(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 13 آبان 1392 - شماره 20632

کوتاه اقتصادی
ریاست مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز به ایران سپرده شد
اولویت‌های کاری دبیرکل ایرانی اوپک گازی اعلام شد
صالح‌آبادی: بورس ایران بین‌المللی می‌شود
رئیس هیات عامل ایدرو: خودرو تا پایان سال گران نمی‌شود
قیمت‌های متفاوت عرضه کالاهای ایام محرم از زبان مسئولان یک وزارتخانه
در مرز بازرگان ایران و ترکیه شهرک صنعتی مشترک احداث می‌کنند
در 7 ماه سال تراز بازرگانی ایران با 88 کشور مثبت شد
اعلام جزئیات واگذاری سهام 8 وزارتخانه به بخش خصوصی
بانک مرکزی اعلام کرد تورم 40/4 درصدی در مهرماه
   


*واردات خودرو در هفت ماهه امسال از مرز 30 هزار دستگاه گذشت. براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در هفت‌ماهه سال جاری معادل 30هزار و 369 دستگاه انواع خودروهای سواری به ارزش تقریبی 5/620 میلیون دلار وارد کشور شد. این میزان واردات از نظر تعداد و ارزش نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتیب 31 و 59/19 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین وزن خودروهای وارداتی با افزایش 82/19 درصدی به بیش از 45 هزار و 300 تن رسید.
* در پی تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر تاسیس خانه‌های امید برای بازنشستگان، اولین خانه امید امروز سیزدهم آبانماه در استان کردستان احداث می‌شود.ایراندخت عطاریان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان این مطلب گفت، احداث خانه‌های امید با هدف ایجاد شرایط رفاهی و تفریحی، استفاده و بهره‌برداری از توانمندیهای بازنشستگان، برای گذراندن اوقات فراغت این قشر فرهیخته و افزایش مشارکت بازنشستگان در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی به عنوان رویکرد جدید صندوق بازنشستگی کشوری در دولت تدبیر و امید دنبال خواهد شد.وی افزود: با همفکری کارشناسان و نمایندگان کانونهای بازنشستگی و متناسب با نیازمندیهای این قشر خانه‌های امید طراحی و ساخته خواهد شد.
* معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری در حکمی اکبر ایزدی را به سمت سرپرست سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها منصوب کرد. وی که جایگزین حمید عسگری شده است، پیش از این معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان هدفمندی یارانه‌ها بود و مسئولیت‌هایی چون مدیرکل بودجه وزارت رفاه، مدیرکل بودجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عضو هیات مدیره و معاون فنی بیمه ایران را در کارنامه خود دارد.
* در جریان معاملات روز یکشنبه فرابورس ایران، تغییر مالکیت بیش از 229 میلیون اوراق رقم خورد. بیشترین حجم معاملات به گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با 99 میلیون سهم تعلق گرفت و پس از آن حق تقدم هلدینگ صنایع معدن خاورمیانه با معامله 46/51 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را داشت.در پایان معاملات روز یکشنبه، 94/1899 میلیارد ریال سهم در 24هزار و 79 نوبت معاملاتی داد و ستد شد که براین اساس پالایش نفت شیراز، حق تقدم هلدینگ صنایع معدن خاورمیانه و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به ترتیب با بیش از 259، 257 و 251 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش شماره‌های 3374 الی 3377 و 3337 الی 3339 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


