(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 13 آبان 1392 - شماره 20632

خارش ، شایع ترین علامت خشکی پوست
آشنایی با سموم و کنترل انواع مسمومیت
اعتیادی به نام خرید !
نسل آینده داروها از اقیانوس تأمین می‌شود
پایان عصر آنتی بیوتیک
حیواناتی که زمان مرگشان را می‌دانند
کیفی که وقت بی‌پولی فریاد می‌زند
جوانه‌های سیر و پیاز سمی هستند
   


یک متخصص پوست و مو، خارش را علامت شایع خشکی پوست عنوان کرد و گفت: این عارضه هر محلی از بدن به‌خصوص نواحی بدون پوشش را درگیر می‌کند.
دکتر امیرهوشنگ احسانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه فصل زمستان اوج بروز خشکی پوست است، اظهار داشت: در این فصل به دلیل این که رطوبت موجود در هوا کمتر است، خشکی پوست بسیار شایع‌تر و شدیدتر می‌شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه جنسیت نقش به‌سزایی در خشکی پوست ندارد، گفت: با کم شدن فعالیت افراد در سنین بالا، تعداد غدد چربی و عرق واقع در سطح پوست که عامل اصلی مرطوب نگه‌داشتن پوست هستند کاهش می‌یابد و همین عامل باعث ایجاد خشکی پوست به ویژه در افراد مسن می‌شود، این عارضه در سنین بین 55 تا 60 سالگی شایع‌تر است.
وی خارش را علامت شایع خشکی پوست دانست و گفت: این عارضه هر محلی از بدن به‌خصوص نواحی بدون پوشش را درگیر می‌کند. همچنین مواد شیمیایی که در صابون‌ها و الیاف لباس وجود دارد از جمله عوامل محرکی هستند که خارش پوست را بیشتر می‌کند.
دکتر احسانی با اشاره به این که داروهای مصرفی در برخی بیماری‌ها نیز می‌تواند باعث خشکی پوست شود، ادامه داد: عوامل ژنتیکی، کمی مصرف آب و مایعات، قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید یا مداوم، شستن زیاد پوست دست و صورت مهم ترین عواملی هستند که خشکی پوست را تشدید می‌کنند.
وی گفت: اشخاصی که به خشکی پوست مبتلا هستند بهتر است از مایعات، میوه‌ها و سبزی ها که مانع خروج رطوبت از سطح پوست می‌شوند، بیشتر استفاده کنند.
این متخصص پوست و مو در پایان با بیان اینکه زندگی در هوای گرم و خشک یکی از علل ایجاد خشکی پوست محسوب می‌شود، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده، انواع ضدآفتاب‌ها و صابون‌هایی که میزان ترکیبات شیمیایی آن کمتر است را توصیه کرد.

 


