(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 18 آبان 1392 - شماره 20636

معاون وزیر کشور: طرح «سپر یونی» قادر به کاهش گرد و غبار خوزستان نیست
وزیر دادگستری: کشور را گران اداره می‌کنیم
مدیر عامل سازمان انتقال خون خبر داد
تشویق بخش خصوصی برای ورود به صنعت پلاسما
دستگیری سارقان مسلح طلا‌فروشی شهرک ولیعصر
گاز مونواکسید کربن جان 5 نفر را گرفت
در سوانح رانندگی محورهای دامغان و چابهار 6 سرنشین دو خودرو جان خود را از دست دادند
آغاز به کار خبرگزاری تخصصی بهزیستی
حوادث کوتاه از کشور
انتصاب در آموزش و پرورش
70 هزار مبتلا و 700 هزار ایرانی مستعد ابتلا به «سلیاکی»
تیراندازی مرگبار در آمریکا
افزایش جرایم غیراخلاقی در ارتش آمریکا
قویترین توفان تاریخ در فیلیپین
اهانت کارمند انگلیسی به پلاکاردهای عاشورایی
   


معاون وزیر کشور و سرپرست سازمان مدیریت بحران کشور گفت: طرح «سپر یونی» که در خوزستان اجرا شده است نمی‌تواند تاثیری در کاهش گردوغبار داشته باشد.
حسن قدمی در یازدهمین نشست ادواری مدیران بحران کلانشهرهای کشور که روز پنجشنبه در مجتمع فجر اهواز برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: پیش از اجرای این طرح نیز اطلاعات اولیه‌ای که از نحوه کار دستگاه‌های یونیزاسیون یا سپر یونی ارائه شد، نشان می‌داد که این تکنولوژی تاثیری در وضعیت هوا و کاهش گردوغبار نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه به نظر نمی‌رسد مطالعات کارشناسی برای اجرای این طرح انجام شده باشد، گفت: طرح استفاده از سپرهای یونی پیش از این تنها در برخی از صنایع استان استفاده شده و تاکنون در محیط بیرونی اجرا نشده است.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه اطلاعات موجود در خصوص نحوه عملکرد این دستگاه‌ها بسیار کم است، یادآور شد: کارشناسان محلی استان خوزستان نیز معتقدند سیستم‌های یونیزاسیون یا دستگاه‌های تعدیل‌کننده هوا تاثیری در کاهش گردوغبار نخواهد داشت و حتی مسئولان این طرح که در تهران هستند نیز حاضر به پاسخگویی درباره عملکرد این طرح در مدت زمان اجرا نشده‌اند.
قدمی تصریح کرد: این طرح در زمان مدیریت پیشین سازمان حفاظت محیط زیست اجرا شده و کسانی که مسئول اجرای این طرح هستند باید پاسخگوی نحوه عملکرد این دستگاه‌ها و تاثیرات آن باشند.گفتنی است سپر یونی یا دستگاه تعدیل‌کننده کیفیت هوا و اقلیم، طرحی است که در 21خردادماه سال جاری در خوزستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت و مجریان این طرح اعلام کردند که طرح یاد شده 50 تا 80 درصد گردوغبار ورودی به کشور را کاهش می‌دهد.

 


