(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 13 آبان 1392 - شماره 20632 

ضرورت تداوم شعار مرگ بر آمریکا در راهپیمایی انقلابی 13 آبان (بخش پایانی)
جیغ بنفش شیطان بزرگ از مقاومت مردم ایران
   


گالیا توانگر
این جور نیست که اگر آمریکا با یک کشوری بد بود آن کشور دیگر در دنیا نتواند نفس بکشد و اگر خوب بود آن کشور دیگر خیالش آسوده باشد،خود آمریکایی ها دارند این جوری تبلیغ می کنند.این گونه تبلیغ و وانمود می کنندکه اگر کشوری با آنها بد باشد تمام راه ها به روی او بسته خواهد بود. نه آقا این جور نیست. شعار مرگ بر آمریکا از دهان مردممان نیفتاده و راه ها هم به روی ما بسته نبوده و اگر ما تلاش و همت کردیم توانستیم راه خودمان را باز کنیم.مگر دنیا مال آمریکاست؟کی هستند این زورگوهای قلدر و متکبر فاسد مدعی که ادعای مالکیت دنیا را می کنند؟غلط می کنند.نه از آن طرف اگر اینها با کسی دوست بودند خیرات و برکات بر سر آن ملت نازل خواهد شد. نه آقا ،اینها با کسی دوست هستند مایه بدبختی و رو سیاهی آن ملت می‌شوند.(مقام معظم رهبری – 12/2/69)
امروز 13 آبان و سالروز تسخیر سفارت آمریکا در تهران به عنوان لانه جاسوسی است.
امروز روزی است که استکبار ستیزی ملت بزرگ ایران به عینه متجلی می شود و هر سال با گرامیداشت این روز، شعار “مرگ بر آمریکا” در سراسر ایران اسلامی طنین انداز می شود و امروز نیز همین شکوه و عظمت در سراسر میهن اسلامیمان تداوم خواهد داشت.
خواسته های استکباری غرب
جواد رضایی پور یک کارشناس مسائل سیاسی و عضو بسیج دانشجویی دانشگاه امیر کبیر در گفت و گو با گزارشگر کیهان می گوید:«بعد از انتخابات خبرهایی که از جمهوری اسلامی بیرون می رفت خیلی مهم بود. اگر بگویم جزء مهم ترین اخبار دنیا بود ، گزاف نگفته‌ام. این گواه نقش مهم و تاثیر گذار جمهوری اسلامی در منطقه خاور میانه و دنیاست. ملت ها می خواهند بدانند بعد از انتخابات اخیر موضع گیری جمهوری اسلامی در برابر آمریکا چطور است؟ آیا هنوز هم بر مواضع استکبار‌ستیزی خود تاکید دارد؟ آیا هنوز هم منشأ ظلم و فقر جهانی را نظام امپریالیستی آمریکا می داند؟»
وی با بیان این که غرب در راس آن آمریکا مسائل هسته ای ایران را دستاویز قرار داده،می گوید:«آنها می‌خواهند به هر طریق ممکن جمهوری اسلامی را پای میز مذاکره بکشانند. چرا که در حال حاضر تنها کشور ماست که روی پای خودش ایستاده و به آمریکا الکی باج نمی دهد.»
وی با تاکید بر این که موضع گیری بنیانگذار جمهوری اسلامی در قبال آمریکا نیز کاملا مشخص بوده و مقام معظم رهبری نیز بر همان اصول اصرار دارند،در ادامه می گوید:«تنها ممکن است در پاره ای موارد با آمریکا مذاکره و صحبت داشته باشیم.ما نباید از موضع ضعف وارد شویم. باید از حقوق مسلم خود با جدیت دفاع کنیم و اساسا ماهیت نظام ما ظلم نکردن و ظلم ستیزی است.شما ببینید نظریه پردازان مغرض و در خدمت نظام امپریالیستی نظیر خانم شرمن چطور در مورد ملت ما افاضه سخن دارند؟! همین اواخر بود که با گستاخی اعلام کردند که دروغ و فریبکاری در “دی ان ای” ایرانیان است! اگر چه بعدا مجبور به تکذیب خبر شدند اما مطمئنا چیزهایی از این دست گفته شده و از ذهنشان می گذرد که آشکار توهین به ملت ما و نشان دهنده مواضع استکباری آنهاست.»