کاندیدای ایران، با رای وزرای انرژی کشورهای عضو مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز برای یک دوره دو ساله دبیرکل این مجمع شد.
به گزارش خبرنگار ما، پانزدهمین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز صبح دیروز در تهران گشایش یافت.
پس از سخنرانی مراسم افتتاحیه، وزیران نفت برخی کشورها به ایراد سخن پرداختند و سپس با رای وزرای انرژی کشورهای عضو مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز، محمدحسین عادلی کاندیدای ایران دبیرکل این مجمع شد.
ایران بر اساس برآوردهای جدید شرکت‌های بزرگ نفتی مانند BP در حال حاضر بزرگترین منابع گازی متعارف جهان را در اختیار دارد و ریاست دوره‌ای اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز در اختیار ایران است.
پیش از این دبیرکلی این مجمع در اختیار بوخانفسکی روس بود و لیبی و روسیه کاندیداهایی برای گرفتن پست دبیرکلی در دوره جدید معرفی کرده بودند.
امنیت تقاضا
ضروری است
وزیر نفت ایران با تاکید بر نقش گاز به عنوان سوخت پاک در قرن حاضر، موضوع «امنیت تقاضا» را یکی از مهم‌ترین نیازهای تولیدکنندگان برای تضمین سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه ظرفیت‌ها دانست.
بیژن زنگنه صبح دیروز در سخنرانی افتتاحیه پانزدهمین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز، از افزایش 26 درصدی سهم گاز در سبد انرژی جهان تا سال 2035 میلادی بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده خبر داد و گفت: انرژی محور اصلی مذاکرات همه مجامع بین‌المللی است و فقر انرژی و عدم دسترسی آسان به آن، امنیت انرژی را به مهم‌ترین موضوع برای جهان تبدیل کرده است.
وی در همین حال گفت: فواید مهم اقتصادی و محیط زیستی گاز طبیعی، این سوخت پاک را به عنوان یک عنصر مهم معرفی کرده که قادر به پاسخگویی نیازهای توسعه‌ای پایدار قرن 21 است.
رئیس پانزدهمین اجلاس جی‌ای‌سی‌اف گفت: رقابت‌های سازمان یافته و همکاری کشورهای تولیدکننده گاز با در نظر گرفتن بازارهای منطقه‌ای در یک زمان به عنوان یکی از پایه‌های امنیت انرژی در نظر گرفته می‌شود که راه را برای بهره‌برداری بهینه و اقتصادی از منابع و ذخایر باز می‌کند.
زنگنه اظهار داشت: به دلیل بلندمدت بودن پروژه‌های گازی، درک تولیدکننده و مصرف‌کننده از امنیت عرضه و تقاضای انرژی، می‌تواند اعتماد متقابل را ارتقا دهد.
وی در همین حال به برخی مشکلات تولیدکنندگان گاز اشاره و تصریح کرد: از یک طرف افت شدید قیمت‌های بازار، به صرفه بودن اقتصادی پروژه‌ها را به خطر می‌اندازد و به موجب آن ریسک پروژه‌ها افزایش می‌یابد در نتیجه این موضوع ابهام‌ها و تردیدهایی را برای عرضه گاز در بلندمدت به وجود می‌آورد.
رئیس پانزدهمین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز ادامه داد: از طرف دیگر افزایش شدید قیمت‌ها، رشد تولید گازهای نامتعارف را به دنبال داشته و چالش‌هایی را برای منافع تولیدکنندگان متعارف گاز ایجاد می‌کند.
وزیر نفت ایران اظهار داشت: با آن که صادرکنندگان گاز در توسعه، ایجاد ظرفیت، سهم بازار و استفاده از فناوری‌های مدرن رقیب یکدیگر هستند؛ اما منافع مشترک آنها باید همیشه به عنوان فصل‌الخطاب برای این رقابت‌ها باشد.
زنگنه به منافع مشترک تولیدکنندگان اشاره و تصریح کرد: حمایت از حاکمیت ما بر منافع گاز، افزایش سهم گاز در سبد مصرف انرژي جهان، دستیابی به درآمدهای منصفانه و حفظ منافع همه نسل‌ها، منافع مشترک تولیدکنندگان است.
وی ادامه داد: در عصر ارتباطات بین‌المللی کشورهای صادرکننده گاز منافع مشترکشان را تضمین می‌کنند اما باید در نظر گرفته شود که صادرکنندگان این سوخت پاک با چالش‌هایی مانند شرایط مالی سخت و هزینه‌های زیاد دستیابی به فناوری‌های جدید روبرو هستند.
زنگنه افزود: هم‌اکنون جی‌ای‌سی‌اف یک موسسه میان دولتی از 17 کشور عضو و ناظر تولیدکننده و مصرف‌کننده گاز از همه نقاط جهان تشکیل شده و به دنبال افزایش سهم و نقش‌پذیری خود در بازار انرژی جهان است.
