(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 25 آبان 1392 - شماره 20640

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
افخم:پیگیر مفقود شدن شاهد پرونده گازی کرسنت در امارات هستیم
حسین فریدون: همه اعضای کابینه به سفر استانی نمی‌روند
صادق: رئیس‌جمهور اوایل آذر به مردم گزارش 100 روزه می‌دهد
سخنگوی کمیسیون قضایی خبر داد
بررسی لایحه ممنوعیت استفاده از سلاح سرد پس از ۵ سال
اعتراض دانشجویان به حضور هاشم آغاجری در دانشگاه تهران
خطیب جمعه تهران: از مواضع هسته‌ای خود کوتاه نمی‌آئیم
درمکتب امام
روسیه: ایران مسئول عدم توافق در مذاکرات ژنو نیست
رویترز گزارش داد
تلاش اتحادیه اروپا برای تجدید تحریم‌های ضد ایرانی‌
امام جمعه قم: غربی‌ها متن توافق‌نامه را بدون نظر ایران تغییر دادند
وزیر دفاع: تهدیدات نظامی‌آمریکایی‌ها شوخی است
واکنش محمدعلی انصاری به ادعای واهی احمد منتظری
در گزارش فصلی آژانس مطرح شد
دولت جدید ایران توسعه فعالیت‌های غنی‌سازی خود را متوقف کرده است
نامه بقایی به رئیس‌جمهور: جلوی تخلیه ساختمان لادن را بگیرید
   


سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تأکید کرد: در خصوص مفقود شدن عباس یزدان‌پناه مقیم امارات با ارسال یادداشتی رسمی به وزارت خارجه این کشور پیگیر مفقود شدن شاهد پرونده گازی کرسنت هستیم.
«مرضیه‌ افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت شهروند ایرانی بنام عباس یزدان‌پناه گفت: اخبار ضد و نقیضی طی چند ماه گذشته در خصوص مفقود شدن آقای یزدان‌پناه مقیم امارات گزارش گردیده است و وزارت امور خارجه از زمان دریافت این اخبار با ارسال یادداشتی رسمی به وزارت خارجه دولت امارات خواستار بررسی موضوع و لزوم اطلاع‌رسانی نسبت به سرنوشت وی شد.
وی افزود: متعاقباً در ملاقات انجام شده با سفیر دولت امارات عربی متحده در تهران، نگرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سرنوشت این فرد به اطلاع ایشان رسید و وزارت امور خارجه براساس وظیفه ذاتی خود همچنان پیگیر وضعیت نامبرده است.
افخم تأکید کرد: هرگونه خبری در خصوص انتساب مفقودی یا قتل وی به ایران، مضحک و کذب محض است. نامبرده شاهد مهمی برای روشن شدن پرونده گازی کرسنت به شمار می‌رفت و حضور وی می‌تواند در این پرونده به نفع ایران تمام شود.
همچنین، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص اظهارات ادعایی وزیر خارجه دولت امارات عربی متحده در خصوص جزایر سه گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی گفت: جزایر سه گانه ایرانی متعلق به جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود و تعلق تاریخی این جزایر به ایران واقعیتی انکارناپذیر است.
گفتنی است، وزیر امور خارجه امارات اخیراً در کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی‌اش بار دیگر ادعاهایی درباره جزایر سه گانه را تکرار کرد.

 


دستیار ارشد رئیس‌جمهور تاکید کرد: رئیس‌جمهور شخصا در سفرهای استانی حضور خواهد داشت و تنها بخشی از اعضای کابینه به این سفرها می‌روند.
حسین فریدون دستیار ارشد رئیس‌جمهور در حاشیه مراسم ختم والده محمدعلی نجفی در گفت‌‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که آیا شخص رئیس‌جمهور در سفرهای استانی حضور پیدا خواهند کرد یا خیر، گفت: قطعا رئیس‌جمهور در این سفرها حاضر خواهند بود.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تمام اعضای کابینه در این سفرها حضور پیدا می‌کنند یا خیر، افزود: بخشی از اعضای کابینه در سفرهای استانی دولت حاضر می‌شوند.
فریدون همچنین در جمع خبرنگاران درباره ارائه گزارش صد روزه دولت تصریح کرد: وزرا نیز در این گزارش دخیل خواهند بود و مشارکت دارند و اگر لازم شد به صورت بخشی نیز گزارش‌هایی ارائه می‌شود.
دستیار ارشد رئیس‌جمهور درباره شیوه ارائه گزارش صد روزه دولت نیز گفت: این گزارش در صورت‌های مختلف تصویری و مکتوب ارائه می‌شود و زمان ارائه آن نیز صد روز پس از اولین جلسه هیئت دولت است.