سم ماده‌ای است که اگر به مقدار کافی وارد بدن شود می‌تواند باعث آسیب دائم یا موقت شود.
اگر چه بعضی از مسمومیت‌ها عمومی بوده و از اقدام به خودکشی ناشی می‌شود، اما مابقی مسمومیت‌ها بر اثر مصرف موادی است که ما روزانه از آنها استفاده می‌کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی غذا و دارو، صرف نظر از علت، مسمومیت‌ها همیشه به مراقبت‌های فوری پزشکی یا بیمارستانی نیاز دارند. بر حسب نوع مسمومیت علائم مسمومیت هم فرق می‌کند. خواب‌آلودگی یا کما (در مسمومیت با مواد مخدر)،‌ افزایش بزاق دهان، انقباض و کوچک شدن مردمک چشم‌ها (در مسمومیت با حشره‌کش‌ها)، سوختگی اطراف لب و دهان (در مسمومیت با مواد سفیدکننده)، تشنج (در مسمومیت با محرک‌های سیستم عصبی)، ریزش عرق و تند شدن تنفس (در مسمومیت با داروهای اعصاب) و صورتی شدن رنگ پوست (در مسمومیت با مونوکسید کربن) از جمله این علائم هستند.
سموم چگونه وارد بدن می‌شوند؟
سم‌ها چه تصادفی و چه تعمدی از راه‌های مختلفی وارد بدن می‌شوند. به عنوان مثال از طریق دهان به وسیله خوردن یا نوشیدن مواد سمی، از طریق شش‌ها به وسیله استنشاق گازهای خانگی یا صنعتی، بخارهای شیمیایی یا دود ناشی از آتش، بخاری یا اگزوز موتورهای بنزینی، از راه تزریق در نتیجه گاز گرفتن بعضی از حیوانات، حشرات، ماهی‌های سمی یا خزندگان یا بوسیله تزریق. از راه پوست، در نتیجه تماس پوست با بعضی از حشره‌کش‌ها و مواد شیمیایی خانگی یا صنعتی.
سموم چگونه عمل می‌کنند؟
سم از راه‌های گوناگون در بدن عمل می‌کند، بعضی وارد جریان خون می‌شوند، بعضی از سم‌ها روی سلسله مرکزی اعصاب اثر می‌گذارند و باعث قطع تنفس، ضربان قلب و سایر فرآیند‌های حیاتی زندگی می‌شوند. بعضی از سم‌ها مانند مونوکسید کربن جایگزین اکسیژن موجود در خون شده و مانع از رسیدن اکسیژن به بافت‌ها می‌شوند. بلعیدن سم مستقیما روی مجراهای غذا تأثیر می‌گذارد و در نتیجه ایجاد استفراغ،درد و غالبا اسهال می‌نماید. حلال‌های سمی ممکن است باعث سوختگی شدید لب‌ها، دهان، مری و معده، ایجاد درد شدید و حتی سوراخ شدن مجاری هم بشوند.
علائم مسمومیت و کنترل آن
بر حسب نوع مسمومیت علائم مسمومیت هم فرق می‌کند: خواب‌آلودگی یا کما (در مسمومیت با مواد مخدر)، افزایش بزاق دهان، انقباض و کوچک‌شدن مردمک چشم‌ها (در مسمومیت با حشره‌کش‌ها)، سوختگی اطراف لب و دهان (در مسمومیت با مواد سفیدکننده)، تشنج (در مسمومیت با محرک‌های سیستم عصبی)، ریزش عرق و تند شدن تنفس (در مسمومیت با داروهای اعصاب)، صورتی شدن رنگ پوست (در مسمومیت با مونوکسید کربن)
اقدامات اساسی در کنترل مسمومیت
- تحقیق کنید چه ماده‌ای باعث مسمومیت شده است. با گرفتن اطلاعات از مصدوم یا یکی از حاضرین، سعی کنید به درستی نوع سم را مشخص کنید. اینکه مصدوم با چه ماده‌ای، چه وقت، به چه میزان و به چه شکلی (خوراکی، استنشاقی، پوستی یا مخاطی، تزریقی) در تماس بوده است. اطراف مصدوم را جست وجو نمایید شاید یک ظرف شامل ماده سمی که خالی شده یا هنوز هم مقداری ماده سمی دارد پیدا کنید. ظروفی یا بسته دارویی که مصدوم آن را مصرف نموده است را همراه با مصدوم به بیمارستان ببرید.
- مصدوم را چه بیهوش باشد چه هوشیار در وضعیت ریکاوری (سر به پهلو و شکم به طرف زمین) قرار بدهید.
- هیچ‌گاه تلاش نکنید فرد مسموم را وادار به استفراغ کنید. مخصوصا‌اگر مصدوم ترکیبات اسیدی، قلیایی، نفتی، بخور اکالیپتوس یا ماده‌ای ناشناخته مصرف کرده باشد.
- اگر مصدوم بیهوش شده است هنگام تنفس مصنوعی مطمئن شوید که دهان او از مواد سمی پاک شده است در غیر این صورت از بینی تنفس مصنوعی بدهید.
- مصدوم ممکن است هذیان بگوید و حالت تشنج داشته باشد.
- عوارض و نشانه های خفگی و بیهوشی ممکن است در مصدوم مشاهده شود.
- اگر سم بلعیده شده باشد مصدوم ممکن است تهوع یا استفراغ داشته باشد.
- سوختگی اطراف دهان در صورتی که با حلال‌های شیمیایی تماس پیدا کرده باشد قابل مشاهده است. باز نگه داشتن راه تنفس و رساندن مصدوم به بیمارستان از اولویت‌هاست.
درمان عمومی
1- قبل از اینکه مصدوم بیهوش شود از وی بپرسید چه اتفاقی افتاده است. چرا که ممکن است مصدوم بیهوش شود. نباید سعی کنید که او را وادار به استفراغ کنید.
2- اگر مصدوم بیهوش بود ولی تنفس او حالت عادی داشت او را در وضعیت سر به پهلو و شکم به طرف زمین قرار بدهید.
