(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 20 آبان 1392 - شماره 20638

کوتاه اقتصادی
شاخص بورس 77 هزار واحدی شد
20 هزار ساکن مسکن مهر پرنددر انتظار آب و گاز
3 نوع قرارداد برای استفاده بانوان خانه‌داراز بیمه‌های تامین اجتماعی
معاون رئیس جمهور: مقررات استاندارد درباره کالاهای وارداتی رعایت نمی‌شود
وزیر صنعت و تجارت خبر داد
تشکیل کمیته توسعه روابط ایران با کشورهای آفریقایی
با توافق تهران - عشق‌آباد صورت گرفت
افزایش واردات گاز از ترکمنستان
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:خزانه خالی معنی ندارد
مقامات پاکستانی خبر دادند
تلاش اسلام‌آباد برای معافیت خط لوله صلح از تحریم‌های ایران
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد
امکان ایجاد بندر خشک در فرودگاه امام خمینی(ره)
   


*وزیر ارتباطات درباره سیم‌کارت‌های بدون نام اخطار دارد، تا پیش از این، وجود سیم‌کارت‌های فعال و بی‌نام، از سوی اپراتورهای تلفن‌همراه تکذیب می‌شد. اما این‌بار وزیر ارتباطات گفته است: به اپراتورهایی که سیم‌کارت بدون شناسنامه عرضه می‌کنند اخطار داده‌ایم و در صورت عدم اصلاح، برخورد می‌کنیم.
* سالانه حدود 5/6 میلیون تن شکر برای مصرف داخلی نیاز داریم که با توجه به میزان برداشت 2/4 میلیون تنی چغندرقند و تولید هفت میلیون تنی نیشکر، بیش از 60 درصد از نیاز شکر از تولید داخل تامین می‌شود. محمدرضا درگاهی مدیرکل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از برداشت حدود هفت میلیون تن نیشکر از مزارع کشور در سال جاری به عنوان رکورد جدید در تولید این محصول خبر داد.
* سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: 160 میلیون سهم دولتی به ارزش 504 میلیارد ریال در نیمه نخست‌ آبان در بازار سرمایه به فروش رسید.
* با حکم وزیر ارتباطات، حسین مهری به جای محمدحسن کرباسیان به عنوان رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل پست‌ منصوب شد.
* در هفت ماهه امسال بالغ بر 21 هزار تن کره به ارزش تقریبی 106 میلیون دلار وارد شد. تازه‌ترین آمار گمرک ایران حاکی از آن است که در هفت ماهه 1392 معادل 7/21هزار تن کره‌ بسته‌بندی شده به صورت بسته‌های بیش از 500گرمی به ارزش 9/105 میلیون دلار وارد شد که این میزان واردات از نظر وزنی و ارزشی بیش از 19 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.
* عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه هنوز مشکل قیمت سوخت کارخانه‌های سیمانی مازوت‌سوز حل نشده است، گفت: در حال حاضر تمامی کارخانه‌های سیمانی مازوت‌سوز به دلیل اتمام ذخیره سوخت تعطیل شده‌اند.

 