وزیر دادگستری گفت: در حال حاضر هزینه تولید و خدمات در کشور بالا است و ما کشور را گران اداره می‌کنیم.
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، روز پنجشنبه در کنفرانس سالانه مدیریت استراتژی که در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه وضعیت عمومی کشور مثبت و رو به جلو است، عنوان کرد: اگر کشور ایران را با دیگر کشورها مقایسه کنیم وضعیت مثبت و قابل قبولی داشته و وضعیتش متوسط است ولی نباید کشور را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم چرا که ایران با شرایط فعلی و تحریم‌ها باید با خودش به شکل مستقل مقایسه شود.
وی ادامه داد: ما کشوری هستیم با محدودیت‌های فوق‌العاده زیاد که اکنون نیز این محدودیت‌ها ادامه دارد و شرایط ما عادی نیست چرا که در کشمکش قرار داریم به این معنا که این کشمکش‌ها و مشکلات شامل محدودیت‌های اقتصادی، فشار سیاسی و حتی جنگ در گذشته است که باید بر اساس این عوامل سنجش و ارزیابی صورت گیرد که در اینجا باید بگوییم علی‌رغم تمام محدودیت‌ها ما موفقیت‌های بسیاری به دست آوردیم.
پورمحمدی با تاکید بر اینکه ما جزو ده کشور صاحب تکنولوژی نانو هستیم که فناوری و تولید علم را به محصول رسانده‌ایم، افزود: در واقع این وضعیت و پیشرفت‌ها به ما می‌گوید که شرایط ما شرایط خوبی است که با وجود تحریم‌ها توانسته‌ایم به موفقیت دست یابیم.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم بدون مقایسه با دیگران کشور خود را بسنجیم باید بگوییم که ما عوامل انسانی قابل قبولی داشته و از نظر تولید و فناوری و مدیریت در سطح خوبی هستیم که مدیران و مجریان توانمند داریم همچنین دانشمندانی داریم که دانش‌شان به فناوری تبدیل شده و آنها در جایگاه مناسب قرار دارند؛ ما شرایط محیطی فوق‌العاده داشته و دارای ظرفیت و موقعیت ممتازی هستیم بنابراین باید خروجی کار خود را بر اساس ظرفیت‌هایی که داریم بسنجیم.
وزیر دادگستری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ما نمی‌خواهیم خود را مقایسه کنیم. در واقع ما خودمان را با خود مستقلا محاسبه می‌کنیم که با این ظرفیت‌ها و امکاناتی که مطرح کردم آیا خروجی ما متناسب است یا خیر. که در اینجا باید بگویم که حتما متناسب نیست که باید چرایی کار را جویا شد و تلاش کنیم تا راهکار را بدست آوریم.
وی ادامه داد: درست است که در بخشی از حوزه‌های دانش فنی، تخصصی، اقتصادی و مدیریت استراتژی کارهای خوبی صورت گرفته است ولی وقتی تمام اندازه‌گیری‌های دقیق را با توجه به ظرفیتی که داریم جمع‌آوری می‌کنیم، آمار قشنگ و مناسبی به دست نمی‌آید.
پورمحمدی با بیان اینکه ما در نظام سلامت با توجه محققان پزشکی و مقالات پزشکی، رتبه 12 را به خود اختصاص می‌دهیم، اظهار داشت: 30 درصد علم کشور در حوزه پزشکی است که با توجه به این رتبه ما در حوزه پزشکی رشد پیدا کرده‌ایم ولی محصول بهداشت و درمان و سلامت ما متناسب با ظرفیت‌هایی که داریم نیست. در واقع با توجه به کارخانه‌های داروسازی و تجهیزات پزشکی که داریم خروجی بهداشت و سلامت ما مناسب نیست که باید توجه کنیم که چگونه آن را حل کنیم.
وزیر دادگستری با بیان اینکه هیئت دولت، مدیران ارشد و نمایندگان مجلس و مجریان نیازمند خروجی مناسب هستند تا بر اساس آن تصمیم بگیرند، افزود: هزینه تولید و خدمات در کشور ما چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی بالا است و ما کشور را گران اداره می‌کنیم که باید در تمام حوزه‌ها دخل و خرج‌مان تنظیم شود.

 