وزیر نفت با بیان این که مشاهده پیشرفت این مجمع بسیار خوشحال کننده است گفت: من احساس می‌کنم باید از تمام نقش‌آفرینان به ویژه دبیرخانه جی‌ای‌سی‌اف برای تلاش‌های بی‌وقفه در توسعه فعالیت‌های مجمع قدردانی و تشکر کنیم.
وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده است که ما فعالیت‌ها و روند تکاملی جی‌ای‌سی‌اف در سال‌های گذشته را با هدف دستیابی به دست‌آوردها مورد بازنگری قرار دهیم.
زنگنه گفت: بر این باور هستیم که در تلاش جی‌ایی‌سی‌اف برای توسعه جایگاه خود در صحنه بین‌المللی انرژی این مجمع باید نقشه راهی را براساس یک دیدگاه تازه برای آینده تعیین کند.
وزیر نفت کشورمان گفت: برای تحقق این امر باید موضوعاتی همچون توسعه همکاری کشورهای عضو و تبادل تجربیات و فناوری، ترویج همکاری‌ها برای اتخاذ سیاست‌های مشترک در مناطق تولید و توسعه بازار مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: در این باره ایران در گذشته یک پروژه مطالعاتی روی چارچوب‌های قراردادی انجام داده و آماده است تا هزینه‌های به روز رسانی این مطالعه را برعهده بگیرد.
زنگنه گفت: آماده‌سازی زمینه‌ها برای همکاری کشورهای عضو با شرکت‌های تجاری انرژی و بین المللی و موسسه‌های مالی، محور دیگر در این خصوص است و دبیرخانه پیشنهاد داده تا جلساتی را بر اساس یک برنامه منظم هر دو سال یک بار با موسسه‌های مالی و تجاری برگزار کند.
وزیر نفت موضوع دیگر در این خصوص را افزایش گفت‌وگو با سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرد و گفت: آژانس بین‌المللی انرژی، مجمع جهانی انرژی، سازمان اوپک و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از مهم‌ترین سازمان‌ها برای گفت‌وگو به شمار می‌آیند.
رئیس دوره‌ای جی‌ای‌سی‌اف به دیگر اقدام‌ها برای ایجاد نقشه راه از سوی این مجمع اشاره و تصریح کرد: ایجاد شرایطی برای بروزرسانی قراردادها و ساز و کار قیمت با هدف ایجاد تعادلی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در زمینه ریسک از دیگر موارد در این خصوص است.
جمع‌آوری اطلاعات درباره خطوط لوله کنونی و در حال ساخت، ظرفیت‌های ال‌ان‌جی، حمل‌ونقل و جمع‌آوری برنامه برای تمام کشورهای عضو دیگر مورد اشاره شده از سوی زنگنه برای ایجاد نقشه راه از سوی جی‌ای‌سی‌اف است.
زنگنه اظهار داشت: ایران با دارا بودن بیش از 33 تریلیون فوت مکعب گاز به عنوان یکی از کشورهای دارنده ذخایر عظیم گازی به حساب می‌آید که از ظرفیت بالایی نیز در زمینه تولید و صادرات گاز برخوردار است.
وزیر نفت اظهار داشت: مقایسه میان سطح تولید و ذخایر ایران به ویژه سطح صادراتی گاز با کشورهای دیگر جی‌ایی‌سی‌اف حاکی از آن است که ما قادر به استفاده اقتصادی از ظرفیت‌های گازی خود در سطحی رضایت بخش نبوده‌ایم.
زنگنه با اعلام این که راهبرد ایران بر پایه افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی است اظهار داشت: علاوه بر این ایران تمایل دارد با نظارت و کنترل بر مصرف داخلی، قابلیت‌های صادراتی خود را افزایش دهد.
زنگنه اظهار داشت: مطمئن هستم در این نشست با حضور وزرا و روسای نمایندگان کشورهای عضو، فرصت مفیدی برای تبادل دیدگاه‌ها درباره دستاوردهای جی‌ایی‌سی‌اف فراهم شود، ضمن آن که این اجلاس در تلاش است تا راهکارهای مناسبی برای دستیابی به اهداف و حل مشکلات این سازمان ارائه دهد.
بنابراین گزارش: پانزدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز با حضور 13 کشور عضو و 4 کشور ناظر به میزبانی ایران در حال برگزاری است.
کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو،‌ ونزوئلا، امارات متحده عربی و عمان 13 عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می‌روند.
هلند، قزاقستان، نروژ و عراق نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور دارند.