 


مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور تاکید کرد: گزارش 100 روزه دولت، اوایل آذرماه ارائه خواهد شد.
محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران در مورد گزارش 100 روزه رئیس‌جمهور گفت: این گزارش، اوایل آذرماه ارائه خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری، مبنی بر اینکه سفرهای استانی رئیس‌جمهور از چه تاریخی آغاز می‌شود، افزود: برای سفرهای استانی دوستان برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادند اما این سفرها آنگونه که مد نظر شماست، نخواهد بود.
مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آقای روحانی طی دوره چهارساله ریاست‌جمهوری خود به همه استان‌های کشور سفر نخواهد کرد، گفت: آقای رئیس‌جمهور برای سفرهای داخلی کشور برنامه دارد.

 


سخنگوی کمیسیون قضایی از بررسی لایحه ممنوعیت استفاده از سلاح سرد در کمیسیون متبوع خود پس از ۵ سال خبر داد.
محمدعلی اسفنانی نماینده مردم فریدون‌شهر در مجلس با اعلام این خبر گفت: در صورتی که بررسی طرح کاداستر در هفته جاری به پایان برسد، ما لایحه ممنوعیت استفاده از سلاح سرد را در کمیسیون قضایی بررسی خواهیم کرد.
وی افزود: همچنین هفته جاری طرح حمایت از کودکان و نوجوانان در کمیته خصوصی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
به گزارش فارس، در حالی پس از 5 سال لایحه ممنوعیت استفاده از سلاح سرد در کمیسیون قضایی بررسی می‌شود که وقوع جرایم خشن با چاقو در سال‌های اخیر سیر صعودی داشته و عامل اصلی نزاع‌های منجر به مرگ بوده است.

 


معاون سیاسی بسیج دانشگاه تهران از اعتراض دانشجویان نسبت به حضور هاشم آغاجری در دانشگاه تهران خبر داد.
امیرعلی آزادی معاون سیاسی بسیج دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس در اعتراض به دعوت آغاجری از سوی انجمن اسلامی دانشکده ادبیات این دانشگاه گفت: یک روز قبل از تاسوعا و عاشورای حسینی فردی که به ائمه توهین کرده و آئین تشیع را زیر سوال برده است، از سوی انجمن اسلامی دانشکده ادبیات دعوت می‌شود تا پیرامون واقعه عاشورا و مسائل سیاسی روز صحبت کند!!
وی با بیان این نکته که متأسفانه انجمن اسلامی دانشگاه تهران نیز از برگزاری این برنامه مطلع بود، خاطر نشان کرد: مطمئنا این دوستان باید پاسخ دهند که چرا چنین فردی را برای سخنرانی در دانشگاه تهران دعوت کرده‌اند.
معاون سیاسی بسیج دانشگاه تهران با اشاره به این نکته که انجمن اسلامی دانشکده ادبیات مدعی شده است دعوت از آغاجری در قالب جلسات شورای عمومی این تشکل است، متذکر شد: دوستان باید بدانند جلسات شورای عمومی باید در دفتر انجمن اسلامی دانشکده برگزار شود، نه در تالار پالیزی دانشکده ادبیات.
وی در پایان تصریح کرد: سخنرانی آغاجری به دلیل اعتراض دانشجویان زودتر از موعد مقرر به پایان رسید.

