(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 25 آبان 1392 - شماره 20640

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
عاشورا در زمانه‌ ما (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
دارالشفای سجادیه (به جای گفت و شنود)
حریف بار دیگر نشان داد قابل اعتماد نیست
تیر خلاص آمریکا به مذاکرات ژنو 3
ظریف: توافقی که حقوق ایران را به رسمیت نشناسد شانس موفقیت ندارد
رایزنی تلفنی عراقچی و اشمید در آستانه مذاکرات ژنو
همکاری عمیق آمریکا و اسرائیل
هدف: برچیدن کامل برنامه هسته‌ای ایران!(خبر ویژه)
اعتمادسازی یکطرفه ایران موجب سخت‌گیری بیشتر غرب می‌شود(خبر ویژه)
اپوزیسیون چرا منفی‌بافی می‌کند؟
ایران قدرت پیشرفته منطقه است(خبر ویژه)
سوزاندن برگ‌های برنده پیش از مذاکره!
 


برگزاری انبوه مراسم عاشورا در جهان، پدیده جدیدی نیست. شاید از عمر آن - به صورت برگزاری با شکوه- دستکم هزار سال می‌گذرد در همه این دوران هیچ گاه درباره پدیده و عجیب بودن آن تردید نشده است. عاشورا با این وجود همواره معارضانی هم داشته است حکومت‌های جبار و جریانات منحرف از اسلام همواره با عناوین مختلف در نقطه مقابل آن قرار داشته‌اند. در روزگار ما و بخصوص از زمانی که نقش عاشورا در مقاومت ضد استکباری آن، عینیت گسترده اجتماعی پیدا کرد، دشمنان شناخته شده اسلام به طور گسترده‌تر به میدان آمدند و تلاش کردند تا آن را خنثی نمایند. سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی غرب به همراه دنباله‌های منطقه‌ای آن- به خصوص رژیم سعودی- تلاش کردند تا نشان دهند، عاشورا نه تنها قدرت‌ساز نیست بلکه برای طرفداران آن هزینه‌های سنگینی به همراه آورده و امنیت آنان را مخدوش می‌گرداند. البته این تلاش‌ها به گواهی حضور گسترده و مثال‌زدنی مردم در عاشورای امسال (1435 ق- 1392 ش) نه تنها راه به جایی نبرده بلکه بیش از گذشته مسلمانان را برای حفظ این میراث بزرگ اسلامی به میدان آورده است.
بزرگداشت عاشورا و محرم به هیچ وجه محدود به شیعیان جعفری نیست بلکه علاوه بر طوایف مختلف شیعیان، طوایف مختلف مسلمانان و غیرمسلمانان در گرامیداشت آن بعنوان یک میراث بزرگ معنوی بشر همداستانی دارند. به عنوان مثال در پاکستان، «بریلوی‌ها» که 70 درصد جمعیت سنی (یعنی حدود 105 میلیون نفر) را به خود اختصاص داده‌اند. در دهه اول محرم و به خصوص شب و روز عاشورا به برپایی مجالس میلیونی باشکوه پرداخته و مقتل‌خوانی می‌کنند و برای مصائب اهل بیت(ع) گریه کرده و بر سر و سینه خود می‌زنند. در شمال آفریقا دست کم 100 میلیون نفر از مالکی‌ها و شافعی‌ها در روز و شب عاشورا برای بزرگداشت امام حسین(ع) مجالس عزا اقامه کرده و با ذکر مناقب و نیز مصائب آن حضرت، ارادت و اعتقاد خود را ابراز می‌نمایند. کما اینکه صاحبان ادیان و مذاهب در همه کشورهای شبه قاره هند اعم از اینکه هندو باشند یا مسلمان، شیعه باشند یا سنی روز عاشورا را به عزاداری و برپایی مجالس سپری می‌نمایند و در کل شبه قاره روز عاشورا تعطیل است.
در سطح جهان اسلام علاوه بر رژیم‌های وابسته، یک جریان کم جمعیت و حقیر تکفیری وجود دارد که بزرگداشت عاشورا را حرام دانسته و خون عزاداران را مباح می‌شمرد. این جریان از نظر عدد بسیار کوچک است و در نقطه مقابل افکار بقیه مسلمانان قرار دارد اما با این وجود دست به یک سلسله اقدامات جنایتکارانه می‌زند و از آنجا که تحت حمایت آشکار صهیونیست‌ها و سعودی‌ها قرار دارند و از سوی قدرت‌های غربی پشتیبانی می‌شوند، معمولاً به مجازات هم نمی‌رسند! به عنوان مثال در پاکستان تکفیری‌ها در میان شیعیان و بریلوی‌ها یعنی حدود 76 درصد جمعیت منفورند و در میان 24 درصد بقیه پاکستانی‌ها که اکثر آنان را «دیوبندی‌ها» تشکیل می‌دهند هم جایگاهی ندارند و برآوردهای مطرح در کشور پاکستان بیانگر آن است که میزان نفوذ تکفیری‌ها در جامعه پاکستان، حداکثر به یک درصد از جمعیت پاکستان می‌رسد اما با این وجود می‌بینیم که حدود 40 سال است که این فرقه جنایتکار به فعالیت خود ادامه می‌دهند و هر ساله تعداد زیادی از مردم را به شهادت می‌رسانند و در این میان هدف قرار دادن صفوف شیعیان در روزهای عاشورا و غدیر از برجسته‌ترین فعالیت‌های آنان به حساب می‌آید اما با این وجود گویا هیچ مانعی بر سر راه فعالیت آنان وجود ندارد این در حالی است که پاکستان هم از یک ارتش قوی برخوردار است هم، سازمان اطلاعاتی قوی- از جمله i.s.i- دارد. همین موضوع به تنهایی ماهیت وابسته آنان به مراکز اطلاعاتی و جاسوسی را برملا می‌کند و از این رو می‌توان گفت آنچه گروهکهای شبه نظامی نظیر لشکر جهنگوی و سپاه صحابه و سپاه طیبه در پاکستان انجام می‌دهند، اجرای نسخه‌ای اطلاعاتی است که دشمنان شناخته شده اسلام به آنها دیکته کرده‌اند. عین همین مسئله را در عراق هم می‌بینیم در حالی که تکفیری‌ها به طور قطع در میان حدود 83 درصد (شیعه و کرد) هیچ جایگاهی ندارند و از سوی حدود 17 درصد سنی عراقی هم حمایت نمی‌شوند اما از یک سو اقدامات خونبار آنان در عراق و نیز ادعاهای بسیار بزرگ آنان را شاهد هستیم. آنچه تکفیری‌های عراق ذیل اوامر ظاهری «ابوبکر البغدادی» انجام می‌دهند نیز اجرای همان نسخه سرویس‌های اطلاعاتی ضد اسلامی است چرا که در عراق تقریبا همه جریانات و شخصیت‌های شناخته شده اهل سنت از اقدامات این جریان ابراز برائت کرده‌اند. البغدادی از سال 2007 زمان آغاز زمزمه خروج نظامیان آمریکایی از عراق مطرح شده و هم‌زمان با بحران سوریه به شدت فعال‌تر شده‌اند. آنان بدون شک یک جریان با جمعیت کمتر از 000/30 نفر هستند اما چرا با این وجود و با اینکه ظاهرا غربی‌ها با آنان موافق نیستند به حیات و جنایات خود ادامه می‌دهند؟ آیا اگر دست‌های اطلاعاتی در پشت سر آنان وجود نداشت این گروه کم در برابر توان بالای ارتش و دستگاه امنیتی عراق امکان ادامه حیات پیدا می‌کرد؟