3- اگر تنفس و ضربان قلب مصدوم متوقف شده است، بلافاصله ماساژ قلبی و تنفس‌مصنوعی را آغاز کنید مراقب باشید خودتان به سمی که ممکن است در اطراف دهان مصدوم وجود داشته باشد آلوده نشوید.
4- مصدوم را بلافاصله به بیمارستان برسانید و به همراه او نمونه‌ای از جعبه محتوی قرص یا بطری یا هر چه که سم درآن بوده را به بیمارستان بفرستید.
سموم خانگی
بسیاری از موادی که در خانه پیدا می‌شوند ممکن است سمی باشند مانند صابون مایع، مواد آرایشی و بهداشتی، کبریت، سفیدکننده‌ها، مواد شوینده، جرم‌بر، شیشه‌پاک‌کن، گاز پاک‌کن، چسب، مرگ موش، رنگ برها، حشره‌کش‌ها و سمومی که برای سمپاشی گیاهان به کار می روند، مواد نفتی مانند بنزین و گازوئیل و داروها.
پس هنگام استفاده از مواد شیمیایی خانگی، باید براساس برچسب آن عمل نمایید و این مواد را با هم مخلوط نکنید. کلیه مواد باید در کمدهای دربسته و دور از دسترس کودکان باشد.
مسمومیت با سموم خانگی اغلب در کودکان بروز می‌کند چرا که کودکان خصوصا زیر پنج سال بسیار کنجکاوند و برای شناسایی مواد اطرافشان، آنها را به دهان می‌برند و از خطرات اطرافشان آگاه نیستند. کودکان به خوردن داروها و قرص‌هایی که در دسترسشان باشد علاقه‌مند هستند. کودکان علاوه بر کنجکاوی، می‌خواهند از رفتار بزرگ ترها تقلید کنند. اگرچه بیشتر داروهایی که در خانه وجود دارند خطرناک نیستند، اما بسیاری از آنها اگر بیش از اندازه مصرف شوند ایجاد مسمومیت می‌کنند. بنابراین بهترین راه پیشگیری از مسمومیت درکودکان، دور نگه داشتن داروها و سموم از دسترس آنان است.
گیاهان سمی
خوردن برخی گیاهان که در باغچه خانه یا در بیابان پیدا می‌شوند خطرناک هستند و تماس با بعضی از آنها باعث واکنش‌هایی حساسیتی (آلرژیک) بدن می‌شوند. از آن میان گیاهان خرزهره، دیفن باخیا، کرچک، آزالیا، فرفیون و... سمی هستند. کودکان به خصوص ممکن است به طرف این گیاهان جلب شده و آنها را بخورند.
عوارض و نشانه‌های این مسمومیت‌ها شبیه به مسمومیت غذایی است. وخامت حال شخص بستگی دارد که چقدر از این گیاهان خورده باشد. اگر احتمال می‌دهید که مصدوم دانه یا برگ گیاهان سمی را خورده است مهم ترین کار شما این است که راه تنفس او را باز نگه دارید و او را بلافاصله به بیمارستان برسانید.
مسمومیت غذایی
مسمومیت غذایی به مجموعه اختلالاتی که در نتیجه خوردن غذاهای آلوده به عوامل میکروبی، شیمیایی یا فیزیکی در بدن به وجود می‌آید گفته می‌شود میکروب‌ها مسئول بخش عمده‌ای از مسمومیت‌های غذایی هستند، هر چند که در این میان نباید آلودگی‌ غذا با انواع مواد افزودنی، فلزات سنگین (مانند سرب، ارسنیک، جیوه و کادمیوم)، باقی مانده سموم دفع آفات نباتی و همچنین سایر مواد سمی که در مراحل تولید، نگهداری و فرآوری غذا ایجاد می‌شوند (مانند نیتروزامین و آفلاتوکسین) را از نظر دور داشت. وقتی غذا به طرز غیربهداشتی نگهداری یا پخته شود ممکن است آلوده به موادی شود که ایجاد مسمومیت غذایی کند. معمول‌ترین این نوع باکتری‌ها استافیلوکوک، سالمونلا و شیگلا هستند.
عوار ض و نشانه‌های مسمومیت ناشی از باکتری‌ها دو تا شش ساعت پس از خوردن غذای آلوده ظاهر می‌شود. مصدوم دچار حالت تهوع شده و ممکن است استفراغ کند. ممکن است دل درد و سردرد هم داشته باشد و در مراحل بعدی احتمالا دچار اسهال هم می‌شود و گاهی اوقات تب هم می‌کند.
با توجه به درمان عمومی مسمومیت باید مصدوم استراحت کند، مقدار زیادی مایعات مصرف نماید وبهتر است به یک مرکز درمانی منتقل شود.
مسمومیت دارویی
مسمومیت دارویی ناشی از مصرف دارو یا مواد مخدر به شکل غلط یا به مقدار بیشتر از حد درمانی بروز می‌کند. مسمومیت دارویی ممکن است تعمدی و ناشی از مصرف مقادیر بالای دارو به قصد خودکشی یا دگرکشی صورت گیرد یا غیرتعمدی و اتفاقی باشد و بیمار در اثر فراموشی یا از نحوه مصرف در اثر اشتباه والدین یا گروه درمانی با مقادیر زیاد دارو مواجه شود که منجر به مسمومیت خواهد شد.
از مهم ترین انواع مسمومیت اتفاقی و آن هم در کودکان می‌توان به مسمومیت ناشی از شربت متادون در کودکان اشاره کرد. متادون دارویی است که به عنوان جایگزین مواد مخدر به افرادی که دارای اعتیاد به مواد مخدر گروه تریاک هستند داده می‌شود. خوردن حتی یک قاشق از این شربت یا تعداد اندکی قرص متادون در کودکان منجر به خواب‌آلودگی، بیهوشی و مرگ ناشی از توقف تنفس خواهد شد.
