(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 18 آبان 1392 - شماره 20636

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
گزارش خبری تحلیلی کیهان از روند مذاکرات هسته‌ای
سراب توافق در ژنو آمریکا مذاکره می‌کند یا باج می‌خواهد؟!
در پرتو وحی
مردم کرج پیکر شهیدی از دوران دفاع‌مقدس را تشییع کردند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: 140 هزار شغل در آستانه از دست رفتن قرار دارد
تشییع پیکر پاک 2 شهید دادستانی زابل در زاهدان
فعالان اقتصادی کرمانشاه از دریافت یارانه نقدی صرف‌نظر کردند
رئیس دیوان عدالت اداری: 120 هزار شکایت از دستگاه‌های اجرایی کشور در نوبت رسیدگی است
تردد انفرادی زائران عتبات عالیات از مرز شلمچه ممنوع است
800 طلبه جهادگر به مناطق محروم‌ مرزی اعزام شدند
معاون وزیر راه و شهرسازی: 9500 کیلومتر راه‌آهن در دست احداث است
2 هزار میلیارد ریال به صندوق بیمه محصولات کشاورزی اختصاص یافت
60 درصد مطالبات بازنشستگان پرداخت شد
وقف 28 هزار موقوفه در کشور برای عزاداری امام حسین(ع)
اخبار ادبی و هنری
برنامه عزاداری سالار شهیدان در حضور رهبر معظم انقلاب
رایزنی اخضر ابراهیمی با ظریف درباره سوریه
تأکید ایران بر گفت‌وگوهای سیاسی سوری-سوری
تاکید ایران و ارمنستان برای حل مشکلات زیست محیطی محدوده رود ارس
در حاشیه مذاکرات ژنو نمایندگان ایران و انگلیس دیدار و گفت‌وگو کردند
برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در 2300 نقطه از ایران و جهان
   


رهبر معظم انقلاب: اگر عشق به امام حسین(ع) و ذکر مصائب این بزرگوار نبود، معلوم نبود که نهضت ما با این کیفیت به پیروزی برسد.

 