جریان تکفیری در نقطه مقابل جریان عاشوراست. جریان عاشورا بر مبنای نفی زور و گسترش معروف و نهی از منکر بنا شد و امام حسین(ع) و اصحاب گرانقدرش خود را فدای این راه کردند و دقیقا به همین دلیل است که سنی‌ها هم خود را شریک راه امام حسین(ع) به حساب می‌آورند در حالی که تکفیر بر مبنای تخریب جامعه اسلامی و رو در رو قرار دادن اجزای آن بنا گردیده است.
از این روست که هیچ قدرت زورگویی نیست که به عاشورا به مثابه ابزاری برای حفظ قدرت خویش نگاه کند کما اینکه بنی عباس هم اگرچه شعار «رضا من آل محمد(ص)» سر داده و خود را وارثان حقیقی پیامبر و اسلام می‌خواندند ولی همه آنها در مقابل طرح عاشورا می‌ایستادند و بارها به حرم امام حسین(ع) در کربلا حمله کردند و درصدد بودند تا حتی قبری برای امام در این سرزمین نباشد. اما آل سعود، آمریکا و صهیونیست‌ها، جریان تکفیری را بخشی از قدرت و برنامه خود می‌دانند و با گستردن چتر حمایتی اطلاعاتی و مالی درصدد برآمده‌اند تا از طریق آنان بر سرزمین‌های اسلامی سیطره پیدا کنند.
گسترده شدن مجالس و مراسم بزرگداشت عاشورای امام حسین(ع) به طور قطع بیان‌کننده احساس نیاز بیشتر به امام حسین(ع) است. بشر در این زمان بیش از همیشه احساس می‌کند که برای شکستن حصارهای سخت مستکبرین به یک الگوی بزرگ و موفق احتیاج دارد و از این رو به طور گسترده به سوی واقعه عاشورا و میراث اهل بیت پیامبر(ع) در کربلا گرایش پیدا کرده است. اما الگوی امام حسین(ع) و عاشورا چیست؟
واقعیت این است که اگر امام حسین(ع) و یارانش در روز عاشورای سال 61 هجری قمری بر یزید غلبه می‌کردند و در کوفه و بصره و... حکومت عدل اسلامی برپا می‌کردند و از این مناطق بقیه مناطق اسلامی را از زیر بیرق بنی‌امیه خارج می‌کردند و برای صدها سال حکومت می‌کردند، این مقدار از تاثیر برای زمانه ما نداشتند. امروز وقتی از امام حسین(ع) و عاشورا سخن به میان می‌آید، احساسات و عواطف میلیون‌ها نفر به جوش می‌آید و جمعیت‌ها به راه می‌افتند و خود را در برابر یک حقیقت تخلف‌ناپذیر، خاضع می‌دانند. این تنها عاشوراست که خون انسانها را در این حد به جوش می‌آورد و آثار آن پس از صدها سال نه تنها زائل نمی‌شود بلکه دائما بر جوشش آن اضافه می‌گردد. آنچه امام حسین(ع) در جریان سفر- از مدینه به مکه و از مکه تا کربلا و به خصوص آنچه امام حسین(ع) در نیم‌روز عاشورا -ارائه کرد همه آن کاری بود که پیش از این پیامبر بزرگوار اسلام در طول 23 سال و علی‌مرتضی(ع) در طول 53 سال و سایر ائمه معصومین(ع) در طول 250‌سال و همه پیامبران بزرگ الهی در طول هزاران سال حیات بشر انجام داده بودند. در واقع در عاشورا می‌توان همه این مواریث بزرگ را مشاهده کرد. میراث آدم ابوالبشر و فرزندان خلف او تا میراث نوح نبی تا میراث ابراهیم خلیل و بالاخره میراث پیامبر خاتم (صلوات‌الله‌علیهم اجمعین) را مشاهده کرد و از این رو عاشورا هم قصه گذشتگان بود و هم حکایت آیندگان و هیچ بنی‌بشری نیست که عاشورا را از آن خود نداند مگر آنکه به دلایل خاص خود را در نقطه مقابل آن یافته باشد.
یک قطره از خون شهدای عاشورا برای تضمین حیات هر ملت کفایت می‌کند و از این رو هیچ کس تردیدی ندارد که انقلاب اسلامی ایران که 1337 سال قمری پس از واقعه عاشورا به وجود آمد تاثیر یک قطره خون کربلا بود کما اینکه یک قطره از همین خون، حزب‌الله لبنان را پدید آورده و قطراتی دیگر در یمن و... چکیده و ملت‌ها را عاشورایی کرده است.
عاشورا در طول تاریخ 15 قرن اخیر منشأ تحولات بزرگ بوده و از این رو تردیدی نیست که در طول قرون آینده هم مهمترین دغدغه بشر باقی خواهد ماند.
دشمنی که امروزه با عاشورا و نگهبانان آن به اسم مبارزه با بدعت صورت می‌گیرد از همین جا نشأت می‌گیرد. چرا در سوریه به حرم حضرت زینب (سلام‌الله‌ علیها) به عنوان بزرگ میراث‌دار کربلا حمله می‌شود؟ چرا در این کشور به قبر جناب حجربن عدی که اگر در محرم 61 زنده بود یکی از شهدای حتمی کربلا بود، حمله می‌شود؟ چرا در اردن به قبر حضرت جعفر طیار حمله می‌شود که اگر زنده مانده بود یکی از سرداران شهید کربلا بود؟ این‌ها همه برای این است که هر کدام از این بقاع به یاد می‌آورند که خط اصیل اسلام در طول تاریخ وجود داشته و هم‌اکنون هم وجود دارد. هر یک از این بقاع انسان‌ها را به عاشورا پیوند می‌زنند و هر عاشورایی انسان را به امام حسین(ع) گره می‌زند.

