(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 25 آبان 1392 - شماره 20640

حماس: تنها گزینه مبارزه با اسرائیل مقاومت مسلحانه است
مردم افغانستان: نمی‌گذاریم سند بردگی با آمریکا امضا شود
سیدحسن نصرالله: تا آخر در کنار مقاومت سوریه ایستاده‌ایم
درگیری مسلحانه میان تروریست‌ها در سوریه
50 کشته و 53 مجروح برجای گذاشت
شیعیان عربستان در مراسم عزاداری شعار «مرگ بر آل ‌سعود» سر دادند
تظاهرات طرفداران اخوان‌المسلمین علیه انتقال محمد مرسی به انفرادی
در مراسم روز عاشورا
مردم بحرین: برای سرنگونی آل خلیفه از امام حسین(ع) الگو می‌گیریم
شهادت 44 سوگوار حسینی(ع) در عملیات تروریستی عراق
نیویورک تایمز: سیا سرگرم جمع‌آوری اطلاعات مالی در جهان است
طرح‌های ریاضتی در یونان و فرانسه معترضان را به خیابان‌ها کشاند
امضای قرارداد تسلیحاتی 2 میلیارد دلاری میان مسکو و قاهره
   


جنبش حماس در نخستین سالروز پیروزی شکوهمند مقاومت بر رژیم صهیونیستی در تهاجم 8 روزه این رژیم به غزه تاکید کرد، مقاومت مسلحانه تنها گزینه پیش‌روی گروه‌های فلسطینی است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی‌ فلسطین، حماس در بیانیه‌ای تاکید کرد مقاومت مسلح قادر به مقابله با دشمن صهیونیستی و باز‌پس‌گیری حقوق سلب شده ملت فلسطین و دفاع از مقدسات و آزادسازی سرزمین و ایران فلسطینی است.
این جنبش مذاکرات سازش را پوششی برای تشدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه سرزمین و ملت فلسطین، یهودی‌سازی مقدسات، محاصره ملت فلسطین و بازداشت مبارزان فلسطینی دانست و تاکید کرد، با وجود ادامه مذاکرات سازش استعفای تیم فلسطینی معنی ندارد.

 


مردم افغانستان در مراسم عاشورا، قرارداد امنیتی با آمریکا را سند بردگی خواندند.
به گزارش خبرگزاری فارس، عاشورای امسال در شهرهای افغانستان، خصوصا کابل و هرات، با شور خاصی برگزار شد. در این مراسم مردم عزادار اعلام کردند که با تأسی به امام حسین(ع) مقابل هیچ قدرتی سر خم نخواهند کرد. سخنرانان مراسم حسینی(ع) در مساجد و تکایا قرارداد امنیتی افغانستان- آمریکا را سند بردگی خواندند و گفتند که مردم هیچ‌گاه چنین سندی را امضا و تایید نخواهند کرد. مردم در حالی چنین موضعی مقابل قرارداد امنیتی گرفتند که امروز قرار است در کابل «لویه جرگه» (شورای سران) برای بررسی این قرارداد در کابل جلسه تشکیل دهد. گفتنی است که مردم افغانستان اعم از شیعه و سنی از قدیم‌الایام تاکنون مراسم عاشورا را با شور خاصی برگزار می‌کنند.

 


دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت، حضور حزب‌الله در سوریه برای حمایت از مقاومت است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سیدحسن نصرالله در سخنرانی خود در جمع عزاداران حسینی در روز عاشورا تاکید کرد، حضور حزب‌الله در سوریه با هدف دفاع از لبنان، سوریه و فلسطین صورت گرفته است.
وی اظهار داشت، سوریه پشتیبان مقاومت در مقابله با هجمه تکفیری‌ها علیه این حکومت و منطقه است.
دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت، ما حمایت از مقاومت در سوریه را با هیچ چیز دیگر معامله نخواهیم کرد.
سیدحسن نصرالله تصریح کرد، هرگاه یک خطر راهبردی وجود داشته باشد که ملت‌های منطقه را تهدید کند این موضوع بزرگتر از آن است که آن را به عنوان یک معامله مطرح کرد.
دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین تاکید کرد، مشکل تکفیری‌ها مسلمانان هستند و به همین دلیل است که در کشورهای اسلامی برای مسلمانان مشکلاتی ایجاد می‌کنند.
وی از تمام کشورهای اسلامی خواست تا در هیچ شرایطی از آرمان ملت فلسطین دست نکشند و تمام مسلمانان در هر شرایطی در کنار این ملت بایستند تا بتوانند سرزمین و مقدسات خود را آزاد کنند.
سیدحسن نصرالله همچنین از تمام لبنانی‌ها خواست با اتحاد، همدلی و همگرایی بر تمام اختلافات فائق آیند و همزیستی مشترک و سرنوشت واحد داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد، با هرگونه طرحی برای تقسیم کشورهای عربی و اسلامی مخالف هستیم و با توطئه دشمنان مقابله خواهیم کرد.

 


درگیری‌های مسلحانه دو گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه و داعش در حومه‌لاذقیه در غرب سوریه بیش از 100 کشته و زخمی برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، در اثر درگیری‌های شدید میان دو گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه و امارات اسلامی عراق و شام (داعش) در روستاهای حومه لاذقیه دست‌کم 50 تروریست کشته و 53 نفر دیگر مجروح شدند.در میان کشته شدگان ابوجعفر البغدادی از سرکردگان داعش مشاهده می‌شود.
تروریست‌های سوریه همچنین در شمال سوریه در شهر حلب یکی از همقطاران خود را به اشتباه گردن زدند.
تروریست‌ها پس از گردن زدن فرد مذکور سر او را به مردم نشان دادند.
گروه تروریستی داعش پس از متوجه شدن اشتباه خود عذرخواهی کرد. این برای اولین بار نیست که تروریست‌ها در سوریه افراد را گردن می‌زنند به ویژه آنکه پس از بالا گرفتن اختلافات میان این گروه تروریستی با ارتش آزاد سوریه افراد زیادی از دو طرف گردن زده می‌شوند. این در حالی است که نیروهای ارتش سوریه همچنان به پیشروی‌های خود در مناطق مختلف ادامه داده و در همین رابطه موفق شدند که تعداد زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت برسانند.
منابع نظامی سوری از هلاکت ابوتراب النجدی از سرکرده‌های گروه داعش که تابعیت سعودی داشت خبر دادند.
این منابع همچنین اعلام کردند ارتش سوریه بر منطقه «تل‌حاصل» در شرق فرودگاه حلب مسلط شده است.
همچنین «یوسف العباس» معروف به «ابوالطیب» فرمانده یکی از مهم‌ترین گروه‌های مسلح مخالف در سوریه براثر حملات هوایی ارتش این کشور در حلب کشته شد.
پیشروی نیروهای ارتش سوریه از دو محور به سمت منطقه برزه در حومه دمشق همچنان ادامه دارد و یگان‌های ارتش خود را برای ورود به منطقه یلدا در جنوب دمشق آماده می‌کنند.
ارتش سوریه چند ماهی است که عملیات خود را در منطقه برزه آغاز کرده و شدیدترین و سخت‌ترین این نبردها طی روزهای گذشته میان دو طرف روی داده است.
انفجار تروریستی
انفجار تروریستی در فاصله 200 متری حرم حضرت رقیه(س) در منطقه حمیدیه شهر دمشق سه کشته و بیش از 23 مجروح برجای گذاشت. این انفجار در حالی رخ داد که گروه‌هایی از مردم برای عزاداری روز عاشورا در مسیر حرم مطهر حضرت رقیه در تردد بودند.
در این حادثه که ناشی از انفجار یک بمب قوی بود به چهار خودرو و چند مغازه خسارات جدی وارد شد.
همچنین گروه‌های مسلح دو خمپاره به سوی منطقه زینبیه(س) شلیک کردند که دو شهروند سوری مجروح شدند.
شکایت سوریه
به سازمان ملل
وزارت خارجه سوریه با ارسال نامه‌ای برای رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل از اقدامات گروه‌های تروریستی علیه غیرنظامیان بی‌دفاع به خصوص حملات خمپاره‌ای آنها شکایت کرد.
در این نامه از کشورهای حامی تروریست‌ها از جمله قطر، عربستان و ترکیه نیز شکایت شده است.
وزارت خارجه سوریه در این نامه تاکید کرده است که تروریست‌ها به دلیل ناکامی در قبال پیش‌روی‌های ارتش به سوی مردم بی‌گناه ده‌ها گلوله خمپاره و موشک شلیک می‌کنند که کودکان و مدارس یکی از مهم‌ترین قربانیان چنین حملاتی به شمار می‌روند.
این در حالی است که نمایندگان پارلمانی کشورهای جهان در نشست خود در مسکو خواستار حل و فصل سیاسی بحران سوریه شدند.
از سوی دیگر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از وی به خاطر آمادگی برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 و همکاری برای امحای تسلیحات شیمیایی تقدیر کرد.
پوتین در این گفت‌وگوی تلفنی ابراز امیدواری کرد دولت سوریه تمام توان خود را برای کاهش رنج‌های شهروندان و صلح بین طوایف مختلف کشور به کار گیرد.
بشار اسد نیز در این مکالمه از پوتین به علت حمایت این کشور از ملت سوریه تشکر کرد.
سایر رویدادها
* سازمان ملل اعلام کرد بان‌کی‌مون دبیرکل این سازمان برای اعلام زمان برگزاری کنفرانس ژنو2 آمادگی ندارد.
* وزیر اطلاع‌رسانی سوریه گفت، اعلام آمادگی مخالفان برای شرکت در کنفرانس ژنو2 به دستور اربابان آنها صورت گرفته است.
* اعضای ائتلاف مخالفان سوریه با تشکیل دولت انتقالی به ریاست «احمد طعمه» توافق کردند.
* هیئتی از سوی دولت سوریه برای بحث درباره تمهیدات کنفرانس ژنو2 روز دوشنبه به مسکو پایتخت روسیه خواهد رفت.
* کارشناسان مسائل سیاسی تاکید کردند رژیم آل‌سعود به دنبال نسل‌کشی در سوریه است.
* سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه امکان دیدار پوتین با سران مخالفان سوری را رد کرد.

