(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 28 آبان 1392 - شماره 20643

جنبش مخالف آل‌ خلیفه: رژیم بحرین دیگر مشروعیت ندارد
مقاومت فلسطین مذاکرات سازش را مشروعیت دادن به رژیم صهیونیستی دانست
معترضان در آمریکا و انگلیس: رسانه‌های غربی دروغگو هستند آنها را تحریم کنید
تظاهرات ضدآمریکایی در یونان در چهلمین سالگرد قیام علیه نظامیان
جدال سیاسی بر سر قرارداد امنیتی با آمریکا در آستانه تشکیل لویه‌ جرگه
انتخابات ریاست جمهوری شیلی به دور دوم کشیده شد
انفجار مهیب در حومه دمشق 60 کشته برجای گذاشت
افراد ناشناس در مصر مسئول پرونده اخوان‌المسلمین را کشتند
گزارش خبری
   


یکی از رهبران جنبش‌های مخالف بحرین با بیان اینکه رژیم آل‌خلیفه دیگر مشروعیت مردمی ندارد تاکید کرد، ملت بحرین عزم خود را جزم کرده‌اند که تا دستیابی به همه مطالبات خود از پای ننشینند و انقلاب خود را حسین‌وار ادامه دهند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «جعفر الحسابی» از رهبران جنبش الاحرار بحرین با تاکید بر اینکه ملت بحرین هیچ‌گاه از مطالبات و خواسته‌های انقلابی خود عقب‌نشینی نخواهد کرد اظهار داشت، مردم انقلابی بحرین نزدیک به سه سال است که به صورت شبانه‌روزی در خیابان‌های این کشور حضور دارند و با این اقدام رسما به جهانیان اعلام کرده‌اند که انقلابی را آغاز کرده‌اند که بدون رسیدن به پیروزی نهایی به پایان نمی‌رسد.وی افزود، ملت بحرین دیگر نمی‌تواند بیش از این به زندگی در سایه نظامی تن در دهد که برای سرکوب تظاهرات‌های مردمی کشور خود از غربی‌ها مشاوره می‌گیرد.

 


سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد، پایبندی به مذاکرات سازش، مشروعیت‌بخشی به اشغالگری اسرائیل است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، «سامی ابوزهری» با انتقاد از پایبندی جنبش فتح به مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی گفت، مذاکره با رژیم صهیونیستی به منزله مشروعیت‌بخشی به اقدامات تجاوزکارانه این رژیم اعم از شهرک‌سازی و عملیات یهودی‌سازی، تبرئه این رژیم از جنایت ترور یاسر عرفات و پشت کردن به اجماع ملی فلسطین در مخالفت با مذاکرات سازش است.وی تاکید کرد، جنبش حماس خواستار اقدام و تحرک ملی و حقیقی به منظور مقابله با هرگونه سیاستی است که به مسئله فلسطین ضربه وارد می‌کند. کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز اعلام کردند، سفر رئیس‌جمهور فرانسه به سرزمین‌های اشغالی، صهیونیست‌ها را به ادامه یهودی‌سازی این مناطق تشویق می‌کند.

 


هزاران نفر از مردم آمریکا و انگلیس در اعتراض به «وارونه‌نمایی حقایق» از سوی رسانه‌های بزرگ کشورشان تظاهرات کردند.
فارس به نقل از راشا تودی نوشت، معترضان آمریکایی و انگلیسی که مقابل ساختمان‌های رسانه‌های بزرگ غربی مثل «فاکس‌نیوز»، «بی‌بی‌سی» و «ان‌بی‌سی» تجمع کرده بودند به نحوه پوشش اخبار از سوی این رسانه‌ها اعتراض و خواستار «تحریم» آنها شدند. براساس این گزارش یکی از حوادث مهمی که نوع پوشش رسانه‌ای آن از سوی غرب مردم را غمگین کرده، زلزله بزرگ ژاپن و آسیب دیدن نیروگاه فوکوشیما است.
در بیانیه‌ای که در وبسایت معترضان منتشر شده، آمده است: رسانه‌های بزرگ، بسیاری از واقعیات و اخبار مهم جهان را از نگاه مخاطبانشان پنهان می‌کنند یا آنها را نادیده می‌گیرند.
در این تجمعات که در شهرهای کالیفرنیا، کانزاس‌سیتی و لندن برگزار شد معترضان دست‌نوشته‌هایی حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود: «آمریکا واقعیات را وارونه جلوه می‌دهد. رسانه‌ها را تحریم کنید.» این تجمع از طریق شبکه‌های اجتماعی سازماندهی و برگزار شد. گفتنی است، اغلب رسانه‌های بزرگ دنیا در ایالات متحده و انگلیس و تحت مالکیت و نفوذ صهیونیست‌ها قرار دارند.

