(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 18 آبان 1392 - شماره 20636

سخنی با وزیر محترم نیرو (یادداشت خبر نگار)
با کاشت درختان جنگلی سواحل دریاچه ارومیه سرسبز می‌شود
استاندار گیلان: مانع‌تراشی در سرمایه‌گذاری را نمی‌پذیرم
ایران در کیهان
نماینده ولی فقیه در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء: وضع مدارس بیرانشهر اسفبار است
انجام پیونددست برای نخستین بار در خرم‌آباد
انتقاد فرماندار از روند تکمیل طرح‌های عمرانی در بناب
در محورهای کاشان و زنجان صورت گرفت
توقیف 2 خودرو سواری با سرعت بالای 220 کیلومتر
چرخی که زندگی را می‌چرخاند
گندمکاران بنابی خواستار دریافت خسارت از بیمه شدند
پایان مسابقات قهرمانی کشور دارت در اراک
عضو شورای اسلامی بندرعباس: انتقاد از مدیران اجرایی وظیفه شورای اسلامی شهر است
شهردار شهرکرد عضو سازمان شهرداران صلح جهان شد
موزه شهدای اردبیل گشایش یافت
تاسیس موزه قلب در نیشابور
اهدای بسته‌های فرهنگی به دانش‌آموزان زلزله‌زده آذربایجان شرقی
شیوه خاص عزاداری ترکمن‌ها در ماه محرم
معاون بنیاد مسکن استان البرز خبر داد
عدم افزایش تسهیلات مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی
   


وزیر محترم نیرو در نخستین نشست خبری خود اعلام کرد: تمام آبی که از کارون به اصفهان یا فلات مرکزی یا به قم منتقل شده به یک میلیارد مترمکعب نمی‌رسد. در حالی که کل آبی که در کارون جریان دارد بالغ بر 21 میلیارد مترمکعب است. بنابراین آب برداشتی کمتر از 5 درصد آب خوزستان است.
جناب آقای چیت‌چیان با یک حساب سرانگشتی و بسیار ساده ثابت کردند که اگر 5 درصد از آبهای خوزستان برای مصارف آشامیدنی منتقل شود هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد.
اما جهت استحضار ایشان باید عرض کنیم: اولا رقم 21 میلیارد مترمکعب عددی قدیمی است و چنانچه خشکسالی‌های چند سال اخیر را در محاسبات خود وارد کنید خواهید دید که این رقم با آنچه که به عنوان میانگین درازمدت اعلام کرده‌اید حداقل 3 الی 4 میلیارد مترمکعب تفاوت دارد و این اختلاف عدد کوچکی نیست.
ثانیاً- در سال 87 کل آبی که در کارون جریان داشت به حدود 8 میلیارد مترمکعب و در سال 88 به رقم 9 میلیارد مترمکعب رسید یعنی حداقل 12 میلیارد مترمکعب اختلاف که با این اوصاف آب برداشتی از کارون در برخی مواقع به 12 درصد رسیده که این مقدار برای مجاوران کارون عدد معناداری است.
ثالثاً- برداشت آب از سرچشمه آن هم با بهترین کیفیت نشان می‌دهد که برای حامیان انتقال آب کارون خشکسالی و غیرخشکسالی چندان اهمیتی ندارد زیرا آنان که در جوار کارون مجبورند با شرایط کارون بسازند به خوبی تفاوت این دو را حس می‌کنند و می‌دانند که در شرایط کم آبی حتی آب آشامیدنی شان هم قابل خوردن نیست.
در پایان به وزیر محترم نیرو این نکته را یادآور می‌شود که مطمئن باشید اگر صادقانه با مردم خوزستان برخورد شود و در ارائه آمار و ارقام نیز دقت کافی صورت گیرد و همچنین صادقانه اعلام شود اجرای طرح تونل بهشت‌آباد برای مصارف غیرآشامیدنی و سالانه یک میلیارد و یکصد میلیون مترمکعب آب را منتقل می‌کند آنوقت بسیار شفاف و روشن خواهید شنید که این گونه طرحها نه تنها توجیه فنی، کارشناسی، اقتصادی و زیست‌محیطی ندارد بلکه به زیان کشور هم خواهد بود.
محمدجعفر فلسفی

