(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 20 آبان 1392 - شماره 20638

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پیش‌بینی کیهان درست از آب درآمد
آمریکا وعده نسیه هم نداد
مذاکرات ناتمام ماند
بعد از10سال، نقطه سرخط ! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
شیشه (گفت و شنود)
بازتاب مذاکرات ژنو در رسانه‌های خارجی
وندی شرمن برای ارائه گزارش مذاکرات ژنو به تل‌آویو می‌رود
فارین پالیسی: کنگره آمریکا به دنبال ادامه فشار بر ایران است
یک منبع نزدیک به آژانس: آمانو قصد دارد با ایران توافقنامه امضا کند
تقسیم نقش‌ها میان آمریکا فرانسه و اسرائیل در مذاکرات ژنو(خبر ویژه)
این ادبیات از شما بعید بود
آقای روحانی!(خبر ویژه)
فرید ذکریا: تحریم‌ها علیه ایران حتی با حل مسئله هسته‌ای لغو نخواهد شد(خبر ویژه)
تیتری که ساعت 3 نیمه شب BBC را شوکه کرد!(خبر ویژه)
 


سرویس سیاسی-
علی‌رغم آنکه رسانه‌های بیرونی و داخلی از یک توافق بزرگ میان ایران و 5+1 خبر می‌دادند، مذاکرات 3 روزه و فشرده ژنو 5 بدون توافق به پایان رسید.
در این میان در فضای رسانه‌ای بر نقش «فرانسه» در به توافق نرسیدن مذاکرات ژنو مانور داده شده و این در حالی است که شواهد و قرائن به وضوح نشان می‌دهد یک تقسیم کار از سوی طرف غربی در روند مذاکرات صورت گرفته است و فرانسه نقش«پلیس بد» را بازی کرده است.
سؤال این است که علت اصلی در عدم توافق میان ایران و 5+1 در مذاکرات ژنو چیست؟ علت اصلی را باید در این نکته واکاوی کرد که ایران در مقابل 5+1 بر رعایت خطوط قرمز خود در مسايل هسته‌ای و حفظ حقوق مردم پافشاری نمود و در جریان مذاکرات فشرده بخصوص در قالب مذاکرات سه جانبه میان ظریف، اشتون و جان‌کری باج نداد.
باج‌خواهی حریف غربی از ایران در مذاکرات هسته‌ای در شرایطی است که پیش از این و در دور قبلی مذاکرات نیز کیهان با تکیه بر مستندات غیرقابل انکار پیش‌بینی کرده بود که طرف مقابل به دنبال گرفتن امتیازات نقد از ایران است و در ازای آن حتی وعده‌ نسیه هم نخواهد داد.
از همین روی، مواجهه طرف غربی با ایران در مسیر مذاکرات هسته‌ای به دور از یک توافق با بار معنایی حقوقی است.
بنابر آنچه که از محتویات مذاکرات ژنو به بیرون درز پیدا کرده است تعلیق غنی‌سازی 20 درصد از سوی ایران به انضمام پاره‌ای از تعهدات در برابر آزادی دارایی‌های بلوکه شده کشورمان یا وعده بدون تضمین برای کاهش مقادیر ناچیزی از تحریم‌های ثانویه با یک توافق جامع و متوازن میان طرفین مذاکرات، فاصله‌ای پر ناشدنی دارد.
برای همین است که مقارن با این فضا، مذاکرات ناتمام مانده و دور بعدی در 20 نوامبر (29 آبان) مجدداً در ژنو از سرگرفته خواهد شد.
بنابراین آنچه در مذاکرات اخیر در ژنو دو طرف به آن متمایل شدند تنها صدور یک بیانیه مشترک است.
در متن بیانیه رسمی مشترک ظریف و اشتون که پس از پایان مذاکرات فشرده دو طرف بامداد دیروز منتشر شد آمده است: ما از یک نشست 3 روزه با مذاکرات طولانی، فشرده و مباحث سازنده آمده‌ایم.
براساس این بیانیه، پیشرفت‌های واقعی و محکمی حاصل شده اما بعضی از اختلافات همچنان باقی مانده است. ما می‌خواهیم از وزرای خارجه که در ژنو به ما پیوستند و همچنین میزبانمان تشکر کنیم.
در بیانیه ظریف و اشتون همچنین آمده است؛ به همراه تیم‌های مذاکره کننده 6 کشور، 20 نوامبر مجدداً همدیگر را ملاقات خواهیم کرد.
نشست خبری مشترک اشتون و ظریف
پس از صدور بیانیه مشترک، کنفرانس مطبوعاتی مشترک ظریف و کاترین اشتون نیز بامداد روز یکشنبه به وقت تهران برگزار شد.
در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی، اشتون به مذاکرات ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: ما یک جلسه طولانی داشتیم و سه روز است که درگیر مذاکرات سازنده هستیم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: پیشرفت‌های زیادی حاصل شده اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد و من می‌خواستم از وزرایی که آمدند و به ما پیوستند و همچنین از میزبان سازمان ملل تشکر کنم.
ظریف نیز در این کنفرانس با اشاره به روند مذاکرات سخت ژنو گفت: نشست 2 ساعته‌ای که ما در آن شرکت کرده‌ایم جلسه خوبی بود و مهم اراده سیاسی و حسن‌نیت برای خاتمه دادن به این فاز و اجرای مرحله اول توافقاتی که در خصوص مسائل هسته‌ای حاصل خواهد شد، است.
وزیر خارجه کشورمان گفت: ما این اراده را داریم که در نشست بعدی گام‌های رو به جلو بعدی را برداریم، این 3 روز خیلی خوبی و بسیار مثمرثمر بود.
ظریف پس از پایان نشست مطبوعاتی مشترک با اشتون در جمع خبرنگاران ایرانی نیز گفت: هنوز توافقی صورت نگرفته است اما در مسیر رسیدن به توافق پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.
وی افزود: با جدیت و اعتماد به نفس و خودباوری و باور به توان مردم و جمهوری اسلامی و توانی که حماسه سیاسی سال اخیر را برای کشور و سیاست خارجی ایجاد کرد این مذاکرات را به پیش می‌بریم. امیدوارم با کار کارشناسی که همکاران من عراقچی و روانچی و همکاران‌شان در دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف انجام می‌دهند و ساعت‌ها کار فراوانی که برای این کار صرف کردند نتایج خوبی داشته باشیم. ما در مقابل هرگونه زیاده‌خواهی مقاومت نشان داده و خواهیم داد. قصد ما این است که با دنیا با منطق صحبت کنیم و در سطح بین‌المللی به‌عنوان مردمی که دارای تمدن و فرهنگ و منطق هستند فعال باشیم. مردم ما سلاح هسته‌ای را برای دنیا مضر می‌دانند.
وی با بیان این که برای ما مهم بوده است که این روند هم اعتمادساز باشد تاکید کرد: قرار شده کار را به پیش ببریم. نکاتی که درباره اختلاف‌ها و توافقات در رسانه‌ها مطرح می‌شود مبنای واقعی ندارد. ما در حال صحبت کردن بر روی کل یک طرح هستیم. ممکن است بر موارد زیادی توافق شده باشد اما مثلا نکاتی مورد توافق نباشد.
