(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 28 آبان 1392 - شماره 20643

کوتاه اقتصادی
یک مسئول اعلام کرد
فروش زعفران ایرانی در اروپا به نام افغان‌ها
برپایی همزمان 5 نمایشگاه بین‌المللی در تهران
تا پایان دی ماه انجام می‌شود
تحویل 1000 واحد مسکن مهر پردیس
مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد
جزئیات طرح دولت برای مسکن مردم
وزارت اقتصاد امکان خرید و فروش سهام عدالت را بررسی می‌کند
رئیس سازمان دامپزشکی خبر داد
طرح شناسنامه‌دار کردن دام‌برای جلوگیری از قاچاق
یک مسئول: مجلس به مشکل کارگران قراردادی و پیمانی بی‌توجه است
بانک مرکزی: هزینه تراکنش‌های ناموفق بانکی به مشتریان پرداخت خواهد شد
نشریه فوربس اعلام کرد
شرکت ملی نفت ایران سومین شرکت نفتی بزرگ جهان
بورس در فاز احتیاط
   


* قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با تاکید بر اینکه ایرلاین‌هایی که ادغام نشوند به دلیل حفظ رفاه و ایمنی مسافران اجازه پرواز نخواهند داشت، گفت: 12 ایرلاین کوچک در صنعت حمل و نقل هوایی وجود دارد که باید به دو کنسرسیوم تبدیل شوند که این کار در نهایت موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش ایمنی مسافران می‌شود.علی‌محمد نوریان در خصوص ادغام ایرلاین‌های کوچک گفت: شرکت‌های کوچک را براساس استانداردهای موجود تشویق می‌کنیم تا با ایجاد کنسرسیوم خود را تقویت کنند.
* سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: منطقه ویژه خلیج‌فارس سالانه سهم صادرات یک میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است، در حالی که می‌توان با رشد شش برابری این رقم را ارتقا داد.مسعود هندیان مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در بازدید یک هیئت چینی، آمادگی این منطقه را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در صنایع معدنی ابراز داشت.
*‌در پایان معاملات روز دوشنبه فرابورس، دادوستد 11/163 میلیون اوراق بهادار به ارزش 44/477 میلیارد ریال در 15 هزار و 802 دفعه معامله ثبت شد و شاخص فرابورس با رشد 14/0 درصدی نسبت به روز یکشنبه به 25/812 واحد رسید.وجود تقاضای 97/111 میلیون سهمی برای حق تقدم موسسه مالی و اعتباری کوثر و 51/7 میلیون سهمی ذوب‌آهن اصفهان این شرکت‌ها را در راس حجم معاملات فرابورس قرار داد و بیشترین ارزش معاملات نیز توسط پتروشیمی جم و پالایش نفت تهران ثبت شد.
* رئیس مجمع واردات معتقد است، شفاف سازی ثبت‌سفارش واردات نه تنها سودی به حال تجار ندارد، بلکه باعث سوءاستفاده تحریم‌کنندگان می‌شود، بنا بر این باید فرایندی برای آن پیش‌بینی کرد که آدرس تجاری فعالان اقتصادی در اختیار دشمنان قرار نگیرد.محمدحسین برخوردار با طرح این پرسش که شفاف‌سازی ثبت سفارش برای دولت است یا رقیبان گفت: نتیجه شفاف سازی انگشت اشاره‌ای خواهد بود برای تحریم‌کنندگانی که به دنبال محدود ساختن فضای تجارت بین‌المللی کشور هستند.
* در حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی منصوب شد. عباس آخوندی در حکمی محمد سعیدنژاد را به عنوان معاون وزیر و مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی منصوب کرد. سعیدنژاد دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه شریف و رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته است.

 


نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: به دلیل دریافت عوارض از صادرات زعفران، این محصول به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود و در افغانستان به عنوان زعفران افغانی بسته‌بندی و به اروپا صادر می‌شود.
غلامرضا میری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با حذف عوارض صادرات زعفران، صادرات این محصول حداقل 25 درصد افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه روند حذف عوارض صادرات زعفران به نفع صادرات کشور است، اظهار کرد: درحال حاضر کشور نیاز مبرمی به واردات ارز دارد و صادرات زعفران به عنوان یک محصول غیرنفتی از ارزش بالایی برخوردار است.
میری گفت: در سال‌های گذشته باتوجه به دو ماده‌ای که در کمیسیون ماده یک تصویب شد قرار بر این بود که از زعفران‌های بسته‌بندی شده صادراتی با وزن بالای 30 گرم، 5 درصد عوارض دریافت شود.
وی افزود: در بند دوم این مصوبه آمده، به زعفران‌های بسته بندی شده صادراتی زیر 10 گرم باید تا سقف 12 درصد جایزه پرداخت شود که در طول این 4 سال بند اول این مصوبه اجرا شد اما خبری از اجرا شدن بند دوم آن نبود.
نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان این‌که 10 تا 20درصد زعفران‌های تولیدی در آشپزخانه و مابقی در صنعت استفاده می‌شود، گفت: از آن‌جا که مصرف زعفران کارخانه‌ها بالاست و این محصول را به صورت عمده خریداری می‌کنند خرید گرمی زعفران برای آنها توجیهی ندارد از این‌رو این محدودیت باعث شده که مشتریان ما به سمت تأمین‌کننده‌هایی از قبیل افغانستان، چین، مراکش و... جذب شوند.
میری نتیجه پرداخت عوارض زعفران را ایجاد محدودیت‌هایی از قبیل نبود رقابت صادرکنندگان دانست و اظهار کرد: این محصول به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود و در افغانستان به عنوان زعفران افغانی بسته‌بندی و به اروپا صادر می‌شود.
وی ابراز امیدواری کرد با حذف این محدودیت‌ها بتوانیم از جایگاه اصلی زعفران کشورمان در دنیا حفاظت کنیم.

