(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 18 آبان 1392 - شماره 20636

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
صالحی: درصدد راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای جدید هستیم
آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران تشریح کرد
پیام «مرگ بر آمریکا»ی ملت ایران برای غربی‌ها
درمکتب امام
برای پاسخ به چگونگی استعلامات وزیر اطلاعات به مجلس فراخوانده شد
خوان حکمت
سخنگوی وزارت خارجه: مقامات بحرینی به جای فرافکنی به مطالبات مشروع مردم پاسخ دهند
معاون وزیر خارجه: حامیان تروریست‌ها مسئول حمله به حرم حضرت زینب (س) هستند
امام‌جمعه قم: مردم ایران به آمریکا اعتماد ندارند
پاسخ ایران به اقدام غیرمتعارف باکو مرزهای بیله‌سوار و جلفا بسته شدند
با حضور مقامات کشوری و لشکری و مردم قدرشناس مراسم ختم مرحوم عسگراولادی برگزار شد
پیام تسلیت سیدحسن نصرالله
عسگراولادی در سال‌های سخت تحریم و محاصره کنار مردم لبنان بود
مرعشی: نظر کرباسچی موضع کارگزاران نیست
   


رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان از ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید خبر داد.
علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم ختم مرحوم حبیب‌الله عسکراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: درصدد هستیم نیروگاه‌های هسته‌ای بسازیم و در این نیروگاه‌ها قریب به یک هزار و 500 مهندس لازم داریم.
وی افزود: با توجه به نیروگاه‌هایی که خواهیم ساخت کلی نیروی انسانی نیاز است.

 