وی درباره مذاکرات در خصوص تحریم‌ها نیز اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین موضوعات مسئله تحریم است و این که در مذاکرات قبلی نیز کارشناسان تحریم حضور داشتند بر همین اساس بود. موضوع تحریم یکی از اساسی‌ترین موضوعات مطرح است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا بر سر میز مذاکره درباره اختلاف‌های دیگر ایران و فرانسه از جمله سوریه بحث شد و آیا این امر دلیل مخالفت فرانسه است؟ گفت: در مذاکرات دو جانبه در پاریس با فرانسه راجع به همه موضوعات از جمله سوریه صحبت کردیم. ما بارها گفتیم موضوع مذاکرات ما در 1+5 صرفاًً هسته‌ای است. هیچ موضوعات دیگری را مطرح نمی‌کنیم. با هیچ کس نه فرانسه و نه آمریکا و نه دیگر بازیگران بحث دیگری را مطرح نمی‌کنیم و هدف مذاکرات نیز تنها هسته‌ای است و نه تغییر نوع رابطه و موضوعات دیگر.
رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران درباره این که مذاکرات آینده چند روزه خواهد بود؟ گفت: 20 نوامبر (29 آبان ماه) یک فرصت سه روزه در نظر گرفته‌ایم. این موضوع بستگی به این مطلب دارد که چقدر وقت داشته باشیم. 20 نوامبر اولین فرصتی بود که من و اشتون هر دو زمان آزاد داشتیم. من از 23 نوامبر باید در تهران میزبان اجلاس وزیران خارجه اکو باشم.
واکنش‌های حریف به مذاکرات ژنو
به موازات اصرار پر سر و صدای وزیر خارجه فرانسه مبنی بر بی‌نتیجه بودن مذاکرات سه روزه ژنو بین ایران و گروه 1+5، کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس و روسیه از مذاکرات استقبال کرده و رویکرد مذاکرات را سازنده توصیف کردند.
لوران فابیوس که براساس تقسیم کار انجام شده بین گروه 1+5 نقش پلیس بد و وکیل مدافع رژیم صهیونیستی را در این دور از مذاکرات بازی می‌کرد پس از پایان مذاکرات گفت: نشست 3 روزه ژنو بدون هیچ‌گونه توافقی پایان یافت.
وزیر خارجه فرانسه گفت: از همان ابتدا تمایل داشتیم تا مسئله هسته‌ای ایران در ژنو حل شود اما هنوز سؤالاتی وجود دارد که نیاز به رفع نگرانی دارد. وی گفت: نمی‌خواهد کشورش بخشی از یک توافق احمقانه باشد.!
گفتنی است؛ این عصبانیت وزیر خارجه فرانسه در امتداد همان سناریویی است که می‌کوشد شرایط را نسبت به ایران ملتهب نماید.
وزیر خارجه آمریکا اما در ژستی متفاوت با وزیر خارجه فرانسه به مذاکرات واکنش نشان داد. در این مذاکرات تفاوت‌ها را کمتر کردیم. هیچ شکی ندارم که پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.
به گزارش تسنیم، کری گفت: در 3 روز گذشته به پیشرفت‌های بزرگی دست یافتیم. امشب در موضع و هدفمان اتحاد داشتیم... هفته آینده متعهدیم که با هدف تمام کردن آنچه شروع کرده‌ایم به اینجا می‌آییم... اعتمادسازی فرآیندی طولانی و سخت است. 1+5 و ایران اراده و توانایی اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای را دارند...، دیپلماسی زمان می‌برد.
وی تصریح کرد: از همه می‌خواهیم که از قضاوت زودهنگام و باور به شایعات پرهیز کنند. حقیقت این است که مذاکرات به صورت محرمانه انجام می‌شوند و این نشان دهنده جدیت است، ما مدت زیادی روی این کار کرده‌ایم... تاکید می‌کنم که پنجره دیپلماسی تا ابد باز نخواهد بود...
جان کری درباره اعتراضات فرانسوی‌ها به توافقات نیز گفت: ما با آنها درباره برخی مسائل موافق بودیم اما با لحن متفاوتی به اینجا آمدیم و این چیزی است که در مذاکرات انجام می‌دهند.
وی ضمن رد عدم هماهنگی فرانسه با گروه گفت: اوباما نیز تاکید داشته که عجله‌ای نداریم زیرا عدم توافق بهتر از توافق بد است.
وی درباره رآکتور آب سنگین ایران گفت: این مسئله بسیار مهم است و باید در هر توافقنامه‌ای به آن پرداخته شود.
آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیز درباره مذاکرات گفت: ارزیابی ما این است که این دور از مذاکرات خیلی مثبت و سازنده بود. هر دو طرف با حسن نیت و با احترام متقابل مذاکره کردند و قرار شد در آینده نزدیک در سطح مدیران سیاسی این مذاکرات ادامه داشته باشد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: همانطور که کری اعلام کرد عجله کار شیطان است. یعنی ما نباید عجله کنیم البته ما عجله نکردیم بلکه پیشرفت کردیم.
ایر در پاسخ به این سوال که آیا به نتیجه نرسیدن مذاکرات اخیر، موضع مخالفان کاهش تحریم‌ها علیه ایران را در کنگره آمریکا قویتر خواهد کرد؟ گفت: به هیچ وجه این‌طورنیست. کنگره و دولت اوباما در ایجاد نظام تحریم‌ها با هم همکاری و دولت با سایر قوا مشورت می‌کند. وزیر خارجه پس از بازگشت به آمریکا با رئیس‌جمهور و کنگره دیدار و نتایج مذاکرات را گزارش خواهد کرد. فراموش نکنید هدف ما این است که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد.
وزیر خارجه انگلیس نیز با دشوار ارزیابی کردن گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران، امکان دستیابی به توافق در این زمینه را مطرح کرد.
«ویلیام هیگ» در گفت‌وگو با شبکه خبری «بی‌بی‌سی» آینده گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران را در آینده نزدیک خوب ارزیابی کرد.
وی گفت که مطمئن است که گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران به نتیجه می‌رسد.
«گیدو وستروله» وزیر خارجه آلمان نیز بامداد یکشنبه بعد از پایان سه روز مذاکرات فشرده در ژنو از بروز پیشرفت در روند گفت‌وگوها خبر داد.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در پایان مذاکرات 3 روزه نمایندگان ایران و میانجیان بین‌المللی در گروه «1+5» اعلام کرد که در جریان گفت‌وگوهای صورت گرفته طرفین پایه و اساس همکاری برای تدوین راه حل نهایی مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را بر اساس پیشنهاد مسکو مبنی بر رفع اختلافات به صورت مرحله به مرحله و اقدام متقابل را طرح‌ریزی کرده‌اند.
همه این واکنش‌ها و اظهارات در حالی است که تحلیل ماجرا نشان می‌دهد هرچند به لحاظ ظاهری مذاکرات با پیشرفت همراه بوده ولی نکته اصلی و کلیدی این است که در جریان این پیشرفت در مذاکرات، ایران به طرف مقابل باج نداده و بر اصول هسته‌ای خود پافشاری کرده است.

