یافت. 
تصویب لایحه اساسنامه دامپزشکی اکو
همچنین نمایندگان مجلس لایحه اساسنامه کمیسیون دامپزشکی سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.
علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس پیش از پایان جلسه علنی روز گذشته پارلمان اعلام کرد که تقاضای دولت برای استرداد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا برابر ماده ۱۴۱ آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام وصول شد.
معرفی وزیر پیشنهادی ورزش به مجلس
ضرغام صادقی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز نامه حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای معرفی وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان را اعلام وصول کرد.
رئیس‌جمهور در اجرای اصل 133 قانون اساسی، «نصرالله سجادی» را برای اخذ رای اعتماد برای وزارت ورزش و جوانان به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.
برهمین اساس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان روز یکشنبه 19 آبان‌ماه برگزار خواهد شد.
بیانیه ضد آمریکایی
همچنین بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس دربیانیه‌ای، اعلام کردند که با شعار مرگ بر آمریکا عزم و اراده خود را از مخالفت با سلطه‌گری و زورگویی استکبار جهانی نشان خواهیم داد.
علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشور زنگ پایان جلسه روز یکشنبه مجلس را نواخت و اعلام کرد که نشست علنی بعدی وکلای ملت ساعت ۸ صبح سه شنبه ۱۴ آبان‌ماه برگزار می‌شود.

 


به خداوند پاک عشق بورزید
هان!
از خواب غفلت برخیزید!
و مژده دهید و سرور (شادی) کنید که:
- محبوبی دارید که زوال ندارد
- و معشوقی دارید که نقصی ندارد
- مطلوبی دارید بی‌عیب
- منظوری دارید که نور طلعتش «الله نورالسموات والارض» است.
آئین انقلاب اسلامی - ص 188

 


