(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 18 آبان 1392 - شماره 20636

کوتاه اقتصادی
کاهش 70 درصدی آب سدهای لار و لتیان
آغاز ذخیره‌سازی بنزین برای نوروز 93
حضور 400 شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه بین‌المللی دام و طیور تهران
عسکری خبر داد
10 هزار میلیارد تومان رقم معوق مالیاتی
وزیر اقتصاد: نخستین نشانه‌های رونق در اقتصاد ایران آشکار شده است
سیف با اشاره به رشد منفی 5/8 درصدی: رشد اقتصادی امسال صفر می‌شود
ترخیص خودروهای بالای 2500 سی‌سی از 2 گمرک
وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد
تأمین نیمی از نیاز صنایع نساجی با پنبه داخلی
کاهش 25 درصدی تولید پسته
معاون وزیر اقتصاد: 96 درصد سپرده بانک‌ها به صورت تسهیلات پرداخت شده است
   


* وزیر صنعت، معدن و تجارت در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو از خودروسازان خواست برای افزایش کیفیت محصولات خود اقدام کنند.وی با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت خودروها از خودروسازان خواست توجه به خواست مشتریان را سرلوحه کار خود قرار دهند.
* معاون نظارت و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور خبر داد: طی سال‌های اخیر در برخی شهرها کمبود انباشته شده آب داشته‌ایم و اکنون در این شهرها 54هزار لیتر بر ثانیه کمبود تولیدآب داریم و 516 شهر ایران دچار تنش آبی هستند. حمیدرضا تشیعی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی آب و برق با تاکید بر اینکه امسال وارد سیزدهمین سال خشکسالی در کشور شدیم و تغییرات اقلیمی سبب شده بسیاری از منابع آب کشور از این خشکسالی متاثر شوند، گفت: به دلیل این پدیده حدود 9800 لیتر بر ثانیه در بخش شهری و 5400 لیتر بر ثانیه در بخش روستایی کاهش تولید آب داشته‌ایم.
* مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد گفت: در دهه اخیر کشور سالانه 140هزار تن نخود صادر می‌کرد اما به دلیل عدم حمایت به واردکننده این محصول تبدیل شده است. دلاور حیدرپور در پاسخ به این پرسش که چرا تولید حبوبات طی دهه گذشته افزایش عملکرد نداشته گفت: کشور در دهه 80 و تا سال 83 سالانه 140 هزار تن نخود صادر می‌کرد، اما به دلیل عدم حمایت، به واردکننده‌ این محصولات تبدیل شدیم. مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای در پاسخ به اینکه چه حمایت‌هایی باید از این محصولات انجام می‌شد، گفت: حمایت‌های سیاستی، پشتیبانی و به ویژه تامین ماشین‌آلات برداشت، مهمترین آنها است.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش شماره‌های 7754 الی 7759، 7732 الی 7735، 7739، 7796، 7778، 7779، 7711، 7712 و 7714 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
* اداره کل راه و شهرسازی استان تهران سرانجام زمان واریز قسط چهارم به مبلغ 20 میلیون تومانی متقاضیان مسکن ویژه تهران را تعیین و اعلام کرد، متقاضیان 3 ماه مهلت دارند، این مبلغ را واریز کنند. اداره کل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد: پیرو آغاز انعقاد قرارداد مسکن ویژه تهرانسر، به اطلاع میرساند مهلت زمان پرداخت قسط چهارم، از تاریخ 11 آبان ماه لغایت 11 دی ماه سال جاری است.

 