خطیب موقت نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه غربی‌‌ها با فریادهای «مرگ بر آمریکا»ی ملت در 13 آبان متوجه شدند نمی‌توانند ایرانیان را فریب دهند، گفت: متأسفانه بدحجابی در جامعه خیلی عادی شده و باید مسئولان تدبیری بیندیشند.
به گزارش فارس آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی خطیب موقت نماز جمعه دیروز تهران در خطبه دوم نماز جمعه پایتخت با اشاره به 13 آبان روز مبارزه با استکبار جهانی، اظهار داشت: در 13 آبان ماه بود که امام(ره) به دلیل اعتراض به کاپیتولاسیون بازداشت و به ترکیه تبعید شدند.
آیت‌الله موحدی کرمانی خاطر نشان کرد: دشمن‌شناسی امر بسیار مهمی است، غفلت از دشمن خطر است چون دشمن غیر از مکر و حیله، کاری ندارد. دشمن یک لحظه هم آرام نمی‌گیرد، اگر ما از دشمن غافل شویم، ضربه می‌بینیم و باید دشمن را شناخت، دشمن اصلی ما «آمریکا» و «انگلیس» است.
آیت‌الله موحدی کرمانی بر همین اساس یادآور شد: آمریکا شیطان بزرگ است، فریاد‌های «مرگ بر آمریکا»ی مردم در 13 آبان به آسمان رفت و همه متوجه شدند که نمی‌توانند ایرانیان را فریب دهند، نمی‌توانند ایرانیان را خام کنند، در طول ده‌ها سال گذشته آمریکا پیوسته در این کشور دست به جنایت و خونریزی زد.
وی ادامه داد: وزیر خارجه آمریکا به نتانیاهو گفت که مطمئن باشید ما با ایران توافق بدی نخواهیم کرد؛ یعنی توافقی که به ضرر شما باشد و ناراحت شوید، انجام نخواهد شد، این جمله به معنای آن است که با ایران هیچ توافق خوبی نخواهیم داشت.
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: به خاطر همین جملات است که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند من به مذاکرات خوشبین نیستم، یعنی فکر نمی‌کنم نتیجه‌بخش باشد، این جانیان دست‌بردار از دشمنی نیستند، دلهای این افراد بیش از این حرف‌ها از دشمنی و عداوت ما پر است، وزیر خارجه سابق انگلیس اعترافات عجیبی داشت، آدمی تعجب می‌کند که چطور این افراد این حقایق را می‌گویند.
به گفته وی، وزیر خارجه سابق انگلیس اعتراف کرد که به ایران خیانت کردند و از ایران عذرخواهی کرد و از دولت بریتانیا و وزارت خارجه هم خواست که از ملت ایران عذرخواهی کنند، او به دست داشتن انگلیس در کودتای 28 مرداد اعتراف کرد، او به حمایت بریتانیا از شاه مخلوع ایران نیز زبان به اعتراف گشود.
وی در ادامه، درگذشت مرحوم عسکراولادی را تسلیت گفت و تأکید کرد: مرحوم عسکراولادی فرد بسیار ارزنده‌ای بود، او متدین و انقلابی واقعی بود، او سیاست و دیانت را در کنار یکدیگر داشت و سیاستش عین دیانتش بود و دیانتش نیز عین سیاستش بود، مرحوم عسکراولادی امین امام و مقام معظم رهبری بود و به روحانیت حقه وفادار بود، این وفاداری به روحانیت ثابت قدم و پیرو امام و رهبری، بسیار ارزشمند است، امیدواریم خداوند مرحوم عسکراولادی را با سید‌الشهدا محشور کند.
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ترور دادستان زابل، گفت: این جانیان و تروریست‌‌ها دست بردار نیستند، هر چه این افراد را می‌بینیم باید نظام، مسئولان و مردم ما و قوه قضائیه و دستگاه اطلاعاتی ما احساس مسئولیت بیشتری کنند و مصمم‌تر و جدی‌تر شوند تا ریشه این ترور‌ها را بسوزانند.
وی با اشاره به هفته امر به معروف و نهی از منکر تأکید کرد: متأسفانه در جامعه تقریبا امر به معروف و نهی از منکر به فراموشی سپرده شده است، از لفظ تقریبا هم برای احتیاط استفاده می‌کنم. بیش از این‌ها باید در زمینه امر به معروف و نهی از منکر اقدام کرد، شما تصور می‌کنید چون انقلاب کردیم دیگر باید راحت بخوابیم و با این شیوه انقلاب محفوظ می‌ماند، در حالی که این درست نیست، طبق روایات نباید امر به معروف و نهی از منکر ترک شود.
آیت‌الله موحدی کرمانی ادامه داد: اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود دیگر ولایت فقیهی نخواهیم داشت، دیگر حکومت اسلامی نخواهیم داشت، در این شرایط مزاج‌های مردم برای گناه آماده می‌شوند و زمانی که آماده شدند، عنصر جنایتکار و گناهکار را می‌پسندند، به گوش باشید، موضوع بسیار مهم است و یک اصل در قانون اساسی به عنوان امر به معروف و نهی از منکر آمده است.
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه امروز در جامعه ما بدحجابی خیلی عادی شده است، گفت: به مشهد مقدس مشرف شده بودم که در نزدیکی صحن مطهر امام رضا (ع)، بانوانی را می‌دیدم که خجالت می‌کشیدم، این افراد نه از خدا خجالت می‌کشند و نه از امام رضا (ع)، این زیبنده جمهوری اسلامی نیست، این زیبنده کشوری که مزین به ولایت فقیه است، نیست. مسئولان در این زمینه تدابیری بیندیشند.
خطیب نماز جمعه تهران در خطبه‌ اول با اشاره به عظمت ماه محرم و رویداد بزرگ این ماه گفت: باید از این مقطع زمانی و فرصتی که در اختیار ما قرار گرفته استفاده کنیم.
امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه منطق در برابر دشمن باید این باشد که سپاه دشمن چیزی نیست، تصریح کرد: جهان کفر، آمریکا و غرب هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند؛ علت نیز این است که در جناح قدرتمند، دین خدا وجود دارد و در جناح دشمن، شیطان. وی در ادامه به برخی درسهای حماسه عاشورا اشاره کرد.
سخنران پیش از خطبه‌ها:
درس عاشورا؛ ايستادگي در برابر استکبار
سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران گفت: اگر قیامی ضد‌استکباری اما فارغ از اصول دین باشد، الهی نیست و به قیام استکبار محور تبدیل می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی گفت: مردم ایران در طول انقلاب اسلامی افرادی را دیده‌اند که دم از انقلابی‌گری می‌زده‌اند اما به علت نگرش‌های غلطی که در اسلام، قرآن، توحید، ولایت و معاد داشته‌اند، هر روز راهشان را از مردم و انقلاب جدا کردند و از امام و رهبری جدا افتاده‌اند.
رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی افزود: حضرت سیدالشهدا(ع) توجه می‌کند که جامعه از قرآن فاصله گرفته و ولایت ر‌ها شده است و عده‌ای بر راس کار آمده‌اند که تلاش می‌کنند با رواج قاعده تساهل و تسامح در جامعه، حساسیت مردم را به اصول دینی و مذهبی کم کنند.‌استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه الگوی قیام امام حسین(ع)، الگوی همه مسلمانان است، گفت: اکنون بعضی می‌خواهند با طرح مواردی فراتر از قرآن و اسلام و بر مبنای دموکراسی شرقی و غربی جامعه را اصلاح کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی افزود: اینکه عده‌ای امروز می‌گویند چرا در برابر استکبار جهانی فریاد مرگ بر آمریکا سر می‌دهید، بدانند که به خاطر سیره نبوی و علوی ماست، زیرا حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در وصیت خود به حضرت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) می‌فرماید یار مظلومان و دشمن ستمگران باشید.

