(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 18 آبان 1392 - شماره 20636

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رمزگشایی از مذاکرات محرمانه ژنو (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
30 تومن (گفت و شنود)
همزمان با مذاکرات ژنو
اوباما: وظیفه ما نیست که به ایران اعتماد کنیم
ظریف در ژنو: غنی‌سازی متوقف نمی‌شود
نخست وزیر رژیم صهیونیستی: اسرائیل به توافق ایران و 1+5 متعهد نخواهد بود!
جان کری: هدف آمریکا و اسرائیل درباره ایران یکسان است (خبر ویژه)
وقتی آمریکای 317 میلیون نفری مستعمره چند هزار صهیونیست می‌شود (خبر ویژه)
سازمان منافقین بالاخره راه حل را پیدا کرد! (خبر ویژه)
یادلین: کودتاچیان مصر منافع اسرائیل را تأمین کردند (خبر ویژه)
تیرخلاص آمریکا به مذاکرات ژنو هیچ تحریمی را لغو نمی‌کنیم (خبر ویژه)
ضربه اسنودن به سرویس‌های جاسوسی انگلیس (خبر ویژه)
تسلیت به همکار
 


ژنو سوئیس پنجشنبه و جمعه پر ازدحامی را پشت سر گذاشت. فضاسازی رسانه‌ای بر این شلوغی ناظر به مذاکرات 1+5 با ایران می‌افزود. دیروز وزیر خارجه آمریکا از تل‌آویو به ژنو رفت تا در مذاکرات سه‌جانبه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران شرکت کند. کری برای سومین بار در دو هفته اخیر بود که به تل‌آویو رفته و در آنجا گفته بود هدف ما و اسرائیل در قبال برنامه هسته‌ای ایران یکی است. بعد از ظهر جمعه خبر آمد که وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان نیز به ژنو می‌روند. رسانه‌ها از احتمال یک توافق سخن گفتند و برخی از آنها از توافقی بزرگ نوشتند. اما تا دیشب جزئیات مذاکرات و توافقات همچنان در هاله ابهام باقی ماند. آیا می‌توان به استناد قرائن و شواهد، برخی از ابهامات را برطرف ساخت و نگاه شفاف‌تری به مذاکرات ژنو- که آغاز راه است و نه پایان آن- داشت؟ آیا آمریکا به دنبال یک توافق متوازن و پایاپای با ایران است یا مهندسی جدیدی برای تداوم خدعه و خیانت با ایران در میان است؟ آیا صرف مخالف‌خوانی دیروز نتانیاهو با توافق احتمالی- که ممکن است براساس یک تقسیم کار با آمریکا باشد - می‌تواند مؤید درستی مسیر مذاکرات باشد؟ و بالاخره اینکه یک توافق خوب حاوی چه مشخصاتی است؟
توافق خوب از نگاه ما با نگاه آمریکایی- صهیونیستی متفاوت و متعارض است. از نگاه جمهوری اسلامی توافق خوب، ناظر به حقوق بین‌المللی و به‌رسمیت شناختن کامل حقوق مشروع ایران در قبال اقدامات شفاف‌ساز در چارچوب قانونی است. هیئت ایرانی همچنین امیدوار است در راستای این شفاف‌سازی و سلب بهانه از طرف مقابل، تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی لغو شوند. اما در نقطه مقابل، تلاش اصلی بر این راهبرد استوار است که ایران به صورت گام‌به گام از حقوق مشروع خود در زمینه غنی‌سازی خلع شود و فشار اصلی تحریم‌ها به مثابه شمشیر داموکلس محفوظ بماند. در این تلقی گام به‌گام، غرب مایل به تعلیق غنی‌سازی 20درصد، کاهش تعداد و سرعت فعالیت سانتریفیوژهای تاسیسات نطنز (غنی‌سازی 5/3درصد)، اجرای پروتکل الحاقی و احیاناً خروج بخشی از مواد غنی‌سازی شده است و البته سرانجام، ایده‌ال خود را همان چیزی می‌داند که 10 سال پیش به دست آورد؛ تعلیق کامل غنی‌سازی! پیداست که فاصله دو تلقی بسیار است. به همین خاطر هم هست که دکتر عراقچی معاون وزیر خارجه در جمع خبرنگاران در ژنو گفت:‌«احتمالا سندی امضا نمی‌شود و در این حد خواهد بود که یک بیانیه مشترک صادر شود. این بیانیه در خصوص جزئیات گام اول، گام آخر و هدف مشترک و اقداماتی که باید صورت بگیرد، است». همزمان دکتر ظریف نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «امکان دارد به یک بیانیه مشترک یا چیزی مانند آن برسیم. این که نیاز به امضای آن باشد، بحث دیگری است.» دکتر ظریف در عین حال در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته است «برنامه غنی‌سازی به طور کامل تعلیق نمی‌شود. ما در سال‌های 2003 تا 2005 برنامه غنی سازی را به طور کامل تعلیق کردیم اما نتایج مثبتی به همراه نداشت و دیگر این مسئله را مورد آزمایش قرار نمی‌دهیم.» این سخن البته احتمال گفت‌وگو بر سر بخشی از غنی‌سازی 20 درصد را تلویحاً تایید می‌کند.
آنچه در رسانه‌ها از قول مقامات آمریکایی طی چند روز اخیر منتشر شد، به تصریح و تلویح نشان می‌دهد واشنگتن مایل به توافقی نامتوازن است. اوباما روز پنجشنبه به سی‌ان‌ان گفت‌«توافق مورد بحث به طور جزئی، تحریم‌ها را کاهش می‌دهد اما ساختار تحریم‌ها حفظ شود. امکان دارد به توافق مرحله‌ای با ایران برسیم که بر اساس آن در مرحله اول گسترش فعالیت هسته‌ای ایران متوقف شود.» جی‌کارنی سخنگویی کاخ سفید در توضیح بیشتر گفت که ‌«کاهش تحریم‌ها، محدود و هدفمند و برگشت‌پذیر است و ساختار اصلی تحریم‌ها را تحت تاثیر قرار نمی‌هد اما پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند. ساختار کلی تحریم‌ها پابرجا خواهد ماند.» اما همزمان تیم جانسون رئيس کمیته بانکی سنا اعلام کرد «بسته تحریمی جدید علیه ایران بعد از پایان مذاکرات ژنو در این کمیته بررسی خواهد شد.» از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی خاطرنشان می‌کند‌«اگر چه آمریکا به طور رسمی در مورد جزئیات گام‌هایی که باید از سوی ایران برداشته شود سخنی نمی‌گوید، یک مقام دولتی آمریکایی می‌گوید این اقدام‌ها درصد غنی‌سازی، ذخیره مواد هسته‌ای، قابلیت‌های تاسیسات هسته‌ای و همچنین راستی‌آزمایی برنامه اتمی ایران را در برمی‌گیرد. به گفته این مقام آمریکایی مدت زمان تعلیق برنامه هسته‌ای ایران هنوز مورد مناقشه است، اما تعلیق 6 ماهه یکی از چارچوب‌هایی است که مورد بحث قرار گرفته است. در مقابل احتمال رفع مسدودیت بخشی از اموال و دارایی‌های ایران در خارج مورد بحث است.»