سعدالله زارعی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* یکی از آموزه‌های مکتب امام حسین(ع) باج ندادن به مستکبر می‌باشد و گوشه‌ای از وعده عوام‌فریبانه یزید به حضرت عباس‌بن علی(ع) نیز که با رد کردن آن حضرت مواجه بود از این دست است. فرزندان مسلمان و با غیرت حسینی نیز در مذاکرات با غربی‌ها اقتباس از قیام عاشورا نمایند مطمئن باشند با استعانت از آن حضرت پیروز میدان خواهند شد.
طالعی
* تاریخ شارژ اطاعت ما از رهبر معظم انقلاب تا وقتی که نفس داریم باقی است و اعتبار دارد.
50094---0919
* مذاکرات اخیر بین ایران و کشورهای 1+5 در خصوص پرونده هسته‌ای کشورمان نشان داد آمریکا علی‌رغم ادعای ابرقدرتی و کدخدا بودن عملاً بدون اجازه صهیونیست‌ها آب هم نمی‌تواند بخورد.
2866---0912
* فرد پلید و کثیفی مثل نتانیاهو در برابر خبرنگاران و دوربین‌ها چشم در چشم وزیر خارجه آمریکا با آن‌همه ادعا برای آنها تعیین تکلیف می‌کند و می‌گوید باید با ایران چنین و چنان کنند. خیلی عجیب است که مردم آمریکا چگونه این قضیه را می‌پذیرند شرم‌آور است که مردم فرانسه با آن پیشینه فرهنگی جهانی وزیر خارجه‌شان فرستاده ویژه جنایتکاران صهیونیست می‌شود.
5131---0912
* اگر مردم کشورمان به دشمنی با آمریکا پافشاری کنند این مسئله برای تیم مذاکره‌کننده ما بهتر خواهد بود چرا که از موضع طلبکارانه‌تری برنامه و موضوع‌های هسته‌ای کشورمان را پیش می‌برند.
6273---0912
* مخالفت فرانسه در مذاکرات هسته‌ای برای تطهیر آمریکا است مسئولین هوشیار باشند در عالم بدتر از آمریکا وجود ندارد. پس هر چه فریاد داریم بر سر آمریکا بکشیم. گو اینکه جان‌کری هم در آخرین اظهاراتش خود را لو داد.
7901---0912
* با توجه به اینکه اکثر غربی‌ها نمی‌خواهند مسئله هسته‌ای ما حل شود مگر اینکه امتیازهای بزرگ از ما بگیرند بهتر است وزیر خارجه که به توسعه روابط با بیش از 180 کشور دنیا رو بیاورد. و نسبت به مسائل مهم به ویژه بیداری اسلامی، مسائل سوریه، فلسطین، بحرین، عربستان، عراق، ترکیه و افغانستان و دهها کشور بزرگ و کوچک دیگر به رایزنی بپردازد ظاهراً نباید تمام همت خود را صرف مذاکرات هسته‌ای کنیم.
طاهری
* فرانسه خودش هم می‌داند در مقابل ایران وزنه‌ای نیست پس نتیجه می‌گیریم تقسیم کار شده و این یک برنامه از پیش طراحی شده آمریکایی‌هاست.
9785---0935
* برخی از گرگ صفتان در 1+5 با کمال بی شرمی و با توهم موثر واقع شدن تحریم‌ها از منافع غده چرکین اسرائیل غاصب سخن به میان می‌آورند در صورتی که براساس سخنان آقای روحانی در زمان انتخابات 80 درصد مشکل کشور ما مدیریتی است نه تحریم. دولت اگر می‌خواهد حلال مشکلات باشد حل مشکل همانا کمربندها را محکم بستن و به دنبال گره‌گشایی داخلی رفتن است.
یک هموطن
* رئيس جمهور در مجلس با تمام ملت حرف می‌زند نه با 290 نفر. راستش را بخواهید ادبیات ایشان درباره نیمی از رای‌دهندگان در انتخابات قابل درک نبود.
7977---0912
* بیانات جناب دکتر روحانی در هنگام معرفی وزیر پیشنهادی در مجلس بی‌مهری به حضور سیاسی نیمی از مردم بود. لازم است ایشان به صورت عملی عقلانیت و اعتدال را نشان دهد. احساسی صحبت کردن در جامعه و در بین مردم جایی ندارد و با واقعیات کنار آمدن و پذیرفتن حقایق گوشه‌ای از عقلانیت است.
محمودی
* تا حال مسئولین می‌گفتند باج به کسی نمی‌دهند ولی الان توافق کرده‌اند که از آب سنگین اراک و معدن گچین بازدید به عمل ‌آید. خوب است معنای این اقدامات برای مردم توضیح داده شود.
کدخدازاده
* تحلیل‌ها و مواضع کیهان در راس آن آقای شریعتمداری علاوه بر دقیق بودن، تقویت کننده تیم مذاکره‌کننده ایران است وجای قدردانی دارد و معلوم نیست برخی که از این موضوع ناراحتند طرفدار ایرانند یا به نیابت از آمریکا و اسرائيل غاصب دل ملت را خالی می‌کنند.
4283---0916
* کیهانی‌های عزیز سلام، خسته نباشید. ان‌شاءالله در نبرد با دشمنان پیروز میدان باشید.
8597---0913
*‌آقای رئيس‌جمهور! بنده جزء 18 میلیون نفری هستم که به شما رای ندادم و به دنبال دو بار مجروحیت جانبازم و برادر شهیدم. یعنی بنده زخم‌خورده مستکبرین و مزدورانشان هستم و افراطی و تندرو نیستم و فکر نکنم منظورتان از افراطی کسانی باشند که راضی نیستند به مستکبرین باج بدهند چون خط امام حسین(ع) چنین خطی است. شما تحمل تحقیر اوباما را ندارید اما به حدود 50 درصد از شرکت‌کنندگان در انتخابات که به شما رای ندادند و شما براساس قانون رئيس‌جمهور آنها هم هستید می‌گویید مردم در 24 خرداد به افراط و تفریط و خشونت رای ندادند. اما براساس آموزه‌های اسلام بایستی با دشمن، با شدت و با دوستان با رأفت برخورد کرد.
گل‌محمد نورانی از مهدیشهر
* اقدام خصمانه وزیر خارجه فرانسه نشان داد که وعده‌های فرانسوی‌ها به یکی از نامزدهای ریاست جمهوری ما چه قدر دروغ بوده است. به نظر می‌رسد غرب نمی‌خواهد مسئله هسته‌ای ایران حل شود.
4283---0916
* ضمن تشکر از مدیر مسئول و کارکنان زحمتکش روزنامه کیهان باید یادآوری کنم که نه تنها در بحث مذاکرات هسته‌ای بلکه در تمام زمینه‌ها روزنامه کیهان همیشه دست دشمنان را رو کرده و نقاب از چهره آنان گرفته است و با اطلاع‌رسانی بموقع بار اولی نیست که دشمنان شوکه می‌شوند و بار آخر هم نخواهد بود. از شما سپاسگزارم.
3268---0911
* رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در مجلس (92/8/19) آنچه که به نفع خود است را عقلانی مطرح می‌کند و بیان می‌دارد اگر چه برخی وزرای پیشنهادی رأی اعتماد نگرفتند ولی 40 درصد رأی مجلس را کسب کردند و این به ما مجوز می‌دهد که از آنها در جای دیگری استفاده کنیم ولی آنجایی که به نفع خود نیست (49 درصد رأی نداده‌ به ایشان را) افراطی قلمداد می‌کند؟! انتظار می‌رود ایشان این تناقض را حل کنند.
یک جانباز جنگ تحمیلی
* پیام رأی مردم در انتخابات 24 خرداد امسال این نیست که اصلاح‌طلبان تندرو و فتنه‌گر در مناصب بالای حکومتی و دولتی منصوب بشوند. چون این کار با اعتدال تناسبی ندارد.
8220---0912
* افراط و خشونت، خودرأیی، عدم مشورت و... را باید در عزل و نصب‌های تندروانه دید نه در 16 میلیون رأی دهنده‌ای که رأی دیگری داشته‌اند. انصاف هم خوب چیزی است.
8455---0912
* گویا دولت یازدهم و برخی از نمایندگان مجلس از اهداف هدفمند کردن یارانه‌ها خبر ندارند که هر روز اخبار ناامیدکننده به روح و روان ملت مخابره می‌کنند. عشایری که نه از گاز، نه از آب و نه از برق هیچ استفاده‌ای نمی‌کنند، بن کالا یا سهام به چه درد آنان می‌خورد؟ انتظار می‌رود با مطالعه همه جانبه و متقن تصمیم بگیرند. اگر دست از نمی‌توانیم برداریم همه چیز مهیاست و درآمد هم به اندازه کافی موجود است.
4910---0935 و 6784---0935