 


باید دست ظلم آمریکا را قطع کرد
باید مسلمانان غیرتمند....
از قدرت عظیم اسلامی استفاده کرده و دست آمریکای جهانخوار، این جنایتکار تاریخ را که از آن طرف دریاها به پشتیبانی ستمگران، دست پلید اسرائیل را می‌فشارد، قطع کنند. صحیفه امام - ج 16 - ص 191

 


وزیر اطلاعات در هفته جاری، جهت ارائه توضیحاتی درباره نحوه پاسخ به استعلامات به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس فراخوانده شد.
اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه 19 آبان با تشکیل جلسه‌ای پس از تبادل آخرین اطلاعات واصله، برنامه‌های سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور را با حضور وی استماع و بررسی می‌کنند.
حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات نیز برای ارائه توضیحاتی درباره نحوه پاسخ به استعلامات به این کمیسیون فراخوانده شد.در همین رابطه، زهره طبیب زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: در جلسه کمیسیون آموزش در روز یکشنبه، وزیر اطلاعات برای ارائه توضیحات پیرامون استعلام افرادی که در وزارت علوم مسئولیت گرفتند و همچنین بازگشت به تحصیل دانشجویانی که فعالیت‌های سیاسی و امنیتی علیه نظام داشتند، فراخوانده شده است.

 