شاخص بورس تهران در آخرین ساعات معاملات دیروز رکوردشکنی جدیدی تجربه کرد و به کانال 77 هزار واحدی رسید.
به گزارش ایسنا، بورس تهران معاملات دومین روز خود را با روندی منفی آغاز کرد و تا نیمه 76 هزار واحد عقب‌نشینی کرد اما در انتهای زمان معاملات روند صعودی به خود گرفت و در ساعت 11 با بازگشایی نماد کشتیرانی به کانال جدید 77 هزار واحدی پرتاب شد.
به این ترتیب به توافق نرسیدن مذاکرات هسته‌ای در مرحله فعلی موجب شد تا سهامداران روند محتاطانه‌ای در پیش گرفته و نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند اما در ساعات پایانی معاملات کشتیرانی به کمک بورس آمد، دماسنج بازار سرمایه را از روند منفی خارج کرد؛ به این ترتیب شاخص بورس تهران با رشد 159 واحدی به کانال 77 هزار و 118 واحد رسید.
نماد «حکشتی» در بازار دیروز با بیش از 220 درصد رشد قیمت گشایش یافته و نزدیک به 790 واحد بر ارزش شاخص کل اثر گذاشت. شاخص کل بورس با این گشایش از افت بیش از 300 واحدی به رشد 360 واحدی رسید.
این در حالی است که در بازار دیروز شرکت‌های پالایشگاهی به روند منفی خود ادامه داده و پالایشگاه بندرعباس، هلدینگ خلیج فارس، پالایشگاه نفت اصفهان، فولاد مبارکه، نفت و گاز پارسیان، مپنا و سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین تأثیر منفی را در بورس تهران گذاشتند.
از سوی دیگر شرکت‌های کشتیرانی، تاپیکو، بانک پاسارگاد و پتروشیمی شازند مانع از افت بیشتر شاخص بورس شده و زمینه رکوردشکنی جدید شاخص را فراهم کردند.
در بازار یکشنبه شرکت‌های بانک پاسارگاد، ‌داروسازی زهراوی و نفت پارس بیشترین تقاضای خرید را به خود اختصاص دادند و شرکت‌های کشتیرانی، کنتورسازی و پالایشگاه نفت تبریز بیشترین تقاضای فروش را از آن خود کردند.
در مجموع در بازار دیروز بورس تهران بیش از 800 میلیون سهم به ارزش 381 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 377 هزار میلیارد تومان بالغ شد.

 


ساخت 95 هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند جانمایی شده که تاکنون 20 هزار واحد آن به متقاضیان تحویل داده شده و 75 هزار واحد باقی‌مانده در مراحل مختلف ساخت قرار دارند اما حدود 20 هزار واحد از یک سال و نیم پیش به مرور تکمیل و آماده تحویل شده اما هنوز نه آب دارند و نه گاز و منتظر تامین این خدمات از سوی وزارت نیرو هستند.
به گزارش ایسنا، در حالی که 20 هزار واحد مسکن مهر پرند آماده تحویل است هنوز وزارت نیرو برای تامین آب و گاز این واحدها اقدام نکرده است. این تعداد واحد آماده تحویل، جزو همان گروه واحدهایی هستند که طبق وعده رئیس‌جمهور وقت باید از اردیبهشت ماه امسال واگذار می‌شدند و ماهانه 10 هزار واحد به متقاضیان تحویل داده می‌شد اما به دلیل کوتاهی وزارت نیرو این واحدها خالی از سکنه مانده و خاک می‌خورند.
واحدهای مسکن مهر در حال ساخت شهر جدید پرند، لوله‌کشی‌های آب و گاز تا در منازل و بلوک‌های آماده تحویل انجام شده اما آب و گازی در این لوله‌ها جاری نیست. از سوی دیگر شرکت عمران پرند که هزینه محوطه‌سازی را هم که از اغلب متقاضیان دریافت کرده نمی‌تواند کار محوطه‌سازی را آغاز کند و واحدهای آماده را که هر روز صاحبانش به نشانه اعتراض به این شرکت مراجعه می‌کنند تحویل دهد. این در حالی است که اکثر ثبت‌نام‌کنندگان شهر جدید پرند آورده خود را به طور کامل پرداخت کرده‌اند و باید طی چند ماه اخیر واحد خود را تحویل می‌گرفتند. آنچه در تصور متقاضیان مسکن مهر از سکونت در شهرهای جدید است، ایجاد شهرک‌هایی با خانه‌های نوساز و کلیه امکانات آموزشی، درمانی و... است اما باید این متقاضیان قبل از تحویل خانه‌شان همه تصورات را از ذهن خود دور کنند و بدانند فقط سقفی بالای سر خود خواهند داشت. چرا که واحدهای مسکونی واگذار شده پرند با کم و کاستی‌های زیادی به متقاضیان تحویل داده شده که ساکنان این واحدها در حالی زندگی می‌کنند که خدمات زیربنایی و امکانات حداقلی زندگی شهری در این شهر برایشان فراهم نشده است.
ساکنان واحدهای مسکونی مهر پرند که به دلیل درآمد کم، متقاضی خرید واحدهای ارزان قیمت در این شهر بودند، باید علاوه بر تحمل دوری راه و پرداخت اقساط و هزینه زندگی، هزینه‌هایی همچون سرویس مدرسه فرزندان و رفت‌وآمد را به سبد هزینه‌‌های جاری زندگی خود اضافه کنند چرا که مدارس ساخته شده در فازهای مختلف به‌گونه‌ای قرار گرفتند که مدارس فعال در فازهای غیرمسکونی دایر است و دانش‌آموزان باید با سرویس یا همراه اولیاء به مدرسه بروند.
شاید فاصله زیاد مدرسه تا محل زندگی در بیشتر شهرها وجود داشته باشد اما آنچه این شهر را از دیگر شهرها متمایز کرده نبود وسایل نقلیه عمومی برای سهولت در رفت‌وآمد ساکنان و دانش‌آموزان است.
ساکنــان مسکن مهر پرند که 35 کیلومتر با نزدیک‌ترین شهر فاصله دارند نه تنها بیمارستان، کلانتری و مرکز تجاری ندارند بلکه حتی از داشتن تلفن و اینترنت نیز محرومند.
این روزها که تلفن از جمله ابتدایی‌ترین وسایل ارتباطی مردم شده، ساکنان برخی فازهای پرند را در حسرت خود گذاشته تا پس از داشتن حتی یک خط تلفن بتوانند صاحب اینترنت و ارتباطات شوند.
در گفت‌وگو با برخی ساکنان در فازهای مسکن مهر پرند، نبود خطوط تلفن، اینترنت و آنتن‌دهی نامناسب اپراتورهای تلفن همراه حتی برقراری ارتباط با بیرون از شهر را برای ساکنان دچار مشکل کرده که طبق ابلاغ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید هیچ واحد مسکن مهری از این پس نباید بدون تامین خدمات زیربنایی به متقاضیان تحویل داده شود.

