(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 18 آبان 1392 - شماره 20636

تظاهرات همبستگی با زندانیان سیاسی در خیابان‌های بحرین
استقرار 35 هزار نیروی امنیتی در کربلا برای تامین امنیت زائران حسینی
تاجیکستان در یک نگاه
به دلیل اختلاف‌های درونی و پیشروی نیروهای دولتی ارتش آزاد سوریه در آستانه فروپاشی قرار گرفت
یورش پلیس به ساختمان رادیو تلویزیون یونان و درگیری خیابانی در آتن
سید حسن نصرالله: اگر به سوریه نمی‌رفتیم لبنان به عراق دوم تبدیل می‌شد
رئيس‌جمهور تاجیکستان برای 7 سال دیگر در مقام خود ماند
انتقاد 70 سازمان حقوق بشر از سیاست‌های دولت انگلیس
تظاهرات طرفداران مرسی علیه نظامیان حاکم در چند شهر مصر
شهادت 16 سرباز عراقی در عملیات تروریستی شمال بغداد
در اعتراض به سیاست‌های اردوغان 710 افسر ارتش ترکیه استعفا کردند
پلیس هائیتی تجمع ضددولتی را به خشونت کشاند
   


مردم بحرین بار دیگر در همبستگی با زندانیان سیاسی به خیابان‌ها ریختند و سیاست‌های آل‌خلیفه در قبال معترضان را به شدت محکوم کردند.
به گزارش ایرنا، تظاهرکنندگان در مناطق مختلف بحرین برای اعلام همبستگی خود با زندانیان سیاسی آن کشور دست به تظاهرات زده و خواستار آزادی فوری آنان شدند.معترضان همچنین خواستار پایان دادن به فشارهای سیاسی و اختناق از سوی رژیم آل‌خلیفه شدند.
پس از آغاز تحولات در بحرین در سال 2011 میلادی تاکنون صدها نفر به دلیل اعتراض به سیاست سرکوبگرانه دولت بحرین در این کشور دستگیر شده‌اند.

 


دولت عراق برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی عناصر تکفیری به زائران و عزاداران امام حسین(ع) در شهر مقدس کربلا، 35 هزار نیروی امنیتی در این شهر مستقر کرده ‌است.
به گزارش خبرگزاری فارس، سرلشکر «عثمان الغانمی» فرمانده عملیات «فرات میانی» اعلام کرد؛ در چارچوب طرح امنیتی ویژه، 35 هزار نیروی امنیتی مسئولیت امنیت زائران کربلا را بر عهده می‌گیرند. این نیروها تا پایان روز عاشورا در این شهر مستقر هستند.دولت عراق پیش از این نیز ده‌ها هزار پلیس و نظامی را برای حفاظت از زائران در مسیرهای منتهی به شهر کربلا به کار گرفت. طی سال‌های اخیر تروریست‌های تکفیری حملات خونینی را طی دهه محرم علیه عزاداران شیعه انجام داده‌اند. تروریست‌ها امسال هم شیعیان را به حملات مشابه تهدید کرده‌اند.

 


نام کشور: جمهوری تاجیکستان
نام پایتخت: دوشنبه
جمعیت: 8 میلیون نفر (90 درصد مسلمان)
زبان رسمی: تاجیک. در محافل سیاسی و تجاری بیشتر زبان روسی استفاده می‌شود. تاجیکستان که در میان 15 جمهوری استقلال یافته از شوروی سابق پائین‌ترین تولید ناخالص داخلی را دارد و از اوضاع بد اقتصادی رنج می‌برد در مرکز آسیا، غرب چین و جنوب قرقیزستان واقع است. به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری در این جمهوری نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت جوان این کشور در خارج از این کشور به ویژه در روسیه مشغول به کار هستند.
«پنبه» بیشترین محصول تولید شده در این کشور را به خود اختصاص داده و تولید این محصول به شدت از سوی دولت کنترل می‌شود. نزدیک به 40 درصد جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
تاجیکستان در سال 1991 و به دنبال فروپاشی شوروی استقلال یافت و بین سال‌های 1992 تا 1997 نیز یک جنگ شهری بین برخی احزاب و جریان‌های سیاسی محلی را تجربه کرد. این کشور در سال 2002 بود که در «امور صلح» همکاری‌هایی را با ناتو آغاز کرد. تاجیکستان در سال 2013 نیز عضو سازمان تجارت جهانی شد.