محمدرضا محقق
سیزدهم آبان در تاریخ معاصر ایران روزی به یاد ماندنی و جاودانه است که به نوعی می‌توان گفت با هویت ملی و مبانی دینی ایرانیان مسلمان پیوند خورده و تداعی‌کننده ارزشهای ناب و مبارزات تابناکی است که در طول تاریخ مبارزاتی ایرانیان آزادی‌خواه و مومن به‌خصوص در سده‌های اخیر ظهور و بروز یافته است.
این روز مناسبت‌ها و وقایع تاریخی بسیاری را به همراه دارد؛ از تبعید امام امت توسط رژیم سفاک پهلوی گرفته تا روز به شهادت رسیدن دانش‌آموزان پاک نورسته‌ای که با خونشان نهال آزادی‌خواهی و دین‌پروری را آبیاری نمودند و از واقعه مهم و سرنوشت‌ساز تسخیر لانه‌ جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام گرفته تا روز مبارزه با استکبار جهانی که به همین مناسبت نامگذاری گردید.
براستی و درستی باید گفت تک‌تک وقایعی که به لحاظ تاریخی در این روز اتفاق افتاده و همزمانی آنها گویا و جویای حقیقتی ناب و تابناک است که همان نهضت مبارزه و ایستادگی و پایمردی ملت مسلمان و رشید ایران است در برابر دشمن قسم‌خورده‌اش که همان استکبار جهانی باشد و نیز شکوفایی نهال آزادی‌خواهی و ظلم‌ستیزی که بارقه‌های عینی ایمان مذهبی و اعتقادات دینی ماست و در رخدادهای تاریخی این روز می‌توان نشانه‌ها و نمادهای روشنی از آن را بازیافت.
امام امت چرا از ایران برای مدتی مدید تبعید شد؟ خون پاک دانش‌آموزان معصوم توسط عمال حکومت دیکتاتوری مستبد و خودکامه پهلوی چرا بر زمین ریخته شد؟ لانه جاسوسی آمریکای جهانخوار چرا توسط دانشجویان پیرو خط امام تسخیر شد و در نهایت اینکه چرا چنین روزی به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری گردید؟
در تک‌تک این رخدادها و وقایع تاریخی می‌توان نشانه اعتقادات دینی و منویات و فرامین آیین انسان‌ساز و آزادی‌بخش اسلام را به نظاره نشست.
اینکه خداوند انسان را آزاد آفریده است و نباید ظلم را بپذیرد و نیز به کسی ظلم نکند و اینکه آزادی حق انسان و دفاع از آن و تلاش برای رسیدن به آن در واقع نه تنها یک موهبت انسانی و دستاورد بشری و خواست زمینی بلکه نمادی از یک حقیقت آسمانی و ودیعه‌ خدایی و نعمت الهی است که می‌تواند و باید زمینه‌‌ساز و فراهم‌آورنده میدانی برای رسیدن به بسیاری از آرمان‌ها و خواسته‌های انسانی و اسلامی هم باشد.
آزادی می‌تواند یک کشور و ملت را به استقلال برساند و برایشان فضایی ملهم از رستگاری و حرکت و تلاش و پویایی رقم زند.
و این آزادی وقتی در ذیل حقایق دینی و مفاهیم معنوی و آموزه‌های مذهبی و تحت لوای اسلام عزیز به تعریف کامل و جامع و مانع خود برسد می‌شود همان نهال برومندی که در سایه‌سار دین، انسان را به رفیع‌ترین قله‌های عظمت و معنویت رهنمون می‌سازد.
ارزش و اهمیت 13 آبان با همه رخدادهای تاریخی و وقایع سترگ و شگرفی که در آن رخ داد به تداعی شدن همین معانی و یادآوری همین آموزه‌هاست که در آن منتشر و مستتر است.
امام امت حاضر نشد زیر بار ظلم دیکتاتوری برود و هجر و فراق و تبعید و درد و رنج ناشی از آن را بر امن و رفاه کنج عزلت ترجیح داد و رهسپار غربت شد.
دانش‌آموزان مسلمان حاضر نشدند سیطره فرهنگ دین‌ستیز و غر‌ب‌گرای حکومت خودباخته پهلوی و استبداد جاری در آن را بپذیرند پس با خون سرخ خویش پیام آزادگی و رهایی را در دل و جان همه ایرانیان آزادی‌خواه طنین‌انداز کردند.
دانشجویان مسلمان بصیر و فهیم خط امام حاضر نشدند ادامه حرکت خزنده و شیطانی شیطان بزرگ را در لانه جاسوسی‌اش در ایران انقلابی تحمل کنند و دست به آن اقدام انقلابی زدند که به تعبیر امام امت از انقلاب اول هم بزرگتر بود. و بالاخره اینکه 13 آبان با همه نمادها و نمودهایش روزی است که مبارزه و ایستادگی در برابر استکبار جهانی را به همه ما یادآوری می‌کند و تاریخ سبز و سرخ جهاد و مبارزه در این راه سترگ و سنگلاخ اما شیرین را در ذهنمان تداعی می‌نماید.
تا استکبار و خوی مستکبرانه‌اش هست، 13 آبان هم برقرار است و تا ظلم در جهان باقی است و مظلومی در دنیا در رنج و درد، فریاد استکبارستیزی امت مسلمان ایران هم همصدا با دیگر آزادیخواهان عالم در غرب و شرق جهان، طنین‌انداز است.
سیزدهم آبان در تاریخ معاصر ایران روزی به یادماندنی و جاودانه است که با هویت ملی و مبانی دینی ایرانیان مسلمان پیوند خورده و تداعی‌کننده ارزشهای ناب و مبارزات تابناکی است که در طول تاریخ مبارزاتی ایرانیان آزادی‌خواه و مومن ظهور و بروز یافته است.
گرامی باد این موفقیت بزرگ و موضع عظیم که آبشخورش دین و آیین و نتیجه‌اش سربلندی و اقتدار و عزت روزافزون اسلام و ایران در برابر شیطان بزرگ است.

 


