(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 18 آبان 1392 - شماره 20636 

ضرورت توجه به ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخلی ( بخش پایانی)
بالا رفتن ضریب استاندارد با تولید کالای مرغوب
   


صدیقه توانا
بنرها و بیلبوردهای تبلیغات لوازم خانگی، تبلیغات پوشاک، کیف و کفش و ساعت‌های مچی با برندهای متنوع خارجی، تبلیغ انواع و اقسام مواد خوراکی خارجی، این روزها در و دیوار شهر را کاغذ دیواری و وصله‌های ناجوری کرده‌اند که این امر اشتهای سیری‌ناپذیر مصرف‌گرایان را بیشتر می‌کند و آنها را به سمت کالاها و لوازم غیرضروری و بعضا بی‌کیفیت هول می‌دهد ولی از آنجا که وقتی برچسب خارجی بر این کالاها می‌خورد برخی چشم بسته به آن اعتماد کرده و آن را خریداری می‌کنند.
اگر با دید کارشناسانه‌تری به اجناس داخلی نگاه کنیم بدون اغراق می‌توانیم کالاهای مصرفی و لوازم خانگی و مواد غذایی صددرصد مطابق با استانداردهای روز جهانی پیدا کنیم و بی‌نیاز از واردات وسایل غیرضرور و لوازم خارجی شویم.
البته این به معنای آن نیست که همه کالاهای تولید داخل بی‌عیب و نقص است چرا که دیدن برخی کالاها با تاریخ مصرف گذشته که اکثرا در فروشگاه‌های مواد غذایی به چشم می‌خورد ضریب اطمینان مصرف‌کننده نسبت به اجناس داخل را کاهش می‌دهد.
بی‌تردید توجه و دقت همه جانبه تولیدکنندگان به ارتقای کیفیت کالا، درج تاریخ تولید و انقضای واقعی روی کالاها و از رده خارج کردن مواد و کالای تاریخ مصرف گذشته، نظارت و کنترل بر خطوط تولید، بسته‌بندی‌هایی مطابق با استاندارد بهترین مهر تایید و تبلیغ برای کالاها و اجناس تولید داخل است.
خیلی از ما و شما بسیار در صفحات حوادث روزنامه‌ها به خصوص در آغاز فصل سرما، اخبار خفگی و انفجار ناشی از نصب بخاری‌ها یا آبگرمکن‌های غیراستاندارد را خوانده‌ایم، قطعا اگر نظارت و کنترل حساب شده‌تری به دور از منافع شخصی و سودهای کلان بر چرخه تولید در کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی باشد و این طناب اعتماد بین مصرف‌کننده و تولیدکننده با تولید یک کالای مرغوب و استاندارد محکم‌تر شود، هرگز شاهد نخواهیم بود که خانواده‌ها دائم در گوش بچه‌های خود بخوانند کالای خارجی بخر، حالشو ببر!
ناکجا آباد لوازم خانگی
از قدیم در ذهن اکثر مردم تبلیغ لوازم خانگی خارجی پوشاک، کیف و کفش با برندهای متفاوت را همچون پتکی آهنی بر سر مواد و کالاهای داخلی می‌زنند. بی‌تردید اصلاح این رویه غلط نیاز به عزم ملی فرهنگ‌سازی در جهت ارتقای مرغوبیت و افزایش خط‌های تولیدات داخلی دارد.
مهندس حسین میرمیری، نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران و کشور در گفت و گو با گزارشگر روزنامه کیهان با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از تولیدکنندگان فقط دنبال سود و منافع خود هستند، می‌گوید: «وقتی قیمت محصولات داخلی با خارجی خیلی تفاوتی نداشته باشد باتوجه به ذهنیت غلط مردم، اغلب دنبال جنس خارجی می‌روند ولو آن که از نظر مرغوبیت از کالای تولید داخل هم پایین‌تر باشد. در این شرایط اگر تولیدکنندگان داخلی قیمت تولیدات خود را، کاهش و کیفیت را افزایش دهند، مشکلات تولید برطرف می‌شود.
مهندس میرمیری با بیان اینکه 1500 مجوز یخچال‌سازی در اتحادیه لوازم خانگی داریم می‌افزاید: «از این تعداد فقط 20 تا 25 سازنده یخچال در کشور فعالیت می‌کنند، همچنین 2هزار مجوز اجاق گازسازی داریم. در این میان متاسفانه هر کس به بهانه گرفتن مجوز و به عنوان تولیدکننده وامی از بانک دریافت کرده و عملا حقوق نیازمندان و تولیدکنندگان واقعی را ضایع کرده است چون از این وام در راه تولید کالای موردنظر استفاده نکرده است.»
وی می‌گوید: «متاسفانه الان کار به جایی رسیده که برخی از تولیدکنندگان جنس ایرانی را با نام ایرانی در چین تولید و وارد کشور می‌کنند!»