اردوکشی غیرمنتظره وزرای خارجه آمریکا و فرانسه و انگلیس به ژنو و اظهارنظر مقامات رسمی این کشورها درباره مذاکرات در حال انجام میان ایران و گروه 5+1 زمینه قابل قبولی برای نتیجه مثبت مذاکرات باقی نمی‌گذارد. حریف همان ادعاهای بی‌اساس قبلی را تکرار می‌کند و برای آنچه با عنوان نگرانی جامعه بین‌المللی- بخوانید آمریکا و متحدانش- از آن یاد می‌کند، تضمین‌های عینی و عملی می‌خواهد بی آن که در مقابل آنچه مطالبه می‌کند، امتیاز درخور توجهی را روی میز بگذارد. اوباما در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی تاکید می‌کند «وظیفه آمریکا اعتماد به ایران نیست، بلکه در پی بررسی اقداماتی هستیم که از ایران انتظار داریم». جان کری وزیر خارجه آمریکا با عجله و ظاهرا به دعوت خانم اشتون از فرودگاه بن‌گوریون در فلسطین اشغالی به ژنو می‌آید و وزرای خارجه فرانسه و انگلیس و آلمان هم راهی ژنو می‌شوند و گزارش دیگری از سفر احتمالی وزرای خارجه روسیه و چین و پیوستن آنها به مذاکرات خبر می‌دهد. اما، چه رخدادی در حال وقوع است که وزرای خارجه آمریکا و تروئیکای اروپایی را با عجله به ژنو کشانده است؟ برخلاف مسئولان تیم هسته‌ای کشورمان که درباره روند مذاکرات و محتوای آن کلی‌گویی می‌کنند و به اظهارات تکراری نظیر این که غنی‌سازی خط قرمز ماست و... بسنده می‌کنند، مقامات آمریکایی به طور مستقیم و یا با استفاده از منابع خاکستری، انبوهی از اظهارنظر در این باره را وارد فضای رسانه‌ای کرده و در غیاب حضور رسانه‌ای تیم هسته‌ای کشورمان، فضای رسانه‌ای و مدیریت افکار عمومی را به دست گرفته‌اند.
گزارش‌های جسته و گریخته از منابع غربی و دیپلمات‌های عضو تیم‌های حریف از احتمال یک توافق موقت و 6 ماهه خبر می‌‌دهند که در آن؛ از ایران خواسته شده غنی‌سازی 20 درصد را متوقف کند، تعداد سانتریفیوژهای فعال را کاهش دهد و با تعداد کاهش یافته به غنی‌سازی 5-3 درصد ادامه دهد! ادامه بهره‌برداری از راکتور آب سنگین اراک را دنبال نکند. از نصب سانتریفیوژهای پیشرفته موسوم به IR-M2 صرفنظر کند. و حریف در مقابل بدون آنکه به سامان تحریم‌ها دست بزند، بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران را آزاد کند و محدودیت‌های اعمال شده در پتروشیمی، خودرو، طلا و فلزات گرانبها را لغو کند. اگر این گزارش صحت داشته باشد، همان نظریه‌ای تحقق یافته است که دو هفته قبل «وندی شرمن» در نشست با اعضای کمیته روابط خارجی سنا روی آن تاکید ورزیده و گفته بود «در پی تضعیف موقعیت ایران هستیم» و «جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید تکرار کرده بود که «کاهش تحریم‌ها محدود و هدفمند و برگشت‌پذیر است و ساختار تحریم‌ها را تغییر نمی‌دهد اما، پیشرفت هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند»!
آنچه از مجموعه اظهارنظرها و برخی از گزارش‌ها به دست می‌آید آمریکا به جای توافق در ژنو، به دنبال باج‌خواهی از ایران است که البته با توجه به هوشمندی تیم مذاکره‌کننده کشورمان و تاکید چندباره آنان بر حفظ منافع ملی و خط قرمزهای غیرقابل عبور، انتظار آن است که ترفند اخیر آمریکا و متحدانش نیز با ناکامی روبرو شود.
روزهای شلوغ ژنو
صبح روز پنج‌شنبه گذشته دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و نمایندگان 5+1 در ژنو آغاز شد. مذاکراتی که دو طرف بر محرمانه ماندن محتوای آن تا رسیدن به توافق، تأکید دارند.
پس از مذاکرات صبح پنج‌شنبه، سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان و عضو تیم مذاکره کننده ایران در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه، نشست ژنو 1 مرور شد و تصمیم گرفتیم در خصوص نحوه ادامه کار در ژنو 2 و ورود به محتوا و جزئیات گفت‌وگو کنیم.
وی با اشاره به طرح پیشنهادی ایران که در نشست قبلی ژنو ارائه شد، اظهار داشت: چارچوب این طرح در نشست ژنو اول مورد توافق قرار گرفت و 5+1 اعلام کردند که این چارچوب را قبول دارند و باید براساس این چارچوب جلو رفت.
عراقچی نشست کارشناسان در وین را بسیار مفید خواند و افزود: همه توافق نظر داشتند که جلسه روشنگر و مفیدی بوده و جزئیات بحث‌ها بیشتر از گذشته روشن شده است.
معاون وزیر خارجه کشورمان عنوان کرد: توافق کردیم ظرف 48 ساعت آینده وارد محتوا شویم و در خصوص جزئیات پیشرفت‌های مشخص داشته باشیم.
وی سه مقوله یعنی هدف مشترک، گام اول و گام نهایی را از اهمیت مساوی برخوردار دانست و افزود: گام اول مهم است به این خاطر که ما را وارد فضای همکاری می‌کند و گام آخر مهم است زیرا روشن می‌کند که وضعیت نهایی به چه شکل است.
از بعد از ظهر روز پنج‌شنبه مذاکرات دو جانبه میان هیئت ایرانی با طرف مقابل آغاز شد.
اولین این دیدارها با نمایندگان سه کشور اروپایی- فرانسه، انگلیس و آلمان- بود. همچنین تیم ایرانی به طور جداگانه با هیئت روسی، چینی و آمریکایی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
صبح روز جمعه کاترین اشتون و نمایندگان 5+1 دور هم جمع شدند تا مواضع خود را درباره مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر هماهنگ کنند. جلسه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با نمایندگان 5+1 به طول انجامید و جلسه وی با وزیر امور خارجه کشورمان به بعد از ظهر موکول شد.
در همین گیرودار خبر رسید که برخی از وزرای خارجه کشورهای 5+1 به ژنو می‌آیند. در حالی که حضور وزرای امور خارجه 5+1 در مذاکرات ژنو از قبل برنامه‌ریزی نشده بود، اعلام شد وزرای امور خارجه آمریکا، فرانسه، ‌انگلیس و آلمان به این مذاکرات خواهند پیوست.
ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و گیدو وستروله همتای آلمانی آنان تا بعد از ظهر (به وقت ایران) وارد ژنو شده و به هتل اینتر کنتینانتال رفتند تا به مذاکرات پیچیده و داغ ایران و 5+1 بپیوندند.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش از ژنو، راهی سرزمین‌های اشغالی شد تا آخرین هماهنگی‌ها را با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی انجام دهد.
بعد از ظهر دیروز و پس از پایان نشست اشتون با نمایندگان 5+1، محمدجواد ظریف و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگوی دوجانبه‌ای را با یکدیگر انجام دادند که به گفته عراقچی یک ساعت به طول انجامید.
در همین اثنا، کری وارد ژنو شد و در بدو ورود در جمع خبرنگاران صحبت کرد و گفت: هنوز فاصله‌ها زیاد است و موضوعات مهمی وجود دارد که حل نشده‌اند.
کری گفت آمده است تا فاصله‌ها میان ایران و 5+1 را کاهش دهد.در همین حال سرگئی لاوروف همتای روس جان کری طی سخنانی در مسکو درباره مذاکرات ژنو خواستار به رسمیت شناختن حق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ایران شد و افزود: این برنامه باید با نظارت شفاف و موثق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد. همچنین ظریف بعدازظهر دیروز با نماینده چین در 5+1 و سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به طور جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا پس از حضور در ژنو مذاکره دوجانبه خود با کاترین اشتون را آغاز کرد و سپس مذاکره سه‌جانبه میان ظریف، اشتون و کری برگزار شد.
در همین حال رویترز گزارش داد وزیر خارجه روسیه شنبه (امروز) به ژنو می‌آید.
کاخ سفید نیز در واکنش به مواضع مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرد هنوز توافقی با ایران نشده و انتقاد در این خصوص زودهنگام است.
در همین حال منابع خبری از تماس تلفنی دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس با فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه درباره پرونده هسته‌ای ایران خبر دادند.
لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه بیانیه‌ای را دیشب به وقت تهران و در حالی که مذاکرات سه‌جانبه ظریف، اشتون و کری در جریان بود، در اختیار رسانه‌ها قرار داد.
در این بیانیه وی گفته است؛ «فرانسه خواهان توافقی معتبر در مورد برنامه هسته‌ای ایران است. در حال حاضر پرسش‌های اصلی هنوز بی‌پاسخ هستند اما ما در ژنو در تلاشیم این کار را انجام دهیم، اگر امکان آن باشد.»

