(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 13 آبان 1392 - شماره 20632

نیروهای مقاومت فلسطین هواپیمای جاسوسی رژیم صهیونیستی را سرنگون کردند
افغانی‌ها در اعتراض به کشتار غیرنظامیان شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند
اعتراض‌های مردمی علیه آل خلیفه در شهرهای بحرین
آماده‌باش امنیتی در مصر محاکمه مرسی امروز آغاز می‌شود
ادامه ناآرامی‌های سیاسی در بنگلادش
ترور وزیر جنگ و چند ژنرال اسرائیل نافرجام ماند
درگیری پلیس فرانسه با معترضان به سیاست‌های مالیاتی الیزه
عملیات گسترده ارتش سوریه برای سرکوب تروریست‌ها در حومه دمشق به اجرا درآمد
درگیری شدید میان الحوثی‌ها و سلفی‌های یمن 100 کشته بر جای گذاشت
ملابرادر نفر دوم طالبان از پاکستان به ترکیه رفت
تیرگی روابط واشنگتن و اسلام‌آباد به دنبال هلاکت رهبر طالبان
   


نیروهای مقاومت فلسطین در غزه موفق شدند یک فروند هواپیمای جاسوسی رژیم صهیونیستی را بر فراز غزه سرنگون کنند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، نیروهای مقاومت فلسطین در غزه موفق شدند یک فروند هواپیمای جاسوسی رژیم صهیونیستی بر فراز این منطقه را سرنگون کنند و این هواپیما را که در شمال نوار غزه سقوط کرد در اختیار بگیرند. پرواز هواپیمای جاسوسی رژیم صهیونیستی در حریم هوایی نوار غزه در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته نیز نظامیان رژیم صهیونیستی با ده‌ها تانک و خودروی نظامی و بولدوزر به نوار غزه حمله کرده و تعدادی از مزارع و باغات این منطقه را تخریب کردند.
نظامیان اسرائیلی همچنین هشت نفر از فلسطینی‌های ساکن غزه را دستگیر و به نقاط نامعلومی انتقال دادند.

 


صدها تن از مردم شرق افغانستان در اعتراض به کشتار غیرنظامیان به دست اشغالگران آمریکایی تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، دیروز صدها تن از مردم استان «کنر» افغانستان در اعتراض به کشتار هر روزه خود توسط هواپیماهای آمریکایی و ناتو تظاهرات کردند و شعار «مرگ بر آمریکا» سردادند. تظاهرکنندگان خشمگین خواستار خروج همه اشغالگران از کشورخود شدند. علاوه بر حملات هوایی شبانه ناتو به مناطق مسکونی، چندماهی است که هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) هم غیرنظامیان و مجالس عروسی را هدف قرار می‌دهند.
به گفته کارشناسان، آمریکایی‌ها برای ارتقای فناوری پهپادهای خود، خاک افغانستان را تبدیل به آزمایشگاه این پهپادها کرده‌اند و بی‌جهت مردم را هدف قرار می‌دهند.

 