 


نماز جمعه این هفته تهران، با حضور انبوه امت عزادار حسینی و مقامات کشوری و لشکری توسط آیت‌الله صدیقی در دانشگاه تهران اقامه شد.
به گزارش فارس، امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه اظهار داشت: حالا غرب از موضع خود، مذاکرات و شرایط ایران را بپذیرد یا نپذیرد ما معتقد هستیم که پیروزی که ما یک محور و یک رهبر داریم اگر ما متفرق بودیم و یا حکومت سلطنتی و یک جمهوری محض بودیم قدرت ما کم بود اما ما جمهوری اسلامی هستیم اسلامیت ما حول محور ولایت و جمهوریت ما با حضور عظیم مردم است.
آیت‌الله صدیقی با اشاره به مذاکرات ایران و تعلیق غنی‌سازی در سال‌های 82 تا 83 گفت: در آن زمان این مسئله یک تاکتیک و یک تست بود و همین که ما فهمیدیم آنها اهداف دیگری دارند این مسئله سبب پرش‌ها و قدم‌های بعدی ما شد.
خطیب دیروز نماز جمعه تهران ادامه داد: ما با داشتن ملتی اصیل، مقاوم، شهادت‌طلب و قربانی داده و ولایی و مومن و 34 سال کارآزموده و با داشتن رهبری حکیم و فرزانه، دنیا دیده و متوجه به همه جوانب و متصل به الله و متوسل به ائمه اطهار و با بینش وسیع دینی همانگونه که دنیا را در عرصه نظامی متحیر کردند، از مواضع خود نیز کوتاه نخواهیم آمد.
وی افزود: جنگ نظامی علیه ما یک جنگ جهانی بود که یک طرف ایران قرار داشت و در نقطه مقابل همه دنیا قرار داشتند. آن روز جوانان ما با اعتقاد و ایمان وارد شدند و هشت سال و نیم با قدرت‌های نظامی شرق و غرب در افتادند و در نهایت پیروزی را برای خود رقم زدند و شکست دشمن را به ارمغان آوردند.
آیت‌الله صدیقی گفت: با داشتن چنین مردمی در این جنگ نیز موفق خواهیم بود و حتی اگر آنها کوتاه نیامدند، ما سر موضع خود هستیم و مطمئنیم به فضل پروردگار و با داشتن منطقه جغرافیایی خاص و مدیران زحمت کشیده این فشارها برای ما ذلت و شکستی در پیش نخواهد داشت و با اقتدار مذاکرات را پیش خواهیم برد.
وی افزود: طرف‌های مذاکره‌کننده به مانند همیشه فرافکنی می‌کنند و اخیرا نیز اعلام کرده‌اند طرف ایرانی مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای شده است. از آن دروغ‌های واضح است آنها برخلاف صحبت‌های قبلی خود عمل کرده‌اند و هنوز هم با سعه‌صدر زمینه وجود دارد. ما انتظار داریم غربی‌ها از این فرصت استفاده کنند.
آیت‌الله صدیقی با اشاره به مذاکرات ایران و کشورهای عضو 1+5 گفت: ایران براساس اعتبار مدنی، فرهنگی، اخلاقی و دینی خود و فضایی که در دنیا به وجود آورده است به دنبال مذاکره است و فضای عقلانیت را حاکم کرده است و البته این مذاکره از موضع قدرت است.
امام‌ جمعه موقت تهران تصریح کرد: مقام معظم رهبری تیم مذاکره‌کننده را بچه‌های انقلاب خوانده است و آهنگی که گروه مذاکره‌کننده ما در پیش گرفته و با حفظ خط قرمزها، با حفظ عزت، حکمت و منافع ملی‌مان بوده و امیدواریم تا آخر نیز این راه ادامه داشته باشد و این اعتماد را مردم نسبت به همه مسئولین همیشه داشته باشند.