 


یک فرمانده ارتش به اصطلاح آزاد سوریه اعلام کرد، این گروه مسلح ضربات بزرگی از طرف نیروهای دولتی دمشق متحمل شده و در آستانه فروپاشی است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «مالک الکردی» که با درجه سرهنگی در گروه تروریستی موسوم به «ارتش آزاد سوریه» فعالیت می‌کند، اعلام کرد که این گروه در پیشروی ارتش دولت سوریه در استان حلب با شکست سنگینی مواجه شده است و در صورتی که از جانب کشورهای خارجی کمکی به آن نشود، فرو می‌پاشد. وی به استعفای سرهنگ «عبدالجبار العقیدی» از فرماندهان این گروه اشاره و اعلام کرد که علت استعفای العقیدی کمبود امکانات و مهمات بوده است و در شرایط کنونی نمی‌توان با نیروهای «بشار اسد» جنگید.
پیش از این نیز مخالفان مسلح از احتمال فروپاشی ارتش آزاد خبر داده بودند.
اشاره الکردی به شکست سنگین در حلب، به عملیات ارتش در روز پنج‌شنبه مربوط می‌شود؛ طی این عملیات یک منطقه استراتژیک در مجاورت فرودگاه بین‌المللی حلب به دست نیروهای دولتی افتاد. این منطقه از بهمن گذشته تحت کنترل شورشیان ارتش آزاد بود.
ارتش سوریه علاوه بر موفقیت در حلب، چند شهر در حومه دمشق را نیز باز پس گرفتند.
«سبینه کبرا»، «سبینه صغرا» و «غزال» از جمله مناطق آزاد شده هستند. در این عملیات بزرگ خسارت‌های فراوانی به گروه‌های مسلح وارد شد. فرماندهی کل ارتش سوریه مناطق آزاد شده را استراتژیک خواند گفت که این پیروزی تروریست‌ها را در تنگنا قرار خواهد داد و آنها مجبورند مناطق دیگری را نیز از دست بدهند. به گفته فرماندهی ارتش، عملیات فوق 9 روز طول کشید و طی آن تعداد زیادی از تروریست‌ها کشته و زخمی شدند. برخی از آنها نیز مجبور به فرار به منطقه «حجر‌الاسود» در سوریه شدند.
در پی پایان یافتن این عملیات،‌ ارتش سوریه سایر مناطق تحت اشغال تروریست‌ها را در محاصره قرار داد. شماری از تروریست‌های وابسته به «جبهه النصره» مستقر در شهرک «تلعرن» حومه حلب نیز برای این که اسیر نیروهای دولتی نشوند، با انفجار مواد منفجره، خودکشی کردند.
در همین حال، تروریست‌های وهابی و تکفیری در واکنش به شکست‌های پی‌درپی خود، منطقه «زینبه» دمشق را با گلوله‌های خمپاره هدف قرار دادند. یک گلوله به بارگاه حرم حضرت زینب (س)اصابت کرد. شمار زخمی‌های این حمله ناجوانمردانه 10 نفر اعلام شد که پنج نفر از آنها کودک هستند. حال برخی از این زخمی‌ها وخیم اعلام شده است.
تروریست‌های انگلیسی
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مسئولان سه سازمان اطلاعاتی انگلیس اعلام کردند، صدها تبعه انگلیس برای جنگ در صفوف گروه‌های مسلح مخالف دولت دمشق، عازم سوریه شده‌اند و هم اکنون در این کشور علیه ارتش سوریه می‌جنگند.
این سومین بار است که یک کشور اروپایی آشکارا و به طور رسمی از جنگجویان کشور خود در سوریه صحبت می‌کند.
مقامات سوری پیش از این بارها اعلام کرده‌اند که اتباع بیش از 80 کشور در سوریه حضور دارند و علیه دولت می‌جنگند. تاکنون مقامات فرانسه و بلژیک نیز از حضور اتباع خود در سوریه خبر دادند و گفتند که این افراد علیه ارتش سوریه می‌جنگند.
دستگاه اطلاعاتی هلند هم به اتباع عرب این کشور هشدار داده بود که اگر به سوریه بروند، دیگر نمی‌توانند به هلند برگردند. مقامات اروپایی از بازگشت این افراد و انجام عملیات تروریستی در کشور خود هراس دارند.
سلاح‌های شیمیایی
به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی دیروز اعلام کرد، 22 انبار سلاح‌های شیمیایی سوریه تاکنون مورد بازرسی این سازمان قرار گرفته است.
براساس گزارش سازمان فوق، انبارهای سلاح‌های شیمیایی سوریه مهر و موم شده است. این سلاح‌ها باید تا تابستان آینده نابود شوند.
هر چند سازمان مذکور براساس مقررات خود، انتقال سلاح‌های شیمیایی به دیگر کشورها را منع می‌کند، ولی به موجب قطعنامه 2118 شورای امنیت، کشورهای عضو اجازه دارند با اتخاذ تدابیر شدید امنیتی به انتقال تسلیحات شیمیایی کمک کنند.
قبلاً اعلام شده بود که رومانی یکی از کشورهای مقصد این سلاح‌ها برای نابودی آنهاست. اعلام این خبر باعث اعتراضات مردمی در رومانی شده است.
خبر دیگر از سوریه اینکه «اخوان‌المسلمین» این کشور قصد دارد یک حزب سیاسی جدید تشکیل و اقشار مختلف مردم را در آن مشارکت دهد.