 


ملاک بهشتی یا جهنمی بودن انسان ها
قرآن کریم:
هرکس در محضر پروردگارش خطاکار حاضر شود، آتش دوزخ برای اوست، در آنجا نه می‌میرد و نه زندگی می‌کند.
و هر کس با ایمان نزد او آید، و اعمال صالح انجام داده باشد، چنین کسانی درجات عالی (بهشت را برای همیشه) دارند.
سوره طه
آیات 74-75

 


پیکر شهیدی از دوران دفاع‌مقدس بر روی دستان مردم متدین کرج تشییع شد.
به گزارش خبرنگار مهر از کرج، شامگاه پنجشنبه پیکر شهید امرالله فیضی طی مراسم با شکوهی با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان بعد از 27 سال به آغوش خانواده‌اش بازگشت.
عمر مادر شهید کفاف نداد که شاهد بازگشت پسرش باشد. خواهران شهید با گل و اشک به استقبال تابوت برادرشان رفتند. این شهید سرافراز در سن 19 سالگی در منطقه عملیاتی فکه به شهادت رسید و از جمله معجزاتی که باعث شد پیکر شهید شناسایی شود وجود قرآن جیبی شهید بود که نام خود، پدر و مادرش را بر روی آن نوشته بود.
شهید امرالله فیضی از سال 1364 به عنوان امدادگر در مناطق عملیاتی فکه مشغول امدادگری به همرزمان خود بود و پس از یک سال به شهادت رسید.
پیکر این شهید برای خاکسپاری در کنار مزار مادرش به روستای خورانک واقع در شهرستان طالقان انتقال یافت.

 


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر 140 هزار شغل در معرض تهدید و از بین‌رفتن قرار دارند.
به گزارش ایرنا، «علی ربیعی» پنج‌شنبه شب گذشته در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان قزوین از طراحی و ایجاد کانون‌های فکری در این وزارتخانه برای پیشبرد امور در حوزه‌های مختلف از طریق استفاده از فکر صاحب‌نظران و کارشناسان خبر داد و خاطرنشان کرد: باید از حرکات غیرکارشناسی شده پرهیز کنیم.
وی از وضعیت کنونی در بخش تولید و اشتغال ابراز نگرانی کرد و تغییر وضعیت کنونی را ضروری دانست.
ربیعی، کمبود نقدینگی، افزایش واردات و فروش نرفتن کالاهای تولید داخل را از مشکلات کشور دانست و گفت: باید از تزریق نقدینگی و افزایش تورم جلوگیری کنیم.
وی احیای خوشه‌های صنعتی بویژه در روستاها، پایدار کردن مشاغل خانگی اختصاص سهم 30 درصدی یارانه به صنعت و اعتبار‌بخشیدن به دفترچه‌های بیمه را از راه‌های کمک به تولید دانست.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اصلاح قوانین سدراه سرمایه‌گذاری و اشتغال در دستور کار دولت است.ربیعی جداسازی واحدهای تولیدی مشکل‌دار و تلاش برای خارج کردن آنها از بحران و حفظ اشتغال این‌گونه واحدها را از تصمیمات جدی دولت اعلام کرد.
وی از رایگان شدن تمامی هزینه‌های درمانی ایثارگران از این پس خبر داد. ربیعی‌ در سفر به قزوین از چند واحد تولیدی قزوین دیدن کرد.