خطیب نماز جمعه تهران همچنین با تشکر از عزاداران حسینی گفت: این عزاداری‌ها هر سال امواج جدیدی را ایجاد می‌کند که انسان احساس می‌کند به دریای بی‌کران الهی وصل است و ما شاهد شور و شعور حسینی در تمام شهرها بودیم و امروز در خارج از مرزها نیز امام حسین(ع) پرچم زده است و نهضت خود را در قالب یک حکومت جهانی مطرح می‌کند.
وی با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امام سجاد(ع) و تبیین نقش وی در جریان واقعه عاشورا گفت: حضرت امام سجاد(ع) در جریان واقعه عاشورا رسالت خود را به خوبی ایفا کردند و نتایج حرکت امام حسین(ع) با تلاش ایشان به بار نشست و دژ محکم امویان در شام که هیچ نوری از اسلام ناب در آن نتابیده بود، فتح شد.
وی افزود: حضرت امام سجاد(ع) در قالب دعا یکی از آثار جاودان خود یعنی صحیفه سجادیه را به وجود آوردند و ای کاش که هم‌اکنون که زمینه نظام جمهوری اسلامی است در دانشگاه‌ها صحیفه سجادیه که گنجینه‌ای بی‌بدیل محسوب می‌شود و از زمینه‌های اصلی رشد فکری ما محسوب می‌شود معرفی می‌شد.
خطیب نماز جمعه تهران در ادامه تصریح کرد: حضرت امام سجاد(ع) در آن دوران برده‌ها را با تربیت خود به صورت اولیای الهی در می‌آوردند و بعد با آزادی آنها آنان تبعید و مبلغین و اربابان جنگ نرم ما می‌شدند.
آیت‌الله صدیقی ادامه داد: امام سجاد(ع) در قالب گریه برای امام حسین(ع) قیام ایشان را شناساند و ما امروز هر چه داریم از حضرت امام سجاد(ع) است.
وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز یازدهم محرم روز تجلیل از اسرا گفت: ما به وجود اسرای کربلا افتخار می‌کنیم، این اسرا برای ما عزت و قدرت هستند، قدرت ما به سلاح اتمی نیست بلکه به این شهامت، سلامت و روحیه‌ای است که حضرت زینب(س) در کودکان به وجود آوردند که صدقه را قبول نکنند.
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: خدا حجت‌الاسلام آقا سیدعلی‌اکبر ابوترابی را بیامرزد که برای تمام آزادگان الگو بوده‌اند.
فلسفه قیام امام‌حسین(ع)
حفظ دین رسول‌اکرم(ص) بود
آیت‌الله حسن عالمی سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران بود.
به گزارش ایرنا؛ آیت‌الله «حسن عالمی» درسخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران، در تشریح دلایل و فلسفه قیام امام حسین(ع) و شهادت این امام همام و یاران و خانواده‌ پاک و مطهرش اظهار داشت: رسول خدا(ص) با اشاره به رسالت 950 ساله نوح نبی(ع) و سختی‌هایی که در آن ایام از دشمنان دید فرمودند: هیچ پیامبری آنقدر که من از دست دشمنان آزار دیدم، از سوی دشمنان آزار و اذیت نشده است.رئیس شورای زکات کشور خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) وقتی بی‌تفاوتی مردم زمان خود و گمراه شدن آنها را دید با جمع یاران صدیق و خانواده وفادارش به صحرای کربلا عزیمت کرد تا یکبار برای همیشه با خون پاک و مبارک و مطهرش، مکتب حقیقی اسلام را حفظ کند.
وی تصریح کرد: درس بزرگی که مردم از حادثه و قیام عاشورا می‌گیرند در حقیقت ایستادگی و مقاومت در برابر ظالمانی است که اصالت، ناب بودن و صلابت اسلام واقعی را نادیده می‌گیرند و سعی می‌کنند نگاه منفعت‌طلبانه خود را به آن داشته باشند و مسلمان واقعی کسی است که این نگاه را آنچنان که مولای او امام حسین(ع) تاب نیاورد، تحمل نکند.