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: از نظر منابع آبی در 3 ماهه سوم سال وضعیت خوبی نداریم و با افزایش دما برف کوه‌ها آب شده به گونه‌ای که حجم ذخایر سدهای لتیان و لار حدود 70 درصد کاهش پیدا کرده است.
محمد پرورش تاکید کرد: با توجه به پیش‌بینی نرمال نبودن وضعیت بارندگی در 3 ماهه چهارم سال باید برنامه‌ریزی کنیم تا آبرسانی مدیریت شود و امیدواریم تغییری در بارش‌ها صورت گیرد و تا پایان سال آبی به حالت پایدار برسیم.
وی با تاکید بر این که در حال حاضر آبرسانی تهران از طریق 4 سد صورت می‌گیرد و سد ماملو نیز تا چند ماه آینده وارد مدار می‌شود، گفت: حدود 53 درصد از ذخایر حجم سدها کاسته شده و روز به روز نیز از حجم آب کم می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این که کارهای فیزیکی و اجرایی و کارهای مدیریت مصرف باید برای آبرسانی تهران صورت گیرد، افزود: در حوزه اجرا برداشت از سد لتیان را به کمترین میزان رساندیم تا برای 3 ماه آخر سال هم ذخیره داشته باشیم.
پرورش تصریح کرد: از طریق 3 خط اصلی، آب را از سامانه غرب تهران به سامانه شرق منتقل می‌کنیم و در زون‌های فشاری تغییر ایجاد کردیم تا کمترین برداشت از سامانه شرق صورت بگیرد.
وی افزود: شرکت آب و فاضلاب استان تهران تمرین کرده و خود را آماده می‌کند تا در صورت نبود بارندگی در 3 ماهه چهارم، شرایط کم‌آبی را پشت سر بگذاریم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر این که سازمان هواشناسی وضعیت نرمال برای 3 ماهه آخر سال پیش‌بینی کرده گفت: با این وجود ریسک نمی‌کنیم و اقدامات لازم برای تامین آب درنظر خواهیم گرفت.
پرورش در مورد تصمیم حفر 60 حلقه چاه که پیش از این گرفته شده اظهار کرد: در مرحله اول 34 حلقه چاه و در مرحله بعدی 26 حلقه چاه حفر و وارد مدار می‌شوند و در مجموع حدود 1500 لیتر (5/1 مترمکعب) به ظرفیت منابع آبی تهران افزوده خواهد شد.
وی با تاکید بر این که منابع دولتی برای حفر 60 حلقه چاه وجود نداشت، گفت: از منابع جاری اعتباری مورد نیاز تخصیص پیدا کرد و جاهایی که از نظر کیفی مشکلی ندارد چاه‌ها حفر خواهند شد و به صورت پله‌ای وارد مدار می‌شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر برنامه‌های موجود برای تامین منابع مالی تابستان سال آینده، گفت: سد ماملو نیز وارد مدار می‌شود؛ تجهیزات آن وارد شده و تا خردادماه برای تامین آب شرب به بهره‌برداری می‌رسد.
پرورش با تاکید بر این که غیر از موارد بیان شده ظرفیت دیگری برای ایجاد مد نظر نیست، اظهار کرد: لازم است که مدیریت مصرف صورت گیرد چرا که ایجاد ظرفیت‌های مذکور نیز مدتی زمان می‌برد لذا بهترین کار مدیریت مصرف توسط مشترکین است.
وی با اشاره به این که مشترکین فقط 5 درصد صرفه‌جویی کردند، در مورد احتمال جیره‌بندی آب گفت: جیره‌بندی خط قرمز است و به نوعی توهین به ما مدیران محسوب می‌شود لذا تا وقتی زنده باشیم جیره‌بندی را در دستور کار قرار نمی‌دهیم اما فشار آب مدیریت خواهد شد و در صورت افت فشار بیشتر، مردم حتما دچار مشکل می‌شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر این که افت فشار به صورت پله‌ای پیش می‌رود، افزود: در حال حاضر در 20 درصد از مناطق تهران افت فشار اتفاق می‌افتد و اکنون فقط شب‌ها افت فشار داریم اما در صورت عدم صرفه‌جویی در روز هم فشار آب کاسته خواهد شد؛ به گونه‌ای که احتمال دارد طبقات بالایی ساختمان‌ها آب نداشته باشند.
پرورش با تاکید بر این که برنامه‌ریزی کردیم کمبود 50 میلیون مترمکعب آب را در 6 ماهه دوم سال جبران کنیم، گفت: آب مشترکین پرمصرف در صورت عدم توجه قطع می‌شود و برای این کار هماهنگی‌های لازم انجام شده است در این راستا کمیته‌ای تشکیل شده و مجوز نیز داده شده است.
وی با تاکید بر این که افت فشار آب در حدی خواهد بود که به تعهدات‌مان عمل می‌کنیم، گفت: بیش از آنچه تعهد داده‌ایم فشار آب را کم نمی‌کنیم اما در تهران، درست یا غلط از قدیم در برخی نقاط فشار آب بسیار بالا بوده است به گونه‌ای که در برخی جاها میزان فشار آب 5/3 تا 4 اتمفسر است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: در صورت کاهش فشار آب تا دو اتمسفر که تعهد آن را داده‌ایم ممکن است آب برخی طبقات ساختمان‌ها قطع شود لذا مردم باید مدیریت آب را انجام دهند.
پرورش در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر افت فشار آب در سامانه شرق در منطقه 2، گوشه‌ای از منطقه یک و در اکثر مناطق منطقه4 شهری صورت می‌گیرد.