به اعتقاد این مقام مسئول کیفیت و مرغوبیت اجناس به خصوص لوازم خانگی با استانداردسازی صحیح و دقیق حاصل می‌شود.
وقتی یک اجاق گاز زیرپله و در منطقه ناکجاآباد تبریز تولید می‌شود و هنگام حمل بار کج و کوله می‌شود و سالم به مقصد مورد نظر حتی نمی‌رسد، چگونه می‌توان انتظار داشت کیفیت کالا رعایت و مطابق با استاندارد باشد.
مهندس میرمیری با تاکید بر این نکته که خود از نزدیک شاهد تولید چنین وسایل و لوازم خانگی در منطقه فوق‌الذکر در تبریز بوده، می‌گوید: «متاسفانه زیاد در مورد جلوگیری از تولیدات کالاهای غیراستاندارد گفتیم ولی گوش شنوایی نیست...»
نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران و کشور البته به تولید محصولات مرغوب و صادرات آن به کشورهای اروپایی هم در کنار برخی بی‌مهری‌ها در کارگاه‌های زیرزمینی خاطر نشان می‌کند: «چرخ خیاطی ایران به کشورهای فرانسه و آلمان صادر می‌شود و حتی با نام آن کشورها در اینجا برایشان تولید می‌شود یا در زمینه مواد غذایی جزو صادرکنندگان ماکارونی هستیم ولی هنوز در زمینه اکثر لوازم خانگی باید راه طولانی تا رسیدن به قله‌های کیفیت برتر طی کنیم.» به آقای میرمیری می‌گویم اتحادیه لوازم خانگی برای جلوگیری از این تخلفات نیز اقداماتی انجام نداده است، می‌گوید: «ما قوه اجرائیه در این خصوص نداریم ولی در مورد کاهش قیمت‌های لوازم خانگی پیگیری‌های زیادی انجام داده‌ایم.»
وی نظارت بر 2هزار واحد صنفی را یکی از مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از بی‌قانونی‌ها می‌داند و می‌گوید: «متاسفانه واردات برخی کالاها توسط هر شخصی آزاد است حال گارانتی آن چه می‌شود؟ آیا این کالا با استانداردهای کشورمان مطابقت دارد یا خیر؟ اصلا برای واردکننده مهم نیست چرا که او فقط دنبال منافع خود است. پس اگر نظارت‌های دقیق‌تری از سوی دولت اعمال شود بی‌شک شاهد افزایش رقابت برای تولید کالاهای با کیفیت‌تر بین تولیدکنندگان خواهیم بود و دست سودجویان هم قطع خواهد شد.»
جای خالی تبلیغات کالاهای وطنی
بر درودیوار شهر
در حال حاضر به خاطر ممنوعیت واردات کالاهای لوکس فرصت بزرگ و تاریخی برای تولیدکنندگان کالاهای مختلف از جمله لوازم‌خانگی فراهم آمده است.
این نکته نظر رضا معصومی‌نژاد یکی از اعضای انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی است که در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان مطرح می‌کند و می‌گوید: «برای نهادینه کردن باور کیفیت کالاهای ایرانی نیاز به فرهنگ‌سازی و نیز افزایش کیفیت و کاهش قیمت تولیدات ایرانی داریم.»
وی بر ارتقای کیفیت در تولیدات ایرانی تأکید کرده و خاطرنشان می‌سازد: «به واسطه اینکه هم‌اکنون فرصت تاریخی برای افزایش تولیدات ایرانی به لحاظ ممنوعیت و محدودیت واردات فراهم شده است باید گام‌های بلندی در جهت ارتقای کیفیت تولیدات ایرانی از سوی صنعت‌گران داخلی برداشته شود.»
معصومی‌نژاد با تأکید بر ایجاد و فعال کردن بخش‌های تحقیقات و پژوهش در واحدهای صنعتی می‌گوید: «باید برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات ایرانی سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در بخش‌های «آرندی» (بخش تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی) انجام شود تا متخصصین در واحدهای صنعتی با کشف نیازهای پیدا و پنهان مشتریان کالاهای خود را متناسب با سلیقه و علاقه مشتری تولید کنند.»
وی با انتقاد از تبلیغات گسترده کالاهای خارجی در شهرهای مختلف به ویژه در تهران می‌گوید: «ازدید ما تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، شهر تهران را با کاغذ دیواری تبلیغات و برندهای خارجی پر کرده‌اند و کالاهای ایرانی به ویژه لوازم‌خانگی تولید داخل به لحاظ تبلیغات خیلی قدرت رقابت با کالاهای خارجی را ندارد. بنابراین ایجاد یک نهضت برای باور کیفیت کالاهای ایرانی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر جهت افزایش تمایل مردم برای خرید کالاهای وطنی است.»