 


باج‌خواهی آمریکا و متحدانش که با بهره‌گیری از ترفند «پلیس خوب، پلیس‌بد» طراحی شده و به پای میز مذاکرات ژنو منتقل شده بود، در برخورد با مخالفت تیم هسته‌ای کشورمان رنگ باخت و همانگونه که از قبل قابل پیش‌بینی بود و کیهان در چند نوبت بر آن تاکید ورزیده بود، مذاکرات ژنو را بی‌نتیجه و ناتمام باقی گذاشت که در این باره گفتنی‌های درس‌آموز و عبرت‌انگیزی هست.
1- تیم هسته‌ای کشورمان بی‌آن‌که توضیح قابل قبولی داشته باشد روزه‌سکوت گرفته بود و از روند مذاکرات و محتوای آن کمترین خبری منتشر نمی‌کرد و یا به خبررسانی «کلی»، و در مواردی «قطره‌چکانی» بسنده می‌کرد. حریف اما، اگرچه ادعا می‌کرد که به قول و قرار خود با تیم کشورمان پایبند است و درباره روند مذاکرات، سکوت خواهد کرد- اظهارات اشتون و شرمن- ولی با بهره‌گیری از شگرد «منبع خاکستری» تقریبا هیچ بخشی از محتوای مذاکرات را ناگفته باقی نمی‌گذاشت و گویاتر آن که با بهره‌گیری از فقدان حضور خبری تیم ایران، فضای رسانه‌ای و افکار عمومی را به نفع خود مدیریت می‌کرد. نتیجه آن که امروزه بعد از ناتمام ماندن مذاکرات، بسیاری از رسانه‌های خارجی- تقریبا تمامی آنها- علت ناتمام ماندن مذاکرات را ناتوانی ایران در دفاع مستند از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود و جلب اعتماد گروه 5+1 قلمداد می‌کنند و حال آن که توضیح و خبررسانی به موقع تیم هسته‌ای کشورمان می‌توانست و هنوز هم می‌تواند نشان بدهد که باج‌خواهی و انتظارات فراقانونی حریف و ایستادگی ایران در مقابل این باج‌خواهی علت اصلی ناتمام ماندن مذاکرات بوده است. بدیهی است که این دو گزاره، از زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند. همین خودداری از گزارش متن مذاکرات است که اوباما، با غرور اعلام می‌کند؛ وظیفه ما نیست که به ایران اعتماد کنیم! و سؤال این است که چرا تیم هسته‌ای کشورمان با سکوت درباره محتوای مذاکرات، فرصت میدان‌داری رسانه‌ای و مدیریت افکار عمومی را دو‌دستی و سخاوتمندانه به حریف تقدیم کرده است؟! آیا این پدیده، درس‌آموز و درخور پیشگیری نیست؟!
2- اگرچه تیم هسته‌ای کشورمان از متن مذاکرات و محتوای آن خبری منتشر نکرده است ولی از مجموع اظهارنظر مقامات رسمی گروه 5+1 و اخباری که رسانه‌های غربی بیرون داده‌اند و نیز با توجه به برخی از اخبار موثقی که به کیهان رسیده، خواسته‌های حریف در چند محور زیر جمع‌بندی شده و روی میز مذاکرات ژنو آمده بود؛
- توقف غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم در فردو و نطنز
- کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال تا مرز تقریبا پایلوت و آزمایشگاهی
- عدم استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-M2 که با سرعت و قدرت بیشتری قادر به غنی‌سازی اورانیوم هستند.
- تعطیلی تأسیسات آب سنگین اراک و یا تغییر کاربری آن به گونه‌ای که خروجی آن «پلوتونیوم» نباشد.
- پذیرش سقف انباشت اورانیوم غنی‌شده 20 درصدی و تبدیل ذخایر به سوخت - که غیرقابل بازگشت است - و یا رقیق کردن آن تا میزان 5درصد.
- تعطیلی تأسیسات فردو
آمریکا و متحدانش در مقابل درخواست‌های یاد شده، پیشنهاد لغو تحریم‌های خودرو، طلا و فلزات گرانبها، پتروشیمی و آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران - در کشورهای چین و هند و کره‌جنوبی - را روی میز گذاشته بودند.
1+5 از ایران خواسته بود که اقدامات یاد شده را در یک دوره موقت 6 ماهه به اجرا درآورد و در پایان این مدت چنانچه بررسی‌های انجام شده حاکی از اجرای دقیق آن بوده و کسب رضایت 1+5 را در پی داشت، مذاکرات اصلی آغاز شود. گفتنی است که گروه 1+5، از این دوره 6 ماهه با عنوان مقدمه مذاکرات و نه اصل مذاکرات یاد می‌کرد.
پیشنهاد ارائه شده 1+5 دقیقا تکرار همان روند خسارت باری بود که در سال‌های 82 تا 84 - سال‌های 2003 تا 2005 - در اجلاس اکتبر 2003 تهران و سپس اجلاس بروکسل از سوی تروئیکای اروپایی - انگلیس و فرانسه و آلمان - به ایران تحمیل شده بود و در جریان آن، تمامی فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان به حالت تعلیق درآمده بود و نهایتا تروئیکای اروپایی پس از 2 سال فرصت‌سوزی در اجلاس لندن اعلام کرد که بهترین تضمین قابل قبول برای ما، توقف کامل فعالیت هسته‌ای ایران است. در پی این برخورد مستکبرانه بود که رهبرمعظم انقلاب دستور از سرگیری فعالیت‌های به تعلیق درآمده را صادر فرمودند و این حرکت با از سرگیری فعالیت کارخانه UCF اصفهان آغاز شد و حریف تنها به این علت که جمهوری اسلامی ایران، به خواسته آنها مبنی بر توقف کامل برنامه هسته‌ای خود تن نداده است، پرونده‌ هسته‌ای کشورمان را علی‌رغم تصریح بند c از ماده 12 اساسنامه آژانس، به شورای امنیت برد و علیه ایران اسلامی قطعنامه صادر کرد.
بعدها، محمد البرادعی - دبیر کل وقت آژانس - که جای خود را به «یوکیا‌آمانو» داده بود، اعتراف کرد پرونده هسته‌ای ایران برخلاف روال حقوقی و فنی آژانس و تنها در پی تصمیم سیاسی آمریکا و متحدانش به شورای امنیت رفته است.
3- این که تیم هسته‌ای کشورمان در مذاکرات ژنو با کدام بخش از پیشنهادهای 1+5 موافقت کرده و کدام بخش را نپذیرفته است، موضوع این یادداشت نیست و شاید در آینده به آن اشاره کنیم ولی آنچه دانستن آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند سند حقانیت جمهوری اسلامی ایران باشد و متاسفانه از سوی تیم محترم کشورمان ناگفته مانده است، این که؛ از 1+5 سوال شده بود، بر فرض پذیرش پیشنهادهای یاد شده چه تضمینی هست که ماجرای سال‌های 82 تا 84 تکرار نشود و بعد از پایان دوره موقت 6 ماهه، با همان پاسخ که در اجلاس لندن روبرو شده بودیم مواجه نشویم؟! از این روی، تیم هسته‌ای کشورمان در اقدامی هوشمندانه و قابل تقدیر گفته بود؛ 5+1 در صورت پذیرش بخشی از پیشنهادات باید از هم اکنون تضمین عینی و مکتوب بدهد که بعد از پایان دوره موقت، حق غنی‌سازی 5 درصدی کشورمان را با دو قید «در داخل خاک ایران» و «به صورت صنعتی و نه پایلوت و آزمایشگاهی» بپذیرد. ضمن آن که بخشی از درخواست‌های 5+1 نظیر توقف تاسیسات آب سنگین اراک نیز قابل پذیرش نیست.
اختلاف اصلی دقیقا از همین نقطه- تضمین حق غنی‌سازی- شکل گرفته و در مذاکرات 3 روزه و فشرده بعدی ادامه یافت و نهایتا بنا به برخی دلایل دیگر مذاکرات ناتمام ماند. آمریکا و متحدانش به این درخواست منطقی پاسخ منفی داده بودند. به بیان دیگر هدف نهایی خود از مذاکرات را در توقف کامل فعالیت هسته‌ای کشورمان و به قول «داریل کیمیل» با مختصات «غنی‌سازی صفر» تعریف کرده بودند. این دقیقا همان مضمونی بود که در تیتر اول کیهان- 11 آبان- با عنوان «آمریکا در مقابل امتیاز نقد، وعده نسیه هم نمی‌دهد» آمده بود.
اینجا دو سؤال منطقی و حقوقی از 5+1 در میان بود؛
اول؛ این که اگر هدف نهایی مذاکرات را در نقطه «غنی‌سازی صفر» و دست‌کشیدن ایران از برنامه هسته‌ای خود تعریف نکرده‌اید چرا حاضر به تضمین غنی‌سازی 5 درصدی در خاک ایران و به صورت صنعتی نیستید؟!
دوم؛ آن که اگر تحریم‌ها آنگونه که ادعا می‌کنید به خاطر فعالیت هسته‌ای ایران اعمال شده و فعالیت هسته‌ای بهانه تحریم‌ها نیست، چرا کمترین تغییر در سامانه و رژیم تحریم‌ها را نمی‌پذیرید؟! مگر نه این که یک دوره به قول خودتان موقت 6 ماهه پیشنهاد کرده‌اید؟ بنابراین چنانچه تحریم‌ها برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران است، بر پایه کدام دلیل و منطق حقوقی و فنی- بر فرض پذیرش پیشنهادات 5+1 از سوی ایران- نیز، حاضر به لغو آن نمی‌شوید؟! آیا این حرکت 5+1 حاکی از آن نیست که تحریم‌ها را برای باج‌خواهی بعد از پایان دوره 6 ماهه نگاه داشته‌اند؟ یعنی همان ترفندی که در سال 2005 و در اجلاس لندن به کار گرفته و اعلام کردید تنها تضمین مورد قبول توقف کامل و همیشگی برنامه هسته‌ای ایران است؟ و هنگامی که مقاومت ایران در مقابل این باج‌خواهی را مشاهده کردید، پرونده هسته‌ای کشورمان را به شورای امنیت بردید؟!
4- دقیقا در همین نقطه است که وزیر امور خارجه فرانسه با عجله وارد ژنو می‌شود و در نقش از پیش تعریف شده «پلیس بد» به مذاکرات می‌پیوندد و متاسفانه برخی از دوستان ساده‌اندیش ما نیز این نقش ساختگی را واقعی می‌پندارند. یعنی همان نقشی که پیش از این اسرائیل با تظاهر به مخالفت با توافق ایران و 5+1 بر عهده گرفته بود و شماری از ساده‌لوحان به توهم- و اصحاب فتنه با‌هماهنگی- اصرار داشتند که مخالفت اسرائیل را واقعی جلوه داده و از این طریق زمینه باج‌دهی ایران به 5+1 را فراهم آورند.
دیروز «پال شولت» رئیس سابق کنترل و منع گسترش تسلیحات در وزارت دفاع انگلیس اعتراف کرد که فرانسه در مذاکرات ژنو به جای اسرائیل «نقش پلیس بد» را برعهده داشت و «فرانسوا نیکولو» سفیر سابق فرانسه در ایران نیز بر آن تاکید ورزید و بی‌بی‌سی گلایه کرد که وزیر خارجه فرانسه با اقدام غیردیپلماتیک- بخوانید ناشیانه- خود، بخشی از اهداف مذاکرات ژنو را فاش کرد، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه ساسکس اعتراف می‌کند که مخالفت فرانسه تاکتیکی و با هماهنگی سایر کشورهای عضو 5+1 بوده است... و ده‌ها نمونه دیگر که در ستون اخبار ویژه کیهان امروز به مواردی از آن با ذکر سند اشاره شده است.
5- آنچه گذشت که فقط بخشی از ماجراست- و باز هم به آن خواهیم پرداخت- به وضوح حکایت از آن دارد که تیم هسته‌ای کشورمان با تعهد نسبت به خطوط قرمز هوشمندانه‌ای که برای آنها ترسیم شده بود به دشمن اجازه و فرصت نداده است در پوشش لبخندها و خوش و بش‌های مزورانه، پروژه فریب خود را عملیاتی کند و از این طریق، در مرحله اول، آمریکا و انگلیس و فرانسه و در مرحله دوم رژیم صهیونیستی را ناکام گذاشته است... و در این باره باز هم گفتنی‌هایی هست.