 


هزاران نفر از مردم یونان در چهلمین سالگرد قیام دانشجویان علیه حکومت دیکتاتوری نظامیان، تظاهرات ضدآمریکایی برگزار کردند.
خیابان‌های آتن، روز یکشنبه مملو از جمعیت معترض به سیاست‌های ریاضتی دولت بود، با این تفاوت که این بار اعتراض‌ها همزمان شده بود با چهلمین سالگرد قیام دانشجویان علیه حکومت دیکتاتوری نظامیان تحت امر آمریکا.
گزارش‌های منتشر شده حاکی است هزاران نفر از مردم این کشور، در حالی که علیه بحران اقتصادی، صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا شعار سر می‌دادند، به سمت سفارت آمریکا راهپیمایی کردند.
«مردم سر خم نکنید، فاشیسم هرگز، اتحادیه اروپا برو بیرون و...» از جمله شعارهای معترضان یونانی در جریان حرکت به سمت سفارت آمریکا بود که همزمان از سوی 7000 نیروی نظامی کنترل می‌شد.
بسیاری از یونانی‌ها می‌گویند آمریکا بین سال‌های 1967 تا 1974 با حمایت از حکومت نظامیان، این گروه فاشیست را بر آنها تحمیل کرد. علاوه بر آتن، شهر «تسالونیکی» در شرق یونان نیز همزمان، شاهد برگزاری تظاهرات مشابهی بود.
بنا به گفته پلیس این کشور فقیر اروپایی، تظاهرات در شهر غربی «پاتراس» اما با ورود نیروهای امنیتی به معرکه به خشونت کشیده شد.
پلیس این شهر بندری برای متفرق کردن معترضان که در حال پرتاب سنگ به طرف آنها بودند، از گاز اشک‌آور استفاده کرد. معترضان همچنین با پرتاب کوکتل‌مولوتف و بمب‌های آتش‌زا، با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
برخی گزارش‌ها شمار معترضان در آتن را 16 هزار نفر اعلام کرده‌اند.
گفتنی است، بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی بسیاری از مسائل غیراقتصادی در این کشورها را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده است.
این بحران حتی باعث روی کار آمدن احزاب مختلف ضدسرمایه‌داری در این کشورها شده که بعضا توانسته‌اند با اقبال مردمی که از آنها می‌شود وارد سیستم قدرت نیز بشوند.
در همین رابطه خبر می‌رسد، رهبر حزب جنبش پنج ستاره ایتالیا با حمله به سیاست‌های ریاضتی که از سوی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول به دولت‌های اروپایی تحمیل می‌شود، اعلام کرده اروپا در حال سقوط است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، «بپه گریلو» اعلام کرده که اروپا در مسیر «فاشیسم» و «فقر» قرار گرفته و بیکاری در نقطه نقطه این قاره رواج یافته است.
به گفته «گریلو» بحران اقتصادی حتی باعث افزایش غیرقابل کنترل مهاجرت از آفریقا و شرق منطقه شنگن شده و در این فضای درهم، رهبران ایتالیا راه خود را می‌روند و مردم‌سالاری نیز در خطر قرار گرفته است.
رئیس جنبش پنج ستاره ایتالیا با اشاره به آمارهایی درباره احزاب مختلف در کشورهایی مانند یونان، فرانسه و نروژ، نوشته است: در مجموع، با توجه به این موارد تاسف‌بار، فاشیسم در حال گسترش در کل اروپا است.
«لوپن» رهبر حزب راستگرای «جبهه ملی فرانسه» نیز با انتقاد شدید از «اوضاع بحرانی حاکم بر فرانسه» و ناتوانی «فرانسوا اولاند» برای خارج کردن کشور از این بحران، دولت فعلی فرانسه را فاقد «مشروعیت» دانست و خواستار انحلال آن شد.
به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، «لوپن» در نشست حزبی خود همچنین خواستار انحلال مجمع ملی فرانسه شد و گفت: تنها راه خروج از بحران فراخواندن مردم به پای صندوق‌های رای است. وی از «اولاند» خواست «بدون فوت وقت» به انحلال مجمع ملی اقدام کند.
یادآور می‌شود آخرین نظرسنجی که از سوی موسسه «انیوپ» در مورد میزان محبوبیت «اولاند» صورت گرفته نشان داد، وی منفورترین رئیس‌جمهور فرانسه از زمان آغاز جمهوری پنجم فرانسه در سال 1958 میلادی است! ناتوانی در حل بحران اقتصادی یکی از دلایل فرانسوی‌ها برای دوست نداشتن اولاند است!