وی می گوید:«آمریکا باید بداند که ما تحت هیچ شرایطی از خط قرمزهای خود عبور نمی کنیم. اصل غنی سازی را حفظ خواهیم کرد و تاسیسات هسته‌ای ما نیز تعطیل نخواهد شد.»
این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است:«خود آمریکایی ها نیز بازیچه دست رژیم صهیونیستی هستند و این به خوبی در مواضع شان علیه تاسیسات هسته ای ایران مشخص است. آمریکا بیشتر بر اثبات صلح آمیز بودن تاسیسات هسته ای ایران تاکید دارد در حالی که اسرائیلی ها هدفشان این است که به طور کلی فعالیت هسته ای کشورمان را متوقف کنند و به زور هم شده یک ملت را از حق مسلم خود محروم سازند.»
هر دانش آموز یک سفیر استکبار ستیزی
دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 1359، از سیزدهم تا نوزدهم آبان ماه هر سال را هفته تربیت نام نهاد که نخستین روز آن روز دانش آموز نام گرفته است.
سودابه هاشمی دبیر دبیرستان های تهران برایمان می گوید:« همان طور که امام راحل اشاره فرموده اند مساله رابطه ما با آمریکا اصل موضوع نیست. اصل موضوع مسئله اسلام است و آنها می خواهند ما را از مواضع استکبار ستیزی مان -که شالوده اسلام بر پایه همین اصل بنا نهاده شده - دور سازند. »
این فرهنگی، فرصت روز دانش آموز و هفته تربیت را بهترین فرصت برای تبیین ارزش های اسلامی از جمله استکبار ستیزی بیان کرده و می‌گوید:«دانش‌آموز امروز باید بداند که رسالت خطیری بر دوشش است. رسالت آمیختن تعهد و تخصص و نیز دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی پیش روی مستکبرین،حال این مستکبرین می خواهد آمریکا باشد و یا ایادی آن در هر مجلس و محفلی. چنانچه بتوانیم دانش آموزی در خور‌شان نظاممان تربیت کنیم ،هر دانش آموز به یک سفیر استکبار ستیزی تبدیل خواهد شد که آینده کشورمان را با تلاشش بیمه خواهد کرد.»
طوبی سرلک دانش آموز دوره متوسطه در حالی که کتاب های تاریخ معاصرایران را در کتابخانه مدرسه ورق می زند و یادداشت هایی تهیه می کند، می‌گوید:«اگر ما بدانیم فلان دوست یک آدم ناباب است و به هیچ صراطی هم مستقیم نیست، آیا باز هم به همصحبتی با او اصرار می کنیم؟!مطمئنا خیر. در مورد آمریکا هم قضیه همین گونه است. در تاریخ انقلاب اسلامی ده ها مورد از ظلم آمریکا به ملت ما دیده می‌شود ، وقتی ده ها بار اشتباهات ظالمانه خود را تکرار کرده چطور می توانیم به سردمداران آمریکایی اعتماد کنیم؟»وی که برای روزنامه دیواری روز 13 آبان در حال تهیه مطلب از کتاب های کتابخانه مدرسه شان است ادامه می دهد:«وقتی شعار مرگ بر آمریکا سر می دهیم روی سخن ما سردمداران آمریکایی است و در واقع به اندیشه های استکباری آمریکا معترضیم. همین دیشب در تلویزیون شنیدم که آمریکا حتی از شهروندان خود نیز جاسوسی می کند! چرا باید به برقراری ارتباط با گرگ اصرار داشته باشیم؟!»
آمریکا به هیچ کس رحم نمی کند!
این که بگوییم اساسا ماهیت شکل گیری آمریکا بر پایه استکبار و ظلم بوده است ،بیراه نگفته ایم. تاریخ مملو از داستان های ظالمانه آمریکایی ها در بدو شکل دادن این کشور است.