 


عزاداران عاشورا در شرق عربستان در ماتم امام حسین(ع) اشک ریختند و همزمان، شعار «مرگ بر آل‌سعود» سر دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس، شیعیان عربستان در مناطق شرقی این کشور و به ویژه در شهر «القطیف» در سوگ امام حسین(ع) عزاداری کردند و اشک ماتم ریختند. این مراسم در خیابان «النوره» در شهر «القطیف» با شعارهای ضد رژيم عربستان همراه شد و عزاداران امام حسین(ع) فریاد می‌زدند: «مرگ بر آل‌سعود» و «با یاری حسین(ع) پیروز می‌شویم.»نیروهای امنیتی مستقر در محل، قبل از آنکه کنترل عزاداران معترض از دست آنها خارج شود، وارد عمل شدند و جلوی برگزاری راهپیمایی مشابه در مناطق دیگر این شهر را گرفتند.سوگواران شهر القطیف تصاویری از زندانیان سیاسی و در رأس آنها، آیت‌الله شیخ «نمرالنمر» را در دست داشتند و خواستار آزادی آنها شدند.مردم معترض اعلام کردند تا تحقق پیروزی و پایان دادن به حاکمیت «اموی» (آل‌سعود) به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.شهرهای «احساء» و «مدینه» نیز شاهد برپایی مراسم عاشورا بود.
اما رژيم عربستان برای اینکه خشم و کینه خود را نسبت به شیعیان این کشور آشکار کند، دانشجویان و دانش‌آموزان شیعه را مجبور کرد که در روز عاشورا هم بر سر کلاس‌های درس حاضر شوند.