 


ارومیه- خبرنگار کیهان:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: طرح درختکاری در سواحل دریاچه ارومیه اجرا می‌شود.
علی پیرمرادی افزود: درراستای سیاست‌های توسعه درختکاری و ایجاد فضای سبز، حاشیه دریاچه ارومیه با کاشت درختان جنگلی با گونه‌های مقاوم سبز می‌شود.
وی اظهار کرد: منطقه رشکان ارومیه برای این منظور با مطالعات و بررسی‌های انجام شده به عنوان منطقه نمونه انتخاب شده که با نظارت کارشناسان اداره جنگل منابع طبیعی طرح درختکاری در آن در دست اجراست.
وی اضافه کرد: این منطقه به صورت پایلوت انتخاب شده و در صورت مثبت بودن آزمایش‌ها و بررسی‌ها درختکاری در طول دریاچه توسعه می‌یابد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی افزود: کاشت نهال با گونه‌های مقاوم هم‌اکنون در نزدیک به یک هکتار در منطقه رشکان در دست کاشت قرار گرفته است.
پیرمرادی گفت: با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه و خشک شدن آب که منجر به پدید آمدن اراضی بسیار زیادی در اطراف دریاچه شده بهترین گزینه‌ برای جلوگیری از برخی آفت‌های این خشکی، درختکاری در حاشیه دریاچه است.
وی اظهار امیدواری کرد با کارهای کارشناسی و تخصیص به موقع اعتبارات لازم، وسعت درختکاری در طول دریاچه افزایش یابد.

 


رشت- خبرنگار کیهان:
استاندار گیلان گفت: هرگونه مانع‌تراشی در مسیر سرمایه‌گذاری در استان را نمی‌پذیرم.
دکتر محمدعلی نجفی در دیدار با گروه سرمایه‌گذار سوئدی افزود: هنر ما باید جذب سرمایه‌گذار باشد. مردم گیلان به دنبال بهترین‌ها هستند. از این رو سرمایه‌گذاری‌های صحیح به خوبی در این استان جواب می‌دهد.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در گیلان به خوبی جواب می‌دهد و مردم این استان برای امکانات خوب، حاضرند پول خوب هم بدهند. به خاطر اینکه همواره به دنبال بهترینها بوده‌اند.
استاندار گیلان در جریان دیدار با گروه سرمایه‌گذار سوئدی درباره همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های ساخت کارخانه تولید خانه‌های پیش ساخته، هتل، پالایشگاه، فرودگاه، جاده‌سازی و احداث راه‌‌آهن بحث و تبادل‌نظر کرد.

 