مناطق مختلف بحرین در اعتراض به احضار شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق به دادگاه، صحنه تظاهرات و فعالیت‌های ضد آل‌خلیفه بود.
به گزارش شبکه خبری العالم، بحرینی‌ها شنبه شب در اعتراض به اقدام رژیم آل خلیفه در منامه، الدراز، توبلی، القدم، ستره، شاخوره و مناطق دیگر بحرین تظاهرات کردند و احضار شیخ علی سلمان به دادگاه را انتقام‌جویی از آزادگان و مخالفان بحرینی دانستند.
تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: اینگونه اقدامات پایه‌های حکومت آل خلیفه را لرزان‌تر می‌کند. مردم بحرین همچنین عکس‌هایی از شیخ علی سلمان و پرچم‌های بحرین را با خود حمل می‌کردند.
جمعیت الوفاق بحرین در واکنش به این اقدام آل خلیفه اعلام کرد احضار شیخ علی ‌سلمان بیانگر تفکر و روش آل خلیفه در برخورد با مردم است. یکی از مسئولان جمعیت الوفاق گفت در احضاریه علی سلمان لفظ متهم آمده است و این بازجویی به منظور انتقام از انقلاب مسالمت‌آمیز مردم بحرین انجام می‌شود.
احضاریه شیخ علی سلمان پس از آن صادر شد که نیروهای امنیتی بحرین به ساختمان جمعیت الوفاق در منامه پایتخت بحرین یورش بردند.
در شهریور ماه گذشته نیز علی خلیل المرزوق معاون دبیر کل جمعیت الوفاق به اتهام تحریک به تروریسم بازداشت شد.
یکی از رهبران مخالفان بحرینی نیز تأکید کرد احضار دبیر کل جمعیت الوفاق فرار از خواسته‌های مردمی از سوی آل خلیفه است.
عبدالحمید دشتی رئیس شورای بین‌المللی حمایت از محاکمه عادلانه و حقوق بشر بحرین احضار شیخ علی سلمان به دادگاه را نشانه ورشکستگی سیاسی حکومت آل خلیفه دانست. شیخ عیسی قاسم از روحانیون برجسته بحرین در خطبه نماز جمعه اعلام کرد اعتراض‌ها علیه آل خلیفه تا تحقق خواسته‌های مردم ادامه خواهد یافت.

 