 


هزاران نفر از طرفداران اخوان‌المسلمین مصر همزمان با انتشار خبر انتقال مرسی به سلول انفرادی تظاهرات ضددولتی برپا کردند.
روز گذشته هزاران نفر از طرفداران «محمد مرسی»، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر با وجود تدابیر ویژه امنیتی و حضور گسترده نیروهای امنیتی پس از اقامه نماز ظهر با فراخوان ائتلاف حمایت از مشروعیت تظاهرات سراسری برگزار کردند.
قاهره، الجیزه، المنوفیه، قنا، اسیوط، اسماعیلیه، بصیره و... از جمله شهرهایی هستند که بنابه اعلام شبکه تلویزیونی الجزیره دیروز همزمان با انتشار خبر انتقال مرسی به سلول انفرادی، شاهد برپایی تظاهرات ضددولتی بود.
«پاکسازی دستگاه قضا» از جمله درخواست‌های معترضان مرسی در روز جمعه بود که در برخی نقاط به ناآرامی نیز کشیده شد.
به گزارش خبرگزاری «شرق‌الاوسط»، دیروز نیروهای ارتش و پلیس مصر پیش از آغاز اعتراض‌ها میدان‌های «رابعه العدویه» و «التحریر» را بستند و اجازه عبور و مرور افراد و خودروها را ندادند.
بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی حتی با کشیدن سیم خاردار و استقرار 12 زره‌پوش و خودروهای ویژه ضدشورش در اطراف میدان «رابعه العدویه» تدابیر امنیتی خود را تکمیل کردند.
نیروهای ارتش و پلیس همچنین میدان التحریر را به روی تردد وسایل نقلیه بستند. آنها همه خیابان‌های منتهی به این میدان را با سیم‌های خاردار مسدود کردند و حدود 20 دستگاه خودروی زرهی و پلیس و دستگاه امنیت مرکزی را جلو موزه مصر و خیابان‌‌های طلعت حرب، الفلکی، محمد محمود، قصر النیل و همچنین میدان سیمون بولیوار در نزدیک سفارت آمریکا مستقر کردند.
یک منبع وزارت کشور مصر نیز اعلام کرد به دنبال لغو وضعیت اضطراری و مقررات منع آمد و شد، 100 گروه مسلح به طور دائم در قاهره و الجیزه مستقر شدند.برگزاری این تظاهرات که «نه به عدالت انتقام‌جویانه» نامگذاری شده بود، همزمان شد با انتشار خبر محکومیت شماری از دانشجویان بازداشتی به حبس‌های طویل‌المدت.فارس در این باره به نقل از رسانه‌‌های مصری نوشت: یک دادگاه مصری 12 نفر از دانشجویان طرفدار اخوان‌المسلمین را به اتهام «دست داشتن در خشونت‌‌های دانشگاه الازهر» به 17 سال زندان محکوم کرد. صدها تن از دانشجویان مصری در اعتراض به این حکم مقابل مسجد «الجامعیه» قاهره تظاهرات کردند.
یادآور می‌شود، مقامات قضایی مصر پس از اعتراض‌ها به انتقال مرسی به سلول انفرادی اعلام کردند آنها برای حفظ جان مرسی مجبور شدند او را به سلول انفرادی منتقل کنند. «احمد حلمی» معاون وزیر کشور مصر گفت: «زندانبانان مرسی را که در بازداشت به سر می‌برد به سلول انفرادی در زندان برج العرب منتقل کرده‌اند.» یک منبع امنیتی مصری نیز در تکمیل اظهارات «حلمی» اعلام کرد: درگیری‌ها و مشاجره‌های احتمالی در بازداشتگاه و ادامه حضور مرسی در کنار دیگر افراد می‌توانست تهدیدی بر جان وی باشد در نتیجه انتقال به انفرادی می‌تواند جان وی را از خطر حفظ کند.»!
آخرین خبرها:
* رسانه‌های مصری دیروز اعلام کردند، در تظاهرات جمعه اخوانی‌ها پلیس ضدشورش با طرفداران مرسی درگیر شدند. به گزارش خبرگزاری فارس نیروهای امنیتی در اسکندریه با گاز اشک‌آور به معترضان حمله کردند.
* منابع رسمی مصری پنجشنبه اعلام کردند از زمان آغاز تظاهرات طرفداران مرسی در شهرهای مختلف مصر 989 غیرنظامی کشته شده‌اند. اخوان‌المسلمین شمار کشته‌شدگان را که غالبا جزو طرفداران مرسی هستند بیش از 3000 نفر اعلام کرده است. به گزارش منابع رسمی مصر، 627 نفر از این کشته‌شدگان در تظاهرات میدان رابعه العدویه جان خود را از دست داده‌اند.
* نیروهای امنیتی مصر عصر روز عاشورا با بستن مقام «راس الحسین» در قاهره مانع از برگزاری مراسم عزاداری از سوی شیعیان این کشور شدند. به نوشته روزنامه «الدستور» مصر، این اقدام با دستور مقامات دولتی و وزارت اوقاف مصر صورت گرفت.

