(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 25 آبان 1392 - شماره 20640

بدون خوش‌نشین هرگز!
«ارک» تبریز پرده‌برداری شد
مدیر فلزات غیرآهنی ایمیدرو خبر داد
افزایش 5میلیون تنی تولید آلومینیوم در کشور
آغاز برداشت زعفران در قاینات
تالاب فریدونکنار میزبان تنها درنای سیبری
تلاش بی‌نتیجه 5 ساله شهرداری برای تأمین واگن‌های متروی اصفهان
صیادان گیلانی 157 تن ماهی استخوانی صید کردند
درخشش تیم استان گلستان در چهاردهمین مسابقات ملی مهارت
ووشوکار نیشابوری مدال طلای جهانی را به گردن آویخت
مدیر کل بهزیستی اصفهان: شهرداری اصفهان باید معلولان جامعه را هم شهروند بداند
اختصاص 120 میلیارد تومان اعتبار استانی به اهواز
استاندار خواستار شد
تشکیل ستاد ویژه برای فروش مرکبات مازندران
خاموشی فانوس‌های زعفران
اعزام 2500 مبلغ در ماه محرم به شهرستانهای خراسان رضوی
توضیح یک خبر
   


به نظر می‌رسد که «دست تقدیر» ناف کشاورز و خان را از همان روز ازل با هم بریده است و ظاهرا این دو بدون هم نمی‌توانند روزگار بگذرانند.
در خطه سرسبز شمال و دیگر مناطق خوش آب و هوا سر وکله خان‌های جدید (خوش‌نشین‌ها) پیدا شد، کشاورزان بداقبال مجبور شدند بخش‌هایی از زمین‌های خود را به دلالان بفروشند تا در آنها ویلا ساخته شود و در اختیار پولداران خوش‌نشین قرار گیرد تا یک‌ بار دیگر ارباب و رعیت با هم همسایه شوند.
البته در این دنیای مدرن همه چیز تغییر کرده است و روابط خوش‌نشین و کشاورز مثل خان و رعیت سابق نیست؛ خان‌های جدید اجنبی محسوب می‌شوند، چون از جاهای دیگر آمده‌اند و با فرهنگ بومی قرابتی ندارند. پرداخت مالیات هم مثل قبل نیست و دسترنج کشاورز طی یک «مکانیسم پیچیده» که در ظاهر به چشم نمی‌آید، به جیب خوش‌نشین‌ها می‌رود.
در مورد اینکه چرا دست تقدیر طی یک مکانیسم پیچیده کشاورزان را مقهور نیروهای اجتماعی دیگر می‌کند، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:
1)نفت: نفت قاتل کشاورزی است؛ دلارهای نفتی دولت را وسوسه می‌کند که بازار عرضه و تقاضا را به ضرر محصولات کشاورزی داخلی تغییر جهت دهد و در این میان، کم کم مافیای واردات هم شکل می‌گیرد.
2) تک مرکزی سیاسی: کشورهای متمرکز (در مقابل فدرال) مثل ایران از دو جهت به ضرر کشاورزان است؛ اول دور بودن مراکز تصمیم‌گیری اصلی با کشاورزان که هم باعث می‌شود تصمیم‌گیری درک درستی از مشکلات کشاورزان نداشته باشند و آنها را درک نمی‌کنند و هم به کاغذبازی دامن می‌زند. دوم؛ کشاورزان به خاطر دور بودن از مراکز تصمیم‌گیری سیاسی و ناآشنایی با روندهای سیاسی، بلوغ سیاسی کمتری دارند و با چانه‌زنی آشنا نیستند.
3) تک مرکزی اقتصادی: در چنین کشورهایی همه چیز در پایتخت خلاصه می‌شود بقیه مناطق و مسایل (از جمله کشاورزی) حاشیه‌ای به حساب می‌آیند و چون به مرکز دور هستند، رونقی هم ندارند.
4) مداخله دولت در بازار: دولت در ارتباط با افزایش قیمت محصولات کشاورزی در بازارهای شهری از خود حساسیت نشان می‌دهد. به عنوان مثال، با عرضه گسترده پرتقال و سیب در شب عید، قیمت‌ها را می‌شکند. در سال‌های دهه 1360 نیز دولت جلوی انتقال برنج از شمال به تهران و شهرهای بزرگ را گرفت. این سیاست به همراه بی‌توجهی به نهاده‌های کشاورزی مثل تیلر، سم، کود، سبد و... ضربه کاری را در همان موقع به شالیکاران شمال وارد کرد.
5) معطوف شدن توجه مقامات و مسئولان از بخش کشاورزی به بخش صنعت.
6) تخلیه روستاها از نیروی کار متخصص و غیرمتخصص و گسیل شدن آنها به مراکز شهری. این جابجایی در حالی صورت گرفت که روستائیان با رنج و زحمت وهزینه طاقت‌فرسا این نیروهای کار را پرورش داده‌اند.
7) پراکنده بودن روستائیان، نداشتن تشکل، صبور بودن و ضعف رابطه مناسب و منطقی میان مسئولان و کشاورزان از دیگر مشکلات بخش کشاورزی به شمار می‌آید.
بی‌دلیل نبود که از همان ابتدا از مفاهیمی چون «دست تقدیر» و «مکانیسم پیچیده» استفاده کردیم، چون همان طور که می‌بینید، بسیاری از مشکلات ذکر شده ساختاری و به هم وابسته هستند و تغییر این مسیر کار هر کسی نیست. ظاهرا تقدیر این است که تا دنیا باقی است کشاورز را نمی‌توان از اربابش جدا کرد. این دو لازم و ملزوم هم هستند.
سبحان محقق