در واقع همان‌گونه که در گمانه‌زنی‌های قبلی رسانه‌های غربی نیز مطرح بوده،آمریکایی‌ها قصد ندارند حتی اندکی از تحریم‌های اصلی را حذف کنند بلکه در نهایت مایلند امکان دسترسی ایران به بخشی از درآمدها و دارایی‌های مسدوده شده در خارج- رقمی بین 3 تا 10 میلیارد دلار- را فراهم کنند و نام آن را کاهش تحریم‌ها بگذارند! روزنامه دیلی‌تلگراف به شکل دیگر این خبر را تایید کرده و به نقل از یک منبع در سنای آمریکا می‌نویسد: « در توافق محتمل اجازه [!] غنی‌سازی محدود به ایران داده می‌شود اما برنامه هسته‌ای آن به مدت 6ماه فریز می شود. قدم اول توافق شامل توقف غنی‌سازی 20 درصد و اکسید کردن ذخایر اورانیوم 20 درصد، کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال در غنی‌سازی 5/3 درصد، عدم بهره‌برداری از رآکتور آب سنگین اراک در 6 ماهه مورد بحث و عدم استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر2 است و در مقابل آمریکا برخی از سرمایه‌های بلوکه شده ایران را آزاد می‌کند.» همین مضمون را خبرگزاری فرانسه نیز منتشر کرده است. از دیگر سو خبرگزاری رویتر- و ایسنا- اظهارات یک مقام بلندپایه آمریکایی در جمع رسانه‌های این کشور را منتشر کرده‌اند که تاکید می‌کند «ما در گام اول به هیچ وجه درباره تحریم‌های اصلی صحبت نمی‌کنیم... ما از تحریم‌ها که نقش مهمی در آوردن ایران پای میز مذاکره داشته‌اند حمایت می‌کنیم و به دنبال ایجاد تغییر در استراتژي دولت ایران هستیم... ما به یک توافق اولیه که تحریم‌های موردی، محدود و موقتی را لغو ‌کند، دست می‌یابیم... ما به کنگره گفتیم اجازه دهند یک توقف کوتاه به وجود بیاید. ما همه طرفدار تحریم هستیم که نقش مهمی داشته است... ایرانی‌ها در حال حاضر برنامه غنی‌سازی دارند بدون اینکه چنین حقی را داشته باشند. ما در گام اول دنبال آن هستیم که سطح و ذخایر و توانایی‌های غنی‌سازی پیشرفت نکند... ما معتقدیم ایران و هیچ کشوری حق غنی‌سازی ندارد»!
در این سناریو، رژیم صهیونیستی هر چند مخالف‌خوانی و تظاهر به مخالفت می‌کند- که در اظهارات نتانیاهو پس از ملاقات با کری ظاهر بود- اما در واقع با مقامات آمریکایی هماهنگ است. این حقیقت را روزنامه هاآرتص روز چهارشنبه گذشته اذعان کرد آنجا که نوشت «شرمن در مصاحبه با شبکه 10 اسرائيل با بیان اینکه آمریکا بر توقف برنامه هسته‌ای ایران در طول مذاکرات تاکید خواهد کرد، به برخی تقاضاهای اسرائيل پاسخ گفت. مقامات اسرائیل می‌گویند اگر مصالحه آمریکا با ایران شامل تغییر اساسی و چشمگیر تحریم‌ها نشود و تعلیق برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند، تل آویو این مصالحه را به طور تلویحی می‌پذیرد. یک مقام ارشد اسرائیل در طول مذاکرات اخیر با مقامات آمریکا گفت آمریکایی‌ها به جای کنار گذاشتن تحریم‌ها، آزاد کردن حدود 3 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های غربی را مورد توجه قرار داده‌اند. و اسرائیل هیچ مخالفتی با این امر ندارد... اسرائيل از توافقات با آمریکایی‌ها در هفته‌های اخیر خرسند است. یک مقام ارشد تل‌آویو می‌گوید ما مذاکراتی را که در آن صحبت از کاهش تحریم‌های موجود بود به ممانعت از اعمال تحریم‌های جدید تغییر دادیم.»
قضاوت دقیق درباره مذاکرات ژنو منوط به انتشار جزئیات قطعی است. اما در جبهه ایران درباره بدگمانی و بی‌اعتمادی به رویکرد اخیر مقامات آمریکایی تقریبا هیچ تردیدی وجود ندارد. یک سند درباره این مدعا مقاله روز چهارشنبه حسین موسویان عضو و سخنگوی اسبق هیئت مذاکره‌کننده ایرانی (از معتمدان دکتر روحانی) است که با اشاره به همین موضع‌گیری‌های رسمی و رسانه‌ای در آمریکا (آزادسازی برخی اموال مسدود شده ایران به جای کاهش یا حذف تحریم‌ها در ازای دریافت برخی امتیازات) نوشت «رئیس‌جمهور سابق ایران از پیشنهاد گام به گام لغو تحریم‌ها و شناسایی حق ایران در مقابل اقدامات اعتمادساز ایران استقبال کرد اما طرف آمریکایی این مذاکرات را به شکست کشاند... تندروهای اسرائیلی و آمریکایی در دور جدید مذاکرات هسته‌ای، آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده بدون لغو تحریم‌ها را مطرح می‌کنند و این را به اعطای امتیاز ربط می‌دهند. پذیرش این شرایط توسط ایران، به ساختار رژیم تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه لطمه نمی‌زند. در همین حال موافقت نکردن ایران، به بلوکه کردن پول‌هایش در خارج و قرار گرفتن تحت تحریمی مجازی منجر می‌شود. بنابراین پیشنهاد مورد نظر چیزی جز یک اسب تروا نیست. این سیاست نه تنها می‌تواند مانع تحقق توافق شود بلکه معما را پیچیده‌تر هم می‌کند... رسیدن به توافق پس از یک دهه، مشروط به آن است که آمریکا در زمینه لغو تحریم‌ها به اقدام واقعی بپردازد.»
اکنون خوش‌بین‌ترین سیاستمداران و دیپلمات‌های ایرانی، شیوه آمریکا را فریبکاری و تعبیه اسب تروا در پوشش اعطای امتیاز به ایران تلقی می‌کنند که کاملا با واقعیات هماهنگ است. بنابراین طبیعی است بازی رسانه‌های غرب و تبلیغات‌چی‌های رسانه‌ای آنها با کلماتی نظیر «توافق بزرگ» نمی‌تواند واقعیت‌های جاری در مذاکرات را کتمان کند. مذاکرات ژنو همچنان در آغاز یک راه پرسنگلاخ است. ضمن حمایت همه جانبه از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران، باید از ایجاد انتظار و امید خلاف واقع پرهیز کرد. توهم‌پراکنی و خیال‌پردازی به جای واقعیت‌ها، شیوه مبنایی رسانه‌های غربی و دنباله رسانه‌ای آنها در داخل است. در حقیقت همین جریان رسانه‌ای است که می‌کوشد اسب تروا را امتیاز آمریکا جا بزند و روند پرهزینه 10 سال پیش را بازسازی کند. آن هنگام، همچنان که اصل تعلیق‌ها خسارت بزرگی بود، شکستن همان تعلیق‌ها نیز هزینه بزرگی را تحمیل کرد.