 علی فروغی جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) می گوید:«امروز 13 آبان چنان سیلی به آمریکا و دشمنان انقلاب بزنیم که در دو دهه اخیر بی سابقه باشد.با حضور پرشور جوانان در این روز و طنین شعار مرگ بر آمریکا برق از چشمان شرق و غرب خواهد پرید.
برخی بر این خیالند که مسئله اصلی ما با آمریکا بلوکه شدن دارایی هایمان و نیز پیشقدم شدن آمریکا در عدم برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است در حالی که مسئله اصلی ما با آمریکا به ماهیت استکباری این کشور بر می گردد.»
 وی با تأکید بر اینکه آمریکا ماهیتی بی ریشه و اصل و نسب دارد، می گوید:«برای شکل گیری آمریکای نوین در قاره آمریکا حجم زیادی از بومیان آنجا را به قتل رساندند و تا سالیان زیادی نیز این قتل و غارت ادامه داشت در حالی که بومیان آنجا صاحب تمدن بودند، لذا اصل شکل گیری این کشور بر خونریزی و قتل و غارت استوار شده است. آمریکا نه تنها برپایه قتل و غارت استوار شده است بلکه به هم پیمانان خود نیز رحم نمی‌کند، در حال حاضر نیز شاهد جاسوسی از شهروندان آمریکایی و خیانت به آنها هستیم، ما شاهدیم که سیاستمداران این کشور حتی به خودشان هم رحم نمی‌کنند. در فضای بین المللی نیز آمریکا با جنایات مختلفی که در کشورهای مختلف کرده چهره مثبتی ندارد، از ربودن افراد در کشورهای اروپایی و حمله به عراق و افغانستان گرفته تا جاسوسی و شنود اخیر بیانگر این است که آمریکا به هیچ کس رحم نمی‌کند.»
فروغی با تأکید براینکه به کسی که هیچ چیز برایش اهمیت ندارد نمی‌توان اعتماد کرد، می گوید:«آمریکا نه پس از انقلاب بلکه جنایات خود را از ماجرای کودتای زمان پهلوی و قراردادهایی که بسته شده در ایران آغاز کرد.نگاه آمریکا همیشه نگاه استکباری و جنایتکارانه بوده است، پس از انقلاب نیز شهدای زیادی برای مبارزه با آمریکا داشتیم. بنابراین شعار مرگ برآمریکا شعار عقلانی، اصولی، پایه‌ای و منطقی ماست و در هیچ شرایطی جز نابودی و برطرف شدن توهم ابرقدرتی آمریکا کوتاه نمی‌آییم.»
شعار مرگ بر آمریکا دستوری نیست
مبنای ایجاد حقوق در عرصه بین‏المللی ایجاد صلح و حفظ امنیت بین‏المللی برای ملت‏هاست. تجاوز به حقوق ملت‏ها و ایجاد فشار به دولت‏ها برای عقب‌نشینی آن‏ها از اعتقادات خود امری مذموم و ناپسند است.هر ملتی حق دارد تجلی اراده خویش را در قالب ایجاد یک نظام حاکمیتی به نام دولت ایجاد و به منصه ظهور برساند. تقابل دولت‏ها با این امر موجب گسست وحدت بین‏المللی و ایجاد عدم اطمینان فی ما بین حاکمان می‏شود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌ایران با شعار استقلال طلبی و عدم وابستگی به بلوک شرق (کمونیسم) و غرب (امپریالیسم) و با هدف ایجاد حاکمیتی بر مبنای اصول دینی و مذهبی، برخی از کشورهای دنیا این امر را قبول و برخی دیگر این امر را  برنتافته و نسبت به این امر مبارک جبهه گرفتند، از جمله این کشورها ایالات متحده آمریکا بود که پایگاه سیاسی و به عبارت دیگر سفارتخانه‏ خود را بر خلاف موازین حقوق بین‏المللی به مرکزی برای جاسوسی و ایجاد اغتشاش‏های سازمان‏یافته و محلی برای مبادله اطلاعات محرمانه و جذب جدایی طلبان و منافقان نموده بود. پس از اشغال لانه جاسوسی این روز بعدها به نام روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نام گذاری گردید و پیش و پس از آن مردم ایران با شعار مرگ بر آمریکا این حرکت مذموم اختلاف انگیز استکبار جهانی را محکوم کرده و می‏کنند.