مدیر عامل سازمان انتقال خون از توسعه بسترهای تشویقی برای ورود بخش خصوصی در صنعت پلاسما خبر داد.
علی‌اکبر پورفتح‌الله در حاشیه افتتاحیه سازمان انتقال خون ایران به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در امور آموزش و پژوهش سلامت خون به فارس گفت: وزیر بهداشت در مورد خودکفایی تولید داروهای مشتق از پلاسما بسته سیاستی در وزارت بهداشت تصویب کرده است که اجزای مختلفی دارد و در قسمت نظارت آن سازمان انتقال خون با سازمان غذا و دارو همکاری نزدیکی خواهد داشت.
وی به افزایش جمع‌آوری پلاسما اشاره داشت و گفت: 150 هزار لیتر پلاسما جمع‌آوری شده که اصول GMP در آن اعمال شده و این پلاسماها مورد بازرسی سازمان‌های بین‌المللی نیز قرار گرفته‌اند و قرار است به محصولات مورد نیاز مشتق از پلاسما تبدیل شوند.
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران به برنامه‌ریزی برای تقویت بخش خصوصی اشاره داشت و گفت: ما باید بسترهای تشویقی را در صنعت پلاسما توسعه دهیم تا این صنعت در بخش خصوصی شکل بگیرد و ما بتوانیم به صورت تدریجی در ابتدا و همه‌جانبه در ادامه با برنامه‌ریزی زمانی چرخه صنعت پلاسما از رگ اهدا کننده تا محصول نهایی داشته باشیم.
وی به حجم پلاسمای مورد نیاز اشاره داشت و گفت: خوشبختانه ما به اندازه داروهای مورد نیاز در کشور پلاسما داریم و امیدواریم بتوانیم چرخه تولید داروهای مشتق از پلاسما را در ایران راه‌اندازی کنیم.

 


کارآگاهان پلیس آگاهی از دستگیری دو سارق طلافروشی شهرک ولی‌عصر خبر دادند.
به دنبال وقوع یک فقره سرقت مسلحانه طلا‌فروشی در شهرک ولی‌عصر، خیابان شهید رجایی، ماموران در تحقیقات اولیه از صاحب مغازه دریافتند که دو سارق جوان با استفاده از یک قبضه اسلحه کمری و قمه اقدام به سرقت طلا و جواهرات داخل ویترین طلافروشی کرده و سپس با خودروسواری ریو سفیدرنگ‌ از محل متواری شدند.
با توجه به شیوه و شگرد سرقت و اظهارات صاحب مغازه مبنی بر فرار سارقان مسلح با یک دستگاه خودرو ریو سفیدرنگ، کارآگاهان اداره یکم با بررسی تصاویر بدست آمده از دوربین‌های مدار بسته طلا‌فروشی و همچنین شعبه بانک شهرک ولیعصر موفق به شناسایی خودرو ریو سفیدرنگ شدند. در بررسی‌های بعدی مشخص شد که این خودرو دارای سابقه سرقت بود و دو هفته پیش از زمان سرقت طلا‌فروشی، در خیابان پیروزی سرقت شده که با ثبت دستور توقیف خودرو در سیستم جامع پلیس، خودرو ریو بعد از گذشت تنها چند روز از تاریخ سرقت طلافروشی در حوالی ایستگاه مترو جوانمرد قصاب کشف شد.
با شناسایی هویت مصطفی به عنوان یکی از سارقان احتمالی، تصاویر وی از طریق سیستم جامع پلیس استخراج و صاحب طلا‌فروشی پس از مشاهده تصویر مصطفی، وی را به عنوان یکی از سارقان که با لباس قرمز و به بهانه خرید سکه وارد طلافروشی شده بود، مورد شناسایی قرار داد. در ادامه، کارآگاهان با انجام تحقیقات موفق به شناسایی هویت سارق دوم به نام امید.م (دایی مصطفی) شدند.
کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی با شناسایی مخفی‌گاه دایی (امید) و خواهرزاده (مصطفی) در ورامین، با اخذ نیابات قضایی به این شهر رفته و در تحقیقات خود اطلاع پیدا کردند که متهمان پس از انتشار تصاویرشان در جراید متواری شده‌اند.
سرانجام با انجام تحقیقات، مخفی‌گاه هر دو متهم در یکی از شهرهای استان گیلان شناسایی، کارآگاهان اداره یکم با اخذ نیابت قضایی به استان گیلان اعزام و پس از شناسایی مخفی‌گاه متهمان و اطمینان از حضور آنها، هر دو متهم در 14 آبان‌ماه دستگیر و پس از انتقال به اداره یکم پلیس آگاهی از سوی مالباخته شناسایی و صراحتا به سرقت از طلافروشی اعتراف کردند.
مصطفی 28 ساله در اعترافات خود به کارآگاهان گفت: حدود 15روز قبل از سرقت، در خیابان پیروزی یک دستگاه خودرو ریو را سرقت کرده و من پشت فرمان نشستم، بعد از 15 روز، در شهرک ولیعصر طلافروشی محل سرقت را شناسایی و تحت نظر گرفتیم تا اینکه فردای آن روز، ساعت 16 اول من وارد طلافروشی شدم و بعد دایی (امید) وارد شد. من اسلحه را به سمت طلافروشی گرفتم و بعد دایی به بالای ویترین رفت و مقداری طلا را برداشت و سریع بیرون آمدیم و من پشت فرمان نشستم و به سرعت از محل متواری شدیم. بعد از آن، ماشین را در حوالی ایستگاه مترو رها کردیم.
مصطفی در خصوص نحوه سرقت خودرو نیز به کارآگاهان گفت: خودرو در گوشه‌ای پارک و سوئیچ آن نیز رویش بود، صاحب ماشین نیز چند متر بیشتر از ماشین فاصله نداشت که به سرعت داخل ماشین نشستم و از محل متواری شدیم.