سازمان‌ها و تشکل‌های سیاسی طی بیانیه‌های جداگانه‌ای از مردم برای حضور پرشور در راهپیمایی 13 آبان دعوت کردند.
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بیانیه‌ای با گرامیداشت یوم‌الله 13 آبانماه، دکترین استکبارستیزی را از مبانی اصلی انقلاب اسلامی و گفتمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام(ره) و رهبری معظم انقلاب دانست.
در بخشی از این بیانیه آمده است، حوادث و رخدادهایی که بر تارک 13 آبان‌ماه جلوه‌نمایی می‌کند بیانگر این واقعیت است که طی شش دهه اخیر آمریکایی‌ها هیچگاه از دشمنی و کینه‌توزی علیه ملت ایران دست بر نداشته‌اند و در تمامی عرصه‌هایی که ایرانیان در دفاع از ارزش‌ها و آرمان های ملی، دینی و انقلابی خود پای به میدان گذارده‌اند شیطان بزرگ با حقد و حسد در برابر آنان ایستاده و به توطئه‌چینی مبادرت ورزیده است.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بخشی از اطلاعیه خود به مناسبت بزرگداشت سالروز 13 آبان تاکید کرده است.
آنچه اهمیت فراوان دارد آن است که آرمان‌ استکبارستیزی نباید کمرنگ شود. شعار مرگ بر آمریکا شعاری منطقی، بر آمده از حقیقت، منطبق بر آرمان‌های انقلاب اسلامی و مظهر برائت از مشرکین است. تحمیل 8 سال جنگ و ناامنی بر ملت ایران و حمله به هواپیمای مسافربری توسط ناو وینسنس در کنار تشدید فشارها و تحریم‌های اقتصادی و همچنین تهاجمی گسترده بر فرهنگ دینی و انقلابی تاوان مقاومت ملت ایران در مقابل خواسته‌های جبهه غرب و عدم کرنش در برابر آنان است.
همچنین معاونت روابط بین‌الملل بسیج در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه 13 آبان روز تاریخی مبارزه با طاغوت جهانی به سرکردگی آمریکا است تصریح کرد: شاید آن سال‌ها که دولتمردان غربی با ژستی روشنفکرانه، بر دانشجویان آزاده که راه خود را تنها پیروی از خط امام برگزیده بودند، ایراد می‌گرفتند و بر مبنای حقوق بین‌المللی خود ساخته، تسخیر لانه جاسوسی را اقدامی غیر دیپلماتیک قلمداد می‌کردند، شاید هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند، تنها 34 سال آینده در سالروز همان ایام، بر آنها نیز مشخص شود که ایالات متحده که در جمهوری اسلامی از دیرباز به شیطان بزرگ، شهرت داشته است، حتی به هم‌پیمانان خود نیز، رحم نکرده و جاسوسان خود را از طریق سفارتخانه‌های خود، به کشورهای اروپایی گسیل کرده و حتی جاسوسی را به عالی‌ترین مقامات سیاسی اروپا نیز کشانده است.
همچنین، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای به مناسبت 13 آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی تاکید کرد: خط سازش، شیوه‌های منافقانه دیگری را برای امام‌زدایی به کار گرفته‌اند و به جای انکار و نفی اندیشه‌های امام(ره)، تلاش دارند تا با تحریف اندیشه‌های آن بزرگ مرد، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی را تضعیف کرده و عطش مفرط خود در کسب قدرت را فرونشانند.
این بیانیه ادامه می‌دهد: مسئولین بدانند موضع قدرتمند ملت ایران در قبال استکبار جهانی نه تنها باعث سرافرازی و سربلندی ملت ایران، بلکه باعث عقب‌نشینی دشمن و تقویت جریان بیداری اسلامی شد و خواهد شد. امروز گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان برتر و مورد توجه ملت‌های مسلمان و مستضعفین جهان است. این بزرگترین ابزار قدرت و اقتدار ملت ایران است که باید رئیس‌جمهور و دولت محترم با جدیت از آن پاسداری کنند. همگان باید بدانند با ملت ایران نمی‌توانند از موضع‌ تکبر و خودبرتربینی صحبت کنند و از هر حرکت خبیثانه‌ای چون تهدید و تحریم‌ بپرهیزند.»
جامعه اسلامی مهندسین نیز در بیانیه‌ای به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در یوم‌الله 13 آبان خاطر نشان کرد: «روز 13 آبان، روز حضور آگاهانه مردم در خیابان‌هاست. روزی است که هر فرد، با هر حضور خویش، پشتوانه‌ای محکم برای دیپلماسی رسمی نظام خلق می‌کند تا «مردان مذاکره» دلگرم‌تر از پیش، محکم‌تر از همیشه و کاراتر از گذشته، کار را به پیش ببرند و حافظان منافع ملت بزرگ ایران باشند.»
کانون دانشگاهیان ایران اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن دعوت از همه اقشار مردم ایران اسلامی جهت حضور پرشورتر از سال‌های گذشته در تظاهرات 13 آبان امسال تاکید کرد تا زمانی که شعار «مرگ بر آمریکا» وجود دارد تسلط دوباره آمریکا بر این کشور و منافع آن ممکن نخواهد بود.
همچنین اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور با انتشار بیانیه‌ای خطاب به وزرای علوم و بهداشت برای حضور در راهپیمایی 13 آبان دعوت کردند.
شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه کشور نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که یوم‌الله 13 آبان ترجمانی دیگر از هیهات مناالذله است.
جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز در بیانیه‌ای تصریح کرد: نفرت و کینه انقلابی مردم ایران که 13 آبان امسال هم در شعار مرگ بر آمریکا تجلی خواهد یافت، باعث می‌شود دست تیم ایرانی در مذاکرات پر باشد و دشمنان بدانند مجبورند با اقتدار ایران اسلامی کنار بیایند.