نعناکار یک کارشناس حقوق بین الملل می‌گوید:«شعار مرگ بر آمریکا، نفرین یک ملت، شخص، دولت و یا حتی فرد نیست، بلکه نفی یک نوع تفکر و ایدئولوژی است.اسلام به عنوان مبنا و اصول ایجاد حقوق که خود سرچشمه ایجاد حق و تکلیف چه در سطح فردی و اجتماعی و چه در سطح داخلی و بین‏المللی است با شعار ” لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ ” بیان می‏داردکه در هر عرصه‏ای نه ظلم کنیم و نه ظلم را تحمل کنیم و این به عنوان یک حق مسلم در حوزه حقوق بشر اسلامی‌مورد تایید و تاکید همه فرق  اسلامی‌و مذاهب تشیع و تسنن قرار گرفته است.
تفکر و دیدگاه نفی استکبار، ظلم و بی عدالتی امری نیست که یک شبه ایجاد شده باشد که برخی بخواهند یک شبه آن را از میان بردارند، زمانی ممکن است این شعار از بین برود که عدالت و حق به درستی در تمام جهان استقرار یافته باشد.»
وی با اشاره به بیانات روشنگرایانه مقام معظم رهبری می گوید:«رهبری در بیانات خود در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان می فرمایند: ”مرگ برآمریکا” را کسى به ملّت ایران یاد نداد. از اعماق جان یکایک مردم برآمد که؛”مرگ بر آمریکا”.
بیانات مقام معظم رهبری به عنوان جانشین امام عصر(عج) به عنوان سندی مهم در عرصه‏های گوناگون قابل استفاده و استناد است، از این رو با عنایت به فرمایش ایشان و استفاده این مطلب در حقوق اسلامی‌آشکار می‏شود که در این شعار هیچ اقدام دولتی، سازمان یافته و فرهنگ ساز حاکمیتی دخیل نبوده است. لذا با توجه به عرف و هنجار جامعه اسلامی‌– ایرانی و اینکه این شعار با هدف نفی استبداد و استکبار جهانی در میان یک ملت به صورت عام گسترش پیدا نموده است نمی‏توان این ملت را در این خصوص مؤاخذه نمود، بلکه می‌توان مبانی ایجادی موضوع را بررسی و در خصوص شناخت و رفع سابقه اقدام کرد . البته این امر نیز بعید به نظر می‌رسد چرا که تا کنون دولتمردان ،سیاسیون و حقوقدانان مستبد مستکبر آمریکایی در خصوص رفع این گونه موانع قدم بر نداشته اند.هر روز اخباری در خصوص نقض آشکار حقوق بین‏المللی، حقوق اساسی و حقوق بشر از سوی سردمداران آمریکایی به گوش می رسد وبه مدد رسانه‏های اجتماعی به تصویر کشیده شده و همگان از فجایع عظیم و نقض حقوق بین‏المللی با خبر می‏شوند.»
این کارشناس حقوق بین الملل در تکمیل صحبت‌هایش می گوید:«امروزه تمامی‌ملل مظلوم جهان شعار مرگ بر آمریکا را به عنوان یک شعار راهبردی برای راهبری حرکات عدالت‏خواهانه خود مورد توجه قرارداده و در مراسم‌های ملی و بین‏المللی مورد استفاده قرار می‌دهند. از این‏رو مذاکره با دولتمردان آمریکایی از سوی دولتمردان ایرانی فارغ از نتیجه ای که به بار خواهد آورد  موجب نخواهد شد تا ملت ایران ظلم صد ساله اخیر را فراموش نموده و این شعار مبنایی را به کناری رها کنند.»
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10