(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 13 آبان 1392 - شماره 20632

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رشته‌های خط سازش پنبه شد (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
کور (گفت و شنود)
رئیس جمهور: خط قرمز ایران در مذاکرات حقوق مردم و زیر بار حرف زور نرفتن است
عراقچی:13 آبان روز انزجار مردم از سیاست‌های خصمانه آمریکاست
وندی شرمن در مصاحبه با شبکه 10 اسرائیل: هیچ تحریمی را علیه ایران لغو نمی‌کنیم
روایت یک عضو اپوزیسیون از عقده حقارت روشنفکرنمایان (خبر ویژه)
تضمین دوباره اوباما به ایپک تحریم‌ها را کاهش نمی‌دهیم (خبر ویژه)
بی‌توجهی وزیر علوم به حسن ظن نمایندگان (خبر ویژه)
تعلیق هسته‌ای ایران آرزویی نشدنی است (خبر ویژه)
اعتراض مشاور کروبی به موضع نوکر بادمجان‌ها درباره جاسوسی آمریکا (خبر ویژه)
روحانی آذر ماه به ترکیه سفر می‌کند
 


تحقیر مستکبران و نشان دادن حقارت قدرتمندانی که ادعای بزرگی می‌کنند، تنها از عهده بندگان صالح خدا برمی‌آید. مقتدای حکیم انقلاب دیروز در سی و چهارمین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی، همین کار را هنرمندانه با آمریکا و اسرائیل کرد. دیروز آمریکا و اسرائیل از رهبر معظم انقلاب خوردند. هم در لفظ ومعنا تحقیر شدند و هم چیدمان نقشه آنها برای مذاکره آمیخته با فشار و تهدید- و القای ضعف و استیصال ایران وچند دستگی در داخل- به هم خورد. عزت و حکمت و مصلحت چنان در این بیانات 50 دقیقه‌ای مهندسی شده بود که حتی رسانه‌های بیگانه و برخی ادامه‌های داخلی آنها را نیز منفعل کرد. رهبر انقلاب ضمن تکریم انقلاب دوم و اعلان جهانی شدن بی‌اعتمادی و انزجار نسبت به شیطان بزرگ، محل نزاع درباره موضوع آمریکا را به محل شایسته خود هدایت کردند و خط‌کشی و فاصله‌گذاری اصلی را - با وجود ماه‌ها عملیات روانی و رسانه‌ای دشمن برای به هم ریختن صف‌ها- پررنگ‌تر از همیشه ترسیم نمودند؛‌ آنجا که با ظرافت تمام حساب «تبلیغات‌چی‌های مواجب‌بگیر یا ساده که افکار عمومی را گمراه می‌کنند» را با «مذاکره‌کنندگان به‌عنوان فرزندان انقلاب» جدا کردند و مبانی تسلیم طلبی آن جریان سیاسی- رسانه‌ای را فرو ریختند، همچنان که مجدداً از اعتماد به لبخند فریبکارانه دشمن برحذر داشتند.
بندگان خدا از شیطان بزرگ و کوچک نمی‌هراسند و همین شجاعت است که حقارت طلایه‌داران تکبر و استکبار را نزد دیرباورترین ذهن‌ها هویدا می‌کند. 9 سال پیش (تیر ماه سال 1383) روزنامه لس‌آنجلس تایمز در یادداشتی خواندنی به قلم دیوید هریس درباره عظمت تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نوشت «این بحران در واقع یک آغاز بود و نه پایان. با روی دادن حادثه تسخیر سفارت آمریکا در ایران، عصر استقلال مسلمین به جهان غرب شناسانده شد. احتمالاً ما باید سالگرد این حادثه را برای جلوگیری از تکرار اشتباهاتمان ارزشمند بدانیم. در آن زمان سیاست ما به سرنوشت رژیم شاه که محصول کودتا و تغییر رژيم آمریکایی بود، وابسته بود. بحران سفارت از کودتا و حکومت 25 ساله شاه سرچشمه می‌گرفت و شورش مردم برای سرنگونی وی ما را متحیر کرد. سخت‌ترین بخش این حادثه برای اغلب آمریکایی‌ها احساس عجزی بود که به صورت ناتوانی برای انجام کاری در قبال تسخیر سفارت عنوان می‌شود. کارتر سرانجام ریاست جمهوری را از دست داد و به‌علاوه ما به بدترین دشمن خود در دنیا تبدیل شدیم. آن زمان ما روی این تصور حساب باز کردیم که قادریم با قدرت نظامی از خطر احتمالی جلوگیری کنیم اما این بحران فراتر از ابزارهای نظامی بود». سالها پس از تحقیر شیطان بزرگ هنری کیسینجر در تحلیلی اذعان کرد «آیت‌الله خمینی غرب را با بحران جدی برنامه‌ریزی مواجه کرد. تصمیمات او چنان رعد‌آسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه‌ریزی را از سیاستمداران و نظریه‌پردازان می گرفت. هیچ کس نمی‌توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند. او با معیارهای دیگری غیر از معیارهای شناخته شده در غرب سخن می‌گفت و عمل می‌کرد، گویی از جای دیگری الهام می‌گرفت و براساس همان تعالیم الهی با غرب مخالفت می‌کرد». امام با همین بینش، داغ شیطان بزرگ را بر پیشانی آمریکا زد و آنگاه ذیل آن حک کرد که «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»