 


معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی شرایط بیمه بازنشستگی زنان خانه‌دار و انواع مدل‌های بیمه بازنشستگی این گروه را تشریح کرد.
محمدحسن‌ زدا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه زنان خانه‌دار می‌توانند در قالب بیمه حرف و مشاغل آزاد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی 3 نرخ قرارداد منعقد کنند، اظهار کرد: این 3 نرخ شامل «بیمه بازنشستگی»، «بیمه بازنشستگی و فوت» و نیز «بیمه بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی» است.
وی در مورد 3 نرخ بیمه بازنشستگی زنان خانه‌دار، خاطرنشان کرد: در ارتباط با بیمه بازنشستگی هر فرد ماهانه حدود 60 هزار تومان حق بیمه، در مورد بیمه بازنشستگی و فوت هر فرد ماهیانه حدود 75 هزار تومان و در ارتباط با بیمه بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی هر فرد ماهیانه حدود 90 هزار تومان حق بیمه پرداخت می‌کند؛ همچنین در صورت استفاده از خدمات درمانی به ازاء هر فرد از اعضای خانواده نیز سرانه درمان اخذ شده و خدمات درمانی به آنها ارائه می‌شود.
به گفته زدا، زنان خانه‌داری که کمتر از 45 سال سن دارند می‌توانند با عنوان «بیمه مشاغل آزاد» به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کرده و با انعقاد قرارداد از شرایط بیمه بازنشستگی زنان خانه‌دار بهره‌مند شوند.
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی در مورد اینکه آیا زنان خانه‌داری که بیش از 45 سال سن دارند نیز می‌توانند از پوشش بیمه‌ای بازنشستگی زنان خانه‌دار بهره‌مند شوند؟ گفت: اگر زن خانه‌داری بیشتر از 45 سال سن داشت، به شرطی که دارای سوابق بیمه‌ای قبلی بود، می‌تواند تحت پوشش بیمه بازنشستگی زنان خانه‌دار قرار گیرد، به طور مثال زنی که 3 سال در یک شرکت خصوصی بیمه بوده هم اکنون در سن 48 سالگی می‌تواند با سازمان تأمین اجتماعی قرارداد بیمه بازنشستگی منعقد کند.
وی با بیان اینکه در زمان پرداخت مستمری بازنشستگی به زنان خانه‌دار باید 2 شرط حداقل 30 سال سابقه و نیز حداقل 50 سال سن و یا 55 سال سن و 20 سال سابقه برقرار شود، اظهار کرد: این 2 شرط برای دریافت مستمری بازنشستگی ضروری است و باید به صورت توأمان محقق شود تا زنان خانه‌دار بتوانند از این قانون استفاده کنند.
زدا همچنین در مورد چگونگی انعقاد قرارداد بیمه بازنشستگی زنان خانه‌داری که کمتر از 45 سال سن دارند، خاطرنشان کرد: زنان خانه‌داری که زیر 45 سال سن دارند با حداقل 18 سال سن می‌توانند تقاضای پوشش بیمه بازنشستگی داشته باشند.
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی افزود: به طور مثال اگر کسی از 40 سالگی شروع به پرداخت حق بیمه کند در 60 سالگی با 20 سال سابقه و در 70 سالگی با 30 سال سابقه به نسبت سوابق بازنشسته شده و مستمری دریافت می‌کند، اما به صورت کلی فرد زمانی که زیر 45 سال سن داشته و قرارداد خود را امضا می‌کند باید یا 30 سال حق بیمه پرداخت کرده و حداقل 50 سال سن داشته باشد و یا با 55 سال سن دارای 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه باشد تا مستمری 20 سال به نسبت سنوات به وی پرداخت شود.
وی با بیان اینکه بازنشستگی برای زنان شرایط خاص خود را دارد، گفت: اگر بیمه شده اجباری باشد زمانی که به سن 42 سالگی رسید و 20 سال نیز سابقه پرداخت حق بیمه داشت می‌تواند با دریافت 20 روز حقوق بازنشسته شود.