 


پیکر پاک دو شهید دادستانی زابل روز پنجشنبه با حضور نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان معاون اول قوه قضائیه و مردم تشییع و به خاک سپرده شد.
پیکر شهید «موسی نوری» دادستان زابل و «مهدی مرعی» راننده دادگستری این شهرستان بر دستان مردم همیشه در صحنه و شهیدپرور زاهدان از مقابل دادگستری کل سیستان و بلوچستان تشییع و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.
رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران با ارسال پیامی به این مراسم که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی رئیس دادگستری کل سیستان و بلوچستان قرائت شد شهادت مظلومانه دادستان زابل را تسلیت گفت.
دادستان زابل و راننده دادگستری این شهرستان چهارشنبه در مسیر حرکت به اداره با رگبار 18 گلوله افراد ناشناس به شهادت رسیدند.
پیکر شهیدان موسی نوری دادستان زابل و مهدی مرعی راننده دادگستری این شهرستان روز چهارشنبه گذشته در زابل تشییع شده
بود.

 


فعالان اقتصادی بخش خصوصی استان کرمانشاه با صدور بیانیه‌ای به رئيس جمهور انصراف خود را از دریافت یارانه نقدی به منظور حمایت از برنامه‌های اقتصادی دولت اعلام کردند.
در این بیانیه آمده است: ما فعالان اقتصادی بخش خصوصی به منظور حمایت از سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم به‌عنوان نهادی مردمی و همیشه در صحنه کرمانشاه، آمادگی همه‌جانبه خویش را در حمایت از طرح‌ها و اقدامات اقتصادی مجریان کشور اعلام و حسن‌نیت‌مان را در راستای آبادانی هر چه بیشتر این مرز و بوم با تقاضای حذف داوطلبانه یارانه نقدی خویش اعلام می‌داریم.
به گزارش ایرنا انصراف‌دهندگان از دریافت یارانه نقدی در ادامه تصریح کردند: صنعتگران سخت‌کوش این دیار به‌عنوان سربازان جبهه اقتصادی در غرب کشور، بازرگانان کرمانشاه به‌عنوان بخشی از سفیران اقتصادی ایران در کشورهای منطقه، فعالین حوزه معادن، کشاورزی و ارائه‌دهندگان خدمات و همه خانواده بزرگ حوزه تجاری استان کرمانشاه بدینوسیله از همه همتایان خویش در سراسر کشور تقاضای اقدامی مشابه دارند.
در ادامه بیانیه‌ آمده است: با این اقدام می‌توان شاهد شکل‌گیری فعالیت گروهی متمرکز از حامیان سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم با اعلام آمادگی حذف یارانه نقدی به صورت خودجوش باشد.
این بیانیه با امضای فعالان اقتصادی و تجاری استان درحوزه‌هایی همچون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، اتاق تعاون کرمانشاه، خانه صنعت، معدن استان کرمانشاه، کانون کارآفرینان استان کرمانشاه، شورای ملی نخود کشور، اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی استان کرمانشاه و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه منتشر شده است.

 


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:
120 هزار پرونده شکایت از دستگاه‌های اجرایی کشور در شعب دیوان عدالت اداری در نوبت رسیدگی قرار دارد.
رئیس دیوان عدالت اداری در مراسم افتتاح نمایندگی دیوان عدالت اداری در خرم‌آباد افزود: تلاش می‌کنیم از آمار شکایت‌ها از عملکرد دستگاه‌ها بکاهیم.حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری گفت: روند رسیدگی بر پرونده‌ها در دیوان قبلاً یک مرحله‌ای بود که مدتی است با مصوبه مجلس با احتساب مرحله تجدید نظر دو مرحله‌ای شده است.وی افزود: براساس مصوبه مجلس نمایندگی دیوان عدالت اداری به زودی در تمام مراکز استانهای کشور راه‌اندازی می‌شود.
منتظری گفت: این نمایندگی‌ها پرونده‌ها را تکمیل و برای رسیدگی به تهران ارسال می‌کنند و دیگر نیازی به مراجعه به تهران نیست.
رئیس دیوان عدالت اداری در مورد شکایت کارگران از وزارت کار درباره تخلف در تعیین حداقل دستمزدهای امسال مشمولان قانون کار گفت: این شکایت هنوز به نتیجه نرسیده است.