ارتقای کیفیت کالا در جهت حماسه اقتصادی
حماسه اقتصادی با ارتقای کیفیت و استانداردسازی که بهترین روش برای مقابله با واردات و بی‌نیاز کردن کشور از کالاهای وارداتی است، قابل تحقق می‌باشد. این نظر نظام الدین برزگری، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران است که در خصوص تحقق حماسه اقتصادی و خلق آن طبق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تأکید می‌کند و می‌گوید: «باید با یک جهش جهادگونه در مسیر استانداردسازی و ارتقای کیفیت کالاها و خدمات حرکت کنیم.» وی یکی از فعالیت‌های سازمان ملی استاندارد ایران را افزایش کارایی صنایع عنوان و تأکید می‌کند: «در این زمینه قصد داریم با همکاری پژوهشگاه استاندارد به بخش صنعت کمک کنیم.»
وی همچنین از آمادگی 16 گروه پژوهشی در این سازمان خبر می‌دهد و می‌گوید: «این‌گروه‌ها آماده هستند در زمینه مشکلات اقتصادی کشور تحقیق کنند و یافته‌های خود را در اختیار صنعت بگذارند.» وی با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه استانداردها خاطرنشان می‌کند: «استانداردها باید در باور ملی و فرهنگ عمومی نهادینه شود.»
طی کردن پله‌های ترقی
تا رسیدن به حماسه اقتصادی
رئیس سازمان ملی استاندارد خلق حماسه اقتصادی را منوط به ارتقای کیفیت و استانداردسازی دانسته است، اما اینکه چگونه کالاهای مرغوب تولید شود و در این راستا چه گامهایی باید برداشته شود سؤالی است که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آن پاسخ می‌دهد.
ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان، دولتمردان و همه قوا را برای حمایت از تولیدات داخلی به یک بسیج همگانی فرا می‌خواند و می‌گوید: «اگر مشکلات حوزه تولید رفع شود این حمایت از تولیدات ما را در رسیدن به حماسه اقتصادی کمک خواهد کرد و در این راستا اگر به مقوله کیفیت توجه شود افزایش تقاضا از سوی مردم را شاهد خواهیم بود.»
این عضو کمیسیون اقتصادی می‌گوید: «هرچه کیفیت و مطلوبیت کالاها، موادغذایی و مصرفی ارتقاء یابد و بیشتر شود افراد به دنبال کالای مشابه خارجی نمی‌روند و این مقدمه دیگری برای تشویق تولیدکنندگان است که هرچه بیشتر به مطلوبیت و استانداردسازی کالاها گام بردارند.»
به اعتقاد این نماینده مردم، در این زمان به دلیل افزایش عرضه و تشویق و ترغیب تولیدکنندگان و رقابت بین آنها، در نتیجه شاهد افزایش تولید خواهیم بود و افزایش عرضه منجر به کاهش قیمت می‌شود این قاعده اقتصاد است.
عرضه بیشتر، کاهش قیمت را به دنبال دارد و در این میان اگر مدیریت صحیح مصرف وجود داشته باشد قطعا در رسیدن به حماسه اقتصادی موفق‌تر خواهیم بود.
از وی در مورد راههای حمایت از تولید می‌پرسم، می‌گوید: «متأسفانه تولید مورد کم‌لطفی قرار گرفته است و دولتمردان به جای آنکه به دنبال برداشته شدن موانع سر راه تولید باشند، فقط نظاره‌گر موانع هستند همچنین به دلیل کم‌توجهی به بخش خصوصی و قوانین چندگانه‌ای که ادارات مرتبط با واحدهای تولیدی که هر یک ساز خود را می‌زنند، تولید بیش از گذشته درگیر این مشکلات شده و باید با آنها دست و پنجه نرم کند.»
نکو می‌گوید: «دولت به دلیل نقدینگی پایین، تسهیلات خوبی به بخش تولید نداده است تا تولید رونق بگیرد و شرکتها یا با تعدیل نیرو یا در حال تعطیلی هستند و نمی‌توانند روی پای خود بایستند.»
به او می‌گویم در این شرایط کمیسیون اقتصادی مجلس چه اقداماتی در راستای حمایت از تولیدکنندگان انجام داده است، وی می‌گوید: «وقتی نظارتهای ضعیفی انجام شود و دقت کافی برای تولید یک محصول وجود نداشته باشد و مدیریتهای متفاوتی با سلایق مختلف در برخورد با این پدیده‌ها وجود داشته باشد، شاهد تخلفات زیادی خواهیم بود که در نهایت منجر به تولید کالای نامرغوب خواهد شد و کالای ایرانی مورد بی‌مهری قرار خواهد گرفت اما تصمیم قاطعی در این مورد صورت نگرفته و طرحی تصویب نشده است ولی امیدوارم در آینده شاهد اقتصاد بهتر و تولید کالاهای باکیفیت‌تر باشیم.»
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10