 


هزاران نفر از مردم و کارکنان رسانه‌های یونان در اعتراض به اخراج خبرنگاران و سرکوب معترضان از سوی پلیس این کشور تظاهرات کردند.
ساختمان رادیو تلویزیون «ای‌آرتی» یونان از ماه ژوئن گذشته به این سو از سوی ده‌ها خبرنگار آن در اعتراض به تعطیل شدن این مرکز رسانه‌ای تحت اشغال بود اما پلیس این کشور روز پنجشنبه با هجوم به این ساختمان اقدام به ضرب و شتم و دستگیری اعتصابیون کرد.
ساعاتی پس از رسانه‌ای شدن این خبر بود که هزاران نفر از خبرنگاران و قربانیان سیاست‌های ریاضتی در اعتراض به شرایط اقتصادی حاکم بر این کشور و خشونت‌های پلیس در برخورد با معترضان مقابل ساختمان رادیو تلویزیون «ای‌آرتی» تجمع کردند. کارکنان این مرکز رسانه‌ای که در حومه شمالی آتن مستقر شده با هدف جلوگیری از تعطیلی این مرکز به دلیل اجرای برخی سیاست‌های ریاضتی این ساختمان را به اشغال خود درآورده بودند.
به گزارش «یورونیوز» رئیس حزب چپگرای «سیریزا»، در واکنش به این رویداد خواستار استیضاح دولت شد. به گزارش واحد مرکزی خبر «نیکوس تیسمپیداس» یکی از خبرنگاران اخراج شده گفت: «من در استودیوی رادیو بودم که حمله آغاز شد. من پخش مستقیم داشتم. آنان پشت من بودند و یکی از آنها چهره‌‌اش را پوشانده بود. او وارد شد و از همه چیز فیلم می‌گرفت. رئیس آنها گفت میکروفن را قطع کنم و دیگر صحبت نکنم.» ماری النا کاتسیمی دیگر خبرنگار اخراجی گفت: زندگی من تغییر کرد زیرا تصمیم گرفته بودم اقدامی کنم. هیچ‌کس نمی‌تواند رادیو تلویزیون دولتی را بدون پیش‌بینی چیزی دیگر، یک شبه تعطیل کند.»

 