 


در حالی که تنها یک روز به زمان برگزاری نشست «لویه‌ جرگه» در کابل باقی مانده، جدال سیاسی بر سر توافقنامه امنیتی آمریکا- افغانستان ابعاد تازه‌ای گرفته است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مسئله توافقنامه امنیتی هم اکنون به جنجالی‌ترین بحث میان محافل سیاسی، مذهبی و رسانه‌ای افغانستان تبدیل شده است؛ این در حالی است که پنجشنبه نشست سه روزه 2500 نفری لویه‌جرگه برای بررسی پیش‌نویس این توافقنامه در کابل آغاز می‌شود.
مخالفان امضای توافقنامه کارنامه 12 ساله ایالات متحده آمریکا در افغانستان را مطرح می‌کنند و می‌گویند که نیروهای آمریکایی و متحدان این کشور در سال 2001 با این هدف وارد افغانستان شده‌اند که طالبان را ریشه‌کن سازند، در کشور امنیت برقرار کنند، و جلوی تولید مواد مخدر را نیز بگیرند، ولی در هیچ‌یک از این وعده‌های داده شده موفق نبوده‌اند. به گفته آنها، وعده‌های مالی و تکنولوژیک آمریکا به مردم افغانستان نیز هرگز عملی نخواهد شد. علاوه بر موارد بالا، مخالفان بر این نکته نیز تاکید می‌ورزند که اعطای مصونیت قضایی (کاپیتولاسیون) به نظامیان آمریکایی، حاکمیت ملی افغانستان را نقض می‌کند.
شماری از گروه‌ها و احزاب نیز در مورد متن پیش‌نویس توافقنامه‌ اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند این پیش‌نویس می‌بایست قبل از نشست لویه‌جرگه در اختیار آنها قرار می‌گرفت.
اما موافقان توافقنامه به دو مورد بیشتر تاکید می‌کنند؛ اول اینکه دولت کابل به تنهایی نمی‌تواند از عهده طالبان برآید و دوم، نیاز کابل به دلارهای آمریکایی برای بازسازی است.
«رنگین دادفر سپنتا» مشاور امنیت ملی «حامد کرزای» رئیس جمهور افغانستان در ارتباط با توافقنامه توضیح داد که در صورت تصویب آن توسط لویه‌جرگه، بین 10 تا 16 هزار نیروی رزمی تحت رهبری آمریکا پس از پایان سال 2014 (10 دی 1393) در افغانستان باقی می‌مانند. قبلا واشنگتن وعده داده بود که تا زمان مذکور همه نیروهای رزمی تحت فرمان خود را از افغانستان خارج می‌کند.
به گفته سپنتا، این تعداد نیروهای خارجی در 9 پایگاه داخل خاک افغانستان مستقر خواهند شد. یک پایگاه از مجموع پایگاه‌های فوق در کابل ایجاد می‌شود.
با توجه به اظهارات مشاور کرزای در بالا، برقراری رژیم کاپیتولاسیون برای مردم افغانستان خفت و خواری در پی خواهد داشت و استقرار نیرو نیز علاوه بر این که حاکمیت ملی افغانستان را خدشه‌دار می‌کند، برای همسایگان هم یک خطر دایمی به حساب خواهد آمد.سپنتا این را نیز گفت که دولتمردان آمریکایی گفته‌اند در صورتی که با مصونیت قضایی موافقت نشود، نظامیان این کشور افغانستان را ترک خواهند کرد.
مخالفان از جمله «سیدمحمد حسینی» عضو شورای استان هرات در غرب افغانستان، اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی را ناقض قانون اساسی افغانستان می‌داند و می‌گوید در قانون اساسی آمده است که هیچ کس در کشور از دایره حاکمیت قضایی مصونیت نخواهد داشت.
آیت‌الله «سیدمحسن حجت کابلی» نیز اعطای مصونیت قضایی به نظامیان خارجی و آمریکایی را خیانت به اسلام و قرآن دانست و گفت که اعطای این امتیاز به خارجی‌ها به معنی سیطره غیرمسلمان بر مسلمان است و مردم مسلمان افغانستان اجازه نمی‌دهندکه خارجی‌ها به عنوان حاکم در کشورشان جایگزین شوند.
آیت‌الله حجت تصریح کرد: هر کسی که در راه امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا قدم و یا قلم بردارد، در حقیقت با خدا و اسلام جنگیده و دستور اسلام و احکام قرآن را نادیده گرفته است.
هرچند سپنتا گفت که از آغاز سال 2015 نظامیان خارجی بدون اجازه دولت افغانستان حق عملیات و حملات هوایی را در هیچ یک از مناطق افغانستان نخواهند داشت، اما پیش از این عملیات خودسرانه نظامیان آمریکایی همواره مورد انتقاد مقامات افغانستان از جمله رئیس جمهور بوده است.
مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان کمک سالیانه 4/1 میلیارد دلاری به وزارتخانه‌های کشور و دفاع افغانستان را نیز از دیگر بندهای توافقنامه امنیتی 10 ساله بین افغانستان و آمریکا ذکر کرد.
هرچند نظر لویه‌جرگه الزام‌آور نیست اما کرزای گفته است که نظر لویه‌جرگه نظر مردم افغانستان است.