مراغه- خبرنگار کیهان: رئيس کمیته امداد امام خمینی‌(ره) مراغه گفت: به همت پایگاه خواهران سمیه این شهرستان برای 15 نوعروس زیر پوشش کمیته امداد جهیزیه تهیه و اهدا شد. ایوب هاشمیان افزود: جهیزیه اهدایی شامل یخچال، فرش، اجاق‌گاز، کمد لباس، لوازم اولیه زندگی به ارزش 375 میلیون ریال است.
کیش-خبرنگار کیهان: مدیر عامل جدید سازمان منطقه آزاد کیش از فعال کردن توریسم ورزشی در جزیره کیش خبر داد و گفت: باید امکانات گردشگری کیش به مسافران معرفی و دسترسی آنان به این اماکن با سهولت انجام شود.
علی‌اصغر مونسان افزود: سیاست این سازمان فراهم کردن زمینه‌های لازم برای رشد، توسعه و رونق گردشگری ورزشی است.
اردبیل-خبرنگار کیهان: رئيس مجمع خیرین استان اردبیل گفت: هر 15 روز در سطح استان یک مدرسه افتتاح و یا کلنگ‌زنی می‌شود. جواد قرآنی افزود: در حال حاضر 9 مدرسه در مرحله تحویل و 11 مدرسه دیگر در دست احداث و 25 مدرسه نیمه‌کاره در استان است که به مرور تکمیل و تحویل اداره کل آموزش و پرورش استان می‌شود.
* ایستگاه پمپاژ شناور برداشت آب از ترازهای بالای سد یامچی، به منظور افزایش کیفیت آب شرب اردبیل به بهره‌برداری رسید. این ایستگاه شامل 5 واحد بارج شناور هر کدام به ظرفیت 200 لیتر در ثانیه به صورت شناور بر روی آب ساخته شده است و تامین برق آن با توان 750 کیلو ولت با اعتباری معادل دو میلیارد و 900 میلیون ریال انجام شده است.
اراک-خبرنگار کیهان: هشتمین جشنواره استانی شعر ولایت استان مرکزی در تفرش برگزار شد. هیئت داوران از 84 اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره 5 اثر را برگزید و در مراسم اختتامیه جشنواره از شاعران این 15 اثر قدردانی کرد.
* مراسم قرعه‌کشی برگزیدگان طرح قرآن در خانه استان مرکزی در مؤسسه مهد قرآن محلات برگزار شد. در این طرح که به صورت غیرحضوری برگزار شد، 4 هزار خانوار از استان مرکزی در این طرح شرکت داشتند که پس از قرعه‌کشی 180 نفر انتخاب و به آنان هدایایی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی اهدا شد.
درچه- خبرنگار کیهان: طی مراسمی با حضور امام جمعه و رئیس حوزه علمیه درچه کلنگ احداث مسجد و مجتمع فرهنگی مذهبی درمانی به زمین زده شد. زمین این مجتمع فرهنگی از سوی یکی از خیران اصفهانی اهدا شده است. مساحت این زمین 1800 متر مربع و زیربنای درنظر گرفته 205 مترمربع است.
* یادوار 61 شهید محله احمدآباد درچه با همت و همکاری سپاه ناحیه درچه و پایگاه شهید بهشتی احمدآباد برگزار شد. در این آیین که در گلزار شهدای احمدآباد برگزار شد برنامه‌های پرده‌خوانی، روایت فتح، نمایشگاه آثار شهدا، و مداحی اجرا شد. لازم به ذکر است این برنامه در سه شب و با حضور 6 هزار نفر از اهالی درچه برگزار شد.
اهواز- خبرنگار کیهان: 10 میلیارد ریال از محل تسهیلات طرح‌های توسعه کشاورزی برای خرید 25 دستگاه تراکتور به متقاضیان در شهرستان شوشتر پرداخت شد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان شوشتر با اعلام این خبر گفت: 10 میلیارد ریال از محل تسهیلات مرحله دوم طرح توسعه بخش کشاورزی توسط بانک کشاورزی در اختیار بهره‌برداران قرار گرفت.
نادر پوررکنی تصریح کرد: سهمیه تراکتور مصوب کارگروه برای شهرستان 45 دستگاه بود که به علت بخشنامه اخیر بانک کشاورزی پرداخت مابقی تسهیلات در حال حاضر متوقف شده است.
* دستگاه MRT.T2 برای اولین بار در استان خوزستان ویژه بیماران تالاسمی راه‌اندازی شد. رئيس بیمارستان شفا اهواز با اعلام این خبر اظهار کرد:‌با توجه به نیاز مداوم بیماران تالاسمی به تزریق خون، بعد از هر نوبت تزریق میزان آهن این بیماران افزایش پیدا می‌کند که این افزایش با رسوب آهن در دو عضو مهم بدن یعنی کبد و قلب نمایان می‌شود که این امر برای بیماران مشکل‌ساز است.
بیژن کیخایی خاطرنشان کرد: با اندازه‌گیری میزان آهن قلب و کبد بیماران تالاسمی که هر یک سال یک بار انجام می‌شود اگر میزان فوق از حد نرمال و استاندارد بالاتر باشد درمان بیمار تشدید می‌شود و در غیر این صورت بیمار روند معمول درمان خود را ادامه می‌هد.
گناباد- خبرنگار کیهان: رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد گفت: با توجه به مصوبه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان از گسترش مکانهای عرضه قلیان در این منطقه جلوگیری خواهد شد. علی قنبری افزود: اعضای شورای فرهنگ عمومی بر اجرای کامل مصوبه شورا در منع ارائه قلیان در قهوه‌خانه‌ها و دیزی سرای‌های این شهرستان که سلامت افراد را به خطر می‌اندازند تاکید دارند.
* مدیر کل آموزش پرورش گناباد گفت: 160 نفر دانش‌آموز گنابادی در قالب کاروان راهیان نور به مناطق جنوبی هشت سال دفاع مقدس اعزام شدند. احمد خاکسای در مراسم بدرقه این دانش‌آموزان افزود: دانش‌آموزان سال دوم متوسطه برای گذراندن درس عملی آموزش دفاعی به مدت یک هفته به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام می‌شوند.
طبس- خبرنگار کیهان: مدیر آموزش و پرورش طبس گفت: مدرسه شاهد در شهر طبس با حضور 150 دانش‌آموز خانواده شهید و نخبه طبسی راه‌اندازی و افتتاح شد. عبدالحسین طاهری افزود: بیش از ده هزار دانش‌آموز در دو مقطع ابتدایی و متوسطه دختران و پسران و 1200 پرسنل آموزش و پرورش امسال در این منطقه به تعلیم و تعلم مشغول هستند.
دهلران- خبرنگار کیهان: رئيس آموزش و پرورش شهرستان دهلران گفت: 1200 میلیون ریال برای تجهیزات فضاهای آموزشی و مدارس این شهرستان اختصاص یافته است.
محمد قاسمی افزود: 6500 دانش‌آموز در دهلران مشغول به تحصیل هستند و ما نیز با جدیت در راه بالا بردن سطح آموزش‌های لازم برای این تعداد دانش‌آموز هستیم.