دبیر کل حزب‌الله لبنان حضور این حزب در سوریه را امری ضروری دانست و تصریح کرد اگر به سوریه نمی‌رفتند اکنون لبنان تبدیل به عراق دیگر شده بود.
سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه در حضور مسئولان برپایی مجالس حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) سخنرانی کرد.
به گزارش فارس، به نقل از روزنامه لبنانی «السفیر» نصرالله گفت محور جنگ علیه سوریه به بن‌بست خورده و مقاومت در آستانه یک پیروزی تاریخی و راهبردی جدید قرار گرفته است.
سیدحسن نصرالله با اشاره به بهانه‌های غرب برای دخالت نظامی در سوریه گفت: موضوع از اصلاح و تغییر در سوریه فراتر می‌رود و دشمنان برای سرنگونی نظام سوریه برنامه‌ریزی کرده‌اند.
دبیر کل حزب‌الله اظهار داشت: انتخاب‌های سیاسی نظام سوریه برای ایستادن در کنار مقاومت در عراق، فلسطین و لبنان دلیل حمله به سوریه است و آنها می‌‌خواهند که نظام سوریه بهای این انتخاب خود را بپردازد و ما به این دلیل کنار نظام سوریه ایستاده‌ایم.
سیدحسن نصرالله در ادامه تصریح کرد: رفتن حزب‌الله به سوریه بیشتر از یک امر ضروری و واجب بود اگر ما به سوریه نمی‌رفتیم لبنان به یک عراق دیگر تبدیل می‌شد. در عراق فقط طی ماه گذشته بر اثر انفجار 300 خودروی بمب‌‌گذاری شده یا عملیات انتحاری 900 نفر کشته و صدها تن مجروح شدند.
به گفته دبیر کل حزب‌الله، با وجود مانع‌تراشی‌های بعضی از کشورهای منطقه برای راه حل سیاسی در سوریه بیشتر توطئه‌ها را علیه این کشور ناکام گذاشتیم.
وی افزود: سوریه سلامتی خود را باز خواهد یافت و به راه حل سیاسی خواهد رسید؛ به‌ویژه اینکه محور جنگ ضد سوریه به بن‌بست رسیده است.
سیدحسن نصرالله با دعوت برای مقابله با «خطر بزرگی» که هدف از آن ضربه زدن به مقاومت به وسیله خودروهای بمب‌گذاری شده است، تصریح کرد: ما امروز با چالش‌هایی مستمر رو‌به‌رو هستیم که نخستین چالش افزایش توانایی‌های مقاومت برای مقابله با خطر رژیم صهیونیستی است.
سیدحسن نصرالله افزود: در سال 2006 دنیا علیه مقاومت همدست شد و برخی در انتظار شکست مقاومت نشستند و برخی نیز به دنبال آن بودند که کشتی‌ها بیایند و ما را به عنوان افراد تحت تعقیب به گوانتانامو ببرند؛ ولی در نهایت پیروزی همراه حزب‌‌الله بود و طبق اذعان همگان، حزب‌الله به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شد.

 


رئيس جمهور تاجیکستان با کسب بیش از 83 درصد از آرا برای چهارمین بار پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شد.
«امامعلی رحمان» که از سال 1992 زمام امور در تاجیکستان را به دست دارد، همانطور که پیش‌بینی می‌شد توانست با کسب اکثریت قاطع آراء یعنی 6/83درصد برای چهارمین بار رئيس‌جمهور فقیرترین کشور جدا شده‌ از شوروی سابق شود.
به گزارش رسانه‌های تاجیکستان این سیاستمدار 61 ساله که با 5 نامزد دیگر انتخابات رقابت می‌کرد، در انتخاباتی که روز چهارشنبه گذشته (15آبان) برگزار شد توانست میزان آرای خود نسبت به انتخابات سال 2006 را نیز افزایش دهد. وی در دوره قبل 3/79 درصد از آرا را از آن خود کرده بود. بدین‌ترتیب وی برای یک دوره 7 ساله دیگر یعنی تا سال 2020 رئيس جمهور این کشور خواهد بود.
از سوی دیگر، رئيس هیئت ناظران جامعه همسود نیز انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان را تایید کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس «سرگئي لبداف» رئیس هیئت اعزامی ناظران جامعه کشورهای همسود پس از اعلام نتایج نهایی در نشستی در جمع خبرنگاران افزود: این انتخابات همچنین با هنجارهای دموکراتیک که به طور کلی در جامعه جهانی پذیرفته شده‌اند، سازگار بود.
اما رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در واکنش به نتایج اعلام شده در این انتخابات پیروزی «رحمان»‌را «باخت ملت تاجیکستان» خواند.
«محی‌الدین کبیری» رئيس این حزب اسلامگرا که انتخابات را تحریم کرده بود گفت: اگر «امامعلی رحمان» خود را جزو ملت بداند، پس او هم در مجموع باخته است. به گفته این عضو پارلمان تاجیکستان، «رحمان» در هفت سال پیش رو با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

 