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
با پایان بخشی از عملیات مرمتی، بنای عظیم «ارک» تبریز پرده‌برداری شد.
ارک تبریز که مسجد علیشاه یکی از اسامی دیگر آن است، پس از استحکام بخشی باقیمانده طاق جنوبی و بازسازی خطوط معماری تالار هفت‌دری دوره قاجاریه و بازسازی خطوط معماری بخش‌های باقیمانده مدرسه و خانقاه و نیز ساماندهی راه پله‌ها و راه دسترسی، رونمایی شد، هم‌اکنون محکم‌سازی و مرمت حفاظتی طاق صفه مسجد علیشاه (ارک) که بزرگ‌ترین دهانه طاق در دنیا است نیز، به پایان رسیده است.
بنای ارک در 711 هجری قمری توسط تاج‌الدین علی‌شاه جیلانی، وزیر ایرانی ایلخانان مغول آغاز گردیده که به آن مسجد علیشاه نیز گفته می‌شود و در جنگ‌های ایران و روس، محل استقرار توپ‌های سپاه ایران بود.

 


سمنان- خبرنگار کیهان:
مدیر فلزات غیرآهنی ایمیدرو گفت: برنامه این سازمان رسیدن به تولید پنج میلیون تن آلومینیوم در 10 سال آینده است.
مجید پورعطار، در دومین همایش بین‌المللی و هفتمین همایش مشترک انجمن مهندسی متالورژی و انجمن علمی ریخته‌گری ایران در دانشگاه سمنان با بیان این مطلب افزود: در صورت رسیدن به این میزان رتبه ایران در جهان به جایگاه دوم ارتقا می‌یابد.
وی گفت: باتوجه به وجود رقبای جدی در منطقه به‌ویژه در صنعت آلومینیوم، ضروری است تا برای دستیابی به جایگاه نخست منطقه، با بهره‌گیری از مزیت انرژی، تغییراتی در برنامه‌های تولید ایجاد کنیم.
پور عطار با بیان اینکه فلز آلومینیوم در سه دهه گذشته به عنوان پرمصرف‌ترین فلز بوده و در سه دهه آینده هم این روند ادامه خواهد داشت تصریح کرد: باتوجه به این مصرف بالا هنوز افرادی در کشور هستند که معتقدند به دلیل نداشتن ماده معدنی بوکسید تولید این فلز اقتصادی نیست. این در حالی است که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس میلیاردها دلار برای افزایش تولید این محصول سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 