 


معاون اجرایی رئیس‌جمهور تصریح کرد: هم‌اکنون تولیدات داخلی تحت کنترل استاندارد هستند، اما این کنترل در مورد کالاهای وارداتی صورت نمی‌‌گیرد و مشخص نیست که چه کسی نسبت به واردات آن‌ها اقدام کرده است.
محمد شریعتمداری دیروز در مراسم گرامیداشت روز ملی کیفیت افزود: در این خصوص بحث قاچاق را مطرح می‌کنند، در حالی که هزینه‌های زیادی برای کنترل قاچاق انجام می‌شود و نباید قاچاق بهانه‌ای برای از بین بردن ضوابط استاندارد در کشور باشد.
وی با بیان این که، کنترل‌های مرزی در گمرک و تدابیر دولت برای امر قاچاق طی سال‌های اخیر زنگار گرفته است، افزود: این زنگار باید روغن‌‌کاری و برطرف شود.
شریعتمداری، برخورداری از یک سازمان استاندارد مقتدر را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد که با تدوین قانون جامع استاندارد، برخورد بهتری با موارد غیراستاندارد در کشور انجام شود.
وی با بیان این که، سند چشم‌انداز در سال‌های گذشته تا حدودی به فراموشی سپرده شده بود، افزود: وقت آن رسیده تا از این سند گردزدایی کنیم تا به اهداف تعیین شده در این هدف برسیم و بپذیریم که این یک سند ملی است.
وی با اشاره به رشد منفی اقتصاد کشور گفت: وضعیت اقتصادی کشور بیانگر این است که از نظر کیفیت در سال‌های گذشته وضعیت مناسبی نداشته‌ایم و به این مقوله کمتر توجه شده است.
شریعتمداری تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد مکلف است به موضوع کیفیت بیشتر کالاها رسیدگی کند و با تدوین قانون لازم با کسانی که برای سودجویی، کالاهایی را با کیفیت پایین تولید می‌کنند، برخورد کند.
وی افزود: با بررسی‌ کالاهای تولیدی در کشور به این واقعیت نزدیک می‌شویم که باید از سازمان ملی استاندارد معتبرتری برخوردار باشیم.
شریعتمداری با انتقاد از خروج موضوع اجرای قانون معیار مصرف انرژی از سازمان استاندارد و سپردن آن به ستادی خارج از این سازمان گفت: نسبت به این موضوع معترض هستیم و معتقدیم این مسئله باید به جایگاه واقعی خود یعنی سازمان استاندارد بازگردد.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به حادثه اسکانیا در جاده قم نیز گفت: بررسی دقیق و کارشناسانه در مورد حادثه اسکانیا در جاده قم هنوز انجام نشده در حالی که باید روشن شود آیا به کارگیری فوم غیراستاندارد باعث این حادثه و سوختگی بیش از حد شده و یا عامل دیگری دخالت داشته است.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با انتقاد از مشی کاسبکارانه برخی جشنواره‌‌های انتخاب شرکت برتر گفت: سند چشم‌انداز در سال‌های گذشته گرد و خاک گرفته و در صددیم اقداماتی برای غبارزدایی آن انجام دهیم.
وی با انتقاد از برگزاری برخی جشنواره‌ها و اعطای جوایز به واحدهای مختلف گفت: در بخشی از این فرآیندها چند ده میلیون تومان از هر واحد گرفته می‌شود و در مقابل به آن شرکت بابت کیفیت بالای یک کالا جایزه داده می‌شود.
شریعتمداری با بیان اینکه نسبت به این مسئله اعتراض داریم افزود: سازمان استاندارد مکلف است به این موضوع رسیدگی کندو با تدوین قانون لازم اجازه ندهد که مردم مورد سوءاستفاده قرار گیرند و شرکت‌ها به دروغ ادعای تولید کالای با کیفیت داشته باشند.