 


عوامل رژیم آل خلیفه در روز عاشورا با گازهای سمی به عزاداران حسینی حمله کردند و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، نیروهای امنیتی بحرین در راستای سرکوب ایجاد خفقان و محدودیت و سرکوب هرچه بیشتر اهل تشیع در بحرین به کاروان عزاداران حسینی در روز عاشورا در جنوب منامه حمله کردند.
در این حمله که با گازهای اشک‌آور و سمی صورت گرفت شماری از عزاداران از جمله کودکان و افراد مسن مجروح شدند.
عزاداران با شعار «لبیک یا حسین»، از امام حسین الگو می‌گیریم و سازش نمی‌کنیم در خیابان‌های منامه تظاهرات کردند.
به جز منامه مردم سراسر بحرین در مراسم عزاداری امام حسین(ع) شرکت کردند و تعداد زیادی از اتباع دیگر کشورها که در بحرین حضور دارند نیز در این مراسم حضور داشتند.
نیروهای آل خلیفه از سوی هلی‌کوپترهای رژیم که بر فراز آسمان منامه پرواز می‌کردند پشتیبانی می‌شدند.
این در حالی است که شیخ علی سلمان در سخنرانی خود در روز عاشورا در منطقه السنابس تاکید کرد انقلاب بحرین به قیام امام حسین(ع) اقتدا می‌کند.
دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین همچنین گفت، انقلاب امام حسین(ع) عظیم‌ترین و بهترین انقلاب است و مردم بحرین نیز با تأسی از این انقلاب به راه خود ادامه خواهند داد تا پیروز شوند.
وی افزود، امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و این همان چیزی است که انقلاب بحرین برای تحقق آن کوشش کرده است و همچنین امام حسین(ع) در راه خدا شهید دادند و شهدای انقلاب بحرین نیز جان خود را در راه اصلاح کشور فدا کردند.

 