سرویس خارجی -
اوضاع امنیتی در مصر با نزدیک شدن به ساعت محاکمه «محمد مرسی» ملتهب شده و این کشور در آستانه یک «انفجار اجتماعی» قرار گرفته است.
امروز «محمد مرسی» رئیس‌جمهور برکنار شده مصر به همراه 14 تن از رهبران اخوان‌المسلمین در دادگاه این کشور محاکمه می‌شود.
هزاران نیروی امنیتی در قاهره و سایر شهرهای این کشور به حال آماده‌باش درآمده‌اند تا به دستور وزیر کشور مصر «متخلفان را هدف گلوله» قرار دهند. در این بین هم طرفداران مرسی و هم مخالفان وی اعلام کرده‌اند برای دفاع از آرمان‌های خود آماده‌اند و در محکومیت دیگری به خیابان‌ها خواهند ریخت.
به گزارش شبکه تلویزیونی «الجزیره»، ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت از تمام مصری‌ها خواسته بدون توجه به تهدیدها روز محاکمه، خود را به محل دادگاه واقع در جنوب قاهره برسانند. این ائتلاف بیانیه‌ای هم منتشر کرده و طی آن هدف از این فراخوان را «آماده کردن جامعه جهانی» از واقعیتی دانسته که در مصر می‌گذرد.
این ائتلاف محاکمه مرسی را «غیرقانونی» و «باطل» عنوان و بر ادامه مبارزات تا باز‌پس‌گیری انقلاب نیز تأکید کرده است.
در همین رابطه شمار زیادی از طرفداران مرسی که از چند روز قبل به شدت اعتراض‌های خود افزوده‌اند، با ریختن به خیابان‌ها از قضات مصری خواستند از «صدور حکم در این پرونده» خودداری کنند. پیش از این دوبار این دادگاه به تاخیر افتاده است، یکبار به دلیل حضور نیافتن متهمان و یکبار کناره‌گیری قضات. وزارت کشور مصر پیش از این با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «فراخوان‌های اخوان‌المسلمین برای ایجاد هرج‌ومرج در کشور و آسیب رساندن به خدمات عمومی و منافع شهروندان همزمان با محاکمه مرسی» را زیر نظر دارد و به استفاده از همه ابزارها و شیوه‌های قانونی برای حفظ امنیت و منافع عمومی و خصوصی افراد پایبند است و نیروهای امنیتی موظف به اتخاذ همه تدابیر برای حمایت از تاسیسات عمومی و مقرهای پلیس و دفع هرگونه حمله به این مراکز هستند.
وزارت کشور مصر تاکید کرد نیروهای امنیتی با قدرت و قاطعیت با هرگونه تخلف از قانون برخورد می‌کنند.
منابع امنیتی مصری می‌گویند تامین امنیت این محاکمه با کمک 26 هزار سرباز و افسر و تجهیز و آماده کردن 14 هواپیما برای پوشش امنیتی انتقال مرسی به مقر محاکمه انجام می‌شود و اقدامات برای تامین امنیت محل از روز شنبه آغاز شده است.
پسر مرسی
ممنوع‌الخروج شد
در آستانه محاکمه «مرسی» مقامات امنیتی مصر اعلام کردند مانع از خروج «اسامه مرسی» فرزند وی از کشور شدند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، «اسامه مرسی» قصد خروج از مصر و سفر به مالزی یا امارات را داشت اما به دلیل ممنوع‌الخروجی مقامات امنیتی فرودگاه قاهره مانع از آن شدند. حزب عدالت و توسعه شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین مصر در این باره اعلام کرد، فرزند مرسی قصد سفر به مالزی برای تکمیل تحصیلاتش را داشت.
در همین راستا، اسامه مرسی در پیامی در صفحه شخصی خود در شبکه‌‌های اجتماعی نوشت: محاکمه‌هایی که نظام «کودتا» در مصر ترتیب می‌دهد، نشست سران قبیله «قریش» در «دارالندوه» در عصر جاهلیت را به یادم آورد که سلاح در دست داشتند اما از نتیجه امر می‌ترسیدند.
وی افزود: رهبران «نظام کودتا» و دستگاه قضایی در مصر و محاکمه‌های «مسخره» آنها مرا به یاد نشست سران «قریش» در «دارالندوه» انداخت که در آن برای قتل پیامبر(ص) توطئه‌چینی می‌‌کردند.
افزایش حملات مسلحانه
«ناجح ابراهیم»، رهبر سابق گروه «جماعت اسلامی» (از گروه‌های اسلامگرا در مصر) با اشاره به اوضاع حاکم بر مصر نسبت به وقوع حملات مسلحانه و کشیده شدن این کشور به سمت حوادث تروریستی مثل خودروهای بمب‌گذاری شده هشدار داد.
وی افزود: مصر وارد دوران انفجار خودروهای بمب‌گذاری‌ و حملات مسلحانه شده است که خطرناک‌ترین مرحله درگیری میان اسلامگراها و حکومت محسوب می‌شود.
این رهبر سابق اسلامگرا اظهارات تند مقامات اخوان‌المسلمین در میدان رابعه العدویه و برکناری «محمد مرسی» از قدرت را از جمله عوامل اصلی تشدید بحران در مصر دانست.
خبر دیگر اینکه رسانه‌های مصری تصاویر دیدار اخیر «کاترین اشتون»‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محمد مرسی را منتشر کردند.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مرسی در این دیدار ضمن تأکید بر اینکه وی «همچنان رئیس‌جمهور مصر است» آنچه باعث برکناری‌اش از قدرت شد را نه یک انقلاب بلکه یک «کودتا» معرفی می‌کند.
مرسی در جایی از صحبت‌هایش می‌گوید: «اسرائیل شیطان است و تل‌آویو تنها طرفی است که از حوادث کنونی مصر بهره می‌برد.»

 


هواداران «حزب ملی» بنگلادش که اصلی‌ترین حزب مخالف دولت در این کشور فقیر محسوب می‌شود، طی اعتراضات خیابانی خود در «داکا» یک اتوبوس را به آتش کشیدند.
این حزب یک اعتصاب عمومی 60 ساعته را در کشور راه انداخت. بنگلادش روز به روز ناآرام‌تر می‌شود و فاصله میان احزاب رقیب همچنان در حال افزایش است.
علاوه بر ناآرامی‌های سیاسی، بیکاری و فشارهای معیشتی مردم این کشور را رنج می‌دهد.