 


نمایشگاه بین‌المللی تهران همزمان میزبان 5 نمایشگاه بین‌المللی و ملی در حوزه‌های صنایع لبنی، روشنایی، خشکبار، ورزش و خدمات تشریفات خواهد بود.
دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور، فرآورده‌های لبنی و صنایع وابسته فعالیت خود را امروز در ورودی سالن 38 آغاز می‌کند.
این نمایشگاه تا یکم آذرماه با حضور و مشارکت حدود 400 شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر خواهد بود.
همچنین بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی لوستر و چراغ‌های روشنایی و تزیینی امروز در ورودی سالن 8 نمایشگاه بین‌المللی تهران گشایش می‌یابد.
در این نمایشگاه 220 شرکت داخلی و خارجی به مدت 5 روز جدیدترین و زیباترین تولیدات خود را ارایه می‌کنند. همچنین صنایع، دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف مربوط به این حوزه در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.
نخستین نمایشگاه بین‌المللی خشکبار، آجیل، میوه‌های خشک و صنایع وابسته عنوان سومین نمایشگاهی است که امروز شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران شاهد افتتاح آن است. این نمایشگاه در ورودی سالن 15 به طور رسمی کار خود را آغاز می‌کند.
هم‌اکنون انواع خشکبار ایران به بیش از 50 کشور جهان از جمله آلمان، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، اسپانیا، سوئد، نروژ، پرتغال، آمریکا، کشورهای حوزه خلیج‌فارس از جمله قطر، امارات، عربستان، کویت و در آسیا به کشورهای چین، کره‌جنوبی، ژاپن، استرالیا و روسیه صادر می‌شود.
صنعت خشکبار ایران به دلیل عرضه کالاهایی مانند پسته (رتبه 2 تولید جهان) خرما (رتبه 2 تولید جهان)، بادام (چهارمین تولیدکننده جهان)، گردو (سومین تولیدکننده جهان)، کشمش (چهارمین تولیدکننده جهان) و فندق (پنجمین تولیدکننده جهان)؛ در بازارهای جهانی مطرح و به خوبی شناخته شده است.
این نمایشگاه 4 روزه هر روز از ساعت 9 تا 16 در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آماده بازدید علاقمندان است.
دوستداران حوزه ورزش نیز امروز شاهد افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ورزش و تجهیزات ورزشی در ورودی سالن 7 نمایشگاه بین‌المللی تهران خواهند بود.
این نمایشگاه سال‌های گذشته در مصلی بزرگ امام‌خمینی برپا می شد که به منظور ارتقای کیفی و کمی نمایشگاه این بار در فضایی بالغ بر هشت هزار متر مربع در نمایشگاه بین‌المللی تهران (سالن‌های 6، 7 و 27) میزبان علاقه‌مندان است.
همچنین نخستین جشنواره تشریفات، مجالس و رویدادها از امروز فعالیت خود را با افتتاح رسمی در ورودی سالن 18 نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز می‌کند.

 


مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس اعلام کرد: هزار واحد مسکن مهر شهر جدید پردیس تا پایان دی ماه تحویل داده می‌شوند.
مهدی هدایت اظهار کرد: همه تعهدات دولت قبلی در بخش مسکن مهر اجرا می‌شود چرا که بخش سنگینی از واحدهای مسکن مهر پردیس تحویل داده شده و باقی‌مانده واحدها تا پایان سال 94 نیز به متقاضیان تحویل داده می‌شود.
وی گفت: یکی از آخرین پروژه‌هایی که در مسکن مهر کلید زده شد در شهر جدید پردیس بود؛ به‌گونه‌ای که از شهریور سال گذشته ساخت 74 هزار واحد مسکونی آغاز شد.
وی توقف مسکن مهر پردیس را شایعه خواند و افزود: هیچ رکود یا توقفی در ساخت و تکمیل واحدهای نیمه‌کاره وجود ندارد.
هدایت اظهار کرد: به شرط تکمیل کلیه خدمات زیربنایی و روبنایی، همه واحدهای مسکن مهر پردیس تا پایان سال 94 تحویل داده می‌شود.
وی ابراز امیدواری کرد، تا اواسط سال 94 معادل 35 هزار واحد در حال ساخت پردیس نیز به متقاضیان تحویل داده شود.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس تاکید کرد: فعلا هیچ ثبت‌نامی در چارچوب مسکن مهر نداریم و ثبت‌نام برای واحدهای جدید متوقف شده و این بدین معنی نیست که ساخت مسکن ارزان قیمت متوقف شده باشد بلکه برنامه‌های دیگری بدین منظور ارائه می‌شود.
به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس از میان 3000 واحد مسکونی در فاز 9 حدود 2000 واحد تکمیل و تحویل داده شده و قرار است مابقی واحدها تا پایان دی ماه به متقاضیان تحویل داده شوند.
وی گفت: هنوز برخی خدمات روبنایی و زیربنایی در فاز 9 تکمیل نشده و به سرعت و به شرط تامین آب و فاضلاب هزار واحد دیگر به متقاضیان تحویل داده می‌شود.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس تاکید کرد: فازهای جدیدی که در قالب مسکن مهر آغاز شده است در فازهای 8 و 11 بودند که این واحدها در حال ساخت هستند و تحویل آنها از ابتدای سال 93 تا پایان سال 94 صورت می‌گیرد.
هدایت تاکید کرد: اولویت تحویل واحدهای مسکونی مهر در فازهای 8 و 11 بر اساس واریز و ثبت‌نام متقاضیان است.
به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در فاز 11 شهر جدید پردیس 5000 واحد مسکونی در حال ساخت است که قرار است هر دو - سه ماه یکبار تعدادی از این واحدها تحویل داده شوند.
دلایل عدم گازرسانی به برخی از واحدهای مسکن مهر
مجری پروژه گازرسانی به مسکن مهر با رد وجود مشکلاتی مانند نبود منابع مالی و کمبود گاز در فصل زمستان در گازرسانی به مسکن مهر، عدم گازرسانی به برخی از واحدهای این پروژه را تشریح کرد.
امیرخانی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این که هیچ واحد مسکونی پروژه مسکن مهر بدون گاز تحویل داده نشده است گفت: البته به برخی از واحدها به سه دلیل گازرسانی صورت نگرفته است.
مجری پروژه گازرسانی به مسکن مهر گفت: اولین دلیل عدم گازرسانی به برخی از واحدهای تکمیل شده مسکن مهر عدم تایید شبکه داخلی (لوله‌کشی) توسط سازمان نظام مهندسی کشور است. تا زمانی که سازمان نظام مهندسی شبکه داخلی واحدهای تکمیل شده مسکن مهر را تایید نکند شرکت ملی گاز نمی‌تواند نسبت به نصب کنتور آنها اقدام کند، در صورت تایید لوله‌کشی داخلی طی 72 ساعت گاز آن واحد وصل می‌شود.
مجری پروژه گازرسانی به مسکن مهر یکی دیگر از دلایل عدم گازرسانی به واحدهای پروژه مسکن مهر را عقب ماندن برخی سازمان‌های خدماتی مانند سازمان آب، برق و فاضلاب عنوان کرد و توضیح داد: به دلیل این که این سازمان‌ها در حال حفاری برای ارائه خدمات خود هستند معبر در اختیار شرکت ملی گاز قرار نگرفته و به همین دلیل نمی‌توان گازرسانی به این واحدها را انجام داد.
امیرخانی سکونت قبل از موعد در واحدهای مسکونی پروژه مسکن مهر را یکی دیگر از دلایل نداشتن گاز این واحدها اعلام و توضیح داد: در حالی برخی به بهانه تغییر دکور یا قرار دادن اثاث کم‌کم نسبت به تصرف واحد تکمیل نشده اقدام کردند که واحد مسکونی مورد نظر برای گازرسانی آماده نشده است.
وی با تاکید بر این که شرکت ملی گاز در پروژه مسکن مهر پرند نسبت به سایر سازمان‌ها در خدمات‌رسانی پیشتاز است توضیح داد: علمک‌ها در پروژه‌هایی که 60 درصد پیشرفت فیزیکی - مرحله نازک‌کاری - دارند نصب شده تا زمانی که واحدهای مسکونی تکمیل شد و نظام مهندسی شبکه داخلی آنها را تایید کرد نسبت به گازرسانی به آنها اقدام شود.
امیرخانی در مورد آخرین وضعیت گازرسانی به واحدهای مسکن مهر شهر پرند نیز گفت: عملیات گازرسانی به واحدهای مسکونی فاز 5 و 6 آغاز شده که گازرسانی به فاز 5 در مراحل پایانی وگازرسانی به 80 درصد واحدهای مسکونی فاز 6 نیز انجام گرفته است.مجری پروژه گازرسانی به مسکن مهر ادامه داد: مکان‌هایی نیز که گاز ندارند واحدهایی در حال ساخت با پیشرفت 40 تا 60 درصد است و طبیعی است که این واحدها در حال حاضر قابل سکونت نیست.
مجری پروژه گازرسانی به مسکن مهر در مورد تاخیر در گازرسانی به برخی از واحدهای تکمیل شده مسکن مهر پرند اظهار کرد: برخی تعاونی‌ها به اجرای تعهدات خود نسبت به سازمان عمران شهر پرند پایبند نبودند به همین دلیل شرکت ملی گاز نتوانست برای برخی مناطق طراحی لازم را انجام دهد. چرا که مسیر مورد نظر را در اختیار نداشت. اما با قرار گرفتن این واحدها در اولویت، گازرسانی به آنها طی دو ماه انجام خواهد شد.امیرخانی نبود منابع مالی برای گازرسانی به مسکن مهر پرند را هم رد کرد و گفت: برای گازرسانی به یک میلیون و 150 هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده در کل کشور 600 میلیارد تومان هزینه شده است.
وی اعلام کرد: علمک 450 هزار واحد مسکونی دیگر پروژه مسکن مهر نیز نصب شده که در صورت تایید سازمان نظام مهندسی نسبت به وصل گاز این واحدها نیز اقدام خواهد شد.مجری پروژه گازرسانی به مسکن مهر عدم گازرسانی به واحدهای مسکن مهر به دلیل کمبود گاز در فصل زمستان را هم رد کرد.