دیروز در سالگرد حادثه بزرگ 13 آبان و در تقاطع بحث‌های داغ درباره چرایی و چگونگی دور جدید مذاکرات هسته‌ای مجال آن بود تا فرزند خلف حضرت روح‌الله به تأسی از شیوه مدیریت و رهبری امام (ره)، مباحث و مجادلات را چنان جمع کند و به اندازه در ظرف عزت و حکمت و مصلحت بریزد که بسیاری از رشته‌های خط تسلیم‌طلبی و استیصال و سازش پنبه شود و به موازات آن، حقیقت حقارت و بد عهدی و بی‌صداقتی رژیم آمریکا به دوستان و دشمنان کنجکاو ایران اعلان شود. در حقیقت می‌توان گفت بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب به مثابه یک مربی ورزیده، نمایش عملی و میدانی تاکتیک «نرمش قهرمانانه» بود که چگونه می‌توان با پخته‌ترین و محکم‌ترین بیان، حریف را گوشه رینگ کشاند و در برابر گارد فریبکاری و اختلاف‌افکنی وی، از یک‌سو جبهه خودی و ملی را منسجم‌تر از همیشه کرد و از سوی دیگر همزمان به موازات نمایاندن مشت دغل و فریب دشمن، تبلیغاتچی‌های دوست‌نمای او را نیز انگشت‌نما کرد. رصدکنندگان رسانه‌ها دیروز مشاهده کردند- و امروز به احتمال قریب به یقین در رسانه‌های نوشتاری جریان نفاق قابل رصد است- که سخنان رهبر انقلاب چگونه موجب انفعال شبکه رسانه‌ای فتنه و نفاق شد. آنها چون نمی‌خواستند معلوم شود مصداق هشدار رهبر انقلاب درباره تبلیغاتچی‌های دشمن هستند، مجبور به برجسته‌سازی برخی بخش‌های تقطیع شده این سخنان شدند تا شاید بتوانند روح کلی این سخنان را تحریف کنند، حال آن که مضمون اصلی بیانات معظم‌له، اعوجاج و انحراف منطق مغالطه‌آمیز و فریبکارانه همین پایگاه‌ها و تریبون‌های رسانه‌ای دشمن طی چند ماه گذشته را برملا می‌کند.
به این بیانات صریح مقتدای انقلاب عنایت کنید. «مماشات با مستکبر هیچ فایده‌ای برای کشورها و ملت‌ها ندارد. هر ملت و دولتی که به آمریکا اعتماد کند، ضربه خواهد خورد»، «یک دهه قبل بعد از دو سال تعلیق و تعطیلی بسیاری از کارها، همه فهمیدیم که حتی با این گونه کارها مطلقا امیدی به همکاری طرف‌های غربی وجود نخواهد داشت»، «از مسئولینی که در جبهه دیپلماسی فعالیت می‌کنند محکم حمایت می‌کنیم اما ملت باید بیدار باشد که برخی مواجب‌بگیران دشمن و تبلیغاتچی‌های مواجب‌بگیر یا بی‌مزد و ساده‌لوح نتوانند افکار عمومی را گمراه کنند. بعضی با خط‌گیری از رسانه‌های بیگانه در تلاشند با گمراه کردن افکار عمومی این گونه القا کنند که اگر در مسئله هسته‌ای تسلیم شویم، همه مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی حل می‌شود»، «اگر روزی از مسئله هسته‌ای عقب‌نشینی شود آنها ده‌ها بهانه دیگر را مطرح می‌کنند» و «اگر ملتی به قدرت و توانایی‌های خود متکی بود از اخم و تحریم دشمن متلاطم نمی‌شود». مصادیق وارونه‌نمایی و گمراه‌گری سیاسی و رسانه‌ای به نیابت از دشمن را باید در میان یک شبکه رسانه‌ای آلوده و طیفی از سیاستمداران ورشکسته به تقصیر جست‌وجو کرد که طی چند ماه گذشته- و بلکه به یک اعتبار طی چند سال اخیر- سعی کردند به نام دفاع از منافع ملی یا تظاهر به حمایت از دولت جدید، آمریکا را قدرت غالب و ایران را کشوری مستاصل و ناچار از تسلیم و سرکشیدن جام زهر معرفی کنند! یا به موازات تقویت امواج ارعاب دشمن، به ترمیم حیثیت از دست رفته آمریکا بپردازند؛ از یک سو دلالی محبت برای آمریکای منفور کنند و او را مهیای مصالحه با ایران تداعی کنند و از طرف دیگر، مسئولان را بترسانند که باید زبان در کام کشید و نازکتر از گل به شیطان بزرگ نگفت و عاجزانه به گدایی او پرداخت!