 


اول جهاد با نفس سپس ساختن کشور
آن چیزی که بر همه ما لازم است:
- ابتدا کردن به (اصلاح) نفس خودمان است. و قانع نشدن به این که همان ظاهر (فقط) درست بشود.
- و از قلبمان شروع کنیم.
- (و از) مغزمان شروع کنیم
- و هر روز، دنبال این باشیم که روز دوممان بهتر از روز اولمان باشد.
و امیدوارم که این مجاهده نفسانی برای همه ما حاصل بشود و دنبال آن مجاهده برای ساختن یک کشور.
آئین انقلاب اسلامی- ص 221

 


در حالی که رسانه‌های غربی تلاش کردند در یک بازی رسانه‌ای ایران را مقصر عدم توافق در مذاکرات ژنو جا بزنند گزارش‌های موثق حاکی از آن است که تیم مذاکره کننده کشورمان در مقابل خواسته زیاده‌خواهانه طرف غربی به آن‌ها باج نداده است.
در همین رابطه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در خصوص علت عدم توافق مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: ایران با طرح پیشنهادی از سوی آمریکا برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود موافق بود، اما پس از آنکه در دقیقه آخر در این طرح تغییراتی داده شد، مذاکرات بدون موفقیت پایان یافت.
به گفته وی، این تغییرات در دقایق آخر و درست در زمانی مطرح شده که قرار بود وزرای خارجه ژنو را ترک کنند.
اما مقامات آمریکایی همچون سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شده‌اند که برخی گزارش‌های منتشر شده درباره مذاکرات با ایران نادرست است و در واقع توافقی روی میز قرار دارد که همه کشورهای دخیل در مذاکرات غیر از ایران با آن موافق هستند.
رایس هم‌چنین مدعی شد که فرانسه کاملا با ما موافق است و به همین دلیل گزارش‌های مربوط به این مسئله نادرست است!
به گزارش آسوشیتدپرس، مشاور امنیت ملی آمریکا با تکرار این ادعا‌ها گفت که مذاکرات بین گروه 1+5 و ایران یک توافق احتمالی تولید کرده است، ولی ایران هنوز با آن موافقت نکرده است.
رایس مدعی شد: مذاکرات ما را به مرحله‌ای رسانده است که یک توافق احتمالی با ایران روی میز قرار دارد که اگر مورد توافق قرار گیرد در دو مرحله اجرا می‌شود. ایرانیان در مذاکرات ژنو قادر به قبول آن نبودند. این توافق‌نامه دارای مفادی است که به نظر ایرانیان کافی نیست.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: فاز اول این طرح این است که ایران به مدت شش ماه پیشرفت برنامه هسته‌یی‌اش را متوقف کرده و عقب راندن را آغاز کند و آمریکا نیز پیشنهاد لغو تحریم‌های محدود، موقتی و برگشت‌پذیر را بدهد، طوری که «معماری تحریم‌ها» دست نخورده باقی بماند.
همچنین پیش از این جان کری، وزیر خارجه آمریکا مدعی شده بود 6 کشور مذاکره کننده با ایران متحد بودند اما این ایران بود که توافق را نپذیرفت!
در واکنش به این اظهارات مجید تخت‌روانچی معاون وزیر خارجه کشورمان و عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5، در خصوص اظهارات اخیر جان کری، گفت: نمی‌خواهیم وارد جزئیات شویم که جواب آقای کری را بدهیم، اما مشخص است که چه کسی مانع به نتیجه رسیدن توافق نهایی در مذاکره (اخیر) میان ایران و 1+5 شد و قطعا آن ایران نبوده است.
در همین راستا، روسیا الیوم در خبری فوری اعلام کرد وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: ایران مسئول عدم توافق در مذاکرات ژنو نیست.
این موضع روسیه بار دیگر عزم کشورمان برای حل و فصل موضوع هسته‌ای و کارشکنی غربی‌‌ها در این زمینه را تایید می‌کند.

 