 


مشاور وزیر راه و شهرسازی جزئیات طرح دولت برای مسکن اقشار مختلف مردم را اعلام کرد.
حسین عبده تبریزی در یک برنامه تلویزیونی گفت: در طرح جامع مسکن، مسکن به سه بخش مختلف تقسیم می‌شود. بخش اول مسکن اجتماعی است که مسکن اجتماعی برای کسانی است که به صورت بالقوه پس‌انداز موثری ندارند که تقریبا 16 درصد خانوارها را تشکیل می‌دهند، لذا دولت باید به این افراد کمک کند و سیاست این است که در اسکان دادن این افراد به نحوی عمل شود که در یک جا جمع نشوند و حتی در برخی کشورها مسکنی که برای اقشار کم‌درآمد ساخته می‌شود، در بهترین نقاط شهر است.
وی افزود: بخش دوم مسکن حمایتی است که مربوط به طبقه متوسط جامعه است، یعنی افرادی که پس‌انداز می‌کنند، اما دولت هم به آنها کمک می‌کند. ما معتقدیم مسکن یک کالای اجتماعی است و از پس‌انداز گذشته تا آینده تهیه می‌شود. لذا دولت‌ها در تامین و مراقبت منابع مالی این بخش کمک می‌کنند. دولت یازدهم هم از طریق صندوق‌های پس‌انداز مسکن منابع مالی این بخش را تامین می‌کند و ما معتقدیم این صندوق‌ها باید توسط همه بانک‌ها اجرا شود. و بخش سوم هم مسکن آزاد است که دولت در این حوزه دخالتی نمی‌کند زیرا افراد به دنبال ارتقای مسکن خود هستند.
عبده تبریزی افزود: در طرح مسکن اجتماعی براساس طرح جامع مسکن سالانه 50 هزار واحد توسط دولت ساخته می شود که در این طرح زمین رایگان است.
وی گفت: اینکه دولت بخواهد برای همه اقشار جامعه مسکن بسازد، کار اشتباهی است چرا که ساخت مسکن نیاز به تامین مالی دارد و منابع مالی دولت هم محدود است، لذا اگر دولت منابع مالی خود را در حوزه مسکن هزینه کند، در حوزه‌های دیگر مثل اشتغال و صندوق‌های بازنشستگی با مشکل مواجه می شود، یعنی باید از یک جایی بزنند، تا به جای دیگر بدهند.
وی درباره مسکن مهر هم اظهار داشت: دولت بارها و بارها اعلام کرده است که در خصوص مسکن مهر همه تعهدات دولت دهم را اجرا می‌کند و به هر طریقی که تامین مالی کرده و طرح‌های مسکن مهر را به پایان می‌رساند.
وی افزود: 2/1 میلیون واحد باقیمانده مسکن مهر در هر مرحله از ساخت باشد، تعهداتش توسط دولت انجام می‌شود، لذا در این خصوص هیچ نگرانی وجود ندارد، اما از این پس هیچ‌گونه ثبت‌نام جدیدی برای مسکن مهر انجام نمی‌شود.
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: براساس برنامه جامع مسکن سالانه 50 هزار واحد مسکن اجتماعی پیش بینی شده بود، اما در دولت قبل قرار بود 5/1 میلیون واحد مسکن ساخته شود که بعدها به 2/2 میلیون واحد رسید که این تصمیم بر اساس پول پرقدرت تامین مالی شده است. لذا مسکن مهر نه تنها به لحاظ نوع تامین مالی مشکلاتی را به وجود آورده است، بلکه به دلیل مشکلات اجتماعی نیز موضوعاتی به وجود آورده که قابل ادامه دادن نیست و به هیچ‌وجه برنامه‌ای برای ادامه مسکن مهر در قالب ثبت‌نام‌های جدید یا پروژه‌های جدید وجود ندارد.