 


امروز که با سالروز شهادت پیام‌آور عاشورا، حضرت امام سجاد علیه‌السلام همزمان است این ستون را به چند پیامک که دلدادگان حضرتش به همین مناسبت برای یکدیگر ارسال می‌کنند، اختصاص می‌دهیم.
***
* عاشورای حسینی(ع) کتاب سرخی بود که «تفسیر ناب» آن از زبان امام سجاد(ع) تراوید.
* در کوچه پس کوچه‌های زندگانیم، نجوای دعای توست که می‌جوشد و میل رویش را در تمام وجودم ایجاد می‌کند. برای جوانه زدن و روئیدن لابه‌لای صحیفه‌ات آشیانه می‌کنم.
* ای امام عابدان شب زنده‌دار، غم و علقمه و عاشورا چگونه بر پیکر تب‌دارت نهیب می‌زد، آن هنگام که در ابتدای اسارتت، زخم‌های گلگون قدم‌هایت را به شماره می‌نشستی؟
* کبوتر پر و بال شکسته عدالت با داروی عرفان ناب امام زین‌العابدین(ع) و در دارالشفای صحیفه و دعاهایش التیام یافت.

 


آمریکا بار دیگر و برای چندمین بار نشان داد که نمی‌تواند طرف قابل اعتمادی در مذاکرات هسته‌ای کشورمان باشد. آمریکایی‌ها در مذاکرات ژنو2 بازی تکراری «چماق و هویج» را با تغییر نقش‌ها به میدان آورده بودند. در این بازی برخلاف دفعات قبل، چماق را به دست فرانسه داده و هویج را آمریکا به دست گرفته بود. اما این بازی و نقش‌های ساختگی آن دوام زیادی نیاورد و مقامات آمریکایی در آستانه مذاکرات بعدی که قرار است 29 آبان ماه جاری- 20 نوامبر 2013- در ژنو از سر گرفته شود، ادعاهای بی‌اساس پیشین را تکرار کرده و اعلام کردند در مقابل امتیازاتی که از ایران انتظار دارند، تقریبا هیچ امتیازی نخواهند داد. اوباما، رئیس جمهور آمریکا به کنگره این کشور اطمینان داد «تحریم‌هایی که برداشته می‌شود بسیار ناچیز است» و با خوش‌خیالی تاکید کرد در ادامه مذاکرات «توسعه برنامه هسته‌ای ایران متوقف خواهد شد»، «اوباما» با تاکید بر این که «تحریم‌ها اقتصاد ایران را فلج کرده است» گفت «در هر توافقی تنها یک بخش جزئی از تحریم‌ها برداشته می‌شود». جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که پیش از این به همراهی خود با ایران اشاره داشت و فرانسه را یکی از عوامل ناتمام ماندن مذاکرات ژنو2 معرفی کرده بود در مصاحبه با شبکه ام.اس.ان.بی.سی گفت: که «اکثر تحریم‌ها علیه ایران باقی می‌ماند و فقط بخش کوچکی از دارایی‌های مسدود شده این کشور آزاد می‌شود.» وی میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های جهانی را 45 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: «فقط بخشی از آن احتمالا آزاد می‌شود» جان کری در ادامه گفت؛ «ما برنامه خود را آنجا که امروز است، قفل خواهیم زد و در واقع آن را به عقب برخواهیم گرداند»! وزیر امور خارجه آمریکا «توافق خوب» با جمهوری اسلامی ایران را توافقی دانست که در آن منافع اسرائیل و آمریکا حفظ شود و گفت «آنچه که ما از کنگره می‌خواهیم این است که به ما زمان بدهد تا در مذاکرات با ایران به یک توافق خوب که از منافع خودمان و اسرائیل حمایت کند دست پیدا کنیم». از سوی دیگر «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا طی سخنانی از ترفند «پلیس خوب و پلیس بد» که در جریان مذاکرات ژنو 2 به کار گرفته شده بود، پرده برداشته و تصریح می‌کند «فرانسه کاملا با ما موافق است» و گزارشات مربوط به اختلاف میان آمریکا و فرانسه را «نادرست» معرفی می‌کند. در همان حال نشریه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» از گزارش محرمانه هیئت آمریکایی به مقامات رژیم صهیونیستی خبر می‌دهد. به نوشته تایمز اسرائیل، یکی از اعضای این هیئت که «وندی شرمن» سرپرستی آن را برعهده داشت در یک نشست محرمانه به صهیونیست‌ها اطمینان داده است که «اختلاف بین آمریکا و اسرائیل بر سر توافق بین ایران و گروه 5+1 ماهیت تاکتیکی دارد» و تاکید کرده است که «آمریکا و اسرائیل برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش می‌کنند».
اوباما: همه گزینه‌ها
روی میز است!
در همین رابطه رئیس جمهور آمریکا در ادامه سیاست یکی به نعل و یکی به میخ کوبیدن خود با تأکید بر این که همه گزینه‌ها علیه کشورمان روی میز است در عین حال از کنگره آمریکا خواست تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع نکند. اوباما روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید گفت: ما نمی‌خواهیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و همه گزینه‌ها برای جلوگیری دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای روی میز است.
وی در ادامه افزود: هدف از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، مجبور کردن تهران به مذاکره و قرار دادن پرونده هسته‌ای خود روی میز مذاکره است.
وی با تأکید بر اینکه گزینه نظامی همچنان روی میز است، گفت: بیایید امتحان کنیم ببینیم که آنها (ایران) چقدر مایل هستند تا این موضوع را از طریق دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز حل کنند.