 


انتخابات ریاست جمهوری شیلی به دور دوم کشیده شد و دور دوم در 15 دسامبر برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها «میشله باشلت» رئیس جمهور کنونی توانست حدود 47 درصد آرا و خانم «اولین مانئی» رقیب او حدود 25/5 درصد آرا را کسب کند.
به این ترتیب هر دو کاندیدا در تاریخ 15 دسامبر (24 آذرماه) به رقابت خواهند پرداخت.
به گزارش تسنیم رئیس جمهور شیلی از شرکت اندک شهروندان در انتخابات ابراز تأسف کرده است.
گفته شده که از 13/5 میلیون نفر واجد شرایط تنها 6/5 میلیون نفر در این انتخابات شرکت کرده‌اند.

 


براثر وقوع یک انفجار تروریستی در منطقه «حرستا» در حومه دمشق دست‌کم 60 نفر کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه، یکشنبه شب براثر وقوع یک انفجار در یک ساختمان متعلق به ترابری ارتش سوریه در حومه دمشق دست‌کم 60 نفر کشته شدند که حدود 40 نفر از این افراد نظامی بودند و چهار مقام امنیتی نیز جزو کشته شدگان هستند.
این انفجار تروریستی در زیر ساختمان و از طریق حفر تونلی برای رسیدن به این ساختمان و بمب‌گذاری زیر ساختمان صورت گرفت و در پی این انفجار این ساختمان هفت طبقه به طور کامل فرو ریخت.
گروهی موسوم به «گردان سپر پایتخت» وابسته به جبهه تروریستی النصره مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته است.
منابع امنیتی اعلام کردند فقط پرسنل شب کار در محل بودند که انفجار رخ داد، اگر بمب یک ساعت زودتر منفجر می‌شد تعداد کشته‌ها می‌توانست به 200 نفر برسد.
با توجه به شمار زخمی‌ها انتظار می‌رود که تعداد کشته‌ها افزایش یابد. منطقه حرستا در حومه دمشق در کنترل نیروهای ارتش سوریه است اما مخالفان مسلح در تلاش بوده‌اند که آن را تصرف کنند. از سوی دیگر، براثر حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها به مناطق القصاع، باب توما، خیابان بغداد در حومه دمشق 8 شهروند سوری کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند. در میان کشته شدگان چند زن و کودک مشاهده شده است.
همچنین براثر اصابت یک خمپاره در نزدیکی مسجد «الشیخ رسلان» در منطقه باب توما سه شهروند سوری کشته و 15 تن دیگر زخمی شدند. رسانه‌های سوری خبر دادند که به دنبال حمله تروریست‌ها به چند نیروگاه اصلی تولید برق و سیم‌های فشار قوی، برق پایتخت و مناطق جنوبی سوریه برای مدتی قطع شد.
حملات پی در پی تروریست‌ها به مناطق مختلف دمشق در حالی صورت می‌گیرد که این گروه‌های تروریستی در تلاش برای جبران شکست‌های خود از ارتش سوریه هستند.
نیروهای ارتش در ادامه پیشروی‌های خود بخش‌های بیشتری از مناطق اطراف فرودگاه بین‌المللی حلب را به تصرف خود درآورده و تعداد زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت رساندند که عبدالقادر الصالح فرمانده گردان توحید از گروه‌های وابسته به ارتش آزاد جزو کشته شدگان است. ارتش سوریه همچنین کنترل چند منطقه جدید در شهر حمص را به دست گرفت.
منابع امنیتی سوریه از تسلیم شدن 400 فرد مسلح در جنوب دمشق همزمان با پیشروی چشمگیر ارتش در این منطقه خبر داد.تسلیم شدن تروریست‌ها در حالی صورت می‌گیرد که ارتش سوریه طی دو روز گذشته موفق شد بر روستای استراتژیک القاره در حومه دمشق مسلط شود.
به موازات تحولات میدانی و پیروزی‌های چشمگیر ارتش سوریه در مقابله با تروریست‌ها، یک هیئت عالی رتبه سوریه برای گفت‌وگو و مذاکره با مقامات روسی وارد مسکو شد.
آخرین تحولات سوریه، فراهم‌سازی مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو 2 و روند نابودی سلاح‌های شیمیایی در سوریه محور گفت‌وگوهای مقامات روسی و سوری خواهد بود.
مقامات دمشق موافقت کرده‌اند که بدون هیچ پیش شرطی در مذاکرات ژنو شرکت کنند. مخالفان سوری هنوز پاسخ قطعی برای نشستن پای میز مذاکره نداده‌اند. فقدان موضع‌گیری واحد بین نیروهای مخالف مختلف سوری باعث شده تا هنوز مشخص نباشد آیا آنها واقعاً حاضر به مذاکره هستند یا خیر.
روسیه در راستای تلاش‌های خود برای حل بحران در سوریه پیشنهاد برگزاری نشستی غیررسمی بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان در مسکو را داده است.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرده است: من نمی‌دانم این نشست تا چه اندازه موفق خواهد بود، ولی ما بر این عقیده هستیم که این امکان را نباید از دست داد.
سفر مقامات دمشق به روسیه در شرایطی صورت می‌گیرد که احمد الجربا رئیس ائتلاف مخالفان سوریه نیز برای سفر به مسکو و ملاقات با مقامات روسی ابراز تمایل کرده است و تحولات سوریه در گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

 