بیانات مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که آمیزه‌ای از حکمت، استدلال، عزت و شجاعت بود، تعریفی جامع و مانع از صورت مسئله ملت و دولت ما با آمریکا ارائه کرد که این تعریف ضمن این که جامع همه سلیقه‌های وفادار به نظام و انقلاب است، کمترین ظرفیت قبول خط انحراف و تحریف را به اعتبار اصل اساسی «لاتَظلمون و لا تُظلَمون»- ظلم‌ناپذیری و تن ندادن به زورگویی استکبار- ندارد. ایشان به موازات اینکه به عنوان تذکر مهم و لازم تاکید فرمودند «هیچ کس نباید مذاکره‌کنندگان ما را سازشکار بداند. این دیپلمات‌ها بچه‌های خود ما و بچه‌های انقلابند و ماموریت سختی بر عهده دارند و هیچ کس نباید ماموری را که مشغول کاری است تضعیف کند»، چند تذکر مهم دیگر هم دادند؛ «توصیه به مسئولین و فرزندان خودمان که مشغول کار در جبهه [این کلمه بسیار کلیدی است] دیپلماسی هستند این است که مراقب باشید لبخند فریبگرانه شما را دچار اشتباه و خطا نکند. ریزه‌کاری‌های دشمن را ببینید»، «هر ملت و دولتی که به آمریکا اعتماد کرد ضربه خورد، حتی دوستان آمریکا»، «در عرصه دیپلماسی کشوری موفق است و دولتی می‌تواند پشت میز مذاکره به نتایج مورد نظرش برسد که متکی به نیروی درون‌زا و توانایی‌های داخلی باشد»، «در مسائل اقتصادی همه تلاش‌‌ها باید متمرکز بر داخل باشد. حرف ما با مسئولین این است که برای گشایش مسائل کشور باید نگاهشان به درون باشد»، «مماشات با مستکبر برای هیچ کشوری سود به ارمغان نمی‌آورد» و «آحاد مردم و مسئولان و جوانان عزیز چشم و گوش‌ها را باز کنند. هر ملتی با آگاهی و هوشیاری، بیدار ماندن و به خواب نرفتن می‌تواند به اهداف والای خود برسد».
مجموع این بیانات جامع و مانع در حقیقت مجددا توپ را به میدان دشمن که می‌کوشید موضوع مذاکره را تبدیل به بهانه مجادله و منازعه داخلی کند، برگردانده است. هم پاتکی قدرتمندتر از تک دشمن در زمینه جنگ نرم و عملیات روانی او است و هم به واسطه ضرب سنگین نهفته در این موضع انقلابی، سوءتفاهم به وجود آمده در خیال بد محاسبه‌گران روسیاه آمریکایی- صهیونیستی را می‌زداید. این سخنان همچنان که موجب انسجام و هماهنگی بیشتر در جبهه خودی می‌شود، برخی پالس‌های غلط فرستاده شده از سر اشتباه یا تعمد را که باعث عدم موازنه در چالش و جبهه جدید می‌شد، از ذهن «محاسبه‌گران» اطلاعاتی و دیپلماتیک ارشد غرب می‌زداید. به عبارت دیگر براساس کلام فصل‌الخطاب ولی امر مسلمین، حوزه دیپلماسی بخشی از جبهه بزرگ میان ایران و آمریکاست که باید به طور قاطع حمایت شود و در عین حال جبهه و میدان رزم است نه حوزه ماه عسل و نرد محبت با قداره‌بندهایی که لبخند دوستی بر چهره دارند (آن گونه که رسانه‌های زنجیره‌ای طی چند ماه اخیر تداعی کردند).
با این تلقی، همچنان که لبخند شیطان هرگز مانع او از لحظه‌ای خودبرتربینی، عهدشکنی و زورگویی نمی‌شود، در مقابل نیز تداوم مذاکرات 10 ساله برای سلب بهانه از دشمن و اتخاذ نرمش قهرمانانه نه تنها در تعارض با شعار مرگ بر آمریکا و اعلام بیزاری ملت ایران از شیطان بزرگ نیست بلکه پشتوانه اصلی دیپلماسی است. بدین ترتیب تلقی‌های اشتباه از «تاکتیک» نظام را باید دور ریخت و آنها را به «استراتژی» کلی ستم‌ناپذیری و استکبارستیزی انقلاب اسلامی عرضه کرد. رهبر انقلاب دیروز از موضع استراتژیست نظام، بار دیگر حقیقت آیه شریفه «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» را بازگو کردند و همچنان که میدان مانور دولتمردان را نشان می‌دادند راه گندم‌نمایی و جوفروشی تبلیغاتچی‌های متقلب دشمن را بستند. الحمدلله رب‌العالمین.