عوارض و نشانه‌های مسمومیت ناشی از مصرف خودسرانه دارو و مواد مخدر برحسب نوع دارو و مقدار مصرف فرق می‌کند. همیشه استفراغ بلافاصله پس از مصرف صورت نمی‌گیرد اما ممکن است مردمک چشم‌ها به صورت غیرعادی گشاد یا تنگ شود.
در مسمومیت با مواد مخدر، بیمار ابتدا خواب‌آلوده و سپس دچار مشکل در تنفس و قطعی آن خواهد شد. مصدوم ممکن است نشانه‌هایی از تزریق روی یک یا دو بازو داشته باشد.
در مسمومیت با آرامبخش‌ها تنفس کم عمق می‌شود. پوست مصدوم سرد و مرطوب می‌شود. ضربان سریع و ضعیف شده و احتمالا بیهوشی رخ می‌دهد.
در مسمومیت با داروهای محرک، مصدوم هیجان‌زده است و به فراوانی عرق می‌کند و ممکن است دچار توهم و رعشه شود.
در مسمومیت با آسپیرین مصدوم ممکن است دل درد داشته باشد، استفراغ کند و استفراغ ممکن است خون‌آلود باشد. مصدوم ممکن است بی‌حال و خواب آلوده باشد، احساس می‌کند که گوشش زنگ می‌زند، اشکال در تنفس دارد و ممکن است به فراوانی عرق کند.
در درمان مسمومیت دارویی بدون اینکه بیمار را وادار به استفراغ نماییم باید پس از کنترل علائم حیاتی وی، با همراه داشتن جعبه دارویی، او را به اورژانس بیمارستان برسانید تا اقدامات لازم انجام شود.
مسمومیت ناشی از مواد نفتی
مسمومیت ناشی از مواد نفتی مانند نفت، گازوئیل و بنزین به خودی خود خطرناک نیست. این نکته به شرطی صادق است که مصدوم دچار استفراغ نشود. استفراغ مواد نفتی می‌تواند منجر به ورود این مواد به داخل ریه و در نتیجه عفونت شدید ریوی و مرگ بیمار شود. مسمومیت با نفت اغلب در کودکان اتفاق می‌افتد.
علت مسمومیت با نفت، خورده شدن آن جای آب توسط کودک است. در این موارد باید ضمن خودداری از القای استفراغ مصدوم را سریعا به بیمارستان منتقل نمود. در بزرگسالان نیز انتقال بنزین از داخل باک بنزین خودرو به داخل ظرف یا جابه جایی بنزین به طرق مشابه و با کمک مکیدن دهانی، می‌تواند منجر به بلعیدن بنزین و مسمومیت فرد شود.
راه‌های پیشگیری از مسمومیت با مواد نفتی عبارتند از نگهداری مشتقات نفتی در داخل ظروفی که شبیه به ظرف مواد خوراکی (بطری نوشابه خانواده) نباشد، نگهداری آنها دور از دسترس کودکان. ذخیره کردن مشتقات نفتی در محوطه پارکینگ و حیاط در صورتی که جایگاه بازی کودکان باشد، بسیار خطرناک است. پس از بلعیدن مشتقات نفتی، مانع بروز استفراغ مصدوم شوید و وی را به بیمارستان منتقل نمایید.
مسمومیت ناشی از مونوکسیدکربن
مونوکسید کربن گازی بی‌رنگ، بی‌بو، بی‌مزه و غیرمحرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و ذغال چوب حاصل می‌شود. با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی خصوصا گازسوز، توجه به نکات موثر در پیشگیری از مسومیت با مونوکسیدکربن دارای اهمیت می‌شود. توجه به نکات زیر در پیشگیری از مسمومیت با مونوکسیدکربن ومرگ و میر ناشی از آن موثر است:
از نگهداری کودک در داخل خودروی روشن و در پارکینگ‌های طبقاتی خودداری کنید.
هنگام استفاده از بخاری‌های نفتی و گازی، برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، اطمینان از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش‌ها الزامی است
استفاده از بخاری‌های بدون دودکش تنها در محیط‌هایی که دارای تهویه و جریان مناسب هوا هستند مانند مکان‌های عمومی پرتردد مجاز است.
قبل از روشن کردن بخاری‌های گازی در ابتدای فصل سرما این موارد را کنترل نمایید:
1- آیا دودکش بخاری درست به بدنه بخاری متصل شده است؟
2- آیا مسیر دودکش سقفی بخاری باز است یا در اثر مانعی طی فصل‌های گرم سال، بسته شده است؟
3- آیا اتصال لوله گاز به بدنه بخاری گازی به درستی صورت گرفته است؟
4- آیا بخاری استاندارد و دارای پیلوت است تا به محض خاموش شدن شعله به هر دلیلی، جریان گاز قطع شود؟
5- پس از روشن نمودن بخاری آیا لوله دودکش با لمس دست سرد است یا گرم؟ در صورت سرد بودن دودکش، تهویه به درستی انجام نمی‌شود و گاز در محیط در حال پخش شدن است. مواردی از مسمومیت‌های کشنده با مونوکسید کربن در رانندگانی گزارش شده است که برای گرم کردن خودروی خود در فصول سرد سال از گاز پیک‌نیک استفاده کرده‌اند.
از اجاق‌های خوراک‌پزی به منظور گرم کردن محیط استفاده نکنید. همچنین حضور در پارکینگ‌های دربسته که در آن اتومبیل با موتور روشن وجود دارد خطر بروز مسمومیت با مونوکسید کربن را به همراه دارد و استفاده از آب گرمکن نفتی یا گازی یا دستگاه پکیج در داخل محیط حمام و یا محیط‌های کوچک دربسته منجر به سوخت ناقص و مسمومیت با گاز خواهد شد.