حسین بن علی (ع)، تجلّي اعظم برای بشریت
اين تجلّي اعظم عاشوراي حسيني (ع) نسبت به اين مملكت و مردم اين مملكت حقّ حيات دارد. بايد در اين عناصر محوري گفتگو كرد كه اصلاً تجلّي يعني چه و چگونه برخي از تجلّيات عظيمند و برخي أعظمند و چگونه نهضت سالار شهيدان حسين بن علي «تجلّي أعظم »بود؛ و چطور در بين كشورهاي اسلامي، ايران اين توفيق را يافت كه از اين تجلّي أعظم بهره عُظمی ببرد و اكنون وظيفه ما در پاسداشت فضيلت اين تجلّي أعظم چيست.
تفاوت «تجلّي» با «تجافي»
تجلّي يك فرق جوهري با تجافي دارد. امور مادي اگر كاري از آن‌ها ساخته است، در حدّ تجافي است؛ ولي امور معنوي و علمي كاري كه از آن‌ها ساخته است، با تجلّي همراه است. «تجافي» »آن است كه اگر چيزي در جائي باشد، هرگز در جاي ديگر اثر نمي كند؛ مگر اينكه خودش آنجا را خالي كند و به جاي ديگر منتقل بشود تا در آنجا اثر بگذارد. مثلاً مال اگر بخواهد مشكل فقر كسي را بر طرف كند، مادامي كه در اختيار مال دار است، در اختيار سرمايه دار است آن قدرت را ندارد كه مشكل تهي دستي يك فقير و مستمند را بر طرف كند. وقتي می‌تواند مشكل تنگدستي مستمندي را بر طرف كند كه تجافي كند، جا خالي كند، از جيب و كيف توانگر بيرون برود و به جيب و كيف مستمند برسد تا آن مشكل را حل كند. اين امر مادي مادامي كه در اختيار سرمايه دار است، در اختيار فقير نيست؛ وقتي هم به دست فقير رسيد، در جيب توانگر نيست. كار موجود مادي با تجافي و جا خالي كردن همراه است، ممكن نيست كه هم در جاي اوّل باشد، هم در جاي دوّم اثر بگذارد و اين جا‌ها را ترك نكند؛ اين خاصيّت تجافي است كه در قلمرو طبيعت و موجودات مادي است.
امّا «تجلّي» عبارت از آن است كه يك موجود مجرّد و شريف در عين حال كه در مقام رفيع خود موجود است، بدون تجافي و جا خالي كردن جاي ديگري را روشن كند، حيات ببخشد، مشكل او را حل كند، بيماري او را بر طرف كند، فقر فكري ـ فرهنگي او را بزدايد ؛ مانند علم، حكمت و معارف الهي. علم اينچنين نيست كه از قلب يك عالم جدا شود، تجافي كند، جا خالي كند و به ذهن جاهل برسد تا او را عالم بكند. معلّم در كلاس درس وقتي مطلبي را تعليم می‌دهد، بدون اينكه علم از قلب او جدا بشود، از جان آموزگار جدا بشود؛ با حفظ موقعيّت قبلي و قلبي اش جان شاگرد را روشن می‌كند، قلب مستمع را روشن می‌كند و مانند آن. نصيحت اينچنين است، حكمت اينچنين است، معارف غيبي اينچنين است كه همه اين‌ها تجلّيانه اثر دارند نه تجافيانه.
مخلوقات، تجلّي خداي سبحان
مطلب دوّم آن است كه تمام كارهاي ذات أقدس إله تجلّي است و در هيچ كاري سخن از تجافي مطرح نيست. يعني سراسر جهان طبيعت و ماوراء طبيعت كه فيض خاص خداست، با تجلّي همراه است؛ چيزي از خدا كم نمي شود. اينچنين نيست كه اگر خداي سبحان مالي را به كسي داد يا علمي را به كسي عطا كرد؛ از مخزن الهي كم بشود، تجافي پيدا كند.
بنابراين عالم چه آسمان و زمينش، چه فرشتگان و عرش و كُرسي اش جلوه حقّند، مَجلاي فيض حقّند. لذا امير بيان، علي بن أبيطالب (ع) فرمود: اَلحَمدُ لِلّهِ المُتِجَلّي لِخَلقِهِ بِخَلقِه (1)؛ خدا را سپاس كه سراسر جهان را مَجلاي خود قرار داد، براي مخلوقات خود تجلّي كرده است، در آينه خلقت، خود را به مخلوقات خود نشان داد؛ برخي از مخلوقات او آينه‌اند و آينه‌دار، برخي از مخلوقات او صُوَرتهای مرآتي‌اند و بعضي‌ها هم تماشاگران صُوَرتهای مرآتي آينه حقّند،لذا هم از كلمه (مَرايا ) استفاده شد، هم از كلمه ( مَرائي ). در نهج البلاغه گذشته از جلوه حق، رؤيت حق و مرآت حق هم مطرح است (2)؛ كه عالم مَرائي حقّند و مَراياي حق. هم آينه‌دار جمال و جلال الهي اند، هم اسماي حسناي خدا در اين آينه‌ها می‌تابد.
يكسان نبودن تجلّيات خداي سبحان
مطلب سوّم آن است كه ذات أقدس إله آياتي دارد، سراسر عالم جلوه اوست؛ امّا همه اين‌ها يكسان نيستند، درجاتي دارند، مراتبي دارند. حتّي در بخش نبوّت و رسالت هم، مراتب وجود دارد: تِلكَ الرُّسُلْ فَضَّلنَا بَعضَهُمْ عَلي بَعض(3)، يا فَضَّلْنَا بَعضَ النَّبِييّنَ عَلي بَعض(4). هم در سلسله انبياء تفاضل هست، هم در سلسله مرسلين تفاوت هست، هم در سائر بخش ها. قهراً بعضي از تجلّي‌ها بزرگند، بعضي از تجلّي‌ها بزرگتر؛ برخي از تجلّي‌ها عظيمند و برخي از تجلّي‌ها أعظم و در بين اين تجلّيات گوناگون، ذات أقدس إله جلوه اي كه در انبياء و اولياء كرده است و تجلّي اي كه در صحف آسماني، كتاب هاي آسماني، زبور داوود، صحف ابراهيم، تورات موسي، انجيل عيسي و قرآن خاتم (عليهم السلام) تجلّي كرده است؛ از اين تجلّي ويژه وجود مبارك امير مؤمنان (ع) سخن خاص دارد.