محمد ایمانی

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* با تشکر فراوان از امام جمعه موقت تهران حضرت آیت‌الله خاتمی که با خطبه‌های روشنگرانه خود راه خیانت خائنان و فتنه فتنه‌گران را سد کردند و ان‌شاءا... خواهند دید که 13 آبان مردم 9 دی دیگری را رقم خواهند زد. ضمناً از ریاست محترم قوه قضائیه به خاطر اعلام موضع مقتدرانه در برابر فتنه‌گران سپاسگزارم و البته از فرزند حوزه جز این انتظاری نیست.
نیکنام
* از دانش‌آموزان و عموم ملت شریف ایران می‌خواهم با شرکت در راهپیمایی 13 آبان و شعار مرگ بر آمریکا به غرب اعلام کنند ما حق قانونی خود را از استکبار قدرتمندانه خواهیم گرفت.
1908---0916
* ان‌شاءا... با حضور حماسی ملت در 13 آبان امسال فریاد «مرگ بر آمریکای» ملت گوش استکبار جهانی را کر می‌کند. وعده ما 13 آبان.
4197---0937
* سالروز تسخیر لانه ‌جاسوسی آمریکا را به دانشجویان و ملت تبریک عرض می‌کنم و به تأسی از رهبر معظم انقلاب و خطیب نماز جمعه تهران ان‌شاءا... ملت با محور قرار دادن شعار مرگ بر آمریکا و حضور حماسی مشتی دیگر بر دهان استکبار جهانی به ویژه آمریکا خواهند کوبید.
بوربور از ورامین
* چاپ عکسی در روزنامه کیهان 11/8/92 مرا به یاد گزاره جنگ رئيس جمهور آمریکا انداخت که در گزارش خود به نخست وزیر رژيم صهیونیستی مدعی شد هنوز گزینه جنگ علیه ایران روی میز است. به او می‌گویم فعلاً خود او و عکس او در زیر پای هر بچه کوچک و بزرگ ایرانی است. شیوه اوباما همان شیوه زورگویانه رؤسای گرگ‌صفت گذشته است و این بار گرگ در لباس میش ظاهر شده است.
ایرانی از اردبیل
* به افراد و مسئولین ذوق‌زده رابطه با آمریکا بفرمایید ما مردم ظلم‌دیده از دست دولت‌های جنایتکار آمریکا شعار مرگ بر آمریکا را تا مرگ نظام سلطه کنار نخواهیم گذاشت.
2931---0918
* از دولت و زیرمجموعه آن انتظار می‌رود در همه سطوح در هر اجتماع و مناسبت‌ها مرتب جنایتهای آمریکا را بیان کنند شاید آنها شرمشان شود در برابر تریبون قرار گیرند و از حقوق‌بشر دم بزنند. متاسفانه مدتی است این کار صورت نمی‌گیرد و همین سبب گستاخی آنها شده است.
یک هموطن از رشت
* یک زمانی دشمن برای نابودی و غصب سرزمین ما به میدان جنگ آمد ولی شکست سختی خورد و متوجه شد باید اول اعتقادات ما را بگیرد. اکنون برای اجرای این ماموریت تمام نیرو و توانش را به کار بسته اما باید بداند پای اعتقاد ولایی خویش تا آخر ایستاده‌ایم.
6091---0915
* یک ارتباط سازمان یافته بین مطبوعات فتنه‌گر با رسانه‌های دشمن در خارج از کشور مشاهده می‌شود که دستگاه قضایی و امنیتی باید در قبال آن‌ها حساس باشند و اقدام لازم را بنمایند.
5449---0937
* بعضی قلم به مزدان وطن فروش دوره اصلاحات، گویا فضای به وجود آمده توسط دولت فعلی را برای حمله به ارزش‌های اسلامی مناسب دیده‌اند. از دستگاه قضایی و وزارت ارشاد درخواست می‌شود نسبت به برخورد با این پایگاه‌های دشمن که ماهیت خود را در مخالفت با اسلام، قرآن، ولایت ائمه معصومین(ع) و نظام نشان داده‌اند، جدی باشند.
2731---0913 و 5449---0937
* آقای روحانی که در انتخابات می‌گفتند 80 درصد مشکلات کشور مدیریتی است چرا در مورد گرانی تخم‌مرغ، مرغ، کره، ماست، پنیر و... که فشار زیادی به مردم وارد آورده کاری نمی‌کند؟! حالا که مدیریت در دست خودشان است.
7941---0936
* اینکه بعضی از اعضای دولت به صورت جدی وارد کار نمی‌شوند و مرتب آیه یأس می‌خوانند می‌شود گفت دو نتیجه با اهمیت دارد: اول اینکه مردم ناراضی می‌شوند و دوم اینکه دشمن در وارد آوردن فشار بیشتر به طمع می‌افتد .
9571---0919
* تا اینجای کار هرچه کار از دولت تدبیر و امید دیده‌ایم یأس و ناامیدی بوده است. خداوند باقی مانده این دولت را که در اول کار این‌گونه شروع کرده به خیر کند.
4360---0912
* انصاف و جوانمردی حکم می‌کند که دولتمردان امروز اگر در ادامه تلاش‌های دولت سابق در افتتاح طرحی شرکت می‌کنند در مصاحبه به مجاهدت‌های دولت گذشته اشاره داشته باشند و الا اگر خواسته باشند به اغراض سیاسی و دست‌بردن در آمار و ارقام علیه مسئولین قبل سیاه‌نمایی نمایند نزد خداوند که ناظر بر همه اعمال و نیت‌ها می‌باشد مسئول هستند ضمن اینکه واقعیت‌ها از خلال گفته‌های متناقض مسئولان فعلی نزد مردم کشف می‌شوند به قول معروف حقیقت پشت ابر باقی نمی‌ماند.
نیکی
* پایین بودن حقوق و مزایای کارمندی در سازمان انتقال خون تهران موجب شده خیلی از پزشکان و کارکنان این سازمان در استان تهران از کار خود استعفاء بدهند در نتیجه به سایر کارکنان باقی مانده فشار کاری وارد می‌شود.‌ درخواست داریم صدای اعتراض ما شنیده شود.
جمعی از کارکنان سازمان انتقال خون تهران
*چرا اجازه داده می‌شود در داخل شهرهای کشورمان پاساژهای خارجی با همان اسم و شمایل متناسب با فرهنگ غرب افتتاح شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
1836---0938
* فیلم سینمایی فرشتگان قصاب که از رسانه ملی پخش شد بسیار جالب بود. این فیلم تا حدودی توانست ماهیت شیطانی آمریکا را به تصویر بکشد.
5287---0912
* آیا وزیر محترم صنعت معدن و تجارت دلسوز مردمند که با یک حرف نپخته به جای کاهش قیمت خودرو موجب افزایش قیمت آن شدند و بسیاری از مردم را سرگردان نمودند. این دولت، دولت تدبیر نام‌گذاری شده و شایسته نیست که وزرا این‌گونه بی‌تدبیری کنند.
علیرضا مردانی