اوباما در بستر بازی فریب علیه ایران گفت که از کنگره خواهد خواست تا تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکند و بگذارد تا گفت‌وگوها با ایران ادامه پیدا کند.
از سوی دیگر؛ وی درباره دیدار خود با نمایندگان کنگره نیز گفت: به نمایندگان اطمینان دادم که تحریم‌های اصلی ایران، بویژه تحریم نفتی و بانکی که مهمترین تأثیر را بر اقتصاد این کشور گذاشته است به قوت خود باقی است. رئیس جمهور آمریکا افزود: به نمایندگان گفتم که باید ببینیم ایران تا چه اندازه برای حل و فصل دیپلماتیک و صلح‌آمیز مسئله هسته‌ای جدی است اگر تا شش ماه دیگر مشخص شود آنان جدیتی در این مسئله ندارند، می‌توانیم بقیه تحریم‌ها را بار دیگر بازگردانیم.
توپ در زمین
ایران است!
اوباما در ادامه اظهارات خصمانه خود علیه کشورمان روز چهارشنبه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور فرانسه مدعی شد توپ در زمین ایران است.!
اوباما و اولاند پس از این گفت‌وگوی تلفنی حمایت خود را از طرح پیشنهادی کشورهای 5+1 در مذاکرات ژنو ابراز کرده و گفتند: «اکنون نوبت ایران است که پاسخی مثبت بدهد و توپ در زمین ایران قرار دارد.»
در بیانیه دفتر اولاند در باره این گفت‌وگوی تلفنی آمده است: «سران دو کشور اراده مشترکشان را برای دریافت ضمانت‌هایی از ایران برای رها کردن برنامه هسته‌ای نظامی‌اش بیان کردند.»
این اظهارات در حالی بیان شده که «لوران فابیوس» وزیرامور خارجه فرانسه، جمعه پیش در حالی که هنوز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 در ژنو به پایان نرسیده بود، در مصاحبه گفت که کشورش از پیش‌نویس موافقتنامه با ایران راضی نیست.
کاخ سفید نیز سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای به کنگره آمریکا هشدار داد که مخالفت با رسیدن به توافقی با ایران می‌تواند منجر به جنگ و مرگ کامل مذاکرات هسته‌ای شود.
جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در این رابطه گفت: هر گونه توافقی که به دست آید، باید منطبق با معیارهای ما باشد و این اطمینان را که ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت نمی‌کند را ایجاد کند و ما باید به پیگیری خود در این زمینه ادامه دهیم و نیاز به این داریم که بدانیم ایران جدیت دارد.

تمدید حالت فوق‌العاده علیه ایران
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با بیان این که روابط با ایران هنوز به حالت عادی برنگشته است از تصمیم خود برای ادامه حالت فوق‌العاده در ارتباط با ایران خبر داد و تحریم‌های دوره جیمی کارتر رئیس‌جمهور سابق این کشور علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.
این تحریم‌ها پس از تسخیر لانه جاسوسی در سال 1358 از سوی دانشجویان انقلابی کشورمان از سوی کارتر وضع شد و بر اساس آن دارایی‌های ایران در آمریکا مسدود شد.
یکی از مقامات کاخ سفید البته تلاش کرد که این اقدام را عادی بخواند و گفت تصمیم اوباما ربطی به گفت‌وگوهای ژنو ندارد و امری است که به صورت «روتین» و همه ساله انجام می‌شود. وی گفت: «ما باید قبل از انقضای دستور قبلی آن را تمدید می‌کردیم.»
کری: 95 درصد تحریم‌ها باقی می‌ماند
همزمان با رئیس‌جمهور آمریکا که هیچ نشانه‌ای از حسن‌نیت و اعتمادسازی در اظهارات وی دیده نمی‌شود جان کری وزیر خارجه این کشور نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» اعلام کرد تنها بخش کوچکی از دارایی‌های بلوکه شده کشورمان در صورت همکاری آزاد خواهد شد.
وی گفت: آمریکا در حال پیشنهاد طرحی است تا بخش کوچکی از 45 میلیارد دلار دارایی‌های ایران در بانک‌های جهان، آزاد شود.
وی در این مصاحبه تاکید کرد که بخش اصلی تحریم‌های ایران لغو نخواهد شد و گفت: بیش از 95 درصد تحریم‌های کنونی بر جای خود باقی خواهد ماند.
کری همچنین گفت: پیش از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، این کشور درآمدی حدود 110 تا 120 میلیارد دلار در سال از فروش نفت به دست می‌آورد.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: اکنون تحریم‌ها درآمد ایران را به حدود 40 تا 45 میلیارد دلار در سال رسانده است که این 45 میلیارد نیز در بانک‌های جهان مصادره شده است.
روز چهارشنبه، نیز کری در دیدار خود با کمیته اقتصادی مجلس سنای آمریکا تاکید کرد در صورتی که واشنگتن تحریم‌های اقتصادی بیشتری علیه ایران اعمال کند این احتمال وجود خواهد داشت که شرکای مذاکره‌کننده خود را از دست بدهد.
وی گفت: هر تحریم جدیدی علیه تهران ممکن است موجب شکست کامل مذاکرات شود.
کری در ادامه افزود که او نگرانی‌های عمیق اسرائیل درباره مذاکرات جاری با ایران را درک می‌کند و با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است تا وی را مطمئن کند که اسرائیل و آمریکا هر دو موافق هستند که نباید به ایران اجازه داد تا تبدیل به ملتی با سلاح اتمی شود.
بنابراین، مواضع آشکار آمریکایی‌ها علیه کشورمان در آستانه مذاکرات 29 آبان به وضوح حاکی از آن است که هیچ روزنه اعتمادی به آمریکا وجود ندارد.