 


وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران و کشورهای آفریقایی توانمندی‌های طبیعی، فنی و مهندسی بالقوه‌ای دارند که باید در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری به کار گرفته شود.
محمد رضا نعمت‌زاده در نشست با سفرای کشورهای آفریقایی از برنامه‌ریزی برای تشکیل کمیته‌ای جهت توسعه روابط با کشورهای آفریقایی با هدف کمک به پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی خبر داد و گفت: با توجه به روابط سیاسی خوب جمهوری اسلامی ایران و آفریقا باید همت کرد تا پروتکل‌های امضا شده به گام‌های اجرایی تبدیل شود.
نعمت‌زاده این توضیح را نیز داد که بیش از 37 درصد تولید ناخالص داخلی کشور توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید می‌شود.
وی با بیان این که، جمهوری اسلامی ایران در منطقه حساس خاورمیانه قرار گرفته و موقعیت ممتازی به لحاظ جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی دارد گفت: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران رتبه 23 تجارت جهانی و دوم تجارت خاورمیانه را از آن خود کرده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه توضیحاتی درباره معادن فعال و ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ارایه داد و افزود: در مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای آفریقایی رابطه برد-برد حاکم است و با توجه به توانمندی‌های بسیار دو طرف و تمایل به توسعه همکاری‌های فنی و مهندسی می‌توان روابط را گسترش داد.
وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است تا سطح مبادلات تجاری و کالایی خود را با آفریقا از یک میلیارد و 700 میلیون دلار به 5 میلیارد دلار در یک دوره 5 ساله برساند.
وی تأکید کرد: کشورهای آفریقایی نقش بسزایی در معادلات بین‌المللی ایفا می‌کنند و برنامه رونق اقتصادی در آفریقا، فرصت‌های جدیدی برای به کارگیری توانمندی‌های اجتماعی و اقتصادی در اقتصاد این کشورها را فراهم می‌کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عمده کالاهای وارداتی ایران از آفریقا را شامل غلات، پرتقال، تنباکو، منگنز، چای و موز و عمده کالاهای صادراتی کشورمان به این قاره را گازهای مایع، نفت، کودهای شیمیایی و فرش دستباف برشمرد و افزود: واردات ایران از آفریقا از سال 2008 میلادی کاهش یافته و چالش روابط فیمابین باید برطرف شود.
وی با اشاره به ضعف زیرساخت‌های اقتصادی، روابط مالی و نبود بانک‌های مشترک، نبود روابط اقتصادی مناسب بین سازمان‌های اقتصادی آفریقایی با ایران گفت: این موانع باعث دسترسی اقتصادهای دو کشور به یکدیگر بوده و همچنین فرایندهای زمان‌بر از دیگر موانع است و به این جهت بارگیری در بنادر باید با سرعت بیشتر انجام شود.
نعمت‌زاده با تأکید بر لزوم ارائه اطلاعات صحیح تجاری و فرصت‌های بازرگانی بین دو طرف گفت: نبود شفافیت درباره توانمندی بازار آفریقا برای تجار ایرانی و بالعکس، افزایش هزینه‌های تجاری به دلیل افزایش هزینه حمل و نقل، نبود برنامه جامع برای توسعه روابط اقتصادی، تحریم‌ها، موانع بیمه و بانکداری از چالش‌های عمده در روابط اقتصادی بین ایران و آفریقا است.
وی همچنین بر فعالیت بیشتر بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: باید نمایشگاه‌های تخصصی بیشتری توسط کشورهای آفریقایی و ایران برگزار شود.
نعمت‌زاده با اعلام آمادگی کشورمان برای آموزش کارشناسان جهت دسترسی به بازارهای آفریقایی گفت: حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط برای استفاده از فرصت‌های اقتصادی آفریقا، مشارکت بخش خصوصی، انجام کارهای مشترک و افزایش همکاری‌های صنعتی و معدنی، مهندسی و فنی،‌ تمرکز بر روی بازارهای هدف و اولویت‌بندی کشورهای آفریقایی برای افزایش روابط از دیگر کارهای مهمی است که در بهبود روابط اقتصادی فی‌مابین باید انجام گیرد.