 



خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:
وضع مدارس بیرانشهر اسفبار است و برای تحصیل و آموزش مناسب نیست.
نماینده ولی‌فقیه در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با بیان این مطلب افزود: متأسفانه فضاهای آموزشی بیرانشهر اسفبار است و در حالی که این منطقه سردسیر و برفگیر است،بسیاری از کلاس‌ها شیشه ندارند، صندلی کافی برای نشستن دانش‌آموزان نیست و باتوجه به اینکه وضع اقتصادی مردم منطقه نیز ضعیف است، توان کمک مالی و خودیاری برای رفع معضلات را ندارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین نورمحمد معظمی گودرزی گفت: چاله‌های کف بعضی مدارس به حدی است که سلامت دانش‌آموزان رابه خطر انداخته است که ما در حد توان مالی برای رفع برخی نارسایی‌ها کمک کرده‌ایم اما نیازها و مشکلات آنها بسیار زیاد است و توجه دولت را می‌طلبد.
گفتنی است بیرانشهر مرکز بخش «بیراوند» از توابع شهرستان خرم‌آباد است.

 


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:
پیوند دست قطع شده برای نخستین بار در لرستان در بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد با موفقیت انجام شد.
طی یک عمل بی‌سابقه 6 ساعته دست قطع شده مرد میانسالی که در حین کار در چاپخانه قطع شده بود توسط دکتر ابوالفضل عباس‌زاده و دکتر علیرضا نوری اساتید گروه جراحی دانشکده پزشکی خرم‌آباد پیوند زده شد.
دکتر ابوالفضل عباس‌زاده فوق تخصص جراحی پلاستیک در این باره گفت: دست چپ مردی 38 ساله در حین کار در چاپخانه‌ای در شهرستان الشتر به طور کامل قطع شده بودکه پس از ارجاع به بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد بلافاصله به اتاق عمل برده شد و طی یک عمل جراحی 6 ساعته به بدن بیمار پیوند زده شد.
عباس‌زاده گفت: این عمل جراحی در نوع خود برای نخستین بار در لرستان انجام گرفت و در این عمل پیچیده دکترعلیرضا نوری متخصص ارتوپدی، کار ارتوپدی بیمار را انجام دادند و اعصاب، عروق و تاندونهای قطع شده نیز پیوند زده شد. حال عمومی بیمار خوب و رضایت‌بخش اعلام شد.