 


مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از آغاز ذخیره‌سازی بنزین برای عید سال آینده خبر داد و گفت: میزان ذخیره‌سازی سوخت مایع نیروگاه‌ها از سال گذشته بسیار بیشتر است و از کمبود سوخت نگرانی نداریم.
عباس کاظمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه اولویت اول ما امنیت عرضه انرژی در داخل کشور است، گفت: هم زمستان و تامین سوخت زمستانی را در پیش داریم و هم پس از آن با فرا رسیدن عید نوروز با جهش مصرف بنزین در روزهای ابتدایی سال آینده مواجه خواهیم بود که در حال برنامه‌ریزی برای تامین این امنیت عرضه هستیم.
وی افزود: قصد داریم زمستان را با خیال راحت و مطمئن به پایان برسانیم و ذخیره‌سازی بنزین را نیز آغاز کرده‌ایم.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه به دلیل کمبود گاز مهمترین مسئله در سوخت‌رسانی تامین سوخت برای نیروگاه‌ها است، اضافه کرد: خوشبختانه ذخیره سوخت مایع بسیار خوبی برای نیروگاه‌ها داریم و از کمبود سوخت نگرانی نداریم، تا نیروگاه‌ها با پشتوانه مطمئنی به تولید انرژی برق بپردازند.
کاظمی با تاکید بر اینکه وضعیت بنزین کشور هم مناسب است و به یاری خدا در عید سال آینده مشکلی نخواهیم داشت، گفت: میزان ذخیره‌سازی سوخت مایع نیروگاه‌ها از سال گذشته بسیار بیشتر است.
بنابراین گزارش، بیژن زنگنه وزیر نفت نیز به تازگی گفته بود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده از جمله ذخیره سوخت مایع برای نیروگاهها، واردات گاز، کاهش تزریق گاز و محدود کردن سوخت صنایع، امسال مصرف ‌کنندگان خانگی مشکلی نخواهند داشت، ولی ما رقم بی‌سابقه‌ای بالغ بر 40 میلیارد متر مکعب گاز به علت تاخیر در راه‌اندازی فازهای پارس‌جنوبی کمبود گاز داریم.
وی تاکید کرده است که امسال از 30 میلیارد لیتر سوخت، در نیروگاه‌ها استفاده خواهیم کرد.

 


دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور، فرآورده‌های لبنی و صنایع وابسته از 28 آبان ماه تا یکم آذرماه باحضور و مشارکت حدود 400 شرکت داخلی وخارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، در 3 زیرگروه تجهیزات موردنیاز صنایع دامپروری و مکمل‌های خوراکی، دامپزشکی و واکسن‌های دامی، دارو و مکمل‌های غذائی و صنایع، فرآورده‌ها و تولیدات لبنی، جدیدترین و نوین‌ترین تجهیزات، صنایع، دستگاه‌ها و خدمات خود را ارائه و در معرض دید علاقمندان قرار خواهند داد.
در این نمایشگاه که نسبت به دوره و سال قبل حدود 35 درصد رشته داشته، شرکت‌ها و نمایندگانی از کشورهای آلمان، چین، ترکیه، فرانسه، بلژیک، مالزی، سوئیس، اتریش، کره جنوبی وایتالیا حضور دارند.
معرفی دستاوردها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌های داخلی، انتقال دانش، تکنولوژی و تجربیات، آشنایی با الگوهای موفق جهانی در عرصه دام و طیور و فرآورده‌های لبنی، فراهم نمودن زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی و کارآفرینی و اشتغال پایدار، مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
رییس ستاد برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور، فرآورده‌های لبنی و صنایع وابسته گفت: امروزه اهمیت صنایع دام و طیور وسهم آن در سبد غذای خانوار، سلامت، بهداشت و اقتصاد بر کسی پوشیده نیست و تامین غذا که بخشی از اهداف صنایع دام و طیور محسوب شده نیز جزو نیازهای اولیه زیستی به شمار می‌رود بنابراین برگزاری چنین نمایشگاه‌هائی می‌تواند موجب رونق این صنعت و توسعه آن در کشور شود.