خبرگزاری رویترز گزارش داد که اتحادیه اروپا قصد دارد بار دیگر انسداد دارایی‌های چند شرکت ایرانی را که در سال میلادی جاری به دستور دادگاه لغو شده بود، مجددا اعمال کند.
دیپلمات‌‌های اتحادیه اروپا مدعی شدند که هدف از این اقدام، برقراری مجدد تحریم‌هایی است که قبلا اعمال شده بود، نه افزایش فشار به ایران.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این در حالی است که هرگونه تحریم‌های جدید می‌تواند توافق ایران و گروه 1+5 در مذاکرات در پیش‌روی را به خطر اندازد.
دیپلمات‌ها به رویترز گفتند که تصمیم اتحادیه اروپا که روز پنج‌شنبه توسط مقامات عالی‌رتبه اتخاذ شد باید در روزهای آینده به تایید دولت‌های اتحادیه اروپا برسد.
این تحریم‌ها نهادها و موسساتی مانند بانک رفاه کارگران ایران و بانک توسعه صادرات ایران را هدف قرار می‌‌دهند.
رویترز گزارش داد که این اولین باری است که اتحادیه اروپا سعی می‌کند به جای تلاش برای پیشبرد درخواست استینافش، با اعمال اقدامات جدید علیه نهادهایی که قبلا هدف قرار داده بود چالش‌های حقوقی‌اش را رفع کند و نشان‌دهنده نگرانی‌های روزافزون درباره این است که دفاع از تحریم‌ها در دادگاه کار دشواری باشد.
یک دیپلمات اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با رویترز، گفت: ما در حال حفظ رژیم تحریم‌های فعلی هستیم، نه گسترش آن. قرار دادن نام مجدد این نهادها در فهرست تحریم‌ها حکم حفظ سیستم فعلی را دارد.
به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا در حالی در تلاش برای افزایش فشار به ایران است که مایکل مان، سخنگوی رئیس سیاست خارجی در اتحادیه اروپا روز چهارشنبه تاکید کرد که «پیشرفت بسیاری در دو دور مذاکرات هسته‌ای بین ایران و شش کشور عضو گروه 1+5 حاصل شده است.»
وی در اظهارنظری درباره شکست این شش کشور برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران، گفت: که دو طرف «مصمم هستند» تا به تلاش‌هایشان برای رسیدن به یک توافق «محکم» دست یابند.
سخنگوی کاترین اشتون گفت: من فکر نمی‌کنم دلیلی وجود داشته باشد که بخواهیم به این زودی از چیزی ناراحت شویم.
این دیپلمات اتحادیه اروپا علاوه بر آن ابراز امیدواری کرد که ایران و گروه 1+5 بتوانند در مذاکرات هسته‌ای آینده‌شان «به پیشرفت سریع» دست یابند.
گفتنی است دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5، 29 آبان (20 نوامبر) در ژنو برگزار می‌شود.

 


امام جمعه قم گفت: خواسته ایران لغو تمام تحریم‌ها است و این‌گونه نیست که اگر مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید مشکلی در روند حرکت نظام اسلامی ایران پیش بیاید.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری ظهر دیروز در خطبه‌های نمازجمعه قم با اشاره به انجام مذاکره با 1+5 گفت: تیم مذاکره‌کننده ایران با جدیت و حسن نیت وارد عرصه مذاکره شدند و ایران در این مذاکرات نشان داد که به دنبال شفاف‌سازی است.
وی در ادامه با اشاره به این که غربی‌ها در انسجام داخلی خود با مشکل مواجه هستند، تصریح کرد: پیش‌نویس آماده شده و همه توافق کرده بودند که این پیش‌نویس را آماده کنند ولی بدون این که نظر نماینده ایران پرسیده شود، متن آن را تغییر دادند.
خطیب جمعه قم با اشاره به موضع‌گیری وزیر خارجه فرانسه اظهار داشت: مشخص نشد که در این مذاکرات فرانسه نمایندگی چه کشوری را به عهده داشت ولی به هرحال متن توافق را تغییر دادند و مسئولان ایران حاضر نشدند که توافق‌نامه را امضا کنند و مذاکرات باز هم ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به این که تیم مذاکره‌کننده ایران حسن نیت خود را به دنیا نشان داد، ادامه داد: خوی استکباری آمریکا برای ملت ما به خوبی شناخته شده است در شرایطی که تیم مذاکره‌کننده با امضای 1+5 در حال مذاکره بود آمریکایی‌ها در سنا مشغول هماهنگی برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران بودند و از سوی دیگر اوباما اعلام کرد که مقصود ما لغو تحریم‌های ایران نیست.
حسینی بوشهری خطاب به کسانی که برخی اوقات به آن سوی مرزها دل بسته‌اند، تاکید کرد: دل بستن به غربی‌ها نتیجه‌ای جز تحریم‌ها نداشته است و باید به جای این‌ها به قدرت الهی و تدابیر رهبری دل بست.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه ضرورت توجه دولت به حل مشکلات اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و ادامه داد: تیم اقتصادی دولت باید نسبت به حل مشکلات اقتصادی اهتمام بیشتری داشته باشد و با تکیه بر توان داخلی به فکر حل مشکلات باشد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به درس‌هایی که عاشورا برای ما دارد، خاطرنشان کرد: در عرصه دفاع از دین و ارزش‌ها کمی عده و عُده اهمیتی ندارد.
وی شناخت بصیرت افراد و قرار گرفتن آنها در معرض امتحان الهی گفت: در روز عاشورا بسیاری از آن‌هایی که مدعی دفاع از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بودند، چهره واقعی خود را نشان دادند.
عضو خبرگان رهبری آسیب‌پذیری جبهه دشمن را از دیگر درس‌های حادثه عاشورا دانست و گفت: نباید ما از توان و نیروی قدرت‌ها نگران باشیم چرا که امام حسین(ع) با تمام توان به مبارزه با قدرت زمان خودش رفت و در نهایت نیز پیروز واقعی بود.
وی بصیرت داشتن در دفاع از دین را درس دیگر واقعه عاشورا عنوان کرد و اظهار داشت: کسانی که بصیرت لازم را نداشته باشند در بزنگاه‌ها در صف مقابل قرار می‌گیرند.