گرچه در نهج البلاغه آمده است كه سراسر عالم جلوه خداست، امّا درباره قرآن كريم فرمود: فَتَجَلّي لَهُمْ (سُبحانَهُ) فِي كِتابِهِ مِنْ غِيرِ اَنْ يَكُونُوا رَاَوهُ (5). يعني خداي سبحان در قرآن كريم تجلّي كرده است، لكن برخي اين متجلّي را در جلوه قرآن نمي بينند. گرچه عدّه اي آن متجلّي را در اين مَجلا و جلوه، با چشم دل می‌نگرند، ولي بسياري از صاحب نظران نه صاحب بصران، اين تجلّي را نمي بينند!يك چشم ملكوتي می‌طلبد كه تجلّي خدا را در قرآن كريم ببيند.
حضرت رسول اكرم (ص)، تجلّي اعظم خداي سبحان
عنصر ديگر اين است كه در بين اين تجلّيات خاص، يعني كتاب هاي آسماني و پيام آوران غيبي، انبياء و اولياء؛ يك تجلّي، تجلّي أعظم است و آن تجلّي صادر اوّل است يا ظاهر اوّل است، آن انساني است كه اَكمل انسانهاست و آن وجود مبارك خاتم (ص) است. گرچه در آن نشئه بين اين 14 معصوم (عليهم السَّلام) تفاوتي نيست، چون در آنجا نور واحدند و كثرتي نيست تا كسي بر ديگري اَفضل باشد؛ امّا اين تفاوت در عالم طبيعت و ناسوت ظهور می‌كند. در دعاي شب 27 رجب كه شب مبعث است، ما ذات أقدس إله را سوگند می‌دهيم و از او مسألت می‌كنيم به «تجلّي أعظم »: اَللّهُمَّ اِنّي اَسئَلُكَ بِالتَّجَلِي الاَعظَمْ فِي هذِهِ اللِّيلِه(6)؛ خدا را به مقام شامخ حضرت ختمي مرتبت قسم می‌دهيم و او را وسيله اِستفاضه و استعانت قرار می‌دهيم كه فيضي شامل حال امت اسلامي بشود.
بنابراين گرچه همه انبياء و همه كتاب هاي آسماني تجلّي عظيم اند؛ ولي حضرت ختمي مرتبت تجلّي أعظم است و قرآن حكيم هم تجلّي أعظم؛ زيرا شخصيت حقوقي حضرت ختمي مرتبت (ص) همتاي قرآن كريم است كه هرگز از او جدا نبود و نيست و نخواهد شد؛ اين می‌شود: تجلّي أعظم.
دو شرط وراثت تجلّي أعظم در وجود سالار شهيدان (ع)
امّا درباره غير حضرت ختمي مرتبت اگر كسي بخواهد داراي تجلّي أعظم باشد، بايد از پيغمبر باشد اوّلاً، و پيغمبر هم از او باشد ثانياً. لذا وجود مبارك حسين بن علي (ع)مي تواند تجلّي أعظم در جهان اسلام، بلكه در جهان بشريت باشد؛ زيرا هم از پيامبر است، هم پيامبر از اوست. هم حُسِينٌ مِنّي آمده است، هم اَنَا مِنْ حُسِين آمده است (7). اگر وجود مبارك سيّدالشهداء از تجلّي أعظم است، يعني رسول گرامي، و اگر رسول گرامي از حسين بن علي است؛ اين هماهنگي نبوّت و امامت مايه ظهور و شكوفائي و جلوه خاص «ولايت »است كه قدر مشترك بين رسالت و امامت است. آن مقام منيع ولايت می‌شود جلوه اَتَم، می‌شود تجلّي أعظم و می‌شود تجلّي اكبر.
اگر وجود مبارك امير مؤمنان (ع) فرمود: مَا لِلّهِ آيَهٌ اَكبَرُ مِنّي (8)، يعني از من آيه اي و تجلّي و جلوه اي أعظم و اكبر خلق نشده است، معنايش اين نيست كه من اكبرم؛ معنايش اين است كه اكبر از من كسي نيست، ممكن است كساني مساوي او باشند. اين 14 ذات مقدّس كه يك نورند، از اين‌ها كسي بزرگتر نيست، أعظم نيست، اكبر نيست؛ مَا لِلّهِ آيَهٌ اَكبَرُ مِنْ هؤلآء. و وجود مبارك حسين بن علي‌(ع) می‌شود ( تجلّي أعظم ).
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در مراسم افتتاحيه نمايشگاه تجلّي أعظم عاشورا؛سپاه پاسداران آمل ـ 3/ 12/ 1382
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) نهج البلاغه/ خ 108 (2) ر. ك: نهج البلاغه/ خ185 (3) بقره/ 253 (4) اسراء/ 55
(5) نهج البلاغه/ خ 147 (6) اَلبَلد الأمين/ 183 (7) ر. ك: كشف الغمّه/ 2/ 6 (8) بحار الأنوار/ 99/ 140
خوان حکمت در دهه اول محرم روزهای زوج منتشر می‌شود.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از مقام‌های بحرینی خواست به جای فرافکنی به مطالبات مشروع مردم آن کشور که به صورت مسالمت‌آمیز بیان می‌شود پاسخ دهند.
به‌دنبال صدور احکام تعدادی از متهمین بحرینی و اتهام ارتباط آنان با کشورمان، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه این اتهام را مردود اعلام کرد و از مقام‌های بحرینی خواست به جای فرافکنی به مطالبات مشروع مردم آن کشور که به صورت مسالمت‌آمیز بیان می‌شود پاسخ دهند.
افخم بار دیگر با تاکید بر اینکه مشکلات فعلی بحرین راه حل بحرینی- بحرینی دارد، اتخاذ رویکرد امنیتی و انجام اقدامات اعتمادساز که مقدمات جهت برگزاری گفت‌وگوهای جدی با مردم را فراهم سازد ضروری برشمرد.