 


رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از ماموریت گروهی برای وصول مطالبات معوق 10 هزار میلیارد تومانی مالیاتی خبر داد و گفت: گروه‌های جدید به مالیات بر ارزش افزوده می‌پیوندند.
علی عسکری در گفت‌وگو با مهر رقم مالیات‌های دریافتی در 7 ماه سال جاری را 21 هزار و 900 میلیارد تومان اعلام کرد و از رشد 28 درصدی درآمدهای مالیاتی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی در بودجه سال 93 تصریح کرد: رقم درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده هنوز نهایی نشده اما قطعا رقم آن نسبت به مالیات‌های پیش‌بینی شده امسال بیشتر خواهد بود و رشد خواهد داشت.
وی از تعیین بخشی در سازمان مالیاتی برای وصول مطالبات معوق مالیاتی و اینکه این گروه ماموریت دارند که معوقات مالیاتی را دریافت کنند، خبر داد و رقم معوقات مالیاتی را 10 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: رقم معوقات مالیاتی جریانی سیال است و مرتبا یکسری پرونده تشکیل و یکسری وصول می‌شود.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در مورد گروه‌های جدید مشمول مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت: در حال فراخوان تعدادی از مشمولان جهت پیوستن گروه‌های جدید به مالیات بر ارزش افزوده هستیم.

 