 


اعتیاد به خرج کردن، و تنوع‌طلبی مانند اعتیاد به مصرف مواد مخدر از نظر اقتصادی، اجتماعی و روانی عوارضی دارد، برخی افراد به ویژه زنان دچار این معضل هستند و از خرید کالاهایی که حتی استفاده نمی‌کنند، لذت می‌برند.
پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد اعتیاد به خرید در قشر زنان سه برابر بیش از مردان است و در سنین 22 تا 34 سالگی شیوع فراوانی دارد.
برخی شهروندان می‌گویند این افراد از خرید کالا لذت می‌برند و حتی ممکن است از یک کالای مشخص چند عدد خریداری کنند.
برخی روانشناسان بر این باورند، افرادی که اعتیاد به خرید انواع اجناس دارند، اعتماد به نفس پایینی داشته و در واقع دچار نوعی وسواس هستند.
«محبوبه قره‌داغی» روانشناس در این باره به ایرنا گفت: برخی افراد به ویژه زنان خرید کردن را برای برطرف کردن نیازهای روزمره انجام نمی‌دهند بلکه این کار را تنها راه ممکن برای مقابله با اضطراب و درگیری‌های ذهنی، افکار منفی، خشم و بی‌حوصلگی می‌دانند.
وی با بیان اینکه خریدکردن نمی‌تواند راه رهایی این افراد از افکار و احساسات منفی‌شان باشد، افزود: این افراد مدتی پس از خرید متوجه می‌شوند کالای خریداری شده کاربرد چندانی برای آنان ندارد.
این روانشناس اظهار داشت: این افراد دوباره در احساس گناه، سرخوردگی و افسردگی غوطه‌ور می شوند و برای به دست آوردن روحیه خود باز هم به خرید می روند و این چرخه همین‌طور ادامه دارد تا جایی که افراد معتاد به خرید دیگر قادر به کنترل خود نیستند.
قره‌ داغی درباره روش درمان اعتیاد به خرید، ادامه داد: مراجعه به یک مشاور و کمک گرفتن از وی بهترین درمان این نوع اعتیاد است.
به گفته وی، استفاده از کتاب‌های مناسب یا گروه‌های خودیاری نیز به آموختن مهارت‌های مقابله با اضطراب، افسردگی و افکار منفی کمک می‌کند.
65 درصد از مردم ایران بی‌هدف به خرید می‌روند
«مجید ابهری» کارشناس اجتماعی نیز به پژوهش میدانی انجام شده در خلال سال‌های 89 تا 91 اشاره کرد و گفت:‌در این پژوهش زنان و مردانی که در فروشگاه‌های بزرگ و در پاساژها مشغول گردش و خرید بودند پرسش به عمل آمد.
وی گفت: براساس این پژوهش 65 درصد مردم به قصد خرید یک کالا از خانه خارج می‌شوند اما حین گردش برای آن کالا، لوازم دیگری هم می‌خرند.
ابهری افزود: برخی زنان برای وقت‌گذرانی در فروشگاه‌های بزرگ گردش می‌کنند که درآنها نیاز کاذب به خرید ناگهانی ایجاد می‌شودو ممکن است برای تهیه ماکارونی به این فروشگاه‌ها بروند اما به خاطر چیدمان و زیبایی کالاها هوس خریدهای اضافی کنند.
ابهری، پاساژگردی را یکی از رفتارهایی دانست که در چند سال گذشته در بین مردم گسترش یافته و نتیجه آن ایجادنیاز کاذب به خریدهای اضافی است که این رفتار هزینه اضافی به سبد اقتصادی خانوار تحمیل می‌کند.
وی تصریح کرد همچنین در این پژوهش مشخص شد عده‌ای نیز از سر بیکاری، نداشتن برنامه تفریح و فقط برای تماشا به بازار می‌روند، 27 درصد از آنها کالایی را می‌خرند که بعدا استفاده چندانی از آن نمی‌کنند.
ابهری ادامه داد: خرید ناگهانی ازجمله رفتارهای برخی افراد است و این ناشی از بی‌برنامگی است که اعتیاد می‌آورد.
وی مهم‌ترین راه حل ترک اعتیاد به خرید، را برنامه‌ریزی و همراه نداشتن پول دانست.