 


وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: هر توافقی که حقوق ایران را به رسمیت نشناسد، شانس موفقیت ندارد.
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در حاشیه مراسم ختم والده رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه کارشکنی‌های وزیر امور خارجه فرانسه در مذاکرات را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: برخی هر چقدر تلاش کنند نمی‌توانند واقعیت را تغییر دهند.
وی افزود: هرگونه توافقی که حقوق مردم ایران را به رسمیت نشناسند و از موضع احترام نباشد شانسی برای موفقیت ندارد.
وزیر امورخارجه اضافه کرد: خبرهای روز پنجشنبه و جمعه همه چیز را نشان می‌دهد و آنچه لازم است ضرورت یک برخورد از موضع برابر و احترام متقابل خواهد بود.
وی با بیان اینکه مردم ایران و نماینده‌های آنها چیزی جز احترام را نمی‌پذیرند، گفت: من همیشه امیدوارم و بدون امید نمی‌توان کار را پیش برد.
ظریف خاطرنشان کرد: البته امیدواری مخالف این موضوع نیست که ما با چشم باز حرکت کنیم.
همچنین، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در حاشیه این مراسم طی سخنانی در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و آژانس گفت: روند مذاکرات ایران و آژانس خوب بوده و جای نگرانی نیست.

 


معاون وزیر امور خارجه ایران و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای در ژنو طی گفت‌وگوی تلفنی درباره برنامه‌های این دور از مذاکرات به رایزنی پرداختند.
سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان و «هلگا اشمید» معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه گذشته در تماس تلفنی راجع به برنامه‌های نشست ژنو3 به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.
در پی 3 روز گفت‌وگوهای ایران و گروه 5+1 که از 16 تا 18 آبان در ژنو برگزار شد، توافق شد که دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 5+1 چهارشنبه و پنجشنبه (29 و 30 آبان) در ژنو برگزار شود.
در گفت‌وگوهای اخیر ژنو طرفین وارد بحث محتوایی درباره سه بخش طرح ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در نشست قبلی ژنو شدند. در نشست اخیر نگارش متن برای توافق آغاز و پیشرفت‌های زیادی حاصل شد هرچند بعضی موارد، مورد اختلاف باقی ماند و قرار شد ادامه بحث‌ها در مذاکرات 29 آبان دنبال شود.

 