محمد ایمانی

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* راهپیمایی ضداستکباری 13 آبان در سراسر کشور حکم نظرسنجی مردم در موضوع مبارزه با کفر و شرک داشت. اگر کسی خودش را به خواب نزده باشد بیدار خواهد شد.
5180---0935
* راهپیمایی عظیم ملت ایران در 13 آبان 92 و سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» مهر بطلانی بود به برخی گفتارها و تبلیغات ناصوابی که چند صباحی حاشیه بر مسائل اصلی کشور زده بود و وعده‌های داده شده به مردم و نیاز جامعه به آرامش اقتصادی و حماسه‌ای که می‌بایست پی‌ریزی می‌شد به حاشیه برده بودند. رهنمودها و راهبردهای کلیدی رهبر معظم انقلاب دمیدن نفخه الهی حقی بود بر جامعه و مسئولین و ایجاد وحدت گفتاری و عملی برای همه. دولتیان تکلیف خود را گرفتند و مردم مثل همیشه با حضور خود در 13 آبان ستونی محکم برای دولت شدند و برآنند که پس از حماسه سیاسی با تحقق حماسه اقتصادی آمریکا را از گزینه‌‌های روی میز مایوس کنند. با این عمل شعار «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» واقعیت دوباره ‌یافت.
محمودی
* هر کس مستند چالش بزرگ را از شبکه یک دیده باشد به عمق دشمنی آمریکا با جهان سوم بر سر غارت منابع زیرزمینی آنها پی می‌برد. حرفهای اینان جایی برای شک باقی نمی‌‌گذارد. متاسفانه باز هم هستند کسانی که شیطان بزرگ را قابل اعتماد بدانند.
نصیری
* در مقابل برخورد قلدرمآبانه آمریکا در مذاکرات 1+5 باید به تیم مذاکره‌کننده خودمان گفت: «رو قوی باش اگر که راحت جان‌طلبی» وگرنه هیچ انتظاری از دشمن قسم‌خورده نباید داشته باشید؟!
یک شهروند
* از تعهد نمایندگان محترم مجلس در طرح سوال از وزیر علوم به خاطر انتصاب فرد فعال در فتنه آمریکایی 88 به معاونت و مشاور وزیر تقدیر و تشکر می‌کنم.
علیمردانی
* نفس خواننده متعهد کشورمان آقای حامد زمانی گرم که با موسیقی و ترانه مرگ بر آمریکا شور و حرارت خاصی به تظاهرات ما دانشجویان و دانش‌آموزان در روز 13 آبان در جلو لانه جاسوسی شیطان بزرگ بخشید. هنری که امام خمینی خواستار آن بودند، این است.
6858---0919
* انتظار داشتیم خیلی از شخصیت‌ها و سران قوا نیز مانند 22 بهمن در راهپیمایی روز ملی مبارزه با استکبار جهانی حضور می‌یافتند. چرا که حضور در این راهپیمایی یعنی دفاع از حقوق ملت.
یک هموطن از رشت
* تعجب می‌کنم وقتی برخی از رجال اجرایی نظیر رئیس بانک مرکزی و معاون رئیس‌جمهور دولت در اظهارات خود می‌گویند ما نمی‌توانیم! امام‌راحل(ره) و خلف صالحش امام خامنه‌ای مکرر بر این امر تاکید کرده و می‌کنند که «ما می‌توانیم» و نشانه‌اش این که توانستیم موشک بسازیم، انرژی هسته‌ای به دست آوریم، موجود زنده به فضا بفرستیم، به علم نانو، سلول‌های بنیادی و... دست یابیم و...
4331--0914
* در آستانه فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی اشاره به این موضوع مهم، ضروری است که فرهنگ اقامه نماز در اول وقت و به صورت جماعت که حضرت سیدالشهداء در هنگامه جنگ با یزید ملعون آن را ادا فرمودند باید در عزاداران حسینی نهادینه شود. چرا که فریضه نماز یکی از دلایل برپایی واقعه عظیم عاشورا بود.
یک هموطن
* تکدی‌گری در داخل واگن‌های مترو و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سازمان‌دهی شده است نیروی انتظامی باید طی یک عملیات ویژه با همیاری شهروندان با این پدیده مبارزه کند و این شبکه را متلاشی سازد.
5862---0935
* یارانه افراد ثروتمند جامعه باید در هر زمانی که تشخیص داده شد قطع بشود و به آینده و مراحل بعدی موکول نشود.
9885---0916
* قاچاقچیان سوخت در هرمزگان به راحتی و آشکارا محموله‌های سوخت خود را جابه‌جا می‌کنند و گویا هیچ اداره‌ای هم توان بریدن دست آنها را ندارد. انتظار می‌رود شدت بیشتری در برخورد با قاچاق منابع خدادادی خود داشته باشیم.
5226---0917