 


محققان دانشگاه اسکاتلند تحقیقات تازه‌ای را در زمینه داروهایی که مبنای آنان در اقیانوس‌هاست آغاز کرده‌اند. آنها بر این باورند که نسل آینده داروها از اقیانوس تأمین می‌شود.
به گزارش پایگاه ساینس، پروژه جست‌وجوی مواد خامی که مبنای دارویی دارند و در اقیانوس‌ها یافت می‌شوند از سال 2012 آغاز شده است و SeaBio Tech نام دارد.
محققان در تلاش هستند که حوزه بیوتکنولوژی را وسعت دهند و برای نیل به این هدف، مواد خام موجود در اقیانوس‌ها گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.
مدیر این پروژه تحقیقاتی می‌گوید: اقیانوس‌ها دارای عمق متفاوتی هستند و میزان جزر و مد نیز در آنان تفاوت دارد؛ علاوه بر این در بسیاری از اقیانوس‌ها منافذ آتشفشانی وجود دارد. مجموع تمام این عوامل باعث می‌شود که گونه‌های حیات متفاوتی در اقیانوس شکل گیرد که اغلب آنان خواص درمانی دارند؛ علاوه بر این در اعماق اقیانوس‌ها یک زندگی میکروبی در جریان است که ترکیبات دارویی ارزشمندی به حساب می‌آیند.
این گروه تحقیقاتی، به عنوان نمونه از اسفنج دریایی برای ساخت یک داروی ضد قارچ قوی استفاده کرده‌اند.
آنچه محققان را درمورد اسفنج دریایی کنجکاو کرد این بود که این موجود مدام در معرض شکارچیانی مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها قرار می‌گیرد ولی به هیچ عنوان آسیب نمی‌بیند؛ آزمایش‌های بیشتر نشان داد که اسفنج دریایی دارای یک لایه محافظ داخلی است که فیلم زیستی (biofilm) نامیده می‌شود و از آن در مقابل انواع قارچ و باکتری محافظت می‌کند. همین خاصیت باعث شده است که داروهای ضدقارچ و باکتری مؤثری با استفاده از آن تولید شود.
هر یک از اقیانوس‌ها و آب‌های طبیعی شرایط محیط متفاوتی دارند و این موضوع باعث وجود گونه‌های زیستی متفاوت شده است.
محققان بر این باورند که موجودات دریایی قابل رشد در دریای مدیترانه، برای ساخت انواع آنتی‌بیوتیک مؤثرند.
مدیر این پروژه تحقیقاتی گفته است که آب اغلب اقیانوس‌ها سمی است و دمای آن در برخی نقاط به 70 درجه سانتی‌گراد می‌رسد؛ بنابراین موجوداتی که این شرایط ویژه را تحمل می‌کنند، دارای خواص منحصر بفردی هستند که برای تولید داروهای ضدسم، در آب و هوا کاربرد دارند.
وی گفت که در اقیانوس، ژن‌های متفاوت و نایابی وجود دارد که برای ساخت مواد آرایشی و بهداشتی و انواع بانداژ مناسبند.
چندی پیش یکی از شرکت‌های معتبر دارویی موفق به ساخت یک داروی ضدسرطان، با استفاده از گیاهان دارویی شد. یکی از استادان دانشگاه لوون بلژیک گفته است که اقیانوس‌ها منبع بکر از میکروارگانیسم‌های دریایی، جلبک‌ها و بی‌مهرگان هستند که تأمین نسل آینده داروی موردنیاز جهان را تضمین می‌کنند.