 


معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری خرمشهر از ممنوعیت تردد انفرادی زوار از مرز شلمچه خبر داد.
لطیف حیایی اهوازی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به فرا رسیدن ایام محرم و صفر و افزایش تقاضاها برای سفر به عراق به منظور زیارت عتبات عالیات در این کشور گفت: براساس قانون و با توجه به وجود برخی ناامنی‌ها در کشور عراق، تردد زوار به صورت انفرادی از مرز شلمچه ممنوع است.
وی افزود: در زمان حاضر تردد زوار در قالب کاروانهای زیارتی و زیر نظر سازمان حج و زیارت صورت می‌گیرد.
به گفته حیایی اهوازی هم اینک به طور روزانه 5 تا 10 کاروان برای زیارت عتبات عالیات از مرز شلمچه به عراق می‌روند.
معاون فرماندار خرمشهر عنوان کرد: متقاضیان سفر به اماکن متبرکه در عراق می‌توانند با ثبت‌نام از طریق سازمان حج و زیارت و یا شرکت‌های زیارتی تحت پوشش این سازمان اقدام به سفر به عراق کنند.

 



رئیس سازمان بسیج سازندگی استان قم از اعزام 800 طلبه جهادگر خواهر و برادر به مناطق مرزی کشور برای اجرای طرح‌های فرهنگی و محرومیت‌زدایی خبر داد.
سیدحسین فرهادی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه محرومیت‌زدایی از چهره مناطق محروم کشور از اهداف اصلی سازمان بسیج سازندگی است اظهار داشت: به مناسبت ایام ماه محرم 800 نفر از طلاب جهادگر برای انجام برنامه‌های تبلیغی و جهادی به مناطق مرزی کشور از جمله مناطق محروم استان‌های کرمانشاه، کرمان، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان اعزام شدند. وی ادامه داد: این طلاب در قالب هشت گروه جهادی تبلیغی به این نقاط محروم اعزام شده‌اند و برنامه‌های مختلف فرهنگی، تبلیغی و عمرانی را در دست اجرا دارند.
مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قم افزود: عمده فعالیت‌های این گروه‌ها شامل اجرای طرح‌های فرهنگی است که در قالب برپایی تکایا و مراسم عزاداری، نمایشگاه کتاب، دوره‌های آموزشی، اردوهای عمومی با رویکرد اعزام مردم و دانش‌آموزان کم‌بضاعت مناطق محروم به سفرهای زیارتی، بازدید از خانواده‌های شهدا و برپایی ایستگاه‌های صلواتی به اجرا می‌رسد.
فرهادی افزود: فعالیت‌های عمرانی از جمله ساخت و مرمت مساجد، احداث خانه‌های روستایی و همچنین احداث کلاس‌های درس نیز از جمله اقدامات دیگری است که توسط طلاب جهادگر در مناطق محروم صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه اولویت اصلی فعالیت‌های طلاب جهادگر انجام برنامه‌های تبلیغی و دینی است خاطرنشان کرد: پیگیری مشکلات مردم در حد توان و رایزنی با ارگان‌های مختلف برای رفع مشکلات مردم از دیگر اقدامات قابل توجهی است که در این اردوها صورت می‌گیرد.

 