70 سازمان حقوق‌بشر از 40 کشور دنیا طی نامه‌ای از سیاست‌های دولت انگلیس در برخورد با «رسانه‌های افشاگر اسناد ادوارد اسنودان» به شدت انتقاد کردند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا 70 سازمان از 40 کشور مختلف دنیا در اقدامی مشترک طی نامه‌ای به دیوید کامرون اعلام کردند اعمال فشار دولت انگلیس بر رسانه‌های داخلی این کشور که افشاگری‌های اسنودان را در ماه‌های اخیر پوشش داده‌اند موجب نگرانی آن‌ها شده است.
این گروه‌ها همچنین هشدار دادند که دولت انگلیس به بهانه «مسائل امنیت ملی» بر مسائلی سرپوش می‌گذارد که به صلاح عموم مردم نیست و لندن با این اقدام، اقدام به نقض حقوق بشر می‌کند.
در این نامه آمده: ما به عنوان یک ائتلاف بین‌المللی به هم پیوستیم تا متذکر شویم که پاسخ دولت انگلیس در برخورد با افشای برنامه‌های نظارتی و جاسوسی در فضای مجازی نقض حقوق بشر بنیادین در این کشور است، در حالی که دولت موظف است روزنامه‌نگاری جستجوگرانه را مورد حمایت قرار دهد، چون این پدیده نقش مهمی را در یک جامعه دارای دموکراسی ایفا می‌کند.
این نامه سرگشاده در حالی منتشر شده است که پنج‌ماه پیش چند روزنامه انگلیسی زبان از جمله گاردین (چاپ انگلیس)، نیویورک تایمز و واشنگتن‌پست (چاپ آمریکا) اسنادی را در مورد جزئیات برنامه‌های جاسوسی مرکز استراق سمع انگلیس در سطح جهانی و شریک آن یعنی آژانس امنیت ملی آمریکا توسط اسنودان از ماموران سابق این آژانس منتشر کردند. این اسناد موجب بروز واکنش‌های شدید جامعه بین‌الملل در مورد گستردگی و حد و مرز برنامه‌های جاسوسی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس شد.
در ادامه این نامه که توسط گروه‌های مختلفی از آمریکا، انگلیس، مالزی و ... به امضاء رسیده آمده که برخورد دولت انگلیس با این رسانه‌ها و سرکوب اقدام شجاعانه آنها نقض آزادی بیان و مطبوعات است.
این سازمان‌ها از دولت انگلیس خواستند تا با تعهدات بین‌المللی خود مبنی بر حمایت از آزادی بیان و آزادی مطبوعات عمل کند و به فشارهای خود علیه گروه رسانه‌ای گاردین پایان دهد.
دیوید کامرون چندی پیش در واکنش به افشاگری‌های رسانه‌های این کشور آنها را به «انجام برخی اقدامات سختگیرانه» تهدید کرد.
افشاگری‌های روزنامه گاردین کار را به جایی رساند که مسئولان این روزنامه اعلام کردند از سوی آمریکا و دولت انگلیس به شدت تحت فشار قرار دارند و حتی مطالبی که مربوط به رسوایی‌های جاسوسی این دو کشور است از سوی مراجع امنیتی هک و کنترل می‌شود. اما چندی پیش یکی از رسانه‌هایی که اسنودان اطلاعات محرمانه جاسوسی‌های آمریکا و انگلیس را در اختیار آنها قرار داده اعلام کرده دولت انگلیس نیز اقدام به جاسوسی از برخی کشورها از جمله آلمان می‌کند. این افشاگری‌ها با واکنش تند مقامات این کشور مواجه شده است.
در همین رابطه روسای سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس روز پنجشنبه در یک جلسه 90 دقیقه‌ای به شدت از عواقب ادامه افشاگری‌های اسنودان ابراز نگرانی کردند. به گزارش گاردین سه رئیس اطلاعاتی اصلی انگلیس روز پنج شنبه مقابل رهبران پارلمانی این کشور حاضر شدند تا در خصوص افشاگری‌های اسنودان، به صورت عمومی شهادت دهند.
سر جان ساورز، رئیس سرویس اطلاعات امنیت خارجی انگلیس گفت: افشاگری‌های اسنودان بسیار تخریب کننده بوده است. آنها عملیات ما را در معرض خطر قرار دادند. کاملا مشخص است که دشمنان ما از این مسئله و افشاگری‌ها شاد هستند. در واقع ما دشمن شاد شدیم.
سریان لوبان، رئیس مقر اطلاعات دولتی انگلیس به نمایندگان پارلمان این کشور گفت: یک ظرفیت و توانایی استراتژیک شکننده و پیچیده وجود دارد که به ما اجازه می‌دهد تا اقدامات و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی را کشف کرده مورد تحقیق قرار دهیم و سپس دست به اقدامات ضروری بزنیم.
به گفته سریان لوبان، یک مشکل جدی که مدتی است گریبان انگلیسی‌ها را گرفته ظهور پدیده «گردشگری تروریستی» است. این تهدید از سوی کسانی علیه انگلیس صورت می‌گیرد که برای جنگ به سوریه رفته و بازگشته‌اند!
یادآور می‌شود مهمترین دلیلی که مقامات انگلیسی و آمریکایی برای توجیه جاسوسی‌های غیرقانونی خود می‌آورند، مسائل امنیتی به ویژه مقابله با گروه‌های تروریستی است. اما آنچه توجیه آن برای مقامات این دو کشور تبدیل به امری «غیرممکن» شده این است که چه رابطه‌ای بین شنود مکالمات رهبران کشورهایی مثل آلمان یا ژاپن که جزو نزدیکترین متحدان غرب محسوب می‌شود با گروه‌های تروریستی وجود دارد؟! این دو کشور درباره جاسوسی از مراکز اقتصادی و مالی کشورهایی مثل سوئیس نیز دلیل قانع‌کننده‌ای ارائه نکرده‌اند.