 


فرماندار خرم‌بید فارس گفت: مسمومیت با گاز مونواکسید کربن جان 5 نفر را در روستای مظفرآباد این شهرستان گرفت.
داود ایوبی روز پنجشنبه به ایرنا گفت: این 5 نفر که شامل 4 تن از اتباع افغانستان و یک نفر ایرانی بودند، شب گذشته در چادری که در محل کار خود در این روستا برپا کرده بودند دچار گازگرفتگی شدند.
وی ادامه داد: این افراد برای گرم کردن فضای داخل چادر اقدام به روشن کردن زغال کرده بودند که دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن شدند و جان خود را از دست دادند.
او اضافه کرد: این افراد در زمینه حفاری چاه فعالیت می‌کردند.
شهرستان خرم‌بید به مرکزیت صفاشهر در 185 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

 


سوانح رانندگی در کمربندی دامغان و محور چابهار- سرباز موجب مرگ 6 نفر و مصدومیت 5 تن دیگر از شهروندان شد.
به گزارش ایرنا از سمنان، رئیس پلیس راه استان سمنان از وقوع یک سانحه شدید رانندگی در کمربندی دامغان و کشته شدن چهار نفر خبر داد و گفت: این سانحه بامداد پنجشنبه رخ داد و بر اثر آن یک خودروی پژو پارس به شدت از عقب با یک دستگاه کامیون بنز برخورد کرد که علاوه بر واژگونی کامیون، 4 نفر از سرنشینان سواری در دم فوت کردند.
علیرضا رضوی خبیر با بیان اینکه در این حادثه 2 نفر نیز مجروح شدند گفت: راننده که مردی 36 ساله بود به همراه دو زن 32 و 30 ساله و یک نوزاد دختر سه ماهه بر اثر این حادثه جان باختند.
رضوی خبیر گفت: دو تن از سرنشینان پژو نیز مصدوم شدند که برای مداوا به بیمارستان انتقال یافتند.
وی علت این تصادف را بی‌توجهی راننده سواری به جلو بیان و خاطرنشان کرد: در بررسی سوابق این خودرو مشخص شد که دارای 15 میلیون و 600 هزار ریال خلافی است.
همچنین در حادثه رانندگی در محور چابهار- سرباز واقع در جنوب سیستان و بلوچستان 2 نفر کشته و 3 نفر زخمی شدند.رئیس پلیس راه چابهار عصر پنجشنبه در توضیح جزئیات حادثه گفت: این سانحه رانندگی شب گذشته بر اثر برخورد خودرو وانت تویوتا با کامیون در محدوده پاسگاه برجک این شهرستان رخ داد که بر اثر آن 2 نفر در دم جان باختند و 3 تن دیگر مصدوم شدند.سروان عزیز فرخ‌پورافزودناتوانی راننده وانت دوکابین تویوتا در کنترل خودرو ناشی از سرعت زیاد باعث برخورد با کامیون متوقف شده در حاشیه جاده و چرخش به سمت چپ جاده و برخورد آن با کامیون در حال حرکت دیگری شد.