 


گفت: «شلدون آدلسون» سیاستمدار سرمایه‌دار آمریکایی و حامی همیشگی رژیم صهیونیستی پیشنهاد کرده بود که برای پیشبرد مذاکرات باید در کویر ایران بمب اتمی انداخت!
گفتم: از سگ پیری پرسیدند چرا اینقدر زود پیر شدی؟ گفت از بس که واق الکی زدم!
گفت: یارو یادش رفته که رژیم صهیونیستی با آن همه ادعا در جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه و 8 روزه از نیروهای مقاومت که فقط تحت‌ حمایت ایران هستند به سختی شکست خورد و آمریکا در حمله به عراق و افغانستان زمین‌گیر شد و...
گفتم: به یارو گفتند پدرت تیر خورد و مُرد. گفت؛ چقدر خوب شد که تیر توی چشمش نخورد وگرنه کور شده بود!

 


رئیس‌جمهور با بیان اینکه ظلم ستیزی و تعامل سازنده با جهان مولفه‌های یک سیاست واحدند، تاکید کرد: خط قرمز ما حقوق مردم، استقلال کشور، حاکمیت ملی و زیر بار حرف زور نرفتن است .
حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر یکشنبه در ابتدای جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه در آستانه روز تاریخی ۱۳ آبان هستیم، گفت: مردم ایران همانگونه که اهل مذاکره و منطق هستند، برای حفظ حقوق خود مقاومت و ایستادگی می‌کنند و در کنار مذاکره با تکیه بر قدرت داخلی و ملی در برابر فشار و تجاوز خارجی استقامت خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه ۱۳ آبان یادآور ایستادگی و ظلم‌ستیزی حضرت امام راحل در سال ۴۳ است، گفت: ظلم‌ستیزی و تعامل سازنده با جهان مولفه‌های یک سیاست واحدند و امروز نیز سیاست دولت و مردم ایران بر پایه ظلم‌ستیزی، تجاوز‌ستیزی، استقامت، ایستادگی و صیانت از استقلال و درعین حال تعامل موثر و سازنده با جهانیان استوار شده است.
رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: امروز نیز مذاکره‌کنندگان ایرانی با کشورهای ۱+۵ به دنبال احقاق حقوق ملت ایران با منطق و دیپلماسی هستند و البته خط قرمز آنان حقوق مردم، استقلال کشور، حاکمیت ملی و زیر بار حرف زور نرفتن است و بر این مبنا مذاکره‌کنندگان همواره با منطق و استقلال خواسته‌‌اند حقوق ملی را بیش از گذشته تثبیت کنند.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: مذاکره‌کنندگان کشورمان در این راه اراده ملی‌، حمایت مردم و رهنمودهای رهبری را به عنوان سرمایه اصلی و پشتوانه تلاش‌های خود می‌دانند و از همین‌جا از مقام معظم رهبری که در سخنان روز یکشنبه خود همانند گذشته از سیاست دولت و تلاش‌های مذاکره‌کنندگان با ۱+۵ و در مجموع از دیپلماسی دولت حمایت کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم.
روحانی دیپلماسی دولت را متکی به خواست مردم و تدبیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری دانست و گفت: دولت همواره از راهنمایی‌ها و رهنمودهای رهبری بهره‌مند بوده و در ادامه راه نیز نیازمند مشخص کردن مسیر و تداوم رهنمودهای مقام معظم رهبری است.
روحانی اظهار داشت: حضور پرشور مردم در انتخابات ۲۴ خرداد در واقع تایید دوباره هوشیاری ایشان در خلق حماسه بزرگ سیاسی بود که مقام معظم رهبری بر لزوم خلق آن تاکید داشتند و مردم با حضور خود این حماسه را آفریدند و فضای موجود را ایجاد کردند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: امیدوارم کشورهای ۱+۵ و دولت آمریکا و همه قدرت‌ها و دولت‌های جهان از این فضا حسن استفاده را برده و دنبال سوء‌استفاده نباشند.
روحانی اظهار داشت: مردم ایران با هیچ ملتی و از جمله با مردم آمریکا دشمنی نداشته و ندارند و ‌آنچه موجب نگرانی بوده و خواهد بود، سیاست‌های خصمانه است که همواره از سوی مردم ایران محکوم بوده است.
رییس‌جمهور تصریح کرد: همانطور که پیش از این نیز اعلام شده است، جمهوری اسلامی در مذاکره کاملا جدی بوده و قصد دارد با منطق و استدلال مسائل خود را با دنیا در چارچوب حقوق مسلم ملت ایران و بر اساس احترام متقابل حل و فصل کند و همانطور که ملت و دولت ایران به همه دنیا و همه ملت‌ها احترام می‌گذارد، از آنان نیز انتظار احترام متقابل دارد و چنانکه به حقوق کسی تجاوز نمی‌کند، انتظار دارد دیگران نیز در مقابل حقوق او سر تعظیم فرود آورند.
روحانی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه مذاکره کنندگان با جمهوری اسلامی در مذاکرات خود جدی باشند، گفت: قدم‌‌هایی که تا به حال برداشته شده درست و صحیح بوده و از سوی ملت ایران و مقام معظم رهبری تایید شده و البته دولت و مذاکره‌کنندگان نیز باید کاملا هوشیار باشند؛ در کنار لبخندها در مذاکرات باید کمرها را محکم ببندیم زیرا در یک کارزار دیپلماتیک قدم گذاشتیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روحانی با تاکید بر اینکه در این عرصه حق با جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: بر این مبنا دولت و مذاکره‌کنندگان صرفا در چارچوب حقوق ملی حرکت کرده و البته به مذاکرات و نتیجه آنها امیدوار هستیم، چرا‌که در این عرصه تکیه‌گاه ما قدرت داخلی و ملی کشور است.

 


مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران گفت: مجلس شورای اسلامی هرگونه اجرای داوطلبانه پروتکل‌ها را برای دولت ممنوع کرده است بنابراین در زمان حاضر موضوع اجرای پروتکل الحاقی مطرح نیست.
«سیدعباس عراقچی» در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با سؤالی مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات ایران و 5+1 در مورد پروتکل الحاقی هم صحبتی شد یا خیر اظهار داشت: پروتکل الحاقی یکی از مهم‌ترین اقدامات در خصوص شفاف‌سازی و اعتمادسازی بوده که کشورهای 5+1 از جمهوری اسلامی ایران انتظار دارند. اما این در حالی است که ما به آن‌ها توضیح دادیم که این پروتکل در اختیار و کنترل مجلس شورای اسلامی و پس از تصویب مجلس برای دولت لازم‌الاجرا خواهد بود. وی ادامه داد: به دلیل اقدامات گذشته این کشورها و ارسال پرونده ایران به شورای امنیت، مجلس شورای اسلامی هرگونه اجرای داوطلبانه پروتکل‌ها برای دولت را ممنوع کرده است. در زمان حاضر موضوع پروتکل الحاقی مطرح نبوده و نمی‌تواند مطرح باشد چرا که هرگونه تصمیم‌گیری در این رابطه برعهده مجلس شورای اسلامی است.
عراقچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در برخی از خبرگزاری‌ها آمده که آمریکا سود اموال بلوکه شده ایران را به VOA می‌دهد و در واقع قسمت‌های مالی VOA را تأمین می‌کند تصریح کرد: ما نیز در اخبار رسانه‌ای و ادعاهای رسانه‌های مختلف این مهم را شنیده‌ایم اما بنده شواهدی را ندیده‌ام و این در حالی است که معاونت اروپا آمریکای وزارت خارجه پی‌گیر این مسئله خواهند بود.
عراقچی همچنین در مصاحبه با ایرنا در مورد 13 آبان و تسخیر لانه جاسوسی نیز گفت: 13 آبان روزی برای ابراز انزجار مردم ایران از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه مردم ایران در طول سال‌های گذشته است و این سنت که هر ساله مردم ایران در یک روز ناراحتی، عصبانیت و انتقاد خودشان را از سیاست‌های سلطه‌گرایانه آمریکا ابراز می‌کردند، نباید مانع از مذاکرات جدی بین ایران و کشورهای 5+1 شود.
وی تأکید کرد: 13 آبان به گروه خاصی تعلق ندارد بلکه متعلق به همه مردم ایران است.