حملات تروریستی به عزاداران امام حسین(ع) طی روز عاشورا در عراق 44 شهید و حدود 109 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، تروریست‌ها در روز عاشورا عزاداران حسینی را در مناطق مرکزی و شمال عراق هدف قرار دادند؛ در شهر «السعدیه» واقع در 140 کیلومتری شمال شرق بغداد یک بمب‌گذار انتحاری در حالی که یونیفورم پلیس را به تن داشت، وارد جمع عزاداران امام حسین(ع) شد و بمب همراه خود را منفجر کرد. این انفجار خونین و مهیب، جان 32 عزادار را گرفت و 80 مجروح برجای گذاشت.
اکثر شهدای این حادثه، شیعیان کرد بودند. تروریست‌ها در روز عاشورا همچنین، در مجاورت یک ایستگاه صلواتی پخش غذا در جنوب بغداد بمب منفجر کردند. شمار زائران و عزاداران شهید در این حادثه 9 نفر و مجروحان 24 تن اعلام شد.
در بغداد، بعقوبه و کرکوک نیز حملات مشابهی علیه عزاداران شیعه انجام شد و دست‌کم سه شهید و پنج مجروح برجای گذاشت. در روز تاسوعا هم 20 عزادار شیعه در مناطق مختلف عراق به شهادت رسیدند.
اما تدابیر شدید امنیتی پلیس در مناطق جنوبی عراق نتیجه داد؛ تروریست‌ها طی روز عاشورا نتوانسته‌اند در این مناطق اقدامی بکنند. این در حالی است که بخش اعظم ساکنان مناطق جنوب عراق شیعه هستند.
«نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق، از نیروهای امنیتی به خاطر این موفقیت بزرگ تشکر کرد.
مالکی گفت: مراسم عاشورای امسال نشان‌دهنده نقش بر آب شدن توطئه تروریست‌ها و یزیدیان معاصر برای حمله به زائران حضرت سیدالشهدا(ع) بود.همچنین، طی روزهای اخیر پلیس تعدادی از تروریست‌ها را قبل از اقدام به انفجار بمب دستگیر کرده است.دو بمب‌گذار نیز قبل از هرگونه اقدامی، بر اثر تیراندازی پلیس در جنوب بغداد کشته شدند.
چهار میلیون زائر عزادار
به گزارش خبرگزاری فارس، «جاسم الفنلاوی» معاون استاندار کربلا، شمار عزاداران حاضر در کربلا طی روزهای تاسوعا و عاشورا را بیش از چهار میلیون نفر اعلام کرد. وی طرح امنیتی اجرا شده در استان کربلا را موفقیت‌آمیز خواند.
شمار زائران خارجی از جمله ایران، پاکستان، افغانستان، هند و بنگلادش نیز 42 هزار تن اعلام شد.
علاوه بر مسلمانان شیعه و سنی، مسیحیان نیز تحت پوشش هیئت‌هایی، از مناطق مختلف عراق خود را روز عاشورا به کربلا رساندند.

 


روزنامه آمریکایی اعلام کرد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در حال رصد و جمع‌آوری حجم وسیعی از اطلاعات مالی افراد و شرکت‌های بین‌المللی است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از روزنامه «نیویورک تایمز»، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) حجم وسیعی از اطلاعات مربوط به مبادلات مالی بین‌المللی افراد و شرکت‌هایی مثل «وسترن یونیون» را رصد و جمع‌آوری می‌کند. این روزنامه آمریکایی در ادامه به نقل از چند مقام سابق و فعلی آمریکا افزود، دولت آمریکا براساس همان استدلالاتی که شنود و ثبت مکالمات تلفنی مردم این کشور را جایز می‌شمرند، اقدام به جاسوسی‌های مالی می‌کنند.
برنامه ثبت سوابق مالی «سیا» که به گفته این مسئولان مجوز خود را از مفاد «قانون میهن دوستی» آمریکا گرفته و دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجی برآن نظارت دارد، نشان می‌دهد که ابعاد برنامه دولت آمریکا در جمع‌آوری اطلاعات هنوز کاملاً شناخته شده نیست و موضوع حریم خصوصی و امنیت همچنان نقض می‌شود. برخی جزئیات این برنامه سیا هنوز روشن نیست اما وجود این برنامه را مسئولان فعلی و سابق آمریکا که خواستند به علت محرمانه بودن این قضیه نامشان ذکر نشود، تأیید کردند. به گفته شماری از این مقامات، این گردآوری اطلاعات صرفاً به نقل و انتقالات داخلی یا مبادلات بانک به بانک محدود نمی‌شود.
خبر دیگر اینکه، مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) اعلام کرد، «ادوارد اسنودان» مأمور سابق این آژانس بین 50 تا 200 هزار سند محرمانه این مرکز اطلاعاتی را به رسانه‌ها داده است.
ژنرال «کیت الکساندر» گفت: این اطلاعات که همگی محرمانه هستند از سوی «اسنودان» در اختیار رسانه‌ها و روزنامه‌های مختلف قرار داده شده است. خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از منابعی در دولت انگلیس گزارش داد، در بین اسنادی که «اسنودان» در اختیار دارد، دستکم 58 هزار سند محرمانه مرکز ارتباطات دولتی انگلیس (جی‌سی‌اچ‌کیو) که با «ان‌اس‌ای» همکاری می‌کند، وجود دارد.
اسنودان، مأمور 30 ساله سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که مدتی است با افشاگری‌های بی‌سابقه در مورد جاسوسی‌های گسترده آمریکا و انگلیس این دو کشور را با چالش‌های جدی بین‌المللی مواجه ساخته، به دلیل نگرانی از امنیت جانی خود به روسیه گریخته است.
از سوی دیگر واشنگتن پست نیز دیروز پرده‌دیگری از رسوایی‌های مربوط به سازمان‌های جاسوسی آمریکا را رو کرد.
براساس این گزارش، مأموران سرویس‌های جاسوسی آمریکا حداقل در 17 کشور جهان مرتکب رفتارهای خلاف اخلاق شده‌اند! این روزنامه آمریکایی دیروز نوشت، مأموران و مسئولان مراکز جاسوسی آمریکا در حالی مرتکب چنین رفتارهای ناشایستی شده‌اند که مقامات آمریکا پیش از این گفته‌اند «چنین رفتارهایی را تحمل نمی‌کنند.» به نوشته این روزنامه مقامات بلندپایه آمریکایی مدتهاست که نسبت به این مسئله آگاه هستند.