 


منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی فاش کردند وزیر جنگ این رژیم و چند ژنرال ارشد آن از عملیات ترور در داخل یک تونل فلسطینی جان به در بردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند موشه یعلون و تعدادی از ژنرال‌های ارشد این رژیم از انفجار بمبی در داخل تونلی که جنبش حماس حفر کرده و امتداد آن از غزه تا شهرک «هشلوشا» است جان سالم به در بردند.
یعلون به همراه چند ژنرال اسرائیلی در حال بازدید از این تونل بودند که پس از خروج آنها بلافاصله بمبی منفجر شد که در جریان آن پنج تن از سربازان اسرائیلی زخمی شدند.
منابع اطلاعاتی اسرائیل گفتند که این بمب در تونل کار گذاشته شده بود و امکان داشت در حین بازدید یعلون از تونل منفجر شود و همین امر باعث شد که ارتش تحقیقات سری درباره جزئیات این حادثه و چگونگی کار گذاشته شدن این بمب در تونل به خصوص پس از کشف تونل از سوی ارتش اسرائیل آغاز کرده است تا مشخص شود که آیا هدف ترور یعلون بوده یا اینکه به طور تصادفی بمب منفجر شده است.
این تونل که اخیرا توسط رژیم صهیونیستی کشف شده است از خان یونس تا شهرک هشلوشا کشیده شده است که فاصله آن یک کیلومتر ونیم است و گفته می‌شود حماس قصد داشته از این تونل برای انجام عملیات‌های نظامی علیه نظامیان صهیونیست استفاده کند.

 


پلیس ضد شورش فرانسه با هزاران نفر از معترضان به افزایش مالیات به شدت درگیر شد و شماری از آنها را بازداشت کرد.
به دنبال اعمال قانون جدید ریاضتی در شهر «کوئیمپر» فرانسه به شکل افزایش «مالیات زیست‌محیطی» بیش از 30 هزار نفر از ساکنان این شهر - از کشاورزان گرفته تا کارکنان بخش‌های تولید مواد غذایی، ماهیگیران، رانندگان کامیون‌ها و... - به نشانه اعتراض دست به تظاهرات زدند.
پلیس ضد شورش فرانسه نیز با وارد شدن به معرکه، شروع به سرکوب و بازداشت معترضان کرد. آنطور که شبکه خبری «راشاتودی» نوشته، پلیس برای پراکندن معترضان از باتوم و گازاشک‌آور و خودروهای آب‌پاش استفاده کرد. معترضان نیز با استفاده از سنگ، گلدان، میله‌های آهنی و چوب به مقابله با نیروهای امنیتی پرداختند.
افزایش بیکاری و وخامت اوضاع اقتصادی یکی دیگر از محورهای معترضان فرانسوی بود. به گزارش شبکه بی‌بی‌سی عربی در جریان این درگیری‌ها چهار نفر از جمله یک پلیس مجروح و شماری نیز دستگیر شدند.
در سه سال گذشته حجم مالیات‌ها در فرانسه هفتاد میلیارد یورو افزایش یافته است.
مقامات فرانسوی پس از گسترش این ناآرامی‌ها معترضان را «گروه‌های راستگرای افراطی» خوانده و بر مقابله با آنها تاکید کردند. نخست‌وزیر فرانسه نیز نسبت به بالا گرفتن خشونت‌ها در این شهر هشدار داد.
مقامات فرانسوی می‌‌گویند مالیات «زیست محیطی» با هدف تشویق حمل‌ونقل تجاری حامی محیط زیست و علیه خودروهای باربری خارجی و فرانسوی اعمال شده است.
هزاران نفر از پزشکان و پرستاران رومانی نیز در اعتراض به «شرایط بدکاری» و «کمی حقوق و دستمزد» تظاهرات کردند.
به گزارش شبکه خبری «یورو نیوز» معترضان در «بخارست» با حمل تابوت و صلیب سعی داشتند از بین رفتن بخش درمان در این کشور اروپایی را به نمایش بگذارند.
پزشکان تاره‌کار در رومانی ماهانه کمتر از 200 یورو درآمد دارند از این رو سالانه 3000 پزشک این کشور را به امید یافتن زندگی بهتر ترک می‌کنند.