 


رئیس سازمان بهزیستی کشور از رونمایی و آغاز به کار نخستین خبرگزاری تخصصی بهزیستی در حوزه اجتماعی از ماه آینده خبر داد.
همایون هاشمی در این رابطه گفت: بهزیستی برنامه‌هایی را در حوزه توسعه شبکه آگاه‌سازی دارد که به زودی خبرگزاری رسمی سازمان بهزیستی کشور رونمایی خواهد شد.
وی در خصوص ویژگی‌ها و مشخصات خبرگزاری رسمی سازمان بهزیستی کشور گفت: این خبرگزاری به صورت تخصصی به مسائل اجتماعی در سطح کشور می‌پردازد که با رونمایی و فعالیت این خبرگزاری می‌توان انتظار کاهش آسیب‌های اجتماعی را در سطح کشور داشته باشیم.
هاشمی خاطرنشان کرد: انتشار و توزیع دومین سری کتاب‌های سبک زندگی در دستور کار سازمان زندگی قرار دارد که به زودی 15 جلد کتاب برای گروه سنی مختلف (مردان، ‌زنان، کودکان، نوجوانان) توزیع خواهد شد.
وی بیان داشت: در حوزه خدمات توانبخشی در سال جاری تحولات خوبی صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به تجهیز لوازم و ملزومات توانبخشی در استان‌های مختلف اشاره کرد به طوری که این طرح تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.
رئیس سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: سازمان اعتبار خوبی را برای تأمین لوازم کمک توانبخشی از جمله ویلچر، واکر، عصا و... پیش‌بینی کرده است که این اعتبارات در مقاطع مختلف پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: در بحث پیشگیری نیز بنا داریم کمپ‌ها را از نظر کیفی ارتقا دهیم و این در حالی است که هم اکنون 640 کمپ استاندارد در سطح کشور فعال هستند.
هاشمی با اشاره به بازنگری و بازدید بازرسان سازمان بهزیستی کشور از تمامی کمپ‌های تحت پوشش این سازمان گفت: این طرح به زودی کلید خواهد خورد و بنا داریم معایب و مشکلات کمپ‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف کنیم.
رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در حال حاضر دو مرکز درمانی ویژه افراد وابسته به مواد صنعتی (شیشه) داریم که به زودی مراکز جدیدی به این دو مرکز اضافه خواهند شد.
وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور نخستین دستگاه‌هایی است که در بحث حمایت از معتادان بهبود یافته ورود پیدا کرده است و در این زمینه تسهیلات خوبی را نیز به این افراد داده است.
هاشمی به واگذاری مسکن به معتادان بهبود یافته اشاره کرد و گفت: معتادان بهبود یافته اگر واجد شرایط باشند می‌توانند از تسهیلات ویژه این سازمان استفاده کنند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این پرسش که اگر معتادی نتواند هزینه درمان در کمپ را بپردازد چه اقدامی را باید جهت درمان انجام دهد، گفت: این افراد می‌توانند به بهزیستی استان‌ها مراجعه و با هماهنگی مددکاران بهزیستی بدون پرداخت هزینه‌ای از خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

 