 


بناب- خبرنگار کیهان:
فرماندار بناب گفت: در حال حاضر 9درصد اعتبارات عمرانی این شهرستان جذب شده است.
سعید برقی در جلسه کمیته برنامه‌ریزی بناب با بیان اینکه 97 طرح عمرانی منطقه که موافقت‌نامه آنها مبادله شده، فعال است؛ افزود: از کل 165 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته به طرح‌های عمرانی این شهرستان تنها 14میلیارد ریال آن جذب شده است.
وی با اشاره به ضرورت پیگیری تکمیل طرح فاضلاب و تصفیه‌خانه فاضلاب شهری بناب گفت: علی‌رغم اینکه این پروژه در زمره طرح‌های ملی قرار دارد ولی به علت طولانی شدن زمان تکمیل در حال تبدیل شدن به یک معضل اساسی در منطقه است.
فرماندار بناب همچنین با تاکید بر ضرورت فعال شدن کمیته فنی برای نظارت و پیگیری طرح‌های عمرانی این شهرستان اظهار کرد: فعال شدن این کمیته قطعا در بالا رفتن کمیت و کیفیت پروژه‌های عمرانی شهرستان بناب تاثیر مثبت خواهد داشت.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
یک دستگاه خودروی سواری پورشه با سرعت 222 کیلومتر در جاده قم- کاشان و بنز سواری با سرعت 238 کیلومتر که در آزادراه زنجان- قزوین در حرکت بودند توسط ماموران پلیس راه متوقف شدند.
سرپرست پلیس راه استان اصفهان اظهار داشت: ماموران پاسگاه پلیس راه استان اصفهان یک دستگاه خودروی سواری را که با سرعت 222 کیلومتر در ساعت در محور قم- کاشان در حرکت بود متوقف و خودرو را براساس قانون توقیف کردند.
سرهنگ رضا رضایی افزود: علاوه بر این طی 2 روز گذشته 3 دستگاه خودروی سواری کیا نیز با سرعت‌های غیرمجاز 177 و 172 کیلومتر در ساعت توسط ماموران پلیس راه توقیف شدند.
رئیس پلیس راهور استان زنجان نیز گفت: روز یکشنبه خودروی بنز با سرعت 238 کیلومتر در آزادراه زنجان- قزوین توقیف شد.
عبدالعلی رشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: این خودرو در کیلومتر 35 این آزادراه توقیف شده است.
وی افزود: این خودرو به مدت 72 ساعت توقیف شد.
رئیس پلیس راهور استان زنجان با اشاره به جریمه 100 هزار تومانی راننده خودروی توقیف شده در آزادراه زنجان- قزوین تصریح کرد: 10 نمره منفی هم در گواهینامه این راننده ثبت شده است.

 


سرمایه‌اش تنها فرغونی است که وسیله کارش است. هر روز مسیر 10کیلومتری خانه تا بازار را طی می‌کند تا قوت لایموتی برای زندگی‌اش فراهم سازد. کمرش در زیر بار کار و زندگی خم شده است اما با گذشت 70 سال از عمرش باز هم کار و تلاش را رها نکرده و از صبحگاه تا شامگاه با دستفروشی و جابه‌جایی اثاثیه مردم امرار معاش می‌کند. کم توقع است و با زندگی ساده‌ای عمر می‌گذراند. نان حلالی درمی‌آورد تا دست نیاز به سوی دیگران دراز نکند. تا زمانی که چرخ‌های وسیله‌اش می‌چرخد، چرخ زندگی‌اش نیز چرخش دارد. بابل- خبرنگارکیهان

 


بناب- خبرنگارکیهان:
کشاورزان گندمکار روستای قره‌قشلاق از توابع شهرستان بناب خواستار پرداخت خسارت وارده به محصولات خود شدند.
جمعی از کشاورزان روستای قره قشلاق با امضای طوماری خطاب به مسئولان استان و شهرستان بناب خواستار پرداخت خسارات وارده از سوی مسئولان بیمه شدند.
براساس اظهارات کشاورزان منطقه 2500 هکتار از اراضی روستاهای قره قشلاق و حاجی مصیب زیر کشت گندم رفته است.

 


اراک- خبرنگار کیهان:
مسابقات قهرمانی کشور دارت، با شناخت نفرات برتر در اراک پایان یافت.
در این مسابقات که با شرکت 92 نفر برگزار شد، حسین عراقی از استان مرکزی مقام نخست را کسب کرد، احمد کریمی‌راد از اصفهان در جایگاه دوم قرار گرفت و کامبیز حافظی و محمدامین کریم‌پور هر دو از گرمسار مشترکا سوم شدند. چهار نفر برگزیده به اردوی تیم ملی دعوت شدند.