 


دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز مهمترین ماموریت ایران در این مجمع بین‌المللی گاز را تشریح و اعلام کرد: یکی از مهمترین ماموریت‌های گازی ایران کارآمدتر کردن دبیرخانه مجمع بین‌المللی گاز است.
سیدمحمدحسین عادلی پس از انتخاب به عنوان دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز در جمع خبرنگاران در تشریح مهمترین ماموریت ایران به عنوان دبیرکل جدید این مجمع بین‌المللی گاز، گفت: مهمترین ماموریت جمهوری اسلامی ایران ارتقای کارآمدی دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز است.
دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اعلام اینکه در شرایط فعلی گاز طبیعی به عنوان یک سوخت و انرژی پاک با چالش‌ها و مشکلات متعددی روبرو است، تصریح کرد: تحولات بازار جهانی گاز هم وضعیت این حامل انرژی پاک را تحت تاثیر قرار داده است.
وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون مجمع کشورهای صادرکننده گاز در مرحله حساسی قرار دارند، اظهار داشت: امیدواریم ایران به عنوان دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز بتواند دبیرخانه این مجمع را با چالش‌ها و تغییرات جهانی گاز آماده کند و این مجمع را به یکی از معتبرترین مجامع انرژی جهان تبدیل کند.
عادلی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مجمع کشورهای صادرکننده گاز می‌توانند نقش اوپک نفت را بازی کند، توضیح داد: موضوع به نظر کشورهای عضو مجمع صادرکننده گاز بستگی دارد.
دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز با یادآوری اینکه دبیرخانه این مجمع مجری نظرات کشورهای عضو است، خاطرنشان کرد: از این رو قصد داریم با اجرای مکانیزم‌های جدیدی، کارآمدی دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز را افزایش دهیم و به منویات کشورهای عضو این مجمع جامه عمل بپوشانیم.
بنابراین گزارش: سرگئی تامکاراتف از روسیه، عبدالرحمان دنیزا از لیبی و سیدمحمدحسین عادلی از ایران، کاندیداهای احراز پست دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز بودند که با رای وزرای انرژی کشورهای عضو مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز در نشست دیروز تهران، عادلی کاندیدای ایران برای یک دوره دو ساله دبیرکل این مجمع شد.

 