 


رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گروه 1+5 که چندی پیش اظهارات گستاخانه‌اش در مورد این که فریبکاری بخشی از ژن ایرانیان است واکنش‌های شدیدی را به همراه داشت؛ در مصاحبه با یک شبکه صهیونیستی تاکید کرد: هیچ تحریمی را علیه ایران لغو نمی‌کنیم.
به گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم پست،‌«وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا و رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گروه 1+5 در مصاحبه با شبکه 10 اسرائیل تصریح کرد که آمریکا هیچ‌گونه پیشنهاد کاهش تحریم‌ها را به ایران ارائه نکرده است.
این اظهارات وندی شرمن در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) مطرح شده است که قرار است 7 و 8 نوامبر (16 و 17 آبان ماه) در «ژنو» برگزار شود.
وی در مصاحبه خود با این شبکه صهیونیستی تصریح کرد: ما هیچ پیشنهادی در خصوص کاهش تحریم‌ها به ایران ندادیم و هیچ تحریمی را لغو نمی‌کنیم.
این در حالی است که پیشتر شرمن از نمایندگان کنگره آمریکا خواسته بود تا در تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران قدری تامل کنند و اجازه دهند مذاکرات پیش رود.
معاون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه 10 اسرائیل تاکید کرد که منافع امنیتی اسرائیل در حین فرایند مذاکرات با ایران نادیده گرفته نمی‌شود.
همزمان با اظهارات وندی شرمن کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک)نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در فعالیت‌های این گروه لابی‌گر برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران هیچ توقف و یا تاخیری روی نخواهد داد.
این بیانیه شنبه شب و چندین روز پس از انتشار گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه گروه‌های طرفدار رژیم صهیونیستی شامل آیپک در نشستی با مقامات ارشد کاخ سفید به توافق رسیده‌اند که لابی‌گری برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران را به مدت 80 روز به تعویق اندازند.
مایکل کاسن، رئیس آیپک، در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «آیپک به حمایت از اقدامات کنگره برای تصویب قوانینی به منظور تقویت تحریم‌ها ادامه می‌دهد و قطعاً هیچ توقف و یا تعلیقی در تلاش‌های ما پدیدار نخواهد شد.»

 


«در مذاکرات پیش‌رو، مانع اصلی نه ایران، که غرب و به ویژه آمریکاست».
محمد برقعی از چهره‌های نزدیک به نهضت آزادی و مقیم آمریکا ضمن بیان مطلب فوق، به نقد حس مرعوبانه نسبت به غرب و آمریکا پرداخته و در جرس نوشت: متأسفانه برخی هم‌وطنان در اثر ناآشنایی با فرهنگ غرب فریب رسانه‌های غربی را می‌خورند و فکر می‌کنند تنها مانع در راه حسن رابطه با غرب دولت ایران است و اگر ایران همکاری لازم و شفافیت کافی داشته باشد دیگر مشکلی نخواهد بود. ریشه این برداشت در عقده حقارت جهان سومی است. این عقده که بر آن است ما وحشی و یاغی و غرب متمدن و صلح جو است، و این بدآموزی چنان در جان آنان جای گرفته که حتی از غرب هم که متنفر می‌شوند، و همه جا شعار ضد غرب سر می‌دهند، باز همه وجودشان در چنگال این عقده حقارت است.
وی می‌افزاید: بسیاری از جهان سومی‌هایی را که دیده‌ام بر آن باورند که غربیان به ویژه آمریکائیان رک و راست حرفشان را می‌زنند و مثل ما درصدد پوشش تعارف و زبان بازی پنهان‌کاری نمی‌کنند و این از بزرگترین خطاها است. اینان در پاره‌ای از مسائل شخصی که خود می‌گزینند و حساب سود و زیان آن را هم کرده‌اند حرفشان را می‌زنند. اما همین حد باز بودن هم در گرو حسابگری است و مرزکشی پیوسته.
وی خاطرنشان ‌کرد بر مبنای مدارک حال می‌دانیم، صدام زمانی به کویت حمله کرد که از سوی آمریکا چراغ سبز دیده بود، و هرگز فکر نمی‌کرد آمریکا که از او حمایت‌ها کرده، برای او دام گسترده باشد. قذافی فریب همین شیرین‌زبانی‌ها را خورد، که علاوه بر افشای همه برنامه‌های هسته‌ای‌اش خوش‌خدمتی را تا حد خیانت به ایران پیش برد. تنها چند ماه پیش از حمله به لیبی بود که سفارت لیبی در شهر واشنگتن میهمانی مفصلی داد و مقامات بسیاری از آمریکایی‌ها در آن شرکت کردند و هر یک به زبانی از دوستی با قذافی گفتند، برقعی می‌نویسد: از این روی در مذاکرات با ایران هم مانع اصلی نه ایران که غرب، و به ویژه آمریکا است.
وی ضمن تخطئه کیهان(!) تصریح کرد: بیان این حقایق برای شناخت واقعیت‌ها و محدود کردن توقعات از مذاکره است.

 