حسین شریعتمداری

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* به دیپلمات‌های عزیز کشورمان عرض می‌کنم. تنها امیدتان به خداوند متعال باشد چرا که اگر کسی به غیر خدا تکیه کند ذلیل و خوار می‌شود. خداوند تکیه‌گاه مطمئن و حلال مشکلات است.
علی محمدی
* بنده معتقدم در مذاکرات جاری بین ایران و کشورهای 5+1 آمریکا می‌خواهد با پرداخت ده درصد دارایی‌های بلوکه شده کشورمان چرخه هسته‌ای ایران را تعطیل کند و قاعدتاً مسئولین تیم مذاکره کننده در چنین شرایطی نمی‌خواهند در زمینی که یاران رژیم صهیونیستی تعیین می‌کنند بازی کنند.
حسینی
* مشکل مذاکرات هسته‌ای کشورهای 5+1 با ایران بر سر این است که آمریکا و چند کشور غربی در این مذاکرات از خود استقلال ندارند و پیرو سیاست‌های اسرائیل هستند.
آب پیکر از گیلان
* حدود 10 سال قبل هم برای اعتمادسازی UCF اصفهان را به حال تعلیق درآوردیم ولی متأسفانه استکبار برخلاف تعهداتش عمل کرد. هیئت مذاکره‌کننده مواظب باشد، پذیرش تعلیق یا کاهش غنی‌سازی 20 درصد فاجعه است. انسان با ایمان هیچ گاه از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود.
8415---0911
* گفته رئیس جمهور آمریکا مبنی بر ادامه تحریم‌ها حتی پس از توافق احتمالی با ایران رسانه‌های اصلاح‌طلب غربگرا را که دائم در پی ایجاد خوش‌بینی کاذب به غرب هستند رسوا کرد. این موضعگیری اوباما همچنین بار دیگر عمق بصیرت رهبر معظم انقلاب در بی‌اعتمادی به غرب را نشان داد.
3730---0910 و 6293---0919 و 1933---0933
* برخی اصلاح‌طلبان بی‌بصیرت می‌خواهند با فشارهای رسانه‌ای نرمش قهرمانانه فرموده رهبری را به باج دهی تبدیل کنند.
0124---0914
* اعترافات جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس خبیث مبنی بر دخالت و جنایت در ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی به ملت ایران آشکار است و این اظهارات مرموز در حاشیه نشست 5+1 برای ما قابل هضم نمی‌باشد، چرا که این اظهار ندامت و پوزش فردی که در حال حاضر سمت رسمی ندارد بی‌اثر است. دولت انگلیس می‌تواند به جای این چراغ سبزها در نشست مذاکرات هسته‌ای حقوق ایران اسلامی را به رسمیت بشناسد تا گوشه‌ای کوچک از خیانت‌ها و خباثت‌هایش را جبران و روزنه امیدی برای ایجاد ارتباط مناسب با ایران پیدا کند. در غیر این صورت همه چیز در هاله‌ای از ابهام است.
طالعی
* چگونه مجری برنامه هفت شبکه 3 از افرادی مانند اسی نیک‌نژاد همکار «پورنو»ساز هالیوود در این برنامه دعوت می‌کند؟ خجالت هم چیز خوبی است. مسئولین این شبکه چه پاسخی برای مردم دارند؟
8865---0912
* اگر چنانچه اینترنت ملی راه‌اندازی شود کاربران ما سراغ سایت‌های خارجی مثل فیسبوک نمی‌روند تا ابزار جاسوسی آمریکا شوند و به قول معروف در زمین دشمن بازی کنند.
5449---0937
* به امید خدا لانه‌های پوشالی و عنکبوتی نظام سلطه تا چند سال دیگر متلاشی می‌شود و آن زمان اسرائيل و آل سعودی وجود نخواهند داشت. در آن روز آوای ملکوتی، اسلام ناب محمدی در عرصه گیتی طنین‌انداز خواهد شد. انشا‌ءالله
0417---0913
* برائت و تنفر خود را از حرکت ناجوانمردانه تکفیری‌های وهابی یعنی مورد حمله قراردادن حرم حضرت زینب(ع) با خمپاره اعلام می‌کنیم و امیدواریم به زودی زود بساط کثیف آنها و اربابان صهیونیستشان از صحنه روزگار محو شود.
5790---0913
* از اینکه مصداق سخن امامید که فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد همیشه دعایتان می‌کنم. من و همسرم از خوانندگان همیشگی کیهان می‌باشیم.
احمدی از خرم‌آباد
* کیهان روزنامه‌ای است که در مسیر روشن حضرت امام (ره) و رهبر عزیز انقلاب و آرمان‌های شهدا حرکت می‌کند و پاسدار واقعی دستاوردهای انقلاب و پشتیبان مظلومان است. خداوند دست‌اندرکارانش را حفظ کند.
0124---0914
* به عنوان یکی از طرفداران فوتبال درخواست می‌کنم که لیگ در دهه اول محرم تعطیل شود چرا که این سوت و کف زدن‌ها در ایام سوگواری آقا اباعبدا... الحسین صحیح به نظر نمی‌رسد و اگر لیگ 10 روز تعطیل شود، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.
7095---0933
* از دولت آقای روحانی توقع تلاش و کوشش در سطح و اندازه دولت آقای احمدی‌نژاد را نداریم فقط لطف کنند مسکن مهر و پیشرفت‌های علمی دولت گذشته را متوقف نسازند.
4906---0912
* برگزاری جشنواره بین‌المللی پر خرج فیلم رشد در آموزش و پرورش در حالی که پول حق‌التدریس و اضافه‌کاری بعضی از کارکنان را پرداخت نکرده‌اند چه ضرورتی دارد؟
5602---0912
* ای کاش وزیر آموزش و پرورش همین مقدار دغدغه‌ای که برای بازگرداندن افراد بازنشسته هم‌فکر خود در این وزارتخانه دارد کاری در ارتباط با پرداخت حق‌التدریس سال تحصیلی گذشته و اضافه کاری بعضی از فرهنگیان در مناطق تهران می‌کرد.
6138---0912
* جمعی از فرهنگیان آموزش و پرورش هستیم که ده ماه حق بیمه طلایی و دو ماه حق‌التدریس از سال تحصیلی گذشته طلب داریم. از طریق این ستون از مسئولین امر تقاضا می‌کنیم رسیدگی کنند.
2306---0919
* غیرت ناموسی ملت ما زبانزد است متأسفانه عده‌ای قلیل کم‌خرد با لباسهای زننده و بدن‌نما و چسبان در معابر حاضر می‌شوند که هم به خود خیانت می‌کنند و هم به جوانان این مرز و بوم و آخرالامر دود این گناه به چشم خودشان هم می‌رود. حیا ایجاب می‌کند لباس درون خانه با بیرون خانه از یکدیگر متفاوت باشد.
2842---0938
* بانک مرکزی جمهوری اسلامی کی می‌خواهد مشکل پول خرد در جامعه را حل کند. مشکل بسیاری از مردم، مغازه‌داران، تاکسی‌ها و... پول خرد است که همه از یکدیگر دلگیر می‌شوند شایسته است بانک مرکزی با حذف واسطه‌ها این پولها را به ویژه سکه‌های 100، 200، 500 تومانی بین بانکهای دولتی وخصوصی توزیع نمایند تا این مشکل مرتفع گردد و شاهد آن نباشیم که یک دسته اسکناس 100 تومانی (10 هزار تومان) به 25 هزار به فروش برسد!!!
جباری
* شهرستان اهواز به مرکز تجمع اتباع همسایه شرقی کشور تبدیل شده است متأسفانه مسئولین شهر سرگرم دل‌مشغولی‌های خودشان هستند و نمی‌دانند بر منطقه چه می‌گذرد.
1908---0916