 


بندرعباس- خبرنگار کیهان:
اگر اعضای شورا انتقاد یا اشکالی به فرماندار، استاندار یا مدیر فلان دستگاه اجرایی گرفتند خطای ناصوابی نکرده‌ایم و این وظیفه قانونی ما است.
عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان این مطلب در نشست این شورا افزود: به عنوان نماینده پارلمان محلی حق داریم از کم کاری‌ها و برخی معضلات، انتقاد کنیم، زیرا شهروندان برای رفع مشکلات خود ما را برگزیدند. پرویز سالاری اظهار داشت: قوانینی که در اختیار مدیران اجرایی قرار می‌گیرد وحی منزل نیست و بعضی از مصوبات و قوانین در نحوه اجرا دچار مشکل و بدسلیقگی می‌شود که ما وظیفه داریم نحوه اجرای صحیح آن را گوشزد کنیم.
وی ادامه داد: برای اینکه این اتفاقات به روش صحیح شتاب بگیرد همه اعضای شورا باید همدست وهمفکر باشند تا شهر بندرعباس به جایگاه واقعی خود برسد و شهروندان نیز باید روحیه پرسشگری را در خود تقویت کنندو ما نیز پاسخگوی پرسش‌های آنان باشیم.

 


شهرکرد-خبرنگار کیهان:
شهردار شهرکرد به عضویت سازمان بین‌المللی شهرداران صلح جهان انتخاب شد.
مدیر روابط عمومی شهرداری شهرکرد با اعلام این خبر گفت: رئیس سازمان بین‌المللی شهرداران صلح جهان در حکمی نورالله غلامیان دهکردی، شهردار شهرکرد را به عنوان عضو جدید این سازمان انتخاب کرد.
بهروز محمدپور تصریح کرد: ماتسوئی شهردار هیروشیمای ژاپن و رئیس سازمان بین‌المللی شهرداران صلح در نامه‌ای به نورالله غلامیان دهکردی اظهار امیدواری کرد با یاری شهرداران عضو این سازمان و ارتباطات فرهنگی بین شهرداران و شهروندان در دنیا بتوانیم گامی در جهت ترویج فرهنگ صلح و دوستی و زدوده شدن جنگ وخشونت از چهره جهان برداریم.

 


اردبیل -خبرنگار کیهان:
همزمان با عیدسعید غدیرخم موزه شهدای اردبیل با حضورمسئولان و در یک فضای معنوی خاص گشایش یافت.
در مراسم گشایش این موزه که در خانه تاریخی رضازاده و در محله او‌چه‌کان اردبیل راه‌اندازی شده است، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران اردبیل گفت: موزه شهدای اردبیل در 4 مرحله طراحی شده و به تدریج اجرا می‌شود و در این راه تلاش می‌شود که به بافت‌ تاریخی و سنتی و معماری این منزل آسیبی وارد نشود.
سید ودود سیدشنوا گفت: در مرحله اول راه‌اندازی این موزه آثار 120 شهید گرانقدر اردبیل شامل آثار سرداران و روحانیانی چون داور یسری، شاپور برزگر، خلبان شهید غفور جدی و ابوالفضل پیرزاده و دانش‌آموزان شهید مانند رحمت بالازاده به نمایش گذاشته شده است.
وی افزود: ‌براساس هماهنگی‌های به عمل آمده با مراکز آموزش عالی و فضای معنوی حاکم بر آن، از این موزه برای ارائه واحد درسی دفاع مقدس برای دانشجویان استفاده خواهد شد.