 


سفیر کشورمان در عراق گفت: ورود غیرقانونی زائران ایرانی به این کشور 2 تا 6 سال زندانی دارد.
حسن دانایی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت‌وگو با مهر از سفر نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق به ایران خبر داد.
وی با اشاره به اینکه این سفر اواخر آبان‌ماه صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: مالکی به دعوت روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان به تهران سفر می‌کند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق درباره ایام محرم و سفر زائران ایرانی به عراق گفت: توصیه اصلی من این است که مردم تا جایی که می‌توانند با کاروان‌های مشخص مسافرت کنند و سفر خود را با هماهنگی سازمان حج و زیارت انجام دهند.
وی از زائران خواست که از سفرهای انفرادی خودداری کنند و اظهار داشت: برخی در این ایام دل به دریا می‌زنند و از مجاری غیرقانونی وارد عراق می‌شوند که مشکلات زیادی را برای خود و خانواده‌شان ایجاد می‌کنند. هر ورود غیرقانونی به عراق 2 تا 6 سال زندانی دارد.
دانایی‌فر خاطرنشان کرد: انتظار داریم مردم با کاروان‌های شناخته شده و هماهنگی حج و زیارت وارد عراق شوند و ان‌شاءالله مسئولین عراق نیز اقدامات لازم را برای امنیت زائرین فراهم می‌کنند. امیدواریم اتفاقی نیافتد اما به هرحال عراق است و باید این واقعیت را پذیرفت و مراقبت‌های لازم را صورت داد.
وی درباره زندانیان ایرانی در عراق بیان کرد: علی‌رغم تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد و زندانیانی که آزاد می‌شوند اما همواره عده‌ای به صورت غیرمجاز وارد عراق می‌شوند و آمار زندانیان ایرانی در این کشور نمی‌تواند یک رقم ثابتی باشد که با آزاد شدن تعدادی این رقم کاهش یابد.

 


دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ماهیت استکباری آمریکا، خواهان برگزاری باشکوه مراسم 13 آبان شدند.
علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه امروز درباره سفارتخانه آمریکا یا همان لانه جاسوسی مطرح می شود نشانگر ظلم‌هایی است که آنها در حق کشور ما انجام داده‌اند.
وی با اشاره به خاطرات خود از زمان حضور آمریکایی‌ها در ایران تصریح کرد: ما در روزهای پس از انقلاب حضور آمریکایی‌ها را دیده‌ایم و عمل رفتارشان را تجربه کرده‌ایم.
نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه نباید در گفت‌وگوهای خود هیچگاه از اصول عدول کنیم خاطرنشان کرد: ما نباید در مذاکرات با آمریکایی‌ها از مواضع خود و اصولمان عدول کنیم زیرا آنها همان حکومت ستمگر هستند.
وی همچنین تصریح کرد: شعار مرگ بر آمریکا همچنان پابرجاست اما مسائل اینچنینی بیشتر به شعور مربوط است تا شعار؛ در مجموع ما بر این عقیده‌ایم که آمریکایی‌ها همان ستمگران پیشین هستند.
همچنین علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره مراسم 13 آبان و جایگاه آن در جمهوری اسلامی ایران گفت: مراسم امسال از این جهت مهم است که با مذاکرات هفته‌ای با کشورهای عضو 1+5 همراه شده است.‌ وی افزود: اگر طرف مقابل متوجه شود که مردم همچنان در آرمان‌های انقلاب استوار و محکم ایستاده‌اند می‌تواند سبب تقویت موضع ما در مذاکرات هسته‌ای شود.
به گزارش فارس، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این صورت نمایندگان ما در مذاکرات هسته‌ای می‌توانند موثرتر و با قدرت بیشتری وظیفه خود را انجام دهند. من فکر می‌کنم امسال مراسم 13 آبان باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.
مطهری با اشاره به همزمان شدن رسوایی‌های اخیر درباره جاسوسی از کشورهای اروپایی توسط سفارتخانه‌های آمریکا گفت: این مسئله اتفاق مبارکی است که نشان هنده دخالت آمریکا در کشورهای تحت سلطه خود است.