 


وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به تهدیدات نظامی آمریکا علیه ایران تاکید کرد: جدی نگیرید، اینها بیشتر شوخی است.
سردار حسین دهقان وزیر دفاع در حاشیه مراسمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که علی‌رغم مذاکرات هسته‌ای، آمریکایی‌ها بار دیگر حرف تهدید نظامی علیه ایران می‌زنند، گفت: شما چرا جدی گرفته‌اید، این حرف‌ها بیشتر شوخی است.

 


حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری نسبت به ادعای اخیر احمد منتظری که در جلسه‌ای نامه 6 فروردین 68 امام خمینی را نوشته مرحوم یادگار امام دانسته و به ایشان نسبت جعل داده بود، واکنش نشان داد.
حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری در گفت‌وگو با سایت جماران گفت: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به کرات و به طور رسمی نسبت به صحت انتساب نامه مذکور به حضرت امام خمینی که در آن حضرت امام مرحوم آیت‌الله منتظری را مخاطب قرار داده‌اند، اعلام نظر کرده است.
وی ادامه داد: بدون شک و تردید این نامه بسیار مهم و تاریخی از تصمیمات قطعی‌الصدور امام عظیم‌الشأن است که پس از نگارش آن تعدادی از چهره‌های شاخص سیاسی و حوزوی نظام و امنای امام از متن آن در حضور ایشان مطلع گردیدند لیکن امام بنا به آنچه صلاح می‌دیدند که به نظرم بیشتر به سبب نامه 7 فروردین آقای منتظری بوده باشد، از انتشار آن جلوگیری کردند و نامه دیگری را به تاریخ 8 فروردین برای آقای منتظری ارسال داشتند که همان نامه ملاک عمل قرار گرفت.
انصاری خاطرنشان کرد: یقینا هرگونه تشکیک و نسبت جعل و تحریف نسبت به نامه 6 فروردین ناشی از جهل یا خدای ناکرده ناشی از عناد و یا انتقام‌جویی است و به نوعی تلاش در جهت وارونه جلوه دادن حقایق و واقعیات تاریخ انقلاب است. حقیقتا برای اینجانب که از مدت‌ها قبل از نگارش این نامه از وجود شکاف و اختلاف عمیق میان حضرت امام و آیت‌الله منتظری مطلع بودم و نامه 6 فروردین را به ترتیبی خاص و شخصا از سوی امام به قم برده و تحویل آقای منتظری دادم و علاوه بر آن دو فقره وصیت‌نامه امام که نزد ایشان بود را باز پس گرفته و به تهران آوردم و موارد متعدد دیگری که همه آنها حکایت‌گر نارضایتی و دل‌گیری و خشم امام نسبت به آقای منتظری بود، تعجب‌آور است که کسانی چشمان خود را به روی حقایق ملموس بسته‌اند و بر عملی که روح مرحوم منتظری را هم آزار می‌دهد اصرار می‌ورزند و در شرایط امروز کشور که مردم محتاج همدلی و آرامش هستند نغمه‌ای آن هم از نوع تهمت به مرحوم یادگار امام سر می‌دهند؛ کسی که بالاترین جرمش دفاع عاقلانه و عارفانه و خالصانه از راه و رسم مکتب امام بود.
وی گفت: ای کاش در این زمانه که امام و یادگار امام و آیت‌الله منتظری در میان ما نیستند بعضی از منسوبین و طرفداران افراطی آقای منتظری به جای القای شبهه و تحریف، حداقل می‌پذیرفتند که ایشان هم اشتباهاتی داشته است و شجاعانه برای ثبت در تاریخ از نقش بعضی از اطرافیان در ایجاد شکاف و تخریب رمزگشایی می‌کردند.