قاین- خبرنگار کیهان:
کاربرداشت گل زعفران از 4287 هکتار مزارع زعفران قاینات آغاز شد.
کاربرداشت زعفران قاینات در سال جاری در حالی آغاز می‌شود که کشاورزان زعفران‌کار به دلیل کمبود و گرانی آب یا موفق به آبیاری مزارع خود نشدند و یا مزارع به نحو کامل و مطلوب از آب برخوردار نشد.
رئوفی‌فر مدیر جهاد کشاورزی قاین میزان برداشت محصول زعفران در سال زراعی جاری شهرستان را 13/5 تن اعلام و با اشاره به مشکلات این بخش و کاهش تولید گفت: افت سطح آبهای زیرزمینی و خشکسالی، شور شدن اراضی کشاورزی و گرانی نهاده‌های تولید از مهمترین عوامل کاهش تولید و مشکلات فراروی زعفران‌کاران شهرستان است.
مدیر جهاد کشاورزی قاین در ادامه به اهمیت اشتغالزایی و اقتصادی بودن زعفران برای شهرستان و ارزش تولیدی و صادراتی آن برای کشور اشاره کرد و خواستار ورود جدی موسسات دانشگاهی، صنعتی و نهادهای مسئول برای حمایت از تولید ملی و صادرات زعفران شد. وی اجرای طرح بهبود کیفیت زعفران و شناسنامه‌دار کردن این محصول در کنار پرداخت تسهیلات و بیمه مزارع را از مهم‌ترین برنامه‌های حمایتی جهاد کشاورزی عنوان کرد.

 


ساری- خبرنگارکیهان:
کارشناس مسئول حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: تنها درنای سیبری زمستان گذران وارد تالاب بین‌المللی فریدونکنار شد.
«کوروس ربیعی» افزود: این درنا از سال 53 تاکنون وارد تالاب فریدونکنار می‌شود و تنها سال88 به این تالاب مهاجرت نکرده است.
کارشناس مسئول حیات وحش محیط زیست مازندران یادآور شد: این درنای سیبری از اوایل آبان لغایت هفته اول اسفند ماه به مدت چهار ماه در تالاب بین‌المللی فریدونکنار گذران می‌کند.
ربیعی افزود: همه ساله گونه‌های مختلفی از پرندگان در تالاب‌های بین‌المللی فریدونکنار حضور دارند.

 


اصفهان- خبرنگارکیهان:
شهردار اصفهان گفت: تلاش 5ساله شهرداری برای تأمین واگن‌های متروی اصفهان تاکنون بی‌نتیجه مانده است.
«سیدمرتضی سقائیان‌نژاد» با اعلام این مطلب افزود: سال گذشته اعلام شد برای شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز سه رام از کشور چین واگن وارد می‌شود.
وی گفت: واگن‌ها به تبریز و شیراز رسید اما به اصفهان نرسید وگفتند باید آزمایش واگن‌ها در اصفهان انجام شود.
شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: با راه‌اندازی رام اول تا دهه فجر امسال بتوانیم خط 20/2کیلومتری اول اصفهان را مورد بهره‌برداری قرار دهیم.
وی گفت: 2 ایستگاه میدان امام‌حسین(ع) و میدان انقلاب آماده مناقصه است که با احداث این دو ایستگاه کل ایستگاه‌های خط یک آماده خواهد شد.
سقائیان‌نژاد افزود: برای اجرای این پروژه 584میلیارد تومان از منابع دولتی و 951 میلیارد تومان از منابع شهرداری اصفهان هزینه شده است.
وی با اعلام اینکه شهرداری اصفهان در سال جاری 128میلیارد تومان از منابع داخلی به مترو اختصاص داده است، تصریح کرد: این درحالی است که سهم دولت 22میلیارد تومان است.

 


رشت- خبرنگار کیهان:
میزان صید ماهیان استخوانی صیادان گیلانی از دریای خزر از مرز 150 تن گذشت.
مدیرکل شیلات استان گیلان با اعلام این خبر اظهار داشت: صیادان گیلانی در فصل صید سالجاری تاکنون 157 تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر صید کرده‌اند که از این میزان 123 تن ماهی کفال، 18 تن ماهی سفید و بقیه از دیگر گونه‌ها است.
حجت سعیدی با بیان اینکه صیدماهی در غرب گیلان از اول مهرماه و در دیگر مناطق استان رسما از 20 مهر ماه آغاز شده گفت: پیش‌بینی می‌شود در صورت مناسب بودن شرایط آب و هوایی، صیادان گیلانی تا پایان فصل صید ماهیان استخوانی -نیمه فروردین ماه- بیش از 4 هزار تن ماهی صید کنند.
وی افزود: تعداد زیاد تعاونی‌های صید پره، فصلی بودن بیمه صیادان و کاهش ذخایر ماهیان استخوانی از مهمترین مشکلات صید و صیادی درگیلان است.