معاون امور دولت، مدیریت بحران و استان‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: 9 هزار و 500 کیلومتر راه‌آهن در دست ساخت است که برای تکمیل آن 30 هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
«احمد مجیدی» در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی که در تالار نور مشهد برگزار شد، میزان راه‌های ریلی در سراسر کشور را 10 هزار و 500 کیلومتر عنوان کرد.
وی افزود: برای اتمام پروژه‌های در حال اجرا بخش راه‌آهن و تامین اعتبار آنها برنامه‌هایی برای جذب مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایرنا وی اظهار داشت: بیش از 90 درصد حمل‌ونقل کشور در جاده‌ها انجام می‌گیرد.
مجیدی بیان کرد: در بخش حمل‌ونقل زمینی هم اینک 220 هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که از این میزان 102 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته است.
او افزایش قیمت قیر و کمبود اعتبارات در بخش راه‌سازی را از مشکلات بخش راه‌سازی کشور دانست و تصریح کرد: قیمت هر تن قیر در دو سال اخیر رشد 200 برابری داشته در حالی که حدود 52 درصد از 102‌هزار کیلومتر راه روستایی کشور نیازمند روکش آسفالت است.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
تخصیص 2 هزار میلیارد ریال کمک مازاد به صندوق بیمه محصولات کشاورزی از سوی دولت، نشانگر توجه به بخش کشاورزی است.
دبیر خانه کشاورزان آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب در ستاد گندم‌کاران استان گفت: رئیس جمهور با اختصاص این مبلغ به اضافه 150 میلیارد ریال کمک قبلی اهمیت ‌بخش کشاورزی را تأیید کرد و قول داد بیش از این مبلغ از منابع دیگر بدهی‌های دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی را پرداخت کند.
مصطفی قنبری افزود: کشاورزان شرایط سختی در سال‌های اخیر داشته‌اند و فعالیت دلالان و واسطه‌ها، این شرایط را به همراه دیگر عوامل مانند کم و شور شدن منابع آبی و هزینه‌های کمرشکن تولید و برخی مشکلات قدیمی قانون ورود تکنولوژی‌های پیشرفته، آن را تشدید کرده که رفع آن، نیاز به حمایت دولت دارد تا به مسیر اصلی و گذشته بازگردیم.وی همچنین استفاده از قطعات غیراستاندارد چینی را در ساخت تراکتورهای ایران مورد انتقاد قرار داد و گفت: این امر می‌تواند در درازمدت به صنعت تراکتورسازی کشور ضربه بزند.

 


مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور از پرداخت 60 درصدی مطالبات بازنشستگان کشور خبر داد و گفت: همزمان با برگزاری هشتمین همایش ملی روز خانواده و تکریم بازنشستگان دو میلیون ریال به بازنشستگان پرداخت شده است.
«ایراندوخت عطاریان» پنجشنبه در حاشیه جشنواره تجلیل از کارآفرینان، تعاونگران و پزشکان برتر و نمونه استان قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون با تأمین اعتبار مورد نیاز از محل وجوه حاصل از فروش برخی سهام شرکت‌های دولتی بیش از 14 میلیون ریال به هر یک از 830 هزار بازنشسته مشمول پرداخت شده که از این تعداد تاکنون مطالبات 300 هزار بازنشسته به طور کامل تسویه شده است.

 


معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: بیش از 28 هزار موقوفه در کشور با نیت واقفان برای برپایی مراسم عزاداری امام حسین(ع) در نظر گرفته و وقف شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی شب پنجشنبه در حاشیه مراسم سوگواره بصیرت عاشورایی که در آستانه مبارکه امامزاده ابراهیم(ع) آمل برگزار شد به خبرنگار ایرنا گفت: از این تعداد حدود 19 هزار موقوفه در کشور با نیت روضه‌خوانی، مرثیه سرایی و عزاداری امام حسین(ع) و حدود 9 هزار موقوفه دیگر نیز با نیت اطعام عزاداران امام حسین(ع) در کشور وقف شده است.
وی افزود: اجرای صحیح نیات واقفان خیراندیش از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است.
شرفخانی از برگزاری طرح سوگواره بصیرت عاشورایی در مقابر دو هزار و 980 امامزاده و بقعه متبرکه سراسر کشور خبر داد و افزود: 2 هزار روحانی اعزامی از حوزه علمیه قم به صورت مستقیم در این اماکن در حال فعالیت دینی و مذهبی هستند، و بیش از 2 هزار و 500 روحانی بومی در استان‌های خود اجرای این طرح را در بقاع متبرکه کشور بعهده دارند.
وی با بیان اینکه طرح دیگری با عنوان برپایی خیمه‌های معرفت در محل بقاع امامزادگان کشور در حال اجرا است گفت: براساس این طرح، هزار و 200 خیمه معرفت در بقاع متبرکه کشور به منظور بیان توسعه گفتمان دینی و پاسخ به مسائل شرعی و نیز غرفه‌هایی مربوط به کودک و نوجوان و ارائه محصولات فرهنگی برپا شده
است.