 


طرفداران اخوان ‌المسلمین مصر پس از ادای نمازجمعه در حمایت از رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور تظاهرات کردند.
روز گذشته نیز هزاران نفر از طرفداران «محمد مرسی»، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر پس از ادای نمازجمعه از مقابل مساجد شهرهای مختلف به ویژه قاهره به سمت برخی خیابان‌ها و میادین شهر تظاهرات کردند.
براساس گزارش‌های منتشر شده، چند منطقه قاهره دیروز به محل تجمع شمار زیادی از اخوانی‌های ساکن قاهره تبدیل شد. این جمعیت که به دعوت «ائتلاف حمایت از مشروعیت» و در اعتراض به «کودتاچیان» تظاهرات می‌کردند، خواستار بازگشت مرسی به قدرت شدند. معترضان درشهر «جیزه» نیز از مقابل تعدادی از مساجد راهپیمایی اعتراضی خود را آغار کردند.
در اسکندریه اما خبر می‌رسد، به دنبال برگزاری تظاهرات ضد دولتی، درگیری‌های شدیدی بین طرفداران و مخالفان مرسی در گرفت. در این شهر نیروهای امنیتی با استفاده از گاز اشک‌آور اخوانی‌ها را هدف قرار دادند.
15 نفر از طرفداران مرسی در این شهر دستگیر شدند آنطور که خبرگزاری فارس به نقل از رسانه‌های مصری نوشته، ارتش مصر در قاهره دیروز همچنین مانع از ورود معترضان به میدان «التحریر» شدند.
در شهرک نصر نیز طرفداران مرسی با حمل تصاویر وی شعار «رابعه العدویه» (میدانی که هزاران نفر از اخوانی‌ها کشته و مجروح شدند) سر دادند.در میدان «اندونزی» اسماعیلیه و منطقه «مصر الجدیده» نیز اعتراض‌ها به خشونت کشیده شده است.
گفتنی است تظاهرات روز گذشته مصری‌ها پس از انتشار خبر دستگیری 21 دختر عضو گروه اخوان‌المسلمین از سوی نیروهای امنیتی برگزار شد.مصری‌ها نام تظاهرات دیروز خود را «زنان خط قرمز هستند» گذاشته بودند.
گفتنی است از زمان محاکمه نیمه‌کاره مرسی در دادگاه (13 آبان‌ماه) اعتراض‌ها علیه حاکمان نظامی مصر وارد مرحله تازه‌ای شده است. اخوانی‌ها از آن روز به بعد بارها علیه «محاکمه مرسی» به خیابان‌ها ریخته و تاکید کرده‌اند این وضع را تحمل نخواهند کرد.
دیدار مرسی با خانواده
دیدار خانواده مرسی با وی در زندان «برج العرب» یکی از مهمترین خبرهای تازه مصر است که در رسانه‌های این کشور بازتاب گسترده‌ای داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «روسیا الیوم»، همسر مرسی و چهار فرزندش برای اولین بار بعد از حصر وی از 30 ژوئن گذشته موفق شدند در زندان «برج العرب» اسکندریه با او دیدار کنند.
همسر مرسی در گفت‌وگو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» تاکید کرد که رئیس‌جمهور برکنار شده در شرایط جسمی و روحی خوبی است و ثابت قدم‌تر و استوارتر شده است.
اسامه مرسی فرزند مرسی نیز در شبکه‌های اجتماعی گفته که پدرش حاضر نشده که امتیازات خاصی نسبت به دیگر زندانیان داشته باشد و شرایط او در زندان عادی است و در پیامی به مردم تاکید کرده که پایبندی به اصول انقلاب و دستاوردهای آن تنها راه دستیابی به خواسته مردم است.
خبر دیگر اینکه وزارت خارجه مصر اعلام کرد، انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی این کشور در سال 2014 برگزار می‌شود.آنطور که شبکه خبری «العربیه» اعلام کرده، این انتخابات قرار است در ماه فوریه و مارس 2014 (بهمن و اسفند 92) و در راستای اجرای نقشه راه برگزار شود.