سفیر آمریکا در تل‌آویو گفت سطح همکاری‌ها با اسرائیل برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، عمیق و مداوم است و ما در مذاکرات ژنو، قدرتی را که تحریم‌ها به ما داده بر باد نخواهیم داد.
دن شاپیرو - که خود یهودی صهیونیست است - ضمن سخنانی در مجمع فدراسیون‌های یهودیان آمریکای شمالی در بیت‌المقدس اظهار داشت: آمریکا و اسرائیل هدف مشترک و یکسانی در قبال برنامه هسته‌ای ایران دارند و سطح همکاری‌های ما و اسرائیل درباره این هدف مشترک، عمیق و مداوم و موثر بوده است.
وی اضافه کرد: ما به همراه کشورهای دیگر قوی‌ترین رژیم تحریم‌ها را به اجرا گذاشته‌ایم و این مساله ایران را به میز مذاکره کشانده است. بنابراین در مذاکرات ژنو قدرتی را که تحریم‌ها به ما داده است، بر باد نخواهیم داد.
شاپیرو گفت: توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است و ما با یک توافق بد موافقت نخواهیم کرد.
وی افزود: به علاوه تلاش می‌کنیم در مرحله نخست به توافقی در زمینه یک دوره شش ماهه اولیه دست یابیم که برنامه ایران را متوقف می‌کند و به عقب می‌راند.
شاپیرو اظهار داشت: ایران می‌تواند در این مدت به میزان خیلی محدودی از تحریم‌ها رهایی یابد و حال آنکه تحریم‌های نفتی و بانکی به قوت خود باقی خواهد ماند و فشار افزایش خواهد یافت.
خاطر نشان می‌شود جان‌کری وزیرخارجه آمریکا در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بی‌سی اعلام کرد: دولت اوباما زمان می‌خواهد تا با ایران در مورد توافقی که از اسرائیل و منافع آمریکا حفاظت کند، مذاکره نماید. ما در این مذاکرات پیشنهاد کرده‌ایم بخش ناچیزی از حدود 45 میلیارد دلار سپرده‌های ایران در حساب‌های بانکی سراسر جهان آزاد شود اما 95 درصد یا بیشتر تحریم‌های اساسی باقی خواهد ماند تا آنها (ایرانی‌ها) بگویند ما برنامه هسته‌ای را در وضعیت فعلی متوقف می‌کنیم و در واقع آن را به عقب‌ برمی‌گردانیم(!)
به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل «مبلغی که از دارایی‌های ایران از مجموع 45 میلیارد دلار آزاد می‌شود، 3 میلیارد دلار است و مقامات آمریکایی پس از سفر به تل‌آویو گفته‌اند اختلاف‌نظرهای آمریکا و اسرائیل ماهیتی تاکتیکی دارد. این مقامات گفته‌اند حتی بعد از توافق با ایران، فشار اقتصادی سر جای خود باقی خواهد ماند».
جان کری پیش از این در امارات نیز گفته بود «آمریکا در مذاکرات با ایران منافع اسرائیل به عنوان متحد اصلی خود را در مرکز اولویت‌ها قرار می‌دهد». او با بی‌صداقتی منحصر به فردی که حاکی از غیرقابل اعتماد بودن مقامات آمریکایی در همین گام اول است مدعی شده بود همه اعضای 1+5 از جمله فرانسه آماده توافق بودند و این ایران بود که توافق نکرد!
او همچنین به ان‌بی‌سی گفته است: در ژنو هیچ صحبتی درباره برچیده شدن ساختار تحریم‌ها علیه ایران نشده است و ما این مسیر را به سوی برچیدن کامل برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهیم.
جالب اینکه نشریه فرانسوی نوول ابزرواتور با اشاره به بن‌بست مذاکرات هفته گذشته ژنو به نقش کری در این میان پرداخت و نوشت: یک عضو هیئت فرانسوی که در این مذاکرات حضور داشته می‌گوید کسی که مواضع سخت‌گیرانه‌تری در قبال توافق با ایران داشت نه فابیوس بلکه جان کری بود.
روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز نیز در گزارشی فاش کرد: جان‌کری پس از توقف مذاکرات ژنو در هفته گذشته نه تنها از فرانسه خشمگین نشد بلکه تصریح کرد دولت آمریکا با بسیاری از نگرانی‌های فرانسه درباره راکتور آب‌سنگین اراک و ذخایر اورانیوم 20 درصد موافق است. اگر فشارهای فرانسه به توافقی سخت‌گیرانه‌تر با ایران در دور بعدی مذاکرات منتهی شود، بسیاری از مقامات آمریکایی از فرانسه راضی خواهند بود.
از سوی دیگر سوزان مالونی از محققان مرکز بروکینگز در تحلیلی خاطر نشان می‌کند: توافق موقت با ایران به عنوان یک دستاورد بسیار مهم، ضربه آغازین برای رسیدن به چارچوب پایان بازی است.
وی می‌افزاید: با این توافق موقت به نظر می‌رسد غرب توانسته امنیت «اولین گام واقعا معنادار تهران» را مدیریت کند، گامی که جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را محدود می‌کند؛ در ازای «تسهیل قسطی نسبتا جزئی» قدرتی که از طریق تحریم‌های طاقت‌فرسا، انباشته شده است... توافقات چند مرحله‌ای بدون دستیابی به محدودیت‌های غیرقابل بازگشت در توافق هسته‌ای ایران، فشار اندکی علیه تهران را آزاد می‌کنند. اما حسن آن در این است که متعهد شدن به گام ابتدایی، واقعا مقامات ایران را اسیر می‌کند که روند را با بیشترین سرعت ممکن پیش ببرند.
شایان ذکر است در حالی که طرف ایرانی مذاکرات را محرمانه می‌داند و از انتشار جزئیات امتناع می‌کند به گزارش آسوشیتدپرس سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما با افشای ابعاد توافق احتمالی ژنو گفت: این توافق قرار است در دو مرحله اجرا شود. فاز اول این طرح این است که ایران به مدت شش ماه پیشرفت برنامه هسته‌ای‌اش را متوقف کرده و عقب راندن را آغاز کند و آمریکا نیز پیشنهاد لغو تحریم‌های محدود، موقتی و برگشت‌پذیر را بدهد، طوری که «معماری تحریم‌ها» دست نخورده باقی بماند.
حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکرات هسته‌ای اخیرا ضمن مقاله‌ای در المانیتور به اقدام مشابه وزیر خارجه فرانسه در افشای مذاکرات ژنو پرداخت و نوشت: او با افشای جزئیات قوانین مذاکره را نقض کرد.
محرمانه تلقی شدن مذاکرات برای مخاطبان و رسانه‌های ایرانی و مجلس شورای اسلامی در حالی است که طرف‌های آمریکایی و غربی مداوما رسانه‌ها و پارلمان‌ها را در جریان روند مذاکرات می‌گذارند.

 