 


معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با محکومیت تعرض تروریست‌ها به حرم حضرت‌زینب (س) در سوریه گفت: حامیان تروریست‌ها و تکفیری‌ها در سوریه مسئول حمله به حرم حضرت زینب در دمشق هستند.
حسین امیرعبداللهیان در گفتگو با مهر افزود: گروه‌های مسلح تکفیری و بی‌مسئولیت در سوریه به آخر خط رسیده‌اند.
معاون وزیر خارجه ضرورت توجه دبیرکل سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی در قبال تخریب اماکن دینی، مساجد و کلیساها را خواستار شد و تاکید کرد: کسانی که حرم حضرت زینب (س) را هدف قرار داده‌اند گرفتار طراحی صهیونیست‌ها و دشمنان منطقه هستند و مانع اصلی راه‌حل سیاسی در سوریه به شمار می‌روند.
وی همچنین با زائران و مجروحان این حادثه ابراز همدردی کرد.

 


امام‌جمعه قم با اشاره به اینکه مردم ایران به دلیل اقدامات نادرست آمریکایی‌ها به آنها اعتماد ندارند افزود: خود آمریکایی‌ها به جنایاتشان علیه ایران معترف هستند و این اعترافات موجب می‌شود که ما هوشیاری بیشتری داشته باشیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی دیروز در خطبه‌های نمازجمعه این هفته قم با اشاره به حمایت ملت از دولت و تیم مذاکره‌کننده تصریح کرد: البته تیم مذاکره‌کننده نیز باید ضمن حفظ هوشیاری به دشمنان اجازه ندهد که آنها را فریب دهند.
وی با تاکید بر اینکه رهبری حد و مرز مذاکرات را مشخص کرده‌اند و نباید کسی خیال خامی داشته باشد تصریح کرد: در شرایط کنونی فقط در موضوع هسته‌ای مذاکرات صورت می‌گیرد و 1+5 هم باید این حد و مرز را بداند.
متولی آستان مقدس حضرت معصومه(ص) با اشاره به سیره رهبر انقلاب در سرکشی به خانواده معظم شهدا و عنایت ایشان به این قشر گفت: از رئیس‌جمهور نیز تشکر می‌کنیم زیرا در این ایام به دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران و آزادگان رفته و از ایشان دیدار می‌کنند.
سعیدی ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف نهضت امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بود.
وی با اشاره به اینکه بنی‌امیه تلاش داشت که اسلام ناب محمدی را از بین برده و جسارت به علی(ع) را در منابر آغاز کرد افزود: متاسفانه شاهد هستیم که برخی اوقات ترک معروف و انجام عمل منکر نهادینه می‌شود.
امام‌جمعه قم با محکوم کردن جسارت مجدد تکفیری‌ها و سلفی‌ها به حرم حضرت زینب(س) بیان کرد: آنها از یک سو خون شیعیان را مباح می‌دانند و از سوی دیگر شاهد هستیم که به اهل بیت(ع) جسارت می‌کنند.
متولی آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری ویژه شهادت امام حسین(ع) تصریح کرد: باید این مراسم همراه با کسب معرفت باشد و در چنین مراسمی باید از بیان هرگونه سخن و عملی که موجب وهن اهل‌بیت(ع) است خودداری کرد. وی ضرورت توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید در خصوص برپایی مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان را مورد تاکید قرار داد. سعیدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در 13 آبان‌ماه بیان کرد: امروز در منطقه جبهه یزید با محوریت برخی کشورها شکل گرفته است و مردم ایران لازم است که در برابر ایشان جبهه حسینی را تشکیل دهند. وی با اشاره به درگذشت آقای عسکر اولادی بیان کرد: ایشان شخصیتی محترم و فاضلی بود که در راه انقلاب تلاش‌های بسیاری داشت.

 


مسئول رسانه‌ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو ضمن تائید بسته شدن مرزهای جلفا و بیله‌سوار توسط مرزبانی ایران گفت در پاسخ به اقدام غیرمتعارف مرزبانی جمهوری آذربایجان در بستن مرز پلدشت- شاه‌تختی و بی‌نتیجه بودن دو روز پیگیری برای باز کردن این مرز، مرزهای بیله‌سوار و جلفا بسته شدند.
سیدمحمد آیت‌اللهی گفت: جمهوری آذربایجان به بهانه تیراندازی یک فرد ناشناس به یک تراکتور در منطقه مرزی پلدشت که خوشبختانه تلفات جانی نداشته در اقدامی غیرمتعارف مرز پلدشت- شاه‌تختی را روز چهارشنبه مسدود کرد که این امر موجب بروز مشکلات جدی برای رانندگان و مسافران ایرانی شد.
وی افزود: براساس قوانین و عرف بین‌المللی معمولاً در بروز این گونه حوادث در مناطق مرزی، مرزبانان دو کشور دیدار و موضوع را مدیریت می‌کنند و در این مواقع هیچ‌گاه مرزها بسته نمی‌شوند، اما به‌رغم درخواست مرزبانان ایرانی، طرف آذری از مذاکره خودداری و اقدام به بستن مرز پلدشت کرده است.
مسئول رسانه‌ای سفارت ایران گفت: پس از دو روز خویشتنداری ایران در قبال اقدام غیرمتعارف مرزبانی جمهوری آذربایجان و پس از اطلاع قبلی به طرف آذری مبنی بر اقدام بازدارنده، مرزهای بیله‌سوار و جلفا را مسدود کرد.
به گزارش مهر وی با تاکید بر این که دو سال پیش یک مرزبان ایرانی غیرمسلح کشورمان در بیله‌سوار توسط مرزبانان آذری به شهادت رسید، اما ایران مرز را نبست و موضوع را از مراجع ذیربط پیگیری کرد، افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است مرزهای مشترک نماد دوستی دو ملت است و ایران همواره تسهیلات لازم برای ترددهای مرزی را ایجاد کرده و مسئولین سفارت رایزنی‌های خود برای حل این مشکل را نیز ادامه می‌دهند.