 


مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به توافق اخیر تهران - عشق‌آباد از افزایش واردات گاز از ترکمنستان خبر داد.
حمیدرضا عراقی در گفت‌گو با مهر گفت: پس از سفر بیژن زنگنه وزیر نفت به ترکمنستان توافق‌های جدید گازی بین دو کشور حاصل شده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه از نیمه دوم سال جاری تاکنون حجم واردات گاز طبیعی از ترکمنستان افزایش یافته است، تصریح کرد: همچنین با انجام مذاکراتی بین وزیر نفت ایران و طرف ترکمنستانی تغییری در قیمت گاز وارداتی حاصل نشد و از این رو بهای گاز ترکمنستان امسال گران نشده است.
معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه هم‌اکنون با توافق‌های تهران - عشق‌آباد راهکارهای جدیدی برای پرداخت وجه حاصل از گاز وارداتی از ترکمنستان حاصل شده است، بیان کرد: با این توافق‌ها در مجموع حجم واردات گاز ایران هم در مقایسه با سال گذشته با افزایش رو‌به‌رو شده است.
این عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه درخواست واردات گاز بیشتری از ترکمنستان توسط ایران مطرح شده است، یادآور شد: از این رو ترکمنستان هم متعهد شده برای زمستان سال جاری در صورت در اختیار داشتن توان و ظرفیت تولید، گاز بیشتری تحویل ایران بدهد.
عراقی همچنین با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال تولید گاز از فاز 12 و 15 پارس‌جنوبی،‌ آغاز شود خاطرنشان کرد: قطعا این فازها تا سال آینده مورد بهره‌برداری کامل قرار خواهند گرفت.
گفتنی است، در مذاکرات 14 شهریور سال جاری بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران با وزیر انرژی ترکمنستان درباره توسعه همکاری‌های دو کشور به ویژه در حوزه گاز و تجارت این حامل انرژی بحث و تبادل‌نظر شد.
بر این اساس، بررسی آخرین وضعیت واردات گاز ایران از ترکمنستان، ترانزیت گاز این کشور همسایه و تهاتر منابع مالی حاصل از واردات گاز با کالا و تجهیزات نفتی از مهمترین محورهای گازی دو طرف در عشق‌آباد بود.
از پنج سال گذشته تاکنون واردات گاز طبیعی توسط ایران از ترکمنستان با فراز و فرودهای متعددی مواجه بوده به طوری که در این مدت ترکمنستان سه بار به طور رسمی شیرهای صادرات گاز به ایران را بسته است.
بر این اساس، از سه سال گذشته تاکنون همزمان با افزایش ظرفیت تولید گاز، ایران طرح‌های جدیدی به منظور کاهش وابستگی به واردات گاز طبیعی از ترکمنستان را طراحی، ساخت، نصب و اجرایی کرده است.