رئیس سازمان بورس با اشاره به راه‌اندازی سامانه زبان گزارشگری تجاری گفت: به این طریق زمینه برای بین‌المللی شدن بازار سرمایه ایران فراهم می‌شود.
به گزارش مهر، علی صالح‌آبادی در مراسم آغاز بهره‌برداری از زبان گزارشگری تجاری توسعه‌پذیر گفت: با بهره‌برداری از زبان گزارشگری تجاری توسعه‌پذیر انقلاب بنیادی در شفافیت صنعت مالی ایران ایجاد می‌شود. بهره‌برداری از این زبان بین‌المللی، حاصل تلاش چند ساله بسیاری از متخصصان داخلی و خارجی است که امروز شاهد افتتاح فاز نخست این پروژه بزرگ هستیم.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار راه‌اندازی زبان گزارشگری تجاری توسعه‌پذیر در بازار سرمایه را ضروری دانست و اظهار داشت: دیگر در فضاهای گذشته نمی‌توانستیم به روند رو به رشد خود در این بازار ادامه دهیم. این زبان یک تکنولوژی استاندارد است تا بتوان اطلاعات را به صورت شفاف با یکدیگر مبادله و مقایسه کرد.سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: برای آنکه این زبان بین‌المللی به صورت کامل در کشور پیاده‌سازی شود نیاز به آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است که امیدواریم در آینده زبان گزارشگری در سطح صنعت بانکداری، بیمه، خدماتی و... پیاده‌سازی شود.
صالح‌آبادی با بیان اینکه این زبان بر روی تمام داده‌ها یک شناسنامه ایجاد می‌کند، تصریح کرد: تاکنون برای جمع‌آوری بسیاری از داده‌ها نیازمند صرف زمان زیادی بودیم اما با به کارگیری این زبان بین‌المللی، جمع‌آوری، تهیه، تبادل و تحلیل داده‌ها به سهولت انجام خواهد شد.
وی اظهار داشت: با راه‌اندازی زبان گزارشگری تجاری توسعه‌پذیر سطح تحلیل، کارایی و عمق بازار سرمایه ایران افزایش و اطلاعات به سرعت اثر خود را بر روی قیمت‌ها خواهد گذاشت علاوه بر اینکه مبادله اطلاعات ارتقا و زمینه برای بین‌المللی شدن بازار سرمایه فراهم خواهد شد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:‌ از دید شرکت‌ها با به کارگیری این زبان هزینه تهیه اطلاعات کاهش و تلفیق اطلاعات مالی با سرعت و دقت زیادی انجام خواهد شد به طوری که شرکت‌ها به جای تمرکز بر روی جمع‌آوری، تکمیل و آماده‌سازی اطلاعات، تمرکز خود را بر روی پیش‌بینی، تصمیم‌گیری سریع و اثربخش معطوف خواهند کرد.
وی به موقع بودن اطلاعات برای تصمیم‌گیری، افزایش تعامل با سرمایه‌گذاران، تسهیل در تبادل اطلاعات شرکت‌ها با سازمان بورس و تبادل اطلاعات در بستر استاندارد و یکپارچه را از دیگر مزایای به کارگیری زبان گزارشگری برای شرکت‌ها اعلام کرد.
سخنگوی سازمان بورس در مورد ویژگی‌های این زبان برای مقام ناظر بازار سرمایه گفت: علاوه بر مزیت‌های فوق، دریافت خودکار اطلاعات، افزایش نظارت‌ها، کاهش هزینه‌های اطلاعات، افزایش سرعت تجزیه و تحلیل و مقایسه اطلاعات و ارتقای کنترل و قضاوت در مورد اطلاعات از مهم‌ترین ویژگی‌های به کارگیری این زبان بین‌المللی برای مقام ناظر بازار سرمایه است.
وی افزود: افزایش کارایی بازار سهام، ارتقای شفافیت اطلاعات، همگامی با بازارهای مالی جهان و افزایش ارزش رقابتی اطلاعاتی از مهم‌ترین مزیت‌های این زبان در سطح بازار سهام است.
دکتر صالح‌آبادی اظهار داشت: زبان گزارشگری تجاری توسعه‌‌پذیر نیز برای سایر بخش‌ها مانند حسابداران، حسابرسان، بانک‌ها و اعتبار‌دهندگان، شرکت‌های نرم‌افزاری و شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی، اطلاعات یکنواختی را برای تجزیه و تحلیل، مقایسه و بهینه‌یابی فراهم خواهد کرد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حال حاضر 70 درصد دفعات معاملات بورس در اختیار معاملات بر خط (آنلاین) است که امیدواریم زبان گزارشگری تجاری توسعه‌پذیر بتواند در بخش اطلاعات، نقش معاملات بر خط را در بازار سرمایه ایفا کند.
وی اظهار امیدواری کرد این زبان بین‌المللی با همکاری تمامی فعالان هر چه سریعتر در بازار سرمایه تکمیل و پیاده‌سازی و شرایط برای انتقال آن به سایر بخش‌های اقتصادی فراهم شود تا مشکل جمع‌آوری اطلاعات در کشور برطرف شود.
رشد محتاط بورس
در همین حال به گزارش ایسنا، شاخص بورس تهران در معاملات دومین روز هفته به رشد محتاطانه خود ادامه داد و با رشد 261 واحدی در کانال 73 هزار و 766 واحد جا خوش کرد.
در بازار دیروز شرکت‌های هلدینگ خلیج‌ فارس، بانک ملت، مپنا، بانک پاسارگاد و بانک صادرات بیشترین تاثیر را در رشد شاخص بورس گذاشته و شرکتهای مطرحی چون فولاد مبارکه، گسترش نفت و گاز پارسیان، گل‌گهر، پالایش نفت تبریز، فولاد خوزستان، تاپیکو، ایران‌خودرو، سرمایه‌گذاری غدیر، پتروشیمی پردیس و سایپا مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند.
در بازار یکشنبه صنایع خاک چینی ایران، نفت پارس و سیمان شرق از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و صنایع آذرآب، چینی ایران و ایران خودرو بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.
در بازار دیروز بیش از 654 میلیون سهم به ارزش 291 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 361 هزار میلیارد تومان بالغ شد.