 



مراسم ختم مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در مدرسه عالی شهید مطهری با حضور مقامات لشکری و کشوری برگزار شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به سخنرانی پرداخت.
هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی، آیت‌الله ری‌شهری، آیت‌الله امامی کاشانی، آیت‌الله موحدی کرمانی، محمدحسن ابوترابی‌فرد، محسن رفیقدوست، محمدرضا باهنر، حجت‌الاسلام تقوی، سردار سیدمحمد حجازی، محمد شریعتمداری، محمدنبی حبیبی، محمدرضا عارف، هاشمی استاندار تهران، غلامعلی حداد عادل، علی‌اکبر ولایتی، محمد نهاوندیان، سردار حسین دهقان، عبدالرضا رحمانی فضلی، حسین شریعتمداری، حسین طلا، خلیلیان، آب خضر، مهرداد بذرپاش، حسین مرعشی، انواری، اسدالله بادامچیان، علیرضا مرندی، جاسبی، زواوی(سفیر فلسطین) ونماینده دبیرکل حزب‌الله لبنان از جمله شخصیت‌های حاضر در مراسم بزرگداشت عسکراولادی بودند.
گفتنی است؛ مراسم تشییع پیکر مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی دبیر کل فقید جبهه پیروان خط امام و رهبری و یار با وفای امام و رهبری صبح پنج‌شنبه از مقابل مدرسه عالی شهید مطهری تهران برگزار شد.
در این مراسم آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری در مدرسه عالی شهید مطهری بر پیکر آن مرحوم نماز اقامه کرد.
پیکر این یار دیرین امام و رهبری پس از تشییع در محل قطعه شهدای 72 تن بهشت‌زهرا به خاک سپرده شد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در مراسم تشییع پیکر مرحوم عسگراولادی حضور داشتند.
در مراسم تشییع پیکر مرحوم عسگراولادی، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور و جمع کثیری از مقامات دولتی، کشوری و لشکری حضور داشتند.
حبیب‌الله عسگراولادی روز چهارشنبه 15 آبان به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان دی تهران دار فانی را وداع گفت.
قطب‌نمای زندگی او رو به رضایت خدا بود
در حاشیه مراسم ختم مرحوم عسگراولادی، شخصیت‌های دینی و سیاسی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مشی این مبارز نستوه و انقلابی توضیحاتی ارائه دادند.
آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری با حضور در جمع خبرنگاران درباره ویژگی‌های شخصیتی آن مرحوم اظهار داشت: سیاست مرحوم عسگراولادی با دین توأم بود.
علی‌اکبر ولایتی نیز گفت: آقای عسگراولادی یک انسان مبارز و مؤمن بود که همواره آماده جانفشانی در راه انقلاب بود.
وی تصریح کرد: آقای عسگراولادی در تبعیت از نظام و رهبری چه در زمان امام و چه در زمان مقام معظم رهبری همواره پیشتاز بود.
همچنین حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در حاشیه مراسم ختم حبیب‌الله عسگراولادی اظهار داشت: سخن گفتن از شخصیت آقای عسگراولادی اگر نگویم دشوار است اما خیلی به درازا می‌کشد.
وی تصریح کرد: آنچه درباره وی می‌توان گفت اینکه قطب‌نمای زندگی‌اش صرفا رو به رضایت خداوند متعال بود و در دوران طاغوت در زندان از او به عنوان یکی از اسوه‌های مقاومت یاد می‌شد و از کسانی بود که از افراد نزدیک به امام(ره) به حساب می‌آمد.
شریعتمداری ادامه داد: آقای عسگراولادی از پیشکسوتان در جریان آغاز نهضت اسلامی بود و قدرت فراوانی در جذب افراد مختلف به سمت انقلاب داشت.
همچنین حجت‌الاسلام جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز در حاشیه ختم مرحوم عسگراولادی درباره خاطرات خود از دبیر کل فقید جبهه پیروان گفت: ما و آقای عسگراولادی 13 سال در زندان‌های رژیم شاه بودیم و او به خاطر ترور حسنعلی منصور و بنده به خاطر سخنرانی‌های ضد شاه محکوم به حبس شده بودیم.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر ما هر هفته در شورای مرکزی مؤتلفه با یکدیگر دیدار داشتیم، خاطرنشان کرد:‌ آقای عسگراولادی فصل‌الخطاب مؤتلفه وپدر معنوی آنها بود.