 


آق‌قلا- خبرنگارکیهان:
تیم مهارت اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گلستان در چهاردهمین مسابقات ملی مهارت موفق به کسب 1 مدال طلا، 1 مدال نقره، 2مدال برنز و 8 دیپلم افتخار شد.
ابوالفضل تیرانداز مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گلستان با اعلام این خبر گفت: چهاردهمین مسابقات ملی مهارت از 5 لغایت 8 آبان ماه سال جاری در استان البرز برگزار شد و تیم مهارت اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان موفق به کسب 1مدال طلا در رشته راهکارهای نرم‌افزاری برای تجارت، 1مدال نقره در رشته جوشکاری، 2 مدال برنز در رشته رباتیک و 8 دیپلم افتخار در این مسابقات شد.
وی ادامه داد: در مراسم اختتامیه محمدرضا لیاقتی نفر اول در رشته راهکارهای نرم‌افزاری برای تجارت، داود قجه‌زاده نفر دوم در رشته جوشکاری و محمدحسن احمدی و دانیال رمضانی دارندگان عنوان سوم این مسابقات در رشته رباتیک با اهدا مدال، تندیس و هدیه تقدیر به‌عمل آمد.

 


نیشابور- خبرنگار کیهان:
امیر فضلی جوان ووشوکار نیشابوری توانست مدال طلای جهان را در مسابقات جهانی مالزی از آن خود کند.
در دوازدهمین دوره مسابقه‌های ووشوی قهرمانی جهان در کوالالامپور مالزی، کاروان ووشوی ایران با کسب 7 مدال طلا و 3 برنز برای سومین دوره پیاپی مقام نایب قهرمانی جهان را کسب کرد.
در این مسابقات در وزن 80 کیلوگرم امیر فضلی با شکست 2برصفر نماینده روسیه را مغلوب و دومین طلای ایران در رقابت‌ها را دریافت کرد و به مقام قهرمانی جهان در این رشته دست یافت.
فضلی برای کسب مدال طلا در دور اول نماینده رومانی، در دور دوم نماینده ازبکستان و در دور سوم نماینده مصر را از پیش‌رو برداشته بود.

 



اصفهان- خبرنگار کیهان:
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: برای خودم متاسفم که به عنوان مدیرکل یک سازمان سه سال است که در انتظار یک نشست با شهردار اصفهان در خصوص مشکلات معلولان هستم و هنوز نوبت به من نرسیده است.
«محمود محمدزاده: با بیان اینکه شهردار اصفهان باید معلولان جامعه را هم شهروند مدیریت خود بداند افزود: متاسفانه برخی از مسئولان از یاد برده‌اند که خدمتگزار مردم هستند. وی با انتقاد از وضعیت معابر برای تردد نابینایان گفت: امیدوارم که بوروکراسی اداری حذف شود تا بتوانیم روال بهتری در ادارات نسبت به انجام امور معلولان داشته باشیم.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
در سال جاری از محل اعتبارات تملک دارایی 120 میلیارد و 237 میلیون تومان به پروژه‌های شهرستان اهواز اختصاص یافت.
فرماندار اهواز با بیان این خبر افزود: اختصاص این مبلغ از محل اعتباراتی است که تاکنون توزیع شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال اختصاص سایر اعتبارات به بیش از 200 میلیارد تومان افزایش یابد.
عبدالعزیز فدعمی تصریح کرد: این اعتبار جهت اجرای 284 پروژه اختصاص یافته است و بیشترین اعتبارات اختصاص یافته از محل اعتبارات استانی در فصل عمران شهری و روستایی و بالغ بر 33 میلیارد تومان است که 27 درصد از کل اعتبارات را شامل می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: اعتبارات این فصل به 39 پروژه شهرداری‌های اهواز و الهایی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، آب و فاضلاب شهری و روستایی و راه و شهرسازی اختصاص داده شده است.
فدعمی اعتبار اختصاص یافته برای فرهنگ و هنر را 23 میلیارد تومان، آموزش 17 میلیارد تومان و حمل و نقل را 13 میلیارد و 300 میلیون تومان اعلام کرد.