مسئول پرونده‌ گروه اخوان‌المسلمین در اداره امنیت ملی مصر از سوی گروه‌های مسلح ناشناس ترور شد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، به نقل از «شرق الاوسط»، دوشنبه شب سرگرد «محمدمبروک»، مسئول پرونده اخوان‌المسلمین مصر در اداره امنیت ملی وزارت کشور مصر هنگام خروج از منزلش در شمال شرق قاهره، کشته شد.
آنطور که مقامات امنیتی مصر می‌گویند، سرگرد «مبروک»، از سوی سه فرد مسلح ناشناس که سوار بر یک خودرو بودند با هفت گلوله هدف قرار گرفت و در دم جان باخت.
به نوشته پایگاه خبری «بوابه الاهرام»، مبروک در تمام جلسات بازجویی‌های مربوط به ترور نافرجام وزیر کشور دولت موقت مصر نیز حضور داشت. وی در جلسات بازجویی‌های مربوط به فرار مرسی و چند تن از رهبران دیگر اخوان‌المسلمین از زندان «وادی نطرون» نیز فعال بود.
از زمان برکناری محمد مرسی از قدرت تاکنون خشونت در مصر به شدت افزایش یافته و شمار زیادی از اخوانی‌ها و تعدادی از نظامیان و مقامات مصری کشته شده‌اند.
چند روز پیش مقامات رسمی در مصر اعلام کردند در جریان ناآرامی‌های پس از برکناری مرسی حدود 1000 نفر از غیرنظامیان کشته شدند. اخوان‌المسلمین تعداد کشته‌شدگان را بیش از 3000 نفر اعلام می‌کند.گفتنی است، تاکنون هیچ گروهی مسئولیت ترور سرگرد «محمد مبروک» را برعهده نگرفته است.
خبر دیگر اینکه، ریاست جمهوری مصر پس از اینکه اخوان‌المسلمین شروط خود برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با حاکمان این کشور را مطرح کرد، این شروط را نپذیرفت.
ایسنا به نقل از شبکه خبری «الجزیره» نوشت به‌رغم ادامه تظاهرات حامیان محمد مرسی در شهرها و استان‌های مختلف مصر و اعلام آمادگی اخوان‌المسلمین برای آغاز مذاکرات ملی، منابع آگاه در دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کردند که هیچ آشتی با اخوان‌المسلمین صورت نمی‌گیرد.
اخوانی‌ها «بازگشت مرسی»، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر را به عنوان یکی از شروط خود برای پذیرفتن گفت‌وگو با حاکمان مصر مطرح کرده بودند.
از سوی دیگر خبر می‌رسد، ششمین جلسه دادگاه محاکمه «حسنی مبارک»، دیکتاتور سابق مصر نیز دیروز، بدون انتشار جزئیات پایان یافت.در این جلسه از دادگاه علاوه بر حسنی مبارک، علاء و جمال (فرزندان مبارک)، حبیب العادلی وزیر کشور و 6 تن از معاونین سابق وی نیز حضور داشتند.
پنجمین جلسه سری رسیدگی به اتهامات «مبارک» نیز روز یکشنبه گذشته (26 آبان) برگزار شد. جلسه بعدی دادگاه مبارک به 23 آذر موکول شد.

 