عبده تبریزی با بیان اینکه باید بازار فروش مسکن مهر را هم ایجاد کنیم، گفت: هر جایی که یک بازاری وجود دارد اگر شما بازار ثانویه آن را ایجاد نکنید، دچار فساد می‌شود. مثلا اکنون سهام عدالت دست مردم وجود دارد ما باید به سرعت بازار ثانویه آن را راه بیندازیم یعنی مردم بتوانند بفروشند و این امر قانونی شود چون هر جایی که امکان معامله فراهم نشود بازار آن محصول بی‌ثبات و رانتی می‌شود.
عبده تبریزی در خصوص صندوق پس‌انداز مهر مسکن گفت:‌ این مسکن نیاز به مجوز شورای پول و اعتبار دارد و تشکیل آن حمایت سایر صندوق‌ها را می‌طلبد و ما معتقدیم در این صندوق باید دولت با حمایت‌های لازم ترتیبی را اتخاذ کند، تا اختلاف سود موجود را بپردازد.
وی همچنین گفت: باید بازار ثانویه رهن تقویت شود، تا مردم بتوانند با پیش‌قسط کم و اقساط کم مسکنی را بخرند، تقویت بازار ثانویه رهن باعث می‌شود، تا بازار اولیه نیز تقویت شود.
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: وقتی تورم تداوم داشته باشد، هیچ بانکی حاضر نیست، وام بلندمدت بدهد، لذا باید بتوانیم بازار رهن را توسعه بدهیم.
وی در مورد وضعیت بازار مسکن در حال حاضر گفت: بازار سفته بازانه مسکن آرام گرفته است و هدف دولت در ایجاد ثبات و آرامش در بازار مسکن به نتیجه رسیده است و ما معتقدیم بازار مسکن از اول فروردین ماه‌ آینده جان تازه‌ای می‌گیرد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره صندوق پس‌انداز مسکن هم گفت: اکنون وزارت راه و شهرسازی از بانک مسکن درخواست کرده که همه بانک‌ها بتوانند این صندوق‌ها را دایر کنند. بانک مسکن خدمات خوبی در این حوزه دارد و در سال تا 5/1 میلیون نفر را تسهیلات داده اما این تسهیلات کم است و باید مقداری بیشتر شود.
عبده تبریزی متذکر شد: این نکته را ذکر کنم که کسی در مورد چند برابر بودن این‌ها حرفی نزده است. در رسانه‌ها این موضوع آمده بود که وام مسکن 6 برابر شده که این اصلا صحیح نیست. از آقای وزیر که در حال حرکت بود، این سوال پرسیده شده که ایشان مثال زده که مثلا مسکن صندوق پس‌انداز 6 برابر می‌شود، به هیچ‌وجه وزیر بدون محاسبه نمی‌تواند این را بگوید.
وی تصریح کرد: دولت در این جا نمی‌تواند با تفاوت پرداخت سود کمک‌های شایانی بکند، یعنی اگر یک نفر بخواهد بیاید سود 25 درصد بانک‌ها را پرداخت بکند طبعا نمی‌تواند صاحب‌خانه شود و اقساط برای وی سنگین است، چون قسط بالای یک سوم حقوق خیلی سنگین است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دولت سعی می‌کند تا با نرخ 13 تا 14 درصد تسهیلات مسکن بدهد، لذا باید تفاوت سود تسهیلات توسط دولت کمک شود.
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: ثبت‌نام‌های جدید مسکن مهر متوقف شده است و اگر ارگانی، سازمانی و یا گروه خاصی اقدام به ثبت‌نام مسکن مهر کنند تخلف کرده‌اند.