 


رئیس هیات عامل ایدرو با بیان اینکه تا پایان سال افزایش قیمتی در خودرو نخواهیم داشت، گفت: بر اساس مذاکراتی که با دو گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو انجام دادیم، این تصمیم اتخاذ شد.
غلامرضا شافعی با اشاره به اینکه خودرو یک کالای مورد نیاز مردم است، افزود: هم‌اکنون در غیاب بعضی از زمینه‌های فعالیت اقتصادی، خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای و البته وسیله تامین نیازهای اولیه مردم شده است.
وی به مشکلات خودروسازان طی سال‌های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: نوسانات قیمت ارز، مشکلات گشایش اعتبارات بانک‌ها و اعمال تحریم‌های غرب، افزایش تولید و ثبات قیمت‌ها را در حوزه خودرو دچار مشکل کرد.
شافعی با اشاره به اینکه اخیرا صنعت خودروی کشور تحت فشار بوده، گفت: اما با این وجود مدیران عامل ایران خودرو و سایپا تصمیم گرفته‌اند تا پایان سال افزایش قیمتی برای محصولاتشان نداشته باشند، گرچه با زیان‌هایی نیز مواجه هستند.
رئیس سازمان ایدرو تصریح کرد: هم‌اکنون بعضی از خطوط تولید خودروسازان از ظرفیت و آمادگی لازم جهت افزایش تولید برخوردار است اما به دلیل تحریم‌ها و نبود امکاناتی همچون منابع اقتصادی و نقدینگی قادر به استفاده از تمام ظرفیت خود نیستند.
همچنین سعید مدنی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه افزایش 3 تا 4 درصدی خودروها مربوط به محصولات ارزبر این خودروسازی است افزود: در صورت افزایش تولید هیچگونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت.
به گفته مدنی، فعلا افزایش قیمتی در محصولات این گروه خودروساز به وجود نخواهد آورد.
هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز اعلام کرد: این شرکت تمام تلاش خود را به کار بسته است تا در راستای سیاستهای دولت تدبیر و امید و تاکید مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با افزایش تیراژ تولید و بهره‌وری در کنار کاهش هزینه‌های سربار، قیمت محصولات خود را در سطح فعلی حفظ کند.

 


سخنگوی ستاد تنظیم بازار و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران قیمت‌های متفاوتی از کالاهای اساسی موردنیاز مساجد و هیات‌های مذهبی در ایام ماه محرم ارایه دادند.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار از عرضه 5 قلم کالای اساسی ماه محرم 20 درصد ارزان‌تر از بازار خبر داد.
علی‌اکبر پورکاوه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: برای افزایش تقاضای موردنیاز در ماه محرم برنج سفید از محل شرکت بازرگانی دولتی ایران به قیمت 2 هزار و 50 تومان، شکر از محل شرکت بازرگانی دولتی ایران 1900 تومان، گوشت قرمز منجمد از محل ذخیره شرکت پشتیبانی امور دام برای همه استان‌ها در سطح کشور هر کیلوگرم 18 هزار تومان عرضه می‌شود.
وی افزود: مرغ منجمد از محل ذخیره‌سازی شرکت امور پشتیبانی دام برای همه استان‌ها به قیمت 6500 تومان و روغن 20 درصد ارزان‌تر از قیمت درج شده بر روی کالا در اختیار همه متقاضیان قرار می‌گیرد.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار در پاسخ به این سؤال که این امکانات در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار می‌گیرد گفت: در ایام ماه محرم هر تقاضایی مبنی بر عزاداری، هیئت‌های مذهبی و یا نذورات وجود داشته باشد از طریق سازمان‌های صنعت سراسر کشور تامین کالا می‌شود و هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد.
همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تشریح جزئیات قیمت کالاهای موردنیاز مساجد و هیئات مذهبی در ماه محرم و صفر، گفت: بر اساس تصمیم دولت، قیمت برنج هندی 3750 تومان، شکر 1900 تومان و گوشت قرمز منجمد 16 هزار و 500 تومان است.
یدالله صادقی در گفت‌وگو با مهر گفت: دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی در ماه محرم و صفر و تامین نیاز هیئات‌های مذهبی و مساجد، برنامه‌هایی تدارک دیده که بر اساس آن، تقاضای مازاد بر بازار وارد نشود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: بر این اساس، سه نوع برنج آمریکایی، هندی و آرژانتینی به ترتیب به قیمت 2150، 3750 و 2200 تومان عرضه خواهد شد.
وی تصریح کرد: هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد برزیلی نیز برای توزیع در ماه محرم و صفر به قیمت کیلویی 16 هزار و 500 تومان تدارک دیده شده است.
به گفته صادقی، هر کیلوگرم شکر نیز با نرخ 1900 تومان و هر کیلو قند نیز با قیمت 2 هزار تومان برای ایام محرم در اختیار مساجد و هیات‌ها برای توزیع نذورات قرار می‌گیرد.