افشای کمک 90 میلیون دلاری نتانیاهو به ستاد انتخاباتی اولاند
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژيم صهیونیستی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به فرانسوا اولاند 90 میلیون دلار کمک کرده است.
رابطه نزدیک فرانسوا اولاند و بنیامین نتانیاهو رابطه بسیار نزدیک دولت فرانسه با رژيم اسرائیل، این روزها به یکی از محورهای اصلی اخبار و تحلیل‌های بین‌المللی تبدیل شده است. رابطه‌ای که مهمترین تاثیر آن، در مانع‌تراشی بر سر راه توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نمایان شده است. اما اخبار رسیده از برخی منابع اطلاعاتی، از دلیل اصلی و پشت پرده این رابطه نزدیک پرده برمی‌دارد.
اولاند، رئیس جمهور فرانسه در رأس هیئتی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و مورد استقبال گرم مقامات رژیم اسرائیل، به ویژه شخص بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژيم قرار گرفت. از دید بسیاری از ناظران و تحلیلگران، شدت این استقبال و نوع ادبیات به کار رفته در دیدار دو جانبه اولاند و نتانیاهو، از وجود رابطه‌ای خاص میان این دو حکایت دارد.
اولاند در اظهارات خود، بیشترین همسویی و همراهی را با اهداف رژيم اسرائیل در قبال تحولات منطقه از خود نشان داد و اظهار داشت که در روند مذاکرات، تامین امنیت آن رژيم را در اولویت قرار داده و نسبت به این موضوع با حساسیت برخورد می‌کند.
اما جدیدترین اخبار رسیده از منابع اطلاعاتی، از دلیل اصلی و پشت پرده این رابطه نزدیک میان اولاند و نتانیاهو پرده برداشته و نشان می‌دهد ریشه این رابطه، بیش از هر چیز به وقایع مربوط به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بازمی‌گردد.
براساس گزارش این منابع، در جریان انتخابات سال گذشته فرانسه که در آن رقابت اصلی میان اولاند، نامزد سوسیالیست‌ها و نیکلا سارکوزی، رئيس جمهور راستگرای پیشین این کشور بود، نتانیاهو مبلغ 90 میلیون دلار به کمپین تبلیغاتی اولاند کمک کرده است.
به این ترتیب، همین کمک مالی قابل توجه سبب شده که پس از انتخاب اولاند به عنوان رئيس جمهور فرانسه، منافع رژیم اسرائیل از اهمیت قابل توجهی برای دولت فرانسه برخوردار شود که یکی از نمودهای آن، در موضوعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران قابل مشاهده است.
گفتنی است در عرصه سیاست در کشورهای غربی و به ویژه در فرانسه، دریافت کمک از مقامات و دولت خارجی- بعضاً بدنام- پدیده جدیدی نیست و پیش از این نیز سابقه داشته است. به‌عنوان مثال، پس از سقوط معمر قذاقی، دیکتاتور لیبی مشخص شد که وی با پرداخت کمک‌های مالی به کمپین انتخابات سارکوزی، به پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری کمک کرده است.