محافل رسانه‌ای و سیاسی آمریکا از موضعی طلبکارانه درباره مذاکره با ایران سخن می‌گویند و معتقدند در ازای مطالبه انواع امتیازها نباید سخنی درباره کاهش تحریم‌ها گفته شود.
مؤسسه سیاست‌گذاری خاور نزدیک واشنگتن در تحلیلی به قلم دایان برنز و از قول کارشناسان غربی نوشت: آمریکا و غرب در مذاکرات نوامبر ایران را برای برچیدن حداقل بخشی از سانتریفیوژهای غنی‌سازی تحت فشار می‌گذارند. دیوید آلبرایت رئیس مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی مستقر در واشنگتن گفت ایران برای تأمین سوخت نیروگاه بوشهر، به 60 هزار تا 100 هزار سانتریفیوژ، یعنی سه برابر سانتریفیوژهای فعلی، نیاز دارد. این تعداد برای تأمین سوخت این نیروگاه کافی است اما، صالحی از طرح‌هایی برای ساخت تأسیسات انرژی اتمی بیشتر خبر داد که این امر مستلزم تولید سوخت بیشتر است.
آلبرایت افزود: ایران باید برنامه غنی‌سازی‌اش را به 10 هزار سانتریفیوژ محدود کند.
همچنین سیمون هندرسون و اولی هاینونن در مقاله‌ای مشترک برای اندیشکده مذکور نوشتند: هر چند غرب و ایران توافق کردند مفاد مذاکرات محرمانه باشد اما باید گفت هدف کلی کاهش توانایی غنی‌سازی اورانیوم است.
در ادامه این تحلیل آمده است: دادن هرگونه امتیازی به ایران، مانند اجازه غنی‌سازی اورانیوم موجب مطالبه این امر از سوی سایر کشورهایی می‌شود که در گذشته از این حق محروم شدند. در واقع، دادن امتیاز به ایران به خاطر تمکین نکردن به تعهداتش در زمینه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای]!؟[ زیاده‌روی محسوب می‌شود.
از سوی دیگر روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: لحن بیانیه مشترک ایران و آژانس خوش‌بینانه است. مقامات غربی آشنا به گفت‌وگوهای وین هم اعلام کرده‌اند که اگر توافقی حاصل آمده باشد، ایران موظف خواهد بود امکان دسترسی بازرسان آژانس به همه سایت‌های هسته‌ای‌اش، ملاقات با دانشمندانش و اسنادی که آنها را در گذشته خارج از محدوده می‌دانسته است، میسر سازد.
نیویورک تایمز می‌نویسد: اصلی‌ترین خواست و در واقع منبع اصلی نگرانی آژانس دسترسی به «پارچین» سایت ممنوعه نظامی واقع در حومه تهران است. البته در گذشته بازرسان از پارچین بازدید کرده‌اند اما این سایت به قدری وسیع است که ناظران هسته‌ای امکان دسترسی به همه اماکن آن را نداشته‌اند.
همزمان روزنامه هاآرتص با اشاره به ملاقات سران سازمان‌های پرنفوذ یهودی از جمله ایپک با مقامات دولت آمریکا نوشت: چهره‌های بانفوذ کنگره که با دولتمردان اسرائیل ارتباط نزدیک و دیدگاه‌های مشابه دارند، تأکید می‌کنند که در مقطع کنونی که ایران بر اثر تحریم‌ها به پای میز مذاکرات بازگشته‌ باید تحریم‌ها را تشدید کرد. در همین زمینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در چند هفته گذشته در دیدارها و پیام‌های متعدد برای سران کنگره از آنها خواسته است که از هر گامی که به تسهیل در تحریم‌ها منجر شود خودداری کنند.
این روزنامه افزود: سران ایپک و دیگر سازمان‌های با نفوذ یهودی-آمریکایی که روز سه‌شنبه گذشته به کاخ سفید دعوت شده بودند گفته‌اند شکیبایی‌شان برای تلاش سیاسی آمریکا در حل بحران اتمی ایران تنها 60 روز دیگر دوام خواهد داشت. براساس این گزارش، این سازمان‌ها به کاخ سفید اعلام کرده‌اند که در پایان این مهلت، تلاش علنی خود را برای برقراری تحریم‌های فلج کننده علیه ایران از سر خواهند گرفت.
به گزارش هاآرتص با وجود آنکه افراد حاضر در جلسه از «توافق» یا معامله خواندن آنچه مورد بحث قرار گرفت، خودداری کرده‌اند اما منابع نزدیک به جلسه گفتند که این گروه تنها پس از کسب اطمینان از اینکه دولت آمریکا قصد کاهش تحریم‌ها یا آزاد کردن دارایی‌های ایران که در بانک‌های سراسر جهان مسدود شده را ندارد، در مورد یک «مهلت» محدود به توافق رسیدند.
منابع نزدیک به این سازمان‌های یهودی تأکید کردند آنها هیچ تعهدی در مورد خودداری از حمایت از تحریم‌های جدید در توافقات خصوصی‌شان با قانون‌گذاران آمریکا نداده‌اند. یکی از منابع یکی از این سازمان‌ها به شرط برده نشدن نامش گفت که «هرگونه تعهد نسبت به چنین مهلتی را قاطعانه رد می‌کنم. در واقع اگر سنا به سمت قانون تحریم‌ها حرکت کند، ما از آن حمایت می‌کنیم.»
یادآور می‌شود پیش از سفر هیئت ایرانی به نیویورک نیز روزنامه نیویورک تایمز فاش کرده بود که دولت آمریکا در مذاکرات محرمانه با نتانیاهو به وی تضمین داده که به خاطر مذاکره با ایران از فشار تحریم‌ها نخواهد کاست.
وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا نیز روز شنبه در مصاحبه با شبکه ده تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد: آمریکا هیچ پیشنهاد و تخفیفی برای لغو تحریم‌ها علیه ایران ارائه نکرده است.

 


وزیر علوم در پی کسب رأی اعتماد مجلس، اقدام به انتصاب فردی به معاونت خود کرد که صلاحیت وی برای وزارت به خاطر مشارکت در فتنه 88 از سوی نمایندگان رد شده بود.
فرجی دانا در حکمی میلی منفرد را به عنوان معاون آموزشی وزارت علوم منصوب کرد و این در حالی است که نمایندگان مجلس به خاطر مستندات موجود، با وزارت میلی منفرد مخالفت کرده بودند. میلی منفرد با 162 رأی مخالف نمایندگان از مجموع 284 رأی، از وزارت بازماند و به جای وی فرجی دانا با 159 رأی موافق، 70 رأی مخالف و 32 رأی ممتنع وزیر علوم شد.
برخی گزارش‌های موثق حاکی از آن است که مدعیان اصلاحات دور زدن مجلس و گماشتن برخی نیروهای خود در سطوح معاونت وزیر و مدیر کلی را در دستور کار قرار داده‌اند که این امر ناقض حسن ظن و اعتماد مجلس به وزراست.