 


ساری- خبرنگار کیهان:
استاندار مازندران با بیان اینکه این استان قطب مهم تولید کیوی و محصولات کشاورزی و مرکبات است، اظهار داشت: باید ستادی برای فروش این محصولات در مازندران تشکیل شود تا از کشاورزان حمایت شود.
«ربیع فلاح جلودار» در نشست مدیران غرب استان مازندران گفت: در حوزه کشاورزی مسئولان باید حمایت‌های لازم را داشته باشند تا بتوان مشکلات این حوزه را برطرف کرد و از ظرفیت‌های آن بهره جست.
وی با بیان اینکه مازندران قطب مهم تولید کیوی و محصولات کشاورزی و مرکبات است، اظهار داشت: باید نسبت به فروش، توزیع داخلی و صادرات مرکبات و کیوی مدیریت ویژه انجام شود. لازم است ستادی برای فروش این محصولات تشکیل شود تا کشاورزان مازندرانی متضرر نشوند و از آنها حمایت شود.
فلاح جلودار گفت: در حوزه دامپروری باید تعدادی از افراد فارغ‌التحصیل این بخش را شناسایی و با ارائه تسهیلات لازم به آنان در این بخش اشتغال ایجاد کرد.

 


محمدرضا فرخی
زعفران قاینات یکی از مرغوب‌ترین انواع زعفران در دنیاست. سطح زیرکشت این محصول در قاینات 4 هزار و 287 هکتار است با وجود این کشاورزان تمایل چندانی برای کشت زعفران ندارند.
این در حالی است که زعفران قاینات از دیرباز سالانه 40 تن تولید داشته و از لحاظ فرهنگی- اقتصادی و اشتغال برای مردم از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده است. ساکنان این منطقه به صورت خانوادگی و از هر قشر، جنس و سن و سال به کشت آن می‌پرداختند. برداشت زعفران همواره با جشن و سرور همراه بوده است ولی به دلیل وجود مشکلات زیاد از جمله خشکسالی‌های پی‌درپی، افت سطح آب‌های زیرزمینی و کمبود آب که مهم‌ترین عامل خستگی و رنجش زعفرانکاران است موجب شده تا تولید زعفران در سال جاری زراعی به 13 تن و 500 کیلو کاهش پیدا کند.
نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: کشت و صادرات طلای سرخ در شرایط بحرانی و نامطلوب قرار دارد و تنها راه بهبودی این وضعیت این است که مسئولان تولید و صادرات، زعفران را به عنوان یک محصول فوق استراتژیک در نظر بگیرند و عرصه رقابت با بازارهای خارجی را برای زعفران فراهم کنند.
جواد هروی با تأکید بر اینکه در چند سال اخیر رقبای ایران از جمله افغانستان، هندوستان، امارات و کشورهای آفریقا به کشت و صادرات زعفران پرداخته‌اند، می‌افزاید: در سال‌های اخیر افغانستان با حمایت کشورهای اروپایی با استفاده از پیاز ایرانی، شروع به کاشت و پرورش زعفران کرده همچنین اسپانیا با آموزش رایگان کشت زعفران در مراکش به تولید این محصول پرداخته است.
وی با انتقاد از عملکرد کشور در خصوص زعفران می‌گوید: متأسفانه تا به امروز کشور در خصوص تولید و کشت زعفران نتوانسته عملکرد مؤثری داشته باشد. چنانچه به همین میزان تولید و کار اکتفا شود، به طور حتم در آینده نزدیک، جایگاه خود را در کشت، تولید و صادرات زعفران از دست می‌دهیم.
هروی با اشاره به اشتغالزایی کشت و تولید زعفران می‌گوید: اکنون یک میلیون نفر در فرآیند تولید زعفران فعال هستند. چنانچه سایر کشورها به کشت زعفران اقدام کنند و با تأسیس مراکز تحقیقاتی و آموزشی می‌توانند در راندمان تولید این محصول از ایران پیشی بگیرند. در این صورت ایران جایگاه خود را در صادرات زعفران از دست خواهد داد. به علاوه از درآمد 600 میلیون دلاری این محصول محروم می شود و حدود یک میلیون شغل را از دست خواهد داد.
مدیرمرکز رشد واحدهای فناوری قاین درباره اقدامات حمایتی علمی از زعفران می‌گوید: ورود به عرصه محصولات ارگانیک و باحمایت‌های فناوری، می‌توان آینده بهتری برای طلای سرخ رقم زد. زهره باقرزاده می‌افزاید: طی یک‌سال گذشته در خصوص فناوری مربوط به زعفران قدم‌های خوبی برداشته شده است.