 


یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تحقق کامل درآمدهای نفتی بودجه گفت: در این شرایط خزانه خالی معنی ندارد.
موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: درآمدهای نفتی بودجه به طور کامل بدست آمده و قیمت نفت بالاتر از پیش‌بینی 95 درصدی برای هر بشکه و میزان صادرات هم بیشتر از میزان هدف‌گذاری بوده است.
ثروتی اظهار داشت: خزانه خالی معنی ندارد و درآمدها باید طبق پیش‌بینی‌های بودجه سال جاری و با تلاش دولت تحصیل شود و هزینه‌ها طبق درآمدهای قانون بودجه سال جاری، فروش نفت،‌ واگذاری‌ها، فروش اوراق مشارکت و مالیات‌ها و غیره باشد.
وی همچنین با بیان این که، خزانه دولت تابع منابع درآمدی بودجه کل کشور است، تأکید کرد: هنوز هم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به درستی و به طور کامل اجرایی نمی‌شود.
وی گفت: دهک‌های پر درآمدی در کشور وجود دارد که ثروت زیادی مانند چند کارخانه دارند، اما از پرداخت کامل مالیات فرار می‌کنند که دولت می‌تواند با شناسایی این افراد، میزان درآمدهای مالیاتی خود را هم تا 40 هزار میلیارد تومان افزایش دهد.
وی با بیان آن که، دولت باید تلاش جدی در این زمینه انجام دهد، اظهار داشت: نباید منابع یارانه نقدی که ماهانه یک هزار میلیارد تومان کسری دارد را از منابع خارج از هدفمندی یارانه‌ها تأمین کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: دولت می‌تواند بخشی از منابع درآمدی قانون بودجه سال جاری را از محل واگذاری‌ها و فروش اوراق مشارکت تأمین کند.

 


مقامات آگاه پاکستانی از گفت‌وگوی‌های استراتژیک واشنگتن و اسلام‌آباد به منظور متقاعد کردن آمریکا برای معافیت خط لوله صلح از تحریم‌های علیه ایران خبر دادند.
به گزارش فارس، روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون طی گزارشی نوشت: پاکستان در جریان گفت‌وگوهای استراتژيک دو جانبه اسلام‌آباد و واشنگتن در 12 نوامبر (21 آبان) به آمریکا برای معاف کردن خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان فشار خواهد آورد.
گفت‌وگوهای واشنگتن که به دنبال بازدید اخیر نوازشریف از آمریکا صورت می‌گیرد، بر تجدید نظر در روابط دو کشور به ويژه با توجه به نیازهای انرژی پاکستان متمرکز خواهد بود.هیئت پاکستانی با سرپرستی مشترک «شاهد خاقان عباسی» وزیر نفت و «خواجه آصف» وزیر نیروی این کشور در این گفت‌وگوها شرکت خواهند کرد.
به گفته مقامات آگاه، هیئت پاکستانی موضوع تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه خط لوله آی‌پی را مطرح خواهد کرد، چرا که این خط لوله برای تامین تقاضای فزاینده انرژي در این کشور لازم و ضروری است.
براساس تحلیلی از سوی وزارت نفت پاکستان، جایگزین کردن نفت کوره مورد استفاده برای تولید برق با گاز وارداتی از ایران، صرفه‌جویی 4/2 میلیارد دلاری در سال برای پاکستان در برخواهد داشت.
این مقامات گفتند، پیشرفت پروژه خط لوله صلح به نتیجه گفت‌وگوهای واشنگتن و اسلام‌آباد بستگی دارد.
آمریکا همیشه با شرکت پاکستان و هند در این پروژه مخالفت و اعلام کرده است که مشارکت این دو کشور می‌تواند ناقض تحریم‌ها علیه ایران باشد. واشنگتن، اسلام‌آباد را به مشارکت در خط لوله آی‌پی ترغیب می‌کند.
در عین حال، مقامات پاکستان گفتند که هیئت پاکستانی همچنین امکان امضای یک قرارداد هسته‌ای غیرنظامی مشابه موردی که آمریکا با هند به امضا رسانده است، را مطرح خواهند کرد.
از طرف دیگر به گفته منابع آگاه، انتظار می‌رود که آمریکا به منظور منصرف کردن پاکستان از پیگیری پروژه این خط لوله به اسلام‌آباد فروش ال‌ان‌جی با قیمت ارزان‌تر پیشنهاد کند.
پروژه خط لوله 5/7 میلیارد دلاری انتقال گاز ایران به پاکستان از دهه 1990 تاکنون بارها به دلیل فشار آمریکائیها به تعویق افتاده است.