وقتی مشاور آمریکایی آمانو معتقد است مختومه کردن پرونده ایران در آژانس بی‌معناست و ما هم به اعتمادسازی یکطرفه می‌پردازیم و نقشه راهی را امضا می‌کنیم که نقطه پایان ندارد یعنی در نشست بعدی ژنو با سخت‌گیری بیشتر مواجه خواهیم شد.
روزنامه جوان با انتشار این تحلیل نوشت: همیشه در مباحث علمی و به ویژه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، یک چماق علیه عده‌ای استفاده می‌شد که شما دنیای سیاست و قوانین آن را نمی‌شناسید و سیاست با موعظه و رفتار اخلاقی بیگانه است و کارکردی از خود نشان نمی‌دهد. در شرایطی که آمریکا و غرب و رژیم صهیونیستی این امر را پنهان نمی‌کنند که اعتقاد و تمایلی به حقوق ایران در هیچ حوزه‌ای ندارند و صرفاً به منافع و دغدغه‌های خود (بخوانید بهانه‌های خود) اصالت دهند و اگر اوباما از خوف صهیونیست‌ها دروغ بگوید و وارونه عمل کند و دولت و مردم ایران را غیر قابل اعتماد!! معرفی کند، تعجب نمی‌کنیم، آنچه مهم است اینکه چه در مذاکرات با 5+1 و چه با مدیر کل آژانس هسته‌ای، رفتارهای اخلاقی می‌کنیم و حتماً انتظار داریم که این حسن نیت ما، یک شوک به وجدان آنها منتقل کند و بر سر عقل بیایند و همه چیز به نام یک معجزه دیپلماتیک به پایان برسد.
هادی محمدی در این تحلیل می‌افزاید: اینکه ما روندهای مذاکراتی آژانس را از روند مذاکرات 5+1 جدا کنیم با هیچ منطقی سازگار نیست و اینکه ما فقط به تعهدات پادمان و فراتر از پادمان عمل کنیم و آژانس حتی از مساعدت در خرید میله‌های سوخت راکتور تهران استنکاف کند، این سؤال برای تمام اذهان پیگیر در مسئله هسته‌ای به وجود می‌آید که همه این اعتمادسازی‌ها که بدون ما به‌ازا و صرفاً از سوی ایران به عمل می‌آید و هیچ مکانیزم تعهدسازی برای طرف مقابل هم بر آن حاکم نیست، کدام نتیجه را تولید می‌کند. مهم‌تر اینکه در نقشه راه امضا شده با آژانس اگر اجازه می‌دهیم که به لحاظ استمرار و تکرار موضوعات اتهامی و ادعایی یا به لحاظ زمان، هیچ سقفی نداشته باشد و تا ابد باید به سؤالات و اتهامات پاسخ داد، چرا نام آن را اعتمادسازی می‌گذاریم و اخلاقاً طرف مقابل را بدهکار می‌کنیم؟
روزنامه جوان با اشاره به اظهارات یک مقام آمریکایی مبنی بر اینکه تابوی تماس و مذاکره با آمریکا شکسته شده می‌نویسد: در وضعیت فعلی آنها مطمئن‌تر می‌شوند که نیازی به بالا بردن نرخ شما ندارند و شما با ارزان فروشی همه راه‌ها را هموار می‌کنید.
در ادامه این تحلیل با طرح این سؤال که آیا توافق با آژانس جاده یکطرفه است؟ می‌خوانیم: این درست است که آمریکا و اروپا و همپیمانان آنها بر اندیشه عداوت با ایران باقی‌اند و راهبرد فشار و مذاکره از روی میز آنها کنار نرفته و این هم درست است که رمق آنها با مشکلات فراوان داخلی و خارجی کاسته شده و گاهی هم با یکدیگر اختلاف دارند. ولی مبنای رفتار غربی‌ها متکی بر قدرت و اعمال قدرت است و موازنه قوا با تکیه بر دیپلماسی صرف و اخلاق‌مداری، شکل نمی‌گیرد و حاصل آن بیشتر به توهم نزدیک است. وقتی ایران به مؤلفه‌های جدید قدرت دست می‌یابد و به پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک یا ژئوپلیتیک دست می‌یابد، آنها مطالبات و محاسبات خود را تغییر می‌دهند و به مسیرهای مطلوب ما نزدیک‌تر می‌شوند.

 


یکی از اعضای اپوزیسیون خارج کشور از مخالفان خواست واقعیت اقتدار جمهوری اسلامی را بپذیرند و منفی‌بافی بی‌دلیل نکنند.
سام قندچی با تصریح بر اینکه برداشت اپوزیسیون از ایران غلط است، نوشت: ایران اکنون یکی از قدرت‌های اصلی منطقه خاورمیانه ]غرب آسیا[ می‌باشد. اما متأسفانه هنوز اپوزیسیون، به ایران، به عنوان کشوری مفلوک نظیر سوازیلند نگاه می‌کند. مثلاً اگر در خیابانی در تهران آب راه می‌افتد، گفته می‌شود که وقتی نمی‌توانند راه آب خود را درست کنند چرا روی انرژی هسته‌ای کار می‌کنند. مگر خیابانها در آمریکا دستخوش سیل نمی‌شوند یا فقر در محله‌های فقیرنشین نیویورک بدتر از اینها را دامن نمی‌زند؟ یا اینکه گفته می‌شود چرا دولت ایران مؤسسات غیر دولتی در کشورهای دیگر راه می‌اندازد. مگر قدرت‌های منطقه‌ای یا جهانی چنین نمی‌کنند؟ آمریکا از مؤسسات غیرانتفاعی در کشورهای دوردست حمایت می‌کند. عربستان حتی در آمریکا مؤسسات غیر انتفاعی سنی مذهب راه می‌اندازد. منظورم تأیید یا محکوم کردن مؤسساتی نیست که قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی راه می‌اندازند و منظورم تأیید یا رد توسعه انرژی هسته‌ای هم نیست، بلکه هدف نشان دادن این واقعیت است که ایران قدرت منطقه‌ای است و لازم نیست به خاطر اپوزیسیون بودن این واقعیت‌ها را نفی کنیم.
وی در این تحلیل که از سوی بالاترین منتشر شده، ادامه می‌دهد؛ اپوزیسیون باید بپذیرد که ایران اکنون قدرت منطقه‌ای است و برای خواستن دموکراسی لازم نیست کشور را مفلوک فرض کنیم و فکر کنیم که بهترین توان صنعتی ما ساختن لولهنگ است. ایران سالهاست که تولیدات صنعتی پیشرفته دارد و قدرت عمده منطقه است. باید بپذیریم تضعیف قدرت ایران و تجزیه کشور راه تعالی نیست. ما باید برای واقعیت قدرت ایران برنامه‌ریزی کنیم و نه در نفی آن.

 


آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در گزارش اخیر خود اعلام کرد ایران از زمان روی کار آمدن دولت جدید افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را که پیش از آن سریعا درحال گسترش بود متوقف کرده است.
این گزارش تأکید می‌کند: ایران در سه ماه گذشته تنها 4 سانتریفیوژ نسل اول در نیروگاه نطنز نصب کرده و تعداد کلی آن را به 15240 رسانده است. این در حالی است که در دوره سه ماه آخر دولت قبلی ایران 1800 سانتریفیوژ نصب کرده بود که البته همه آنها کار نمی‌کردند. از ماه آگوست تاکنون تعداد سانتریفیوژها در فردو ثابت مانده است.
این گزارش در محافل رسانه‌ای به عنوان تعلیق بی‌صدا! ارزیابی شده و این در حالی است که اولا اطلاع‌رسانی در این زمینه نسبت به افکارعمومی صورت نگرفته و ثانیا بانیان این کار آن قدر عجله داشته‌اند که حتی صبر نکرده‌اند مذاکرات با گروه 1+5 یا آژانس برقرار شود و چنین تعلیق چشمگیری دست کم در ازای دریافت امتیازاتی باشد که دولت و وزارت خارجه در پی آن هستند. در حقیقت بخشی از تعلیق‌هایی که تصور می‌شد قرار است پس از توافق‌ها و مذاکرات و دریافت امتیاز متقابل اتفاق بیفتد و برگ برنده ایران در مذاکرات باشد، پیشاپیش صورت گرفته و طرف غربی را به جای منت‌دار کردن گستاخ‌تر کرده است. این رویکرد ناشیانه برخلاف ادعای محافلی است که خود را خیلی دیپلمات‌ و کارکشته این امور معرفی می‌کنند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10