 


وزارت امور اقتصادی و دارایی با تصویب هیات وزیران موظف شد نسبت به طراحی امکان خرید و فروش سهام عدالت، اقدام کند.
هیات وزیران در جلسه روز یکشنبه، با تاکید بر ضرورت تسریع در خصوصی‌سازی، وزارت امور اقتصاد و دارایی را مامور کرد تا با هدف تقویت و تسهیل خصوصی‌سازی و تحقق واقعی آن در کشور نسبت به بررسی دقیق فرآیند و اقدامات انجام شده در موضوع خصوصی‌سازی اقدام کند.
همچنین در خصوص سازوکار و آزادسازی سهام عدالت و برقراری امکان خرید و فروش آن، تدابیر لازم باید از سوی این نهاد پیشنهاد شده و طراحی شود.
در جلسه روز یکشنبه که به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شده بود سازمان خصوصی‌سازی گزارشی از آخرین روند واگذاری‌ها، اقدامات، چالش‌ها و مسائل پیش رو به هیات دولت ارائه کرد.
به موجب این گزارش، حجم بالای واگذاری‌ها به عنوان رد دیون دولت، واگذاری مستقیم و غیررقابتی شرکت‌ها، عدم تناسب سبد سهام تخصیصی و مصوب با موضوع فعالیت طلبکاران و موارد انحراف از قانون و سیاست‌های کلی به عنوان چالش‌های عمده خصوصی‌سازی معرفی شد.
بازار سرمایه آماده اجرای آزادسازی سهام عدالت
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از آمادگی بازار سرمایه برای آزادسازی سهام عدالت خبر داد و گفت: آزادسازی سهام عدالت از طریق صندوق‌های مشترک و قابل معامله در بورس امکان‌پذیر است.
علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با ایرنا، درباره آزادسازی سهام عدالت در قالب صندوق‌های قابل معامله اظهار داشت: بازار سرمایه هم‌‌اکنون دارای صندوق‌های مختلفی است که صندوق قابل معامله نیز از جمله آنها است.
وی تصریح کرد: آزادسازی سهام عدالت هم در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و هم در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس امکان‌‌پذیر است و از نظر بازار سرمایه منعی برای آن وجود ندارد، اما این امر نیازمند قانون است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: هرچند آزادسازی سهام عدالت از طریق بازار سرمایه ممکن است، اما مجلس شورای اسلامی باید قوانین مربوط به این امر را تصویب کند.

 


رئیس سازمان دامپزشکی گفت: برای جلوگیری از قاچاق دام ضمن همکاری با دستگاههای مرتبط طرح شناسنامه‌دار کردن دام در دستور کار قرار گرفته است.
محسن دستور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی نشستی که با مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا برگزار شد قرار است نشست مشابهی با وزارت کشور و استانداری‌های استان‌های مرزی برگزار شود تا هماهنگی‌ها بین سازمان دامپزشکی و دستگاه‌های مرتبط در راستای جلوگیری از قاچاق دام افزایش یابد.
وی افزود: سازمان دامپزشکی به عنوان دستگاه نظارت بهداشتی بر واردات دام و فرآورده‌های خام دامی، طرح هویت‌دار کردن دام را ابتدا از دام‌های سنگین آغاز می‌کند و سپس دام‌های سبک نیز شناسنامه‌دار می‌شوند.
دستور تاکید کرد: اگر در طرح هویت‌دار شدن دام همه دام‌های وارداتی و داخلی کشور شناسنامه‌دار و دارای پلاک باشند می‌توان به راحتی دام‌هایی که خارج از سیستم نظارتی سازمان دامپزشکی و دیگر دستگاه‌های نظارتی کشور وارد شده را شناسایی و با متخلفان و قاچاقچیان برخورد جدی کرد.
وی افزود: طرح هویت‌دار کردن دام، ابتدا از متقاضیانی آغاز می‌شود که می‌خواهند دام‌هایشان را جابجا کنند تا بتوانیم ابتدا دام‌هایی که در قالب این اقدامات تحت نظارت سازمان دامپزشکی قرار می‌گیرند را شناسنامه‌دار کنیم.
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در این طرح حداقل اطلاعات مورد نیاز از نظر هویتی و سلامت بهداشتی دام مورد بررسی، آزمایش و تایید سازمان دامپزشکی قرار می‌گیرد تا در مراحل بعدی بتوانیم راحت‌تر دام‌های شناسنامه‌دار شده را تحت کنترل قرار دهیم.

 


رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی از عملکرد مجلس در قبال کارگران قراردادی و پیمانی انتقاد کرد.
فتح‌الله بیات ابتدا با اشاره به مشکلات کارگران قراردادی اظهار داشت: این نوع کارگران متاسفانه هیچ‌گونه امنیت شغلی ندارند و اگر به همین روال ادامه پیدا کند موجب مشکلات عدیده‌ای خواهد شد.
وی با بیان اینکه قراردادی بودن کارگران بهانه‌ای برای کارفرمایان شده است، گفت: به محض اینکه کوچک‌ترین فشاری به بنگاه اقتصادی وارد می‌شود، اولین اقدامی که انجام می‌دهند تعدیل نیروی کار قراردادی است و با توجه به اینکه این قراردادها موقت و بعضا سفید امضا است، کارفرما می‌تواند هر لحظه به اخراج کارگر اقدام کند.
بیات گفت: راه حل مشکل این است که این مسئله در قانون گنجانده شود که البته ما از مجلس ششم تا به حال پیگیر رفع این مشکل هستیم، اما متاسفانه تاکنون در مجلس رای نیاورده است.
وی ادامه داد: گلایه ما این است که نمایندگان مجلس به این مسئله بی‌توجه هستند، در حالی که بیش از 80 درصد کارگران امروز قراردادی و پیمانی هستند.
رئیس اتحادیه کارگران پیمانی و قراردادی تصریح کرد: قبل از اینکه اصلاح قانون کار در کشور مطرح شود، طرحی در این خصوص از طریق فراکسیون کارگری کمیسیون اجتماعی مجلس به صحن علنی رفت، اما متاسفانه در صحن علنی به تصویب نرسید.
وی ادامه داد: در حال حاضر مجددا در حال پیگیری از طریق فراکسیون کارگری مجلس هستیم تا طرح مذکور را به جریان بیندازیم و رئیس مجلس هم در دیدار چند ماه پیش قول مساعد داد که به ما کمک کند.
وی بیان داشت: در صورت تصویب این طرح بسیاری از ناهنجاری‌ها، بی‌ثباتی‌ها و عدم امنیت شغلی کارگران حل خواهد شد.
به گفته بیات، این طرح با عنوان «طرح بهسازی قراردادهای موقت کار - اصلاح تبصره 1 و 2 ماده 7 قانون کار» مطرح است و در این طرح مقرر شده است که در کارهایی که ماهیت آن مستمر و دائمی است کارگر نباید به عنوان کارگر موقت و قراردادی به کارگیری شود.
وی افزود: در واقع کار دائم باید قرارداد دائم داشته باشد و کار موقت و پیمانی هم که ماهیتش مشخص است.
رئیس اتحادیه کارگران پیمانی و قراردادی با ابراز تاسف از سوءاستفاده برخی کارفرمایان بزرگ از این شرایط برای فشار به کارگران ابراز امیدواری کرد با کمک دولت و مجلس این مشکل حل شود.
فتح‌الله بیات که با فارس گفت‌وگو می‌کرد همچنین با بیان اینکه رایزنی در کمیته‌‌های دستمزد درخصوص حداقل دستمزد سال 93 آغاز شده است، گفت: کارگران به لحاظ معیشتی در تنگنا هستند زیرا تورم حدود 40 درصد است.

 


مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی از پرداخت هزینه تراکنش‌های ناموفق بانکی به مشتریان در آینده نزدیک خبر داد.
داود محمدبیگی گفت: دستورالعمل اجرایی پرداخت هزینه تراکنش‌هایی که با مغایرت مواجه شده‌اند، در مرحله نهایی بوده و به زودی این خدمت هم به عموم مشتریان ارائه خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر 29 بانک عضو شتاب خدمت انتقال سه وجهی را ارائه می‌دهند، اظهار داشت: در گذشته برای انتقال وجه الزامی بود از خودپرداز متعلق به کارت مبدا یا کارت مقصد استفاده شود، برای مثال اگر دارنده کارت سامان خواهان انتقال وجه به کارت بانک ملی ایران بود، باید از خودپرداز بانک سامان یا از خودپرداز بانک ملی ایران استفاده می‌کرد.
وی افزود: در صورتی که در انتقال سه‌وجهی می‌توان بدون در نظر گرفتن بانک‌های صادرکننده کارت‌ها، از هر خودپرداز دیگر وابسته به شبکه شتاب استفاده کرد.
محمدبیگی تصریح کرد: 3 بانک صادرات ایران، صنعت و معدن و ملی ایران به عنوان اولین بانکهای ارایه دهنده خدمت انتقال سه‌وجهی از تاریخ 9/6/1390 ارایه این خدمت را آغاز کرده‌اند.
به گفته وی هم‌اکنون، این خدمت در 29 بانک آینده، اقتصاد نوین، انصار، ایران‌زمین، پارسیان، پاسارگاد، تجارت، توسعه صادرات، توسعه تعاون، حکمت ایرانیان، دی، رفاه کارگران، سامان، سپه، سینا، شهر، صادرات ایران، صنعت و معدن، قرض‌الحسنه رسالت، قرض‌الحسنه مهر ایران، قوامین، کارآفرین، کشاورزی، گردشگری، مرکزی، مسکن، ملت، ملی ایران و موسسه اعتباری توسعه ارايه می‌شود.
مدیراداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با توضیح این که در حال حاضر، فقط بانک‌های خاورمیانه، سرمایه و پست بانک این خدمت را ارايه نمی‌دهند، گفت: این سه بانک در حال انجام آزمون‌های مورد نیاز هستند.
محمد بیگی با اشاره به این که سقف انتقال وجه از طریق خودپرداز به هر روشی سه میلیون تومان در روز برای هر کارت است، گفت: از بابت ارائه این خدمت کارمزدی بیش از انتقال قبلی دریافت نمی‌شود.
وی در خصوص نحوه برطرف کردن مشکلات در صورت بروز مغایرت اعلام کرد: تمامی افرادی که در حوزه بانکداری الکترونیکی و خدمات شتابی با مغایرت مواجه می‌شوند، ضروری است پس از گذشت 72 ساعت از زمان تراکنش، ضمن تماس با مرکز امداد شتاب به شماره 29911 یا مراجعه به مرکز امداد شتاب تحت وب به آدرس http://emdadshetab.cbi.ir در تمام ساعات شبانه روز مغایرت خود را ثبت کرده و با دریافت کد رهگیری، نتیجه اقدامات انجام شده را پیگیری کنند.
وی تصریح کرد: انتقال سه وجهی خدمتی است که در آن دارنده کارت می‌تواند از خودپردازهای وابسته به شبکه شتاب، وجه مورد نظر خود را به صورت آنی به هر کارت دیگری انتقال دهد.