 


نیشابور- خبرنگار کیهان:
دبیر ستاد چهره‌های ماندگار کشور از موافقت پروفسور حسین صادقی جراح نای قلب با تاسیس بنیادی به نام ایشان و ایجاد موزه قلب در نیشابور خبر داد.
محمود اسعدی دبیر ستاد چهره‌های ماندگار کشور، در مراسمی که با حضور پروفسور حسین صادقی جراح معروف قلب جهان در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد، اظهار داشت: سال‌ها است که از پروفسور حسین صادقی تقاضا کردیم، که بپذیرند ایشان را به عنوان چهره ماندگار معرفی کنیم که ایشان قبول نمی‌کردند. ولی امروز خیلی خرسندیم که این دو پیشنهاد را ایشان یعنی تاسیس بنیاد پروفسور صادقی و ایجاد موزه قلب در نیشابور را پذیرفتند.
وی تصریح کرد: جای تامل و تاسف دارد که در میان 240 شخصیتی که تاکنون به عنوان چهره ماندگار در کشور انتخاب شدند، پروفسور صادقی نباشد و به هر تقدیر عنوان چهره ماندگار یک عنوان قراردادی است ولی حقیقتا پروفسور صادقی چهره ماندگار هستند و ایشان نه فقط در عرصه پزشکی بلکه در عرصه ادبیات، مترجمی و حتی هنر، خوشنویس بزرگی هم هستند.
دبیر ستاد چهره‌های ماندگار خاطر نشان کرد: ما باید از این فرصت برای ارتقاء تکامل علمی و هنری شهر نیشابور و تاسیس بنیاد صادقی استفاده کنیم که موجب کارهای دیگری در سطح کشور و حتی منطقه شود.

 


ارومیه- خبرنگارکیهان:
رئیس اداره تعاون آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: فرهنگیان این استان بسته های فرهنگی به دانش‌آموزان زلزله زده آذربایجان شرقی اهدا کردند.
محمدرضایی افزود: کمک‌های فرهنگیان آذربایجان غربی در قالب بسته‌های فرهنگی به دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده منطقه خواجه شهرستان هریس در آذربایجان شرقی ارسال و توسط خود فرهنگیان در بین آنان توزیع شد.
وی اظهار کرد: تعدادی از فرهنگیان استان در یک امر خداپسندانه اقدام به تهیه هدایایی به ارزش افزون بر 200میلیون ریال در قالب بسته‌های آموزشی شامل کیف مدرسه و نوشت‌افزار کردند که این اقلام بعد از بسته‌بندی، در 11 مدرسه روستاهای مناطق زلزله‌زده توزیع شد.
یادآور می‌شود که بعدازظهر روز 21 مرداد ماه سال گذشته زلزله شدیدی مناطقی از آذربایجان شرقی از جمله ورزقان و اهر را لرزاند که تلفات جانی و مالی فراوانی برای مردم روستاهای این مناطق در برداشت.

 