 


نیروهای ارتش سوریه عملیات گسترده‌ای را علیه تروریست‌های جبهه النصره در اطراف پایتخت این کشور به اجرا گذاشت.
به گزارش شبکه خبری العالم، نیروهای ارتش عملیات گسترده علیه تروریست‌های القاعده را با بمباران مواضع آنها در محور جوبر، قابون آغاز کرده‌اند. ارتش سوریه همچنین با حمایت از کارخانه‌ها و تاسیسات صنعتی در حال پاکسازی مناطق اطراف دمشق از وجود گروه‌های مسلح هستند.
یکی از نظامیان ارتش سوریه گفت، اماکن تجمع و مخفیگاه‌های گروه‌‌های تروریستی زیر آتش مستقیم نیروهای ارتش قرار دارد و به زودی کل منطقه تا رود «تورا» پاکسازی خواهد شد.
به گفته این منبع نظامی شمار زیادی از تروریست‌ها که بیشترشان اتباع کشورهای مختلف عربی بودند به هلاکت رسیدند.
نیروهای ارتش همچنین منطقه سبینه در جنوب سوریه را پاکسازی کردند و با هلاکت 80 تروریست روز خونینی برای عناصر مسلح به جا گذاشتند.
در جریان عملیات اخیر ارتش علیه تروریست‌های مسلح منطقه سبینه تاکنون بیش از 250 فرد مسلح کشته و تعداد زیادی مجروح شده‌اند.
منطقه یبرود در حومه دمشق نیز شاهد انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده بود. این انفجار زمانی روی داد که عناصر مسلح در حال جاسازی مواد منفجره در یک خودرو بودند.
این انفجار موجب هلاکت شماری از عناصر مسلح و کشته شدن 10 نفر از اهالی منطقه و زخمی شدن شماری دیگر شد.
نیروهای ارتش در ادامه نبرد با تروریست‌ها در چندین محور با افراد مسلح درگیر شده و پیشروی‌های قابل توجهی را در منطقه برزه دمشق به دست آوردند. این درحالی است که درگیری میان ارتش سوریه و تروریست‌ها در بخش شمالی شهر السفیره در نزدیکی حلب همچنان ادامه دارد.
سرکرده تشکیلات موسوم به امارات اسلامی عراق و شام (داعش) در سلمی سوریه به همراه 35 تروریست دیگر در حومه لاذقیه به هلاکت رسیدند.
کمیته‌های مردمی کردهای سوریه نیز در ادامه نبرد خود با تروریست‌های مسلح در استان حسکه به پیشروی‌های قابل توجهی دست یافتند.
از سوی دیگر، اتحادیه عرب روز گذشته به منظور بررسی آخرین تحولات سوریه نشست فوق‌العاده‌ای را در سطح وزیران خارجه این اتحادیه برگزار کرد.
در این نشست تلاش‌های اخضر ابراهیمی فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه و نتایج سفر وی به خاورمیانه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.
در این اجلاس همچنین تدابیر اتخاذ شده برای فراهم کردن زمینه برگزاری ژنو 2 مورد بررسی قرار گرفت.
در نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب هيئتی از مخالفان سوری نیز شرکت داشتند. این در حالی است که نماینده مجلس سوریه تاکید کرد اتحادیه عرب در گذشته ثابت کرده که فقط عامل توطئه‌چینی علیه دولت و ملت سوریه است.
سایر رویدادها
* رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق درباره تشکیل دولتی تروریستی در مرزهای سوریه و عراق هشدار داد.
* اهالی منطقه الیعربیه واقع در استان حسکه پس از برقراری امنیت توسط ارتش به خانه‌های خود بازگشتند.
* نوری مالکی نخست‌وزیر عراق خواستار قطع حمایت عربستان از تروریست‌ها در سوریه شد.