 


تقدیر نمایندگان مجلس
از شاعر و خواننده‌ سرود مرگ بر آمریکا
در پی خلق ترانه «مرگ بر آمریکا» که با استقبال قابل توجه مخاطب‌های جوان مواجه شد گروهی از نمایندگان مجلس نیز با انتشار نامه‌ای از شاعر و خواننده این سرود تشکر کردند.
در این نامه، 63 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به محمد مهدی سیار شاعر و حامد زمانی خواننده این ترانه نوشته اند:«احیاء سنت مرگ بر آمریکا و گرامیداشت یوم‌الله 13 آبان، دین بزرگی است که امت اسلامی ایران در تمامی سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آن را وفادارانه در حقّ شهدا و امام شهیدان ادا کرده است. گرچه سهم اصلی در این رسالت بر دوش مردم وفادار ایران اسلامی بوده است اما نقش خواص و از جمله هنرمندان جایگاه ویژه داشته است. ما نمایندگان مجلس ضمن خضوع و ادای احترام به ساحت ملّت استکبارستیز ایران، از اقدام ارزشمند آقایان «محمّدمهدی سیّار»، «حامد زمانی» و «اسفندیار قره‌باغی» شاعر و خواننده سرود مرگ بر آمریکا که در این روز‌ها شورآفرین شدند تشکر و تقدیر ویژه ‌می‌نماییم و از خداوند توانا و مهربان می‌خواهیم که پاداش اصلی آنان را در پیشگاه عدالت و فضل خود عطا فرماید.»
شهریار بحرانی سریال «امام کاظم(ع)» را می‌سازد
شهریار بحرانی در حال نگارش فیلمنامه سریال «امام کریم» با موضوع زندگی امام موسی کاظم(ع) است.
بحرانی کارگردان فیلم‌هایی چون «مریم مقدس» و «ملک سلیمان» با بیان اینکه بیش‌ از ۵۰ درصد فیلمنامه نگارش شده است، درباره زمان ساخت این سریال گفت:‌ زمان ساخت این سریال مشخص نیست و بستگی به شرایط آینده کار دارد. در حال حاضر تولید مستند «حجاب راه رستگاری» را در دستور کار دارم که پس از پایان آن، درباره ساخت این سریال تصمیم‌گیری می‌کنم.
به گزارش تسنیم، بحرانی تصویربرداری کار مستند «حجاب راه رستگاری» را به پایان رسانیده و قرار است که پس از تدوین و انجام کارهای فنی و اضافه شدن کلیپ‌های آن، برای پخش از شبکه سیما آماده ‌شود.در حال حاضر نیمی از کلیپ‌های مورد نظر این کار مستند تهیه شده ولی ممکن است تا پایان سال کار ساخت آن ادامه پیدا کند.کار تدوین و صداگذاری این مجموعه پس از پایان تصویربرداری، از اول ماه مبارک رمضان شروع شد و طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا سه ماه آینده کار تدوین، صداگذاری و موسیقی «راه رستگاری» به پایان می‌رسد.
لبنانی‌‌ها مستند«سیدالشهدا» را ساختند
مدیر بخش مستندسازی سازمان هنری رسانه‌ای اوج از آغاز تدوین مستند بلند «سیدالشهدا (ع)» به کارگردانی و تهیه کنندگی علاء قبیسی در موسسه لیتانى در بیروت خبر داد.
سلیم غفوری مدیر بخش مستندسازی سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» درباره تولید این فیلم مستند به مهر گفت: مستند «سیدالشهدا (ع)» از سال 1390 به سفارش سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» وارد مرحله تهیه شد و در حال حاضر تدوین این فیلم در موسسه لیتانى در بیروت انجام می‌شود.
وی در ادامه افزود: این مستند در قالب گفت‌وگو با بزرگان و علماى جهان و اتفاقاتى که بعد از انقلاب اسلامى رخ داد و ارتباط آن با نهضت حسینى شکل گرفته و گروه اصلی سازندگان فیلم لبنانی هستند.
مستند بلند«سیدالشهدا(ع)» با موضوع بررسی واقعه عاشورا با محوریت مسیر حرکت کاروان امام حسین (علیه‌السلام) از مدینه تا شام ساخته شده است.

 


برنامه عزاداری ایام محرم به مدت 5 شب همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء در حضور رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام، برنامه عزاداری ایام محرم از دوشنبه 20 آبان تا جمعه 24 آبان‌ماه به مدت 5 شب، همراه با اقامه نماز مغرب و عشا در حسینیه امام خمینی(ره) و در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار خواهد شد.

 


وزیر امور خارجه کشورمان و نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه در حاشیه نشست 5+1 درباره بحران سوریه به رایزنی پرداختند.
محمد جواد ظریف صبح پنج‌شنبه و پیش از آغاز نشست دوم ژنو بین جمهوری اسلامی ایران و 5+1 با اخضر ابراهیمی دیدار کرد و آخرین تحولات سوریه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
ظریف در این دیدار با تأکید مجدد بر دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه از طریق گفتگوهای سیاسی سوری-سوری، از اقدامات و تلاش‌های اخضر ابراهیمی در مسیر حل بحران تشکر و از اینکه جامعه جهانی برای برون رفت از وضعیت موجود در سوریه به دنبال راه حل واقع‌بینانه و سیاسی است، استقبال کرد.
به گزارش فارس ظریف همچنین در این دیدار از تلاش‌های انجام شده در خصوص اقدامات انسان دوستانه و ارسال کمک‌های ضروری به مردم سوریه نیز استقبال کرد.
اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیر کل در امور سوریه نیز در این دیدار تلاش‌های خود در هفته‌های اخیر در خصوص حل سیاسی بحران سوریه را تشریح کرد.
همچنین ظریف با رئیس کمیته صلیب سرخ جهانی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و صلیب سرخ جهانی در حوزه‌های مختلف به ویژه در زمینه کمک‌های بشردوستانه و اقدامات صلیب سرخ جهانی در سوریه مهم‌ترین موضوع طرح شده در این دیدار بود.