زلزله در شمال و جنوب کشور
تبریز- ایرنا: زلزله‌ای به بزرگی 6/4 درجه در مقیاس امواج درونی زمین ریشتر شهر شربیان در آذربایجان‌شرقی را لرزاند.
به گزارش شبکه لرزه‌نگاری تبریز، این زمین‌لرزه ساعت 13 و 42 دقیقه و 34 ثانیه دیروز در شهر شربیان، از توابع شهرستان سراب به وقوع پیوست.
به گزارش مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، بامداد دیروز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 1/4 درجه ریشتر در ساعت 3 و 8 دقیقه و 53 ثانیه در 39 کیلومتری گوهران در هرمزگان به ثبت رسیده است.
توقیف شناور قاچاقچیان
قشم-فارس: فرمانده دریابانی قشم گفت: در راستای طرح مبارزه با پدیده شوم قاچاق سوخت، ماموران دریابانی این شهرستان یک لنج‌ باری حامل سوخت قاچاق را شناسایی و متوقف کردند.
سرهنگ عبدالله لشکری ادامه داد: این لنج حامل سوخت قاچاق از بستانو بندرعباس در حال خروج از مرزهای کشور بود که ماموران به این لنج مظنون شدند و پس از متوقف کردن آن، 100 هزار لیتر سوخت گازوئیل قاچاق را از آن کشف و ضبط کردند.
فرمانده دریابانی قشم خاطر نشان کرد: در این مورد 12 قاچاقچی سوخت دستگیر و برای سیرمراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شدند.
برخورد با محموله قاچاق
قم-فارس: مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قم از کشف 10 هزار و 800 بطری نوشابه انرژی‌زا قاچاق از یک دستگاه کامیون خبر داد. مهدی ریاضی در ادامه با اشاره به کشف مقدار زیادی ظروف ساخت کشور چین از یک دستگاه کامیون افزود: ماموران پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در حین بازدید از یک کامیون در محور قدیم قم - تهران مقدار زیادی ظروف سرامیکی ساخت کشور چین را که به طرز ماهرانه‌ای جاسازی شده بود کشف و ضبط کردند.
وی با اشاره به بررسی این پرونده از سوی اداره کل تعزیرات حکومتی قم ادامه داد: راننده به پرداخت 193 میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.
قاچاقچی پرنده دستگیر شد
یزد - ایرنا: رئیس اداره حفاظت‌ محیط‌زیست خاتم یزد، از دستگیری 2 قاچاقچی پرنده کمیاب ایرانی موسوم به «هوبره» در این منطقه خبر داد.
«فتح‌الله حیدری» عصر پنجشنبه گفت: ماموران اجرایی شهرستان خاتم در چند روز گذشته، حین گشت و کنترل منطقه شهریاری چاهک موفق به دستگیری شکارچیان متخلف شدند.
وی افزود: از متخلفان 2 قطعه پرنده هوبره و یک دستگاه موتورسیکلت کشف و ضبط شد و قاچاقچیان تحویل مراجع قضایی شدند قاچاقچیان قصد انتقال این پرندگان را به یکی از کشورهای عربی داشتند.
سماور گازی حادثه آفرید
سنندج - ایرنا: مسئول واحد امداد و تعمیرات گازرسانی ناحیه سنندج از وقوع حادثه انفجار در یک منزل مسکونی در این شهرستان خبر داد و گفت: در جریان این انفجار بیش از 70 درصد منزل یاد شده، از جمله سقف و دیوارها آسیب دید و فرو ریخت.
شکراله ناصری علت این حادثه را استفاده از سه راهی غیرمجاز برای نصب سماور گازی و طویل بودن شیلنگ گاز اعلام کرد.
دوری 40 ساله
تفرش - ایرنا: فردی به نام ایران آبدر بعد از 40 سال با کمک بهزیستی تفرش اعضای خانواده خود را پیدا کرد. این خانم که مادرزادی معلول است، در سال 52 توسط پدرش تحویل بهزیستی کرمان شده بود.
«ایران آبدر» که اکنون 70 ساله است، روز سه‌شنبه با 3 خواهر و 3 برادر خود در شهر تفرش ملاقات کرد.

 


در احکام جداگانه‌ای از سوی وزیر آموزش و پرورش، علی زرافشان به معاونت آموزش متوسطه و علیرضا جدایی به ریاست مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش منصوب شدند.
گفتنی است علی زرافشان جایگزین ابراهیم سحرخیز شده و علیرضا جدایی در دوره وزارت مرتضی حاجی‌بابایی نیز ریاست روابط عمومی آموزش و پرورش را برعهده داشت.