 


در درگیری‌های شدیدی که میان شیعیان الحوثی و سلفی‌ها در استان صعده روی داد دست کم 100 نفر کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، درگیری میان الحوثی‌ها و سلفی‌های وابسته به القاعده در استان صعده واقع در شمال یمن وارد پنجمین روز خود شده است و منابع محلی از کشته شدن دست کم 350 نفر در این درگیری‌ها خبر می‌دهند.روز گذشته درگیری‌ها با حمله الحوثی‌ها به منطقه دماج آغاز شد و طی این درگیری 100 نفر کشته شدند.
منابع محلی اعلام کردند الحوثی‌ها دماج را با آتش توپخانه و کاتیوشا گلوله‌باران کردند، این در حالی است که وزارت دفاع یمن از برقراری آتش‌بس میان دو طرف خبر داده بود اما منابع امنیتی در استان صعده برقراری آتش‌بس را تأیید نکردند.در همین حال ارتش یمن اعلام کرد نیروهای خود را برای جلوگیری از بالا گرفتن تنش‌ها به منطقه اعزام کرده است.
این خبر از سوی سخنگوی سلفی‌ها تکذیب شد و آنها اعلام کردند حتی یک تن از نیروهای ارتش به منطقه اعزام نشده و درگیری‌ها در شمال یمن به ویژه در شهر دماج به شدت ادامه دارد.
صلیب سرخ در بیانیه‌ای اعلام کرد، با وجود تلاش‌هایی که انجام شده اما کمک‌های ارسالی و هیئت‌هایی که به مناطق درگیر اعزام شده‌اند هنوز به این مناطق نرسیده و جان بسیاری از زخمی‌ها و غیرنظامیان در استان صعده در خطر است. با بالا گرفتن درگیری‌ها میان شیعیان الحوثی و سلفی‌ها در شمال یمن،‌احتمال آغاز جنگ داخلی در این کشور وجود دارد و مسئولان یمنی بیم آن دارند که این جنگ به تمام مناطق کشورشان سرایت کند.
از سوی دیگر، یک فعال سیاسی یمن اظهار داشت که به وجود آورندگان جنگ داخلی در یمن عناصر وابسته به آمریکا، فرانسه،‌سنگال، سومالی، لیبی، عربستان و برخی کشورهای دیگر هستند.

 


نفر دوم طالبان افغانستان از بازداشت خانگی در پاکستان خارج و به ترکیه منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «ملا عبدالغنی برادر» از پاکستان به ترکیه رفت و قرار است که با مقامات آنکارا و هیئت اعزامی طالبان دیدار و گفت‌وگو کند.
ملابرادر در چارچوب مذاکره با طالبان سپتامبر گذشته (شهریور) از زندان‌های پاکستان آزاد شده، ولی کماکان تحت‌نظر نیروهای امنیتی این کشور بود و در بازداشت خانگی به سر می‌برد.
انتقال نفر دوم طالبان از پاکستان به ترکیه تحول بسیار مهمی در روند مذاکرات صلح افغانستان به شمار می‌رود.
هرچند اسلام‌آباد در ارتباط با این انتقال سکوت کرده است، ولی روزنامه اردو زبان «امت» اعلام کرد: ملابرادر به ظاهر در پاکستان است و از محل سکونت وی در پیشاور محافظت می‌شود، این در حالی است که او اکنون در ترکیه به سر می‌برد. به احتمال قوی، سیا در انتقال ملابرادر نقش داشته است.
اخیرا سران پاکستان، افغانستان و انگلیس نشست سه‌‌جانبه‌ای را در لندن برگزار کردند و به نظر می‌رسد که این نشست به روند گفت‌وگوی صلح با طالبان نیروی تازه‌ای داده است.
طالبان قبلا در پایتخت قطر دفتر داشت.
بعد از شکست مذاکرات صلح در قطر، تلاش برای ادامه این مذاکرات در ترکیه افزایش یافته است اما سران طالبان حاضر به بازگشایی دفتر خود در ترکیه (که از اعضای ناتو است) نیستند و می‌خواهند یک کشور بی‌طرف را برای بازگشایی دفتر خود انتخاب کنند.
یکی از اهداف ملابرادر از سفر به ترکیه جلب رضایت رهبران طالبان برای بازگشایی دفتر در این کشور و برقراری ارتباط میان طالبان و سایر کشورهای منطقه اعلام شده است.
اگرچه مقامات افغانستان و پاکستان در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند اما برخی منابع دیپلماتیک پاکستان سفر ملا برادر به ترکیه را تایید و عنوان کردند که وی تا چند روز آینده به پاکستان باز‌می‌گردد.
با این حال، طالبان افغانستان اعلام کرد هیچ ارتباطی با ملا‌برادر برقرار نکرده است و نمی‌تواند آزادی وی را تایید کند طالبان این را نیز اعلام کرد که ملابرادر حق ندارد از جانب این گروه با هیچ گروه یا کشوری وارد مذاکره شود.
با وجود این برخی منابع پاکستانی بر این باورند که طالبان افغانستان با ملابرادر در ارتباط هستند و علت نپذیرفتن این موضوع به سیاست و استراتژی طالبان برای پیشبرد اهدافشان مربوط می شود.