 


بحران اقتصادی و سیاست‌های ریاضتی، مردم فرانسه و یونان را به تظاهرات ضددولتی واداشت.
به گزارش خبرگزاری «فرانسه»، هزاران نفر از مردم آتن روز پنجشنبه به دعوت اتحادیه‌های کارگری یونان و در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت تظاهرات کردند. کارگران و کارمندان یونانی در این تظاهرات از دولت این کشور خواستند طرح حذف بودجه بخش‌‌های عمومی را متوقف کنند. تروئیکای اروپایی اما می‌گویند تنها در صورتی به این کشور وام خواهند داد که بخشی از بودجه خود را از محل اجرای طرح‌های ریاضتی تامین کند.
کشاورزان فرانسوی نیز در اعتراض به افزایش مالیات با تراکتور راهپیمایی کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، شماری از کشاورزان منطقه «نیس» فرانسه همزمان با سفر «فرانسوا اولاند»، رئیس‌‌جمهور این کشور به «موناکو» که در نزدیکی «دنیس» واقع شده، از دولت وی خواستند طرح افزایش مالیات ارضی را هرچه زودتر متوقف کند.
به نوشته رسانه‌‌های فرانسوی، از آنجایی که اعتراض‌های خیابانی به طرح‌های ریاضتی دولت اولاند به‌ویژه از سوی کشاورزان مدتی است در جریان است، اولاند حاضر شد با هیئتی از نمایندگان معترضان دیدار کند.
گفتنی است، اولاند سوسیالیست، با حمله به سیاست‌های اقتصادی و ریاضتی «نیکلا سارکوزی» بود که توانست پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور شود!
این کشور مهم اروپایی اما به‌رغم تمام تلاش‌ها و شعارهای انتخاباتی «اولاند» هنوز نتوانسته از بحران اقتصادی نجات پیدا کند.
از ایتالیا، دیگر کشور مهم اروپایی نیز خبر می‌رسد، هزاران جوان جویای کار این کشور به امید یافتن شغل دست به مهاجرت زده‌‌اند. خبرگزاری فارس در این باره به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی «لوکال»‌ نوشت: جوانان ایتالیایی متعاقب تشدید بحران مالی و افزایش نرخ بیکاری کشورشان را ترک کرده و به دیگر کشورهای اروپایی نقل مکان کرده‌اند. جوانان ایتالیایی بر این باورند که در دیگر کشورهای اروپایی فرصت‌های شغلی بیشتری برای آنها وجود خواهد داشت.
مطابق آخرین تحقیقات صورت گرفته بیش از 40 درصد از جوانان ایتالیایی با بحران شغلی و مالی مواجه هستند. جوانان ایتالیایی ترجیح می‌دهند برای پیدا کردن کار و اقامت به شمال اروپا نقل مکان کنند.
همچنین کشورهای بلژیک و انگلیس و آلمان نیز طی ما‌ه‌های اخیر مملو از جوانان ایتالیایی متقاضی کار است. بسیاری از این جوانان می‌گویند به علت شرایط اقتصادی نامطلوب کشورشان دیگر حاضر به بازگشت به ایتالیا نیستند و ترجیح می‌‌دهند تا آخر عمر در یک کشور اروپایی دیگر اقامت گزینند.
اعمال سیاست‌های ریاضتی دولت «لتا» در ایتالیا به افزایش بحران بیکاری جوانان و تشدید نارضایتی عمومی در رم و دیگر شهرهای این کشور منجر شده است. این در حالی است که ایتالیا سومین کشور اقتصادی قدرتمند در منطقه یورو محسوب می‌شود! کار در این کشور اروپایی به جایی رسیده که برخی احزاب سیاسی به فکر «فروش سواحل» این کشور افتاده‌اند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه بیلد آلمان با وجود اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی و بسته‌های کمکی اتحادیه اروپا، ایتالیا همچنان با مشکل کسری بودجه مواجه است. از این رو برخی از گروه‌های سیاسی این کشور پیشنهاد فروش برخی از مناطق ساحلی را مطرح کرده‌اند.
از جمله حزب راست میانه ملت آزادی است که طرحی را در همین راستا به پارلمان ارائه کرده است. این طرح شامل سواحلی می‌شود که اداره آنها در دست بخش خصوصی است. طرفداران این طرح بر این باورند که با اجرای آن،‌ علاوه بر جبران کسری بودجه دولت، زمینه برای جلب سرمایه‌گذاران خارجی و رونق اقتصادی در کشور فراهم می‌شود.
پیش از این کشور یونان برای کسب درآمد مجبور به «خاک فروشی» شده بود!