 


یک روزنامه آمریکایی خواستار تعلیق جزئی تحریم‌ها برای پیشبرد اهداف آمریکا در مذاکرات 1+5 با ایران شد.
روزنامه کریستین ساینس‌مانیتور با بیان اینکه برای توافق با ایران نباید تحریم‌ها را افزایش داد، می‌نویسد: سیاست آمریکا برای کسب حمایت شورای امنیت سازمان ملل جهت اعمال تحریم‌های هدفمند و هماهنگی با متحدان اروپایی برای اعمال فشار بیشتر اقتصادی، موفقیت دیپلماتیک قابل توجهی بوده است. به نظر می‌رسد این سیاست در حال حاضر در مواضع آشتی‌جویانه دولت جدید ایران که ظاهرا در مذاکرات ژنو پیشنهاد آن مطرح می‌شود، به نتیجه می‌رسد. برخی در کنگره آمریکا اکنون خواستار وضع تحریم‌های مجازاتی بیشتر هستند، که غیرضروری است و می‌تواند روند دیپلماتیکی را که از آینده درخشانی نوید می‌دهد، به هم بزند، مجازات ایران برای کشاندن این کشور به میز مذاکره، تنها کسانی را که در تهران مذاکرات با آمریکا را بی‌ثمر تلقی می‌کنند، قوی‌تر خواهد کرد.
این روزنامه افزود: راهبرد مناسب برای حال حاضر، کاهش جزئی تحریم‌ها به عنوان مشوقی برای ترغیب ایران به امتیازدهی است. سابقه دیپلماسی پیشین مبتنی بر تحریم‌ها نشان می‌دهد که فشارهای اقتصادی توأم با مشوق‌هایی به عنوان محرکی برای چانه‌زنی برای دستیابی به توافق دیپلماتیک، بیشترین تاثیر را دارد. یک رویکرد تنبیهی صرف در ارتباط با تحریم‌ها، کارآمد نیست، توأم کردن تحریم‌ها با تشویق‌ها برای دستیابی به موفقیت دیپلماتیک لازم است.
کریستین ساینس‌مانیتور ادامه می‌دهد: پیشنهاداتی که ظاهرا ایران در ژنو مطرح کرده و شامل تعلیق بخشی از غنی‌سازی و فعالیت‌هایی در زمینه تولید ماده هسته‌ای و همچنین موافقت با بازرسی‌های موشکافانه‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، در برآوردن اهداف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل سهم بسزایی دارد. این پیشنهادات نمایانگر تلطیف قابل توجه موضع پیشین ایران است. منطق دیپلماسی نشان می‌دهد که وقتی یک طرف به مصالحه رو می‌آورد، طرف دیگر باید متقابلا عمل کند نه اینکه بر شدت اقدامات خود بیفزاید.
کریستین ساینس‌مانیتور می‌افزاید: برخی در واشنگتن مدعی‌اند که بهای کاهش تحریم‌ها برای ایران باید برچیدن تاسیسات هسته‌ای اصلی تهران از جمله راکتور آب سنگین اراک و سایت زیرزمینی غنی‌سازی در فردو باشد. اینها درخواست‌های غیرواقع‌بینانه‌ای هستند که پا را از شروط قطعنامه‌‌های شورای امنیت سازمان ملل فراتر می‌نهند.
این روزنامه در پایان نوشت: در یک دنیای آرمانی، غرب می‌تواند آرزوی ایرانی بدون پتانسیل مهم هسته‌ای را داشته باشد، اما این مسئله در کوتاه مدت، نه عملی و نه ضروری است.

 


مشاور کروبی معتقد است «خاکشیر مزاج‌های سیاسی» که هم‌اکنون جاسوسی آمریکا علیه کشورهای مختلف را توجیه می‌کنند در صورت اتفاق مشابه برای ایران، باز هم از منطق آمریکا دفاع می‌کردند.
داریوش سجادی در این زمینه نوشت: بعد از اشغال سفارت آمریکا در تهران و کشف اسناد جاسوسی این سفارتخانه در ایران برخی از مخالفان با رویکرد آمریکاستیزانه انقلاب اسلامی در کنار برخی از مخالفان اشغال سفارت از جمله همین آقای «زیبا کلام» در مقام توجیه برآمده و از موضع حق بجانب گفتند و می‌گویند «خوب اشکالش چیه؟ اصلا کار سفارتخونه‌ها همینه که جاسوسی واسه کشورشون کنن»!!
وی می‌افزاید: بعد از افشاگری‌های «اسنودن» مبنی بر جاسوسی سفارتخانه‌های آمریکا در اروپا و شنود میلیونی(!) مکالمات و مراودات متحدین اروپایی‌شان حتی مکالمات خصوصی «آنگلا مرکل» اینک و متحیرانه مواجه با لکنت زبان همان نکته‌دانان قدیم و همه ‌چیز‌دانان جدید هستیم و نمی‌بینیم اعاظم زبان به گلایه از اروپائیان بگشایند که؛ ای عوام! ای رعیت! ای مرکل! ای اروپا «Take It Easy» چه مرگتونه!؟ چه خبرتونه؟ چه جای اعتراضه؟ رعایت پرنسیب‌های کنسولی کیلویی چنده؟! دنیا کدخدا داره! کدخدا هم حق داره ازتون جاسوسی کنه!!!
مشاور سابق کروبی نوشت: حالا زبانم لال فرض کنید این اتفاق برای ایران افتاده بود و اسنودن سند داده بود که این سفارتخانه‌های ایران در اروپا بوده که مراودات و مکالمات اروپائیان و سران آنها را شنود می‌کرده، در آن صورت همین مدعیان داخلی با شماتت به دولتمردان می‌گفتند ای عقب‌افتاده‌های متحجر! این چه جور رعایت آداب کنسولی است!!!؟

 


براساس گزارش منتشر شده در صفحه توئیتر نخست‌وزیر ترکیه، رئیس جمهور کشورمان ماه دسامبر (آذرماه) به ترکیه سفر می‌کند.
صفحه توئیتر رجب طیب اردوغان شنبه شب اعلام کرد که حسن روحانی رئيس جمهوری ایران در ماه دسامبر 2013 (آذر ماه جاری) به ترکیه سفر خواهد کرد و رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور نیز در ماه ژانویه 2014 (دی ماه) به تهران سفر می‌کند.
صفحه توئیتر منسوب به دکتر روحانی نیز به‌ این موضوع اشاره کرده است.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که هفته گذشته در راس هیأتی بلندپایه به ترکیه سفر کرده بود، با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی علاوه بر دیدار و گفت‌وگوی طولانی با داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با عبدالله گل، رئیس‌جمهور و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه دیدار کرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10