وزیر امور اقتصادی و دارایی از آشکار شدن نخستین نشانه‌های رونق در اقتصاد ایران خبر داد و اظهار داشت: خوشبختانه در ماه‌های اخیر نرخ تورم نقطه به نقطه کاهش پیدا کرده و امیدواریم این روند امیدبخش تا پایان سال تداوم یابد.
علی طیب‌نیا در گردهمایی مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استانهای سراسر کشور، ضمن تشریح آخرین وضعیت اقتصادی ایران گفت: در شرایط ویژه کنونی ضمن همدلی همه ارکان تصمیم‌ساز کشور، باید با تدبیر و امید به آینده در اصلاح وضعیت موجود بکوشیم.
وی تصریح کرد: در کنار تلاش منسجم همه ارکان اقتصادی دولت، نگاه متفاوت جهان به کشورمان پس از خلق حماسه عظیم سیاسی انتخابات اخیر، بی‌تردید ایجاد روزنه‌های گشایش در اقتصاد ایران را تسهیل خواهد کرد.
وزیر اقتصاد در آسیب‌شناسی و علت‌یابی مشکلات اخیر اقتصاد کشور نیز گفت: برای تبیین علل به وجود آمدن شرایط فعلی شاید 3 عامل اساسی بیش از همه موثر بوده که نخستین عامل مربوط به ساختار نامتعادل و نامتجانس به ارث رسیده قبل از انقلاب است.
وزیر اقتصاد، عامل ایجاد این عدم تعادل‌ها را وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی عنوان کرد و گفت: این امر از جمله مشکلات اساسی است که اقتصاد ایران گرفتار آن است.
وزیر اقتصاد همچنین وقوع جنگ تحمیلی را از دیگر عواملی دانست که طی سالهای پس از انقلاب اجازه اصلاح و سازندگی را از اقتصاد کشور و دولتمردان گرفت و طی یک دهه توان مدیریتی و اقتصادی کشور را مصروف خود ساخت.
طیب‌نیا در ادامه سخنان خود گفت: با پایان جنگ تحمیلی تلاش برای شناخت مشکلات موجود به صورت اصولی آغاز و در همین مسیر برنامه‌های توسعه کشور ترسیم و اجرا شد.
وی برنامه سوم توسعه را منطقی‌ترین و موفق‌ترین برنامه‌ای دانست که در تاریخ اجرای برنامه‌های اقتصادی در کشور اجرا شده و در این باره گفت:‌اجرای برنامه سوم دستاوردهای مفیدی برای اقتصاد کشور به همراه داشت، به نحوی که برای نخستین بار در تاریخ اقتصاد ایران برای 5 سال متوالی رشد بهره‌وری عوامل تولید مثبت شد، و این شاخص و استمرار این روند طی 5 سال علامتی امیدبخش بود.
طیب‌نیا افزود: در طول همین سالها نرخ تورم نیز کاهش یافته و به سوی تک رقمی شدن پیش رفت در حالی که فقط یک گام کوچک دیگر لازم بود تا تورم تک‌نرخی شود.
وزیراقتصاد افزود: منطقی‌ترین و موفق‌ترین روند تداوم همین رویکرد بود اما علی‌رغم این نشانه‌های اطمینان‌آفرین، اعمال سیاست‌های ناکارآمد در دوره اخیر، درست در شرایطی که آثار نویدبخش اجرای برنامه سوم در حال آشکار شدن بود و ضرورت داشت برنامه چهارم مبتنی بر سیاست‌های کلی نظام و سند چشم‌انداز مورد تایید مقام معظم رهبری به طور دقیق اجرا شود، اما این امر محقق نشد و بی‌اعتنایی به این برنامه و همزمانی آن با افزایش چشم‌گیر درآمدهای نفتی، منجر به افزایش حجم نقدینگی و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی شد و به تشدید تورم انجامید.
وی در ادامه افزود: شروع تحریم‌ها هرچند اقتضای توانمندسازی اقتصاد داخلی را هشدار می‌داد، اما در عمل آنچه رخ داد، تشدید وابستگی بودجه دولت به خارج، از طریق اقداماتی همچون رشد 4 برابری واردات را در پی داشت.
طیب‌نیا تحریم‌های اقتصادی اخیر را به‌عنوان عامل دیگری در شکل‌گیری وضعیت فعلی اقتصاد برشمرد و گفت: افزایش درآمدهای نفتی طی سالهای اخیر و بهره‌برداری غلط از این درآمدها باعث شد وابستگی اقتصاد کشور و بودجه به درآمدهای نفتی افزایش یابد به نحوی که این درآمدها در قالب بودجه نفتی به اقتصاد کشور تزریق و موجب افزایش حجم نقدینگی شد.
وی برداشت و تصور غلط سیاست‌گذاران مبنی بر اینکه مشکل تولید و اشتغال را می‌توان با تزریق بی‌حساب نقدینگی مرتفع کرد، را عامل اصلی شکل‌گیری وضعیت پیش آمده دانست و ابراز امیدواری کرد با کاهش هزینه های غیرضروری در شرایط کنونی کشور و کاهش نقدینگی افسار گسیخته به تدریج شاهد مهار و در نهایت رخت بر بستن معضل تورم در اقتصاد ایران شود.

 


رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دلیل نابه‌سامانی‌های سیستم بانکی این است که تصمیم‌ها در جایی غیر از بانک اتخاذ می‌شد، برداشت از حساب بانک‌ها را در دولت قبل غیرقانونی دانست و از صفر شدن رشد اقتصادی در سال 92 خبر داد.
ولی الله سیف در مراسم افتتاح یک صندوق قرض‌الحسنه با اشاره به نقش بسیار مهم نظام بانکی در رشد اقتصادی، اشتغال و تولید خاطر نشان کرد: با توجه به رشد منفی 5/8 درصدی اقتصاد کشور، همچنین رشد چشمگیر حجم نقدینگی و تورم بالای 40 درصد پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی سال 92 با برنامه‌ریزی‌های بهتر و کارآمدتر به صفر برسد و با دقت نظرهایی که توسط دولت تدبیر و امید اعمال می‌شود، تورم و رشد نقدینگی تحت کنترل درآید.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برخی گلایه‌مندی‌های مردمی از نظام بانکی تصریح کرد: نارضایتی مشتریان از نظام بانکی همواره وجود داشته و اگرچه ممکن است همکاران نظام بانکی در این اشکالات مقصر نباشند لیکن عمده این ایرادات و اعتراضات به دلیل تناقض‌ها و ابهامات بخشنامه‌های صادره بانک مرکزی در دو سال اخیر است. ابهاماتی که حتی من هم در تشریح و توضیح آن برای فعالان اقتصادی مستاصل بودم. دلیل ابهام در بخشنامه‌های صادره نیز این بود که تصمیمات در جایی غیر از بانک مرکزی اتخاذ می‌شده است.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این موضوع که برداشت از حساب بانک‌ها نیز غیرقانونی بوده است، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل سیاست‌های غلط دولت گذشته، فعالیت‌های غیرقانونی همچون برداشت از حساب بانک‌ها به امر عادی و طبیعی تبدیل شده بود و تلاش فراوانی در دولت جدید برای اصلاح این امور در حال انجام است.
وی در ادامه گفت: زمانی که در بازار ارز عدم تعادل به وجود آمد، بانک‌ها براساس بخشنامه‌های بانک مرکزی گشایش اعتبار اسنادی را با 100 درصد ارز خریداری شده انجام می‌دادند و این امر یک الزام بود، در حالی که قبل از آن با توافق بانک و مشتری یک پیش دریافت اخذ می‌شد. در حال حاضر با بخشنامه‌ای بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده است گشایش اعتبار اسنادی با پیش دریافت 30 درصد معادل ریالی قابلیت انجام دارد و الزام گذشته برداشته شده است.

 


معاون فنی و امور گمرکی ایران گفت: گمرک تهران و شهید رجایی مجاز به ترخیص خودروهای وارداتی بالاتر از 2500سی‌سی هستند.
محمدرضا نادری در خصوص کالاهایی که در گروه کالایی 10 قرار می‌گیرند و امکان ترخیص ندارند، از گمرکات اجرایی خواست تا به نام کالا و شماره تعرفه کالا همزمان توجه کنند. همچنین گمرکات تهران و شهید رجایی مجاز به ترخیص خودروهای وارداتی بالاتر از 2500 سی‌سی شدند.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در مورد واردات کالا توسط مرزنشینان و اینکه سود بازرگانی اینگونه کالاها که در گروه 10 قرار دارند دو برابر شده است اظهار داشت: بر اساس قانون، چون کالاهای مرزنشینی برای مصرف شخصی است مشمول سود بازرگانی مضاعف نخواهد بود.
نادری با بیان اینکه گمرک به منظور سهولت ترخیص کالاهای واردکنندگان، تسهیلات زیادی در اختیار ارباب رجوع قرار داده است افزود: یکی از این تسهیلات ترخیص نسیه است که همچنان در گمرکات اجرایی صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص ارزشگذاری کالاها گفت: از آذرماه سال جاری کلیه مکاتبات مربوط به ارزش صرفا از طریق سامانه تعیین متمرکز ارزش (ستاگ) صورت خواهد گرفت و مکاتبات کاغذی حذف می‌شود.
این مقام مسئول در گمرک ایران در بخش دیگری از سخنانش کاهش طبقات تعرفه‌ای را از برنامه‌های مهم گمرک اعلام کرد و گفت: با بررسی‌های انجام شده طبقات تعرفه‌ای در فصل 84 و 85 کتاب قانون مقررات صادرات و واردات از 26 ردیف به 15 ردیف کاهش یافته و مسئولان سازمان توسعه تجارت قول مساعد دادند که برای سال 93 این طبقات کاهش یابد و امیدواریم برای سال 94 بتوانیم ردیف طبقات تعرفه‌ای به حداکثر 5 ردیف برسد.
وی تاکید کرد: به منظور تسهیل و تسریع تشریفات ترخیص کالا در گمرک تمام گمرکات دارای سیستم آسیکودا به سیستم انتخاب مسیر اظهارنامه (سلکتیویتی) مجهز خواهند شد. نادری تلاش گمرک برای ارائه امکانات و تسهیلات برای صدور کالاهای فسادپذیر از جمله میوه و تره‌بار را مورد تاکید قرار داد و از گمرکات اجرایی خواست تا در صورت لزوم برای صادرات کالاهای فسادپذیر مسیر جدید اختصاص دهند.