 


مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کرد: جهان به پایان عصر آنتی‌بیوتیک رسیده است.
«ارجون سرنیواسان» یکی از مدیران مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها گفت: انسان و دام با مصرف بیش از اندازه ی داروهای آنتی‌بیوتیک به جایی رسیده‌اند که باکتری‌ها به این داروها مقاوم شده و اکنون در عصر پس از آنتی‌بیوتیک قرار گرفته‌ایم.
سازمان بهداشت جهانی به تازگی هشدار داده است که جهان درحال آغاز دوره پس آنتی‌بیوتیک است چراکه دیگر عفونت‌های رایج و معمولی درمانی ندارند.
«سرنیواسان» مصرف بیش از اندازه و غیرضروری از آنتی‌بیوتیک را برای ایجاد این وضعیت مقصر دانسته و گفت: ما خودمان آتش مقاومت باکتریایی را دامن زده‌ایم. این داروها، داروهای معجزه‌آسایی هستند اما طی 50سال گذشته از آنها به خوبی مراقبت نشده است.
وی افزود: پزشکان دیگر درمانی برای مبارزه با عفونت‌ها سراغ ندارند که بتواند بیماری را به راحتی درمانهای پیشین درمان کند. باکتری‌هایی که با آنها مواجه می‌شویم تقریباً به همه و در برخی موارد به تمامی آنتی‌بیوتیک‌های موجود و در دسترس مقاوم هستند.
انگلیس قصد دارد در فهرست خطرات ملی برای ضرورت‌های شهروندی خود، مقاومت به آنتی‌بیوتیک را در کنار حملات تروریستی فاجعه‌بار و فورانهای آتشفشانی عظیم قرار دهد.
مقامات بهداشت و درمان انگلیس مقاومت آنتی‌بیوتیکی را یک بمب ساعتی و یک سناریوی آخر الزمانی می‌دانند که در آن هفت درصد موارد بستری در بیمارستانها به خاطر عفونت‌های مقاوم به داروست.

 


تحقیقات نشان می‌دهد مرگ آگاهی در بعضی حیوانات وجود دارد و با مطالعه دقیق رفتار آنها می‌توان نتیجه گرفت که لحظات پایان عمر حیوانات برای خودشان و اطرافیانشان قابل درک است.
شامپانزه‌ها شبیه‌ترین موجودات به انسان به لحاظ تکاملی هستند و خصوصیات فیزیکی و روانشناختی مشابه زیادی با انسان‌ها دارند.
زیست‌شناسانی که مدت‌ها محل زندگی شامپانزه‌ها در باغ‌وحش اسکاتلند را زیر نظر گرفتند برای مثال به مرگ شامپانزه ماده 50 ساله‌ای در سال 2008 اشاره می‌کنند.
در آخرین ساعات زندگی این شامپانزه، همه اعضای گروه روی سکوی نزدیک او جمع شده و آرام پوست او را نوازش می‌کردند. پس از مرگ این شامپانزه ماده، همه از او دور شدند و تنها دختر او تمام شب را کنار مادرش ماند. نکته جالب دیگر این که حتی پس از عادی شدن رفتار شامپانزه‌ها، آن‌ها تا چند روز روی سکویی که شامپانزه پیر آخرین ساعات زندگی‌اش را روی آن گذراند، جست‌وخیز نمی‌کردند.
فیل
تحقیقات زیادی اثبات می‌کند که فیل‌ها نسبت به مرگ آگاهند و در لحظات مرگ با یکدیگر مهربان‌تر می‌شوند و نه تنها خویشاوندان درجه اول بلکه بقیه فیل‌ها نیز نسبت به فیلی که لحظات آخر زندگی را می‌گذراند، توجه ویژه دارند و با حالتی حاکی از ترحم تلاش می‌کنند نیازهای او را رفع کنند. برای نمونه فیلی که در حال مرگ بود، پنج خانواده از فیل‌های دیگر به حالت پرستاری به فیل در حال مرگ سر می‌زدند و به او برای زنده ماندن کمک می‌کردند.
قو
قوها پرندگان زیبا و از مخلوقات خارق‌العاده خداوند هستند. در افسانه‌های قدیمی برخی از ملل آمده که قوی گنگ در طول عمر هیچ صدایی تولید نمی‌کند وتنها در نزدیکی لحظات مرگ، به گوشه‌ای دنج پناه برده و آوازی زیبا به عنوان اختتامیه عمر خود می‌خواند که با اتمام آواز جانش را از دست می‌دهد. هنوز کسی به درستی نمی‌داند که آیا قوها واقعا آخرین لحظه‌های زندگی خود را تشخیص می‌دهند یا خیر اما افسانه‌ها و تعاریف نمادین در مورد این جانداران زیبا هم چنان در فرهنگ‌های مختلف وجود دارد.