 


منابع خبری مصر از قرارداد نظامی دو میلیارد دلاری قاهره - مسکو خبر می‌دهند.
همزمان با سفر وزرای خارجه و دفاع روسیه به قاهره، رسانه‌های مصری اعلام کردند دو کشور بر سر امضای یک قرارداد تسلیحاتی به ارزش دو میلیارد دلار به توافق رسیده‌اند. براساس این گزارش این قرارداد ابتدا از سوی مقامات مصری و با هدف تامین خرید فناوری تسلیحاتی نوین از جمله جنگنده‌های میگ و سامانه دفاع هوایی مطرح شده است. پیشنهاد هیئت مصری امضای یک قرارداد 4 میلیارد دلاری بوده اما گویا روس‌ها به دلیل نگرانی از اینکه مصری‌ها نتوانند به تعهدات مالی خود عمل کنند، آن را به دو میلیارد دلار تقلیل داده‌اند.
این مسئله از آنجا حائز اهمیت است که مصری‌ها اعلام کرده‌اند قصد دارند به همان اندازه که از آمریکایی‌ها دور می‌شوند، به سمت روسیه متمایل شوند. قطع بخشی از کمک‌های مالی واشنگتن به قاهره باعث رنجش مصری‌ها شده است. مقامات مصری حتی این رنجش را علنی کرده و تهدید کرده بودند، می‌توانند به کمک تجهیزات نظامی روس‌ها این مشکل را برطرف کنند.
به گزارش پایگاه خبری «المختصر»، به نقل از «کامرسانت»، «هیئت‌مصری اعلام کرده قاهره خواستار حمایت نظامی روسیه از ارتش مصر است به ویژه در برهه‌ای که آمریکایی‌ها کمک‌های نظامی خود را به حال تعلیق درآورده‌اند.»
از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی الجزیره نیز اعلام کرد، عربستان‌‌سعودی قصد تأمین مالی این قرارداد نظامی را دارد. براساس این گزارش امارات نیز در اجرایی شدن این قرارداد به مصری‌ها کمک مالی خواهند کرد.برخی منابع حتی اعلام کرده‌اند ارزش این قرارداد بیش از 10 میلیارد دلار است!

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10