 


مدیرکل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال حدود 65 هزار تن محلوج پنبه تولید می‌شود که نیمی از نیاز صنایع نساجی را تأمین می‌کند.
محمدرضا درگاهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته حدود 208 هزار تن وش و 65 هزار تن محلوج تولید شد.
وی افزود: امسال سطح زیرکشت پنبه تغییری نسبت به سال گذشته نکرده و پیش‌بینی می‌شود از 100 هزار هکتار تحت کشت حدود 102 هزار تن وش برداشت شود که میزان محلوج استحصال شده نیز به اندازه سال گذشته حدود 65 تا 70 هزار تن خواهد بود.
مدیر کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالانه حدود 120 هزار تن محلوج مورد نیاز کارخانه‌های صنایع نساجی کشور است که به نظر می‌رسد امسال با کاهش نسبی به حدود 110 هزار تن برسد.درگاهی اظهار کرد: سال گذشته نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم پنبه خالص حدود 1400 تومان بود که امسال با 57 درصد رشد به 2200 تومان رسیده است.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش مناسب نرخ خرید تضمینی پنبه به نظر می‌رسد سال آینده سطح زیر کشت و میزان تولید پنبه افزایش چشمگیری داشته باشد چرا که قیمت و وضعیت بازرگانی یک محصول کشاورزی در افزایش انگیزه کشاورزان برای کشت و تولید تأثیر زیادی دارد.

 


رئیس انجمن پسته گفت: علی‌رغم برآوردهای گذشته مبنی بر تولید 180 هزار تنی پسته در سال جاری میزان برداشت این محصول در پایان فصل با کاهش حدود 25درصدی به حدود 140 هزار تن رسید.
محسن جلال‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شد تولید پسته در سال جاری به حدود 210 هزار تن افزایش یابد اما در اردیبهشت که به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی خوشه‌های پسته پر نشدند برآوردها نشان داد میزان تولید تا 180 هزار تن کاهش یابد که البته در ابتدای شهریور ماه و همزمان با آغاز فصل برداشت پیش‌بینی‌ها به گونه‌ای دیگر پیش رفت تا این که همه کارشناسان، تولید این محصول در سال‌جاری را نهایتا تا 160 هزار تن اعلام می‌کردند.
وی افزود: با پایان فصل برداشت - اوایل آبان ماه - به این نتیجه رسیدیم که باز هم برآوردهای صورت گرفته دقیق نبوده و تولید پسته همچنان کمتر از آنچه فکر می‌کردیم بوده است چرا که میزان برداشت حدود 140 هزار تن شد.
رئیس انجمن پسته ادامه داد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون 25 هزار تن از پسته صادر شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 50 هزار تن دیگر نیز صادر شود البته حدود 30 هزار تن از پسته تولید امسال، سال آینده صادر خواهد شد.
جلال‌پور اظهار کرد: با توجه به کاهش تولید پسته به نظر می‌رسد میزان صادرات این محصول نیز با کاهش قابل توجهی مواجه شود؛ به گونه‌ای که برآوردها نشان می‌دهد 105 تا 110 هزار تن از این محصولات به کشورهای متقاضی صادر شود و این در حالی است که میزان صادرات پسته سال گذشته حدود 130 هزار تن بود.
وی افزود: البته با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت پسته به نظر می‌رسد از نظر ارزشی، صادرات پسته درآمد ارزی بالاتری را برای کشور به ارمغان بیاورد.
رئیس انجمن پسته علت اصلی کاهش تولید پسته را شرایط آب و هوایی عنوان و اظهار کرد: دوره آبیاری برخی باغ‌ها تا 100 روز طول می‌کشد و حتی باغداران در باغ‌هایی که از نظر آبی در شرایط بهتری قرار دارند نهایتا هر 60 روز یکبار محصول خود را آبیاری می‌کنند این در حالی است که باغ‌های پسته در آمریکا در هر 12 روز یکبار آبیاری می‌شوند.
جلال‌پور ادامه داد: به همین علت است که از سال 2011 به بعد رتبه آمریکا در تولید پسته افزایش یافت و ایران به دومین تولیدکننده این محصول تبدیل شد که البته اگر همین روند ادامه داشته باشد ایران در سال 2015 به رتبه دوم در صادرات نیز دست می‌یابد.
وی گفت: یکی دیگر از مشکلات باغ‌های پسته این است که میانگین عملکرد پسته در کشور نسبت به آمریکا فاصله زیادی دارد چرا که در هر هکتار از باغ‌های پسته در آمریکا چهار تن پسته برداشت می‌شود و میانگین عملکرد این محصول در ایران حدود 600 کیلوگرم است.
رئیس انجمن پسته ادامه داد: در باغ‌های خوب پسته ایران حدود 5/2 تن پسته برداشت می‌شود و برخی باغداران نمونه نیز توانسته‌اند میانگین برداشت خود را در واحد سطح تا 10 تن افزایش دهند.
جلال‌پور تاکید کرد: برای افزایش تولید پسته می‌توان باغ‌هایی که عملکرد بسیار پایینی دارند را از تولید خارج کرد و سهمیه آب آنها را به مناطقی که می‌توان در آن باغ‌های مناسب احداث کرد، داد.
وی افزود: در مناطقی مانند لرستان، کرمانشاه، ایلام و خراسان شمالی می‌توان باغ‌هایی با مالکیت‌های بزرگ احداث کرد تا تولید این محصول افزایش یابد.