 


گفت: در مذاکرات ژنو ، آمریکا و متحدانش فقط از ایران امتیاز می‌خواستند و نوبت به خودشان که می‌رسید وعده نسیه هم نمی‌دادند.
گفتم: استکبار یعنی همین دیگه.
گفت: وقتی تیم هسته‌ای کشورمان می‌پرسید در مقابل اقدام اعتمادسازی که از ما می‌خواهید خودتان برای جلب اعتماد ما چه می‌کنید؟ می‌گفتند؛ آنچه ما از شما می‌خواهیم در قطعنامه‌های شورای امنیت هم آمده است!
گفتم: اولا که قطعنامه‌ها با دسیسه آمریکا تصویب شده و اعتبار ندارد ثانیا؛ مگر در قوانین بین‌المللی و از جمله معاهده NPT حق غنی‌سازی کشورهای عضو نیامده است؟
گفت: چه عرض کنم؟! به خاطر همین زورگویی‌ها بود که مذاکرات به نتیجه نرسید.
گفتم: خانمی وارد دفتر یک وکیل دعاوی شد و پرسید؛ اگر پسربچه‌ای با سنگ شیشه خانه کسی را بشکند تکلیف چیست؟ و وکیل گفت؛ باید خسارت آن را از پدر بچه گرفت. خانم گفت؛ پسر شما شیشه خانه ما را شکسته است لطفا 10 هزار تومان بدهید. وکیل گفت؛ حق مشاوره حقوقی من 100 هزار تومان است لطفا 90 هزار تومان الباقی را تقدیم بفرمائید!

 


پایان بدون نتیجه مذاکرات هسته‌ای ژنو بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت و اغلب آنها فرانسه را مسئول نتیجه مذاکرات عنوان کردند.
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت که مذاکرات ژنو که در سه دهه اخیر مستقیم‌ترین و طولانی‌ترین مذاکرات در سطح عالی بین ایران و آمریکا بود صبح روز یکشنبه بدون توافق درباره یک طرح موقتی درباره برنامه هسته‌ای ایران پایان یافت.
برخی از طرفداران توافق با ایران مخالفت فرانسه با پیشنهادات ارائه شده را به شدت مورد انتقاد قرار دادند.
تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایران - آمریکا در واشنگتن گفت: امروز فرانسه اولین ضربه را به دیپلماسی زد. کنگره هفته آینده طرح جدید تحریم‌ها علیه ایران را تصویب می‌کند و این می‌شود ضربه دوم.
برخی دیگر اگرچه از نتیجه نهایی ناامید شده بودند گفتند که اینکه طرف های گفت‌وگو تا این حد به یک توافق نزدیک شدند دلگرم‌کننده است.
داریل کیمبال، مدیر اجرایی موسسه کنترل تسلیحاتی گفت که عزم آشکار مذاکره‌کنندگان یک نشانه مثبت است.
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که ایران و گروه 1+5 نتوانستند در پایان مذاکرات ماراتنی خود در ژنو به توافق دست یابند. ولی اعلام کردند که اختلافات کمتر شده است و ده روز دیگر در تلاش مجدد برای پایان دادن این مناقشه ده ساله مذاکرات را از سر خواهند گرفت.
این خبرگزاری در ادامه گزارشش نوشت:ولی در روز آخر مذاکرات اختلافات آشکاری بین آمریکا و متحدان اروپایی‌اش صورت گرفت و فرانسه به طور تلویحی گفت که پیشنهادی که مورد بحث قرار داشت به اندازه کافی تهدید یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی را خنثی نمی‌کرد.
اظهارات فابیوس موجب ناخرسندی بقیه کشورهای کمپ غربی شد یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات گفت که فرانسوی‌ها در تلاشند بقیه قدرت‌های جهانی را تحت‌الشعاع قرار دهند و بدون دلیل در حال درست کردن دردسر برای سایر شرکت‌کنندگان در مذاکرات هستند. این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با رویترز گفت: آمریکایی‌ها، اتحادیه اروپا و ایرانیان به شدت ماه‌ها همراه یکدیگر روی این پیشنهاد کار کرده‌اند و فابیوس تنها در تلاش است در مراحل پایانی مذاکرات خود را بین آنها جا دهد.
همچنین رسانه‌های صهیونیستی فاش کردند که ائتلافی مهم متشکل از فرانسه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در همراهی با اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شده است.
کانال 10 تلویزیون اسرائیل با بیان اینکه این توافق سری است به جزئیات بیشتری از توافق چند جانبه ضد ایرانی اشاره نکرد.
کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه مواضع پاریس و تل‌آویو در ژنو 5 به یکدیگر نزدیک بود، تصریح کرد که تماس‌های مکرری بین ائتلاف اسرائیلی، فرانسوی و عربی در جریان است.
شبکه روسیا الیوم نیز در گزارشی از نشست سه روزه بین ایران و 1+5 در ژنو تصریح کرد که فرانسه خواستار ضمانت‌های بیشتری از ایران شده است.
همچنین این شبکه گزارشی داد که پاریس از تهران خواست تا برخی از تاسیسات هسته‌ای خود را در نزدیک‌ترین زمان تعطیل کند.
روزنامه نیویورک تایمز هم در گزارشی نوشت: مذاکرات برای لغو موقتی بخشی از تحریم‌های ایران در راستای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با اولین مانع خود روبه‌رو شده است.
این روزنامه آمریکایی زیر سوال بردن پیش‌نویس توافقنامه احتمالی بین ایران و گروه 1+5 از سوی فرانسه را علت این مانع خوانده و نوشت این اتفاق اولین اختلاف بین گروه 1+5 بر سر توافق هسته‌ای با ایران است.