 


مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران سلیاکی با بیان اینکه 700 هزار ایرانی مستعد ابتلا به این بیماری هستند، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد 10 درصد افراد جامعه (7 میلیون نفر) در آینده به این بیماری مبتلا خواهند شد.
بیماری سلیاک یک اختلال خود ایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی (ارثی) است. در این بیماری گوارشی پرزهای روده باریک آسیب می‌بیند و در جذب مواد اختلال پیدا می‌شود.
در صورتی که بیماران مبتلا به سلیاک، پروتئینی از دسته گلوتن را که در برخی غلات مانند گندم، جو، چاودار و جوی دوسر وجود دارد، مصرف کنند دچار علایم عدم تحمل می‌شوند.
ورود گلوتن به سلول پرزهای روده موجب پاسخ سیستم ایمنی می‌شود و واکنش التهابی ایجاد شده موجب تحلیل پرزهای روده و کاهش فعالیت آنزیم‌های روده می‌شود.
به گفته بیژن شهباز خانی در کنگره علمی «روز سلیاک» در بیمارستان شریعتی، اسهال، یبوست، سردرد، کم‌خونی، پوکی استخوان، مشکلات کبدی، دل‌پیچه،‌ نفخ و مشکلات پوستی برخی از علایم بروز این بیماری است که تشخیص آن هم با یک آزمایش ساده به راحتی انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: اگر این بیماری بعد از سن رشد تشخیص داده شود ممکن است فرد تا آخر عمر کوتاه‌قد باقی بماند بنابراین باید به علایم آن توجه ویژه شود. در واقع 50 درصد علایم گوارشی و 50 درصد بقیه غیر گوارشی است.
وی ادامه داد: مطالعاتی که در ایران درباره علایم این بیماری انجام شد نشان داد که 20 درصد مبتلایان دارای اسهال، 2/5 درصد بیماران دیابتی، 6 درصد آنزیم‌های کبدی و 14 درصد کم‌خونی داشتند که مشخص شد به سلیاک مبتلا شدند.
رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز در این کنگره گفت: سلیاک بیماری است که هنوز تا حدودی ناشناخته است و آمارها نشان می‌دهد 70 هزار نفر در کشور به آن مبتلا هستند.
وی اظهار داشت: مطالعاتی که 5 سال گذشته درباره بیماری سلیاک در کشور انجام شد نشان می‌دهد یک درصد افراد جامعه یعنی 700 هزار نفر، مستعد ابتلا به این بیماری هستند که برای درمان باید از محصولات فاقد گلوتن استفاده کنند.
ملک‌زاده اظهار کرد: بیماری دیگری به نام «روده تحریک‌پذیر» در کشور وجود دارد که علایم آن مانند بیماری سلیاک شامل نفخ، سردرد، حالت تهوع، کم‌خونی، اسهال و یبوست است.

 


بر اثر تیراندازی درشهر دیترویت آمریکا 2 نفر کشته و 7 نفر مجروح شدند.
به گزارش رویترز، مرد مسلحی با آتش گشودن به سوی عابران در یک محل پر رفت و آمد واقع در شرق دیترویت، دو نفر را کشت و 7 نفر دیگر را مجروح کرد. «جیمز کریگ» رئیس پلیس دیترویت در این باره گفت: پلیس در حال تحقیق در مورد این حادثه است.
پلیس همچنین از بررسی احتمال وجود همدست برای عامل این حمله خبر داد. یکی از افرادی که حادثه در نزدیکی فروشگاهش رخ داده می‌گوید پس از شنیده شدن شلیک حدود 20 گلوله سه فرد مجروح برای فرار از دست فرد مهاجم به مغازه وی گریخته‌اند.
گفتنی است، تنها در یک ماه اخیر چندین حادثه خونین تیراندازی در مناطق مختلف آمریکا از جمله نیوجرسی، کارولینای شمالی و شهر گرینوود رخ داده است.

 