مدیر جهاد کشاورزی قاین، شورشدن آب و اراضی کشاورزی، گران شدن نهاده‌های تولید مانند کودها و سموم شیمیایی و ماشین‌آلات کشاورزی را از دیگر موانع زعفرانکاران برشمرده و می‌گوید: افزایش سطح زیرکشت زعفران در کشورهای دیگر به‌خصوص افغانستان برای ما زنگ خطری است لذا باید با افزایش تولید و رعایت اصول بهداشتی و توجه به نظر و خواسته زعفران‌کاران، بازار و مشتری، محصولی با کیفیت تولید کنیم تا جایگاه خود را در بازار جهانی از دست ندهیم.
مدیر جهاد کشاورزی قاین درباره ارائه تسهیلات به زعفرانکاران می‌گوید: 285نفر با اعتباری افزون بر 20میلیارد ریال برای احداث مزارع زعفران به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که با این اعتبار امکان احداث 180هکتار مزرعه فراهم می‌شود. همچنین 274 هکتار اراضی زعفرانکاری تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. غلامرضا فرخی کشاورزی است که سالیان زیادی از عمر خود را در کشت زعفران سپری کرده است. وی در آغاز سخن درباره وضعیت زعفران آهی می‌کشد و می‌گوید: فانوس‌های زعفران خاموش شده‌اند. در گذشته نه چندان دور امتیاز زعفران در اختیار قاین بود. هر جای دنیا صحبت از زعفران می‌شد، اهل فن و خبره که جوهرشناس بودند، دنبال زعفران قاین می‌گشتند. در هیچ کشوری زعفران کشت نمی‌شد و زعفرانکاران قاین افتخار رتبه اولین تولیدکننده و مرغوب‌ترین محصول را داشتند و دلیل آن این بود که آب و هوای منطقه با طبع زعفران سازگار بود. دیگر اینکه قاینی‌های سخت‌کوش، تجربه سال‌ها زعفران‌کاری را از اجداد خود به ارث داشتند و سحرخیزی آنان برای جمع‌آوری گل‌های زعفران قبل از طلوع خورشید، سبب مشهور شدن زعفران قاین شد. وی می‌افزاید: امروز، به دلائل زیادی فانوس‌ها خاموش شده و دیگر کسی نیست که در تاریکی شب و در نور فانوس به دنبال گل زعفران بگردد. این کشاورز سالخورده قاینی دوباره آهی می‌کشد و ادامه می‌دهد.
تولید و عرضه زعفران بدون توجه به کیفیت و اصول آن در هر جای کشور انجام می‌شود. عدم نظارت لازم در ارزش‌گذاری آن سبب شده مردم قاین دیگر حال و حوصله آن زمان‌ها را نداشته باشند اما عقل و منطق و نیاز کشور به بازارهای خارج حکم می‌کند که مسئولان کمک کنند تا فانوس‌های زعفران روشن و مزارع رها شده دوباره احیا شود. سیدحسین ابوالحسنی از معتمدین بازار قاین که سال‌هاست با زعفران سر و کار دارد، زعفران را برای مردم قاین یک نعمت الهی و برای مردم ایران ثروت می‌داند و می‌گوید: زمانی محصول زعفران یک مزیت رقابتی برای شهر قاین محسوب می‌شد و این محصول گران‌بها در انحصار قاینی‌ها بود و آنها سعی داشتند بهترین و پاک‌ترین جنس را تولید کنند و برای آن نگرانی داشتند و حتی غصه می‌خوردند که زعفران تقلبی، محصول آنان را در کشور و حتی دنیا آلوده و خراب نکند. اما با گذشت زمان و خروج پیاز زعفران از قاین و کاشت آن در شهرستان‌ها و استان‌های مجاور و نیز افغانستان، همراه تغییرات سریع در عرضه و تقاضا و ورود دلالان به بازار خرید و فروش گل زعفران که با دستکاری در عیار و غش همراه شد و نیز عرضه زعفران تمام ایران به نام زعفران قاین در کنار ادامه کار سنتی کشاورزان قاینی سبب شد تا مزیت رقابتی زعفران قاین تا حد بسیاری کم رنگ شود.