 


وزیر اقتصاد برای افزایش سرمایه بانک‌ها، راه‌هایی را پیشنهاد کرده که در حال بررسی و اجرایی شدن می‌باشد.
شاپور محمدی معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در تشریح و تبیین مباحث اقتصاد کلان گفت: در حوزه بانکی، بانک‌ها 96 درصد سپرده‌ها را به صورت تسهیلات پرداخت کردند و در کنار این امر خرید کالاهای اساسی، تسهیلات تکلیفی و مصوباتی که در دولت تصویب شده است نیز باعث شده میزان تسهیلات از این سقف هم بگذرد.
محمدی افزود: وزیر اقتصاد برای افزایش سرمایه بانک‌ها، راه‌هایی را پیشنهاد نمودند که در حال بررسی و اجرایی شدن می‌باشد.
وی همچنین رشد بخش کشاورزی را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: بخش کشاورزی عملکرد مناسبی داشته است.
معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد وجود تحریم را باعث رشد منفی بخش تجارت خارجی در حوزه صادرات و واردات دانست.
محمدی گفت: رویکرد جدیدی که در معاونت اقتصادی شکل گرفته و بر آن تاکید شده، رویکرد توجه به طرف عرضه کالا است.
وی افزود: در خصوص مباحث مربوط به سیاست‌های پولی، بیمه، خصوصی‌سازی و بازار سرمایه گزارش‌های خوبی در معاونت اقتصادی وجود دارد.
معاون وزیر اقتصاد در خصوص حبس نقدینگی در کشور نیز گفت: نقدینگی در کشور کم نیست و حتی با GDP برابری می‌کند.
محمدی افزود: نقدینگی در کشور به سمت سرمایه‌هایی مانند دلار و طلا که گردش ندارند، حبس شده است.
وی اشاره به تهیه مصوبه 35 بندی با تاکید بر رویکرد عرضه در اقتصاد در دولت یازدهم گفت: استان‌ها می‌توانند نقش تاریخی و مهمی در این خصوص و نیز حوزه‌های دیگری مانند فضای کسب و کار و تولید داشته باشند.
معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد در خصوص حبابی بودن وضعیت بازار سرمایه ایران گفت: بازار سرمایه کشور حبابی نیست و بخشی از رشد صورت گرفته به دلیل بالا رفتن قیمت ارز بوده است. محمدی با اشاره به پایداری و ثبات مناسب بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بالا بودن رشد شاخص باعث ایجاد شبهاتی مانند حبابی بودن بازار سرمایه برای برخی شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10