پنتاگون گزارش داد بین اکتبر و ژوئن 2012 و 2013 میلادی سه هزار و 552 مورد شکایت از تجاوز جنسی در ارتش آمریکا ثبت شده است و کنگره اقداماتی را برای کمک به قربانیان مدنظر دارد.
به نوشته روزنامه گاردین، براساس جدیدترین آمارهای پنتاگون، شکایت ناشی از تجاوز جنسی در ارتش آمریکا از سال گذشته میلادی به طرز بی‌سابقه‌ای (46 درصد) افزایش یافته است به طوری که از اکتبر 2012 تا ژوئن 2013 میلادی سه هزار و 553 مورد شکایت ثبت شده در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته میلادی این تعداد 2 هزار 434 مورد بوده است.
در آغاز جلسه دوم دو روزه هیئت کنگره آمریکا برای بررسی موضوع، شواهد و یافته‌ها ثبت شد و این هیئت قرار است شهادت قربانیان و گروه‌های مدافع را پیش از ارائه گزارش نهایی به وزارت دفاع آمریکا بشنود.
مقام‌های دفاعی آمریکا افزایش گزارش‌ها درباره تجاوز جنسی را تغییر اعتماد میان قربانیان پس از اقدامات تشویقی به نفع قربانیان می‌دانند.کنگره آمریکا در حال بررسی اقداماتی با هدف افزایش گزارش مربوط به تجاوزات جنسی و تحت تعقیب قرار دادن مهاجمان است.

 


توفان دریایی «هایان» بخش‌هایی از فیلیپین را درنوردیده و با سرعت 314 کیلومتر در ساعت در حال حرکت است.
گفته می‌شود طوفان فیلیپین احتمالا قویترین طوفان ثبت شده تاریخ جهان است. صدها هزار نفر از ساکنان مناطق ساحلی فیلیپین خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. هشدارها نشان می‌دهد امواج ناشی از این طوفان به ارتفاع هفت متر خواهد رسید. سرعت طوفان به حدی شدید است که زندگی مردم در مناطق ساحلی عملا فلج شده است.
طوفان سبب قطع گسترده برق در مناطق ساحلی شده و چندین درخت را واژگون و ارتباط بین مناطق ساحلی را مختل کرده است.
به علت فرو افتادن درختان، جاده‌های ارتباطی در این مناطق مسدودند و امکان کمک‌رسانی مناسب به توفان‌زدگان وجود ندارد.
نیروهای سازمانهای امدادی در این مناطق مستقر شده‌اند. رئیس‌جمهور فیلیپین دستور تخلیه گسترده این مناطق را صادر کرده و گفته است باید از هواپیماهای نظامی ارتش برای این کار استفاده نشود. میلیون‌ها نفر از مردم این مناطق نگران آینده هستند.
بیش از 200 پرواز در این مناطق لغو شده است. هر سال حدود 20 توفان دریایی به فیلیپین می‌رسد اما طوفان «هایان» شدتش از طوفانهای دیگر بسیار بیشتر است. در حالی مردم این مناطق توفان سهمگین را تجربه می‌کنند که سه هفته پیش نیز در این منطقه زلزله‌ای رخ داد که به کشته شدن 200 نفر و بی‌خانمانی هزاران نفر منجر شد. این طوفان در ادامه مسیر حرکتش به ویتنام و لائوس نیز خواهد رسید.
پیش‌بینی می‌شود این طوفان در مسیر حرکت خود با سیل و رانش گل و لای همراه شود. این توفان با سرعت به سمت شهر سیبو در حال حرکت است. با شدت گرفتن طوفان، در این شهر تلفات جانی زیادی ممکن است برجای بماند.

 


عضو شورای استان بصره با بیان اینکه یکی از کارکنان شرکت انگلیسی «بیکروز» اقدام به پاره کردن پلاکاردهای عزاداری محرم کرده است، خواستار بیرون کردن این شرکت از خاک عراق شد.
«محمد المنصوری» عضو شورای استان بصره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بغداد، با اعلام این خبر گفت: اقدام یکی از کارکنان شرکت انگلیسی «بیکروز» در پاره کردن پلاکاردها و پارچه نوشته‌های محرم، خشم و عصبانیت شهروندان عراقی از جمله شهروندان شاغل در این شرکت را به دنبال داشته است.
وی از احتمال برگزاری تظاهراتی در اعتراض به فعالیت این شرکت در عراق خبر داد و گفت: اقدام این کارمند انگلیسی غیرقابل قبول، توهین‌آمیز به نمادهای اسلامی و به مثابه گذشتن از خطوط قرمز ملت مسلمان عراق است.
«المنصوری» در ادامه خواستار بیرون کردن این شرکت نفتی از خاک عراق شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10