 


گفت: از مذاکرات چه خبر؟! آمریکا در مقابل اقداماتی که از ایران مطالبه می‌کند چه امتیازی خواهد داد؟
گفتم: آمریکا می‌گوید اگر ایران پیشنهادات ما را بپذیرد، ما به تحریم‌های کنونی دست نمی‌زنیم ولی در عوض تحریم‌هایی را که قرار بود در آینده اعمال کنیم، به تعویق می‌اندازیم!
گفت: جداً که خسته نباشند! یعنی امتیاز نقد می‌خواهند و در مقابل وعده نسیه می‌دهند، آنهم وعده نسیه احتمالی!
گفتم: چه عرض کنم؟! یارو یک میلیون تومان بدهکار بود و هر چه طلبکار اصرار می‌کرد حاضر به پرداخت بدهی خود نبود. یک روز در خانه طلبکار رفت و گفت؛ پانصد هزار تومان از طلبت را فردا می‌دهم و سیصدهزار تومان دیگر را پس فردا و صد و نود و نه‌هزار و نهصد و هفتاد تومان را هفته دیگر و پرسید خب! حالا چقدر باقی می‌ماند؟ طلبکار گفت 30 تومان و یارو با عصبانیت گفت؛ خجالت نمی‌کشی واسه 30 تا تک تومنی اینهمه سر و صدا می‌کنی؟!

 


همزمان با مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در ژنو، مقامات آمریکایی با تکرار ادعاهای خود در خصوص فناوری صلح آمیز هسته‌ای کشورمان، جمهوری اسلامی را به تشدید تحریم ها تهدید کردند و مذاکرات ژنو را برای کاهش تحریم ها ندانسته و با تکرار یاوه‌هایی چون گزینه نظامی روی میز است! بر سیاست کینه توزانه خود اصرار کردند.!
در همین رابطه، باراک اوباما در مصاحبه با شبکه ان بی سی با بیان اینکه جامعه بین‌المللی می‌تواند اندکی از تحریمها علیه ایران را در مراحل اولیه مذاکرات و توافق درباره برنامه هسته‌ای تسهیل کند، گفت: امکان توافق مرحله به مرحله وجود دارد که در فاز اول آن هرگونه پیشرفت در برنامه هسته ای ایران متوقف می‌شود. وی مدعی شد که اگر ایران در عمل به تعهداتش قصور کند، تحریمها باید افزایش یابد.
اوباما در سخنانی یک جانبه‌گرایانه و بدون توجه به قوانین بین المللی گفت: مذاکراتی که در ژنو بین گروه 1+5 و ایران آغاز شده برای کاهش تحریم ها نیست. ما مقابل تعهدات عملی که ایران درباره برنامه هسته‌ای خود انجام خواهد داد تحریم‌ها را به طور جزئی کاهش خواهیم داد. رئیس جمهور آمریکا در ادامه با تکرار تهدید های خود علیه ملت ایران افزود: ساختار یا شکل تحریم ها همچنان باقی می‌ماند و در صورتی که طی 6 ماه روشن شود که آنها به تعهدات خود پایبند نباشند فشارها را مجددا از سر می‌گیریم. رئیس جمهوری آمریکا مجددا مدعی شد که هیچ گزینه‌ای از جمله گزینه نظامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای از روی میز برداشته نخواهد شد.
اوباما با بیان اینکه وظیفه ما نیست که به ایرانی ها اعتماد کنیم، گفت: وظیفه ما این است که سازوکاری را شکل بدهیم که در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران بتوانیم مطمئن شویم که چه کارهایی دارند انجام می‌دهند یا چه کارهایی را انجام نمی‌دهند.
در همین راستا، سناتور تیم جانسون رئیس کمیته بانکی مجلس سنای آمریکا نیز در اظهاراتی گفت: این مجلس تصویب بسته جدید تحریم‌های ضدایرانی را پس از مذاکرات ژنو پیش خواهد برد.
به گزارش رویترز، سناتور تیم جانسون گفت: هری رید، رهبر حزب اکثریت سنا به وی گفته که مرحله ارزیابی این لایحه را انجام دهد؛ این مرحله به منزله این است که این لایحه یک گام دیگر به گذاشتن آن در معرض رأی کامل نزدیک شده است.
جانسون گفت: «ما تا پایان نشست ژنو صبر می‌کنیم اما من دیروز با هری رید صحبت کردم و او خواهان مرحله ارزیابی است».
از سوی دیگر؛ یک مقام پیشین سیا درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در میان مذاکرات هسته‌ای کنونی میان جمهوری اسلامی ایران و شش قدرت جهانی هشدار داده است.
پال پیلار در گفت‌وگو با شبکه سی. ان. ان گفت: اضافه کردن بر تحریم‌ها ایده خوبی نیست.