 


تروریست‌ها با انجام دو عملیات انتحاری در شمال پایتخت عراق 16 سرباز را به شهادت رساندند.
به گزارش خبرگزاری فارس روز پنجشنبه دو فرد انتحاری با انفجار در یک مرکز پلیس منطقه «طارمیه» بغداد، جان 16 سرباز عراقی را گرفتند. علت افزایش تلفات، وقوع این دو انفجار در فاصله اندک از هم اعلام شد.
در انفجار دوم سربازانی هدف قرار گرفتند که مشغول جمع‌‌آوری اجساد شهدای انفجار نخست بودند.
در شهر بصره نیز نیروهای امنیتی بمبی را خنثی کردند که تروریست‌ها قصد داشتند با انفجار آن، عزاداران محرم را هدف قرار دهند.
در همین حال، گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» طی بیانیه‌ای تهدید کرد که طی روزهای محرم عزاداران را در عراق، سوریه و دیگر کشورها هدف قرار می‌دهد.

 


710 افسر ارتش ترکیه در مخالفت با سیاست‌های دولت آنکارا استعفا کردند و 1000 نفر دیگر نیز در نوبت استعفا هستند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، 710 افسر ارتش ترکیه در واکنش به دستگیری، بازداشت و محکومیت‌ ده‌ها ژنرال، طی دو ماه اخیر از مقام خود کنار رفتند و حدود 1000 افسر دیگر نیز درخواست استعفا و بازنشستگی کرده‌اند.
افسران ترک سیاست‌های «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه در قبال فرماندهان ارتش را نادرست می‌دانند. آنها می‌گویند که دولت و دستگاه‌ قضایی نباید فرماندهان را به بهانه کودتا تحت تعقیب قرار دهد.
این در حالی است که اردوغان هم دلایل خودش را دارد. او می‌گوید ارتش نباید در سیاست دخالت کند. دولت اردوغان و دستگاه قضایی در ارتباط با کودتای ارتش علیه دولت اسلامگرای «نجم الدین اربکان» صدها نظامی را دستگیر و به زندان محکوم کرده‌اند.

 


تظاهرات ضددولتی در پایتخت هائیتی پس از آن که نیروهای پلیس اقدام به استفاده از گاز اشک‌آور کردند، به خشونت کشیده شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تظاهرات در پایتخت هائیتی به گونه‌ای مسالمت‌آمیز آغاز شد اما پس از آن که نیروهای پلیس وارد عمل شدند، این تظاهرات به خشونت کشیده شد.
در این تظاهرات برخی از شرکت‌کنندگان با نیروهای پلیس درگیر شدند. اغلب شرکت‌کنندگان در این تظاهرات از منتقدان میشل مارتلی، رئیس‌جمهوری هائیتی بودند.
یکی از سازمان‌دهندگان این تظاهرات اعلام کرد: مردم در اینجا تجمع کرده‌اند و برای تغییر به سوی شرایطی بهتر مبارزه می‌کنند.
به گفته وی، در حالی که شرکت‌‌کنندگان در این تظاهرات در حال راهپیمایی بودند، گروهی از افراد از پشت‌بام‌های محل این تجمع، اقدام به پرتاب سنگ به سمت تظاهرکنندگان کردند.
معترضان بر این باورند که دولت مارتلی در راستای بهبود شرایط مردم این کشور عملکرد مناسبی ندارد، تظاهرکنندگان خواهان آن هستند که با برگزاری انتخابات زودهنگام، فرد دیگری جایگزین رئیس‌جمهوری کنونی کشور شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10