به هر حال، به نظر می‌رسد این عامل، یعنی «مدیون بودن» اولاند به نتانیاهو، یکی از مهمترین عواملی است که در کنار مجموعه‌ای از دیگر عوامل، زمینه‌ نزدیکی وی و دولتش به اسرائیل را فراهم کرده است.
فرانسه هم با صهیونیست‌ها رابطه خوبی دارد و هم با اعراب و در شرایط بحران اقتصادی، هم نیازمند حمایت کارتل‌های قدرتمند اقتصادی یهودی است و هم به سرمایه‌های بی‌حساب و کتاب شیوخ عرب حاشیه خلیج‌فارس محتاج است. سرمایه‌گذاری‌های اخیر اعراب در فرانسه نیز مؤید همین معناست.
به محض ورود اولاند، رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه به فلسطین اشغالی، مجموعه‌ای عبارات و جملات تمجیدآمیز و چاپلوسانه درباره فرانسه و شخص اولاند بر زبان مقامات رژیم صهیونیستی جاری شد.
اما مقامات صهیونیستی به این واقعیت اشاره نکردند که چگونه پدیده شوم صهیونیسم از ارزش‌های یکی از تأثیرگذارترین انقلاب‌های تاریخ اروپا اثر پذیرفته است؟
براساس یکی از همین ارزش‌ها مشروعیت سیاسی ناشی از مقبولیت مردمی است، چیزی که اولاند این روزها به هیچ وجه ندارد و در منفور بودن، حتی گوی سبقت را از «سارکوزی»، رئيس جمهور سابق ربوده است. اگر نتایج نظرسنجی‌هایی ملاک قرار گیرند که محبوبیت اولاند را بسیار پایین نشان می‌دهند، او امروز نماینده ملت فرانسه محسوب نمی‌شود. وی اکنون سیاستمداری مستأصل است که برای مهم ماندن به مانورهای سیاست خارجی پناه آورده است. اولاند اکنون خوشحال است که اگر در فرانسه جدی گرفته نمی‌شود، دست کم در چشمان نتانیاهو و صهیونیست‌های اطرافش عزیز است. وی اکنون برای آنکه مهم جلوه کند حاضر است نتانیاهویی را در‌ آغوش بگیرد که حتی سارکوزی هم او را چندان جدی نمی‌گرفت.
ساختار قدرت بین‌المللی که متاثر از ساختار ثروت یهودیان صهیونیست است، با مهره‌ای چون اولاند به خوبی می‌تواند بازی کند. نفرت دائمی سوسیالیست‌های فرانسه از ایران که شاید ریشه در دوران میتران و نخست‌وزیری لوران فابیوس دارد هم مزید بر علت است. فابیوس خود یک یهودی‌الاصل است و از این منظر، سیاست خارجی دولت اولاند در اختیار کسی است که از ایران نفرت دارد و به اسرائیل ارادت می‌ورزد.
به این ترتیب، محیط روانی حاکمان الیزه برای تقابل با برنامه هسته‌ای ایران کاملاً مناسب است آن محیط روانی در ترکیب با معادلات حاکم بر نظام بین‌المللی باعث می‌شود که نتانیاهو و اولاند یکدیگر را جدی بگیرند. حضور شیوخ عرب البته این معادله را پیچیده‌تر می‌کند و مجموعه‌ای از منافع متضاد را در یک وحدت تاکتیکی موقتی گردهم می‌آورد، وحدتی که با چاپلوسی‌‌های پرز و نتانیاهو ضمانت بقا نخواهد یافت.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10