 


وزیرامور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در ژنو اعلام کرد روی حقوق خود معامله نمی‌کنیم و غنی‌سازی متوقف نخواهد شد.
محمدجواد ظریف در پایان دور اول مذاکرات در ژنو، در میان خبرنگاران در پاسخ به سوالی دراین‌باره که نماینده فرانسه اعلام کرده ایران باید از یکسری از حقوق خود برای دست‌یابی به نتیجه کوتاه بیاید، گفت: ما به همه گفته‌ایم که روی حقمان معامله نمی‌کنیم.
همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با سی‌ان‌ان درباره تعلیق غنی‌سازی اورانیوم گفت: برنامه غنی‌سازی به طور کامل تعلیق نمی‌شود اما موضوعات مختلفی بر روی میز مذاکره است که ما می‌توانیم آن‌ها را بررسی کنیم.
او با رد هرگونه خبر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ایران افزود: ایران در سال‌های 2003 تا 2005 برنامه غنی‌سازی خود را به طور کامل تعلیق کرد. ما این مساله را مورد آزمایش قرار دادیم اما چنین اتفاقی نتایج مثبتی به همراه نداشت، بر همین اساس دیگر این مساله را مورد آزمایش قرار نمی‌دهیم. همچنین ظریف در مصاحبه با شبکه «آی‌پی‌اس» درباره پروتکل الحاقی گفت: مجلس ایران می‌تواند اجرای پروتکل الحاقی را به عنوان بخشی از توافق و در صورتیکه متقاعد شود تحریم‌ها برداشته می‌شود مورد بررسی قرار دهد. ظریف در این زمینه به آی‌پی‌اس گفت: اجرای پروتکل الحاقی و پذیرش آن در اختیار مجلس ایران است اما ما می‌توانیم آن را بررسی کنیم. وزیرخارجه ایران همچنین گفت: آمریکا باید نشان دهد که آماده است روند فعلی را معکوس کند و دستیابی به اهداف خود از طریق فشار به ایران را متوقف کند.
وی افزود: ما شرایطی را می‌خواهیم که در آن حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای ایران از جمله غنی‌سازی در خاک ایران و لغو همه تحریم‌ها به رسمیت شناخته شود. ظریف اضافه کرد: ما هم آماده هستیم تا نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را رفع کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین احتمال تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای با گروه 1+5 رد کرد.
مردم ایران از آمریکا منزجر شده‌اند
از سوی دیگر؛ محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با «دیپلماسی ایرانی» با بیان این که تحریم‌ها نفعی برای طرف مقابل نداشته تاکید کرد مردم ایران از آمریکا منزجر شده‌اند.
وزیر خارجه افزود: مهم این است که طرف مقابل درک کند که روش انتخابی آن و ارجاع پرونده به شورای امنیت و اعمال تحریم‌ها باعث شده که اگر در آن زمان اگر 200 سانتریفیوژ در ایران بود تعداد آن در حال حاضر به 18 و 19 هزار سانتریفیوژ برسد. نمی‌توان انکار کرد که تحریم‌ها بر مردم اثر گذاشته است. اگر هدف آمریکا این بود که مردم ایران را تحت فشار قرار داده و آنها را از خود منزجر کند این هدف محقق شده است اما هیچ هدف سیاسی از این موضوع نصیب آنها نشده است. حقیقت این است که مجموع شرایط امروز با دیروز بسیار متفاوت است و هیچ کس نمی‌تواند این شرایط را به گذشته بازگرداند. یک سال پس از پیشنهادی که ما در پاریس در 3 فروردین 1384 مطرح کرده بودیم که تمام غربی‌ها در محافل سیاسی ابراز تاسف کرده و آرزو می‌کردند که ای کاش آن را پذیرفته بودند. در حال حاضر این فرصت وجود دارد که پیشنهادهای روی میز را بپذیرند و از ورود به تقابل بی‌فایده دیگر خودداری کنند. در این توافق هم منافع ما و هم منافع طرف مقابل وجود دارد.

 


نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در دیدار با «جان کری» ضمن ابراز نارضایتی از توافق احتمالی میان ایران و گروه 1+5، اذعان کرد که اسرائیل به این توافق پایبند نمی‌ماند.
وزیر خارجه آمریکا پیش از سفر به ژنو، برای سومین بار در 72 ساعت با نتانیاهو دیدار کرد و در این دیدارها «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی اظهار داشت: شنیدم که ایرانی‌ها در ژنو خندان بوده‌اند. خوب آن‌ها دلیل خوبی برای این لبخند دارند.
وی همچنین مدعی شده است که توافق کنونی «شانس حل مسالمت‌آمیز مناقشه هسته‌ای ایران را از بین می‌برد».
نتانیاهو همچنین با اعلام اینکه از طرح مذاکره‌شده در ژنو مطلع شده، توافق بر سر این طرح را معامله‌ قرن برای ایران و اشتباهی تاریخی برای غرب دانسته بود.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد در حالی که وزرای خارجه کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا راهی ژنو شده‌اند؛ نخست وزیر رژیم صهیونیستی به جان کری گفته اسرائیل خودش را به هر گونه توافق احتمالی بین کشورهای گروه 1+5 و ایران در مذاکرات ژنو متعهد نمی‌داند.
وی همچنین به جان کری گفته هر گونه توافق با ایران را امضا نکند.
نتانیاهو گفت: «من آقای کری را قبل از حرکت به سمت ژنو ملاقات کردم. به او یادآوری کردم که عدم توافق از توافق بد بهتر است و توافقی که در حال حاضر در ژنو درباره آن بحث می‌شود، توافق بد است. توافق بسیار بدی است».
وی افزود: «ایران لازم نیست حتی یک سانتریفیوژ را از کار بیندازد. اما جامعه بین‌المللی دارد تحریم‌های ایران را برای اولین بار بعد از سالهای طولانی کاهش می‌دهد».
وی ادامه داد: «ایران در این مرحله تمام چیزهایی را که خواسته بود به دست می‌آورد و چیزی در ازاء آن نمی‌پردازد و این در حالی اتقاق می‌افتد که ایران تحت فشارهای زیادی قرار دارد. من از جان کری می‌‌خواهم با عجله این توافق را امضا نکند؛ صبر کند، بازنگری کند و منتظر باشد تا یک توافق خوب را امضا کند. اما این یک توافق بد است، یک توافق خیلی خیلی بد. این برای ایران توافق قرن است. یک توافق خیلی بد و خطرناک برای صلح و جامع بین‌الملل.»
در همین راستا، برخی گزارش‌ها حکایت از تحرکات اسرائیلی‌ها برای تداوم فضاسازی تخریبی همزمان با مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 در ژنو داشت. این اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی و خشم و عصبانیت آنها در قالب یک پروژه عملیات روانی است که جا بیندازند مذاکرات مثبت بوده و گویا ایران در حال کسب امتیاز است.!
این درحالی است که توافق در مذاکرات را باید بر مبنای آنچه که طرفین بده وبستان داشته اند ارزیابی کرد.

 


در حالی که وزیر خارجه آمریکا می‌گوید هدف واشنگتن و تل‌آویو برای تعطیلی برنامه اتمی ایران یکی است، رئیس پنتاگون اعلام کرد تهدیدهای اسرائیل و تحریم‌های آمریکا علیه ایران هماهنگ عمل می‌کنند.
جان کری که روز چهارشنبه در تل‌آویو و برای دومین بار طی دو هفته اخیر با نتانیاهو ملاقات می‌کرد، تاکید کرد: هدف آمریکا و اسرائیل در قبال فعالیت‌های اتمی ایران یکی است. نتانیاهو نیز در این دیدار گفت، آمریکا و غرب باید تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کنند.
جان کری روز جمعه نیز مجدداً از اردن به تل‌آویو رفت تا از آنجا عازم ژنو شود.
چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا نیز در واشنگتن مدعی شده بود، در کنار تحریم‌ها و فشارهای آمریکا، تهدیدهای بنیامین نتانیاهو هم در بازگرداندن دولت ایران به مذاکرات هسته‌ای نقش مهمی داشته است.
هیگل در مصاحبه با جفری گلدبرگ در نشریه آتلانتیک تصریح کرد: آمریکا نگرانی‌های نخست‌وزیر اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران را منطقی می‌داند.
جفری گلدبرگ که با هیگل مصاحبه کرده، در تحلیل دیگری در خبرگزاری بلومبرگ خاطرنشان کرد: «بسیاری از سناتورهای آمریکا با نتانیاهو درباره مذاکره با ایران اتفاق‌نظر دارند و هیگل هم نگرانی‌های وی را درباره نیازهای امنیتی اسرائیل بجا و منطقی می‌داند و معتقد است که احتمالا تهدیدهای نتانیاهو درباره حمله نظامی به ایران در کنار فشارهای ناشی از تحریم‌های سنگین اقتصادی موجب شده است که ایران مذاکرات را جدی بگیرد. در ابتدای انتصاب هیگل به عنوان رئیس پنتاگون مخالفت‌هایی با وی وجود داشت و ادعاهایی که سعی داشتند وی را چهره‌ای ملایم در برابر ایران و فلسطینی‌ها و مقاصد آنها جلوه دهند. اما آن اتهامات در حال حاضر عمدتا به فراموشی سپرده شده است. هیگل با جدیت و پشتکار در جهت حمایت از اسرائیل تلاش کرده است. گروه‌های یهودی که زمانی درباره وی نگران بودند، اکنون با آغوش باز وی را پذیرفته‌اند.»
از سوی دیگر روزنامه واشنگتن پست با اشاره به سفر زنجیره‌ای وزیر خارجه آمریکا به تل‌آویو و ریاض نوشت: سفر کری به ریاض با این رویکرد انجام شد تا دولت آمریکا به این کشور که شریک اصلی واشنگتن در خاورمیانه است، تضمین دهد که همچنان به رایزنی با این پادشاهی در زمینه موضوعات مهم و مشترک فیمابین مانند سابق ادامه خواهد داد. یکی از این موضوعات مهم برنامه هسته‌ای ایران بود. کری در کنفرانس خبری در فرودگاه ریاض همراه با «سعود الفیصل» همتای عربستانی خود شایعات مطرح شده مبنی بر اینکه اوباما به کمتر از معامله عایق‌بندی شده و محکم با ایران رضایت خواهد داد را رد کرد.