 


دبیر کل شورای مشترک ایران و ترکیه از راه‌اندازی بزرگترین شهرک مشترک صنعتی- تجاری میان دو کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
سید جلال ابراهیمی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: این شهرک قرار است در مرز بازرگان و نزدیک شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی راه‌اندازی شود و به مانند یک منطقه آزاد و محلی برای سرمایه‌گذاری دو جانبه عمل کند.
وی این موضوع را نیز گفت که بزرگترین اجلاس بازرگانی شورای ایران وترکیه آذر ماه سال جاری در استانبول ترکیه با حضور هیأتی بزرگ متشکل از بازرگانان و برخی مسئولان برگزار می‌شود.
عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران، میزان مبادلات میان تهران و آنکارا را براساس آخرین آمارها 22/5 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: پیش از این 2 کشور اعلام کرده بودند که رقم تجارت فیمابین باید به 30 میلیارد دلار برسد.
دبیر کل شورای مشترک ایران و ترکیه، بیشترین زمینه مراودات ایران و ترکیه را به داد و ستد مرزی مرتبط کرد و گفت: به دلیل برخی مشکلات ناشی از تحریم همچون نقل و انتقال ارز میزان مبادلات میان 2 کشور کاهش یافته است.
ابراهیمی درباره میزان مطالبات ایران از ترکیه گفت: صادرات گاز و پتروشیمی هر روز با ترکیه در حال انجام است و به طور طبیعی تراز مالی بستانکاری و بدهکاری در تغییر است.
وی در عین حال، بدون اشاره به رقم مشخصی گفت: ایران از ترکیه مطالبات پیوسته دارد و این رقم در روزهای مختلف متفاوت است و براساس برخی اخبار غیر رسمی، هم اکنون جمهوری اسلامی ایران از ترکیه حدود 10 میلیارد دلار مطالبات بابت فروش گاز و مواد پتروشیمی دارد.
ترکیه از جمله کشورهایی است که تا پیش از اولویت‌بندی 10 گانه کالاهای وارداتی و ممنوعیت اولویت 10 انواع و اقسام کالاهای مصرفی از جمله مبلمان و پوشاک را به ایران صادر می‌کرد. تجار ترکیه در این سفر تلاش بسیاری کردند تا بخشی از مطالبات ایران را از این طریق تسویه کنند.
ترکیه کشوری با 77 میلیون نفرجمعیت یکی از شرکای عمده ایران در منطقه محسوب می‌شود، میزان مبادلات تجاری 2 طرف در سال‌های اخیر سیر صعودی گرفته، به نحوی که رقم مبادلات بدون احتساب میعانات گازی از 1/6 میلیارد دلار در سال 2007 به 5/1 میلیارد دلار در سال 2012 رسیده، میزان مبادلات تهران و آنکارا سال گذشته با احتساب نفت و گاز به رقم 20 میلیارد دلار رسید.

 


تراز بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در 7 ماهه سال جاری با 88 کشور مثبت شد.
براساس آمار دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک، در این مدت 5 کشور عراق، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و مصر بیشترین تراز تجاری مثبت را با جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند.
بنابراین گزارش: صادرات ایران به عراق در این مدت به 3 میلیارد و 415 میلیون دلار رسید، این در حالی است که 40 میلیون دلار انواع کالا از عراق به کشورمان وارد شد. همچنین در مدت یاد شده حجم صادرات کشورمان به افغانستان یک میلیارد و 454 میلیون دلار رسید و واردات ایران از افغانستان تنها 8 میلیون دلار بود.
این گزارش می‌افزاید: رقم صادرات ایران در هفت ماهه سال جاری به ترکمنستان 527 میلیون دلار، آذربایجان 306 میلیون دلار و مصر 253 میلیون دلار بوده، در حالی که میزان واردات کشورمان از این کشورها به ترتیب 43، 14 و 4 میلیون دلار بوده است.