این شهروند قاینی که بیش از 60 سال مستقیما با زعفران و بازار آن در ارتباط بوده، عدم برخورداری از آموزش‌های فراگیر مداوم و حمایت از تولیدکنندگان وکارگاه‌های کوچک محلی برای سورت و بسته‌بندی بهداشتی، ساماندهی بازار و از همه مهم‌تر عدم توجه مسئولان به جایگان زعفران را عامل اصلی مشکلات امروز تولیدکنندگان می‌داند و می‌گوید پیاز خشک و مزرعه بی‌آب، گل نمی‌دهد و شعارها وجشنواره‌ها هم نخواهد توانست مرغوبیت، عطر و بو و رنگ طلایی زعفران را مانند گذشته حفظ کند و جلوی از دست رفتن زعفران قاین را بگیرد.
حبیب اکرمی فرهنگی و زعفرانکار قاینی صحبت از زعفران را با بیان مشکلات آن شروع می‌کند و می‌گوید: به رغم اینکه زعفران برای آبیاری به آب زیادی نیاز ندارد ولی رطوبت خاک برای عملکرد پیاز در گل‌دهی بسیار مهم است ولی به دلیل خشکسالی‌های طولانی‌مدت و گرمی هوا که سبب خشک شدن رطوبت خاک مزارع شده و کمبود آب که مانع از آبیاری کامل و به موقع است، میزان گل‌دهی مزارع در مقیاس هکتار نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته و همچنین کیفیت و مرغوبیت گل از نظر قوی بودن گل و پرچم تحت تاثیر بی‌آبی قرارگرفته است. این کشاورز قاینی که از مطالعه وتجربه خوبی درخصوص زعفران برخوردار است، استفاده از کودهای شیمیایی در مزارع زعفران را اشتباه می‌داند و می‌گوید: کودهای حیوانی بهترین نوع کود برای پیاز زعفران است وکودهای شیمیایی تاثیر آنی و موقت بر رشد و بازدهی پیاز دارد و در درازمدت سبب از بین رفتن و پوکی پیاز می‌شود وتاثیر منفی بر رشد آن دارد.
وی راه حمایت از زعفران و زعفرانکاران قاینات را که تقریبا همه شهروندان را کم و زیاد شامل می‌شود، انجام کارهای پژوهشی همه جانبه در مراحل کاشت، داشت و برداشت می‌داند و ایجاد صنایع تبدیلی وفرآوری محصول را برای حفظ کیفیت و سلامت زعفران شهرستان بسیار مهم معرفی می‌کند.
اکنون زنگ خطر تولید زعفران قاینات به صدا درآمده است. برگزاری جشنواره ملی، منطقه‌ای، ارائه مقالات علمی، سفرهای استانی هیئت دولت هیچ یک نتوانسته زعفران قاینات را از خطر نجات دهد. این در حالی است که نوسانات بازار زعفران، بیشترین ضربه را به تولیدکنندگان زده و بیشترین سود را نصیب واسطه‌ها کرده است. قاچاق پیاز زعفران از ایران و کشت آن در افغانستان به جای خشخاش و در سایر کشورها به عنوان یک محصول سودآور، جایگاه تولید زعفران قاینات را در سطح جهان در معرض تهدید جدی قرار داده است. این یک حقیقیت است که زعفران به عنوان یکی از محصولات مهم کشاورزی و اقتصادی بیش از هر چیزی به مدیریت علمی و مسئولانه نیاز دارد.

 


مشهد- خبرنگار کیهان:
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: همزمان با شروع ماه محرم‌الحرام 2500 مبلغ به شهرستانها و روستاهای این استان اعزام شدند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود مرویان حسینی با اشاره به اینکه 10درصد از این جمعیت، خواهران مبلغ هستند، اظهار داشت: همایش طلایه‌داران هدایت و جلسات توجیهی ویژه مبلغان در شهرستان‌های مشهد، قوچان سبزوار، نیشابور، تربت‌جام و تربت‌حیدریه برگزار شد.

 


به دنبال چاپ خبری تحت عنوان «وضع مدارس بیرانشهر اسفبار است» به نقل از نماینده ولی فقیه در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در صفحه 7 کیهان 92/8/18 روابط عمومی و تبلیغات این قرارگاه با ارسال نامه‌ای به کیهان اعلام کرد که مسئول نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) حجت‌الاسلام والمسلمین دهقانی است و نامبرده چنین مطلبی را در هیچ مصاحبه‌ای اعلام نکرده است و حجت‌الاسلام نورمحمد معظمی گودرزی هیچ گونه مسئولیتی در این قرارگاه ندارد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10