 


نشریه معتبر فوربس شرکت ملی نفت ایران را سومین شرکت نفتی بزرگ جهان اعلام کرد.
نشریه فوربس شرکت ملی نفت ایران را پس از شرکت آرامکو عربستان و گازپروم روسیه در رده سوم فهرست 20 شرکت نفتی بزرگ جهان اعلام کرد.
فوربس رتبه‌بندی 20 شرکت نفتی بزرگ جهان را به این ترتیب اعلام کرده است:1- شرکت نفتی آرامکو عربستان 2- گازپروم روسیه 3- شرکت ملی نفت ایران 4- اکسون موبیل 5- روسنفت 6- شل 7- پتروچاینا 8- پیمکس 9- شورون 10- شرکت نفت کویت 11- بریتیش پترولیوم 12- توتال 13- پتروبراس 14- قطر پترولیوم 15- شرکت نفت ابوظبی 16- لوک اویل 17- وزارت نفت عراق 18- سوناتراک الجزایر 19- شرکت نفت ونزوئلا 20- استات اویل نروژ.
این نشریه در ادامه می‌نویسد: وضعیت شرکت‌های بزرگ نفتی جهان نسبت به 10 سال قبل تغییر زیادی کرده، اما فکر می‌کنید توسعه نفت شیل در آمریکا رتبه‌بندی 20 شرکت بزرگ نفت و گاز جهان را چقدر تغییر داده است؟ نسبت به 10 سال قبل مسائل زیادی تغییر کرده، اکنون نفت به راحتی حول و حوش 100دلار در هر بشکه معامله می‌شود و جهان برخلاف پیش‌بینی‌ها هنوز به پایان نرسیده، آمریکا به جای واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به دنبال صادرات آن است و به مدد توسعه نفت شیل تولید نفت خام آمریکا به بالاترین سطح 25 سال گذشته رسیده است.

 


بازار بورس در سومین روز معاملات هفته با احتیاط پیش رفت.
به گزارش ایسنا در جریان سومین روز معاملاتی هفته دماسنج بازار سرمایه تحت تاثیر روز یکشنبه، معاملات خود را با روند نزولی آغاز کرد و تا کانال 76 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد.
اما در نیمه معاملات حرکت صعودی بورس آغاز شد و دماسنج بازار سرمایه با 113 واحد افزایش به کانال 77 هزار و 328 واحد برگشت.
در بازار دیروز شرکت‌هایی چون بانک پاسارگاد، فولاد مبارکه، پتروشیمی پردیس، بانک ملی، نفت و گاز پارسیان، بانک پارسیان، پتروشیمی خارک و شازند موجبات رشد بورس را فراهم کردند و شرکت‌های مطرحی چون پالایشگاه بندرعباس، کشتیرانی، پالایشگاه اصفهان، تبریز، ایران خودرو و ملی مس با افت قیمتی خود مانع از رشد بورس شدند.
علاوه بر این در بازار دوشنبه تشکیل صف خرید برای نماد بانک پاسارگاد و صعود جالب بانک‌ها، موجب شد از افت ارزش شاخص کل بورس کاهش یابد.
همچنین در بازار دیروز داروسازی زهراوی، سرمایه‌گذاری رنا و سرمایه‌گذاری ساختمان ایران از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و سرمایه‌گذاری صنعت نفت و البرز دارو بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.
به این ترتیب در بازار دیروز معامله‌گران به دنبال انتشار خبرهایی در مورد وضعیت تحریم‌های اتحادیه اروپا در مورد کشتیرانی و همچنین اصلاح قیمتی گروه پالایشگاهی شاهد عقب‌نشینی این دو گروه بودند و این امر در کنار نبود خبرهای تازه در بازار موجب شد، تا بازار سرمایه با رکود نسبی مواجه شود و عملا به انتظار تحولات آتی در مذاکرات 1+5 باقی بماند.
در مجموع در بازار محتاط دوشنبه بیش از 644 میلیون سهم به ارزش 292 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 378 هزار میلیارد تومان رسید.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10