 


دومین سالگرد شهادت سردار طهرانی‌مقدم در مسجد پیامبر اعظم(ص) برگزار شد.
حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی اجتماعی فرمانده کل سپاه پاسداران در دومین سالگرد شهادت سرلشکر حسن طهرانی‌مقدم که در مسجد پیامبر اعظم(ص) برگزار شد، با بیان این‌که 2 سال از شهادت شهید طهرانی‌مقدم می‌گذرد اما متأسفانه تاکنون کار جدی برای شناساندن این گنجینه و گوهر گران‌قدر به جوانان نکرده‌ایم، گفت:‌ الگوی مدیریتی شهید طهرانی‌مقدم مثال زدنی است، ایشان در قالب‌های بسته اداری و حصارهای تنگ محدود نمی‌شد و اسیر «نشدن‌ها» و «نمی‌شودها» و «امکانات نیست‌ها» نبود و متوقف نمی‌شد و الگوی مدیریتی ویژه‌ای داشت و همیشه در حال حرکت، جوشش و تلاش بود.
مقدم فر تصریح کرد: بسیاری از مردم بعد از شهادت او و اعلام پیام مقام معظم رهبری حاج حسن را شناختند، حتی برخی پاسدارها نیز در داخل سپاه ایشان را نمی‌شناختند و از وجود چنین گوهری در سپاه بی‌خبر بودند چون اساساً صفت اخلاص در منظومه سجایای شهید مقدم مثل خورشیدی می‌درخشید و به کار او برکت داد.
به گزارش تسنیم، وی افزود: تلاش، تحرک، خستگی‌ناپذیری، پرکاری، نشاط، خلاقیت و توسل به اهل‌بیت شخصیت شهید طهرانی‌مقدم را شکل می‌داد.
مقدم‌فر با یادآوری خاطره دکتر قالیباف که در زمان فرماندهی نیروی هوایی سپاه نقل کرده‌اند که مقام معظم رهبری به ایشان فرموده بودند کاری نبود که به حاج حسن بگویم و انجام نشود، اظهار داشت: ولایتی بودن یعنی عمل به دستورات ولایت و این که نائب امام‌زمان‌(عج) بفرماید که کاری نبود به حاج حسن بگویم و محقق نشود این مدال بسیار با افتخاری برای یک مؤمن ولایی و یک شیعه واقعی است.

 


رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد برای پیشگیری از تشویش اذهان عمومی اعلام می‌کنیم که جمع موجودی صندوق توسعه ملی، 54 میلیارد و 500 میلیون دلار است.
«ناصر سراج» رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل بازرسی استان قزوین با بیان اینکه ریاست نظارت و بازرسی صندوق توسعه ملی را برعهده دارد، گفت: صندوق توسعه ملی از سه رکن هیات امنا، هیات عامل و هیات نظارت تشکیل شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی افزود: در رابطه با موجودی این صندوق اخیرا حرف‌های ضد و نقیض زیادی مطرح شده اما برای پیشگیری از تشویش اذهان عمومی مناسب می‌دانم گزارشی از موجودی صندوق بیان کنم.
سراج تصریح کرد: صندوق توسعه ملی حدود 24 میلیارد دلار با بانک‌های عامل پروژه دارد، یعنی بانک‌ها این 24 میلیارد را سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اصل و سود آن تضمین شده است، ضمن این که بیش از 18 میلیارد دلار نیز موجودی نقدی صندوق است که بخشی از آن از سوی بانک مرکزی در قالب‌های مختلف برداشت شده و جمع موجودی این صندوق 54 میلیارد و 500 میلیون دلار است.

 


معاون وزیرخارجه اتریش در دیدار با معاون وزیر امور خارجه کشورمان ضمن درخواست گسترش روابط دوجانبه با ایران، بر استفاده از همه ظرفیت‌ها در این زمینه تاکید کرد.
«راینهولد لوپتاکا» معاون وزیر خارجه اتریش از تمایل کشورش برای توسعه روابط بیشتر میان وین و تهران خبر داد.
به گزارش پرس‌تی‌وی، لوپتاکا در جریان دیدار با «مجید تخت‌روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران در این زمینه با اشاره به روابط طولانی میان اتریش و ایران و دیدار اخیر میان «حسن روحانی» و «هاینتس‌فیشر» روسای جمهوری ایران و اتریش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، چنین دیداری را مثبت ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد که روابط 2 جانبه در دوران روحانی افزایش یابد و 2 کشور از ظرفیت‌ها برای گسترش روابط استفاده کنند.
تخت‌روانچی نیز در این دیدار گفت که روابط خوب و همکاری‌ها میان 2 کشور تامین‌کننده منافع تهران و وین است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10