 


یک شرکت ژاپنی کیف پول مکاری ساخته است که دخل و خرج کاربر را تحت نظر می‌گیرد به طوری که اگر پول کمی در خود داشته باشد از دسترس کاربر دور می‌شود.
«کیف پول زنده» با نوعی نرم‌افزار حسابداری تلفن‌های هوشمند موسوم به «زایم» همراه می‌شود. این محصول دو حالت برای خرج کردن پول دارد: وضعیت پس‌انداز و وضعیت خرج کردن.
وقتی دارنده این کیف، پول داشته باشد و درعین حال سعی کند همین پول را خرج کند، کیف پول هوشمند به خاطر تعبیه چرخ‌هایی در آن، از کاربر دور می‌شود از این رو امکان باز کردن آن در این حالت وجود ندارد. وقتی کاربر بالاخره به آن دست یافته و در آن را باز کند، این کیف پول شروع می‌کند به فریاد زدن و درخواست کمک کردن.
این کیف پول می‌تواند به مادر دارنده کیف پول تماس تلفنی بگیرد یا ایمیل ارسال کند تا دارنده کیف را از خریدهای غیرضروری منصرف سازد. اما از سوی دیگر اگر وضعیت مالی و حساب بانکی دارنده کیف مناسب باشد این کیف به حالت خرید و خرج کردن تغییر وضعیت داده و دارنده خود را به خرید تشویق می‌کند.
براساس اعلام وب سایت این محصول، هنوز هیچ برنامه‌ای برای فروش عمومی این کیف پول هوشمند مطرح نشده است.

 


عضو هیئت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: در جوانه پیاز و سیر سمی تولید می‌شود که مصرف آن سلامت را به خطر می‌اندازد و باید پیش از مصرف همانند جوانه سیب‌زمینی آنها را جدا کرد.
به گزارش ایسنا، خدیجه رحمانی با بیان اینکه در فرآیند جوانه زدن پیاز، سیر و سیب‌زمینی برخلاف روند جوانه زدن دانه‌هایی مانند گندم، ماش و عدس، ارزش تغذیه‌ای آنها گرفته می‌شود و باید از خوردن قسمت‌های جوانه زده پرهیز کرد. گفت: برای تاخیر در جوانه‌زایی پیاز و سیر باید آنها را در محیطی به دور از آفتاب که هوا جریان دارد و رطوبت حداقل است، نگه‌داری کرد.
وی افزود: به این ترتیب، هیچ‌وقت نباید سیب‌زمینی، پیاز یا سیر را در یخچال یا فضای خارج از خانه در مکانی که نور می‌تابد نگه داشت بلکه بهترین محل نگهداری، داخل کابینت آشپزخانه است. این سبزی‌ها را تا زمانی که جوانه نزده‌اند می‌توان ذخیره کرد و مورد استفاده قرار داد.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه برخی زنان برای پیشگیری از جوانه زدن و خراب شدن پیاز، مقدار فراوانی را تفت می‌دهند و در یخچال یا فریزر نگهداری می‌کنند، اظهار داشت: در این حالت ارزش غذایی پیاز پایین می‌آید، بنابراین چنین اقدامی را چندان توصیه نمی‌کنیم. اما به هر حال در شرایط خاص مخصوصا برای خانم‌های شاغل این کار بلامانع است اما به عنوان یک برنامه دائمی توصیه نمی‌شود.
رحمانی ادامه داد: نکته‌ای که نباید فراموش کرد آن است که پیاز و سیر را نباید سرخ کرد بلکه یک تفت مختصر کفایت می‌کند. سرخ کردن باعث می‌شود ارزش غذایی پیاز افت کند و اگر بخواهید آن را برای مدتی در یخچال هم نگه دارید، این ارزش غذایی کمتر هم خواهد شد و خواص ضدسرطانی آن از بین می‌رود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10