 


پیام تسلیت سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در پی درگذشت مرحوم عسگراولادی توسط نماینده وی در تهران قرائت شد.
محمد برجاوی عضو هیئت سیاسی حزب‌الله لبنان، با حضور در مراسم ختم حبیب‌الله عسگراولادی دبیر کل جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری که در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد، گفت: من از طرف سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان ماموریت پیدا کردم که برای ادای تکلیف در مراسم عزاداری بزرگ مرحوم حاج حبیب‌الله عسگراولادی شرکت کنم.
وی اضافه کرد: شرکت من در این مراسم ادای وظیفه در حق رهبر انقلاب، ملت ایران، مسئولان و کمیته امداد است.
عضو هیئت سیاسی حزب‌الله همچنین تصریح کرد: آقای حبیب‌الله عسگراولادی مجاهدی بزرگ بود که در برافراشته شدن پرچم اسلام عظیم نه فقط در ایران بلکه در لبنان و چندین کشور جهان اثر بسزایی داشت.
برجاوی، پس از پایان سخنانش پیام تسلیت سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان را که در پی درگذشت حبیب‌الله عسگراولادی صادر شده را قرائت کرد.
در بخشی از پیام سیدحسن نصرالله آمده است: همانطوری که ایشان در جمهوری اسلامی ایران در کنار امام(ره) و رهبری و ملت بودند، از لحظه‌ای که امام به ایشان و همکارانش دستور فرمودند به لبنان رفته و در کنار ملت لبنان باشند چه روزهایی بود، روزهای سخت تحریم، محاصره و جنگ‌های شدید آنهم در سال 1986. دبیر کل حزب‌الله لبنان در پایان تاکید کرد: ما هم عهد و پیمان می‌بندیم که امانت‌هایی که از ملت ایران و رهبری در بین ما گذاشته شده را با تمام وجود همان‌طور که شهید سیدعباس موسوی گفت حراست کنیم.

 


سخنگوی سابق حزب کارگزاران پیرامون فعالیت‌های انتخاباتی این حزب برای انتخابات مجلس تصریح کرد که مواضع غلامحسین کرباسچی، موضع شخصی اوست و ارتباطی به حزب کارگزاران ندارد.
حسین مرعشی در حاشیه مراسم ختم مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از حزب شما خبرهایی برای سرلیستی آقای ناطق نوری در انتخابات آتی مجلس به گوش می‌رسد، نظر شما چیست، گفت: موضع آقای کرباسچی موضع شخص خودشان است و موضع حزب نیست و این بحث‌ها هنوز آغاز نشده است.
سخنگوی سابق حزب کارگزاران در پاسخ به این پرسش که مثل اینکه حزب کارگزاران بعد از انتخابات فعال شده است، اظهار کرد: ما قبل از انتخابات نیز فعال بودیم و نتیجه انتخابات، نتیجه فعالیت حزب ما بود.
مرعشی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا حزب کارگزاران برنامه‌ای برای دیدار با رئیس‌جمهور دارد، خاطرنشان کرد: حزب در مرحله آغاز بازسازی خودش است. به گزارش فارس، وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس در این خصوص که حزب کارگزاران چه زمانی در مورد انتخابات مجلس تصمیم‌گیری می‌کند، گفت: حزب کارگزاران در چارچوب جبهه اصلاحات حرکت خواهد کرد.
سخنگوی سابق حزب کارگزاران در پاسخ به پرسشی بر این اساس که چرا حزب کارگزاران به سمت چهره‌های اصولگرا برای سرلیستی خود روی آورده است و شاید به این دلیل است که اصلاحات چهره شاخصی ندارد، اظهار داشت: حتما ندارد دیگر؛ شما که می‌دانید ما چهره شاخص نداریم. وی در پاسخ به این پرسش که چرا بر روی آقای عارف کار نمی‌کنید، گفت: آقای عارف نیز از شخصیت‌های معتبر هستند اما عرض کردم که هنوز زود است در مورد انتخابات صحبت کنیم اما در عین حال از حضور مجدد آقای ناطق نوری در عرصه سیاست حمایت بسیاری می‌کنیم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10