 


هیاتی از مقامات عالیرتبه آمریکا به ریاست «وندی شرمن» به سرزمین‌های اشغالی می‌رود تا گزارشات مذاکره ایران و 1+5 در ژنو را در اختیار مقامات رژیم صهیونیستی قرار دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، هیأتی از مقامات عالیرتبه آمریکا به بیت‌المقدس می‌روند تا به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل درباره مذاکرات سه روزه ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) که در ژنو برگزار شد، گزارش دهند.
براساس این گزارش، هیأت آمریکا به رهبری «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی که ریاست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در 1+5 را برعهده داشت، وارد بیت‌المقدس می‌شود.
گفت‌وگوهای بین ایران و قدرت‌های بزرگ روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد و تا شنبه شب، ادامه داشت و با کارشکنی‌های فرانسه به پایان رسید و قرار است دور بعدی 29 آبان‌ماه برگزار شود.
براساس این گزارش، شرمن درصدد است گزارشاتی از این نشست و شکاف‌های به وجود آمده در آن در اختیار همتای اسرائیلی خود قرار دهد.
هاآرتص گزارش کرد که هیئت آمریکایی قرار است با «یوسی کوهن» مشاور امنیت ملی اسرائیل و همچنین مقامات اطلاعاتی و همچنین مقامات ارشد امور خارجه و وزیر جنگ اسرائیل دیدار کنند.
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز قصد دارد برای دیدار با «شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات متحده عربی به «ابوظبی» پرواز کند تا درباره مذاکرات ایران با وی گفت‌وگو کند.
امارات متحده عربی به همراه عربستان و بحرین یکی از مخالفان سرسخت توافق بین ایران و قدرت‌های جهان است و طبق گزارشات اخبار خارجی، اسرائیل در خصوص این موضوع با امارات متحده عربی در همکاری است.
نتانیاهو به کابینه خود در نشست روز یکشنبه اعلام کرد که تماس‌های تلفنی با اوباما و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برقرار کرده است تا آنها را متقاعد کند تا با ایران توافقنامه امضا نکنند.
نتانیاهو همچنین درصدد است روز 20 نوامبر، همان روزی که دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو آغاز می‌شود، به مسکو سفر کند.
وی در پایان هفته گذشته همچنین با «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت‌وگو کرد و از آنها خواست تا با ایران توافقنامه امضا نکنند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد که گفت‌وگوی تلفنی هم با «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه درباره ایران داشته است. اولاند قرار است روز 17 نوامبر به تل‌آویو سفر کند.

 


مایکل مک‌کول، نماینده جمهوری‌خواه کنگره و رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس، می‌گوید: ایالات متحده باید فشار را همچنان علیه ایران بالا نگاه داشته و هیچ تحریمی را لغو نکند تا زمانی که جهان بتواند اعتماد کند که ایران به صورت کامل برنامه سلاح هسته‌ای کشورش را منتفی کند.
به گزارش سایت خبری تحلیلی فارین پالیسی، مقامات کاخ سفید روی بیشتر شدن اقدامات تنبیهی در حوزه نفت و بخش‌های بانکی ایران پافشاری می‌کنند و می‌خواهند تا زمانی که ایران موافقت نکرده تا به صورت دائم برنامه هسته‌ای خود را محدود کند و غرب را متقاعد نکرده است که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست، این تحریم‌ها ادامه یابد. اما برای بسیاری از نمایندگان کنگره، این اقدامات کافی نیست.
مایکل مک‌کول، نماینده جمهوری‌خواه کنگره و رئيس کمیته امنیت داخلی مجلس، می‌گوید: ایالات متحده باید فشار را همچنان علیه ایران بالا نگاه داشته و هیچ تحریمی را لغو نکند تا زمانی که جهان بتواند اعتماد کند که ایران به صورت کامل برنامه سلاح هسته‌ای کشورش را منتفی کند.
نماینده جمهوری‌خواه آدام کینزینجر، یکی از اعضای کمیته امور خارجه مجلس می‌گوید، کاخ سفید به دنبال استفاده زیاد از آتش دوستانه است.
نماینده جمهوری‌خواه دیگری به نام الیوت انجل، که عموماً از فشارهای دیپلماتیک حمایت می‌کند، این نگرانی را مطرح کرده است که دولت آمریکا تا چه حد ممکن است با ایران ادامه دهد. وی می‌گوید، من با گزارشی که می‌گفت چنین توافقی امکان ندارد ایران را برای دست برداشتن از غنی‌سازی اورانیومش منصرف کند بسیار شوکه شدم. به علاوه، من مجبورم هر عقیده‌ای را که به ایران حق غنی‌سازی بدهد را رد کنم.
به گزارش مشرق سناتور تگزاس، تد کروز گزارش معامله با ایران را به صورت فریاد، «خطرناک برای آمریکا» خواند: به نظر می‌رسد که این معامله ایران را متقاعد نخواهد کرد که حتی یکی از سانتریفیوژهای خود را از بین ببرد یا حتی یک پوند از اورانیوم‌های غنی شده خود را به ما برگرداند.
در ضمن یکی از اعضای کمیته بانک‌داری سنا، بسته‌ای را برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران آماده کرده است. رئيس این کمیته، تیم جانسون، به خبرنگار رویترز گفته است که اکثریت سنا و رئيس سنا هری‌رید در مورد تصویب این لایحه بحث وگفت‌وگو کرده‌اند. اما به هر حال این لایحه تا پایان مذاکرات ژنو مسکوت خواهد ماند.

 


یک منبع نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که یوکیا آمانو قصد دارد در جریان بازدید خود از تهران توافقنامه کلی همکاری بین ایران و آژانس امضا کند.
به گزارش ایسنا یک منبع نزدیک به آژانس به خبرگزاری نووستی روسیه گفت: یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد در جریان بازدید خود از تهران توافقنامه‌ کلی همکاری در تهران امضا کند.
این امر اساس آن را به وجود می‌آورد که از حصول پیشرفت واقعی در مذاکرات گروه 1+5 و ایران در ژنو صحبت شود.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز برای انجام گفت‌وگوها با مقامات ارشد ایرانی به تهران سفر می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرده است: هدف از این سفر گفت‌وگوها و همکاری‌های مهم با ایران است.

 