 


اعتراض اسلام آباد به حملات پهپادها و احضار سفیر آمریکا به وزارت خارجه پاکستان، روابط دو کشور را تیره کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دولت اسلام‌آباد به حملات اخیر (جمعه گذشته) پهپادهای آمریکایی به وزیرستان شمالی، که مرگ «حکیم الله محسود» رهبر طالبان پاکستان را به همراه داشت، شدیداً اعتراض و سفیر آمریکا را به وزارت خارجه احضار کرد.
«چودری نثار علی خان» وزیر کشور پاکستان، اقدام آمریکا را حمله به صلح منطقه‌ای خواند و اعلام کرد، پاکستان در روابط خود با آمریکا تجدید نظر می‌کند و مسئله حمله پهپادها را به نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل، ارجاع می‌دهد.
وزیر کشور پاکستان افزود: این حمله، حمله به یک فرد نبوده، بلکه حمله به روند صلح بوده است. به گفته وی،‌قرار بود صبح شنبه (روز بعد از حمله( یک هیئت سه نفره از علمای پاکستان با محسود در وزیرستان شمالی دیدار کنند و محسود نیز از این دیدار مطلع بوده است.
براساس گزارش سازمان اطلاعات پاکستان، حمله به محسود درست زمانی صورت گرفت که وی جلسه شورای مرکزی طالبان با محوریت مذاکره با دولت پاکستان را ریاست می‌کرد.
وزارت خارجه پاکستان نیز در اعتراض به حملات پهپادها، سفیر آمریکا را احضار کرد و خواستار توضیح در این مورد شد. در ارتباط با واکنش سفیر گزارشی نرسیده، ولی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به خشم مقامات اسلام‌آباد اعلام کرد که واشنگتن خود را از مذاکرات صلح پاکستان و طالبان کنار می‌کشد،‌ چون این موضوع جزو امور داخلی این کشور محسوب می‌شود!
طالبان پاکستان نیز تهدید به حملات تروریستی تازه در واکنش به این قتل کرد. در حملات طالبان معمولاً غیر نظامیان بی‌گناه هدف قرار می‌گیرند.
در ارتباط با جانشینی محسود، منابع خبری ابتدا از فردی به نام «خان سید» نام بردند، ولی بعداً از افراد دیگری نیز نام برده شد. برخی نیز گفتند بر سر این جانشینی،‌میان سران طالبان پاکستان اختلاف به وجود آمده است.نام کامل طالبان پاکستان «تحریک طالبان پاکستان» است. بیش از یک دهه است که این گروه دست به جنایات هولناکی علیه غیرنظامیان مخصوصاً شیعیان، صوفی‌ها و مسیحیان زده است.
خبر دیگر از پاکستان اینکه،‌افراد ناشناس در ایالت بلوچستان پاکستان دو تانکر سوخت ناتو را به آتش کشیدند. مسیر لجستیکی زمینی نیروهای ناتو در افغانستان از خاک پاکستان می‌گذرد.
پهپاد جدید
دولت آمریکا علی‌رغم اعتراضات جهانی، قصد دارد پهپادهای جدیدی را به خدمت بگیرد که به طور مستقل می‌توانند پرواز کنند و تا شش برابر سرعت صوت شتاب بگیرند. پهپادهای کنونی که «پرنده سیاه» نام دارند، حدود سه برابر سرعت صوت حرکت می‌کنند. هم اکنون شرکت آمریکایی «لاکهیدمارتین» سرگرم ساخت این پهپاد جدید است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10