کیکاووس خاکلی
حادثه کربلا هر انسانی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد وجدان‌های انسان‌ها را بیدار می‌کند، عقل‌ها را به جوش درمی‌آورد و انسان‌ها را واله و شیفته حسین(ع) می‌کند. شیعه و سنی هم ندارد، هر انسان آزاده‌ای در محرم غبار غم بر سراچه دلش می‌نشیند و دلش بهانه کربلا می‌گیرد. برادران و خواهران اهل سنت تلاش می‌کنند از قافله حسینی عقب نمانند.
امام جمعه آق‌قلای استان گلستان در این زمینه می‌گوید: ترکمن‌ها سینه‌زنی، زنجیر زنی و مویه کردن ندارند اما به شیوه خاص خود در ماه محرم برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند.
آخوند عبدالحق میرزاعلی اضافه می‌کند: ختم قرآن، روزه‌های نافله، صدقه دادن و گفتن ذکر بخشی از عزاداری ترکمن‌ها در ماه محرم است. وی می‌گوید: ترکمن‌ها اعتقاد راسخ به قیام امام حسین(ع) داشته و آن راعلیه ظلم، نجات ستمدیدگان، اصلاح امت جدش و احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر می‌دانند.
آخوند میرزاعلی در ادامه ابیاتی از شاعر برجسته ترکمن مختومقلی فراغی را قرائت کرده و می‌گوید: این شاعر گرانمایه در اشعار خود به مدح و ستایش پیامبر گرامی اسلام و خاندان وی پرداخته است.
مختومقلی در اشعار مختلفی به واقعه کربلا و قیام اباعبدالله الحسین(ع) در برابر ظلم و ستم اشاره می‌کند.
وی یزید را فردی می‌داند که دین را انکار کرده و در شعری، در لزوم وفای به عهد، به شکلی شاعرانه آن را که وفای به عهد نکند، بدتر از یزید می‌داند که منکر دین شد. ترکمن‌ها زشت‌ترین و قبیح‌ترین ناسزایی که به زبان می‌آورند، عبارت «شمر» و «یزید» است. این دو عبارت در بین ترکمن‌ها با زشتی، پلشتی، دغلکاری و هر آنچه منفی است، مترادف است. کسی نیست که ترکمن باشد و با شنیدن این عبارات به عنوان ناسزا چهره درهم نکشد و خشمگین نشود، به راستی این در بطن فرهنگ و عقیده ترکمن‌ها ریشه دوانده است.
مختومقلی چنان ارادتی به دوازده امام دارد که در شعری با عنوان «باغیشلا بیزنی» در هر بیت به ترتیب، نام دوازده امام را ذکر می‌کند و ضمن تکریم آنها، از خداوند می‌خواهد تا به خاطر هر یک از این بزرگان، از گناه او درگذرد، مطلع و موخر این قطعه شعر چنین است: شیرخدا حیدر صفدر علی است، دیدم، ای هفت ولی، به کمک هم مرا مدد کنید.
مختومقلی در تمامی اشعار خود 10 بار مستقیما از کربلا یاد می‌کند. این شاعر گاه مصیبت کشته شدن حسین و یارانش را چنان سنگین و سخت و مظلومانه می بیند که زبان شکوه و شکایت به درگاه خداوند متعال می‌گشاید: پروردگارا! فرزند علی چه گناهی کرده بود که آنها را در دشت کربلا خوار و زار کردی؟
گاهی نیز به این دنیای فانی شخصیتی استعاری می‌دهد و به آن می‌تازد که چرا باعث شهادت امام حسین و یارانش در صحرای کربلا شده است.
(حسن-حسین، عرشی- کرسی گره گیم
کربلا دا شهید اتدینگ سن دنیا)
توای دنیا!‌حسن و حسین را که از عرش و کرسی (از بین همه‌چیز) فقط او را می‌خواهم، در کربلا شهید کردی.
و یا در شعری دیگر از ریخته شدن خون افراد زیادی از امت اسلام در کربلا شکوه می‌کند:
بیرنیچه امت لارقانین
کربلادا دوکوپ گچدی
(خون چندین امت را در کربلا به زمین ریخته‌‌اند)
شاعر ترکمن به سرزمین کربلا ارزش زیادی می‌دهد. این شاعر آزاده بر این عقیده است که کشته‌شدگان در کربلا را جز شهید نمی‌توان چیز دیگری نامید و می‌گوید که آیا به غیر از آنها شهید دیگری مگر می‌توان تصور کرد.
مختومقلی در شعری دیگر، لعنت بر یزید می‌فرستد و در مشاعره با شاعری دیگر چنین می‌پرسد:
(مختومقلی حقه قول، رسول-امت
مومنه شکر ادیپ،یزیده لعنت)
مختومقلی بنده حق، رسول و امت است
شکر بر مؤمن و لعنت بر یزید

 


کرج- خبرنگارکیهان:
تاکنون بخشنامه‌ای برای افزایش تسهیلات بانکی مقاوم‌سازی مسکن روستایی در کشور و استان البرز اعلام نشده است.
معاون امور بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی البرز با بیان این خبر گفت: قرار بود میزان تسهیلات بانکی مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی از 125میلیون ریال به 165میلیون ریال افزایش یابد.
حیدر حامدی افزود: در مصوبه و دستورالعمل هیئت دولت باتوجه به نرخ تورم و نوسان قیمت مصالح افزایش 15درصدی وام مسکن روستایی پیش‌بینی شده است اما امسال تاکنون هیچ گونه افزایش ریالی برای پرداخت وام به متقاضیان اعلام نشده است.
این مسئول اظهار داشت: سال گذشته یک هزار و 200فقره وام مقاوم‌سازی مسکن روستایی به متقاضیان در استان البرز پرداخت شده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10