 


مقامات آمریکایی همچنان به رژيم‌صهیونیستی و لابی صهیونیست‌ها تضمین می‌دهند که توافق نامطلوب با ایران انجام نخواهند داد.
در حالی که دولت آمریکا تحت فشار شدید لابی صهیونیستی قرار دارد و همین باعث سرافکندگی رژیم مدعی ابرقدرتی شده، سامانتاپاور سفیر آمریکا در سازمان ملل به جمع یهودیان رفت و برای چندمین بار به صهیونیست‌‌ها قول داد. وی در نشست آژانس خبری یهود گفت: دولت اوباما توافق ضعیف با ایران را از به نتیجه نرسیدن مذاکرات بدتر می‌داند و تن به توافقی نامطلوب نخواهد داد.
پاور گفت: دلیل این که برخی شما نسبت به تعامل با ایران بدبین هستید را می‌دانیم اما، فراموش نکنید که ما برای تعامل با جمهوری اسلامی وارد این مسئله نشده‌ایم؛ بلکه تلاش می‌کنیم به صورت شفاف و قابل اثبات به این تضمین برسیم که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و این کشور به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.
همزمان لابی صهیونیستی آیپک (کمیته روابط عمومی آمریکا- اسرائیل) بر تصویب طرح تحریم ایران در کنگره تاکید و اعلام کرد: نباید فشار به ایران لحظه‌ای متوقف شود.
آیپک، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: آیپک از اقدامات کنگره برای افزایش تحریم‌های ایران حمایت می‌کند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. نباید به هیچ‌وجه در روند تحریم و فشار به ایران لحظه‌ای توقف ایجاد شود.
همچنین بنیامین نتانیاهو در مراسمی به مناسبت چهلمین سالگرد جنگ 1973 گفت: فشارها نباید از روی ایران برداشته شود و تنها در این صورت است که ایران از برنامه هسته‌ای خود دست می‌کشد.
منتقدان بسیاری در آمریکا و غرب معتقدند که یک لابی چند هزار نفره صهیونیست، آمریکای 317 میلیون نفری را به گروگان گرفته و از این کشور مستعمره ساخته‌اند. سیاستمداران آمریکایی (اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه) جرئت ندارند خود را از اسارت صهیونیست‌ها خارج کنند.

 


فرقه تروریستی منافقین که بنا داشت در واکنش به حضور نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق تجمع اعتراضی راه بیاندازد این بار دست به دامن روش‌های عجیب و غریب شد.
این فرقه تلاش کرد وانمود کند این تجمع با حضور ایرانی‌ها و در عین حال بزرگ بوده اما تصاویری که سایت‌های وابسته به خود فرقه منتشر کرده‌اند حکایت از داستان دیگری دارد. به گزارش سایت اطلاع‌رسانی انجمن نجات، در این تصاویر مشخصا تعداد نفرات شرکت‌کننده به زحمت از انگشتان دست بیشتر است. فاجعه‌تر اینکه تصاویر از زوایایی گرفته شده که این چند ده نفر را از پشت سر نشان می‌دهد نه از روبه‌رو(!) این اقدام با هدف کتمان ماندن هویت غیرایرانی افراد صورت گرفته است.
قبلا نیز عوامل سازمان با صرف مبالغ هنگفت و تبلیغات زیاد، افرادی از اتباع کشورهای مختلف و در بسیاری موارد متقاضیان پناهندگی آفریقایی در کشورهای اروپایی و آمریکا را به تجمعاتشان می‌کشاندند. این افراد در قبال دریافت مقداری پول توجیبی و یک وعده ناهار و تور توریستی بسیار ارزان حاضر می‌شدند در این تجمعات شرکت کنند. تجمعات عموما نه به نام سازمان که تحت عنوان انجمن‌های پوششی حامی حقوق بشر ولی وابسته به سازمان صورت می‌گرفت؛ امری که شرکت‌کنندگان اساسا از آن مطلع نبودند. انتشار گزارش‌های تصویری از این تجمعات دست منافقین را رو می‌کرد. چهره افراد به صورت بارزی بیانگر هویت غیرایرانی آنها بود. همین امر سبب شد تا خبر رسوایی سازمان منافقین در این خصوص که به دفعات و در چندین تجمع تکرار شد فراگیر شود.
رسانه‌های غربی از جمله شبکه فرانس 24 در جشن ویلپنت پاریس در ژوئن 2001 در این خصوص گزارش داد که عوامل سازمان با پرداخت 6 یورو و وعده گردشگری 3 روزه در پاریس به دانشجویان لهستانی آنها را به جشن خود آوردند.
طنز ماجرا اجازه دولت آمریکا به تروریست‌ها برای تجمع مقابل کاخ‌سفید است حال آن که پلیس آمریکایی در جریان اعتراضات خیابانی به نظام سرمایه‌داری (جنبش 99 درصدی) به سرکوب شدید مردم پرداخت.
تایم: عربستان غیرمسئول‌ترین کشور جهان است
اگر بنا باشد جایزه‌ای برای وظیفه‌ناشناسی و غیرمسئول‌ترین دولت جهان در نظر گرفته شود، یقینا کشور منتخب، عربستان سعودی خواهد بود.
مجله تایم با انتشار این ارزیابی به قلم فرید زکریا نوشت، همچنین اگر جایزه‌ای برای مسئول‌ترین کشور در جهت معرفی و اشاعه ایدئولوژی رادیکال و مسلح در سراسر جهان در نظر گرفته شود، باز هم یقینا آن کشور عربستان خواهد بود. ثروت سرشار نفتی این پادشاهی در طول چهار دهه گذشته، انحصار و تایید و امضای صدور افراط‌گرایی خشونت‌گرایانه را داشته است.
به هر جای جهان که نگاه کنیم، از آلمان گرفته تا اندونزی، مراکز گسترده شده با هزینه عربستان اداره می‌شود و این خشونت را تبلیغ می‌کنند.
تایم نوشت: در یکی از پیام‌های تلفنی مربوط به دسامبر سال 2009 که «ویکی لیکس» آنها را سال 2010 افشا کرد، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه وقت آمریکا می‌گوید: عربستان پایگاه اصلی و مهم تامین اعتبار لازم برای تروریسم است و ریاض فقط اقدامات محدودی در راه قطع کردن این واریز سیل‌آسای مالی به طالبان و سایر گروه‌های مشابه به عمل آورده است. دولت عربستان یکی از تنها سه کشور جهان بود که دولت طالبان در افغانستان را به رسمیت شناخت و مورد حمایت قرار داد و تنها بعد از واقعه یازده سپتامبر دست از این حمایت کشید.
«اقبال حیدر» وزیر اسبق قانون عربستان در تاریخ اوت 2012 در مصاحبه‌ای به شبکه خبری «دویچه‌وله» آلمان اعلام کرد: تفاوتی نمی‌کند طالبان باشد یا «لشکر الطیبه»، ایدئولوژی هر دو گروه وهابیت عربستان است، بدون ذره‌ای تردید. شکی نیست که عربستان از گروه‌های وهابی حاضر در سراسر پاکستان حمایت می‌کند. در جنگ عراق نیز حامی اصلی گروه‌های تروریستی، عربستان بوده است و رژیم سعودی اکنون همین مدل را در سوریه پیاده می‌کند.
فرید زکریا خاطرنشان کرد: در این میان به حق باید بهترین مصداق برای شکست سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا را عربستان دانست. اوباما هم‌اکنون سیاست‌های خود را در بازخورد با عربستان نهایی می‌کند.