 


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود اعلام کرد که ایران از سه ماه گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت جدید هرگونه توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کرده است.
آژانس روز پنجشنبه در گزارش فصلی خود اعلام کرده است که در طول سه ماه گذشته تنها چهار سانتریفیوژ جدید غنی‌سازی در تاسیسات نطنز آغاز به کار کرده است.
این گزارش می‌افزاید در این مدت سانتریفیوژ تازه‌ای هم در تاسیسات غنی‌سازی فردو آغاز به کار نکرده است.
آژانس در گزارش خود قید کرده که ایران هنوز سانتریفیوژهای نسل جدید (IR-2M) را مورد بهره‌برداری قرار نداده است.
بر اساس این گزارش هنوز «هیچ قطعه عمده‌ای» هم در راکتور در دست ساخت اراک نصب نشده است.
یک دیپلمات بلندپایه که فعالیت‌های آژانس در ایران را دنبال می‌کند درباره گسترش نیافتن برنامه هسته‌ای ایران به خبرگزاری فرانسه گفت: «مطلقا هیچ دلیل فنی‌ای برای این (اقدام) وجود ندارد.»
این دیپلمات که خواسته نامی از وی برده نشود، تصریح کرد: «این اقدام آشکارا با اختیار صورت گرفته است.»
وی افزود: «ایران در سه ماه گذشته اورانیوم غنی‌سازی نکرده است.»
این نخستین گزارش فصلی آژانس است که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم منتشر می‌شود.
در همین حال، یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که ایران به فعالیت‌های حساس در زمینه هسته‌ای و غنی‌سازی 20 درصدی خود ادامه می‌دهد.
آمانو در جمع خبرنگاران در وین اعلام کرد که وی هیچ تغییراساسی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران طی سه ماه اخیر مشاهده نکرده است.
وی که هفته گذشته برای بازدید از نیروگاه‌های ایران به تهران سفر کرده بود، گفت: ایران به غنی‌سازی اورانیوم به میزان 20درصد ادامه می‌دهد.
آمانو همچنین تاکید کرده است که رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک هنوز فاصله زیادی تا تکمیل دارد.
پیشتر آمانو اعلام کرده بود که ایران تصمیمات مهمی در مورد برنامه هسته‌ای خود اتخاذ کرده است اما تهران باید گام‌های بیشتری را در این زمینه بردارد.
یوکیا آمانو روز دوشنبه گذشته در سفر خود به ایران با تهران به توافقاتی رسید که بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران باید تا سه ماه دیگر اطلاعات همه رآکتورهای جدید خود را در اختیار آژانس قرار دهد.
از سوی دیگر؛ نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به گزارش آژانس و اظهارات آمانو گفت که گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد اینکه ایران سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای خود را کاهش داده است و افزایش تعداد سانتریفیوژها را در سه ماه گذشته متوقف کرده است قانع‌کننده نیست.
نتانیاهو در اظهاراتی مداخله‌جویانه و خصمانه افزود: من از گزارش‌های آژانس اتمی که می‌گوید ایران تاسیسات هسته‌ای خود را گسترش نداده است قانع نمی‌شوم چرا که آنها به این گسترش نیازی ندارند.
وی افزود: آنها تاسیسات و سانتریفیوژهای کافی برای گسترش و تکمیل ماده شکافت‌پذیر که اهمیت اساسی در ساخت بمب هسته‌ای دارد را در اختیار دارند.

 


معاون اجرایی رئیس دولت دهم طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: در رابطه با جلوگیری از تخلیه ساختمان لادن، لطفا دستور رسیدگی صادر فرمایید.
در بخشی از این نامه آمده است: از جانب مسئولان نهاد ریاست‌جمهوری و وزارت دادگستری، اقدامات غیرقابل توجیهی در رابطه با تخلیه ساختمان لادن صورت گرفته که طی روزهای گذشته، بر شدت آنها افزوده و زمان تخلیه ساختمان، حداکثر تا پایان آبان‌ماه تعیین شده است. لذا با توجه به اینکه احتمالا جنابعالی در جریان امر قرار ندارید و موافق این رفتار نمی‌باشید، لطفا دستور رسیدگی صادر فرمایید.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10