تحلیل‌گران و رسانه‌های غربی معتقدند مخالف‌خوانی فرانسه و اسرائیل با توافق هسته‌ای 1+5 با ایران یک تقسیم کار از پیش طراحی شده با مضمون «پلیس خوب، پلیس بد» و در جهت گرفتن امتیازهای بیشتر از ایران است.
پال شولت رئیس سابق کنترل و منع گسترش تسلیحات در وزارت دفاع انگلیس در این‌باره به بی‌بی‌سی گفت: احتمالا فابیوس [وزیر خارجه فرانسه] در مذاکرات با ایران نقش پلیس بد را بازی می‌کند تا سایرین نقش پلیس خوب را بازی کنند.
او درباره نقش انگلیس در این مسئله اظهار داشت: فکر نمی‌کنم کسی بتواند به طور مشخص بگوید بریتانیایی‌ها چه موضعی دارند، آنها خیلی دوست دارند بیش از آنکه لازم است هزینه در این مذاکرات پرداخت نکنند اما در عین حال اقدامات اعتمادسازی باید صورت گیرد تا مذاکرات به جایی برسد. فهمیدن نقش انگلیس بسیار سخت است.
شولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اعتقاد دارید مذاکرات به نتیجه می‌رسد؟ اظهار داشت: «به شکلی غیرمعمول خوشبینی دراین‌باره وجود دارد، چنین جوی مدت‌ها دیده نشده بود. در عین حال هر حرفی که گفته شود و توافقی که به دست آید، در نهایت فایده نخواهد داشت مگر اینکه دولت ایران اعتماد غرب را جلب کند»!
همچنین کامران متین استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ساسکس لندن گفت: مخالفت فرانسه با روند مذاکرات می‌تواند اقدامی تاکتیکی با آگاهی دیگر کشورهای غربی محسوب شود و بعید نیست توافق برای اتخاذ چنین موضعی از سوی فرانسه با هماهنگی دیگر طرف‌های غربی صورت گرفته باشد.
وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی افزود: بعید نیست این موضع که معمولا از سوی ایالات متحده در گذشته اتخاذ می‌شد، اکنون فرانسه به نوعی اجرای آن را به عهده گرفته باشد.
او درباره حمایت فرانسه از مواضع نتانیاهو در قبال مذاکرات گفت: فرانسه روابط نزدیکی با اسرائیل داشته و گروه‌های ذی‌نفوذ بسیاری از یهودیان در فرانسه هستند، اما قضاوت در این مورد مشکل است، چون این احتمال وجود دارد که قدرت‌های بزرگ تقسیم کاری میان خود داشته باشند که در آن، فرانسه موضع تندتری را اتخاذ کرده تا طرف ایرانی را به امتیازات کمتری راضی کند.
از سوی دیگر فرانسوا نیکولو سفیر سابق فرانسه در ایران نیز در همین زمینه گفت: شاید زود باشد که بخواهیم فرانسه را به خاطر ممانعت از مذاکرات سرزنش کنیم. تا جایی که به نگرانی‌های اسرائیل مربوط می‌شود، می‌دانیم که آنها و نتانیاهو از نزدیک و به واسطه افراد دخیل در مذاکرات و مشخصاً آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات قرار می‌گیرند.
نیکولو در پاسخ به این سوال که آیا سخنان کسی که در این جلسات نبود (نتانیاهو) موجب شده تاکنون مذاکرات بی‌نتیجه بماند؟ گفت: هر کسی در این جریان نقش خودش را بازی می‌کند؛ دولت‌های 1+5 نه تنها منافع خودشان را دارند بلکه منافع دولت‌های دیگر را هم در نظر دارند. غربی‌ها سعی می‌کنند نماینده اسرائیل هم باشند.
همچنین به گزارش ایرنا، هوشنگ امیراحمدی از دلالان و طرفداران قدیمی سازش با آمریکا در مصاحبه با راشاتودی اظهار داشت: اگرچه ایران مطالبات گروه 1+5 را پذیرفته اما واشنگتن مایل نیست بدون چراغ سبز اسرائیل، متقابلا چیز با ارزشی به ایران پیشنهاد کند. واقعیت این است که ایران از هیچ تلاشی برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش فروگذار نخواهد کرد که از آن جمله توقف غنی‌سازی 20 درصد است، اما آمریکایی‌ها تا این لحظه چیز زیادی واگذار نکرده‌اند. آنها نمی‌خواهند تحریم‌های اصلی در زمینه مالی و نفتی را بردارند.
وی اضافه کرد: دولت آمریکا هر لحظه دولت اسرائیل را از مذاکرات مطلع می‌کند چرا که کنگره هم تحت مدیریت لابی اسرائیل است. از این رو فکر نمی‌کنم کری با توافقی موافقت کند که نتانیاهو از آن خشنود نباشد. مطمئنا قبل از اینکه جان کری بله را بگوید، با نتانیاهو تماس می‌گیرد تا از حمایت وی اطمینان کسب کند. زیرا روابط اسرائیل با آمریکا، راهبردی و ناگسستنی است.
خاطرنشان می‌شود طبق تقسیم کار چند ماه اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی، نتانیاهو روز گذشته پس از پایان مذاکرات ژنو گفت: ما امیدواریم سران 1+5 به توافقی خوب دست یابند و برای توافق بد عجله نکنند. من در تماس با رهبران 1+5 گفتم همه جوانب را بسنجند و عجله نکنند.
جالب اینکه دیروز جان کری وزیرخارجه آمریکا نیز در مصاحبه با کریم غطاس گزارشگر بی‌بی‌سی گفت: «تأکید پرزیدنت اوباما پیش از آمدن من به اینجا [ژنو] این بود که برای رسیدن به توافق عجله نکنید. پرزیدنت گفت به توافق نرسیدن بهتر از رسیدن به توافق بد است».
مذاکرات ژنو به مدت 3 روز ادامه داشت و دولت‌های غربی طیفی از امتیازات و توقعات شامل تعلیق‌ غنی‌سازی 20 درصد، عدم بکارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته IR2، خروج بخشی از مواد غنی‌سازی 20 درصد یا اکسید کردن آنها و تعطیلی یا عقب انداختن آغاز فعالیت رآکتور آب‌سنگین را پیش کشیده بودند، اما متقابلا بحث جدی در زمینه لغو تحریم‌های اصلی مطرح نکرده‌اند.
به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات ژنو، زمینه‌سازی برای اخذ امتیاز هر چه بیشتر از ایران به شیوه تظاهر به بی‌نیازی به توافق است، ضمن اینکه مقاومت تیم مذاکره‌کننده کشورمان در برابر باج‌خواهی‌های یکسویه غرب نیز در این امر موثر بوده است.

 


اظهارات رئيس‌جمهور در برچسب زدن به نیمی از شرکت‌کنندگان در انتخابات، تعجب و انتقاد ناظران رسانه‌ای را برانگیخت.
دکتر روحانی دیروز در جریان معرفی وزیر پیشنهادی ورزش به مجلس با ادبیاتی به دور از عقلانیت و اعتدال گفت: «مردم در 24 خرداد به افراط، تفریط، خشونت، خودرایی، تک‌رایی، عدم مشورت و عدم تدبیر رای ندادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رای دادند.»
سایت نیمروز با اشاره به این اظهارات ناپخته و نسنجیده نوشت: این روزها شاهد آن هستیم که روحانی که به واسطه تنها 250 هزار رای رئیس جمهور قانونی همه ملت شده است در توهین‌های مکرر خود، افرادی را که به وی رای نداده‌اند حامی افراط، تفریط، خشونت، خودرایی، تک‌رایی، عدم مشورت و عدم تدبیر معرفی می‌کند! هر چند که پس از انتخاب ایشان این ادبیات در کلام وی و دیگر مردان دولت یازدهم مشاهده شده بود ولی هیچگاه به این صراحت نیمی از مردم ایران حامی افراط، تفریط، خشونت، خودرایی، تک‌رایی، عدم مشورت و عدم تدبیر لقب نگرفته بودند.
این تحلیل می‌افزاید: سؤال اینجاست که آقای روحانی در 24 خرداد با چه کسانی رقابت کردند و مردم حق رای به کدام یک از افراد را داشتند؟ در میان شش نامزدی که تا روز پایان در صحنه باقی ماندند، حسن روحانی اندکی بیش از 50 درصد آرا را کسب کرد و همه 5 نامزد دیگر 3/49 درصد آرا را کسب کردند. یعنی3/49 درصد مردم ایران در 24 خرداد به افراط، تفریط، خشونت، خودرایی، تک رایی، عدم مشورت و عدم تدبیر رای داده‌اند؟!
نویسنده می‌پرسد: یعنی تنها حسن روحانی نماد اعتدال و مبارزه با خشونت و تک‌رایی است و همه 5 نامزد دیگر که همانند روحانی از طریق شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند، چهره‌هایی افراطی و خشونت‌طلبی بوده‌اند؟! آیا این توهین به 18 میلیون ایرانی محسوب نمی‌شود؟ متاسفانه این رویکرد غیراخلاقی در چند وقت اخیر نیز مکرراً شنیده شده است. و شاهد آن هستیم که همه نامزدهای انتخابات با تعابیری نظیر طالبانیسم و افراط‌گرایی از سوی حامیان دولت خطاب می‌شوند.
نیمروز تصریح کرد: مایه شرمساری دولت یازدهم است که پاسخ مردم غیوری را که حماسه سیاسی آفریده و پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند با تعابیری همچون حامیان افراط و خشونت‌طلبی توصیف می‌کنند.