 


آرمن موسسیان وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان عصر پنج‌شنبه گذشته با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دیدار و پیام کتبی رئیس‌جمهور کشورش را تقدیم کرد.
روحانی در این دیدار با تشکر از حضور رئیس‌جمهوری ارمنستان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، روابط ایران و ارمنستان را خوب و صمیمانه توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد، روابط دو کشور در همه زمینه‌ها خصوصا در مسائل فرهنگی و اقتصادی بیش از پیش گسترش یابد.
رئیس‌جمهور با اشاره به پروژه‌های اقتصادی میان دو کشور اظهار امیدواری کرد با توجه به عزم رئیس‌جمهور ارمنستان مبنی بر توسعه روابط با ایران این پروژه‌ها زودتر به نتیجه برسد.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت مسائل زیست‌محیطی محدوده رود ارس به معضل پساب‌های معدنی و صنعتی اشاره کرد و گفت: این مسئله نیز با اراده سریع مسئولان دو کشور برطرف می‌شود.
آرمن موسسیان وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان نیز در این دیدار با اشاره به روابط خوب و رو به گسترش ایران و ارمنستان افزود: رئیس‌جمهور، دولت و ملت ارمنستان به روابط با ایران بسیار علاقه‌مند هستند.
وزیر انرژی ارمنستان در پاسخ به درخواست رئیس‌جمهور کشورمان مبنی بر رسیدگی به مسائل زیست‌محیطی محدوده ارس گفت: علاقمندیم یک کمیسیون مشترک از سوی دو کشور برای بررسی و حل مشکلات زیست محیطی محدوده ارس تشکیل شود.

 


معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان با سایمون گس، معاون وزیر امور خارجه انگلیس درباره روابط دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش مهر، مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان در حاشیه گفت‌وگوهای هسته‌ای در ژنو با نماینده انگلستان دیدار و درباره روابط دوجانبه و مسایل جاری در مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرد.
در این دیدار درباره موضوع تبادل کاردار ترددی (غیرمقیم) از زوایای مختلف بحث شد. طرفین تفاهم داشتند که به زودی اسامی این افراد اعلام شود و برای پیگیری موضوع در تماس خواهند بود.
سایمون گس و تخت‌روانچی در مذاکرات مهرماه ژنو نیز در حاشیه مذاکرات دیدار کردند. در آن دیدار دو کشور تصمیم به معرفی کاردار غیرمقیم گرفتند. تاکنون کاردارهای غیرمقیم دو کشور معرفی نشده‌اند.

 


یازدهمین همایش «شیرخوارگان حسینی» دیروز در 2300 نقطه از ایران و جهان با شرکت مادران و شیرخوارگان برگزار شد.
به گزارش فارس، مادران و شیرخوارگان با تجمع در مصلای تهران و سایر نقاط کشور و همچنین سایر کشورها در حالیکه کودکان سبزپوش شده بودند و پیشانی‌بندهایی با عنوان «یا صاحب‌الزمان» بر پیشانی داشتند در سوگ حضرت علی‌اصغر و بانو رباب اشک ماتم ریختند.
مراسم مصلا با مرثیه‌خوانی گروه محراب آغاز شد و پس از آن، ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت به ذکر مصیبت پرداختند.
در این مراسم، مادران در حالیکه شیرخوارگان خود را در دستانشان بلند کرده بودند، لبیک یا صاحب‌الزمان سر دادند و با قرائت نذرنامه‌ای، فرزندشان را نذر قیام جهانی امام‌زمان(عج) کردند.
در پایان مراسم نیز مادران به عزاداری پرداختند.
این مراسم در سایر استان‌ها و شهرهای کشور نیز برگزار شد.
مادران و شیرخوارگان سایر شهرها و نقاط کشور نیز با تجمع و اظهار همدردی با رباب، یاد و خاطره حضرت علی‌اصغر(ع) را گرامی داشتند و در رثای آن حضرت، اشک ماتم ریختند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10