 


رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل گفت: بهار عربی به حرکتی ضداسرائیلی تبدیل شده بود؛ اما اینک در مصر از طریق کودتای نظامی، به مسیر اصلی خود بازگشت.
به گزارش شبکه خبری العالم، «آموس یادلین» در اظهاراتی که سایت عربی السبیل روز سه‌شنبه آن را منتشر کرده است، افزود: بهار عربی در همه جا به جنبشی علیه اسرائیل تبدیل شده بود؛ اما اینک از طریق کودتای نظامی به مسیر اصلی خود در مصر بازگشت.
وی افزود: حوادث کشتی مرمره آبی اشتباهی بزرگ بود.
روز 31 ماه مه 2010 کماندوهای ارتش رژیم صهیونیستی به ناوگان دریایی حامل کمک‌های بشردوستانه تحت عنوان ناوگان آزادی به باریکه غزه، که شامل شش کشتی حامل 663 فعال حامی فلسطینیان از 37 کشور بود حمله کردند که 9 مسافر کشتی اصلی این ناوگان به نام مرمره، در این حمله به شهادت رسیدند و 60 نفر زخمی شدند.
مقامات صهیونیستی بارها بیداری اسلامی و انقلاب‌های مردمی از جمله در مصر را زلزله 9 ریشتری و تهدید موجودیت اسرائیل عنوان کرده و آنها را تکرار انقلاب اسلامی 1979 ایران معرفی نموده‌‌اند.

 


یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن قصد لغو هیچ تحریمی را ندارد.
ماری هارف گفته است: دولت اوباما صرفا در پی یک وقفه کوتاه در تلاش‌ها برای تحریم بیشتر ایران است و به دنبال لغو هیچ یک از تحریم‌های کنونی نیست.
به گزارش واشنگتن فری بیکن این مقام آمریکایی در رابطه با نوع برداشت و تفسیر ایران از خواسته دولت آمریکا از کنگره برای به تعویق انداختن دور جدید تحریم‌ها، گفت: من نمی‌دانم آنها چه تفسیری خواهند داشت ولی ما فقط خواستار وقفه‌ای کوتاه‌مدت هستیم و همچنین می‌خواهیم تحریم‌هایمان با خط‌مشی مذاکره‌مان هماهنگ و همسو باشند.
وی تصریح کرد: تیم مذاکره‌کننده ما بر این باور است که بهترین راه، وقفه‌ای کوتاه در اجرای تحریم‌ها برای افزایش شانس موثر واقع شدن روش دیپلماسی است و در حقیقت، حل اختلافات براساس روش دیپلماتیک، خواسته دولت و کنگره آمریکاست.
این دیپلمات آمریکایی خاطر نشان کرد: اعضای کنگره واقعا شرکای مهمی بوده‌اند و اگر تحریم‌های شدید جامعه بین‌المللی و کنگره علیه ایران وجود نداشت ما در وضعیت کنونی قرار نداشتیم.

 


روسای سه سازمان اطلاعات مخفی انگلیس برای نخستین بار با حضور همزمان در پارلمان از عملکرد خود دفاع کردند.
افشاگری‌های ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و در پی آن افزایش انتقادها از عملکرد سازمان‌های جاسوسی دیگر، روسای آنها را مجبور به حضور همزمان در پارلمان کرد.
سازمان اطلاعات داخلی (ام‌ای5)، سازمان خارجی (ام‌آی6) و ستاد ارتباطات و شنود دولت انگلیس متهم هستند که به طور فراگیر از کامپیوترهای شخصی و ارتباطات تلفنی شهروندان انگلیس و همین‌طور متحدان این کشور جاسوسی می‌کردند.
اندرو پارکر، رئیس سازمان MI5، جان ساورز، رئیس سازمان MI6 و ایان لوبان، رئیس ستاد ارتباطات و شنود دولت بریتانیا پنجشنبه در یک جلسه 90 دقیقه‌ای در کمیته امور امنیتی و اطلاعاتی پارلمان حاضر شدند. آنها در این جلسه به پرسش‌های نمایندگان پاسخ دادند.
ایان لوبان، رئیس ستاد ارتباطات و شنود دولت بریتانیا، نهادی که متهم است با همکاری آژانس امنیت ملی آمریکا به طور فراگیر از شهروندان انگلیسی جاسوسی می‌کرده است، این اتهام را رد کرد.
در همین حال جان ساورز، رئیس سرویس جاسوسی MI6 ضمن رد اتهامات وارد شده به سازمان تحت نظارت خود، افشاگری‌های اسنودن را «مخرب» خواند و گفت: این افشاگری‌ها خطری برای فعالیت سازمان‌های اطلاعات مخفی هستند.
وی برای فرار از پاسخگویی گفت: «دشمنان ما از خوشحالی دست‌هایشان را به هم می‌مالند.»

 


بانهایت تاسف مطلع شدیم همکارمان آقای بهرام بیات در غم از دست‌دادن مادر گرامی اش سوگوار است. ضمن تسلیت به ایشان و دیگر خانواده های عزادار برای آن مرحومه رحمت الهی خواستاریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10