 


محافل رسانه‌ای آمریکا می‌گویند گره تحریم‌های ایران با توافق هسته‌ای باز نمی‌شود ضمن اینکه آمریکا حاضر نیست پاداش متوازنی به ایران بدهد و از سوی دیگر دولت آمریکا در جایگاهی نیست که رأساً بتواند با ایران توافق کند.
فرید زکریا روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر آمریکا که با رسانه‌هایی نظیر تایم و سی‌ان‌ان همکاری می‌کند و به برخی مراکز دولتی هم مشورت می‌دهد در مصاحبه با سایت دیپلماسی ایران اظهار داشت: برنامه هسته‌ای به تنهایی نمی‌تواند به تمامی اختلاف‌ها میان تهران- غرب پایان داده و تمامی تحریم‌ها هم با باز شدن گره‌های هسته‌ای پرونده ایران از میان برداشته نخواهد شد. مسائل مورد اختلاف کلان دیگری هم در این میان وجود دارد. غربی‌ها ادعا می‌کنند که ایران از حزب‌الله لبنان و گروه‌های شبه نظامی در عراق حمایت کرده و البته نیروهای خود را به سوریه هم اعزام می‌کند. بنابراین من گمان می‌کنم که به استثنای پرونده هسته‌ای چند مورد اختلافی دیگر هم وجود دارد که به تیره و تار شدن رابطه‌ها منتهی شده است.
رادیو فردا نیز ضمن امیدوارکننده خواندن مذاکرات گفت آمریکا حاضر نیست پاداش خیلی خوبی به ایران بدهد. این رادیو آمریکا از قول رسول نفیسی گفت: «امیدوارکننده‌ترین زمان در بحران هسته‌ای همین روز‌هاست که کار در حال رسیدن به نقطه امید است. آن چیزی که از لحاظ توافق‌ها به بیرون درز کرده این است که ایران قبول خواهد کرد غنی‌سازی 20 درصد را متوقف کند، به حد نیاز غنی‌سازی کند و نیز اینکه احتمالاً حتی فعالیت راکتور اراک را متوقف کند(!) اتفاقاً هم اکنون زمانی است که ایران تا حدودی جدی و چارچوب مشخصی ارائه داده اما به نظر می‌رسد که لااقل و تا این لحظاتی که ما اطلاع داریم 5+1 پاداش خیلی خوبی برای ایران در نظر نگرفته است چرا که آنها قصد دارند تا با قدم‌های خیلی کوچکی، این کار را آغاز کنند که با کمال تأسف ممکن است این مسأله در ایران دوباره به عنوان گرفتن آب نبات در مقابل گوهر شب چراغ تحلیل شود.»
رضا تقی‌زاده دیگر تحلیلگر رادیو فردا نیز می‌گوید: توجه داشته باشیم آنچه ممکن است به عنوان بیانیه یااعلامیه مشترک صادر شود، یک توافق قطعی یا قانونی نیست؛ برای اینکه تعهداتی که دو طرف می‌پذیرند بایستی در مراجع قانونی خودشان مورد تصویب قرار بگیرد.
برای مثال اگر آمریکاییان در قبال ایران تعهدی را قبول می‌کنند، مفاد آن بایستی به کنگره برود و همینطور جامعه اروپا بایستی مفاد توافق‌های کشورهای اروپایی را در بروکسل به تصویب برسانند و طبیعتاً اگر بخشی از این توافق بویژه به اجرای پروتکل الحاقی معاهده منع تکثیر سلاح‌های اتمی گسترش پیدا بکند، نمایندگان جمهوری اسلامی هم باید مفاد آنرا به تصویب مجلس شورای اسلامی برسانند.»

 


شبکه تلویزیونی BBC که از شامگاه شنبه برنامه‌های عادی خود را برای پخش زنده آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 قطع کرده بود، در 3 نوبت پیاپی به رصد وضعیت انتشار روزنامه کیهان پرداخت.
در حالی که مذاکرات هسته‌ای و ادامه جلسه ایران و 1+5 به صبح یکشنبه (دیروز) کشید، ساعت یک بامداد مجری تلویزیون BBC فارسی گفت که «بسیاری از فعالان سیاسی نگران تیتر یک روزنامه کیهان هستند و کاربران بسیاری در توئیتر منتظر انتشار نسخه اینترنتی کیهان روی وب‌سایت این روزنامه می‌باشند. همه منتظرند که ببینند آیا سرمقاله روزنامه را حسین شریعتمداری نوشته است یا نه؟ و پیش‌بینی کیهان از مذاکرات جاری چیست؟»
یک ساعت پس از آنکه تلویزیون BBC فارسی از انتظار مخاطبان برای انتشار نسخه اینترنتی روزنامه کیهان خبر داد، نگین شیرآقایی مجری این شبکه نیز در کنار سعید سلطان‌پور به این برنامه زنده پیوست و گفت: «با سابقه‌ای که از روزنامه کیهان سراغ داریم معمولا ساعت 12شب سایت اینترنتی آن به روز می‌شود، ولی ظاهرا امشب منتظر مانده تا نتیجه مذاکرات روشن شود و برای همین هنوز منتشر نشده است.»
سرانجام در ساعت 3 بامداد و نیم ساعت پیش از خروج وزرای خارجه ایران و 1+5 از جلسه مذاکرات، روزنامه کیهان منتشر شد و تلویزیون BBC فارسی با قطع گزارش‌های خود به تحلیل و تفسیر شماره روز یکشنبه روزنامه کیهان پرداخت. پس از آنکه نگین شیرآقایی تیتر یک (باج‌خواهی حریف و ابهام در نتیجه مذاکرات) و بخش‌هایی از گزارش خبری و سرمقاله کیهان را برای بینندگان خواند، نتیجه گرفت: «دید روزنامه کیهان این است که مذاکرات به نتیجه خاصی نرسید و شکست خورده است.»
پس از اعلام این خبر، سعید سلطان‌پور دیگر مجری برنامه زنده BBC فارسی گفت «با توجه به اینکه روزنامه کیهان از خبرها، خبر دارد به نظر می‌آید که باخبر شده است که مذاکرات به نتیجه خاص و توافق قطعی نرسیده و طبق معمول خبر آخر را- در حالی که مذاکرات تمام نشده- داده است.» نگین شیرآقایی در پاسخ گفت: «درسته، متن کیهان این است، اما مذاکراتی که اکنون در ژنو جریان دارد، لحظه به لحظه در حال تغییر است، همانطور که در ساعات پیش دیدیم بسیاری از خوش‌بینی‌ها افزایش پیدا کرده است»!
یک ربع پس از پایان گزارش BBC از خبرهای کیهان درباره ابهام و عدم توافق در مذاکرات، خبرگزاری رویترز و سپس وزیر امور خارجه فرانسه عدم توافق در نشست ژنو را اعلام کردند و نیم ساعت بعد نیز وزیر امور خارجه ایران به همراه کاترین اشتون در کنفرانس خبری مشترک خبر از عدم توافق ایران و گروه 1+5 و اختلاف نظر میان مذاکره‌کنندگان را دادند و مجری BBC فارسی گفت «باز هم خبر و تیتر کیهان درست از آب درآمد!»
روزنامه کیهان روز شنبه در تیتر یک خود خبر از «سراب توافقی در ژنو» داد و در حالی که اغلب فعالان سیاسی و ناظران بین‌المللی از لشکرکشی وزرای خارجه کشورهای غربی به ژنو ذوق‌زده شده بودند، نوشت که «آمریکا به دنبال باج‌خواهی از ایران است.» ساعاتی پس از انتشار کیهان، محمدجواد ظریف رئیس تیم مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با سردبیر بخش خاورمیانه‌ای BBC انگلیسی گفت که «از خوش‌بینی‌اش درباره حصول توافق کاسته شده و محتاطانه‌تر به آینده مذاکرات جاری نگاه می‌کند.» با این حال کشیدن مذاکرات به بامداد یکشنبه در ژنو اکثر ناظران سیاسی را در توهم خوش‌بینی فرو برد.
برای اطلاع خوانندگان گفتنی است کیهان تا ساعت 30/2 بامداد روز یکشنبه در انتظار نتیجه مذاکرات بود ولی با رصد پی‌درپی اخبار و گزارش‌های منتشر شده و اطلاع از درخواست نهایی 1+5 که نمی‌توانست مورد قبول تیم مذاکره‌کننده کشورمان باشد و البته با دریافت یک گزارش اختصاصی به این نتیجه رسید که مذاکرات بدون دستیابی به توافق پایان خواهد یافت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10