 


سازمان خصوصی سازی جزئیات عملکرد واگذاری سهام 8 وزارتخانه طی 9 سال اخیر را اعلام کرد.
بر این اساس وزارت نفت بالاترین میزان فروش سهام و وزارت آموزش و پرورش کمترین میزان را طی 9 سال گذشته به خود اختصاص داده است.
به گزارش مهر از 542/493/1 میلیارد ریال سهامی که طی سالهای 84 تا نیمه اول مهرماه سال جاری به بخش‌های مختلف با روش‌های مختلف واگذار شده است، 694 هزار و 259 میلیارد ریال از زیرمجموعه‌های وزارت نفت و 339 هزار و 940 میلیارد ریال از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد.
همچنین 115 هزار و 783 میلیارد ریال از سهام فروش رفته متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، 69 هزار و 199 میلیارد ریال متعلق به وزارت امور اقتصادی و دارایی، 240 هزار و 696 میلیارد ریال متعلق به وزارت نیرو، 4 هزار و 436 میلیارد ریال متعلق به وزارت جهاد کشاورزی بود.
در عین حال در این 9 سال وزارت آموزش و پرورش 90 میلیارد ریال و وزارت راه و شهرسازی 29 هزار و 139 میلیارد ریال سهام زیرمجموعه‌های خود را واگذار کرده‌اند.
آمار واگذاری سهام نشان دهنده این است که وزارت نفت با 6/46 درصد و وزارت صنعت، معدن و تجارت با 8/22 درصد به ترتیب رتبه‌های اول و دوم واگذاری وزارتخانه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. پس از آنها وزارت نیرو 1/16 درصد واگذاری‌ها را از آن خود کرد.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 8/7 درصد، وزارت امور اقتصادی و دارایی 6/4 درصد، وزارت جهاد کشاورزی 3/0 درصد، وزارت آموزش و پرورش 01/0 درصد و وزارت راه و شهرسازی 0/2 درصد از واگذاری‌ها را به خود اختصاص دادند.
در سال جاری نیز وزارت نفت 93 هزار و 743 میلیارد ریال، وزارت صنعت، معدن و تجارت 46 هزار و 739 میلیارد ریال، وزارت نیرو 3 هزار و 902 میلیارد ریال، جهاد کشاورزی یکهزار و 917 میلیارد ریال و وزارت امور اقتصادی و دارایی 107 میلیارد ریال از سهام خود را بفروش رساندند.
بدون احتساب آمار مربوط به واگذاری سهام عدالت طی 9 سال اخیر نیز وزارت نفت 5/.40 درصد از واگذاری‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت 9/27 درصد، وزارت نیرو 5/14 درصد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 7/9درصد، وزارت امور اقتصادی و دارایی 0/5 درصد، وزارت راه و شهرسازی 1/2 درصد، وزارت جهاد کشاورزی 4/0 درصد و وزارت آموزش و پرورش 01/0 درصد از واگذاری‌ها را انجام دادند.

 


بانک مرکزی با اعلام شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مهرماه 1392 نرخ تورم در این ماه را 4/40 درصد اعلام کرد.
خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر اساس سال پایه 100=1390 نشان می‌دهد که این شاخص در مهرماه 1392 به عدد 7/178 رسید که نسبت به ماه قبل2/1 درصد افزایش یافت.
شاخص مذکور در مهرماه 1392 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 6/36 درصد افزایش داشته است.
بر این اساس، نرخ تورم در 12 ماه منتهی به مهرماه 1392 نسبت به 12 ماه منتهی به مهرماه 1391 معادل 4/40 درصد است.
این در حالی است که چند روز پیش مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه مهرماه را با کاهش 7/4 درصدی 3/32 درصد اعلام و عنوان کرد که تورم در 12 ماهه منتهی به مهرماه با 2/0 درصد افزایش به 2/36 درصد رسیده است.
اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ظاهرا نشات گرفته از تفاوت در نحوه محاسبات این دو نهاد است.
مقایسه نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار باز هم نشان از اختلاف حدود 4 درصدی دارد به طوری که نرخ تورم بانک مرکزی از تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار حدود 4 درصد بالاتر است.
بر این اساس بنا به اعلام بانک مرکزی نرخ تورم ماهانه از ابتدای سال تا مهرماه از بیش از 8 درصد افزایش برخوردار شده اما وضعیت تورم نقطه به نقطه متفاوت است به طوری که از فروردین‌ماه تا مرداد با شیب صعودی افزایش یافته اما پس از آن در شهریور و مهرماه از کاهش برخوردار شده است.
وضعیت تورم ماهانه مرکز آمار مشابه تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی است اما در مورد تورم نقطه به نقطه وضعیت متفاوت است به طوری که تورم نقطه به نقطه مرکز آمار از فروردین ماه تا خرداد افزایش یافته اما پس از آن از روند نزولی برخوردار شده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10