 


وزیر راه و شهرسازی گفت ایجاد بندر خشک در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) امکانپذیر است.
وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان هواپیمایی کشور اظهار کرد: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) می‌تواند جایگاه مناسبی برای ایجاد بندر خشک و فعال‌سازی صنعت حمل و نقل و تجارت باشد.
وی افزود: در شرایط تحریم که قدرت‌های جهانی علیه ایران اعمال کرده‌اند، صنعت حمل و نقل هوایی به کار خود ادامه داد و توانست با چنگ و دندان به مردم کشور سرویس‌دهی کند و پایدار بماند.
به گفته آخوندی، پروازهای ایران در داخل و چه در خارج از کشور برقرار ماند و این در شرایطی رخ داد که بخشی از قدرت‌های جهان به دنبال این بودند که صنعت حمل و نقل کشور نتواند فعالیت کند اما در مقایسه با استانداردهای جهانی این صنعت توانست به فعالیت خود ادامه دهد.
وی خطاب به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و قائم‌مقام خود در صنعت هوانوردی گفت: از جهانگیریان و نوریان خواسته شده زمان‌بندی دقیقی برای اجرای برنامه‌های عملیاتی این سازمان ارائه دهند به‌گونه‌ای که قانون برنامه پنج ساله پنجم دولت گفته بود تا پایان سال 92 آزادسازی باید به صورت کامل صورت گیرد.
آخوندی تاکید کرد: هنوز تنوع‌سازی در این صنعت ایجاد نشده چه برسد به آزادسازی و باید هرچه سریع‌تر برنامه عملیاتی صنعت ارائه شود و فعالان حوزه دست به کار شوند.
وزیر راه و شهرسازی دیگر ماموریت مهم این سازمان را بهبود کارآیی و بهره‌وری در صنعت هوانوردی عنوان کرد و گفت: صنعت هوانوردی ویترین نظام است و باید فرودگاه در شأن مردم و برای آسایش، رفاه و ایمنی شهروندان خدمات خوب ارائه دهد.
وی تاکید کرد: کلیه فرآیندهایی که در صنعت حمل و نقل هوایی کشور ما صورت می‌گیرد باید بازبینی شود چرا که ضمن حفظ ایمنی و امنیت حتما راهکارهایی برای آسایش و رفت و آمد آسان مردم ایجاد می‌شود.
آخوندی با بیان این که مردم در سفرهای خود باید با روحیه‌ای مناسب وارد کشور شوند، گفت: باید فرودگاهی شاداب داشته باشیم نه این که مسافران با ورود به فرودگاه با چهره‌ای عبوس مواجه شوند و باید در کنار ایجاد امنیت، شادابی در میان مسافران حفظ شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: ماموریت دیگر سازمان هواپیمایی کشوری رگولاتوری و تنظیم برنامه‌های این سازمان است و کل صنعت هوانوردی چه در بخش مقررات ایمنی و استاندارد باید نحوه ورود این صنعت و تنظیم مقررات با دستگاه‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد. در ادامه این مراسم علیرضا جهانگیریان رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به سهم 2 هزار میلیارد دلاری حمل و نقل هوایی در اقتصاد دنیا، ایران نیز باید نسبت به مساحت و جمعیت خود در حمل و نقل هوایی سالانه 20 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی تامین کند.
وی اظهار داشت: ایمنی، امنیت، حفاظت از محیط زیست، توسعه پایدار و ایجاد محیط سالم برای رقابت بخش خصوصی در صنعت هواپیمایی از الزامات سازمان هواپیمایی کشوری است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: سهم حمل و نقل هوایی در اقتصاد دنیا سالانه 2هزار میلیارد دلار است. که ما نسبت به جمعیت و مساحت خود باید 20 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی را سالانه از محل این صنعت تامین کنیم.
جهانگیریان با بیان اینکه روزانه یک هزار نفر مسافر داریم که جان آنها در دست این صنعت است گفت: سازمان هواپیمایی کشوری اهرم‌های متناسبی نظیر قوانین، اختیارات و پشتیبانی لازم دارد؛ در جلسه هیئت وزیران این جانب از وزیر راه و شهرسازی و رئیس‌جمهور قول گرفته‌ام در راه دستیابی به این مسیر اهرم‌ها را در اختیار من قرار دهند. پس از آن قبول کردم که ریاست سازمان هواپیمایی کشور را برعهده بگیرم.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10